Drwho1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:05:
Ik heb een hepa carbon air filter profiel op het oog, maar blijkbaar aanbevolen te printen in ASA/ABS of PETG, dat heb ik natuurlijk niet in huis. Effe aan het scramblen op Amazon om dit weekend nog een rol binnen te krijgen.
Naast wat obscure 'merken' of amazon basics zie ik ook een bekendere naam als eSUN. Daar kan ik dan weer kiezen tussen PETG en PETG Lite, heel erg duidelijk is het verschil ook niet echt buiten 3€ in het voordeel van de Lite.
Het was nu niet meteen mijn plan om al met PETG aan de slag te gaan als groentje, maar voor
dit profiel moet ik er niet in PLA aan beginnen denk ik?
Waarom geen PLA?
Word de ruimte waar de geprinte carbonfilter inkomt zo heet dat het smelt?
Lijkt mij ook niet goed voor de printer zelf....
Ook zal er niet veel kracht op het filter staan dus waarom niet eerst pla gebruiken?
Ik denk dat ze abs of minimaal petg aanraden als je met je afgesloten printer abs/asa gaat printen welke hoge kamertemperaturen nodig hebben tegen warping of het juist printen van de lagen.
Print je op dit moment alleen pla, waar ik vanuit ga omdat je aangeeft als groentje niet al direct aan de slag wil gaan met petg, dan heb je voor beide geen verwarmde kamer nodig en als het goed is de printerdeur open dus waarom heb je een hepa en carbonfilter nodig?
PLA en PETG kan je zonder verwarmde kamer prima printen en is zelfs beter dan een verwarmde ruimte.
Ga je aan de slag met ABS/ASA of andere toxische materialen welke een gesloten kamer en filter nodig hebben dan kan je dit altijd nog printen.
Zelf print ik al 3 jaar van alles en nog wat met PLA+, zelfs voor in de tuin en nog niks is er slecht geworden of kapot gegaan.
Blijft het langdurig in warme condities, 50+c en onder grote stress dan wil pla idd eerder vervormen maar voor normaal huis tuin en keukekengebruik prima te doen.
In de auto dan weer niet aan te raden ivm de hoge temperaturen in de zomer...
Polymaker heeft nu trouwens een nieuwe high temp pla welke beter bestand zou zijn tegen hoge temperaturen maar als normaal pla geprint kan worden.
[
Voor 18% gewijzigd door
ShockWave op 18-06-2025 19:23
]