Hahah vooral die 2 aan het toetsenbord zonder scherm
Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g
Ik ging zelf heel goed op het zelf verzonnen whiteboard van GeminiAntiloop schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:47:
[...]
Hahah vooral die 2 aan het toetsenbord zonder scherm
Update: had natuurlijk in al mijn enthousiasme de brief niet goed gelezen waar een linkje staat, dus gebeld met de helpdesk, je moet voor Zakelijk Internet Pro wel hier je gegevens van oud en nieuw invullen https://www.ziggo.nl/zakelijk/klantenservice/installeren/modemswap en dan weer wachten.
[ Voor 46% gewijzigd door mazzzterrr op 28-08-2026 10:38 ]
Begin me echt zorgen te maken of die uberhaupt komt en ik wel op de lijst sta, want communicatie met ze is niet mogelijk, er kan niets gecheckt worden. Je zou denken dat ze een database hebben.
Ik reageer op jou, maar dit is voor eenieder die in dezelfde situatie zit: ik heb nul communicatie gezien of gehoord, maar van de collega's op onze verschillende scholen krijg ik wel berichten dat de modems bezorgd zijn. Zou vandaag dus even afwachten.pvtweak schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:38:
Vandaag maar eens gebeld nadat ik sinds sms woensdag ochtend dat de monteurs uitgereden waren niets meer gehoord heb. Enige wat die kon zeggen dat er gisteren 7000 modems aan de postNL waren gegeven. Ik zie dat mensen hier emails of de modem/monteur ook al binnen hebben. Ik heb nog 0 communicatie gehad.
Begin me echt zorgen te maken of die uberhaupt komt en ik wel op de lijst sta, want communicatie met ze is niet mogelijk, er kan niets gecheckt worden. Je zou denken dat ze een database hebben.
[Edit] Bijkomend probleem is dat, vanwege geen internet, het kantoor in kwestie (is klant van mij) leeg is... Dus pakketje noch monteur gaan arriveren en ik heb die klant al een hele dag voor niets op kantoor laten zitten.
[ Voor 11% gewijzigd door Frank071 op 28-08-2026 10:43 ]
Zou dat een nieuwe pagina zijn, of bestond 'ie al? Als 'ie nieuw is wel kudo's voor Ziggo dat ze zoiets in zo korte tijd optuigen. Heb wel medelijden met de afdeling provisioning (of delivery, wie weet), waar iemand vandaag als een robot alle entries uit dat formulier op een CLI loopt te typen. Gun de beste man dat 'ie weinig typefouten mag maken vandaag.mazzzterrr schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:07:
Update: had natuurlijk in al mijn enthousiasme de brief niet goed gelezen waar een linkje staat, dus gebeld met de helpdesk, je moet voor Zakelijk Internet Pro wel hier je gegevens van oud en nieuw invullen https://www.ziggo.nl/zakelijk/klantenservice/installeren/modemswap en dan weer wachten.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Kudo's? In dit AI tijdperk? Kom op.. dit tuigt een enkel persoon in een half uurtje op tegenwoordig, inclusief deployment.Freeaqingme schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:06:
[...]
Zou dat een nieuwe pagina zijn, of bestond 'ie al? Als 'ie nieuw is wel kudo's voor Ziggo dat ze zoiets in zo korte tijd optuigen. Heb wel medelijden met de afdeling provisioning (of delivery, wie weet), waar iemand vandaag als een robot alle entries uit dat formulier op een CLI loopt te typen. Gun de beste man dat 'ie weinig typefouten mag maken vandaag.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hier hetzelfde... aangesloten, wachten tot alle lampjes wit zijn, 5G router eruit, modem erin en niks... 0.0.0.0 als WAN IP, ding krijgt geen lease.mazzzterrr schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:07:
Heb net een Sagemcom via de post gekregen, ben bezig met opstarten. Er zitten in ieder geval minder lampjes op die kunnen knipperen. Hopelijk gaat hij ook meteen in bridge modus en kan ik mijn eigen range weer gebruiken.
Formulier ingevuld, now we wait... al sinds woensdagochtend een mooie kermis hier.
Vraagje: had jij een nieuw modem aangevraagd door het formulier in te vullen en had je daarbij ook het MAC adres van je Ubee opgegeven?mazzzterrr schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:07:
[...] je moet voor Zakelijk Internet Pro wel hier je gegevens van oud en nieuw invullen https://www.ziggo.nl/zakelijk/klantenservice/installeren/modemswap en dan weer wachten.
[ Voor 5% gewijzigd door Frank071 op 28-08-2026 11:34 ]
Ja bij een hobby website wel. Maar hier heeft eerst een communicatieafdeling over na moeten denken, die hadden weer input van de techniekafdeling nodig. Vervolgens moest de externe partij die de branding doet leuke plaatjes maken, moest techniek alles reviewen, het een paar keer terugsturen. Vervolgens moest het langs compliance, terwijl het website team er mee bezig ging. Die wilden weten in welk formaat provisioning of delivery de resultaten nodig had. Die stelden eerst een koppeling met een ander systeem voor wat het websiteteam niet zag zitten, en daar moest de CTO vervolgens wat van vinden, etc, etc.Glashelder schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:10:
[...]
Kudo's? In dit AI tijdperk? Kom op.. dit tuigt een enkel persoon in een half uurtje op tegenwoordig, inclusief deployment.
De techniek hier is niet het lastige stukje (denk ik). Maar om zoiets compleet te krijgen in een gesegmenteerde organisatie als Ziggo, moet je een hoop hoepels door om 't live te krijgen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Dat dachten ze wellicht ook bij het uitrollen van de firmware update.Glashelder schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:10:
[...]
Kudo's? In dit AI tijdperk? Kom op.. dit tuigt een enkel persoon in een half uurtje op tegenwoordig, inclusief deployment.
Binnen een half uur te doen met AI, incl uitrol. En zie waar ze nu zijn.
Ja, van de oude Ubee en van de nieuwe Segacom beide mac adressen gegeven en een telefoonnummer waar ze je op de hoogte houden, maar ik heb al 10 keer dat modem herstart in de hoop dat er iets door komt, want vooralsnog heb ik er zo niks aan, want het lampje is wit en ik wil groen voor bridge modus.Frank071 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
Vraagje: had jij een nieuw modem aangevraagd door het formulier in te vullen en had je daarbij ook het MAC adres van je Ubee opgegeven?
Inmiddels al internet? Ik ben benieuwd hoe lang dit duurt. Hier ook modem met witte lampjes, maar geen internet. Formuliertje een half uur geleden ingestuurd met oude en nieuwe mac adres._JGC_ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:31:
[...]
Hier hetzelfde... aangesloten, wachten tot alle lampjes wit zijn, 5G router eruit, modem erin en niks... 0.0.0.0 als WAN IP, ding krijgt geen lease.
Formulier ingevuld, now we wait... al sinds woensdagochtend een mooie kermis hier.
Hopelijk hebben we weer snel internet!
Ik bedoelde dat eerdere formulier waarmee je (sinds woensdag) kon aangeven dat je getroffen was. Daar kon je ook (al) je Ubee MAC adres opgeven. Had je dat gedaan? Of heb je dat hele formulier niet gebruikt?mazzzterrr schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:02:
[...]
Ja, van de oude Ubee en van de nieuwe Segacom beide mac adressen gegeven en een telefoonnummer waar ze je op de hoogte houden, maar ik heb al 10 keer dat modem herstart in de hoop dat er iets door komt, want vooralsnog heb ik er zo niks aan, want het lampje is wit en ik wil groen voor bridge modus.
Oh zo, nee dat heb ik niet gedaan, want ik had ze daarvoor al gemaild op technicalservices@vodafoneziggo.com en kreeg reactie dat ik op lijst was gezet en een verzoek om voorlopig geen nieuwe meldingen te doen.Frank071 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:04:
[...]
Ik bedoelde dat eerdere formulier waarmee je (sinds woensdag) kon aangeven dat je getroffen was. Daar kon je ook (al) je Ubee MAC adres opgeven. Had je dat gedaan? Of heb je dat hele formulier niet gebruikt?
Welnee, in dit geval geloof ik daar niets van. Onder grote druk worden die processen zelfs binnen een organisatie als Ziggo vloeibaar.Freeaqingme schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:45:
[...]
Ja bij een hobby website wel. Maar hier heeft eerst een communicatieafdeling over na moeten denken, die hadden weer input van de techniekafdeling nodig. Vervolgens moest de externe partij die de branding doet leuke plaatjes maken, moest techniek alles reviewen, het een paar keer terugsturen. Vervolgens moest het langs compliance, terwijl het website team er mee bezig ging. Die wilden weten in welk formaat provisioning of delivery de resultaten nodig had. Die stelden eerst een koppeling met een ander systeem voor wat het websiteteam niet zag zitten, en daar moest de CTO vervolgens wat van vinden, etc, etc.
De techniek hier is niet het lastige stukje (denk ik). Maar om zoiets compleet te krijgen in een gesegmenteerde organisatie als Ziggo, moet je een hoop hoepels door om 't live te krijgen.
Er is nogal een verschil tussen zoiets cruciaals als een firmware of een dergelijk simpele paginaRobertMe schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:56:
[...]
Dat dachten ze wellicht ook bij het uitrollen van de firmware update.
Binnen een half uur te doen met AI, incl uitrol. En zie waar ze nu zijn.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Kreeg net een pakketje (zonder vooraankondiging), weet niet wie het bezorgd heeft, maar werd in de hal gezet van mijn flatgebouw, dus niet aan de deur.MasterL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:06:
Ik heb ook dezelfde mail gekregen als op de vorige pagina, gisteren de hele dag thuis/op locatie gebleven voor de monteur die nooit is gekomen. Status nu? Per post? Monteur vandaag? Geen SMS gehad niks alleen 2 algemene mails. Ik vind het prima ga er geen rekening mee houden dan staat de eventuele monteur maar voor een dichte deur. Wel ontzettend vervelend als je afhankelijk bent van de lijn en/of klanten hebt die je elke 5 min opbellen wat de status van hun lijn is.
Mijn werkgever krijgt die algemene mails van Ziggo, dat het is opgestuurd. Bijzonder, want ik heb meerdere keren mijn gegevens opgegeven (via tech en webform). Gisteren met verwachte valse hoop de hele dag op kantoor gezeten (met collega's). Gisteravond stuurde mijn werkgever de 2e mail door, dat het vandaag aan zou komen. Dus nu zit ik hier met mijn goede gedrag in mijn uppie op kantoor te hopen dat het modem zo snel mogelijk komt, zodat ik de boel kan aansluiten.MasterL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:06:
Ik heb ook dezelfde mail gekregen als op de vorige pagina, gisteren de hele dag thuis/op locatie gebleven voor de monteur die nooit is gekomen. Status nu? Per post? Monteur vandaag? Geen SMS gehad niks alleen 2 algemene mails. Ik vind het prima ga er geen rekening mee houden dan staat de eventuele monteur maar voor een dichte deur. Wel ontzettend vervelend als je afhankelijk bent van de lijn en/of klanten hebt die je elke 5 min opbellen wat de status van hun lijn is.
Vooral irritant dat ze het algemene e-mailadres gebruiken en niet de gegevens die ik doorgegeven heb. Waarom vragen ze er naar dan?! Los van het feit dat we al de hele werkweek zonder internet zitten hier... over irritant gesproken.
Ergens in het komende jaar gaan we verhuizen. De internetaansluiting wordt gegarandeerd geen Ziggo meer. En hey.. het kan de beste overkomen he. Maar neem op z'n minst iemand voor communicatie in dienst, want daar slaan ze de plank volledig mee mis op alle vlakken.
Volgens het formulier kan klantenservice ondersteunen als het na een "paar uren" nog niet werkt.scaver schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:03:
[...]
Inmiddels al internet? Ik ben benieuwd hoe lang dit duurt. Hier ook modem met witte lampjes, maar geen internet. Formuliertje een half uur geleden ingestuurd met oude en nieuwe mac adres.
Hopelijk hebben we weer snel internet!
Werkt hier nog steeds niet, modem al paar keer herstart, krijgt geen DHCP lease.
Instructies die erbij zitten zijn idioot en kloppen in mijn geval gewoon niet.
Modem moet nog aangemeld worden omdat wij een Pro abbo hebben. Had wel even in de instructies gezet kunnen worden. Op het formulier voor het aanmelden krijg je dan te zien dat het wel een paar uur kan duren voor de boel geactiveerd is.
Nu al een uur aan het wachten. Modem heeft even een rood lampje laten zien, maar nu is het weer wit. Krijgt voor zover ik kan zien nog geen IP-adres toegewezen vanuit Ziggo, dus vooralsnog geen internet.
Die belofte dat je met 15min weer on-line bent is net zoals bijna alles wat ze daar doen en zeggen onjuist.
De instructies die er bij zitten zijn gewoon de standaardinstructies die bij dat modem zitten voor consumenten. Maar er zit ook een aparte brief bij die voor Zakelijk Pro-klanten van toepassing is, met dat je de instructies op ziggo.nl/modem-omruilen moet opvolgen. En daar komt, aan het einde, een formulier wat naar de backoffice gaat waar ze de modemswap doen, inclusief melding dat ze dan "voor je aan de slag gaan" en dat dat even kan duren.
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 28-08-2026 12:38 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Nieuw campagne van 2026: https://www.vodafoneziggo.nl/nieuws/ziggo-introduceert-het-altijd-alles-netwerk-afgestemd-op-alles-wat-klanten-online-doen/DeCo schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:23:
[...]
Ergens in het komende jaar gaan we verhuizen. De internetaansluiting wordt gegarandeerd geen Ziggo meer. En hey.. het kan de beste overkomen he. Maar neem op z'n minst iemand voor communicatie in dienst, want daar slaan ze de plank volledig mee mis op alle vlakken.
Daar is de afdeling communicatie enorm druk mee en dan nu ook nog het sportnetwerk. Begin dit jaar veel gezeur op Odido. Maar alle storingen bij Ziggo zakelijk met 4g backuk en modems die massaal gebricked worden is natuurlijk ook enorm vervelend.
Dan zou je je als klant moeten afvragen hoe erg het is als je een week geen internet hebt en hoeveel je ervoor over hebt om er een 2e lijn naast te hebben. Het is alleen helaas zo dat er pas bij de meeste bedrijven pas over na wordt gedacht als er een storing is.
Ik vermoed dat komende week nog wel puinruimen zal zijn en eind volgende iedereen weer online is. Dat zou toch haalbaar moeten zijn. Ik vind het al enorm knap dat ze nu adhoc 11000 modems, naast de normale leveringen, kunnen uitgeven.
- Komt er een monteur ja of nee?
- Krijg je de modem per post ja of nee?
Het is toch sowieso veel logischer om ASAP nieuw modems op te sturen en slechts monteurs
te sturen als het de mensen zelf niet lukt om te boel te swappen?
Het zijn drie kabels… Coax, ethernet en stroom.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Op het registratieformulier staat dit:
/f/image/MuacUFds9JA1IuxRywytFNJH.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een wit lampje branden (al meer dan een uur), maar het modem is echt niet on-line.
Op de papieren handleiding in de doos staat dat je dan de modem uit moet zetten en een kwartier moet wachten.
Daar staat ook dat je modem een groen lampje gaat laten zien als die in bridge modus staat (dat is dus als het goed is bij mij het geval met een vast IP-adres.) Kortom lekker consistente instructies....
Zakelijik Pro staat ook niet in bridge mode maar is routed. Lampje blijft wit.
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 28-08-2026 13:07 ]
Blijkt maar weer dat er waarschijnlijk niet écht goed is nagedacht over een Disaster Recovery Plan. Aan de andere kant snap ik het ook wel. Als organisatie hoop je natuurlijk gewoon dat je zo'n scenario nooit hoeft mee te maken. En als het dan daadwerkelijk gebeurt, kun je een prachtig uitgewerkt DRP-draaiboek voor 99% overboord gooien, omdat de werkelijkheid toch altijd net even anders uitpakt dan je vooraf hebt bedacht.MasterL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:52:
Het is natuurlijk een nachtmerrie om 11K modems z.s.m. te vervangen daar heb ik best begrip voor als ik de optie zou hebben zou ik zelfs zeggen zet mij maar op “lage” prio ik heb internet ik overleef het wel. Waar ik geen begrip voor heb is de vage communicatie, wij komen langs! Ohnee toch niet.. Uren in de wacht staan voor een helpdesk. Vage algemene e-mails die schijnbaar niet kloppen.
- Komt er een monteur ja of nee?
- Krijg je de modem per post ja of nee?
Het is toch sowieso veel logischer om ASAP nieuw modems op te sturen en slechts monteurs
te sturen als het de mensen zelf niet lukt om te boel te swappen?
Het zijn drie kabels… Coax, ethernet en stroom.
Vervolgens moet je onder enorme tijdsdruk zo snel mogelijk zorgen dat de verbindingen weer hersteld worden, voordat je überhaupt met alle betrokken partijen rustig kunt nadenken over wat nu eigenlijk de beste aanpak is. Alleen al dat overleg kan uren, misschien zelfs dagen, kosten.
Dus de conclusie op dag 1 en 2 is waarschijnlijk vrij simpel: stuur massaal monteurs het land in. Iedere vervangen modem is er één en daarmee is weer een zakelijke gebruiker geholpen.
Op dag 2 of 3 ontstaat er vervolgens een ander plan: "Kom, we sturen duizenden modems via PostNL." Logistiek gezien is dat voor PostNL natuurlijk ook een behoorlijke uitdaging, maar ook voor Ziggo. Zijn er überhaupt wel 11.000 modems beschikbaar bij de leverancier? En hoe krijg je die vervolgens allemaal op tijd bij de juiste klanten?
En dan komen hier op Tweakers de reacties dat de instructie niet klopt. Ja, nogal wiedes. Er wordt in zo'n situatie waarschijnlijk gewoon zo snel mogelijk een globale instructie gepakt en meegestuurd om überhaupt iets op gang te krijgen. Als daar vervolgens eerst nog tig afdelingen, managers en andere partijen hun plasje over moeten doen voordat er iets naar buiten mag, kan er natuurlijk nooit op korte termijn een pakket de deur uit.
Dat wil niet zeggen dat alles daarmee goed is of dat kritiek niet terecht is. Maar probeer het ook eens vanuit de organisatie te bekijken. Wat zou jij doen als je op dag 1 met een dergelijke rampsituatie wordt geconfronteerd? Hoe zorg je ervoor dat duizenden klanten zo snel mogelijk weer online komen, terwijl je tegelijkertijd nog helemaal niet weet hoe groot het probleem precies is, welke middelen beschikbaar zijn en hoe lang de situatie gaat duren?
Achteraf is het natuurlijk heel makkelijk om te zeggen wat er allemaal beter had gekund. Tijdens zo'n incident moet je vooral snel handelen, bijsturen en accepteren dat je plan onderweg meerdere keren verandert. Iedereen die dit weleens heeft meegemaakt op zijn of haar manier (denk bijvoorbeeld ook eens aan de Crowdstrike-gate) weet dat het allemaal niet zo makkelijk gaat.
Dus voordat we met z'n allen roepen dat het allemaal prutswerk is: probeer je eens voor te stellen dat jij degene bent die dit als organisatie moet oplossen. En bedenk vervolgens hoe jij het daadwerkelijk beter zou aanpakken. Dat zou trouwens best een interessant Tweakers-artikel kunnen opleveren: een gesprek met een technisch communicatieadviseur van Ziggo over hoe je als organisatie communiceert en handelt tijdens zo'n grootschalige storing.
ik heb maar één woord hier voor als reactie: transparantieEnforcer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:18:
[...]
Blijkt maar weer dat er waarschijnlijk niet écht goed is nagedacht over een Disaster Recovery Plan. Aan de andere kant snap ik het ook wel. Als organisatie hoop je natuurlijk gewoon dat je zo'n scenario nooit hoeft mee te maken. En als het dan daadwerkelijk gebeurt, kun je een prachtig uitgewerkt DRP-draaiboek voor 99% overboord gooien, omdat de werkelijkheid toch altijd net even anders uitpakt dan je vooraf hebt bedacht.
Vervolgens moet je onder enorme tijdsdruk zo snel mogelijk zorgen dat de verbindingen weer hersteld worden, voordat je überhaupt met alle betrokken partijen rustig kunt nadenken over wat nu eigenlijk de beste aanpak is. Alleen al dat overleg kan uren, misschien zelfs dagen, kosten.
Dus de conclusie op dag 1 en 2 is waarschijnlijk vrij simpel: stuur massaal monteurs het land in. Iedere vervangen modem is er één en daarmee is weer een zakelijke gebruiker geholpen.
Op dag 2 of 3 ontstaat er vervolgens een ander plan: "Kom, we sturen duizenden modems via PostNL." Logistiek gezien is dat voor PostNL natuurlijk ook een behoorlijke uitdaging, maar ook voor Ziggo. Zijn er überhaupt wel 11.000 modems beschikbaar bij de leverancier? En hoe krijg je die vervolgens allemaal op tijd bij de juiste klanten?
En dan komen hier op Tweakers de reacties dat de instructie niet klopt. Ja, nogal wiedes. Er wordt in zo'n situatie waarschijnlijk gewoon zo snel mogelijk een globale instructie gepakt en meegestuurd om überhaupt iets op gang te krijgen. Als daar vervolgens eerst nog tig afdelingen, managers en andere partijen hun plasje over moeten doen voordat er iets naar buiten mag, kan er natuurlijk nooit op korte termijn een pakket de deur uit.
Dat wil niet zeggen dat alles daarmee goed is of dat kritiek niet terecht is. Maar probeer het ook eens vanuit de organisatie te bekijken. Wat zou jij doen als je op dag 1 met een dergelijke rampsituatie wordt geconfronteerd? Hoe zorg je ervoor dat duizenden klanten zo snel mogelijk weer online komen, terwijl je tegelijkertijd nog helemaal niet weet hoe groot het probleem precies is, welke middelen beschikbaar zijn en hoe lang de situatie gaat duren?
Achteraf is het natuurlijk heel makkelijk om te zeggen wat er allemaal beter had gekund. Tijdens zo'n incident moet je vooral snel handelen, bijsturen en accepteren dat je plan onderweg meerdere keren verandert. Iedereen die dit weleens heeft meegemaakt op zijn of haar manier (denk bijvoorbeeld ook eens aan de Crowdstrike-gate) weet dat het allemaal niet zo makkelijk gaat.
Dus voordat we met z'n allen roepen dat het allemaal prutswerk is: probeer je eens voor te stellen dat jij degene bent die dit als organisatie moet oplossen. En bedenk vervolgens hoe jij het daadwerkelijk beter zou aanpakken. Dat zou trouwens best een interessant Tweakers-artikel kunnen opleveren: een gesprek met een technisch communicatieadviseur van Ziggo over hoe je als organisatie communiceert en handelt tijdens zo'n grootschalige storing.
Hoe krijg je deze dan in Bridge mode zoals ook het oude modem stond? Moet Ziggo dat doen? Want ik zie hier alleen dit schrijven: https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/bridge-modusCyBeR schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:06:
De instructies in de doos zijn voor consumenten, die moet je (afgezien van het fysieke aansluiten) negeren want die zijn niet van toepassing. Volg de instructies op https://www.ziggo.nl/zake...ce/installeren/modemswap/.
Zakelijik Pro staat ook niet in bridge mode maar is routed. Lampje blijft wit.
Hier ook al een paar uur aan het wachten met een wit lampje. Ook na herstart.
Bij Zakelijk Pro gaan alle instellingen via een profiel wat het modem downloadt. Dat kan pas als in de backend (adhv het formulier dat je ingevuld hebt, of de monteur die gebeld heeft) de modemswap is gedaan.scaver schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:28:
[...]
Hoe krijg je deze dan in Bridge mode zoals ook het oude modem stond? Moet Ziggo dat doen? Want ik zie hier alleen dit schrijven: https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/bridge-modus
Hier ook al een paar uur aan het wachten met een wit lampje. Ook na herstart.
Hoewel ze daar nu wel voorzien in een formulier dat je zelf kunt invullen zodat er geen 11.000 belletjes gepleegd hoeven te worden, is dat aan de achterkant zo te zien nog wel handwerk dus ze zeggen dat het enige uren kan duren.
En je kan er als bedrijf ook voor kiezen sommige risico's te accepteren: "Wij accepteren dat als er een nucleaire bom op Nederland valt onze bedrijfsvoering voor onbepaalde tijd komt stil te liggen".Enforcer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:18:
[...]
Blijkt maar weer dat er waarschijnlijk niet écht goed is nagedacht over een Disaster Recovery Plan. Aan de andere kant snap ik het ook wel. Als organisatie hoop je natuurlijk gewoon dat je zo'n scenario nooit hoeft mee te maken. En als het dan daadwerkelijk gebeurt, kun je een prachtig uitgewerkt DRP-draaiboek voor 99% overboord gooien, omdat de werkelijkheid toch altijd net even anders uitpakt dan je vooraf hebt bedacht.
Zo ook hier, kan ik me voorstellen dat men gedacht heeft van 'we gebruiken een staggered rollout om er voor te zorgen dat als er een probleem is met een update de blast radius altijd heel klein en beheersbaar blijft, en daarmee vinden we het risico klein genoeg om daar niet verder op te plannen'. In dit geval gaat het om 11K modems, die kan je in theorie nog op voorraad hebben liggen. Maar stel dat het ook om consumenten ging, dan zou je er zo een miljoen op voorraad moeten houden om a la minuut te vervangen. Dat heeft op een gegeven moment gewoon grenzen.
Communicatie kunnen we het verder over eens zijn. We zijn inmiddels ongeveer een werkweek verder, iets meer communicatie over wat er nou speelt etc was welkom geweest.
[ Voor 6% gewijzigd door Freeaqingme op 28-08-2026 13:59 ]
Zoals @DeCo al zegt transparantie.. Klanten zijn niet ontevreden over een fout/storing ik zeg altijd er is maar 1 garantie en dat is dat je ooit een storing gaat krijgen. Wat wel knaagt is A zeggen en niet en/of B doen. Stuur gewoon een mail/SMS uit met de waarheid. Er is een bricked fw op uw modem geïnstalleerd, mea culpa wij sturen ASAP een monteur en/of pakket op met een handleiding om de nieuwe modem te installeren. Plaats een QR code op de brief voor "de meest up to date handleiding" en gooi die zooi de deur uit. Hier hoef je echt geen Albert Einstein voor te heten en laten we wel wezen bedrijven als Ziggo hebben hele communicatie afdelingen..
Er zijn maar 2 redenen om dit niet te doen:
1: Juridisch.. geen fout erkennen voor eventuele schadeclaims.
2: Onvermogen.
"Hoop het nooit mee te maken" is natuurlijk wel een beetje onzin, ik hoop dat er nooit een Ceph cluster crashed en dat alle 1500 VM's eeuwig doordraaien maar de realiteit is dat dit niet gebeurt. Als piloot hoop ik ook dat mijn motor nooit faalt en ik een noodlanding moet maken maar toch heb ik dit tot in den treure getraind. Over dit soort dingen moet je echt van tevoren nadenken maar inderdaad als je dit ad hoc opeens moet regelen heb je daar een hele kluif aan.
Aan de inzet ligt het overigens niet, zojuist een dame over de vloer gehad die normaal
account manager is maar omdat ze een auto van de zaak heeft met een lijst van adressen en een auto vol modems op pad is gestuurd. Modem hing netjes aan de muur en is nu vakkundig op mijn waterontharder gepositioneerd maar goed daar ga ik natuurlijk gezien de situatie niet kinderachtig over doen. 10 voor inzet, all hands on deck maar een 2 voor communicatie.
[ Voor 15% gewijzigd door MasterL op 28-08-2026 14:34 ]
Lijkt me nog steeds erg kort door de bocht. Een formuliertje bouwen en online gooien? Wellicht.Glashelder schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:07:
[...]
Er is nogal een verschil tussen zoiets cruciaals als een firmware of een dergelijk simpele pagina
Maar ook voldoende klachten hier dat momenteel alles langs elkaar door gaat. Dus wellicht had dat formuliertje ook wel aan het CRM/... gekoppeld mogen worden. En of je daar nu weer een beetje tegenaan wilt lopen vibe-coden? Lijkt mij in ieder geval niet heel verstandig.
En dat zijn dus precies de dingen die in crisistijd teveel tijd kosten. Dat krijg je gewoon niet goed werkend in een kort tijdsbestek.RobertMe schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:33:
[...]
Lijkt me nog steeds erg kort door de bocht. Een formuliertje bouwen en online gooien? Wellicht.
Maar ook voldoende klachten hier dat momenteel alles langs elkaar door gaat. Dus wellicht had dat formuliertje ook wel aan het CRM/... gekoppeld mogen worden. En of je daar nu weer een beetje tegenaan wilt lopen vibe-coden? Lijkt mij in ieder geval niet heel verstandig.
In een dergelijke crisis is het prima verdedigbaar dat je een simpel formulier vibed dat alleen wat entries in een database pompt die je vervolgens met een groepje van 50 of 100 man afwerkt.
https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/routers-en-modems/m2436163005-z-g-a-n-ziggo-zakelijk-ubee-modem-non-bricked-zeldzaam?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Dame hier op locatie.. Modem aangesloten belt een nummer (zelfde leuke muziekje trouwens) ja met truus van Vodafone ik ben hier en hier blabla ja oke. Duurde nog geen 2 minuten geen verificatie niks.
Je moet die mac adressen invullen, ik heb niemand gesproken, alleen formulier ingevuld, paar uur gewacht en ondertussen paar keer modem herstart en toen werkte het weer. Ala je fixed ip hebt dan kan je de gateway pingen, want die gaat reageren als je modem goed gestart is.MasterL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:16:
@CyBeR misschien heeft iemand hier het nummer van de personen die dit regelen?
Dame hier op locatie.. Modem aangesloten belt een nummer (zelfde leuke muziekje trouwens) ja met truus van Vodafone ik ben hier en hier blabla ja oke. Duurde nog geen 2 minuten geen verificatie niks.
Helaas dat nummer niet aan de monteur gevraagdMasterL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:16:
@CyBeR misschien heeft iemand hier het nummer van de personen die dit regelen?
Dat leuke muziekje ben je na een uur wel zat trouwens
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 28-08-2026 15:31 ]
Het probleem hier is dat er nooit rekening is gehouden met een crisis en hoe hier op te reageren, anders was het proces een stuk soepeler verlopen, ook voor Ziggo intern. Ik vermoed dat er een paar mensen bij Ziggo intern in ieder geval denken "Ik had hier voor gewaarschuwd..". Ben benieuwd of ze een publieke post mortem aandurven.Glashelder schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:38:
[...]
En dat zijn dus precies de dingen die in crisistijd teveel tijd kosten. Dat krijg je gewoon niet goed werkend in een kort tijdsbestek.
In een dergelijke crisis is het prima verdedigbaar dat je een simpel formulier vibed dat alleen wat entries in een database pompt die je vervolgens met een groepje van 50 of 100 man afwerkt.
. Werd eigenlijk best wel snel geholpen. Hooguit een kwartiertje in de wacht.
het 'systeem' had de MAC-adressen die ik had ingevuld niet doorgekregen... Gingen ze gelijk regelen, kwartiertje later belden ze terug en werkte het eindelijk.
Deze werden hier dus telefonisch doorgegeven vandaar.mazzzterrr schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:19:
[...]
Je moet die mac adressen invullen, ik heb niemand gesproken, alleen formulier ingevuld, paar uur gewacht en ondertussen paar keer modem herstart en toen werkte het weer. Ala je fixed ip hebt dan kan je de gateway pingen, want die gaat reageren als je modem goed gestart is.
Nee sorryCyBeR schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:25:
[...]
Helaas dat nummer niet aan de monteur gevraagdEr staat wel een 088-nummer bij dat formulier als je het submit overigens, misschien dat even proberen.
Dat leuke muziekje ben je na een uur wel zat trouwens
En weer online. Maar modem is aan het updaten dus zal er zo weer uit knallen
[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 28-08-2026 15:50 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
En dan nog eens een paar minuten wachten. Het witte lampje brand namelijk zodra je de power aanzet. De echte verbinding komt pas later... En dan brandt het lampje ook wit....Jim423 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:50:
Vergeet niet na de swap het modem nog even een powercycle te geven.
[ Voor 5% gewijzigd door Paling1 op 28-08-2026 15:55 ]
Ik kan mij gateway pinnen dus dat is mooi dan is het modem online.mazzzterrr schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:43:
Hij gaat dus niet in bridge modus, ik heb een paar keer herstart en ondertussen via een andere verbindingen pingen naar mijn gateway (dat is in ziggo netwerk, maar pas actief als modem up is) en opeens na een herstart net ging die ping lopen, toen heb ik alles weer teruggehangen en ik ben weer online, lampje is nog steeds wit en ik gebruik wel mijn statische adressen en via what is my ip zie ik dat oo
Ik hoop dat de router die daar achter hang nu wel online is...
Wij hadden ook het ziggo modem in bridge mode staan
It is hard to fail, But it is worse never to have tried to succeed.
Hier was het ongeveer: wit, wit pulserend, blauw pulserend, wit, groen pulserend (updaten, tegelijk even online), wit pulserend (weer offline), ± 45 seconden geel knipperend (?), wit pulserend, wit, weer online.Paling1 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:54:
[...]
En dan nog eens een paar minuten wachten. Het witte lampje brand namelijk zodra je de power aanzet. De echte verbinding komt pas later... En dan brandt het lampje ook wit....
Vond de rij lampjes op de Ubee wel duidelijker wat dat betreft.
Meer lampjes is inderdaad duidelijker.CyBeR schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:59:
[...]
Hier was het ongeveer: wit, wit pulserend, blauw pulserend, wit, groen pulserend (updaten, tegelijk even online), wit pulserend, ± 45 seconden geel knipperend (?), wit pulserend, wit, weer online.
Vond de rij lampjes op de Ubee wel duidelijker wat dat betreft.
Wat ik wel echt irritant vind is dat de handleiding dus zegt, wit lampje=modem on-line=OK. Dat is dus lang niet altijd het geval. On-line kan ook betekenen dat Ziggo het modem ziet, maar dat er echt geen internet doorgegeven wordt.
Dat is inderdaad de status van het modem zelf. Dat was bij de Ubee ook al zo (ONLINE lampje). In het netwerk moet ook nog van alles ok zijn voordat je daadwerkelijk verbinding hebt, maar dat weet het modem natuurlijk niet.Paling1 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:10:
[...]
Meer lampjes is inderdaad duidelijker.
Wat ik wel echt irritant vind is dat de handleiding dus zegt, wit lampje=modem on-line=OK. Dat is dus lang niet altijd het geval. On-line kan ook betekenen dat Ziggo het modem ziet, maar dat er echt geen internet doorgegeven wordt.
Ik hoef er niet eens naar te zoeken. Die hier in huis is sinds afgelopen zondag nog niet down geweest (denk ikMED-iC- schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:59:
Mijn collega heeft nog een werkend exemplaar kunnen vinden![]()
https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/routers-en-modems/m2436163005-z-g-a-n-ziggo-zakelijk-ubee-modem-non-bricked-zeldzaam?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
(Gewoon op een consumenten abo hangt die, voor zover dat vrijwaring geeft, wat ook niet het geval lijkt te zijn. En fZiggo (/"fEssent@home"), maar ook dat lijkt geen vrijwaring te betekenen).
Nou hebben we een eigen DNS recursor, dus nu voor die records een zone override gemaakt waardoor de clients het weer kunnen resolven, maar netjes is anders.
Interessant. Had het nog niet gemerkt maar dat gebeurt hier idd ook._JGC_ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:55:
Hier de verbinding weer online. Echter heeft dit modem 1 narigheid: het is geen bridge maar een router, en dat ding komt met niet-uitschakelbare beveiliging. Wij hebben een paar DNS records die naar 127.0.0.1 verwijzen, als je die opvraagt krijg je gewoon een timeout, aan welke server je het ook vraagt. Modem doet DNS rebinding protection, is niet uit te zetten. Knopje bij beveiliging is ook grijs.
Zakelijk Pro heeft overigens nooit bridge mode gehad. De manier waarop statische IP's werken bij Ziggo(/UPC) verhindert dat naar het schijnt, dus dat zijn altijd routers geweest. De Ubee en voorheen de Hitron en de Cisco dus ook.
[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 28-08-2026 17:01 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Freeaqingme op 28-08-2026 17:07 ]
Vraag is vooral wat dat modem nog meer onderschept en sloopt qua verkeer. DNS rebind protection was al vrij snel door AI gemeld toen collega dat in een zoekveld gooide, maar de andere opties...CyBeR schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:59:
[...]
Interessant. Had het nog niet gemerkt maar dat gebeurt hier idd ook.
Je geeft het antwoord in mijn optiek eigenlijk zelf al. Ziggo is wat dat betreft maar een klein onderdeel van het veel grotere Liberty Global, waar andere belangen en stakeholders mogelijk een belangrijke rol spelen. Denk aan aandeelhouders, marktpositie en allerlei andere factoren. Probeer het eens vanuit dat grotere geheel te bekijken.MasterL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:19:
[...]
Zoals @DeCo al zegt transparantie.. Klanten zijn niet ontevreden over een fout/storing ik zeg altijd er is maar 1 garantie en dat is dat je ooit een storing gaat krijgen. Wat wel knaagt is A zeggen en niet en/of B doen. Stuur gewoon een mail/SMS uit met de waarheid. Er is een bricked fw op uw modem geïnstalleerd, mea culpa wij sturen ASAP een monteur en/of pakket op met een handleiding om de nieuwe modem te installeren. Plaats een QR code op de brief voor "de meest up to date handleiding" en gooi die zooi de deur uit. Hier hoef je echt geen Albert Einstein voor te heten en laten we wel wezen bedrijven als Ziggo hebben hele communicatie afdelingen..
Er zijn maar 2 redenen om dit niet te doen:
1: Juridisch.. geen fout erkennen voor eventuele schadeclaims.
Wij als Tweakers-community, maar zeker ook de getroffen klanten, verwachten natuurlijk een bepaalde uitleg. Die zal er ongetwijfeld over een paar dagen komen. Er zullen op dit moment ook (technische) medewerkers van Ziggo dit forum meelezen en waarschijnlijk alleen maar denken: “Tsja, ik weet wat er speelt, maar ik mag en kan er niets over zeggen.” En dat is op dit moment ook niet meer dan logisch. En daarnaast weten we in grote lijnen al wat er aan de hand is: 2.000–11.000 defecte modems > nieuw modem plaatsen > activeren > probleem opgelost. Wat wil je op dit moment nog meer weten?
Als klant krijg je nu eenmaal nooit alle ins en outs van een bedrijf te horen. Jij zou als eigenaar van een tv-winkel toch ook niet het achterste van je tong laten zien en tegen iedere klant zeggen: “Ik koop deze tv in voor €1.000 en verkoop hem aan jou voor €2.500.” Dat is simpelweg hoe commerciële bedrijven werken.
Als je bijvoorbeeld een klein hostingbedrijf hebt en er ligt iets uit, dan kun je vaak een uitgebreid opgetuigde storingspagina verwachten waarop precies staat wat er aan de hand is en welke acties worden ondernomen of nog gaan volgen. Van een bedrijf als Ziggo kun je dat niet één-op-één verwachten, hoe graag wij dat als klanten en community ook zouden willen.
[ Voor 12% gewijzigd door Enforcer op 28-08-2026 17:37 ]
Klopt dat is bij mij ook, verklaart ook waarom het lampje niet groen is, het is geen echte bridge modus terwijl je dat bij een zakelijk pro abonnement wel mag verwachten vind ik._JGC_ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:55:
Hier de verbinding weer online. Echter heeft dit modem 1 narigheid: het is geen bridge maar een router, en dat ding komt met niet-uitschakelbare beveiliging. Wij hebben een paar DNS records die naar 127.0.0.1 verwijzen, als je die opvraagt krijg je gewoon een timeout, aan welke server je het ook vraagt. Modem doet DNS rebinding protection, is niet uit te zetten. Knopje bij beveiliging is ook grijs.
Nou hebben we een eigen DNS recursor, dus nu voor die records een zone override gemaakt waardoor de clients het weer kunnen resolven, maar netjes is anders.
Bij een zakelijk pro abonnement heb je 5 IP adressen en is je modem de gateway. In bridge zou je eigen router een tunnel op moeten zetten met het interne Ziggo netwerk. Zal vast kunnen maar echt bridge doen ze dus niet.mazzzterrr schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:52:
[...]
Klopt dat is bij mij ook, verklaart ook waarom het lampje niet groen is, het is geen echte bridge modus terwijl je dat bij een zakelijk pro abonnement wel mag verwachten vind ik.
Dit is echt een ongefundeerde aanname. Elke grote provider heeft draaiboeken liggen voor crisissituaties. Afhankelijk van het probleem is echter niet alles direct toepasbaar of bruikbaar. Zover ik heb begrepen is inmiddels elk modem vervangen of zal vandaag of morgen vervangen worden. Dit is logistiek met deze aantallen bijna onmogelijk uit te voeren zonder een goed plan. Op bepaalde punten had het vast beter gekund. Dit is ook wel een uitzonderlijk en uniek probleem. En verder geldt: De beste stuurlui staan aan wal.grotegrutten schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:35:
[...]
Het probleem hier is dat er nooit rekening is gehouden met een crisis en hoe hier op te reageren, anders was het proces een stuk soepeler verlopen, ook voor Ziggo intern. Ik vermoed dat er een paar mensen bij Ziggo intern in ieder geval denken "Ik had hier voor gewaarschuwd..". Ben benieuwd of ze een publieke post mortem aandurven.
[ Voor 7% gewijzigd door Jay-B op 28-08-2026 18:13 ]
eigenlijk is de vraag meer, is hier überhaupt een "relatief" passend draaiboek voor te maken...Jay-B schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:10:
[...]
Dit is echt een ongefundeerde aanname. Elke grote provider heeft draaiboeken liggen voor crisissituaties. Afhankelijk van het probleem is echter niet alles direct toepasbaar of bruikbaar. Zover ik heb begrepen is inmiddels elk modem vervangen of zal vandaag of morgen vervangen worden. Dit is logistiek met deze aantallen bijna onmogelijk uit te voeren zonder een goed plan. Op bepaalde punten had het vast beter gekund. Dit is ook wel een uitzonderlijk en uniek probleem. En verder geldt: De beste stuurlui staan aan wal.
2000 modems in 1x onbruikbaar... en nog 9000 die ineens preventief vervangen gaan worden..
hoe groot is die kans..? en heb je überhaupt 2000(11.000) modems die zo inzetbaar zijn op voorraad?
acht de kans groter dat er 2000 klanten zonder internet zitten door een storing aan apparatuur in het netwerk zelf, een kapotte glasvezel, een stroomstoring in een DC. dan een foutje in modem firmware eigenlijk..
maar goed van fouten kan men leren.. of men het ook doet is het 2de ;-)
404 Signature not found
[ Voor 8% gewijzigd door pvtweak op 28-08-2026 19:40 ]
Ik kreeg net nog een mail met een track-and-trace code van mijn reeds geleverde modem dus zoek even door je mail heen.pvtweak schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:39:
Mooie berichten dat er daadwerkelijk modems zijn gestuurd, maar hier nog steeds 0 communicatie dat er iets aankomt. PostNL is langs geweest, geen modem. Elke dag weer een belofte in een generieke email of gesprek met de servicedesk die niets waard blijkt. Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk iets gehad hebben en of de lijst wel compleet is.
Wel slordig dan dat er in deze draaiboeken niet staat, dat er bij zo'n groot probleem meteen een informatie berichtje te horen moet zijn als klanten bellen met vragen omdat hun modem dood is. Ze kregen dat nu de eerste uren/dag pas te horen als ze heel lang in de wacht hadden gestaan.Jay-B schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:10:
[...]
Dit is echt een ongefundeerde aanname. Elke grote provider heeft draaiboeken liggen voor crisissituaties.
Je moet natuurlijk wel eerst de schaal van het probleem weten om te bepalen of dat (/iets, uit het draaiboek) nodig is.DON PAPA schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:58:
[...]
Wel slordig dan dat er in deze draaiboeken niet staat, dat er bij zo'n groot probleem meteen een informatie berichtje te horen moet zijn als klanten bellen met vragen omdat hun modem dood is. Ze kregen dat nu de eerste uren/dag pas te horen als ze heel lang in de wacht hadden gestaan.
Zie ook dit topic. Hoeveel verwarring er afgelopen dagen was over of het nu alleen bij zakelijke abos is, of ook die sporadische consumenten met dit modem. En of het nu alleen over fUPC gaat of het gehele gebied.
En sure, wellicht waren ze wel laat, en hier in dit tppic (b)leek het maandag al een probleem te zijn, uren wachttijd bij de helpdesk, etc. Dus waarschijnlijk had maandagmiddag bij Ziggo ook wel een belletje kunnen gaan rinkelen dat het "wellicht" (understatement) niet om een klein probleem ging. Terwijl de eerste berichtgeving vanuit Ziggo er pas op dinsdag? was.
[ Voor 9% gewijzigd door Jay-B op 28-08-2026 20:29 ]
Hier vandaag op één locatie het nieuwe modem rond 14:10 aangesloten (1x aansluiten, niks herstarten gewoon inprikken en aan laten staan), formulier online ingevuld conform de instructie en om 16:47 kreeg ik mijn eerste ping-reply weer terug. Om 17:14 een (algemeen) SMS bericht gekregen van Ziggo Zakelijk dat het nieuwe modem geregistreerd is en dat zij hem online zien staan. Maandag de andere locaties aansluiten waar vandaag het modem bezorgd is of wellicht morgen nog gaat worden.Holmes schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:21:
Weet iemand hoelang het duurt voordat de swap gerealiseerd is, na het formulier invullen? Ik wacht al enkele uren...niet meer op locatie, maar nog niets online gekomen helaas 😐
Kortom, top gehandeld van Ziggo! Uiteraard zal het niet bij iedereen zo vlot gaan, maar de eerste tekenen hier zijn positief. Als de rest van mijn locaties ook zo gaan dan kan ik er niets anders dan lof voor hebben hoe ze nu gehandeld hebben om op zo'n grote schaal een modemswap uit te voeren (in het kader van bashen kan iedereen maar er mag ook wel eens een loftrompet uitgeroepen worden).
[ Voor 6% gewijzigd door Enforcer op 28-08-2026 20:49 ]
Hier precies hetzelfde. Wat dat betreft ging het omruilen probleemloos.Holmes schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:55:
Bij mij rond 16:30 nieuwe modem geinstalleerd en formulier ingevuld. nu zie ik dat een uur geleden alles online is gegaan! duurde even, maarrrr! beter laat dan nooit.. EINDELIJK na ruim 5 dagen alles weer terug online... Eens en nooit meer dit #ziggo !
Ik constateer alleen maar dat toen de wachttijd opliep tot meer dan een uur, je niet even een berichtje te horen kreeg, dat er een storing was waardoor er een zeer lange wachttijd was ontstaan. Wat je wel als punt in een draaiboek zou verwachten in een crisissituaties...Jay-B schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:27:
@DON PAPA Het is natuurlijk leuk maar het heeft in deze fase niet zoveel zin om te speculeren of aannames te doen
Toen ik belde op dinsdagochtend was letterlijk het eerste wat de telefoon me vertelde dat er een storing was.DON PAPA schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:40:
[...]
Ik constateer alleen maar dat toen de wachttijd opliep tot meer dan een uur, je niet even een berichtje te horen kreeg, dat er een storing was waardoor er een zeer lange wachttijd was ontstaan. Wat je wel als punt in een draaiboek zou verwachten in een crisissituaties...
Aangezien dit een tech-community is, een technische uitleg... Bijvoorbeeld wat voor stappen Ziggo heeft genomen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Ik lees elders dat een bedrijf een ander modem kreeg (zelfde type) dat een paar uur later weer offline was. Dan weet je duidelijk niet waar je mee bezig bent.Enforcer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:20:
[...]
En daarnaast weten we in grote lijnen al wat er aan de hand is: 2.000–11.000 defecte modems > nieuw modem plaatsen > activeren > probleem opgelost. Wat wil je op dit moment nog meer weten
Hypothese: dit Sagemcom F3896LG modem is niet eerder op zakelijk ingezet, en ze hebben nog geen weet van dit issue omdat de omgeving tot vorige week op Ubee1318's was gebouwd? Je geef aan dat er een vinkje voor is, als ze die zouden vrijgeven voor zakelijke klanten is het voor jou mogelijk al opgelost?_JGC_ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:55:
Dan is de meest logische stap is dan allemaal melding te maken als de huidige storm is gaan liggen. Ik zou zelf niet in de komende 2 weken mailen want meest gebruikte keyboard key in die mailbox is denk ik delete de afgelopen dagen van alle swap mails
Voor consumenten kan die functie niet uit. Er is geen vinkje. Zolang dat ding routeert doet ie packet inspection en DNS rebind protection, kan niet uitgezet worden. Niet met een vinkje en niet via de klantenservice.stormfly schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:19:
[...]
Hypothese: dit Sagemcom F3896LG modem is niet eerder op zakelijk ingezet, en ze hebben nog geen weet van dit issue omdat de omgeving tot vorige week op Ubee1318's was gebouwd? Je geef aan dat er een vinkje voor is, als ze die zouden vrijgeven voor zakelijke klanten is het voor jou mogelijk al opgelost?
Dan is de meest logische stap is dan allemaal melding te maken als de huidige storm is gaan liggen. Ik zou zelf niet in de komende 2 weken mailen want meest gebruikte keyboard key in die mailbox is denk ik delete de afgelopen dagen van alle swap mails
Maargoed, opgelost door in de samba DC een extra zone met een A record aan te maken die 127.0.0.1 teruggeeft... dan maar niet publiek in DNS.
ik heb liever dat ze het zo laten dan dat ze een firmware gaan pushen waarbij het wel uit te zetten is
[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 28-08-2026 22:29 ]
Is ook beter, want 127.0.0.1 in DNS is een beveiligingsrisico en wordt zodoende niet meer aangeraden. (Vroeger was het normaal om een localhost.domein.tld in dns te hebben, maar dat doen we niet meer.)_JGC_ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:27:
[...]
Maargoed, opgelost door in de samba DC een extra zone met een A record aan te maken die 127.0.0.1 teruggeeft... dan maar niet publiek in DNS.
Strict gezien heb ik liever niet dat er met m'n packets gesjoemeld wordt maar goed dit is redelijk onschuldig. En ze worden ook niet aangepast maar gewoon gedropt wat dan de beste optie is imo.edit:
ik heb liever dat ze het zo laten dan dat ze een firmware gaan pushen waarbij het wel uit te zetten is
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 28-08-2026 22:48 ]
En jij denkt dat Ziggo zich in een Tweakers-community uitleg gaat geven wat ze hebben gedaan? Dan weet je zelf niet hoe de wereld in elkaar steekt denk ik dan persoonlijk :-)epias schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:18:
[...]
Aangezien dit een tech-community is, een technische uitleg... Bijvoorbeeld wat voor stappen Ziggo heeft genomen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Ik lees elders dat een bedrijf een ander modem kreeg (zelfde type) dat een paar uur later weer offline was. Dan weet je duidelijk niet waar je mee bezig bent.
Het is weer eens iets anders dan alles maar voor zoete koek te slikken en met alle winden mee te waaien...Enforcer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:47:
[...]
Dan weet je zelf niet hoe de wereld in elkaar steekt denk ik dan persoonlijk :-)
Ik doelde op de hele maandag toen was er niks te horen als je belde, terwijl de wachttijd was opgelopen tot meer dan een uur, en ook andere ondervonden dit probleem.CyBeR schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:47:
[...]
Toen ik belde op dinsdagochtend was letterlijk het eerste wat de telefoon me vertelde dat er een storing was.
Het was een 22, nu vervangen voor een 26.giovanni2903 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:25:
Ai praat onzin. Een medewerker kan je modem herstarten of naar fabrieksinstellingen zetten. Dit kan alleen als het modem online is, want hoe komt het signaal van ziggo anders bij het modem terecht. Grote kans dat de adapter van je modem het probleem is. Begint deze met de nummers 21 / 22 / 23 ? Bij zakelijk complete uitval heb je recht op een spoedmonteur binnen 24u (zondag uitgezonderd).
Spoedmonteur dezelfde dag bestaat ook, maar daarvoor heb je zakelijk internet pro nodig, dit is veel duurder ;)
Als je op de mini geen kabel kunt kiezen is die adapter ook defect, gebeurde vooral aan het begin beel
Specs identiek.. heb beiden voedingen specs vergeleken.
Ik merk nog niet echt verschil.
De logs geven iets aan wat verontrustend is:
Dynamic Range Window violation
warning RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=;CMTS-MAC==1.1;CM-VER=3.1;
in jouw logbestand komen deze specifieke foutmeldingen ongeveer tien keer voor binnen één seconde (om 16:49:13). Dit lijkt heel veel, maar in de context van een opstartend modem valt dit mee. Het is een 'salvo' aan meldingen tijdens het onderhandelen met de wijkcentrale. Omdat het modem vijf seconden later (16:49:18) succesvol aanmeldt, liep het hier niet definitief op vast.
nu in de gaten houden of deze melding meer voor gaat komen.
vraag online gaf:
Heb je last van haperend internet, wegvallende verbindingen of trage uploadsnelheden? Dan is de Dynamic Range Window violation waarschijnlijk de boosdoener. Controleer in dat geval of alle coax-kabels (van het modem naar de muur/hoofdaansluiting) goed en strak zijn aangedraaid. Verwijder indien mogelijk onnodige splitters. Blijft het probleem? Neem dan contact op met je internetprovider; zij kunnen de signaalwaardes op afstand uitlezen en eventueel een monteur sturen.
Jij denkt dat die radiotijd pas deze week is aangekocht ?Glashelder schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:19:
Inmiddels is Ziggo zijn zakelijke product op de radio weer aan het aanprijzen.. dat begrijp ik dan niet. Als ik daar hoofd PR was dan zou ik opteren voor een tijdelijke radiostilte
Nee, maar je kam zo’n spotje wel gewoon terug trekken. Momenteel zal zo’n spotje meer schade doen dan iets opleveren.W1ck1e schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:22:
[...]
Jij denkt dat die radiotijd pas deze week is aangekocht ?
Is dat zo ?Glashelder schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:25:
[...]
Nee, maar je kan zo’n spotje wel gewoon terug trekken. ...
Hoe weet je dat ?
Ben jij adverteerder ?
De specs zijn gelijkwaardig van de voedingen, alleen de lagere jaartallen die dippen qua vermogen/spanning waardoor je modem ook instabiel wordt, dat is aan de buitenkant niet af te lezen.R.G schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 04:22:
[...]
Het was een 22, nu vervangen voor een 26.
warning RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=;CMTS-MAC==1.1;CM-VER=3.1;
in jouw logbestand komen deze specifieke foutmeldingen ongeveer tien keer voor binnen één seconde (om 16:49:13). Dit lijkt heel veel, maar in de context van een opstartend modem valt dit mee. Het is een 'salvo' aan meldingen tijdens het onderhandelen met de wijkcentrale. Omdat het modem vijf seconden later (16:49:18) succesvol aanmeldt, liep het hier niet definitief op vast.
vraag online gaf:
Heb je last van haperend internet, wegvallende verbindingen of trage uploadsnelheden? Dan is de Dynamic Range Window violation waarschijnlijk de boosdoener. Controleer in dat geval of alle coax-kabels (van het modem naar de muur/hoofdaansluiting) goed en strak zijn aangedraaid. Verwijder indien mogelijk onnodige splitters. Blijft het probleem? Neem dan contact op met je internetprovider; zij kunnen de signaalwaardes op afstand uitlezen en eventueel een monteur sturen.
Die melding is volgens mij gebaseerd op CMTS/Modem compatibiliteit, ze gebruiken vele modems van diverse merken en niet elk modem kent elke CMTS instructie. Wat beter werkt is hier of op community.ziggo.nl je modem waardes down en vooral upstream te delen.
Je kunt prima een ander spotje laten uitzenden in die tijd. Dat maakt de zender echt niet uit of er een Ziggo zakelijk, Ziggo sport of Ziggo consumenten spotje wordt uitgezonden.W1ck1e schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:28:
[...]
Is dat zo ?
Hoe weet je dat ?
Ben jij adverteerder ?
Is echt niet zo dat er 1 iemand op kantoor zit en de communicatie doet voor Ziggo...
Oke , zal vanavond even kijken als3 ik die hier deel heb jij daar wat aan?stormfly schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:58:
[...]
De specs zijn gelijkwaardig van de voedingen, alleen de lagere jaartallen die dippen qua vermogen/spanning waardoor je modem ook instabiel wordt, dat is aan de buitenkant niet af te lezen.
Die melding is volgens mij gebaseerd op CMTS/Modem compatibiliteit, ze gebruiken vele modems van diverse merken en niet elk modem kent elke CMTS instructie. Wat beter werkt is hier of op community.ziggo.nl je modem waardes down en vooral upstream te delen.
Jawel wel de grotere defecten, maar ik kan geen kabelbreuk herkennen aan die waardes op de ziggo community zitten diepere experts. Dan willen ze ook graag een foto van je AOP erbij als je daar een post maakt plus je waardes.R.G schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:53:
[...]
Oke , zal vanavond even kijken als3 ik die hier deel heb jij daar wat aan?
Ik denk om eerlijk te zijn dat dat echt geen moer uitmaakt.Glashelder schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:19:
Inmiddels is Ziggo zijn zakelijke product op de radio weer aan het aanprijzen.. dat begrijp ik dan niet. Als ik daar hoofd PR was dan zou ik opteren voor een tijdelijke radiostilte
gaat ook niet om de specs, maar de oude voedingen zijn gevoelig voor stroompieken en gaan dan dus kapot. ik zou even een topic op de community maken zodat dit topic niet bevuilt word met foto's en modemwaardes, daar lezen moderators en experts meeR.G schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 04:22:
[...]
Het was een 22, nu vervangen voor een 26.
vraag online gaf:
[ Voor 5% gewijzigd door giovanni2903 op 29-08-2026 16:53 ]
Heb je daar een account voor nodig en wat is de linkgiovanni2903 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:51:
[...]
gaat ook niet om de specs, maar de oude voedingen zijn gevoelig voor stroompieken en gaan dan dus kapot. ik zou even een topic op de community maken zodat dit topic niet bevuilt word met foto's en modemwaardes, daar lezen moderators en experts mee
https://community.vodafoneziggo.nl/R.G schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:32:
[...]
Heb je daar een account voor nodig en wat is de link
inderdaad met account
Dit lijkt er veel op.giovanni2903 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:39:
[...]
https://community.vodafoneziggo.nl/
inderdaad met account
https://community.vodafoneziggo.nl/t5/Internet/DOCSIS-signaalprobleem/td-p/1870588
Maar misschien zijn mijn issues verholpen met de nieuwe adapter dat wil ik controleren snap je?
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
/f/image/fFImpwB6O5G1BZEcOIJyLcQy.png?f=fotoalbum_large)