Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:27

Boullie

Da Bulster

rinkel schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:42:
[...]

Volgens mij is er nog geen ASA+ oid. Ik denk dat zonder behuizing ABS+ het hoogst haalbare is, of iets met carbon erin, dat helpt enorm.
Nadeel van de + is dat de HDT omlaag gaat. TitanX is dan nog iets beter dan eSun ABS+
ABS+ kun je ook vergeten zonder enclosure. Gaat warpen als een gek en de layer adhesion van ABS+ is al niet super vergeleken met ABS.
Als je het toch wilt printen zou ik gewoon een kartonnen doos er overheen doen en tijdje voorverwarmen zonder te printen zodat de temp in de doos wat stijgt.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-06 20:09
Dit is mijn "kartonnen doos"... Mijn delta staat in een nis waar ik een semi transparante puinzak voor heb gespannen met klitteband... Werkt wel, maar is niet ideaal. Heb ook maar 1 rol ASA van devil design die ik voor specifieke doeleinden gebruik waar petg niet voldoende is... En dan inderdaad eerst het bed van te voren de boel opwarmen met het printed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvFdkCG5XijhfRPmJa0-y3nNFvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1D538kSnw1rCgvI1O09dRi2Y.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inTw05xFmDaNWVS6F9-Y8HUmcAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDUM9FJrV4uv0yFW4uQklxa9.jpg?f=fotoalbum_large

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-06 22:10
Spekkie88 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:00:
Dit is mijn "kartonnen doos"... Mijn delta staat in een nis waar ik een semi transparante puinzak voor heb gespannen met klitteband... Werkt wel, maar is niet ideaal. Heb ook maar 1 rol ASA van devil design die ik voor specifieke doeleinden gebruik waar petg niet voldoende is... En dan inderdaad eerst het bed van te voren de boel opwarmen met het printed:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Interessante setup! Heb altijd al flinke bewondering gehad voor delta`s.

Ben bezig met de bouw van een voron/ratrig/frankenstein printer, hoopte eerst de onderdelen in PETG te printen om daarmee een "oneshot" ASA te doen. Ik heb ook een lack enclosure staan waar de ender eventueel in zou kunnen staan tijdens het printen.

Zou mooi zijn als ik deze stap over zou kunnen slaan, scheelt weer de printer uit elkaar halen om de PETG delen te vervangen door ASA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:21
wally1987 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Interessante setup! Heb altijd al flinke bewondering gehad voor delta`s.

Ben bezig met de bouw van een voron/ratrig/frankenstein printer, hoopte eerst de onderdelen in PETG te printen om daarmee een "oneshot" ASA te doen. Ik heb ook een lack enclosure staan waar de ender eventueel in zou kunnen staan tijdens het printen.

Zou mooi zijn als ik deze stap over zou kunnen slaan, scheelt weer de printer uit elkaar halen om de PETG delen te vervangen door ASA.
En als de nood aan de man is kan hier iemand je vast wel even helpen met een printje ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinkel
Ik ben een overzichtje aan t maken met ABS/ASA Heat Deflection Temperature / Vicat Softening Point
Dit omdat een onderdeel in mijn printer begon te vervormen onder hoge temperatuur (ABS+)
Vicat is ongeveer gelijk aan de Glass Transition Temperature.
Doordat Vicat een andere testmethode heeft, ligt deze altijd wat hoger dan de HDT.
Vicat kent ook 2 testmethodes, 1KG en 5KG, ik heb ze een beetje door elkaar gehaald, omdat niet altijd duidelijk was welke methode gebruikt werd.

Het verschil tussen HDT en Vicat is de testmethode: HDT test buiging, Vicat test een prikker.

Voor mensen die dit interesseren heb Ik hetvolgende bij elkaar kunnen zoeken, dit is nogal lastig omdat niet alle data in de technische specs staan.

MerkHDT 1.8HDT 0.45Vicat
PolyLite ASA100,2102,6105,3
PolyLite ABS98,299,6103,9
BASF ABS Fusion+7191114
BASF ASA Fusion+92101112
Esun ABS78
Esun ABS+73
Esun ASA88
Formfutura Easyfil ABS103
Formfutura Premium ABS92
Formfutura TitanX97
Formfutura ApolloX (ASA)98
Devil Design ABS+94
Devil Design ASA96
Real ABS+90
Spectrum ABS GP45095
Spectrum Smart ABS8593
3DJake NiceABS97
Filamentum ABS Extrafill81103
Kexcelled K5 ABS T95101
Kexcelled ASA K594100

Deze lijst zegt niets over de kwaliteit van het ABS, alleen de hittebestendigheid.

Er zitten een paar opmerkelijke getallen tussen die mij opvielen:
eSun is erg laag, maar ervaringen spreken dit een beetje tegen
BASF heeft een lage HDT maar een hoge Vicat.
Van Formfutura, Devil Design en nog een aantal anderen kon ik alleen de Vicat vinden.
REAL gaf deze waarde aan via de helpdesk.

Ik ga hier geen hobby van maken, maar aanvullingen zijn natuurlijk welkom.

[ Voor 14% gewijzigd door rinkel op 20-05-2024 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Zach Freedman heeft weer eens een geweldig filmpje over filament gemaakt:

[Video: https://invidious.protokolla.fi/watch?v=weeG9yOp3i4]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
@_ferry_ Voor je topic start, ik kreeg afgelopen maandag de volgende mail van BambuLab, betreffende de "specials prijzen" voor hun "filament membership". Ze hebben er nu 1 soort extra bij voor hun lage prijs van tegen de €20, met gratis verzending > €55
dit ter info; ze hebben nog steed bijna niets op voorraad, zeker niet mèt spoel.!
QUOTE:

In the past, filament discounts were exclusive to members. We hope that more people can enjoy them. Therefore, we have now decided to remove the membership restrictions starting from March 13th and open up the filament discount benefits to everyone, adopting a straightforward approach by "calling a spade a spade".

What This Means for You

Buy More, Save More: Enjoy discounts on PLA Basic, PLA Matte, PETG Basic, PETG Translucent (new), and ABS. Get as low as US$19.99/roll for filament with spool and US$16.99/roll for refill, and there are no quantity limits on the purchase of filaments. Check the prices in your local currencies.

Trials of new filaments: By subscribing to Bambu Lab's newsletter, you'll become eligible to participate in trials of new filaments, getting the chance to try them before their official launch.

Being Truly Eco-Friendly

Environmental protection is something we care deeply about. We encourage you to continue using your finished master spool by reloading it with a new refill. In real terms, people now pay less for daily filaments than ever before and receive much more.

Expanded Refill Color Variants: We are in the process of completing refill options for all colors of PLA Basic and PLA Matte. Additionally, you can expect to see more options for cosmetic PLA and carbon fiber reinforced materials in the near future.

Happy 3D printing! If you have any questions about the filament, do not hesitate to contact us.

Warm regards,

Bambu Lab Team

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Mooi, als ze tzt weer goed voorraad hebben, en dan vooral de refills, is dat op zich wel gunstig. Vooral voor al die members die niet konden kopen door gebrek aan voorraad.
(Persoonlijk vind ik een refill helemaal prima, scheelt weer afval.)

Bij extrudr nu overigens 30% korting. Rol PLA zit dan op 18,20€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

_ferry_ schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:26:
Mooi, als ze tzt weer goed voorraad hebben, en dan vooral de refills, is dat op zich wel gunstig.
Verwacht eigenlijk dat de voorraad van de filamenten nu helemaal snel weg is zodra die er is.
Tis goed filament voor een goeie prijs als je meerdere rollen koopt. Dat de AMS alles automagisch oppakt met originele rollen/refills maakt het helemaal aantrekkelijk natuurlijk.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:57
Vraag; ik wil een aantal ((D&D) modellen transparant printen. Op de één of andere manier, heb ik in m'n hoofd dat PLA beter is voor details dan PETG. Bestaat er zoiets als (echt) doorzichtige PLA, zoals er is voor PETG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:45
MC Taz Man schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:23:
Vraag; ik wil een aantal ((D&D) modellen transparant printen. Op de één of andere manier, heb ik in m'n hoofd dat PLA beter is voor details dan PETG. Bestaat er zoiets als (echt) doorzichtige PLA, zoals er is voor PETG?
Als ik dit artikel bekijk, is het bij PLA toch echt niet zo doorzichtig als bij PETG van Overture die als laatste genoemd wordt:

https://all3dp.com/2/clea...ent-all-you-need-to-know/

Ben wel ook nieuwsgierig.!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-06 22:56

Fordox

00101010

Modellen en transparant wil je het liefste in resin printen.

Ik heb zelf veel geprobeert met transparant PETG printen, maar dan moet je je verwachtingen wel een beetje bijstellen. Het blijft FDM met een hoop lucht er doorheen, de lucht maakt het weer niet-transparant. Ook bij modellen die niet vlak zijn als een glasplaat, kun je ze vrijwel niet transparant maken, alleen licht-doorlatend.

Met PETG kun je prima hetzelfde detail halen als PLA overigens.

Maar misschien wil je kijken naar transparante PCTG, een neefje van PETG, dat net wat betere layer adhesion heeft en dus ook transparanter is. Print overigens ook prima.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
Bij PLA is het makkelijker om kleine details aan te brengen dan bij PETG.
Maar doorzichtig en details gaan niet zo goed samen; het is erg lastig om een miniature volledig transparant te maken.

Het artikel van @Richard89 is interessant maar echt een appels met peren vergelijking; ze hebben totaal verschillende printjes gebruikt per spoel/materiaal. Bij sommige zie je de infill zitten, dat zegt meer over het model dan het materiaal dat getest is; feit is dat hoe meer overgangen van lucht naar filament je hebt, hoe minder doorzichtig.

De laatste in het rijtje is dan ook nog eens met specifieke instellingen gemaakt, een kubusvormig model leent zich daar uitermate goed voor. Vaak is zaak om alles dezelfde kant op te printen; dus niet zoals standaard kris-kras maar elke laag dezelfde orientatie; alles als het ware in dezelfde kammende beweging. En voldoende (over)extrusie zodat er geen luchtbellen in zitten is cruciaal voor de echte see-through look.

Door de inherente vorm en kleine details van miniaturen vrees ik dat je hoe dan ook teleurgesteld gaat zijn met het resultaat als je op zoek bent naar echt transparant. Details zijn dan ook gewoon slechter zichtbaar. Je zou het gewoon eens kunnen proberen, maar bedenk ook of je niet voor semi-transparant wil gaan, bv doorzichtig blauw vind ik erg sfeervol persoonlijk.

Uiteindelijk is resin denk ik het beste voor waar je naar op zoek bent/lijkt, volgens mij kun je daar wel de beoogde transparantie + detaillering mee behalen. Maar dat is een heel andere tak van sport natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
Fordox schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:48:
[...]
Met PETG kun je prima hetzelfde detail halen als PLA overigens.
Met alle respect maar zowat iedereen die miniaturen print met FDM is het daar niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Wellicht was ik niet helemaal duidelijk. Ik wil (en verwacht) niet tranparantie als in glas, noch verwacht ik dat de details echt zichtbaar blijven.

Mijn doel is dat bepaalde draken (kristal, etc) semi-doorzichtig geprint kunnen worden. Meer voor de leuk, dan voor de "oh kijk die mooie details".

Oh & PETG zuigt voor details :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
MC Taz Man schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:56:
Wellicht was ik niet helemaal duidelijk. Ik wil (en verwacht) niet tranparantie als in glas, noch verwacht ik dat de details echt zichtbaar blijven.

Mijn doel is dat bepaalde draken (kristal, etc) semi-doorzichtig geprint kunnen worden. Meer voor de leuk, dan voor de "oh kijk die mooie details".

In dat geval zou ik persoonlijk voor een PLA gaan eventueel in een leuke kleur. Jammere is wel dat je aan 1kg vast zit, mocht je echt graag willen zou ik eventueel wel een sample voor je af kunnen snijden voor een zacht prijsje; ik heb transparant PLA en transparant blauw PLA van R3d. Zou in een envelop moeten passen dus verzendkosten zijn ook niet zo hoog dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
A Lurker schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:59:
[...]

In dat geval zou ik persoonlijk voor een PLA gaan eventueel in een leuke kleur. Jammere is wel dat je aan 1kg vast zit, mocht je echt graag willen zou ik eventueel wel een sample voor je af kunnen snijden voor een zacht prijsje; ik heb transparant PLA en transparant blauw PLA van R3d. Zou in een envelop moeten passen dus verzendkosten zijn ook niet zo hoog dan.
Die draken komen in wyrmling, young, adult & ancient... Zowel op de grond, als vliegend... Een kilo is geen probleem :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-06 18:38
MC Taz Man schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:56:

Details en transparant in "Dungeon & Dragons" is eigenlijk onbegonnen werk. Ik heb veel 3D prints gezien en ook de duizenden filament reclamaties behandeld, maar echt mooie prints heb ik nog niet gezien.

Voor details en transparantie kom je dan echt bij resin uit en dan nog met nabewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youtakun
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-01 09:19
Nieuw hier, en omdat tl;dr ben ik bij een bij handjevol willekeurige posts gestopt met scrollen (meer in het vorige topic dan deze).

Één ding dat mij opvalt is dat mensen soms klagen over 123-3D Jupiter, o.a. dat deze loslaat van de plaat.
Wat mij tevens opvalt is dat mensen nagenoeg alleen maar printen op 195-215°C met plaat op 50-60°C.

Nadat ik mijn eerste printerspoel (die die bij de printer1 zit) opgemaakt had, ben ik klakkeloos met dezelfde filament preset verder gaan printen, en daar tot nog toe alleen maar van af geweken in geval van silk filament. Ik dacht, waarom switchen als het werkt. Tot nu toe bijna identieke resultaten2 met Juliter, REAL, eSun, BASF, PolyTerra en colorFabb Economy (moest de TUSH printen om deze gigantische spoel überhaupt te kunnen gebruiken).

Ik print PLA op 220°C/65°C met 250mm/s en heb nooit problemen gehad. Ik had zware problemen met 55°C.
Ik print PLA Satin/Silk/Kameleon op 250°C/65°C met 60mm/s (gaf beste glans na een reeks tests).

Voor alle merken moet ik wel eens brim inschakelen om loslaten te voorkomen.

1. Is er een reden dat anderen koeler printen?
2. Zouden anderen betere ervaringen kunnen hebben met mijn temperaturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVpGh_MI5qk5dbitPABJOdkyRB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xzs6kzJ4pQiojkdBDcO5IAI.jpg?f=fotoalbum_large

1) Bambu P1P (geen enclosure), textured PEI plaat, glad PEI plaat (Aliexpress, deze hecht als een malle!), hologram plaat (Aliexpress)
2) Bij silk en transparant zijn overhangs moeilijker

[ Voor 29% gewijzigd door youtakun op 20-03-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
youtakun schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:13:
Nieuw hier, en omdat tl;dr ben ik bij een bij handjevol willekeurige posts gestopt met scrollen (meer in het vorige topic dan deze).

Één ding dat mij opvalt is dat mensen soms klagen over 123-3D Jupiter, o.a. dat deze loslaat van de plaat.
Wat mij tevens opvalt is dat mensen nagenoeg alleen maar printen op 195-215°C met plaat op 50-60°C.

Nadat ik mijn eerste printerspoel (die die bij de printer1 zit) opgemaakt had, ben ik klakkeloos met dezelfde filament preset verder gaan printen, en daar tot nog toe alleen maar van af geweken in geval van silk filament. Ik dacht, waarom switchen als het werkt. Tot nu toe bijna identieke resultaten2 met Juliter, REAL, eSun, BASF, PolyTerra en colorFabb Economy (moest de TUSH printen om deze gigantische spoel überhaupt te kunnen gebruiken).

Ik print PLA op 220°C/65°C met 250mm/s en heb nooit problemen gehad. Ik had zware problemen met 55°C.
Ik print PLA Satin/Silk/Kameleon op 250°C/65°C met 60mm/s (gaf beste glans na een reeks tests).

Voor alle merken moet ik wel eens brim inschakelen om loslaten te voorkomen.

1. Is er een reden dat anderen koeler printen?
2. Zouden anderen betere ervaringen kunnen hebben met mijn temperaturen?

[Afbeelding]

1) Bambu P1P (geen enclosure), textured PEI plaat, glad PEI plaat (Aliexpress, deze hecht als een malle!), hologram plaat (Aliexpress)
2) Bij silk en transparant zijn overhangs moeilijker
Ik print PLA eigenlijk altijd op een 60°C bed.
De temperatuur van filament wijkt soms af, afhankelijk van merk, printsnelheid en of glans. Op hogere temperaturen krijg PLA meer glans, maar op hogere snelheid wordt het weer mat. Dus als je een meer matte uitstraling wilt: lagere temperatuur (maar weer slechtere layer bonding)
Er zijn "hoge snelheid" PLA varianten, die smelten eerder, en zo hogere snelheden mogelijk te maken zonder de temperatuur teveel hoger te hoeven instellen.
Bij mij varieert het van 205 - 225 ongeveer.
Eigenlijk wil ik al een tijdje terug naar 2 merken, dat scheelt veel instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
gumtree schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:29:
[...]

Details en transparant in "Dungeon & Dragons" is eigenlijk onbegonnen werk. Ik heb veel 3D prints gezien en ook de duizenden filament reclamaties behandeld, maar echt mooie prints heb ik nog niet gezien.

Voor details en transparantie kom je dan echt bij resin uit en dan nog met nabewerking.
PLA kán heel goed genoeg details maken, anders. Zolang je maar op 0.08mm layer height print en het juiste filament gebruikt.

Dat doorzichtig daar niet bij hoort, helaas :D. Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
MC Taz Man schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 06:23:
[...]

PLA kán heel goed genoeg details maken, anders. Zolang je maar op 0.08mm layer height print en het juiste filament gebruikt.

Dat doorzichtig daar niet bij hoort, helaas :D. Dank
Nou.. Transparante PLA/PETG kan ook redelijk transparant geprint worden zolang je flink aan de slag gaat met de settings.
youtakun schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:13:

Dit is vaak een "afstellingsdingetje" met de Z as dan dat het echt een temperatuur probleempje is.
Ik heb per ongeluk eens de printer aangezet terwijl ik mijn Pei plaat er ondersteboven op had zitten(zijde zonder pei). De print bleef gewoon zitten gedurende de hele printtijd en zat gewoon goed vast op de flexibele plaat.

[ Voor 32% gewijzigd door wally1987 op 21-03-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Net een rol Colorfabb woodfill binnen en een bootje geprint.
Weinig hout, totdat je het gaat schuren. Print wel makkelijk.
Ik had een paar jaar terug een rol van Jupiter, daar zat veel meer hout in en voelde ook veel meer aan als hout. Printte wel veel lastiger.
Ik denk dat ik toch weer een rol van Jupiter ga halen.

Nu een bootje van Colorfabb bronzefill printen....

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 22-03-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 09:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOfxKIHemIencEEVj2Y08Efjelk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/FVafruMkHwo3ZuqegHQV8Tsb.gif?f=user_large

Eerste test met Polymaker PolyTerra PLA Dual Mixed Berries Red-Dark Blue. Best leuk, maar denk alleen bij geschikte prints. Zie het dakje van de benchy...dat maakt het niet mooier. Zal het eens proberen bij een buste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVf-kdQhzvZIB-nTKd-wQVxq8D0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/86djIIRN8ONhz3naWiGGCmQf.png?f=user_large

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Laatst online: 12:40
rinkel schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:27:
Net een rol Colorfabb woodfill binnen en een bootje geprint.
Weinig hout, totdat je het gaat schuren. Print wel makkelijk.
Ik had een paar jaar terug een rol van Jupiter, daar zat veel meer hout in en voelde ook veel meer aan als hout. Printte wel veel lastiger.
Ik denk dat ik toch weer een rol van Jupiter ga halen.

Nu een bootje van Colorfabb bronzefill printen....
Ben heel benieuwd naar je ervaring (en tips) voor de bronzefill. Ik heb een rol formfutura bronzefill en krijg het niet lekker geprint tot nu toe..

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Leviathius schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:52:
[...]

Ben heel benieuwd naar je ervaring (en tips) voor de bronzefill. Ik heb een rol formfutura bronzefill en krijg het niet lekker geprint tot nu toe..
Bronzefill van Colorfabb print prima. Vergt wel heel veel nabewerking, heel mat en grof na printen.
Ik print met een 0.6 nozzle op 215
Coasting aan, niet al te snel, zo rond de 50mm/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 20:08
Iemand ervaring met eSun PETG+HS of FormFutura EasyFil ePETG in combinatie met de AMS (en een P1S, maar X1 zal vergelijkbaar zijn)? Beide een spoel van karton en dat is nieuw voor mij; ik heb ook nog nooit omgespoeld en als het even kan (gemak dient de mens) wil ik daar ook niet aan beginnen.

Ik las goede ervaringen met Elegoo high speed PETG, maar dat is al tijden uitverkocht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-06 11:16

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

wally1987 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:23:
[...]

Nou.. Transparante PLA/PETG kan ook redelijk transparant geprint worden zolang je flink aan de slag gaat met de settings.
[YouTube: Transparent FDM 3D Prints are Clearly Stronger!]

[...]

Dit is vaak een "afstellingsdingetje" met de Z as dan dat het echt een temperatuur probleempje is.
Ik heb per ongeluk eens de printer aangezet terwijl ik mijn Pei plaat er ondersteboven op had zitten(zijde zonder pei). De print bleef gewoon zitten gedurende de hele printtijd en zat gewoon goed vast op de flexibele plaat.
Voor betere transparantie kun je beter naar PCTG gaan kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
pyotr schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:51:
Iemand ervaring met eSun PETG+HS of FormFutura EasyFil ePETG in combinatie met de AMS (en een P1S, maar X1 zal vergelijkbaar zijn)? Beide een spoel van karton en dat is nieuw voor mij; ik heb ook nog nooit omgespoeld en als het even kan (gemak dient de mens) wil ik daar ook niet aan beginnen.

Ik las goede ervaringen met Elegoo high speed PETG, maar dat is al tijden uitverkocht :(
Er zijn printbare ringen te vinden voor om de rand van de spoel zodat ze toch in de AMS kunnen dacht ik.

Heb zelf het ongeluk gehad om verkeerd gelabelde eSun petg+hs te krijgen toen ik gewone besteld had.
Print op een ender3 met z'n beperkingen voor geen meter, op een ratrig vcore gewoon goed en zonder enige moeite.
Enige wat opviel was een penetrante plastic/alcoholgeur tijdens het printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:02

_Eend_

🌻🇺🇦

Zijn er meer mensen die problemen hebben met eSun PETG? Ik heb hier een rol zwarte PETG die ik +/- 2 maanden geleden heb gekocht, en het filament lijkt veel te strak om de spoel gewikkeld te zijn waardoor het filament regelmatig blijft 'klemmen'. Of is dit een eigenschap van PETG? (dit is mijn eerste spoel PETG) Het maakt niet uit of het filament nou 'kletsnat' is of dat het net uit de droger komt.. De spoel zit in een bak met een luchtvochtigheid van 28-35% Het zit er zo strak omheen dat mijn extruder vaak moeite heeft met extruden omdat het filament teveel weerstand biedt, terwijl de rol op een filament roller staat. Met andere rollen, PLA en TPU op dezelfde roller heb ik dit probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06 23:59
Heb recent via Tinytronics PLA gekocht.
Merk azurefilm.
Maar moet zeggen dat het prima print.
Geen stringing en hecht goed aan PEI bed.
https://www.tinytronics.n.../filament/1.75mm-filament
Was op aanraden van mijn zwager.
Vond de prijzen wel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ocirina
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-06 22:37
Ik kan het antwoord niet zo snel in dit topic terugvinden. Maar passen de (nieuwe?) 123-3d rollen van de Jupiter serie in de BambuLab AMS?

Online staan de specificaties op 6,8 cm. De rol die ik heb is eerder richting de 8cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
3dmazter schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:52:
Heb recent via Tinytronics PLA gekocht.
Merk azurefilm.
Maar moet zeggen dat het prima print.
Geen stringing en hecht goed aan PEI bed.
https://www.tinytronics.n.../filament/1.75mm-filament
Was op aanraden van mijn zwager.
Vond de prijzen wel redelijk.
Devil Design bij TinyTronics is ook goed spul. Zelf dat AzureFilm nog niet geprobeerd, bij 3DJake zijn de reviews (niet veel uberhaupt) niet echt heel positief. Zie wel dat ze een hoop nieuwe kleuren hebben toegevoegd tov de laatste keer dat ik keek. Misschien toch eens rainbow of dual color filament uitproberen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06 23:59
Leviathius schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:32:
[...]

Devil Design bij TinyTronics is ook goed spul. Zelf dat AzureFilm nog niet geprobeerd, bij 3DJake zijn de reviews (niet veel uberhaupt) niet echt heel positief. Zie wel dat ze een hoop nieuwe kleuren hebben toegevoegd tov de laatste keer dat ik keek. Misschien toch eens rainbow of dual color filament uitproberen binnenkort.
Ik vond de devil design juist wat minder lekker printen.
Maar niet slecht.
Al moest hij wel even een paar uur in de filament droger.
Daarna ging het al een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
Nog wat interessante soorten filament gevonden op AliExpress:
PINRUI PETG Carbon Fiber deze heb ik daadwerkelijk al in huis en mee geprint. De 1e rol moest wel eerst gedroogd worden ondanks dat de rol wel vacuüm uit de verpakking kwam. De 2e rol er maar gelijk bij in de droger gedaan, dus weet niet of het een eenmalig iets was. Daarnaast ben ik helaas niet in staat om de mechanische eigenschappen te testen om na te gaan of de carbon fiber daadwerkelijk iets bijdraagt bij dit merk, maar het print in ieder geval uitstekend en de matte afwerking is persoonlijk erg mooi.
Dus zelfs al zouden de carbon fibers niks bijdragen aan de mechanische eigenschappen is dit 1 van de weinige manieren om aan mat afgewerkte PETG te komen tegen een redelijke prijs.

Daarnaast staat deze ook op mijn lijstje sinds kort:
Carbon fiber Black ASA en ben erg benieuwd of de carbon fiber kan helpen tegen het warpen in dit geval...
Al met al een redelijke prijs voor CF-ASA wat al niet veel te verkrijgen is in de meeste Nederlandse shops.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Spekkie88 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:49:
Nog wat interessante soorten filament gevonden op AliExpress:
PINRUI PETG Carbon Fiber deze heb ik daadwerkelijk al in huis en mee geprint. De 1e rol moest wel eerst gedroogd worden ondanks dat de rol wel vacuüm uit de verpakking kwam. De 2e rol er maar gelijk bij in de droger gedaan, dus weet niet of het een eenmalig iets was. Daarnaast ben ik helaas niet in staat om de mechanische eigenschappen te testen om na te gaan of de carbon fiber daadwerkelijk iets bijdraagt bij dit merk, maar het print in ieder geval uitstekend en de matte afwerking is persoonlijk erg mooi.
Dus zelfs al zouden de carbon fibers niks bijdragen aan de mechanische eigenschappen is dit 1 van de weinige manieren om aan mat afgewerkte PETG te komen tegen een redelijke prijs.

Daarnaast staat deze ook op mijn lijstje sinds kort:
Carbon fiber Black ASA en ben erg benieuwd of de carbon fiber kan helpen tegen het warpen in dit geval...
Al met al een redelijke prijs voor CF-ASA wat al niet veel te verkrijgen is in de meeste Nederlandse shops.
Over het algemeen voegt CF niet zoveel toe kwa eigenschappen, soms wordt het wat broos.
Maar het wordt het er wel mooier van en print veel makkelijker. Ik kan CF-PC prima printen op mijn open printer. PC zonder CF is dat echt onmogelijk.
Dus ik denk dat ASA-CF zeker makkelijker te printen zal zijn (en mooi).

Kexcelled had ooit in een interview gezegd dat PLA-CF meer een gimmick is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
rinkel schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:04:
[...]

Over het algemeen voegt CF niet zoveel toe kwa eigenschappen, soms wordt het wat broos.
Maar het wordt het er wel mooier van en print veel makkelijker. Ik kan CF-PC prima printen op mijn open printer. PC zonder CF is dat echt onmogelijk.
Dus ik denk dat ASA-CF zeker makkelijker te printen zal zijn (en mooi).

Kexcelled had ooit in een interview gezegd dat PLA-CF meer een gimmick is.
Klopt, pla-cf is eigenlijk alleen esthetisch, waarbij PETG-cf het wel stijver is dan regulier PETG en zelfs de hitte bestendigheid kan verbeteren, maar dat heeft nog wel wat randvoorwaarden.
Met name wat voor soort carbon fiber er is gebruikt maakt nog al verschil. Sommige gebruiken chopped en andere meer fijn vermalen, waarbij de vermalen carbon fiber variant nauwelijks iets toevoegt aan de eigenschappen van het fillement anders dan de matte afwerking...
Daarnaast is er bij die PINRUI totaal geen specsheet te vinden online, wat het een behoorlijk giswerk maakt. Maar ondanks dat is het zoals gezegd de enige variant van mat PETG die ik ken, dus zelfs als zou het mechanisch niks toevoegen heb je nog steeds de voordelen van PETG tov PLA en een matte afwerking, want ik ken verder geen andere variant van mat PETG.

En voor de ASA-CF hoop ik inderdaad dat het vooral de warping tijdens het printen verminderd waardoor het makkelijker te printen is. Ik heb momenteel wel een rol ASA van Devil Design waar ik erg tevreden over ben, maar regulier ASA blijft lastig printen op een open printer, ookal heb ik mijn printer dan enigszins afgeschermt.

Dat gezegd hebbende kwam ik net ook transparant rainbow PETG tegen _/-\o_ op AliExpress, waarom zie ik dat niet hier in reguliere stores? De prijs op AliExpress kwam namelijk nog steeds op €35 voor een kilo en dat was het me dan ook weer niet waard, maar het idee alleen al liep ik gelijk warm voor!

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Al een tijdje print ik met Devil via een starterkit van OpenCircuit https://opencircuit.nl/pr....75mm-6-rollen-van-0.33kg
Vooral het filament van de zwarte rol blijft te veel plakken. Maar ja: schuur, geen droogkast, net winter geweest. Ik lees hier over je filament in een droogkastje doen en dan weer, hup printen. Is dat voldoende of moet je daarna nog op- en afrollen? En kun je volstaan met 1 droogbox of is een grotere setup voor meerdere rollen het overwegen waard (ik kom wat diy-projectjes tegen van ikea-boxen)?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Iemand toevallig een adresje voor goedkope petg? 10-15 euro per kg. Mag van ali, hoeft niet mooi te printen, het is voor functionele prints.

Ik heb zelf al wel wat gevonden her en der in die prijsklasse, maar nog niks wat langdurig goed leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Eusebius schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:45:
Al een tijdje print ik met Devil via een starterkit van OpenCircuit https://opencircuit.nl/pr....75mm-6-rollen-van-0.33kg
Vooral het filament van de zwarte rol blijft te veel plakken. Maar ja: schuur, geen droogkast, net winter geweest. Ik lees hier over je filament in een droogkastje doen en dan weer, hup printen. Is dat voldoende of moet je daarna nog op- en afrollen? En kun je volstaan met 1 droogbox of is een grotere setup voor meerdere rollen het overwegen waard (ik kom wat diy-projectjes tegen van ikea-boxen)?
Ik heb wel ervaring met eigen dryboxes maken, maar als het te veel plakt is het niet het vocht wat je parten speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
@Spekkie88
Colorfabb heeft een semi matte petg, daar heb ik een rol van.
Het is idd semi matte, maar ook iets minder sterk dan regulier petg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie88
A Lurker schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:47:
Iemand toevallig een adresje voor goedkope petg? 10-15 euro per kg. Mag van ali, hoeft niet mooi te printen, het is voor functionele prints.

Ik heb zelf al wel wat gevonden her en der in die prijsklasse, maar nog niks wat langdurig goed leverbaar is.
Ik heb een aantal rollen GEEETECH van AliExpress is niet altijd voorradig, maar shipped vanuit Duitsland en is ook snel in huis. Laat je niet afschrikken door de hoge verzendkosten, want die gaan maar iets van 2 euro omhoog per rol extra rol, zo kom je makkelijk onder de 15 euro per rol als je er meer dan 1 besteld (hoeft niet persee hetzelfde soort filament te zijn)
Heb het idee dat ze met enige regelmaat een lading naar dat distributie centrum sturen, want het is vaak met een paar weken weer volop voorradig.
En print nog eens prima ook...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
A Lurker schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:49:
[...]

maar als het te veel plakt is het niet het vocht wat je parten speelt.
Maar wat dan wel? Ik merk dat het filament een beetje aan elkaar zit en ging ervan uit dat het de vochtigheid was (koude schuur, amper verwarming, niet geïsoleerd).

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyboarder
  • Laatst online: 08:37

Ik was zelf ook opzoek naar iets vergelijkbaars voor PLA. Nu heb ik gevonden dat ze bij Discountoffice.nl zowel PLA/PLA+ en PETG hebben van Creality voor onder de €15 per kg (https://discountoffice.nl/s/3d-filamenten/brand/Creality/).

Heeft er iemand hier ervaring met Creality filament?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-06 22:56

Fordox

00101010

Voor 16,80 kun je prima DevilDesign PETG kopen bij Tinytronics.

Edit: Ik zie nu net dat ze de prijs omhoog hebben gegooid naar 18 euro

[ Voor 7% gewijzigd door Fordox op 03-04-2024 22:40 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Spekkie88 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 00:10:
[...]

Ik heb een aantal rollen GEEETECH van AliExpress is niet altijd voorradig, maar shipped vanuit Duitsland en is ook snel in huis. Laat je niet afschrikken door de hoge verzendkosten, want die gaan maar iets van 2 euro omhoog per rol extra rol, zo kom je makkelijk onder de 15 euro per rol als je er meer dan 1 besteld (hoeft niet persee hetzelfde soort filament te zijn)
Heb het idee dat ze met enige regelmaat een lading naar dat distributie centrum sturen, want het is vaak met een paar weken weer volop voorradig.
En print nog eens prima ook...
Volgens mij zit dezelfde leverancier ook op eBay.
Het valt op dat bij beide hetzelfde filament over blijft aan het einde van hun voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
wally1987 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 00:11:
[...]

Volgens mij zit dezelfde leverancier ook op eBay.
Het valt op dat bij beide hetzelfde filament over blijft aan het einde van hun voorraad.
Er zijn ook meerdere AliExpress stores die ook GEEETECH verkopen met inderdaad exact dezelfde voorraad verstuurd uit Duitsland, ook de prijs verschilt van maar een paar cent en voor zover ik weet is de store waar ik naar link de originele.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Fordox schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:39:
[...]

Voor 16,80 kun je prima DevilDesign PETG kopen bij Tinytronics.

Edit: Ik zie nu net dat ze de prijs omhoog hebben gegooid naar 18 euro
Die €16,80 was de prijs met korting van tijdens hun 10-year anniversary sale. Het was altijd al €18 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-06 22:55
Ik heb een tijdje terug DevilDesign PETG wit en graphite gekocht en met beiden onlangs geprint.
Prima resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Ohmarinus schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:05:
[...]

Die €16,80 was de prijs met korting van tijdens hun 10-year anniversary sale. Het was altijd al €18 :)
Het was €16,20 want je kreeg 10% korting tijdens de anniversary sale ;)
Heb 26 rollen ingeslagen voor de etsy shop die ik wil starten namelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Boullie op 04-04-2024 16:35 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Boullie schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:34:
[...]

Het was €16,20 want je kreeg 10% korting tijdens de anniversary sale ;)
Heb 26 rollen ingeslagen voor de etsy shop die ik wil starten namelijk.
Of het nou 16,20 of 16,80 was dat maakt natuurlijk niet uit. Ik gaf al duidelijk aan dat het met de anniversary sale te maken had, die 60 cent verschil is irrelevant want ik reageerde op de prijs die Fordox noemde (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-06 07:11
Iemand hier ervaring met Elegoo?

10kg zwart aan €102

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:54

matroosoft

Lone Christian

Ocirina schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:59:
Ik kan het antwoord niet zo snel in dit topic terugvinden. Maar passen de (nieuwe?) 123-3d rollen van de Jupiter serie in de BambuLab AMS?

Online staan de specificaties op 6,8 cm. De rol die ik heb is eerder richting de 8cm.
Oude rollen waren breder, ze zijn bijna volledig overgestapt op 6,8 nu zodat hij in de BambuLabs AMS past. Sommige kleuren zijn vooralsnog alleen in de brede maat verkrijgbaar maar zodra de voorraad bij hun op is gaan die ook naar 6,8. Goed opletten met bestellen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
Ik wil graag 10kg petg kopen:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006669741386.html

Voor 91 euro incl verzending. Maar 10kg vind ik wat te veel, dus zou het graag willen splitsen met iemand hier; 5kg ieder.

Mocht er interesse zijn laat even weten hier en dan kunnen we de details in PM verder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:52
Orky Rulez schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:53:

10kg zwart aan €102
Mooie deal, de reviews zijn goed zie ik na een snelle zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axhill
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-10-2024
Helemaal nieuw, zowel hier als met 3D printen.
Vandaag zelfs mijn eerste 3D printer gekocht, een Creality Ender 3 S1 Pro, maar ik heb er nog geen filament bij. Ga natuurlijk beginnen met PLA en kwam dus op deze site terecht. Ik zie helaas geen duidelijke voorkeur voor een merk, dus wordt het voor mij wat lastig kiezen.
Probeer nu dan de moeilijke vraag te stellen, welk PLA is het best voor mijn printer? Kleur wit en zwart.
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 27-06 18:22

Ravhin

no <root>...

Welkom :) Ik heb goede ervaring met eSun voor PLA. Niet te duur en consistent rol voor rol.
Er zullen nog veel meer merken zijn die hetzelfde kunnen voor meer of minder geld. Probeer er een die niet de goedkoopste is en kijk of het je bevalt.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Definieer "het beste".
Meeste filament voor de beste prijs, beste verwerking, of de beste kleuren?
De verschillen zijn overigens niet enorm, met vrijwel alle PLA filamenten kun je gewoon prima beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:44
Axhill schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:10:
Vandaag zelfs mijn eerste 3D printer gekocht, een Creality Ender 3 S1 Pro, maar ik heb er nog geen filament bij. Ga natuurlijk beginnen met PLA en kwam dus op deze site terecht. Ik zie helaas geen duidelijke voorkeur voor een merk, dus wordt het voor mij wat lastig kiezen.
Probeer nu dan de moeilijke vraag te stellen, welk PLA is het best voor mijn printer? Kleur wit en zwart.
Ben benieuwd!
Ik heb sinds vorige week exact hetzelfde type printer overgenomen. Had er geen PLA bij, dus heb snel een bestelling gedaan bij 123-3d. Donderdagavond besteld en de volgende dag al in huis. Twee rollen jupiter 1.75 PLA (wit/zwart) en daarmee print ik nu dagelijks. Dus die kan ik je sowieso aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Axhill schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:10:
Ben benieuwd!
Ik print tegenwoordig eigenlijk alleen maar met eSUN PLA+, 23-25 euro per kilo (dus gewoon prima prijs) en print lekker, blijft ook lang houdbaar zonder tussendoor te moeten drogen.
Ik merk dat de donkere kleuren (donkerblauw, zwart) wat sneller beginnen te breken dan de fellere kleuren (wit, oranje), maar ik heb voor 40 euro een voedseldroogmachine gekocht die ik dan een uurtje of twee aan zet met de rol erin en dan is het allemaal weer perfect.

Als je nieuw bent kan ik je aanraden om meteen z.s.m. een afsluitbare bak te kopen waar je een rol of 5 in kwijt kunt, en alle open rollen daar in te bewaren. Voor 20-30 euro heb je een luchtvochtigheidsmeter en een pot van die bolletjes om te ontvochtigen, probeer de binnenkant van die bak rond de 12% te houden, dan gaat je filament heel lang mee.

Zolang je geen composiet filament gebruikt (bijv. met koolstofvezel erdoorheen) maakt het voor je printer allemaal weinig uit, het is wel raadzaam om tussen filament changes een keer een cold pull te doen zodat je echt geen restjes meer hebt zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door Oon op 10-04-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06 22:03
Ik zie voor een beginnende hobbyist niet echt reden om zich meteen druk te maken om het vochtvrij te houden van PLA. Als je PETG of andere meer gevoelige filamenten gebruikt wel. Tenminste, ik doe het wel met PETG, maar heb nooit getest wat de negatieve gevolgen zijn van het niet droog bewaren van dat filament.

De beste merken?
Prusament is geweldig. Maar dat zal vast ook liggen aan het feit dat ik print op een MK3S en prusaslicer gebruik.
Verder heb ik nooit problemen ondervonden met filament.
Jupiter, SUNLU, eSUN, Eryone, Tinmorry, Overture (matte), Ziro (silk): allemaal goed.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
Oon schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:08:
[...]

Ik print tegenwoordig eigenlijk alleen maar met eSUN PLA+, 23-25 euro per kilo (dus gewoon prima prijs) en print lekker, blijft ook lang houdbaar zonder tussendoor te moeten drogen.
Wilde je toch even als tip meegeven dat eSun PLA+ op diverse plekken voor rond de 20 euro/kg te krijgen is. Bij 3dwensshop en 3dJake bijvoorbeeld. Dat 123-3d er 25 voor vraagt begrijp ik niet eerlijk gezegd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Leviathius schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:14:
[...]

Wilde je toch even als tip meegeven dat eSun PLA+ op diverse plekken voor rond de 20 euro/kg te krijgen is. Bij 3dwensshop en 3dJake bijvoorbeeld. Dat 123-3d er 25 voor vraagt begrijp ik niet eerlijk gezegd..
Ik bestel ze meestal bij Amazon, maar bedankt voor de tip! Ga ik toch maar eens kijken dan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roald98
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-06 15:09
Oon schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:53:
[...]

Ik bestel ze meestal bij Amazon, maar bedankt voor de tip! Ga ik toch maar eens kijken dan
mocht je grotere aantallen willen bestellen hebben ze via hun eigen site vaak aanbiedingen. zo heb ik 9 rollen kunnen bestellen voor €16 per kilo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyboarder

10kg zwart aan €102
Vandaag mijn Elegoo PLA+ binnen gekregen. Benchy print met stardaard settings op de Bambu X1C zonder problemen. Heb 2x 2kg besteld (2kg word geleverd als 2x 1kg rol) en dan kom je uit op €13.50 per rol/kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel_78
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:19
.

[ Voor 245% gewijzigd door Michiel_78 op 18-04-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel_78
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:19
Xalopalyps schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:45:
Heeft iemand een goede tip voor een grote opbergbox waar een x aantal filamentrollen in passen die niet meer vacuum verpakt zijn? Ik wil daar met silicagel + een sensor een goedkope berging van maken voor filament wat ik in gebruik heb.
https://www.blokker.nl/ir...liter--zwart/3600687.html

Deze gebruik ik voor filament dat ik niet in gebruik heb, maar je zou m evt kunnen tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyboarder
Ik gebruik zelf een box van de ikea, passen 8 rollen in.
https://www.ikea.com/nl/n...el-transparant-s69440761/

Met deze houders
https://www.printables.co...t-for-ikea-samla-2245l-bo

En deze clips voor het deksel
https://www.printables.co...ea-samla-clip-lock-45l65l

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RY3qpww/2024-04-18-21-39-50.jpg

De hygrometer houder en silica gel bakjes zijn zelf ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Ik kwam gister een Tiktok filmpje tegen waarin iemand erg nette afwerking had, hij gaf aan dat hij Bambulab PLA-CF filament gebruikt, wat bijna geen layer lines achterlaat..

is dit filament zo "smooth" en dus beter dan normaal PLA qua uiterlijk? Ik snap dat het steviger is vanwege de carbon-fiber wat erin verwerkt zit, maar maakt het je prints ook echt mooier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Richard89 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:50:
Ik kwam gister een Tiktok filmpje tegen waarin iemand erg nette afwerking had, hij gaf aan dat hij Bambulab PLA-CF filament gebruikt, wat bijna geen layer lines achterlaat..

is dit filament zo "smooth" en dus beter dan normaal PLA qua uiterlijk? Ik snap dat het steviger is vanwege de carbon-fiber wat erin verwerkt zit, maar maakt het je prints ook echt mooier?
Ligt ook heel erg aan het licht, de hoek met de camera bepaalt de refractie van het licht. En vaak zien printjes er van een afstand altijd mooi uit. Toevoegingen kunnen daar ook een rol in spelen inderdaad, net als dat Silk oneffenheden juist weer heel erg laat zien.

Zonder het filmpje te delen is het lastig in te schatten of dit aan de hand was.

ABS is wel een filament wat bekend staat om strakkere/gladdere afwerking, van PLA-CF weet ik het zo niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 23:35

10kg zwart aan €102
Heb dit binnen, maar tot nu to erg veel problemen op mn Bambu X1c, hoekjes die loslaten, spagetti. Nog niet met andere filamenten gehad. Nu printen met 60 graden bedtemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 08:57
Best lastig soms kleurenblind zijn... Ik zoek PLA+ in deze kleur:

Afbeeldingslocatie: https://img.bricklink.com/ItemImage/PN/9/3947a.png

Ik heb goede ervaringen met eSUN, iemand tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-06 11:38
Danielson schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:17:

[Afbeelding]

Lijkt mij t meeste op silver, grijs vindt ik namelijk donkerder

https://amzn.eu/d/8UUl3BZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 08:57
GodZZila schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Lijkt mij t meeste op silver, grijs vindt ik namelijk donkerder

https://amzn.eu/d/8UUl3BZ
Thx! Besteld! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davefox
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-06 11:03
Helaas heb ik slechte ervaringen met de Jayo PLA+.

Heb de hele tijd dat het filament begint te slippen, en heb ook gehad dat de hele bowdentube zat verstopt.
Het slippen heb ik kunnen oplossen door de print langzamer te zetten.

Iemand anders deze problemen met de pla+ filament van Jayo.

Het is niet Jayo zelf. Heb ook de PLA meta, en deze print als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
davefox schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:58:
Helaas heb ik slechte ervaringen met de Jayo PLA+.

Heb de hele tijd dat het filament begint te slippen, en heb ook gehad dat de hele bowdentube zat verstopt.
Het slippen heb ik kunnen oplossen door de print langzamer te zetten.

Iemand anders deze problemen met de pla+ filament van Jayo.

Het is niet Jayo zelf. Heb ook de PLA meta, en deze print als een zonnetje.
Geen ervaring mee, maar heb je al geprobeerd om op hogere temperatuur te printen?
Bij mij moet Devil Design bijvoorbeeld ook een 10 graden hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
ABS+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05fnzRydi9LJS2M8SEPvgsZZoOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GZpgobkhkt8XEgGRMWEMPGr.jpg?f=fotoalbum_large

Deze hangt er nu 3 weken. De oude was in ASA, die heeft een half jaar gehangen zonder problemen. Alleen waren daar de fans stuk, dus vandaar even deze opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Alles met een '+' is automatisch verdacht. Ik heb liever dat men dan aangeeft wat men heeft bijgemengd, zodat het duidelijk is welke eigenschappen er dan ontstaan.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
ocf81 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:47:
Alles met een '+' is automatisch verdacht. Ik heb liever dat men dan aangeeft wat men heeft bijgemengd, zodat het duidelijk is welke eigenschappen er dan ontstaan.
Eens, maar die nevermore vond ik wat lastig te printen, dat gaat een stuk makkelijker met ABS+
Uiteindelijk is dat wel gelukt met ASA, nog even de fans wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Ik wil voor iemand deze houder printen:

https://makerworld.com/en...m=search#profileId-107783

Aangezien het sterk moet zijn, denk ik zelf dat ASA het juiste filament hiervoor is, maar er is inmiddels zoveel, dat ik toch benieuwd ben of jullie voor iets anders zou kiezen dan ASA.

ASA of toch iets anders kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Richard89 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:38:
Ik wil voor iemand deze houder printen:

https://makerworld.com/en...m=search#profileId-107783

Aangezien het sterk moet zijn, denk ik zelf dat ASA het juiste filament hiervoor is, maar er is inmiddels zoveel, dat ik toch benieuwd ben of jullie voor iets anders zou kiezen dan ASA.

ASA of toch iets anders kiezen?
Ding is voor buiten toch? PETG of ASA, ik zou voor ASA gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
rinkel schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:10:
[...]

Ding is voor buiten toch? PETG of ASA, ik zou voor ASA gaan.
Ja klopt, is voor buiten inderdaad, voor aan een camper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Richard89 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:37:
[...]

Ja klopt, is voor buiten inderdaad, voor aan een camper.
Dan heb je inderdaad de keus uit PETG of ASA, ABS kan ook, maar is gewoon minder dan ASA bij gebruik buiten.
PETG is ook een prima optie. Wat heb je liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
rinkel schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:28:
[...]

Dan heb je inderdaad de keus uit PETG of ASA, ABS kan ook, maar is gewoon minder dan ASA bij gebruik buiten.
PETG is ook een prima optie. Wat heb je liggen?
Ik heb nog petg maar alleen in zwart, dus moet sowieso bestellen.. ga dan toch voor ASA, dank voor de reacties 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
Richard89 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:52:
[...]

Ik heb nog petg maar alleen in zwart, dus moet sowieso bestellen.. ga dan toch voor ASA, dank voor de reacties 😁
Hangt er vooral vanaf wat voor printer je hebt...
Als je geen enclosure hebt om je printer (desnoods een kartonnen doos) zal je met ASA waarschijnlijk veel moeite krijgen de print te voltooien en ben je beter af met PETG.
Wil je het beste voor buiten no matter the print hassle is inderdaad ASA de betere keus.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Spekkie88 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:35:
[...]

Hangt er vooral vanaf wat voor printer je hebt...
Als je geen enclosure hebt om je printer (desnoods een kartonnen doos) zal je met ASA waarschijnlijk veel moeite krijgen de print te voltooien en ben je beter af met PETG.
Wil je het beste voor buiten no matter the print hassle is inderdaad ASA de betere keus.
Thanks, heb een Bambu lab p1s dus dat zal wel goed komen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik heb van dat wood filament, is een paar jaar oud en is heel broos / breekbaar geworden.
Nu heb ik net een droger gekocht in de hoop het daarmee weer tot leven te wekken, maar na 24u drogen is het nog steeds zo breekbaar dat een stukje rechtbuigen op de rol het al doet breken.
Moet ik deze rol als verloren beschouwen, of nog langer proberen te drogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:56:
Ik heb van dat wood filament, is een paar jaar oud en is heel broos / breekbaar geworden.
Nu heb ik net een droger gekocht in de hoop het daarmee weer tot leven te wekken, maar na 24u drogen is het nog steeds zo breekbaar dat een stukje rechtbuigen op de rol het al doet breken.
Moet ik deze rol als verloren beschouwen, of nog langer proberen te drogen?
Ik vrees dat je die als verloren kan beschouwen inderdaad...
Na een lange tijd kan pla zelfs op de rol zodanig degraderen door vocht dat het het filament beyond repair aantast... Zeker als het niet verbeterd na al zo lang drogen kan je er wel vanuit gaan dat het einde verhaal is...
Wat je nog zou kunnen testen is of het verder op de rol ook zo bros is of dat alleen "de buitenste laag" op de rol zodanig is aangetast.

Is het trouwens wel ooit beter geweest? Want hout houdend filament is volgens mij al meer bros dan normaal pla en door het hout neemt het vocht op als een malle...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Vandaag eens begonnen met het printen met Polymax PC.
Eigenlijk zeer goede prints, geen warping, echter wel twee dingetjes waar ik niet uit kom:
Putjes in de print. Ik heb dit met geen ander filament. Ik heb het filament meteen uit de verpakking in de oven gedaan op 70 graden. Ook de retraction settings lager/hoger gezet (putjes komen meestal door te hoge retraction). Dit heeft ook niet geholpen.
De prints zijn verder goed, dus lijkt me niet dat dit komt door vocht.
Ik zal nog eens vasemode proberen om vast te stellen of het door retraction komt.
Tweede ding is slechte laaghechting. Ik heb een temp-tower geprint, maar ik trek die elementen gewoon los. Dit lukt me niet bij pla, petg, asa of abs.
Ik print overigens extra langzaam, 50mm/s, nozzle 260/270/280, chamber is 60 graden

Ergens doe ik iets fout, PC zou supersterk moeten zijn.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Edit
Net een kubus in vasemode geprint, foutloos.
Het moet dus iets in retraction zijn.

Edit2
Even een terugkoppeling:
Weer een kubus geprint, dit keer zonder retraction: perfect.
Retraction teruggeschroefd naar 0.4 met 50mm/s (was 0.75): prima resultaat.

Edit3
Ik maak gebruik van een nevermore filter, dat helpt prima bij abs/asa, maar dus niet bij polycarbonaat; ik krijg er hoofdpijn van.
Als je met pc gaat printen zorg voor goede ventilatie. Ik stop er iig mee.

[ Voor 21% gewijzigd door rinkel op 07-06-2024 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 19:53

Sebazzz

3dp

https://www.ata-3d.com/en/collections/pla-filament - iemand ervaring mee?

Deze Europese (Nederlandse kennelijk) partij biedt rollen voor 18 euro aan, die je op Bambu's reusable spools kan zetten. Ik ga denk ik een paar bestellen - ziet er best interessant uit :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:39
Danielson schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:17:

[Afbeelding]

Erg late reactie, maar misschien handig voor de volgende keer of voor anderen;
https://filamentcolors.xyz/library/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:05
Op dit moment weer goede prijzen bij Sunlu, net paar rollen weer besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 19:53

Sebazzz

3dp

remmuz schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Erg late reactie, maar misschien handig voor de volgende keer of voor anderen;
https://filamentcolors.xyz/library/
Zou mooi zijn als ze ook transmission distance zouden documenteren daar :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
Sebazzz schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:08:
[...]

Zou mooi zijn als ze ook transmission distance zouden documenteren daar :)
Zijn ze voor in gesprek met hueforge. ;)

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-06 14:30
MADG0BLIN schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:29:
Heb je ervaring met het 'recycled' filament van Sunlu? Ik wil een powerarmor helm printen, slicer geeft 1.5 kg aan. Omdat ik het toch nog ga verfen maakt de 'meng' kleur van het filament weinig uit. Maar de winkelpagina doet me er een beetje aan twijfelen of de filament diameter wel consistent is.

Ik wil printen vanuit de AMS op mijn bambulab P1S, maar heb momenteel nog geen ai failure detection opgezet (kan via octoprint).
Dus voor langere prints dan misschien toch beter om voor de PLA+ bundel te gaan? Ben ook wel benieuwd wat de maximale flowrate (mm3/s) die men haalt met dit filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:05
HSlegend schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Heb je ervaring met het 'recycled' filament van Sunlu? Ik wil een powerarmor helm printen, slicer geeft 1.5 kg aan. Omdat ik het toch nog ga verfen maakt de 'meng' kleur van het filament weinig uit. Maar de winkelpagina doet me er een beetje aan twijfelen of de filament diameter wel consistent is.

Ik wil printen vanuit de AMS op mijn bambulab P1S, maar heb momenteel nog geen ai failure detection opgezet (kan via octoprint).
Dus voor langere prints dan misschien toch beter om voor de PLA+ bundel te gaan? Ben ook wel benieuwd wat de maximale flowrate (mm3/s) die men haalt met dit filament.
Nee. Alleen met de gewone PLA en PLA+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-06 07:11
HSlegend schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Ik en twee maatjes hebben samen zo'n 10kg recycled (mat) zwart opgeprint, werkte echt perfect. Ook niet te onderscheiden van 'nieuw' pla. Ze draaien dat uiteindelijk door dezelfde machine, dus ik zou niet weten waarom de diameter slecht zou zijn (itt huis-tuin-en-keuken-machines die bereikbaar zijn voor particulieren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-06 14:30
Orky Rulez schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:00:
[...]

Ik en twee maatjes hebben samen zo'n 10kg recycled (mat) zwart opgeprint, werkte echt perfect. Ook niet te onderscheiden van 'nieuw' pla. Ze draaien dat uiteindelijk door dezelfde machine, dus ik zou niet weten waarom de diameter slecht zou zijn (itt huis-tuin-en-keuken-machines die bereikbaar zijn voor particulieren)
Zoals aangegeven vond ik de beschrijving op de winkelpagina nogal vreemd. Ze schrijven bijvoorbeeld:

"Because the price really much more lower than normal filaments, and the quantity is limited, so, we have decided to no longer offer a warranty on recycled Products. "

Bron: https://www.sunlu.com/pro...printer-filament-1kg-roll

Dat wekte bij mij het vermoeden dat dit filament veel problemen veroorzaakt heeft bij klanten.

Voor nu heb ik een 5 kg spoel PLA+ bij hen gekocht, dan betaal je per kg bijna hetzelfde als het gerecyclede filament.

[ Voor 5% gewijzigd door HSlegend op 14-06-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
MADG0BLIN schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:29:
elke keer als ik kijk zijn de kleuren weer uitverkocht die ik graag wil hebben daar.. grr..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Heeft iemand ervaring met Esun ePLA-SS ?

Ik heb wat filament van esun in huis, waaronder PLA+ en nooit problemen mee, ook het e-PLA matte heb ik hier en print ik rollen van weg zonder issues.

vraag me af wat ePLA-SS dan nu weer is, kan er weinig over vinden.
Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste