Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-10 21:38
Rincewind schreef op maandag 17 februari 2025 @ 07:28:
[...]

Ik heb een bericht gekregen dat het verstuurd is met als leverdatum komend weekend. Benieuwd wat er komt 😉

Update: als ik deze review van vandaag (!) lees zie ik de bui al hangen:[Afbeelding]

Inderdaad: too good to be true....
Ik zag em ook ja. Lijkt toch echt een scam te zijn.

RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:35
_Eend_ schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:40:
[...]

Ja, die zakken heb ik ook gehad en die zijn echt zonde van je geld helaas. Ik heb nu (veel duurdere) zakken van eSun: https://www.esun3d.com/evacuum-kit-pro-product/ | https://www.amazon.nl/eSU...-Verzegelde/dp/B0C2TBYJ3Z
Helaas niet snel leverbaar of ik moet de hoofdprijs betalen :-(
Droger ben ik ook nog niet helemaal over uit welke dat moet worden.

Waar bestellen jullie dit soort spullen?

[ Voor 4% gewijzigd door Freezhost op 17-02-2025 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:48

Boullie

Da Bulster

Freezhost schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Qua opslag en droger vind ik de Polydryer wel een mooi systeem. Kunt drogen met de droger en gelijk de rol in de bak laten zitten en aan de kant zetten. Kost wel wat.
Qua shop ben ik tegenwoordig wel fan van RPM3D.nl.
Is een redelijk nieuwe shop die gerund wordt door een printerfan die zelf een shop is begonnen. Is ook te vinden op de 3D(IY) Printing NL/BE discord.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Boullie schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:48:
[...]

Qua opslag en droger vind ik de Polydryer wel een mooi systeem. Kunt drogen met de droger en gelijk de rol in de bak laten zitten en aan de kant zetten. Kost wel wat.
Qua shop ben ik tegenwoordig wel fan van RPM3D.nl.
Is een redelijk nieuwe shop die gerund wordt door een printerfan die zelf een shop is begonnen. Is ook te vinden op de 3D(IY) Printing NL/BE discord.
Die Polydryer is inderdaad mooi, maar inderdaad aan de prijs. Nadeel is ook dat ik geen plek heb om alle rollen in zo'n box te stoppen, dat zou het mooiste zijn. Die shop ziet er wel goed uit, helaas verkopen ze geen vacuümzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:08
Meestal laat ik ze in de AMS Lite zitten met
die dryboxen die ik pas gepost had. Dan blijft het tijden onder de 20%. (Pla/Petg)
Anders doe ik 'aangebroken' losse spoelen in een ziplock 6Liter zak van de Ikea of AH met zo'n silica houder in het midden van de spoel. Hygrometer erbij. En dan eventueel nog een 2de zak er omheen. Geen vacuüm dus.
Zakken van Formfutura refills werken ook goed.
Vacuüm is wel beter omdat er dan simpelweg minder vochtige lucht mee in gaat. Maar is vaak niet nodig.
Heb nog geen ervaring met tpu/nylon e.d. dan moet je het denk ik nog wat professioneler aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:56
Ik heb inmiddels een tracking code ontvangen voor de mogelijke-scam-op-Ali bestelling. Code is aangemaakt in Spanje en ook vindbaar op parcelfinder. Er lijkt in China wel iets bij de luchtvervoerder aangekomen te zijn. Spannend dit. :X Hogere winkans dan een roulette ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEIOHkVeJA6i7-Ffk5xfGEl7tYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QT0ACk7IS6BPipUqKXsd7tqP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:18
JorneB schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:11:
Ik heb inmiddels een tracking code ontvangen voor de mogelijke-scam-op-Ali bestelling. Code is aangemaakt in Spanje en ook vindbaar op parcelfinder. Er lijkt in China wel iets bij de luchtvervoerder aangekomen te zijn. Spannend dit. :X Hogere winkans dan een roulette ;)

[Afbeelding]
Hier ook! Alleen die van mij vind ik via DHL Express weer terug, maar de postcode komt niet overeen. Heel erg benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 15:46

Rincewind

Take me in your arms tonight

JorneB schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:11:

[Afbeelding]
Ik heb net ook even gekeken op parcelsapp en mijn pakket ging tot nu toe vanuit Shandong (China) naar Seoul (Zuid-Korea) toen weer naar Hong Kong... De eindbestemming is EIndhoven waar ik dus helemaal niet woon ;) De komende dagen maar eens in de gate houden hoe de trip verloopt.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuantumWalrus
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02-10 21:56
Hier ook verzonden en een tracking code ontvangen. Echter is deze al afgeleverd in 2023...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 11:13
Dus alle 4 bij verschillende vervoerders of manier van verzending(dhl express/China post)? Dat zegt al meer dan genoeg toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:11
Freezhost schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Ik heb in de grote november sales een Creality space pi plus (dus voor 2 rollen) voor net onder de €60,- weten te scoren op AliExpress...
Vacuüm filament zakken haalde ik direct van de website van Kingroon voor $13,- per 20 en voor $9,99 had je een elektrische pomp + 5 zakken combo... Maar helaas zie ik nu dat ze op hun website praktisch niks meer aanbieden...

Verder stop ik eigenlijk alleen PETG en TPU (heb verder geen nylon enzo) in die vacuüm zakken met een doosje silica gel. PLA doe ik in de zeer simpele ziplock bags die bij mijn GEEETECH filament geleverd worden.

GEEETECH filament haal ik dan ook van AliExpress waar je vanaf 3 rollen uitkomt rond de €14,- de kilo en dan wordt het verzonden vanuit Duitsland. Prima ervaring mee, alleen duurt het lang voor weer ze nieuwe voorraad hebben als een kleur is uitverkocht.

Tevens verkoopt 3DJake nu ook the filament by spectrum à €14,- de kilo met spoel of zelfs €13,- als refill zonder spoel.
Heb een paar rollen sinds een week binnen, maar moet er nog mee printen.
Vooralsnog ziet het er prima uit, filament komt uit de EU al zijn de rollen niet vacuüm verpakt. Wel geseald en met een zakje silica gel.

De doosjes silica gel plaats ik op het lucht retour rooster in de filament dryer, past precies tussen de rollen en droogt zo gelijk mee tijdens het drogen van het filament. Omdat er actief lucht door het silica doosje wordt getrokken droogt het super netjes mee.
Ik heb ook een silica bakje gevonden en geprint specifiek voor mijn filament droger maar die "zweefde" een cm of 3 boven de lucht retour en had ik tegenvallende resultaten... Uit eindelijk een "flapje" van tape eronder gemaakt waardoor de lucht door het bakje heen getrokken word en werkt nu super.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
Devler schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:33:
Hoeveel "tunen" jullie de filament profielen?
Voor ieder merk/type (PLA/silk/mat/PETG/TPU/enz) heb ik een eigen profiel getuned met temp tower, PA (pressure advance) en flow rate (meestal eindigt die tussen de 0.95 en 1).
Dat gezegd hebbende heb ik geen Bambu printer, maar een cheapass Kingroon kps3 pro V2 zonder lidar of Eddy current sensor in de nozzle voor automatische calibratie.

Voor nu heb ik mijn printer zover getuned dat als er al een print mislukt het eigenlijk altijd mijn eigen schuld is 8)7

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 10:55
Ik heb er ook besteld, later geannuleerd. Dat heeft de verkoper 2 keer afgewezen. Het is nu onderweg met China Post vanuit Hangzhou, Zhejiang. Ik kan nog nergens een ontvanger adres zien.

Pagina op Ali is intussen offline: https://a.aliexpress.com/_EGgwlUo

[ Voor 16% gewijzigd door JackPoint op 18-02-2025 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoAR
Freezhost schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:54:
[...]

Die Polydryer is inderdaad mooi, maar inderdaad aan de prijs. Nadeel is ook dat ik geen plek heb om alle rollen in zo'n box te stoppen, dat zou het mooiste zijn. Die shop ziet er wel goed uit, helaas verkopen ze geen vacuümzakken.
Zodra ik de Core One binnen heb ga ik een stuk of 10 van deze boxen maken:
https://makerworld.com/en/models/39426#profileId-970000

Ik heb zo'n vermoeden dat met 1x goed drogen er de rest van de levensduur van de rol geen droogtijd meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

wally1987 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:18:
Dus alle 4 bij verschillende vervoerders of manier van verzending(dhl express/China post)? Dat zegt al meer dan genoeg toch?
Yup. Maar dat maakt de pret niet minder ;) In het verleden al eens eerder niet aangekomen pakketjes van Ali gehad en tot op heden altijd mijn geld terug gehad. En anders maak ik een PayPal-claim aan. Mijn pakketje is trouwens nu in Bahrain (of all places...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
RemcoAR schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:24:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat met 1x goed drogen er de rest van de levensduur van de rol geen droogtijd meer nodig is.
Ja, dat is ook een idee, maar dat neemt meer ruimte in dan in een vacuumzak. Net in ieder geval zakken besteld en een droger voor twee rollen. Het speelt ook wel mee dat mijn printer en filament in een vrij vochtige ruimte staan, maar mogelijk dat ik die dozen ook eens ga proberen. Bedankt voor de tip, ik sla ze in ieder geval op _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-10 07:13
RemcoAR schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:24:
[...]

Klopt, zo doe ik het al ruim een jaar. Ik heb boxen van de karwei met 3 rollen per doos maar concept is hetzelfde.

Ik begrijp de altijd terugkerende gesprekken over de beste aanpak niet zo goed; dure droogmachines bv voor meerdere rollen tegelijk is echt zonde van je geld. Die polydryer valt echt tegen heb ik van meerdere bronnen, maar je moet vaak wel 100+ euro voor zon ding neertellen. Op de discord server waar ik zit had iemand de S4 van sunlu, van 169 dollar, ging snel stuk en hij kreeg een "dat is jouw probleem"-antwoord van support.

Mijn voedseldroger was 38 euro heb 5 boxen (5.29 per stuk), een zwikje zakjes van de action voor in de auto a 3 euro, ptfe buis (tip: neem 3mm inner diameter) en kan op deze manier 15 rollen permanent droog houden voor ruim minder dan 100 euro aanschaf. Die voedseldroger is natuurlijk net zo goed van Chinese makelij maar die dingen bestaan al zo lang, zijn intussen al beproefd (no pun intended). Die filament drogers zijn grotendeels one-offs om snel te cashen zonder goede R&D.

De voorkeur voor zakken snap ik nog maar als ze dan weer lekken, bovendien wil ik direct kunnen printen zonder de rollen te moeten gaan uitpakken....Nee ik zweer intussen bij mijn aanpak.

Deze heb ik:
https://www.karwei.nl/ass...basic-combi-30l/p/B180105

Bij interesse kan ik de STLs uploaden voor het bouwen van de box.

[ Voor 63% gewijzigd door A Lurker op 18-02-2025 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 15:59
A Lurker schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Klopt, zo doe ik het al ruim een jaar. Ik heb boxen van de karwei met 3 rollen per doos maar concept is hetzelfde.

Ik begrijp de altijd terugkerende gesprekken over de beste aanpak niet zo goed; dure droogmachines bv voor meerdere rollen tegelijk is echt zonde van je geld. Die polydryer valt echt tegen heb ik van meerdere bronnen, maar je moet vaak wel 100+ euro voor zon ding neertellen. Op de discord server waar ik zit had iemand de S4 van sunlu, van 169 dollar, ging snel stuk en hij kreeg een "dat is jouw probleem"-antwoord van support.

Mijn voedseldroger was 38 euro heb 5 boxen (zon 3 euro per stuk), een zwikje zakjes van de action voor in de auto a 3 euro, ptfe buis (tip: neem 3mm inner diameter) en kan op deze manier 15 rollen permanent droog houden voor ruim minder dan 100 euro aanschaf. Die voedseldroger is natuurlijk net zo goed van Chinese makelij maar die dingen bestaan al zo lang, zijn intussen al beproefd (no pun intended). Die filament drogers zijn grotendeels one-offs om snel te cashen zonder goede R&D.

De voorkeur voor zakken snap ik nog maar als ze dan weer lekken, bovendien wil ik direct kunnen printen zonder de rollen te moeten gaan uitpakken....Nee ik zweer intussen bij mijn aanpak.
Ondertussen zit ik hier met ongeveer 40 rollen zonder droogdozen, vaccumzakken etc en nooit issues gehad. Hooguit een keer dat PETG wat stringy werd en daarvoor heb ik ook een omgeknutselde voedseldroger van 4 tientjes die dan een nachtje ff aanstaat.

Dus tenzij iedereen hier aan zee woont of in een klimaat als Thailand leeft, snap ik heel die heisa van droog houden van je filament niet echt O-)

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Leviathius schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:23:
[...]

Ondertussen zit ik hier met ongeveer 40 rollen zonder droogdozen, vaccumzakken etc en nooit issues gehad. Hooguit een keer dat PETG wat stringy werd en daarvoor heb ik ook een omgeknutselde voedseldroger van 4 tientjes die dan een nachtje ff aanstaat.

Dus tenzij iedereen hier aan zee woont of in een klimaat als Thailand leeft, snap ik heel die heisa van droog houden van je filament niet echt O-)
Oh ja die hebben we ook nog idd, naast de tendens voor het kopen van hele dure dingen de "wat is het probleem?" :+

Het probleem is dat de funkier filamenten wel degelijk meer hygroscoop zijn dan de reguliere PLA. Alle toevoegingen in je filament verhogen meestal de hygroscopie. En het ene merk is het ander niet. Naast mijn 15 rollen in boxen heb ik regulier PLA gewoon open, die kunnen vaak prima tegen 60% vocht een hele winter lang. Maar galaxy, metallic, dat soort werk is vaak toch echt niet happy met 60%. Toch zonde van je special filament als het lelijk print.

[ Voor 4% gewijzigd door A Lurker op 18-02-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

wally1987 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:18:
Ik heb een tracking gekregen die alleen maar uit cijfers bestaat. Geprobeerd via 17track te vinden maar kan helemaal niks terugvinden. Ook niet onder correos spain wat er bij ali bij staat.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
A Lurker schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:32:
[...]

Oh ja die hebben we ook nog idd, naast de tendens voor het kopen van hele dure dingen de "wat is het probleem?" :+

Het probleem is dat de funkier filamenten wel degelijk meer hygroscoop zijn dan de reguliere PLA. Alle toevoegingen in je filament verhogen meestal de hygroscopie. En het ene merk is het ander niet. Naast mijn 15 rollen in boxen heb ik regulier PLA gewoon open, die kunnen vaak prima tegen 60% vocht een hele winter lang. Maar galaxy, metallic, dat soort werk is vaak toch echt niet happy met 60%. Toch zonde van je special filament als het lelijk print.
Zit zeker wat in ja. Ik heb dan ook voornamelijk PLA en wat ASA/ABS/PETG liggen. Geen nylon en maar 1 rol TPU. En mocht ik zo'n specialere printen en merken dat hij 'nat' is dan gaatie even een nachtje drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 08:06
Ook ik heb de Ali scam deal besteld :+
Het pakketjes heeft in 1 dag al een flinke reis achter de rug _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJs4llBl4xRAkByBqlq99oU9j5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LzbgqCgBXyth8Vd2I04ldVGK.png?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Leviathius schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Zit zeker wat in ja. Ik heb dan ook voornamelijk PLA en wat ASA/ABS/PETG liggen. Geen nylon en maar 1 rol TPU. En mocht ik zo'n specialere printen en merken dat hij 'nat' is dan gaatie even een nachtje drogen.
Degene waar ik me het meest over verbaasd heb is hoe snel mijn AzureFilm PLA Gold vochtig werd. Zit gewoon in hun lijn van "normaal pla" maar de metallic shine zal wel de boosdoener zijn. Zit voort permanent in een box. En ach als die box dan 35% aantikt is er nog totaal geen zorg. Lijkt wel alsof per soort/stijl filament de grens absoluut is vanaf waar het vochtopnameproces pas echt een vlucht neemt. Dat verklaart denk ik ook waarom regulier PLA gewoon wel de 60% de hele winter 'overleeft'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
A Lurker schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Degene waar ik me het meest over verbaasd heb is hoe snel mijn AzureFilm PLA Gold vochtig werd. Zit gewoon in hun lijn van "normaal pla" maar de metallic shine zal wel de boosdoener zijn. Zit voort permanent in een box. En ach als die box dan 35% aantikt is er nog totaal geen zorg. Lijkt wel alsof per soort/stijl filament de grens absoluut is vanaf waar het vochtopnameproces pas echt een vlucht neemt. Dat verklaart denk ik ook waarom regulier PLA gewoon wel de 60% de hele winter 'overleeft'.
Ah goed dat je specifiek die deelt. Die heb ik hier ook liggen. Eens kijken hoe die is en dan misschien toch maar in een doos met silica stoppen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Waar kun je makkelijk silica kopen voor dit soort gebruik? Ik heb een tijd geleden van die zakjes gekocht maar denk toch dat ik beter kan overstappen op iets structurelers: nu doe ik iedere rol in een vacuum-zak, stop er 2 zakjes silica bij en zuig het vacuum met een electrische pomp voordat ik het in de kast stop.Tot op heden nog geen probleem mee gehad..

[ Voor 4% gewijzigd door Rincewind op 18-02-2025 14:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:34
Ik koop regelmatig rollen filament (Sunlu, zwart, grijs en wit PLA) (en andere zooi) bij Ali en Temu, en heb een paar keer een dispuut gehad met een handelaar die via Ali aanbood. In alle discussie gevallen gewoon gelijk geld terug gekregen. Ook wel eens een zending later ontvangen, omdat deze tegengehouden werd door de afdelingen Inklaringen, maar uiteindelijk altijd vrijgegeven en zonder problemen bezorgd.

Die Track and Trace gaat in principe uiteindelijk via Post NL die bij mij de leveringen doet.

Overigens kan ik de rollen van TM3D ook aanbevelen. Keurig verpakt, redelijk betaalbaar en goede kwailteit uit Nederland.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
Heelaas geen goede start voor mijn PETG van The Filament...
Beide rollen was het filament fused op een klein punt redelijk aan het begin van de rol... Met als gevolg dat het brak tijdens een print... Het was iedere keer maar een klein "puntje" en was weer makkelijk los te peuteren, dus het was niet zozeer de hele rol die fused is, maar nogmaals, geen goed begin helaas...

Nu was ik al van plan een pastamatic te printen, maar daar ga ik nu wat meer prio achter zetten en deze rollen voor de zekerheid respoolen om te kijken of ze niet op nog meer plaatsen gefused zijn...

On a more positive note: Ik heb met behulp van mijn sunlu fc01 wel een flinke print kunnen redden door op tijd een nieuwe rol te splicen aan de oude die de rest van de print niet meer ging halen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUa1wCr72yyozM6pTv9NWsTdW7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQckOFz2HJ8KLkVefYUb80Mx.jpg?f=fotoalbum_large
Je kan de lijn zien naar de nieuwe rol aan de rechterkant. Kleurverschil is in de foto dramatisch maar in het echt nauwelijks te zien gelukkig. Op deze manier een print van 10 van deze blokjes gered. _/-\o_
Ik kwam er hierdoor ook achter dat een flink aantal van mijn printprofielen niet de juiste dichtheid hadden waardoor de verwachte gewichten van prints niet uitkwamen + een spoel die 10g zwaarder was dan de specs en mijn volledige marge was verdwenen als sneeuw voor de zon, ondanks dat ik de spoel voor printen nog had gewogen voor de print juist omdat ik al vreesde dat ik te weinig zou hebben :/

Als laatste is het me trouwens opgevallen hoeveel variatie er in gewicht tussen spoelen zit zelfs van dezelfde fabrikant met als max 38g tussen ogenschijnlijk dezelfde eSun spoelen :? 8)7
Dat maakt wegen van je spoelen ook vrij nutteloos als indicatie hoeveel filament er nog op de rol zit...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie88
Freezhost schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:54:
Hoe drogen jullie PLA en PETG rollen? Gebruiken jullie een droger? En hoe slaan jullie de rollen op?
Qua opslag heb ik een lichtelijk probleem vrees ik... :+
Na het tellen vandaag kwam ik uit op 80 :o 1kg spoelen met zeer uiteenlopende hoeveelheden nog op de spoelen.
Dit is mijn opslag:
Krat direct naast de printer met veel gebruikt filament:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFyh-AZsIB133a1B57kMGNsi6uE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoC03n275wjkGJYVXiOY7q6P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMGmqtoIo9nA79Ye6jl15RzDLpw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSQuVfFyyv6uohEdOnE14Hax.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is de rest van de opslag: (de spoelen ervoor liggen normaal plat bovenop de rest)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2WxnJs9OWoMoxpLv0oHrp-Bg_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qedf9ixymUtp3OKkhKt1V6Bg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEZdfuwKm_bLcQUbevMjI79K5p4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6uKF8hqoGYkliP6gmzwCGfe.jpg?f=fotoalbum_tile

En als laatste nog een dubble stacked kast :9 :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJrLAZQdrNOekU5Uxnd4RE2T4Oo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ba7ZKpNavsV66uSfhjfHq6aD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-B8sgzy4KCszXqzBasGeZW3sKM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEDtEJuliFmkO4JuE92iNbsp.jpg?f=fotoalbum_tile

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Spekkie88 zo dat gaat hier nooit passen :D

Print jij alleen prive of is het ook voor zakelijk gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie88
Freezhost schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:59:
@Spekkie88 zo dat gaat hier nooit passen :D

Print jij alleen prive of is het ook voor zakelijk gebruik?
Alleen prive :o
En zo nu en dan snuisterijen op verzoek van vrienden en familie, maar zeker niet zakelijk.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Densomdraeber
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-02 10:36
Had ook 5 rollen besteld maar daarnet melding gekregen dat ik refund krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATx-QdrRLS19SnxXxVBE95EwvXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6D4pcYWDuTnRIqGMj0iUdJwk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Densomdraeber schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:17:
Had ook 5 rollen besteld maar daarnet melding gekregen dat ik refund krijg.

[Afbeelding]
Mijn order is nog onderweg gezien de update van vanmorgen om 05:30...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Densomdraeber
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-02 10:36
Rincewind schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:33:
[...]

Mijn order is nog onderweg gezien de update van vanmorgen om 05:30...
Mijn zending is ook nog gewijzigd 2h terug naar “Received by airline” zal afwachten worden maar verwacht er niet veel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
Mijn scam bestelling ziet er nog super betrouwbaar uit. Een uur geleden met het vliegtuig aangekomen bij een tussenstop, ergens op deze planeet, in- & uitgeklaard, in afwachting van de volgende vlucht. Gaat helemaal goed komen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

JorneB schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:35:
Mijn scam bestelling ziet er nog super betrouwbaar uit. Een uur geleden met het vliegtuig aangekomen bij een tussenstop, ergens op deze planeet, in- & uitgeklaard, in afwachting van de volgende vlucht. Gaat helemaal goed komen *O*
het zal trouwens wel een enorme verrassing zijn als er straks toch opeens 5 rollen afgeleverd worden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:18
@Rincewind de mijne wordt geleverd. De dhl truck rijd ergens in Amsterdam waar ik 50km vandaan woon. 99% zeker dat dit iemand anders zijn trackingcode is.

Update. Pakket is geleverd, in amsterdam, duidelijk trackingcode fraude.
klarna heeft de betaling on-hold gezet en nu maar eens kijken hoe ik het probleem moet melden bij ali. Ik vermoed even wachten tot het systeem het als geleverd vind.

Update2: Contact gehad met Ali klantenservice.
volgens het systeem is deze verkoper uitgeschakeld dus de levering van deze bestelling is helaas geannuleerd, onze excuses hiervoor
Bestelling is door de klantenservice geannuleerd. @Devler

[ Voor 69% gewijzigd door Cardinal op 19-02-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:04
De mijne zou ondertussen zelfs afgeleverd zijn :-(

Weliswaar in Brussel waar ik niet woon ...
Volgens ALI hebben ze tot 25 februari om te leveren. Open ik best nu een dispute of wacht ik tot na de 25ste?

[ Voor 36% gewijzigd door Devler op 19-02-2025 15:26 ]

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 10:55
Mijn AliExpress scam order is door AliExpress zelf gesloten. Heb het geld ook al terug op PayPal.
Voor uw veiligheid is deze bestelling gesloten en terugbetaald vanwege een ongeldig trackingnummer dat door de verkoper is verstrekt. U ontvangt binnen drie tot twintig werkdagen een restitutie. Onze excuses voor het ongemak en de verkoper wordt gewaarschuwd volgens de regelgeving van het platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:50
JackPoint schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:14:
Mijn AliExpress scam order is door AliExpress zelf gesloten. Heb het geld ook al terug op PayPal.

[...]
Bij mij ook.

• Freezhost
Net de vacuümzakken binnen gehad, maar wat een gekloot is dat om dat ventiel te vinden. Ik kijk even aan of ze goed vacuüm blijven, anders gaan ze retour en koop ik die bakken.

De droger ziet er wel prima uit, mooi compact en passen twee rollen in dus de eerste PETG zit er in.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:34
Gekloot ? Het ventiel staat toch vrij duidelijk in een cirkeltje op de zak. Pomp erop en klaar.

• Devler
Cardinal schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:40:

Update2: Contact gehad met Ali klantenservice.

[...]

Bestelling is door de klantenservice geannuleerd. @Devler
Hier moet ik nog even wachten, zending staat nog op "Awaiting delivery" . Contact gehad, daar zeggen ze dat ik even geduld zal moeten hebben.

Maakt niet heel veel uit, ik vraag zodra ik bevestiging heb om een mooie bon omdat ik langer heb moeten wachten :+

• dirks
  • Registratie: December 2006
Bij mijn allereerste PETG print had ik gelijk ernstige stringing en kwam er zo achter dat drogen en droog houden noodzakelijk was. Er kwam een (EIBOS) droger en zakken met vacuüm handpomp. Sindsdien geen problemen meer.

PLA is toch anders. Vandaag een printje gemaakt vanaf een rol Real PLA matte die al anderhalf jaar aangebroken open en bloot lag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2p5EO41RlbyPEasHgATX6XeccHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETEiF9VoGd9MZvrwnLjdl292.jpg?f=fotoalbum_large

• IMirjamI
  • Laatst online: 20:58
Rincewind schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:12:
Waar kun je makkelijk silica kopen voor dit soort gebruik? Ik heb een tijd geleden van die zakjes gekocht maar denk toch dat ik beter kan overstappen op iets structurelers: nu doe ik iedere rol in een vacuum-zak, stop er 2 zakjes silica bij en zuig het vacuum met een electrische pomp voordat ik het in de kast stop.Tot op heden nog geen probleem mee gehad..
Ik gebruik de zakjes van 250 gram van 123-3d (https://www.123-3d.nl/123...50-gram-i2668-t15033.html). Zakjes knip ik open en de silica doe ik in silica-houders. Zijn goed in de oven te drogen (2 uur op 120 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Mijn scam bestelling van Ali is inmiddels afgeleverd, aan iemand ergens omgeving Amsterdam. Helaas pindakaas! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
JorneB schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:55:
Mijn scam bestelling van Ali is inmiddels afgeleverd, aan iemand ergens omgeving Amsterdam. Helaas pindakaas! :+
Hier in Rotterdam :+

Tijd om eens contact op te nemen met Ali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zody
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:10
Mijn bestelling werd automatisch geannuleerd en ik heb t geld inmiddels terug van Ali

16e besteld, 20e geannuleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
En nu al goedgekeurd :+ Wel reden "Package sent to a wrong address" :p Ach het had zo mooi kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:25

_Eend_

🌻🇺🇦

Isheara schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:16:
[...]

Overigens kan ik de rollen van TM3D ook aanbevelen. Keurig verpakt, redelijk betaalbaar en goede kwailteit uit Nederland.
Ik heb nu al 2 rollen van hun TPU gebruikt omdat het wat steviger is (shore hardness 56D) dan de gebruikelijke TPU's (95A) en dat spul bevalt prima. En TM3D is onderdeel van het bedrijf Technische & Medische Kunststoffen BV in Almere. Dus niet zomaar een of andere toko waar iemand een filament machine heeft gekocht en ergens in een schuurtje heeft neergezet of een dropshipper/reseller is van een ander merk.

Het enige nadeel is dat ze voor TPU iig nog steeds plastic spoelen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

_Eend_ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Ik heb nu al 2 rollen van hun TPU gebruikt omdat het wat steviger is (shore hardness 56A) dan de gebruikelijke TPU's (95A) en dat spul bevalt prima. En TM3D is onderdeel van het bedrijf Technische & Medische Kunststoffen BV in Almere. Dus niet zomaar een of andere toko waar iemand een filament machine heeft gekocht en ergens in een schuurtje heeft neergezet of een dropshipper/reseller is van een ander merk.

Het enige nadeel is dat ze voor TPU iig nog steeds plastic spoelen gebruiken.
Bedoel je 56D? Want een lager nummer is een zachter filament, maar er zijn verschillende schalen, welke corresponderen met de verschillende soorten punt die gebruikt kunnen worden om de test te doen. A is een scherpe punt en D is een wat stompere punt. Als ik het mij goed herinner is 90A ongeveer gelijk aan 40D.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

ocf81 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:49:
[...]

Bedoel je 56D? Want een lager nummer is een zachter filament, maar er zijn verschillende schalen, welke corresponderen met de verschillende soorten punt die gebruikt kunnen worden om de test te doen. A is een scherpe punt en D is een wat stompere punt. Als ik het mij goed herinner is 90A ongeveer gelijk aan 40D.
Ja, tikfoutje.. :$

Ik heb het inmiddels aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
_Eend_ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:16:Het enige nadeel is dat ze voor TPU iig nog steeds plastic spoelen gebruiken.
Ik ben juist blij met de plastic spoelen, omdat die beter werken in mijn AFS. Ik gebruik overigens geen TPU, alleen hun PLA en PETG (en heb ook een paar rollen ABS liggen, maar die heb ik nog niet gebruikt).

De doos verpakkingen zijn stevig en herbruikbaar en ik vind het grote etiket op boven- en zijkant erg handig als je dozen naast elkaar in de kast hebt staan.
Ze versturen in een omdoos (en niet zoals bij Elegoo aan elkaar getapete doosjes (met deuken en gaten door transportschade), waardoor ze nauwelijks te herbruiken zijn.

Ik had een probleem met twee rollen PETG van ze, dat hebben ze geanalyseeerd, geconstateerd en opgelost door me gelijk nieuwe rollen ter vervanging van de slechte batch te sturen. Klasse opgelost en een super helpdesk!

Ik vind het echt een aanrader.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 09:35
Isheara schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:15:
[...]

Ik ben juist blij met de plastic spoelen, omdat die beter werken in mijn AFS. Ik gebruik overigens geen TPU, alleen hun PLA en PETG (en heb ook een paar rollen ABS liggen, maar die heb ik nog niet gebruikt).

De doos verpakkingen zijn stevig en herbruikbaar en ik vind het grote etiket op boven- en zijkant erg handig als je dozen naast elkaar in de kast hebt staan.
Ze versturen in een omdoos (en niet zoals bij Elegoo aan elkaar getapete doosjes (met deuken en gaten door transportschade), waardoor ze nauwelijks te herbruiken zijn.

Ik had een probleem met twee rollen PETG van ze, dat hebben ze geanalyseeerd, geconstateerd en opgelost door me gelijk nieuwe rollen ter vervanging van de slechte batch te sturen. Klasse opgelost en een super helpdesk!

Ik vind het echt een aanrader.
Elegoo doet me denken aan de supermarkt; De ene keer liggen er mooie bruikbare dozen voor je boodschappen, de andere keer moet je een plastic tas kopen of rommelen met zakjes van de groenteafdeling als je zelf geen tas mee hebt. Da's bij Elegoo dus ook, de ene keer krijg je het in een prima doos ingepakt binnen, deze andere keer krijg je een pakket dat meer een klont plastic lijkt door de 25 rollen tape waarmee ze je bestelling aan elkaar geplakt hebben. :+

TM3D is inderdaad prima filament. Hun Glitter filament bevat misschien wat teveel glitter, waardoor de kleuren wat minder sprankelend zijn en zwart bijvoorbeeld meer grijs wordt, maar het print prima en hun reguliere filament is beter dan Sunlu qua kleurdiepte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:53
Even het antwoord verplaatst naar het filament topic...
ocf81 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:45:
[...]

VZIW wordt Formfutura in NL gemaakt. Het print aardig oké, als je het mij vraagt. Misschien dat dan gebruiken?
Ik heb een paar rollen van Formfutura, is idd prima filament, maar is alweer een tijdje geleden dat ik er mee geprint heb. Misschien nog eens een kans geven, zal zo eens iets printen.
Ik heb een rol of 4 van ColorFabb, Glowfill, Woodfill, Bronzefill en PHA wit.
Glowfill: zeer goed, eindelijk een glow in the dark die een beetje licht geeft
Woodfill: valt tegen, voelt meer als plastic dan hout.
Bronzefill: mooi, erg zwaar, maar lastig te polijsten, volgende keer zou ik echter voor Copperfill gaan.
PHA Wit: rounduit lelijk, Maar misschien printen andere kleuren wel mooi.

Eigenlijk vind ik de kwaliteit het geld niet waard. Er is veel goed filament op de markt en daarnaast ook veel goede extruders, maar wat dus eigenlijk het meest verschil maakt is de consistentie in diameter, dit zie je namelijk direct terug in je print.

Misschien moet ik Formfutura en Devil Design (heb ik ook nog 2 rollen van) nog eens een kans geven. Beide Europees.
Maar voor nu heb ik genoeg filament, helaas voornamelijk Chinees, maar wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:14
@rinkel de standaard filamenten zijn gewoon prima wat mij betreft.

Die glowfill klinkt wel interessant, zal het eens proberen als ik daar een goed excuus voor heb.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:53
Heeft iemand wel eens Spectrum geprobeerd?
Het refill systeem lijkt erg veel op die van Bambu, ze beweren dat het past.
https://spectrumfilaments.com/en/refill/

Iets anders:
Het is hier wel eens besproken, glow in the dark met een normale nozzle.
Glow in the dark is een van de meest agressieve filamenten die er zijn.

CNC Kitchen heeft er ooit eens een fimpje over gemaakt (TLDR, 100 gram kan je nozzle al stuk maken):

[ Voor 53% gewijzigd door rinkel op 25-02-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 14:39
rinkel schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:01:
Het is hier wel eens besproken, glow in the dark met een normale nozzle.
Glow in the dark is een van de meest agressieve filamenten die er zijn.
Nooit geweten....

Ik heb minstens een halve kilo Glow in the dark filament geprint op een Ender 3 Pro met standaard nozzle en ik heb er nooit iets van gemerkt.
Was trouwens van Amazon Basics en de kwaliteit is bijzonder goed. Ik heb b.v. een klein lampenkapje geprint en dat zie ik 's morgens nog steeds een beetje gloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
remmuz schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:19:
[...]

Nooit geweten....

Ik heb minstens een halve kilo Glow in the dark filament geprint op een Ender 3 Pro met standaard nozzle en ik heb er nooit iets van gemerkt.
Was trouwens van Amazon Basics en de kwaliteit is bijzonder goed. Ik heb b.v. een klein lampenkapje geprint en dat zie ik 's morgens nog steeds een beetje gloeien.
Het is bij iedere abrasive het geval dat bij een brass nozzle de tip er als het ware wordt af geschuurd, met als gevolg dat je z-offset af gaat wijken omdat je nozzle "korter" wordt en dat je gat groter word naarmate de nozzle korter wordt en je dus eindigt met een "grotere" opening.
Met als gevolg dat je print kwaliteit er onder kan gaan leiden, maar omdat het om zulke kleine waardes gaat kan je het inderdaad lang niet merken.

Daarentegen zijn er ook genoeg glow in the dark filaments die beweren geen geharde nozzle nodig te hebben, al weet ik niet in hoeverre dat betrouwbaar is...

Ik print eigenlijk sinds ze zijn uitgekomen alleen nog met die knock-off CHT nozzles van AliExpress van gehard staal met zo'n koperen insert voor betere flow.

Ik heb er uit eindelijk zelfs gevonden die alleen een geharde tip hebben.

Maar helaas zijn eigenlijk alle CHT nozzles van AliExpress verdwenen, mogelijk door patenten? :'(
Dus voorlopig ben ik zuinig op mijn nozzles.
rinkel schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:01:
Heeft iemand wel eens Spectrum geprobeerd?
Het refill systeem lijkt erg veel op die van Bambu, ze beweren dat het past.
https://spectrumfilaments.com/en/refill/
Ik heb hier een paar rollen The Filament (by Spectrum) liggen waarvan 1 refill spoel.
Ze hebben een printbare spoel ervoor hier: https://spectrumfilaments.com/en/refill/
Ik heb zelf uit eindelijk die spoel geremixed zodat ik een oude lege spoel door midden kan zagen en de remix als insert erin te lijmen en zo een diy refill spoel te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GOb9cXbfqVHklA9AZVMRPQjh_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FW3Ky2a18b4H4hCKFzJ9F93P.jpg?f=fotoalbum_large

Verder bezig met het printen van de pastamatic zodat ik aan 1 refill spoel genoeg heb om het vervolgens op een andere lege spoel te winden.
De meeste andere lege spoelen die ik heb zijn namelijk niet geschikt om te verbouwen als refill spoel omdat de diameter te groot is en niet in het refill gat van het filament past...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Dartlink schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:47:
En nu al goedgekeurd :+ Wel reden "Package sent to a wrong address" :p Ach het had zo mooi kunnen zijn.
Ben nu nog steeds met die gekke bestelling bezig. Moest wachten totdat de 10 dagen geen shipping update verlopen was, heb gisteren 3 aparte verzoeken tot cancelling aan moeten maken en vandaag stonden er per stuk een voorstel van de verkoper in.
€2,30 per deelbestelling met daarbij allemaal fake screenshots dat ze de verzender hadden gecontacteerd om het op hold te zetten. Duidelijk fake en 1 van de 2 screenshot duidelijk photoshopped. Nu dus voorstel niet geaccepteerd of afgewezen maar op het kleine blauwe regeltje eronder geklikt dat ik het door ali wil laten afhandelen.
Zal me benieuwen hoe verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQHRiM1GL5Ww4OANESfDB_soaww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2tOulWz1ZTCYKjrTQBPbjlIK.png?f=fotoalbum_large
Let vooral op de photoshopped datums die compleet niet overeen komen met de rest van de datums en de slechte typfouten onder de rode voortgangsbalk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLRPLK3X5BTuzUFvvOqEV29H__E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RZsT5M0fl6ywqgTQXMIPmEvY.png?f=fotoalbum_large
Oeh een tijdslimiet van 2 dagen terwijl Aliexpress je een week geeft. Valt me nu trouwens pas op dat de tijdstippen van de reacties in de chat ook nergens op slaan. Ook wordt nergens een trackingnumber genoemd maar de andere kant heeft per direct de verzending vastgehouden. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Boullie op 06-03-2025 18:13 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
Ik heb mijn “gekke bestelling” gisteren terugbetaald gekregen. Komt vast wel goed, al vind ik het gek dat er zoveel verschil is tussen de afhandeling. Men zou denken dat eenmaal de disputen beslecht zijn, de volgende automatisch eenzelfde gevolg krijgt.

Met regelmaat staat er trouwens creality value pack filament (2kg voor 2 kleuren) in de aanbieding via Amazon voor 16-19€. Ik ben er voorlopig erg tevreden mee. Ik heb echt onderschat hoe leuk het 3D printen is wanneer de printkwaliteit goed is en je zelf wat ermee uit kan tekenen. Voorlopig heb ik geen filament meer gehad die ik zou afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Ging bij mij hetzelfde, inclusief reactie van de verkoper met screenshots van de trackers. Ik heb ook 3 geschillen moeten openen, voor de 3 items apart. En een halve dag later het geld terug en afgewikkeld.

Verkoper krijgt dus 1 kans van AliExpress om het op te lossen. Indien klant niet akkoord dan handelt Ali dat dus wel netjes af. In mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

JorneB schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:12:
Ging bij mij hetzelfde, inclusief reactie van de verkoper met screenshots van de trackers. Ik heb ook 3 geschillen moeten openen, voor de 3 items apart. En een halve dag later het geld terug en afgewikkeld.

Verkoper krijgt dus 1 kans van AliExpress om het op te lossen. Indien klant niet akkoord dan handelt Ali dat dus wel netjes af. In mijn ervaring.
Heb nu ondertussen ook al bericht van Ali en Paypal dat het teruggestort wordt.

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Afgelopen week mijn bestelling van 10 rollen PLA Plus van Jayo (verstuurd vanuit Duitsland met DHL) Keurig in een omdoos, met losse dozen per rol erin. Rollen houders zijn van plastic en vacuum verpakt, met silica zakjes erin. Print kwaliteit is prima tot nu toe (1,5 rol verbruikt). Mijn betaalde prijs: €101 (incl. verzendkosten) (PETG is zelfs €84 voor 10 rollen).
Voor de standaard zwart, wit, grijs is dit prima, voor kleuren gebruik ik wel andere merken, deze nog niet geprobeerd van Jayo, maar wil het wel een keer gaan proberen.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Lijkt me dat die verkopers op Ali hetzelfde doen als de oplichters die GPU's verkopen op eBay:

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:01

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Zijn er hier ook mensen die deze bakken gebruiken voor het opslaan van filement rollen:

Formaat zou zijn: Lengte: 32 cm Breedte: 21 cm Hoogte: 23 cm
Wat zou betekenen dat je er 4 rollen in kwijt zou kunnen.

https://www.ikea.com/nl/n...ststof-s79276760/#content

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/ikea-365-voorraadpot-met-deksel-rechthoekig-kunststof__0610781_pe685099_s5.jpg?f=l

Of heeft iemand een nog betere bak die ik luchtdicht kan afsluiten?

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:59
MC Taz Man schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:52:
[...]

Geen idee of het bij de A1 (mini) ook kan. Bij de X/P1 modellen kan je dit instellen onder het Device tabblad, bij het icoon van een snelheidsmeter.

[Afbeelding]
Kan op de A1 ook op de machine zelf in gesteld worden tijdens het printen.
Ik doe dat soms wel als ik een hoge print heb dan zet ik hem p/m halverwege op 50% dan gaat hij niet zo hard meer heen en weer en is de kans op los komen of layer shift minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deDenDen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-10 16:45
mydogisgone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:28:
Zijn er hier ook mensen die deze bakken gebruiken voor het opslaan van filement rollen:

[Afbeelding]

Ik gebruik ze zelf (nog) niet, maar er zijn wel wat voorbeelden te vinden van gebruikers.

Zie bijvoorbeeld: https://www.reddit.com/r/..._106l_good_enough_for_2x/
of: https://www.reddit.com/r/...eadily_growing/?rdt=46118

Ik ben zelf ook nog zoekende naar een luchtdichte opslag wat mooi in mijn bureaulades/kasten past. Wellicht vacumeren eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

deDenDen schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:32:
[...]

Ik gebruik ze zelf (nog) niet, maar er zijn wel wat voorbeelden te vinden van gebruikers.

Zie bijvoorbeeld: https://www.reddit.com/r/..._106l_good_enough_for_2x/
of: https://www.reddit.com/r/...eadily_growing/?rdt=46118

Ik ben zelf ook nog zoekende naar een luchtdichte opslag wat mooi in mijn bureaulades/kasten past. Wellicht vacumeren eens proberen.
Ik wil ze eigenlijk in een grotere box hebben. Puur voor opslag. Ga niet vanuit de box printen. Maar ik werd een beetje vermoeid van dat vaccumeren steeds. :>

Ik ga deze week wel even naar de ikea en neem een lege rol mee. Kijken hoe dit eventueel past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 13:43

chromeeh

the Gnome

mydogisgone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:40:
[...]

Ik wil ze eigenlijk in een grotere box hebben. Puur voor opslag. Ga niet vanuit de box printen. Maar ik werd een beetje vermoeid van dat vaccumeren steeds. :>

Ik ga deze week wel even naar de ikea en neem een lege rol mee. Kijken hoe dit eventueel past :)
Houd ons op de hoogte, ik zelf heb het idee om dit zaterdag te doen.
Ik zag in een LTT video dat ze smalle hoge bakken gebruikten per rol, dit leek me ook niet heel gek.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

chromeeh schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:43:
[...]

Houd ons op de hoogte, ik zelf heb het idee om dit zaterdag te doen.
Ik zag in een LTT video dat ze smalle hoge bakken gebruikten per rol, dit leek me ook niet heel gek.
Probleem is in mijn geval dat ik dan teveel extra ruimte per bak en rol kwijt ben. Ik wil het liefst een grote bak met daarin de rollen en sillica korrels in een bakje er bij. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:47
mydogisgone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:40:
[...]
Ik doe ze in die grote Ikea diepvrieszakken met een doosje desiccant erbij. Heb ik al eerder gepost. Kleine ronde containers (geprint uiteraard) waar een hoop van die korrels in gaan. Ik heb 3 rekken van Ikea waar ze mooi in passen. Hele simpele platsic rekjes (70 hoog 18 breed en 53 diep, 2 verdiepingen en 1 lange bak bovenop voor losse rommel. Past mooi onder de 3D printer tafel.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 09:35
mydogisgone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:49:
[...]

Probleem is in mijn geval dat ik dan teveel extra ruimte per bak en rol kwijt ben. Ik wil het liefst een grote bak met daarin de rollen en sillica korrels in een bakje er bij. :)
Ik heb een Iris Ohyama 70l bak die we nog hadden in gebruik voor de rollen en dat werkt op zich prima. Wel met een lichte overkill aan korrels, zo'n 300g, maar al maanden tussen de 10 en 17% RH, waarbij de 17% op een dag was waarop de bak meerdere keren open is geweest. Enige om wel rekening mee te houden: op de dag dat de korrels erin gingen lag de luchtvochtigheid boven de 55%, dat duurde wel een paar uur voor die onder de 25 zakte. Dus als je veel wisselt, zijn de kleinere bakken misschien handiger omdat die weer sneller op een lagere luchtvochtigheid zitten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:06

[Afbeelding]

Ik heb 3 van die bakken in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQtxfaE_de-sbDHT4ohDxOBBYg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THVfZnfIMJEXII9FVw1fMNFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLzv05EOekqd9mzufVmYZRtewsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzQ3OAXwrvHI4mWDu9ydPCxs.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder even een direct antwoord op de vraag, de rollen passen er alleen vertikaal in en dus krijg je er nooit meer dan 2 in, zie deze foto met een rol op de kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2bliBqqadLppXrVqG7eU0TPF1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Qf8tONiUppZvayVMnCOK2ri.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het binnenwerk:
https://makerworld.com/en...ht-print#profileId-530150

Dit zijn de doorvoeren:
https://makerworld.com/en...onnector#profileId-842272

En de stopjes:
https://makerworld.com/en...nker-cap#profileId-593905

De silica gel:
https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

De hygrometers:
https://www.amazon.nl/dp/..._pop_dt_b_product_details

De lagers voor de rollen:

En de pneumatische slang en koppelingen:

[ Voor 25% gewijzigd door RobbieT op 19-03-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43
Dat is dan niet alleen voor opslag, en dan kunnen er dus maar 2 rollen in, ipv de genoemde 4 stuks?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Naalroc schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:11:
Dat is dan niet alleen voor opslag, en dan kunnen er dus maar 2 rollen in, ipv de genoemde 4 stuks?
Klopt, als je de bak om te drogen wil gebruiken gaan er inderdaad maar 2 in.
Maar zo blijven de rollen er ook tijdens het printen inzitten.

Dus dan kan je de laatst gebruikte rol ook gewoon aan de printer laten zitten.

Als je de rollen er alleen voor opslag in zou stoppen dan wil je er toch ook wat silica gel bij in hebben.
Dus dan moet je daar toch iets voor hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door RobbieT op 19-03-2025 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:49
Ik lees hier veel goeie berichten over :
https://www.amazon.nl/Skr...organisatie/dp/B0CFLJCJSF

Zelf geen ervaring mee; ik strek vooralsnog ikea zakken vacuum.
Als die versleten zijn kijk ik wel weer verder..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Het handige van de Ikea bakken is vooral als je er iets in wil hebben zoals die afrolmechanieken en silica gel bakken.

Omdat die dingen overal ter wereld bij Ikea te krijgen zijn en Ikea dingen doorgaans lang in het assortiment houd zijn er veel ontwerpen voor.
En weet je zeker dat het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

RobbieT schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:52:
[...]

Ik heb 3 van die bakken in gebruik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hieronder even een direct antwoord op de vraag, de rollen passen er alleen vertikaal in en dus krijg je er nooit meer dan 2 in, zie deze foto met een rol op de kant:
[Afbeelding]

Dit is het binnenwerk:
https://makerworld.com/en...ht-print#profileId-530150

Dit zijn de doorvoeren:
https://makerworld.com/en...onnector#profileId-842272

En de stopjes:
https://makerworld.com/en...nker-cap#profileId-593905

De silica gel:
https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

De hygrometers:

De lagers voor de rollen:

En de pneumatische slang en koppelingen:
Als die grotere niet helemaal goed past. Dan kan ik altijd voor deze gaan idd. :) Maar eens ff zien wat het mooiste past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
PepieNL schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:20:
Ik lees hier veel goeie berichten over :
https://www.amazon.nl/Skr...organisatie/dp/B0CFLJCJSF

Zelf geen ervaring mee; ik strek vooralsnog ikea zakken vacuum.
Als die versleten zijn kijk ik wel weer verder..
Die heb ik in gebruik, maar zijn ondanks dat het stevig plastic lijkt, zijn ze kwetsbaar: als er eentje valt van slchts 20 cm hoogte, is die gescheurd, weet ik.. 8)7 ...In elk geval koop ik die niet weer, maar als er voor opslag idd 4 in die 10 L bak gaan, dan is dat wèl een optie (voor mij).

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Die 10,6L Ikea bakken zijn te smal voor 4 rollen, zie mijn post een paar naar boven.
Meer dan 2 krijg je er niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
RobbieT schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:15:
Die 10,6L Ikea bakken zijn te smal voor 4 rollen, zie mijn post een paar naar boven.
@deDenDen @mydogisgone Niet die beloofde 4 stuks dus; daar was ik al wel bang voor want IKEA geeft de grootse buitenmaten, en dat is heel wat anders dan binnen maten, met die dikke randen, en profielen in de bodem, en in het deksel.............
Bedankt Robbie! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMirjamI
  • Laatst online: 20:58

[...]

Wij gebruiken de 19-literbakken van Action. Daar passen vier rollen in. We drogen het filament voordat het erin gaat. Bakjes silica erbij, en de luchtvochtigheid blijft vervolgens makkelijk onder de 20%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Dv7zG0yimCnmrLliK_mp3iwSYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Grn1Sdc9O77tvUuQZHI0TkXD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2a4ONdhuT-NcbIxBjsC1p_2e3fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sES4wF2ERR56wQkdx17PPvSN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

IMirjamI schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Wij gebruiken de 19-literbakken van Action. Daar passen vier rollen in. We drogen het filament voordat het erin gaat. Bakjes silica erbij, en de luchtvochtigheid blijft vervolgens makkelijk onder de 20%.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig, ik heb de kleinere variant van die bakken gebruikt, en zelfs met 4 zakken auto ontvochtiger van de action, isolatie spul in de klep en extra klemmetjes waren die dingen niet luchtdicht te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:16
Naalroc schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:11:
Voor opslag gebruik ik de Samla dozen. In de 22 liter dozen kunnen vier rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

RobbieT schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:15:
Keihard overheen gelezen. Ik zie het. Het zijn natuurlijk buitenmaten wat IKEA opgeeft :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-10 09:54
mydogisgone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:49:
[...]

Bij mij namen de bakken (Action) waar 4 rollen in konden teveel ruimte in beslag. Ben overgegaan op zakken en dat beval goed en kan veel meer rollen kwijt!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

bing69 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:11:
[...]

Bij mij namen de bakken (Action) waar 4 rollen in konden teveel ruimte in beslag. Ben overgegaan op zakken en dat beval goed en kan veel meer rollen kwijt!
Ik snap niet zo goed dat er niet zoiets op de markt te koop is. Waarbij je zo min mogelijk ruimte kwijt raakt.
Bijna alle plastic bakken zijn eigenlijk te groot. Maar goed wie weet loop ik ergens tegenaan.
Bijv een ronde bak die precies de maat is van een rol is ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:06
mydogisgone schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:26:
[...]

Ik snap niet zo goed dat er niet zoiets op de markt te koop is. Waarbij je zo min mogelijk ruimte kwijt raakt.
Bijna alle plastic bakken zijn eigenlijk te groot. Maar goed wie weet loop ik ergens tegenaan.
Bijv een ronde bak die precies de maat is van een rol is ook prima :)
Dat is inderdaad een beetje vreemd dat een firma hier niet op springt. Zelf droog ik mijn filament na gebruik en berg ik de rol in zo een vacuümzak op met een zakje ontvochtiger. Grote diepvrieszakken gebruik ik ook wel om in op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 10:11
Heeft iemand een restantje groen of blauw niet-transparant TPU wat ik voor een klein prijsje kan overnemen? Of weet iemand een goed adresje daarvoor? Ik moet voor ~15g aan onderdeeltjes printen en zal het verder amper gebruiken, dus om dan een hele rol te kopen voelt wat heftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 21:40
TheCory schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:50:
Heeft iemand een restantje groen of blauw niet-transparant TPU wat ik voor een klein prijsje kan overnemen? Of weet iemand een goed adresje daarvoor? Ik moet voor ~15g aan onderdeeltjes printen en zal het verder amper gebruiken, dus om dan een hele rol te kopen voelt wat heftig.
Ik heb wel groen niet transparant liggen. het is wel donker groen. Heb alleen hele rollen, maar voor 5 euro, kom je een aardig eindje. Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Ik gebruik deze bakken. Wel iets duurder en per stuk, maar er kan een cheap hygrometertje in en een zwikkie silica zakjes. Ik kan eventueel direct vanuit de box printen en ze zijn stapelbaar. Ik heb er nu mijn open PETG rollen standaard in zitten en dat gaat prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcgfbuNiQBbRrsMqS_mKOqKgrtM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/9vfZzE8TZwY2YguSxhGMxi3H.webp?f=user_large

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoAR
Volgens mij was ie al langs gekomen, maar ik ga deze maken:
https://makerworld.com/en...t-box-4l#profileId-970000

De boxen zelf heb ik 8 stuks voor €5,50 per stuk van Amazon (goedkoper dan van AliExpress), lagers, hygrometers en ptfe tube fittings van AliExpress voor omgerekend €2,60 per doos. Totale kosten komen dan op ongeveer €8,10 per doos exclusief filament. Best redelijk denk ik. Ze zijn stapelbaar en kan direct uit de doos printen, dus dat scheelt ook weer stroom voor het drogen dat dan veel minder vaak nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:39
RemcoAR schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:41:
Volgens mij was ie al langs gekomen, maar ik ga deze maken:
https://makerworld.com/en...t-box-4l#profileId-970000

De boxen zelf heb ik 8 stuks voor €5,50 per stuk van Amazon (goedkoper dan van AliExpress), lagers, hygrometers en ptfe tube fittings van AliExpress voor omgerekend €2,60 per doos. Totale kosten komen dan op ongeveer €8,10 per doos exclusief filament. Best redelijk denk ik. Ze zijn stapelbaar en kan direct uit de doos printen, dus dat scheelt ook weer stroom voor het drogen dat dan veel minder vaak nodig is.
Opmerking: ze zijn (in het voorbeeld) NIET stapelbaar omdat de fitting in de weg zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
Hatman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:15:
[...]

Opmerking: ze zijn (in het voorbeeld) NIET stapelbaar omdat de fitting in de weg zit!
Dat klopt als je het voorbeeld helemaal volgt. Maar in de reacties op dat specifieke model zijn er ook voorbeelden van mensen die de fitting aan de voorzijde gemaakt hebben. Doe je het daar, dan zou het wel weer stapelbaar zijn.

Overigens was ik zelf van plan om iets te maken dat ik in de opening van het deksel kan maken en daar de fitting in schroeven. Dan hoef ik geen gat in het deksel te maken en kan ik die dozen later eventueel nog hergebruiken voor iets anders dat luchtdicht bewaard moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:39
RemcoAR schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:33:
[...]

Dat klopt als je het voorbeeld helemaal volgt. Maar in de reacties op dat specifieke model zijn er ook voorbeelden van mensen die de fitting aan de voorzijde gemaakt hebben. Doe je het daar, dan zou het wel weer stapelbaar zijn.

Overigens was ik zelf van plan om iets te maken dat ik in de opening van het deksel kan maken en daar de fitting in schroeven. Dan hoef ik geen gat in het deksel te maken en kan ik die dozen later eventueel nog hergebruiken voor iets anders dat luchtdicht bewaard moet worden.
Dat heb ik dus ook.
Dit heb ik gezien op makerworld maar weet niet meer of ik deze geprint heb.

https://makerworld.com/en...m=search#profileId-724544

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11D
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-10 08:49

11D

Ik wil voor het eerst gaan werken met PAHT-CF filament op m'n bambulab P1S. Nu lees ik dat je dit eerst moet drogen voordat je ermee kan printen (10h 80C). Moet je dit elke keer doen voordat je ermee gaat werken, of is dit alleen de eerste keer, zolang je het tijdens en na gebruik goed droog houdt in een AMS/luchtdichte bak met veel droogkorrels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

11D schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:41:
Ik wil voor het eerst gaan werken met PAHT-CF filament op m'n bambulab P1S. Nu lees ik dat je dit eerst moet drogen voordat je ermee kan printen (10h 80C). Moet je dit elke keer doen voordat je ermee gaat werken, of is dit alleen de eerste keer, zolang je het tijdens en na gebruik goed droog houdt in een AMS/luchtdichte bak met veel droogkorrels?
1x goed drogen en daarna luchtdicht met desiccant bewaren is redelijk voldoende.

Nylon is erg hygroscopisch, dus je moet het wel af en toe eens herhalen. Maar het is nou ook weer niet zo dat het tussen het verplaatsen van de opslag doos naar de AMS (en terug) gelijk als een spons vol loopt.

Ik ben zelf kamp '1x drogen, goed bewaren, en pas weer een keer drogen als het ruk en stringy gaat printen'. Met de uitzondering dat als ik weet dat ik wat groots moet printen, dat ik even een test printje doe om te kijken. Zodat ik niet inneens een heel halve rol aan verpeste prints weg moet gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11D
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-10 08:49

11D

De droogvoorschriften varieren per type filament. Voor PLA geeft bambulab 50-60C for 8h aan, voor petg 60-70C, ABS/ASA 75-85C, TPU 65-75C, etc.

Ik vraag me af waarom hier zo'n variatie in zit. Uiteraard is het duidelijk dat PLA niet te sterk verwarmt kan worden, maar als PLA bij 50-60C al gedroogd kan worden, waarom zou dezelfde temp niet voldoende zijn voor ABS en PETG? Of zit hier meer achter en is het lastiger om water te ontrekken uit ABS dan uit PLA?

Ik vraag dit omdat ik droog in een goede oven (goede temp regeling) waar meerdere spoelen in kunnen dus ik zou graag met 1 temp werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 19:53
rafvhoof schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:35:
[...]

Voor opslag gebruik ik de Samla dozen. In de 22 liter dozen kunnen vier rollen.
Hier hetzelfde, rubber tochtstrip erin van de action en nieuwe clipjes printen voor de klemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-10 00:05
Weet iemand het verschil tussen de Sunlu PETG zwarte en blauwe spoels?
Ik zie bij ome Ali beide varianten staan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mBKdwoZGaUcnH5YJTuh1Zz6WzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6TsWqo4WxTsqJnipcsszFly.jpg?f=fotoalbum_large

Zou oud vs nieuw type spoel zijn, maar is er dan nog zoveel van in omloop? Het nieuwe type is er volgens mij al lang. Is het fialment an sich dan hetzelfde?
Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste