Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:54
Sinds een maand tevreden bezitten van de Scenic E-Tech. Tot nu toe een erg fijne rij ervaring - en mooi vormgegeven wagen. Panorama dak vind ik ook een mooi ruimtelijk effect geven.

Vraag mbt preconditioning van de accu voor snelladen. De afgelopen vier jaar reed ik een Hyundai Ioniq 5. Als ik dan in de winter richting een snellader navigeerde, kreeg ik een melding in het scherm: accu preconditionering gestart en zag ik een sneeuwvlok icoontje in de accu verschijnen. Ook kon je op een scherm uitsplitsing zien waar de gebruike accu capaciteit naartoe ging in je rit (%&kW voor rijden, klimaat, accu voorverwarming, entertainment).

Kun je dit ook raadplegen in de Scenic? Ik kon het na alle schermpjes nalopen (nog) niet vinden...

En natuurlijk nog even een plaatje van de nieuwe wagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZI_398Odun3KRZ_ii-hgbRYqaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUNVbCOlf9KtHeLLApzcrosq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door GoodPeople op 28-01-2026 13:48 . Reden: Foto toegevoegd en extra eerste indrukken ]

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:47
GoodPeople schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:45:
Sinds een maand tevreden bezitten van de Scenic E-Tech. Tot nu toe een erg fijne rij ervaring.

Vraag mbt preconditioning van de accu voor snelladen. De afgelopen vier jaar reed ik een Hyundai Ioniq 5. Als ik dan in de winter richting een snellader navigeerde, kreeg ik een melding in het scherm: accu preconditionering gestart en zag ik een sneeuwvlok icoontje in de accu verschijnen. Ook kon je op een scherm uitsplitsing zien waar de gebruike accu capaciteit naartoe ging in je rit (%&kW voor rijden, klimaat, accu voorverwarming, entertainment).

Kun je dit ook raadplegen in de Scenic? Ik kon het na alle schermpjes nalopen (nog) niet vinden...
Wanneer en of hij voorverwarmt kun je niet zien. Je kunt wel onder 'my driving' zien hoeveel stroom er naar het klimaat gaat per 100km.

Om de accu voor te verwarmen moet de navigatie weten dat je naar een snellader gaat.

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-02 20:37
Eindelijk! De app doet het weer bij mij...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTvCVtr2Oqbc28zVeUOXRHppKBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KSw4RzCmNx98p9JrIM0TDgBW.png?f=fotoalbum_large

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:22
Intheweb schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:28:
Er zit een 12v aansluiten aan de voorkant van de middenconsole... aangezien we niet meer roken in een auto: waarvoor gebruiken jullie mogelijk die 12v aansluiting? Klein koelboxje in het middenconsole?
Voor het aansluiten van de luchtcompressor bij een lekke band

• orionis1000
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:01
Ik kan al tijdje niet (meer) inloggen in de app.
krijg steeds melding van ongeautoriseerd teken.

Ik heb dus met mijn account (en hetzelfde paswoord) meer dan een jaar kunnen inloggen
en nu ineens lukt het niet meer met bovenstaande melding

Als ik dan een nieuw paswoord wil aanmaken, krijg ik allemaal groene Vinkjes,
dus voorwaarden zijn voldaan, maar nadat ik wijzigen klik, weer bovenstaande melding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuSWjLa17Rd2150QmucRlqV0oWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pblcm8jW4AQsfLQULjPyx5lB.jpg?f=fotoalbum_large

Ook al geprobeerd met maar 1 speciaal teken, zoals punt, komma of ?
maakt geen verschil

Iemand een idee?

• Jeroenvr72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:58

Jeroenvr72

Windsurfer, golfer

Goedemorgen,
ik heb net een nieuwe lease auto besteld, de Renault Scenic E-tech Alpine versie. met Pack assist en Pack Light and Sound. in de kleur two-tone gris schiste satin / noir étoilé KQL+GNE. Dakdragers en afneembare trekhaak.
Ik mag hem hopelijk afhalen op 1 Juli :)
Ik ga het forum eens lekker doorworstelen voor jullie tips and tricks, en ervaringen.
Ik lever dan mijn Enyaq Iv80 in. Hopelijk is het een verbetering, want de accu degradatie vonst ik echt belachelijk... nog 84 % over na 4 jaar...

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 11:48
Gisteren de Scenic voor de 4e keer naar de garage voor het probleem met de parkeersensoren. Ondanks de super hulp van Van Mossel in Culemborg vind ik het wel echt tranentrekkend dat een auto van €55.000 zulke software fouten heeft. Kan Van Mossel niks aan doen maar het is wel serieus vervelend.

Ze hebben opnieuw de software gereset en nu werkt het weer. Er was wel een bulletin van Renault gepubliceerd (26jan) waarin onderkend werd dat dit nog altijd een aanhoudend issue is bij Scenic E's. Maar dus nog geen oplossing. De werkplaatschef vermoedt toch dat het echt een software issue is en geen bekabelings/sensor issue.

Grote kans dat ik de eerst volgende keer ná gebruik van m'n trekhaak weer bij af ben..............

The sky is the limit

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 11:02
Intheweb schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:28:
Er zit een 12v aansluiten aan de voorkant van de middenconsole... aangezien we niet meer roken in een auto: waarvoor gebruiken jullie mogelijk die 12v aansluiting? Klein koelboxje in het middenconsole?
gsm opladen :)

ik heb daar een lader in gestoken. Ik vind het handiger als de gsm onder de console light om niet de kabel naar de usb in de armleuning te laten hangen.
in de armleuning usb zit trouwens al een usb stick, nog 1 usb vrij als "gasten" gsm willen laden.

• sugarcube
mikeyfire643 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:16:
Mijn vraag aan mede tweakers, hebben jullie deze brom ook en gaat de auto naar rechts bij stevig remmen of stevig versnellen?
geen brom
trekt ook niet naar rechts.

wel een heel lichte hoge fluittoon (lijkt uit de motor te komen) bij het lichtjes afremmen (gewoon afremmen zonder op de rempedaal te duwen). Is alleen te horen in een heel stille omgeving. Bij het indrukken van de rempedaal is de fluittoon weg.
niet storend, maar ik hoop dat het niet iets is aan de electronica wat stuk aan het gaan is.

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-02 13:10
orionis1000 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:11:
Ik kan al tijdje niet (meer) inloggen in de app.
krijg steeds melding van ongeautoriseerd teken.

Ik heb dus met mijn account (en hetzelfde paswoord) meer dan een jaar kunnen inloggen
en nu ineens lukt het niet meer met bovenstaande melding

Als ik dan een nieuw paswoord wil aanmaken, krijg ik allemaal groene Vinkjes,
dus voorwaarden zijn voldaan, maar nadat ik wijzigen klik, weer bovenstaande melding

Ook al geprobeerd met maar 1 speciaal teken, zoals punt, komma of ?
maakt geen verschil

Iemand een idee?
Toen ik mijn account (een jaar geleden) aanmaakte met een standaard paswoordregel, viel hij over het uitroepteken '!' in mijn paswoord. Toen ik dat weg liet, lukte het wel (ik gebruik wel nog '#'). Ik weet niet hoe de vinkjes toen werden weergegeven.

• drvt175
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:17
EasyJet schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:07:
Gisteren de Scenic voor de 4e keer naar de garage voor het probleem met de parkeersensoren. Ondanks de super hulp van Van Mossel in Culemborg vind ik het wel echt tranentrekkend dat een auto van €55.000 zulke software fouten heeft. Kan Van Mossel niks aan doen maar het is wel serieus vervelend.

Ze hebben opnieuw de software gereset en nu werkt het weer. Er was wel een bulletin van Renault gepubliceerd (26jan) waarin onderkend werd dat dit nog altijd een aanhoudend issue is bij Scenic E's. Maar dus nog geen oplossing. De werkplaatschef vermoedt toch dat het echt een software issue is en geen bekabelings/sensor issue.

Grote kans dat ik de eerst volgende keer ná gebruik van m'n trekhaak weer bij af ben..............
Een vreemde storing, ik heb begin vorig jaar zelf de trekhaak gemonteerd en aangesloten en nog geen enkel issue gehad met parkeersensoren of software.
Misschien zit de oorzaak toch in de bekabeling van de trekhaak?

• Dendrowen
drvt175 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:50:
[...]

Een vreemde storing, ik heb begin vorig jaar zelf de trekhaak gemonteerd en aangesloten en nog geen enkel issue gehad met parkeersensoren of software.
Dat is een interessante. Ik heb naderhand de trekhaak laten monteren bij trekhaakcentrum en ook geen issues. Zijn de mensen mét issues allemaal scenics met de trekhaak als optie?

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:29
Dendrowen schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Dat is een interessante. Ik heb naderhand de trekhaak laten monteren bij trekhaakcentrum en ook geen issues. Zijn de mensen mét issues allemaal scenics met de trekhaak als optie?
Nee hoor, ik heb gewoon trekhaak sinds aflevering nov24, en nog nooit issues gehad. Het is makkelijk om de software de schuld te geven, maar ik zou inderdaad ook bekabeling eens nalopen. Het mooie aan zo'n forum is: alles wordt overbelicht en we gaan ons met z'n allen druk maken om elk issue of klein geluidje. En ja, er gaan dingen stuk of werken soms niet en dat kan meerdere oorzaken hebben, maar het is makkelijk om dat op te blazen. (Wat overigens niks afdoet aan dat het vervelend is als jezelf toevallig ergens een storing in hebt)

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 11:48
drvt175 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:50:
[...]

[...]

AJO2024 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Nee hoor, ik heb gewoon trekhaak sinds aflevering nov24, en nog nooit issues gehad. Het is makkelijk om de software de schuld te geven, maar ik zou inderdaad ook bekabeling eens nalopen. Het mooie aan zo'n forum is: alles wordt overbelicht en we gaan ons met z'n allen druk maken om elk issue of klein geluidje. En ja, er gaan dingen stuk of werken soms niet en dat kan meerdere oorzaken hebben, maar het is makkelijk om dat op te blazen. (Wat overigens niks afdoet aan dat het vervelend is als jezelf toevallig ergens een storing in hebt)
Wel interessante observatie zo. Ik heb ook gesuggereerd om de kabelboom te vervangen. Zij zeiden, als het de kabelboom was dan had hij het überhaupt niet gedaan. Kan er over discusseren maar ik denk dan wel jullie (de garage) hebben hem eronder gezet en dus is dat het probleem.

Heb overigens ook het forum/topic benoemd waarin er mede Scenic rijders zijn die het wel- en niet ervaren.

The sky is the limit

• Tommi4444
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-02 22:20
TaxiGilbert schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:03:
Eindelijk! De app doet het weer bij mij...
[Afbeelding]
Van waar komt deze info?

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 13:54
Inmiddels een dikke maand onderweg in m'n Scenic.
Een paar kleine dingetjes die allemaal niet enorm hinderlijk zijn:
  • De app. Tja, wat zullen we er van zeggen. Traag, regelmatig storing, laadgeschiedenis 20-27 januari verdwenen, steeds opnieuw privacy weer bevestigen, beperkt qua functies. Een beetje wat iedereen wel ervaart. Maar op zich kan ik er prima mee leven. Heb er alleen last van als ik handmatig wil voorverwarmen en het dan net niet werkt. Gevolg is dat je dan in een koude auto stapt (oh jee!). Da's alles. Kelec als backup, die doet het vaak nog wel.
  • Na tig pogingen is het toch gelukt om Android Auto niet meer automatisch te laten opstarten. Het is me een beetje een raadsel wat daar nu voor heeft gezorgd. Telefoon meldt nog steeds wel "Verbinden met AA" als ik de kabel inplug, maar hij start gelukkig niet meer.
  • Soms moet je knopjes 2x indrukken voor er iets gebeurt. Dat geldt voor verschillende, willekeurige knopjes, fysiek en touch. Toch apart.
  • Soms lijken geluidjes ineens weer aan te staan terwijl ze in MyPerso uit staan. Later zijn ze toch weer uit. Gekkigheid.
  • De zitposities is toch niet helemaal lekker in te stellen. Ik heb, denk ik, na 4 weken m'n positie een beetje gevonden. En da's behoorlijk anders t.o.v. hoe ik eerder in auto's achter het stuur zat. Ik zit nu verder van het stuur en de rugleuning meer achterover. Wel incl. extra steun onder de bovenbenen. Nu is het acceptabel. De zitting zou langer moeten zijn, en ook kantelbaar.
  • Ik hoor boven de 100km/u een heel licht fluittoontje. Niet enorm storend.
  • Ghost braking. Al meermaals genoemd hier. Ik heb het ook wel eens maar vind het niet heel erg heftig. Ik heb centraal in m'n dashboard nu regelmatig de Auto Assist staan, om te zien wat hij meent waar te nemen. Soms zie je een auto even van de ene naar de andere baan flitsen. Misschien is het zoiets?
  • Climate control. Ik heb hem eigenlijk altijd op 20,5°C, sync en auto (middelste stand) staan. Toch lijkt het de ene keer vrij lang kil te blijven en de andere keer vrij lang warm.
  • Ik heb nu denk ik 2 of 3 keer gehad dat een laadpaal (normaal, 3 fase 11kW) niet goed lijkt te starten. Stekkers er weer allemaal uit, nog een poging, en dan werkt het wel weer.
Allemaal niet heel schokkend. Verder nog altijd zeer tevreden met deze fijne auto. Over 4 weken voor het eerst met de elektrische auto naar Oostenrijk. Ik heb een pas van MoveMove waarmee ik sowieso niet bij Tesla Superchargers kan laden. Privé dus ook maar een ANWB-pas geregeld. Verder zit ik ABRP al regelmatig te bekijken met verschillende variabelen ter voorbereiding :).
EasyJet schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:44:

Wel interessante observatie zo. Ik heb ook gesuggereerd om de kabelboom te vervangen. Zij zeiden, als het de kabelboom was dan had hij het überhaupt niet gedaan. Kan er over discusseren maar ik denk dan wel jullie (de garage) hebben hem eronder gezet en dus is dat het probleem.

Heb overigens ook het forum/topic benoemd waarin er mede Scenic rijders zijn die het wel- en niet ervaren.
Ik weet niet exact hoe het allemaal werkt maar volgens mij communiceren allerlei onderdelen in auto's met elkaar d.m.v. CAN-bus. Daarmee kun je juist storingen rare meldingen krijgen bij slechte bekabeling of bijv. een te hoge weerstand van bepaalde bedrading. Dan kan alles dus wel gewoon werken maar soms wel gekke storingen geven.

Disclaimer: Ik weet niet of ik het helemaal goed uitleg maar ik hoop dat de strekking duidelijk is ;).

[ Voor 58% gewijzigd door Wouter! op 29-01-2026 17:16 ]

• orionis1000
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:01
madhondt schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:42:
[...]

Toen ik mijn account (een jaar geleden) aanmaakte met een standaard paswoordregel, viel hij over het uitroepteken '!' in mijn paswoord. Toen ik dat weg liet, lukte het wel (ik gebruik wel nog '#'). Ik weet niet hoe de vinkjes toen werden weergegeven.
Ik heb " Test12345#" eens geprobeerd, maar nog steeds hetzelfde...
Ik heb een negatieve review achtergelaten op play store, hopelijk zien ze het en weten ze een oplossing, zonder me door te sturen naar concessie houder

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-02 16:31
ik kan al maanden niet inloggen, van alles geprobeerd maar geeft alleen maar aan fout opgetreden probeer opnieuw.
ook al negatieve review gegeven maar dat zal niet helpen,
ik durf niet helemaal opnieuw te beginnen met nieuw account want ben bang dat Kelec straks ook niet meer werkt.
een app is als je ver gaat reizen wel heel handig, al meer gehad dat na 5 min de lader stopte dan ga je terug en plug je opnieuw maar als je na 20min bij de auto komt er hij staat nog op 10% dan baal je wel hoor.
hopelijk gaat de Renault app ooit nog werken maar heb er een hard hoofd in.

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:07
Wouter! schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:56:
Inmiddels een dikke maand onderweg in m'n Scenic.

Allemaal niet heel schokkend. Verder nog altijd zeer tevreden met deze fijne auto. Over 4 weken voor het eerst met de elektrische auto naar Oostenrijk. Ik heb een pas van MoveMove waarmee ik sowieso niet bij Tesla Superchargers kan laden. Privé dus ook maar een ANWB-pas geregeld. Verder zit ik ABRP al regelmatig te bekijken met verschillende variabelen ter voorbereiding :).

[...]
Niet bang voor zijn. Stelt echt helemaal niks voor. Met 2/3 x laden ben je daar.

• B R M
[...]

Nee. Ik heb de optie verwisselbare trekhaak sinds 2014 2024. Rij maandelijks met een aanhanger, nog nooit een issue gehad.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:15
Over 4 weken voor het eerst met de elektrische auto naar Oostenrijk. Ik heb een pas van MoveMove waarmee ik sowieso niet bij Tesla Superchargers kan laden. Privé dus ook maar een ANWB-pas geregeld. Verder zit ik ABRP al regelmatig te bekijken met verschillende variabelen ter voorbereiding :).
ABRP is fijn in het begin maar na verloop van tijd zal je zien dat het eigenlijk niet nodig is. ;)
Buiten dat, er kan zoveel gebeuren onderweg, files, omleidingen, ongeplande sanitaire stops, slecht weer, en ga zo maar door, wat een geplande rit in ABRP de nek om kan draaien. De auto heeft trouwens zelf al een fijn systeem voor lange ritten. Jammer dat je niet bij Tesla kan laden, maar goed, mogelijkheden te over.
https://www.schnellladepark.app/live/index.php kan ook handig zijn om even vooruit een overzicht te hebben.
En er zal vast wel het e.e.a. te vinden zijn in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

• Jeroenvr72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:58

Jeroenvr72

Windsurfer, golfer

Zjanzjak schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:05:
[...]

ABRP is fijn in het begin maar na verloop van tijd zal je zien dat het eigenlijk niet nodig is. ;)
Buiten dat, er kan zoveel gebeuren onderweg, files, omleidingen, ongeplande sanitaire stops, slecht weer, en ga zo maar door, wat een geplande rit in ABRP de nek om kan draaien. De auto heeft trouwens zelf al een fijn systeem voor lange ritten. Jammer dat je niet bij Tesla kan laden, maar goed, mogelijkheden te over.
https://www.schnellladepark.app/live/index.php kan ook handig zijn om even vooruit een overzicht te hebben.
En er zal vast wel het e.e.a. te vinden zijn in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Je kunt een account aanmaken bij Tesla, zonder abonnement, en dan gewoon laden daar indien nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroenvr72 op 30-01-2026 09:25 ]

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-02 14:01
[list]
• De app. Tja, wat zullen we er van zeggen. Traag, regelmatig storing, laadgeschiedenis 20-27 januari verdwenen, steeds opnieuw privacy weer bevestigen, beperkt qua functies. Een beetje wat iedereen wel ervaart. Maar op zich kan ik er prima mee leven. Heb er alleen last van als ik handmatig wil voorverwarmen en het dan net niet werkt. Gevolg is dat je dan in een koude auto stapt (oh jee!). Da's alles. Kelec als backup, die doet het vaak nog wel.
Wat je kunt doen als je via de app de verwarming niet aan kunt zetten is via de normale afstandsbediening de deuren even van het slot afhalen en daarna weer op slot doen. Daardoor wordt de auto wakker en kune je vaak daarna wel de verwarming aanzetten.

• TaxiGilbert
Zjanzjak schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:05:
[...]

Niet bij Tesla laden? Ik laad altijd bij Tesla (of Ionity) bij lange ritten...

• TaxiGilbert
Renault BeLux

• hkonin02
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-02 14:37
Ik laad tijdens vakanties altijd via de Tesla APP en ik abonneer me via Renault app altijd bij Ionity. Bij mijn account, mobilize charge pass, abo afsluiten voor 5 EUR / maand; per maand opzegbaar. Kun je ook een pasje aanvragen, wat heel handig werkt bij Ionity! Dit is uiteraard alleen handig voor prive rijders.

• Zjanzjak
Jeroenvr72 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:00:
Je kunt een account aanmaken bij Tesla, zonder abonnement, en dan gewoon laden daar indien nodig.
TaxiGilbert schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:13:
Niet bij Tesla laden? Ik laad altijd bij Tesla (of Ionity) bij lange ritten...
Heren, even opletten. ;)
Wouter laad niet bij Tesla (ik heel veel als ik naar Frankrijk ga), ik denk vanwege de laadpas van zijn werk.

• MrEd79
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02 13:34
Zjanzjak schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:52:
[...]

[...]

Heren, even opletten. ;)
Wouter laad niet bij Tesla (ik heel veel als ik naar Frankrijk ga), ik denk vanwege de laadpas van zijn werk.
Ik kon mijn lease laadpas van TravelCard als betaalmethode toevoegen in de Tesla app. Op die manier kan ik bij elke Tesla laadstation op kosten van de zaak laden.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-02 15:36
MrEd79 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Ik kon mijn lease laadpas van TravelCard als betaalmethode toevoegen in de Tesla app. Op die manier kan ik bij elke Tesla laadstation op kosten van de zaak laden.
Same. Ik laad 100% met 1 zakelijke laad pas/druppel van Travelcard en die is gekoppeld aan de Tesla App, Fastned etc.
Als ik hier en voor al ook bij het "Lange ritten met elektrische auto in Europa" Forum lees dat men 10 apps en abonnenten nodig heeft, ben ik zo blij met deze zakelijke elektrische auto.
Voor Snelladen is mijn voorkeur momenteel Fastned vanwege de Autocharge functie die de Scenic wel ondersteunt.

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
bleufred1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Same. Ik laad 100% met 1 zakelijke laad pas/druppel van Travelcard en die is gekoppeld aan de Tesla App, Fastned etc.
Als ik hier en voor al ook bij het "Lange ritten met elektrische auto in Europa" Forum lees dat men 10 apps en abonnenten nodig heeft, ben ik zo blij met deze zakelijke elektrische auto.
Voor Snelladen is mijn voorkeur momenteel Fastned vanwege de Autocharge functie die de Scenic wel ondersteunt.
Dat heeft natuurlijk niet zoveel met zakelijk of privé te maken, maar met kosten. Men heeft meerdere laadpassen omdat je dan (veel) goedkoper kan laden. Daar hoef je met een zakelijke laadpas niet zoveel over na te denken dus dan kun je gewoon 1 pas gebruiken.

Je kunt privé ook bijvoorbeeld gewoon een Shell pas nemen en dan kun je ook overal laden.

• Zjanzjak
MrEd79 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:08:
Hoe goedbedoeld ook, maar zeg dat tegen @Wouter!. ;)
Ik als privérijder moet alles zelf betalen en maak gewoon gebruik van de Tesla app sinds de invoering van Tesla dat je als non Tesla rijder kon laden bij bepaalde Tesla SuperChargers.

Maar goed, voor dit soort onderwerpen kunnen we beter doorgaan in;
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Of;
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
Vandaag OPD laten activeren. Weer lekker rijden zoals bij mijn vorige auto.
Kijken of we na 1 jaar weer kunnen wennen aan het niet meer hoeven remmen ;)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-02 16:31
hoe kun je de mobilize laadpas beheren als je app het niet meer doet, zit al poos zonder maar besefte me dat ik met de app de laadpas beheerde,
hoe zet je die aan en uit ?

• Wouter!
Volgens mij had ik erbij verteld dat ik dus privé een ANWB-pas heb besteld om wél (via de app) bij Tesla te kunnen laden, toch? :)

Ik ben trouwens ook niet bang of bezorgd over de langere rit. Dat komt vast wel goed. Ik ben vooral benieuwd, na altijd in een brandstofauto te hebben gereden. Dus probeer via o.a. ABRP een beetje gevoel te krijgen bij hoe de rit in de praktijk zou kunnen gaan. Ik pin me er echt niet op vast want ik zit ook nog met twee kids van 4 en 7 die sowieso roet in welke ritplanning dan ook zullen gooien :D.

Edit: Net nog geprobeerd Mobilize via de Renault App aan te vragen. Creditcard gekoppeld, alle gegevens ingevuld maar bij de bevestiging in de laatste stap verschijnt een foutmelding ... :? ("Er is iets fout gegaan")

Edit2: Gisteren reed ik door Duitsland. Ik heb grote stukken 155 gereden en het laatste half uur 165. Op een rit van zo'n 170km vertrok ik met 83% accu en kwam ik aan met 13%. Bij vertrek voorspelde Google Maps 27% op de bestemming maar dat liep dus gedurende de rit logischerwijs behoorlijk terug. Ik vertel dit even als context, i.v.m. het volgende: ik kwam gisterenavond dus aan met 13%. De laadpaal was bezet dus ik kon niet meteen laden. Vanochtend stond hij nog maar op 4% en toen ik naar de paal reed zakte hij meteen naar 3%. Tussendoor heeft er niks voorverwarmd. Is 10% verlies in een nachtje niet een beetje veel? Of is het misschien een soort na-ijl-effect van de rit van gisteren? Herkent iemand dit?

[ Voor 49% gewijzigd door Wouter! op 31-01-2026 19:36 ]

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
Morkie69 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:03:
Vandaag OPD laten activeren. Weer lekker rijden zoals bij mijn vorige auto.
Kijken of we na 1 jaar weer kunnen wennen aan het niet meer hoeven remmen ;)
Wel jammer dat het niet standaard AAN staat, dat bij elke trip het weer moet activeren. Ook pas alleen als je vooruit rijdt (niet bij starten of achteruit rijden) rare jongens die Fransen. 8)7

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• Zjanzjak
Iets verlies, heel soms.
Wouter! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:56:
Is 10% verlies in een nachtje niet een beetje veel?
Maar dit is inderdaad iets te veel van het goede, als ik het mij goed kan heugen was 3% het meeste wat ik, ooit, ineens 'kwijt' was. De keren dat dat gebeurde vond meestal plaats in de wat koudere maanden.
Wouter! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:56:
Of is het misschien een soort na-ijl-effect van de rit van gisteren?
Kan. En wellicht de lage temperaturen nu buiten.
Zou het even monitoren.

• Pat S
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 02-02 00:02
Even een vraag voor jullie, ik zie sinds 1/02/2026 ineens in android mijn voertuig laden, wat eindelijk dus werkt...of heb ik een toevalstreffer hier nu vandaag, gisteren was het er nog niet bij mij in ieder geval...en 2de vraag heeft iemand van jullie al de V2G of V2L functie gekregen in een Scenic van 2024 met 22kw lader?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58YoR1FwRNWh6WUNzL833BR3af8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0t33xryXvXryzEf2Os9MSxg.jpg?f=fotoalbum_large

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:29
Pat S schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:44:
Even een vraag voor jullie, ik zie sinds 1/02/2026 ineens in android mijn voertuig laden, wat eindelijk dus werkt...of heb ik een toevalstreffer hier nu vandaag, gisteren was het er nog niet bij mij in ieder geval...en 2de vraag heeft iemand van jullie al de V2G of V2L functie gekregen in een Scenic van 2024 met 22kw lader?
[Afbeelding]
Ik zie dat altijd al in de app staan. Werkt altijd.

En nee, MY2024 heeft geen bidirectionele lader. V2G of V2L zal alleen voor de nieuwste types werken.

• Tommi4444
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-02 22:20
Pat S schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:44:
[Afbeelding]
Er was blijkbaar een probleem met de combinatie Android en nederlands als ingestelde taal. Dit werd vorige week eindelijk, na meer da een jaar, opgelost.

• Wouter!
V2G kan/mag in Nederland nog helemaal niet, toch?
V2L is geinig en er zal vast een keer een situatie zijn waarin het ineens handig blijkt te zijn, maar ik zie nu nog niet direct waar ik dat heel structureel voor zou willen gebruiken. Ik vond het zeker niet waard om die stekker à 200 Euro mee te bestellen (zeker niet omdat er vast een véél goedkoper alternatief is).

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:52
Wouter! schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:48:
V2G kan/mag in Nederland nog helemaal niet, toch?
V2L is geinig en er zal vast een keer een situatie zijn waarin het ineens handig blijkt te zijn, maar ik zie nu nog niet direct waar ik dat heel structureel voor zou willen gebruiken. Ik vond het zeker niet waard om die stekker à 200 Euro mee te bestellen (zeker niet omdat er vast een véél goedkoper alternatief is).
V2G is een lastig iets qua regelgevinbg. Als je bijvoorbeeld een Sigenergy batterij hebt met een DC laadmodule dan kan je prima vanuit de auto naar het net leveren. Dit gaat dan door de omvormer van de thuisbatterij, en is dus feitelijk V2G, maar via de thuisbatterij. ;)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• mikeyfire643
  • Laatst online: 18:36
In mijn nieuwe scenic blijft de adaptive snelheidsbegrenzer niet aan staan, elke keer als ik in de auto kom is deze functie uit? (De functie waarbij er een vierkantje met een A staat bij de verkeersborden)

Hebben jullie de zelfde ervaring? Of is dit een mooie bug?

• Zjanzjak
mikeyfire643 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:10:
In mijn nieuwe scenic blijft de adaptive snelheidsbegrenzer niet aan staan, elke keer als ik in de auto kom is deze functie uit? (De functie waarbij er een vierkantje met een A staat bij de verkeersborden)

Hebben jullie de zelfde ervaring? Of is dit een mooie bug?
Dus dat je opnieuw de snelheid moet instellen als je weer gaat rijden bedoel je dan?
Als dat zo is, dan is het geen bug maar is dat gewoon zo.

• mikeyfire643
Zjanzjak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:28:
[...]

Dus dat je opnieuw de snelheid moet instellen als je weer gaat rijden bedoel je dan?
Als dat zo is, dan is het geen bug maar is dat gewoon zo.
Nee de functie gaat uit en dan moet elke keer onder instellingen dat weer aanzetten.

• Dendrowen
mikeyfire643 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Nee de functie gaat uit en dan moet elke keer onder instellingen dat weer aanzetten.
Kan ook door de bord-knop ingedrukt te houden.

• mikeyfire643
Dendrowen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:02:
[...]

Kan ook door de bord-knop ingedrukt te houden.
Dankje! _/-\o_

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:52
Het verbaast mij meer dat mensen dit gebruiken. De hoeveelheid borden die verkeerd gelezen worden is bij mij nog atlijd enorm... Ben wat dat betreft blij dat het uit staat/kan :)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Dendrowen
djrednas schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:49:
[...]

Het verbaast mij meer dat mensen dit gebruiken. De hoeveelheid borden die verkeerd gelezen worden is bij mij nog atlijd enorm... Ben wat dat betreft blij dat het uit staat/kan :)
Op de snelweg is het inderdaad een drama. Het lijkt wel alsof hij de matrixborden ook opslaat voor later ofzo.

In Frankrijk werkte het wel heel goed.

• mikeyfire643
Dendrowen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Op de snelweg is het inderdaad een drama. Het lijkt wel alsof hij de matrixborden ook opslaat voor later ofzo.

In Frankrijk werkte het wel heel goed.
Ik kom van Ford, daar was het in Nederland ook slechter dan in Duitsland. Na een update was het opeens een stuk beter en begreep het systeem bijvoorbeeld 130 km/h na 19:00.

Ga het testen, Mogelijk staat daarom bij Renault meteen uit :+ .

• Wouter!
[...]

Ik dacht precies hetzelfde. Ik zet dat echt altijd z.s.m. uit :D.

• Zjanzjak
mikeyfire643 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:36:
Ik zit al vanaf dag 1 in het Renault Megane E Tech topic hier op Tweakers en later vanaf dag 1 in dit topic mee te lezen en het is zeer zelden dat iemand tevreden was/is over deze functie, bijna niemand gebruikt het dus ik dacht 'hij zal vast niet dat bedoelen'.... verkeerd gedacht dus. :P

Succes met testen. ;)

• mikeyfire643
Zjanzjak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:30:
[...]

Ik zit al vanaf dag 1 in het Renault Megane E Tech topic hier op Tweakers en later vanaf dag 1 in dit topic mee te lezen en het is zeer zelden dat iemand tevreden was/is over deze functie, bijna niemand gebruikt het dus ik dacht 'hij zal vast niet dat bedoelen'.... verkeerd gedacht dus. :P

Succes met testen. ;)
Laat ik nou net naar Frankrijk een trip hebben. _/-\o_

• Zjanzjak
mikeyfire643 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:31:
Laat ik nou net naar Frankrijk een trip hebben. _/-\o_
Succes! Vooral als je op de tolwegen/snelwegen langs afritten komt van tankstations/parkeerplekken. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0doN2DllOfb0jR_IieMs_dOQSj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXodYb3HPsVJwrMsSbrPT8mn.jpg?f=fotoalbum_large

Bij sommige heb je zelfs een paar borden achter elkaar, eerst 90, dan 70 en dan 30.

• FaBioTh
  • Niet online
[...]

het verbaast me eigenlijk dat het niet goed werkt bij jullie, ik heb echt amper last van verkeerde herkenning. Zal uiteraard liggen in het gebied wat je rijdt maar de combi van data van nav + borden lezen werkt hier echt prima.

• mikeyfire643
Zjanzjak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:49:
[...]

Succes! Vooral als je op de tolwegen/snelwegen langs afritten komt van tankstations/parkeerplekken. :P

[Afbeelding]

Bij sommige heb je zelfs een paar borden achter elkaar, eerst 90, dan 70 en dan 30.
Het onderbord zou wel goed herkend moeten worden, want anders krijg je dat je van 120 opeens naar 30 gaat |:( . We gaan het zien!

• Dendrowen
mikeyfire643 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:16:
[...]

Het onderbord zou wel goed herkend moeten worden, want anders krijg je dat je van 120 opeens naar 30 gaat |:( . We gaan het zien!
Wat ik merk is dat hij bij grote een snelheidsdaling niet altijd de nieuwe snelheid overneemt. Zal wel een veiligheids dingetje zijn.

• Zjanzjak
mikeyfire643 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:16:
Dendrowen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:36:
Wat ik merk is dat hij bij grote een snelheidsdaling niet altijd de nieuwe snelheid overneemt. Zal wel een veiligheids dingetje zijn.
Het kwam bij menig Megane E Tech rijder dus wel voor, werd ook flink over gemekkerd (ik volg 3 fora aangaande de Megane E Tech en een stuk of 5 (inter)nationale facebook groepen van de Megane E Tech).

Misschien in de tussentijd ietwat verbeterd, maar ook in dit topic lees ik dat mensen het niet aan zetten.
Maar goed, zoals gezegd, afwachten wat de ervaringen zullen zijn na de Frankrijk trip van mikeyfire643. 8)

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:01
Of door het heveltje links op het stuur naar boven of naar beneden te bewegen

• B R M
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufAqMhAsXY5oeGEXI5E62_VhG74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RT7pIG53ZCTp4w9dfMs2BL9.jpg?f=fotoalbum_large
Sinds zaterdag krijg ik om de paar minuten deze melding. Zover ik kan zien is alles geüpdatet. Iemand die weet hoe ik dit fix ?

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:01
Weet iemand of de Scenic in slaap valt? Ik sluit mijn laadpaal aan en vertel tegen de laadpaal dat hij pas na 10 uur 's-avonds moet beginnen met laden.

Veelal gaat dit goed, maar soms weigert hij te laden. Ik heb het idee dat de tijdsduur tussen het aansluiten van de laadpaal (stilstaan van de auto op de oprit) en het daadwerkelijk starten met laden te lang is.

Wanneer ik de kabel loshaal en hem er opnieuw insteek start het laden. Dit is uiteraard niet de bedoeling ;)

[ Voor 3% gewijzigd door aard01 op 03-02-2026 12:52 ]

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:38
Geen idee of de auto in slaap valt. Wij doen het andersom: in de auto heb ik geprogrammeerd dat ie 's nachts moet laden (gedurende drie uur), de laadkabel wordt dan naar behoefte 's avonds ingestoken. Dit werkt bij ons altijd.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

• Zjanzjak
morgoth924 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:14:
Geen idee of de auto in slaap valt. Wij doen het andersom: in de auto heb ik geprogrammeerd dat ie 's nachts moet laden (gedurende drie uur), de laadkabel wordt dan naar behoefte 's avonds ingestoken. Dit werkt bij ons altijd.
Daar hoef je dan toch geen programma voor aan te maken als het naar behoefte is. Die programma's zijn er naar mijn inzien dat je er verder geen omkijken naar hebt. Niet dat je nog even de kabel moet insteken.
Zo zou het ook moeten zijn.
Kan me nog herinneren dat het een tijd lang niet werkte bij de Megane op deze manier en Renault het met een update opgelost zou hebben, maar klaarblijkelijk speelt het nu weer.

• morgoth924
Dat programma is er om de auto pas 's nachts te laten starten met laden. 's Avonds draait hier nog wel eens een wasmachine of vaatwasser, dat tegelijkertijd met laden van de auto zou onze stroom veel duurder maken (capaciteitstarief België).

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:40
aard01 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:51:
Weet iemand of de Scenic in slaap valt? Ik sluit mijn laadpaal aan en vertel tegen de laadpaal dat hij pas na 10 uur 's-avonds moet beginnen met laden.

Veelal gaat dit goed, maar soms weigert hij te laden. Ik heb het idee dat de tijdsduur tussen het aansluiten van de laadpaal (stilstaan van de auto op de oprit) en het daadwerkelijk starten met laden te lang is.

Wanneer ik de kabel loshaal en hem er opnieuw insteek start het laden. Dit is uiteraard niet de bedoeling ;)
Electrical Engine update heb je waarschijnlijk nog niet gehad? Even bij de dealer laten installeren.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:17

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Die snelheids limiet herkenning gebruik ik ook nooit. Komt misschien ook omdat ik bijna altijd zo'n 10kmh boven max snelheid rijd. Als het rustig op de snelweg is ook vaak 120kmh.

En ik irriteer me al flink aan de dagelijkse ghost braking van de bots detectie. Als de auto dan ook nog eens bij elk (mogelijk onjuiste gedecteerd) verkeersbord in de remmen gaat... :P

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Dendrowen
Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:38:
Die snelheids limiet herkenning gebruik ik ook nooit. Komt misschien ook omdat ik bijna altijd zon 10kmh boven max snelheid rijd. Als het rustig op de snelweg is ook vaak 120kmh.

En ik irriteer me al flink aan de dagelijkse ghost braking van de bots detectie. Als de auto dan ook nog eens bij elk (mogelijk onjuiste gedecteerd) verkeersbord in de remmen gaat... :P
120km/h boven de maximum snelheid!? :/

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

aard01 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:51:
Ik heb ooit 1x de laad programmering van de Scenic zelf gebruikt. Maar dat werkte ook niet... Aangeven dat je bv om 7:15 vertrek en dan zou de auto op tijd moeten beginnen met laden.... niet dus! Ik stap 's ochtends in de auto en zie dat deze maar geladen heeft tot 40% oid. Moest ik alsnog onderweg aan de snellader. Ik wil best mijn steentje bijdragen door pas 's avonds laat of 's nachts te beginnen met laden maar dan moet het systeem wel 100% goed werken.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Dendrowen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:43:
[...]

Dat schiet tenminste op!

• Dendrowen
Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:45:
[...]

Ik heb ooit 1x de laad programmering van de Scenic zelf gebruikt. Maar dat werkte ook niet... Aangeven dat je bv om 7:15 vertrek en dan zou de auto op tijd moeten beginnen met laden.... niet dus! Ik stap ' 's ochtends in de auto en zie dat deze maar geladen heeft tot 40% oid. Moest ik alsnog onderweg aan de snellader. Ik wil best mijn steentje bijdragen door pas 's avonds laat of 's nachts te beginnen met laden maar dan moet het systeem wel 100% goed werken.
Een echte laadpaal is me iets te duur, vooral omdat ik officieel geen kabel over mijn stoep mag leggen. Voor nu gebruik ik de 16a lader op een eigen groep met een zigbee schakelaar (rating 20a) die ik aanstuur via home assistant. Werkt perfect en ik heb ook een automatisering die kijkt naar mijn dynamische prijzen, zonne energie en agenda. Edit: en wekker op mijn telefoon.

• sugarcube
Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:45:
[...]

Ik heb ooit 1x de laad programmering van de Scenic zelf gebruikt. Maar dat werkte ook niet... Aangeven dat je bv om 7:15 vertrek en dan zou de auto op tijd moeten beginnen met laden.... niet dus!
je moet niet alleen vertrek uur ingeven, maar ook laad uren. bijvoorbeeld van 01:00 - 05:00.

• Zjanzjak
morgoth924 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:28:
Dat programma is er om de auto pas 's nachts te laten starten met laden. 's Avonds draait hier nog wel eens een wasmachine of vaatwasser, dat tegelijkertijd met laden van de auto zou onze stroom veel duurder maken (capaciteitstarief België).
Dat begreep ik.
Wat ik niet begrijp is dat je de laadkabel naar behoefte insteekt bij een programma.
Het hele idee achter programmeren is dat je de kabel ten alle tijde ingestoken kan houden, het laadprogramma regelt de rest.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

sugarcube schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:16:
[...]

je moet niet alleen vertrek uur ingeven, maar ook laad uren. bijvoorbeeld van 01:00 - 05:00.
Dat snap ik, ik had hem ingesteld van 22:00 tot 8:00 met een vertrek tijd om 7:20. Ik neem aan dat de auto dan zelf bepaald wanneer hij begint met laden en daarbij kijkt naar huidige soc en ingestelde max percentage? Of start hij dan altijd om 22:00?

Als ik maar 20% bij hoef te laden heb ik liever dat de auto zo laat mogelijk gaat laden. Of werkt het zo niet?

Maar goed die keer had het iig niet gewerkt. En dan ben je niet snel geneigd het nogmaals te proberen. Maar ik zou het een keer in het weekend kunnen proberen wanneer ik toch niet (ver) met de auto hoef.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:37
Chaoss schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 00:10:
[...]

Dat snap ik, ik had hem ingesteld van 22:00 tot 8:00 met een vertrek tijd om 7:20. Ik neem aan dat de auto dan zelf bepaald wanneer hij begint met laden en daarbij kijkt naar huidige soc en ingestelde max percentage? Of start hij dan altijd om 22:00?

Als ik maar 20% bij hoef te laden heb ik liever dat de auto zo laat mogelijk gaat laden. Of werkt het zo niet?

Maar goed die keer had het iig niet gewerkt. En dan ben je niet snel geneigd het nogmaals te proberen. Maar ik zou het een keer in het weekend kunnen proberen wanneer ik toch niet (ver) met de auto hoef.
Nee het werkt een beetje ongelukkig. In jouw voorbeeld zou hij altijd om 22:00 beginnen met laden en dan tot het max ingestelde percentage doorgaan. Die vertrektijd van 7:20 is eigenlijk alleen van belang voor het klimaatprogramma. Maar er moet wel een programma actief zijn anders werken die oplaadtijden ook niet.

• morgoth924
Zjanzjak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:27:
[...]

Dat begreep ik.
Wat ik niet begrijp is dat je de laadkabel naar behoefte insteekt bij een programma.
Het hele idee achter programmeren is dat je de kabel ten alle tijde ingestoken kan houden, het laadprogramma regelt de rest.
Als de wagen nog meer dan 20% over heeft bij thuiskomst, en we geen lange ritten in het vooruitzicht hebben, steken we hem bv. niet in. Als er bijgeladen moet worden, steken we hem in bij thuiskomst. Door het programma in de auto wordt er pas 's nachts geladen ipv ogenblikkelijk. Er wordt dus zeker niet elke nacht geladen. Zie het als uitgestelde start ...

[ Voor 3% gewijzigd door morgoth924 op 04-02-2026 08:37 ]

• Wouter!
Ik heb het idee dat mijn armsteun ineens wel heel makkelijk heen-en-weer schuift. Er zat toch eerder een soort "weerstand" in de achterste (en voorste?) stand om hem op z'n plek te houden? Of heb ik me dat eerder verbeeld?

Verder heeft mijn vriendin op één van haar werklocaties een laadpaal die steeds 5 minuutjes lijkt te laden, en daarna ineens niet meer ... en vervolgens na een kwartier, of na een uur of zo (lijkt willekeurig) toch ineens weer spontaan begint te laden tot de ingestelde max. Heeft iemand dat al eens meegemaakt?

• mikeyfire643
Wouter! schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:33:
Verder heeft mijn vriendin op één van haar werklocaties een laadpaal die steeds 5 minuutjes lijkt te laden, en daarna ineens niet meer ... en vervolgens na een kwartier, of na een uur of zo (lijkt willekeurig) toch ineens weer spontaan begint te laden tot de ingestelde max. Heeft iemand dat al eens meegemaakt?
Grote laadlocatie? Mogelijk loadbalancing. Als hij wel gewoon gaat laden daarna is hij niet in een failed state.

• victor3420
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09-02 14:09
Zo, net terug van een trip naar Oostenrijk met de Scenic e-Tech, esprit alpine versie. Mijn eerste lange trip met de auto die ik sinds november '25 heb en mijn eerste lange trip met een EV in het algemeen. Moet zeggen dat het al met al prima bevallen is. Tuurlijk, je bent wat langer onderweg t.o.v. de 'oude' benzine auto, maar moet zeggen dat ik het ook wel weer relaxt vond.

Ik was overigens niet laaiend enthousiast over de voorgestelde laadstops van de ingebouwde navi. Hij gaf bijvoorbeeld regelmatig aan dat ik tot 3% leeg moest rijden wat ik persoonlijk niet aandurfde :D. Zal misschien ook te maken hebben met het feit dat het hele EV gebeuren nieuw is voor mij. Ook is mijn ervaring dat op het moment dat je niet meer de aangeven route volgt (ik wilde over Wurzburg ipv Stuttgart) hij hier erg veel moeite mee leek te hebben en ik überhaupt geen voorgestelde laadstops meer kreeg. Het zelf toevoegen van een laadstop werkt dan weer wel vlekkeloos, dus een enorm probleem is het niet.

Tot slot is het hier een aantal keer over sneeuwkettingen gegaan. Ik heb persoonlijk deze aangeschaft: https://www.anwb.nl/webwi...opvlakkettingen-235-45r20. Dit zijn loopvlakkettingen die niet achter het wiel gaan, dus geschikt voor de Scenic. Uiteindelijk niet nodig gehad maar thuis wel een keer omgelegd om te testen, werkte erg eenvoudig.

• Scale
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:54
Ook net terug uit Oostenrijk, had de auto net een maand.
Ik maakte vaak zelf routes met de ionity app om die dan naar de navi te sturen, het scheelde nogal in laad kosten door een abonnement te nemen voor een maandje.

Ik had geen kettingen gekocht omdat ik ze eigenlijk nooit nodig heb. Nou je raad het al deze keer wel :D
Kreeg een tip van een Oostenrijker om achterste voren te rijden en verrek zonder problemen naar het appartement kunnen rijden.

• Zjanzjak
Wouter! schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:33:
Heeft iemand dat al eens meegemaakt?
Nog nooit. Ook nog nooit ergens wat over gelezen eerlijk gezegd. Maar wat al genoemd werd, misschien load balancing? Waar was dit precies?

Edit;
Lees net dit bericht van de VER:

Let op indien je gebruik maakt van publieke laadpalen in de provincie Utrecht: in de maand februari testen diverse aanbieders een aanscherping van het netbewust laden.
Tijdens spitstijden op het elektriciteitsnet (16:00 tot 21:00 uur) wordt het laadvermogen verder verminderd, en mogelijk soms tijdelijk onderbroken.
Het merendeel van de laadsessies is over de nacht heen en zal effectief weinig merken van het netbewust laden aangezien er ‘s nachts genoeg bijgeladen wordt.
Bij het pauzeren van laadsessies kan je mogelijk berichten krijgen van de app van je auto dat het laden is gestopt. Het laden zal echter iets later automatisch weer verder gaan, ladende auto’s kunnen helaas geen goed onderscheid maken tussen het pauzeren of het stoppen van het laden.
Een klein deel van de elektrische auto’s zal mogelijk problemen ervaren door dit netbewust laden. Voor deze situaties, en indien je voorrang wilt bij het laden hebben diverse laadpaalbeheerders een mogelijkheid je af te melden van het netbewust laden. Je vindt deze ‘opt-out’ mogelijkheid via de QR code op de laadpaal. In de app ban je laadpasaanbieder is deze afmeldmogelijkheid nog niet aanwezig.
Als VER horen we graag jullie ervaringen met dit netbewust laden, zowel de positieve als negatieve ervaringen. Meldt ons eventuele problemen (of juist geen problemen!) op: netbewustladen@evrijders.nl

[ Voor 71% gewijzigd door Zjanzjak op 04-02-2026 17:56 ]

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:58
Hebben meer mensen last ervan dat de Google maps koppeling met Renault is vervallen. Ik kan in ieder geval in Google Maps niet meer aangeven om de bestemming naar de Renault te sturen.. Terwijl Renault wel nog als elektrische auto in Google maps op de telefoon staat. Pfff wat een amateuristisch gedoe als je dat met Tesla vergelijkt......

• Zjanzjak
RogerSch schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:42:
Hebben meer mensen last ervan dat de Google maps koppeling met Renault is vervallen. Ik kan in ieder geval in Google Maps niet meer aangeven om de bestemming naar de Renault te sturen.. Terwijl Renault wel nog als elektrische auto in Google maps op de telefoon staat. Pfff wat een amateuristisch gedoe als je dat met Tesla vergelijkt......
Ehm, dat is nieuw voor mij, kan niet vanuit Google Maps direct naar de auto sturen, wel naar mijn telefoon en vanuit daar, net als jij, naar de auto. Bij mij heeft dat iig nog nooit gewerkt in de dik 3 jaar dat ik met dit systeem rijd. Vind het trouwens verre van amateuristisch maar goed, ieder zijn mening.

• Wouter!
Het voorval met het laden heeft zich nu 3x voorgedaan bij dezelfde laadpaal in Almelo. Verder vooralsnog niet.

Ik zal haar eens vragen of er niet iets over load balancing op de paal staat. Bij de paal hier in de straat (Allego) staat ook iets over laden met een Renault Zoë (specifiek benoemd) tijdens bepaalde piekuren.

• Zjanzjak
Wouter! schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:47:
Het voorval met het laden heeft zich nu 3x voorgedaan bij dezelfde laadpaal in Almelo. Verder vooralsnog niet.

Ik zal haar eens vragen of er niet iets over load balancing op de paal staat. Bij de paal hier in de straat (Allego) staat ook iets over laden met een Renault Zoë (specifiek benoemd) tijdens bepaalde piekuren.
Misschien eigenlijk iets meer voor het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 topic, maar heb je ook een adres van die specifieke locatie in Almelo?

• FaBioTh
  • Niet online
Werkt hier nog prima, je moet wel wat settings aanpassen in Google om dit werkend te krijgen (ik had het eerst ook niet). Volgens mij was dat apparaat locatie delen op altijd zetten in instellingen. En onder voertuigen (maar dat was al sinds ik ingelogd ben in Google in de Renault) moet je daar je eigen auto zien staan. Deze combi zorgt er voor mij voor dat ik dit kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cekcg5MgdahP2L61l-iBTPnQlrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TeQMNtB2r2BwLbGzWTyBSogN.png?f=fotoalbum_large

• Wouter!
Zjanzjak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:07:
[...]

Misschien eigenlijk iets meer voor het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 topic, maar heb je ook een adres van die specifieke locatie in Almelo?
Nou, ja en nee, want vooralsnog is het niet duidelijk of het aan auto of laadpaal ligt. Maar ik snap wat je bedoelt.

Het is een laadpaal bij een school in Almelo. Ik zie nu dat hij niet in Google Maps of ABRP staat. Na wat verder googelen zie ik dat het iets van E-flux is. Ik heb het idee dat het geen normale openbare laadpaal is 8)7. Na ja, daar zal het allemaal wel iets mee te maken hebben dan. Als het zich ergens anders ook voordoet dan laat ik het wel weten.

• Zjanzjak
FaBioTh schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:03:

Werkt hier nog prima, je moet wel wat settings aanpassen in Google om dit werkend te krijgen (ik had het eerst ook niet). Volgens mij was dat apparaat locatie delen op altijd zetten in instellingen. En onder voertuigen (maar dat was al sinds ik ingelogd ben in Google in de Renault) moet je daar je eigen auto zien staan. Deze combi zorgt er voor mij voor dat ik dit kan doen.
Huh? Is dit een screenshot vanaf je laptop/pc? Ik krijg dat alleen maar op mijn telefoon voor elkaar.
Met geen mogelijkheid vanaf mijn laptop namelijk.

• FaBioTh
  • Niet online
Zjanzjak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:29:
[...]

Huh? Is dit een screenshot vanaf je laptop/pc? Ik krijg dat alleen maar op mijn telefoon voor elkaar.
Met geen mogelijkheid vanaf mijn laptop namelijk.
Telefoon inderdaad, maps op desktop (web app) weet gek genoeg niks van mijn auto, kan het niet eens instellen.

P.s. kan overigens wel vanaf laptop naar mn mobiel sturen en dan naar de auto, omslachtig maar goed dat is een werkende route.

[ Voor 14% gewijzigd door FaBioTh op 05-02-2026 15:21 ]

• Zjanzjak
FaBioTh schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:19:
P.s. kan overigens wel vanaf laptop naar mn mobiel sturen en dan naar de auto, omslachtig maar goed dat is een werkende route.
Ja dat wist ik. ;)

Maar:
FaBioTh schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:19:
Telefoon inderdaad, maps op desktop (web app) weet gek genoeg niks van mijn auto, kan het niet eens instellen.
Volgens mij werd er door @RogerSch juist bedoeld om vanaf een laptop/pc direct naar de auto te sturen, en daar reageerde ik op dat dat niet kon. Is ook nooit het geval geweest. Zelf gebruik ik de telefoon --> naar auto regelmatig, fijne functie.

• addictive_rhymz
Scale schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:42:
Kreeg een tip van een Oostenrijker om achterste voren te rijden en verrek zonder problemen naar het appartement kunnen rijden.
Nice, die ga ik onthouden voor noodsituaties :)

• Wouter!
Ik heb net in Google Maps ook maar eens geselecteerd dat de Renault mijn auto is, en zie meteen ook accupercentage e.d., en de optie om hem naar de auto te sturen :). Mooi, ben benieuwd. In voorgaande auto's kon ik het ook maar dat moest altijd omslachtig en in aparte apps. Daardoor nooit gebruikt. Nu het in Google Maps kan denk ik dat ik het ook wel vaak ga gebruiken!

V.w.b. sneeuwkettingen: Ja, met een voorwiel-aangedreven auto achteruit rijden kan inderdaad werken. Meer gewicht op de aangedreven wielen. Ook wel eens gedaan maar de situatie moet het maar net toelaten. En niet om nou de moraalridder uit te hangen, maar op plekken in de Alpen waar je ze eventueel nodig kunt hebben bij sneeuw ben je eigenlijk ook altijd verplicht om ze op z'n minst bij je te hebben. Zie daarvoor de borden. Ik zeg het ook niet zo zeer vanwege de veiligheid (dat weet iedereen ongetwijfeld wel) maar ook om een eventuele boete te ontlopen ;).

[ Voor 45% gewijzigd door Wouter! op 05-02-2026 16:15 ]

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:58
Zjanzjak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:32:
[...]

Ja dat wist ik. ;)

Maar:

[...]

Volgens mij werd er door @RogerSch juist bedoeld om vanaf een laptop/pc direct naar de auto te sturen, en daar reageerde ik op dat dat niet kon. Is ook nooit het geval geweest. Zelf gebruik ik de telefoon --> naar auto regelmatig, fijne functie.
Dat was inderdaad het "probleem"

• MRegel
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 07-02 18:25
Ik heb mijn Renault Scenic (esprit Alpine 220 pk long range) nu ongeveer 5-6 maanden en ben er erg tevreden over.

In het begin heb ik wat gedoe gehad met de app, maar na telefonisch contact bleek er een service ergens te blijven hangen en hebben ze dit via de helpdesk een duwtje gegeven.

Sinds deze week werkt het geplande laden helaas niet meer (wat voorheen altijd perfect ging). Ik stel de tijd via de app in op 23:55-07:00 en als ik deze opsla dan staat die ook goed ingesteld. Als ik later weer terug ga dan staat de gepland tijd als start op de op dat moment huidige tijd. Ook na aanpassen blijft dit terugkomen en lukt het geplande laden nu niet. Iemand ook die ervaringen?

Verder wat kleine dingen die iedere keer terugkomen na het wisselen tussen rijders (profielen):
- easy access werkt niet. Als mijn partner heeft gereden (en een stuk verder naar voren zit), gaat de stoel niet naar achter als ik instap. Pas als mijn gezicht herkend wordt gaat de stoel naar achter.
- het geluid bij zacht rijden gaat iedere keer terug naar de luidste optie (Jean nogwat). Deze moet ik dus iedere keer handmatig terugzetten naar de zachtere variant.

Volgende week gaan we richting Oostenrijk en ben ik benieuwd naar de ervaringen op zo’n lange rit!

• addictive_rhymz
MRegel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:54:
Sinds deze week werkt het geplande laden helaas niet meer (wat voorheen altijd perfect ging). Ik stel de tijd via de app in op 23:55-07:00 en als ik deze opsla dan staat die ook goed ingesteld. Als ik later weer terug ga dan staat de gepland tijd als start op de op dat moment huidige tijd. Ook na aanpassen blijft dit terugkomen en lukt het geplande laden nu niet. Iemand ook die ervaringen?
Ik heb ook deze ervaring met de app. Blijft toch moeilijk voor die Fransen om degelijke software te maken. Mij is wel opgevallen na controle in de auto dat als ik via de app het laadprogramma heb aangepast dat die wel juist naar de auto is verzonden. Het lijkt puur een app dingetje bij mij dat die instelklokjes iedere keer naar de huidige tijd resetten.

• zjeeraar84
  • Laatst online: 22:23
MRegel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:54:

- het geluid bij zacht rijden gaat iedere keer terug naar de luidste optie (Jean nogwat). Deze moet ik dus iedere keer handmatig terugzetten naar de zachtere
Jean nogwat keert hier ook steeds terug, na een profielwisseling. Ook al stellen we in beide profielen een ander geluid in, na een wisseling is Jean weer te horen.

• mikeyfire643

• Zjanzjak
Ja maar....
Hebben meer mensen last ervan dat de Google maps koppeling met Renault is vervallen.
Het kan dus niet vervallen zijn, want het is er nooit geweest, dus hoe kan dat dan een probleem zijn? 8)7
Ik kan in ieder geval in Google Maps niet meer aangeven om de bestemming naar de Renault te sturen..
Want dit kon nooit.

@MRegel @addictive_rhymz Wat wel eens wil helpen is om alle programma's te wissen, in de auto (dus niet op je telefoon) een kort programmaatje instellen, 5 minuten ofzo, deze starten, programma laten doorlopen en laten eindigen. Geeft namelijk soms een soort van reset en kan je erna weer programma's instellen.

• Jelloz
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:02
Dendrowen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:43:
[...]

Binnen de bebouwde kom lukt dat met de longrange versie 8)

• MRegel
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 07-02 18:25
RogerSch schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:01:
@MRegel @addictive_rhymz Wat wel eens wil helpen is om alle programma's te wissen, in de auto (dus niet op je telefoon) een kort programmaatje instellen, 5 minuten ofzo, deze starten, programma laten doorlopen en laten eindigen. Geeft namelijk soms een soort van reset en kan je erna weer programma's instellen.
Ga ik van de week even proberen!

Vannacht is het laden wel goed gegaan. Het programma stond goed in de auto en heb bewust de app niet geopend, dan gaat het wel goed dus.

[ Voor 9% gewijzigd door MRegel op 07-02-2026 09:05 ]

• Zjanzjak
MRegel schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:02:
Ga ik van de week even proberen!

Vannacht is het laden wel goed gegaan. Het programma stond goed in de auto en heb bewust de app niet geopend, dan gaat het wel goed dus.
Succes. Las van de week trouwens ergens in een facebook groep dat bij 1 iemand het ook verholpen was door op het knopje te drukken naast het ontgrendelknopje bij de laadpoort terwijl hij ingeplugd was thuis.

• Wouter!
Ik zat vrijdag het geluid een beetje te tweaken. Ik heb het Harman Kardon-systeem met subwoofer. Wat zijn jullie instellingen? Ik ben er namelijk nog niet helemaal achter wat ik nou het beste vind klinken.

Ik heb hem nu geloof ik op "Club", Subwoofer +1, Laag +2, Mid +7 en Hoog +6, of zoiets. In elk geval laag flink naar beneden en mid en hoog flink omhoog. Ik mis anders wat helderheid in het geluid, heb ik het idee.
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste