Maar is dat erg dan? Als consument kun je daar nu toch mooi van profiteren?Jay-B schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 00:08:
Mensen stappen over op basis van de prijs-waardeperceptie. Niet om de upload (ja misschien een handjevol tweakers). Wat je je moet gaan afvragen is of de prijzen zoals die nu gevoerd worden wel realistisch zijn. Dat zullen we zien als de glasvezelpenetratie 100% bereikt. Dan is de rek eruit en zal je zien of die prijs echt zo laag is als we nu zien of dat KPN en consorten de prijzen gaan verhogen om hun investeringen veilig te stellen. De business case voor glasvezelaanbieders is op dit moment gebaseerd op om zoveel mogelijk klanten te trekken met aantrekkelijke prijzen en aanbiedingen in de hoop dat deze blijven plakken en niet meer overstappen als de prijzen aldaar verhoogd gaan worden. Als je realistisch kijkt dan is het markaandeel van Ziggo nog steeds hoog zeker als je ziet hoeveel "superieure" glasvezelalternatieven er al zijn. Het is dus een hoop geblaat maar de cijfers zeggen wat anders. Ja Ziggo verliest klanten en zal dat niet leuk vinden, maar ik zie dit meer als een logische correctie op een marktaandeel wat erg hoog was door gebrek aan alternatieven veroorzaakt door diezelfde concurrenten. En nu KPN gedwongen glasvezel uitrolt (want anders zouden ze echt kapot gaan) gaan we net doen alsof dat het ei van columbus was. KPN kon niet anders. Dat is het echte verhaal.
Mocht glasvezel (veel) duurder worden zie ik dan wel weer. Mocht Ziggo weel goedkoper zijn dan kun je overwegen om weer over te stappen.
Met energiecontracten doe ik dat ook, stap elk jaar over om van de overstap korting gebruik te maken, stelt niks voor. Provider overstappen is misschien iets lastiger, belangrijkste is dat je e-mail niet via de provider loopt!