RobertMe schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:16:
[...]
Dat het niks met wifi te maken heeft klopt. Maar de ervaring kan wel zijn "dat wifi niet werkt". Een (Android) telefoon maakt er immers ook geen probleem van wifi te disconnecten op het moment dat de "status" check faalt (als in: periodiek contact opnemen met Google, als dat mislukt is er blijkbaar iets met de verbinding aan de hand en "heb je geen internet" waar die dan een indicatie van geeft als niet direct overschakeld op mobiele data).
Maar DHCPv6 is zo extreem ongewoon dat het ook mij sterk lijkt dat het daar mee opgelost wordt. Eerder dat er daarmee alleen maar meer problemen ontstaan, doordat het een niche is.
Wel een niche die AFAIK zakelijk wel voor komt. Maarja, Het gaat om een consumenten verbinding bij een consument thuis. En niet een bedrijfsnetwerk van een multinational met duizenden apparaten op het netwerk.
Dat wifi niet werkt, is wellicht inderdaad niet goed verwoord. De apparaten waarop we internet problemen ervaren zijn alle draadloos verbonden. Even afkloppen, maar na aanpassen van de instelling heb ik de gezinsleden niet meer gehoord. Kan natuurlijk toeval zijn.
Wat me overigens nu te binnen schiet, is dat ik ook wel eens een probleem had met het uploaden van bestanden van mijn MacBook (wifi) naar mijn NAS (bekabeld). De upload werd dan onderbroken.
Ook merk ik dat als ik een nu een 4K film start via Infuse op mijn iPad, de buffer goed oploopt. Voorheen zag ik deze buffer niet oplopen (bij een 4K film) en had ik regelmatig een hapering.
In mijn ogen allemaal kleine signalen dat er iets niet goed zit (of zat). De komende dagen even aankijken of het probleem definitief is opgelost.