Tja, 4WD is altijd superieur, maar de doorsnee auto heeft dat niet.RogerSch schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:03:
Sorry maar de Scenic is echt geen match t.o.v. een Tesla model 3 AWD in de sneeuw / ijs. Wat wereld van verschil.
Nee idd, Model 3 AWD was geen match voor de Toyota Landcruiser, wat is dat nou voor vergelijkingRogerSch schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:03:
Sorry maar de Scenic is echt geen match t.o.v. een Tesla model 3 AWD in de sneeuw / ijs. Wat wereld van verschil.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Appels.RogerSch schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:03:
Peren.
Op facebook een groep van "SCENIC E-TECH ELECTRIC 100%" waar bij meerdere personen het probleem van open ramen voor komt.Zjanzjak schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:11:
[...]
Bekende bugs inderdaad.
Behalve van de ramen.
Ik hou het toch op human error somehow dus ben erg benieuwd wat je dealer er van vindt.
Blijkbaar bij een renault van 10 jaar geleden ook een erkend probleem door renault geweest.
Dit lijkt mij dan toch geen "human fault" meer.
Bezoek bij de dealer wordt nog ingepland dus wordt vervolgd 😉
:strip_exif()/f/image/t5n2OA1fq7F3TxSkPeIGIbjd.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt mij nog steeds human errorTechnics SA-DA8 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:14:
[...]
Op facebook een groep van "SCENIC E-TECH ELECTRIC 100%" waar bij meerdere personen het probleem van open ramen voor komt.
Blijkbaar bij een renault van 10 jaar geleden ook een erkend probleem door renault geweest.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zag van de week mijn zoontje van 6 achter uitstappen. Hij leunde met z’n hand op de schakelaar tijdens het uitstappen waardoor het raam een stukje naar beneden ging.
Toevallig zag ik het en kon ik het raam dus dicht doen.
Kan wel 2 verbeteringen bedenken voor Renault: ergonomisch grijp je al heel snel naar de deur bij het uitstappen, precies waar de schakelaar zit. En ik heb het idee als mijn vrouw in de auto heeft gereden (heeft
eigen profiel) de vergrendeling van de achterruiten er steeds af is.
Ik kan hier nergens een officiële bron van vinden, maar goed, 10 jaar geleden....Technics SA-DA8 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:14:
Mij nog steeds wel.Technics SA-DA8 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:14:
Succes!Technics SA-DA8 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:14:
RogerSch schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:03:
gisteren hier flink door de sneeuw gereden in ieder geval, en voor een FWD doet hij het echt prima, had altijd grip geen rare situaties gewoon solide.
Ramen op is toch echt 9 van de 10 keer doordat een knop wordt ingedrukt op de sleutel. In het Enyaq topic kwam ik het ook met regelmaat tegen. Bij de VAG moet je de sluiten knop een paar seconden indrukken, dan gaan de ramen een stukje open. Ik gok dat het bij Renault niet heel veel anders is.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Same.FaBioTh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:57:
[...]
, ik snap de vergelijking niet..
gisteren hier flink door de sneeuw gereden in ieder geval, en voor een FWD doet hij het echt prima, had altijd grip geen rare situaties gewoon solide.
Zaterdagochtend vroeg bijna 200 kilometer gereden over volledig besneeuwde autosnelwegen, helemaal niks te klagen.
En wat betreft de ramen. Ik denk ook dat het user error is. Het valt me alleen wel tegen dat er dan niet even een app notificatie komt na een tijdje.
[ Voor 15% gewijzigd door B R M op 06-01-2026 10:55 ]
Ik zit ook naar die kettingen te kijken. Maar ook naar deze. Wel een keer zo duur, maar volgens mij wel heel handig met omleggen en weer afhalen. Ik ben even aan het overwegen of ik het de investering waard vind omdat het uiteindelijk maar de vraag is of en hoe vaak je ze gaat gebruiken. In ruim 25 jaar gemiddeld 2x per jaar wintersporten heb ik volgens mij 4x of 5x sneeuwkettingen moeten omleggen. Altijd prima gelukt maar soms haakt die kabel even net niet goed in elkaar of gaat juist het afhalen niet heel soepel. Dit systeem lijkt me dan ideaal. Of ik stuur ze na de vakantie weer terug als ze niet gebruikt zijn, zoals iemand hier al opperdeMrEd79 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:09:
[...]
Ik vind dat de Scenic zich prima gedraagd in de sneeuw.
Inmiddels ook de eerste ervaring met sneeuwkettingen. Afgelopen zaterdag uit de Vogezen vertrokken en daar had het vrijdag al flink gesneeuwd. Ik was genoodzaakt om de eerste 10 km met sneeuwkettingen te rijden. Ik gebruik de KÖNIG XG Cross 248 Snow Chains voor de 20" banden. Het aanbrengen van de kettingen ging prima. Ik moet ze nog wel wat strakker zetten door een kleine aanpassingen te doen, maar op zich reed het prima.
Het eraf halen was een iets grotere uitdaging. Er is weinig ruimte in de wielkast en er lopen wat leidingen waar 1 van de kettingen in bleef hangen. Met beleid er toch af kunnen krijgen (stuur draaien en er half onder kruipen). Lesson learned: de ketting precies goed zetten bij het demonteren. En doe je horloge af als de die niet wil beschadigen
Net ook deze laadkabel in 8m besteld zodat ik hier in de straat in elk geval onder alle omstandigheden op beide laadplekken kan staan
Verder ook nog een paar dingen bij Temu besteld, waaronder een steun onder de bovenbenen (in het zwart). M'n vriendin blijft toch een beetje klagen dat ze niet de juiste stoelpositie kan vinden, dus maar eens zien of het zo wel lukt (zelf gooi ik hem er dan weer uit).
Daarnaast dit bakje voor onder de armsteun (die van Amazon heb ik teruggestuurd omdat hij vervormd was, en 3x zo duur) en deze beschermer voor op de achterbank (ook zwart), onder de kinderstoeltjes. Ik had een andere bij Amazon besteld (ook een stuk duurder) maar die is van een soort stof en deze van PU-nepleer. Lijkt me beter schoon te poetsen met die twee smeerkousjes van mij
Eerste bestelling ooit bij Temu, dus we gaan het meemaken
[ Voor 37% gewijzigd door Wouter! op 06-01-2026 12:16 ]
Via de sleutel gaan dus alle ramen open/dicht tegelijk en niet 1.kw_nl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:38:
Ramen op is toch echt 9 van de 10 keer doordat een knop wordt ingedrukt op de sleutel. In het Enyaq topic kwam ik het ook met regelmaat tegen. Bij de VAG moet je de sluiten knop een paar seconden indrukken, dan gaan de ramen een stukje open. Ik gok dat het bij Renault niet heel veel anders is.
En toch blijft het een menselijke fout.Technics SA-DA8 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:49:
Via de sleutel gaan dus alle ramen open/dicht tegelijk en niet 1.
Misschien is dit zelf wel te maken met de Home Assistant Renault integratieB R M schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:54:
[...]
Het valt me alleen wel tegen dat er dan niet even een app notificatie komt na een tijdje.
https://www.home-assistant.io/integrations/renault/
Ik ga hier binnenkort eens mee spelen.
Helaas, er komt maar zeer weinig data binnen vanuit Renaultzjeeraar84 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:34:
[...]
Misschien is dit zelf wel te maken met de Home Assistant Renault integratie
https://www.home-assistant.io/integrations/renault/
Ik ga hier binnenkort eens mee spelen.
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Jammer, dat zijn inderdaad niet veel sensoren, vergeleken met bijvoorbeeld Volkswagen. Vraag is natuurlijk wel of dat aan Renault ligt of aan de HA integratie.djrednas schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:49:
[...]
Helaas, er komt maar zeer weinig data binnen vanuit Renault
[Afbeelding]
Hahah, fijn als je in de zomer de ramen open hebt om te luchtenB R M schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:54:
En wat betreft de ramen. Ik denk ook dat het user error is. Het valt me alleen wel tegen dat er dan niet even een app notificatie komt na een tijdje.
Met dit soort dingen is het, hoe 'slim' wil je het maken, want je kunt niet alles afdekken. Je kunt ook even achterom kijken.
Kan jouw scenic ook maar tot 11kw laden?Wouter! schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:57:
[...]
...
Net ook deze laadkabel in 8m besteld zodat ik hier in de straat in elk geval onder alle omstandigheden op beide laadplekken kan staan. Nu lukt dat op de ene plek gewoon ècht niet als de andere auto ook maar iets te ver naar voren staat. De paal blijkt 2m meer aan de kant van de andere plek te staan. Ik dacht 1 à 1½ maar heb het vanochtend nog eens goed bekeken. Als ik met de neus de ene kant op sta dan zit de laadpoort aan de andere kant van de auto, en met de neus de andere kant op staat de kont richting de laadpaal (dus de laadpoort verderop). Met een laadkabel van 4m wordt het dan echt al gauw lastig.
Verder ook nog een paar dingen bij Temu besteld, waaronder een steun onder de bovenbenen (in het zwart). M'n vriendin blijft toch een beetje klagen dat ze niet de juiste stoelpositie kan vinden, dus maar eens zien of het zo wel lukt (zelf gooi ik hem er dan weer uit).
Daarnaast dit bakje voor onder de armsteun (die van Amazon heb ik teruggestuurd omdat hij vervormd was, en 3x zo duur) en deze beschermer voor op de achterbank (ook zwart), onder de kinderstoeltjes. Ik had een andere bij Amazon besteld (ook een stuk duurder) maar die is van een soort stof en deze van PU-nepleer. Lijkt me beter schoon te poetsen met die twee smeerkousjes van mij. Ook nog een paar klitteband-netten om uit te proberen. Eens zien of dat bijv. handig is voor de laadkabel en wat ander los spul in de kofferbak.
Eerste bestelling ooit bij Temu, dus we gaan het meemaken.
Voor de lol even gekeken naar het verkeer van de My Renault app.zjeeraar84 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:06:
[...]
Jammer, dat zijn inderdaad niet veel sensoren, vergeleken met bijvoorbeeld Volkswagen. Vraag is natuurlijk wel of dat aan Renault ligt of aan de HA integratie.
Op zich nog best wat data over je auto, geactiveerde features en wanneer hij gemaakt is etc.
Maar kwa status kon ik niet veel meer vinden dan wat ook HA heeft.
Ik heb een Toyota Corolla gehad. De app kon niet heel veel maar hij gaf wel een melding als de deuren niet waren vergrendeld of als ramen nog open stonden. Erg handig, meermaals iets aan gehad!AJO2024 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:57:
[...]
Hahah, fijn als je in de zomer de ramen open hebt om te luchten![]()
Met dit soort dingen is het, hoe 'slim' wil je het maken, want je kunt niet alles afdekken. Je kunt ook even achterom kijken.
Ik heb 'm net, en de 22kW-lader was (en is tegenwoordig) een optie. Ik heb er niet voor gekozen. Ik kon nu ook wel een 22kW-kabel nemen maar die is alleen wat dikker en mijn auto kan toch geen 22kW laden
Ik heb vorig jaar inderdaad de sneeuwkettingen teruggestuurd omdat ik ze niet had gebruikt. Dit jaar dus minder geluk. Maar veiligheid boven alles. Dit reflex cross zien er ook wel mooi uit, maar inderdaad erg duur.Wouter! schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:57:
[...]
Ik zit ook naar die kettingen te kijken. Maar ook naar deze. Wel een keer zo duur, maar volgens mij wel heel handig met omleggen en weer afhalen. Ik ben even aan het overwegen of ik het de investering waard vind omdat het uiteindelijk maar de vraag is of en hoe vaak je ze gaat gebruiken. In ruim 25 jaar gemiddeld 2x per jaar wintersporten heb ik volgens mij 4x of 5x sneeuwkettingen moeten omleggen. Altijd prima gelukt maar soms haakt die kabel even net niet goed in elkaar of gaat juist het afhalen niet heel soepel. Dit systeem lijkt me dan ideaal. Of ik stuur ze na de vakantie weer terug als ze niet gebruikt zijn, zoals iemand hier al opperde.
Je mag die van mij ook overnemen. 1x gebruikt (paar kilometer gereden). €150 (nieuw €180).
Eind van de dag vandaag was het helaas weer raak.AJO2024 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:57:
[...]
Hahah, fijn als je in de zomer de ramen open hebt om te luchten![]()
Auto uitgeschakeld, sleutel in m'n jaszak en portier volledig open dus zat 100% niet aan de bediening.
Beide handen vast aan de dakrand en sta met de overbuurman te praten en gaat uit zichzelf weer linksachter het raam open tot ongeveer 3/4.
Nu heb ik het daadwerkelijk zien gebeuren waar ik bij stond dus 100% geen human error!!
Wellicht is deze Scenic eind van het jaar nog met de Franse slag gemaakt 😅
Same. En vervolgens regelmatig gevloekt omdat je vervolgens niet de ramen of deuren kon sluiten met de app, en de notificatie pas na 10 min ofzo kwamWouter! schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:27:
[...]
Ik heb een Toyota Corolla gehad. De app kon niet heel veel maar hij gaf wel een melding als de deuren niet waren vergrendeld of als ramen nog open stonden. Erg handig, meermaals iets aan gehad!
[...]
Sommige mensen nemen dingen heel snel voor absolute waarheid aan. Zelf als het op “feesboek” staat.Zjanzjak schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:50:
[...]
Ik kan hier nergens een officiële bron van vinden, maar goed, 10 jaar
Dat zou kunnen maar ik ben juist op zoek gegaan nadat ik het meemaakte om zo te weten te komen of het vaker voor komt.tjubbie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Sommige mensen nemen dingen heel snel voor absolute waarheid aan. Zelf als het op “feesboek” staat.
In dit geval blijkt het dus inderdaad vaker voor te komen waar sommige "experts" onder ons het als human error zien 😉
Alle ramen open = afstandsbedieningTechnics SA-DA8 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:57:
[...]
Dat zou kunnen maar ik ben juist op zoek gegaan nadat ik het meemaakte om zo te weten te komen of het vaker voor komt.
In dit geval blijkt het dus inderdaad vaker voor te komen waar sommige "experts" onder ons het als human error zien 😉
1 raam stukje open = per ongeluk schakelaar aangeraakt
Het zou hooguit kunnen dat je kortsluiting hebt in een schakelaar. Maar refereren aan een Facebook post waarin iemand beweert dat het een 10 jaar oud probleem is dat Renault nog steeds niet opgelost heeft? Dat gaat er bij mij niet in.
Ik stap verder uit deze discussie, wens je oprecht succes bij de dealer straks!
De 1e zin heb ik reeds benoemd.zjeeraar84 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:10:
[...]
Alle ramen open = afstandsbediening
1 raam stukje open = per ongeluk schakelaar aangeraakt
Het zou hooguit kunnen dat je kortsluiting hebt in een schakelaar. Maar refereren aan een Facebook post waarin iemand beweert dat het een 10 jaar oud probleem is dat Renault nog steeds niet opgelost heeft? Dat gaat er bij mij niet in.
Ik stap verder uit deze discussie, wens je oprecht succes bij de dealer straks!
En dat het een 10 jaar oud probleem is wat nog steeds niet opgelost is dat is een aanname van jou.
Als je de zin nog eens leest dan zie je dat ik schrijf dat het bij een model van 10 jaar geleden ook voor kwam en niet dat het al die tijd is blijven bestaan.
Overigens zijn het totaal 2 verschillende raammodules en is het geen doorontwikkeling van de oude.
En by the way niemand vroeg je of je in deze discussie wilde stappen dus in dit geval doe je voordeel met de info die je nu al hebt verkregen 😉
Have fun & drive safe!!
Persoonlijk vind ik het belachelijk dat je ze na je vakantie terug stuurt,je koopt ze of huurt ze.MrEd79 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Ik heb vorig jaar inderdaad de sneeuwkettingen teruggestuurd omdat ik ze niet had gebruikt. Dit jaar dus minder geluk. Maar veiligheid boven alles. Dit reflex cross zien er ook wel mooi uit, maar inderdaad erg duur.
Je mag die van mij ook overnemen. 1x gebruikt (paar kilometer gereden). €150 (nieuw €180).
Maar goed zo schijnt het tegenwoordig te werken
Ik ben op zoek naar winterbanden met velgen. De standaard 19 inch set van Renault vind ik niet zo mooi en is ook erg prijzig. Ik denk dat zwarte velgen beter passen bij de Alpine versie. Hebben jullie tips of fotos van jullie Scenic met niet standaard velgen?
Nee, bedankt. Maar dank voor het aanbod.MrEd79 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Ik heb vorig jaar inderdaad de sneeuwkettingen teruggestuurd omdat ik ze niet had gebruikt. Dit jaar dus minder geluk. Maar veiligheid boven alles. Dit reflex cross zien er ook wel mooi uit, maar inderdaad erg duur.
Ik moet zeggen dat de gedachte om het zo te doen me ook wel een beetje tegenstaat. Ik denk ook dat ik de kettingen die ik aanschaf ook gewoon houd. Maar ik was eerlijk gezegd wel getriggerd door de optie en heb er wel even over nagedacht.pollekeb schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 04:40:
[...]
Persoonlijk vind ik het belachelijk dat je ze na je vakantie terug stuurt,je koopt ze of huurt ze.
Maar goed zo schijnt het tegenwoordig te werken
Mijn rechter-unit is ook stuk. Wordt morgen vervangen.hwpaints schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:07:
[...]
maandag even langs dealer, dinsdag onder garantie vervangen, netjes en snel geregeld
Bladiebla!
Ik heb heel af en toe last van een plotselinge versnelling van de auto, als het ‘gaspedaal’ niet wordt aangeraakt. Dit gebeurt(tot nu toe) alleen als ik stapvoets rij. 4 februari gaat de auto voor onderhoud en wordt de auto uitgelezen en ge-update indien mogelijk(OPD). Kijken of men iets kan vinden.
Zijn er andere mede-Scenic eigenaren met dit bijzondere gedrag van de auto?
Zijn er andere mede-Scenic eigenaren met dit bijzondere gedrag van de auto?
Het stuur wordt aan de bovenkant niet verwarmd. Merken anderen dat ook, of is hier mogelijk sprake van een defect?
Dat klopt, daar zit geen verwarmingselement.IJzebrand schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:29:
Het stuur wordt aan de bovenkant niet verwarmd. Merken anderen dat ook, of is hier mogelijk sprake van een defect?
Meestal vanwege kostenbesparing dat ze alleen de zijkanten meeverwarmen waar dus je handen op rusten.IJzebrand schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:29:
Dit doen meerdere fabrikanten helaas.
Nu we het toch hebben over de stuurverwarming… ik moet 4 of 5 keer op dat icoontje klikken om de stuurverwarming in te schakelen. Is dat bug of een feature?
Nou, deze feature heb ik af en toe ook. Lijkt vooral als de auto net aan staat.Safaci schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:37:
Nu we het toch hebben over de stuurverwarming… ik moet 4 of 5 keer op dat icoontje klikken om de stuurverwarming in te schakelen. Is dat bug of een feature?
Verder net in de sneeuw voor het eerst mogen meemaken dat de AC er mee stopte vanwege een radar vol met sneeuw en ijs. Ik moet zeggen het ontwerp vraagt er ook wel een beetje om, er is een mooie richel onder de radar waar alles kan ophopen.
Wat mij dus tegenviel is dat ik meteen helemaal geen CC meer heb, ik had verwacht dat hij zou terugschakelen naar "normale" CC... Ik kon die ook niet vinden in de settings, iemand een idee of het nog mogelijk is CC aan te zetten zonder het Adaptive deel en radar?
Ja. Heb ik ook.Safaci schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:37:
Ik heb de snelheidsbegrenzer aangezet, dat is ook een soort van cc als je het pedaal maar ver genoeg indrukt.filthymushroom schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:43:
[...]
Nou, deze feature heb ik af en toe ook. Lijkt vooral als de auto net aan staat.
Verder net in de sneeuw voor het eerst mogen meemaken dat de AC er mee stopte vanwege een radar vol met sneeuw en ijs. Ik moet zeggen het ontwerp vraagt er ook wel een beetje om, er is een mooie richel onder de radar waar alles kan ophopen.
Wat mij dus tegenviel is dat ik meteen helemaal geen CC meer heb, ik had verwacht dat hij zou terugschakelen naar "normale" CC... Ik kon die ook niet vinden in de settings, iemand een idee of het nog mogelijk is CC aan te zetten zonder het Adaptive deel en radar?
Hetzelfde probleem hier....Safaci schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:37:
Of via Google 'Hey google zet stuurverwarming aan'. Werkt ook perfect. Overigens ook goed voor stoelverwarming
Mag helaas niet meer in Europa. Dan werken de beveiligingsystemen namelijk niet meer. Dus je zult geen enkele nieuwe auto meer vinden met “gewoon” CC.filthymushroom schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:43:
[...]
De snelheidsbegrenzer is dan het alternatief, zou willen dat ik dat in mijn Y had…
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Bij o.a. een nieuwe toyota yaris kan je wisselen tussen acc, cc en snelheidsbegrenzer 😉Himalaya schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:11:
[...]
Mag helaas niet meer in Europa. Dan werken de beveiligingsystemen namelijk niet meer. Dus je zult geen enkele nieuwe auto meer vinden met “gewoon” CC.
De snelheidsbegrenzer is dan het alternatief, zou willen dat ik dat in mijn Y had…
Helaas hapert de ster bij mij ook met enige regelmaathwpaints schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:42:
bij mij staat de stuurverwarming onder de voorkeuze toets op mijn stuur [ster] , die hapert nooit.
Dat is mooi balen, wel goed om te weten. Ik hoef dus niet meer te zoeken naar de gewone CCHimalaya schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:11:
[...]
Mag helaas niet meer in Europa. Dan werken de beveiligingsystemen namelijk niet meer. Dus je zult geen enkele nieuwe auto meer vinden met “gewoon” CC.
Nee, werkt probleemloos. Kijk, als de wagen beweegt vanwege hobbels in de weg kan het natuurlijk zijn dat je niet stabiel op de knop kan drukken. Bij de meeste touchscreens is het zo dat een veeg op een button niet als een button press geïnterpreteerd wordt.Safaci schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:37:
Nee, dat is hier niet het geval, vooral ook omdat het via de ster op het stuur ook niet altijd werkt. Stoelverwarming gaat dan wel aan, maar het stuur blijft uit. Na een paar pogingen gaat hij dan alsnog aan.nazdrovje schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:00:
[...]
Nee, werkt probleemloos. Kijk, als de wagen beweegt vanwege hobbels in de weg kan het natuurlijk zijn dat je niet stabiel op de knop kan drukken. Bij de meeste touchscreens is het zo dat een veeg op een button niet als een button press geïnterpreteerd wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door Dendrowen op 10-01-2026 10:02 ]
Is dit bij jou ook zo als je al een tijd onderweg bent? Ik heb namelijk echt het idee dat het alleen in de eerste 2 minuten na het starten is.Dendrowen schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:02:
[...]
Nee, dat is hier niet het geval, vooral ook omdat het via de ster op het stuur ook niet altijd werkt. Stoelverwarming gaat dan wel aan, maar het stuur blijft uit. Na een paar pogingen gaat hij dan alsnog aan.
Nooit uitvoerig getest, naar daar lijkt het wel op inderdaad.filthymushroom schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:51:
[...]
Is dit bij jou ook zo als je al een tijd onderweg bent? Ik heb namelijk echt het idee dat het alleen in de eerste 2 minuten na het starten is.
Eens, maar dit is terwijl ik nog stilsta. Het systeem registreert het dan ook als button press, want ik krijg ook feedback door middel van geluid.nazdrovje schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:00:
[...]
Nee, werkt probleemloos. Kijk, als de wagen beweegt vanwege hobbels in de weg kan het natuurlijk zijn dat je niet stabiel op de knop kan drukken. Bij de meeste touchscreens is het zo dat een veeg op een button niet als een button press geïnterpreteerd wordt.
Ik had het nu net ook weer, geluid en het drukken worden duidelijk geregistreerd. Pas de 4e keer ging de stuurverwarming aan. Wederom net na het starten.Safaci schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:22:
[...]
Eens, maar dit is terwijl ik nog stilsta. Het systeem registreert het dan ook als button press, want ik krijg ook feedback door middel van geluid.
Toen ik de auto ophaalde bij de dealer, werd ik daar al voor gewaarschuwd. De stoel en stuurverwarming knoppen reageren pas na een paar seconden na instappen.
Afgelopen week elke dag met de auto gereden (5-600 km in totaal) en dat ging prima met fwd. Winterbanden maken wel echt het verschil vooral bij een EV die door het gewicht wat meer 'doordrukt'.
Tuurlijk is een AWD beter maar een Audi Quattro leasen voor dit geld lukt niet
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ik heb trouwens eens zitten kijken of er trucs zijn waardoor sneeuw ophoopt voor de radar. Ik zie vaak voorbijkomen dat een hydrofiele coating over het logo en eromheen enorm kan helpen, zeker bij lichte sneeuw en bij regen. Is hier iemand die dit toevallig al geprobeerd heeft?
Massage (lenden) hier. Anders via t menu of de knop aan de zijkant van de stoel. Dat is te complex/ onlogischhwpaints schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:42:
bij mij staat de stuurverwarming onder de voorkeuze toets op mijn stuur [ster] , die hapert nooit.
Al die moeite voor die twee weken sneeuw in de 5 jaar ?filthymushroom schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:08:
Ik heb trouwens eens zitten kijken of er trucs zijn waardoor sneeuw ophoopt voor de radar. Ik zie vaak voorbijkomen dat een hydrofiele coating over het logo en eromheen enorm kan helpen, zeker bij lichte sneeuw en bij regen. Is hier iemand die dit toevallig al geprobeerd heeft?
Nou, nee. Maar ik zie best wat ervaringen terugkomen waarbij de radar uitschakelt bij heftiger regen. Gelukkig zelf nog niet mee gemaakt. Juist hierbij zou het een groot verschil kunnen maken.B R M schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:38:
[...]
Al die moeite voor die twee weken sneeuw in de 5 jaar ?
Mijn auto komt overigens ook met regelmaat in Zwitserland, dus ik kom wellicht wat meer sneeuw tegen.
Eens in de 12 maanden wat coating sprayen en uitwrijven lijkt mij trouwens niet echt veel moeite
Ik ben sinds afgelopen november trotse eigenaar van een Scenic E-Tech (Alpine). Erg tevreden over tot nu toe, maar vanochtend stapte ik in de auto en moest ik ineens heel de auto opnieuw gaan instellen, alsof ie een factory reset heeft gehad. Ik heb de auto gistermiddag voor het laatst gebruikt (geen problemen gehad) en de accu zat nog voor ca. 60% vol.
Iemand dit eens eerder meegemaakt?
Ik ben deze week dus erg aan het bedenken wat het verschil van winterbanden eigenlijk is. Ik heb afgelopen week wel doorgereden, met zomerbanden. (eerste keer nieuwe lease auto en in de veronderstelling dat er standaard all season onder zouden moeten zitten en te lui om het zelf na te kijkenChaoss schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:25:
Afgelopen week elke dag met de auto gereden (5-600 km in totaal) en dat ging prima met fwd. Winterbanden maken wel echt het verschil vooral bij een EV die door het gewicht wat meer 'doordrukt'.
Maar merkte afgelopen week eigenlijk geen gripverlies.
Als in in de straat het pedaal volledig indruk een wielspin, maar als je met wegrijden de eerste paar meter niet het pedaal diep induwt heb ik eigenlijk geen enkel probleem gehad.
Vorige week maandag ook bij Utrecht over de ijsweg gereden en ook daar eigenlijk geen centje pijn.
En ja, ongeacht het type banden eronder pas ik vooral mijn volgafstand en snelheid aan op de omstandigheden.
Wel eens gelezen bij een ander, maar zelf nog nooit meegemaakt.habraken90 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:01:
Ik ben sinds afgelopen november trotse eigenaar van een Scenic E-Tech (Alpine). Erg tevreden over tot nu toe, maar vanochtend stapte ik in de auto en moest ik ineens heel de auto opnieuw gaan instellen, alsof ie een factory reset heeft gehad. Ik heb de auto gistermiddag voor het laatst gebruikt (geen problemen gehad) en de accu zat nog voor ca. 60% vol.
Definieer 'heel de auto opnieuw gaan instellen'.habraken90 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:01:
Want je hebt resets en resets, dat klinkt cryptisch maar toch is er een verschil in de mate VAN een reset.
Wat moest je precies allemaal instellen?
Ha mensen, ik las pas dat artikel m.b.t. de autohandgrepen en ongevallen. Van wat ik weet zijn ze bij de Scenic zowel elektrisch als mechanisch en kun je dus altijd van binnen en buiten de portieren openen ook zonder stroom of bij nood. Dat klopt toch? Ik kom er namelijk in de handleiding en bij Renault helemaal niets over tegen. Had verwacht dat daar wel iets meer duidelijkheid over zou zijn.
Klopt, de achterkant van de handgreep aan de buitenkant is een soort flapje, waarmee je de greep kunt bereiken en de deur kunt openen wanneer deze is ingeklapt. Binnenkant heeft sowieso grepen.Edwinsliedrecht schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:04:
Ha mensen, ik las pas dat artikel m.b.t. de autohandgrepen en ongevallen. Van wat ik weet zijn ze bij de Scenic zowel elektrisch als mechanisch en kun je dus altijd van binnen en buiten de portieren openen ook zonder stroom of bij nood. Dat klopt toch? Ik kom er namelijk in de handleiding en bij Renault helemaal niets over tegen. Had verwacht dat daar wel iets meer duidelijkheid over zou zijn.
Hoe dit werkt wordt wel getoond in deze video (gaat over de Megane, maar werkt hetzelfde)
[ Voor 9% gewijzigd door MaSw85 op 12-01-2026 10:34 ]
Dank! Voor het uitklappen is stroom nodig maar vermoed dat als er geen stroom is bij een ongeval o.i.d. dat je de deur gewoon kan openen op de niet uitgeklapte manier.
correct, voor het openen hoeft het niet uitgeklapt te zijn en is het naar mijn weten gewoon een hand bediend mechanisch iets, waar geen stroom bij komt kijken.Edwinsliedrecht schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:48:
Dank! Voor het uitklappen is stroom nodig maar vermoed dat als er geen stroom is bij een ongeval o.i.d. dat je de deur gewoon kan openen op de niet uitgeklapte manier.
Tijdens de bandenwissel even snel gevraagd of ik een foto'tje kon schieten.MrEd79 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:09:
[...]
Ik vind dat de Scenic zich prima gedraagd in de sneeuw.
Inmiddels ook de eerste ervaring met sneeuwkettingen. Afgelopen zaterdag uit de Vogezen vertrokken en daar had het vrijdag al flink gesneeuwd. Ik was genoodzaakt om de eerste 10 km met sneeuwkettingen te rijden. Ik gebruik de KÖNIG XG Cross 248 Snow Chains voor de 20" banden. Het aanbrengen van de kettingen ging prima. Ik moet ze nog wel wat strakker zetten door een kleine aanpassingen te doen, maar op zich reed het prima.
Het eraf halen was een iets grotere uitdaging. Er is weinig ruimte in de wielkast en er lopen wat leidingen waar 1 van de kettingen in bleef hangen. Met beleid er toch af kunnen krijgen (stuur draaien en er half onder kruipen). Lesson learned: de ketting precies goed zetten bij het demonteren. En doe je horloge af als de die niet wil beschadigen
Was direct duidelijk waar je achter bleef hangen.
Dank! Duidelijk beeld! Het was dat dunnere slangetje (?) waar de ketting bleef hangen. Voor mijn gevoel fragiel genoeg om voorzichtig te zijn.Scale schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Tijdens de bandenwissel even snel gevraagd of ik een foto'tje kon schieten.
Was direct duidelijk waar je achter bleef hangen.[Afbeelding]
Vandaag m'n pakketje van Temu ontvangen. Binnen een week, prima!Wouter! schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:57:
[...]
Ik zit ook naar die kettingen te kijken. Maar ook naar deze. Wel een keer zo duur, maar volgens mij wel heel handig met omleggen en weer afhalen. Ik ben even aan het overwegen of ik het de investering waard vind omdat het uiteindelijk maar de vraag is of en hoe vaak je ze gaat gebruiken. In ruim 25 jaar gemiddeld 2x per jaar wintersporten heb ik volgens mij 4x of 5x sneeuwkettingen moeten omleggen. Altijd prima gelukt maar soms haakt die kabel even net niet goed in elkaar of gaat juist het afhalen niet heel soepel. Dit systeem lijkt me dan ideaal. Of ik stuur ze na de vakantie weer terug als ze niet gebruikt zijn, zoals iemand hier al opperde.
Net ook deze laadkabel in 8m besteld zodat ik hier in de straat in elk geval onder alle omstandigheden op beide laadplekken kan staan. Nu lukt dat op de ene plek gewoon ècht niet als de andere auto ook maar iets te ver naar voren staat. De paal blijkt 2m meer aan de kant van de andere plek te staan. Ik dacht 1 à 1½ maar heb het vanochtend nog eens goed bekeken. Als ik met de neus de ene kant op sta dan zit de laadpoort aan de andere kant van de auto, en met de neus de andere kant op staat de kont richting de laadpaal (dus de laadpoort verderop). Met een laadkabel van 4m wordt het dan echt al gauw lastig.
Daarnaast dit bakje voor onder de armsteun (die van Amazon heb ik teruggestuurd omdat hij vervormd was, en 3x zo duur) en deze beschermer voor op de achterbank (ook zwart), onder de kinderstoeltjes. Ik had een andere bij Amazon besteld (ook een stuk duurder) maar die is van een soort stof en deze van PU-nepleer. Lijkt me beter schoon te poetsen met die twee smeerkousjes van mij. Ook nog een paar klitteband-netten om uit te proberen. Eens zien of dat bijv. handig is voor de laadkabel en wat ander los spul in de kofferbak.
Eerste bestelling ooit bij Temu, dus we gaan het meemaken.
(linkjes in het bericht van mezelf, dat ik hier heb gequote)
Bakje past perfect onder de armsteun. Nog voldoende ruimte eronder om een hoog 250ml blikje rechtop te zetten:
![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ik vermoed dat het een harde reset is geweest, ik stapte de auto in en kreeg het scherm te zien wat ik de eerste keer bij de dealer ook zag. Ik moest dus opnieuw voorwaarden accepteren, inloggen bij MyRenault, inloggen bij Google en alle instellingen waren weg (profielen incl. gezichtsherkenning, gekoppelde apparaten, wifi, etc.).Zjanzjak schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:04:
[...]
Definieer 'heel de auto opnieuw gaan instellen'.
Want je hebt resets en resets, dat klinkt cryptisch maar toch is er een verschil in de mate VAN een reset.
Wat moest je precies allemaal instellen?
Best vervelend, ik weet zo niet meer allemaal wat ik ingesteld had, kost weer even tijd... Hopelijk is het iets eenmaligs geweest.
Ja, heb ik ook gehad. Exact een maand nadat hij geleverd was en ik hem volledig had ingesteld. Geen idee wat de oorzaak was.habraken90 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:01:
Aha, zoals je inmiddels wel gelezen hebt komt het wel eens voor, kwestie van uithuilen en opnieuw beginnen,habraken90 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:01:
Ik vermoed dat het een harde reset is geweest, ik stapte de auto in en kreeg het scherm te zien wat ik de eerste keer bij de dealer ook zag. Ik moest dus opnieuw voorwaarden accepteren, inloggen bij MyRenault, inloggen bij Google en alle instellingen waren weg (profielen incl. gezichtsherkenning, gekoppelde apparaten, wifi, etc.).
Ik vroeg me dus alleen af in hoeverre de mate van reset was aangezien er ook wel eens andere, minder ingrijpende resets zijn. Anyways, hopelijk was dit de eerste maar ook laatste keer voor je.
Vandaag ben ik met mijn auto bij de dealer geweest. Het resultaat is dat one-pedal driving nu wel werkt, maar het probleem met snelladen is helaas nog steeds niet opgelost.remco1b schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:19:
Nieuw probleem: accu-preconditionering lijkt niet meer te werken
Sinds kort lijkt de accu-preconditionering bij mij niet meer te functioneren. Bij snelladen kom ik elke keer niet verder dan 50–60 kW, wat natuurlijk behoorlijk vervelend is. Voor komend jaar staat er al een afspraak bij de dealer gepland om dit verder uit te laten zoeken.
Heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen mee gehad?
Ik noem nu specifiek de accu-preconditionering, maar het zou uiteraard ook iets anders kunnen zijn. Wat me wel opvalt: als ik meerdere keren kort achter elkaar snellaad, lijkt de accu door het laden zelf wel op te warmen en gaat het laadvermogen iets omhoog.
Al met al erg frustrerend als snel laden niet goed werkt. Ik hoor graag of meer mensen dit herkennen en wat bij jullie de oorzaak of oplossing was.
Bij het ophalen van de auto had ik hier eerlijk gezegd al weinig vertrouwen in. Er is een software-update uitgevoerd en mij werd opnieuw uitgelegd dat de accu moet voorverwarmen — dat is bij mij bekend.
Als ik storingen op deze manier zou afhandelen in mijn werk, zou ik over een half jaar geen baan meer hebben.
Ter informatie: ik heb vooraf aangegeven dat ik telefonisch bereikbaar ben als de storingsmelding onduidelijk is of als er vragen zijn. Helaas is daar geen gebruik van gemaakt. ☹️
[ Voor 14% gewijzigd door remco1b op 12-01-2026 19:39 ]
Helaas ook wel mijn ervaring met de dealer. Goed luisteren, problemen oplossen en ook checken of het daadwerkelijk opgelost is, dat is blijkbaar best moeilijk. Het blijft vaak bij een software update en vervolgens niet eens een check of het echt opgelost is.remco1b schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:23:
[...]
Vandaag ben ik met mijn auto bij de dealer geweest. Het resultaat is dat one-pedal driving nu wel werkt, maar het probleem met snelladen is helaas nog steeds niet opgelost.
Bij het ophalen van de auto had ik hier eerlijk gezegd al weinig vertrouwen in. Er is een software-update uitgevoerd en mij werd opnieuw uitgelegd dat de accu moet voorverwarmen — dat is bij mij bekend.
Als ik storingen op deze manier zou afhandelen in mijn werk, zou ik over een half jaar geen baan meer hebben.
Ter informatie: ik heb vooraf aangegeven dat ik telefonisch bereikbaar ben als de storingsmelding onduidelijk is of als er vragen zijn. Helaas is daar geen gebruik van gemaakt. ☹️
Ik heb ook een bugje, waar ze blijkbaar niets aan kunnen doen. Bij het achteruit inparkeren krijg ik regelmatig de melding 'rijhulpsystemen niet beschikbaar'. Die melding komt alleen als het stuur helemaal ingestuurd is bij het achteruitrijden. De dealer kan er niets aan doen en noemt het een 'feature' wat bij de auto hoort. Ik heb hiervoor ook twee keer bij de dealer langs moeten gaan. Zijn er meer mensen die ook deze 'feature' hebben?
Vandaag mijn zwarte Scenic Iconic LR MY24 opgehaald. Wat rijdt dit toch anders dan mijn Ford Focus Wagon.
Als test een laadpaal ergens in de wijk opgezocht en gekoppeleld.
Maar de hele paal schoot in error toen ik m'n ANWB laadpas er langs had gehaald.
De kabel kreeg ik ook niet los.
Pas toen ik de kabel aan de kant van de auto weer opnieuw koppelde kwam er weer wat leven in de paal waardoor ik deze nu kon ontgrendelen via de pas. Gelukkig.
Even later aan een andere paal, ergens anders in de wijk, en daar geen enkel probleem.
Dit is wel even wennen...
Verder vooral nu uitzoeken hoe alles een beetje lekker ingeregeld kan worden.
Morgen mijn eerst rit naar werk +/- 200 km heen en weer.
Edit:
Aanvulling: ik heb de MyRenault app zonder problemen kunnen koppelen 😏
Als test een laadpaal ergens in de wijk opgezocht en gekoppeleld.
Maar de hele paal schoot in error toen ik m'n ANWB laadpas er langs had gehaald.
De kabel kreeg ik ook niet los.
Pas toen ik de kabel aan de kant van de auto weer opnieuw koppelde kwam er weer wat leven in de paal waardoor ik deze nu kon ontgrendelen via de pas. Gelukkig.
Even later aan een andere paal, ergens anders in de wijk, en daar geen enkel probleem.
Dit is wel even wennen...
Verder vooral nu uitzoeken hoe alles een beetje lekker ingeregeld kan worden.
Morgen mijn eerst rit naar werk +/- 200 km heen en weer.
Edit:
Aanvulling: ik heb de MyRenault app zonder problemen kunnen koppelen 😏
[ Voor 5% gewijzigd door Intheweb op 13-01-2026 16:21 ]
Doe maar een onsje meer...
Vandaag is openR link 3.5.0 geïnstalleerd(deze download kwam zonder aankondiging in de app ineens op het scherm). Na het installeren van deze update is het nu weer mogelijk om te controleren op updates.Zjanzjak schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:41:
[...]
Lijkt.
Kan hoor daar niet van maar ik maak(te) in de Megane en de Alpine wel eens mee dat simpelweg opnieuw de privacygegevens weigeren en weer accepteren soms de oplossing was voor rare bugs.
Als dit niet werkt blijft het grove werk over, terug naar fabrieksinstellingen.
Bij het achteruit rijden krijg ik vrijwel altijd ook deze melding. Maar de parkeersensoren en camera's werken wel gewoon. En als ik weer vooruit rij doet alles het ook.AJO2024 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:15:
[...]
Helaas ook wel mijn ervaring met de dealer. Goed luisteren, problemen oplossen en ook checken of het daadwerkelijk opgelost is, dat is blijkbaar best moeilijk. Het blijft vaak bij een software update en vervolgens niet eens een check of het echt opgelost is.
Ik heb ook een bugje, waar ze blijkbaar niets aan kunnen doen. Bij het achteruit inparkeren krijg ik regelmatig de melding 'rijhulpsystemen niet beschikbaar'. Die melding komt alleen als het stuur helemaal ingestuurd is bij het achteruitrijden. De dealer kan er niets aan doen en noemt het een 'feature' wat bij de auto hoort. Ik heb hiervoor ook twee keer bij de dealer langs moeten gaan. Zijn er meer mensen die ook deze 'feature' hebben?
Ik heb de R5 helemaal in de keramische coating laten zetten.filthymushroom schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:08:
Dat scheelt enorm is wat er een vuil en sneeuw aan de auto blijft hangen.
Is alleen vrij prijzig, voor de R5 was ik zo’n € 700 kwijt.
Simpeler, en wat zou kunnen helpen is een beetje Rain-X op de radar, en gelijk op de lensjes van de camera’s van de auto.
Iets wat hydrofoob is, maar bij zware sneeuwval is het op een bepaald moment klaar.
Is Rain-x niet bedoeld voor glas? Weet niet of dat verstandig is op je camera's waar volgens mij kunststof voor zit.RobbieT schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:10:
[...]
Ik heb de R5 helemaal in de keramische coating laten zetten.
Dat scheelt enorm is wat er een vuil en sneeuw aan de auto blijft hangen.
Is alleen vrij prijzig, voor de R5 was ik zo’n € 700 kwijt.
Simpeler, en wat zou kunnen helpen is een beetje Rain-X op de radar, en gelijk op de lensjes van de camera’s van de auto.
Iets wat hydrofoob is, maar bij zware sneeuwval is het op een bepaald moment klaar.
Daar is een oplossing voor:Scale schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:38:
[...]
Is Rain-x niet bedoeld voor glas? Weet niet of dat verstandig is op je camera's waar volgens mij kunststof voor zit.
https://www.rainx.com/pro...-water-repellent-trigger/
Vanochtend een paar kleine dingetjes:
Geen audio na vertrek van huis.
Wisselen tussen radio/Spotify/Bluetooth e.d. hielp niet.
Met de power-knop (lang ingedrukt houden) het systeem even helemaal uitgezet en daarna weer aan. Toen werkte het wel. Hij leek nog even te haperen bij het starten van Android Auto, dus ik heb het vermoeden dat het probleem daar ergens vandaan komt.
Na bovenstaand hoorde ik iedere pak 'm beet 10 seconden (soms naar mijn idee wat langer, soms wat korter) een geluidje dat ik niet kan plaatsen. Het klinkt een klein beetje alsof één keer de richtingaanwijzer aan gaat maar het is nèt een iets ander geluidje, volgens mij. Nergens in één van de schermen zie ik een melding of iets anders oplichten.
De widget die de audio weergeeft reageerde niet op enige input. Spotify speelde af maar toen ik naar de tab met het muzieknootje ging (audio-menu, of hoe wordt dit genoemd?) leek het in het scherm alsof de radio nog speelde. Toen ik een keer op de audio-balk onderin beeld had gedrukt had hij in de gaten dat toch eigenlijk Spotify aan het afspelen was, en toen werkte de widget ook weer.
Ik heb het maximale laadniveau op dit moment ingesteld op 80% maar op mijn werk lijkt hij nogal door te schieten. Eerder vanmiddag was het laden beëindigd maar stond het niveau op 87%, en nu staat hij op 89% (nog altijd "laden beëindigd"). Bij de laadpaal in mijn straat doet dit probleem zich volgens mij niet voor. Op m'n werk zijn het palen van Schneider, waar je na het voorhouden van de laadpas ook nog op een start- of stop-knop moet drukken.
Ik krijg het automatisch starten van Android Auto er ook nog niet goed uit. Wil het toch eens zonder Android Auto proberen, en met hotspot de apps in het systeem van de auto zelf gebruiken. Hij blijft maar hardnekkig steeds Android Auto toch opstarten. Heb al een paar dingen geprobeerd in de instellingen.
Allemaal niet zo heel spannend maar wilde het toch even delen.
Geen audio na vertrek van huis.
Wisselen tussen radio/Spotify/Bluetooth e.d. hielp niet.
Met de power-knop (lang ingedrukt houden) het systeem even helemaal uitgezet en daarna weer aan. Toen werkte het wel. Hij leek nog even te haperen bij het starten van Android Auto, dus ik heb het vermoeden dat het probleem daar ergens vandaan komt.
Na bovenstaand hoorde ik iedere pak 'm beet 10 seconden (soms naar mijn idee wat langer, soms wat korter) een geluidje dat ik niet kan plaatsen. Het klinkt een klein beetje alsof één keer de richtingaanwijzer aan gaat maar het is nèt een iets ander geluidje, volgens mij. Nergens in één van de schermen zie ik een melding of iets anders oplichten.
De widget die de audio weergeeft reageerde niet op enige input. Spotify speelde af maar toen ik naar de tab met het muzieknootje ging (audio-menu, of hoe wordt dit genoemd?) leek het in het scherm alsof de radio nog speelde. Toen ik een keer op de audio-balk onderin beeld had gedrukt had hij in de gaten dat toch eigenlijk Spotify aan het afspelen was, en toen werkte de widget ook weer.
Ik heb het maximale laadniveau op dit moment ingesteld op 80% maar op mijn werk lijkt hij nogal door te schieten. Eerder vanmiddag was het laden beëindigd maar stond het niveau op 87%, en nu staat hij op 89% (nog altijd "laden beëindigd"). Bij de laadpaal in mijn straat doet dit probleem zich volgens mij niet voor. Op m'n werk zijn het palen van Schneider, waar je na het voorhouden van de laadpas ook nog op een start- of stop-knop moet drukken.
Ik krijg het automatisch starten van Android Auto er ook nog niet goed uit. Wil het toch eens zonder Android Auto proberen, en met hotspot de apps in het systeem van de auto zelf gebruiken. Hij blijft maar hardnekkig steeds Android Auto toch opstarten. Heb al een paar dingen geprobeerd in de instellingen.
Allemaal niet zo heel spannend maar wilde het toch even delen.
[ Voor 18% gewijzigd door Wouter! op 14-01-2026 17:21 ]
Helaas voor mijn hobby auto heb ik Android auto dus uitzetten gaat niet...Dendrowen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:52:
Om android auto uit te zetten, moet je de app volledig uitschakelen in de instellingen onder 'apps' in je telefoon.
[Afbeelding]
@Wouter! Vanuit de ontwikkelaarsinstellingen van Android Auto zou je de draadloze verbinding kunnen uitzetten. Dan start hij niet automatisch, tenzij je met een de kabel je telefoon aansluit.
Voor de ontwikkelaarsinstellingen moet je in de instellingen op de telefoon een keer of 5 of 10 op het versienummer tikken geloof ik. Anders even Googlen.
Voor de ontwikkelaarsinstellingen moet je in de instellingen op de telefoon een keer of 5 of 10 op het versienummer tikken geloof ik. Anders even Googlen.
Afgelopen week met de extreme kou viel het mij ook op. De warmtepomp? maakt veel lawaai, zeker bij voorverwarmen interieur. Iemand al bij de dealer geweest om dit aan te kaarten?
Mjah... hij is aanwezig hoorbaar, maar als het een normale motor was geweest, had het net zoveel geluid gemaakt toch? Of zie ik dit verkeerd...IJzebrand schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:59:
Afgelopen week met de extreme kou viel het mij ook op. De warmtepomp? maakt veel lawaai, zeker bij voorverwarmen interieur. Iemand al bij de dealer geweest om dit aan te kaarten?
Doe maar een onsje meer...
Wat wil je aankaarten? De pomp werkt functioneel prima. En afhankelijk van omstandigheden hoor je hem meer of minder. Heel logisch.IJzebrand schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:59:
Toevallig je achterruitenwissser aan staan? Deze geeft bij mij op interval bij het heen en weer gaan steeds een zacht “tik” geluid dat bij de rechter voorkant vandaan lijkt te komen. Kon het eerder ook nooit plaatsen tot ik laatst mijn ruitenwisser heen en weer zag gaan en het geluid precies is wanneer hij op interval start en stopt.Wouter! schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:45:
dat geluid wat op de richtingaanwijzer lijkt heb ik ook , en vaak op dezelfde weg/plaats hoor ik hemcpvessen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:14:
[...]
Toevallig je achterruitenwissser aan staan? Deze geeft bij mij op interval bij het heen en weer gaan steeds een zacht “tik” geluid dat bij de rechter voorkant vandaan lijkt te komen. Kon het eerder ook nooit plaatsen tot ik laatst mijn ruitenwisser heen en weer zag gaan en het geluid precies is wanneer hij op interval start en stopt.
bij mij is het geen ruitewisser in ieder geval.
Dit heb ik ook geprobeerd. Maar als ik de kabel aansluit om m'n toestel op te laden, probeert hij nog steeds iedere keer weer Android Auto te starten. Dat lukt niet, dus er komt een foutmelding op m'n telefoon, en als je die wegdrukt doet hij weer een poging, enz, enz. En het scherm van de auto flippert dan steeds weer naar Android Auto met de melding dat hij wil verbinden. Misschien maar opladen via de sigarettenaansteker met USB-adapter in het midden onderaan in die opbergbak dan?Dendrowen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:52:
Om android auto uit te zetten, moet je de app volledig uitschakelen in de instellingen onder 'apps' in je telefoon.
[Afbeelding]
I.c.m. draadloos AA uitzetten inderdaad, als dat nodig is.FrenzyFreak schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:04:
@Wouter! Vanuit de ontwikkelaarsinstellingen van Android Auto zou je de draadloze verbinding kunnen uitzetten. Dan start hij niet automatisch, tenzij je met een de kabel je telefoon aansluit.
Nee, de achterruitenwisser stond niet aan. Het is ook geen klik van een relais maar echt een geluidseffectje dat ergens uit het systeem komt. Waarschuwingen staan ook uit via My Perso.cpvessen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:14:
[...]
Toevallig je achterruitenwissser aan staan? Deze geeft bij mij op interval bij het heen en weer gaan steeds een zacht “tik” geluid dat bij de rechter voorkant vandaan lijkt te komen. Kon het eerder ook nooit plaatsen tot ik laatst mijn ruitenwisser heen en weer zag gaan en het geluid precies is wanneer hij op interval start en stopt.
En kent iemand dit icoontje? Ook hierbij wordt er nergens een melding getoond wat het precies betekent. Ik heb ergens het idee dat het van de draadloze lader kwam omdat mijn telefoon er half op lag maar helemaal zeker weet ik dat niet.
[ Voor 48% gewijzigd door Wouter! op 15-01-2026 07:57 ]
Dat laatste heb ik een keer of 2 gehad toen de telefoon er lang op lag. Hij was warm en er was een melding "draadloos laden tijdelijk gestopt"
Mijn gok is dat hij te warm werd.
Mijn gok is dat hij te warm werd.
Dat geluidje is hoogstwaarschijnlijk de ACC die de strepen van de weg niet meer kan lezen, door bijvoorbeeld regen. Irritant geluidje. Duurde bij mij ook even voor ik er achter was wat het was. Je ziet dan ook het gele ‘tussen de lijntjes’ icoon grijs worden.Wouter! schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:45:
Vanochtend een paar kleine dingetjes:
Dat kan ik bevestigen.B R M schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:32:
[...]
Dat geluidje is hoogstwaarschijnlijk de ACC die de strepen van de weg niet meer kan lezen, door bijvoorbeeld regen. Irritant geluidje. Duurde bij mij ook even voor ik er achter was wat het was. Je ziet dan ook het gele ‘tussen de lijntjes’ icoon grijs worden.
Ik vindt ook dat deze "uitzonderlijk veel geluid maakt" Bij mijn vorige auto (Volvo XC40 P8) was de warmtepomp veel stiller en deed ook zijn werk. Er is weldegelijk verschil. Maar ik ben bang dat een dealer er niets aan kan doen. As designedIntheweb schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:01:
[...]
Mjah... hij is aanwezig hoorbaar, maar als het een normale motor was geweest, had het net zoveel geluid gemaakt toch? Of zie ik dit verkeerd...
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Same here, warmtepomp maakt herrie, maar werkt prima.
Auto maakt wel minder herrie met opwarmen dan de VW ID.3 1st die ik hiervoor had (was geen warmtepomp).
Auto maakt wel minder herrie met opwarmen dan de VW ID.3 1st die ik hiervoor had (was geen warmtepomp).
[ Voor 49% gewijzigd door zjeeraar84 op 15-01-2026 07:43 ]
Ja de warmtepomp maakt herrie, denk iets meer dan mn vorige tesla (die was ook niet stil overigens). Denk niet dat de dealer er wat aan kan doen in ieder geval.
@Wouter! dat icoontje is volgens mij als de draadlozer lader op één of andere manier niet meer werkt. (vaak te warm, en dat komt omdat het heel nauw komt hoe de telefoon moet liggen). Ik heb het opgegeven in ieder geval want de combinatie van laden + carplay maakte mn telefoon telkens oververhit.
@Wouter! dat icoontje is volgens mij als de draadlozer lader op één of andere manier niet meer werkt. (vaak te warm, en dat komt omdat het heel nauw komt hoe de telefoon moet liggen). Ik heb het opgegeven in ieder geval want de combinatie van laden + carplay maakte mn telefoon telkens oververhit.
Ik vermoed dat dit het inderdaad is, dit gebeurt bij mij ook regelmatig.B R M schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:32:
[...]
Dat geluidje is hoogstwaarschijnlijk de ACC die de strepen van de weg niet meer kan lezen, door bijvoorbeeld regen. Irritant geluidje. Duurde bij mij ook even voor ik er achter was wat het was. Je ziet dan ook het gele ‘tussen de lijntjes’ icoon grijs worden.
Ik heb de laatste dagen trouwens ook een bugje, bijna elke keer als ik de auto start heeft hij het geluidje weer aangezet bij het te hard rijden. Erg irritant.
Ik weet bijna zeker dat dit sinds de laatste, spontaan geïnstalleerde update is.
[ Voor 17% gewijzigd door filthymushroom op 15-01-2026 08:37 ]
Dit is Europese wetgeving, en daar heeft Renault de 'My Perso' knop voor uitgevondenfilthymushroom schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:35:
[...]
Ik vermoed dat dit het inderdaad is, dit gebeurt bij mij ook regelmatig.
Ik heb de laatste dagen trouwens ook een bugje, bijna elke keer als ik de auto start heeft hij het geluidje weer aangezet bij het te hard rijden. Erg irritant.
Ik weet bijna zeker dat dit sinds de laatste, spontaan geïnstalleerde update is.
Is zeker weten geen bug.
:strip_exif()/f/image/rYyTya3TJPRNdfYnHrBfYFOq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KG0nfKlTmdvf4T1olMslvMFx.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/FuUhvuaijhhrISrygA6KH92V.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/grndLnm8cqxBITwZgHRoFFS5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EwYckH8MwFm02NB6YArJ3spD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/NuRiQZebZ8oV7x26qpXC2B3K.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QYKyaxpru3JG40YKIFJAUA4o.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zxR27G0OF3thfryOwd9iVBXO.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/R4kedX1AMThgW5Chmu2GSsIJ.jpg?f=fotoalbum_large)