Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:30
JWolk92 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

Azurefilm PCTG: 28,90 per kg. Azurefilm PETG: 22,90 per kg.
Sunlu PETG <€10 per kg als je een bundel van 5 of 10 rollen koopt.

Zijn die rollen van andere merken van >€20 per kg dan ook echt 2x beter?

RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

RemcoAR schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Dat ligt denk ik aan het aantal mislukte prints en welke eigenschappen dat filament heeft. Als je prints lukken, sterk zijn en goed presteren met het goedkope filament, dan is er natuurlijk weinig reden om het duurdere filament te kopen. Sinds ik met ABS en ASA aan het printen ben merk ik wel een grote variabiliteit tussen verschillende merken, en goedkoper is vaak ook lastiger te printen.

[ Voor 13% gewijzigd door ocf81 op 28-10-2024 14:31 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolk92
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-08 13:46
RemcoAR schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Ik wilde graag appels met appels vergelijken, dus de PCTG en PETG van hetzelfde merk. Ik geloof niet dat die rollen significant beter zijn dan Sunlu / eSun / etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 21:42
Sunlu vs andere merken is hetzelfde als alle andere dingen die bij Aliexpress te koop zijn vergelijken met westerse merken. Vaak is het prima spul, zeker als je goed zoekt, maar de kans blijft aanwezig dat het troep is of de kwaliteit tegenvalt. Sunlu is dan toevallig een prima merk dat absurd hoge kortingen biedt als je in bulk koopt. Maar dan komen we bij het volgende punt en dat is of je de economie van China spekt of die van Europa. Als ik een filament merk heb die betaalbaar is en in Europa gemaakt wordt dan heeft die toch mijn voorkeur. Dan betaal ik maar 5 euro extra per rol, dan heb je wel gegarandeerde kwaliteit, betere support, vaak meer keus, snellere levertijd én je steunt Europa/Nederland wat meer.

Sindskort koop ik meer Azurefilm en ook direct bij Azurefilm zelf en zij komen op mij over als een bedrijf dat echt goed zijn best doet. Vaak kortingen en prima prijzen heeft ook en zij komen uit Slovenië.

Ik weet ook niet hoe zeer er een verschil zit in chemische samenstelling tussen PLA van Sunlu en zeg PLA van FormFutura bijvoorbeeld. Best kans dat Sunlu er allerlei zaken bijgooit die niet per se gezond zijn. Ze zeggen toch ook dat PLA+ altijd wazig is wat er in zit omdat er nooit gezegd wordt wat de '+' toevoeging precies is.

[ Voor 15% gewijzigd door Leviathius op 28-10-2024 15:15 ]

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:08

ShockWave

Lost it somewhere

Afgelopen weekend een bestelling binnengekregen van 10kg Elegoo pla+ zwart wat neerkomt op €10, per rol vanwege de bulkaanbieding.
Het was een gokje omdat ik alleen nog maar geprint heb met Eryone, Esun, Sovol, Devils Design pla of pla+ maar het is mij nog nooit overkomen dat een temptower zo clean geprint wordt met een nieuwe rol direct uit de verpakking.
Tower loopt van 200 (top) tm 230 (bottom)
Buildplate op 55gr geen issues dat hij niet blijft zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImSvqmdVulbOALcs7c5MGYfEdOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJFXWaaZ3vaTD1Wkf1KTlOqd.jpg?f=fotoalbum_large

Gelijk een Calidragon erachteraan op 220c. welke met alleen 1 klein beetje stringing bovenaan de hoorns maar dat is op de foto niet eens zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwTvfLTAjtDRTzFJ0SmRVwaTOlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyLm2xuLMXTsZGAjukLzpT09.jpg?f=fotoalbum_large

Nu bezig met een benchy maar tot nu toe geen spijt van de bestelling.
Bij meer prints even kijken of de filament netjes op de rol zit zonder knopen.
Wel 1 nadeel ontdekt, het is niet heel erg donker zwart, zit een beetje grijze waas overheen maar ik heb dit puur besteld voor het maken van props en warhammer goodies welke toch nog beschilderd gaan worden.

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-07 22:46

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

JWolk92 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

Azurefilm PCTG: 28,90 per kg. Azurefilm PETG: 22,90 per kg. Geen wereld van verschil, maar dan moet PCTG wel andere voordelen bieden. Qua sterkte is dat dus in elk geval wel, maar verder? Welke ervaring maakt dat jij niks anders meer wilt? Print het makkelijker dan PETG? Hoe zit het met gevoeligheid voor vocht?
Ik weet niet waar jij kijkt, maar ik heb het voor 21 gekocht :) en zie dat het nu zelfs 18,90 is hier:
https://www.tinytronics.n...filament-1.75mm-1kg-black

Denk dat ik meteen weer een paar rollen bestel!

Het print voor mij beter dan PETG, de interlayer adhesion is vele malen sterker en het breekt minder snel dan PETG. Verder print het voor mij makkelijker en heb ik nooit echt issues met dit filament gehad.

Ik heb ook PETG van Devil Design dat erg goed print, maar ik heb ooit een rol gekocht bij TinyTronics waarbij het filament aan elkaar gesmolten zat aan 1 kant. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Het brak daar af en zat aan elkaar geplakt, het was maar op 1 stukje.

Anyway, elk filament heeft natuurlijk voors en tegens. PCTG is denk ik iets flexibeler, in sommige toepassingen wil je juist een stijver materiaal. Dan zou ik denk ik toch eerder naar PETG grijpen. PETG zelf is ook al vrij flexibel, maar tussen PCTG en PETG is PETG stijver.

Maar ik kan eigenlijk ook niet meer zeggen dan wat je online leest denk ik. Wat is de toepassing waar je het voor wil gebruiken?

Edit:
Ik zie nu dat de andere kleuren wel 28 euro kosten, dat was eerder niet het geval! Dus alleen zwart is 18 euro. Toevallig wel de kleur die ik veel gebruik, maar als je op zoek bent naar een andere kleur, dan is het dus wel duurder inderdaad. Ik neem denk ik nog een rolletje naturel mee. Benieuwd hoe die verschilt van de versies met pigment.

[ Voor 9% gewijzigd door Ohmarinus op 28-10-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolk92
Ik heb nog geen specifieke toepassingen in gedachte, maar heb wel plannen voor prints in de werkplaats die wat meer misbruik aan moeten kunnen. ASA zou waarschijnlijk ook prima werken, maar ik heb geen gesloten printer (Bambu A1).

Anyway, weet jij (of iemand anders) toevallig of die Azurefilm rollen op de AMS lite passen? Inner diameter is voor zover ik kan zien groter dan Bambulab rollen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
JWolk92 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:11:
Ik heb nog geen specifieke toepassingen in gedachte, maar heb wel plannen voor prints in de werkplaats die wat meer misbruik aan moeten kunnen. ASA zou waarschijnlijk ook prima werken, maar ik heb geen gesloten printer (Bambu A1).

Anyway, weet jij (of iemand anders) toevallig of die Azurefilm rollen op de AMS lite passen? Inner diameter is voor zover ik kan zien groter dan Bambulab rollen...
Ik zal het zo ff voor je proberen. Heb een azurefilm rol hier liggen en AMS lite maar nog niet getest eigenlijk.

Yep, past prima. Misschien niet zo strak als polyterra bijv of die van bambu zelf maar zou geen issue moeten zijn verwacht ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Leviathius op 30-10-2024 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolk92
Top, bedankt voor het uitproberen! Binnenkort maar eens wat rollen bestellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:41
ocf81 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Dat ligt denk ik aan het aantal mislukte prints en welke eigenschappen dat filament heeft. Als je prints lukken, sterk zijn en goed presteren met het goedkope filament, dan is er natuurlijk weinig reden om het duurdere filament te kopen. Sinds ik met ABS en ASA aan het printen ben merk ik wel een grote variabiliteit tussen verschillende merken, en goedkoper is vaak ook lastiger te printen.
Vooral bij ABS is dat een dingetje. Daar is zoveel rommel van, dat stinkt danook echt enorm. Ik heb ooit eens begrepen dat ABS al zo lang bestaat dat er veel fabrikanten van zijn, dus ook fabrikanten die rotzooi maken.
Bij ASA is dat minder, omdat dit ook veel minder lang bestaat.

Geen idee of dit klopt overigens.
Maar ik print tegenwoordig eigenlijk geen ABS meer (behalve ABS-CF)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:44
Hulpvraag!?

Ik ben momenteel bezig met de reproductie van een cruciaal onderdeeltje. Het betreft een gebogen klepje welke in een muntproef (coin mech) zit. Hier kunnen op een dag enkele honderden 2 Euro muntstukken langs glijden.

Ik ben op zoek naar een filament welke goede mechanische, thermische en impact bescherming biedt. De muntproef word gebruikt in een fruitautomaat welke in het cabinet een bedrijfstemperatuur van 70 graden Celsius kan/zal bereiken.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ke8EmVPj_mfWmPvSgTle4oO_JU4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dns2YkqPPtnmlJpZruhgDm1M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctkGyfYRV9MBXbwmav2Wr7EAOeg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FVzxYqUdXNaLmYJyLdsa5SQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Wit is reproductie in ABS. Grijs is het originele onderdeel.

Heb het eerste proefmodel geprint in witkleurig ABS maar het resultaat is nog steeds te flexibel naar mijn smaak. Iemand veel ervaring met glasvezel- of koolstofvezel gevuld filament? Pak ik beter Nylon, Polycarbonaat of misschien toch ASA om een zo stijf mogelijk resultaat te behalen?

Alvast bedankt voor het meedenken *O*

[ Voor 9% gewijzigd door JorneB op 01-11-2024 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:15

Fordox

00101010

CF PETG is denk ik wel een leuke optie voor je.
YouTube: The 3D Filament Tier List! Which Should YOU Use? Deze video beschrijft ook allemaal andere varianten van fillament die mogelijk nuttig voor je zijn.
PETG heeft blijkbaar ook een laag frictie coëfficient waardoor het glijden van je munten wat beter gaat.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Fordox schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:24:
CF PETG is denk ik wel een leuke optie voor je.
YouTube: The 3D Filament Tier List! Which Should YOU Use? Deze video beschrijft ook allemaal andere varianten van fillament die mogelijk nuttig voor je zijn.
PETG heeft blijkbaar ook een laag frictie coëfficient waardoor het glijden van je munten wat beter gaat.
Bedankt voor je reactie. PETG-CF lijkt te kunnen vervormen bij een temp. van 70-75 graden Celcius, voor mij nog steeds net iets te dicht bij de gevarenzone. Nu vermeld die Zack Freedman uit je gelinkte filmpje ook nog eens dat PCTG op vele fronten beter is dan PETG-CF. Nu heb ik dat toevallig in huis, Rood transparant PCTG van 3DJake (gebruikt voor verlichte knopdeksels, mooi spul) maar ook dat is nog steeds niet stijf genoeg voor mijn toepassing. Het is natuurlijk ook een flinterdun onderdeel met amper massa, wat ik probeer te reproduceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Misschien moet je dan naar iets van nylon toe, super glad (geschikt voor glijlagers etc), en taai spul.
Eventueel kun je dat ook nog op een SLS printer laten printen, weet niet of de kosten het waard zijn, maar dan heb je wel een mooi eindproduct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

JorneB schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:55:
[...]

Bedankt voor je reactie. PETG-CF lijkt te kunnen vervormen bij een temp. van 70-75 graden Celcius, voor mij nog steeds net iets te dicht bij de gevarenzone. Nu vermeld die Zack Freedman uit je gelinkte filmpje ook nog eens dat PCTG op vele fronten beter is dan PETG-CF. Nu heb ik dat toevallig in huis, Rood transparant PCTG van 3DJake (gebruikt voor verlichte knopdeksels, mooi spul) maar ook dat is nog steeds niet stijf genoeg voor mijn toepassing. Het is natuurlijk ook een flinterdun onderdeel met amper massa, wat ik probeer te reproduceren.
Lastig te zeggen of dit op gaat zonder het hele mechanisme te zien, maar je hebt het onderdeel nu zo exact mogelijk nagemaakt. Vaak zijn gaten, holle ruimtes, of van die X-lattices constructues alleen zo omdat het op die manier zo goedkoop mogelijk gemaakt kan worden. (0.01 cent besparing per onderdeel waarvan er miljoenen gemaakt worden tikt aan)

Dus als je ruimte hebt om het wat dikker te maken, ergens een extra randje toe te voegen, of misschien solide maken inplaats van al die gaatjes, kan dat ook al een hoop stevigheid opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
_ferry_ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:12:
Misschien moet je dan naar iets van nylon toe, super glad (geschikt voor glijlagers etc), en taai spul.
Ik ga het proberen. Komende week komt er een rol PA6-CF van Bambu Lab naar mij toe.
Eventueel kun je dat ook nog op een SLS printer laten printen, weet niet of de kosten het waard zijn, maar dan heb je wel een mooi eindproduct.
Ik ben eigenwijs, en wil dit vooral zelf kunnen 8)
Ischium schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:18:
[...]

Vaak zijn gaten, holle ruimtes, of van die X-lattices constructues alleen zo omdat het op die manier zo goedkoop mogelijk gemaakt kan worden....
Dus als je ruimte hebt om het wat dikker te maken, ergens een extra randje toe te voegen, of misschien solide maken inplaats van al die gaatjes, kan dat ook al een hoop stevigheid opleveren.
De totale balans van het onderdeel, klepje vs. armpje, is ook nog eens belangrijk in dit onderdeel. Vandaar dat ik het zo exact mogelijk gelijk probeer te krijgen, en eventuele finetuning komt later.

Bedankt voor de reacties zo ver! :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
JorneB schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:25:
Hulpvraag!?

Ik ben momenteel bezig met de reproductie van een cruciaal onderdeeltje. Het betreft een gebogen klepje welke in een muntproef (coin mech) zit. Hier kunnen op een dag enkele honderden 2 Euro muntstukken langs glijden.

Ik ben op zoek naar een filament welke goede mechanische, thermische en impact bescherming biedt. De muntproef word gebruikt in een fruitautomaat welke in het cabinet een bedrijfstemperatuur van 70 graden Celsius kan/zal bereiken.

Voorbeeld:
[Afbeelding][Afbeelding]
Wit is reproductie in ABS. Grijs is het originele onderdeel.

Heb het eerste proefmodel geprint in witkleurig ABS maar het resultaat is nog steeds te flexibel naar mijn smaak. Iemand veel ervaring met glasvezel- of koolstofvezel gevuld filament? Pak ik beter Nylon, Polycarbonaat of misschien toch ASA om een zo stijf mogelijk resultaat te behalen?

Alvast bedankt voor het meedenken *O*
Ik print regelmatig met ASA en Polycarbonate.
PC is erg hard en veel sterker dan ASA of ABS. Kan ook tegen hoge temperaturen en heeft zeer weinig creep.
Kan wel plotseling breken en warpt als een malle. Houdt de chamber zo warm mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
rinkel schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:34:
[...]

Ik print regelmatig met ASA en Polycarbonate.
PC is erg hard en veel sterker dan ASA of ABS. Kan ook tegen hoge temperaturen en heeft zeer weinig creep.
Kan wel plotseling breken en warpt als een malle. Houdt de chamber zo warm mogelijk.
Ook PC zal ik gaan proberen, zonder glas of carbon weliswaar. Warpen zal hopelijk meevallen, zit amper massa in mijn te printen onderdeel. Heb alleen nog niet goed nagedacht over support filament voor Polycarbonaat. Maar ook dat is een leuke test case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
JorneB schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:13:
[...]

Ook PC zal ik gaan proberen, zonder glas of carbon weliswaar. Warpen zal hopelijk meevallen, zit amper massa in mijn te printen onderdeel. Heb alleen nog niet goed nagedacht over support filament voor Polycarbonaat. Maar ook dat is een leuke test case.
PC zonder toevoegingen is gladder.
Ik heb nog een rol PCCF van Prusament, print erg makkelijk, maar oppervlakte is wat korrelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDAnvers
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-09 18:26
Ik zie het even niet, dus drop ik het hier:

Bambu P1S 2 weken geleden aangekocht en een rol glow in the dark (van Bambu).
Ik lees her en der dat het niet aan te raden is om dit in de AMS te gebruiken, alsook niet met de gewone stainless steel 0.4 mm nozzle.
Iemand hier al ervaring in die mij even kan helpen wat de meest ideale manier is? De dochter zit vol ongeduld te wachten.

https://www.twitch.tv/fragdanvers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlor
  • Laatst online: 20:54
Ik heb zelf ook een tijdje geleden een dergelijke rol aangeschaft als mede ook een harded steel nozzle.
Volgens Bambu kunnen deze rollen inderdaad niet in de AMS, dat heb ik dus ook maar niet gedaan.
Vervolgens kan je hem gewoon op de spool holder monteren en op die manier je printer voeden naar de gehard stalen nozzle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
FragDAnvers schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:56:
Ik zie het even niet, dus drop ik het hier:

Bambu P1S 2 weken geleden aangekocht en een rol glow in the dark (van Bambu).
Ik lees her en der dat het niet aan te raden is om dit in de AMS te gebruiken, alsook niet met de gewone stainless steel 0.4 mm nozzle.
Iemand hier al ervaring in die mij even kan helpen wat de meest ideale manier is? De dochter zit vol ongeduld te wachten.
Glow in the Dark is een van de meest abrasieve filamenten die er zijn, erger nog dan carbon fiber.
Ik zou een hardened steel nozzle en een hardened extruder aanschaffen, je kun ook de losse tandwielen halen, dit heb ik ook gedaan. Vervangen is een klusje van niks.
Je kunt het wel in een 0.4 nozzle (hardened) printen. Althans, dat gaat bij mij tot nu toe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:40

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik hoop dat ik hier goed zit: ik heb een werkstukje in PLA flink moeten bijvijlen helaas en nu is dat stuk een stuk minder gekleurd en glanzend. Hoe krijg ik dat weer een beetje netjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
superduper schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:25:
Ik hoop dat ik hier goed zit: ik heb een werkstukje in PLA flink moeten bijvijlen helaas en nu is dat stuk een stuk minder gekleurd en glanzend. Hoe krijg ik dat weer een beetje netjes?
Even vlug met een hittepistool er overheen gaan of zo'n aansteker met blauwe vlam. niet te lang anders smelt het. Dus liever 3x te kort dan 1x te lang 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorneB
rinkel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:38:
[...]

PC zonder toevoegingen is gladder.
Ik heb nog een rol PCCF van Prusament, print erg makkelijk, maar oppervlakte is wat korrelig.
De keuze is gevallen op Polycarbonaat, transparant zwart PC van Bambu Lab. Inderdaad heel glad, goed te reinigen, prima sterk en het printte echt supermakkelijk. Een perfecte Benchy na slechts 2,5 uur gedroogd te hebben.

Met drie man de Benchy getest :Y) en okay bevonden :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ux5r0VAXiTLiM-mAaGDiRXL2dPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yn9V9L2Brv8Kczmb8Wflvx5G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Iz87iFEubkTnELcIBY6hhjjM80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RM5kNp9lQERdujwvHgm3Ap6o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va7OCuZiUIdmB8sbDUUaGrrSeog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sco21uhIJnuqtGxZdkMeMDmn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcoxsfyOuC7GENbzUcCEq7RqCdA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zz7eR8GlyyLrdufmhRCcZ7Th.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 24% gewijzigd door JorneB op 08-11-2024 14:49 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:11
Ik kan voorlopig weer even vooruit! 😁Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrOV7N8e-UKrB_O44H3dZNymYTw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gkvgfd5waAX2SGPwTdbbsAg0.png?f=user_large

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:04
Hoe lang is PLA op spoel te bewaren? Ik heb een spoel van een paar jaar oud liggen, maar kan ik die nog gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
Eddye schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:05:
Hoe lang is PLA op spoel te bewaren? Ik heb een spoel van een paar jaar oud liggen, maar kan ik die nog gebruiken?
In een droge omgeving is PLA lang te bewaren. Maar je kan altijd voor de zekerheid een testprintje doen en kijken hoeveel stringing je hebt. Dan even de spoel 'drogen' en je kan er weer tegenaan. Ook kun je kijken hoe breekbaar het PLA filament is. Als de draad gelijk breekt als je hem ook maar iets buigt, dan is het niet ideaal meer om mee te printen (drogen kan helpen hierbij dacht ik).

• FragDAnvers
Wat zijn jullie go to merken qua filament?
Momenteel enkel nog maar met Bambu geprint maar was richting esun of sunlu aan het zien.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
Ik gebruik de laatste tijd veel sunlu. Tot nu zeer tevreden over. In het verleden ook wel gst3d gebruikt, maar daar ben ik vanaf gestapt.

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:59
Nu met black friday ben ik ook op zoek naar wat nieuwe bulk (zwart/wit vooral)
Heb goede ervaringen met: Bambu, colorfabb en formfutura (let op, de rollen van formfutura passen niet altijd in een AMS lite).

Twijvel nu even over Jayo, Is een submerk te zijn van Sunlu weer. Zeker nu met de aliexpress kortingen ga je wel naar <10 euro per kg PLA.

• Leviathius
@FragDAnvers Ik gebruik veel Polymaker Polyterra voor mijn toepassingen vanwege de grote diversiteit aan kleuren. Maar DevilDesign bij tinytronics.nl is goed en betaalbaar. Azurefilm probeer ik de laatste tijd ook veel en bestel ik direct bij Azurefilm zelf (lange levertijd vanuit Slovenië weliswaar..) of ik koop het direct bij rpm3d.nl.

Sunlu heb ik ook wel en is prima spul eigenlijk maar voor mijn doel zijn hun kleuren teleurstellend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Formfutura is mijn eerste keus. Als ik onderdelen bij Prusa bestel, bestel ik vaak ook wat rollen Prusament mee. Ik print ook wel eens met Real, maar nu reprapworld niet meer bestaat kan je dat eigenlijk alleen nog bij 123-3D krijgen, en de 123-keten vermijd ik liever omdat ik 123-inkt niet zo'n heel sympathiek bedrijf vindt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• rinkel
Ik print ASA eigenlijk altijd met Polymaker ASA. Na een review eens ASA van 3DO geprobeerd. Heel erg fijn filament, minder warping en hoge HDT, dus geen gekke toevoegingen.

Dus ik dacht met ASA-CF ook een goede in huis te hebben. Dat valt flink tegen, hele lage laagsterkte.
Ik ga nog wel even met settings spelen om te kijken of ik dit beter krijg (minder koeling, langzamer printen, temp tower, etc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

FragDAnvers schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:56:
Momenteel enkel nog maar met Bambu geprint maar was richting esun of sunlu aan het zien.
Tot zo ver deze gebruikt en op volgorde van mijn voorkeur:
Devil Design PLA, goed en niet te duur (~18 euro per kilo bij Tinytronics), eigenlijk altijd succes mee.
Filright Maker PLA, print ook goed, prijs/kwaliteit prima, ook bijna altijd succes mee.
Azurefilm Mstte HS PLA, print erg mooi maar de prijs is het mij niet helemaal waard voor alle prints.
eSun Rainbow PLA: Print best wel stringy door de toegevoegde synthetische zijde. Kleurovergangen zijn ver uit elkaar waardoor je weinig kleurvariatie hebt in je print.
Azurefilm Glow-in-the-dark PLA: Print okay, maar de glow is echt niks waard, fade erg snel. Wel UV reactive, dus leuk onder blacklight.
Azurefilm Prime PLA: Vooral vanwege de heat resistance na afbakken (~90C bestendig). Wordt wel broos en krimpt ietsjes, dus scale je print ~5% groter ter compensatie als pasvorm van belang is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Laatst online: 01:05
esun en bambulab hier voornamelijk. esun is met name met zwart/wit op amazon altijd lekker goedkoop. e-pla matte in dit geval. PLA-SS van esun in wit had ik wel veel ellende mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:05
Richard89 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:35:
esun en bambulab hier voornamelijk. esun is met name met zwart/wit op amazon altijd lekker goedkoop. e-pla matte in dit geval. PLA-SS van esun in wit had ik wel veel ellende mee.
Ik volg met PLA-SS eSun wit. Print niet lekker.

Voor de rest gebruik ik ook veel eSun e-PLA via Amazon.
Polymaker PLA(+) mat en glanzend.
DevilDesign heb ik ook wat van liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Met Azurefilm heb ik wel wat gedoe gehad met rollen die "hobbelen"in de AMS, wellicht doordat het filament erg rommelig gewikkeld is. Zelfs een enkele keer vastgelopen. Bij het goedkopere Devil design wat ze ook bij Tinytronics verkopen heb ik dat probleem niet. Dus voor mij is de keuze dan gauw gemaakt :)

Verder heeft Extrudr ook prima filament, wat minder keuze dan Bambu, maar nu wel lekker voordelig met de black friday deals (13€ voor een rol PLA zo uit mijn hoofd). Dus nog goedkoper dan refills van Bambu Lab ;)

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 16-11-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:36

Rincewind

Take me in your arms tonight

Net mijn eerste probleem gehad met de K1C: filament afgebroken op 2 plaatsen(!) in de PTFE-buis. Printer ging stug door met printen alhoewel er dus helemaal niets werd geprint... Met wat gepruts de stukjes uit de PTFE-buis gehaald en een andere rol aangesloten. Print weer als een zonnetje zo te zien.

Nu mijn vraag: is die rol die brak nog te gebruiken? Zal drogen helpen of is dit vragen om moeilijkheden? Het is een al wat oudere no-name rol PLA en nog maar 1/3 vol dus vraag ik me af of het de moeite nog waard is om te redden...

Net trouwens een rol eSUN zwarte PLA-SS besteld bij Amazon: eens kijken hoe mijn ervaring ermee zal zijn. Als die niet goed is gaat-ie terug...

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Rincewind schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:39:
Net mijn eerste probleem gehad met de K1C: filament afgebroken op 2 plaatsen(!) in de PTFE-buis. Printer ging stug door met printen alhoewel er dus helemaal niets werd geprint... Met wat gepruts de stukjes uit de PTFE-buis gehaald en een andere rol aangesloten. Print weer als een zonnetje zo te zien.

Nu mijn vraag: is die rol die brak nog te gebruiken? Zal drogen helpen of is dit vragen om moeilijkheden? Het is een al wat oudere no-name rol PLA en nog maar 1/3 vol dus vraag ik me af of het de moeite nog waard is om te redden...

Net trouwens een rol eSUN zwarte PLA-SS besteld bij Amazon: eens kijken hoe mijn ervaring ermee zal zijn. Als die niet goed is gaat-ie terug...
Ben benieuwd naar je pla-ss ervaring met zwart, met wit heb ik meer gezeur gehad dan dat ik mooie prints ermee kreeg. moet zeggen dat ik nog geen droger heb, dus misschien had het deels daarmee te maken maar met alle andere rollen heb ik dit niet gehad, wat dus allen geen pla-ss was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolk92
Hier prima ervaring met PLA-ss van eSun. Niet super, maar ook zeker niet slecht. Moet er wel bij zeggen dat ik geen witte heb, dus het kan daar aan liggen. Heb wel zwart, grijs en een hele regenboog aan kleurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Hebben jullie ook ervaring met dit spul om filament droog te houden?
https://www.gamma.nl/asso...p/B603823?base_click=true
Of: https://www.action.com/nl...ro-vochtvanger-navulling/

Ik moet nog wat ikea/action boxen aanschaffen waar ik het in bewaar. Ik print (nu nog) alleen met PLA en misschien heel af en toe met dat felxibele spul(TPU? ja ik ben beginner...) Maar dat moet ik nog aanschaffen.

[ Voor 8% gewijzigd door kaasaanfiets op 19-11-2024 14:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marwolaeth
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-12-2024
FragDAnvers schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:56:
Ik heb zelf ontzettend goede ervaringen met TM3D. Nederlands bedrijf, ze produceren het filament zelf. Goede keus qua materiaal en kleur enzo. Ze werken ook met bambu dus hebben spools speciaal aangepast voor de AMS, echt heel fijn. Super goede customer service ook!
Ik hoor er niet zo vaak wat over, dus dacht geef deze ook even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDAnvers
kaasaanfiets schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:46:

Ik moet nog wat ikea/action boxen aanschaffen waar ik het in bewaar. Ik print (nu nog) alleen met PLA en misschien heel af en toe met dat felxibele spul(TPU? ja ik ben beginner...) Maar dat moet ik nog aanschaffen.
Ik zie vooral deze veel voorbijkomen (random link, puur voor het product)
https://silica-gel-shop.n...-gel-orange-3-5mm-1-10kg/

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:43
Iemand al goede blackfriday aanbiedingen gezien voor filament?
Amazon heeft wat aanbiedingen maar is niet gelijk waauw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leviathius
S_tef schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:50:
fixjefilament.nl heeft 25% korting op alles t/m 25 november.
3dwensshop.nl heeft ong 20% korting op veel.
De sunlu site heeft korting als je in bulk koopt, evenals Bambu.

Verder nog niet veel gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:59
Formfutura doet weer 25% korting straks (25th nov -> 8 dec)

• Leviathius
Oh en als je wachten niet erg vind (1 week verzendtijd), Azurefilm zelf heeft 30% korting op ALLES. https://azurefilm.com/sale/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

https://azurefilm.com/
Azurefilm heeft nu 30% op zijn hele collectie, je kan fancy rainbow silk PLA krijgen voor 18 euro de kilo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:02
https://tm3dfilament.nl/collections/sale

ALL PLA, PETG & ABS up to 60% off - Black Friday

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
https://3djake.nl is ook begonnen met z'n Black Friday aanbiedingen. 30% korting op huismerk en Polyterra bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
De aanbiedingen bij amazon zijn wel fake, ik heb daar vorige week voor dezelfde prijs gekocht waar nu black Friday deal bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
En Extrudr heeft ook korting.
Edit; nu even niet, ze hadden laatst "pre-black-friday" sale. Iets van 13€ voor een rol pla. Zal eerdaags wel weer zo zijn. Denk dat straks alle fabrikanten wel acties hebben ;) het is dan vooral kiezen wat je nodig hebt en welke kleuren.

edit: en nu weer black friday kortingen, tot 50% korting, rol PLA komt dan op 15€ uit, PLA NX2 matte op €15,60.

[ Voor 70% gewijzigd door _ferry_ op 25-11-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Ik ben weer wat mooie prijzen tegengekomen van Polymaker filament, deze keer bij Polylab3d. Met name de meer speciale filamenten zijn goedkoper, bijvoorbeeld Polylite silk voor €20,96, Polylite ASA voor €24,46, PolyMax Tough PC voor €31,47. Verzendkosten zijn gratis vanaf €39,90, wel naar een pick-up point van UPS (anders zo'n 17 euro voor thuisbezorgen, tenminste, dat zou het worden voor mijn bestelling van 7 rollen). Hou er wel rekening mee dat ze in eerste instantie alleen maar de prijzen ex BTW tonen, totdat je het product zelf aanklikt en het inclusief ziet.

Reviews kom ik eigenlijk alleen maar tegen van hun .fr domein, maar die zijn wel goed. Toch, zoals bij elke voor mij onbekende winkel, betaal ik voor de zekerheid alleen maar met cc.

[ Voor 5% gewijzigd door yodeluxe op 23-11-2024 10:36 ]

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51

Ik heb deze van de action gekocht, iets minder gerommel en herbruikbaar
https://www.action.com/nl...limpro-auto-ontvochtiger/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

Dit soort spul is geen aanrader om die in dryboxen te doen.
Ideaal om vocht uit de lucht te halen maar de korrels lossen op om samen met het vocht onderin het bakje opgevangen te worden.
Het vocht schijnt daarna nogal corosief te zijn

Deze van de action heb ik zelf in het begin gebruikt https://www.action.com/nl...limpro-auto-ontvochtiger/ maar ben later overgestapt op silicakorrels.
Dat is even zoeken naar een mooie prijs voor een paar kilo,ik heb ergens rond de €50, betaald voor een emmertje van 5 kilo.
Neem alleen de oranje korrels, de blauwe zijn giftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
arjandijk162 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:20:
[...]

Ik heb deze zakjes van Amazon (link). Kan je herbruiken door ze in de microgolfoven op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:43
Is bizon kit geschikt voor het lijmen van PETG?

Of kan ik beter andere lijm gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Weswyp schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:51:
[...]

Ik heb deze zakjes van Amazon (link). Kan je herbruiken door ze in de microgolfoven op te warmen.
Geen idee of die beter werken, maar de prijs is iig 3 keer zo hoog, voor 2x zo weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Leviathius schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:56:
https://3djake.nl is ook begonnen met z'n Black Friday aanbiedingen. 30% korting op huismerk en Polyterra bijv.
Die heeft wel leuke aanbiedingen!

Ik gebruik nu veel pla-matte van Esun, maar zie daar elegoo voor maar 12eu per kilo..

Esun vs elegoo, mensen die hier veel verschil in ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Evertt schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:20:

Ik heb persoonlijk zeer goede ervaring met hot melt glue, smeltlijm. Maakt een hele sterke verbinding i.c.m. PETG. De verwerkingstijd is echter slechts enkele seconden, of zolang als de lijm heet is, dus je dient wel snel te zijn. Even de delen goed passen van tevoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Boullie

Da Bulster

arjandijk162 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:20:
[...]

Pas wel op met die auto ontvochtiger van de action vooral in de auto. Staat op de site dat ze niet lekken.
Dit is onjuist, als ze vol zitten lekken deze dingen van de action standaard door. Wat nog erger is dan doorlekken is de manier waarop. Ze lekken namelijk lichtbruin water wat niet meer normaal uit je bekleding komt.
Die van mij ligt dus op de vloer in de auto en zelfs dan heb je af en toe een grote natte vlek eronder.

Om toch ontopic te blijven:
In het verleden deze gekocht. Was 23 euro voor 2 kilo. 2e zak zit nog steeds dicht. Om te kunnen zien of het vol zit heb ik een klein zakje van die oranje korrels ergens opgepikt en die erdoor gemixed.

[ Voor 19% gewijzigd door Boullie op 24-11-2024 09:56 ]

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Richard89 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:23:
[...]

Die heeft wel leuke aanbiedingen!

Ik gebruik nu veel pla-matte van Esun, maar zie daar elegoo voor maar 12eu per kilo..

Esun vs elegoo, mensen die hier veel verschil in ervaren?
Paar weken terug via Elegoo 5 rollen rapidPETG gehaald, print goed, inmiddels al ruim 2.5 rol er doorheen voor multiboard spul.

Bij 5 rollen betaal je voor 4, iets meer dan 11 euro per rol dan.

Enige wat mij tegenviel was de verzending, losse dozen met daarin de rollen. Geen extra verpakking, waardoor de dozen behoorlijk beschadigd waren. Niets mis met de rollen verder, maar toch een puntje van verbetering denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
arjandijk162 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:59:
[...]

Geen idee of die beter werken, maar de prijs is iig 3 keer zo hoog, voor 2x zo weinig
Je moet het type een beetje in het oog houden. Heb ze een tijdje terug voor ongeveer de helft van de prijs op de kop kunnen tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:11
remmuz schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:09:
Sinds ik mijn Creality K1C heb kan ik met TPU printen. De resultaten zijn erg goed terwijl ik (voor mijn gevoel) best de limieten op zoek. (Ik lees overal maximaal 50mm/s printen maar 110mm/s gaat ook prima).

Ik gebruik nu Tinmorry TPU met hardheid 95A, maar ik zou het graag nog wat zachter/flexibeler willen.
Dan kom je dus bij 85A uit maar als ik de recensies lees is het echt een uitdaging om daar fatsoenlijk mee te printen.
Iemand hier ervaring met de zachtere TPU filament?
Voor een mooi prijsje een kilo eSun TPE 83A gekocht. Erg tevreden over het resultaat.
Valt denk ik nog wel wat te verbeteren met wat tuning. Ik heb nu gewoon het standaard TPU profiel van Creality Slicer gebruikt.
Het is zoals verwacht een stuk flexibeler dan 95a.
Ik heb een afdicht ring voor een douchegoot nagetekend en geprint (fabrikant failliet, geen reserve onderdelen meer) en het werkt perfect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjandijk162
Boullie schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:51:
[...]

Pas wel op met die auto ontvochtiger van de action vooral in de auto. Staat op de site dat ze niet lekken.
Dit is onjuist, als ze vol zitten lekken deze dingen van de action standaard door. Wat nog erger is dan doorlekken is de manier waarop. Ze lekken namelijk lichtbruin water wat niet meer normaal uit je bekleding komt.
Die van mij ligt dus op de vloer in de auto en zelfs dan heb je af en toe een grote natte vlek eronder.

Om toch ontopic te blijven:
In het verleden deze gekocht. Was 23 euro voor 2 kilo. 2e zak zit nog steeds dicht. Om te kunnen zien of het vol zit heb ik een klein zakje van die oranje korrels ergens opgepikt en die erdoor gemixed.
nog niet meegemaakt, maar ga ik op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Boullie schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:51:
[...]

Vreemd, ik heb 1 zo zakje, geen probleem ermee (lekkage).
Heb ze niet open gemaakt maar volgens mij zit er gewoon silica gel erin.
silica gel > bolletjes, lekt niet, kan in magnetron.
calcium chloride > lekt wel, niet geschikt voor magnetron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:52
Leviathius schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:56:
Zo te zien op best veel bij 3djake. Buiten filament ook op 3d printers en toebehoren.
https://www.3djake.nl/30-korting-en-meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Nu online

Boullie

Da Bulster

icegodd schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:23:
[...]

Vreemd, ik heb 1 zo zakje, geen probleem ermee (lekkage).
Heb ze niet open gemaakt maar volgens mij zit er gewoon silica gel erin.
silica gel > bolletjes, lekt niet, kan in magnetron.
calcium chloride > lekt wel, niet geschikt voor magnetron.
Nope geen silica korrels in die van mij maar van die bruine kleiachtige korrels of zo. Kan zijn dat ze switchen als ze iets ergens anders goedkoper kunnen krijgen misschien?
Misschien is mijn auto gewoon te vochtig maar mijn zus, die veel meer rijdt dan mij, had zo'n zakje op haar witte stoel liggen. Die stoel is plaatselijk nu lichtbruin helaas.

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
JorneB schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:52:
[...]

De keuze is gevallen op Polycarbonaat, transparant zwart PC van Bambu Lab. Inderdaad heel glad, goed te reinigen, prima sterk en het printte echt supermakkelijk.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
We zijn een stapje verder. Het is gelukt met Bambu Lab Polycarbonaat Transparant Black en Bambu Lab Support for PA/PET als support interface. d:)b

Kiek dan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knlTzdwqYq9g4ej1rD1REVyptrw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpZKcj4Wf3mNcYOCrO4tU73o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkC1Oa-41M-bQh6H0jkFdgT1o-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFCuKq9FinY3ojyq9hrYQN9a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFd7EhawysGuleKcon9qoFUI0vQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S86hgflUpk45MNA3p39DHfbF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gvQwaD4T082AYLR1Tw7GiWKEoc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvh7yHFGBuCFRj3OLdIAvxZm.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:30
JorneB schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:15:
[...]

We zijn een stapje verder. Het is gelukt met Bambu Lab Polycarbonaat Transparant Black en Bambu Lab Support for PA/PET als support interface. d:)b

Kiek dan
Dat is nogal een verschil!

RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
JorneB schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:15:
[...]

Kiek dan

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik neem aan dat de linker het origineel is?
Dan kan dit volgens mij nog beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
Dit is met 0.2mm layer height geprint, en 0,4 nozzle, dus er is zeker nog wel wat ruimte voor verandering. Let wel, dit is geen eshtetisch onderdeel, slechts functioneel. Morgen even plaatsen in de muntproef en zien of die het overleefd.

Al hoor ik graag ideeën voor verbetering :)

En deze geprint met 0,08mm layer height:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGzV5xhl6kt5cDJZ5Gm3DcWA3y4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nffCGt89L4c9SfzzA5pIDLUc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qo1iP_BGsOnRJTr0CLKuiQi7Ckk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKMIlr0feT1AuhhVgVyl759f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8CdgVzHfFPZZfcD1AylYGYqN9c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R18OulCtcQqKsgnuIyzpody9.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 77% gewijzigd door JorneB op 26-11-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Evertt schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:20:

Ik ben al eerder in deze rabbit hole gevallen, qua het verlijmen van PETG.
Alle PE varianten kunststoffen zijn 'laag energetisch' an het oppervlak waardoor de meeste lijmen niet goed zullen hechten (of vaak lijmen ze wel, maar is de lijm ook weer makkelijk te verwijderen). De beste manier om PETG ergens aan te binden, is door het mechanisch te klemmen.

[ Voor 7% gewijzigd door Fordox op 26-11-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
Voor tweakers in het (zuid) oosten van het land, ik kan jullie deze niet onthouden, na mijn positieve ervaring met rapidPETG van Elegoo kwam ik deze aanbieding tegen op een selectief setje kleuren (waaronder 2 soorten grijs): 8.49 per spoel (wel 5.50 aan verzendkosten bij een duits DHL punt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw_iWMZTXFn2PmS8IKUV5WBZlPI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BLl3FMLRkB3qOxKrxlL5MTrI.png?f=fotoalbum_large

Ik ben zelf weer 16 rollen rijker :+

https://www.alza.de/search.htm?exps=rapid+petg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:58
@Sinny Dat was een mooie deal! Intussen weer 11,59. Nog steeds niet heel slecht voor mensen die in de buurt van Duitsland wonen, al kan het net wat goedkoper als je 5 rollen bij Elegoo bestelt. Nadeel van Elegoo zelf is hun knakige verzending, de filamentdoosjes met een paar rollen tape omtoveren tot een harmonica is niet bepaald de meest solide manier van verzenden naar mijn mening. Misschien doen ze het buiten deze kortingsperiode netter, maar dit verdient absoluut niet de schoonheidsprijs. Jij had al iets soortgelijks zie ik, of was het bij jou in ieder geval nog strak verpakt, zodat het meer een blok wordt dan een harmonica?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinny
DeGroteMuis schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:04:
@Sinny Dat was een mooie deal! Intussen weer 11,59. Nog steeds niet heel slecht voor mensen die in de buurt van Duitsland wonen, al kan het net wat goedkoper als je 5 rollen bij Elegoo bestelt. Nadeel van Elegoo zelf is hun knakige verzending, de filamentdoosjes met een paar rollen tape omtoveren tot een harmonica is niet bepaald de meest solide manier van verzenden naar mijn mening. Misschien doen ze het buiten deze kortingsperiode netter, maar dit verdient absoluut niet de schoonheidsprijs. Jij had al iets soortgelijks zie ik, of was het bij jou in ieder geval nog strak verpakt, zodat het meer een blok wordt dan een harmonica?
Nee die verzending is niet best inderdaad, ik had ongeveerhetzelfde, geen harmocia van tape, maar van die kunstof banden (omsnoeringsband?) waar alles half in hing. Er komt van de wek 10kg zwart deze kant op... Ben benieuwd :+

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 14:01
Heeft iemand hier ervaring met de standaard profielen van de Bambulab P1S voor de Polyterra filaments? Ik heb issues met de stick van de print op dunne passages bij gebruik van de Polyterra rollen. Alles al schoongemaakt, gedroogd etc. Zie ik hier iets over het hoofd of is het profiel vanuit Bambulab niet top?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Slapabeardon schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:18:
Heeft iemand hier ervaring met de standaard profielen van de Bambulab P1S voor de Polyterra filaments? Ik heb issues met de stick van de print op dunne passages bij gebruik van de Polyterra rollen. Alles al schoongemaakt, gedroogd etc. Zie ik hier iets over het hoofd of is het profiel vanuit Bambulab niet top?
Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar met de andere PLA profielen heb ik wel gemerkt dat de buildplate 5 graden warmer zetten bij lastige prints prima helpt. En de chamber fan iets lager zetten helpt ook wat als de ruimte waar de printer staat niet al te warm is. Zo lukt het uitstekend om bijvoorbeeld dit soort dingen met alleen een smal buisje en de brim als contactpunt te printen op normale snelheid, waar die met de default bedtemperatuur van het profiel soms door het trillen loskwam van de brim.

• DeGroteMuis
Sinny schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:07:
[...]

Nee die verzending is niet best inderdaad, ik had ongeveerhetzelfde, geen harmocia van tape, maar van die kunstof banden (omsnoeringsband?) waar alles half in hing. Er komt van de wek 10kg zwart deze kant op... Ben benieuwd :+
Oei, dat klinkt ook niet erg solide! Bij mij komt de 10kg bundel ook nog. Ik heb me door vrienden die dat eerder besteld hebben laten vertellen dat die voorverpakt in een doos verstuurd wordt. Dus dat zou beter moeten gaan. ;) En dat geldt vast ook voor de 16 Duitse rollen, veel slechter kan niet toch? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Meer mensen die een AirFryer gebruiken hier?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Nu online

Boullie

Da Bulster

Heb er wel 1 maar die is te klein en ik vermoed dat dan alles naar frituur gaat ruiken als ik wat print :o
Krijg dat ding namelijk nooit helemaal schoon.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Boullie schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:39:
[...]

Heb er wel 1 maar die is te klein en ik vermoed dat dan alles naar frituur gaat ruiken als ik wat print :o
Krijg dat ding namelijk nooit helemaal schoon.
Ja, je moet het niet in een doen die voor eten is gebruikt natuurlijk.

Inmiddels vind ik het te duur voor de beperkte use case. Ik haal wat vacuüm zakken bij Xenos en print zo’n droogmiddel houder voor in het midden van de spoel.

Voor de PETG print ik een droog cover voor mijn printbed. Dat werkt goed genoeg en kost een stuk minder.

https://makerworld.com/en/models/63911

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ik gebruik meestal de 123-3d Jupiter filament
Nu was mijn spoel wit op en had nog een nieuwe staan.
Deze uitgepakt en wat mij gelijk opvalt is dat de rol matter lijkt dan de vorige rol.
Hij voelt ook ruwer aan dan de wat mijn filament normaal is.

Dit resulteert er ook in dat mijn MMU3 op mijn Prusa MK3S+ flink tegensputtert en moeite heeft met het doorvoeren.
Het lijkt ook dat het filament stroever door de tubes gaat.
Ook het terugvoeren van de filament naar de MMU3 na de print is een hoop geratel en gesputter.

Ik krijg ook een heel ander resultaat qua print.
eerst wat het oppervlak egaal wit maar nu lijkt het wel een stuk linnen stof waar je doorheen kijk.
Dus denk dat ik underextrusion heb door alle stroefheid.

Helaas heb ik nog 3 rollen staan dus zal eens kijken of de andere dit ook hebben.
Anders hoop ik dat het een productiefout is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

Sinny schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:07:
[...]

Ik had laatst een bestelling van 10kg bij Elegoo vandaan en daar zat gewoon 10x1kg doosjes in een omdoos.
Die zijn ook specifiek voor de 10kg ineens levering.
Dus als het goed is dan komt er 1 doos zonder gedoe....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Voor de meer veeleisende toepassingen kan je zoiets als PEEK gebruiken, maar dat vereist ook een printer die bij €10k begint. Via Hackaday ben ik een verslag van een rapportage op All3dp over Tullomer tegengekomen. Dit is een filament dat minder eisen stelt aan je printer, hoewel je spuitmond nog steeds een temperatuur van 325°C moet kunnen halen en je bed de 120°C moet kunnen halen of overtreffen. Dat komt neer op een printer als met een Revo HT en een bed dat óf hele speciale magneten heeft, denk aan Neodymium graad SH of beter, of dat het printoppervlak op een andere manier vastzet. Dus stiekem moet je nog steeds wel een best capabele printer hebben.

Ik weet al wel hoe ik mijn volgende printer in elkaar ga zetten. Een alu plaat met gefreesde gaten voor SH-klasse potmagneten lijkt me opeens heel interessant!

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
ShockWave schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:30:
[...]

Ik had laatst een bestelling van 10kg bij Elegoo vandaan en daar zat gewoon 10x1kg doosjes in een omdoos.
De Rapid PLA+ bundel kwam hier inderdaad ook in een (ervoor gemaakte) omdoos. En de los bestelde Rapid PETGs die later geleverd werden waren ook keurig voorzien van een (ander type) omdoos. Alleen de eerste zending van Elegoo was zo'n harmonicapakket. Misschien even dozentekort door BF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
ShockWave schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:30:
[...]

Klopt zat deze keer netjes in een doos inderdaad :)

• DukeMan
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hoe tevreden zijn jullie met het filament van Creality? Ik zag de volgende aanbieding: https://store.creality.co...ent?spm=..index.album_6.1 (2KG voor € 21,50 ex 9,99 verzendkosten).

Dat klinkt vrij aantrekkelijk. Ik ben zelf pas recentelijk gestart met 3D printen met een Ender 3 V3 KE en heb toen gelijk al wat rollen Creality besteld. Ik heb hier tot op heden goede ervaringen, maar kan dit nog niet echt afzetten tegenover andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
DukeMan schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:28:
Hoe tevreden zijn jullie met het filament van Creality? Ik zag de volgende aanbieding: https://store.creality.co...ent?spm=..index.album_6.1 (2KG voor € 21,50 ex 9,99 verzendkosten).

Dat klinkt vrij aantrekkelijk. Ik ben zelf pas recentelijk gestart met 3D printen met een Ender 3 V3 KE en heb toen gelijk al wat rollen Creality besteld. Ik heb hier tot op heden goede ervaringen, maar kan dit nog niet echt afzetten tegenover andere merken.
Zelf alleen ervaring met HyperPLA van Creality tot nu toe, maar dat printte prima op mijn Bambu. Creality heeft wel pas vanaf 100 euro gratis verzending, waar die grens bij andere leveranciers lager ligt. Zo kan je als je voor 4kg zou willen gaan bijvoorbeeld bij Elegoo voor 56 euro met gratis verzending kiezen uit meerdere kleuren PLA+ in plaats van alleen zwart of wit bij Creality voor 53 euro.En zo zijn er vast wel meer opties.

• DukeMan
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hier komt inderdaad nog relatief gezien veel verzendkosten bovenop.
Ik ga ook eens bij Elegoo kijken, 4kg voor 20 euro meer is voordeliger

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cwegh
  • Laatst online: 20:41
Voor de liefhebbers.

Op Geekbuying staat een actie tot einde dag nog voor de Creality Space Pi Plus Filament Dryer Box, 2 Rolls Capacity voor 79,20 EUR met gratis levering vanuit Polen (levertijd is 2-4 business dagen). De single dryer staat er ook maar minder korting.

Met coupon code 94X3K3KUWQ extra korting en kunnen kopen voor 61,4 EUR.

Geen idee hoe lang de coupon code nog zal werken. Ik heb het uit een Google sheet: https://docs.google.com/s...1405973966&fvid=277034989

Link: https://www.geekbuying.co...ent-Dryer-Box-524943.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh0712
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 11:14
Vraagje over printen met ABS.

Ik heb daar nog weinig ervaring mee en loop nu tegen het probleem dat de eerste layer niet goed hecht. Ik print met een Bambu P1S op een structure PEI bed en deze staat in de schuur waar het ongeveer 10 graden is. Nu laat ik het bed eerst opwarmen voor ongeveer 30 min op 30 graden voordat ik ga printen maar gaat nog steeds fout. Filament is gedroogd, bed level meerdere keren uitgevoerd en zelfs de nozzle vervangen.

Van de zomer ging het wel goed maar toen was het een stuk warmer.

Ik heb geen hechtmiddel in huis. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:14
ABS houd niet van kou .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
90 Graden, begin daar eens mee. Als bed temperature. En probeer met het voorverwarmen een chamber temp. van 40+ graden te bereiken. Wat kan helpen is de naden rondom deur en glasplaat af te plakken met tape om de warmte binnen te houden. Grote doos, of infrarood paneel, om de printer in te boxen. Schuur actief verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh0712
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 11:14
Bed temperatuur is tijdens het printen 90 graden. Ik zat dus wel in de goede richting wat betreft de omgevingstemperatuur. Ik zal een kijken of ik deze hoger kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
mvh0712 schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:05:
Bed temperatuur is tijdens het printen 90 graden. Ik zat dus wel in de goede richting wat betreft de omgevingstemperatuur. Ik zal een kijken of ik deze hoger kan krijgen.
Ik zet het bed van de P1S altijd n half uur op 100 graden, soms langer. Ik heb dan een temperatuurmeter in de printer liggen en begin pas met printen als deze (de kamer) boven de 40 graden is.
ABS vindt het t lekkerst als de kamer 50+ graden is, maar 40+ helpt al heel veel.
Wat goed helpt is een kussen op de printer leggen.

Mijn Voron heeft een chamber thermistor en die gaat pas printen als het boven de 45 graden is. X1C zal ook wel zoiets hebben (M191 ?).

Overigens hangt het ook veel af met welk merk ABS je print. ABS+ is meestal een stuk makkelijker, maar daar zit vaak zoveel additieven in dat het bijna geen ABS meer is (bijvoorbeeld eSun ABS+).
ASA print ook net iets makkelijker (BambuLab ASA warpt dan wel weer als een malle)

[ Voor 39% gewijzigd door rinkel op 15-12-2024 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:32
rinkel schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:28:
[...]

Ik zet het bed van de P1S altijd n half uur op 100 graden, soms langer. Ik heb dan een temperatuurmeter in de printer liggen en begin pas met printen als deze (de kamer) boven de 40 graden is.
ABS vindt het t lekkerst als de kamer 50+ graden is, maar 40+ helpt al heel veel.
Wat goed helpt is een kussen op de printer leggen.
Ik ga nog een stapje verder.

Tijdens het opwarmen zet ik het bed in de hoogte positie (Home) en de aux fan op max zodat de warme lucht over het bed circuleert. Ik plak de glazen deur van de printer af met schilders tape (die variant die je makkelijk weer kan verwijderen).

Voor het printen zelf zet ik de chamber (Air filtration) fan uit (0).

De chamber (Air filtration) fan komt beschikbaar in de developer mode. Daar kan je het zo instellen dat hij tijdens het printen op 0% staat en tijdens het afkoelen gaat hij naar 100%. Het advies is, zeker bij grotere objecten om dit af te laten koelen in de printer!

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Gerritjuh schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:47:
[...]

Ik ga nog een stapje verder.

Tijdens het opwarmen zet ik het bed in de hoogte positie (Home) en de aux fan op max zodat de warme lucht over het bed circuleert. Ik plak de glazen deur van de printer af met schilders tape (die variant die je makkelijk weer kan verwijderen).

Voor het printen zelf zet ik de chamber (Air filtration) fan uit (0).

De chamber (Air filtration) fan komt beschikbaar in de developer mode. Daar kan je het zo instellen dat hij tijdens het printen op 0% staat en tijdens het afkoelen gaat hij naar 100%. Het advies is, zeker bij grotere objecten om dit af te laten koelen in de printer!
oja, de aux fan was ik nog vergeten, die zet ik ook aan, maar dan wel zacht, op 40% ongeveer.
In orca kun je de chamber fan ook gewoon bedienen, alleen zijn ze bij Bambu dit vergeten op te nemen in de gcode, daar staat ie hardcoded op filament type....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
DukeMan schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:08:
Hier komt inderdaad nog relatief gezien veel verzendkosten bovenop.
Ik ga ook eens bij Elegoo kijken, 4kg voor 20 euro meer is voordeliger
Bedankt voor de tip, net 10 rollen besteld voor net iets meer dan een tientje per rol. Prima deal!
Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste