Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 12:05
Richard89 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:25:
Heeft iemand ervaring met Esun ePLA-SS ?

Ik heb wat filament van esun in huis, waaronder PLA+ en nooit problemen mee, ook het e-PLA matte heb ik hier en print ik rollen van weg zonder issues.

vraag me af wat ePLA-SS dan nu weer is, kan er weinig over vinden.
Als ik het zo lees is het high speed filament. Heb er verder weinig ervaring mee.
Maar je kan er schijnbaar hogere printsnelheden mee realiseren.
https://www.3djake.nl/esun/epla-ss-black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:24
MADG0BLIN schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:29:
Op dit moment weer goede prijzen bij Sunlu, net paar rollen weer besteld.
Ik heb 6 rollen PLA besteld maar ben een beetje teleurgesteld. Het print prima, daar niet van, maar de kleuren zijn heel flets. Met name van de blauwe, gele en groene. Net alsof er heel weinig pigment in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-06 22:40
MADG0BLIN schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:08:
[...]

Als ik het zo lees is het high speed filament. Heb er verder weinig ervaring mee.
Hmm, misschien maar eens proberen dan. is nu 2 rollen voor maar 23eu bij Amazon (https://www.amazon.nl/eSU...atf_ci_mcx_mr_ca_hp_atf_d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:48
MADG0BLIN schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:08:
[...]

Ik heb ook van dat "high speed" filament, van een ander merk. Wat het volgens mij "high speed" maakt is dat de smelttemperatuur lager ligt. Als ik op normale (langzamere) snelheid print, moet de temp met 5 a 10 graden omlaag. Je kan dus ook normaal filament pakken en de temperatuur omhoog gooien... denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:42
rinkel schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:12:
[...]

Ik heb ook van dat "high speed" filament, van een ander merk. Wat het volgens mij "high speed" maakt is dat de smelttemperatuur lager ligt. Als ik op normale (langzamere) snelheid print, moet de temp met 5 a 10 graden omlaag. Je kan dus ook normaal filament pakken en de temperatuur omhoog gooien... denk ik
Sinds mijn upgrade van een MK3s naar een MK3.5 (met input shaping) is de standaard temperatuur voor PLA nu 230 en 225 graden in PrusaSlicer.
Verschillende soorten/merken PLA geprobeerd. Gaat allemaal prima.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breeeem
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-06 20:49
Al iemand Sunlu PLA+ 2.0 binnen en wat mee geprint ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lennart H.
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-06 13:44
Richard89 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:50:
Ik kwam gister een Tiktok filmpje tegen waarin iemand erg nette afwerking had, hij gaf aan dat hij Bambulab PLA-CF filament gebruikt, wat bijna geen layer lines achterlaat..

is dit filament zo "smooth" en dus beter dan normaal PLA qua uiterlijk? Ik snap dat het steviger is vanwege de carbon-fiber wat erin verwerkt zit, maar maakt het je prints ook echt mooier?
Ik weet dat dit een vrij oude comment is, maar ik heb net een X1C in huis en toevallig zat er een spoel met wat zwarte PLA-CF bij. Ik heb er enkel wat ophangbeugels mee geprint op een grove setting, maar zelfs dan is de afwerking enorm mooi. De prints met reguliere PLA schieten haast uit mijn hand zo glad ze zijn, maar die PLA-CF heeft dat niet en is juist wat 'grippy', ondanks dat het toch erg netjes is afgewerkt.

Omdat ik op een vrij grove setting heb geprint, zie ik nog wel layer lines als ik mijn best doe, maar tegelijkertijd zijn ze wat vervaagd door de deeltjes erin en is er met deze printkwaliteit al een mate van blending.

Dat gezegd hebbende is dit mijn eerste printer en heb ik geen ervaring met andere filamenten, dus wellicht omschrijf ik iets dat totaal niets voorstelt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:24
Sinds ik mijn Creality K1C heb kan ik met TPU printen. De resultaten zijn erg goed terwijl ik (voor mijn gevoel) best de limieten op zoek. (Ik lees overal maximaal 50mm/s printen maar 110mm/s gaat ook prima).

Ik gebruik nu Tinmorry TPU met hardheid 95A, maar ik zou het graag nog wat zachter/flexibeler willen.
Dan kom je dus bij 85A uit maar als ik de recensies lees is het echt een uitdaging om daar fatsoenlijk mee te printen.
Iemand hier ervaring met de zachtere TPU filament?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Ik op een KE met 85A shore en dat was dramatisch. Zelfs op heel lage snelheid niet te printen. met 95a geen probleem 50-70 mm haal ik zonder veel moeite, daarboven wordt het of draderig of er vallen gaten in de prints.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richard89
remmuz schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:09:
Sinds ik mijn Creality K1C heb kan ik met TPU printen. De resultaten zijn erg goed terwijl ik (voor mijn gevoel) best de limieten op zoek. (Ik lees overal maximaal 50mm/s printen maar 110mm/s gaat ook prima).

Ik gebruik nu Tinmorry TPU met hardheid 95A, maar ik zou het graag nog wat zachter/flexibeler willen.
Dan kom je dus bij 85A uit maar als ik de recensies lees is het echt een uitdaging om daar fatsoenlijk mee te printen.
Iemand hier ervaring met de zachtere TPU filament?
Ja hiero, ik had per ongeluk toen ik echt nog geen idee had van alles, een rol TPU besteld wat achteraf 85A bleek.. met mijn vorige printer (CR6SE) kreeg ik het niet voor elkaar, maar met mn BambuLab P1S gaat het prima.! niet veel mee geprint, maar geen problemen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard89
Lennart H. schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:42:
[...]

Ik weet dat dit een vrij oude comment is, maar ik heb net een X1C in huis en toevallig zat er een spoel met wat zwarte PLA-CF bij. Ik heb er enkel wat ophangbeugels mee geprint op een grove setting, maar zelfs dan is de afwerking enorm mooi. De prints met reguliere PLA schieten haast uit mijn hand zo glad ze zijn, maar die PLA-CF heeft dat niet en is juist wat 'grippy', ondanks dat het toch erg netjes is afgewerkt.

Omdat ik op een vrij grove setting heb geprint, zie ik nog wel layer lines als ik mijn best doe, maar tegelijkertijd zijn ze wat vervaagd door de deeltjes erin en is er met deze printkwaliteit al een mate van blending.

Dat gezegd hebbende is dit mijn eerste printer en heb ik geen ervaring met andere filamenten, dus wellicht omschrijf ik iets dat totaal niets voorstelt :9
Thanks! inmiddels heb ik de Jeans Blue variant ook in huis, alleen nog even een fidget spinner als test geprint, maar ziet er erg mooi uit ja..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:37
Vraagje! Ik print al jaren met PLA+, tot nu toe geen enkel probleem! Alleen nu heb ik adapter geprint om de huidige navigatie van de Up van mijn vrouw te vervangen voor een Carplay variant alleen had ik aan een ding niet gedacht, het wordt natuurlijk bloedheet in de auto met dagen zoals dit.

Het probleem is dat de huidige adapter compleet vervormt tijdens de hitte en dan niet meer goed past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-x8YhHOE8vQE48hDNbDouSNaiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjnEKxDpebqrNBOFQclBKOjG.jpg?f=fotoalbum_large

Zou PETG hier een oplossing voor zijn? Of moet ik echt naar ABS kijken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Nu online
PLA is al plastisch bij 50 graden dus dat zeker niet. PETG houdt het redelijk uit. Heb ik in mijn camper ook gebruikt als omlijsting van mijn achteruitrijdcamera en dat zit er nog steeds strak omheen zonder vervorming, en die zit strak tegen het hete dak aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Bvanham schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:13:
PLA is al plastisch bij 50 graden dus dat zeker niet. PETG houdt het redelijk uit. Heb ik in mijn camper ook gebruikt als omlijsting van mijn achteruitrijdcamera en dat zit er nog steeds strak omheen zonder vervorming, en die zit strak tegen het hete dak aan.
Dat klinkt goed! :) en hoe zit het met de hardheid van PETG t.o.v. PLA+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Nu online
Lijkt meer op abs dan op pla qua structuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Bvanham schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:15:
Lijkt meer op abs dan op pla qua structuur
Never mind...

[ Voor 14% gewijzigd door Danielson op 20-07-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonrvs
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-07-2024
kan ik mijn PLA filament drogen in de oven bij 50 graden?😬 mijn oven kan niet lager🫠

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-06 11:57
PLA in nagenoeg niet hygroscopisch, dus eigenlijk hoef je dat niet extra te drogen, ik heb hier al mij filament open en bloot liggen en alleen met PETG wel eens het idee gehad dat het wat vocht had getrokken, maar PLA is gewoon allemaal nog goed te gebruiken ook 5 jaar oud spul, 50graden in de oven zou ik niet gokken om verkleven te vermijden, ook kan de rondheid van het filament beïnvloed worden, PLA word wel heel erg gauw zacht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:42
Voor degenen die nog wat filament nodig hebben: FormFutura heeft een Summersale. 25% op veel soorten. Doe er je voordeel mee.
https://formfutura.com/

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Vraagje... zijn er ook plekken waar je je 3D print waste kan laten recyclen?
Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar kan eigenlijk niks concreets vinden.
Momenteel bewaar ik m'n PLA misprints, supports, etc, in de hoop dat ik dat ergens netjes kwijt kan. Maar misschien moet ik het maar gewoon in de afvalbak kiepen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

McKaamos schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:40:
Momenteel bewaar ik m'n PLA misprints, supports, etc, in de hoop dat ik dat ergens netjes kwijt kan. Maar misschien moet ik het maar gewoon in de afvalbak kiepen.
Je kunt zelf aan de slag: https://www.cnckitchen.co...-prints-into-new-filament

Maar het valt tegen om het goed te doen. Volgens mij zijn er ook (nog) geen bedrijven waar dit goed kan. Het lastige is denk ik ook dat je zeker moet weten dat het filament zuiver is en van dezelfde soort etc om een beetje kwaliteit te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:05

watercoolertje

Untertitel

Ja bij de webshop die 1 bericht voor jouw bericht staat kan dat (toevallig) :D

https://formfutura.com/recycling2/

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Beekforel schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:05:
[...]

Je kunt zelf aan de slag: https://www.cnckitchen.co...-prints-into-new-filament

Maar het valt tegen om het goed te doen. Volgens mij zijn er ook (nog) geen bedrijven waar dit goed kan. Het lastige is denk ik ook dat je zeker moet weten dat het filament zuiver is en van dezelfde soort etc om een beetje kwaliteit te kunnen maken.
CNC Kitchen heb ik inderdaad gezien, Niet erg haalbaar voor de gemiddelde hobbyist, maar wel heel gaaf om te zien.
watercoolertje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:13:
[...]

Ja bij de webshop die 1 bericht voor jouw bericht staat kan dat (toevallig) :D

https://formfutura.com/recycling2/
Hot damn! Dan wordt dat m'n adres voor PLA resten. Thanks!
Dit is imho topic startpost waardige informatie :) @_ferry_

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 23-07-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

O nice! Wel jammer dat je niet een tegemoetkoming in de verzendkosten kunt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:17
Beekforel schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:33:
O nice! Wel jammer dat je niet een tegemoetkoming in de verzendkosten kunt krijgen.
Ik vermoed eigenlijk dat als ze echt iets kunnen met je batch, dwz significante hoeveelheid herbruikbare kwaliteit je vast een keer een kortingscoupon krijgt.

Al is het maar om je eigen pla weer terug te kunnen kopen :+

Maar pin me er niet op vast.

[ Voor 7% gewijzigd door A Lurker op 23-07-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mooie uiteenzetting van CNC Kitchen hoe flexibele plasticsoorten te printen en hoe ze presteren: https://invidious.fdn.fr/watch?v=4InFd5DoZa4

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 28-07-2024 20:30 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart H.
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-06 13:44
Goed initiatief van Formfutura!

Dit soort projecten zijn ook tof mocht het je liggen :) YouTube: Could this be your first recycled plastic project?
Het is wel een hele andere tak van sport natuurlijk.

Mocht iemand in (omgeving) Groningen eens van zijn print waste af willen... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Sebazzz schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:23:
https://www.ata-3d.com/en/collections/pla-filament - iemand ervaring mee?

Deze Europese (Nederlandse kennelijk) partij biedt rollen voor 18 euro aan, die je op Bambu's reusable spools kan zetten. Ik ga denk ik een paar bestellen - ziet er best interessant uit :)
Late reactie, maar gisteren heb ik bij hun 3 rollen PLA besteld en die komen vanmiddag binnen. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 19:53

Sebazzz

3dp

_Eend_ schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 06:17:
[...]

Late reactie, maar gisteren heb ik bij hun 3 rollen PLA besteld en die komen vanmiddag binnen. Ik ben benieuwd.
Fijn! Ben benieuwd!

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb er ook een rol (wit) besteld.
Ze beloven veel (0.03 afwijking) dus ben ook erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Voorlopig heb ik nog niets ontvangen, iets met PostNL.. :(

Maar ik kan straks wel mijn ervaring met de support van ATA delen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wat is nu precies het voordeel van deze toko? Ze doen min of meer hetzelfde als Prusa met Prusament en FormFutura met the filamenten in de Precision lijn.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Ze hadden de kleuren die ik wilde hebben voor een nette prijs. Plus het is wel handig dat ze in Nederland zitten, dan heb je het in theorie de volgende dag in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:21
Hebt er al een paar dingen ermee geprint metallic grey pla 2.0 .
Wel hebt ik van tevoren een temp tower geprint en het beste bij mij was 200 graden .
Voor de rest print het heel mooi ben er zeer tevreden over .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Net de rol binnen, nog niet geprint. Wel de info opgehaald

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHg7ZN5VMm96rXOaB6jPd8xpo_E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j3RgPI9W7femjwoAVSMZK2NL.png?f=fotoalbum_large

Max afwijking van 0.023
Dus op papier prima filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Laatst online: 28-06 22:57
rinkel schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:22:
Net de rol binnen, nog niet geprint. Wel de info opgehaald

[Afbeelding]

Max afwijking van 0.023
Dus op papier prima filament.
Klinkt goed. Ben benieuwd naar je ervaringen en misschien foto's van print resultaten. Het is een mooie prijs namelijk dit filament.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Leviathius schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:41:
[...]

Klinkt goed. Ben benieuwd naar je ervaringen en misschien foto's van print resultaten. Het is een mooie prijs namelijk dit filament.
Zal eens iets printen vanavond. Op wit zie je alles, alleen lastig op foto te krijgen.

Tegenwoordig worden de extruders steeds beter en zie je de afwijking van de diameter steeds beter terug in de print. Dus, op papier goed filament.

Edit
Benchy geprint.
Niet super mooi eigenlijk, wel consistent. Doet me erg denken aan Basf Ultrafuse.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 04-08-2024 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Leviathius schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:41:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbmLsXT26bsVnJa4veXnOZskhkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQJa5fzKh0JXEMHG2dFxribI.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren heb ik eindelijk mijn ATA filament binnen gekregen. Het was bij een buurman afgeleverd die de volgende dag een week weg was :X Even snel een fotootje gemaakt tijdens het printen, en het ziet er OK uit.

Edit: dit is met het standaard 'Generic PLA' profiel geprint

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 08-08-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Bed adhesion is wel een dingetje heb ik nu gemerkt. Ik wilde een simpele laptop stand printen met de standaard Generic PLA settings, maar de print bleef warpen..

Volgend https://www.ata-3d.com/en/pages/pla-2-0-settings moet de bed temperatuur op 60 staan (Generic PLA: 35 65 op de A1) en de print temperatuur op minimaal 225 (Generic PLA: 220)

Ik heb nu even geen zin om er mee te klooien, morgen/aankomend weekend maar even kijken.

edit: bed temp verkeerd gelezen. De 35 graden is voor de cool plate

* _Eend_ is moe

[ Voor 11% gewijzigd door _Eend_ op 08-08-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en een filament besteld die ik nog niet heb gebruikt.
Iemand toevallig al ervaringen met eSun eSilk rainbow PLA filament?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Nu online
Ja, ik heb het gebruikt. Print mooi maar de kwaliteit is recent veranderd. Mijn eerste spoel was.heel mooi pastel met lange kleurovergangen, nu zijn de kleuren veel harder en kortere overgangen. Ik was er niet.blij meer mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Bvanham schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:24:
maar de kwaliteit is recent veranderd.
Dit lijkt wel een algemeen aanwezig thema bij eSUN te zijn in de laatste paar jaar. ABS van eSUN werd eerst aangeraden bij het printen van Voron onderdelen, maar dat is nu juist een merk dat wordt afgeraden omdat ze nu tamelijk slecht filament maken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:17
Kleine toevoeging van mij na een week of 3 in het bezit te zijn van een Prusa MK4:
Ik heb uitsluitend met PETG geprint. 2 rollen van Prusa zelf en inmiddels ook 2 rollen van PETG van Sunlu er doorheen getrokken.
Beide filamenten printen uitstekend met het standaard profiel voor PETG van Prusa. De Sunlu rollen moesten echt nog wel gedroogd worden nadat ik ze uit de vacuüm verpakking had gehaald.
Bedhechting was een beetje een issue, met name met prints met een groot oppervlak direct op de printplaat. Maar dat was helemaal opgelost na het toevoegen van mouse ears aan de prints.

Op basis van mijn beperkte ervaring zou ik stellen dat ik geen verschil in kwaliteit bemerk tussen Prusament PETG en Sunlu PETG, waarbij ik de Sunlu PETG kan kopen in pakketten van 5 of 10 rollen voor zo'n €10-€12 per kg ten opzichte van zo'n €25 tot €30 per kg + €11 verzendkosten bij Prusa. Tel uit je winst. De kunst is alleen om bij Sunlu (AliExpress) een pakket te vinden met de kleuren die je nodig hebt.

Komende weken aan de slag met PC-CF filament. Ga eerst een rol van IEMAI (Amazon seller) proberen. Dat is de goedkoopste die ik kon vinden en na mijn ervaringen met het goedkope PETG van Sunlu ben ik benieuwd!

RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Bvanham schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:24:
Ja, ik heb het gebruikt. Print mooi maar de kwaliteit is recent veranderd. Mijn eerste spoel was.heel mooi pastel met lange kleurovergangen, nu zijn de kleuren veel harder en kortere overgangen. Ik was er niet.blij meer mee
Ahh okay. Ik vind de spoel die ik heb gekregen best mooi. Is wel m'n eerste rol rainbow dus kan niet echt vergelijken met andere merken.
Overgangen lijken best lang en smooth te zijn, als ik de rol zo bekijk.
Misschien dat het inmiddels weer beter is sinds de minder mooie die jij had?
ocf81 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:28:
[...]

Dit lijkt wel een algemeen aanwezig thema bij eSUN te zijn in de laatste paar jaar. ABS van eSUN werd eerst aangeraden bij het printen van Voron onderdelen, maar dat is nu juist een merk dat wordt afgeraden omdat ze nu tamelijk slecht filament maken.
Tamelijk slecht, in welke zin? Is het materiaal minder sterk dan het ooit was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

McKaamos schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

Ahh okay. Ik vind de spoel die ik heb gekregen best mooi. Is wel m'n eerste rol rainbow dus kan niet echt vergelijken met andere merken.
Overgangen lijken best lang en smooth te zijn, als ik de rol zo bekijk.
Misschien dat het inmiddels weer beter is sinds de minder mooie die jij had?

[...]

Tamelijk slecht, in welke zin? Is het materiaal minder sterk dan het ooit was?
Slechtere laaghechting, minder sterke prinrs. Zie bijvoorbeeld de opmerkingen van Nero 3D, toch niet de minste.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Wat mij opvalt is dat ABS+ een stuk makkelijker print, maar ook een lagere HDT heeft (zie mijn tabelletje) en wat zwakker is. De filament arm van mijn stealthburner is een paar keer gebroken en een XY mount is afgebroken.
Ik heb nu alles opnieuw geprint in ASA, stuk beter, niets meer gebroken.
Ik gebruik ABS+ alleen nog voor functionele prints die geen zware last hoeven te dragen.

Mijn chamber is tussen de 50 en 60 graden, je zou verwachten dat ABS+ dat aan moet kunnen...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Kleine update omtrend de eSun PLA rainbow silk filament.

Heb er inmiddels wat printjes mee gedaan en ik merk dat de kleur overgangen voor mijn kleine Tina2 printertjes toch wel erg lang is. Zelfs met een compleet volgepropt printbed (6 colablikjes openers, https://www.printables.com/model/241003-soda-can-opener ) wat ruim 12 meter filament verbruikt, is er nauwelijks kleurovergang.
Je ziet her vooral tussen opvolgende prints dat de kleurverandering er wel is. En natuurlijk aan de rol die langzaam maar zeker een andere laag kleur laat zien.

Verder merk ik dat de additie van de synthetische zijde de filament iets rekbaarder maakt. Het weghalen van wat stringing en dergelijke voelt rekbaarder dan gewoon PLA filament.

Layer adhesie lijkt bij mij verder ook prima te zijn met een 0.4mm nozzle en 0.2mm layer dikte.
Wat ik wel merk is dat de filament makkelijker verbrand dan reguliere PLA. Wat rommel die tijdens het printen aan de nozzle blijft plakken wordt veel eerder zwarte troep en zet zich ook makkelijker af aan de print waardoor je wat zwarte spikkels of strepen in je print kan krijgen.
Het heeft ook iets meer de neiging om op te krullen.

Algehele sterkte heb ik niet kunnen meten, maar het voelt voldoende sterk voor de toepassingen waarvoor ik het gebruik,

Edit: oh, ennuh, als er iemand toevallig nog een Tina2 voor me over heeft, let me know. (v&a gevraagd: Tina 2 3D printer (of een kloon) )

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 15-08-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh0712
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 12:23
Silica kan je natuurlijk prima drogen in een oven maar ik zie ook oplossingen voor bijvoorbeeld de Sunlu S2 filament droger waarbij in een passende houder de korrels zitten. Dit is niet zo verspreid als op een (bak)plaat in de oven en vraag me dan ook af hoe goed dit werkt. Iemand ervaring hiermee?

Voorbeeld van een houder voor de droger: https://makerworld.com/en/models/577343#profileId-497990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
mvh0712 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:36:
Silica kan je natuurlijk prima drogen in een oven maar ik zie ook oplossingen voor bijvoorbeeld de Sunlu S2 filament droger waarbij in een passende houder de korrels zitten. Dit is niet zo verspreid als op een (bak)plaat in de oven en vraag me dan ook af hoe goed dit werkt. Iemand ervaring hiermee?

Voorbeeld van een houder voor de droger: https://makerworld.com/en/models/577343#profileId-497990
Ik heb silica korrels in zo'n metalen doosje. Gooi ik gewoon naast een spoel filament in de Sunlu S2 om te drogen. Duurt het wel wat langer om de rol te drogen, maar daar hou ik rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Bij een bestelling een tijdje terug heb ik een sample Azurefilm PLA Prime in zwart gekregen.
Wist het eerst niet, maar Prime PLA is blijkbaar tot 90C hittebestendig (ipv 60 voor reguliere PLA) na afbakken/temperen op 120C.

Heb het gebruikt om een paar print koeler dingetjes te printen voor m'n Tina2's. (deze: https://www.printables.co...cadet-passive-part-cooler )

Resultaat is dat je rekening moet houden met enige shrink en dat het materiaal behoorlijk breekbaar/broos lijkt te worden na het afbakken.

Voor de mensen die interesse hebben in deze info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Heeft er iemand hier ervaring met wood pla? Ik ben nog op zoek naar eentje die me bevalt in de categorie natuurlijk/hout/warm om wat dingen te printen en ik twijfel nog tussen houtkleur of echte houtvezels.

Wat belangrijk voor mij is, is dat het overtuigend houtskleurig is. Kan dat uberhaupt zonder houtvezels? Ik heb wat beige filament maar dat is erg egaal, glanzend en wellicht niet de juiste tint, en daarmee eigenlijk gewoon te saai, dus die valt af.

Maar wat ik me daarmee afvraag zonder meteen het halve internet te bestellen op zoek naar een betere; waar zou dat aan liggen, de tint, of de egaalheid, of glans? Matte bruin lijkt al snel wat 'geloofwaardiger' dan regulier bruin.

Is er wood filament wat alsnog eenvoudig print en niet al te zwak is, dus niet een erg hoog percentage vezels bevat?

[ Voor 7% gewijzigd door A Lurker op 02-09-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Nu online
Ik heb wel eens met Jupiter Wood Pla van 123 geprint in het verleden. Het wordt nooit echt hout natuurlijk want je mist de vezels en jaarringen maar na schuren is het wel houtiger dan gewoon pla. Welk effect wil je bereiken ? Het pla wat ik gebruikte printte wel heel mooi mat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik moest nog wat handvatten printen voor een kast die ik gemaakt heb. Nu de vraag gesteld wordt hoe dat er nu uitziet heb ik die print maar eens aangezet. Ik heb een er nu een rol Polymaker Wood PLA op zitten. Morgen dezelfde print met AddNorth PLA Wood light oak. Als je wat geduld hebt kan ik je donderdag het antwoord geven. :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Bvanham schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:24:
Ik heb wel eens met Jupiter Wood Pla van 123 geprint in het verleden. Het wordt nooit echt hout natuurlijk want je mist de vezels en jaarringen maar na schuren is het wel houtiger dan gewoon pla. Welk effect wil je bereiken ? Het pla wat ik gebruikte printte wel heel mooi mat
De enige seller van Jupiter Wood PLA lijkt 123-print en daar lijkt het toch op dat er echte vezels in zitten. Maar Jupiter waag ik me liever niet aan omdat het gewoon nauwelijks gebruikt wordt en ik dus ook bv totaal niet weet hoe snel het zou cloggen met een 0.6mm nozzle.

Hoe dan ook, ik wil een natuurlijke look, zonder 'de goedkope glanzende pla-look'. Concreter kan ik het niet maken; ik ben daar nog volledig zoekende in zoals aangegeven in mijn vorige post :+

Mocht je printjes in wood pla (al dan niet echte of mooi mat houtkleurig) hebben, laat ze maar zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard89
A Lurker schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:10:
[...]

De enige seller van Jupiter Wood PLA lijkt 123-print en daar lijkt het toch op dat er echte vezels in zitten. Maar Jupiter waag ik me liever niet aan omdat het gewoon nauwelijks gebruikt wordt en ik dus ook bv totaal niet weet hoe snel het zou cloggen met een 0.6mm nozzle.

Hoe dan ook, ik wil een natuurlijke look, zonder 'de goedkope glanzende pla-look'. Concreter kan ik het niet maken; ik ben daar nog volledig zoekende in zoals aangegeven in mijn vorige post :+

Mocht je printjes in wood pla (al dan niet echte of mooi mat houtkleurig) hebben, laat ze maar zien!
Ik heb 2 merken wood-pla volgens mij, en die printen totaal niet "glad". ik zal zo ff kijken of ik tijd heb ff een foto te maken voor je!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
McKaamos schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:48:
Bij een bestelling een tijdje terug heb ik een sample Azurefilm PLA Prime in zwart gekregen.
Wist het eerst niet, maar Prime PLA is blijkbaar tot 90C hittebestendig (ipv 60 voor reguliere PLA) na afbakken/temperen op 120C.

Heb het gebruikt om een paar print koeler dingetjes te printen voor m'n Tina2's. (deze: https://www.printables.co...cadet-passive-part-cooler )

Resultaat is dat je rekening moet houden met enige shrink en dat het materiaal behoorlijk breekbaar/broos lijkt te worden na het afbakken.

Voor de mensen die interesse hebben in deze info :)
Dat proces heet "Annealing", dat werkt in principe bij elk soort PLA.
Het enige probleem is dat de meeste PLA zacht wordt en vervormd, daarnaast kloppen de dimensies niet meer, de ene as krimpt, de ander zet uit.
Dus zijn er een aantal fabrikanten die speciaal filament uit brengen dat daar speciaal voor bedoelt is, bijvoorbeeld Formfutura Volcano.

Mijn ervaring is echter niet al te best, het wordt erg broos, maar hittebestendigheid komt dan boven ABS uit.

CNCkitchen heeft daar een aantal videos over gemaakt

Maar op zich is 90 graden voor PLA (zonder annealing) al echt heel erg hoog. Dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
rinkel schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:26:
Maar op zich is 90 graden voor PLA (zonder annealing) al echt heel erg hoog. Dank voor de tip!
Volgens mij werd er bedoeld dat het PLA pas na annealing op 120C tegen die 90C kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bvanham
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1FQJZSgrn3IaG3-UwrS1q4hgAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0F81MXDNc7wXlSGOoPwzQOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Jupiter wood pla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Nu online
Het was een slechte restoring maar geeft wel goed de kleur en textuur aan. Na schuren behoorlijk glad te krijgen en het voelt wel als hout

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@A Lurker, hier wat vergelijkingsmateriaal, zoals beloofd. De lichtere prints zijn AddNorth licht eiken, een Pla met toegevoegde houtvezels. De wat donkerder prints zijn Polymaker Polywood, een matte PLA in een houtkleur.
Beide prints zijn gemaakt op een MK3S met een 0.6mm Revo Obxidian spuitmond en met 0.33 mm laaghoogte.
AddNorth:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/20240904_223856.jpg
Polymaker:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/20240904_010538.jpg
vergelijkingen:
Naast elkaar, bovenkant van de greep
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/20240905_091325.jpg
Naast elkaar, onderkant van de greep
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/20240905_091348.jpg
Naast elkaar, op het doelmateriaal. Zoals je hier kan zien is het kleine beetje glans van het AddNorth materiaal helemaal niet zo overdreven, aangezien dit ook zichtbaar is op de multiplex plaat waar het op gemonteerd is.
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704/20240905_092851.jpg

Overigens heeft FormFutura EasyWood filament, met wat meer keus als het om kleur gaat.

Ik hoop dat dit je meer inzicht geeft in de verschillen tussen mat PLA en PLA met houtvezels.

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 05-09-2024 10:19 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
ocf81 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:40:
@A Lurker, hier wat vergelijkingsmateriaal, zoals beloofd. De lichtere prints zijn AddNorth licht eiken, een Pla met toegevoegde houtvezels. De wat donkerder prints zijn Polymaker Polywood, een matte PLA in een houtkleur.
Dank hiervoor! Wel een briljant idee van PolyMaker om het zo aan te pakken, echter moet je er ook wel zin in hebben @ 80 euro de kilo.

Neemt niet weg dat ze beiden eigenlijk echt heel mooi en overtuigend hout zijn.

Ik ben intussen wat meer richting Marble aan het kijken, zo is Marble Sandstone wel leuk en heb ik net Winkle Desert Sand binnen met ook een wat natuurlijke inborst. Beide max 20 euro de kilo dus wel betaalbaar.

Hout schrijf ik niet af, maar voor nu is het toch even ofwel te duur ofwel te veel kans op clogs (heb meestal een 0.4mm in gebruik).

Alsnog bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door A Lurker op 05-09-2024 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

A Lurker schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:50:
[...]

Dank hiervoor! Wel een briljant idee van PolyMaker om het zo aan te pakken, echter moet je er ook wel zin in hebben @ 80 euro de kilo.
Tja, BVOH kost ook veel, PCCF kost ook meer dan €30/kg. Alles wat geen doorsnee ABS, PETG of PLA is kost meer :) Ik heb er inmiddels geen probleem meer mee om meer te betalen als het iets oplevert.
A Lurker schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:50:
Hout schrijf ik niet af, maar voor nu is het toch even ofwel te duur ofwel te veel kans op clogs (heb meestal een 0.4mm in gebruik).
Sinds ik over ben gestapt op Revo is dit voor mij eigenlijk geen vraag meer. Maar als je nog op het V6 platform zit is bijvoorbeeld een Slice Mosquito of een Phætus Dragon ook een goede mogelijkheid.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinkel
ocf81 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:40:
Beide prints zijn gemaakt op een MK3S met een 0.6mm Revo Obxidian spuitmond en met 0.33 mm laaghoogte.
AddNorth:
[Afbeelding]
Polymaker:
[Afbeelding]
vergelijkingen:
Naast elkaar, bovenkant van de greep
[Afbeelding]
Naast elkaar, onderkant van de greep
[Afbeelding]
Naast elkaar, op het doelmateriaal. Zoals je hier kan zien is het kleine beetje glans van het AddNorth materiaal helemaal niet zo overdreven, aangezien dit ook zichtbaar is op de multiplex plaat waar het op gemonteerd is.
[Afbeelding]

Overigens heeft FormFutura EasyWood filament, met wat meer keus als het om kleur gaat.

Ik hoop dat dit je meer inzicht geeft in de verschillen tussen mat PLA en PLA met houtvezels.
Het mooie wel van PLA met houtvezels is dat je het kunt schuren, dan wordt het een soort MDF achtig. Tijdens het printen ruik je ook hout.
Hoe dit zit als je Polywood schuurt weet ik niet.

Wat me verder opvalt is hoe hoger het percentage hout, hoe meer het op hout lijkt, hoe lelijker het print, maar na schuren weer mooier is.

Ik heb Fiberlogy en Colorfabb hout PLA, ik vind Colorfabb toch wat meer op plastic lijken, maar wordt ook beter als je het schuurt.

• A Lurker
rinkel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:28:
[...]

Wat me verder opvalt is hoe hoger het percentage hout, hoe meer het op hout lijkt, hoe lelijker het print, maar na schuren weer mooier is.
Deze omgekeerde relatie is erg interessant, want sommige prints zijn inderdaad totaal niet strak te noemen. Voor mij is schuren geen optie; ik print veel dice towers en andere toestanden. Allemaal te onregelmatige modellen om goed te schuren. Ik was eigenlijk al stiekem aan het kijken naar merken die met houtpoeder of lage percentages werken zodat je toch een coherent geheel hebt zonder al te grote uitstekende vezels. Dice towers wil ik overigens gaan verkopen.

Het klopt @ocf81 dat speciale filamenten duurder zijn en tot op zekere hoogte is dat prima, maar 30 euro of 80 euro de kilo is wel een noemenswaardig verschilletje. Een beetje dice tower is al 300 gram (lichter kan altijd door infill-optimalisatie hoor, maar het is wel fijn als ie niet spontaan van tafel vliegt in gebruik) dus op volumes is 80 euro/kg gewoon niet acceptabel.

Dan is alle winst al verdampt :+

Maar even een stapje uitzoomen; ik zit niet vast aan de wens voor hout-achtige look, vooral natuurlijke look dus mijn conclusie is dat ik beter even verder kan kijken. Het desert sand ziet er ook veelbelovend uit en ik zal wat laten zien als ik wat geprint heb.
ocf81 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:06:
Sinds ik over ben gestapt op Revo is dit voor mij eigenlijk geen vraag meer. Maar als je nog op het V6 platform zit is bijvoorbeeld een Slice Mosquito of een Phætus Dragon ook een goede mogelijkheid.
Bedoel je ivm nozzle swaps? Ik heb een Bambu A1 dus daar is dat prima te doen, maar 0.4 geeft wel gewoon de mooiste details en daar heb ik de meeste fingerspitzengefuhl opgedaan voor fijnafstelling. Geen idee of het in de praktijk lukt om hout betrouwbaar op 0.4 te printen maar ik ben ook wel een beetje klaar met gepiel en edge cases op zoeken.

Maw; 0.4 nozzle blijft toch mijn main nozzle-size:) En sowieso was ik al op zoek naar iets met ofwel een laag percentage vezels ofwel alternatieven. Houtpoeder en die Polywood 'nep'-hout zijn leuke innovaties/alternatieven. Maar zoals ik hierboven al zei; niet voor mij is nu mijn conclusie.

[ Voor 33% gewijzigd door A Lurker op 05-09-2024 16:44 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

A Lurker schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:35:
Het klopt @ocf81 dat speciale filamenten duurder zijn en tot op zekere hoogte is dat prima, maar 30 euro of 80 euro de kilo is wel een noemenswaardig verschilletje. Een beetje dice tower is al 300 gram (lichter kan altijd door infill-optimalisatie hoor, maar het is wel fijn als ie niet spontaan van tafel vliegt in gebruik) dus op volumes is 80 euro/kg gewoon niet acceptabel.

Dan is alle winst al verdampt :+
Zoals ik al zei, het moet wat opleveren. Het is zeker niet zo dat ik alles in met vezels versterkte plastics print, maar het heeft zeker zijn plek voor de dingen die ik doe. Naast de standaard ASA, PETG en een enkel rolletje PLA, heb ik ook een aardige voorraad PETG-CF en PA6/66-CF, alsmede een kleine voorraad BVOH en HIPS voor de ondersteuning. (nu alleen nog de MMU3 installeren ;) )
A Lurker schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:35:
[...]

Bedoel je ivm nozzle swaps? Ik heb een Bambu A1 dus daar is dat prima te doen, maar 0.4 geeft wel gewoon de mooiste details en daar heb ik de meeste fingerspitzengefuhl opgedaan voor fijnafstelling. Geen idee of het in de praktijk lukt om hout betrouwbaar op 0.4 te printen maar ik ben ook wel een beetje klaar met gepiel en edge cases op zoeken.

Maw; 0.4 nozzle blijft toch mijn main nozzle-size:) En sowieso was ik al op zoek naar iets met ofwel een laag percentage vezels ofwel alternatieven. Houtpoeder en die Polywood 'nep'-hout zijn leuke innovaties/alternatieven. Maar zoals ik hierboven al zei; niet voor mij is nu mijn conclusie.
Ja, ik heb het dan vooral over het wisselen van spuitmonden. Ik print zelf het liefst met 0,6 mm omdat dit net wat sneller gaat en ik ook vaak functionele dingen print waar details er niet altijd even veel toe doen. Maar als die wel belangrijk zijn snap ik heel goed dat je dan liever met een spuitmond met een opening van 0,4 mm print. Voor met vezels verrijkt plastic wordt doorgaans een openingsgrootte van 0,6 mm of groter aangeraden, omdat je anders verstoppingen krijgt. Het maakt daarbij niet uit of dit nu hout-, glas- of koolstofvezels zijn, hoewel de redenen ervoor bij hout anders zijn dan voor glas- of koolstofvezels. Bij die laatste is het namelijk interessant om met vezels van ca. 0.4mm te printen. Als het korter is dan dat zal je niet zo veel profijt hebben van de toevoeging van vezels, maar heb je nog steeds te maken met alle nadelen die er bij komen kijken.

© ocf81 1981-infinity

• A Lurker
ocf81 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:28:
Het maakt daarbij niet uit of dit nu hout-, glas- of koolstofvezels zijn, hoewel de redenen ervoor bij hout anders zijn dan voor glas- of koolstofvezels. Bij die laatste is het namelijk interessant om met vezels van ca. 0.4mm te printen. Als het korter is dan dat zal je niet zo veel profijt hebben van de toevoeging van vezels, maar heb je nog steeds te maken met alle nadelen die er bij komen kijken.
Ik heb wat PLA-CF geprint op mijn 0.4 nozzle. Tot nu toe geen clogs, maar wat niet is kan nog komen. Maar over sterkte gesproken; het is een woud van wat ieder merk doet; van echte vezels of korter of zelfs gewoon in poedervorm; eigenlijk voor alle toevoegingen geldt dit. En dat bepaalt natuurlijk de eigenschappen, en in hoeverre het printbaar is op een 0.4mm nozzle. De meningen zijn verdeeld of het verstandig is CF op een 0.4mm nozzle te proberen, maar de tendens lijkt dat het beter gaat dan het gemiddelde 'PLA met hout'.

Het blijkt ook dat de meeste filamenten met toevoegingen niet eens een versterking zijn, wel een hogere stijfheid in geval van CF, dat wel, maar geen hogere statische en/of dynamische load. Bv:

https://www.youtube.com/watch?v=VunrhQzYWkg

Het weerwoord daarop is "ja maar dan moet je het juiste merk hebben" maar heeft iemand zin om alles uit te proberen? Ik niet. :+

Bovendien 80% van de reviews die ik gekeken heb was het filament met de toevoeging een verzwakking (dus bv PLA vs PLA-CF of PETG vs PETG-CF).

Tot zover deze sidenote :+

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het ligt er inderdaad aan wat voor vezels de fabrikant van het filament gebruikt. Langere vezels zijn beter. En vezels zijn natuurlijk geen wondermiddel. Ik kijk altijd even wat de fabrikant zegt over de vezellengte. Maar uiteindelijk komt het neer op vertrouwen wat de fabrikant erover zet.
Voor PETG-CF en PA-CF is het soms wel een uitkomst. Een van de factoren die ik meeneem in de beslissing om zoiets als PETG-CF te gebruiken is of de toepassing veel potentie voor kruip heeft, bijvoorbeeld als er constant een lading op staat omdat er een veer aan vast zit of omdat er constant druk op wordt uitgeoefend. En je kan natuurlijk ook prima spelen met variabelen als het aantal randen en de laagdikte en breedte. Die verzwakking is meestal niet in alle opzichten aanwezig, maar bijvoorbeeld vooral in aspecten waar laaghechting een rol speelt relevant. En ook moet je er op bedacht zijn dat de vezelrichting een rol speelt. Als het onderdeel niet geprint kan worden op een manier waarbij de vezels een bijdrage leveren, dan is het gebruik ervan nutteloos.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
A Lurker schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:47:
[...]

Ik heb wat PLA-CF geprint op mijn 0.4 nozzle. Tot nu toe geen clogs, maar wat niet is kan nog komen. Maar over sterkte gesproken; het is een woud van wat ieder merk doet; van echte vezels of korter of zelfs gewoon in poedervorm; eigenlijk voor alle toevoegingen geldt dit. En dat bepaalt natuurlijk de eigenschappen, en in hoeverre het printbaar is op een 0.4mm nozzle. De meningen zijn verdeeld of het verstandig is CF op een 0.4mm nozzle te proberen, maar de tendens lijkt dat het beter gaat dan het gemiddelde 'PLA met hout'.

Het blijkt ook dat de meeste filamenten met toevoegingen niet eens een versterking zijn, wel een hogere stijfheid in geval van CF, dat wel, maar geen hogere statische en/of dynamische load. Bv:

Het weerwoord daarop is "ja maar dan moet je het juiste merk hebben" maar heeft iemand zin om alles uit te proberen? Ik niet. :+

Bovendien 80% van de reviews die ik gekeken heb was het filament met de toevoeging een verzwakking (dus bv PLA vs PLA-CF of PETG vs PETG-CF).

Ik heb zelf ook vanalles met toevoegingen geprint, carbon fiber, glow-in-the dark, glass fiber en hout.
Van al deze soorten is hout het ergst, dat zou ik niet met 0.4 printen, maar het staat je natuurlijk volledig vrij om het te proberen, misschien gaat het bij jou wel goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRolNL3zV7BgD6KpIUUiLs9uflI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiacnOIqUP6xWTiFhSal063C.jpg?f=fotoalbum_large

Desert Sand van Winkle

[ Voor 3% gewijzigd door A Lurker op 06-09-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Fillamentum heeft flash sale en ik heb me laten verleiden tot Muhka, die is ook gespikkeld maar iets donkerder. 16.50 voor 750g (net als wat andere afgeprijsde kleuren) tot morgen 10 uur, dan weer andere deals.

Hou wel rekening met hoge verzendkosten.

[ Voor 9% gewijzigd door A Lurker op 06-09-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
A Lurker schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:47:
[...]

Dat klinkt hoopvol!
Carbon- of glass fiber zou een print steviger maken als de fibers over de layers heen zouden lopen, maar dat kan helaas niet met FDM. Vergelijk het met gewapend beton, daar wordt het beton over het staal heen gegoten, waardoor het zijn sterkte krijgt. Hetzelfe geldt voor kevlar vesten, de lange vezels zorgen voor extra sterkte.

Natuurlijk zal CF iets doen met de sterkte, maar wonderen kunnen we helaas niet verwachten.
Het is wel heel erg mooi en het maakt het printen een stuk makkelijker. Ik kijk nu met een schuin oog naar PET-CF (zonder de G)

Ik ben nu aan t printen met ASA van Bambu, om even een vergelijk te kunnen maken met ASA dat ik normaalgesproken altijd gebruik, Polymaker.
Mijn eerste print op de gladde plaat (100C) warpte, bij Polymaker niet. Ook stinkt Bambu ASA meer dan Polymaker.
Uiteraard kamer eerst voorverwarmd naar 41C.

Nu een printje op de textured plaat, tevens nozzle iets omlaag naar 260C, nozzle fan omlaag naar max 20C

Het is een clockwork extruder voor de Voron, 2.5 uur print.

Edit
Print maar weer afgebroken, na 1.5uur, weer gewarped.
Dit is niet mijn filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ik heb 1x een batch met ASA geprint, Extrudr ASA. Ging best goed, hele lichte warping, maar met wat afstellen qua eerste lagen en de juiste temperatuur (niet te heet) viel er best een hoop te verbeteren, daar waar het met het standaard profiel een stuk meer warping gaf.

Bij Extrudr momenteel ook weer 30% korting.
Alhoewel ik niet echt iets heb dat ik denk van; bestellen!!
Pas nog best wat rollen ingeslagen in verschillende kleurtjes enzo van Bambu en Devil Design, dus de kast was aardig gevuld.
En daarbij zit het meeste met korting rond de prijs van Bambu bundel bonus. Dus als ik weer zonder zit kan ik nog altijd daar bestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 08-09-2024 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
rinkel schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:59:
[...]
Natuurlijk zal CF iets doen met de sterkte, maar wonderen kunnen we helaas niet verwachten.
Het is wel heel erg mooi en het maakt het printen een stuk makkelijker. Ik kijk nu met een schuin oog naar PET-CF (zonder de G)
Ik denk dat dit een gevalletje verwachting (van mij) en marketing versus werkelijkheid is; PETG-CF wordt bv toch best wel aangemerkt als een bijna-industrieel materiaal (of iig als een mogelijk alternatief voor de echte industriele materialen); of Nylon-CF terwijl het eigenlijk in de praktijk vooral stijver wordt, maar de layer bonding en andere eigenschappen die ook zeer belangrijk (kunnen) zijn echt enorm achteruit gaat. Ik heb het echt over layer strength die ordegrootte gehalveerd wordt.... Geen flauwe veranderingen dus en zeker niet blind te vertrouwen.

Zo scoort PLA dus op bijna alle vlakken beter dan Nylon-CF; hetgeen compleet tegen mijn intuitie (en ook die van Clough42 van het youtubeje wat ik gelinkt heb) in gaat. Dat zet Nylon-CF voor mij gezien de prijs volledig buitenspel. Ik begrijp dat ik niet alle use-cases kan overzien, maar mijn punt is dat ik toch een illusie armer ben over de inzetbaarheid van deze filamenten met additieven.

Ik gebruik het nu inderdaad vooral voor de mooiheid; de layer lines verdwijnen. Blijf ik de overweldigende populariteit van CF wel bijzonder vinden. Goede marketing.

[ Voor 14% gewijzigd door A Lurker op 08-09-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
A Lurker schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:22:
[...]

Ik denk dat dit een gevalletje verwachting (van mij) en marketing versus werkelijkheid is; PETG-CF wordt bv toch best wel aangemerkt als een bijna-industrieel materiaal (of iig als een mogelijk alternatief voor de echte industriele materialen); of Nylon-CF terwijl het eigenlijk in de praktijk vooral stijver wordt, maar de layer bonding en andere eigenschappen die ook zeer belangrijk (kunnen) zijn echt enorm achteruit gaat. Ik heb het echt over layer strength die ordegrootte gehalveerd wordt.... Geen flauwe veranderingen dus en zeker niet blind te vertrouwen.

Zo scoort PLA dus op bijna alle vlakken beter dan Nylon-CF; hetgeen compleet tegen mijn intuitie (en ook die van Clough42 van het youtubeje wat ik gelinkt heb) in gaat. Dat zet Nylon-CF voor mij gezien de prijs volledig buitenspel. Ik begrijp dat ik niet alle use-cases kan overzien, maar mijn punt is dat ik toch een illusie armer ben over de inzetbaarheid van deze filamenten met additieven.

Ik gebruik het nu inderdaad vooral voor de mooiheid; de layer lines verdwijnen. Blijf ik de overweldigende populariteit van CF wel bijzonder vinden. Goede marketing.
Het is vooral mooi. En het maakt het printen van materiaal dat normaal erg warped echt een flink stuk makkelijker.
PLA-CF is echt niet voor de sterkte, zelfs Kexcelled zelf dat het meer een gimmick is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
En hoe zit het met PC-CF dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Zelfde, volgens mij.
PC is echt wel een heel sterk materiaal, maar ook weer wat lastig te printen. CF maakt het een stuk makkelijker printbaar, en ook nog eens mooi.
Volgens mij wordt het ook een stuk lichter, kwa gewicht.
Goed te printen, PCCF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoAR
Zoiets had ik ook begrepen ja. Maar tot op heden nog geen betaalbare PCCF kunnen vinden.
Dus mocht je nog een tip hebben, dan houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:31
Ik heb meer dan een week geleden een bestelling geplaatst bij Reflow Filament. Echter op een tracking nummer vanuit UPS verstuurd is er complete radio stilte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:31
cctl01 schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:52:
Ik heb meer dan een week geleden een bestelling geplaatst bij Reflow Filament. Echter op een tracking nummer vanuit UPS verstuurd is er complete radio stilte.
Na 12 dagen was daar plots de UPS bezorger. Spulletjes zijn binnengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 14:34
Hoe bewaren jullie je filament?

Op moment heb ik het in de plastic zakken waar het in geleverd wordt in en in de doos in de kast staan. nadeel is dat je niet kan zien welke kleur waarin zit, dus ben allemaal dozen aan het open doen.

Denk dat ik een houder ga maken/printer waar het filament op kan staan en dan een doorzichtige ziplock bag erom en een droog zakje erbij. Zo blijven het filament droog en kan ik zien welke kleur waar licht en ze zo pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-06 09:02
Wil een deze dagen nog een keer een Sunlu droger kopen om de rollen eerst mee te drogen alvorens te verpakken zoals hier beschreven : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79447042
Ik werk alleen met PLA overigens.

In ditzelfde topic vind je verder genoeg tips als je zoekt op bijv 'silica' :9

[ Voor 9% gewijzigd door PepieNL op 24-09-2024 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
lekrutes schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:56:

Op moment heb ik het in de plastic zakken waar het in geleverd wordt in en in de doos in de kast staan. nadeel is dat je niet kan zien welke kleur waarin zit, dus ben allemaal dozen aan het open doen.

Denk dat ik een houder ga maken/printer waar het filament op kan staan en dan een doorzichtige ziplock bag erom en een droog zakje erbij. Zo blijven het filament droog en kan ik zien welke kleur waar licht en ze zo pakken.
Recentelijk was er een berichtje hier dat aangaf de vries zakken van Albert Heyn te gebruiken, zitten in een doosje van 2 x 15 stuks dacht ik, met een zak-inhoud van 4,5 en 6 liter dacht ik voor een €3 zoveel.
Je kunt ook de voedsel dozen van Amazon kopen, met een luchtdichte afsluiting, die zijn ongeveer €26 voor 4 stuks, als ik het goed heb onthouden (zoek op "cereal boxes")

Edit: Ik had deze gekocht: https://www.amazon.nl/-/e...es%2Caps%2C87&sr=8-3&th=1

maar dezelfde maat zijn er ook goedkoper nu: https://www.amazon.nl/-/e...es%2Caps%2C87&sr=8-2&th=1

[ Voor 40% gewijzigd door Naalroc op 24-09-2024 11:41 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-06 07:15
PepieNL schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:04:
[...]

Wil een deze dagen nog een keer een Sunlu droger kopen om de rollen eerst mee te drogen alvorens te verpakken zoals hier beschreven : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79447042
Ik werk alleen met PLA overigens.

In ditzelfde topic vind je verder genoeg tips als je zoekt op bijv 'silica' :9
PLA sla ik op in boxen van Ikea/Action:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58C1LmKOhIjIs2nESnUYcvg_i9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7br79YKWKNhZarpmNTG1Cy6.jpg?f=fotoalbum_large

Gevoelig materiaal zoals bv TPU sla ik op in deze: https://makerworld.com/en...m=search#profileId-485346

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sabbi
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik heb een setje vacuum zakken van aliexpress, werkt perfect.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S478f478d67ee4c218dd2a9ab15973da7C/3D-Filament-Dryer-Storage-Vacuum-Sealing-Bags-And-Pump-Keep-Filament-Dry-Humidity-Resistant-For-1KG.jpg

Filament drogen doe ik op de printer zelf, dus bed warm maken en rol erop onder een plastic bak. De bak is doorzichtig en je kan echt de condens erop zien komen gedurende het drogen.
https://wiki.bambulab.com...mbu-filament-drying-cover

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-06 21:41

Bz

Na slechte prints omdat ik het filament in toch niet zo luchtdichte zakken bewaarde, heb ik nu alles omgepakt in de 19 liter boxen van de action (zie foto boven van @bing69). En ik heb mijn filament gedroogd in een Eibos Polyphemus. Dat maakt echt heel veel verschil.

De korrels droog ik ook in de Eibos, met goed resultaat. En van het weekend heb ik er nog even een droogadapter voor gemaakt, zodat ook het vullen van zakken en houders makkelijker gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Laatst online: 28-06 07:15
Sabbi schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:47:
[...]

Ik heb een setje vacuum zakken van aliexpress, werkt perfect.

[Afbeelding]

Filament drogen doe ik op de printer zelf, dus bed warm maken en rol erop onder een plastic bak. De bak is doorzichtig en je kan echt de condens erop zien komen gedurende het drogen.
https://wiki.bambulab.com...mbu-filament-drying-cover
Ook besteld, neemt wellicht minder ruimte in :)

Bing

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Weet iemand eigenlijk of PVA goed aan het bed blijft plakken bij een bedtemperatuur van 90°C? Ik wil graag PETG ondersteunen met BVOH, maar prusaslicer loopt te klagen dat dit verschil erg groot is.

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

In de doos waarin het kwam. En al het tijd is om te printen vaak eerst een paar uur in de droger. De doos heeft ook een label waar het type en de kleur op staat. Deze staat bij mij altijd naar voren gericht, dus het kiezen van filament is voor mij niet zo moeilijk.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-06 16:16
Ik heb al weken problemen met mijn 123-3D Jupiter Black filament krijg er gewoon niet meer geprint, laat gelijk los van het bed.

Omdat ik geen filament droger heb vandaag toch maar aangedurft om de rol te drogen in de oven. Ik was namelijk overgestapt op esun filament maar die rol was op en de nieuwe bestelling komt pas maandag binnen.

Tot nu toe lijkt het er op dat het drogen in de oven heeft geholpen, het zwarte esun filament was namelijk mid print op dus ik moest echt verder met de 123-3d.

Ter info:

Gedroogd in de oven voor een uur op 55 graden.

Ik print met een creality ender 3 v2 neo met een sonic pad.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leviathius
Magnetronkip schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:16:
Ik heb al weken problemen met mijn 123-3D Jupiter Black filament krijg er gewoon niet meer geprint, laat gelijk los van het bed.

Omdat ik geen filament droger heb vandaag toch maar aangedurft om de rol te drogen in de oven. Ik was namelijk overgestapt op esun filament maar die rol was op en de nieuwe bestelling komt pas maandag binnen.

Tot nu toe lijkt het er op dat het drogen in de oven heeft geholpen, het zwarte esun filament was namelijk mid print op dus ik moest echt verder met de 123-3d.

Ter info:

Gedroogd in de oven voor een uur op 55 graden.

Ik print met een creality ender 3 v2 neo met een sonic pad.
Probeer ook eens je printbed goed schoon te maken met een sopje dreft. Even druppeltje Dreft erop, schrobben met een sponsje of afwasborstel. Goed afspoelen en niet meer met je vingers aanraken daarna. Zal ook veel schelen met plakken van prints

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
@Leviathius heb ik net nog gedaan maar zonder success helaas, alle andere kleuren ook van jupiter printen prima. Zwart blijft niet lekker printen.

Heb reeds een kilo esun zwart filament geprint zonder enkele problemen.

Nu weer een temp tower aan het printen omdat het nu beter lijkt als eerder.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
Magnetronkip schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:26:
@Leviathius heb ik net nog gedaan maar zonder success helaas, alle andere kleuren ook van jupiter printen prima. Zwart blijft niet lekker printen.

Heb reeds een kilo esun zwart filament geprint zonder enkele problemen.

Nu weer een temp tower aan het printen omdat het nu beter lijkt als eerder.
Wat vreemd en vervelend dat de zwarte het dan niet doet. Heb dit zelf ook weleens ervaren met een zwarte PLA (3Djake vermeen ik). Wellicht dat in zwart zoveel pigment moet dat het gewoon belabberd wordt ofzo... Temp tower is sowieso een goeie, ben benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-06 11:16

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Jammer dat ik hier een ander stuk voor moet typen (het systeem zeurt dat ik geen dubbelpost mag doen), maar dit is te belangrijk om niet te melden:
Even een PSA voor mensen die bij eSun hebben besteld, eSun heeft alle wachtwoorden gereset en zowel de login als het wachtwoord zijn nu je emailadres.

Dit is een zware security risk en je kunt zo gedoxt worden als iemand jouw emailadres heeft en je hebt een account bij eSun en je hebt daar je adres in staan ivm een bestelling.

Dus als je een eSun account hebt, ga als de wiedeweer je wachtwoord aanpassen:
https://www.reddit.com/r/.../esun_store_update_email/

ps ik post deze zowel in het Bambu topic als in het 3D print topic omdat het toch wel een belangrijk onderwerp is en filament niet merkgebonden is kwa printermerk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
@bing69 @lekrutes

mijn advies:
Lucht/water dicht kist (zie blauwe seal deksel) en veel steviger dan van Action
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61040VX2ZnL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg
https://www.amazon.nl/-/e...lue-plastic/dp/B00ITQQ1PK

-----
Deze vacuum bags is beter dan van aliexpress.
* houdt iets langer in vacuum, ook niet perfect/eeuwig vacuum.
* letop deze heeft veel betere ventiel(wit ipv blauw).

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0524/7769/0049/files/05_19ab427a-da30-4f1d-b552-fe242bb309ba.jpg?v=1694577745
https://www.amazon.nl/-/e...um+kit%2Caps%2C105&sr=8-6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetronkip
Leviathius schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:31:
[...]

Wat vreemd en vervelend dat de zwarte het dan niet doet. Heb dit zelf ook weleens ervaren met een zwarte PLA (3Djake vermeen ik). Wellicht dat in zwart zoveel pigment moet dat het gewoon belabberd wordt ofzo... Temp tower is sowieso een goeie, ben benieuwd naar het resultaat.
Temp tower was nog steeds ruk, inmiddels esun epla-ss binnen gehad en print weer zoals het moet. Mag wel een nieuwe rol uitzoeken van 123-3d dus ook van hun kant netjes opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik las net een artikel over een creep test mbt filamenten.

Samenvatting:
  1. PLA
  2. PETG (CPE)/ABS
  3. PC
PC heeft dus minste creep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
Iemand hier ervaring met PCTG? Schijnt in alles beter dan PETG te zijn, behalve prijs. Is het daadwerkelijk makkelijker om te printen? Sterker geloof ik wel, maar hoe zit het met buitengebruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:03
A Lurker schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:22:
[...]

Hey, laatst werd in mijn kringen dit filmpje ook aangehaald, maar helaas zet dit mensen wel op het verkeerde been. Zijn tests zijn totaal niet representatief voor de mogelijkheden van de materialen die hij gebruikt. Bij engineering materialen (zoals PA, PC, PI, PEEK, ULTEM etc) bepalen de printer en printcondities alles.

Een goed geprinte PA-CF print is in alle omstandigheden sterker dan PLA. Er zijn diverse wetenschappelijke papers die dit onderbouwen, maar ook onze eigen trektesten laten dit zien en hebben wij nodig gehad om bepaalde onderdelen gecertificeerd te krijgen voor een auto die op het circuit gebruikt wordt.

Een mogelijk probleem is bijvoorbeeld al de printsnelheid. Wij hebben hier nog enkele Ultimaker S5 printers draaien en voor prototypes ook wat Bambulab X1C's. Als je hetzelfde model print met de standaard instellingen is de layer bonding bij de Ultimakers gemiddeld 2x sterker dan bij een Bambulab X1C. Dit heeft alles te maken met de snelheid waarop geprint wordt. Door de hoge snelheid van de Bambulab is het materiaal te koel en is de layer bonding in de Z directie een stuk slechter. Dit los je enkel op door de snelheid flink omlaag te gooien, met een betere extruder te werken of speciaal aangepaste PLA speed materialen te gebruiken waar addities bij zitten, zoals onder andere PHA).

Het grote probleem bij engineering materialen op normale printers is echter toch vaak het ontbreken van een verhitte cabine. Zo hebben we ook tests gedaan met PC op een Ultimaker S5 en PC geprint op een printer met een verhitte cabine van 130 graden en daarbij zagen we naast het veel minder last hebben van warping een gigantisch verschil in sterkte in de Z richting (a factor 3).

En zelfs met de juiste printers blijft het nog lastig om high end engineering materialen goed te printen door het design van de print zelf. Zo is het bijvoorbeeld behoorlijk lastig om een grote PI print te maken met enkele kleine onderdelen, zoals click-fingers aangezien dit de printsnelheid, flow rate en lokale temperaturen beïnvloedt. (Design voor printing is nu dus ook echt wel een ding aangezien je toch iedere keer baalt als je print met een rolletje filament van 800 euro mislukt op het einde :( )

Het werd net ook al aangegeven door @rinkel , maar de CF addities kunnen wel fijn zijn om engineering materialen te printen op normale consumenten printers. Zo is PA op een Ultimaker S5/S7 vragen om problemen, maar print PA-CF Ultrafuse van BasF prima doordat je veel minder last hebt van warping. Maar ook in dit geval is een hogere omgevingstemperatuur cruciaal voor de eigenschappen van de print. Ik zie alleen dat de meeste mensen inderdaad PETG-CF voornamelijk gebruiken voor het uiterlijk. 8) Dus dan maakt het allemaal niet zoveel uit (als je de hele discussie over gezondheid van het CF even buiten beschouwing laat :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-06 11:16

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

JWolken schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:57:
Iemand hier ervaring met PCTG? Schijnt in alles beter dan PETG te zijn, behalve prijs. Is het daadwerkelijk makkelijker om te printen? Sterker geloof ik wel, maar hoe zit het met buitengebruik?
Ik weet niet of dit al is beantwoord, maar ik print al een jaar met PCTG en wil niks anders meer.

Het is ook niet duurder, dus ik weet niet waar die info vandaan komt. Ik gebruik zelf PCTG van Azurefilm.

Natuurlijk kan ik niet zeggen of prints het langer uithouden dan een jaar, maar tot nu toe werkt alles nog prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolk92
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-06 08:45
Ohmarinus schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:57:
[...]

Het is ook niet duurder, dus ik weet niet waar die info vandaan komt. Ik gebruik zelf PCTG van Azurefilm.
Azurefilm PCTG: 28,90 per kg. Azurefilm PETG: 22,90 per kg. Geen wereld van verschil, maar dan moet PCTG wel andere voordelen bieden. Qua sterkte is dat dus in elk geval wel, maar verder? Welke ervaring maakt dat jij niks anders meer wilt? Print het makkelijker dan PETG? Hoe zit het met gevoeligheid voor vocht?
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste