Hardy8 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:28:
[...]
Dat valt allemaal nog maar te bezien, ik gebruik al jaren PETG van diverse merken en ligt hier gewoon open en bloot opgeslagen met een relatieve lucht vochtigheid tussen de 55 en 70%, vaak worden print problemen direct toegeschreven aan te vochtig filament, maar hier geen centje pijn.
Zie ook wat deze filament producent hierover verteld.
YouTube: Filament Drying: Myth or Must? Watch Before You Print!
De laatste tijd gebruik ik hoofdzakelijk PETG van Devil-Design, werkt gewoon goed.
Sinds kort heb ik hier ook een rol Esun PETG-CF in gebruik en ga ik misschien wel toe over, kan nog iets hogere temperaturen aan en heeft een erg mooie oppervlakte structuur, waar door de layerlines bijna onzichtbaar zijn.
Super dat het voor jou naar tevredenheid altijd goed gaat. Mijn ervaring is gelukkig anders dus laat ik die delen:
Ik print voornamelijk bulk in zwart JAYO PETG, spotgoedkoop. Supports print ik bij voorkeur in hetzelfde materiaal mee. Het filament is hoogglanzend en zeer glad, dus makkelijk te airbrushen. Mijn voornaamste use-case.
Direct uit de vacuumverpakking zo'n rol gaan gebruiken geeft als resultaat zichtbare stoom uit de nozzle. Deze stoom veroorzaakt, bij mij, zwakkere laag adhesie, zichtbare kleine artefacten (putjes) in de outer wall, en een wirwar aan engelenhaar. Nu is dat engelenhaar an sich makkelijk te verwijderen van een print, het heeft echter wel de kleefkracht om ranke tree-supports omver te trekken. Dit heb ik een jaar lang voor lief genomen.
Toen ik ging experimenteren met nylon en hout gevuld PLA heb ik een Bambu Lab HT droger aangeschaft. Nu ik dat apparaat heb droog ik ook mijn PETG hierin (alles eigenlijk). Nu print ik zonder falen perfect gladde PETG objecten zonder artefacten, zonder engelenhaar, supports ook uit PETG die clean loskomen.....
Ik heb nu dus ook 2 van die drogers. Zo gaan die dingen.
Ik kan niets anders dan je aanbevelen een goede, ademende, filamentdroger te kopen en voortaan al je filament de juiste voorbereiding te geven.
Meneer uit het filmpje is het hier ook enigzins mee eens, op 8 minuten 56 seconden zegt hij namelijk letterlijk "It does actually improve things". Er zijn dus blijkbaar 'verbeterpunten'. Daarvoor gebruik ik de drogers.
[
Voor 4% gewijzigd door
JorneB op 29-11-2025 15:40
]