Het is niet het modem wat /128s uitdeelt. Die doet een DHCPv6-PD request naar Ziggo, ontvangt een /56, plakt er nog een 8 bit prefix ID achter en stuurt aan de LAN een router advertisement uit met de prefix + het prefix ID er achter geplakt aangevuld met een reeks 0-en, en zegt daarbij "dit is een /64 subnet, succes".Jay-B schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:40:
Het was net alsof de Sagemcom niet in staat was om te reageren op de prefix hint in de DHCP-request die van de tweede router komt. Alsof hij geen afwijkende pool size kon maken op basis van de prefix hint en alleen /128'ers kon uitdelen. Weet even niet hoe ik het anders moet verwoorden.
Waarna SLAAC auto configuration op de client die resterende 64 bits (willekeurig) invult, nog even een neighbour discovery stuurt om te kijken of het adres uniek is en klaar.
Bij IPv6 is het normaliter dus niet een router die IP adressen uitdeelt via DHCP. Maar de router advertisement die een prefix communiceert en een client die op basis van de prefix een (willekeurig)/adres genereert en controleert of dat adres uniek is en dit unieke adres toepast. DHCP zoals bij IPv4 toegepast (client vraagt IP op, server geeft een antwoord) bestaat volgens mij wel nog bij IPv6, maar zal een niche zijn. SLAAC is de opvolger, en DHCP is dan uitgebreid met prefix delegation verhaal zodat een router (geen client dus) een volledig subnet kan "opvragen" / "claimen".
En hoe het dus blijkbaar hoort te werken is dat de router in deze de DHCPv6-PD request lokaal afvangt en doet relayen. De request is natuurlijk ook een broadcast, dus bij router achter router komt die PD request niet spontaan op het internet uit. Bedoeling is dus in deze dat bv dan de Sagemcom de PD request zelf lokaal afhandelt en dus zijn bekende PD "kleiner" maakt? (Of evt origineel doorzet?)
Maar ik durf niet te zeggen hoe die dan moet weten welk subnet (prefix + prefix id) moet routeren naar de aanvrager van de prefix. Wellicht dat de PD aanvraag al aangeeft "ik ben op zoek naar een prefix en wil prefix ID X gebruiken?" (lijkt mij onwaarschijnlijk), waarbij de upstream router die de relaying doet dus ook al prefix + prefix ID kan combineren en een entry in de routing table kan zetten hiervoor. Of dat de downstream router (/die wat de PD request doet) uiteindelijk een router advertisement (met alleen routing informatie en geen prefix informatie voor SLAAC) over de "WAN" poort stuurt en de upstream router vervolgens deze route dus opneemt in zijn routing tabel.
Laat staan of dit vervolgens hetzelfde werkt tussen ISP en klant, of dat daar gewoon direct het volledige /56 subnet uit de PD wordt gekoppeld aan het WAN device. "Deze klant heeft deze /56 prefix dus stuur alles die kant op".