• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:01
@Ravhin Als ik dat zo lees, dan kan ik dus eigenlijk beter eerst nog filament per rol bestellen tot ik er uit ben wat ik het prettigste vind werken? Ik heb nu namelijk al wel PLA en PETG, maar mijn zwarte PLA is bijna op en toen zag ik die aanbieding vam Azurefilm. Alleen zijn dat dus Super Packs van 10 rollen en dan moet je dus eigenlijk (denk ik) wel een idee hebben voor een wat langere periode.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:23
Leviathius schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:17:
[...]

De PETG van Azurefilm is glimmend trouwens (heb zelf ook 10kg+ in het zwart hier liggen). Neem dat mee in je overweging :)
Volgens mij is PETG van nature glimmend. Bij de meeste fabrikanten zal het glimmend zijn.
Bambulab is daarin een uitzondering.

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01 17:55

Ravhin

no <root>...

Aziraphale schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:23:
@Ravhin Als ik dat zo lees, dan kan ik dus eigenlijk beter eerst nog filament per rol bestellen tot ik er uit ben wat ik het prettigste vind werken? Ik heb nu namelijk al wel PLA en PETG, maar mijn zwarte PLA is bijna op en toen zag ik die aanbieding vam Azurefilm. Alleen zijn dat dus Super Packs van 10 rollen en dan moet je dus eigenlijk (denk ik) wel een idee hebben voor een wat langere periode.
Dat is wel mijn mening. Als je een keer een groot project hebt of je weet waar je sweet spot ligt kan je altijd nog een keer een pallet bestellen 8)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

rinkel schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:19:
[...]

Volgens mij is PETG van nature glimmend. Bij de meeste fabrikanten zal het glimmend zijn.
Bambulab is daarin een uitzondering.
Als het niet glimt, dan is er iets bijgemengd dat geen PETG is. Ergens is het wel jammer dat er geen ingrediëntenlijst bij het filament zit. Je wil eigenlijk weten wat je print.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:43
Ik heb deze week mijn eerste 3D-printer besteld, die wordt in januari geleverd.
Nu ben ik me aan het orienteren op filament in alle soorten en maten, aan keuze is er geen gebrek :)

Ik heb twee vragen waarop ik geen antwoord kan vinden:
- Ik begrijp dat filament in verschillende diktes komt (1,75 mm en 2,85mm).
Waarom zou je een dikker of dunner filament gebruiken? Passen beide maten in de printer?

- Wat is een zinnige selectie aan soorten en kleuren voor een beginner?
PLA schijnt een goed begin te zijn, zwart en wit lijkt een veilige keuze. Zijn er "must haves" die ik zeker niet moet vergeten?

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:23
Xcalibur schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:52:
Ik heb deze week mijn eerste 3D-printer besteld, die wordt in januari geleverd.
Nu ben ik me aan het orienteren op filament in alle soorten en maten, aan keuze is er geen gebrek :)

Ik heb twee vragen waarop ik geen antwoord kan vinden:
- Ik begrijp dat filament in verschillende diktes komt (1,75 mm en 2,85mm).
Waarom zou je een dikker of dunner filament gebruiken? Passen beide maten in de printer?

- Wat is een zinnige selectie aan soorten en kleuren voor een beginner?
PLA schijnt een goed begin te zijn, zwart en wit lijkt een veilige keuze. Zijn er "must haves" die ik zeker niet moet vergeten?
Omdat alleen die maat in je printer past, Nee

Ik zou beginnen met PLA, dat print gewoon het makkelijkst. En dan voor de basiskleuren gaan, iets als: zwart/wit/rood/blauw/geel/groen. Die basiskleuren zou ik dan later ook halen in PETG, daar ga je vast ook mee printen als je functionele dingen wil printen.

Je zal wel merken dat je altijd een kleur tekort komt, ik heb dat nog steeds en ik heb iets van 70 rollen filament (maar dat zijn niet allemaal verschillende kleuren), want dan heb je wel blauw, maar er zijn wel 20 soorten blauw.
Vaak koop ik een rol bij een nederlandse leverancier als ik een kleur mis.
Vandaag nog toevallig goud (silk) en silver (silk) besteld, omdat ik dat nodig heb voor een projectje.

Pas maar op, er zijn er hier met een filament-verslaving...

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ben zelf geen grootgebruiker van PLA, omdat het toch relatief broos spul is. Als je net begint is echter het leren printen de grootste uitdaging. Dan is een extra uitdaging in de vorm van eigenwijs filament niet heel welkom. Dus ik zou een rol of twee à drie PLA kopen om mee te beginnen. Als het om bruikbaarheid gaat is PETG en ASA denk ik waar je wil eindigen. In het geval van ASA moet je printer wel een gesloten printkamer hebben, anders zal dat niet goed gaan.

Als ik kijk naar mijn eigen filamentvoorrad, dan is ongeveer 60% van mijn filamentvoorraad ASA, ca 25% PETG en ca 10% is speciale filamenten (PC-CF, PA-CF, ASA-CF, oplosbaar, etc) en ca 5% is PLA. (filamentverslaving, wat is dat? 60 kilo is helemaal niet te veel 8)7 :X )

Als het om kleuren gaat, dan zou ik zo veel mogelijk standaard RAL kleuren kopen, dan heb je nog het minste verschil tussen fabrikanten. Filament met kleurgarantie kost echter wel wat meer dan de allergoedkoopste filamenten. Je kan ook bij https://filamentcolors.xyz/ kijken of het qua keur een beetje op elkaar lijkt. Hoewel ik wel een paar kleuren in huis heb is ca 40% van mijn filament zwart. Dat komt mede doordat alles dat met CF is verrijkt zwart is, maar ook omdat zwart vaak een prima kleur is voor utiliteitsdoeleinden. Als je echter prototypes gaat maken dan kom je er achter dat grijs een betere kleur is, omdat je dan meer contrast ziet in de print.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Xcalibur
Thanks, duidelijk verhaal :)
Ik wil proberen te voorkomen dat ik binnen no-time met 70 rollen filament zit ;)

Qua kleurverschil: zit er ook kleurverschil tussen verschillende rollen van hetzelfde merk?
Als ik dingen wil beschilderen, is zwart of wit dan een goede keuze? Of beter een grijstint bijvoorbeeld?

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:57
Xcalibur schreef op donderdag 11 december 2025 @ 23:38:
Thanks, duidelijk verhaal :)
Ik wil proberen te voorkomen dat ik binnen no-time met 70 rollen filament zit ;)

Qua kleurverschil: zit er ook kleurverschil tussen verschillende rollen van hetzelfde merk?
Als ik dingen wil beschilderen, is zwart of wit dan een goede keuze? Of beter een grijstint bijvoorbeeld?
In principe zijn kleuren van hetzelfde merk hetzelfde.

En als je gaat beschilderen zou ik een lichte kleur pakken. Je moet er wel sowieso nog primer overheen doen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:25
Ik heb pla 2.0+ besteld van JAYO, welk filament kies ik in bambu studio?
Gewoon generic of sunlu?
Want Jayo staat er niet in...

• RobbieB
skank schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:18:
Ik heb pla 2.0+ besteld van JAYO, welk filament kies ik in bambu studio?
Gewoon generic of sunlu?
Want Jayo staat er niet in...
Als ik deze thread lees kun je gewoon Sunlu gebruiken: https://www.reddit.com/r/...traight_from_sunlu/?tl=nl

Maar belangrijkste is of de data matcht met wat op de spoel staat. En misschien moet je daar na een eerste print even wat in fine-tunen.

• skank
RobbieB schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:43:
[...]

Als ik deze thread lees kun je gewoon Sunlu gebruiken: https://www.reddit.com/r/...traight_from_sunlu/?tl=nl

Maar belangrijkste is of de data matcht met wat op de spoel staat. En misschien moet je daar na een eerste print even wat in fine-tunen.
Ik heb nu gemerkt dat het gat in de spoel om over de ams te doen, te groot is. maw de rol zit er niet stevig op en valt er zelfs af

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-01 19:51
skank schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:31:
[...]

Ik heb nu gemerkt dat het gat in de spoel om over de ams te doen, te groot is. maw de rol zit er niet stevig op en valt er zelfs af
Klopt. Sommigen hebben een adapterring nodig. Niet ideaal maar vaak is er wel een printje van op printables. Beste is om bij aankoop te kijken bij de beschrijving van het product of het compatible js met AMS. De spoelen worden langzaamaan steeds meer standaard qua maat gelukkig.

• RobbieB
skank schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:31:
[...]

Op makerworld staan genoeg adapters, bv https://makerworld.com/models/64741?appSharePlatform=copy

• skank
Idd had net adapter gevonden, thx

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-01 20:07
Ik heb sinds een paar weken een p2s met ams. Gewoon pla printen. Zonder pijntje. Verder ben ik dus volledig noob.

Nu gerecycled pla (rPLA) gekocht van recyclingfabrik.com. Bestelling ging prima.
Het printen gaat hier helaas altijd mis. Vooral dat het loskomt van de plaat. En in mindere mate warping.

Enig idee waar ik de oorzaak moet zoeken? Is het vocht? Of stel ik de printer verkeerd in? Koelt hij te hard? De printer staat in een onverwarmde ruimte. Mijn zoektocht op internet stuurt me alle kanten op. Ik heb gewoon de specificaties op de rol gevolgd bij het instellen van de printer.

[ Voor 11% gewijzigd door ZatarraNL op 14-12-2025 12:28 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:11
Drogen helpt wel bij dat spul. Mss de volume flow iets beperken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:18
ZatarraNL schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:27:
Ik heb sinds een paar weken een p2s met ams. Gewoon pla printen. Zonder pijntje. Verder ben ik dus volledig noob.

Nu gerecycled pla (rPLA) gekocht van recyclingfabrik.com. Bestelling ging prima.
Het printen gaat hier helaas altijd mis. Vooral dat het loskomt van de plaat. En in mindere mate warping.
Printplaat al goed schoongemaakt? Heet water, afwasmiddel, schone afwasborstel. Drogen met een schone doek.

• ZatarraNL
IMirjamI schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:40:
[...]

Printplaat al goed schoongemaakt? Heet water, afwasmiddel, schone afwasborstel. Drogen met een schone doek.
Ja. Een keer met gewoon afwasmiddel, inclusief alles wat je hierboven noemt. En een keer met isopropanol. Ik heb nog geen lijm geprobeerd.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hebben ze bij recyclingfabrik ook een profiel voor hun filament? wellicht moet dit filament een net iets andere temperatuur hebben om goed te printen of een net wat hogere bedtemperatuur o.i.d.

© ocf81 1981-infinity

• ZatarraNL
ocf81 schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:11:
Hebben ze bij recyclingfabrik ook een profiel voor hun filament? wellicht moet dit filament een net iets andere temperatuur hebben om goed te printen of een net wat hogere bedtemperatuur o.i.d.
Ik heb gewoon handmatig de relevante temperaturen die op de verpakking stonden in de printer ingevoerd. Geen idee of ik dan nog iets mis.

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:26
ZatarraNL schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:04:
[...]

Ik heb gewoon handmatig de relevante temperaturen die op de verpakking stonden in de printer ingevoerd. Geen idee of ik dan nog iets mis.
Welk profiel heb je als basis gebruikt?
Een bambu filament profiel of een generic profiel?
De eigen filament profielen hebben namelijk een flink hogere max flow dan de generic profielen namelijk. En zoals hierboven ook al eens genoemd is zou een te hoge max flow rate best wel eens het probleem kunnen zijn...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• ZatarraNL
Spekkie88 schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:32:
[...]

Welk profiel heb je als basis gebruikt?
Een bambu filament profiel of een generic profiel?
De eigen filament profielen hebben namelijk een flink hogere max flow dan de generic profielen namelijk. En zoals hierboven ook al eens genoemd is zou een te hoge max flow rate best wel eens het probleem kunnen zijn...
Een generic PLA profiel. Met standaard PA profiel. Nozle temps 190-240C conform specificatie op de verpakking.

• Xcalibur
Ik had bij BambuLab filament besteld (PSA basic), dat is kennelijk gisteren bezorgd zonder dat ik het wist.
Dit heeft dus een nacht buiten voor de deur gestaan, en het was vannacht -5....

Kan dat spul daar een beetje tegen?

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:10
Die zal dan wel niet meer de 1,75mm hebben maar 1,00 mm zijn 🤣😂👍.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:11
Xcalibur schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:54:
Ik had bij BambuLab filament besteld (PSA basic), dat is kennelijk gisteren bezorgd zonder dat ik het wist.
Dit heeft dus een nacht buiten voor de deur gestaan, en het was vannacht -5....

Kan dat spul daar een beetje tegen?
Volgens mij zit het meeste filament vacuümverpakt in dikke folie. Dus dat kan geen kwaad. Ik zou het alleen even bij laten komen voordat je het uit de verpakking haalt, anders krijg je misschien condensvorming.

iRacing Profiel

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Van de week ABS geprint wat bijna 9 jaar in een niet afgesloten plastic zakje in de kast lag. Dus ik dacht; eerst maar eens proberen, kan het anders altijd nog drogen.

Geen stringing, geen blobs, prima lagen, en zelfs geen warping gehad. Dat viel dus alles mee! :)

• Xcalibur
Ok, top :-)
Mijn eerste printer moet nog binnenkomen, dus alles is nog nieuw voor me…

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wie heeft hier van dat hout-kleurige filament gebruikt? Wat vonden jullie er van? Welke nozzle heb je gebruikt?

[ Voor 15% gewijzigd door TucanoItaly op 27-12-2025 10:21 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

TucanoItaly schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:21:
Wie heeft hier van dat hout-kleurige filament gebruikt? Wat vonden jullie er van? Welke nozzle heb je gebruikt?
Zie ocf81 in "[3D Printen] Centraal filament topic"

© ocf81 1981-infinity

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Mooie post maar whoa 55 euro voor dat Add:North filament 😮

Maar goed, het kan het waard zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 27-12-2025 23:45 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

TucanoItaly schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:44:
[...]

Mooie post maar whoa 55 euro voor dat Add:North filament 😮

Maar goed, het kan het waard zijn.
Het ligt er aan wat je wil bereiken. Wellicht kan je een matte PLA in de juiste kleur vinden en ben je dan goedkoper uit. FormFutura heeft EasyWood, wat ook wel aan de prijs is, maar wat je ook in kleinere hoeveelheden kan kopen, zodat de totaalprijs nog meevalt. 3D Jake heeft een brede selectie, maar is geen geweldige winkel, dus ik koop er liever niet.

[ Voor 12% gewijzigd door ocf81 op 28-12-2025 13:26 ]

© ocf81 1981-infinity

• RobbieB
Iemand weleens filament besteld bij discountoffice.nl? Prijzen zijn zeer competitief, alleen als je massale bulk besteld is veel goedkoper te vinden via NL shops.

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste