Ja je begrijpt me denk ik wel; mensen die een wifi modem kopen doen dat om fatsoenlijke wifi te hebben. Dat bedoel ik met een AP (toegangspunt), technisch gezien heet het natuurlijk een router ja. Ik weet niet of je eigenlijk nog apparaten kunt kopen die dedicated AP zijn en niet als router in te stellen zijn?RobertMe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:10:
[...]
Als je tweaker dingen doet heb je alleen IPv4 ja :x. In mijn ervaring zijn het voornamelijk de Tweakers die geen IPv6 hebben. Of omdat ze uberhaupt onwetend zijn (en het dus "onbewust" niet instellen), of omdat ze het niet willen / nodig vinden. Terwijl KPN & Ziggo al jaren IPv6 toepassen op hun modem/routers en dat gewoon prima werkt.
[...]
Ik zou sowieso niet bridge activeren als je alleen een eigen AP wilt hebben. Sloopt namelijk je hele netwerk.
spoiler:AP is gewoon een willekeurig client device. Terwijl je in bridge maar 1 apparaat kunt aansluiten. Bridge mode activeren en vervolgens direct client devices (AP / gewone computers / ...) gaat doodleuk aan een (potentieel 2 / meerdere) devices een publiek IPv4 adres toekennen zonder enige vorm van additonele firewalling (/"NAT") of wat dan ook.
Voor bridge heb je toch echt een apparaat nodig dat DHCP (/DHCPv6-PD) doet en nodig. En dat is een AP zeer zeker niet.
Ik ga er vanuit dat je, als je op tweakers zit, en je je modem in bridge modus gaat zetten, dat je je nieuwe Deco / unify oid niet in AP modus zet
DMZ host gebruiken vind ik in elk geval een prima oplossing voor een eigen routertje. Ik heb er nu een Deco mesh aan hangen en dat gaat top.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.