Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
meesje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:39:
Waarom deze negativiteit? Ik informeer gewoon naar wat voor anderen reden zijn om VOIP te gebruiken? Meer niet, ik dicteer toch helemaal niks, ik leg niemand wat op. Ik informeer alleen.
Vind je dat al negativiteit? :(:)

Tja, kan er weinig aan veranderen. Geen dun laagje chroom.

[ Voor 7% gewijzigd door CreativeS op 06-03-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:39:
[...]

Helder hoor. Maar mijn vraag was voornamelijk bedoeld voor waarom via VOIP. Via ‘bovenstaande constructies’ verwees ik daar naar.
OK, dat was me even ontgaan.

Maar terzijde wil ik daar dan nog over opmerken dat je met Cheap Connect een veel volwaardiger VOIP product krijgt dan bij Ziggo. Bij Ziggo krijg je één RJ11 connector op de modem waar je een analoge telefoon op kunt aansluiten. Bij CC krijg je volledige VOIP functionaliteit. Met de geschikte apparatuur kan je meerdere gesprekken voeren op hetzelfde nummer, je kunt er een complete VOIP centrale achter hangen. Etc...

Misschien niet heel interessant voor tante Truus, maar toch...

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CreativeS schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Vind je dat al negativiteit? :(:)

Tja, kan er weinig aan veranderen. Geen dun laagje chroom.
Ok. Dan vind je onderstaande lekker positief verwoord. Ook prima. 8)7
Waarom moet er verder een reden zijn @meesje ? Dat kan toch voor iedereen anders zijn? Overigens zit je net te verkondigen dat je moeder waarschijnlijk nog niet zonder vast kan… net een stap te ver om helemaal de deur uit te doen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:47:
[...]

OK, dat was me even ontgaan.

Maar terzijde wil ik daar dan nog over opmerken dat je met Cheap Connect een veel volwaardiger VOIP product krijgt dan bij Ziggo. Bij Ziggo krijg je één RJ11 connector op de modem waar je een analoge telefoon op kunt aansluiten. Bij CC krijg je volledige VOIP functionaliteit. Met de geschikte apparatuur kan je meerdere gesprekken voeren op hetzelfde nummer, je kunt er een complete VOIP centrale achter hangen. Etc...

Misschien niet heel interessant voor tante Truus, maar toch...
Bedankt. Zelf heb ik niet het idee dat mijn moeder hierop zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:53:
[...]

Bedankt. Zelf heb ik niet het idee dat mijn moeder hierop zit te wachten.
Ze zit niet te wachten op bellen met per jaar €8,99 aan kosten i.p.v. €60 per jaar? (En dan ook nog lagere variabele kosten door de belminuten die vele malen goedkoper zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 00:10
meesje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:00:
Waarom zou je een vaste lijn willen (via de hierboven beschreven constructies) als je via een mobiel abo voor een luttel bedrag onbeperkt kunt bellen?
Een belangrijke reden voor mij:
Het belabberde mobiele bereik hier in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pvd01 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:15:
[...]

Heeft je mobiele provider geen femtocell voor in huis om het bereik te verbeteren?

edit: Voor zover dat nog bestaat....
Femtocell Netwerk dekking gestopt bij Vodafone
nieuws: Gebruik van 3G-repeaters bij KPN is vanaf 1 januari 2021 verboden

[ Voor 41% gewijzigd door Raven op 06-03-2025 19:19 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Heeft je mobiele provider geen femtocell voor in huis om het bereik te verbeteren?
VoWIFI lijkt mij dan een betere optie? Ik zie thuis op telefoon regelmatig "Bellen via wifi" op mijn Android telefoon. Verder nooit wat gan gemerkt dat het via wifi gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:13:
[...]

Ze zit niet te wachten op bellen met per jaar €8,99 aan kosten i.p.v. €60 per jaar? (En dan ook nog lagere variabele kosten door de belminuten die vele malen goedkoper zijn).
Haha, nee ik doelde op de VoIP centrale en meerdere gesprekken tegelijkertijd.
Zelf denk ik dat een verandering van vast naar VoIP, en gezien dat ze haar weg weet te vinden met haar iPhone, haar mobiele abo met 1 euro uitbreiden eenvoudiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:22:
[...]

VoWIFI lijkt mij dan een betere optie? Ik zie thuis op telefoon regelmatig "Bellen via wifi" op mijn Android telefoon. Verder nooit wat gan gemerkt dat het via wifi gaat.
Als je smartphone en provider het ondersteunen zou dat wel kunnen ja, helaas is er een provider die geen moeite wil doen om meer dan een handjevol merken te ondersteunen (zelfde m.b.t. VoLTE).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pvd01 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:15:
[...]

Slechter bereik kan een goede reden zijn. Maar hebben ze daar niet de functie ‘bellen via wifi’ voor bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 00:10
Raven schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:17:
[...]

edit: Voor zover dat nog bestaat....
Femtocell Netwerk dekking gestopt bij Vodafone
nieuws: Gebruik van 3G-repeaters bij KPN is vanaf 1 januari 2021 verboden
VoWiFi is beschikbaar, maar af en toe is de ander niet te verstaan en de ander verstaat mij niet…. Geen idee of dat aan VoWiFi ligt, maar mijn vaste telefoon heeft daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:24:
[...]

Als je smartphone en provider het ondersteunen zou dat wel kunnen ja, helaas is er een provider die geen moeite wil doen om meer dan een handjevol merken te ondersteunen (zelfde m.b.t. VoLTE).
Vast diezelfde provider die ook geen moeite voor IPv6 doet?
spoiler:
Odido. VodafoneZiggo doet het tenminste nog op vast, maar volgens mij niet op mobiel? Zit zelf bij een KPN dochter en daar dus VoWIFI + IPv6 zonder gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:08
RobertMe schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:27:
[...]

spoiler:
Odido. VodafoneZiggo doet het tenminste nog op vast, maar volgens mij niet op mobiel? Zit zelf bij een KPN dochter en daar dus VoWIFI + IPv6 zonder gedoe.
Tuurlijk niet, Odido, en ook Ben, ondersteunen gewoon VoLTE en VoWifi. @Raven heeft het vast over 50+mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:27:
[...]

spoiler:
hcQd schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:32:
[...]

Tuurlijk niet, Odido, en ook Ben, ondersteunen gewoon VoLTE en VoWifi. @Raven heeft het vast over 50+mobiel.
offtopic:
Nope, in dit geval is het Simyo. Jarenlang beweren dat de (inmiddels offline gehaalde) lijst met voor VoLTE/VoWifi geschikte smartphones regelmatig bijgewerkt zou worden, nooit gebeurd. Maar liefst 4 merken en toestellen tot 2019 erop, that's it. Enige manier om VoLTE en VoWifi met mams Reno Z i.c.m. Simyo werkend te krijgen is door dit te doen, maar dat werkt alleen als het toestel aanblijft, opnieuw opstarten (al dan niet door lege accu) betekend opnieuw toepassen. Maar buiten dat werken VoLTE en VoWifi dan wel.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:35:
[...]

[...]

offtopic:
Nope, in dit geval is het Simyo. Jarenlang beweren dat de (inmiddels offline gehaalde) lijst met voor VoLTE/VoWifi geschikte smartphones regelmatig bijgewerkt zou worden, nooit gebeurd. Maar liefst 4 merken en toestellen tot 2019 erop, that's it. Enige manier om VoLTE en VoWifi met mams Reno Z i.c.m. Simyo werkend te krijgen is door dit te doen, maar dat werkt alleen als het toestel aanblijft, opnieuw opstarten (al dan niet door lege accu) betekend opnieuw toepassen. Maar buiten dat werken VoLTE en VoWifi dan wel.
offtopic:
Op mijn Pixel 6a werkt(e) het gewoon, bij Simyo. Intussen wel weer op een andere KPN dochter opgestapt, en ook daar werkt het. Dan zal de Pixel dus wel een van die vier toestellen zijn geweest :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:39:
[...]

offtopic:
Op mijn Pixel 6a werkt(e) het gewoon, bij Simyo. Intussen wel weer op een andere KPN dochter opgestapt, en ook daar werkt het. Dan zal de Pixel dus wel een van die vier toestellen zijn geweest :p
offtopic:
Dan is de Pixel 8A het tweede toestel die ik werkend kan bevestigen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:22:
Hier in huis gaat alles (mobiel) standaard over VoWifi en dat is echt niet altijd fijn. Soms lijkt het wel alsof je via satelliettelefoon aan het bellen bent, zoveel vertraging. Is natuurlijk niet zo veel, maar zo voelt het wel. Maar goed, volgend jaar weer terug naar KPN, die hebben hier hemelsbreed op 250 meter een antenne op de watertoren en kan er gewoon normaal gebeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
Even een technische vraag hier tussendoor:

Mijn zoontje zit net tv te kijken via de next mini (gewoon lineair) en ineens de melding:
"stop met streamen op 1 van je andere apparaten"

De next mini zit direct op de ziggo sagemcom (bedraad; in de diagnose staat geen speed helaas, maar wel dat de snelheid "hoog" is) Er zit niks tussen behalve een wall outlet, metertje of 10 utp en een patchpanel in de meterkast. (Ik zie net in de modem dat ie op 100mbit zit, maar kennelijk is dat normaal voor een next mini)

De rest van mijn netwerk loopt over een Deco, en ik was de enige thuis die een beetje zat te scrollen door wat insta reels, en dat gaf geen enkel probleem. En op de Deco zie ik ook amper hoeveelheden data die iets om het lijf hebben. Er lopen geen downloads, laptops stonden uit, nas stond te niksen...

Nu klagen ze er hier over dat de next mini ook heel traag is op netflix, terwijl mobieltjes prima functioneren. Ik heb de bedrading in de muur gechecked en de aderparen kloppen. Mini ook een keer herstart.

Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat de mini weer snel functioneert?

Ik zie in de modem zelf ook wat errors, maar omdat ik daar normaliter nooit kijk weet ik niet of dat normaal is.

code:
1
2
3
4
06-03-2025 20:59:06 critical    Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=94:3c:96:;CMTS-MAC=00:01:5c:;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-03-2025 20:59:06 critical    16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=94:3c:96:;;CMTS-MAC=00:01:5c:;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-03-2025 20:57:59 critical    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:3c:96;CMTS-MAC=00:01:5c:;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-03-2025 20:22:51 warning RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=94:3c:96:;CMTS-MAC=00:01:5c:;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

edit: mac adressen beetje weggeknipt to be sure

[ Voor 37% gewijzigd door Mistraller op 06-03-2025 21:49 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:39:
[...]

offtopic:
offtopic:
Google was niet 1 van de 4 merken, 'zo uit mijn hoofd Motorola, aangevreten appel, Huawei en Samsung en dan dus toestellen tot 2019.

Oscar Wilde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 00:06
Leuk inkijkje in specifiek Ziggo's netwerk: YouTube: Hoe werkt internet in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mistraller schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:18:
Even een technische vraag hier tussendoor:

Mijn zoontje zit net tv te kijken via de next mini (gewoon lineair) en ineens de melding:
"stop met streamen op 1 van je andere apparaten"

De next mini zit direct op de ziggo sagemcom (bedraad; in de diagnose staat geen speed helaas, maar wel dat de snelheid "hoog" is) Er zit niks tussen behalve een wall outlet, metertje of 10 utp en een patchpanel in de meterkast. (Ik zie net in de modem dat ie op 100mbit zit, maar kennelijk is dat normaal voor een next mini)

De rest van mijn netwerk loopt over een Deco, en ik was de enige thuis die een beetje zat te scrollen door wat insta reels, en dat gaf geen enkel probleem. En op de Deco zie ik ook amper hoeveelheden data die iets om het lijf hebben. Er lopen geen downloads, laptops stonden uit, nas stond te niksen...

Nu klagen ze er hier over dat de next mini ook heel traag is op netflix, terwijl mobieltjes prima functioneren. Ik heb de bedrading in de muur gechecked en de aderparen kloppen. Mini ook een keer herstart.

Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat de mini weer snel functioneert?

Ik zie in de modem zelf ook wat errors, maar omdat ik daar normaliter nooit kijk weet ik niet of dat normaal is.

code:
1
2
3
4
06-03-2025 20:59:06 critical    Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=94:3c:96:;CMTS-MAC=00:01:5c:;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-03-2025 20:59:06 critical    16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=94:3c:96:;;CMTS-MAC=00:01:5c:;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-03-2025 20:57:59 critical    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:3c:96;CMTS-MAC=00:01:5c:;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-03-2025 20:22:51 warning RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=94:3c:96:;CMTS-MAC=00:01:5c:;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

edit: mac adressen beetje weggeknipt to be sure
Mijn ervaring met de mini was dat de CPU erg “mini” is. Waardoor het opstarten van Netflix inderdaad heel traag aanvoelt. Stotteren de streams als ze eenmaal lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
stormfly schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:31:
[...]

Mijn ervaring met de mini was dat de CPU erg “mini” is. Waardoor het opstarten van Netflix inderdaad heel traag aanvoelt. Stotteren de streams als ze eenmaal lopen?
Ik geloof het niet, maar in de tijd dat ze zitten te wachten hebben mijn kinderen de boel al aangezet met hun telefoon op de chromecast. Ik heb zelf de indruk dat het in het begin wel soepeltjes liep. Ik heb alles nog maar eens herstart, misschien was het dit keer door de snelheidsverhogingen dat er iets instabiel was geworden. Fabrieksinstellingen terugzetten op de mini is de volgende stap. Ik heb niet het idee dat er veel instellingen op dat ding bewaard zitten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:57
Verwijderd schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 05:54:
[...]

Het scenario dat jij beschrijft kan prima. Ze moet alleen niet dezelfde IBAN als voorheen gebruiken als ze nieuwe klant korting wil krijgen.
Kon gewoon met de oude IBAN. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 06:12:
offtopic:
Google was niet 1 van de 4 merken, 'zo uit mijn hoofd Motorola, aangevreten appel, Huawei en Samsung en dan dus toestellen tot 2019.
Laat me raden... je zei vroeger ook M$? Pffff.
Je moet alleen zorgen dat je niet 'vastzit' aan een provider zodat je makkelijk van klantnummer kunt switchen. Opnames afkijken, telefonie en e-mailadressen ergens anders, losse router is ook handig en je moet niet te verknocht zijn aan de Next, want je krijgt bij nieuwe abonnementen een Next Mini.

[ Voor 14% gewijzigd door CreativeS op 07-03-2025 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CreativeS schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:32:
[...]

Je moet alleen zorgen dat je niet 'vastzit' aan een provider zodat je makkelijk van klantnummer kunt switchen. Opnames afkijken, telefonie en e-mailadressen ergens anders, losse router is ook handig en je moet niet te verknocht zijn aan de Next, want je krijgt bij nieuwe abonnementen een Next Mini.
En geen eigen smartcards, die vervallen dan ook. Maar die krijg je ook al meer dan 10 jaar niet meer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Laatst online: 17-09 14:46
Vraagje aan de ziggo experts 🙂

Toen wij vorig 2 jaar geleden van kpn naar ziggo waren overgestapt zei de installatie monteur dat de POA-254 splitter beter zou zijn ivm het schroefdraad,

Nu wij weer van kpn naar ziggo gaan kan ik de kabel waar het mee aangesloten zat niet meer vinden en in de doos zit alleen een normale aansluitkabel 🤷

Kan de splitter er ook af of is het signaal dan echt minder?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVSM60kmQGeE4HPevXdKnGiIl8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ml3WbYqBoLMwDvCLUfehTU2.jpg?f=fotoalbum_large

Maandag komt de installatie monteur maar ik dacht laat ik eens kijken of we het zelf kunnen aansluiten 🙂

De splitter zit vast met een schroef maar ik ben een beetje bang dat de wandcontactdoos dan uit elkaar valt ofzo als ik het los schtoef 🙈😄

[ Voor 23% gewijzigd door joey82 op 07-03-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 07:52

4POX

Everybody is wired

joey82 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:04:
Vraagje aan de ziggo experts 🙂

Toen wij vorig 2 jaar geleden van kpn naar ziggo waren overgestapt zei de installatie monteur dat de POA-254 splitter beter zou zijn ivm het schroefdraad,

Nu wij weer van kpn naar ziggo gaan kan ik de kabel waar het mee aangesloten zat niet meer vinden en in de doos zit alleen een normale aansluitkabel 🤷

[Afbeelding]

Maandag komt de installatie monteur maar ik dacht laat ik eens kijken of we het zelf kunnen aansluiten 🙂

De splitter zit vast met een schroef maar ik ben een beetje bang dat de wandcontactdoos dan uit elkaar valt ofzo 🙈😄
Die splitter mag je eraf halen. De POA254 heeft een filter op de tv poort voor retour signalen. Als jij geen televisie met de coax gaat aansluiten mag de kabel met het groene ringetje in de muur. Schroefje kan eruit. Je mag die terugschroeven zodat je die niet kwijt raakt.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
angerfist-yentl schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:50:
[...]

Die splitter is er voor als je ook tv wilt kijken via de coax. Die groen/rode kabel moet rechtstreeks op het aansluitpunt zonder de splitter. Ziggo wil tv kijken via de coax langzaam uitfaseren. beginnende bij nieuwe klanten. Je kan nu ook geen CI+ module meer bestellen en activeren en sommige extra tv pakketen zijn niet meer te bekijken via de coax sinds een paar maanden. (ik mocht de mijne naar de afvalverwerker brengen ipv terug sturen) vandaar dat je nu ook een Groen/rode kabel gekregen hebt.
Die groen rode kabel zat er de vorige keer ook bij maar de monteur vond de splitter beter 🤷

De splitter kan er dus af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
4POX schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:08:
[...]

Die splitter mag je eraf halen. De POA254 heeft een filter op de tv poort voor retour signalen. Als jij geen televisie met de coax gaat aansluiten mag de kabel met het groene ringetje in de muur. Schroefje kan eruit. Je mag die terugschroeven zodat je die niet kwijt raakt.
Thank you 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-08 18:43
Direct op AOP is vaak beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
joey82 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:04:
Met de splitter eraf wordt het signaal juist sterker. In theorie zou het ook te sterk kunnen worden, maar in de praktijk valt dat meestal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
hcQd schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:17:
[...]

Met de splitter eraf wordt het signaal juist sterker. In theorie zou het ook te sterk kunnen worden, maar in de praktijk valt dat meestal wel mee.
Kan ziggo dat zien als ze het modem op afstand uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
joey82 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:25:
Ze kunnen de signaalwaardes uitlezen, ze kunnen niet zien of de splitter ertussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
hcQd schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:29:
[...]

Ze kunnen de signalleaardes uitlezen, ze kunnen niet zien of de splitter ertussen zit.
Dat bedoelde ik ook, kunnen ze zien of de waardes goed zijn of niet 🙂

Zo niet dan kan een monteur dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
joey82 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:25:
Dat kan je zelf al zien aan de waardes... 0 is perfect :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXidX2q2TuqHvFE66mVDIIQkH2w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hpAyy3m6vzhqzJ7nPGnM7ejB.jpg?f=user_large

Als je de splitter ertussen uit haalt, kan dat zo +3dBmV schelen en als je bijvoorbeeld al rond de 6 à dBmV zit, kan dat nadelig uitpakken. Die 'correcteds' zijn bij de Sagemcom nutteloze info.
joey82 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:30:

Een monteur kan dat altijd aanpassen, mits het natuurlijk binnen zijn werkruimte valt. Hij kan geen grondkabels fixen :)

[ Voor 25% gewijzigd door CreativeS op 07-03-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
joey82 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:30:
[...]

Monteur kan je op een hogere tap zetten in de straatkast, als dat mogelijk is, of een filter plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
CreativeS schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:31:
[...]

Dat kan je zelf al zien aan de waardes... 0 is perfect :)

[Afbeelding]

Als je de splitter ertussen uit haalt, kan dat zo +3dBmV schelen en als je bijvoorbeeld al rond de 6 à dBmV zit, kan dat nadelig uitpakken. Die 'correcteds' zijn bij de Sagemcom nutteloze info.

[...]

Waar in het modem kan ik dit vinden?
Een monteur kan dat altijd aanpassen, mits het natuurlijk binnen zijn werkruimte valt. Hij kan geen grondkabels fixen :)

[ Voor 4% gewijzigd door joey82 op 07-03-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Waar in het modem kan ik dit vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
joey82 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:22:
Waar kan ik ik dit zien in het modem?
Als je abonnement nog niet actief is... niet.
Voorwerken heeft totaal geen zin (anders dan het standaard geneuzel met kabels en zo).

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 07-03-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
CreativeS schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:25:
[...]

Als je abonnement nog niet actief is... niet.
Voorwerken heeft totaal geen zin (anders dan het standaard geneuzel met kabels en zo).
Het is actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Maar maandag komt de installatiemonteur toch pas?
Ik ging ervan uit dat de installatiemonteur langskwam voor initiële installatie na overstap.

Maar goed, welk modem heb je? Sagemcom of Arris Connecbox (de smalle)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CreativeS schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:32:
[...]

Laat me raden... je zei vroeger ook M$? Pffff.
offtopic:
Nee, ik moest aan Adam West in Family Guy denken :+

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
CreativeS schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:38:
[...]

Maar maandag komt de installatiemonteur toch pas?
Ik ging ervan uit dat de installatiemonteur langskwam voor initiële installatie na overstap.

Maar goed, welk modem heb je? Sagemcom of Arris Connecbox (de smalle)?
Sagemcom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Thank you,

Ik zie het volgende

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_ojrIZka-vJliH52c0I0oMZRi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U90kyA4BQ6ANUYyOfFzEYrp5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
RobertMe schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:02:
[...]

En geen eigen smartcards, die vervallen dan ook. Maar die krijg je ook al meer dan 10 jaar niet meer denk ik.
Die hebben wij nog in gebruik en heb ik er ook bij in kunnen lullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Bedankt iedereen voor de reacties ✌️

[ Voor 103% gewijzigd door joey82 op 07-03-2025 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DoubleDutch schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:21:
[...]

Die hebben wij nog in gebruik en heb ik er ook bij in kunnen lullen.
Dat had niet gehoeven. Extra smartcards blijven in de basis altijd actief zo lang je je abonnement niet opzegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Jay-B schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:29:
[...]

Dat had niet gehoeven. Extra smartcards blijven in de basis altijd actief zo lang je je abonnement niet opzegt.
Deze is opgezegd en opnieuw afgesloten onder mijn partner haar naam. ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Die 8dBmV is vrij hoog voor Docsis 3.1... als je dus nu je splitter verwijdert zou die waarde boven de 10dBmV uitkomen. Hopen dat de monteur je op een andere tap (lagere dBmV) wil zetten en misschien valt er verder nog wel wat te verbeteren in huis. Succes in ieder geval maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
joey82 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:10:
[...]

Thank you,

Ik zie het volgende

[Afbeelding]
is prima modem mag tot max 14dbmv hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo-nl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:36
Vraag, ik gebruik alleen Ziggo voor internet, heeft deze nog nut?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQ0fYMzS0HPiD_DOCXmki5vnY7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RB44FBiQe7xFvlkM3DZFi6q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 17:45
ivo-nl schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:40:
Vraag, ik gebruik alleen Ziggo voor internet, heeft deze nog nut?

[Afbeelding]
De laatste keer dat er een Ziggo storingsmonteur kwam, heeft die deze kabel rechtstreeks op het AOP aangesloten. Was ook met internet only. Soms kan het wel helpen om het signaal iets te dempen, mocht deze te sterk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lebans
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 18:05
John767 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:58:
[...]

De laatste keer dat er een Ziggo storingsmonteur kwam, heeft die deze kabel rechtstreeks op het AOP aangesloten. Was ook met internet only. Soms kan het wel helpen om het signaal iets te dempen, mocht deze te sterk zijn.
Maar dan moet je de TV uitgang wel voorzien van een afsluitweerstand. Is dan wel een manier om het signaal iets te dempen. Maar fraai is het niet.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 17:45
Lebans schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:07:
[...]

Maar dan moet je de TV uitgang wel voorzien van een afsluitweerstand. Is dan wel een manier om het signaal iets te dempen. Maar fraai is het niet.
Dit AOP lijkt geen 2e uitgang te hebben. Dus dat is dan niet van toepassing.
Die splitter die er op zit zelf hoe je niet af te doppen is mij toen verteld, maar kan dus wel door de filtering het signaal iets dempen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DoubleDutch schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:38:
[...]

Deze is opgezegd en opnieuw afgesloten onder mijn partner haar naam. ☺️
Dat is niet mogelijk. Je kan geen nieuw abonnement afsluiten waarin je smartcards registreert. Je bestaande abonnement is gewoon aangepast anders zouden je smartcards niet meer werken. Heb je je modem ook ingeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
mr_chip schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:10:
Maar is niet wenselijk. Geen onzin vertellen. Zat voorbeelden dat de Sagemcom zich verslikt in hoger dan 7. Vraag maar na bij vriendje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
CreativeS schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:16:
[...]

Maar is niet wenselijk. Geen onzin vertellen. Zat voorbeelden dat de Sagemcom zich verslikt in hoger dan 7. Vraag maar na bij vriendje.
dat is zeer merkwaardig
hier ruim 7 tot 9 dbmv gaat prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
mr_chip schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:43:
dat is zeer merkwaardig
Ik heb je al zo vaak gezegd... wat bij jou gebeurt is geen garantie voor anderen.
Verder heb ik totaal geen behoefte om met jou in discussie te gaan.
Niet op de community en dus ook niet hier.

[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 08-03-2025 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 19:27
mr_chip schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:43:
[...]

dat is zeer merkwaardig
Uit de Docsis specs:
Downstream (Rx) Signal Levels:
This is the amount of signal received by the modem from your ISP. For all modems DOCSIS 3.0 / 3.1:
  • -7 dBmV to +7 dBmV are "Recommended" values.
  • -8 dBmV to -10 dBmV / +8 dBmV to +10 dBmV are "Acceptable" values but out of spec from ISP. A technician should still fix this to get to recommended levels.
  • -11 dBmV to -15 dBmV / +11 dBmV to +15 dBmV are "Maximum" values but out of spec from ISP. A technician should still fix this to get to recommended levels. It is strongly recommended for you to force ISP tech to fix it since your power levels are close to edge.
  • Lower than -15 dBmV & Higher than +15 dBmV are out of DOCSIS 3.0 specifications and modems may not work at all or cause lot of problems

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
CreativeS schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:25:
[...]

Ik heb je al zo vaak gezegd... wat bij jou gebeurt is geen garantie voor anderen.
Verder heb ik totaal geen behoefte om met jou in discussie te gaan.
Niet op de community en dus ook niet hier.
Jij reaggeert erop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
Ben(V) schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:42:
[...]

Uit de Docsis specs:

[...]
Ziggo gaat voor deze waardes tot 14+/- geen monteur sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Ik reageer erop... niet omwille van jou.. maar omwille van de rest van de bezoekers. Zoals @Ben(V) ook al aangeeft is boven de -7dBmV en 7dBmV onwenselijk. Het zal gerust werken, maar het is niet wenselijk en voldoende voor een monteursbezoek. Aangezien je dus weer foute informatie geeft, wil ik dat graag ontkrachten en @Ben(V) voegt daar nog even de definitieve stempel aan toe :) Top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
CreativeS schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Ik reageer erop... niet omwille van jou.. maar omwille van de rest van de bezoekers. Zoals @Ben(V) ook al aangeeft is boven de -7dBmV en 7dBmV onwenselijk. Het zal gerust werken, maar het is niet wenselijk en voldoende voor een monteursbezoek. Aangezien je dus weer foute informatie geeft, wil ik dat graag ontkrachten en @Ben(V) voegt daar nog even de definitieve stempel aan toe :) Top.
Meedere mensen die ik ken hebben dese waardes
En krijgen geen monteur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Monteur is ook niet nodig en die komt ook alleen als je er storingen van krijgt, maar niet als de waarden alleen maar te hoog zijn.
Heb ook wel eens een monteur hier gehad toen ik een echte storing had.
Bleek dat een andere monteur het signaal voor de hele buurt (waarschijnlijk per ongeluk) echt veel te hoog gezet had.
Nadat het weer goed gezet was heeft hij mijn signaal nog eens bekeken en er toen een extra dempertje bijgezet om het binnen de specs te krijgen.

Als je boven de 10dBmV komt zou ik er gewoon een demper tussen zetten voor een paar euro.

Kijk ook eens naar je upload channel die heeft eerder last van te hoge waarden.
Je modem past het upload signaal zelf aan om een goede connectie met de wijkcentrale te hebben maar die heeft ook limieten aan de onderkant, lager kan hij dan niet meer en heb je kans dat de wijkcentrale toch nog overstuurd word.

Over het algemeen met deze waarden waarschijnlijk niet van toepassing.

[ Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 08-03-2025 12:40 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
@Ben(V) er is geen optimale docsis 3.1 compatible demper het liefst zie ik een geüpdate FPA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-09 23:03
Vraagje....
Mijn modem (Bridge) is 5 dagen en 2h:42m:7s online en ik zie bij D3.1 Upstream en Downstream de volgende gegevens:

D3.1 Upstream kanalen
T3 Timeouts
550

D3.1 Downstream kanalen
Uncorrectables (Active Profile)
4318525

Ik merk verder niets qua snelheid o.i.d., maar als ik zo naar wat afbeeldingen kijk in het forum dan zie ik bij Uncorrectables (Active Profile) 0 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
mr_chip schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:47:
@Ben(V) er is geen optimale docsis 3.1 compatible demper het liefst zie ik een geüpdate FPA
Natuurlijk wel, gewoon een coax demper wekt prima, heeft niets met specifiek docsis te maken.
Zo iets: (je kunt ze elders in nog veel meer demping factors krijgen)

https://www.allekabels.nl...11436/1284300/demper.html

En als je goedkoop uit wil zijn koop je deze:

https://nl.aliexpress.com/item/1005006075206869.html

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 08-03-2025 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_chip
Ben(V) schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:51:
[...]

Natuurlijk wel, gewoon een coax demper wekt prima, heeft niets met specifiek docsis te maken.
Zo iets: (je kunt ze elders in nog veel meer demping factors krijgen)

https://www.allekabels.nl...11436/1284300/demper.html

En als je goedkoop uit wil zijn koop je deze:

https://nl.aliexpress.com/item/1005006075206869.html
Die verhogen de upstream dezelfde waarde als dat ze de downstream dempen een forward path attenuator diet dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dempers verhogen natuurlijk niets, die dempen alleen maar.

En upstream krijg je nooit te veel(of te weinig) signaal want dat regelt je modem zelf bij tot optimaal functioneert.
Hij kan hooguit tegen zijn maximale bereik aanlopen, maar dat zal niet het geval zijn.

Downstream is enkel een signaalversterker in de buurtkast met daarop een multitap met verschillende dempingen.
Daar kan niets automatisch geregeld worden.

Als het goed is zal het huis met de hoogste afstand tot die kast op de laagste demping van die multitap aangesloten zijn, maar je kunt nog steeds te veel signaal krijgen en dan is een simpele coax demper echt de oplossing.

[ Voor 51% gewijzigd door Ben(V) op 08-03-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
Ben(V) schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:21:

En upstream krijg je nooit te veel(of te weinig) signaal want dat regelt je modem zelf bij tot optimaal functioneert.
Hij kan hooguit tegen zijn maximale bereik aanlopen, maar dat zal niet het geval zijn.

Downstream is enkel een signaalversterker in de buurtkast met daarop een multitap met verschillende dempingen.
Daar kan niets automatisch geregeld worden.

Als het goed is zal het huis met de hoogste afstand tot die kast op de laagste demping van die multitap aangesloten zijn, maar je kunt nog steeds te veel signaal krijgen en dan is een simpele coax demper echt de oplossing.
Als je de downstream dempt komt de upstream hoger uit

Anyway alles qua downstream is bij mij 7 a 8 dbmv docsis sc-qam/ofdm
En upstream is
Docsis 3.0
40 op alle 4
Docsis 3.1
33.7 op OFDMA
Met een breed kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_chip
Nougat schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:49:
Vraagje....
Mijn modem (Bridge) is 5 dagen en 2h:42m:7s online en ik zie bij D3.1 Upstream en Downstream de volgende gegevens:

D3.1 Upstream kanalen
T3 Timeouts
550

D3.1 Downstream kanalen
4318525

Ik merk verder niets qua snelheid o.i.d., maar als ik zo naar wat afbeeldingen kijk in het forum dan zie ik bij Uncorrectables (Active Profile) 0 staan
Ziggo zegt dit over uncorectables

Ik kan geen monteur aansturen met daarin de vermelding "Er stromen af en toe uncorectables op het modem". Als je verder geen klachten ervaart zijn de modemlogs geen reden om een monteur in te plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
mr_chip schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:31:
[...]

Als je de downstream dempt komt de upstream hoger uit
Geloof niet dat je goed leest.
De Upstream wordt automatisch goed afgeregeld door het modem zelf, dat is altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
Ben(V) schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Geloof niet dat je goed leest.
De Upstream wordt automatisch goed afgeregeld door het modem zelf, dat is altijd goed.
Als jij de downstream teveel gaat dempen komt de upstream anders echt wel te hoog uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 18:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

...dan is een simpele coax demper echt de oplossing.
Dat klopt. Ik heb daar een praktijkvoorbeeld van. Ik heb een situatie gehad dat ik met een modem op 18dBmV zat. 3 maanden goed gewerkt, daarna regelmatig compleet idiote problemen waar internet en het modem zelf (zijn config, interne lan) niet meer werkte en zelfs ping naar het modem op LAN vaak timeout deed. Als het modem in zo'n bui belandde (zeg eens in de week) kwam hij er alleen maar uit door een reboot.
10 dB attenuator ertussen gezet, probleem weg. Later is de tap vervangen/uitgebreid en ben ik naar een ander tappunt verzet. Zit nu nog wel aardig hoog naar mijn idee (12dBmV) maar zolang het prima werkt zit ik daar niet mee. En anders heb ik daar nog wel een 6dB attenuator voor liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 08-03-2025 14:09 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
mr_chip schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Als jij de downstream teveel gaat dempen komt de upstream anders echt wel te hoog uit
Echt niet te hoog, het modem communiceert met de andere kant bij Ziggo en stelt het upstream signaal optimaal in.
Dat kan aan de modem kant best hoog lijken zelfs boven de waarden die Docsis aangeeft, maar dat is bij het modem en niet bij de ontvangende Ziggo kant die kan alleen door Ziggo gelezen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
Ben(V) schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Echt niet te hoog, het modem communiceert met de andere kant bij Ziggo en stelt het upstream signaal optimaal in.
Dat kan aan de modem kant best hoog lijken zelfs boven de waarden die Docsis aangeeft, maar dat is bij het modem en niet bij de ontvangende Ziggo kant die kan alleen door Ziggo gelezen worden.
Wat je ziet in het modem doet er wel toe
Upstream mag niet hoger zijn dan 51 voor docsis 3.0
Of niet hoger dan 45 voor ofdma

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nougat schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:49:
Vraagje....

D3.1 Upstream kanalen
T3 Timeouts
550

D3.1 Downstream kanalen
4318525

Toevallig een oud (/antiek) AOP of oude kabels? Wellicht dat ze geen monteur sturen puur voor correctables. Maar wel voor een verouderd AOP. (En kabel sturen ze gewoon een nieuwe voor op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-09 23:03
RobertMe schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Toevallig een oud (/antiek) AOP of oude kabels? Wellicht dat ze geen monteur sturen puur voor correctables. Maar wel voor een verouderd AOP. (En kabel sturen ze gewoon een nieuwe voor op).
Nee, nieuwe aansluiting en goede kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
Mijn moeder heeft bijv dit andere node zelfde cmts,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGhd8sv4tz9-tgRG4ZB1_r_XP0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQJIVNn0qEeQM9M9ZXIGLSaZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
mr_chip schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:13:
[...]

Wat je ziet in het modem doet er wel toe
Upstream mag niet hoger zijn dan 51 voor docsis 3.0
Of niet hoger dan 45 voor ofdma
Dat zijn de cijfers die voor de ontvangende kant gelden, niet voor de zendende kant, want die moet zoveel uitzenden dat de kabel verliezen tussen de twee modems gecompenseerd worden.
Het gaat er niet om wat het modem uitzend maar wat het Ziggo modem aan de andere kant van de docsis verbinding ontvangt.
En die twee modems regelen dat met elkaar zodanig in dat het optimaal is.

Is dat nu zo moeilijk te begrijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
Ben(V) schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:16:
[...]

Dat zijn de cijfers die voor de ontvangende kant gelden, niet voor de zendende kant, want die moet zoveel uitzenden dat de kabel verliezen tussen de twee modems gecompenseerd worden.
Het gaat er niet om wat het modem uitzend maar wat het Ziggo modem aan de andere kant van de docsis verbinding ontvangt.
En die twee modems regelen dat met elkaar zodanig in dat het optimaal is.

Is dat nu zo moeilijk te begrijpen?
Due cijfers gelden voor het modem van de klant
Jij weet blijkbaar niet hoe het werkt net als 1 bepaald persoon die denk dat die altijd het bij het juiste eind heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee dat zijn de docsis specs, die specificeren alleen waarden van de ontvangende kant.
Specificeren aan de zendende kant zou onzin zijn omdat je nooit weet hoeveel demping ertussen zit.

Bij Downstream hebt aan de Ziggo kant een modem die uitzend en daarvoor moet het ontvangende modem (jouw modem) het juiste signaal level binnen krijgen, maar omdat die via een multitap meerdere klantmodems moet bereiken wordt daar gewoon een gemiddeld signaal level uitgezonden.

Bij Upstream zend je eigen modem uit en het Ziggo modem aan hun kant vertelt jouw modem of hij voldoende signaal binnen krijgt en is dat te weinig omdat er veel demping tussen zit dan zal jouw modem meer signaal gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
CreativeS schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:47:
[...]

Die 8dBmV is vrij hoog voor Docsis 3.1... als je dus nu je splitter verwijdert zou die waarde boven de 10dBmV uitkomen. Hopen dat de monteur je op een andere tap (lagere dBmV) wil zetten en misschien valt er verder nog wel wat te verbeteren in huis. Succes in ieder geval maandag.
Dit is zonder splitter,

Monteur is afgezegd omdat alles goed werkt 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
mr_chip schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:10:
[...]

Hey dankje voor je reactie 🙂

Ik bedoel dit zeker niet verkeerd dus vat het aub ook niet zo op,

Maar als leek brengt het wellus niettus gekibbel mij in de war 😄🙈

Is het nu oke of niet? 🤷

Net nog even gekeken en het is iets naar beneden bijgesteld, zie foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjGB2eOyP3UaHJ9mZBTIJzNIu3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0Zht2imFFEhTxYMCVqJhaH4.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaande foto laat een hoop waarschuwingen zien,

Enig idee wat dit betekend? 🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_thih14Ie975U-enrh-K0-LZpTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxMq3bHt9j6eqsRbbBYxi57v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door joey82 op 08-03-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
Das zeker ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Tnx

Ik had er nog wat aan toegevoegd onderaan,

Weet jij wat dit betekend?

Is dit relevant voor mij als simpele leek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
joey82 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:51:
Ik bedoel dit zeker niet verkeerd dus vat het aub ook niet zo op,
Maar als leek brengt het wellus niettus gekibbel mij in de war 😄🙈
Meneer herhaalt vaak genoeg dezelfde incorrecte informatie waardoor hij denkt dat het allemaal oké is. Hangt de hele dag bij een netwerkspecialist aan de spreekwoordelijke lijn als er een minimale hickup in de lijn is. Hij krijgt inderdaad de correcte info door, maar verdraait het een beetje zodat het in zijn eigen straatje past. Hij krijgt om een reden totaal geen ondersteuning meer van de Ziggo-mods op de community. 7dBmV is gewoon op het randje. Niets meer, niets minder. Klakkeloos maar zeggen dat het allemaal goed is, is niet correct. Ik heb geprobeerd enige nuance in zijn opmerkingen omtrent de waardes te brengen, voor de rest is het mijn pakkie an niet meer :) (en dat heb ik volgens mij zeer netjes gezegd)

Succes met de verbinding @joey82. Geniet ervan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:24

DON PAPA

Tweaker-fan

Klopt, maar er zit natuurlijk weldegelijk een verschil in een simpel coax dempertje waar jij naar verwijst in je antwoord, en een forward path attenuator waar @mr_chip op wees in zijn reactie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cxs6eeIEPkYIDLXiV3EqP4EpWrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULG6ZO9wOoDQL7BWmlKRkwXR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
CreativeS schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:07:
[...]

Meneer herhaalt vaak genoeg dezelfde incorrecte informatie waardoor hij denkt dat het allemaal oké is. Hangt de hele dag bij een netwerkspecialist aan de spreekwoordelijke lijn als er een minimale hickup in de lijn is. Hij krijgt inderdaad de correcte info door, maar verdraait het een beetje zodat het in zijn eigen straatje past. Hij krijgt om een reden totaal geen ondersteuning meer van de Ziggo-mods op de community. 7dBmV is gewoon op het randje. Niets meer, niets minder. Klakkeloos maar zeggen dat het allemaal goed is, is niet correct. Ik heb geprobeerd enige nuance in zijn opmerkingen omtrent de waardes te brengen, voor de rest is het mijn pakkie an niet meer :) (en dat heb ik volgens mij zeer netjes gezegd)

Succes met de verbinding @joey82. Geniet ervan!
Hey tnx 🙂

Wat mag het eigenlijk wel zijn als 7 te hoog is?

Ik zat uit nieuwsgierigheid te kijken bij netwerk historie en zag daar waarschuwingen staan,

Heb jij enig idee hoe en wat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_thih14Ie975U-enrh-K0-LZpTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxMq3bHt9j6eqsRbbBYxi57v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Vandaag over gegaan van Ziggo naar Ziggo. Als werkt perfect, alle apparaten opnieuw verbinden was ook zo gedaan.

Scheelt weer 9 maanden 50% en gratis Disney plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
joey82 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:59:
[...]

Tnx

Ik had er nog wat aan toegevoegd onderaan,

Weet jij wat dit betekend?

Is dit relevant voor mij als simpele leek?
Nee hoor dit zie je nog vaak een wat instabiel ofdma
En 7dbmv is op het randje volgens bepaalde personen Ziggo zelf waaronder monteurs etc vinden dat dit prima is

Kies het antwoord wat je wilt geloven;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:01
joey82 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:51:
...
Maar als leek brengt het wellus nietus gekibbel mij in de war
...
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Dat soort twistgesprekken voegen wat mij betreft niets toe.

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 08-03-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Heeft iemand tips voor het volgend?
We werden vanochtend wakker zonder internet. Dit komt omdat vanaf vandaag ons ziggo zakelijk abo in zou gaan. Ziggo heeft echter nagelaten een nieuw modem op te sturen voor deze datum omdat het niet leverbaar. Dat leerde ik toen ik vanochtend met ziggo belde.

De persoon aan de lijn kon ook niet zeggen wanneer het nieuwe modem precies zou komen komende week.

We komen van youfone af. Daar hebben we nog gevraagd of we niet konden verlengen maar ze gaven aan dat t gezien moest worden als een nieuwe aanvraag en we ook dan nog 2 weken zouden moeten wachten.

Dat dit nog kan anno 2025, internet is net zo belangrijk als gas water licht en getuigd van slechte service dat er niet even een pragmatische oplossing gevonden kan worden.

Het is nota bene ziggo zakelijk (voor wat het waard is)

Nu rest me niets anders dan te hotspotten, of aankloppen bij de buren of ik een kabel mag leggen maar andersom zou ik dat ook niet prettig vinden.

Heeft iemand een tip wat ik nog zou kunnen doen om snel (tijdelijk) internet te hebben

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
loewie1984 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:21:
Heeft iemand tips voor het volgend?
We werden vanochtend wakker zonder internet. Dit komt omdat vanaf vandaag ons ziggo zakelijk abo in zou gaan. Ziggo heeft echter nagelaten een nieuw modem op te sturen voor deze datum omdat het niet leverbaar. Dat leerde ik toen ik vanochtend met ziggo belde.

De persoon aan de lijn kon ook niet zeggen wanneer het nieuwe modem precies zou komen komende week.

We komen van youfone af. Daar hebben we nog gevraagd of we niet konden verlengen maar ze gaven aan dat t gezien moest worden als een nieuwe aanvraag en we ook dan nog 2 weken zouden moeten wachten.

Dat dit nog kan anno 2025, internet is net zo belangrijk als gas water licht en getuigd van slechte service dat er niet even een pragmatische oplossing gevonden kan worden.

Het is nota bene ziggo zakelijk (voor wat het waard is)

Nu rest me niets anders dan te hotspotten, of aankloppen bij de buren of ik een kabel mag leggen maar andersom zou ik dat ook niet prettig vinden.

Heeft iemand een tip wat ik nog zou kunnen doen om snel (tijdelijk) internet te hebben
Maandag (nu is het te laat) naar de odido winkel rennen voor een klik en klaar set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
W1ck1e schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:07:
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Dat soort twistgesprekken voegen wat mij betreft niets toe.
Inderdaad. Ik had beter gewoon maar niets over de incorrecte informatie kunnen zeggen. Als je het maar vaak genoeg herhaalt, wordt het vanzelf waar. Het is toch niet mijn verbinding.

Zo kan het ook O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
DON PAPA schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:11:
[...]

Klopt, maar er zit natuurlijk weldegelijk een verschil in een simpel coax dempertje waar jij naar verwijst in je antwoord, en een forward path attenuator waar @mr_chip op wees in zijn reactie

[Afbeelding]
Het probleem is dat deze voor low-split is en maar tot 862MH gegarandeerd werkt. Vandaar dat @mr_chip een geüpdatete zou willen met high-split en tot 2GHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
CreativeS schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:23:
[...]

Inderdaad. Ik had beter gewoon maar niets over de incorrecte informatie kunnen zeggen. Als je het maar vaak genoeg herhaalt, wordt het vanzelf waar. Het is toch niet mijn verbinding.

Zo kan het ook O-)
Het inzicht dat eerder stoppen beter was geweest komt vaak te laat. Om die reden initieel helemaal niet te reageren is weer wat kort door de bocht.

Wat ik wel meeneem van de berichten (niet noodzakelijkerwijs op basis van de inhoud) ;)
bij een structureel probleem met de verbinding contact opnemen met ziggo
en dan maar vertrouwen op hun medewerking, kennis en kunde.

Dat iets net of ruim, wel of niet binnen de norm valt boeit mij dan weer niet, wel dat het probleem verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DON PAPA schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:11:
[...]

[Afbeelding]
Die waarden zijn voor de oude situatie waarbij de uploadband nog van 5-65 MHz liep. Maar nu loopt die van 5-204 MHz en is er dus ook en andere FPA nodig.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Pagina: 1 ... 53 ... 73 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie