Thanks allemaal voor de ABS tips. Inmiddels een succesvolle print kunnen maken. De temperatuur in de kamer een half uur 50 graden was voor mij al voldoende.
Voorop gesteld dat ik nog behoorlijk nieuw ben met 3d printen
: Afgelopen week een rol Jupiter PLA van 123inkt besteld en vandaag eerste print ermee gedaan. Dit komt er als volgt uit:
Het krult op en blijft tussen de lijnen ook niet echt plakken.
In eerste instantie met mijn standaard (creality) settings gedaan: 220/50 met 60 graden bed temperatuur voor de eerste laag. Dat bleef slecht plakken en trok zichzelf op meerdere plekken los (veel erger als hierboven). Bovenstaande resultaten is met een temperatuur van 220/70 (pas na meerdere lagen heb ik de temperatuur verlaagd naar 65), wat beter leek te plakken, maar trekt alsnog krom en laat los.
Als ik zoek op warping lijkt juist de bed temperatuur verhogen te helpen, maar hier ook niet, zie het resultaat.
Wat kan ik nog aanpassen om mijn prints beter te krijgen, want als ik een print met creality pla maak, gaat dit wel goed, dus lijkt aan de karakteristieken van Jupiter te liggen. Wat zouden (voor een Ender v3 ke) de beste settings voor jupiter zijn?

![]() | ![]() |
Het krult op en blijft tussen de lijnen ook niet echt plakken.
In eerste instantie met mijn standaard (creality) settings gedaan: 220/50 met 60 graden bed temperatuur voor de eerste laag. Dat bleef slecht plakken en trok zichzelf op meerdere plekken los (veel erger als hierboven). Bovenstaande resultaten is met een temperatuur van 220/70 (pas na meerdere lagen heb ik de temperatuur verlaagd naar 65), wat beter leek te plakken, maar trekt alsnog krom en laat los.
Als ik zoek op warping lijkt juist de bed temperatuur verhogen te helpen, maar hier ook niet, zie het resultaat.
Wat kan ik nog aanpassen om mijn prints beter te krijgen, want als ik een print met creality pla maak, gaat dit wel goed, dus lijkt aan de karakteristieken van Jupiter te liggen. Wat zouden (voor een Ender v3 ke) de beste settings voor jupiter zijn?
[ Voor 3% gewijzigd door DukeMan op 16-12-2024 20:15 ]
Een vaste regel hiervoor is er niet, in ieder geval zou ik bij het bed voor PLA niet hoger dan 60 graden gaan, in jou geval zou ik voor de eerste laag iets dichter op het bed gaan zitten en goed levelen, en uiteraard ook het bed goed schoon maken, je kunt eventueel een iets bredere brim gebruiken, maar eigenlijk zou je helemaal zonder brim moeten kunnen printen, dus alleen met een skirt..
Ik ga mijn bed eens goed schoonmaken. Er zat een brim omheen, maar helaas zag je dat het in het midden niet lekker hechte aan het bed, maar aan de zijkant liet het los van de brim en krulde het op.
Ik ga ook nog eens testen met een lagere bed temperatuur. Helpt een lagere nozzle temp ook nog, of heeft dat weinig zin?
Ik ga ook nog eens testen met een lagere bed temperatuur. Helpt een lagere nozzle temp ook nog, of heeft dat weinig zin?
De nozzle temperatuur is filament/printer afhankelijk, wil je het redelijk precies weten dan zou ik eerst een temp tower printer van het betreffende filament, 220 graden vind ik zelf wel relatief hoog voor PLA, maar dit is alleen maar proefondervindelijk vast te stellen.
Die TempTower is wel een goede, die ga ik eens doen. Bedankt voor de tip!
Ik heb zojuist het bed grondig schoongemaakt en momenteel loopt een nieuwe print, hierbij de temperatuur voor 1e laag op 60 graden, volgende lagen op 50.
1e laag (momenteel nog bezig) lijkt veel beter te plakken aan het bed, hopelijk blijft dit bij de volgende lagen ook het geval en trekt het niet meer krom.
Ik heb zojuist het bed grondig schoongemaakt en momenteel loopt een nieuwe print, hierbij de temperatuur voor 1e laag op 60 graden, volgende lagen op 50.
1e laag (momenteel nog bezig) lijkt veel beter te plakken aan het bed, hopelijk blijft dit bij de volgende lagen ook het geval en trekt het niet meer krom.
De print is nu stukken beter! Geen verschoven lijnen gelukkig, wel krult het nog licht op in de hoeken (het is een print van 20x20cm).
Dat laatste zou ik toch met het bed temperatuur moeten kunnen voorkomen/verminderen?
Dat laatste zou ik toch met het bed temperatuur moeten kunnen voorkomen/verminderen?
Bed temp.niet verminderen, ik weet niet welke clicer je gebruikt maar b.v. in Cura kun je extra ronde verstevigings rondjes (mouse ears) plaatsen, om te voorkomen dat de hoeken opkrullen, is makkelijker dan een komplete brim.
YouTube: 3D printer Mickey Ears Warping Adhesion og CURA SETTINGS (DANSK, PAR...
YouTube: 3D printer Mickey Ears Warping Adhesion og CURA SETTINGS (DANSK, PAR...
[ Voor 4% gewijzigd door Hardy8 op 17-12-2024 17:54 ]
Ik gebruik eigenlijk steeds Creality Print, Cura heb ik wel geïnstalleerd staan, maar (met de default instellingen) gaf ie toen ik een keer ermee ging testen een heel vreemd resultaat (veel langer bezig, veel groter verbruik),dus daar moet ik nog eens induiken. Vond het ook jammer dat ik de printopdracht niet rechtstreeks kon sturen.
Bedankt voor het filmpje, ondanks dat mijn Deens wat roestig is
zijn de beelden prima te volgen
Bedankt voor het filmpje, ondanks dat mijn Deens wat roestig is
Ik kan ook geen Deens😜, maar het ging alleen maar om even te laten zien wat ik bedoelde, er zijn wel meer slicers die deze mogelijkheid bieden, maar wanneer je zelf ontwerpt dan kun je ze er ook gewoon zelf bij aantekenen.
Zou toch wel een beetje overkill zijn, mouse ears voor PLA...
PLA dat warped kan wel eens gebeuren, maar niet vaak (is mij nog nooit overkomen), ik zou toch eens naar een ander merk PLA kijken.
@DukeMan op dat eerste plaatje lijkt me ook dat je bed niet helemaal goed staat, heb je deze nog geleveled?
Of wacht, dat is niet de eerste laag...
PLA dat warped kan wel eens gebeuren, maar niet vaak (is mij nog nooit overkomen), ik zou toch eens naar een ander merk PLA kijken.
@DukeMan op dat eerste plaatje lijkt me ook dat je bed niet helemaal goed staat, heb je deze nog geleveled?
Of wacht, dat is niet de eerste laag...
[ Voor 28% gewijzigd door rinkel op 17-12-2024 23:00 ]
Dit was de eerste rol die van 123-inkt/3d had gekocht, maar ik ben niet tevreden tot op heden. Filament van Creality (grotendeels gebruikt tot nu toe) en eSun (een aantal printjes) geven veel nettere resultaten.
Het bed heb ik onlangs nog geleveled, maar ga ik nogmaals doen. Wat je ziet was inderdaad wel de eerste laag. Het bed was sowieso vettig, dus die heb ik gisteren nog schoongemaakt, waardoor de eerste laag veel netter bleef zitten (op het warpen na)
Het bed heb ik onlangs nog geleveled, maar ga ik nogmaals doen. Wat je ziet was inderdaad wel de eerste laag. Het bed was sowieso vettig, dus die heb ik gisteren nog schoongemaakt, waardoor de eerste laag veel netter bleef zitten (op het warpen na)
Vandaag een rol Fiberon PET-CF binnen gekregen. Eens kijken hoe dat print, dan gaat het mijn ABS prints vervangen (want niet giftig bij printen). Voor Voron onderdelen is vooral hitte- en creep bestendigheid belangrijk. Volgens tests van mytechfun schijnt dit meer dan prima te zijn.
Net een paar printjes gemaakt. Print echt heel erg mooi, beste tot nu toe, maar layer adhesion is slecht.
Zal eens vergelijken met ASA.
Net een paar printjes gemaakt. Print echt heel erg mooi, beste tot nu toe, maar layer adhesion is slecht.
Zal eens vergelijken met ASA.
[ Voor 24% gewijzigd door rinkel op 18-12-2024 17:25 ]
Iemand een idee wat ik hier aantref? Nieuwe rol geel ABS, en eerste print mislukt. Ging fout tijdens het printen van gyroid infill. Een rare blob en wat zwarte artifacten.
De vorige print met deze nozzle bestond uit zwart Easy ABS gevolgd door wit Easy ABS en die was helemaal perfect.
Zou het kunnen dat er toch nog zwart Easy ABS ergens in de nozzle zat, wat nu op te hoge temperatuur er uitgekomen is, of gewoon vuil?
Mijn eerstvolgende print gaat 35 uur duren dus ik wil eventuele issues verhelpen voordat ik die start.
Suggesties zijn meer dan welkom.
![]() | ![]() |
De vorige print met deze nozzle bestond uit zwart Easy ABS gevolgd door wit Easy ABS en die was helemaal perfect.
Zou het kunnen dat er toch nog zwart Easy ABS ergens in de nozzle zat, wat nu op te hoge temperatuur er uitgekomen is, of gewoon vuil?
Mijn eerstvolgende print gaat 35 uur duren dus ik wil eventuele issues verhelpen voordat ik die start.
misschien een beetje off-topic maar wel filament gerelateerd.
Thuis, betaalbaar full-colour 3D printen: YouTube: Full colour 3D printing at home with PolyDye - Open Source Inkjet in...
Thuis, betaalbaar full-colour 3D printen: YouTube: Full colour 3D printing at home with PolyDye - Open Source Inkjet in...
Ik had het al gepost in ocf81 in "Open Source 3D Printing - Deel 3" Het is inderdaad een heel interessante techniek voor het inkleuren van prints.remmuz schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:12:
misschien een beetje off-topic maar wel filament gerelateerd.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ik maak zelf meestal de Nozzles schoon als ik wissel van filament of kleur met een stuk reinigingsfilament (nylonsoort) die ik er op hoge temperatuur doorheen stook. Dat helpt vrij aardig en soms zie ik zelfs na een cm of twintig van dat nylon nog sporen van de andere kleur door de nozzle komen.
Wel een late reactie van mij kant, maar hun webshop is inmiddels gesloten!Leviathius schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:07:
3dwensshop.nl heeft ong 20% korting op veel.
Ik zou de boel even goed schoonmaken vooraf.JorneB schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:30:
Iemand een idee wat ik hier aantref? Nieuwe rol geel ABS, en eerste print mislukt. Ging fout tijdens het printen van gyroid infill. Een rare blob en wat zwarte artifacten.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Het kan een restant oud plastic zijn, het kan ook residu zijn wat verzamelt in de hot-end.
Als ik soms een bowden tube los haal, zit er kleverige meuk aan. Komt er prima af met alcohol.
Ook zou t kunnen zijn dat je stof mee naar binnen trekt via de filament. Ik heb op al mijn printers een filament poetsertje zitten. In essenie een lklein doosje wat om de filament heen clipt. Er zitten twee kleine stukjes keukenspons in die de filament afvegen terwijl het naar binnen getrokken wordt.
Verzamelt soms best wel veel stof in die poetsertjes, bij een lange print.
Edit: ook nuttig als je filament een coat olie moet hebben. Nog nooit wat mee gedaan, maar heb begrepen dat all-metal hot-ends icm PLA dat soms nodig hebben omdat de filament aan de wanden blijft kleven.
Pas als er genoeg olie mee is geweest, zou het metaal niet meer vatbaar moeten zijn.
Maargoed, dat is alleen maar hear-say
[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 25-12-2024 17:32 ]
Ondertussen een goede reinigingsbeurt en succesvolle print verder, geen nieuwe storingen. Ik vermoed dat het purgen van het Easy ABS op 265 graden C de oorzaak is geweest, aangezien dat 30 a 40 graden te heet is voor Easy ABS (van Jayo), en de blob een bruine gloed had. Net zo bruin als die styreen aanslag waar je het over hebt met 'kleverige meuk'.McKaamos schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:29:
[...]
Ik zou de boel even goed schoonmaken vooraf.
Het kan een restant oud plastic zijn, het kan ook residu zijn wat verzamelt in de hot-end.
Als ik soms een bowden tube los haal, zit er kleverige meuk aan. Komt er prima af met alcohol.
Ook zou t kunnen zijn dat je stof mee naar binnen trekt via de filament. Ik heb op al mijn printers een filament poetsertje zitten. In essenie een lklein doosje wat om de filament heen clipt....
Op zich prima tip die filament poetsertjes, die zou ik best eens willen proberen op de AMS Lite voor mijn A1. Bij de AMS met deksel zie ik er het nut wat minder van in, rollen gaan er schoon in dankzij opslag in vacuumzakken. Maar zeg nooit nooit. Bedankt voor de adviezen; @McKaamos & @Bvanham
Heb gisteren exact hetzelfde gedaan. Print al langer met Sunlu en ben daar erg tevreden over. Dit recycled materiaal is nieuw, dus ben benieuwd...McKaamos schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:37:
Ik heb net een 10KG pack van Sunlu's recycled PLA besteld.
Vond t de prijs wel waard, minder dan €10 per kilo.
Maar toch, even hier polsen. Iemand hier al ervaring met Sunlu's recycled PLA?
Ik heb hier (n.a.v. dit bericht) tijdens de Black Friday sale ook wat rollen besteld. (Het feit dat het niet half Europa / de wereld over gestuurd hoefde te worden sprak me wel aan). Helaas heb ik er tot nu toe wat gemixte ervaring mee:Marwolaeth schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:38:
[...]
Ik heb zelf ontzettend goede ervaringen met TM3D. Nederlands bedrijf, ze produceren het filament zelf. Goede keus qua materiaal en kleur enzo. Ze werken ook met bambu dus hebben spools speciaal aangepast voor de AMS, echt heel fijn. Super goede customer service ook!
Ik hoor er niet zo vaak wat over, dus dacht geef deze ook even mee.
Ondanks te kiezen voor de AMS Size Spool optie paste de rol ABS (Tele Magenta) niet goed in de BambuLab AMS. De filament was dermate los omgewikkeld? dat die 'te dik' was, en langs de Feeder schraapte en te veel blokkeerde. Na een paar keer een gepauzeerde print weer een zetje te hebben gegeven was ik er klaar mee en heb ik er maar een aardig stuk afgerold en afgeknipt
(Helaas geen foto van gemaakt)
De rol PETG Traffic Black printe echter voor geen ene meter. Ik heb geprobeerd de filament ~8 uur te drogen met (de hier eerder gelinkte) 'droog cover', maar helaas zonder succes.

Iemand een idee wat hier aan de hand is en/of tips?
Een paar vrij kleine dopjes die ik in PETG wit heb geprint leek niet veel mee mis, maar dit was in vase mode.
Gelukkig printte de PLA Galaxy Black wel prima en ziet er mooi uit;

Ja ik heb er een paar rollen van weg geprint.Mojo-45 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:53:
Heeft iemand ervaring ecoPLA van 3dJake?
Heb eerdaags weer filament nodig en kwam dit type tegen.
Spoel is van karton en 80MM dus past niet in de AMS.
Ik heb ze respooled op lege Prusa spoelen.
Ik heb lite ams bij mijn a1, als filter 3djake op bambulab ams* dan staat daar een * bij maar kon zo niet vinden wat de betekenis van het sterretje is.ikdedinges schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:07:
[...]
Ja ik heb er een paar rollen van weg geprint.
Spoel is van karton en 80MM dus past niet in de AMS.
Ik heb ze respooled op lege Prusa spoelen.
Dus ik ging er van uit dat het wel past op een ams lite de spoelen in afbeelding zijn overigens van plastic zo te zien.
Je hebt gelijk, ik was in de war met rPLA van 3djake.Mojo-45 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:19:
[...]
Ik heb lite ams bij mijn a1, als filter 3djake op bambulab ams* dan staat daar een * bij maar kon zo niet vinden wat de betekenis van het sterretje is.
Dus ik ging er van uit dat het wel past op een ams lite de spoelen in afbeelding zijn overigens van plastic zo te zien.
Ecopla heb ik ook nog in glow in the dark. Print ook prima! alleen spoel is ook te groot en past ook niet in de grote AMS.
Ik heb jarenlang met mijn Ender 3 v2 EcoPLA geprint en heb nog een paar rollen over. Dit PLA heeft meer dan andere merken last van warping bij de hoeken, dus ik koop het niet meer. Ik moet met mijn A1 altijd een brim toepassen om het goed te laten hechten. Ook passen de rollen niet op mijn AMS lite.Mojo-45 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:53:
Ik heb je bericht even verplaatst, zoals in de topic warming staat is het Bambu Lab topic bedoeld voor discussie rondom de printers. Voor filament, en dus jouw vraag, is dit het aangewezen topic.Mojo-45 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:53:
Mochten er mensen nog veel fillament nodig hebben, bij Elegoo hebben ze een clearance sale met tot 45% korting als je 3x 2kg besteld: https://eu.elegoo.com/pages/elegoo-pla-3d-printer-filament
Ik heb 6kg rapid PLA+ gekocht voor 8.25 per rol.
Past dat wel op ams lite a1?flyboarder schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:12:
Mochten er mensen nog veel fillament nodig hebben, bij Elegoo hebben ze een clearance sale met tot 45% korting als je 3x 2kg besteld: https://eu.elegoo.com/pages/elegoo-pla-3d-printer-filament
Ik gebruik zelf geen AMS (lite). Misschien dat iemand anders hier ervaring heeft met Elegoo spoelen en de AMS (lite). Ik gebruik ze zelf in mijn eigen gemaakt droogboxen en dat werkt prima.
Mijn ervaring met Elegoo filament is in ieder geval zeer goed. Heb ondertussen meer dan 5 kg aan PLA+ en Rapid PLA+ geprint.
[ Voor 15% gewijzigd door flyboarder op 01-01-2025 19:50 ]
De vraag of dat past komt ongeveer elke maand wel langs. Maar TLDR; Je kunt een laagje isolatie tape op de rand doen, of de kartonnen zijkanten er voorzichtig af trekken en de Bambu spoel er doorheen steken.
Edit, en op de AMS lite passen ze ook "gewoon". Zie bijvoorbeeld Denman in "Bambu Lab 3D Printers"
Laatst ook iets van 15KG elegoo gekocht, en print prima, ook gewoon met de flow rates van het Bambu Lab profiel.
Edit, en op de AMS lite passen ze ook "gewoon". Zie bijvoorbeeld Denman in "Bambu Lab 3D Printers"
Laatst ook iets van 15KG elegoo gekocht, en print prima, ook gewoon met de flow rates van het Bambu Lab profiel.
[ Voor 16% gewijzigd door _ferry_ op 01-01-2025 20:50 ]
De 'eco' is voor economisch begreep ik, maar eerlijk gezegd is het niet echt een budget optie, gewoon een middenmoot filament. Ik vond het persoonlijk niet fijn printen, moet vrij langzaam en meer last van warping dan andere filamenten.Mojo-45 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:53:
Ik heb mijn pakket binnen.bvsteyn schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:09:
[...]
Heb gisteren exact hetzelfde gedaan. Print al langer met Sunlu en ben daar erg tevreden over. Dit recycled materiaal is nieuw, dus ben benieuwd...
2x wit, 3x grijs, sakura pink, green, mint green, red en cherry red.
Frappante is, alles is PLA+ en 1 rol is PLA 2.0.
Geen enkele mention dat het recycled zou zijn.
Ben benieuwd wat jij hebt gekregen.
Het is altijd handig om je filament te calibreren, vooral bij een onbekender merk. Sommige calibreren elke spool want elke spool is anders, maar dat gaat me wel erg ver... Tenzij je echt voor precisie gaat!Mafioso schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:37:
[...]
Ik heb hier (n.a.v. dit bericht) tijdens de Black Friday sale ook wat rollen besteld. (Het feit dat het niet half Europa / de wereld over gestuurd hoefde te worden sprak me wel aan). Helaas heb ik er tot nu toe wat gemixte ervaring mee:
Ondanks te kiezen voor de AMS Size Spool optie paste de rol ABS (Tele Magenta) niet goed in de BambuLab AMS. De filament was dermate los omgewikkeld? dat die 'te dik' was, en langs de Feeder schraapte en te veel blokkeerde. Na een paar keer een gepauzeerde print weer een zetje te hebben gegeven was ik er klaar mee en heb ik er maar een aardig stuk afgerold en afgeknipt.
(Helaas geen foto van gemaakt)
De rol PETG Traffic Black printe echter voor geen ene meter. Ik heb geprobeerd de filament ~8 uur te drogen met (de hier eerder gelinkte) 'droog cover', maar helaas zonder succes.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand een idee wat hier aan de hand is en/of tips?
Een paar vrij kleine dopjes die ik in PETG wit heb geprint leek niet veel mee mis, maar dit was in vase mode.
Gelukkig printte de PLA Galaxy Black wel prima en ziet er mooi uit;
[Afbeelding]
Instructables heeft een erg uitgebreide guide hiervoor:
https://www.instructables...e-Guide-to-Filament-Cali/
[ Voor 0% gewijzigd door Janssen.eef op 08-01-2025 14:48 . Reden: Foutje in de tekst gewijzigd ]
@Janssen.eef
Nooit geweten dat je filament/(printer) kunt calibreren op basis, dus bedankt voor de tip.
Nooit geweten dat je filament/(printer) kunt calibreren op basis, dus bedankt voor de tip.
[ Voor 8% gewijzigd door Clumsy Smurf op 06-01-2025 19:26 ]
Ik heb 10 x PLA in de kleur grijs ontvangen. Staat inderdaad niet op dat het gerecycled is.McKaamos schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:37:
[...]
Ik heb mijn pakket binnen.
2x wit, 3x grijs, sakura pink, green, mint green, red en cherry red.
Frappante is, alles is PLA+ en 1 rol is PLA 2.0.
Geen enkele mention dat het recycled zou zijn.
Ben benieuwd wat jij hebt gekregen.
Ik ben nu toevallig iets met eSun PLA aan het printen op mijn A1. Gewoon met het Generic PLA profiel, wat prima werktMojo-45 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:36:
Heeft iemand ervaring met eSun pla op een bambu lab a1?
Dus niet de eSun Pla +.
Da's best een verschil met de regenboog van @McKaamos. Had je ook 10 keer grijs besteld? Dat schijnt op de Duitse site nog te kunnen voor 92 euro, al lukt het daar niet altijd om daadwerkelijk te bestellen. Sowieso niet als er alleen 'auf lager' staat zonder aantal, maar ook de zur kasse knop lijkt niet altijd te werken. Op global nu alleen de keus tussen bont en zwart PLA voor 99 euro.bvsteyn schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:43:
[...]
Ik heb 10 x PLA in de kleur grijs ontvangen. Staat inderdaad niet op dat het gerecycled is.
Ik ben benieuwd hoe het print, tot nu toe houdt het gebrek aan garantie ons een beetje tegen, dat klinkt niet alsof ze zelf echt veel vertrouwen hebben in hun recycle rollen. Leuk om testprintjes voor functionele 3d modellen waar pasvorm belangrijk is met een niet al te duur filament te kunnen doen, maar als het regelmatig niet lekker print, dan liever een paar euro meer uitgeven voor een soepele printervaring.
Regenboog... naja, 5 kleurtjes en 5 wit/grijsDeGroteMuis schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:55:
[...]
Da's best een verschil met de regenboog van @McKaamos. Had je ook 10 keer grijs besteld? Dat schijnt op de Duitse site nog te kunnen voor 92 euro, al lukt het daar niet altijd om daadwerkelijk te bestellen. Sowieso niet als er alleen 'auf lager' staat zonder aantal, maar ook de zur kasse knop lijkt niet altijd te werken. Op global nu alleen de keus tussen bont en zwart PLA voor 99 euro.
Ik ben benieuwd hoe het print, tot nu toe houdt het gebrek aan garantie ons een beetje tegen, dat klinkt niet alsof ze zelf echt veel vertrouwen hebben in hun recycle rollen. Leuk om testprintjes voor functionele 3d modellen waar pasvorm belangrijk is met een niet al te duur filament te kunnen doen, maar als het regelmatig niet lekker print, dan liever een paar euro meer uitgeven voor een soepele printervaring.
T frappante is dat ik dus nergens op de dozen of labels kan zien dat t recycled is. Het lijkt reguliere PLA+ te zijn, wat ik heb gekregen.
Tot zo ver een rol wit, grijs, pink en teal op de printers gehad hier en nog geen issues ondervonden. Dus opzich lijkt t me prima spul.
Vond wel dat 1 van de rollen grijs wat inconsistent opgerold was en ik was even bang dat er misschien ergens een knoop zou ontstaan, maar tot zover nergens last van.
Hahaha, vergeleken met 10 keer grijs bedoelde ikMcKaamos schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:17:
[...]
Regenboog... naja, 5 kleurtjes en 5 wit/grijs
T frappante is dat ik dus nergens op de dozen of labels kan zien dat t recycled is. Het lijkt reguliere PLA+ te zijn, wat ik heb gekregen.
Tot zo ver een rol wit, grijs, pink en teal op de printers gehad hier en nog geen issues ondervonden. Dus opzich lijkt t me prima spul.
Vond wel dat 1 van de rollen grijs wat inconsistent opgerold was en ik was even bang dat er misschien ergens een knoop zou ontstaan, maar tot zover nergens last van.
Fijn dat 't allemaal soepel werkt tot nu toe, dan misschien toch maar de gok wagen en bestellen. We hebben intussen al best veel standaard PLA opgestookt aan diverse testprints om daarna de definitieve versies te printen in het uiteindelijke materiaal.
Ik gebruik Jayo PETG als mijn voornaamste bulk filament. Zeker al 20 kilo zwart en 11 kilo wit van gebruikt en ik ben zeer tevreden. Altijd snel geleverd, binnen een week vanuit depot in Duitsland, altijd netjes verpakt. Geen klachten, mooie prijs. Beperkte kleuren, maar voor bulk hartstikke prima.Sokucho schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:20:
Iemand ervaring met jayo petg & pla? Erg goedkoop op ali.
Ik heb de laatste tijd steeds dat ik "stuck filament" heb in mijn Prusa MK4S (upgrade vanaf MK4). Toen het nog een MK4 was nooit last van gehad. Eerste weken na de upgrade ook niet. Maar nu constant. Heb al de idler tensioners wat losser of juist strakker gedraaid, planetary gear uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ingevet, paar keer cold polls gedaan. Nu heb ik niet echt een idee wat ik nog meer kan doen... Zou het aan het filament kunnen liggen? Ik gebruik sinds ik de printer heb alleen Sunlu PLA Meta en Sunlu PETG filament.
[ Voor 11% gewijzigd door RemcoAR op 11-01-2025 11:47 ]
RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling
Welk Type/ Eventueel merk filament raden jullie aan voor slagvaste behuizingen te kunnen maken? het moet letterlijk dienen om slagen te voorkomen op bvb badgekastjes / Wifiaccespoints etc. UV bestendigheid is een plus, een deel moet ook buiten komen te hangen.
Ik zou zeggen een harde TPU is zeer impact bestendig, maar wellicht iets te flexibel als print. PA6 is ongelofelijk sterk, maar wel prijzig en lastig te printen dacht ik. Wellicht is PCTG iets? Of iets als ASA-CF (https://www.3djake.nl/bambu-lab/asa-cf-black)? ASA is UV bestendig en door de toegevoegde carbonvezels sterker dacht ik.SandmanB schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:08:
Welk Type/ Eventueel merk filament raden jullie aan voor slagvaste behuizingen te kunnen maken? het moet letterlijk dienen om slagen te voorkomen op bvb badgekastjes / Wifiaccespoints etc. UV bestendigheid is een plus, een deel moet ook buiten komen te hangen.
Ik zou gewoon ASA gebruiken, als dat te lastig te printen is eventueel ASA-CF.SandmanB schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:08:
Mag ik vragen waar jij besteld? Ik kan op de ali shop op een of ander manier geen 5kg zwart petg bestellen en wit wel. Er staat bij de zwarte dit product kan niet naar uw adres worden verzonden.JorneB schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:37:
[...]
Ik gebruik Jayo PETG als mijn voornaamste bulk filament. Zeker al 20 kilo zwart en 11 kilo wit van gebruikt en ik ben zeer tevreden. Altijd snel geleverd, binnen een week vanuit depot in Duitsland, altijd netjes verpakt. Geen klachten, mooie prijs. Beperkte kleuren, maar voor bulk hartstikke prima.
Dit betekent dat het geselecteerde item niet voorradig is, meestal. Soms is bijvoorbeeld de bundel van 5 rollen niet te bestellen en de bundel van 10 rollen wel.Sokucho schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:05:
[...]
Mag ik vragen waar jij besteld? Ik kan op de ali shop op een of ander manier geen 5kg zwart petg bestellen en wit wel. Er staat bij de zwarte dit product kan niet naar uw adres worden verzonden.
En op Ali zijn er meerdere aanbieders van Jayo filament. Ik bestel zowel bij 3DJayo Online Store alswel bij Dichuang Store, beiden prima ervaring mee.
Met carbon alleen even opletten, het dempt het signaal van je WiFi access point. Voor de casus van @SandmanB dus geen aanrader.Leviathius schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:25:
[...]
Ik zou zeggen een harde TPU is zeer impact bestendig, maar wellicht iets te flexibel als print. PA6 is ongelofelijk sterk, maar wel prijzig en lastig te printen dacht ik. Wellicht is PCTG iets? Of iets als ASA-CF (https://www.3djake.nl/bambu-lab/asa-cf-black)? ASA is UV bestendig en door de toegevoegde carbonvezels sterker dacht ik.
Ik gebruik de mat witte PLA van Jayo en ben er erg tevreden over.Sokucho schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:20:
Iemand ervaring met jayo petg & pla? Erg goedkoop op ali.
Dat had ik ook bij mijn mk4s , had de CHT nozzle die bij de upgrade zat omgeruild voor de orginale nozzle en het probleem was opgelost .RemcoAR schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:46:
Ik heb de laatste tijd steeds dat ik "stuck filament" heb in mijn Prusa MK4S (upgrade vanaf MK4). Toen het nog een MK4 was nooit last van gehad. Eerste weken na de upgrade ook niet. Maar nu constant. Heb al de idler tensioners wat losser of juist strakker gedraaid, planetary gear uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ingevet, paar keer cold polls gedaan. Nu heb ik niet echt een idee wat ik nog meer kan doen... Zou het aan het filament kunnen liggen? Ik gebruik sinds ik de printer heb alleen Sunlu PLA Meta en Sunlu PETG filament.
Makes sense. Die nozzle zal gevoeliger zijn daarvoor door de hogere doorvoersnelheid.wim62 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:04:
[...]
Dat had ik ook bij mijn mk4s , had de CHT nozzle die bij de upgrade zat omgeruild voor de orginale nozzle en het probleem was opgelost .
Ik gebruik dit, alleen de normale 1Kg spoelen, Devil-Design is gewoon goed spul, en geleverde vanuit Nederland.Sokucho schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:05:
[...]
Mag ik vragen waar jij besteld? Ik kan op de ali shop op een of ander manier geen 5kg zwart petg bestellen en wit wel. Er staat bij de zwarte dit product kan niet naar uw adres worden verzonden.
https://www.tinytronics.n...filament-1.75mm-5kg-zwart
[ Voor 2% gewijzigd door Hardy8 op 12-01-2025 18:38 . Reden: aanvulling ]
Werkt de Duitse Sunlu shop wel? Ik heb een kortingscode ontvangen die niet werkt en soms werkt de 'Zur Kasse' knop niet, support chat lijkt 24/7 offline, mail totaal geen reactie, zelfs geen ontvangstbevestiging...
Recycled PLA / PETG 10 kg voor ~83 euro (na korting klinkt beter dan voor 99, maar dan moet de shop wel een keertje werken...
Recycled PLA / PETG 10 kg voor ~83 euro (na korting klinkt beter dan voor 99, maar dan moet de shop wel een keertje werken...
Paar keer daar al wat gekocht. Werkt prima, maar de service desk is wat traag. Ik had via de support een vraag gesteld en kreeg een week later een reactie in de trant van "don't know, lol".DeGroteMuis schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:33:
Werkt de Duitse Sunlu shop wel? Ik heb een kortingscode ontvangen die niet werkt en soms werkt de 'Zur Kasse' knop niet, support chat lijkt 24/7 offline, mail totaal geen reactie, zelfs geen ontvangstbevestiging...
Prijzen goed, filament prima. Verwacht AliExpress praktijken m.b.t. support zou ik zeggen.
Vanmiddag mijn bestelling van 10 rollen Elegoo ontvangen, in 2 zendingen, maar helaas is de verpakking nog steeds prut. Alle dozen met wat tape aan elkaar geplakt, zonder fatsoenlijke omdoos. Met het eraf halen de dozen ook beschadigd (het was dus geen BF probleem helaas). De rollen lijken nog goed gelukkig, dus komend weekend eens kijken hoe mijn ervaring hiermee is.DeGroteMuis schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:55:
[...]
De Rapid PLA+ bundel kwam hier inderdaad ook in een (ervoor gemaakte) omdoos. En de los bestelde Rapid PETGs die later geleverd werden waren ook keurig voorzien van een (ander type) omdoos. Alleen de eerste zending van Elegoo was zo'n harmonicapakket. Misschien even dozentekort door BF?
Knap kansloos ja, dus maar via de 5% je-hebt-nog-wat-in-je-mandje-code besteld, die werkte wel. Logistiek werken ze wel snel, goed valt nog de bezien, want hoewel ik al de doos filament binnen heb, staat er nog een pakket op status onderweg. Geen idee wat.RemcoAR schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:55:
[...]
Paar keer daar al wat gekocht. Werkt prima, maar de service desk is wat traag. Ik had via de support een vraag gesteld en kreeg een week later een reactie in de trant van "don't know, lol".
Prijzen goed, filament prima. Verwacht AliExpress praktijken m.b.t. support zou ik zeggen.
Recycled filament ook nog niet helemaal over uit. Meteen 2 rollen in de droger gegooid en getest, eentje print prima op standaard Bambu profiel, de andere duidelijke tekenen van overextrusion. Na kalibratie waarbij de flow rate van 0,98 naar 0,94 ging wel prima, maar ik vind het toch een flink verschil tussen 2 spoelen van hetzelfde type/merk en dezelfde kleur. Het was wel een andere batch, maar nog niet zulke grote verschillen gezien.
Dat extra ding was dus een Corvo's blade 3D print om zelf te bouwen. Intussen 5 rollen getest, 4 werken als gebruikelijk met Bambu Basic profiel, eentje die afweek en flinke overextrude gaf met Bambu Basic profiel.
Ik had trouwens 2 rood, 2 blauw, 2 lila, 2 goudkleurig, 1 grijs en 1 wit, 1 blauwe gaf die overextrusion.
Ik had trouwens 2 rood, 2 blauw, 2 lila, 2 goudkleurig, 1 grijs en 1 wit, 1 blauwe gaf die overextrusion.
Ik heb onlangs een aantal rollen eSun PLA+ gekocht (bij de clearance sale van 3DWensshop) Daarvan nu 2 rollen redelijk veel gebruikt. De ene rol geen enkel probleem, print foutloos. De andere rol breekt regelmatig af bij het (automatisch) wisselen van filament met de Bambu AMS. Zijn er hier meer die dan last van hebben?
Verder zag ik een goeie aanbieding van Elegoo: 10 rollen PLA+ voor €100 (https://eu.elegoo.com/pro...ment-1-75mm-4-colors-10kg)
Hoe zijn de ervaringen hier over het algemeen met Elegoo?
Verder zag ik een goeie aanbieding van Elegoo: 10 rollen PLA+ voor €100 (https://eu.elegoo.com/pro...ment-1-75mm-4-colors-10kg)
broos is meestal vocht, maakt niet uit dat ie net uit de verpakking komt, drogen kan alsnog helpenThe big J schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:50:
Ik heb onlangs een aantal rollen eSun PLA+ gekocht (bij de clearance sale van 3DWensshop) Daarvan nu 2 rollen redelijk veel gebruikt. De ene rol geen enkel probleem, print foutloos. De andere rol breekt regelmatig af bij het (automatisch) wisselen van filament met de Bambu AMS. Zijn er hier meer die dan last van hebben?
Tullomer stelt teleur:
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Dus niet !, Ik heb het probleem ook met PLA+ van Esun, maar alleen het stukje dat van de rol naar de extruder gaat en dan alleen ook maar wanneer het er paar dagen in die positie zit.Rmg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:53:
[...]
broos is meestal vocht, maakt niet uit dat ie net uit de verpakking komt, drogen kan alsnog helpen
Het blijkt een soort stress in het materiaal te zijn die bij het oprollen ontstaat, er is al veel over geschreven.
https://www.reddit.com/r/...bed&utm_content=post_body
Bij mij ligt het PLA ook gewoon open en bloot opgeslagen en een rol van al een paar jaar oud is gewoon nog goed te printen, alleen wanneer ik deze op de printer laat zitten dan is het eerste stuk na een paar dagen gebroken.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AG27IduMGYWiq9xG0HkGhd72.jpg?f=user_large)
Ik had ook ooit een nieuwe rol die geseald volledig gebroken in de verpakking zat, allemaal stukjes, die kreeg ik ook vergoed.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GOcxHbUOGAz3eDty6yKthKvC.jpg?f=user_large)
Dit lijkt inderdaad erg op het probleem dat ik ook heb. Ergens tussen extruder en rol breekt het filament en de AMS kan het dan niet terugtrekken om ruimte te maken voor een ander filament.Hardy8 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:58:
[...]
Dus niet !, Ik heb het probleem ook met PLA+ van Esun, maar alleen het stukje dat van de rol naar de extruder gaat en dan alleen ook maar wanneer het er paar dagen in die positie zit.
Het blijkt een soort stress in het materiaal te zijn die bij het oprollen ontstaat, er is al veel over geschreven.
https://www.reddit.com/r/...bed&utm_content=post_body
Bij mij ligt het PLA ook gewoon open en bloot opgeslagen en een rol van al een paar jaar oud is gewoon nog goed te printen, alleen wanneer ik deze op de printer laat zitten dan is het eerste stuk na een paar dagen gebroken.
[Afbeelding]
Ik had ook ooit een nieuwe rol die geseald volledig gebroken in de verpakking zat, allemaal stukjes, die kreeg ik ook vergoed.
[Afbeelding]
Dit probleem komt mij ook bekend voor.
Was PLA+ silver kleur van Esun.
Elke keer als ik die rol een paar dagen niet gebruikte was het feest.
Dus mijn optie was om de rol continu eens te gebruiken (elke dag wel printen ermee).
Snel opmaken en iets anders gebruiken wat geen probleem had.
Was PLA+ silver kleur van Esun.
Elke keer als ik die rol een paar dagen niet gebruikte was het feest.
Dus mijn optie was om de rol continu eens te gebruiken (elke dag wel printen ermee).
Snel opmaken hoeft niet, rollen die al een paar jaar oud zijn printen bij mij nog steeds goed ook zilver PLA+, alleen kan ik het niet op de printer laten zitten, want dan breekt het afgerolde gedeelte na een tijdje.Hortz schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:06:
Inmiddels een tijdje verder.DeGroteMuis schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:43:
[...]
Hahaha, vergeleken met 10 keer grijs bedoelde ik
Fijn dat 't allemaal soepel werkt tot nu toe, dan misschien toch maar de gok wagen en bestellen. We hebben intussen al best veel standaard PLA opgestookt aan diverse testprints om daarna de definitieve versies te printen in het uiteindelijke materiaal.
Printbaarheid is nogsteeds prima, en ik gebruik niet eens dryboxes. Heb sinds gisteren een plastic bak en daar een bakje silica parels in gemikt
Wat me vooral opvalt is dat de kleuren lang niet zo mooi sterk gepigmenteerd zijn als b.v. Devil Design.
Ze lijken allemaal een beetje transparant.
Dat maakt ze, in mijn optiek, minder mooi. Maar het is wel perfect voor prototyping of voor dingen die na het printen geschilderd gaan worden (denk aan miniaturen, modelspoor spulletjes, etc)
Hier ook last gehad met eSun dat makkelijk breekt. Start je een print, loopt ie op de eerste laag vast omdat het spul breekt. Aangezien er nog 101 merken zijn kies ik wat anders.
[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 21-01-2025 20:06 ]
Maar ik vind juist het Esun PLA+ ontzetten fijn printen, en omdat het iets taaier is dan normaal PLA breekt de print ook minder snel (is robuuster), overigens print ik zelf toch het meest in PETG van DevilDesign, ook erg fijn spul._ferry_ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:06:
Hier ook last gehad met eSun dat makkelijk breekt. Start je een print, loopt ie op de eerste laag vast omdat het spul breekt. Aangezien er nog 101 merken zijn kies ik wat anders.
Ik heb inderdaad ook last van eSun PLA+ dat makkelijk breekt op de spoel (en nee, drogen helpt bij mij ook niet)... Aan de andere kant heb ik ook het idee dat de daadwerkelijke geprinte objecten juist taaier zijn dan "normaal" pla, al is dat ook maar een onderbuikgevoel aangezien mijn "normale" PLA ook van een ander merk is...
Gelukkig heb ik nog niet mee gemaakt dat het PLA+ breekt tijdens het printen, maar dat is wel altijd iets waar ik voor vrees als ik een print aanzet met eSun's PLA+...
En daarbij moet ik zeggen dat ik nog geen ander merk het donkerdere rood van eSun's fire engine red heb zien evenaren...
Gelukkig heb ik nog niet mee gemaakt dat het PLA+ breekt tijdens het printen, maar dat is wel altijd iets waar ik voor vrees als ik een print aanzet met eSun's PLA+...
En daarbij moet ik zeggen dat ik nog geen ander merk het donkerdere rood van eSun's fire engine red heb zien evenaren...
[ Voor 15% gewijzigd door Spekkie88 op 22-01-2025 00:24 ]
Ik had ook last van eSun PLA+ die breekt in de AMS na enkele weken inactiviteit, door stress waarschijnlijk. Drogen helpt inderdaad niet.
Ik heb het opgelost door stukjes PTFE tube aan mijn silicagel houders te lijmen (met lijmpistool) en dan kan ik het filament bij langere inactiviteit hierin stoppen. Daar ervaart het geen spanningsstress. Werkt goed
Ik heb het opgelost door stukjes PTFE tube aan mijn silicagel houders te lijmen (met lijmpistool) en dan kan ik het filament bij langere inactiviteit hierin stoppen. Daar ervaart het geen spanningsstress. Werkt goed
/f/image/fke4fsUJx7ENdr24sneJSmz1.png?f=fotoalbum_large)
Daar heb ik al meer mensen over horen klagen, ook bij regulier Sunlu PLA, niet alleen specifiek gerecycled PLA.McKaamos schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:14:
[...]
Inmiddels een tijdje verder.
Printbaarheid is nogsteeds prima, en ik gebruik niet eens dryboxes. Heb sinds gisteren een plastic bak en daar een bakje silica parels in gemikt
Wat me vooral opvalt is dat de kleuren lang niet zo mooi sterk gepigmenteerd zijn als b.v. Devil Design.
Ze lijken allemaal een beetje transparant.
Dat maakt ze, in mijn optiek, minder mooi. Maar het is wel perfect voor prototyping of voor dingen die na het printen geschilderd gaan worden (denk aan miniaturen, modelspoor spulletjes, etc)
Mijn vriendin heeft de kleuren die ze leuk vond gereserveerd voor haar prints, de rest zal vooral voor prototyping ingezet worden. Dan maakt kleur minder uit dan consistentie qua flow en zo. Tot nu toe blijft het bij die ene afwijkende rol, valt verder niet tegen!
11kg petg van jayo (in reviews sunlu rollen?) voor 75 euro (na coupon gebruik) verzending uit duitsland lijkt mij een goede deal. Je kunt een coupon van 8 euro krijgen op dezelfde pagina. Ik heb 5 zwarte 5 witte besteld.
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€131,48 | JAYO 3D-printer PLA/PLA Meta/PETG/PLA PLUS/PLA mat filament 1,75 mm 10 rollen 3D-printmaterialen voor 3D-printer en 3D-pen
https://a.aliexpress.com/_EzuMVvq
€131,48 | JAYO 3D-printer PLA/PLA Meta/PETG/PLA PLUS/PLA mat filament 1,75 mm 10 rollen 3D-printmaterialen voor 3D-printer en 3D-pen
Nee... Ik heb geen filament nodig... Ik heb nog bijna 30 rollen... Ahhh kak, voor 6 euro per kg kan ik dat ook gewoon niet laten schieten.Sokucho schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:48:
11kg petg van jayo (in reviews sunlu rollen?) voor 75 euro (na coupon gebruik) verzending uit duitsland lijkt mij een goede deal. Je kunt een coupon van 8 euro krijgen op dezelfde pagina. Ik heb 5 zwarte 5 witte besteld.
Hebben we op GoT al een FHA? Filament Hoarders Anonymous, ik denk dat ik lichtelijk in aanmerking kom ondertussen. (Al jaag ik er af en toe ook wel wat doorheen. Laatste order van 10 rollen ABS voor kerst is al weer bijna half weg)
Haha ik heb geen zwart/wit petg meer dus wel nodig. Heb je ook al ervaring met jayo petg?Ischium schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:17:
[...]
Nee... Ik heb geen filament nodig... Ik heb nog bijna 30 rollen... Ahhh kak, voor 6 euro per kg kan ik dat ook gewoon niet laten schieten.
Hebben we op GoT al een FHA? Filament Hoarders Anonymous, ik denk dat ik lichtelijk in aanmerking kom ondertussen. (Al jaag ik er af en toe ook wel wat doorheen. Laatste order van 10 rollen ABS voor kerst is al weer bijna half weg)
Edit word vandaag geleverd en morgen avond getest
[ Voor 4% gewijzigd door Sokucho op 30-01-2025 04:23 ]
Neuu, totaal niet. Maar met 285 reviews, 4.9 stars, en 2000+ sold zal het wel los lopen. Het enige wat ik evt. zou verwachten is dat die 1.1kg inclusief spoel is.Sokucho schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:27:
[...]
Haha ik heb geen zwart/wit petg meer dus wel nodig. Heb je ook al ervaring met jayo petg?
Ik heb nu ongeveer 2kg JAYO PETG gebruikt, helemaal prima. En die 1.1 kg is zonder de spoel. De keren dat ik ze geweegt heb was het 1050-1100g.
Ik ben zeer tevreden met Jayo filament. Zowel hun PETG en TPU en EasyABS gebruikt en allemaal helemaal prima. Zowel levering als gebruik.
Heb momenteel zo'n 25 lege spoelen van Jayo en zoek nog wat inspiratie om die te gaan gebruiken in projecten, verlichting waarschijnlijk.
Heb momenteel zo'n 25 lege spoelen van Jayo en zoek nog wat inspiratie om die te gaan gebruiken in projecten, verlichting waarschijnlijk.
[ Voor 33% gewijzigd door JorneB op 30-01-2025 10:08 ]
Komen die Jayo spoelen ook echt op de getoonde zwarte sunlu spoelen of toch op kartonnen spoelen? Soms zie je ze ook geadverteerd worden met karton dacht ik. Of ik haal Jayo en Elegoo op aliexpress door elkaar..
Tot nu toe bij mij alleen zwarte kunststof spoelen, die prima werken in de AMS. Alles bij elkaar een rol of vijftig bij ze besteld, 4x bulk order en wat losse.Leviathius schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:22:
Komen die Jayo spoelen ook echt op de getoonde zwarte sunlu spoelen of toch op kartonnen spoelen? Soms zie je ze ook geadverteerd worden met karton dacht ik. Of ik haal Jayo en Elegoo op aliexpress door elkaar..
Ik vermoed het tweede, want van Elegoo heb ik alle bestelde PETG en PLA behalve silk PLA inderdaad op karton gehad. Even rommelen om op een lege Bambu spoel te prutsen, maar werkt dan ook prima, met een geprinte vulring aan de kant met de notch.Leviathius schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:22:
Kun jij kijken wat de buitendia en breedte van de spoelen zijn?JorneB schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:06:
[..] Heb momenteel zo'n 25 lege spoelen van Jayo en zoek nog wat inspiratie om die te gaan gebruiken in projecten, verlichting waarschijnlijk.
Ik heb een EIBOS dryer, fijn ding maar oude Prusament spoelen die ik nog heb passen niet en met de 1.1kg rijst bij mij de vraag of de spoelen niet te groot zijn. Max dikte voor de EIBOS is 72mm.
Ziet er goed uit, deze Jayo. Ben alleen niet zo'n grootprinter maar misschien kan ik met mijn broer iets samen doen.
Nadeel van bulk inkopen is dat je ook sneller door de rollen heen gaat. Paar keer prototype verbeteren en je bent zo door een rol heen voordat het model goed is.dirks schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:17:
[...]
Ziet er goed uit, deze Jayo. Ben alleen niet zo'n grootprinter maar misschien kan ik met mijn broer iets samen doen.
Aan de andere kant kan je dat ook doen omdat je meer filament hebt en kan het zijn dat je dus betere modellen en betere prints krijgt.
Ik zal bij thuiskomst dat wel even nameten voor je.dirks schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:17:
[...]
Kun jij kijken wat de buitendia en breedte van de spoelen zijn?
Ik heb een EIBOS dryer, fijn ding maar oude Prusament spoelen die ik nog heb passen niet en met de 1.1kg rijst bij mij de vraag of de spoelen niet te groot zijn. Max dikte voor de EIBOS is 72mm.
Ook zal ik een nieuwe volle spoel voor je opmeten, aangezien Jayo de spoel echt 'vol' stopt.
Dat wel. Ik probeer wel meestal eerst kleinere testprintjes te maken, maar ik merk dat ik nu toch gemakkelijker nog dat laatste kleine puntje even corrigeer, of een extra mockup in standaard bulk PLA / PETG print voor ik het definitieve filament pak.RemcoAR schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:21:
[...]
Nadeel van bulk inkopen is dat je ook sneller door de rollen heen gaat. Paar keer prototype verbeteren en je bent zo door een rol heen voordat het model goed is.
Aan de andere kant kan je dat ook doen omdat je meer filament hebt en kan het zijn dat je dus betere modellen en betere prints krijgt.
Jayo spoelen zijn toch gewoon hetzelfde als die van Sunlu? Wellicht dat Jayo er 100gr extra op draait dat weet ik nietJorneB schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:22:
[...]
Ik zal bij thuiskomst dat wel even nameten voor je.
Ook zal ik een nieuwe volle spoel voor je opmeten, aangezien Jayo de spoel echt 'vol' stopt.
Ik denk ergens zelfs dat Jayo heel goedkoop oude voorraad van Sunlu kan verkopen omdat Sunlu nu de nieuwe donkerblauwe spoelen heeft die je uit ekaar kan draaien voor een refill?

[ Voor 12% gewijzigd door Leviathius op 30-01-2025 15:40 ]
Mogelijk wel, maar ik heb nog geen enkele Sunlu gehad dus zeker weten doe ik dat niet. Ze lijken er iig wel opLeviathius schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:39:
[...]
Jayo spoelen zijn toch gewoon hetzelfde als die van Sunlu? Wellicht dat Jayo er 100gr extra op draait dat weet ik niet[Afbeelding][Afbeelding]
Ik mis in het lijstje filaments die van basf, ik heb zelf meer met hun resins gewerkt, maar ben een aantal keer bij hun faciliteiten geweest in Heidelberg, hoe ze hun tests uitvoeren was best indrukwekkend.
Blootstelling aan agressieve stoffen zoals ethanol, olie remmen reiniger, trek testen, en testen met langdurige uv blootstelling voor het simuleren van een "lang" leven.
Is iemand op de hoogte of andere leveranciers dit ook doen?
Blootstelling aan agressieve stoffen zoals ethanol, olie remmen reiniger, trek testen, en testen met langdurige uv blootstelling voor het simuleren van een "lang" leven.
Is iemand op de hoogte of andere leveranciers dit ook doen?
Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)
Gedachtekronkel: Wellicht is het dus zelfs andersom? Sunlu kocht altijd in bij Jayo maar heeft nu iets opgezet om zelf te produceren?JorneB schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:42:
[...]
Mogelijk wel, maar ik heb nog geen enkele Sunlu gehad dus zeker weten doe ik dat niet. Ze lijken er iig wel opHeb al eerder gelezen dat Sunlu en Jayo 'bij elkaar horen' maar dit nooit bevestigd gezien. Jayo adverteerd met 'uit eigen fabriek' dus wie zal het zeggen.
Heb bijvoorbeeld ook al meerdere keren gelezen dat veel Bambulab filament geproduceerd wordt door Polymaker. De Bambu Matte is bijvoorbeeld identiek aan Polyterra qua kleuren en materiaal uitwerking.
Ik heb ze één keer op karton gekregen, en één keer op kunststof. Bij sommige Jayo advertenties op AliE staat er dat ze afwisselend worden gebruikt. Op de eigen site van Jayo hebben ze wel iets over een printbare AMS adapter voor de kartonnen spoelen, dus IDK.Leviathius schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:22:
Ik heb die droger ook, de kartonnen Jayo spoelen zijn perfect, de zwarte passen ook. Maar die hebben net als Sunlu een 72mm binnendiameter, dus ze raken de bodem van de droger. Je moet dus een adapter printen als je ook vanuit je droger wilt printen.dirks schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:17:
[...]
Ik heb inderdaad ook gehoord dat ze in dezelfde fabriek gemaakt worden. Ze worden ook allebei vanuit Duitsland verzonden en hebben deels dezelfde spoelen, dus lijkt aannemelijk.JorneB schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:42:
[...]
Mogelijk wel, maar ik heb nog geen enkele Sunlu gehad dus zeker weten doe ik dat niet. Ze lijken er iig wel opHeb al eerder gelezen dat Sunlu en Jayo 'bij elkaar horen' maar dit nooit bevestigd gezien. Jayo adverteerd met 'uit eigen fabriek' dus wie zal het zeggen.
Mijn spoel Sunlu blauw recycled had ook 1073 gram erop na drogen. Misschien een gelukje, maar er kan dus idd iets meer op de spoel dan 1 kg.Leviathius schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:39:
[...]
Jayo spoelen zijn toch gewoon hetzelfde als die van Sunlu? Wellicht dat Jayo er 100gr extra op draait dat weet ik niet![]()
Ik denk ergens zelfs dat Jayo heel goedkoop oude voorraad van Sunlu kan verkopen omdat Sunlu nu de nieuwe donkerblauwe spoelen heeft die je uit ekaar kan draaien voor een refill?
[Afbeelding][Afbeelding]
1 Kilo spoel:dirks schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:17:
[...]
Buitendiameter 195mm
Binnendiameter 72mm
Spoelbreedte 60mm
![]() | ![]() | ![]() |
0,5 Kilo spoel:
Buitendiameter 197mm
Binnendiameter 60mm
Spoelbreedte 38mm
![]() | ![]() | ![]() |
Dank! Dat moet passen.JorneB schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:37:
[...]
1 Kilo spoel:
Buitendiameter 195mm
Binnendiameter 72mm
Spoelbreedte 60mm
Inderdaad zou ik een vulbus kunnen maken maar ik droog alleen maar.
Nu wat bestellen...
Geen idee, ik zou ze vandaag ontvangen helaas vertraagd.Leviathius schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:22:
In dec heb ik 22.2 kg Jayo besteld en ben er bijna doorheen ( nog 4 rollen ) petg en pla
Geen klachten, de zwarte kunstof rol waar het hier opgeleverd is past alleen niet op de Bambu ams lite
vond dit wel een mooie compacte oplossing :
https://makerworld.com/en/models/768463#profileId-703930
Grote AMS is verder geen probleem
Geen klachten, de zwarte kunstof rol waar het hier opgeleverd is past alleen niet op de Bambu ams lite
vond dit wel een mooie compacte oplossing :
https://makerworld.com/en/models/768463#profileId-703930
Grote AMS is verder geen probleem
Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.
Rollen van jayo zijn geleverd, goed verpakt met vacuum zitten op een zwart plastic spoel. Vanavond eens testen.