Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:29

Toppe

Oké ✅

A Lurker schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Bij de action heb je zowel de reguliere als gelvariant. Erg handig, het enige nadeel is dat het (beide varianten) witte waas achter laat bij je prints, maar verder werkt het super. Secondelijm werkt goed op relatief poreuze verbindingen zoals prints. Naar gelang de toepassingen kies ik gel of normaal, de gel loopt minder weg maar bevat meer niet-lijm en hard een stuk minder snel uit.

Volgens mij lost secondelijm ook niet op in water gedurende gebruik, het reageert er bij aanbrengen juist mee om de bindingen te maken.
In dit geval kan ik hem ondersteboven verlijmen en loopt hij dus niet weg :9

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:14
Ik gebruik een smeltlijmpistool (hot glue) om PETG te verlijmen en dit werkt zeer goed, en ook heel snel. Zo snel dat je slechts enkele seconden verwerkingstijd hebt om het lijmpistool opzij te gooien en de onderdelen op elkaar te duwen en positioneren, MAAR het werkt.

Ook al eens een hiermee verlijmd 60cm beeld op de grond laten vallen. Been kwam los van de heup, maar was weer prima terug te verlijmen. Mede hierom ben ik fan van PETG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:48
Dit filtmpje heeft mijn frustatie onder andere weg genomen.

Een aantal maanden had ik een MK3s gekocht op marktplaats om eens te testen. Daar bij de meneer waar ik het kocht printen alles goed maar thuis kreeg ik het maar niet aan de praat. Na heel wat frustratie in de schaarse uurtjes die ik heb heb ik vandaag eindelijk een print kunnen maken.

Bleek dat:
1. door het transport waren de schroefjes losgekomen dus was de printer niet meer stabiel.
2. omdat ik direct wilde printen bij thuiskomst en de printer dus "los" zat, bleek achteraf, verknalde ik mijn nozzle. Die raakte helemaal verstopt met PLA. Koste best wat moeite om schoon te maken. 8)7
3. De printer staat op de strijkkamer waar de was droogt. Het filament van Prusa (PLA) was dus "nat". Na 2 uur in de oven drogen gaat het printen nu goed.

Ondertussen heb ik volgens mij alle beginnersfouten gemaakt die er zijn maar het eerste printje rolt nu uit de printer (eindelijk).

Mijn vraag is dan ook welke droogkast gebruiken jullie? Ik zoek er eentje waar 1 of 2 spoelen in kunnen en dat ik het mooi kan opbergen. Zodat als het nodig is ik gewoon kan gaan printen en niet eerst 2-3 uur moet wachten op de oven.

Ik zie namelijk nogal wat prijs verschillen tussen de droogkasten en ik zoek een "set and forget" kast. Ik ben benieuwd naar jullie aanbevelingen.

Edit: Ik wil de kast wel kopen binnen de EU (ali expres etc is prima als het maar uit een EU warehouse komt).

[ Voor 3% gewijzigd door Impossibl3 op 01-06-2025 14:45 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Een aantal kenmerken die een filamentdroger moet hebben:

Ventilatiegaten die goed af te sluiten zijn. Tijdens het drogen moet de vochtige lucht worden afgevoerd. Maar als het drogen eenmaal klaar is moet de droger juist luchtdicht worden gemaakt.

Een manier om de lucht binnen de droger te circuleren zodat deze gelijkmatig vocht opneemt.

Gelijkmatige warmteverdeling. Je wil geen hotspots die ervoor zorgen dat je filament lokaal over de glastransitietemperatuur gaat. Dit kan worden geregeld door rondom warmteelementen te hebben of door een rolfunctie in de droger. Wat je hierbij wel moet opmerken is dat dit vooral van toepassing is bij het drogen voor je er mee gaat printen. De droger werkt namelijk van buiten naar binnen. De buitenste lagen nemen het meeste vocht op. Als de rol aan de zijkant ook relatief open is zal dit voor die kant ook gelden. Als je de droger ook aan hebt staan tijdens het printen zal je zowel een rolfunctie hebben en tegelijkertijd de meest vochtige delen van de rol drogen. Echter is het droogproces wel zo langzaam dat voordrogen zeker noodzakelijk is.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:45
Je hoort het vaak: is je filament wel droog? (terwijl dit meestal niets met het probleem te maken heeft)
Mijn ervaring na al die jaren printen is dat het zelden aan nat PLA ligt. PLA neemt gewoon niet snel vocht op, het gebeurd wel, maar langzaam. PETG, TPU, PC en Nylon daarentegen slurpen water uit de lucht.
Ik heb nu meermalen mijn PETG en TPU moeten drogen omdat het resultaat slecht was (stringy)

Dit allemaal gezegd hebbende, ik heb vorige week voor het eerst een rol PLA moeten drogen, was ongeveer 2 jaar oud denk ik.

Overigens klopt het verhaal van @ocf81
Vochtige lucht moet ergens heen en je wil niet op 1 plek drogen.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 01-06-2025 18:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

PLA is samen met ABS ongeveer de uitzondering op de regel. :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rinkel schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:19:
Je hoort het vaak: is je filament wel droog? (terwijl dit meestal niets met het probleem te maken heeft)
Mijn ervaring na al die jaren printen is dat het zelden aan nat PLA ligt. PLA neemt gewoon niet snel vocht op, het gebeurd wel, maar langzaam. PETG, TPU, PC en Nylon daarentegen slurpen water uit de lucht.
Ik heb nu meermalen mijn PETG en TPU moeten drogen omdat het resultaat slecht was (stringy)

Dit allemaal gezegd hebbende, ik heb vorige week voor het eerst een rol PLA moeten drogen, was ongeveer 2 jaar oud denk ik.

Interessante informatie. Ik ben net begonnen met PETG en heb dit juist gekozen omdat het filament beter zou zijn dan PLA op het gebied van temperatuur (smelt minder in bijvoorbeeld een auto) en stevigheid.

Nu heb ik me verder niet echt ingelezen op het gebied van drogen maar ik heb eigelijk nog nooit in 4 jaar tijd problemen gehad met PLA, nu is het wel zo dat ik op zolder print waarbij de printer bovenop de patchkast staat die warmte genereert.

Ik heb nu een A1 Combo (met AMS) met het idee dat ik er gewoon 4 rollen op druk en ‘klaar’ maar blijkbaar werkt dat niet zo?

Zou het vacumeren van rollen kunnen helpen? Ik voel er eigelijk vrij weinig voor om nu ook weer een droger te kopen aangezien ik dan vrij weinig aan een AMS heb…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Toppe Zonder droger ga je geen droog filament krijgen. Puur en alleen silicagel gebruiken gaar niet genoeg zijn om het vocht uit het filament te trekken. Maar als het eenmaal gedroogd is kan je het wel luchtdicht opslaan en voor langere tijd goed houden. Dat is waar vacuum opslag een rol kan spelen.
Voor PETG geldt dan dat het bij normale omstandigheden niet snel genoeg vocht opneemt om tijdens een print al te vochtig te worden om de print te verpesten. Voor TPU, PVA en PA is dat een ander verhaal. :)
Overigens kan je ook je filament in een doos met wat kleine gaten op het bed van je printer leggen voor een nachtje en op die manier het proberen te drogen.

[ Voor 17% gewijzigd door ocf81 op 01-06-2025 19:13 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

ocf81 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:05:
@Toppe Zonder droger ga je geen droog filament krijgen. Puur en alleen silicagel gebruiken gaar niet genoeg zijn om het vocht uit het filament te trekken. Maar als het eenmaal gedroogd is kan je het wel luchtdicht opslaan en voor langere tijd goed houden. Dat is waar vacuum opslag een rol kan spelen.
Voor PETG geldt dan dat het bij normale omstandigheden niet snel genoeg vocht opneemt om tijdens een print al te vochtig te worden om de print te verpesten. Voor TPU, PVA en PA is dat een ander verhaal. :)
Overigens kan je ook je filament in een doos met wat kleine gaten op het bed van je printer leggen voor een nachtje en op die manier het proberen te drogen.
Dat hangt alsnog af van je omgeving. Als je een relatieve lage luchtvochtigheid hebt duurt het langer voordat hij 25ml vocht opneemt dan als je een hoge luchtvochtigheid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Niet dat je helemaal ongelijk hebt maar; het is een variable waar het toch nog wel eens aan schort die je eenvoudig uit kan sluiten. Verder maakt het ook nogal uit wat voor woning iemand heeft. Voorbeeldje;
Mijn vriendin woonde in z'n 'leuk' jaren 30 huis met de isolatie van een bananendoos. De helft van het jaar had je een permanente strijd tegen vocht (en schimmel als je er niet bovenop zat). Je kon ventileren wat je wil maar tenzij je jezelf failliet stookt kreeg je de luchtvochtigheid in de winter gewoon maanden niet onder de 60%. Onder de 70 was al een prestatie. Als je aan douchen dacht of het richting etenstijd liep schoot het gelijk omhoog. In zo een meuk huis (gelukkig verdiende een nobele huisjesmelker er wel super veel geld aan, daar stemmen we tenslotte voor elke paar jaar) ben je ook PLA wel een stukje vaker aan het drogen dan in een nieuwbouw hut waar je de helft van het jaar eerder te droge lucht hebt.
Toppe schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:51:
[...]

Interessante informatie. Ik ben net begonnen met PETG en heb dit juist gekozen omdat het filament beter zou zijn dan PLA op het gebied van temperatuur (smelt minder in bijvoorbeeld een auto) en stevigheid.

Nu heb ik me verder niet echt ingelezen op het gebied van drogen maar ik heb eigelijk nog nooit in 4 jaar tijd problemen gehad met PLA, nu is het wel zo dat ik op zolder print waarbij de printer bovenop de patchkast staat die warmte genereert.

Ik heb nu een A1 Combo (met AMS) met het idee dat ik er gewoon 4 rollen op druk en ‘klaar’ maar blijkbaar werkt dat niet zo?

Zou het vacumeren van rollen kunnen helpen? Ik voel er eigelijk vrij weinig voor om nu ook weer een droger te kopen aangezien ik dan vrij weinig aan een AMS heb…
Dit is één van de redenen waarom ik geen AMS Lite gekocht heb bij mijn A1 Mini. Maar het hele punt van een 3D printer is toch dingen printen voor je 3D printer? https://makerworld.com/en...m=search#profileId-584752
Een enclosure printen met desiccant er in is de oplossing. Of je zet de rollen in droogboxen ipv op de AMS Zelf :P

Qua droger: Een voedseldroger Idealiter voor 5 euro van de kringloop. Halverwegen even de rol omdraaien.

Heb zelf ook nog een Sunlu S2 Om direct uit te printen. Met wat bonnetjes her en der met een goede actie heb je die wel voor 30-35 euro.
Toppe schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:15:
[...]

Dat hangt alsnog af van je omgeving. Als je een relatieve lage luchtvochtigheid hebt duurt het langer voordat hij 25ml vocht opneemt dan als je een hoge luchtvochtigheid hebt.
Je lijkt er vanuit te gaan dat het filament droog bij je op de deurmat komt. Dat is vaak genoeg NIET het geval. Been there done that. Dan heb je flink Decissant & engelen geduld nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 01-06-2025 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Toppe schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:15:
[...]

De relatieve luchtvochtigheid moet ruim onder de 20% komen voordat het goed genoeg is. Als dat lukt dan zit je in de goede zone. Anders moet je iets toepassen dat je helpt om daar te komen

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
De rol die ik heb, gekregen bij de koop, staat de datum 2021 op dus die heeft al wat jaartjes gezien ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
GoldenSample schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:17:
Qua droger: Een voedseldroger Idealiter voor 5 euro van de kringloop. Halverwegen even de rol omdraaien.

Heb zelf ook nog een Sunlu S2 Om direct uit te printen. Met wat bonnetjes her en der met een goede actie heb je die wel voor 30-35 euro.
Dank die S2 kom ik al vaker tegen ziet er uit als een prima ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De S2 is geen goede droger. Ik heb er twee, maar er is geen goede luchtverversing. Ik zou eerder kijken naar de EIBOS Polyphemus.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ocf81 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:37:
De S2 is geen goede droger. Ik heb er twee, maar er is geen goede luchtverversing. Ik zou eerder kijken naar de EIBOS Polyphemus.
Ben zelf ook niet helemaal kapot van het ding (oa daarom ook die voedseldroger waar 2 rollen in gaan) echter is een droger van 35 en 125 euro natuurlijk niet helemaal een vergelijk. In mijn ervaring is de S2 wel oke als je af en toe even het ding snel open en dicht doet (elke 2 uur oid) en als je je echt goed wilt voelen de rol een stukje door draait. Voordeel van het ding vind ik dat het niet zo groot is, kan hem dus goed tijdelijk neerzetten bij mijn printer voor TPU prints bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

GoldenSample schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:42:
[...]

Ben zelf ook niet helemaal kapot van het ding (oa daarom ook die voedseldroger waar 2 rollen in gaan) echter is een droger van 35 en 125 euro natuurlijk niet helemaal een vergelijk. In mijn ervaring is de S2 wel oke als je af en toe even het ding snel open en dicht doet (elke 2 uur oid) en als je je echt goed wilt voelen de rol een stukje door draait. Voordeel van het ding vind ik dat het niet zo groot is, kan hem dus goed tijdelijk neerzetten bij mijn printer voor TPU prints bijvoorbeeld.
Op zich is het prijsverschil wel aanzienlijk. Maar het ding moet natuurlijk wel werken en dat doet de S2 niet echt. (tenzij 5 dagen drogen oké is voor je) Leuk voor het droog houden van een rol die al droog is (gemaakt) tijdens het printen, maar niet voor het drogen zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 01-06-2025 19:54 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
ocf81 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:45:
[...]

Op zich is het prijsverschil wel aanzienlijk. Maar het ding moet natuurlijk wel werken en dat doet de S2 niet echt. (tenzij 5 dagen drogen oké is voor je) Leuk voor het droog houden van een rol die al droog is (gemaakt) tijdens het printen, maar niet voor het drogen zelf.
Dit dus. Ik ben zelf van mening dat het ding gewoon goed moet werken. Kost wat meer misschien. Maar dan ben je ook klaar met het gezeur. En mocht ik later toch filaments gaan printen die gevoelig zijn voor een (hoge) luchtvochtigheid dan moet die ook gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Toppe schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:51:
[...]

Ik print mijn functionele onderdelen meestal in PETG, ASA en PC (en sinds kort soms PET-CF, dus zonder de G).
PETG heeft veel minder last van "creep", dus het buigt minder over langere tijd. Het is ook iets flexibeler, dat kan handig zijn als je bijvoorbeeld doosjes maakt waar de deksel klemt. Het is ook iets hittebestendiger dan PLA.
Ik print PLA meestal voor decoratieve dingen, maar ik heb een voorkeur voor PETG en ASA (zonder CF) voor al het andere.

PETG slurpt water, maar niet zo vreselijk snel als TPU of Nylon. Je kunt het prima even aan je printer hangen, maar zou het in een zak stoppen na het printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-06 20:47
Impossibl3 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:30:
[...]

Mijn vraag is dan ook welke droogkast gebruiken jullie? Ik zoek er eentje waar 1 of 2 spoelen in kunnen en dat ik het mooi kan opbergen. Zodat als het nodig is ik gewoon kan gaan printen en niet eerst 2-3 uur moet wachten op de oven.

Ik zie namelijk nogal wat prijs verschillen tussen de droogkasten en ik zoek een "set and forget" kast. Ik ben benieuwd naar jullie aanbevelingen.

Edit: Ik wil de kast wel kopen binnen de EU (ali expres etc is prima als het maar uit een EU warehouse komt).
Ik gebruik de Sunlu S2. Gedroogde rollen gaan in een Action-krat met silica. Op dit moment € 40 op de website van Sunlu, en dan krijg je er drie rollen filament gratis bij. Heeft een EU warehouse (verzendt vanuit Duitsland dacht ik). Luchtverversing is een probleem bij de Sunlu S2; vocht blijft erin hangen tijdens het drogen. Een oplossing daarvoor is een tussenstuk printen dat de klep iets openhoudt (printfiles zijn online te vinden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
IMirjamI schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Ik gebruik de Sunlu S2. Gedroogde rollen gaan in een Action-krat met silica. Op dit moment € 40 op de website van Sunlu, en dan krijg je er drie rollen filament gratis bij. Heeft een EU warehouse (verzendt vanuit Duitsland dacht ik). Luchtverversing is een probleem bij de Sunlu S2; vocht blijft erin hangen tijdens het drogen. Een oplossing daarvoor is een tussenstuk printen dat de klep iets openhoudt (printfiles zijn online te vinden).
Dat is dus history:

"Sold out"..... :'(

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06 07:28
Al eerder genoemd in dit topic en bevalt mij echt prima.
De polydryer box van polymaker. Na het drogen sla ik ze op in boxen van ikea met daaring geprinte silica houders en geleiderollen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGsZK6kRKpr4nqa6Izu3bP2Xmes=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zxN6GGjuCGVFE6BL8mwm9WI9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lJu8l6MmAgZsYV7qycS_0G1blM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCxm4jOMl2v5Y8Y9DsVvUusq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:56
IMirjamI schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:56:
[...]
Luchtverversing is een probleem bij de Sunlu S2; vocht blijft erin hangen tijdens het drogen. Een oplossing daarvoor is een tussenstuk printen dat de klep iets openhoudt (printfiles zijn online te vinden).
Zelf de S4 gekocht. Stukje groter, maar die heeft dat probleem (vrijwel) niet. Wel ook meteen een stuk duurder. En je moet de ruimte maar hebben horizontaal om die dingen meer te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-06 10:34
Wellicht dat iemand mij hier kan helpen met de juiste keuze fillament bij dit "project".

Ik wil voor mijn Lian li A4 H2O een mount maken voor onder mijn bureau.
vier beugeltjes zodat ik de pc horizontaal onder mijn bureau kan hangen.

Zoiets als onderstaande afbeelding.
(screenshot uit laatste video van Optimum tech)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqI9F8OLHXOzmcVmm5ug_BBYVuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tsBrZkT9cMUWCzrqHOToMkqN.png?f=fotoalbum_large

Nu beschik ik momenteel enkel over PLA (Bambu merk). En twijfel of dit wel sterk genoeg is en eventueel goed om kan gaan met de hitte van de PC case.

Is PETG misschien een betere optie? Of moet ik hiervoor dan ook droger kopen?
Ik beschik enkel over een Bambulab A1 mini, dus ABS printen zit er (volgens mij) niet in?

Of is er misschien een soort van PLA die net wat sterker is en ook gewoon geschikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Rotinomm schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:31:
Wellicht dat iemand mij hier kan helpen met de juiste keuze fillament bij dit "project".

Ik wil voor mijn Lian li A4 H2O een mount maken voor onder mijn bureau.
vier beugeltjes zodat ik de pc horizontaal onder mijn bureau kan hangen.

Zoiets als onderstaande afbeelding.
(screenshot uit laatste video van Optimum tech)
[Afbeelding]

Nu beschik ik momenteel enkel over PLA (Bambu merk). En twijfel of dit wel sterk genoeg is en eventueel goed om kan gaan met de hitte van de PC case.

Is PETG misschien een betere optie? Of moet ik hiervoor dan ook droger kopen?
Ik beschik enkel over een Bambulab A1 mini, dus ABS printen zit er (volgens mij) niet in?

Of is er misschien een soort van PLA die net wat sterker is en ook gewoon geschikt?
PETG lijkt me dan het best.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
ocf81 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:46:
[...]

PETG lijkt me dan het best.
Oke duidelijk, en zit er dan ook nog verschil in welk merk ik koop? Anders koop ik denk die gewoon bij Bambu zelf.

En moet ik deze niet drogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:58
Rotinomm schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:08:
[...]

Oke duidelijk, en zit er dan ook nog verschil in welk merk ik koop? Anders koop ik denk die gewoon bij Bambu zelf.

En moet ik deze niet drogen?
Je kan het met de printer zelf drogen, leg je de rol in de printer met het bed aan.

Petg is denk ik het op 1 na meest gangbare filament, denk niet dat het veel uit maakt waar je het haalt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
haarbal schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:19:
[...]

Je kan het met de printer zelf drogen, leg je de rol in de printer met het bed aan.

Petg is denk ik het op 1 na meest gangbare filament, denk niet dat het veel uit maakt waar je het haalt.
Klinkt goed. Als ik kijk bij Prusament PETG, heb ik er ook geen andere nozzle voor nodig en kan ik gewoon mijn huidige textured plate gebruiken?

Denk dat ik daar maar een rol bestel om het een en ander te proberen.

Bedankt voor de snelle en behulpzame reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IMirjamI
Rotinomm schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:03:
[...]

Klinkt goed. Als ik kijk bij Prusament PETG, heb ik er ook geen andere nozzle voor nodig en kan ik gewoon mijn huidige textured plate gebruiken?

Denk dat ik daar maar een rol bestel om het een en ander te proberen.

Bedankt voor de snelle en behulpzame reacties.
Je kunt prima een ander (goedkoper) merk kopen. Zelfde nozzle, zelfde plate, maakt allemaal niet uit. Hetzelfde geldt voor PLA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:04
Ik ben erg tevreden over Jayo, je ziet het in de print niet terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:09
Tazzy schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:37:
Ik ben erg tevreden over Jayo, je ziet het in de print niet terug :)
Waar bestel jij de Jayo? Via Ali moet je vaak combinaties kiezen die dan weer net niet de kleuren bevatten die ik graag wil. Ik wil net als bij Sunlu de kleuren zelf kiezen (maar daar moet je meteen weer 6 KG nemen en ik vind de keuze in kleuren niet altijd heel geweldig, b.v de kleur bruin is er niet in PLA+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:04
Ebay of bij Jayo zelf als ik zo terug kijk in mijn mail

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:45
Pedro_Newbie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:58:
[...]

Waar bestel jij de Jayo? Via Ali moet je vaak combinaties kiezen die dan weer net niet de kleuren bevatten die ik graag wil. Ik wil net als bij Sunlu de kleuren zelf kiezen (maar daar moet je meteen weer 6 KG nemen en ik vind de keuze in kleuren niet altijd heel geweldig, b.v de kleur bruin is er niet in PLA+)
Ik heb vooral besloten om in bulk te kopen en dan lange tijd niets meer aan te hoeven schaffen. Dan is via AliExpress prima.
Kleuren zijn dan idd wel beroerd en lastig te vinden. Maar voor mij persoonlijk minder een issue omdat ik primair functioneel dingen print in zwart, grijs of wit. Enkele losse rollen PLA Meta van Sunlu in specifieke kleuren voor esthetische prints.

RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
rinkel schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:26:
[...]

Ik print mijn functionele onderdelen meestal in PETG, ASA en PC (en sinds kort soms PET-CF, dus zonder de G).
PETG heeft veel minder last van "creep", dus het buigt minder over langere tijd. Het is ook iets flexibeler, dat kan handig zijn als je bijvoorbeeld doosjes maakt waar de deksel klemt. Het is ook iets hittebestendiger dan PLA.
Ik print PLA meestal voor decoratieve dingen, maar ik heb een voorkeur voor PETG en ASA (zonder CF) voor al het andere.

PETG slurpt water, maar niet zo vreselijk snel als TPU of Nylon. Je kunt het prima even aan je printer hangen, maar zou het in een zak stoppen na het printen.
Wat is er zo bijzonder aan die PET-CF -zonder G? anders dan dat het peperduur is ( is bij Bambu uitsluitend te verkrijgen in zwart)?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Naalroc schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:29:
[...]

Wat is er zo bijzonder daan die PET-CF -zonderG? anders dan dat het peperduur is ( in bij Bambu uitsluitend te verkrijgen is in zwart)?
PET is geen PETG, dus geen glycol. Dit materiaal is dus veel harder. Daarnaast zorgt de CF ervoor dat het zeer goed te printen is op een open printer, geen warping, je hebt dus geen behuizing nodig. Daarnaast is PET-CF wat minder schadelijk dan bijvoorbeeld ABS-CF of ASA-CF. Plus het heeft een veel hogere temperatuurbestendigheid, beter nog dan ABS. Dat maakt het geschikt voor zelfbouw printers, zoals de Voron.
CF is bijna altijd zwart.

Maar bijna al het filament met CF is een stuk duurder.

Je kunt ook kijken naar Fiberon (Polymaker), dat is iets goedkoper. Ik heb daar een rol van en ik ben daar wel tevreden over.

Het print erg prettig en ziet er mooi uit, door de CF. Je hebt wel een harde nozzle nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 06-06-2025 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
En alle prints met CF moet je nog coaten zodat de vezels aan de oppervlakte ook echt opgesloten zitten. Het is wat dat betreft net so erg als glaswol, wat een verhoogde kans op longfibrose geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Caelorum schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:51:
En alle prints met CF moet je nog coaten zodat de vezels aan de oppervlakte ook echt opgesloten zitten. Het is wat dat betreft net so erg als glaswol, wat een verhoogde kans op longfibrose geeft.
Daarom print ik ook echt alleen onderdelen die je niet aanraakt.
Ik heb zelf ASA-CF, PET-CF en PC-CF.
Ik merkte wel dat na het printen van veel ASA-CF ik last kreeg van mijn neusholte. Ik ben er toen mee gestopt. Goede ventilatie is wel een vereiste.

De Prusa Core One gebruikt veel PC-CF onderdelen, daarom wel handig om daar een rol van te hebben.
Al zit ik er aan te denken om alle onderdelen te vervangen door ASA als ik de moertjes ga vervangen door heat-inserts. Ik moet dan alleen even wachten op de step bestanden, die zijn er nog niet.

CF filament print gewoon heel erg strak, ten koste van laagsterkte.

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 06-06-2025 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

CF print idd heel mooi. Totdat je nozzle naar de ballen is :+

Pas n paar printers erbij gehaald incl een berg filament. Was ook een rolletje PETG-CF bij.
Printer zit een microswiss hot-end op met een abrasive resistant coated nozzle. Na een grammetje of 200 was de nozzle echt helemaal naar de ballen. Vlak afgesleten punt, opening 2x zo groot.

Daar na nog maar even een printje gedaan met een brass nozzle, want ik was nog niet klaar. Daar bij kan je tijdens de print al zien dat de nozzle vergaat, zo snel gaat het. Was 'n printje van 80 gram, 2cm hoog. Over het verloop van de layers kan je zien dat de printkwaliteit slechter wordt omdat de nozzle verslijt.

Kortom, zorg voor een hele goede nozzle, hardened steel minimaal.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
McKaamos schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:35:

Kortom, zorg voor een hele goede nozzle, hardened steel minimaal.
Ik heb in mijn achterhoofd nog het plan zitten om een keer voor een diamonback nozzle te gaan. Kosten een hoop, maar gaan je hele leven mee!

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
rinkel schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:59:
[...]

PET is geen PETG, dus geen glycol. Dit materiaal is dus veel harder. Daarnaast zorgt de CF ervoor dat het zeer goed te printen is op een open printer, geen warping, je hebt dus geen behuizing nodig. Daarnaast is PET-CF wat minder schadelijk dan bijvoorbeeld ABS-CF of ASA-CF. Plus het heeft een veel hogere temperatuurbestendigheid, beter nog dan ABS. Dat maakt het geschikt voor zelfbouw printers, zoals de Voron.
CF is bijna altijd zwart.

Maar bijna al het filament met CF is een stuk duurder.

Je kunt ook kijken naar Fiberon (Polymaker), dat is iets goedkoper. Ik heb daar een rol van en ik ben daar wel tevreden over.

Het print erg prettig en ziet er mooi uit, door de CF. Je hebt wel een harde nozzle nodig.
Ik zag dat PET_CF bij Bambu listprijs heeft van €49/kg en PETG-CF lists voor €33/kg dus daartussen ook een aanmerkelijk verschil.

Even terug komen op Jayo, wat ik nooit eerder heb gebruikt, maar hier wel wordt aanbevolen: die rollen zijn overwegend 1,1 kg (tenzij het kleintjes zijn van TPU e.d. ): passen die wel op de AMS? Niet te breed of te grote diameter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dare Devil
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Naalroc schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:16:
[...]

Ik zag dat PET_CF bij Bambu listprijs heeft van €49/kg en PETG-CF lists voor €33/kg dus daartussen ook een aanmerkelijk verschil.
Vergis je niet: die €49 is voor een halve kilo. Staat momenteel wel in promo zie ik, aan €59/kg. Misschien toch maar eens proberen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IMirjamI
[...]
Even terug komen op Jayo, wat ik nooit eerder heb gebruikt, maar hier wel wordt aanbevolen: die rollen zijn overwegend 1,1 kg (tenzij het kleintjes zijn van TPU e.d. ): passen die wel op de AMS? Niet te breed of te grote diameter?
Ja, past probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dare Devil schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:34:
[...]

Vergis je niet: die €49 is voor een halve kilo. Staat momenteel wel in promo zie ik, aan €59/kg. Misschien toch maar eens proberen!
Ook dàt nog!
En er staan de nodige waarschuwingen bij, zie ik nu:

Cautions for Use
*0.2 mm Nozzle Not Compatible
*Stainless Steel Nozzle Not Recommended
*Dry before Use
*Enclosure Printers Required
*AMS & AMS lite NOT Compatible

Dus voorlopig nog maar even niet......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoAR
[...]

Jayo is het merk waaronder Sunlu oude stock verkoopt (= filament op oudere spoelen). Pas nog wat van Jayo gekocht, kwam zelfs gewoon in een Sunlu buitendoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
We gaan het zien @RemcoAR , ik heb net een paar dagen geleden een aantal rollen besteld; maar het zal wel niet aan bederf onderhevig zijn, lijkt me. En dan misschien ook op plastic spoelen, ipv karton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
Naalroc schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:14:
We gaan het zien @RemcoAR , ik heb net een paar dagen geleden een aantal rollen besteld; maar het zal wel niet aan bederf onderhevig zijn, lijkt me. En dan misschien ook op plastic spoelen, ipv karton?
Plastic spoelen idd. En ik heb uitsluitend filament van Sunlu en Jayo, tot op heden geen issues gehad. Alleen vocht is vaak wel een ding, dus drogen kan zeker geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Leviathius schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:23:
[...]

Ik heb in mijn achterhoofd nog het plan zitten om een keer voor een diamonback nozzle te gaan. Kosten een hoop, maar gaan je hele leven mee!
Haha, okay, ja die gaan lang mee, maar vergeet niet dat je heatbreak, extruder wieltjes en whatever else er nog in het pad van je CF filament zit ook geschuurd wordt en verslijt. Uiteraard op een lager tempo, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Naalroc schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:14:
Filament kan weldegelijk bederven. Net als de meeste andere plastics verliezen rollen filament hun plasticizers na verloop van tijd.

Er wordt dan wel vaak geroepen dat je je filament moet drogen e.d., want het wordt broos en dat effect heb je ook bij natte filament. Echter, als de plasticizers er uit zijn dan heeft het geen nut om te drogen en blijft je filament broos.

Ik verwacht wel dat Jayo gewoon de over-datum filaments heeft maar dat die nog wel gewoon goed zijn. THT datums zijn vaak vrij conservatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
McKaamos schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:53:
[...]

Filament kan weldegelijk bederven. Net als de meeste andere plastics verliezen rollen filament hun plasticizers na verloop van tijd.
Denk dat dit ook het geval is als ze in een gesealde, gevacumeerde zak zitten? Is dat 'verliezen van plasticizers' niet een verdampings process?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Naalroc schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:31:
[...]

Denk dat dit ook het geval is als ze in een gesealde, gevacumeerde zak zitten? Is dat 'verliezen van plasticizers' niet een verdampings process?
Plasticizers kunnen er altijd uit komen. Hoe snel dat gaat ligt aan de omstandigheden. Temperatuur, UV, vocht, etc.
Denk b.v. aan iets plastics wat je op marktplaats zou kopen. Een lego poppetje ofzo. 30 jaar oud, nieuw in gesealede verpakking, maar zodra je het er uit haalt verkruimelt het in je handen.

Oh, ja, nu weet ik de NL term weer... Weekmakers in plastic.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 09-06-2025 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorneB
Vandaag mijn 58e rol JAYO PETG Black 1.1kg aangebroken. Altijd besteld per doos van 10 rollen, en tot op heden nog geen gedoe mee gehad. De enige issues die ik ermee heb ervaren zijn terug te herleiden naar gebruikersfoutjes met de printer zelf, en wat lichte engelenhaar in delicate stukken van de print maar die zijn makkelijk weg te krijgen. Tot nu toe heb ik nog geen JAYO rol hoeven drogen. Mijn verbruik ligt gemiddeld op 2,5 rol per week dus het ligt ook nooit heel lang open.

Goed overschilderbaar met Vallejo Air Primers, dus voor bulk dikke prima.
Ook hun EasyABS en TPU zijn mij goed bevallen.

[ Voor 8% gewijzigd door JorneB op 09-06-2025 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik was vannacht aan het printen. Filament op.

Weet iemand een tooltje om dit automatisch bij te houden?

Ik heb een Bambu A1 met AMS

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 09-06-2025 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Als er weinig meer op de rol zit, dan is dat snel en fraai opgelost met de AMS: 2e volle rol er in, en zorgen dat de AMS goed geprogrammeerd staat, dan wisselt hij zelf. Dat is 1 van de prima eigenschappen van de AMS, en dan hoeft het ook nog niet eens een RFID rol te zijn.
Maar anders "automatisch bijhouden"? Een weegschaaltje en een stukje papier en potlood werken ook prima hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Naalroc schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:45:
Als er weinig meer op de rol zit, dan is dat snel en fraai opgelost met de AMS: 2e volle rol er in, en zorgen dat de AMS goed geprogrammeerd staat, dan wisselt hij zelf. Dat is 1 van de prima eigenschappen van de AMS, en dan hoeft het ook nog niet eens een RFID rol te zijn.
Maar anders "automatisch bijhouden"? Een weegschaaltje en een stukje papier en potlood werken ook prima hoor!
Ik had ergens wel verwacht dat je een rol kon wegen, op de AMS kon hangen, het gewicht kan ingeven zodat je online kan zien hoeveel er nog over is…

Sowieso wachten op een AMS hub zodat je meerdere AMS’n kan gebruiken :9

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 09-06-2025 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Beetje lastig, met elke fabrikant met zijn eigen rol, en dus gewicht; en dan zijn er ook nog kartonnen rollen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeMan
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
JorneB schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:27:
Vandaag mijn 58e rol JAYO PETG Black 1.1kg aangebroken. .... Mijn verbruik ligt gemiddeld op 2,5 rol per week dus het ligt ook nooit heel lang open.
Uit nieuwsgierigheid (ik zie dit soort berichten namelijk vaker voorbij komen): wat voor prints heb je als je zoveel verbruik hebt? Zijn dit dan veel prototypes ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeMan
  • Niet online
Voor mijn dochter wil ik in haar kledingkast een broekenrek maken. Uitschuifrails aan de zijkant van de kast, (uiteraard) een 3d geprinte houder aan beide kanten waarin metalen stangen komen om de broeken overheen te hangen.

Nu heb ik eigenlijk alleen ervaring met PLA prints, maar ik vraag mij af op dat sterk genoeg is, om het gewicht van de broeken te houden.

Ruim gemeten is elke broek ongeveer 1 kg en komen er ongeveer 13 stangen aan. De rails kunnen minimaal 20kg aan, dus dat zit wel goed.
Als ik rondkijk lijkt PETG sterker te zijn. ABS wint het, maar ik heb een open printer, zonder hot chamber.

Zou PLA sterk genoeg zijn, of kan ik beter PETG gebruiken? En zo ja, buiten hogere print en hotbed temperaturen zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden bij een overstap?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
DukeMan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:07:
[...]

Uit nieuwsgierigheid (ik zie dit soort berichten namelijk vaker voorbij komen): wat voor prints heb je als je zoveel verbruik hebt? Zijn dit dan veel prototypes ofzo?
Even een greep uit wat er nu op tafel ligt. Allemaal projectjes Werk in uitvoering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtomttG7xesf4LoRhRyz77ggEbI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DELKaXjGvEPX6Jgrg9LpsLni.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29fwVho2Ttoylr2MqHbgvIG8NYA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDpV11e17sBWuvpO6VzKlVcj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XbvikU1IBT2et1akIUJPXl5UFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AC3CifRlkJ9KD7IpqWg8QnWN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:00
DukeMan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:21:
Voor mijn dochter wil ik in haar kledingkast een broekenrek maken. Uitschuifrails aan de zijkant van de kast, (uiteraard) een 3d geprinte houder aan beide kanten waarin metalen stangen komen om de broeken overheen te hangen.

Nu heb ik eigenlijk alleen ervaring met PLA prints, maar ik vraag mij af op dat sterk genoeg is, om het gewicht van de broeken te houden.

Ruim gemeten is elke broek ongeveer 1 kg en komen er ongeveer 13 stangen aan. De rails kunnen minimaal 20kg aan, dus dat zit wel goed.
Als ik rondkijk lijkt PETG sterker te zijn. ABS wint het, maar ik heb een open printer, zonder hot chamber.

Zou PLA sterk genoeg zijn, of kan ik beter PETG gebruiken? En zo ja, buiten hogere print en hotbed temperaturen zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden bij een overstap?

Bedankt!
PLA heeft meer de neiging om te vervormen onder constante load, dus in dat opzicht zou PETG beter volstaan in dit scenario... Verder heeft PETG wat meer de neiging om te warpen dan PLA maar heel erg veel minder dan ASA/ABS.
Verder hecht PETG erg goed aan gladde buildplates van PEI en glas, waarbij menig hun verlijmde glasplaat aan gort hebben getrokken bij het verwijderen van hun print....
Als je alleen maar gladde buildplates hebt kan je het beste lijmstift gebruiken om te zorgen dat het PETG niet je buildplate beschadigd. Maar als je een textured pei buildplate hebt is er meestal niet veel aan de hand.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeMan
  • Niet online
JorneB schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:45:
[...]

Even een greep uit wat er nu op tafel ligt. Allemaal projectjes Werk in uitvoering.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dan snap ik je verbruik inderdaad :) Nette prints trouwens, zeker op de 3e foto zijn die 2 figuren erg netjes! Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeMan
  • Niet online
Spekkie88 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:59:
[...]

PLA heeft meer de neiging om te vervormen onder constante load, dus in dat opzicht zou PETG beter volstaan in dit scenario... Verder heeft PETG wat meer de neiging om te warpen dan PLA maar heel erg veel minder dan ASA/ABS.
Verder hecht PETG erg goed aan gladde buildplates van PEI en glas, waarbij menig hun verlijmde glasplaat aan gort hebben getrokken bij het verwijderen van hun print....
Als je alleen maar gladde buildplates hebt kan je het beste lijmstift gebruiken om te zorgen dat het PETG niet je buildplate beschadigd. Maar als je een textured pei buildplate hebt is er meestal niet veel aan de hand.
Dank je! Ik heb een textured pei buildplate, dus hopelijk geeft dat geen problemen.
Dan ga ik eens kijken naar een rol PETG filemant en eens wat testprintjes doen, kijken of dat gaat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Als je met PETG gaat printen zou ik samen met ChatGPT even de instellingen nalopen van je printer. Bij mij stonden ze volgens ChatGPT niet goed ingesteld 😅 klopt ook wel. Na de aanpassingen waren mijn PETG prints stuk strakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeMan
  • Niet online
Dat is inderdaad wel een goede, dat gaat waarschijnlijk sneller als zelf lopen te rotzooien met steeds een beetje tweaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik ben momenteel Esun ABS+ aan het printen en heb op de vlakken die op het bed zitten witte vlekken.
Kan ik dit met een föhn weg krijgen of werkt dat bij ABS niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Nog nooit met ABS geprint, maar van wat ik zo lees komt de uitslag door mechanische stress. Dus dan zou opwarmen inderdaad wel werken om het weer terug te brengen. Of een föhn heet genoeg gaat voor ABS is denk ik wel de vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Boullie

Da Bulster

Crxtreem schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:16:
Ik ben momenteel Esun ABS+ aan het printen en heb op de vlakken die op het bed zitten witte vlekken.
Kan ik dit met een föhn weg krijgen of werkt dat bij ABS niet?
Creme brulee brandertje en ze zijn zo weg inderdaad.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Kreeg net een reclame mailtje van Bangood betreffende Geeetech filament voor slechts €14 thuis geleverd. En dat voor 1 kg. Lijkt me aardig goedkoop voor TPU ook al staat er niet bij welke hardheid dit is. Iemand ervaring hiermee, of met andere Geeetech draad? Als ik op dit merk zoek, hier in dit forum dan zie ik weinig positiefs, maar niets negatiefs... En niets over TPU. Er staat in de advertentie dat het netjes gewikkeld is, maar de foto van de grijze draad laat iets anders zien, vind ik.

https://www.banggood.com/...race_id=e8af1749823784346

[ Voor 8% gewijzigd door Naalroc op 13-06-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Die rol lijkt mij prima, de zachtere tpu is nu eenmaal een soort elastische spaghetti. Ik zou hem zo extern aan de printer hangen. In de AMS gaat zeer waarschijnlijk niet lang goed of überhaupt niet werken. Geen persoonlijke ervaring met Geeetech helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:35
Ik heb een hepa carbon air filter profiel op het oog, maar blijkbaar aanbevolen te printen in ASA/ABS of PETG, dat heb ik natuurlijk niet in huis. Effe aan het scramblen op Amazon om dit weekend nog een rol binnen te krijgen.

Naast wat obscure 'merken' of amazon basics zie ik ook een bekendere naam als eSUN. Daar kan ik dan weer kiezen tussen PETG en PETG Lite, heel erg duidelijk is het verschil ook niet echt buiten 3€ in het voordeel van de Lite.

Het was nu niet meteen mijn plan om al met PETG aan de slag te gaan als groentje, maar voor dit profiel moet ik er niet in PLA aan beginnen denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Drwho1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:05:
Ik heb een hepa carbon air filter profiel op het oog, maar blijkbaar aanbevolen te printen in ASA/ABS of PETG, dat heb ik natuurlijk niet in huis. Effe aan het scramblen op Amazon om dit weekend nog een rol binnen te krijgen.

Naast wat obscure 'merken' of amazon basics zie ik ook een bekendere naam als eSUN. Daar kan ik dan weer kiezen tussen PETG en PETG Lite, heel erg duidelijk is het verschil ook niet echt buiten 3€ in het voordeel van de Lite.

Het was nu niet meteen mijn plan om al met PETG aan de slag te gaan als groentje, maar voor dit profiel moet ik er niet in PLA aan beginnen denk ik?
Printen met PETG is niet heel erg veel anders dan PLA, het kan wat meer stringen en hecht aan je bed als een malle.
ASA/ABS is een ander verhaal, dat warpt, komt dus van je bed los of de layers gaan splitsen door de kracht van het warpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

I heb de eSUN PETG hier prima kunnen printen op een standaard texured PEI bed Met orca-slicer waren de defailts als prima voor mijn gebruik (eSUN filamets staan daar ook gewoon al in)

It's just a donkey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Op de site van eSUN staan alle instellingen voor hun filamenten klaar om gedownload te worden, die kan je zo laden in Studio, als je die gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:00
Naalroc schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:14:
Kreeg net een reclame mailtje van Bangood betreffende Geeetech filament voor slechts €14 thuis geleverd. En dat voor 1 kg. Lijkt me aardig goedkoop voor TPU ook al staat er niet bij welke hardheid dit is. Iemand ervaring hiermee, of met andere Geeetech draad? Als ik op dit merk zoek, hier in dit forum dan zie ik weinig positiefs, maar niets negatiefs... En niets over TPU. Er staat in de advertentie dat het netjes gewikkeld is, maar de foto van de grijze draad laat iets anders zien, vind ik.

https://www.banggood.com/...race_id=e8af1749823784346
Ik heb PLA, Silk, PETG en TPU van GEEETECH en heb nog nooit problemen gehad met het filament.
Hardheid van het TPU is 95A. Houdt er wel rekening mee dat je in het algemeen bij TPU feitelijk geen supports kunt gebruiken (als in, je zal die echt los moeten knippen/snijden) en een droger is geen overbodige luxe...

Ook heeft 3DJake momenteel een kortingsactie lopen tot 30% korting op onder andere GEEETECH waarbij je bij TPU uitkomt op +/-€14/kg. Al komen daar wel nog verzendkosten bij als je onder de €54,90 besteld.

Verder haal ik eigenlijk altijd mijn GEEETECH filament van Aliexpress. Wordt vanuit Duitsland verzonden dus relatief snel in huis. Laat je niet afschrikken door de initiële (hoge) verzendkosten aangezien die maar met een paar euro omhoog gaat per extra filament wat je die shop koopt. Met bijvoorbeeld 3 rollen komen de verzendkosten op +/-€4 per rol.
Nadeel is wel dat niet altijd alles beschikbaar is.

Verder heb ik het idee dat het Silk wat mindere laaghechting heeft dan het dual color silk filament van 3DJake wat ik heb liggen. Nu weet ik dat Silk van zichzelf al slechtere laaghechting heeft dan normaal PLA, maar voor mijn gevoel zit het Silk van GEEETECH aan de onderkant van dat gemiddelde...
Ik heb echter alleen single color SIlk liggen van GEEETECH (omdat het verreweg het goedkoopste is) en wat dual color van 3DJake, dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik helaas niet.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik heb dus op aanraden van hier een print in ABS laten printen maar die is na 4 weken gebruik gebroken. Het is deze print. Hij is geprint op 100% materiaal.

Hij is gebroken bij het stuk waar het "stokje" op het achterplaatje samenkomt.

Ik ben vooral benieuwd of dit een design fout is en dus eventueel te voorkomen is, ik tóch het verkeerde filament heb gekozen of dat het gewoon is zoals het is.

Wat zijn de andere opties om dit toch stevig te houden? Gebruikmaken van een MFJ print service?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 18:58
@Toppe Zo te zien zou het daar achter prima wat dikker kunnen, dan wordt waar het balletje aan de stok vast zit wellicht het nieuwe zwakke punt, maar daar is de belasting wel flink lager natuurlijk.

Verder zou het misschien goed zijn om hem op z'n kant of schuin omhoog te printen, ziet er minder mooi uit maar zal wel sterker zijn.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoAR
Toppe schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:22:
Ik heb dus op aanraden van hier een print in ABS laten printen maar die is na 4 weken gebruik gebroken. Het is deze print. Hij is geprint op 100% materiaal.

Ik ben vooral benieuwd of dit een design fout is en dus eventueel te voorkomen is, ik tóch het verkeerde filament heb gekozen of dat het gewoon is zoals het is.

Wat zijn de andere opties om dit toch stevig te houden? Gebruikmaken van een MFJ print service?
Oriëntatie is hoeveel belangrijk. Deze print moet voor een beetje stevigheid op zijn kant geprint worden of diagonaal. In ieder geval met de zijkant van het ronde platte deel op het printbed. Als je het print zoals op het plaatje met de plaatje kant op het bed, dan staan printlagen haaks op de kracht die er op komt en breekt het makkelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

haarbal schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:44:
@Toppe Zo te zien zou het daar achter prima wat dikker kunnen, dan wordt waar het balletje aan de stok vast zit wellicht het nieuwe zwakke punt, maar daar is de belasting wel flink lager natuurlijk.

Verder zou het misschien goed zijn om hem op z'n kant of schuin omhoog te printen, ziet er minder mooi uit maar zal wel sterker zijn.
Hoe het er uitziet zou me echt kunnen jeuken, je ziet het namelijk helemaal niet. Ik zit ook te denken om er een schroef in te maken en die vast te lijmen zodat het gewicht wat meer 'achter' de plaat komt te zitten.

Andere optie is natuurlijk deze beugel weg doen en een andere beugel pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deDenDen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-06 10:36
Toppe schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:22:

Je zou in plaats van 100% infill wellicht beter gebruik kunnen maken van meer walls. 100% infill voegt sowieso niet veel toe dacht ik. Egens tussen de 50 en 70% schijnt de max te zijn, daarboven voegt het weinig meer toe.

Daarnaast zou je de aansluiting 'stokje' op de achterplaat middels een flinke radius kunnen laten verlopen i.p.v. zo'n haakse hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

RemcoAR schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:45:
[...]

Oriëntatie is hoeveel belangrijk. Deze print moet voor een beetje stevigheid op zijn kant geprint worden of diagonaal. In ieder geval met de zijkant van het ronde platte deel op het printbed. Als je het print zoals op het plaatje met de plaatje kant op het bed, dan staan printlagen haaks op de kracht die er op komt en breekt het makkelijk af.
Zoiets dus? Hij staat nu op 295 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3wfF7IbWibGROgCwmoBw-ZaWs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vryppsghDG7hVUFTeTK6cduG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
Toppe schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:49:
[...]

Zoiets dus? Hij staat nu op 295 graden
[Afbeelding]
@Toppe
Zeker. Is al beter. Als je dan ook nog de overgang tussen de nek van het bolletje en de platte schijf zou kunnen doen met een 'fillet', dan heb je daar geen scherpe hoek meer en wordt het ook sterker. Maar dan moet je het model zelf kunnen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

RemcoAR schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:53:
[...]

@Toppe
Zeker. Is al beter. Als je dan ook nog de overgang tussen de nek van het bolletje en de platte schijf zou kunnen doen met een 'fillet', dan heb je daar geen scherpe hoek meer en wordt het ook sterker. Maar dan moet je het model zelf kunnen aanpassen.
Het mooie ronde randje van een filet lukt niet omdat het een samengesteld object is maar dit zou al voor de nodige stevigheid moeten zorgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDCqXqYkg6c28ssuvh1QlXXZjJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VUtwEXgyVXxRall3Qde8Fzd3.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9j-_l50EzA9mfNrKSg8x_A26CM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jNCCqSnAmvYJgpt03H77iKlV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 18-06-2025 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoAR
Toppe schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:35:
[...]

Het mooie ronde randje van een filet lukt niet omdat het een samengesteld object is maar dit zou al voor de nodige stevigheid moeten zorgen.[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Toppe Ik denk niet dat die wijziging heel erg uitmaakt. Het zwakke punten ligt nu gewoon tussen de nek en die verhoging. Ik zal ff kijken of ik em kan aanpassen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
@Toppe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8Ef5yenR8AaME5YpkP8YLj_s_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXQkLo4u0EObSYAFda4NSRaw.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze oriëntatie zijn alle overhangs vanaf 40 graden supported. De meeste printers zouden dat moeten kunnen doen. Misschien nog wel printen met een brim omdat anders de rand van het platte ronde deel te weinig contact heeft met het printbed. Beetje jammer als dat deel loslaat tijdens de print.
STL heb ik ook. Hier is het model: https://www.printables.co...one-holder-vw-up-by-fbw99

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoAR op 18-06-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

RemcoAR schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:02:
@Toppe
[Afbeelding]

Met deze oriëntatie zijn alle overhangs vanaf 40 graden supported. De meeste printers zouden dat moeten kunnen doen. Misschien nog wel printen met een brim omdat anders de rand van het platte ronde deel te weinig contact heeft met het printbed. Beetje jammer als dat deel loslaat tijdens de print.
STL heb ik ook. Hier is het model: https://www.printables.co...one-holder-vw-up-by-fbw99
Net 2 keer geprobeerd te printen maar hij loopt vast, geen idee waarom exact maar ik denk dat ik de hoek (nog) niet juist heb…

Overigens is hij wél geprint met een brim en is precies het achterste deel wat dus loskomt. Kijken of ik anders handmatig meer ondersteuning kan maken

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 18-06-2025 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-06 21:02

ShockWave

Lost it somewhere

Waarom geen PLA?
Word de ruimte waar de geprinte carbonfilter inkomt zo heet dat het smelt?
Lijkt mij ook niet goed voor de printer zelf....
Ook zal er niet veel kracht op het filter staan dus waarom niet eerst pla gebruiken?
Ik denk dat ze abs of minimaal petg aanraden als je met je afgesloten printer abs/asa gaat printen welke hoge kamertemperaturen nodig hebben tegen warping of het juist printen van de lagen.
Print je op dit moment alleen pla, waar ik vanuit ga omdat je aangeeft als groentje niet al direct aan de slag wil gaan met petg, dan heb je voor beide geen verwarmde kamer nodig en als het goed is de printerdeur open dus waarom heb je een hepa en carbonfilter nodig?
PLA en PETG kan je zonder verwarmde kamer prima printen en is zelfs beter dan een verwarmde ruimte.
Ga je aan de slag met ABS/ASA of andere toxische materialen welke een gesloten kamer en filter nodig hebben dan kan je dit altijd nog printen.

Zelf print ik al 3 jaar van alles en nog wat met PLA+, zelfs voor in de tuin en nog niks is er slecht geworden of kapot gegaan.
Blijft het langdurig in warme condities, 50+c en onder grote stress dan wil pla idd eerder vervormen maar voor normaal huis tuin en keukekengebruik prima te doen.
In de auto dan weer niet aan te raden ivm de hoge temperaturen in de zomer...
Polymaker heeft nu trouwens een nieuwe high temp pla welke beter bestand zou zijn tegen hoge temperaturen maar als normaal pla geprint kan worden.

[ Voor 18% gewijzigd door ShockWave op 18-06-2025 19:23 ]

Star Citizen referralcode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoAR
Toppe schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:11:
[...]

Net 2 keer geprobeerd te printen maar hij loopt vast, geen idee waarom exact maar ik denk dat ik de hoek (nog) niet juist heb…

Overigens is hij wél geprint met een brim en is precies het achterste deel wat dus loskomt. Kijken of ik anders handmatig meer ondersteuning kan maken
@Toppe Handmatig meer steun maken of de hoek waarom geprint wordt aanpassen kan natuurlijk altijd. Dit soort prints heeft mijn printer geen moeite meer over het algemeen, dus ik zou ook niet direct durven zeggen waarom die bij jou wel vast loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
RemcoAR schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:02:
@Toppe
[Afbeelding]

Je kan hem ook exact doormidden splitsen en dan op de snijkant printen in 2 delen en vervolgens met superlijm aan elkaar lijmen. Dan heb je dat de lagen verticaal naar het bolletje lopen en dus veel sterker zijn (geen laag die splitst meer zoals bij je eerste print fout ging). Enige nadeel is dat je erg netjes moet lijmen en misschien de lijn een beetje licht schuren.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 19:10
Ik zie dat sunlu pla+ goedkoper is dan de 3th anniversary van bambu sales.

Bovendien doen zij binnenkort ook sales, beter die nemen dan toch , dan de bambu pla? Of niet?
https://www.sunlu.com/pro...qprvKWNJRZlBoCUJ4QAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IMirjamI
skank schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:08:

Bovendien doen zij binnenkort ook sales, beter die nemen dan toch , dan de bambu pla? Of niet?
Ik merk geen kwaliteitsverschil tussen Bambu PLA en goedkopere merken. Sunlu heeft inderdaad heel prima prijzen. Esun, Anycubic en Kingroon hebben ook regelmatig aanbiedingen. Bij de meeste van die aanbieders wisselt de beschikbaarheid wel sterk; lang niet alles is altijd verkrijgbaar in de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:57
IMirjamI schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:21:
[...]

Ik merk geen kwaliteitsverschil tussen Bambu PLA en goedkopere merken. Sunlu heeft inderdaad heel prima prijzen. Esun, Anycubic en Kingroon hebben ook regelmatig aanbiedingen. Bij de meeste van die aanbieders wisselt de beschikbaarheid wel sterk; lang niet alles is altijd verkrijgbaar in de EU.
Nou, ik kan je uit (helaas teveel) ervaring aangeven dat je ver weg zou moeten blijven bij Ziro filament. 4 van de 5 rollen die ik daar van heb gehad waren kut, 1 is slechts slecht.

Mooie kleuren, waardeloos filament.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:15
N=1 dan denk ik, @MC Taz Man. Ik print bijna non stop met ZIRO Tricolor filament momenteel voor een grote order en heb nog geen één probleem gehad.

Ik calibreer de rol wel vooraf, maar soms vergeet ik bij wisselen van rol dit nog weleens, ook dan print het prima.

Neem even contact op via de site van ze, ze hebben goede support.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Laatst online: 14:11
skank schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:08:

90 tot 95% van filament dat ik gebruik is filament van Sunlu. Werkt erg goed en is meer dan betaalbaar, zeker als je het in een aanbieding kan kopen. Ik heb 4 "standaard" kleuren waar ik een grotere voorraad (5 tot 10 rollen reserve) van aanhoud: Zwart, wit, oranje en (donker) grijs. Allen van Sunlu.

Het is soms even puzzelen waar je het beste kan kopen; Op hun eigen site of op Aliexpress.
Op Aliexpress hebben ze, met diverse winkels, regelmatig erg goede aanbiedingen van de PLA, PLA+ en PETG.
Vooral als je gaat voor een 10 Kilo pack. Zo heb ik afgelopen week nog een 10 Kg pack zwart PLA+ van Sunlu gekocht voor € 91 inclusief shipping vanuit warehouse in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
MasterMaceMichu schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:09:
N=1 dan denk ik, @MC Taz Man. Ik print bijna non stop met ZIRO Tricolor filament momenteel voor een grote order en heb nog geen één probleem gehad.

Ik calibreer de rol wel vooraf, maar soms vergeet ik bij wisselen van rol dit nog weleens, ook dan print het prima.

Neem even contact op via de site van ze, ze hebben goede support.
Nah, daarvoor gebruik ik het te weinig. Ik print nagenoeg enkel BL filament. Lekker makkelijk & helemaal niet duur als je het in bulk koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
MC Taz Man schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:51:
[...]

Nah, daarvoor gebruik ik het te weinig. Ik print nagenoeg enkel BL filament. Lekker makkelijk & helemaal niet duur als je het in bulk koopt.
Bij 4 stuks vind ik het prima te doen eigenlijk. Prettig mooi printend filament. Ik vind vooral het PETG erg mooi, beetje semi matte. PETG is van nature erg glimmend. Polymaker PETG lijkt wel sterker.

Enige nadeel is dat het vaak (met spoel) niet op voorraad is.

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 25-06-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
rinkel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Bij 4 stuks vind ik het prima te doen eigenlijk. Prettig mooi printend filament. Ik vind vooral het PETG erg mooi, beetje semi matte. PETG is van nature erg glimmend. Polymaker PETG lijkt wel sterker.

Enige nadeel is dat het vaak (met spoel) niet op voorraad is.
Klopt, maar ik wil dan eigenlijk ook enkel refills... Heb genoeg spoelen van ze liggen ondertussen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Ik was nog op zoek naar een geschikte opberger voor mijn filament rollen. Na wat lezen hier gekozen voor de 19L opbergbox van de Action voor 3.99€
Een doos kan 4 rollen met spoel bevatten. Nog eens kijken naar een geschikte dessicant holder om erbij te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacox
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:24
Drwho1 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:48:
Ik was nog op zoek naar een geschikte opberger voor mijn filament rollen. Na wat lezen hier gekozen voor de 19L opbergbox van de Action voor 3.99€
Een doos kan 4 rollen met spoel bevatten. Nog eens kijken naar een geschikte dessicant holder om erbij te stoppen.
De boxen (voor die prijs) bij de Action zijn niet luchtdicht wat betekent dat je dessicant sneller slecht wordt. Ik heb zelf gekozen voor een luchtdichte box zoals deze. Daarmee gaat je Silica Gel of wat je ook als ontvochtiger gebruikt, een stuk langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
jacox schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:56:
[...]

De boxen (voor die prijs) bij de Action zijn niet luchtdicht wat betekent dat je dessicant sneller slecht wordt. Ik heb zelf gekozen voor een luchtdichte box zoals deze. Daarmee gaat je Silica Gel of wat je ook als ontvochtiger gebruikt, een stuk langer mee.
Snap ik, maar ga ze bewaren in de droogste kamer in huis waar ook de CV hangt (en dat is niet de kelder :P )
Dus om vochtigheid maak ik me op dit moment nog niet teveel zorgen.
Ik ga er wel een hygrometer hangen zodat ik zich kan houden op de vochtigheid van de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
Drwho1 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:36:
[...]

Snap ik, maar ga ze bewaren in de droogste kamer in huis waar ook de CV hangt (en dat is niet de kelder :P )
Dus om vochtigheid maak ik me op dit moment nog niet teveel zorgen.
Ik ga er wel een hygrometer hangen zodat ik zich kan houden op de vochtigheid van de ruimte.
Ik weet niet waar in NL je woont, maar "droogste kamer" is in mijn huis nog altijd een luchtvochtigheid van 50% of meer.
Ik heb luchtdichte cereal boxes gebruikt om dry boxes mee te maken. Met goed drogen geeft de hygrometer 10% luchtvochtigheid aan, lager dan dat kan die niet meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56

Rincewind

Take me in your arms tonight

RemcoAR schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:12:
[...]

Ik weet niet waar in NL je woont, maar "droogste kamer" is in mijn huis nog altijd een luchtvochtigheid van 50% of meer.
Ik heb luchtdichte cereal boxes gebruikt om dry boxes mee te maken. Met goed drogen geeft de hygrometer 10% luchtvochtigheid aan, lager dan dat kan die niet meten.
Klink interressant. Welke cereal boxen heb jij dan gebruikt? Zitten daar meerdere spoelen in of een per doos?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste