Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 16:24
MatsuMatsu85 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:17:
Klopt je hebt helemaal gelijk. Zware dag gehad met de jongste kon ff niet op het juiste woord komen 😉😂

[...]
Waarom moet een verbinding symmetrisch zijn? Lijkt me dat het doel moet zijn dat je genoeg upload hebt voor je gebruik. Waarschijnlijk bedoel je gewoon dat je meer upload krijgt bij glasvezel en daarom meer tevreden bent met de verbinding, maar je fixeert nu wel redelijk op het symmetrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 05:29
Het meeste wat wij als gezin ooit "nodig" hebben gehad was 200 Mbps download snelheid. We hebben nu 750 Mbps, veel meer dan noodzakelijk. En ik kan me maar 1 situatie herinneren dat ik meer dan 60 Mbps upload snelheid had willen hebben, toen ik een paar GB moest uploaden. Maar dat was eenmalig en een wens, geen noodzaak.

Als ik iets ga veranderen, dan is het waarschijnlijk een snelheid downgrade. Zo kan ik wat besparen. En natuurlijk Ziggo om korting vragen. En misschien Netflix opzeggen, die wordt volgende week duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W1ck1e schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:55:
[...]
De meeste (zo niet alle) breedband internet verbindingen zijn synchroon, ook die van ziggo. Ziggo is echter niet symmetrisch. Bij symmetrisch zijn up en download snelheid gelijk. Dat zal je dan wel bedoeld hebben.
Tikfout aangepast.

Weet dat in Duitsland de verbinding vaak niet symetrisch is. Daar krijg je 1000/200 als je Vodafone glas kiest. De asymmetrisch keuze van Ziggo lijkt daarmee niet uniek. We zijn bij de Nederlands providers een beetje verwend met 1000/1000 :)

Overigens van glas 1000/1000 terug naar Ziggo 1000/100 en je merkt het in het dagelijks gebruik niet. Althans ik in mijn werk/privé niet. Soms zit de 100Mbit vol, voordat de koffie is doorgelopen is de lijn alweer vrij tis allemaal relatief. Voor mij is de korting doorslaggevend voor anderen de uploadsnelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ooit in 2021 vertrok ik bij Ziggo vanwege een congested wijknet, de upload kwam niet boven 17 Mbps uit overdag. Toen kwam er glas in de wijk en heeft een groot deel van de Ziggo klanten de overstap gemaakt naar glas.

Ik kwam dit najaar terug door een goede kortingsactie van Ziggo. Alleen bleek dat het D3.1 ODFMA upload kanaal er om de haverklap uit klapte. En dan ging alles voor 3 minuten op zwart in huis. Ik ben er sinds november mee bezig samen met Ziggo. En ik moet zeggen dat ze het heel goed aanpakken. Het lijkt deze maand nu eindelijk goed te gaan. Volgens de man van de techdesk kent mijn wijk een brede historie aan klagende klanten en willen ze het nu goed oplossen.

Ze hebben actieve componenten vervangen maar ook meerdere malen alle huizen op verstoring (ruis verzenden) gecontroleerd. Bij de tweede sweep in de wijk gaan ze, na veelvuldige brieven sturen, ook klanten afsluiten. Doormiddel van een upload blok filter. Je hebt dan nog wel coax TV maar je modem raakt offline.

Het wegfilteren van die ruis zorgt nu voor een stabiele verbinding. Heel erg fijn, en wat een doortastende houding van Ziggo. (Die afgesloten klanten zullen nu waarschijnlijk wel gaan bellen met Ziggo, net zoals in alle brieven al eerder was gevraagd.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:54
stormfly schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:41:
[...]

Weet dat in Duitsland de verbinding vaak niet synchroon is. Daar krijg je 1000/200 als je Vodafone glas kiest. De asymmetrisch keuze van Ziggo lijkt daarmee niet uniek. We zijn bij de Nederlands providers een beetje verwend met 1000/1000 :)
...
Symmetrisch is dat up en down even snel zijn. Een niet symmetrische verbinding is niet automatisch een niet synchrone verbinding.

Waarom denk je dat in Duitsland de verbinding vaak niet synchroon is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W1ck1e schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Symmetrisch is dat up en down even snel zijn. Een niet symmetrische verbinding is niet automatisch een niet synchrone verbinding.

Waarom denk je dat in Duitsland de verbinding niet synchroon is ?
Ik bedoel een niet symmetrisch verbinding, dat had je wel uit de cijfer voorbeelden kunnen concluderen :+ Wat is voor jou een synchrone verbinding?

https://www.telekom.de/pr...use-giga-fiber-1000-2.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujTe6r_3aq_6resx2o3H5PaAuy0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U3gwCPkJyPrfJP534nd6dLkS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 19:26
RobertMe schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:43:
[...]

Waarom rollen ISPs het dan toch massaal uit? En ik ben geen normale eindgebruiker, ik ben een Tweaker. En ik neem dan ook nog eens VPS(en) af. Waarbij steeds vaker extra geld wordt gevraagd voor een IPv4 adres (terwijl je er van IPv6 2^64 gratis en voor niks krijgt).

[...]

Ik merk niks van de hoge latency en lagere upload :) Ieder zijn ding dus.
IPv6 wordt uitgerold omdat de IPv4 adressen opraken, IPv6 is geboren uit die noodzaak.
En ja er zitten voordelen aan IPv6, toch ga ik niet over ondanks dat ik dadelijk wel de mogelijkheid krijgt om IPv6 te gebruiken.

Waarom?
In heb op ipv4 alles ingesteld zoals portforwards, ddns, heb mijn VLAN's zoals hoofd, IoT en gast netwerk.
En als ik overstap van provider hoef ik niets te wijzigen in mijn netwerk qua configuratie.

Onder IPv6 verandert mijn volledige IPv6 adressen range als ik overstap van provider, of krijg ik bijvoorbeeld bij Odido niet eens IPv6 adressen.
Veel gedoe voor netto nauwelijks voordelen in mijn situatie.
(En eigenlijk voor 99% van normaal internet gebruik bied IPv6 geen merkbare voordelen)

Op den duur zal er vast een moment kunnen komen dat we niet meer om IPv6 heen kunnen en dan zal ik die overstap maken.
Maar tegelijkertijd horen we al heel lang dat we echt moeten overstappen en tot nu toe hebben we gelukkig gezien dat er enorm veel rek is in ipv4.
In mijn geval komt het er waarschijnlijk op neer dat ik OPNSense wel laat voorzien in IPv6 connectiviteit, maar niet mijn diensten die nu onder ipv4 beschikbaar zijn zoals webservices, plex, home assistant en ssh beschikbaar stel onder IPv6.
Zo kan ik er wel gebruik van ipv6 maken (als het beschikbaar is bij de provider), maar hoef ik bij een provider wissel niets aan te passen.

[ Voor 12% gewijzigd door ArnoldSmit op 29-06-2024 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
stormfly schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:54:
[...]

Ik bedoel een niet symmetrisch verbinding, dat had je wel uit de cijfer voorbeelden kunnen concluderen :+

...
Als je dat meteen had geschreven had ik geen reden gezien om te reageren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArnoldSmit schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:55:
[...]

IPv6 wordt uitgerold omdat de IPv4 adressen opraken, IPv6 is geboren uit die noodzaak.
En ja er zitten voordelen aan IPv6, toch ga ik niet over ondanks dat ik dadelijk wel de mogelijkheid krijgt om IPv6 te gebruiken.
Toch gek dan dat providers als Ziggo of KPN AFAIK geen (grootschalig) gebruik maken van CGNAT. Dus blijkbaar is bij hen die schaarste niet (grootschalig) aanwezig én zien ze toch een case om IPv6 uit te rollen.
Dit i.t.t. Delta/Caiway die al lange tijd een IPv6 beta (gesloten beta) hadden lopen en nadat ze vorig jaar eerst tegen de problemen met de ingekochte IPs aanliepen als hotfix CGNAT uitrolden en binnen hetzelfde jaar nog IPv6.
Waarom?
In heb op ipv4 alles ingesteld zoals portforwards, ddns, heb mijn VLAN's zoals hoofd, IoT en gast netwerk.
En als ik overstap van provider hoef ik niets te wijzigen in mijn netwerk qua configuratie.

Onder IPv6 verandert mijn volledige IPv6 adressen range als ik overstap van provider, of krijg ik bijvoorbeeld bij Odido niet eens IPv6 adressen.
Veel gedoe voor netto nauwelijks voordelen in mijn situatie.
(En eigenlijk voor 99% van normaal internet gebruik bied IPv6 geen merkbare voordelen)
Tsja, als je in IPv4 blijft denken dat biedt IPv6 inderdaad geen meerwaarde ;) Maar bij IPv4 kon je al meerdere IP adressen hebben op 1 interface. En bij IPv6 is het "standaard". Je hebt sowieso al de link local adressen die altijd werken binnen hetzelfde netwerk segment en vast staan (niet veranderen bij andere router/provider/...). En daarnaast heeft IPv6 ook een private range, in fc00::/7 (effectief dus 57 /64 subnets beschikbaar) dat je prima kunt gebruiken voor interne netwerken.
Al mijn apparaten krijgen dan ook minimaal 3 IPv6 adressen, het link local adres, een ULA (unique local address) en een GUA (globally unique address). Intern maak ik dan ook alleen gebruik van ULAs en geen GUAs. Als ik van provider wissel, of Ziggo besluit mij een andere prefix te geven, is dat dus ook geen probleem, ik gebruik die adressen toch niet.
Maar tegelijkertijd horen we al heel lang dat we echt moeten overstappen en tot nu toe hebben we gelukkig gezien dat er enorm veel rek is in ipv4.
Tsja, zolang ISPs hacks blijven toepassen zoals CGNAT om die klanten die menen IPv4 te moeten hebben tevreden te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
RobertMe schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:28:
[...]

Toch gek dan dat providers als Ziggo of KPN AFAIK geen (grootschalig) gebruik maken van CGNAT. Dus blijkbaar is bij hen die schaarste niet (grootschalig) aanwezig én zien ze toch een case om IPv6 uit te rollen.
Dit i.t.t. Delta/Caiway die al lange tijd een IPv6 beta (gesloten beta) hadden lopen en nadat ze vorig jaar eerst tegen de problemen met de ingekochte IPs aanliepen als hotfix CGNAT uitrolden en binnen hetzelfde jaar nog IPv6.

[...]

Tsja, als je in IPv4 blijft denken dat biedt IPv6 inderdaad geen meerwaarde ;) Maar bij IPv4 kon je al meerdere IP adressen hebben op 1 interface. En bij IPv6 is het "standaard". Je hebt sowieso al de link local adressen die altijd werken binnen hetzelfde netwerk segment en vast staan (niet veranderen bij andere router/provider/...). En daarnaast heeft IPv6 ook een private range, in fc00::/7 (effectief dus 57 /64 subnets beschikbaar) dat je prima kunt gebruiken voor interne netwerken.
Al mijn apparaten krijgen dan ook minimaal 3 IPv6 adressen, het link local adres, een ULA (unique local address) en een GUA (globally unique address). Intern maak ik dan ook alleen gebruik van ULAs en geen GUAs. Als ik van provider wissel, of Ziggo besluit mij een andere prefix te geven, is dat dus ook geen probleem, ik gebruik die adressen toch niet.

[...]

Tsja, zolang ISPs hacks blijven toepassen zoals CGNAT om die klanten die menen IPv4 te moeten hebben tevreden te houden...
Als jou GUA's wijzigingen zal je toch opnieuw de allow regels moeten aanpassen voor bepaald verkeer zoals https bijvoorbeeld, zodat vanuit het internet jou webservices benaderbaar blijven.

Bij IPv4 is dit makkelijk te automatiseren, krijg een nieuw ipv4 adres, ddns doet zijn werk, diensten weer bereikbaar.

Bij IPv6 kan ik bij een adres wijziging nog wel via ddns makkelijk het dns record updaten.
Maar de firewall moet wel op de hoogte zijn van welke adressen de servers dan gebruik maken om https verkeer toe te laten.
Hoe automatiseer je die wijziging in bijvoorbeeld een OPNSense, i.c.m. Linux en Windows servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:43
[...]
Waarom?

Op den duur zal er vast een moment kunnen komen dat we niet meer om IPv6 heen kunnen en dan zal ik die overstap maken.
[...]
Ik snap niet zo goed waarom je een 'overstap' wilt maken?
Volgens mij is het meer een kwestie van je netwerk IPv6 geschikt maken naast je IPv4 configuratie (dual stack).

Je IPv4 configuratie heb je komende 10 jaar sowieso nog nodig omdat er nog genoeg IPv4 only websites zijn.

Je kunt beginnen met dat je clients via IPv4 en IPv6 het internet op kunnen.
Daarna kun je je (web)servers dual stack maken zodat ze via IPv4 en IPv6 bereikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Jef61 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:40:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom je een 'overstap' wilt maken?
Volgens mij is het meer een kwestie van je netwerk IPv6 geschikt maken naast je IPv4 configuratie (dual stack).

Je IPv4 configuratie heb je komende 10 jaar sowieso nog nodig omdat er nog genoeg IPv4 only websites zijn.

Je kunt beginnen met dat je clients via IPv4 en IPv6 het internet op kunnen.
Daarna kun je je (web)servers dual stack maken zodat ze via IPv4 en IPv6 bereikbaar zijn.
Voor de cliënts ben ik het met je eens, kan prima dualstack.

Echter zodra ik mijn services ook op IPv6 beschikbaar maakt, betekent dat bij een provider wissel ik de firewall elke keer opnieuw moet gaan bijwerken met welke verkeer er van buitenaf naar binnen mag.
En tevens moet ik ook mijn servers elke keer andere vaste IPv6 adressen geven.
Door niet dualstack te gaan, maar mijn services enkel op ipv4 houden, heb ik dat probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
ArnoldSmit schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:07:
[...]

Voor de cliënts ben ik het met je eens, kan prima dualstack.

Echter zodra ik mijn services ook op IPv6 beschikbaar maakt, betekent dat bij een provider wissel ik de firewall elke keer opnieuw moet gaan bijwerken met welke verkeer er van buitenaf naar binnen mag.
Door niet dualstack te gaan, maar mijn services enkel op ipv4 houden, heb ik dat probleem niet.
Ik heb een DMZ-vlan gemaakt met een reverse-proxy server, deze is bereikbaar op één IPv4/ipv6 adres. Op de firewall staat een rule met alleen http/https naar het interne vlan met de webservers via IPv4. Op die manier hoef ik relatief weinig aanpassingen te maken bij een provider wissel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]
En providers moeten stabiele subnetten gaan geven. Dat lukt ook nog niet.

Ik ben het bijwerken van mijn DNS records na een modem+router reboot ondertussen een beetje zat moet ik toegeven :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
ANdrode schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:36:
[...]

Ik ben het bijwerken van mijn DNS records na een modem+router reboot ondertussen een beetje zat moet ik toegeven :o
Wijzigt de hele IPv6 subnet range, of enkel de ip adressen binnen je subnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
[...]

Mijn provider heeft het IPv6 subnet statisch gerouteerd naar mij (via een transit subnetje), zal dus nooit wijzigen. Het IPv4 IP-nummer is ook al 5 jaar niet meer gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Bij Ziggo? Is mij bij denk ik 1x gewijzigd in de 3 jaar dat ik het nu gebruikt, en mogelijk is dat zelfs alleen geweest na router wissel dat durf ik niet meer met 100% zekerheid te zeggen.

Maar ja, het liefst krijg je een vast IPv6 prefix (en volgens mij stellen de standaarden hieromtrent dat ook), maar ISPs zullen het vast nog als "dynamisch" hanteren en dus geen garantie dat het ook hetzelfde blijft en dus ook niet gekoppeld aan een klant (maar bv aan een router/MAC adres, en daardoor anders bij router wissel (zonder MAC clone :P).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Daarvoor kun je een token instellen (in ieder geval in Linux). Dan wordt die token gebruikt als statische suffix. In mijn geval bv ::30 op de NAS en ::40 op de server. Beide zijn vervolgens op zowel de GUA als de ULA bereikbaar op <prefix>::30 / <prefix>::40.
En je kunt het vast ook zodanig inregelen dat ze enerzijds extern gewoon eui-64 gebruiken en intern een statisch adres. Of in ieder geval, in systemd-networkd kan ik enerzijds een statisch adres opgeven, binnen de ULA, en tegelijkertijd van de router advertisement de advertised prefix van de ULA laten negeren (zonder dus de gehele RA te negeren). Dit doe ik op mijn PC, die intern bereikbaar is op een statisch adres uit de ULA range en als GUA alleen een temporary en gegenereerd stable address heeft.
ArnoldSmit schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:46:
[...]

Wijzigt de hele IPv6 subnet range, of enkel de ip adressen binnen je subnet?
It depends? Als de prefix, verkregen via DHCP-PD, wijzigt zullen de adressen in het subnet dus ook een andere GUA hebben. Het gegenereerde stable address is denk ik wel altijd hetzelfde, onafhankelijk van de prefix. Maar uiteraard is het stable address alleen het laatste deel van het adres dus per definitie wijzigt alsnog het hele IPv6 adres puur doordat de prefix gewijzigd is.
Anderzijds heeft je router natuurlijk ook een meerdere IP adressen (zelfs meerdere per interface). En het WAN adres van de router is een compleet ander adres en valt binnen een prefix die Ziggo hanteert voor de (modem/)routers. Vervolgens zou je dus ook de keuze hebben om bv in DNS de GUA van de WAN interface, of de GUA van een van de (V)LAN interfaces te hanteren. En het WAN adres zal natuurlijk niet per definitie veranderen als via DHCP-PD een andere prefix wordt verkregen dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
RobertMe schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Daarvoor kun je een token instellen (in ieder geval in Linux). Dan wordt die token gebruikt als statische suffix. In mijn geval bv ::30 op de NAS en ::40 op de server. Beide zijn vervolgens op zowel de GUA als de ULA bereikbaar op <prefix>::30 / <prefix>::40.
En je kunt het vast ook zodanig inregelen dat ze enerzijds extern gewoon eui-64 gebruiken en intern een statisch adres. Of in ieder geval, in systemd-networkd kan ik enerzijds een statisch adres opgeven, binnen de ULA, en tegelijkertijd van de router advertisement de advertised prefix van de ULA laten negeren (zonder dus de gehele RA te negeren). Dit doe ik op mijn PC, die intern bereikbaar is op een statisch adres uit de ULA range en als GUA alleen een temporary en gegenereerd stable address heeft.
Gezien dat je hier al wat ervaring in heb.
Is er een manier om het stukje adres na de prefix hetzelfde te laten zijn dus bijvoorbeeld.
2001:2003:::::1 -webserver1
En stel mijn prefix wijzigd, dat dan het laatste stuk behouden blijft, bijvoorbeeld:
2002:69ff::::::1
Als ik ondanks dat globale/publieke IPv6 wijzigd het laatste stuk elke keer hetzelfde kan laten zijn, kan ik mijn firewall automatiseren om hier mee te dealen.
(En dan op een manier dat ik 1 malig op de servers iets moet instellen om elke wijziging in globale/publieke te kunnen opvangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArnoldSmit schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Gezien dat je hier al wat ervaring in heb.
Is er een manier om het stukje adres na de prefix hetzelfde te laten zijn dus bijvoorbeeld.
2001:2003:::::1 -webserver1
En stel mijn prefix wijzigd, dat dan het laatste stuk behouden blijft, bijvoorbeeld:
2002:69ff::::::1
Als ik ondanks dat globale/publieke IPv6 wijzigd het laatste stuk elke keer hetzelfde kan laten zijn, kan ik mijn firewall automatiseren om hier mee te dealen.
(En dan op een manier dat ik 1 malig op de servers iets moet instellen om elke wijziging in globale/publieke te kunnen opvangen)
Ja, onder Linux wordt dit een "token" genoemd die je dan op "::1" instelt. Vervolgens wordt deze token "over" de ontvangen prefixes heen gelegd. Dus 2001:db8:1234::/64 als prefix levert 2001:db8:1234::1 als adres op, en als 2001:db8:9876::/64 de prefix is levert het dus 2001:db8:9876::1 als adres op.

Maar, volgens mij kun je dus ook het stable address (/"suffix") gebruiken, en blijft deze ook identiek onafhankelijk van de gebruikte prefix. Omdat het stable address gebaseerd is op het MAC adres vermoed ik?

2001:db8::/32 is specifiek gereserveerd voor gebruik in voorbeelden

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 29-06-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:12:
[...]
It depends? Als de prefix, verkregen via DHCP-PD, wijzigt zullen de adressen in het subnet dus ook een andere GUA hebben. Het gegenereerde stable address is denk ik wel altijd hetzelfde, onafhankelijk van de prefix. Maar uiteraard is het stable address alleen het laatste deel van het adres dus per definitie wijzigt alsnog het hele IPv6 adres puur doordat de prefix gewijzigd is.
Anderzijds heeft je router natuurlijk ook een meerdere IP adressen (zelfs meerdere per interface). En het WAN adres van de router is een compleet ander adres en valt binnen een prefix die Ziggo hanteert voor de (modem/)routers. Vervolgens zou je dus ook de keuze hebben om bv in DNS de GUA van de WAN interface, of de GUA van een van de (V)LAN interfaces te hanteren. En het WAN adres zal natuurlijk niet per definitie veranderen als via DHCP-PD een andere prefix wordt verkregen dan voorheen.
In mijn geval wisselt de prefix die ik via DHCP-PD op mijn eigen router krijg (OpenWRT op eigen router achter zwarte connectbox in bridge). Ik heb reboots mét en zonder DHCP releases geprobeerd.

Ik zet het Global Unique Address van de hosts die we direct willen bereiken in DNS (en de firewall config). Dat moet ik dan dus bijwerken.

Bij v6 maak ik liever direct de host bereikbaar dan dat ik het forward vanaf de router (WAN adres+poort => LUA+poort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ANdrode schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:14:
[...]

In mijn geval wisselt de prefix die ik via DHCP-PD op mijn eigen router krijg (OpenWRT op eigen router achter zwarte connectbox in bridge). Ik heb reboots mét en zonder DHCP releases geprobeerd.
Die ervaring heb ik niet. Ubee UBC1318ZG met een complete zelfbouw router (Debian, met systemd-networkd om het netwerk verhaal te beheren v.w.b. VLANs, subnets, DHCP-PD). Na een reboot is de prefix nog nooit veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jef61
@ArnoldSmit Als je eenmaal het gemak van een reverse-proxy hebt ontdekt wil je niet anders meer. Alles komt via één IP-nummer (twee voor IPv4 en IPv6) binnen, bv home-assistant is ha.website.nl, grafana-server is grafana.website.nl enz. De reverse-proxy stuurt alles op basis van de DNS-naam naar de juiste server. Allerlei security kun je ook op de proxy-server regelen, bv voor een wordpress site kun je regelen dat de wp-login.php alleen vanaf bepaalde IP-nummers bereikt mag worden. Fail2ban heb ik ook op deze reverse-proxy draaien zodat stoute IP-nummers automatisch geblacklist worden.

Ik heb de reverse-proxy (nginx) op een Raspberry-Pi draaien die in het DMZ-vlan staat. Vanaf dit DMZ-vlan staan enkel poort 80/443 open naar het interne vlan. De Raspberry-Pi update zich automatisch zodat deze altijd up-to-date is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Marinus op de ziggo community heeft daar ook een topic over lopen. Weliswaar in router modus, toch lijkt het gedrag bij de zwarte Sagemcom specifiek voor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doublehelix
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 19:31
Heeft iemand ervaring bij Ziggo met korting bij verlenging? Mijn contract van 12 maanden loopt namelijk binnen kort af. Over een aantal maanden is waarschijnlijk KPN glasvezel bij mij beschikbaar. Zit te twijfelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
doublehelix schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:55:
Heeft iemand ervaring bij Ziggo met korting bij verlenging? Mijn contract van 12 maanden loopt namelijk binnen kort af. Over een aantal maanden is waarschijnlijk KPN glasvezel bij mij beschikbaar. Zit te twijfelen!
Aanbiedingen zijn persoonlijk, factoren als wel/geen glas alternatief, wel/geen mobiele telefonie spelen mee.

Wat hebben ze je aangeboden?

[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 30-06-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
doublehelix schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:55:
Wat voor abbo heb je, allemaal afhankelijk....

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:14
Is de laatste actie voor nieuwe klanten die 50% en extra zenderpakket? Ik zag net op totaaltv dat ze ook waardebonnen van bol.com voor €450 gaven of is dat iets van vorige maand?

KPN kan mij geen goede deal geven en bij ziggo ben ik dan het eerste half jaar goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PA5AM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-09 20:13

PA5AM

Kortegolf

[...]

[...]
Tja.. Als iedereen dat zou denken zijn we nog wel even bezig :P

Het wrange is is dat we nu al niet meer om IPv6 heen kunnen. Het tekort aan v4 adressen zorgt al voor problemen:

Stijgende kosten voor eindgebruikers.
Nieuwe spelers die de markt niet of moeilijk kunnen betreden omdat ze tegen de hoofdprijs adressen mogen leasen of kopen.

Dus die 'rek' waar je het over hebt is dat grote, oude ISPs in Nederland genoeg IPv4 ruimte hebben.

Ik moet trouwens zeggen dat mijn IPV6 prefix minstens zo stabiel is als IPv4 bij Ziggo. Voordat ik DHCPv6 RELEASE uitzette kreeg ik wel wel een nieuwe prefix na iedere reboot van de router:
code:
1
2
uci set network.wan6.norelease=1
uci commit network

In OpenWRT, voor de liefhebber.

8 punten en 3 strepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PA5AM schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:07:
Ik moet trouwens zeggen dat mijn IPV6 prefix minstens zo stabiel is als IPv4 bij Ziggo. Voordat ik DHCPv6 RELEASE uitzette kreeg ik wel wel een nieuwe prefix na iedere reboot van de router:
code:
1
2
uci commit network

Ping @ANdrode, jij gebruikte OpenWRT toch en had steeds een nieuwe prefix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PA5AM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-09 20:13

PA5AM

Kortegolf

RobertMe schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:13:
[...]

Ping @ANdrode, jij gebruikte OpenWRT toch en had steeds een nieuwe prefix?
Ja, las het net nadat ik gepost had haha. Heb 'm een PB gestuurd.

8 punten en 3 strepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
[...]
code:
1
2
uci commit network

Ik heb had eerder al naar norelease gekeken:
 -----------------------------------------------------
 OpenWrt 23.05.3, r23809-234f1a2efa
 -----------------------------------------------------
root@OpenWrt:~# uci get network.wan6.norelease
1

Ik kijk het even aan. Het kan zo zijn dat ik de prefix wisselt bij een modem crash ipv bij een reboot. Ik houdt jullie op de hoogte.

Ik monitor het modem via een prometheus exporter, waardoor ik effectief elke 10s op de GUI inlog. Dat vindt het modem niet super - bij vorige firmwares limiteerde het de uptime tot 30-40 dagen :+. Daarna gingen er vreemde dingen stuk (modem niet meer pingbaar, bestaande flows werken wel en nieuwe niet, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deef_K schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:39:
Is de laatste actie voor nieuwe klanten die 50% en extra zenderpakket? Ik zag net op totaaltv dat ze ook waardebonnen van bol.com voor €450 gaven of is dat iets van vorige maand?

KPN kan mij geen goede deal geven en bij ziggo ben ik dan het eerste half jaar goedkoper uit.
Gisteren was de 450 euro bol.com cadeau actie (bij 2 jaar contract) nog te selecteren. Echter nu niet meer. Nu alleen 9 maanden 50% korting (2 jaar) of 6 maanden 50% korting (1 jaar). Wel nog steeds het gratis tv pakket (bv ESPN compleet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:29

DON PAPA

Tweaker-fan

meesje schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:55:
[...]

Gisteren was de 450 euro bol.com cadeau actie (bij 2 jaar contract) nog te selecteren. Echter nu niet meer.
Ik kan hem nog steeds selecteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEg8yERKsAN9s0KxxQjDwDNzBlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lxanp7B2yRW5DMVfFzLyPesH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door DON PAPA op 30-06-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DON PAPA schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:24:
[...]

Ik kan hem nog steeds selecteren
[Afbeelding]
Bijzonder. Op mijn iPad zie de bol.com actie niet meer, ook niet in incognito modus. Echter via 4G op mijn iPhone wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
meesje schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:41:
[...]

Bijzonder. Op mijn iPad zie de bol.com actie niet meer, ook niet in incognito modus. Echter via 4G op mijn iPhone wel.
En als je de iPad gebruik laat maken van de wifi hotspot van de iPhone ?
Ik denk trouwens dat het een cookie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
[...]

Tja.. Als iedereen dat zou denken zijn we nog wel even bezig :P

Het wrange is is dat we nu al niet meer om IPv6 heen kunnen. Het tekort aan v4 adressen zorgt al voor problemen:

Stijgende kosten voor eindgebruikers.
Nieuwe spelers die de markt niet of moeilijk kunnen betreden omdat ze tegen de hoofdprijs adressen mogen leasen of kopen.

Dus die 'rek' waar je het over hebt is dat grote, oude ISPs in Nederland genoeg IPv4 ruimte hebben.

code:
1
2
uci commit network

Voor mij is het simpel IPv4 kan ik inrichten en bij een provider wissel, komt mijn netwerk gewoon weer online, mijn services komen direct weer online.
Kost eenmalig tijd om in te richten, maar daarna geen omkijken naar.

IPv6 ga ik beschikbaar stellen aan mijn cliënts.
Maar ga het niet ingebruik nemen op mijn servers.
Bij een provider wissel kan ik op mijn firewall en servers alles opnieuw instellen.
Wel lasten, maar niet de lusten.

Ik heb geen last van de perikelen van ipv4 zoals de tekorten zolang ik een publiek ipv4 adres krijg.
Ik heb wel extra werk aan IPv6 wat me netto 0,0% rendement brengt, en zoals ik zei het is geen eenmalige tijdsinvestering, maar bij elke provider wissel kan ik weer de boel gaan omgooien.

Ik zoek een oplossing dat ik geen extra beheerslast heb aan het in gebruik nemen van ipv6 op mijn servers bij een provider wissel.
Zolang die niet voorhanden is, is er voor echt totaal geen meerwaarde in IPv6 voor mijn servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

Weet iemand hoe het precies werkt met CI+ modules (eigendom want lang geleden zelf gekocht) en nieuwe voorwaarden contract Ziggo? Mijn moeder zat al veel te lang op een oud abbo en kan 30 euro in de maand besparen door over te stappen, met volgens Ziggo, dezelfde voorwaarden. Nu zie ik dit op het aanbod staan, maar wat houdt dit precies in? Volgens Ziggo is er niets in bruikleen, maar ik weet dat er ooit van 5 naar 3 naar in bruikleen werd gegaan als het CI+ betrof.

Kan ik gewoon aannemen dat de prijs onder de streep all-in is? Of komen er straks nog bruikleen kosten bij voor die CI+ icm smartcards?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_USHu4h6UsFL7jabb94Bwkav7tM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/synDl8X4o8U87P643XqGWBDe.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als het misgaat, hoor je altijd gemopper over een provider en gaat het goed, dan hoor je niets meer. Bij deze meer dan lof voor alle gedane moeite voor Ziggo om toch mijn issue op te lossen. Het was een uitdaging en moest wel de wegen gaan zoeken en werd keurig door de crew hier geholpen en goed geëscaleerd om het uiteindelijk op te lossen na bijna 5 maanden issue door het gebruik van een eigen modem en het Ziggo modem met een bootloop. Het moest wel dieper in de organisatie gezocht worden om het probleem op te lossen en uiteindelijk goed gekomen. Dat laat ook de kracht zien van een organisatie om toch een stap verder te gaan voor de klanten. Werd keurig op de hoogte gehouden.
Bij zulke issues raad ik aan om wel een F-splitter bij de hand te hebben om twee modems online te hebben zodat de aanpassing gedaan kan worden vanwege dat een eigen modem veel "gezeur" oplevert en daardoor kunnen veranderingen/aanpassingen op hold komen te staan van een abonnement. Daarom is een eigen modem eigenlijk op dit moment niet echt wenselijk te noemen, maar Ziggo heeft dit goed aangepakt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 15:12
JB schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:31:
Weet iemand hoe het precies werkt met CI+ modules (eigendom want lang geleden zelf gekocht) en nieuwe voorwaarden contract Ziggo? Mijn moeder zat al veel te lang op een oud abbo en kan 30 euro in de maand besparen door over te stappen, met volgens Ziggo, dezelfde voorwaarden. Nu zie ik dit op het aanbod staan, maar wat houdt dit precies in? Volgens Ziggo is er niets in bruikleen, maar ik weet dat er ooit van 5 naar 3 naar in bruikleen werd gegaan als het CI+ betrof.

Kan ik gewoon aannemen dat de prijs onder de streep all-in is? Of komen er straks nog bruikleen kosten bij voor die CI+ icm smartcards?

[Afbeelding]
Zover ik weet huur je die CI+ module van Ziggo die bij het abonnement past, misschien moeten ze deze nog opsturen ook al heb je zelf al een module, deze CI+ module zit dus in het abonnement, kan ook zijn dat een nieuwe smartcard alleen werkt met een CI+ module van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

tronmedia schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:07:
[...]

Zover ik weet huur je die CI+ module van Ziggo die bij het abonnement past, misschien moeten ze deze nog opsturen ook al heb je zelf al een module, deze CI+ module zit dus in het abonnement, kan ook zijn dat een nieuwe smartcard alleen werkt met een CI+ module van Ziggo.
Ja ben al aan het bellen want die hebben we niet nodig. Er zitten al 2 smartcards in huidige abbo. Nu zie ik een losse in de overeenkomst staan. Is dat een 3e? Ik denk het niet... Ze willen ons waarschijnlijk van de oude vorm af hebben, maar ik ga geen huur betalen voor iets wat ik al heb.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JB schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:08:
[...]

Ja ben al aan het bellen want die hebben we niet nodig. Er zitten al 2 smartcards in huidige abbo. Nu zie ik een losse in de overeenkomst staan. Is dat een 3e? Ik denk het niet... Ze willen ons waarschijnlijk van de oude vorm af hebben, maar ik ga geen huur betalen voor iets wat ik al heb.
Twee jaar terug heb ik het abo aangepast. Toen stuurde ze nog een mooie hippe Horizon op. Ding heeft welgeteld 1x aan gestaan, en is vorig jaar naar het schroot gegaan omdat ik TV pakket had opgezegd.

Smartcards (sommige met Essent@home opdruk ;)) bleven gewoon werken, en de CI+ modules natuurlijk ook.

Er is alleen 1 voorwaarde: je mag maar 5 smartcards / decoders / ... hebben. Heb je 5 smartcards gekocht (in de periode dat dat nog kon) dan moeten ze er 1 deactiveren op plek vrij te maken voor de decoder (/...) die hoort bij het nieuwe abo. Heb je maximaal 4 smartcards geregistreerd staan is er dus sowieso niks aan de hand.

Wel even opletten dat je met het nieuwe abo geen CI+ doet huren. IIRC betaal je daar extra voor ten opzichte van de Next (Mini) die je standaard krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JB schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:08:
[...]

De overeenkomst die je hebt is bindend. Er komen geen extra kosten bij. Er staat in je overeenkomst wel dat 1 van de smartcards een bruikleen variant is en blijft welke onderdeel is van je pakket (of eigenlijk CI+ module).

Kan je aangeven welk pakket je hiervoor had?

[ Voor 5% gewijzigd door Jay-B op 01-07-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

RobertMe schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:14:
[...]

Twee jaar terug heb ik het abo aangepast. Toen stuurde ze nog een mooie hippe Horizon op. Ding heeft welgeteld 1x aan gestaan, en is vorig jaar naar het schroot gegaan omdat ik TV pakket had opgezegd.

Smartcards (sommige met Essent@home opdruk ;)) bleven gewoon werken, en de CI+ modules natuurlijk ook.

Er is alleen 1 voorwaarde: je mag maar 5 smartcards / decoders / ... hebben. Heb je 5 smartcards gekocht (in de periode dat dat nog kon) dan moeten ze er 1 deactiveren op plek vrij te maken voor de decoder (/...) die hoort bij het nieuwe abo. Heb je maximaal 4 smartcards geregistreerd staan is er dus sowieso niks aan de hand.

Wel even opletten dat je met het nieuwe abo geen CI+ doet huren. IIRC betaal je daar extra voor ten opzichte van de Next (Mini) die je standaard krijgt.
Ja dank! Zo ken ik het ook. Max 5 en daarna werd het 3 en daarna huren...

Nu zijn ze het aan het nakijken maar er zit ook nog een Z1 abbo op voor 200 mbit dus ik ga er weinig mee vooruit. Paar euro maar wel de helft aan snelheid...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Jay-B schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:23:
[...]

De overeenkomst die je hebt is bindend. Er komen geen extra kosten bij. Er staat in je overeenkomst wel dat 1 van de smartcards een bruikleen variant is en blijft welke onderdeel is van je pakket (of eigenlijk CI+ module).

Kan je aangeven welk pakket je hiervoor had?
Hou je vast :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdCN0VXe_1GkLDEP0EY7VkMxbt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sEcPMBQeUQmjUamLMO83fGWO.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52
Hier na 2 jaar weer terug naar Ziggo, installatie pakket ontvangen, maar helaas geen signaal op de kabel. Tot maandag wachten op een monteur, goede klantervaring meteen 🙈🤣

Gelukkig kon ik de einddatum van mijn glas lijn nog wel wat opschuiven :)

[ Voor 17% gewijzigd door Nachtapotheker op 03-07-2024 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
Nachtapotheker schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:44:
Hier na 2 jaar weer terug naar Ziggo, installatie pakket ontvangen, maar helaas geen signaal op de kabel. Tot maandag wachten op een monteur, goede klantervaring meteen 🙈🤣

Gelukkig kon ik de einddatum van mijn glas lijn nog wel wat opschuiven :)
Ben je 2x vanwege een goede reden hoop korting gewisseld van provider ? ;)
Oftewel: waarom ben je weer terug bij ziggo ?

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 03-07-2024 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
W1ck1e schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:49:
[...]

Ben je 2x vanwege een goede reden hoop korting gewisseld van provider ? ;)
Oftewel: waarom ben je weer terug bij ziggo ?
Ik was altijd bij Ziggo, toen is hier 2jr terug glas aangelegd, toen met een mooie deal naar KPN gegaan. Helaas doen die weinig met korting voor bestaande klanten, dus idd met 9mnd voor 50% een comeback deal gepakt bij Ziggo :)
Vind het wel opmerkelijk dat de lijn niet geactiveerd wordt standaard, dat je daar zelf een monteur voor moet regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nachtapotheker schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:17:
[...]

Vind het wel opmerkelijk dat de lijn niet geactiveerd wordt standaard, dat je daar zelf een monteur voor moet regelen.
Omdat die monteur een kabel moet aansluiten op de versterker/splitter in de straatkast. Als ze alles aangesloten laten dan kunnen mensen gratis naar tv (blijven) kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
jongetje schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:33:
[...]

Omdat die monteur een kabel moet aansluiten op de versterker/splitter in de straatkast. Als ze alles aangesloten laten dan kunnen mensen gratis naar tv (blijven) kijken.
Ja dat snap ik, maar je regelt toch dat zoiets voor de ingangsdatum gedaan wordt. Daar zou ik niet zelf achteraan hoeven gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Nachtapotheker schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:40:
[...]

Ja dat snap ik, maar je regelt toch dat zoiets voor de ingangsdatum gedaan wordt. Daar zou ik niet zelf achteraan hoeven gaan.
Mogelijk dat een monteur de afsluiting niet goed geregistreerd heeft waardoor het systeem dacht dat het al aangesloten was. In mijn tijd (UPC tijd) was het altijd zo dat als het systeem zei dat je afgesloten was ging er automatisch een monteur heen en dacht het systeem dat je aangesloten was dan niet. Maarja, dit is dan 10 jaar+ geleden.

Maar al met al, geen fijn begin, heb het ook eens gehad bij m'n 1e adres dat er iemand was die z'n rekeningen niet had betaald voor mij waardoor ik eerst moest aantonen dat ik die persoon niet was.

[ Voor 14% gewijzigd door SirMemeAlot op 03-07-2024 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
[...]

Had ik destijds ook met nieuwbouw. Systeem zei aangesloten, dus gaan ze daarvan uit. Bleek destijds dat 'het stofkapje' in de wijkkast er nog op zat. Beetje jammere start voor jou, en nu een vergeefse tip maar;

Een volgende keer/klant zou het tevoren kunnen testen door te checken of 't DVB-C TV signaal al/nog op de kabel staat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
[...]

Dat is Ziggo beleid om alles last-minute te doen. Net zoals dat ze de installatiepakketten pas op de startdatum toezenden. Blijkbaar vinden ze het bij Ziggo gezellig om veel telefoontjes af te handelen met vragen die voorkomen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ziggo heeft bij mij wat onderhoud gedaan, en conform de mailtjes en de daarin genoemde tijden heeft een en ander er inderdaad even uitgelegen. Niks aan de hand, de boel komt zelf weer op zonder apparatuur te resetten of zo.

Alleen werkte vandaag na het onderhoud internet nog wel, maar erg traag. Ik wilde nog niet meteen het Sagemcom modem rebooten, maar eerst even zelf nog wat controleren. En toen zag ik ineens in Windows dat ik naast een IPv4 adres ook een IPv6 adres had op mijn netwerkkaart wat ik nog nooit eerder gezien had, ook niet na het in gebruik nemen van het modem na overschakeling naar Giganet een tijdje geleden.

Maar eens test-ipv6.com bezocht uit nieuwsgierigheid wat ook heel traag ging en kreeg een 1/10 score...

PC gereboot (Windows 10) en browsen was meteen weer snel. Nogmaals IPv6 getest en:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBgowEPLCkzJRf3bjRMZP0G-kSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3D4GIlqmOcwEW5m4ipqFeDlL.png?f=fotoalbum_large

Heeft Ziggo nu bij mij vandaag (pas) IPv6 doorgevoerd wat ik tot nu toe nooit gehad heb? Of heb ik eerder niet goed gekeken?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvk schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 00:41:
Ziggo heeft bij mij wat onderhoud gedaan, en conform de mailtjes en de daarin genoemde tijden heeft een en ander er inderdaad even uitgelegen. Niks aan de hand, de boel komt zelf weer op zonder apparatuur te resetten of zo.

Alleen werkte vandaag na het onderhoud internet nog wel, maar erg traag. Ik wilde nog niet meteen het Sagemcom modem rebooten, maar eerst even zelf nog wat controleren. En toen zag ik ineens in Windows dat ik naast een IPv4 adres ook een IPv6 adres had op mijn netwerkkaart wat ik nog nooit eerder gezien had, ook niet na het in gebruik nemen van het modem na overschakeling naar Giganet een tijdje geleden.

Maar eens test-ipv6.com bezocht uit nieuwsgierigheid wat ook heel traag ging en kreeg een 1/10 score...

PC gereboot (Windows 10) en browsen was meteen weer snel. Nogmaals IPv6 getest en:

[Afbeelding]

Heeft Ziggo nu bij mij vandaag (pas) IPv6 doorgevoerd wat ik tot nu toe nooit gehad heb? Of heb ik eerder niet goed gekeken?
Ik denk het laatste, misschien na het herverbinden dat je modem nieuwe configuratie opgehaald heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
We zijn hier inmiddels up and running 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Nachtapotheker schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:42:
We zijn hier inmiddels up and running 😎
Mooi op tijd voor de formule 1 en het voetbal. Dat viel dus weer mee ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Het zwarte Sagemcom modem kent een 2x2 architechtuur. Hiermee kunnen 2x ODFM downstream kanalen en 2x ODFMA upstream kanalen gebundeld worden. Ziggo is op dit moment actief het ODFMA upstream kanaal aan het verbreden, dat kan doormiddel van één breed kanaal of een bundeling van twee smallere kanalen, netto geeft het +/- dezelfde bandbreedte rond de 31MHz.

Om deze bandbreedte door te laten dienen alle versterkers in de hele wijk voorzien te worden van een nieuw diplex filter 204/258MHz. Pas als de fysieke filters zijn vervangen wordt de configuratie op de modems aangepast. Met deze high-split heeft Ziggo de maximale bandbreedte beschikbaar in de upstream tot 204MHz. In deze bandbreedte kunnen 2x 96MHz kanalen gebundeld worden wat een upload bandbreedte van ~1,5Gbps kan realiseren bij een 1024-QAM modulatie en 2 kanalen. Zoals geschreven rolt Ziggo nu een bandbreedte van 31/32MHz uit wat een netto uploadbandbreedte van ~250Mbps realiseert. Met de 4x ATDMA kanalen van 6.4MHz breed komt hier nog 4x 30Mbps aan upload bandbreedte bij wat 370Mbps netto oplevert in een wijk. Een behoorlijk verschil tov vroeger met D3.0 120Mbps en nu gecombineerd 370Mbps voor alle modems in het wijksegment.

De modulatie snelheid voor 1024-QAM wordt behaald met IUC profiel 9 er zijn hogere modulatie technieken mogelijk te weten 2048- en 4096-QAM. Deze zijn in de praktijk lastiger toepasbaar ditzelfde geldt voor 8192- en 16384-QAM (8K- en 16K-QAM) aan de downstream zijde. Hogere modulatie techniek is kwetsbaarder voor fouten, het is veiliger om de bandbreedte uit te breiden en de modulatie op de huidige stabiele variant te laten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBI2b1EsSvxNZiVEGfx4BbTK4vg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xxy1dN01Vf5xtV62s9jRjLyO.png?f=fotoalbum_large

Ziggo is heel actief een hogere upload capaciteit aan het uitrollen, recent werd er hier al over gepost. Sinds deze aanpassing haal ik dag en nacht 101Mbps, voorheen zakte dat overdag wel eens weg naar 70Mbps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MxAhjNTpVIOs0YKj2Uz72LnSEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sDVE3BzlgoszJTlvuXDIA0kc.png?f=fotoalbum_large
Hierboven fZiggo gebied.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcM2eQlMwKl0wDUjQ4ohh4DO74g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4EfWQMHDvM2apz47OZ8XY8XM.png?f=fotoalbum_large

Hieronder fUPC gebied, beide +/- 31Mhz upload bandbreedte. Er is verschil zichtbaar in hoe het aangeboden wordt in 1 kanaal of 2 kanalen. Mijn inschatting is dat dit met het type CMTS te maken heeft waar deze modems mee verbonden zijn. Beide modems zijn Sagemcom zwarte modems.

[ Voor 83% gewijzigd door stormfly op 04-07-2024 21:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
@stormfly

Wij zitten in fUPC. Ook 2 OFDMA's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O80RGMxGkHeh_8fZCkH52km01TI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/at6uPbM8Pi1zNSFUnyloHtuN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:23
Zal morgen eens kijken wat ik hier heb, vorig jaar heeft ziggo alle wijkasten en hoofdcentrale (400m van onze woning) in onze dorp allemaal vervangen. Ben nu benieuwd of hier ook al wijzigingen te zien zijn (Fziggo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:46
Ik wordt een beetje paranoia volgens mij. Ik heb een storing bij Ziggo maar ik zie niks bij allestoringen of ergens anders een melding. Wel in de nieuwe Ziggovodafone app heb ik een melding en op de website. Ben ik nu de enige die paniek maakt of is de storing zo lokaal dat het alleen mij betreft 😅

Contact gehad met Ziggo, in eerste instantie wilde ze een monteur langs sturen maar meteen erna zag ze ook een algemene storings melding en was de monteur niet meer nodig volgens haar.

Ze melden ook nog dat de storing op zondag 0:30 uur wel verholpen zal zijn, daar gaat mijn voetbal wedstrijd 😮

Update: Alsof de duvel ermee speelt, ik heb weer internet van Ziggo net nadat ik mijn berichtje schreef.

[ Voor 18% gewijzigd door ratzz op 06-07-2024 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Paranoia? Terwijl Ziggo de storing bevestigd? Maar verder klagen er weinig mensen? Pfew. Tha's a new one!

_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ratzz schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:24:
Ik wordt een beetje paranoia volgens mij. Ik heb een storing bij Ziggo maar ik zie niks bij allestoringen of ergens anders een melding. Wel in de nieuwe Ziggovodafone app heb ik een melding en op de website. Ben ik nu de enige die paniek maakt of is de storing zo lokaal dat het alleen mij betreft 😅

Contact gehad met Ziggo, in eerste instantie wilde ze een monteur langs sturen maar meteen erna zag ze ook een algemene storings melding en was de monteur niet meer nodig volgens haar.

Ze melden ook nog dat de storing op zondag 0:30 uur wel verholpen zal zijn, daar gaat mijn voetbal wedstrijd 😮
Kan natuurlijk altijd dat iemand met een schep ergens "lokaal" door een kabel is gegaan. Toen bv Delta Fiber Nederland in het dorp glasvezel aan het aanleggen was heb ik meermaals een storing gehad (maar niet in het weekend). En daarnaast ook gezien dat iemand van Ziggo in het gat van de DFN mensen bij de buren stond, terwijl mijn internet nog prima werkte. Dus zo lokaal kan het zijn.
En oplostijd staat naar mijn idee altijd redelijk ruim. Zeker als nog niks concreet bekend is. Als bv ineens een wijkkast of eindversterker offline is in de monitoring kan het een grote puzzel zijn. Als bij wijze van 5 minuten later iemand opbelt met "ik het net met graven een coax kabel geraakt" dan is het probleem al getraceerd en de oplostijd een stuk concreter vast te stellen.
En meestal is een storing ook wel (veel) sneller opgelost. Maar je weet dan ook niet of het echt is opgelost of dat het een quickfix/workaround en de echte oplossing later (als het minder verstorend is?) wordt opgelost.
Stel de stroomvoorziening naar een eindversterker valt uit. Dan kun je wellicht een verlengsnoer insteken naar de eerste de beste woning en "het probleem is opgelost" (er staat weer signaal op de kabel etc). Alleen is het dus geen oplossing, en zal het daadwerkelijke probleem ook nog opgelost moeten worden wat langer zal duren en zeer waarschijnlijk opnieuw een korte downtime geeft. Dan kun je beter een indicatie geven die na de laatst verwachte downtime is, en niet nog opnieuw downtime geven een paar uur nadat het én weer werkte én de storings is afgemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
ratzz schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:24:

Update: Alsof de duvel ermee speelt, ik heb weer internet van Ziggo net nadat ik mijn berichtje schreef.
Gelukkig heb je weer diensten, maar zoals al vaker aangegeven hier. Dit is een worst case scenario maar kan me voorstellen dat ze voor vandaag wel extra monteurs hebben ingezet om storingen acuut te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:46
CreativeS schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:38:
Paranoia? Terwijl Ziggo de storing bevestigd? Maar verder klagen er weinig mensen? Pfew. Tha's a new one!

_O-
Ja dat is toch bijzonder dat nergens een melding van iemand te zien was, ik kreeg bijna het idee dat ze mij op storing hadden gezet omdat er geen monteurs waren i.v.m. drukte voor het voetbal en om eventuele slechte reclame te voorkomen alles stil gehouden. Maarja dag is meer kortsluiting daarboven dan in de techniek.

[ Voor 6% gewijzigd door ratzz op 06-07-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ratzz schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:49:
[...]

Ja dat is toch bijzonder dat nergens een melding van iemand te zien was, ik kreeg bijna het idee dat ze mij op storing hadden gezet omdat er geen monteurs waren i.v.m. drukte voor het voetbal en om eventuele slechte reclame te voorkomen alles stil gehouden. Maarja dag is meer kortsluiting daarboven dan in de techniek.
Ik denk dat je online alleen "ophef" ziet als het grotere (regionale) storingen zijn. Als er in een dorp met zeg 1000 woningen een storing is zal daarover online niet snel worden geschreven / geklaagd behalve wellicht een enkeling, en dan moet je het ook nog weten te vinden. Als in dat dorp vervolgens ook nog glasvezel is / er concurrentie is zal de kans nog (veel) kleiner zijn dat je er iets van leest.

Edit:
En daarnaast schiet Ziggo er natuurlijk helemaal niks mee op door te zeggen dat er geen storing is terwijl die er wel is. O.a. omdat jij je als klant dan niet serieus genomen voelt. En ze al genoeg klachten zullen krijgen van klanten die een "storing" melden terwijl bv wifi niet werkt, of ze bij bv wifi per ongeluk uit hebben staan op hun ene apparaat, etc en het dus geen "Ziggo probleem" is.

[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 06-07-2024 15:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:18
Wat ben ik blij met m'n Next op de coax... Doelpunten vallen op de tv nagenoeg real time. M'n buurman op glas moet dan nog een half minuutje wachten, maar dan heeft ie het gejuich in de buurt al gehoord... 😝

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jef61
rowicom schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:08:
Wat ben ik blij met m'n Next op de coax... Doelpunten vallen op de tv nagenoeg real time. M'n buurman op glas moet dan nog een half minuutje wachten, maar dan heeft ie het gejuich in de buurt al gehoord... 😝
Sjonge, waar iemand tegenwoordig blij om kan zijn, een doelpunt wat hij een half minuutje eerder kan zien _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:18
Jef61 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:15:
[...]

Sjonge, waar iemand tegenwoordig blij om kan zijn, een doelpunt wat hij een half minuutje eerder kan zien _O-
Het gaat om de beleving, maar dat zal jij als kennelijke niet-voetbalfan niet snappen. Zuurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
rowicom schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:18:
[...]

Het gaat om de beleving, maar dat zal jij als kennelijke niet-voetbalfan niet snappen. Zuurtje.
Ik kijk graag voetbal maar dat half minuutje maakt mij niks uit. Verder woon ik in een buurt waar (gelukkig) geen gejuich van buren te horen is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:14
M'n buurman op glas moet dan nog een half minuutje wachten, maar dan heeft ie het gejuich in de buurt al gehoord... 😝
Ach, dat was vroeger hier net zo met analoge TV.
Analoge kijkers juichten beduidend eerder dan al die digitale kijkers.
En radioluisteraars (FM) zijn nog sneller op de hoogte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
rowicom schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:18:
[...]

Ach als Coax weg gaat bestaat dat probleem ook niet meer ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Realtime? Zit je naast het stadion?
Dat veel providers nog veel meer achter lopen om hun beeldcompressie optimimaal te laten lopen, betekend niet dat DVB-C zonder vertraging/realtime is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
Had gister avond rond 21:46 weer eens een complete crash/reboot van het modem
RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value
DS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2
TLV-11 - unrecognized OID;CM-MA
Ubee... Krijg je begin 1970 jaartal te zien (=bekend bij complete reset/crash)
Maar kwam ineens de laatst opgeslagen log naar boven...
Thermal Throttle op 37 graden.... Uhhhh?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJqDUyvE0Lr33j65kTA6nsOetl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNYWlVzKBIoSSJPngwUcQ6m2.jpg?f=fotoalbum_large
*Board Temperature komt nooit boven de 39graden uit hier (Fan er op), normaal zonder fan altijd tegen de 55~60graden aan

[ Voor 11% gewijzigd door PatRamon op 07-07-2024 10:30 ]

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PatRamon schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:28:
Ubee... Krijg je begin 1970 jaartal te zien (=bekend bij complete reset/crash)
Waarschijnlijk zit er geen hardware klok in het modem? En 1-1-1970 is het begin van de UNIX timestamp (en dat is het aantal seconden sinds 1-1-1970 middernacht UTC). Als die reboot zal die dan dus mogelijk de tijd "verliezen" / weer op 0 (seconden) beginnen te tellen, totdat die uiteindelijk weer verbonden is met het netwerk en zijn tijd kan ophalen (via internet (NTP) of een constructie binnen het docsis signaal of zo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkerjangert
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:48
Vandaag een mail gehad van Ziggo met de aanbieding voor 3 gratis extra SmartWifi pods / wifiversterkers in bruikleen. Het blijkt om de tp-link deco X60 te gaan. Geen extra haken of ogen; mijn huidige abonnement + korting is ongewijzigd en de looptijd is ook niet verlengd.
Dit lijkt me een goede vervangen van mijn al oudere M4 set.

Niet terugsturen van de X60 kost €50,- met nog eventuele korting a.d.v. afschrijving. Op de website staan ze nog niet, maar heb in de mail een PDF gekregen waarin ze wel worden genoemd, met de prijs van €50 per stuk, dus in totaal €150,- voor de drie indien ze niet terug gestuurd worden.

Goede aanbieding lijkt me, zeker gezien de 3-pack X60 in de price-watch momenteel €279,- is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bakkerjangert De prijs maakt toch niet uit zolang je bij Ziggo blijft betaal je niets. En anders kun je ze elk moment gratis terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
jongetje schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:35:
@bakkerjangert De prijs maakt toch niet uit zolang je bij Ziggo blijft betaal je niets. En anders kun je ze elk moment gratis terugsturen.
Ik verwacht dat het gratis is voor de eerste 12 maanden, toch @bakkerjangert ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerjangert
@jongetje Ik beding meestal 1x per jaar korting of stap over op glasvezel als dat veel goedkoper is, zoals ook al besproken in dit topic. Die optie wil ik graag behouden, vandaar dat het voor mij belangrijk is dat de looptijd niet is aangepast.

@W1ck1e Nee, voor zover ik kan zien voor onbepaalde tijd. Totdat ik opzeg uiteraard of ik een nieuwe korting beding. Zie de afbeelding hieronder; korting op het internet pakket wordt apart genoemd, maar de Wifi booster staan standaard op €0,00.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frkjNhP58ESIh0lFc3EK7peFdac=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cGPz9HAq0G2hCcQX1v8qc6WX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1906qTpKWdgEo4sqk_atLlKwaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rgPnO3rBCADCKAweLXXXzBvC.png?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door bakkerjangert op 08-07-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@bakkerjangert Netjes. Ik heb trouwens de m4 set, die bevalt goed. Voor 30 euro per jaar, maar ik wil er niet eeuwig voor betalen. Als die afkoopsom nou eens na 3 jaar betalen of zo naar nul gaat zou ik wel blij zijn. Later dit jaar wil ik toch even bellen voor downgrade of korting, eens kijken wat er mogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 08-07-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bakkerjangert schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:50:
@jongetje Ik beding meestal 1x per jaar korting of stap over op glasvezel als dat veel goedkoper is, zoals ook al besproken in dit topic. Die optie wil ik graag behouden, vandaar dat het voor mij belangrijk is dat de looptijd niet is aangepast.

@W1ck1e Nee, voor zover ik kan zien voor onbepaalde tijd. Totdat ik opzeg uiteraard of ik een nieuwe korting beding. Zie de afbeelding hieronder; korting op het internet pakket wordt apart genoemd, maar de Wifi booster staan standaard op €0,00.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes 12 maanden 50% zou ik voor blijven denk ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:20
bakkerjangert schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:50:
Goed onderhandeld dan, zou ik denken. Bij 50% korting gedurende 12 maanden verwacht je al snel een meerjarig abonnement, niet een abonnement voor 1 jaar. Dan heb je gewoon een abonnement voor de helft van de normale prijs

3 wifipods in bruikleen voor niks is ook keurig, ik heb er 2 gekocht die nu m'n eigendom zijn. Alvast voor volgend jaar want ik wissel ieder jaar van provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
grun93 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:13:
[...]

3 wifipods in bruikleen voor niks is ook keurig,
in de praktijk hoeven ze die dingen echt niet terug na een paar jaar denk ik >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:20
njitter schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:20:
in de praktijk hoeven ze die dingen echt niet terug na een paar jaar denk ik >:)
Ja en nee. Eigenlijk denk ik ook niet dat ze die dingen opnieuw gaan gebruiken.

Jaren geleden heb ik eens dezelfde vraag gesteld op een provider forum, weet niet meer precies welk, en toen zei een insider dat providers de spullen graag terug willen hebben om controle te houden over het hergebruik, opslag of vernietiging. Zonder die verplichting zijn er ongetwijfeld mensen die de spullen gewoon over het balkon gooien, ergens in de buurt van een container smijten of in een sloot. Dan krijgt de provider de schuld en een slechte naam. Dat willen ze natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:20
Vandaag ook maar eens gepolst wat Ziggo kon betekenen m.b.t. retentie aanbod. Verder dan 9x20 euro wilde men echt niet gaan. Had zelf geen zin om te bedelen voor 9x30 euro, helemaal niet omdat men nu de Bol actie van 450 heeft. Blijkbaar raken ze liever een klant die bij VodafoneZiggo maandelijks 130 eurotjes aftikt kwijt, dan dat ze echt een retentievoorstel doen. Het blijft een bijzondere wereld :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eborn schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:41:
Vandaag ook maar eens gepolst wat Ziggo kon betekenen m.b.t. retentie aanbod. Verder dan 9x20 euro wilde men echt niet gaan. Had zelf geen zin om te bedelen voor 9x30 euro, helemaal niet omdat men nu de Bol actie van 450 heeft. Blijkbaar raken ze liever een klant die bij VodafoneZiggo maandelijks 130 eurotjes aftikt kwijt, dan dat ze echt een retentievoorstel doen. Het blijft een bijzondere wereld :? :P
9x20 is toch ook 180 op zich niet slecht maar niet revolutionair. KPN 1Gbps 12 maanden contract voor 6 maanden 35euro geeft slechts 105euro korting als nieuwe klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:20
stormfly schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:49:
[...]

9x20 is toch ook 180 op zich niet slecht maar niet revolutionair. KPN 1Gbps 12 maanden contract voor 6 maanden 35euro geeft slechts 105euro korting als nieuwe klant.
Voor de duidelijkheid: ik ben er niet mee akkoord gegaan en ga overstappen ;) Men wilde ook graag mijn Vodafone voor 2 jaar vastleggen, toen was ik er wel klaar mee. Het was al duidelijk dat men aan de andere kant niet verder wilde gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door eborn op 08-07-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:59
bakkerjangert schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:27:
Vandaag een mail gehad van Ziggo met de aanbieding voor 3 gratis extra SmartWifi pods / wifiversterkers in bruikleen. Het blijkt om de tp-link deco X60 te gaan. Geen extra haken of ogen; mijn huidige abonnement + korting is ongewijzigd en de looptijd is ook niet verlengd.
Dit lijkt me een goede vervangen van mijn al oudere M4 set.

Niet terugsturen van de X60 kost €50,- met nog eventuele korting a.d.v. afschrijving. Op de website staan ze nog niet, maar heb in de mail een PDF gekregen waarin ze wel worden genoemd, met de prijs van €50 per stuk, dus in totaal €150,- voor de drie indien ze niet terug gestuurd worden.

Goede aanbieding lijkt me, zeker gezien de 3-pack X60 in de price-watch momenteel €279,- is.
Klinkt als een mooie deal. Is het nog steeds zo dat ze die set bij een verhuizing cadeau doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eborn schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:21:
[...]

Voor de duidelijkheid: ik ben er niet mee akkoord gegaan en ga overstappen ;) Men wilde ook graag mijn Vodafone voor 2 jaar vastleggen, toen was ik er wel klaar mee. Het was al duidelijk dat men aan de andere kant niet verder wilde gaan.
Welke aanbieding pak je nu met je overstap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
njitter schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:20:
[...]

Mijn Deco m4’s moest ik anders gewoon terug sturen, zijn nou ook niet echt de nieuwste meer.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkerjangert
zunrob schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:17:
[...]

Klinkt als een mooie deal. Is het nog steeds zo dat ze die set bij een verhuizing cadeau doen?
Het was geen verhuizing of overstap, ik ben al sinds november vorig jaar bij Ziggo. De mail kwam voor mij onverwacht, ik gok dat ze toch wat willen doen om bestaande klanten te binden. Verder denk ik dat om een introductie van een nieuwe set binnen Ziggo gaat aangezien ze nog niet op de website met tarieven staan. Wellicht dat er meer mails uitgestuurd worden de komende periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bakkerjangert
@W1ck1e en voor iedereen die hardware van Ziggo in bruikleen heeft, in de nieuwe PDF met tarieven die ik heb gekregen (zie afbeelding) wordt de afschrijvingskorting verduidelijkt, Ziggo gaat (nu) uit van een lineaire afschrijving over 5 jaar. Dit staat nog niet op de website. Je kan met die info een inschatting maken van de wat je als restboete zou moeten betalen en de afweging maken om het op te zeggen en de boete te betalen. Ik zou wel even verifiëren bij de klantenservice of die 5 jaar lineaire afschrijving ook voor oudere producten geldt aangezien mij dat niet 100% duidelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-axvOHVzwS2KIX9_Oy_7p0XRwv0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SJN7VcGgMmO0RfWmuPy41rdp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
bakkerjangert schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:26:
@W1ck1e en voor iedereen die hardware van Ziggo in bruikleen heeft, in de nieuwe PDF met tarieven die ik heb gekregen (zie afbeelding) wordt de afschrijvingskorting verduidelijkt, Ziggo gaat (nu) uit van een lineaire afschrijving over 5 jaar. Dit staat nog niet op de website. Je kan met die info een inschatting maken van de wat je als restboete zou moeten betalen en de afweging maken om het op te zeggen en de boete te betalen. Ik zou wel even verifiëren bij de klantenservice of die 5 jaar lineaire afschrijving ook voor oudere producten geldt aangezien mij dat niet 100% duidelijk is.

[Afbeelding]
Dat vind ik dan wel weer redelijk: 5 jaar afschrijven, waarvan 12 maanden gratis, dus na 4 jaar betalen zijn de kosten van de m4 set 120 euro. Vergeleken met kopen voor 100 euro een schappelijke prijs. En dan na die 4 jaar betalen hopelijk niet meer hoeven terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W1ck1e schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:20:
[...]

Dat vind ik dan wel weer redelijk: 5 jaar afschrijven, waarvan 12 maanden gratis, dus na 4 jaar betalen zijn de kosten van de m4 set 120 euro. Vergeleken met kopen voor 100 euro een schappelijke prijs. En dan na die 4 jaar betalen hopelijk niet meer hoeven terug te sturen.
Sorry ik volg je niet, waar komt de 12 maanden periode vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
stormfly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:50:
[...]

Sorry ik volg je niet, waar komt de 12 maanden periode vandaan?
Omdat, toen ze mij aangeboden werden, de eerste 12 maanden gratis waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-09 23:44
Bij overstap naar ziggo kun je een gratis pakket uitkiezen.

Wat zijn jullie ervaringen met de (streamings)pakketten Disney+, HBO Max en Film 1.

Welke van deze 3 pakketten is aan te raden en welke is de moeite niet waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
W1ck1e schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:05:
[...]

Omdat, toen ze mij aangeboden werden, de eerste 12 maanden gratis waren.
Aha nou ja afschrijving is afschrijving als het product in 5 jaar afschrijft en de boete 100euro is, dan zou ik dat bedrag delen door 5 in jouw som.

Anyway ik ben blij dat ze een afschrijving hanteren want dat maakt het gesprek over een moderner modem ook weer wat toegankelijker. Als je leest dat sommige nog een motorola en een "platte" ubee hebben draaien, loopt dat proces wel achter.

Overigens helemaal terecht dat ze boetes hanteren, je leent het spul en als je het achterhoudt dan steel je het spul.

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 09-07-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:13:
[...]
Anyway ik ben blij dat ze een afschrijving hanteren want dat maakt het gesprek over een moderner modem ook weer wat toegankelijker. Als je leest dat sommige nog een motorola en een "platte" ubee hebben draaien, loopt dat proces wel achter.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen de technische levensduur van apparatuur en de economische afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:33:
[...]

Er is natuurlijk wel een verschil tussen de technische levensduur van apparatuur en de economische afschrijving.
Als ITér & gadget freak vat ik die graag samen in één tijdsperiode ;-) Sec genomen heb je zeker een punt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dekkertje schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:09:
Wat zijn jullie ervaringen met de (streamings)pakketten Disney+, HBO Max en Film 1.

Welke van deze 3 pakketten is aan te raden en welke is de moeite niet waard?
Daar zijn voor alle 3 topics voor op Tweakers, hangt natuurlijk vanaf welke content je leuk vind om te kijken welke dienst bij je past.
Pagina: 1 ... 25 ... 72 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie