Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:25
@Sokucho hoe bevalt de PETG? Ik print nu enkel met PLA en wil graag ook PETG maar ik heb me wat bang laten maken ivm vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:30
Devler schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:20:
@Sokucho hoe bevalt de PETG? Ik print nu enkel met PLA en wil graag ook PETG maar ik heb me wat bang laten maken ivm vocht.
PETG is waar ik het meeste mee print. Ik heb wel echt een filamentdroger nodig om goed met PETG te kunnen printen. Zeker in de zomer met hoge luchtvochtigheid is dat wel een issue. Maar als je het filament goed droogt voor het printen, dan kan ik de rol gewoon in de open lucht laten hangen tijdens de print.
PETG is ook gevoeliger voor tocht. Heeft in principe geen behuizing nodig, maar dan is het wel fijn als je printer in een kamer zonder toch staat.

RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:32
Devler schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:20:
Voor mij ook nieuw, heb best wel wat moeten tweaken om stringing te voorkomen. Z-hop uit, hoge travel speed, langzamer printen en met retraction nog wat dingen moeten doen. 1e print kwam met veel strings nu wat minder nog bezig. Ik ben niet bang voor vocht ze zitten goed verpakt en als een spoel open is maak ik die binnen een maand op. Heb nog nooit langer dan een maand een spoel gehad die open en bloot ligt te wachten. Doe ze dan ook in dichte zakken met silica gel zakjes.

Edit:
Iemand gouden tip? Ben pas begonnen met petg prints komen er mooi uit alleen veel string. Heb z hop uit, hoge travel speed 800(k1c), langzamer printen, retraction distance 3mm speed 80. Temperatuur 240 veel stringa 230 minder en 225 net zo veel als bij 230 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCbI6zciMPIxZ_SZMGF9SC-XCEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzpX0PXiotRGJQwFVZrpJhjC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sb39ZVGXdNv_UkfD-vjjCnSuHiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1wTdy2qy3x5WJY1HDayL7ex.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emwuCPvWXC5AU2W39S5E3FEx_w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9mLF1efqk6ruedTbv3Mt0M2.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 2 met alle fans uit geen string!? Weet niet of het oke is met fans uit?

[ Voor 54% gewijzigd door Sokucho op 02-02-2025 21:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoAR
Sokucho schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:25:
[...]

Voor mij ook nieuw, heb best wel wat moeten tweaken om stringing te voorkomen. Z-hop uit, hoge travel speed, langzamer printen en met retraction nog wat dingen moeten doen. 1e print kwam met veel strings nu wat minder nog bezig. Ik ben niet bang voor vocht ze zitten goed verpakt en als een spoel open is maak ik die binnen een maand op. Heb nog nooit langer dan een maand een spoel gehad die open en bloot ligt te wachten. Doe ze dan ook in dichte zakken met silica gel zakjes.

Edit:
Iemand gouden tip? Ben pas begonnen met petg prints komen er mooi uit alleen veel string. Heb z hop uit, hoge travel speed 800(k1c), langzamer printen, retraction distance 3mm speed 80. Temperatuur 240 veel stringa 230 minder en 225 net zo veel als bij 230 graden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Veel PETG komt al met veel vocht er in uit de verpakking. Één van de problemen die te veel vocht in het filament geeft bij het printen van PETG is stringing en onregelmatig oppervlakte van de print (soort van kleine bultjes of "puistjes" op de print). Kijkende naar de foto's, zou dat best aan de hand kunnen zijn.
Qua temperatuur zou je redelijk goed moeten zitten. Ik verwacht geen wondered m.b.t. stringing als je houder dan 230 of 225 gaat printen.
Dus mijn gok zou zijn dat het filament te veel vocht bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
RemcoAR schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:02:
[...]

Veel PETG komt al met veel vocht er in uit de verpakking. Één van de problemen die te veel vocht in het filament geeft bij het printen van PETG is stringing en onregelmatig oppervlakte van de print (soort van kleine bultjes of "puistjes" op de print). Kijkende naar de foto's, zou dat best aan de hand kunnen zijn.
Qua temperatuur zou je redelijk goed moeten zitten. Ik verwacht geen wondered m.b.t. stringing als je houder dan 230 of 225 gaat printen.
Dus mijn gok zou zijn dat het filament te veel vocht bevat.
Heb helaas geen filament droger anders zou ik dat meteen proberen. String valt opzich wel mee vind ik, makkelijk te verwijderen nadat print klaar is.
Edit met alle fans uit geen string!? Weet niet of het oke is met fans uit?

[ Voor 4% gewijzigd door Sokucho op 02-02-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 09:27
Sokucho schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:36:
[...]

Heb helaas geen filament droger anders zou ik dat meteen proberen. String valt opzich wel mee vind ik, makkelijk te verwijderen nadat print klaar is.
Zag dat er ook containers zijn die je kan printen, ze doen dan onderin vocht absorberend materiaal. Iets is beter dan niets.

Ik ben net nieuw op het gebied van 3d printen, heb nog geen week een 3d printer (kc1). Ik heb een onderdeel nodig voor de vaatwasser voor het wieltje. Nu heb ik er 1 gekregen van een kennis, maar deze gaan snel stuk, vermoed door de hitte, water en vaatwasmiddel, welk filament zou hier dan geschikt voor zijn?

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
joint_me schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:48:
[...]

Zag dat er ook containers zijn die je kan printen, ze doen dan onderin vocht absorberend materiaal. Iets is beter dan niets.

Ik ben net nieuw op het gebied van 3d printen, heb nog geen week een 3d printer (kc1). Ik heb een onderdeel nodig voor de vaatwasser voor het wieltje. Nu heb ik er 1 gekregen van een kennis, maar deze gaan snel stuk, vermoed door de hitte, water en vaatwasmiddel, welk filament zou hier dan geschikt voor zijn?
Ik zou zeggen abs of asa. Heb ook de k1c mooie printer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoAR
joint_me schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:48:
[...]

Dat vocht absorberende materiaal (silica gel korrels meestal) is alleen om er voor te zorgen dat eventuele vocht in de lucht in de container in dat materiaal trekt ipv in het filament. Het haalt geen vocht uit filament. Daar heb je toch echt een droger voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
Dat is wat ik online ook had begrepen en wat me tegenhoudt om met PETG te gaan experimenteren. Droger kost op zich niet overdreven maar online lees je toch 6 uur droogtijd voor sommige rollen en daar heb ik nu niet de tijd voor. Om dan een bulk deal te halen en mogelijk 9 rollen opzij te laten liggen vind ik wat zonde.

Gelukkig heeft die jayo ook heel mooie PLA deals (momenteel 38 euro voor 5 rollen PLA zwart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:52
De meeste (eigenlijk alle) rollen zitten al in een folie die vacuüm is getrokken en daarbij zitten van die silica gel korrels die zorgen dat als je rol niet uit de verpakking haalt, lang droog blijft. Dus als je een voorraad opslaat, dan is er niets aan de hand.
Als je een rol gebruikt, daarna met wat herbruikbare korrels weer weglegt en vacuüm kunt trekken, blijft het lang goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 09:31

_Eend_

🌻🇺🇦

Devler schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:57:
Dat is wat ik online ook had begrepen en wat me tegenhoudt om met PETG te gaan experimenteren. Droger kost op zich niet overdreven maar online lees je toch 6 uur droogtijd voor sommige rollen en daar heb ik nu niet de tijd voor. Om dan een bulk deal te halen en mogelijk 9 rollen opzij te laten liggen vind ik wat zonde.

Gelukkig heeft die jayo ook heel mooie PLA deals (momenteel 38 euro voor 5 rollen PLA zwart).
Ik zie het probleem niet zo? Ja, je moet een rol 6 uur drogen, maar met een beetje vooruit plannen hoeft dat toch geen probleem te zijn? Als ik een rol PETG bestel is de rol drogen het eerste wat ik er mee doe. Daarna berg ik 'm droog op in een vacuum zak of een luchtdichte bak. Dan hoef je maar 1x die rol te drogen. En drogen kun je ook 's nachts doen, zoveel herrie maakt zo'n droger ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
Ik zie het niet als een probleem, eerder als een aandachtspunt. Ik plan niet zover vooruit, ik teken iets en dan wil ik het graag printen. Ik ben nog niet zo lang bezig en ben nog niet zo goed georganiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek db
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-09 11:33
Als ik PETG open en bloot laat liggen begin ik het ongeveer na een weekje te zien aan de printkwaliteit. In een doos met bv. silica korrels duurt het heel lang. Ik gebruik ook geen korrels maar heb gewoon simpel wat zakjes opgespaard. Jayo PETG is wel de meeste keren nat gelijk uit de verpakking. Ik vermoed dat ze dat doen om kosten te besparen op de electriciteit. Na het uit de verpakking halen een paar uur in de droger (3-4 uur is voor mij meestal genoeg), dan bewaren in een zak of doos evt. met iets vochtvretends. Als je in die doos een paar rollers plaatst zodat je daaruit kan printen hoef je het waarschijnlijk geen tweede keer meer te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 08:58
Devler schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:28:
Ik zie het niet als een probleem, eerder als een aandachtspunt. Ik plan niet zover vooruit, ik teken iets en dan wil ik het graag printen. Ik ben nog niet zo lang bezig en ben nog niet zo goed georganiseerd.
Je kan er ook voor kiezen de rol te drogen en dan in een zak te doen met wat silica gel. De 4-6 liter Istad zakken van Ikea bijvoorbeeld werken prima daarvoor. Dan heb je de rollen wel alvast extra gedroogd en de rollen printklaar staan. Ik vond het printen zelf niet veel lastiger dan PLA. Maar als je de eigenschappen van PETG niet nodig hebt kan je natuurlijk ook prima PLA blijven printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45
ge-flopt schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:51:
De meeste (eigenlijk alle) rollen zitten al in een folie die vacuüm is getrokken en daarbij zitten van die silica gel korrels die zorgen dat als je rol niet uit de verpakking haalt, lang droog blijft. Dus als je een voorraad opslaat, dan is er niets aan de hand.
Als je een rol gebruikt, daarna met wat herbruikbare korrels weer weglegt en vacuüm kunt trekken, blijft het lang goed.
Mijn ervaringen zijn anders, in ieder geval met Eryone PETG filament. Direct uit de vacuum verpakking gehaald was het één en al gesputter en geknetter bij de eerste print. De verpakking was vacuum getrokken, geseald en voorzien van silica gel maar. Droger aangeschaft die ik toch al wilde hebben en na een uurtje of tien drogen was er pas normaal mee te printen.
Sindsdien doe ik rollen die een tijdje niet gebruikt zijn ongeacht hoe ik ze opgeslagen heb voor de zekerheid een paar uurtjes in de droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 22:52
ninjazx9r98 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:41:
[...]

Mijn ervaringen zijn anders, in ieder geval met Eryone PETG filament. Direct uit de vacuum verpakking gehaald was het één en al gesputter en geknetter bij de eerste print. De verpakking was vacuum getrokken, geseald en voorzien van silica gel maar. Droger aangeschaft die ik toch al wilde hebben en na een uurtje of tien drogen was er pas normaal mee te printen.
Sindsdien doe ik rollen die een tijdje niet gebruikt zijn ongeacht hoe ik ze opgeslagen heb voor de zekerheid een paar uurtjes in de droger.
Het is de theorie. Die hoeft niet overeen te komen met de werkelijkheid. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 08:27
Tja, ik had er nooit veel last van dacht ik maar toen ik vorige week wat TPU printjes maakte met zwart bleek het bijna onmogelijk ze goed te krijgen. Toen toch maar een dag in de droger gestopt en de volgende dag weer geprobeerd, met standaard instellingen een veel beter resultaat. Veel strakkere print dan voorheen. Begin toch te geloven dat ik het maar beter af en toe wel in de droger moet stoppen.

Benno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:41
Bvanham schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:26:
Tja, ik had er nooit veel last van dacht ik maar toen ik vorige week wat TPU printjes maakte met zwart bleek het bijna onmogelijk ze goed te krijgen. Toen toch maar een dag in de droger gestopt en de volgende dag weer geprobeerd, met standaard instellingen een veel beter resultaat. Veel strakkere print dan voorheen. Begin toch te geloven dat ik het maar beter af en toe wel in de droger moet stoppen.

Benno
TPU al helemaal, dat slurpt water als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:14
Hebt je weleens gezien hoe ze filament maken en hoeveel water er gebruikt wordt om het filament af te koelen .
Dat vocht moet er wel uit , het is niet net als bij de slager die de worsten voor een bepaalde tijd in een droogkamer hangen .
Het drogen van het filament mag de consument mooi zelf doen .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-08 10:18
Over vocht-eruit gesproken. Viel me op dat Bol.com een reseller heeft onder merknaam 'equivera' en ze branded filamentdryers hebben omgedoopt: Creality, Sunlu, volgens mij zag ik ook ergens een Sovol staan - allemaal met een hetzelfde, andere merknaampje erop: Equivera. En een marge van 1.5 op het origineel. Volgens mij is dit knetterillegaal, of niet...?

https://www.bol.com/nl/nl...estionType=search_history

Ik heb even wat dieper gezocht en blijkbaar is 'Equivera' een catch-all bullshit merknaam voor bol.com dropshippers - er zijn alleen al daar 7500 artikelen van dat 'merk'. Ze rebranden echt álles. Ik ben heel benieuwd op wat voor manier er een sticker over het 'Creality' logo zit als je zo gek bent om zo'n droger te bestellen voor 100,- meer

In ieder geval: bol.com buyer beware.

Edit: Livechat melding gemaakt van misleiding en melding gemaakt bij Eerlijk meldpunt van consumentenbond. kan hier echt zo slecht tegen.

[ Voor 43% gewijzigd door Mday op 04-02-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:37
Mday schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:34:
Over vocht-eruit gesproken. Viel me op dat Bol.com een reseller heeft onder merknaam 'equivera' en ze branded filamentdryers hebben omgedoopt: Creality, Sunlu, volgens mij zag ik ook ergens een Sovol staan - allemaal met een hetzelfde, andere merknaampje erop: Equivera. En een marge van 1.5 op het origineel. Volgens mij is dit knetterillegaal, of niet...?

https://www.bol.com/nl/nl...estionType=search_history

Ik heb even wat dieper gezocht en blijkbaar is 'Equivera' een catch-all bullshit merknaam voor bol.com dropshippers - er zijn alleen al daar 7500 artikelen van dat 'merk'. Ze rebranden echt álles. Ik ben heel benieuwd op wat voor manier er een sticker over het 'Creality' logo zit als je zo gek bent om zo'n droger te bestellen voor 100,- meer

In ieder geval: bol.com buyer beware.

Edit: Livechat melding gemaakt van misleiding en melding gemaakt bij Eerlijk meldpunt van consumentenbond. kan hier echt zo slecht tegen.
Ik denk dat bol.com machteloos staat; heel China is een groot copycat-land en het zou me niet verbazen dat dat hele bedrijf daar gevestigd zit. Als het kopiëren daar al mag, dan kan bol.com de producten weren maar schieten ze vooral zichzelf in de voet.

Koop gewoon een food dryer, of een kopie van (een kopie van) de Esperanza food dryer. Kost je 30-40 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door A Lurker op 04-02-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:03
Devler schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:57:
Heb je een link?
ge-flopt schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:51:
[..]
Wat gebruik je om hem weer vacuum te trekken? ik neem aan dat je daar speciale plastic hoezen + apparaat voor hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirks
  • Laatst online: 21:40
Cardinal schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:29:
[...]
Wat gebruik je om hem weer vacuum te trekken? ik neem aan dat je daar speciale plastic hoezen + apparaat voor hebt?
Google eens op "Filament vacuumzakken set 10 vacuumzakken + Pomp".
Dat werkt bij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
Die zakken gebruik ik ook, gaat een keer of 5-6 per zak goed, dan worden de sluitingen minder en houden ze hun vacuum niet meer. Maar het is beter dan niets en goedkoop te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:03

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Cardinal schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:29:

[...]

Ik heb zo'n setje van eSun besteld laatst, daar zit een klein USB pompje bij om de zakken vacuüm te trekken, deze: https://www.esun3d.com/evacuum-kit-pro-product/ | Amazon: https://www.amazon.nl/eSU...-Verzegelde/dp/B0C2TBYJ3Z : 19,99. Veul te veul geld voor een stel plastic zakken en een pompje van pak em beet 5 euro. Dus maar de Bezos en "Ik wil het nu hebben" belastingen betaald.. :P

Ik heb ook wel eens zakken van de Action gebruikt, maar die zijn naast te groot ook nog eens erg fragiel. In de grootste variant van die zakken had ik een deken gedaan en onder mijn bed gelegd, en na een tijdje is de sluiting vanzelf open gegaan. En ze scheuren vrij snel. Deze eSun zakken zijn veel duurder, maar ze voelen al een stuk sterker aan., en de sluiting is na 4-5x openen nog steeds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:07
Verkeerde topic :o
Deze post mag gedelete worden

[ Voor 134% gewijzigd door Raymond op 05-02-2025 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 13:19
Ik heb vanwege de tip eerder ook de Jayo petg besteld op Ali.
Tot nu toe alleen geprint met petg van polymaker.
Iemand alvast een tip qua nozzle en bed temperatuur? Ik print op een CR-M4 dus snel gaat het zoiezo niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
rsvmark schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:32:
Ik heb vanwege de tip eerder ook de Jayo petg besteld op Ali.
Tot nu toe alleen geprint met petg van polymaker.
Iemand alvast een tip qua nozzle en bed temperatuur? Ik print op een CR-M4 dus snel gaat het zoiezo niet :-(
Heb er nog geen succes mee :'(
Heb momenteel ook wat problemen met mijn hotend dus weet niet of het daar aan ligt. Ik wacht nu op een trianglelab hotend en op zoek naar een filament droger.

Edit: filament droger besteld :+

[ Voor 3% gewijzigd door Sokucho op 06-02-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek db
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-09 11:33
Ik print het op 235-240 nozzle, 80 bed. Snelle retractions en ook wat verder vergeleken met andere filaments. De witte PETG was iets moeilijker als de zwarte, dat is wel bij veel merken zo omdat er meer kleurstof nodig is. Wat zijn precies de problemen die jullie hebben. De stringing die jij had @Sokucho is wel heel waarschijnlijk dat dat door vochtig filament komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsvmark
Sokucho schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:35:
[...]

Heb er nog geen succes mee :'(
Heb momenteel ook wat problemen met mijn hotend dus weet niet of het daar aan ligt. Ik wacht nu op een trianglelab hotend en op zoek naar een filament droger.
Bij mij gaat het standaard eerst de droger in dus dat zou geen probleem moeten opleveren, we gaan het zien :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Niek db schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:48:
Ik print het op 235-240 nozzle, 80 bed. Snelle retractions en ook wat verder vergeleken met andere filaments. De witte PETG was iets moeilijker als de zwarte, dat is wel bij veel merken zo omdat er meer kleurstof nodig is. Wat zijn precies de problemen die jullie hebben. De stringing die jij had @Sokucho is wel heel waarschijnlijk dat dat door vochtig filament komt.
Dat denk ik ook heb zojuist een mooie droger besteld morgen avond eens testen. Heb al van alles geprobeerd van snelle/langere/kortere retractions tot z hop uit, verschillende temperaturen etc. Het is alleen stringing waar ik last van heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind
  • Laatst online: 13-09 14:36

Rincewind

Take me in your arms tonight

Wat is nu een aanrader qua filament droger? Momenteel leg ik een problematische rol even in de oven op 60 graden voor een uurtje of 2 maar wellicht dat een dryer toch een betere optie is...

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
Ik heb vorige week op Amazon een goedkope droger gekocht van ESun. De prijzen varieren sterk. Nu rond de 40 euria, vorige week 30

https://www.amazon.nl/-/e..._dt_b_fed_asin_title&th=1

werkt prima. Rol erin, drie temperatuurbereiken, en timerfunctie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 12:11
Ik gebruik de Sunlu S4, gemak om meerdere rollen tegelijk te kunnen drogen en ook m'n desiccant.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Ik heb de polydryer en een extra polybox gekocht.
Zo kan ik makkelijk wisselen van box en van daaruit ook printen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGsZK6kRKpr4nqa6Izu3bP2Xmes=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zxN6GGjuCGVFE6BL8mwm9WI9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Rincewind schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:06:
Wat is nu een aanrader qua filament droger? Momenteel leg ik een problematische rol even in de oven op 60 graden voor een uurtje of 2 maar wellicht dat een dryer toch een betere optie is...
Ik heb de creality space pi besteld heb verder geen ervaring met die dingen. Lijkt mij wel handig dat je ook tijdens het drogen kunt printen en dat kan deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Laatst online: 21:40
Vandaag na een week mijn bestelling van 10x JAYO PETG ontvangen.
Was verpakt in een doos met SUNLU opdruk, het familieverband is dus wel duidelijk!

Nu wat vaker printen dan voorheen, anders kom ik hier nooit doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Rincewind ligt een beetje aan wat je wil, mijn buurman is blij met zijn eSun droger, ik heb een polymaker polydryer, en hoewel deze een stuk duurder is, is het voor mij veel handiger dan zo'n grote eSun droger voor meerdere rollen. Ik heb de basis unit met bak en een extra bak gekocht plus nog een stel vacuumzakken voor rollen die gedroogd zijn maar niet worden gebruikt.

Je kunt ook een voedseldroger gebruiken, dan ben je voor 3 tientjes klaar, maar dat was voor mij niet handig. Die hebben aan de bovenkant openingen voor luchtafvoer en als je zoals ik wel eens een rol er in laat zitten (Per ongeluk) dan kun je dat ding later weer aanzetten. Beetje zonde :p

[ Voor 28% gewijzigd door _Eend_ op 06-02-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
dirks schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:42:
Vandaag na een week mijn bestelling van 10x JAYO PETG ontvangen.
Was verpakt in een doos met SUNLU opdruk, het familieverband is dus wel duidelijk!

Nu wat vaker printen dan voorheen, anders kom ik hier nooit doorheen.
Succes laat even weten of het bevalt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 17:43
Deze reddit poster laat zien wat voor carbon residu Bambu PETG CF grey achterlaat. Ik heb altijd met CF willen printen, maar dit soort dingen maken me huiverig.

https://www.reddit.com/r/BambuLab/s/mHNl2rtK9v

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@PjotrStroganov Dit is niks nieuws toch? Volgens mij hebben alle CF filamenten dat. Tevens ook de reden dat ik er van weg blijf want die kleine deeltjes komen in je bloed terecht schijnbaar. Als dat niet klopt hoor ik dat graag natuurlijk.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
CF of GF zijn materialen waar je gewoon niet teveel aan moet zitten. Beetje vergelijkbaar met hout met splinters, alleen merk je het minder.

Volgens mij kun je het prima printen, zolang je het niet op je huid draagt of wat je veel in je handen hebt.
Ik gebruik het op een aantal plaatsen in mijn printers omdat het hittebestendiger maakt en minder creep heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
rinkel schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:16:
CF of GF zijn materialen waar je gewoon niet teveel aan moet zitten. Beetje vergelijkbaar met hout met splinters, alleen merk je het minder.

Volgens mij kun je het prima printen, zolang je het niet op je huid draagt of wat je veel in je handen hebt.
Ik gebruik het op een aantal plaatsen in mijn printers omdat het hittebestendiger maakt en minder creep heeft.
Volgens mij kan je het inderdaad een keertje prima printen, maar als je er dagelijks mee print of een printfarm hebt staan met een aantal printers die vooral CF of GF filamenten printen zou ik toch zorgen dat er een stevig ventilatie- en filtersysteem gebruikt wordt. Als er al zoveel vrijkomt bij het in de handen hebben van het geprinte object, hoeveel komt er dan in kleine deeltjes vrij tijdens het printen? Deeltjes die je mogelijk inademt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
DeGroteMuis schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:33:
[...]

Volgens mij kan je het inderdaad een keertje prima printen, maar als je er dagelijks mee print of een printfarm hebt staan met een aantal printers die vooral CF of GF filamenten printen zou ik toch zorgen dat er een stevig ventilatie- en filtersysteem gebruikt wordt. Als er al zoveel vrijkomt bij het in de handen hebben van het geprinte object, hoeveel komt er dan in kleine deeltjes vrij tijdens het printen? Deeltjes die je mogelijk inademt?
Oja, absoluut. Zelfde geldt natuurlijk ook voor ASA/ABS en PC, ook niet gezond. Als je erg veel print zou ik het houden bij PLA en PETG, misschien PET.

Ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat de meeste mensen hier hobbymatig printen.
En mensen met een farm hebben uiteraard de ventilatie op orde, daar ga/ging ik dan ook even van uit.

Maar je hebt helemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokucho
Hoelang drogen jullie petg filament? Heb zojuist mijn droger ontvangen en petg direct er in geplaatst op 60 graden(?) na 3 uur nog steeds af en toe wat geknetter 65 graden gezet ff door laten drogen.

Edit: voor andere beginners zoals ik, koop een droger. Zelfde instellingen, zelfde bestand en filament met 4 uur drogen. Wereld van verschil 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NP5-Zf08-tZUm-DUNa1nyePcWRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXBbhmAn5G0ktN4rsnTx34vX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door Sokucho op 07-02-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
rinkel schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:48:
[...]

Oja, absoluut. Zelfde geldt natuurlijk ook voor ASA/ABS en PC, ook niet gezond. Als je erg veel print zou ik het houden bij PLA en PETG, misschien PET.

Ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat de meeste mensen hier hobbymatig printen.
En mensen met een farm hebben uiteraard de ventilatie op orde, daar ga/ging ik dan ook even van uit.

Maar je hebt helemaal gelijk.
Daar heb jij helemaal gelijk in, ik heb misschien iets teveel vanuit het gebruik hier geredeneerd*. En je wil inderdaad ook niet in een ruimte met slechte ventilatie zitten als je regelmatig ASA print. Met PLA en PETG als relatief veilige filamenten wordt wel eens vergeten dat de CF varianten potentieel iets minder fijn voor je gezondheid kunnen worden.

* Waarschijnlijk wordt de printer hier een stuk enthousiaster gebruikt dan bij menig andere hobbyist, want intussen gaan we hard op weg naar de 2.000 uur printtijd volgens het menu van de P1S, sinds eind november vorig jaar. Vooral de diverse PLA varianten & PETG (incl een paar printjes in PLA CF), ook bijna een rol ASA en 2 rollen PCTG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 17:43
rinkel schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:16:

Ik heb er meer een probleem mee dat CF geprinte objecten overal worden gebruikt en er splinters in de omgeving terecht komen. Dit lijkt me niet echt goed voor de longen.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
PjotrStroganov schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Ik heb er meer een probleem mee dat CF geprinte objecten overal worden gebruikt en er splinters in de omgeving terecht komen. Dit lijkt me niet echt goed voor de longen.
Ik denk dat je wel een punt hebt hoor. Als je heel veel CF print komen die objecten overal in huis te staan. Ik zou dat denk ik ook niet zo snel doen, daar gebruik ik PLA of PETG voor.
Maar voor een incidentele print, voor bijvoorbeeld een 3dprinter of een ander apparaat waar je die eigenschappen nodig hebt is t prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
Hoeveel "tunen" jullie de filament profielen?
Ik had hechtingsproblemen met 1 filament (geen idee van het merk, rol was 8 jaar oud geloof ik) wat ik relatief ok heb kunnen oplossen door de temperatuur van het bed te verhogen met 5 graden.
Nu heb ik grijs en zwart van Ender Value pack dat ik gebruik waarbij het zwart ook absoluut niet wou hechten waarna in ben beginnen finetunen aan het filament profiel.
Uiteindelijk het bed goed gereinigd en alle problemen waren opgelost, maar mede hierdoor ben ik verder beginnen kijken naar de verschillende instellingen.

Het gekke is, hoeveel ik ook aanpas in de settings krijg ik met het generieke profiel (of het bambu profiel, ik heb een mini a1) telkens een beter resultaat. Is het uberhaupt nuttig om hierin tijd te steken?

Wat me wel stoort is dat ik elke keer dat ik bambu lab opstart ik de profielen van de rollen opnieuw moet juist zetten. Dat hij de profielen mee overneemt als ik het download van makerworld lijkt me normaal maar hij blijft de AMS rollen op het standaard bambu lab profiel zetten terwijl ik eigen profiele heb aangemaakt om bv de color change poop wat te verminderen.

Volgende week krijg ik 4 rollen verschillende kleuren van JAYO binnen. Momenteel kan je via ebay 4 rollen halen, 3 betalen en de code "NEWBRANDS" toepassen voor extra 15% korting.
Niet de beste deal maar ik wilde kleurtjes zelf kunnen kiezen. Voor zwart/grijs/wit zijn er genoeg bulk deals dus die haal ik zo wel een keer.

[ Voor 15% gewijzigd door Devler op 09-02-2025 17:40 . Reden: Aangevuld met ebay deal. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-08 22:43
Ik ken best veel mensen die oprecht vliegschaamte hebben hoor.
Maar dit lijkt me een vrij off topic discussie.

Voor een on-topic discussie: hoe regenereert men de silica?
Ik heb van die niet-gekleurde balletjes in PETG houders. Had ze kort in de oven gezet ingesteld op 45C, met externe thermometer die gaat piepen bij 60C. Je raadt het al, na 10 min hoorde ik het piepen :) Oven maar weer uitgezet dus, gesmolten plastic lijkt me niet zo'n feest.

Komt misschien door de verwarmingscycli in de oven?
Ben benieuwd naar jullie tips.

Ik heb wel een filamentdroger (eibos easydry), dat zou ik ook nog kunnen proberen maar daar past helaas niet zo veel in en de vorm is niet ideaal voor de rechthoekige ams silica bakjes.

deze en onderstaande even afgesplitst uit het bambulab topic

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 09-02-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
HSlegend schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:38:
Ik ken best veel mensen die oprecht vliegschaamte hebben hoor.
Maar dit lijkt me een vrij off topic discussie.

Voor een on-topic discussie: hoe regenereert men de silica?
Ik heb van die niet-gekleurde balletjes in PETG houders. Had ze kort in de oven gezet ingesteld op 45C, met externe thermometer die gaat piepen bij 60C. Je raadt het al, na 10 min hoorde ik het piepen :) Oven maar weer uitgezet dus, gesmolten plastic lijkt me niet zo'n feest.

Komt misschien door de verwarmingscycli in de oven?
Ben benieuwd naar jullie tips.

Ik heb wel een filamentdroger (eibos easydry), dat zou ik ook nog kunnen proberen maar daar past helaas niet zo veel in en de vorm is niet ideaal voor de rechthoekige ams silica bakjes.
Ik gooi alles in een grote ovenschaal en zet die in de magnetron op de ontdooi stand voor een paar minuten.
Daarna in de oven op 60 voor een uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
Helaas heb ik geen magnetron, dat zou wel stuk efficiënter geweest zijn qua energie en tijd.
Zelfs op de laagste stand (35C) van mijn oven tikt hij 65C aan tijdens het opwarmen.

Ga het toch maar met de filamentdroger proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 18:06
HSlegend schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:51:
Helaas heb ik geen magnetron, dat zou wel stuk efficiënter geweest zijn qua energie en tijd.
Zelfs op de laagste stand (35C) van mijn oven tikt hij 65C aan tijdens het opwarmen.

Ga het toch maar met de filamentdroger proberen.
Eh, silica moet je bij zo'n 110-120 graden drogen meen ik, dus sowieso even uit je bakjes halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Devler schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:33:
Volgende week krijg ik 4 rollen verschillende kleuren van JAYO binnen. Momenteel kan je via ebay 4 rollen halen, 1 betalen en de code "NEWBRANDS" toepassen voor extra 15% korting.
Ik denk dat je bedoelt 4 halen, 3 betalen en dus 1 gratis.. Althans: dat zie ik als ik je link volg. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 18:04
Silica beads hebben mijns inziens niks te zoeken in een machine waar je voedsel in bereid..

[ Voor 30% gewijzigd door PepieNL op 09-02-2025 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSlegend
Silica wordt gebruikt als anti-klonter middel, het zit in meer levensmiddelen dan je zou verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:38
Ik droog de silica korrels op mn printerbed met een halve filament doos er overheen.
Meestal korrels in zakjes of koffie filter + nietjes.
Duurt een uur of 2..3, dan is het onder 15%. Voor mij is dat genoeg voor petg.

Die korrels met kleur moet je mee oppassen en zou ik ook niet in de keuken willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
twhb schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:59:
Ik droog de silica korrels op mn printerbed met een halve filament doos er overheen.
Meestal korrels in zakjes of koffie filter + nietjes.
Duurt een uur of 2..3, dan is het onder 15%. Voor mij is dat genoeg voor petg.

Die korrels met kleur moet je mee oppassen en zou ik ook niet in de keuken willen.
Voornamelijk de blauwe, de oranje korrels zijn minder erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

CNC Kitchen over printen met meer dan één filament in een print, met o.a. de problemen van het mengen van filamentsoorten bij een filamentwisselaar zoals de AMS of BoxTurtle:

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
Ik heb silica korrels gekocht die bedoeld zijn voor droogbloemen, deze zijn niet gekleurd, heb daar bewust voor gekozen.
Persoonlijk zie ik het nut van de kleurveranderende variant niet zo aangezien de AMS een hygrometer ingebouwd heeft. Of men neemt een hygrometer van Xiaomi / enig ander home automation merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twhb
Die korrels voor droogbloemen zijn meestal heel erg klein en blijven niet in de houders zitten. Er bestaan ook witte grotere van 3..5mm. Die heb ik. (Balletjes, niet die kristallen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Zsub schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:33:
[...]

Eh, silica moet je bij zo'n 110-120 graden drogen meen ik, dus sowieso even uit je bakjes halen.
Oranje en blauwe silica gel mag juist niet te warm worden, ik vanwege vermoed de indicatiekleur.
Silicagel shop adviseert om hun korrels op 80 graden te drogen, voor de oranje vermelden ze maximaal 80 graden omdat ze anders niet meer werken.

Bij mij gaat het gewoon in geprinte spoelvormige houders en dan in de droger. Geprint in PETG vervormt het al iets op standje PETG van de Creality Space Pi, dan moet het echt op de PLA stand, maar geprint in ASA of PCTG kan het prima op standje ASA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
  • Laatst online: 11-09 20:29
PepieNL schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:11:
Silica beads hebben mijns inziens niks te zoeken in een machine waar je voedsel in bereid..
Ik lees dit ook veel, dit weekend heb ik een lading silica in mijn Sunlu S1 Plus filament droger gedaan voor 12 uur op 55 graden, maar ze zijn maar heel iets veranderd van kleur. Met een hygrometer erbij geeft die aan dat dat ze rond de 20 blijven hangen. De silica uit de verpakking is veel lichter van kleur en trekt makkelijk alle bakken waar ik het in doen naar 10%.

Moet ik maar accepteren dat mijn silica niet lager dan 20% gaat of kan ik efficiënter drogen zonder daarvoor een apparaat te gebruiken waar ik mijn eten in bereid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twhb
Ben geen fan van die drogers omdat ze meestal plaatselijk veel te heet worden. Misschien kun je dat in dit geval benutten door je silica dichterbij het verwarmings element te plaatsen? En je moet ook zorgen dat de waterdamp er uit kan. Volgens mij zijn er mods te vinden om die dingen op een kiertje open te houden?
Zelf haal ik met mn 'printerbed oplossing' tijdens het drogen volgens de gewone hygrometer niet onder de 20% maar als dat met mn zelfbouw hygrometer (aht21+ESP32) check is het wel lager. En vervolgens als het dan in een drybox stop zakt het onder de 10%....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoHa
  • Laatst online: 10-09 23:08
Hier heb ik oranje silica gel in ASA geprinte houders zitten en die leg ik met houder en al op het heatbed (100C) voor een halve dag. Daarmee krijg ik luchtvochtigheid tot 10% volgens een Tuya ZTH05 luchtvochtigheidssensor die in één van de houders zit. De temperatuur van de sensor geeft aan dat hij uiteindelijk 42°C bereikt na een uur of 5 en daarna stabiliseert rond deze temperatuur.

De AMS luchtvochtigheid blijft daarna rond de 8-10% voor minstens enkele weken.

Tot dusver ben ik hier wel tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 18:04
Mozy schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:48:
[...]

Ik lees dit ook veel, dit weekend heb ik een lading silica in mijn Sunlu S1 Plus filament droger gedaan voor 12 uur op 55 graden, maar ze zijn maar heel iets veranderd van kleur. Met een hygrometer erbij geeft die aan dat dat ze rond de 20 blijven hangen. De silica uit de verpakking is veel lichter van kleur en trekt makkelijk alle bakken waar ik het in doen naar 10%.

Moet ik maar accepteren dat mijn silica niet lager dan 20% gaat of kan ik efficiënter drogen zonder daarvoor een apparaat te gebruiken waar ik mijn eten in bereid?
Heb hier de Creality Space PI plus staan, zelfde verhaal.. Dat ding gaat tot 70 graden.
Prima voor alle filaments maar voor silica nutteloos, heb het geprobeerd hoor.. Maar daar heb je echt hogere temps voor nodig.
Ik heb op het werk een industriële oven staan waar we PCB's in voorwerwarmen alvorens te gaan (de) solderen en die misbruik ik nog wel eens voor m'n silica.
Zwarte balletjes erin, gouden balletjes eruit..
Had ik die optie niet dan had ik rondgekeken voor een keuken oven, niet nieuw natuurlijk maar afdankertje vanaf familie/vrienden.

[ Voor 7% gewijzigd door PepieNL op 10-02-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Mozy schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:48:
[...]

Het actief drogen van silica is een fundamenteel andere situatie als silica in een afgesloten drybox stoppen om je filament droog te houden.
Bij het drogen met bv een voedseldroger wordt continu verse lucht aangevoerd, verhit en verlaat het aan de andere kant het apparaat. Hier kun je natuurlijk nooit verwachten dat de luchtvochtigheid al maar blijft dalen; je bent afhankelijk van de luchtvochtigheid van de aangevoerde lucht. Waar het om gaat is dat de silica zo veel mogelijk van zijn vocht afstaat door het verhitten. Ik ben geen chemicus, en ik vermoed dat 100% niet zal gaan maar dat dat ook niet hoeft.

Terug in de drybox zal de silica langzaam weer vocht op gaan nemen, omdat het simpelweg meer hygroscoop is dan je filament kan het veel water op nemen, en kun je inderdaad indien er niet heel veel vocht in de spoelen zit prima op <10% uit komen. 20% is overigens ook meer dan prima uiteindelijk, mijn PETG blijft werkelijk maanden prima op 20-30%, terwijl het op 50% binnen een week of wat begint te knisperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
A Lurker schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:31:
[...]

Het actief drogen van silica is een fundamenteel andere situatie als silica in een afgesloten drybox stoppen om je filament droog te houden.
Bij het drogen met bv een voedseldroger wordt continu verse lucht aangevoerd, verhit en verlaat het aan de andere kant het apparaat. Hier kun je natuurlijk nooit verwachten dat de luchtvochtigheid al maar blijft dalen; je bent afhankelijk van de luchtvochtigheid van de aangevoerde lucht. Waar het om gaat is dat de silica zo veel mogelijk van zijn vocht afstaat door het verhitten. Ik ben geen chemicus, en ik vermoed dat 100% niet zal gaan maar dat dat ook niet hoeft.

Terug in de drybox zal de silica langzaam weer vocht op gaan nemen, omdat het simpelweg meer hygroscoop is dan je filament kan het veel water op nemen, en kun je inderdaad indien er niet heel veel vocht in de spoelen zit prima op <10% uit komen. 20% is overigens ook meer dan prima uiteindelijk, mijn PETG blijft werkelijk maanden prima op 20-30%, terwijl het op 50% binnen een week of wat begint te knisperen.
Warme lucht kan meer waterdamp bevatten dan koude lucht. Dus zodra je lucht gaat verwarmen kan het meer vocht opnemen dan de aangevoerde lucht.

Als je warme lucht gaat afkoelen slaat het vocht weer neer, zo werkt ook een luchtontvochtiger of airco.

Warme lucht met veel waterdamp koelt af, en dan gaat het regenen :)

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 10-02-2025 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
rinkel schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:43:
[...]

Warme lucht kan meer waterdamp bevatten dan koude lucht. Dus zodra je lucht gaat verwarmen kan het meer vocht opnemen dan de aangevoerde lucht.

Als je warme lucht gaat afkoelen slaat het vocht weer neer, zo werkt ook een luchtontvochtiger of airco.

Warme lucht met veel waterdamp koelt af, en dan gaat het regenen :)
Aangezien we hier niet praten over verzadigde lucht is condensatie compleet irrelevant mijns inziens.

Ja je RH daalt als je verwarmt, maar de hitte is juist wat er voor zorgt dat je snel dingen kunt drogen, niet de lage RH. Anders zou je ook snel je fruit danwel filament kunnen drogen in een met vers silica gevulde box. Er is wellicht een bovengrens aan RH waarop een voedseldroger nog effectief zijn droogproces uitvoert, maar dat is een edge-case die in de praktijk niet voorkomt zolang je je droger niet in een enorm vochtige kelder zet.

Ter verduidelijking: ik zeg (/pretendeer) niet dat de RH van aangezogen lucht niet zou veranderen zodra deze in je droger terecht komt en verwarmd wordt. Echter heb ik dit detail achterwege gelaten omdat het fundament is dat je in een voedseldroger die met actieve luchtaanzuiging werkt niks kunt concluderen aan de vochtigheid die je daarbinnen meet. Ik hoor vaak mensen zeggen "de droger gaat maar tot 20% en niet lager", hetgeen zoals ik eerder uitlegde perfect logisch is aangezien er nu eenmaal iets van water in de aangevoerde lucht zit. Andersom gezegd: een vochtmeting in de droger zegt weinig tot niks over de voortgang van het drogen van je silica/filament/voedsel.

Pas als je werkt met een filamentdroger die als gesloten systeem opereert
verandert de zaak, maar op deze wijze zul je enkel filament kunnen drogen door zowel filament as silica in de droger te stoppen.

[ Voor 62% gewijzigd door A Lurker op 11-02-2025 00:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSlegend
Als je dit onderwerp interessant vind zou je wet bulb / dry bulb temperaturen op google zoeken.

Mijn eibos filament droger voert continu lucht af (die er ergens anders dus weer in komt).

Op PETG stand heb ik de silica zonder ze uit de houders te halen zo weten te drogen dat ams van stand 5 naar 3 is. Wat mij betreft prima. Jammer dat ik veel batches moet doen maar hier kan ik me niet het meeste zorgen over maken.

Heb de sunlu/creality modellen expres vermeden omdat die inderdaad geen goede luchtafvoer hebben

De silica zonder kleur heb ik van bol, korrels zijn vrij groot, helaas af en toe wat gruis maar dat is niet te vermijden denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door HSlegend op 11-02-2025 01:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ik kan alleen maar deze keihard aanbevelen als je het hebt over het drogen van silica;

Zelf gebruik ik de zakjes met klei/steentjes. Ooit eens een shitload van gehad in de doos van een TV, en na 2x 1minuut in de magnetron met tussentijds even opschudden zijn ze weer lekker droog (je voelt de warme damp er af komen). Daarna opschudden en afkoelen en dan kan het er weer tegenaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
  • Laatst online: 11-09 20:29
_ferry_ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:57:
Ik kan alleen maar deze keihard aanbevelen als je het hebt over het drogen van silica;
[YouTube: Don’t use desiccant bags unless you do this!]

Zelf gebruik ik de zakjes met klei/steentjes. Ooit eens een shitload van gehad in de doos van een TV, en na 2x 1minuut in de magnetron met tussentijds even opschudden zijn ze weer lekker droog (je voelt de warme damp er af komen). Daarna opschudden en afkoelen en dan kan het er weer tegenaan :)
Gewoon in de keuken of heb je een aparte magnetron gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Is dat selica eigenlijk wel nodig in mijn geval bijvoorbeeld als je alleen petg gebruikt en deze 4 tot 6 uur droogt voor gebruik? Ik krijg binnen een week of 2 meestal ook wel een rol op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A Lurker
Sokucho schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:40:
Is dat selica eigenlijk wel nodig in mijn geval bijvoorbeeld als je alleen petg gebruikt en deze 4 tot 6 uur droogt voor gebruik? Ik krijg binnen een week of 2 meestal ook wel een rol op.
Ligt heel erg aan de vochtigheid van de omgeving, het is absoluut geen lineaire relatie met de RH. Mijn ervaring: 20-30% blijft PETG vele maanden zo niet jaren goed. Vanaf 40% gaat het sneller dan ik een rol op kan maken, heb je het over ordegrootte dagen/weken. Bij 60% is het in een dag of misschien 2 al weer vochtig.

Ter aanvulling, PLA is een ander verhaal; daar heb ik eigenlijk enkel met speciale rollen zoals galaxy echt problemen als ik ze nooit in een drybox doe. Zelfs op 60% blijft regulier PLA vaak zeer lang prima.

[ Voor 14% gewijzigd door A Lurker op 11-02-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Mozy schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:33:
[...]

Gewoon in de keuken of heb je een aparte magnetron gekocht?
In de keuken, ik zie er zelf niet echt een risico in, ze komen niet in direct contact met eten, en de (water)damp zelf is na een tijdje ook weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
HSlegend schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 01:07:
Als je dit onderwerp interessant vind zou je wet bulb / dry bulb temperaturen op google zoeken.

Mijn eibos filament droger voert continu lucht af (die er ergens anders dus weer in komt).

Op PETG stand heb ik de silica zonder ze uit de houders te halen zo weten te drogen dat ams van stand 5 naar 3 is. Wat mij betreft prima. Jammer dat ik veel batches moet doen maar hier kan ik me niet het meeste zorgen over maken.

Heb de sunlu/creality modellen expres vermeden omdat die inderdaad geen goede luchtafvoer hebben

De silica zonder kleur heb ik van bol, korrels zijn vrij groot, helaas af en toe wat gruis maar dat is niet te vermijden denk ik.
Bij mij van standje 4 naar 1 na het drogen in de creality droger. De RH in de ruimte waar de printer staat zit rond de 55% nu, in de AMS is dat snel gedaald naar 18%. Ik gebruik de middelste houder wel voor de hygroscoop, maar niet voor silica gel. Dat om te voorkomen dat de opening van de sensor bijna tegen de korrels aan zit en daardoor een vertekend beeld geeft. Ik droog met de ASA stand die nog net wat warmer is. De korrels zelf zijn misschien van dezelfde leverancier als de jouwe? Silica gel shop verkoopt ook op Bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:29
Hoe drogen jullie PLA en PETG rollen? Gebruiken jullie een droger? En hoe slaan jullie de rollen op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 17:00
Freezhost schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:54:
Hoe drogen jullie PLA en PETG rollen? Gebruiken jullie een droger? En hoe slaan jullie de rollen op?
Drogen met een droger. https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title en opslag in plastic vacuum zakken incl. silica korrels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1GGWqldyVj1ksQM8KJFE1hiajQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vx0tVhUkvOg64d6UfQgThpqI.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:43
Alle actieve rollen zitten in de AMS'en, overige (al open) rollen in bakken van de HEMA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoAR
Ik denk dat dit een hele dikke vette scam is. Wat denken jullie?

https://a.aliexpress.com/_EGgwlUo

Met de coupon code van €8 voor orders van €69 of meer die maandag gebruikt kan worden kom ik op €1,85 per kilogram als ik 3x10 rollen PETG van 1,1kg zou kopen. Daarmee valt het een beetje in de categorie "if it looks too good to be true, it probably is" categorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 17:00
MC Taz Man schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:50:
[...]

Alle actieve rollen zitten in de AMS'en, overige (al open) rollen in bakken van de HEMA
Had ik eerst ook, vanwege ruimte gebrek overgestapt op zakken

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik doe ze altijd in de oven op de convectie stand. Meestal 4 rollen tegelijk op 65 graden, uurtje of 8.
Rollen doe ik in een afsluitbare zak met een zakje vers silica erin (de meegeleverde silica gaat ook de oven in) en dan weer terug in de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:44
RemcoAR schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:51:

Met de coupon code van €8 voor orders van €69 of meer die maandag gebruikt kan worden kom ik op €1,85 per kilogram als ik 3x10 rollen PETG van 1,1kg zou kopen. Daarmee valt het een beetje in de categorie "if it looks too good to be true, it probably is" categorie.
Lijkt inderdaad een fout in te zitten. Een 10pack is even duur als een 5pack. Heb nu 55kg PETG in mijn mandje voor Euro 115,- totaal. 8)7 Maar wel heel verleidelijk. (En zojuist besteld, middels Klarna voor de te verwachten disputes)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymW_TVa2eUEvr5HSONMRqf1X2Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJtpHW1WSjfhPUmEiS6pFCHz.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 25% gewijzigd door JorneB op 15-02-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
rinkel schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:06:
[...]

Ik doe ze altijd in de oven op de convectie stand. Meestal 4 rollen tegelijk op 65 graden, uurtje of 8.
Rollen doe ik in een afsluitbare zak met een zakje vers silica erin (de meegeleverde silica gaat ook de oven in) en dan weer terug in de doos.
Ben je niet bang voor giftige stoffen in je oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
bing69 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:14:
[...]

Had ik eerst ook, vanwege ruimte gebrek overgestapt op zakken
Probleem heb ik dus ook,heb nu vacumzakken van de action maar die blijven niet vacuum. Iemand een tip voor goede zakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
bing69 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:24:
[...]

Drogen met een droger. https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title en opslag in plastic vacuum zakken incl. silica korrels
[Afbeelding]
Dan ga ik toch maar een droger aanschaffen, puur voor de zekerheid.

Iemand hier ervaring met de PETG van eSun? Printjes zijn op wat haartjes na wel goed maar ik ben benieuwd naar jullie instellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Freezhost schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:21:
[...]

Ben je niet bang voor giftige stoffen in je oven?
Nee, totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Freezhost schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Probleem heb ik dus ook,heb nu vacumzakken van de action maar die blijven niet vacuum. Iemand een tip voor goede zakken?
Ja, die zakken heb ik ook gehad en die zijn echt zonde van je geld helaas. Ik heb nu (veel duurdere) zakken van eSun: https://www.esun3d.com/evacuum-kit-pro-product/ | https://www.amazon.nl/eSU...-Verzegelde/dp/B0C2TBYJ3Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoAR
JorneB schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:11:
[...]

Lijkt inderdaad een fout in te zitten. Een 10pack is even duur als een 5pack. Heb nu 55kg PETG in mijn mandje voor Euro 115,- totaal. 8)7 Maar wel heel verleidelijk. (En zojuist besteld, middels Klarna voor de te verwachten disputes)

[Afbeelding]
Ik wacht even tot maandag en dan bestel ik met credit card en AliExpress "betaal pas bij ontvangst". Dan komen ze er ook niet mee weg om niets te verzenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12

Boullie

Da Bulster

JorneB schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:11:
[...]
Hier ook gekocht(bijna dezelfde rollen ook nog). €115,60. Heb voor de zekerheid maar met paypal betaald in plaats van Ideal zoals ik altijd doe.
Zal me benieuwen wat het wordt.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:14
Niet geschoten is altijd mis , en met paypal betaald .
En Aliexpress is wel eerlijk , geen product geleverd krijgt je gewoon je geld weer terug .
Dat is mijn ervaring bij Ali .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Ook ik heb net de Ali-aanbieding van 5 rollen besteld en met paypal betaald. Eens zien wat er binnenkomt: niet geschoten is per definitie mis en voor €15 waag ik wel een gokje. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devler
Idem hier, ik wacht al even op een goeie bulk aanbieding.
Stiekem hoop ik hem toch aan te krijgen want deze ochtend had ik een gelukje met mijn zwart (laatste rol) na een print van een kleine 3 uur 😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aguB0HeHKFn6KY8pQiDDdlJ1wSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDIu2hCFdrgTDang0T1F1kqs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 20:30

Die shop bestaat pas sinds 4 januari. Als ik de shopinfo pagina opvraag krijg ik 'Something went wrong'. Lijkt toch too good to be true?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:07

Ook ik heb besteld en betaald met PayPal, ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Ik heb een bericht gekregen dat het verstuurd is met als leverdatum komend weekend. Benieuwd wat er komt 😉

Update: als ik deze review van vandaag (!) lees zie ik de bui al hangen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44z_qK9gR1j2JcS7YQlpf22K9UY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Imo9WMNBcKwhgi8mRYQ1Obyx.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad: too good to be true....

[ Voor 42% gewijzigd door Rincewind op 17-02-2025 07:36 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
Dat is dan sneu, maar niet getreurd.
Mijn bestelstatus is geüpdatet naar Verzonden. Benieuwd of hier een track en trace op volgt :w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cosmo q
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 12:04
JorneB schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:05:
Dat is dan sneu, maar niet getreurd.
Mijn bestelstatus is geüpdatet naar Verzonden. Benieuwd of hier een track en trace op volgt :w
Ik vrees er toch voor...
Ik heb ooit ook het risico genomen. Het ging verstuur worden vanuit een Europees land, maar volgens de tracking code kwam het vanuit China. Die zag er op zich wel ok uit, maar er klopte toch een aantal dingen niet aan en schoot op een bepaald moment niet meer op (het zat zogezegd bij de locale bedeling vast). Eerste antwoord van de verkoper was een
Let op! De scam die ze bij mij probeerden was een 'compensatie' van 5 euro aanbieden omdat het langer onderweg was. Die tekst is echter geschreven bij een annulering van de bestelling / finale oplossing. Deze dus niet aanvaarden want dan kan je die 5 euro, maar je hebt niet meer de mogelijkheid om de bestelling te betwisten hierna. De wachttermijnen dus uitzitten en dan via Ali gewoon je geld terug vragen / krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Cosmo q schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:46:
[...]

Ik vrees er toch voor...
Ik heb ooit ook het risico genomen. Het ging verstuur worden vanuit een Europees land, maar volgens de tracking code kwam het vanuit China. Die zag er op zich wel ok uit, maar er klopte toch een aantal dingen niet aan en schoot op een bepaald moment niet meer op (het zat zogezegd bij de locale bedeling vast). Eerste antwoord van de verkoper was een
Let op! De scam die ze bij mij probeerden was een 'compensatie' van 5 euro aanbieden omdat het langer onderweg was. Die tekst is echter geschreven bij een annulering van de bestelling / finale oplossing. Deze dus niet aanvaarden want dan kan je die 5 euro, maar je hebt niet meer de mogelijkheid om de bestelling te betwisten hierna. De wachttermijnen dus uitzitten en dan via Ali gewoon je geld terug vragen / krijgen.
We gaan het zien. Met opzet al niet via iDeal betaald. Gelukkig ook gewend om overal, en juist op Ali, goed te lezen en nergens zomaar op te drukken. Per ongeluk ontvangst bevestigen is zo gebeurd. Maar bedankt voor de heads up :9B
Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste