@
Holmes ook iets om naar uit te kijken zijn de black friday deals bij 3djake, tot nu toe al enkele jaren op rij PLA van het merk R3D tijdens die actie gehaald voor €14,- de kilo. Maar zelfs nu heb je
"the filament" by spectrum (Poolse fabrikant) wat voor minder dan €15 al filament aanbied.
Daarbij moet ik wel zeggen dat op 1 rol PETG wat ik daarvan had het begin van de rol een paar stukjes "gefused" waren waardoor de desbetreffende print mislukte... Ik zie het verder niet terug in de reviews, dus ik denk dat mijn rol een fluke was, maar wellicht iets om in je achterhoofd te houden. Verder zijn de kleuren vrij basic.
Voor ASA kom ik toch vaak weer uit bij
Devil Design gewoonweg vanwege de kosten en tot op heden prima mee geprint. (Op de standaard ASA perikelen na dan).
Als je echt adventures wil doen kan je ook nog uitwijken naar AliExpress. Zelf ben ik daar fan van
GEEETECH waarbij de rollen verzonden worden vanuit Duitsland. Voorraad is daardoor nog wel eens hit or miss, maar print prima en normaal binnen een week binnen.
Enige waar je rekening mee moet houden is de verzendkosten want die zijn voor een enkele rol wat prijzig (rond de €7) maar die gaat maar met 2-3 euro omhoog per extra rol die je bij die shop besteld, zo kom je met 3 rollen al vaak uit op minder dan €45,- en dus onder de €15 per rol.
Met wat rond shoppen kom je een heel eind en met het bargain hunten wat ik tot nu toe heb gedaan ben ik oprecht nog geen slecht of onprintbaar filament tegen gekomen. (op de normale print eigenschappen na natuurlijk zoals ASA proberen te printen op een open frame printer, layer adhesion van silk filaments is beduidend minder dan normaal pla, enz...)