• Zwollenaar88
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-10 13:43
Beste allemaal,

Ik zit nu alweer 16 jaar bij Ziggo maar twijfel echt om over te stappen naar glasvezel omdat ze me een totaal belachelijk aanbod doen van 3 maanden 10 euro korting. Huidige abbo is 1000/100 en Tv.( 69 euro p/m )
Nu lees ik wel vaak dat ziggo veel beter is qua beeldkwaliteit? Is dit echt zo?

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:44
@Zwollenaar88 Mwah, ik vind dat wel meevallen. Heb een jaar Odido gehad met de app op m'n tv en het beeld daarvan was echt dikke prima. Ik ga begin volgend jaar weer terug naar Odido, maar dit keer neem ik wel een tuner erbij, puur voor het gemak.

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-10 23:25
Zwollenaar88 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:11:
Beste allemaal,

Ik zit nu alweer 16 jaar bij Ziggo maar twijfel echt om over te stappen naar glasvezel omdat ze me een totaal belachelijk aanbod doen van 3 maanden 10 euro korting. Huidige abbo is 1000/100 en Tv.( 69 euro p/m )
je hoeft toch geen 1000/100 abo te hebben, bespaar jezelf in ieder geval 7,50 door te downgraden naar wifi middel. kpn doet niet onder aan de kwaliteit van ziggo als ik totaaltv moet geloven

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:55
giovanni2903 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:22:

je hoeft toch geen 1000/100 abo te hebben, bespaar jezelf in ieder geval 7,50 door te downgraden naar wifi middel. kpn doet niet onder aan de kwaliteit van ziggo als ik totaaltv moet geloven
Dat komt door de anti ziggo bril van Jarco.

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
giovanni2903 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:22:
kpn doet niet onder aan de kwaliteit van ziggo als ik totaaltv moet geloven
W1ck1e schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:29:
Dat komt door de anti ziggo bril van Jarno.
Volgens Jarco doet KPN niet onder aan de kwaliteit van Ziggo. Volgens Jarco is Ziggo niet slechter dan KPN... volgens Jarco is KPN niet beter dan Ziggo... wat is hier anti-Ziggo aan als ik zo vriendelijk mag zijn om dat te vragen? ;)

Ja, hij basht graag, maar in deze snap ik de opmerking niet @W1ck1e :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zijn we wat softer geworden met de blokkades oid ?
dacht dat alleen simpele alternatieve DNSserver verandering het nog steeds naar Yarrr werd geleid..

of ben ik nou in de war?

404 Signature not found

• W1ck1e
CreativeS schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:51:

Volgens Jarco doet KPN niet onder aan de kwaliteit van Ziggo. Volgens Jarco is Ziggo niet slechter dan KPN... volgens Jarco is KPN niet beter dan Ziggo... wat is hier anti-Ziggo aan als ik zo vriendelijk mag zijn om dat te vragen? ;)

Ja, hij basht graag, maar in deze snap ik de opmerking niet @W1ck1e :)
De uitdrukking is volgens mij "AA doet niet onder voor BB". Dat betekent volgens mij dat AA minstens even goed is als BB.

• CreativeS
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:01:
De uitdrukking is volgens mij "AA doet niet onder voor BB". Dat betekent volgens mij dat AA minstens even goed is als BB.
Dan nog zie ik het niet als iets negatiefs... of anti-ziggo. Maar goed... het zal :)

• CreativeS
  • Niet online
SMSfreakie schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:00:
zijn we wat softer geworden met de blokkades oid ?
dacht dat alleen simpele alternatieve DNSserver verandering het nog steeds naar Yarrr werd geleid..

of ben ik nou in de war?
Als ik mijn VPN uitzet, kom ik niet op bepaalde torrentsites. Usenet-indexers zijn veelal gewoon toegankelijk.

• SMSfreakie
  • Niet online
Hm zonder vpn en met alleen alt dns (google) kom ik op de bekendste die geblokt zou moeten zijn.. En dacht dat ze dat niet alleen op dns niveau deden..

404 Signature not found

• CreativeS
  • Niet online
SMSfreakie schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:22:
Hm zonder vpn en met alleen alt dns (google) kom ik op de bekendste die geblokt zou moeten zijn.. En dacht dat ze dat niet alleen op dns niveau deden..
Ik hou mij niet zo bezig met de 'bekendste', dus check die niet.

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:25
Beste allemaal,

Die korting is een giller inderdaad . Dat word echt nog een keer bellen en dan naar de afdeling opzeggingen die kunnen meer tegemoet komen. Die 69€ p maand is alsnog netjes dat kosten de andere ook zodra de korting afgelopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
nuffy schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:10:
Die korting is een giller inderdaad . Dat word echt nog een keer bellen en dan naar de afdeling opzeggingen die kunnen meer tegemoet komen. Die 69€ p maand is alsnog netjes dat kosten de andere ook zodra de korting afgelopen is.
Afdeling Opzeggingen strooit misschien nog met een gratis pakket, maar de kortingen zijn niet meer zo hoog. Ze gaan eerder in overleg met jou je pakket uitkleden om het goedkoper te maken :) Geen uitzonderingen meer.

[ Voor 7% gewijzigd door CreativeS op 18-09-2025 22:25 ]

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:26
Hier ook over naar glasvezel. Ziggo zelf kwam niet verder dan €4 a €6 pm goedkoper dan de €72 die ik nu betaal. Bij Odido een één jarig contract €30 voor 6 maanden, daarna €62. Dan wel 1Gb up en down, i.p.v. de 250/20 (start) ofzo wat ik nu heb.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Koenoe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 23:04:
Hier ook over naar glasvezel. Ziggo zelf kwam niet verder dan €4 a €6 pm goedkoper dan de €72 die ik nu betaal. Bij Odido een één jarig contract €30 voor 6 maanden, daarna €62. Dan wel 1Gb up en down, i.p.v. de 250/20 (start) ofzo wat ik nu heb.
No way dat je bij Ziggo 72 betaalt voor alleen internet 250/20 of iets dergelijks. Dan moet je wel een TV pakket erbij hebben. (geen idee of dat bij Odido vervolgens ook onder de korting valt, of dat je appels met peren aan het vergelijken bent en bij Odido geen TV af neemt (incl. geen alternatief want dat moet je dan uiteraard ook bij de prijs optellen).

En als je nu "250/20 (start) ofzo" had kon je ook overstappen op Wifi Middel. Ten tijde van de introductie van die abo's was je dan 50 cent goedkoper uit en had je 400/40. En dit jaar hebben de oude Internet pakketen wel een inflatiecorrectie gehad en de nieuwe Wifi pakketten niet. Dus prijsverschil is groter geworden.

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:26
RobertMe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 23:24:
[...]

No way dat je bij Ziggo 72 betaalt voor alleen internet 250/20 of iets dergelijks. Dan moet je wel een TV pakket erbij hebben. (geen idee of dat bij Odido vervolgens ook onder de korting valt, of dat je appels met peren aan het vergelijken bent en bij Odido geen TV af neemt (incl. geen alternatief want dat moet je dan uiteraard ook bij de prijs optellen).

En als je nu "250/20 (start) ofzo" had kon je ook overstappen op Wifi Middel. Ten tijde van de introductie van die abo's was je dan 50 cent goedkoper uit en had je 400/40. En dit jaar hebben de oude Internet pakketen wel een inflatiecorrectie gehad en de nieuwe Wifi pakketten niet. Dus prijsverschil is groter geworden.
Klopt. TV/Internet/vaste telefoon. Maar dat heb ik nu ook bij Odido. Voor dus €10 p/m minder en 1000/1000 i.p.v. 400/40.

Inclusief de overstap bonus scheelt dat dan €300 per jaar.

Had overigens best wel bij Ziggo willen blijven, maar ze bieden niets meer aan (wat betreft korting). Tja, dan houdt het op.

[ Voor 9% gewijzigd door Koenoe op 18-09-2025 23:46 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• Fret Raket
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Het internet lag er hier vannacht 2 uur uit vanwege een grote stroomstoring in de buurt (had zelf wel stroom). Je zou denken dat een straat/wijkkast wel iets van een accu/noodstroomvoorziening zou hebben (zoals bij de ouderwetse vaste telefoonlijnen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:14
Fret Raket schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:46:
Het internet lag er hier vannacht 2 uur uit vanwege een grote stroomstoring in de buurt (had zelf wel stroom). Je zou denken dat een straat/wijkkast wel iets van een accu/noodstroomvoorziening zou hebben (zoals bij de ouderwetse vaste telefoonlijnen).
Kan mij niet voorstellen dat dit rendabel is om accu’s te gaan plaatsen in 100.000(en) wijkkast voor eens per 2/3/4/5 jaar dat er eens 2 uren onderbreking is. Als je 5 jaar een volgeladen accu idle hebt staan kan ik me ook voorstellen dat die falen op het moment dat je ze nodig hebt. Kortom, denk niet dat dit rendabel is om aan te beginnen.
SirMemeAlot schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:39:
[...]

Kan moet niet voorstellen dat dit rendabel is om accu’s te gaan plaatsen in 100.000(en) wijkkast voor eens per 2/3/4/5 jaar dat er eens 2 uren onderbreking is. Als je 5 jaar een volgeladen accu idle hebt staan kan ik me ook voorstellen dat die falen op het moment dat je ze nodig hebt. Kortom, denk niet dat dit rendabel is om aan te beginnen.
Daarom moet je de accu's elke X jaar vervangen. Maakt het nog minder rendabel.

• CreativeS
  • Niet online
En is toch ook helemaal niet duurzaam... ugh ugh.
offtopic:
Nee, doe geen moeite ;)
De straatkasten hebben geen voeding, die versterkers worden gevoed vanuit de wijkkast over de coax(voedings)kabel.
Die zou je in theorie kunnen voorzien van een noodstroomverziening maar dan moet je dat idd ook testen, onderhouden etc.

Gezien een stroomstoring in Nederland reletief weinig voorkomt is die investering veel groter dan dat het oplevert. Zeker als de wijk ook zonder stroom zit (jij hebt dus net pech, of geluk ;) ). En wat doe je als de batterij het 2 uur uithoud, ga je dan iemand met een noodstroom aggregaat/accu sturen? De mobiele masten hebben dit wel dus dan moet je, voor die hopelijk korte periode, even van je mobiele internet gebruik maken.

• Fret Raket
  • Nu online
SirMemeAlot schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:39:
[...]

Kan moet niet voorstellen dat dit rendabel is om accu’s te gaan plaatsen in 100.000(en) wijkkast voor eens per 2/3/4/5 jaar dat er eens 2 uren onderbreking is.
Als dit niet rendabel zou zijn, waarom kan het bij KPN dan wel? De Vaste lijn bleef gewoon werken.
Het is volgens mij gewoon een geldkwestie.
Fret Raket schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:23:
[...]

Als dit niet rendabel zou zijn, waarom kan het bij KPN dan wel? De Vaste lijn bleef gewoon werken.
Tuurlijk kan het bij Ziggo ook. Glasvezel pops hebben ook een noodstroom. Maar als de wijk geen stroom heeft, dan hebben de woningen het vaak ook niet. En wanneer is het rendabel, uiteindelijk betaal je het als klant.
Aangezien ik hier 1 keer in de 5 a 10 jaar een stroomstoring heb van 2 tot 5 uur kom ik die tijd wel door zonder internet en hoeft mijn provider geen extra kosten te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Je haalt zelf aan dat het een stroomstoring in de buurt was, maar niet bij jou zelf. Hoe weet je dan 100% zeker dat KPN ook getroffen was door deze storing? Versus dat de kast van KPN toevallig net ergens stond waar er wel nog stroom was? (zeg eens wat: in jouw buurt/wijk, en niet in de naastgelegen buurt/wijk waar de storing was)

En v.w.b. KPN wellicht ook nog van oudsher, als het over de telefonielijn gaat. Vroeger had je telefoon geen stroom nodig "van jezelf". Puur inpluggen met de telefoonkabel en klaar. Bij een stroomstoring kon je dus prima bellen zolang "KPN werkte", en toen waren er ook nog geen mobiele telefoons als alternatief dus was een werkende telefoonlijn bij een stroomstoring cruciaal. Over coax heb je in huis ook een stroomaansluiting nodig. Ligt de stroom er uit..., zal in 99% van de huishouders het coax modem ook niet werken. Dus nouja, wat is het nut dan van die wijkkast op accu?
En als het over glasvezel gaat: glasvezel kunnen ze zomaar kilometers ver trekken. Nog veel grotere kans dus dat het POP ergens buiten het getroffen gebied staat.

• giovanni2903
mensen doen tegenwoordig alsof de wereld vergaat als ze een uurtje geen internet hebben, wees blij dat je niet in een 3e wereld land woont..

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• CreativeS
  • Niet online
Ik heb meer het idee dat men weer aan het zoeken is naar problemen die eigenlijk nooit echt een probleem zijn geweest...

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:14
[...]

Geen idee of KPN het wel doet, maar ik weet wel dat we hier laatst een grote stroomstoring hadden en dat alle providers eruit lagen van glasvezel tot coax, ook KPN dus ook zij doen het niet altijd/overal. Daarbij als er stroomstoring is, fijn dat de provider wel stroom heeft maar als jij het niet hebt dan heb je er niks aan.
giovanni2903 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:45:
mensen doen tegenwoordig alsof de wereld vergaat als ze een uurtje geen internet hebben, wees blij dat je niet in een 3e wereld land woont..
CreativeS schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:49:
Ik heb meer het idee dat men weer aan het zoeken is naar problemen die eigenlijk nooit echt een probleem zijn geweest...
Rustig rustig mensen, niemand zegt dat het een enorm probleem is, @Fret Raket vraagt het zich gewoon af en ik + een aantal reageren erop. Niks meer, niks minder :P

[ Voor 35% gewijzigd door SirMemeAlot op 20-09-2025 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fret Raket
  • Nu online
giovanni2903 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:45:
Nee, ik woon niet in een 3e wereld land, ik weet niet waarom mensen zoals jij altijd dit soort opmerkingen menen te moeten maken, dit slaat als een tang op een varken.
In een 3e wereld land betalen ze ook geen 80 euro per maand voor internet en hangen de kabels meestal aan houten palen.

• CreativeS
  • Niet online
SirMemeAlot schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:56:
Rustig rustig mensen, niemand zegt dat het een enorm probleem is, @Fret Raket vraagt het zich gewoon af en ik + een aantal reageren erop. Niks meer, niks minder :P
Ik ben gewoon rustig hoor... geen dingen aanpraten die er niet zijn ;)
En het is enkel een observering. Ik zie niet in hoe je daar iets emotioneels uit zou kunnen halen, maar goed. Leven en laten leven *O* Ik scroll wel weer door...

[ Voor 18% gewijzigd door CreativeS op 20-09-2025 19:31 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Fret Raket schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:46:
Ik weet dat een LC gewoon een flink pak accu's heeft staan, maar de WC's zijn voor stroom afhankelijk van het elektriciteitsnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CreativeS schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:49:
Volgens mij noemt men het geen probleem, maar is gewoon een gesprek/discussie. Meer niet.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:33
Hier mijn eerste ervaringen met betrekking tot de nieuwe ASUS RT-BE92U over Ziggo:
Vandaag de nieuwe ASUS RT-BE92U (2025) in huis ontvangen. Deze was onlangs begin van de maand op Tweakers getest. Ik krijg nog eens €40 cashback terug door ASUS. De reden van upgraden, mijn oude router een Linksys EA6400 uit medio 2013 was toe aan vervanging. De vernieuwde WPA3 Personal, plus een nieuwe snelheid via draadloos met Wi-Fi 7. Ik gebruik nu Wi-Fi 7 6GHz op mijn S24 Ultra. De nieuwste firmware is geïnstalleerd op de ASUS RT-BE92U. Mijn Tab S10+ heeft Wi-FI 6e maar is verbonden via 6GHz. Helaas mijn TV LG 65-inch B4 (2024) ondersteunt maar Wi-Fi 5GHz maximaal.

Ik heb Ziggo 2-in-1 Wi-Fi Middel pakket 400Mbit/s download en 40Mbit/s upload met TV-Start en Interactieve TV via CI+ 1.3 kaartje.

Mijn oude router:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghSH0BHBpODriImlfTJZq1TLCTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q3XBMExzZRI2c2BxkAvUC36e.webp?f=fotoalbum_large

Nieuwe router RT-BE92U:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cb93hNxhL5-H_oPDWChJmSOjMus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaB5H1G6ZNUYGjpkmNN3UHKa.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaten:
Linksys EA6400: Draadloos via 5Ghz op mijn S24 Ultra:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaEtAGFG6svDPvfYYmGp7ghxL7s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/nsNgKHVPtpKuRr6NNpeN970V.webp?f=user_large

Dezelfde test via mijn nieuwe router RT-BE92U. Op 6GHz (Wi-Fi 7) op mijn S24 Ultra
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zb-KWJRCqYy8w4ecrksIyUcbhSo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/WFpARlJ5uOE6n1c22pLl88yb.webp?f=user_large

Op de computer dat via de kabel CAT6a verbonden is op de RT-BE92U en naar Ziggo modem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tni4uCkGTeIbuE4ucvVl7Kesl_Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/TfEudgdhspjGjHmBlyYfHSIG.webp?f=user_large

Via mijn Tab S10+ verbonden met Wi-Fi 6e maar ondersteunt blijkbaar 6GHz (Wi-Fi 7)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdApWxhdOcN8rNZMbuTxryeK1dM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/kLh3DCtm3n2I7zgyD7k28LFN.webp?f=user_large

Mijn ervaring:
Ik vind het een supersnelle router, en dan over het bereik in huis dat erg goed is vind ik via Wi-Fi. Ik was namelijk heel bang dat de bereik minder zou zijn (Zoals dat in de review werd aangeven hierop Tweakers). Dit maakte mij wat zorgen over het bereik. Maar niks is minder waar en ik heb erg goede en snelle, stabiele verbinding met deze nieuwe ASUS RT-BE92U.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBmWbF4X6BveWAiHm5RrImcd0QY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZW5PAotSXh6xoNLqIbD3ddV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gneLZzd4HpHU35B1qS939RJJxOE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/krdle2s7VvZyA7Okwazag0YD.jpg?f=user_large

Het volledige review: https://tweakers.net/revi...je-signaal-zuiver-is.html

[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 21-09-2025 00:41 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• giovanni2903
dat is een mooi apparaat zeg, wifi7 is voorlopig wel weer future proof :p

ik vind de latency wel wat aan de hoge kant met 16-19ms. ik doe hier 10-11ms op mn pc rechtstreeks op het modem. AOP is up-to-date?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXajfoSFtnojaBnwLWRpCn9acXk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rWrC6Hns8oZFBGPzNsTgxXob.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door giovanni2903 op 20-09-2025 23:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Van der Berg wat is de relevantie hiervan met Ziggo?

En mijn Pixel 6a trekt ook gewoon 400Mbit/s over wifi, en dat met een AC wave 1 (/"wifi 5") access point uit 2017 (UniFi AP AC Lite / LR, heb beiden in huis). Daarvoor heb je dus helemaal geen wifi 7 nodig. En over een draadje hoort elke router van zeg een 20 jaar oud gewoon gigabit snelheden te halen.
De multi gig snelheden die wifi 7 vervolgens wél kan, die probeer je vervolgens helemaal niet. En de vraag is maar of je ze interessant vind. Ík download in ieder geval niet op mijn telefoon/tablet, maar doe dat gewoon over een bedrade verbinding. En heb dus helemaal geen behoefte aan, energie verslindende, wifi 6 / 7 verbindingen.

En v.w.b. de 6GHz band. Deze is verplicht bij wifi 6e, maar optioneel bij wifi 7. Elk wifi 6e compatible apparaat ondersteunt dus 6GHz, maar niet elk wifi 7 apparaat ondersteunt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
giovanni2903 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:49:
dat is een mooi apparaat zeg, wifi7 is voorlopig wel weer future proof :p

ik vind de latency wel wat aan de hoge kant met 16-19ms. ik doe hier 10-11ms op mn pc rechtstreeks op het modem. AOP is up-to-date?

[Afbeelding]
Klopt inderdaad. Ik heb tijdens de installatie van de route gekozen voor geavanceerd instellen. Maar nu loopt de verbinding en alles werkt heel goed. Hij heeft tijdens de installatie ook gezocht naar de nieuwste update (firmware) en heeft blijkbaar automatisch bijgewerkt.

Nu loop ik tegen een andere probleem aan, en ik kan niet inloggen op de webpagina van de router. Kennelijk is er een gebruikersnaam en wachtwoord nodig, en dat weet ik niet meer of ik dat zelf heb ingesteld of door Asus is gedaan, alles geprobeerd maar kom er niet in. Ik heb voor 2.4GHz, 5Ghz en 6GHz een sterk wachtwoord verzonnen en voor de router zelf. Op geen enkele manier kom ik erin en hij vraagt mij om "Meld aan met uw ASUS-routeraccount"

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
RobertMe schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:02:

En mijn Pixel 6a trekt ook gewoon 400Mbit/s over wifi, en dat met een AC wave 1 (/"wifi 5") access point uit 2017 (UniFi AP AC Lite / LR, heb beiden in huis). Daarvoor heb je dus helemaal geen wifi 7 nodig. En over een draadje hoort elke router van zeg een 20 jaar oud gewoon gigabit snelheden te halen.
De multi gig snelheden die wifi 7 vervolgens wél kan, die probeer je vervolgens helemaal niet. En de vraag is maar of je ze interessant vind. Ík download in ieder geval niet op mijn telefoon/tablet, maar doe dat gewoon over een bedrade verbinding. En heb dus helemaal geen behoefte aan, energie verslindende, wifi 6 / 7 verbindingen.

En v.w.b. de 6GHz band. Deze is verplicht bij wifi 6e, maar optioneel bij wifi 7. Elk wifi 6e compatible apparaat ondersteunt dus 6GHz, maar niet elk wifi 7 apparaat ondersteunt het.
Naast snelheid wat ik begrijp en hoor, is een betere beveiliging met WPA3 Personal een grote pluspunt. Oudere routers die van mij Linksys EA6400 uit 2013 had dit bijvoorbeeld niet. Niet alleen de snelheid maar ook de beveiliging is verbeterd. Ik heb even gekeken hoeveel stroom deze nou verbruikt. Mijn oude Linksys EA6400 kon maximaal 6.20W en in rust 6W trekken en deze nieuwe RT-BE92U zit in rust op 10,1W en tijdens het gebruik 11,9W maximaal en bij 24-uur gebruik zou dit neerkomen op: Op jaarbasis kost het verbruik van de router je 27,92 euro bij een kWh-prijs van 32 cent (bij mij is dit 25 cent)

Bij niet thuis en of op vakantie zetten wij de router steeds uit.

Op mijn S24 Ultra zie ik wel het logo met Wi-Fi 7 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Van der Berg En wat voor snelheden haal je als je gewoon de ziggo spullen gebruikt? Oftewel, hoeveel heb je gewonnen in snelheid door ruim 200 euro en jaarlijks extra energiekosten te investeren? Dat zou pas interessant zijn om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:02:

... En over een draadje hoort elke router van zeg een 20 jaar oud gewoon gigabit snelheden te halen. ...
Even een paar momenten/periodes uit mijn tijdlijn (n = 1)

+- 2002 @home internet 4Mit down/384? kbit up
pc met freesco als router (coax/bnc kabels aan de lan kant, alleen maar aan bij internet gebruik)
+- 2003 smc 2804 router (mijn duurste router: 120 euro)
+- 2006 wanadoo internet via adsl 20Mbit down
in 2009 een sitecom 611 router gekocht : 34 euro
+- 2010 ziggo internet via kabel 22MBit down
in 2012 een tplink 1043 v1 router gekocht : 40 euro (populaire gigabit router)
omdat de sitecom de verbinding toen niet meer vol kon benutten.

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 21-09-2025 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
jongetje schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:42:
@Van der Berg En wat voor snelheden haal je als je gewoon de ziggo spullen gebruikt? Oftewel, hoeveel heb je gewonnen in snelheid door ruim 200 euro en jaarlijks extra energiekosten te investeren? Dat zou pas interessant zijn om te weten.
@Van der Berg heeft een hobby. Hobbies mogen/moeten geld kosten. Niet alle beslissingen zijn dan rationeel. Heb ik ook wel eens (scsi cdromspeler kopen omdat er een scsi poort op de geluidskaart zit). Getuige de foto's en berichten is hij blij met zijn spullen. En dat is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
W1ck1e schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:26:
[...]

Even een paar momenten/periodes uit mijn tijdlijn (n = 1)

+- 2002 @home internet 4Mit down/384? kbit up
pc met freesco als router (coax/bnc kabels aan de lan kant, alleen maar aan bij internet gebruik)
+- 2003 smc 2804 router (mijn duurste router: 120 euro)
+- 2006 wanadoo internet via adsl 20Mbit down
in 2009 een sitecom 611 router gekocht : 34 euro
+- 2010 ziggo internet via kabel 22MBit down
in 2012 een tplink 1043 v1 router gekocht : 40 euro (populaire gigabit router)
omdat de sitecom de verbinding toen niet meer vol kon benutten.
Tsja, Sitecom...

Mijn antieke Netgear WNDR3700 had al gigabit poortjes, eerste prijsvermelding in pricewatch alhier was 2009. En ik heb dat apparaat toen niet gekocht omdat die superdeluxe specs had maar heb toen gewoon een "bekende"/"populaire" router gekocht.
Uiteraard zal die met 802.11n (/"wifi 4") wel wat moeite hebben om honderden Mbit/s te halen.

En het ding doet nu nog steeds zijn werk, bij familie. Uiteraard wel met OpenWRT er op. Toevallig afgelopen week nog geupdate naar 24.10.x, de daadwerkelijk nieuwste versie van OpenWRT. En de opmerking van @Van der Berg dat zijn nieuwe router WPA3 doet: een snelle DuckDuckGo zorktocht geeft onmiddellijk aan dat WPA (alle versies) puur een software ding is. Dus ook die ~15 jaar oude Netgear zal het ondersteunen. En mijn eigen UniFi gear heeft ook gewoon software updates voor WPA3 support gekregen. Dat die Linksys geen WPA3 doet ligt dus 100% aan Linksys en niet aan de hardware.

Edit:
En mijn voornaamste punt is dat product reviews in de pricewatch / ... horen, niet in het Ziggo topic. Al helemaal als de enige tests bestaan uit "ik trek mijn 400Mbit/s internet leeg". Ja, ik mag hopen dat zelfs de routers die je bij de Action koopt daar geen enkele moeite mee hebben. Het is niet alsof 400Mbit/s nu een spectaculaire snelheid is. Stel dat het hier over een Delta 8Gbit/s abonnoment ging, sure, dan kon het wel handig zijn om te weten of een router die snelheden ook dicht weet te trekken. Maar 400Mbit/s behoort geen enkele router zijn hand voor om te draaien.

Edit2:
OpenWRT op de ~15 jaar oude WNDR3700:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHE0qyzl1kZWp1zdWOHGz2D4edk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qQeWTzZarbNKlGyY7JmjNYDV.png?f=user_large
Gewoon WPA3 support dus.

[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 21-09-2025 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb nog nooit het modem van Ziggo apart gebruikt en altijd met een eigen router gehad de Linksys EA6400. Ik heb het modem van Ziggo door de jaren heen altijd in Bridge mode gehad en laten zetten door Ziggo en gebruikt.

Qua draadloos snelheid ben ik er op mijn S24 Ultra er juist op vooruit gegaan, en een betere beveiliging. Via de computer ben ik er niet op vooruit gegaan. Via de computer met een Belkin CAT6a Patchkabel hetzelfde snelheid als op mijn Linksys EA6400.

Ik gebruikte de Linksys EA6400 al sinds medio 2013 en was weer toe aan iets nieuws.

Ik vind het jammer dat ik ben vergeten om via de kabel nog een testje te doen op de EA6400, voordat ik over ben gegaan op de ASUS RT-BE92U. Ik weet dat ik via de kabel op de EA6400 router de volledige 400Mbit/s behaalde. Alleen draadloos heb ik getest en bekabeld getest via de nieuwe ASUS naar mijn computer, smartphone en tablet via draadloos.

Ik had voor 8 maanden Internet Elite 1000Mbit/s met korting van €10 per maand, en daar had mijn oude router EA6400 ook geen moeite mee via de kabel:

Testje met Internet Elite via mijn oude Linksys EA6400 via de kabel met CAT6a
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVVNi5Id2l9o1RRhGGAHYCCZMb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LN9W75FNP1eYlibLDON4390P.jpg?f=fotoalbum_large
No, the Linksys EA6400 does not support WPA3 security, as it was released in 2013 and uses 802.11ac (Wireless-AC) technology, while WPA3 was introduced with Wi-Fi 6 (802.11ax) standards, which became available later. To use WPA3, you would need a newer router with Wi-Fi 6 or higher certification.
Toevallig heb ik een screenshot gevonden van mijn oude router EA6400 resultaat met Internet Wi-Fi middel 400Mbit/s via de kabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpVRoa3yIP44WTGqau9_QZxhdYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaAR054FsblPDW2RfgAbuXSv.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist heb ik nog een testje uitgevoerd, maar nu via mijn nieuwe ASUS RT-BE92U via de kabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1RH4UCcm5E_JxG9M3dks8On_Ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQxQ7dwvByfA9KNkvXoCopAo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door Van der Berg op 21-09-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
In 2009 dus met fast Ethernet poorten. Net zoals mijn pc's. Voor mijn internet en lan voldoende.
Gigabit was nog lang niet nodig aan de wan kant. Wel leuk voor de toenmalige toekomst. Nu echter eigenlijk wel nodig.

Als gevolg van de "gratis" snelheidsverhogingen bij Ziggo was de tplink niet meer toereikend en uiteindelijk vervangen door een Synology 2600. Maar niet voordat ik 2 asus routers en een Synology 1900 gebruikt heb.
De tplink was wel de laatste die ik zelf nieuw gekocht heb.

[ Voor 47% gewijzigd door W1ck1e op 21-09-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Hier gebruik ik gewoon een TP-Link Meshset (wifi 7) en tja Ziggo komt niet verder dan 1130mbit downlink maar dat is meer de beperking van het abbo dan van m'n wifi... lokale tests verzadigen eerder de ethernet poort dan de wifi link..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Van der Berg schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:52:
Zojuist heb ik nog een testje uitgevoerd, maar nu via mijn nieuwe ASUS RT-BE92U via de kabel:
[Afbeelding]
Het is dus vooral een upgrade voor tussen de oortjes geweest... snelheden en dergelijke zie ik weinig tot geen verschil in. Qua review hier plaatsen... hier een linkje plaatsen naar de review had denk ik voldoende geweest. Maar zoals ik al eens zei... bevalt iets niet, gewoon doorscrollen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:42
Beste allemaal,

Ik heb een jaar Odido gehad, reguliere televisie is vergeleken met Ziggo prima. Houd je van voetbal daarentegen... tijdens het EK zag je een groen vlak met wat poppetjes, de bal ging verloren in de compressie. Niet om aan te zien.

Ben nu weer terug bij Ziggo, maar als het jaar om is stap ik over naar Delta. De "angst voor kastjes" is weg sinds de overstap naar Odido, ik kijk nu ook TV met de next mini.

Houd vooral in je achterhoofd: hoeveel lineaire televisie kijk je nog en hoe goed wil je de kwaliteit daarvan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_JGC_ schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:23:
[...]

Ik heb een jaar Odido gehad, reguliere televisie is vergeleken met Ziggo prima. Houd je van voetbal daarentegen... tijdens het EK zag je een groen vlak met wat poppetjes, de bal ging verloren in de compressie. Niet om aan te zien.

Ben nu weer terug bij Ziggo, maar als het jaar om is stap ik over naar Delta. De "angst voor kastjes" is weg sinds de overstap naar Odido, ik kijk nu ook TV met de next mini.

Houd vooral in je achterhoofd: hoeveel lineaire televisie kijk je nog en hoe goed wil je de kwaliteit daarvan hebben?
Zo slecht als jij het beschrijft, heb ik het destijds niet ervaren. Ik vind wel dat Ziggo nog steeds de beste lineaire tv beeldkwaliteit biedt. Mocht je dit belangrijk vinden, dan vind ik je het beste uit bent bij Ziggo. Je betaalt wel meer bij Ziggo. Ter vergelijk: ESPN bij Odido kost 12,50 euro, bij Ziggo 17,95 euro. Bij Ziggo krijg je dan wel een UHD kanaal er bij. Dus ook op dat vlak zit je bij Ziggo goed.

De anti Ziggo houding komt volgens mij vnl. voort uit dat menig tweaker internet only wil en ook niet van voetbal houdt. Dan lijkt me Odido de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Ik zou willen dat ik geen verschil in beeldkwaliteit zag tussen de Next en de Next Mini, dat maakte het allemaal een stuk makkelijker. En ja, als je alleen internet wil en geen TV... dan zijn er veel betere keuzes dan Ziggo. Maar als je gewoon een internet en TV-pakket wil... zijn er weinig verschillen tussen providers qua prijs. Bij alle andere providers is minimaal hetzelfde pakket eigenlijk alleen maar duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Zelf gebruikte ik altijd de standaard meegeleverde modem/router van Ziggo en ik kan melden dat die snel en sterk genoeg is, voor de snelheid hoef je echt geen andere router te kopen, hooguit een accepoint als je onvoldoende dekking heb.

Ik haalde toen met gigabit internet op me telefoon 885 down en 97 upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
CreativeS schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:16:
[...]

Het is dus vooral een upgrade voor tussen de oortjes geweest... snelheden en dergelijke zie ik weinig tot geen verschil in. Qua review hier plaatsen... hier een linkje plaatsen naar de review had denk ik voldoende geweest. Maar zoals ik al eens zei... bevalt iets niet, gewoon doorscrollen :)
Via bekabeld inderdaad geen verschil. Maar er zit wel 12 jaar verschil tussen mijn oude router en de nieuwe router. Wanneer vervang je zoiets dan? Het heeft vooral op Wi-Fi grote sprong voorwaarts gemaakt qua snelheid en ook qua beveiliging o.a. nu WPA3 Personal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Van der Berg schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:14:
[...]

Via bekabeld inderdaad geen verschil. Maar er zit wel 12 jaar verschil tussen mijn oude router en de nieuwe router. Wanneer vervang je zoiets dan? Het heeft vooral op Wi-Fi grote sprong voorwaarts gemaakt qua snelheid en ook qua beveiliging o.a. nu WPA3 Personal
mijn huidige set is dit jaar gekocht, ter vervanging van een defecte set TP-Links.. net geen 3 jaar oud :P

oud XE75 (wifi 6E) Nieuw BE65 (Wifi 7)
ik kreeg de nieuwprijs van de XE75 compleet gecrediteerd (niet meer leverbaar etc) dus was het maar een klein beetje bij leggen voor de BE65 set..
en gezien ik sinds jaar en dag een thuisservertje heb, welke ook de firewall / routing op zich neemt (en het Ziggo modem dus in Bridge staat, en ik duidelijk meer beheer heb over hoe ik dingen wil / niet wil ;) )
en voor de XE75 was het een bij elkaar geschraapt zooitje van routers als accesspoint etc maar nooit lekkere dekking / roaming (lang diep appartement en bunkermuur er tussen...)

en ahja het "simpele" van de Deco voldoet in AP mode prima voor mij nu...
CreativeS schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:00:
[...]

Maar als je veelvuldig van provider naar provider hopt is het wel handig om alles met een losse router te doen natuurlijk.
Dat ook ja

[ Voor 11% gewijzigd door SMSfreakie op 21-09-2025 16:15 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
NicoHF schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:09:
Zelf gebruikte ik altijd de standaard meegeleverde modem/router van Ziggo en ik kan melden dat die snel en sterk genoeg is, voor de snelheid hoef je echt geen andere router te kopen, hooguit een accepoint als je onvoldoende dekking heb.

Ik haalde toen met gigabit internet op me telefoon 885 down en 97 upload.
Maar als je veelvuldig van provider naar provider hopt is kan het wel handig om alles met een losse router te doen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Maar als je veelvuldig van provider naar provider hopt is het wel handig om alles met een losse router te doen natuurlijk.
Voor die 1 keer per 1 a 2 jaar wisselen maakt dat toch niet uit? Vaak moet je alsnog eerst de provider spullen aansluiten. Kun je meteen even het ssid aanpassen. Dat is nog minder werk dan in het geval van Ziggo het modem in bridge laten zetten en je eigen router aanpassen.
En je hebt altijd de nieuwste apparatuur als je vaak overstapt.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 21-09-2025 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:42:
Voor die 1 keer per 1 a 2 jaar wisselen maakt dat toch niet uit?
Wat voor de één totaal geen issue hoeft te zijn, kan voor de ander een grote irritatie zijn. Respecteer beide mogelijkheden eens. Dank je wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:11

DON PAPA

Tweaker-fan

jongetje schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:42:
[...]
En je hebt altijd de nieuwste apparatuur als je vaak overstapt.
Dat zal best, maar ik ben nog geen provider router tegen gekomen die bijvoorbeeld een eigen VPN server optie heeft, wat voor mij één van de belangrijkste reden is om een eigen router te gebruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
DON PAPA schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:07:
[...]

Dat zal best, maar ik ben nog geen provider router tegen gekomen die bijvoorbeeld een eigen VPN server optie heeft, wat voor mij één van de belangrijkste reden is om een eigen router te gebruiken ;)
of als ze het ondersteunen... is het vaak in de meest simpelste smaak..

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CreativeS schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:53:
[...]

Wat voor de één totaal geen issue hoeft te zijn, kan voor de ander een grote irritatie zijn. Respecteer beide mogelijkheden eens. Dank je wel.
Ik geef alleen aan dat eigen apparatuur juist meer werk is. En je met de provider spullen simpelweg ontzorgd bent en met vaak overstappen de nieuwste spullen hebt.

Zelf heb ik ook eigen apparatuur, maar dat is voor een soortgelijke reden als @DON PAPA aangeeft.

Maar, zeker niet tweakers, adviseer ik nooit eigen apparatuur. Lekker de provider spullen gebruiken, heb je meteen iemand die je kunt bellen als het niet werkt en gratis vervangende spullen indien kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb tegenwoordig en bijna 13 jaar geen ervaring meer met standalone modem-router in 1 van Ziggo. Ik heb 13 jaar geleden bij Ziggo hun Cisco modem-router gebruikt. Het probleem dat ik daarmee toen onder vond, steeds elke 15 minuten een verbroken verbinding via hun Wi-Fi router modem-1 op mijn notebook. Dat zorgde voor irritatie bij mij. Ik heb toen als oplossing de kanalen gewijzigd van het Cisco modem-router van Ziggo. dat hielp ook niet echt. Als oplossing had ik toen in mijn woning 15 meter netwerkkabel gekocht vanuit de woonkamer naar de slaapkamer en dat werkte goed maar handig vond ik dat weer niet.

Daarna kocht ik via toenmalige V&D mijn eerste Sitecom Wireless Router 150N X1 WLR-1000 voor in mijn woning maar was 1 stream (oftewel 1 kanaal) en achteraf te traag. Medio 2013 kocht ik dan mijn Linksys EA6400. Mijn woning is een tweekamerappartement 65m2 (gebouwd 2010)

Bij mijn ouders altijd een router gehad naast Ziggo. Omdat wij meerdere personen waren in het huishouden. Daar was ik voor 2010 en wij hadden een Linksys 610N populaire router winnaar Hardware.info.

Nu ook ik ben tweepersoonshuishouden en we kunnen niet zonder Wi-Fi. Wellicht is de router van Ziggo nu vele malen beter dan in mijn tijd. Ik gebruik de modem van Ziggo in Bridge mode dat heb ik 13 jaar geleden gedaan en nu zie ik ook geen Ziggo Wi-Fi.

Mijn ouders hebben nu Odido Unlimited met daarnaast Odido Glasvezel thuis met 1000Mbit/s en ik gebruik daar direct het witte ZYXEL T-50 modem en het werkt goed voor een grote appartement.

[ Voor 24% gewijzigd door Van der Berg op 21-09-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[...]

Dat zal per persoon verschillen. Zelf stap ik elk jaar over en heb daar geen enkel probleem mee om dat te veranderen.
Ik wijzig de SSID en wachtwoord naar dezelfde als wat ik had en alles logt automatisch erop in.
Maar ik heb geen dedicate server waarbij bepaalde IP adressen open moet staan of thuis VPN netwerken opgezet zijn ect.
Het is bij mij gewoon basic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
De wat uitgebreidere persoon met eigen server etc heeft belang bij een eigen router, de "normale" gebruiker heeft genoeg aan het provider-modem. Ssid+ww overnemen en alles werkt gelijk. Het word inderdaad pas een ding als je een 4 of 8gbit abo hebt icm een router met maar 1 2,5gbit/s poort. Wil je je abo benutten begrijp ik dat je in dat geval een router plaatst waarom 4 2,5gbit/s poorten zitten. Wat levert kpn/delta eigenlijk voor modem bij die abo's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
giovanni2903 schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:35:
De wat uitgebreidere persoon met eigen server etc heeft belang bij een eigen router, de "normale" gebruiker heeft genoeg aan het provider-modem. Ssid+ww overnemen en alles werkt gelijk. Het word inderdaad pas een ding als je een 4 of 8gbit abo hebt icm een router met maar 1 2,5gbit/s poort. Wil je je abo benutten begrijp ik dat je in dat geval een router plaatst waarom 4 2,5gbit/s poorten zitten. Wat levert kpn/delta eigenlijk voor modem bij die abo's?
Delta levert dan op het moment nog een router met ik meen 1 (of meerdere?) 2,5Gbit/s poorten. Maar..., als je op een andere ISP op het Delta netwerk zit krijg je een los ONT met 10Gbit/s poort. Soort "bridge mode" dus waardoor je of de provider router kunt gebruiken of een eigen router en je in het laatste geval dus sowieso prima voor een eigen 10Gbit/s capable router kunt gaan.

En als je een 2 / 4 / 8 Gbit/s abo afneemt zul je ook al snel in de categorie "tweaker" zitten die nogal eens graag een eigen router wilt hebben. Voor VLANs, VPN server, ....

Edit:
En AFAIK levert KPN sowieso al altijd een losse ONT + router? Dus dan heb je ook al altijd de keuze om eenvoudig een eigen router te gebruiken zonder dat je het met de ISP "moet regelen".

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 21-09-2025 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maversne
  • Laatst online: 20-10 19:42
Ok.ik heb dus al 1,5 maand een issue sinds ik van Ziggo de sagembox heb gekregen. Ik speel dus op de Xbox Series X en bekabeld. Ik speel dus alleen Fifa/Fc. Bij zowel fc25 als fc26 nu heb ik sinds ik de nieuwe modem heb een vreemde verbinding bij de game. De netwerktest op de xbox zelf geeft geen rare dingen maar bij het verbinden in de game met de EA server duurt het erg lang en als ik idle ben ik de menus dan na een minuut al komt het lading logootje in beeld dat de verbinding soort van weg was. Bij de oude connextbox had ik nergens last van. Ziggo monteur is al 2x langs geweest en die zeggen dat alles goed is. Ik kijk veel NL streamers die ook Fc26 spelen en 1tje heeft ook ziggo en nergens last van. Ik heb kabels al vervangen. Splitter in de muur, coax kabel. Niets heeft geholpen. Heeft iemand een idee. Mijn buren hebben ook een Xbox Series X met Fc26 maar met de oude connectbox van Ziggo en geen problemen die ik wel heb. Ik ben een leek op het gebied van dit. Ik ga bijna denken dat het mijn xbox is maar xbox netwerktest geeft geen packetloss of hoge ping. Nat type staat op Open. Nu met de Sagembox heb ik ipv4 and ipv6 zegt xbox

Als iemand iets weet. Beetje radeloos.

Edit: ik heb even zitten zoeken. Schijnbaar kan Fc25/Fc26 niet zo goed tegen ipv6, wordt ook afgeraden dat te gebruiken voor de game. Sagembox heeft dus ipv4 en ipv6. Welke wordt er gebruikt?

Wat ik al zei. Ik ben een beetje een leek op dit gebied

[ Voor 10% gewijzigd door maversne op 21-09-2025 23:53 ]

PC Specification

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@maversne Je hebt een verbinding met IPv4 en IPv6. Blijkbaar werken de IPv6 route/servers niet goed bij EA? Als EA dit zou erkennen zouden ze de dienst (tijdelijk) alleen op IPv4 aanbieden lijkt me. Weet je zeker dat je met IPv6 verbind naar EA?
Probeer dit eens: https://community.vodafon...Uitschakelen/td-p/1012919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Van der Berg schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:14:

...
Maar er zit wel 12 jaar verschil tussen mijn oude router en de nieuwe router. Wanneer vervang je zoiets dan? ...
Ik zou zeggen wanneer de router de snelheid van het gekozen internetabonnement bedraad niet meer aan kan. Of wanneer er geen veiligheidsupdates meer uitkomen en de router daardoor niet meer veilig te gebruiken is. Features die ik mis bij mijn oude router en wel geimplementeerd zijn op de nieuwe kunnen ook een reden zijn. De snelheid over wifi of upgrades van die techniek vind ik echter niet zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W1ck1e schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:11:
[...]

Ik zou zeggen wanneer de router de snelheid van het gekozen internetabonnement bedraad niet meer aan kan. Of wanneer er geen veiligheidsupdates meer uitkomen en de router daardoor niet meer veilig te gebruiken is. Features die ik mis bij mijn oude router en wel geimplementeerd zijn op de nieuwe kunnen ook een reden zijn. De snelheid over wifi of upgrades van die techniek vind ik echter niet zo belangrijk.
Als de router geen support meer heeft (/beveiligingslekken bevat) vanuit de fabrikant dan zet je OpenWRT er op. En als die features mist dan zet je OpenWRT er op.

Had ik al gezegd dat OpenWRT nog steeds prima te installeren is op een router die in 2009 is uitgebracht, en daarmee ook zaken als WPA3 of VLANs ondersteund :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:43:
[...]

Als de router geen support meer heeft (/beveiligingslekken bevat) vanuit de fabrikant dan zet je OpenWRT er op. En als die features mist dan zet je OpenWRT er op.

Had ik al gezegd dat OpenWRT nog steeds prima te installeren is op een router die in 2009 is uitgebracht, en daarmee ook zaken als WPA3 of VLANs ondersteund :Y)
Ja dat weet ik wel. Dat is ook gelukt in het verleden met mijn tplink 1043. En ook bij een gekregen exemplaar, maar die heb ik bij een upgrade naar 24.10.x gebricked (waarschuwing over te grote stap genegeerd). Is niet zo erg want hij kan de snelheid van mijn verbinding toch niet aan. Misschien dat ik nog moeite doe om hem te "debricken".

Openwrt is een hele mooie oplossing om meer uit apparatuur te halen. Zo heb ik ook een archer c7 v2 (5 euro voor een geseald exemplaar op de rommelmarkt) voorzien van Openwrt. Is altijd een beetje spannend, maar 5 euro verliezen is dan weer geen probleem. Ik heb ook ervaring met ddwrt. en andere varianten.

Recentste aanschaf is een j1900 router pc met 4 netwerkpoorten. 8 GB ram en msata ssdtje voor de installatie van Openwrt. Passief gekoeld. Die ligt ook nog op de plank en wordt eventueel ingezet wanneer ik mijn Synology wil vervangen.

Openwrt testen doe ik graag op een Raspberry PI, Het lijkt mij namelijk onmogelijk die te "bricken", want de installatie staat op een geheugenkaartje.

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 22-09-2025 09:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:43
Vannacht in de regio Winschoten meerdere korte onderbrekingen gehad met Ziggo. Ik vermoed dat ze bezig zijn geweest met een herindeling van de frequenties. Sinds vanochtend zie ik in mijn modem namelijk twee keer 190 MHz zichtbaar bij de downstream op D3.1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1QHq9_ZKw1ewZJKItTdxjg3LU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3BydZIt1lMeXdWy6AIOSbhYe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:53
Vandaag een Ziggo monteur over de vloer omdat de verbinding niet top was sinds ik het nieuwe Sagemcom modem heb. Had nog een oude contactdoos bij binnenkomst coax, dus die mepoest sowieso vervangen worden.

Echter blijkt er toch meer aan de hand, de upload kant blijkt erg zijn best te moeten doen om het signaal naar de straatkast te krijgen. Monteur is dus nu daar aan het kijken of hij de oorzaak kan bepalen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Wild Chocolate schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:35:
Vandaag een Ziggo monteur over de vloer omdat de verbinding niet top was sinds ik het nieuwe Sagemcom modem heb. Had nog een oude contactdoos bij binnenkomst coax, dus die mepoest sowieso vervangen worden.

Echter blijkt er toch meer aan de hand, de upload kant blijkt erg zijn best te moeten doen om het signaal naar de straatkast te krijgen. Monteur is dus nu daar aan het kijken of hij de oorzaak kan bepalen.
Bied wat koffie of fris aan. Kost je "niks". Hij doet ook maar zijn best. En heeft waarschijnlijk nog een lange dag te gaan.
Doen we bij elke persoon die een probleem voor ons oplost (of daar zijn best voor doet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• videopionier
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:17
TomSt schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:25:
Vannacht in de regio Winschoten meerdere korte onderbrekingen gehad met Ziggo. Ik vermoed dat ze bezig zijn geweest met een herindeling van de frequenties. Sinds vanochtend zie ik in mijn modem namelijk twee keer 190 MHz zichtbaar bij de downstream op D3.1.

[Afbeelding]
Bedankt voor je bericht.
En weer een nieuwe variant voor de 2 OFDM kanalen, waarbij het er op lijkt dat de volgorde in de webIF is omgedraaid. Als ik er tenminste van uit ga dat het OFDM kanaal met de hoogte MER en rxpower onder de 1 GHz zit en de andere boven de 1GHz.
Ook nog steeds veel te veel UCCW errors, dus te veel ingress storing. Maar wel te verwachten met 4096QAM. Het is wachten tot het kwartje bij Ziggo is gevallen en ze 2048QAM gaan toepassen, in ieder geval voor OFDM >1GHz.

Maar ja, om een citaat van Winston Churchill aan te halen:
"Je kunt er altijd op rekenen dat Amerikanen het juiste doen - nadat ze alles hebben geprobeerd."

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
W1ck1e schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:41:
[...]

Bied wat koffie of fris aan. Kost je "niks". Hij doet ook maar zijn best. En heeft waarschijnlijk nog een lange dag te gaan.
Doen we bij elke persoon die een probleem voor ons oplost (of daar zijn best voor doet)
Uiteraard direct bij binnenkomst gedaan, maar hij hoefde niks, kom ik weer goedkoop vanaf :*)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Wild Chocolate schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:47:
[...]

Uiteraard direct bij binnenkomst gedaan, maar hij hoefde niks, kom ik weer goedkoop vanaf :*)
Niet aandringen, het gaat om het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Nou, hij is weer weg. Kabel blijkt op 6,5 m van de aansluiting beschadigd te zijn. Ze gaan een afspraak maken om de kabel op te graven.

Verbinding doet het wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ussGGq3qnx65vEIWV85Z6YMiiNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kpZ9Fwr2yTt14et7lpecl2OZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0SFhbRJdU-DEK1WuTrhSGwPBkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4lF6VPBXK3XOCnDwyq06FiDy.png?f=fotoalbum_large

De storing zou volgens de metingen vooral aan de upload kant zitten, dat lijkt inderdaad te kloppen.

[ Voor 19% gewijzigd door Wild Chocolate op 22-09-2025 11:06 . Reden: ip-adres even weggepoetst ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Wild Chocolate Ik begrijp dat je de "start" snelheid hebt. Kreeg je het nieuwe modem naar aanleiding van de snelheidsupgrade eerder dit jaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpon
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:46
Ik lees her en der dat Ziggo aanstalten maakt om Docsis 4 te implementeren, maar details ontbreken. Betreft het hier om de low latency en symmetrische variant of alleen de basics?

Qua snelheden lijken ze niet zo ver uit elkaar te liggen tegenover glas maar latency is nog een aardig groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gpon schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:15:
Ik lees her en der dat Ziggo aanstalten maakt om Docsis 4 te implementeren, maar details ontbreken. Betreft het hier om de low latency en symmetrische variant of alleen de basics?

Qua snelheden lijken ze niet zo ver uit elkaar te liggen tegenover glas maar latency is nog een aardig groot verschil.
Ze hebben ergens geroepen dat ze binnen nu en 2? 3? jaar dikke multi gig snelheden willen aanbieden. IIRC volgend jaar al 2Gbit/s, maar ook kunnen concurreren met KPNs 4Gbit/s en Deltas 8Gbit/s. Is ook esn artikel over geschreven op de frontpage. Wat Ziggo betreft ligt de snelheid dus schijnbaar wel (te) ver uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
W1ck1e schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:08:
@Wild Chocolate Ik begrijp dat je de "start" snelheid hebt. Kreeg je het nieuwe modem naar aanleiding van de snelheidsupgrade eerder dit jaar ?
Niet per se, geloof ik. Ik kreeg begin februari een mail dat er een nieuw modem onderweg was, omdat mijn Ubee modem aan vervanging toe was. Eind februari zijn de snelheden aangepast, dus wellicht was dat wel de aanleiding, maar zo is het niet gecommuniceerd.

Om eerlijk te zijn twijfel ik heel erg of ik niet gewoon naar glas zal overstappen. Enige wat me nu nog tegenhoudt, is dat ik dan mijn Linux ontvanger (VuPLus Uno) niet meer kan gebruiken en dus de flexibiliteit van opnemen verlies.

Of anders mijn abbo nog aanpassen naar 400/40, dan zou ik alsnog iets goedkoper uit zijn dan ik nu betaal, omdat ik nog op het oude Internet Basis zit, nog niet de Wifi abbo's. Keuzes, keuzes, keuzes :X

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Wild Chocolate schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:28:
[...]

Niet per se, geloof ik. Ik kreeg begin februari een mail dat er een nieuw modem onderweg was, omdat mijn Ubee modem aan vervanging toe was. Eind februari zijn de snelheden aangepast, dus wellicht was dat wel de aanleiding, maar zo is het niet gecommuniceerd.

Om eerlijk te zijn twijfel ik heel erg of ik niet gewoon naar glas zal overstappen. Enige wat me nu nog tegenhoudt, is dat ik dan mijn Linux ontvanger (VuPLus Uno) niet meer kan gebruiken en dus de flexibiliteit van opnemen verlies.

Of anders mijn abbo nog aanpassen naar 400/40, dan zou ik alsnog iets goedkoper uit zijn dan ik nu betaal, omdat ik nog op het oude Internet Basis zit, nog niet de Wifi abbo's. Keuzes, keuzes, keuzes :X
Ben je nu niet tevreden of wil je alleen minder betalen ? Als je overstapt naar 400/40 dan ga je minder betalen. Je hebt dan wel weer een nieuw jaarcontract, en naar mijn mening daardoor "recht" op extra korting. 3 maanden of zo een tientje. Of wellicht gratis een extra tv pakket (of meer zenders). Of bij 24 maanden langer korting (ik heb 9 maanden gekregen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gpon
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:46
Focus je niet alleen op harde bandbreedte, want latency speelt tegenwoordig een steeds grotere rol. 50/50 glas voelt dan nog sneller aan dan 1000/100 coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:07
W1ck1e schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:48:
[...]

Niet aandringen, het gaat om het aanbod.
Oh ik dacht dat je dan een trechter in zijn/haar keel moest schuiven om alsnog de hete koffie naar binnen te gieten ;)

Hier al een hele tijd mee aan het lezen; Volgens mij kan ik onze meterkast ook wel een stukje eenvoudiger maken... Ik had vanwege de oude Ziggo Horizon een versterkertje hangen. Nu al een tijdlang een connect mini. Alles werkt prima, maar als ik een adaptertje kan besparen in de meterkast is dat mooi natuurlijk.

Nu fungeert de versterker ook als splitter:
De eerste poort 0db versterkt => modem (sagemcom)
Tweede poort => Wall outlet TV beneden ca 8 meter, ziggo certified cable (met CI+ card) momenteel geen HD tv maar komt misschien ooit wel
Derde poort => Walloutlet boven, ca 12 meter, geen ziggo certified kabel (CI+ card), eenvoudige kleine tv, geen HD tv
4e is afgedopt.

CI+ en 2x smartcard is eigendom, en gebruiken we nog geregeld.

Stel, ik wil van die versterker af, wat is dan slim? Ik wil géén extra hardware gaan huren.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
W1ck1e schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:34:
[...]

Ben je nu niet tevreden of wil je alleen minder betalen ? Als je overstapt naar 400/40 dan ga je minder betalen. Je hebt dan wel weer een nieuw jaarcontract, en naar mijn mening daardoor "recht" op extra korting. 3 maanden of zo een tientje. Of wellicht gratis een extra tv pakket (of meer zenders). Of bij 24 maanden langer korting (ik heb 9 maanden gekregen).
Nou, meer upload voor hetzelfde geld vind ik op zich ook wel aanlokkelijk. Ik gebruik als ik buitenshuis ben mijn router thuis als VPN server. Dus die verbinding zou dan sneller worden. Aan de andere kant, het is niet dat ik me nu erger aan een gebrek aan snelheid wanneer ik op de VPN zit...

En als ik zo even de abbo's vergelijk, ben ik op de lange termijn alleen ècht goedkoper uit wanneer ik ook minimaal één mobiel abbo omzet. Keuzes, keuzes, keuzes :X

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Wild Chocolate schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:28:
[...]

Zelf vorige week mijn abbo aangepast naar 400/40 met 3x€10 korting en ziggo sport totaal.
Goedkoper dan wifi elite, snelheid is idd trager maar super strakke verbinding (ziggo modem in bridge modus icm UniFi netwerk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crAWbQfkv08VtKDFLxx2h32fmfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgJeWxBjwRve4MFEHlP3NIfU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfyFTJ3WOYz3ebs37_ErJwUByXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYFMEEN4snpMgNdGICFHBcv7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q52itunkXWdBBpKkJCsNzUAiLtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7wMNErmfoMnFbmqVf3sirpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Wild Chocolate schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:44:
[...]

Nou, meer upload voor hetzelfde geld vind ik op zich ook wel aanlokkelijk. Ik gebruik als ik buitenshuis ben mijn router thuis als VPN server. Dus die verbinding zou dan sneller worden. Aan de andere kant, het is niet dat ik me nu erger aan een gebrek aan snelheid wanneer ik op de VPN zit...

En als ik zo even de abbo's vergelijk, ben ik op de lange termijn alleen ècht goedkoper uit wanneer ik ook minimaal één mobiel abbo omzet. Keuzes, keuzes, keuzes :X
Ik heb zelf dus 400/40 en draai wireguard vpn op een raspberry pi. Voor mijn gebruik is dat voldoende.
Over telefonie: vast nummer bij ziggo om gebeld te worden.
06 van Simpel (4GB data) 06 van Hollands Nieuwe (meer data)
en dan op telefoons wireguard client om advertenties te vermijden met pihole (via de vpn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mistraller schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:43:
[...]
Stel, ik wil van die versterker af, wat is dan slim? Ik wil géén extra hardware gaan huren.
Een (goede) splitter kopen is vaak voldoende. Met de oudere versterkers heb je kans dat ze niet alle huidige frequenties doorlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
jongetje schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:54:
[...]

Een (goede) splitter kopen is vaak voldoende. Met de oudere versterkers heb je kans dat ze niet alle huidige frequenties doorlaten.
Levert Ziggo die? Daar komt die versterker ook vandaan meen ik, geloof niet dat ik die zelf gekocht heb. Ik heb verder geen enkel probleem hier, het werkt allemaal prima, als er frequenties niet werken dan zou ik dat moeten merken toch?

Het wordt me natuurlijk zwaar aangerekend als vrouw en puberkinderen ook maar enige hinder ervaren in hun levensaders ;) Beetje in het kader van "don't fix if it aint broke" maar ik wil mijn meterkast een beetje netter inrichten.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mistraller schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:02:
[...]

Levert Ziggo die? Daar komt die versterker ook vandaan meen ik, geloof niet dat ik die zelf gekocht heb. Ik heb verder geen enkel probleem hier, het werkt allemaal prima, als er frequenties niet werken dan zou ik dat moeten merken toch?

Het wordt me natuurlijk zwaar aangerekend als vrouw en puberkinderen ook maar enige hinder ervaren in hun levensaders ;) Beetje in het kader van "don't fix if it aint broke" maar ik wil mijn meterkast een beetje netter inrichten.
Die versterker heb ik ook ooit gehad bij de eerste interactieve decoder toen nog (die Cisco kacheltjes). Maar een splitter zoals dit: https://www.kabelnl.nl/3-weg-splitter-Ziggo-DFC-0631# is al prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• videopionier

Hier al een hele tijd mee aan het lezen; Volgens mij kan ik onze meterkast ook wel een stukje eenvoudiger maken... Ik had vanwege de oude Ziggo Horizon een versterkertje hangen. Nu al een tijdlang een connect mini. Alles werkt prima, maar als ik een adaptertje kan besparen in de meterkast is dat mooi natuurlijk.
...
Ik zou die versterker lekker laten zitten, maar wel het modem aansluiten met een opdruksplitter en de juiste kabels, om problemen in de nabije toekomst te voorkomen. I.v.m. de uitrol van extra OFDM(A) kanalen.
De huidige versterkers kunnen die signalen niet allemaal verwerken.

De versterker kun je in jouw geval beter niet vervangen door een meervoudige splitter omdat dan de verliezen flink zullen toenemen en dus ook de invloed van instraling door 4/5G en andere aardse zenders.

Voor alle duidelijkheid: de versterker dus alleen inzetten voor kabel TV.

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videopionier
Wild Chocolate schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:03:
Nou, hij is weer weg. Kabel blijkt op 6,5 m van de aansluiting beschadigd te zijn. Ze gaan een afspraak maken om de kabel op te graven.
...
De storing zou volgens de metingen vooral aan de upload kant zitten, dat lijkt inderdaad te kloppen.
Er is momenteel een storing in de upload, waar veel modems last van hebben. Dat komt door een "update" van de CCAP in de wijkcentrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46

Verbinding doet het wel:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had precies hetzelfde een paar jaar geleden. De monteur gaf aan dat de kabel naar de straatkast beschadigd was en dat er gegraven moest worden om dit te repareren. Een paar dagen later kwam de graafploeg en deed uiteraard eerst zelf nog een meting. Er bleek helemaal niets met de kabel aan de hand te zijn, het probleem zat 'm in de wijkcentrale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
videopionier schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:04:
[...]

Er is momenteel een storing in de upload, waar veel modems last van hebben. Dat komt door een "update" van de CCAP in de wijkcentrales.
Hij mat echt een storing in de kabel, en kon zien dat het bij alle buren in de straat wel prima ging.
Inmiddels ben ik al gebeld door BAM en komen ze morgenochtend de kabel repareren. _/-\o_

@Pierre_nr1 Hij is in de straatkast geweest, en heeft de logs van de buren bekeken, daarna de kabel doorgemeten, het zou echt in de kabel moeten zitten. Straatkast zag er allemaal erg netjes uit, zei hij. Kan ook wel kloppen, we hebben dit jaar meerdere keren 's nachts onderhoud aan de verbinding gehad.

[ Voor 20% gewijzigd door Wild Chocolate op 22-09-2025 15:29 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46
Wild Chocolate schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:25:
[...]

Hij mat echt een storing in de kabel, en kon zien dat het bij alle buren in de straat wel prima ging.
Inmiddels ben ik al gebeld door BAM en komen ze morgenochtend de kabel repareren. _/-\o_

@Pierre_nr1 Hij is in de straatkast geweest, en heeft de logs van de buren bekeken, daarna de kabel doorgemeten, het zou echt in de kabel moeten zitten. Straatkast zag er allemaal erg netjes uit, zei hij. Kan ook wel kloppen, we hebben dit jaar meerdere keren 's nachts onderhoud aan de verbinding gehad.
Ben benieuwd morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:02
videopionier schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:42:
[...]

Bedankt voor je bericht.
En weer een nieuwe variant voor de 2 OFDM kanalen, waarbij het er op lijkt dat de volgorde in de webIF is omgedraaid. Als ik er tenminste van uit ga dat het OFDM kanaal met de hoogte MER en rxpower onder de 1 GHz zit en de andere boven de 1GHz.
Ook nog steeds veel te veel UCCW errors, dus te veel ingress storing. Maar wel te verwachten met 4096QAM. Het is wachten tot het kwartje bij Ziggo is gevallen en ze 2048QAM gaan toepassen, in ieder geval voor OFDM >1GHz.

Maar ja, om een citaat van Winston Churchill aan te halen:
"Je kunt er altijd op rekenen dat Amerikanen het juiste doen - nadat ze alles hebben geprobeerd."
Beide onder 1218 MHz!
@TomSt heeft daar vast nog een mooie screenshot van.

Met zijn MER 41/42 dB beter dan mijn 39dB! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:43
neeecht schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:39:
[...]

Beide onder 1218 MHz!
@TomSt heeft daar vast nog een mooie screenshot van.

Met zijn MER 41/42 dB beter dan mijn 39dB! 8)
Hierbij nog een screenshot vanaf een Fritz!Box-modem. Daar zijn nu ook 30 downstream D3.0-kanalen te zien. Het waren er al een tijd 31, en daarvoor eigenlijk altijd 32. Zouden er twee geschrapt zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eehB6R6yM9mfEVSjL0LOguyAK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zzWG9hkgEPi40qX3ZcgZUb6o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door TomSt op 22-09-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
TomSt schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:25:

[Afbeelding]
dan zijn dit losse werkzaamheden geweest, de laatste wijziging was 15 op 16 september, de volgende is 23 op 24 september (den bosch / sneek). wat jij hebt heb ik nu ook een week of 2, dus dat zijn ze ook landelijk aan het uitrollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
[...]

Oh ik dacht dat je dan een trechter in zijn/haar keel moest schuiven om alsnog de hete koffie naar binnen te gieten ;)

Nu fungeert de versterker ook als splitter:
De eerste poort 0db versterkt => modem (sagemcom)
Tweede poort => Wall outlet TV beneden ca 8 meter, ziggo certified cable (met CI+ card) momenteel geen HD tv maar komt misschien ooit wel
Derde poort => Walloutlet boven, ca 12 meter, geen ziggo certified kabel (CI+ card), eenvoudige kleine tv, geen HD tv
4e is afgedopt.

CI+ en 2x smartcard is eigendom, en gebruiken we nog geregeld.

in dit geval kun je die versterker beter houden. wel zou ik een monteur laten komen om het aop te controleren/vervangen, poa550 erop, nieuwe kabel naar het modem (op data kant splitter) en goede kabel naar de versterker (op tv kant splitter). modem op versterker is neit aanbevolen en al helemaal niet met het sagemcom modem, dat is vragen om problemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:37
@TomSt

Hier inderdaad ook 30 Downstream 3.0 kanalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osfSJiIJdv51aR95M53qjQdRcFg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8KqNNRUP3yEFUfjuIXIVR0ph.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
giovanni2903 schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:56:
[...]

in dit geval kun je die versterker beter houden. wel zou ik een monteur laten komen om het aop te controleren/vervangen, poa550 erop, nieuwe kabel naar het modem (op data kant splitter) en goede kabel naar de versterker (op tv kant splitter). modem op versterker is neit aanbevolen en al helemaal niet met het sagemcom modem, dat is vragen om problemen
Ja, maar zoals ik al aangaf is de eerste poort de onversterkte poort, en alles werkt nu als een tierelier he :)
Heb hier 400/40 en haal dat ook altijd. Als er bij een bepaald abbo of modem ook een nieuw AOP hoort zou je zeggen dat ze dat toch wel meegestuurd hadden; dat was eerder wel altijd zo. Ik heb bij familie ook tal van aansluitingen gedaan, heb hier nog een hele doos oude AOP's liggen. Die ik overigens nu meteen naar het oud ijzer gooi, nu ik er toch aan denk.

Ik laat het spul wel hangen denk ik, of ziggo moet me eens een splittertje toesturen dan test ik het eerst. Ga er nu dan ff geen geld in steken. :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maversne
  • Laatst online: 20-10 19:42
jongetje schreef op maandag 22 september 2025 @ 07:24:
@maversne Je hebt een verbinding met IPv4 en IPv6. Blijkbaar werken de IPv6 route/servers niet goed bij EA? Als EA dit zou erkennen zouden ze de dienst (tijdelijk) alleen op IPv4 aanbieden lijkt me. Weet je zeker dat je met IPv6 verbind naar EA?
Probeer dit eens: https://community.vodafon...Uitschakelen/td-p/1012919
Ik heb gekeken op de link. Wat houdt dit precies in. Tussen stateful en stateless. Wat gebeurt er precies. Kun je mij dit uitleggen

PC Specification

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
De monteur van BAM komt tot hetzelfde resultaat (beschadiging op 6-7 m van ons aansluitpunt) en is as we speak de kabel aan het opgraven net buiten onze voortuin.

EDIT anderhalf uur later:
Kabel opgegraven, bleek precies waar de glasvezelkabel (sinds 2-3 jaar) ligt, provisorisch gerepareerd te zijn |:( Monteur heeft er een stukje tussenuit gehaald, en er een nieuw stuk tussen gezet, 2 reparaties dus. Inmiddels liggen de stenen ook weer op zijn plek en is de beste man naar zijn volgende klus.
Ter vergelijk met gisteren:

Verbinding doet het wel:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kos2EDalAD2S2Qwd_dunORTeh_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GPWVxJCcSrV5nXQ4v3h8e7UE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jfu41_rqqqXcCS46j0eV5ljnLgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jJb0U2GMSdZCjuTvuas2l6Fq.png?f=fotoalbum_large

Vooral een veel lagere upload-latency dus. Daarmee vergeleken lijkt de download-latency dan weer hoog :? Wat vooral vervelend was, was dat het modem af en toe de verbinding leek te resetten ofzo, waardoor ik af en toe 30-60 seconden geen verbinding had. Dat zou nu dus voorbij moeten zijn.

Mijn draadloze hotspot geeft ook nog best een bruikbare verbinding, trouwens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_o37FEOiLH2U9UolWu78v_kqOsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gctRL4aTZRGNNKhMAbcsKCDC.png?f=fotoalbum_large

Dat is dus Vodafone, i.t.t. wat Ookla ons vertelt.

[ Voor 110% gewijzigd door Wild Chocolate op 23-09-2025 09:50 . Reden: Aanvulling na vertrek monteur ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:23
Mistraller schreef op maandag 22 september 2025 @ 23:22:
[...]
Ja, maar zoals ik al aangaf is de eerste poort de onversterkte poort, en alles werkt nu als een tierelier he :)
Als die versterker de bekende Tratec FRA-752/N of een door Ziggo geleverde opvolger daarvan is dan zal het zeker niet goed blijven werken. Die vesterker "versterkt" dan wel niet op de 0dB poort, maar hij laat maar een bepaald frequentiegebied door in de heen- en in de terug richting. Die versterker is voor de oude situatie met een uploadband van 5-65 MHz en een downloadband van 85-862 MHz. Al enige jaren geleden is door Ziggo het gebied voor de upload vergroot, Het is nu 5- 204 MHz. De downloadband is aangepast en aan de bovenkant uitgebreid. Het loopt nu van 254-1200 MHz. Die nieuwe frequenties zijn nog maar zeer beperkt in gebruik, maar naarmate dat meer en meer gaat gebeuren zal het bij jou ook meer problemen gaan opleveren want die nieuwe frequenties worden niet door jouw versterker doorgelaten. Dus al heb je nu geen problemen, je bent in elk geval niet toekomstbestendig.

Je kunt die versterker nog wel voor alleen TV gebruiken, maar voor goede internet toegang moet je echt buiten die versterker om gaan. Dus via een splitter op het AOP. Bij voorkeur een POA-254, die is expliciet voor de nieuwe frequenties gemaakt, maar anders een POA-01-B.
Heb hier 400/40 en haal dat ook altijd. Als er bij een bepaald abbo of modem ook een nieuw AOP hoort zou je zeggen dat ze dat toch wel meegestuurd hadden; dat was eerder wel altijd zo.
Het door de klant zelf laten monteren van een AOP behoort al vele jaren tot het verleden. Het ging te vaak mis. Nu laten ze daar altijd een monteur voor komen. Ze hebben ook geen sluitende administratie van wie welk type AOP heeft.
Ik laat het spul wel hangen denk ik, of ziggo moet me eens een splittertje toesturen dan test ik het eerst. Ga er nu dan ff geen geld in steken. :)
Vervangen van een oud AOP door een monteur is gratis. Als je een splitter nodig hebt omdat je nog een oude situatie hebt, dan sturen ze ook gratis een splitter en eventueel bijbehodend kabeltje. Gewoon even bellen en de situatie uitleggen.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Top, ik heb ff in de doos gekeken, POA254 heb ik gewoon liggen. Niet gebruikt omdat ik die versterker eerst getest had, alles werkte, dus ik dacht; zo min mogelijk stekkers-in-stekkers. AOP leek op het plaatje en aangezien alles werkte, leave it like that :) AOP heeft zo'n sleutelgat. Heb er nu al zeker drie verschillende op gehad in dit huis (in 10 jaar dus).

Bedankt voor de tips en wijsheid in elk geval! Ik zal ziggo inderdaad eens bellen voor dat AOP, zolang ze het maar niet zo waardeloos doen als de glasvezelmonteur, ik moest die man zelf aanwijzingen geven dat het kabeltje OVER de gasleiding echt geen goed plan was 8)7

En misschien dan toch eens testen wat een gewone splitter doet met de tv kwaliteit, want het liefst wil ik de hele versterker eruit hebben.

Kan ik in de modem specs goed zien wat het verschil voor en na is? Ik zou zeggen dat die dat wel kan detecteren toch? (Waarmee overigens ook Ziggo prima zou kunnen zien dat mijn setup verouderd aan het raken is ook al administreren ze dat niet) Dan zal ik hier de waardes even posten. ter leering ende vermaeck nietwaar?

---------------

Pagina: 1 ... 73 ... 78 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie