Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:14
zjeeraar84 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Dit is Europese wetgeving, en daar heeft Renault de 'My Perso' knop voor uitgevonden :)
Is zeker weten geen bug.
Nee, dat is niet het geval. Uiteraard gebruik ik het MyPerso profiel. In het profiel wordt de setting steeds weer automatisch aangezet.
Dat had ik wat duidelijker kunnen omschrijven :+

[ Voor 6% gewijzigd door filthymushroom op 15-01-2026 08:42 ]

• MrEd79
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02 13:55
B R M schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:32:
[...]
Dat geluidje is hoogstwaarschijnlijk de ACC die de strepen van de weg niet meer kan lezen, door bijvoorbeeld regen. Irritant geluidje. Duurde bij mij ook even voor ik er achter was wat het was. Je ziet dan ook het gele ‘tussen de lijntjes’ icoon grijs worden.
Toen ik de Scenic net had, hoorde ik ook dat geluid wat behoorlijk iritant is (nog steeds). Maar ook geen idee wat het was. De dealer gevraagd wat dit kon zijn. Waarom maakt de auto spontaan het geluid van de richtingaanwijzer? De dealer had ook geen idee. De auto was toen zeker al 6 maanden op de markt. :P

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:14
filthymushroom schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:35:
Ik heb de laatste dagen trouwens ook een bugje, bijna elke keer als ik de auto start heeft hij het geluidje weer aangezet bij het te hard rijden. Erg irritant.
Dus nadat je 2 keer op het knopje links heb gedrukt blijf je dit houden?

• filthymushroom
Zjanzjak schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Dus nadat je 2 keer op het knopje links heb gedrukt blijf je dit houden?
Zeker weten. Als ik het in MyPerso vervolgens uitzet gaat dit goed en verdwijnt het piepje. Maar de afgelopen dagen heb ik het regelmatig dat hij dan weer aan staat en ik hem in MyPerso weer opnieuw moet uitzetten. Dit gebeurt niet elke dag (nu net bijvoorbeeld niet), maar ongeveer de helft van de tijd moet ik de setting weer opnieuw uitschakelen.

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:28
filthymushroom schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:35:
[...]

Ik vermoed dat dit het inderdaad is, dit gebeurt bij mij ook regelmatig.

Ik heb de laatste dagen trouwens ook een bugje, bijna elke keer als ik de auto start heeft hij het geluidje weer aangezet bij het te hard rijden. Erg irritant.
Ik weet bijna zeker dat dit sinds de laatste, spontaan geïnstalleerde update is.
Dat is bij mij ook zo, na installeren van Open R Link 3.5.0.
Hij vergeet de instellingen die je opslaat bij My Safety Perso.
Niet elke dag, maar zeker eens per week moet ik dat opnieuw instellen. En natuurlijk kom ik er altijd net achter als ik aan het rijden ben, waardoor je constant naar dat irritante kliklik aan het luisteren bent.

[ Voor 15% gewijzigd door B R M op 15-01-2026 09:45 ]

• filthymushroom
B R M schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Niet elke dag, maar zeker eens per week moet ik dat opnieuw instellen. En natuurlijk kom ik er altijd net achter als ik aan het rijden ben, waardoor je constant naar dat irritante kliklik aan het luisteren bent.
Ja, precies dat. Gelukkig weet ik inmiddels de instellingen bijna met mijn ogen dicht te vinden en kan je ze aanpassen tijdens het rijden. Maar het is sub-optimaal zullen we maar zeggen.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47
Dit geluidje zit niet achter één van instellingen van My Perso, voor zover ik weet. Want dat gebruik ik ook en heb de geluidjes daar uit staan.
FaBioTh schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:20:
Ja de warmtepomp maakt herrie, denk iets meer dan mn vorige tesla (die was ook niet stil overigens). Denk niet dat de dealer er wat aan kan doen in ieder geval.

@Wouter! dat icoontje is volgens mij als de draadlozer lader op één of andere manier niet meer werkt. (vaak te warm, en dat komt omdat het heel nauw komt hoe de telefoon moet liggen). Ik heb het opgegeven in ieder geval want de combinatie van laden + carplay maakte mn telefoon telkens oververhit.
Ja, ik had hem er niet eens op liggen om op te laden. Maar ik had 'm half in het vakje gelegd. Ik heb er een hoesje omheen en met draadloos Android Auto (waar ik dus eigenlijk van af wil :X, in elk geval tijdelijk) wordt hij inderdaad ook véél te warm.

Warmtepomp maakt lawaai ja. Een beetje als een wat oudere auto na een lange rit bij warm weer. Maar ik heb er totaal geen last van, eerlijk gezegd :D.

[ Voor 7% gewijzigd door Wouter! op 15-01-2026 11:01 ]

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-01 12:42
Tijd om eens de top 10 op te stellen van zaken waar we ons het meeste aan ergeren? >:)

Mijn nummer 1 met stip is alvast deze:
Als je niet in de juiste volgorde, of niet hard of niet lang genoeg het rempedaal indrukt, of je staat msch nog niet 100% stil, vooraleer je aangeeft met de versnellingshendel dat je wilt vooruit of achteruit rijden, dan gebeurt er niks en wordt je teruggefloten met een irritante piep. Hierbij beeld ik mij dan een klein stemmetje in dat zegt: "Ik zie dat je de versnellingshendel hebt bediend en aangeeft dat je achterruit wilt rijden, maar in het reglement staat dat je harder en langer het rempedaal moet indrukken en dat heb jij niet gedaan, dus ik verleg lekker niet... Dikke neus!"
Waarschijnlijk ergens bedoeld voor de veiligheid, maar het heeft het omgekeerd effect: vaak denk ik te hebben geschakeld van achteruit naar vooruit, maar vertrekt het ding dus opnieuw in dezelfde richting, waardoor ik al dikwijls bijna tegen iets aanzat. Bovendien ben ik opgefokt nadien... ook niet veilig... |:(

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:32
Wouter! schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:59:
Ja, ik had hem er niet eens op liggen om op te laden. Maar ik had 'm half in het vakje gelegd.
Dat is ook het 'probleem'. Het telefoon icoontje met rode uitroepteken betekend gewoon dat je telefoon niet goed op de draadloze oplader ligt. Wel handig om te weten toch, als je wilt opladen? Heeft niets met warmte te maken. Met draadloos opladen wordt je mobiel per definitie warm.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:55
madhondt schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:54:
Tijd om eens de top 10 op te stellen van zaken waar we ons het meeste aan ergeren? >:)

Als je niet in de juiste volgorde, of niet hard of niet lang genoeg het rempedaal indrukt, of je staat msch nog niet 100% stil, vooraleer je aangeeft met de versnellingshendel dat je wilt vooruit of achteruit rijden, dan gebeurt er niks en wordt je teruggefloten met een irritante piep. Hierbij beeld ik mij dan een klein stemmetje in dat zegt: "Ik zie dat je de versnellingshendel hebt bediend en aangeeft dat je achterruit wilt rijden, maar in het reglement staat dat je harder en langer het rempedaal moet indrukken en dat heb jij niet gedaan, dus ik verleg lekker niet... Dikke neus!"
Waarschijnlijk ergens bedoeld voor de veiligheid, maar het heeft het omgekeerd effect: vaak denk ik te hebben geschakeld van achteruit naar vooruit, maar vertrekt het ding dus opnieuw in dezelfde richting, waardoor ik al dikwijls bijna tegen iets aanzat. Bovendien ben ik opgefokt nadien... ook niet veilig... |:(
Ik kan hem in achteruit zetten voordat ik volledig stilsta?
AJO2024 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Dat is ook het 'probleem'. Het telefoon icoontje met rode uitroepteken betekend gewoon dat je telefoon niet goed op de draadloze oplader ligt. Wel handig om te weten toch, als je wilt opladen? Heeft niets met warmte te maken. Met draadloos opladen wordt je mobiel per definitie warm.
Klopt, ik heb mijne daar vaak liggen omdat het een handig plek is en laad via kabel. Het is gewoon een melding, er is iets was zou kunnen laden maar ik kan hem niet laden.

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:56
bleufred1 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Ik kan hem in achteruit zetten voordat ik volledig stilsta?
Same here, alleen moet je niet 'te' hard rijden (makes sense). De 'veilige' snelheid voorwaarts om hem in z'n achteruit te zetten ligt wel wat lager dan bij zijn voorganger, de VW ID.3.
Dit zijn wat mij betreft gewoon eigenschappen van de auto, er is geen goed of fout w.m.b.. Je moet je er gewoon op aanpassen :)

• Scale
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:42
B R M schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Waar check je de versie van openR link? Onder syteeminformatie en dat Voertuig visualisatie?

• Wouter!
AJO2024 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Ok, duidelijk. En ja, ook handig :). Maar ik zag de melding en nergens werd duidelijk wat het precies was. Nergens een bericht in tekst, dus ik wist niet precies wat het betekende.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:13
Het heeft bij mij even geduurd waarom ik iedere keer op random momenten een 'ping' hoorde net zoals bij het overschrijden van de maximum snelheid. Dit terwijl ik deze melding juist via de PERSO uitgezet heb. Nu blijkt dat dit pingetje iedere keer komt wanneer de borden detectie een andere maximum snelheid detecteert.
Niet storend, maar wel even een puzzel geweest...

• aard01
Mijn kleine ergernis is, dat ik Android Auto wil gebruiken voor Spotify en hij dus iedere keer wanneer ik instap naar Google maps gaat en ik iedere keer op het Huisje linksboven moet drukken om de navigatie van de auto te gebruiken.
Maar dit is meer een Google dingetje dan een Renault dingetje.

• filthymushroom
aard01 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:11:
Mijn kleine ergernis is, dat ik Android Auto wil gebruiken voor Spotify en hij dus iedere keer wanneer ik instap naar Google maps gaat en ik iedere keer op het Huisje linksboven moet drukken om de navigatie van de auto te gebruiken.
Maar dit is meer een Google dingetje dan een Renault dingetje.
Deze snap ik wel ja, dit vond ik ook storend. Mijn oplossing is om Spotify op de auto te gebruiken, is er een specifieke reden dat jij dat niet doet/wil?

• aard01
filthymushroom schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:06:
[...]

Deze snap ik wel ja, dit vond ik ook storend. Mijn oplossing is om Spotify op de auto te gebruiken, is er een specifieke reden dat jij dat niet doet/wil?
De Spotify van de auto heeft data via de renault/orange provider of een hotspot nodig.

• filthymushroom
aard01 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:54:
[...]

De Spotify van de auto heeft data via de renault/orange provider of een hotspot nodig.
Absoluut waar, ik heb dat opgelost via een hotspot die automatisch aan en uitgaat op het moment dat er een Bluetooth verbinding met de auto is via een routine in android. Daar heb ik dus gelukkig geen omkijken meer naar.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:43
madhondt schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:54:

Ja wel herkenbaar, dat je dan denkt geswitcht te zijn maar dat je dan toch de verkeerde kant op gaat.

Zelf stoor ik me af en toe aan de behoorlijk grote 'dode hoek' van de A-stijl in combinatie met de spiegels en is het potentieel gevaarlijk. Ik moet soms drie keer kijken of er daadwerkelijk verkeer (van rechts) aankomt en kijk al extra vroeg.

Zeker en vooral aan de passagierskant, aan de bestuurderskant kan ik nog enigszins tussen de A-stijl en spiegel door kijken

Mijns inziens hadden de spiegels sowieso wel kleiner en/of meer vast aan het chassis gekund. Dat scheelde vast ook in het verbruik.

Ik rijd inmiddels al ruim 18 maanden in de Scenic trouwens. Ander puntje is onlangs al genoemd in het topic: De rijhulpsystemen die snel niet meer werken bij neerslag.

[ Voor 7% gewijzigd door MaSw85 op 15-01-2026 20:20 ]

Komoot

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:39
Nu 2 volle dagen flink wat kilometers met de Scenic gemaakt:
  • Wat een heerlijke ruimte auto
  • Toch een aantal ghost brakings gehad, die niet te verklaren waren. De intensie was steviger dan dat ik met mijn Ford Focus had meegemaakt
  • De ACC kijkt iets minder ver naar voren dan mijn Ford Focus deed, dus nu nadert de voorgang veel sneller en gaat de auto harder in de remmen/regenereren
  • Lane Assists schakelt erg snel uit bij regen (zoals eerder beschreven)

Doe maar een onsje meer...

• basmeijer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01 22:21
Vind zelf vooral irritant dat de acc standaard rechts inhaalt. Vorige EV's hielden netjes in en als je het gaspedaal even aantikte er alsnog voorbij.

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-02 22:34
aard01 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:06:
Het heeft bij mij even geduurd waarom ik iedere keer op random momenten een 'ping' hoorde net zoals bij het overschrijden van de maximum snelheid. Dit terwijl ik deze melding juist via de PERSO uitgezet heb. Nu blijkt dat dit pingetje iedere keer komt wanneer de borden detectie een andere maximum snelheid detecteert.
Niet storend, maar wel even een puzzel geweest...
Je weet dat je dit ook los in kan stellen (uitzetten) in my perso?

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-02 22:34
Vandaag is mijn hele auto gereset. Alle 3 de profielen en dus alle instellingen kwijt. Linksboven in het scherm staat ook het icoontje dat hij geen verbinding heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRdQ-p7tyi5sW-ArCLrBGr8YPVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTw0JhaQP9CMd0wYQFZQIL3U.jpg?f=fotoalbum_large
Toen ik de app opende zag ik vervolgend deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oNBc916TeRbp9z1H48prZ-UZjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJ4samX2eqLKJEKbxJhek36K.jpg?f=fotoalbum_large

Ik stapte in mijn auto rond 10:30. Toeval? Of toch meer aan de hand en een compleet niet werkende backend?

Morgen toevallig een afspraak bij de garage staan dus maar even zelf niks gedaan. Ben benieuwd naar hun verklaring en oplossing, want alles opnieuw instellen voor 3 berijders kost toch best weer veel tijd en heb ik eigenlijk geen zin in.

[ Voor 7% gewijzigd door a3konijn op 15-01-2026 23:15 ]

• Wouter!
filthymushroom schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Absoluut waar, ik heb dat opgelost via een hotspot die automatisch aan en uitgaat op het moment dat er een Bluetooth verbinding met de auto is via een routine in android. Daar heb ik dus gelukkig geen omkijken meer naar.
Ik vind dat automatisch schakelen naar Android Auto ook heel irritant. Er zou een instelling moeten zijn om te bepalen dat hij op de geselecteerde tab blijft, en/of een goede instelling om te bepalen dat Android Auto niet hoeft te starten.

Daarom wil ik het dus ook even zonder Android Auto proberen, met de ingebouwde apps. Mijn Android Auto blijft echter behoorlijk hardnekkig proberen om maar te verbinden, en op mijn Pixel met Android 16 krijg ik het vooralsnog via Automate/Tasker/o.i.d. niet meer voor elkaar om de hotspot automatisch aan en uit te zetten. In Android 15 scheen dat nog wel te werken. Ik doe het nu dus maar even handmatig, en mijn eerste ervaring is inderdaad dat ik AA niet per se nodig heb :). Nu nog een goede manier vinden om het allemaal automatisch te laten werken.

Ik zit o.a. even te kijken naar een MiFi-router, of naar dat Renault/Orange abonnement. De informatie erover zit nogal diep in de website van Renault weggestopt. Heeft iemand daar ervaring mee? 2GB? Dat lijkt niet veel.
En ervaringen/tips m.b.t. MiFi-routers?
basmeijer schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:47:
Vind zelf vooral irritant dat de acc standaard rechts inhaalt. Vorige EV's hielden netjes in en als je het gaspedaal even aantikte er alsnog voorbij.
Ja, dit viel mij inderdaad ook meteen op. Even wennen.

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 14:56
Voor m'n Renault software upgrade gaf hij zo'n karakteristiek geluid als ik bij een flitspaal, of trajectcontrole kwam. Nu doet hij dat niet meer. Ik heb wel eens eerder software updates gehad waarbij het soms wel- en soms niet werkte. Verder merk ik weinig van de update.

Overigens die parkeersensoren werken opnieuw niet meer. Moet nu voor de 4e keer naar de garage ervoor. Dat vind ik toch wel behoorlijk irritant. Komt dus door het gebruik van de trekhaak i.c.m. verlichting van fietsenrek/aanhanger.

The sky is the limit

• EVdriver25
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17-01 15:01
Sinds novemer 25 rij ik in Scenic e-Tech Alpine zwart met 20" inches. Mooi van buiten en binnen. Fuctioneel zijn er wat zaken die tegenvallen in betrouwbaarheid die voor mij afbreuk doen aan de rijbeleving.

2 dingen die nu niet goed werken en waar dealer ondersteuning niet vanzelf gaat, zijn
- handgreep linksachter komt goed naar buiten alleen moet je er twee keer aan trekkken om de deur op te krijgen. Eerst keer gaat de deur niet open en na loslaten en tweede keer dan wel. Andere deuren doen het prima na 1 keer (is geen kinderslot of software functie die dit afdwingt)
- ruitensproeren achteruit geef bijna geen water en dat beetje wat er uit komt, komt niet op de plek waar je het wil hebben in het wisvlak. (Jaja reservoir is vol). Er is niet een mogelijkheid tot richten van de sproeier kop zegt de dealer en moet vervangen worden.

Vergelijkend bij een andere Scenic werken deze 2 dingen bij mij niet goed. Al 2 keer bij de dealer geweest en nog niet kunnen oplossen. Eerst keer zou een diagnose plaatsvinden. Toen werkplaatsafspraak gekregen. Diagnose bleek niet goed te zijn, auto 2 dagen bij de dealer moeten achterlaten om daarna te horen, kunnen het niet oplossen, wachten op Renault en dan kunnen we nieuwe onderdelen bestellen. Waarvan nu al gezegd is dat deurgreep niet leverbaar is en niet duidelijk of vervangen deurgreep het gaat oplossen. Vervangen sproeier kop hebben ze ook (nog) niet kunnen doen want ook dit onderdeel niet beschikbaar

Zijn er andere rijders die problemen met deurgreep en achterruitsproeier hebben ervaren? Benieuwd als dat opgelost is via welke dealer dat is geweest.?

• EVdriver25
  • Laatst online: 17-01 15:01
EasyJet schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:55:
Voor m'n Renault software upgrade gaf hij zo'n karakteristiek geluid als ik bij een flitspaal, of trajectcontrole kwam. Nu doet hij dat niet meer. Ik heb wel eens eerder software updates gehad waarbij het soms wel- en soms niet werkte. Verder merk ik weinig van de update.

Overigens die parkeersensoren werken opnieuw niet meer. Moet nu voor de 4e keer naar de garage ervoor. Dat vind ik toch wel behoorlijk irritant. Komt dus door het gebruik van de trekhaak i.c.m. verlichting van fietsenrek/aanhanger.
Flitspaal geluid ben ik nog steeds zoekende hoe het komt dat het bij mij soms wel en soms weer niet laat horen. Zelfde vaste flitspalen op de route hoor ik eigenlijk willekeurig soms en vaak geen geluid. Maakt niet uit hoe hard ik rij voor de paal. Enige wat ik weet hoe het weer werken te krijgen, is volledig wissen instellingen en profielen en accounts. Alles opnieuw activeren en dat werkt het korte tijd om na een paar dagen geen geluid meer te geven. Dit terwijl op het cockpit scherm van AA en binnen maps je wel altijd de visuele weergave van de paal te zien krijgt. Na een reset en enkele dagen werkend te hebben verdwijnt het geluid spontaan zonder ook maar enige instelling gewijzigd te hebben. Heeft iemand dezelfde ervaring en weet hoe dit op te lossen?

• Potpourri
  • Laatst online: 03-02 11:16
EVdriver25 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:01:
[...]

Flitspaal geluid ben ik nog steeds zoekende hoe het komt dat het bij mij soms wel en soms weer niet laat horen. Zelfde vaste flitspalen op de route hoor ik eigenlijk willekeurig soms en vaak geen geluid. Maakt niet uit hoe hard ik rij voor de paal. Enige wat ik weet hoe het weer werken te krijgen, is volledig wissen instellingen en profielen en accounts. Alles opnieuw activeren en dat werkt het korte tijd om na een paar dagen geen geluid meer te geven. Dit terwijl op het cockpit scherm van AA en binnen maps je wel altijd de visuele weergave van de paal te zien krijgt. Na een reset en enkele dagen werkend te hebben verdwijnt het geluid spontaan zonder ook maar enige instelling gewijzigd te hebben. Heeft iemand dezelfde ervaring en weet hoe dit op te lossen?
Dat probleem heb ik ook, alleen ben ik soms blij dat dat geluid niet wordt afgespeeld. Bij mij speelt het geluid van de flietspaal voor een of andere reden super hard af. terwijl het geluid voor te snel rijden of andere waarschuwing veel stiller is. Al zitten zoeken in instellingen maar het probleem nog niet kunnen verhelpen.

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 14:56
Potpourri schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Dat probleem heb ik ook, alleen ben ik soms blij dat dat geluid niet wordt afgespeeld. Bij mij speelt het geluid van de flietspaal voor een of andere reden super hard af. terwijl het geluid voor te snel rijden of andere waarschuwing veel stiller is. Al zitten zoeken in instellingen maar het probleem nog niet kunnen verhelpen.
Heb jij wel die laatste update van R-link geïnstalleerd? Of zit je nog op die vorige versie?

The sky is the limit

• Holyjoe
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Ik heb mijn Scenic sinds juli 2024 en na heel lang geen tot weinig bijzonderheden beginnen de eerste zaken nu te spelen:
- Rammeltje ergens rond de verstelknop van de gordel aan de bestuurderskant (als de radio zacht staat soms mega irritant).
- De kofferbak gaat niet meer open bij bedienen van de binnenknop. Na indrukken geeft ie 1 piep en blijft dan dicht. Tijd geleden werkte dit nog gewoon.
- Ik moet steeds vaker de Privacy instellingen opnieuw instellen omdat deze vanuit het niets gewijzigd zijn naar "Alles geweigerd.
- In het midden van het Solarbay blijft 1 strook mat als je het dak volledig helder wilt hebben, dit was volgens mij eerder ook niet zo.

Herkennen anderen deze problemen en zijn hier oplossingen voor?

• AJO2024
Holyjoe schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:33:
Ik heb mijn Scenic sinds juli 2024 en na heel lang geen tot weinig bijzonderheden beginnen de eerste zaken nu te spelen:
- Rammeltje ergens rond de verstelknop van de gordel aan de bestuurderskant (als de radio zacht staat soms mega irritant).
- De kofferbak gaat niet meer open bij bedienen van de binnenknop. Na indrukken geeft ie 1 piep en blijft dan dicht. Tijd geleden werkte dit nog gewoon.
- Ik moet steeds vaker de Privacy instellingen opnieuw instellen omdat deze vanuit het niets gewijzigd zijn naar "Alles geweigerd.
- In het midden van het Solarbay blijft 1 strook mat als je het dak volledig helder wilt hebben, dit was volgens mij eerder ook niet zo.
Kofferbakknop is niet zo gebruiksvriendelijk. Je moet precies lang genoeg die ingedrukt houden. Is een timing dingetje. Ik stoei er ook vaak mee, zeker als je die niet zo vaak gebruikt. Privacy instellingen is ook een firmware update voor geweest. De Solarbay moet gewoon transparant worden, dus als er één strook wit blijft in het midden, is er gewoon een defect en heb je garantie. Zou er wel een foto van maken, want je zult zien als hij bij de dealer staat, dat het gewoon goed werkt.

• H143
  • Registratie: Juli 2006
EasyJet schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:00:
[...]

Heb jij wel die laatste update van R-link geïnstalleerd? Of zit je nog op die vorige versie?
hoe weet ik op welke versie ik zit, sinds oktober heb ik in iedergeval volgens de geschiedenis geen update meer gehad

• MaSw85
H143 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:39:
[...]

hoe weet ik op welke versie ik zit, sinds oktober heb ik in iedergeval volgens de geschiedenis geen update meer gehad
Die updates komen ook onwillekeurig en kan je niet zelf starten.

Komoot

• filthymushroom
Ik weet niet of het nu aan de laatste update ligt, maar de afgelopen paar dagen is er toch zo'n drie of vier keer geweest dat m'n ACC ermee ophield. In alle gevallen bij helder weer en redelijk rustig verkeer.
Iemand anders hetzelfde meegemaakt toevallig? Als het aanhoud in ieder geval de dealer maar eens bellen.

• Technics SA-DA8
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:35

Dat van de privacy instelling herken ik en gebeurt iedere 3 weken ongeveer bij mij.
Verder nog wat andere dingen maar daar gaat ie binnenkort voor naar de dealer.
Die van mij is overigens van november 2025.

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:38

Mijn Scenic is van dezelfde tijd en heb ook een rammel bij de gordelspanner,had aangegeven bij de dealer maar daar is niks aan gedaan.
Wel de rammel in de achter schokdempers is opgelost, update vanuit Frankrijk uitgevoerd nu stil.
Ik heb ook altijd ruzie met de kofferbak knop binnen, om deze te openen.
Verder gaat de Scenic voor mij eruit en ga ik in een EV5 rijden ivm met de slechte zit van de stoelen.
Geen goede verstelling van het zitvlak ondanks de electrische verstelling.
Ga de 22 je lader wel heel erg missen straks

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:23

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Vandaag wewr een nieuw hoofdstuk in de Renault techniek :'(

Na een telefoon gesprek via teams geen ineens geen audio meer als in muziek want navi en bellen werkt nog wel.

Maakt niet uit welke bron. Youtube music, spotify of radio. Het icoontje staat of afspelen maar ik hoor niets.

Scherm resetten helpt niet. Net de auto 15 min. uit gehad en op slot en dat helpt ook niet.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:06
Chaoss schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:22:

Na een telefoon gesprek via teams geen ineens geen audio meer als in muziek want navi en bellen werkt nog wel.

Maakt niet uit welke bron. Youtube music, spotify of radio. Het icoontje staat of afspelen maar ik hoor niets.

Scherm resetten helpt niet. Net de auto 15 min. uit gehad en op slot en dat helpt ook niet.
Dat is een bug van Teams, die heb ik ook eens gehad. Dan houdt teams je telefoon in de "bellen" modus.
Geforceerd afsluiten van Teams is dan de enige oplossing |:(

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:23

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

djrednas schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:32:
[...]

Dat is een bug van Teams, die heb ik ook eens gehad. Dan houdt teams je telefoon in de "bellen" modus.
Geforceerd afsluiten van Teams is dan de enige oplossing |:(
Echt? Ik bel bijna dagelijks in de auto via Teams. nog nooit eerder gehad. Gebeurde halverwege een rit van 1,5 uur. Dus 3 kwartier in stilte door gebracht, dan hoor je ook ineens de rammeltjes en kraakjes van de scenic :P

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• m3power
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:44
Er zijn weinig plaatjes te vinden van de Scenic met aftermarket velgen. Ik wil zelf graag winterbanden kopen maar niet steeds op en af de 20 inch speedway velgen laten zetten. Delen van foto’s wordt dus gewaardeerd
:-)

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12
@m3power Bij dezen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDqEdzGZNDBTRKhkJ-zUyLh2a_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCDknDahrXglXjVuyo7kIbDb.jpg?f=fotoalbum_large

• DDRlink
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:01
19” monaco velgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NX4_kMS6hNrhplrTdq1uUxRL5QA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjY5S8u6x2KNRvVrUa0W9eus.jpg?f=fotoalbum_large

• H143
  • Registratie: Juli 2006
Chaoss schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:22:

Even de powerbutton rechts van je scherm een paar seconden ingedrukt houden en hij reset zich heb ik ook wel eens

• m3power
Mooi! Welke bandenmaat? Ik kom voor 19 inch 205/55 tegen maar ook 235/50

• Alkmaar072
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14:39
m3power schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:56:
Er zijn weinig plaatjes te vinden van de Scenic met aftermarket velgen. Ik wil zelf graag winterbanden kopen maar niet steeds op en af de 20 inch speedway velgen laten zetten. Delen van foto’s wordt dus gewaardeerd
:-)
Deze komen van een Talisman. 19 inch velgen met 205/55 banden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyHOim8WmMEAMXcD5afm2Ou_oUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMtTcbKOojvyMJhdCxy02tXp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Alkmaar072 op 22-01-2026 06:30 ]

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-02 00:19
Die 'rammel' heb ik ook, maar ik had aan de buitenkant ook een soort 'rammel'. Er zit een hard plastiek stuk aan de bovenste deurhoek die schuurde door torsie deur. Met siliconenspray opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRjrb9PZcsyPxUVPCSDw7cmVQxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RinYVE5t0Ch37G23WTHdNvz6.jpg?f=fotoalbum_large

• DDRlink
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:01
@m3power Het zijn 205 55 banden. De 235 50 banden zijn die voor de 20” velgen dacht ik.

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12
DDRlink schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:27:
@m3power Het zijn 205 55 banden. De 235 50 banden zijn die voor de 20” velgen dacht ik.
Ik heb 235 50 19” (zie foto hierboven). :)

• filthymushroom
Momenteel geven zowel Kelec als de Renault app aan geen verbinding met de server te kunnen maken. Hebben meer mensen daar last van deze ochtend?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:19
filthymushroom schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 06:17:
Momenteel geven zowel Kelec als de Renault app aan geen verbinding met de server te kunnen maken. Hebben meer mensen daar last van deze ochtend?
Ja, hier ook sinds vanacht rond 01:00 a 02:00 ergens.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:06
tlpeter schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 06:22:
[...]

Ja, hier ook sinds vanacht rond 01:00 a 02:00 ergens.
1:33:54 aldus HomeAssistant 7(8)7.
Het is gelukkig warm genoeg, hoef niet te krabben :z

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• tlpeter
djrednas schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 06:56:
[...]

1:33:54 aldus HomeAssistant 7(8)7.
Het is gelukkig warm genoeg, hoef niet te krabben :z
Hier ook home assistant. Ik heb dan wel een megane maar we zitten in hetzelfde schuitje. Ik had net gisteren de boel geautomatiseerd met slim laden op basis van maximale stroomprijs, vertrektijden en pre-heat. Ik dacht eerst dat het daar aan lag.

• m3power
Same here dat wordt weer ouderwets koukleumen 5 minuten :-)

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:13
Ik ben benieuwd of de klimaatinstellingen die in de auto voorgeprogrammeerd zijn het wel doen.

Edit: werkt gewoon

[ Voor 10% gewijzigd door Dendrowen op 23-01-2026 08:43 ]

• Zjanzjak
Yup, is dan wel de Alpine (A290) app maar eigenlijk allemaal Renault, ook op Kelec app hetzelfde verhaal.

• FrankRenault
  • Laatst online: 20:20
Ja, bij mij ook; nu (08:43) lijkt hij het weer te doen

[ Voor 56% gewijzigd door FrankRenault op 23-01-2026 08:45 . Reden: situatie veranderd ]

• tlpeter
De app zelf kan ik niet inloggen maar Home Assistant is weer verbonden.

• Dendrowen
tlpeter schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:51:
De app zelf kan ik niet inloggen maar Home Assistant is weer verbonden.
Kelec ook

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:09
Potpourri schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Tijdens het geluid snel je volume bedienen :-) kwestie van timen

• tlpeter
@Dendrowen Kelec werkt wel. Die ga ik maar gebruiken in plaats va nde Renault app.

• Intheweb
Kelec werkte bij mij ook niet toen vanochtend die storing bij Renault was. De info die er stond was van een paar dagen geleden bij mij (omdat ik deze app als backup klaar heb staan).

Over het algemeen heb ik weinig te klagen over de Renault App. Toevoegen ging eigenlijk soepeler dan ik had verwacht op basis van de feedback die vaak genoeg in dit topic tevoorschijn kwam.

Nu iets meer dan een week de auto in bezit. Het is nog even wennen, maar begin m'n draai te vinden.
Wel merk ik dat de stoelen inderdaad wat apart zijn vormgegeven waardoor ik iets te vaak zit te draaien. Maar heb ook het gevoel dat ik tevaak hierover klachten heb gelezen dat dit nu in mijn eigen gevoel begint mee te wegen terwijl ik er denk ik aan moet gaan wennen.

Wat heb ik verder nog opgemerkt:
  • 1x een vastloper van Android gehad, duurde 2 a 3 min voordat het systeem zichzelf had geboot. Dit heb ik ook wel eens meegemaakt met de Ford Focus, dus tja... kan gebeuren met de techniek van nu
  • Gemiddeld verbruik van 17,7 kwh, heb een keer op standje 'comfort' naar m'n werk gereden en een keer 'eco'. Verbruik ligt ietsje hoger maar niet noemsnwaardig.
  • File rijden gaat mbv Adaptive cruise control en Lane Assist: heel prettig. Bij m'n ford moest ik bij stilstand altijd nog handmatig aangegeven dat deze weer mocht starten. Waar bij de Scenic hier een veel meer tijd tussen zit voordat dit nodig is. Ook het optrekken is dan zoveel rustiger tov een ICE
  • App roept al een tijdje dat er een update aan zit komen, maar tja... daar wachten volgens mij nog veel mensen op
  • Geen toegang tot de dashcam app, ook al heb ik alle optie's die nodig zijn om deze te kunnen gebruiken.

[ Voor 2% gewijzigd door Intheweb op 23-01-2026 12:02 . Reden: mooier maken ]

• Technics SA-DA8
Klopt hier ook.
Vanmorgen kon ik helemaal niet inloggen en op dit moment geeft het na het inloggen een "pin verificatie" fout.

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:31
Vanmorgen ging er niets met de Renault app. Daarnet deed ie een update & nu werkt het weer als vanouds.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:26
ik kan al paar maanden niet inloggen met de renault app, de Kelec blijft het gelukkig doen

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-02 00:19
hwpaints schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:35:
ik kan al paar maanden niet inloggen met de renault app, de Kelec blijft het gelukkig doen
Hier ook, app werkt al 1 jaar! niet als ik aan het laden ben 'kan data niet tonen'...Kelec daarentegen werkt wel wanneer ik aan de paal hang. Schandalig dat een 'huis tuin en keuken app' wel kan wat Renault niet kan.

• Zjanzjak
morgoth924 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:03:
Vanmorgen ging er niets met de Renault app. Daarnet deed ie een update & nu werkt het weer als vanouds.
Ik lees meer over die update, op diverse social media, maar wat ik ook probeer, geen update hier van de app.
Ook niet na verwijderen, gedwongen stoppen, telefoon re-booten en meer van die truken.

• AJO2024
Bijzonder hoe iedereen de app anders ervaart... Ik heb nu bijna een jaar een Samsung telefoon en de app werkt altijd (behalve dan gisteren, maar das was de 2e keer in een jaar tijd dat de server even plat lag). Met mijn vorige toestel wel wat vaker last gehad van app problemen. Toen moest ik vooral vaak opnieuw inloggen, maar sinds mijn nieuwe toestel dus een wereld van verschil en geen problemen meer. Gisteren inderdaad een update van de app gehad, en alles werkte weer prima daarna. Één ochtendje zonder voorverwarmen overleef ik wel. Kelec is ook prima, maar alle functies van de Renault app vind ik dan toch wat handiger.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
Hier ook geen problemen met de Renault App. Dat was wat anders toen wij de Renault App wilden gebruiken bij de Renault Zoe (2013~2019).

• Zjanzjak
AJO2024 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:39:
Bijzonder hoe iedereen de app anders ervaart... Ik heb nu bijna een jaar een Samsung telefoon en de app werkt altijd (behalve dan gisteren, maar das was de 2e keer in een jaar tijd dat de server even plat lag). Met mijn vorige toestel wel wat vaker last gehad van app problemen. Toen moest ik vooral vaak opnieuw inloggen, maar sinds mijn nieuwe toestel dus een wereld van verschil en geen problemen meer. Gisteren inderdaad een update van de app gehad, en alles werkte weer prima daarna. Één ochtendje zonder voorverwarmen overleef ik wel. Kelec is ook prima, maar alle functies van de Renault app vind ik dan toch wat handiger.
Dit zei ik ook, 3 jaar lang. :)
Nu de 1ste keer in (dik) 3 jaar dat het langer duurt en ik voor de verandering eens wat langer 'problemen' ervaar met de app. Voor de 1ste keer in 3 jaar. Wat mij verder totaal niet boeit, want Kelec. En dan nog. Er zijn ergere dingen in het leven. Maar viel mij gewoon op, en deze ervaring wilde ik even delen.

• Technics SA-DA8
Zjanzjak schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:52:
[...]

Ik lees meer over die update, op diverse social media, maar wat ik ook probeer, geen update hier van de app.
Ook niet na verwijderen, gedwongen stoppen, telefoon re-booten en meer van die truken.
Na het verwijderen van de app en opnieuw installeren zal altijd de laatste versie geïnstalleerd worden vanuit de play store/app store.
Heb je android of apple?
Zit met mijn android renault app op 6.9.5

• B R M
Richtingaanwijzer/Dagrijverlichting unit bestuurders zijde is er hier gister mee gestopt. Paar maanden geleden was dat een artikel wat volgens mij niet makkelijk leverbaar was bij Renault. Iemand die dit nog recent heeft laten repareren ?

[ Voor 4% gewijzigd door B R M op 25-01-2026 10:04 ]

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-02 13:42
Zjanzjak schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:52:
[...]

Ook verwijderen van alle data? Verwijderen app haalt de data niet weg.

• Technics SA-DA8
B R M schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:28:
Richtingaanwijzer/Dagrijverlichting unit bestuurders zijde is er hier gister mee gestopt. Paar maanden geleden was dat een artikel wat volgens mij niet makkelijk leverbaar was bij Renault. Iemand die dit nog recent heeft laten repareren ?
Ik had vorige week met de regen dat het knipperlicht aan de bestuurderszijde het niet meer deed.Kreeg de welbekende hyperflash.Na ongeveer 1,5uur was het weg en blijft het nog steeds goed doen.Hoop niet dat dit een slecht teken is.

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:26
bij mij poosje terug vervangen, levertijd een dag.

wat betreft de app daar heb ik de hoop opgegeven die krijg ik niet meer aan de praat kan niet meer inloggen, van alles geprobeerd , verwijderd op nieuw en opnieuw, Kelec werkt gelukkig wel, sommige zeggen Boeie maar zonder app is toch wel lastig, ff voorverwarmen of bij het snelladen het controleren of hij het doet.
heb het al eens gehad dat je na een kwartier bij de auto terug kwam en hij in storing staat, dan kun je dus weer een kwartier wachten, daar is de app wel voor nodig.
de Kelec doet dat gelukkig nog wel .

[ Voor 39% gewijzigd door hwpaints op 25-01-2026 17:28 ]

• filthymushroom
Iemand enig idee waar dit voor staat in Kelec?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as2HetUYuoOKSNCTn4DstL-CmCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMVFwcBj6vRP9ZhwR3qZ3par.jpg?f=fotoalbum_large

• zjeeraar84
  • Laatst online: 22:56
filthymushroom schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:55:
Iemand enig idee waar dit voor staat in Kelec?
[Afbeelding]
Hoeveel KM te gaan tot je volgende onderhoudsbeurt (bij mij is de eerste onderhoudsbeurt pas na 30k km).

• filthymushroom
zjeeraar84 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:56:
[...]

Hoeveel KM te gaan tot je volgende onderhoudsbeurt (bij mij is de eerste onderhoudsbeurt pas na 30k km).
Als dat zo is klopt het bij mij niet helemaal denk ik, lijkt me stug dat hij bij 6000km al een beurt moet hebben. Ik heb ook het gevoel dat dat getal oploopt en niet afloopt :+

• tlpeter
Volgens mij is dat de teller met hoeveel kilometers je voor op achter loopt op het totaal met een leaseauto.

• FaBioTh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
tlpeter schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:12:
Volgens mij is dat de teller met hoeveel kilometers je voor op achter loopt op het totaal met een leaseauto.
dat is het inderdaad, je vult geloof ik in bij het aanmaken van je account hoeveel KM je in totaal mag maken, Kelec doet dan een berekening over hoever je voor of achter loopt op dat getal.

Trouwens een heel ander ding, ik probeer gepland laden voor elkaar te krijgen maar ik krijg dit gewoon niet werkend, ik voel me heel dom. Ik heb een schema gemaakt dat ie in principe gewoon elke dag om 5:45 klaar mag zijn met laden en een begintijd van 22:30. Eergisteren aan de lader gehangen voor 22:30, stond zelfs in de app de melding "Auto gereed op zondag 5:45" oid. Echter er is niks gebeurd.. Doe ik iets verkeerd of?

• Stefmeister8
  • Niet online
tlpeter schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:12:
Oh dat is wel handig. Ik heb dat niet ingesteld en kan het niet meer vinden. Iemand een idee of dat achteraf ook nog kan?

• MaSw85
Stefmeister8 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Oh dat is wel handig. Ik heb dat niet ingesteld en kan het niet meer vinden. Iemand een idee of dat achteraf ook nog kan?
Ja, ik wist dit ook niet en zojuist ingesteld. Op het tandwiel bovenin rechts naast de auto tikken op de hoofdpagina.

Komoot

• Stefmeister8
  • Niet online
MaSw85 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:40:
[...]

Ja, ik wist dit ook niet en zojuist ingesteld. Op het tandwiel bovenin rechts naast de auto tikken op de hoofdpagina.
Thanks! Dat was de enige knop die ik niet had gevonden.

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:31
FaBioTh schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:36:
[...] ...
Trouwens een heel ander ding, ik probeer gepland laden voor elkaar te krijgen maar ik krijg dit gewoon niet werkend, ik voel me heel dom. Ik heb een schema gemaakt dat ie in principe gewoon elke dag om 5:45 klaar mag zijn met laden en een begintijd van 22:30. Eergisteren aan de lader gehangen voor 22:30, stond zelfs in de app de melding "Auto gereed op zondag 5:45" oid. Echter er is niks gebeurd.. Doe ik iets verkeerd of?
Je moet op twee plaatsen iets instellen, zie screenshots. Bovenaan algemeen (wanneer moet de auto klaar zijn), onderaan het laden zelf (wanneer mag ie laden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ia2ipbX9Pk_W8kaYsh3gKWSbRRQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B1fkQm5QfNhu9HhXl5CzNX4O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQg8Nq7BZcOMb0dtUK8IUHM8OCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/seeFBxy4GIvwIhgti4vm1j9K.png?f=fotoalbum_large

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:16
Vreemd. Sinds 21 januari worden mijn oplaadbeurten niet meer bijgehouden in de Renault / Kelec app. Privacy instellingen in de auto staan nog goed en heb ik voor de zekerheid opnieuw geaccepteerd. Iemand wel eens meegemaakt?

• B R M
addictive_rhymz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:54:
Vreemd. Sinds 21 januari worden mijn oplaadbeurten niet meer bijgehouden in de Renault / Kelec app. Privacy instellingen in de auto staan nog goed en heb ik voor de zekerheid opnieuw geaccepteerd. Iemand wel eens meegemaakt?
Ik kijk er nooit naar, maar heb net even voor je gecheckt. Hier 20 januari de laatst geregistreerde laadsessie.

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-02 13:42
addictive_rhymz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:54:
Ik heb wel eens eerder gezien dat er een oplaad-sessie miste, maar hij heeft inderdaad de sessie van 23 januari niet geregistreerd. Hopelijk pakt hij de volgende wel weer.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:16
Bedankt voor het kijken. Dan lijkt dit een breder issue.

• B R M
Vanochtend even langs de dealer geweest. Inderdaad defect en wordt onder garantie gerepareerd, levertijd helaas wel minimaal 1.5 week. Dus over twee weken pas wordt het hersteld. Tot die tijd alleen maar rechts afslaan dan.

• B R M
B R M schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:28:
[...]
Ik kijk er nooit naar, maar heb net even voor je gecheckt. Hier 20 januari de laatst geregistreerde laadsessie.
Laadsessies vanaf gister worden weer geregistreerd zag ik. Alle tussenliggende vanaf 20 tot 26 januari staan er nu ook nog niet in.

• Cenics
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:16
B R M schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Vanochtend even langs de dealer geweest. Inderdaad defect en wordt onder garantie gerepareerd, levertijd helaas wel minimaal 1.5 week. Dus over twee weken pas wordt het hersteld. Tot die tijd alleen maar rechts afslaan dan.
Ik kreeg hier destijds vanuit de dealer met toestemming van Renault een vervangende auto voor mee.
Omdat het garantie betreft, en je wettelijk eigenlijk natuurlijk niet zonder richtingaanwijzer mag rijden.

• Intheweb
Er zit een 12v aansluiten aan de voorkant van de middenconsole... aangezien we niet meer roken in een auto: waarvoor gebruiken jullie mogelijk die 12v aansluiting? Klein koelboxje in het middenconsole?

• Dendrowen
Intheweb schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:28:
Er zit een 12v aansluiten aan de voorkant van de middenconsole... aangezien we niet meer roken in een auto: waarvoor gebruiken jullie mogelijk die 12v aansluiting? Klein koelboxje in het middenconsole?
Tot voorkort de dashcam, maar die heb ik er uit gehaald want ik gebruik de app van de auto.

• B R M
Intheweb schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:28:
Dashcam.

• B R M
Cenics schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:18:
[...]

Ik kreeg hier destijds vanuit de dealer met toestemming van Renault een vervangende auto voor mee.
Omdat het garantie betreft, en je wettelijk eigenlijk natuurlijk niet zonder richtingaanwijzer mag rijden.
Ja kon wel. Maar geen zin om twee weken in een Clio te rijden.

• mikeyfire643
  • Laatst online: 14:35
Sinds twee weken bezit ik een Alpine editie (nieuw).
De auto trekt naar rechts en vooral bij gas en bij remmen.
Laten zien aan een werkplaats medewerker, die ziet het zelfde.
Vandaag op de uitlijn straat, ja binnen specificatie aldus de monteur.
Links voor brom/ratel de auto ook bij half gas, dat zou horen bij de Scenic.
Het zijn in ieder geval niet de banden, want ben na een week naar winterbanden geswitched.

Mijn vraag aan mede tweakers, hebben jullie deze brom ook en gaat de auto naar rechts bij stevig remmen of stevig versnellen? Heb dit zelf ook 1 keer eerder gehad met een andere Renault, toen was het ook binnen specificatie en pas nadat de hoofdmonteur mee ging en zelfde constateerde wederom uitgelijnd en toen was het bij dat voertuig weg.

• remco1b
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-02 13:34
remco1b schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:19:
Nieuw probleem: accu-preconditionering lijkt niet meer te werken

Sinds kort lijkt de accu-preconditionering bij mij niet meer te functioneren. Bij snelladen kom ik elke keer niet verder dan 50–60 kW, wat natuurlijk behoorlijk vervelend is. Voor komend jaar staat er al een afspraak bij de dealer gepland om dit verder uit te laten zoeken.

Heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen mee gehad?

Ik noem nu specifiek de accu-preconditionering, maar het zou uiteraard ook iets anders kunnen zijn. Wat me wel opvalt: als ik meerdere keren kort achter elkaar snellaad, lijkt de accu door het laden zelf wel op te warmen en gaat het laadvermogen iets omhoog.

Al met al erg frustrerend als snel laden niet goed werkt. Ik hoor graag of meer mensen dit herkennen en wat bij jullie de oorzaak of oplossing was.
Update : auto heeft twee weken bij de dealer gestaan. Na uitvoerig onderzoek bleek een temperatuur meting defect deze is vervangen en het snelladen werkt weer. _/-\o_

• remco1b
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-02 13:34
remco1b schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:14:
Eerste 500km er op staan. verbruik 16.3kwh/100 km. Wel een wat mindere ervaring met de rechtuit stabiliteit..
Wanneer het stuur recht staat ga ik toch langzaam naar rechts. Een kleine correctie naar links is dan toch even nodig. Misschien toch even terug naar de dealer om de uitlijning te checken.
zie : bovenstaande betreft mijn bevindingen. Bij mij hebben ze wat banden rondom verwisseld toen was het over. Lijning hebben ze meermaals gecontroleerd.

Betreft het brommende geluid, ik denk dat je de warmtepomp hoort.

• mikeyfire643
  • Laatst online: 14:35
remco1b schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:21:
[...]

zie : bovenstaande betreft mijn bevindingen. Bij mij hebben ze wat banden rondom verwisseld toen was het over. Lijning hebben ze meermaals gecontroleerd.

Betreft het brommende geluid, ik denk dat je de warmtepomp hoort.
Het brommen is alleen tijdens half gas en ook aanwezig zonder klimaatbeheersing aan.

Als het wisselen helpt, zou het in de velg moeten zitten. Want ik ben na een week ook gewisseld naar winterbanden en het was nog steeds het zelfde.

• Scale
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:42
Dendrowen schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:47:
[...]

Tot voorkort de dashcam, maar die heb ik er uit gehaald want ik gebruik de app van de auto.
Welke stick gebruik je? Vind het nogal een onhandig plekje.

• Dendrowen
Scale schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:30:
[...]

Welke stick gebruik je? Vind het nogal een onhandig plekje.
Deze:
https://a.aliexpress.com/_EyX6eO0
Pagina: 1 ... 60 61 Laatste