• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:13
Martiveen schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:34:
@ge-flopt lees veel over respoolen dat het plastic het niet heel fijn vind. Omdat de buiging dan net weer wat anders word.
2x respoolen ;) Eerst naar een tijdelijke spool, naar naar waar je hem op wilt. Dan ligt hij weer in zijn originele buiging

[ Voor 9% gewijzigd door CrashOverDrive op 13-11-2025 07:53 ]

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:33
Ik ben een vrij "simpele printer" als ik zo wat posts van anderen lees. Ik heb mijn Elegoo Neptune 4 op zolder staan en het filament in een kastje ernaast. Filament komt bij 123-3d, Elegoo zelf, Bol (eSun) vandaan en 2 rollen zelfs van een maatje wiens printer al een jaar kapot is. Alles PLA tot nu toe; geen nood gehad voor iets anders.

Ik lees hierboven over droogkamers en weet-ik-wat, maar in hoeverre is dat nou echt nodig? Wat ga je daar in de praktijk van merken? Als ik nu bedenk "ik wil iets printen", vind wat ik zoek op Printables o.i.d. dan gooi ik het in Cura, slice ik het en slinger ik de printer aan. Als ik de posts van anderen lees klinkt dat bijna alsof ik een barbaar ben :D

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:46
Tjolk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:31:
Ik lees hierboven over droogkamers en weet-ik-wat, maar in hoeverre is dat nou echt nodig? Wat ga je daar in de praktijk van merken? Als ik nu bedenk "ik wil iets printen", vind wat ik zoek op Printables o.i.d. dan gooi ik het in Cura, slice ik het en slinger ik de printer aan. Als ik de posts van anderen lees klinkt dat bijna alsof ik een barbaar ben :D
Met pla maakt het weinig verschil. Wellicht iets nettere prints als het droog is. Petg heeft veel stringing als het vocht opgenomen heeft. Nylon is amper te printen als het niet droog is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-12 13:27
IMirjamI schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:21:
[...]

Ik heb ervaring met eSun PLA; print prima.
Ik heb hele slechte ervaringen met eSun. Het stuk in de tube van AMS naar printkop wordt na +/-1 dag zo broos dat het constant afbreekt. Ik moet telkens na het printen het PLA terugtrekken tot net buiten de feeder om dit te voorkomen. Voor mij nooit eSun meer. Ik heb dit trouwens met meerdere (4+) rollen van hun in diverse kleuren.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Zack Freedman heeft weer eens met exotische filamenten gespeeld en er een wonderlijke woordenrivier over gemaakt:

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-12 11:22
Darn! Toch weer gezwicht voor de black friday deals bij 3djake :X

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• RemcoAR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:02
Spekkie88 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:55:
Darn! Toch weer gezwicht voor de black friday deals bij 3djake :X
Herkenbaar... Paar leuke kleuren gekocht voor de kerstperiode.

RTX 4090 / 9950X / 7800C34 32gb / Custom waterkoeling

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het duurt bij mij altijd weken voordat 3DJake eens levert. Ik bestel er daarom niet zo vaak meer.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:24
Same here!

12 rollen esun, hierna 21 rollen bambu (bambu was wel met collegas). En toen begon de vrouw te zeuren haha. Toen moest nog een 3kg rol van esun binnen komen 😆.

Al met al leuk gescoord en alles onder de 10 euro de kg.

• Spekkie88
ocf81 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:29:
Het duurt bij mij altijd weken voordat 3DJake eens levert. Ik bestel er daarom niet zo vaak meer.
True, maar opzich heb ik meer dan genoeg liggen en zit ik niet verlegen om filament, maar wel om al die mooie kleurtjes :+
Dus als het langer duurt is dat voor mij niet zo erg.
Ook een rol 82A tpu besteld, erg benieuwd hoe dat uitpakt...
En een rol ht pla om uit te proberen, beide met 20% korting is altijd mooi meegenomen.
Zelfs op AliExpress en Amazon kom je die 2 soorten niet zo goedkoop tegen. oOo

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• RemcoAR
Vandaag ook nog 10 rollen mat PETG van Sunlu besteld via AliExpress. Met de code van 9 euro korting en een cashback van cashbackxl.nl kom ik daarmee op ongeveer €6,71 per rol. Dan is het nog leuk.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:48
Ik zit ook te kijken naar de BF deals bij 3DJake, maar vraag me af of er nu een groot verschil is tussen de verschillende merken. Mijn P1S staat hier nog maar twee week en ik heb tot nu to enkel eSun gebruikt, wat prima print, maar (voor mij) als nadeel heeft dat het weer Chinees is en ik graag Europees koop. (De P1S kon ik heel geschikt van een Tweaker overnemen, vandaar dat er geen Prusa staat).

Nu heeft 3DJake zijn eigen filamenten en ook AzureFilm, wat Europees en voordelig is. Maar is dit kwalitatief hetzelfde en zal het net zo goed werken op mijn P1S als eSun, Bambu Lab of Sunlu? Ik heb ook wel bij Nederlandse merken, zoals TM3D, gekeken, maar daar is voornamelijk de 2,85mm in de sale en volgens mij heb ik 1,75 nodig voor mijn P1S.

Wat advies/uitleg zou enorm gewaardeerd worden, want ik zie door de bomen het bos niet meer qua filamenten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:12
Aziraphale schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:55:
Nu heeft 3DJake zijn eigen filamenten en ook AzureFilm, wat Europees en voordelig is. Maar is dit kwalitatief hetzelfde en zal het net zo goed werken op mijn P1S als eSun, Bambu Lab of Sunlu? Ik heb ook wel bij Nederlandse merken, zoals TM3D, gekeken, maar daar is voornamelijk de 2,85mm in de sale en volgens mij heb ik 1,75 nodig voor mijn P1S.
Als eSUN en Sunlu je goed bevallen, dan zullen Nederlandse merken ook prima bevallen. Ik heb zelf wel eens ATA gebruikt. Een stuk duurder, maar niet Chinees... https://www.ata-3d.com/nl/pages/bundle-builder

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:44
Zijn er in Nederland eigen fysieke winkels waar je filament kan halen? Bestellen via internet is makkelijk, maar als je eens wilt zien wat er is, dan is een fysieke winkel wel makkelijk, zodat je wat er is voordat je een rol van iets koopt.

• Aziraphale
IMirjamI schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:04:
[...]

Als eSUN en Sunlu je goed bevallen, dan zullen Nederlandse merken ook prima bevallen. Ik heb zelf wel eens ATA gebruikt. Een stuk duurder, maar niet Chinees... https://www.ata-3d.com/nl/pages/bundle-builder
ATA had ik ook naar gekeken, maar die hebben als voornaamste minpunt dat er momenteel erg veel uitverkocht is. Maar ik moet zeggen dat de bulk PLA (11,56) en PETG (12,39) van FormFutura ook wel aantrekkelijk geprijsd zijn. Is dat ook goed spul?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ge-flopt schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:51:
Zijn er in Nederland eigen fysieke winkels waar je filament kan halen? Bestellen via internet is makkelijk, maar als je eens wilt zien wat er is, dan is een fysieke winkel wel makkelijk, zodat je wat er is voordat je een rol van iets koopt.
Informatique heeft voorraad;
https://www.informatique....m=art&g=716&ss=1&sort=pop
Maar dat ligt wel in hun magazijn, niet in de etalage ofzo.

En verder zijn er nog bedrijven zoals als Lay3rs. Ik kon allen zo gauw niet vinden of je daar zo binnen kunt lopen om wat te kopen/bekijken. Ergens is het ook gewoon kleurtjes uitzoeken, en valt er volgens mij niet heel veel te bekijken, worst case bestel je een rol extra en komt die vroeg of laat ook wel weer op :P zo zit ik er in IIG.
Oh en bij bijvoorveeld Bambu kun je nog een set met filament samples bestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 23-11-2025 21:10 ]

• Spekkie88
Aziraphale schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:55:
Ik zit ook te kijken naar de BF deals bij 3DJake, maar vraag me af of er nu een groot verschil is tussen de verschillende merken. Mijn P1S staat hier nog maar twee week en ik heb tot nu to enkel eSun gebruikt, wat prima print, maar (voor mij) als nadeel heeft dat het weer Chinees is en ik graag Europees koop. (De P1S kon ik heel geschikt van een Tweaker overnemen, vandaar dat er geen Prusa staat).

Wat advies/uitleg zou enorm gewaardeerd worden, want ik zie door de bomen het bos niet meer qua filamenten.
Als bargain hunter heb ik veel verschillende merken filamenten gebruikt, maar ben eigenlijk nooit een slecht merk tegen gekomen...
Als je bij 3djake op het merk filament klikt staat vaak in de beschrijving van dat merk waar het geproduceerd wordt.
Als je op zoek bent naar een Europese fabrikant zou je kunnen kijken naar het submerk van Spectrum genaamd The Filament.
Ik heb 2 rollen PETG tot nu toe dat prima print.
Daarnaast is er een rol 82A TPU en een HT PLA van dat merk onderweg.

Mijn advies, staar je niet blind op merken, maar kies vooral de kleur die je aanspreekt tegen een prijs die je er aan uit wil geven.

Pas als je op zoek gaat naar specifieke mechanische eigenschappen van een filament zou een merk een rol kunnen spelen in mijn optiek.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:19

_Eend_

🌻🇺🇦

Electronicavoorjou.nl zit in Leusden, al is het officieel wel een online shop en kun je alleen spullen afhalen. Maar ik denk dat als je het vraagt je vast wel even langs kunt komen om even te kijken. Ze hebben bambu, polymaker en nog wat budget merken. Echt een fysieke winkel ken ik niet.

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12 17:41

Boullie

Da Bulster

RPM3D.nl heeft een filamentmuur met rollen en printjes van die rol.
Zit wel in Sneek en denk dat je eerst even contact moet opnemen voordat je langs kunt komen.

Boullie

• Sentimental-Hat
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-12 16:45
Bij https://www.filamentenmee...route=information/contact geven ze aan dat je langs kan komen in de winkel.
Daar heb ik nooit gebruik van gemaakt. Wel al eens bij ze besteld, en dat was goed bevallen.

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:57
Gister voor 76 EUR - 10 rollen PETG Sunlu gekocht op Ali
Met de coupons kan je wel hele goeie black friday deals halen nu en wordt vanuit Duitsland geshipped.

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-12 15:21
Hier is ook een winkel: https://ec3d.nl/pages/shop en ze zitten in Maarssen. Redelijk centraal.

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:01
Ferret schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:53:
[...]

Hier is ook een winkel: https://ec3d.nl/pages/shop en ze zitten in Maarssen. Redelijk centraal.
Toevallig vorige week voor het eerst bij besteld. Ruim aanbod en snelle verzending kan ik zeggen. Maar dat doen eigenlijk alle NL gevestigde shops wel. (3DJake is vaak Oostenrijk dacht ik)

YouTube: MotorcycleGeek

• Ferret
Ik heb voor het eerst een bestelling gedaan bij Azurefilm. Gaat erg netjes en vlot. Ik moet alleen nog de PETG profielen voor mijn Bambu printer zoeken. Nu nog de A1 maar binnenkort voor de P2S.

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:01
Ferret schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:51:
Ik heb voor het eerst een bestelling gedaan bij Azurefilm. Gaat erg netjes en vlot. Ik moet alleen nog de PETG profielen voor mijn Bambu printer zoeken. Nu nog de A1 maar binnenkort voor de P2S.
Je kan altijd op hun discord kijken en daar vragen: https://azurefilm.com/azurefilm-discord-group/

En hier staan wat profielen: https://azurefilm.com/3d-printing-profiles/ maar ik zelf gebruik gewoon in OrcaSlicer de standaard profielen die er al zijn en als filament PLA Generic. Heb wel de flow gecalibreerd, maar niets aan de snelheden aangepast verder. Hun PETG kun je in ieder geval heeeel snel printen!

Mocht je vaker bestellen bij azurefilm zelf, met de kortingscode GIP3D heb je altijd 10% korting op niet-afgeprijsde artikelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Leviathius op 25-11-2025 09:19 ]

YouTube: MotorcycleGeek

• Ferret
Leviathius schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:18:
[...]
Mocht je vaker bestellen bij azurefilm zelf, met de kortingscode GIP3D heb je altijd 10% korting op niet-afgeprijsde artikelen :)
Oh thanks!!!! _/-\o_

• IMirjamI
Voor wie op zoek was naar Nederlands/Europees filament: de black friday deals bij ATA zijn gestart:

http://ata-3d.com/

3+ rollen → 25% korting
5+ rollen → 30% korting
10+ rollen → 35% korting

(Bulkprijs al vanaf €11,79 per rol excl. btw)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:31

timovd

Voorsprong door techniek

Redelijk nieuw met 3D printen en mijn eerste PLA prints en wat ABS (voor de auto en dingen die wat sterker moeten zijn) zijn succesvol.
Ik heb een AMS 2 Pro met droger en ik overweeg nu om mijn PLA op te maken en PETG (HF) aan te schaffen. De voornaamste reden is dat PETG wat flexibeler is en daardoor minder snel afbreekt. PLA is wel goedkoper, maar zijn er nog andere voordelen voor PLA? Ik heb geen problemen ondervonden met het printen van ABS, dus ik verwacht ook geen problemen met PETG. Ik wil wat o.a. speelgoed voor de kinderen printen en dat durf ik niet aan met PLA, omdat ik bang ben dat het plastic snel gaat breken.
Voorkeur gaat uit naar Bambu filament. Andere opties die nog redelijk betaalbaar zijn, zijn er volgens mij niet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Spekkie88
timovd schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:02:
Redelijk nieuw met 3D printen en mijn eerste PLA prints en wat ABS (voor de auto en dingen die wat sterker moeten zijn) zijn succesvol.
Ik heb een AMS 2 Pro met droger en ik overweeg nu om mijn PLA op te maken en PETG (HF) aan te schaffen. De voornaamste reden is dat PETG wat flexibeler is en daardoor minder snel afbreekt. PLA is wel goedkoper, maar zijn er nog andere voordelen voor PLA? Ik heb geen problemen ondervonden met het printen van ABS, dus ik verwacht ook geen problemen met PETG. Ik wil wat o.a. speelgoed voor de kinderen printen en dat durf ik niet aan met PLA, omdat ik bang ben dat het plastic snel gaat breken.
Voorkeur gaat uit naar Bambu filament. Andere opties die nog redelijk betaalbaar zijn, zijn er volgens mij niet.
PETG is over het algemeen wat vatbaarder voor stringing en stroperiger dan pla, wat soms van invloed kan zijn op de printkwaliteit van vooral details van een model.
Als het gaat om niet te slopen zou je ook nog een test kunnen doen met TPU for ams. TPU heeft verreweg de sterkste laaghechting en daardoor bijna onverwoestbaar en TPU voor ams is minder buigzaam dan de meeste "normale" TPU op de markt.
Nadeel van TPU is alleen wel dat het buigzaam is, erg stringy is, en je print in place scharnieren en supports wel kan vergeten.
Ook details en dunne "spijlen" zullen niet mooi geprint worden omdat de flexibiliteit van TPU ervoor zorgt dat het meebuigt met de nozzle tijdens het printen...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02:24
TPU support en print-in-place werkt prima. In mijn ervaring. Als het stringy is is de rol filament nog niet droog genoeg.

Zie hier mijn tank rupsen gemaakt van Jayo TPU Silk Black.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gUvw_Nn4GhI3_Kcg1XpeVpvWXc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rksllRCQ2A64cHl3ciTEiSWW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hogZw6aSnp1RPy6SdHkifc8gguY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Od3NBpirv3DeGF3MKkbZuhQS.jpg?f=fotoalbum_tile
5 Rollen Jayo TPU Silk is op Ali te koop voor 57 Euro.
Voor 5,5 kilo filament. Print heel makkelijk, moet absoluut gedroogd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwCPSPzLfVRG-kehZ6TVNo8fn3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSOeTjgK4zlDfPitjaeqfUBA.jpg?f=fotoalbum_large

Als bonus nog een extreme bridging test:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G0QqKQQ_tnpVAui9GkWparrQ7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIuLGFN1lUlNFVyghTeVXHc1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door JorneB op 28-11-2025 10:48 ]

• RemcoAR
timovd schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:02:
Ik print al tijden primair met PETG van Sunlu. Regelmatig tegen erg goede prijzen te kopen via AliExpress. Hebben ook een eigen website voor EU als je daar de voorkeur aan geeft.
Recent nog 10kg PETG High Speed Matte gekocht voor €67 (AliExpress kortingen, cashbackxl.nl cashback) en binnen een week thuis.
Print goed en met beetje optimalisatie print het uitstekend.
Naast de eerder genoemde nadelen van PETG is er nog 1 andere die niet vaak genoemd wordt. PETG heeft ook de neiging aan je nozzle te plakken. In mijn geval betekende dit dat ik de Z-distance voor PETG met 0.02mm moest verhogen. Dat was al voldoende om het bijna geheel te voorkomen.
Printkwaliteit is naar mijn mening in elk geval uitstekend nu en zeker voor de prijs die ik er zo voor betaalde niet te verslaan.

• Tjolk
Wat is dan het voordeel van PETG tov PLA? Ik heb nu alleen nog maar met PLA geprint en heb alles kunnen doen wat ik wilde.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:58

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:26
Mijn eerste 3D printer (Bambu) staat in bestelling. Welke merken filament worden er echt aangeraden voor all-round gebruik? ik zie dat 3DJake op best wat merken 30% korting geeft voor Black Friday. Maar ik ben nog niet helemaal thuis in de verschillende merken.

Gaat mij er vooral om dat het gewoon goed moet werken, als het iets duurder is en ik daarmee echt kwaliteit krijg ga ik daar liever voor dan voor de goedkoopste optie. (heb bij mijn Bambu natuurlijk een basis set PLA van Bambu besteld).

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:37

TheVMaster

Moderator WOS
ngommers schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:22:
Mijn eerste 3D printer (Bambu) staat in bestelling. Welke merken filament worden er echt aangeraden voor all-round gebruik? ik zie dat 3DJake op best wat merken 30% korting geeft voor Black Friday. Maar ik ben nog niet helemaal thuis in de verschillende merken.

Gaat mij er vooral om dat het gewoon goed moet werken, als het iets duurder is en ik daarmee echt kwaliteit krijg ga ik daar liever voor dan voor de goedkoopste optie. (heb bij mijn Bambu natuurlijk een basis set PLA van Bambu besteld).
Als je wilt dat het 'gewoon werkt' zonder al teveel gedoe, dan zou ik voor Bambu filament gaan. heb je er ook een AMS bij? Dan herkent hij namelijk automatisch wat voor (Bambu) filament je erin stopt en stelt hij alles automatisch voor je in.

• ngommers
TheVMaster schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:47:
[...]
Als je wilt dat het 'gewoon werkt' zonder al teveel gedoe, dan zou ik voor Bambu filament gaan. heb je er ook een AMS bij? Dan herkent hij namelijk automatisch wat voor (Bambu) filament je erin stopt en stelt hij alles automatisch voor je in.
Inderdaad met AMS, maar evt een ander merk mag ook als daarvan een werkend profiel te vinden is op internet. Bij Bambu was veel uitverkocht.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:37

TheVMaster

Moderator WOS
ngommers schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:50:
[...]

Inderdaad met AMS, maar evt een ander merk mag ook als daarvan een werkend profiel te vinden is op internet. Bij Bambu was veel uitverkocht.
ja, dat is met Black Friday altijd het geval. Komt met een paar dagen wel weer terug.

• Aziraphale
ngommers schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:22:

Ik heb sinds kort een P1s met AMS en tot nu toe alles gedaan met eSun, wat probleemloos werkt.

• Caelorum
Inderdaad een prima merk. Ik zou als je begint nog wel even wegblijven van de matte of silk PLA.

• IMirjamI
Caelorum schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:17:
Inderdaad een prima merk. Ik zou als je begint nog wel even wegblijven van de matte of silk PLA.
Dat ligt er mijns inziens maar helemaal aan wat je print. Voor decoratieve dingen waarvan niet veel kracht op komt zou ik juist matte aanraden, ook aan beginners. Ik heb in het begin veel gewone PLA gekocht wat nu staat te verstoffen, omdat matte PLA voor decoratieve dingen vaak een mooiere, professionelere uitstraling geeft.

• Caelorum
Hmm, ok. Ik heb slecht eervwrink met silk en matte pla. Die zijn gevoeliger voor vocht en als dat er eenmaal in zit kan je drogen wat je wilt, maar print het nooit meer echt lekker omdat het broos is geworden.

Wij gebruiken het ook hoor, maar na wat issues in de beginperiode hebben we dat een paar maanden niet gedaan zodat we ons konden focussen op überhaupt fatsoenlijk leren printen.

• ngommers
Waarom kiest iedereen eigenlijk nog steeds voor PLA want PETG is toch juist beter (behalve dat het moeilijker print). tenminste dit is wat ik er van vind op internet dat het bijvoorbeeld ook beter tegen UV kan. dat als je met PLA iets in het wit print en dat voor het raam staat gaat verkleuren en PETG weer niet. Klopt dit?

• JorneB
PETG is lastiger te verlijmen, ietsjes lastiger te printen, minder groot assortiment, neemt sneller vocht op uit de lucht en maakt het dus aanbevolen dat je investeerd in een filamentdroger. Dat zullen de voornaamste redenen zijn.

Verkleuring is voornamelijk afhankelijk van het gebruikte pigment zelf, en de invloed van UV hierop.

[ Voor 18% gewijzigd door JorneB op 29-11-2025 11:43 ]

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-12 15:15
JorneB schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:39:
neemt sneller vocht op uit de lucht en maakt het dus aanbevolen dat je investeerd in een filamentdroger. Dat zullen de voornaamste redenen zijn.
Dat valt allemaal nog maar te bezien, ik gebruik al jaren PETG van diverse merken en ligt hier gewoon open en bloot opgeslagen met een relatieve lucht vochtigheid tussen de 55 en 70%, vaak worden print problemen direct toegeschreven aan te vochtig filament, maar hier geen centje pijn.
Zie ook wat deze filament producent hierover verteld.
YouTube: Filament Drying: Myth or Must? Watch Before You Print!
De laatste tijd gebruik ik hoofdzakelijk PETG van Devil-Design, werkt gewoon goed.
Sinds kort heb ik hier ook een rol Esun PETG-CF in gebruik en ga ik misschien wel toe over, kan nog iets hogere temperaturen aan en heeft een erg mooie oppervlakte structuur, waar door de layerlines bijna onzichtbaar zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Hardy8 op 29-11-2025 13:25 ]

• JorneB
Hardy8 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:28:
[...]

Dat valt allemaal nog maar te bezien, ik gebruik al jaren PETG van diverse merken en ligt hier gewoon open en bloot opgeslagen met een relatieve lucht vochtigheid tussen de 55 en 70%, vaak worden print problemen direct toegeschreven aan te vochtig filament, maar hier geen centje pijn.
Zie ook wat deze filament producent hierover verteld.
YouTube: Filament Drying: Myth or Must? Watch Before You Print!
De laatste tijd gebruik ik hoofdzakelijk PETG van Devil-Design, werkt gewoon goed.
Sinds kort heb ik hier ook een rol Esun PETG-CF in gebruik en ga ik misschien wel toe over, kan nog iets hogere temperaturen aan en heeft een erg mooie oppervlakte structuur, waar door de layerlines bijna onzichtbaar zijn.
Super dat het voor jou naar tevredenheid altijd goed gaat. Mijn ervaring is gelukkig anders dus laat ik die delen:

Ik print voornamelijk bulk in zwart JAYO PETG, spotgoedkoop. Supports print ik bij voorkeur in hetzelfde materiaal mee. Het filament is hoogglanzend en zeer glad, dus makkelijk te airbrushen. Mijn voornaamste use-case.

Direct uit de vacuumverpakking zo'n rol gaan gebruiken geeft als resultaat zichtbare stoom uit de nozzle. Deze stoom veroorzaakt, bij mij, zwakkere laag adhesie, zichtbare kleine artefacten (putjes) in de outer wall, en een wirwar aan engelenhaar. Nu is dat engelenhaar an sich makkelijk te verwijderen van een print, het heeft echter wel de kleefkracht om ranke tree-supports omver te trekken. Dit heb ik een jaar lang voor lief genomen.

Toen ik ging experimenteren met nylon en hout gevuld PLA heb ik een Bambu Lab HT droger aangeschaft. Nu ik dat apparaat heb droog ik ook mijn PETG hierin (alles eigenlijk). Nu print ik zonder falen perfect gladde PETG objecten zonder artefacten, zonder engelenhaar, supports ook uit PETG die clean loskomen.....

Ik heb nu dus ook 2 van die drogers. Zo gaan die dingen.

Ik kan niets anders dan je aanbevelen een goede, ademende, filamentdroger te kopen en voortaan al je filament de juiste voorbereiding te geven. :)

Meneer uit het filmpje is het hier ook enigzins mee eens, op 8 minuten 56 seconden zegt hij namelijk letterlijk "It does actually improve things". Er zijn dus blijkbaar 'verbeterpunten'. Daarvoor gebruik ik de drogers.

[ Voor 4% gewijzigd door JorneB op 29-11-2025 15:40 ]

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-12 15:15
Het is inderdaad mijn ervaring (ook van anderen) en nu wordt het ook nog eens bevestigd door de leverancier waarna ik naar verwijs, overigens dat engelenhaar is gewoon stringing en daar kan PETG wat meer last van hebben, maar met wat spelen met retraction heb ik daar helemaal geen last meer van, PETG-CF schijnt hier nog wat vergevings gezinder mee te zijn, maar ik heb sowieso geen last hiervan. Ik ga in ieder geval niet zomaar iets aanschaffen omdat iemand het aanbeveelt, voor nylon e.d. is het natuurlijk wel nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Hardy8 op 29-11-2025 15:06 ]

• Caelorum
Als PLA eenmaal vochtig is geworden veranderd de samenstelling en krijg je het nooit meer goed. PETG kan je nog drogen en weer fatsoenlijk mee printen.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
Omdat ik toch ook wel wat in PETG wil gaan printen (voor buitengebruik, dus moet UV bestendig zijn) toch maar een losse filament droger besteld. Na vele reviews gezien te hebben is het de Creality Space Pi geworden. Ik kan het natuurlijk ook met mijn AMS 2 Pro doen, maar daar zit voornamelijk PLA in, dus is een losse droger wel handig.

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:44
Van het weekend ongeveer 150 kg aan filament opgehaald. De persoon waar ik het gehaald heb heeft het uit de inboedel van Reflow gekocht. Ongeveer de helft van de rollen zijn voorzien van een label (rPLA of rPetg) echter de andere helft niet.

Is er een simpele methode om te controleren of het PLA of Petg is?

• RemcoAR
Tranquility schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:38:
Omdat ik toch ook wel wat in PETG wil gaan printen (voor buitengebruik, dus moet UV bestendig zijn) toch maar een losse filament droger besteld. Na vele reviews gezien te hebben is het de Creality Space Pi geworden. Ik kan het natuurlijk ook met mijn AMS 2 Pro doen, maar daar zit voornamelijk PLA in, dus is een losse droger wel handig.
Ik heb een droogoventje voor voedsel gekocht. Werkt zo veel beter dan de filamentdroger die ik voor die tijd had. Kunnen ook 4 rollen filament tegelijkertijd in. Ideaal.
Mocht die losse droger niet gevallen, dan zou ik dat aanraden.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:46
ge-flopt schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:49:
Is er een simpele methode om te controleren of het PLA of Petg is?
Je kan proberen een stukje met de hand af te breken. Pla breekt met genoeg snelheid in 1 keer door. Bij petg lukt me dat niet.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• JorneB
PLA brand snel en stinkt dan niet echt, enigzins zoet zelfs.
PETG gaat eerst zwellen en borrelen en vat dan pas vlam, met een scherpe chemische zwarte walm.

Klein stukje afknippen, in tang klemmen, en aansteken :)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Tranquility schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:38:
PETG gaat best goed buiten inderdaad, en voor veel toepassingen buiten geschikt. Maar als het echt UV bestand moet zijn (dus minimale verkleuring of sterkte verlies), zul je naar ASA moeten. Maar dat is ook lastiger printen door meer warping.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:41
_ferry_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:55:
[...]

PETG gaat best goed buiten inderdaad, en voor veel toepassingen buiten geschikt. Maar als het echt UV bestand moet zijn (dus minimale verkleuring of sterkte verlies), zul je naar ASA moeten. Maar dat is ook lastiger printen door meer warping.
Zelfs PLA gaat best lang goed buiten, langer dan ik had verwacht. Je moet alleen geen draagconstructies maken, dat gaat al binnen een paar weken vervormen. Nadeel is natuurlijk wel dat je het in de schaduw moet hangen/zetten.
PETG gaat prima, beter nog dan PLA.
Nadeel van deze materialen is dat het broos wordt en verkleurd door UV.
Ik printte alles voor buiten altijd in ASA en ook al is dat het beste, print ik tegenwoordig vaker met PETG. Voornamelijk vanwege de rommel die vrij komt bij printen.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
rinkel schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:55:
[...]

Zelfs PLA gaat best lang goed buiten, langer dan ik had verwacht. Je moet alleen geen draagconstructies maken, dat gaat al binnen een paar weken vervormen. Nadeel is natuurlijk wel dat je het in de schaduw moet hangen/zetten.
PETG gaat prima, beter nog dan PLA.
Nadeel van deze materialen is dat het broos wordt en verkleurd door UV.
Ik printte alles voor buiten altijd in ASA en ook al is dat het beste, print ik tegenwoordig vaker met PETG. Voornamelijk vanwege de rommel die vrij komt bij printen.
Precies, zo had ik buitenlampjes die ik om die reden wel in ASA wou hebben. Ook wel wat bloempotjes in PLA, maar die verkleurde zelfs binnen op de vensterbank van bruin naar groen :+

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:45

Geckoo

Good news, everyone!

RemcoAR schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:33:
[...]

Ik heb een droogoventje voor voedsel gekocht. Werkt zo veel beter dan de filamentdroger die ik voor die tijd had. Kunnen ook 4 rollen filament tegelijkertijd in. Ideaal.
Mocht die losse droger niet gevallen, dan zou ik dat aanraden.
en laat je hem dan daar continu in liggen?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• RemcoAR
Geckoo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:01:
[...]

en laat je hem dan daar continu in liggen?
Nah, die oven is niet luchtdicht dus dat zou niet werken. Ik heb een hele verzameling van die cereal containers die ik aangepast heb om als droge opslag te gebruiken en nu ik hoef de rollen niet uit de container te halen om te kunnen printen. Met wat prtfe tubing en connector fittings kan ik dan een afgesloten verbinding maken tussen filament rol en printer.
Ben er alleen wel net achter gekomen dat de Bambu Labs filament rollen wel in de containers passen, maar ze zitten dan klem en ik kan die rollen dus niet vanuit de container printen.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Welke lijm gebruiken jullie om pla aan elkaar te lijmen? Dus niet lijm om de plaat mee in te smeren, maar om verschillende pla stukken aan elkaar te lijmen. Zelf heb ik bison secondelijm gebruikt, maar dat is mij altijd maar eenmalig omdat daarna het flesje opgedroogd is hahaha.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46
Tylen schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:47:
Welke lijm gebruiken jullie om pla aan elkaar te lijmen? Dus niet lijm om de plaat mee in te smeren, maar om verschillende pla stukken aan elkaar te lijmen. Zelf heb ik bison secondelijm gebruikt, maar dat is mij altijd maar eenmalig omdat daarna het flesje opgedroogd is hahaha.
Ik heb destijds gloop besteld (3d Gloop), als t potje leeg is ga ik deze zeker weer halen.
Voor hele kleine dingen gebruik ik wel secondelijm oid maar dan moet er geen kracht op komen te staan.

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:29
Secondelijm van de Wibra, die van 5 voor een euro. Werkt perfect, voor mij.

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:13
Ik gebruik Starbond CA. Wel wat prijzer (15 euro voor 60ml ofzo). Maar ik bewaar het in een afgesloten zakje in de koelkast en het gaat vele maanden mee.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01:25
Superlijm is goed te gebruiken. Hier zijn veel soorten van, inclusief hele goedkope. Check vooral dat er CA oftewel Cyano-Acrylaat als ingredient in zit. Neem kleine tubetjes zodat het niet erg is als het opdroogt.

Ik heb ook wel eens modelbouwlijm geprobeerd. Die hebben zo'n heel precies puntje waarmee je zorgvuldig kunt doseren. Maar dat werkte toch minder goed als lijm voor de PLA.

• Tjolk
Ik heb zo eentje (ander merk volgens mij): https://www.123-3d.nl/Pat...5-gram-1428667-i9438.html
Met zo'n kwastje vind ik ideaal.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Voor PETG heb ik dan weer https://www.hornbach.nl/p/bison-kombi-snel-24-ml/4138931/ gebruikt. Het is wel wat chemischer en iets meer werk (2 klodders mengen).
Beide hebben zo hun voor- en nadelen. (viscositeit, vullend vermoge, droogtijd etc.)

Secondelijm/CA lijm kun je goedkoop krijgen, zoals hierboven bij de Wibra. Als het dan uitdroogt is het geen ramp, pak je een nieuwe :) De chemische werking is allemaal hetzelfde, of er nou Wibra of Bison op de verpakking staat.

[ Voor 56% gewijzigd door _ferry_ op 04-12-2025 11:32 ]

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Thanks all. Heel veel mogelijkheden haha. Ik ga beginnen met die 3D Gloop.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:29
_ferry_ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:29:
Voor PETG heb ik dan weer https://www.hornbach.nl/p/bison-kombi-snel-24-ml/4138931/ gebruikt. Het is wel wat chemischer en iets meer werk (2 klodders mengen).
Beide hebben zo hun voor- en nadelen. (viscositeit, vullend vermoge, droogtijd etc.)

Secondelijm/CA lijm kun je goedkoop krijgen, zoals hierboven bij de Wibra. Als het dan uitdroogt is het geen ramp, pak je een nieuwe :) De chemische werking is allemaal hetzelfde, of er nou Wibra of Bison op de verpakking staat.
Kosten was idd dé overweging om voor Wibra te kiezen. We gebruiken het niet voor spul wat écht goed en permanent gelijmd met blijven.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste