Tja, 4WD is altijd superieur, maar de doorsnee auto heeft dat niet.RogerSch schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:03:
Sorry maar de Scenic is echt geen match t.o.v. een Tesla model 3 AWD in de sneeuw / ijs. Wat wereld van verschil.
Nee idd, Model 3 AWD was geen match voor de Toyota Landcruiser, wat is dat nou voor vergelijkingRogerSch schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:03:
Sorry maar de Scenic is echt geen match t.o.v. een Tesla model 3 AWD in de sneeuw / ijs. Wat wereld van verschil.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Appels.RogerSch schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:03:
Peren.
Op facebook een groep van "SCENIC E-TECH ELECTRIC 100%" waar bij meerdere personen het probleem van open ramen voor komt.Zjanzjak schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:11:
[...]
Bekende bugs inderdaad.
Behalve van de ramen.
Ik hou het toch op human error somehow dus ben erg benieuwd wat je dealer er van vindt.
Blijkbaar bij een renault van 10 jaar geleden ook een erkend probleem door renault geweest.
Dit lijkt mij dan toch geen "human fault" meer.
Bezoek bij de dealer wordt nog ingepland dus wordt vervolgd 😉
:strip_exif()/f/image/t5n2OA1fq7F3TxSkPeIGIbjd.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt mij nog steeds human errorTechnics SA-DA8 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:14:
[...]
Op facebook een groep van "SCENIC E-TECH ELECTRIC 100%" waar bij meerdere personen het probleem van open ramen voor komt.
Blijkbaar bij een renault van 10 jaar geleden ook een erkend probleem door renault geweest.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zag van de week mijn zoontje van 6 achter uitstappen. Hij leunde met z’n hand op de schakelaar tijdens het uitstappen waardoor het raam een stukje naar beneden ging.
Toevallig zag ik het en kon ik het raam dus dicht doen.
Kan wel 2 verbeteringen bedenken voor Renault: ergonomisch grijp je al heel snel naar de deur bij het uitstappen, precies waar de schakelaar zit. En ik heb het idee als mijn vrouw in de auto heeft gereden (heeft
eigen profiel) de vergrendeling van de achterruiten er steeds af is.
Ik kan hier nergens een officiële bron van vinden, maar goed, 10 jaar geleden....Technics SA-DA8 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:14:
Mij nog steeds wel.Technics SA-DA8 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:14:
Succes!Technics SA-DA8 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:14:
RogerSch schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:03:
gisteren hier flink door de sneeuw gereden in ieder geval, en voor een FWD doet hij het echt prima, had altijd grip geen rare situaties gewoon solide.
Ramen op is toch echt 9 van de 10 keer doordat een knop wordt ingedrukt op de sleutel. In het Enyaq topic kwam ik het ook met regelmaat tegen. Bij de VAG moet je de sluiten knop een paar seconden indrukken, dan gaan de ramen een stukje open. Ik gok dat het bij Renault niet heel veel anders is.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Same.FaBioTh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:57:
[...]
, ik snap de vergelijking niet..
gisteren hier flink door de sneeuw gereden in ieder geval, en voor een FWD doet hij het echt prima, had altijd grip geen rare situaties gewoon solide.
Zaterdagochtend vroeg bijna 200 kilometer gereden over volledig besneeuwde autosnelwegen, helemaal niks te klagen.
En wat betreft de ramen. Ik denk ook dat het user error is. Het valt me alleen wel tegen dat er dan niet even een app notificatie komt na een tijdje.
[ Voor 15% gewijzigd door B R M op 06-01-2026 10:55 ]
Ik zit ook naar die kettingen te kijken. Maar ook naar deze. Wel een keer zo duur, maar volgens mij wel heel handig met omleggen en weer afhalen. Ik ben even aan het overwegen of ik het de investering waard vind omdat het uiteindelijk maar de vraag is of en hoe vaak je ze gaat gebruiken. In ruim 25 jaar gemiddeld 2x per jaar wintersporten heb ik volgens mij 4x of 5x sneeuwkettingen moeten omleggen. Altijd prima gelukt maar soms haakt die kabel even net niet goed in elkaar of gaat juist het afhalen niet heel soepel. Dit systeem lijkt me dan ideaal. Of ik stuur ze na de vakantie weer terug als ze niet gebruikt zijn, zoals iemand hier al opperdeMrEd79 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:09:
[...]
Ik vind dat de Scenic zich prima gedraagd in de sneeuw.
Inmiddels ook de eerste ervaring met sneeuwkettingen. Afgelopen zaterdag uit de Vogezen vertrokken en daar had het vrijdag al flink gesneeuwd. Ik was genoodzaakt om de eerste 10 km met sneeuwkettingen te rijden. Ik gebruik de KÖNIG XG Cross 248 Snow Chains voor de 20" banden. Het aanbrengen van de kettingen ging prima. Ik moet ze nog wel wat strakker zetten door een kleine aanpassingen te doen, maar op zich reed het prima.
Het eraf halen was een iets grotere uitdaging. Er is weinig ruimte in de wielkast en er lopen wat leidingen waar 1 van de kettingen in bleef hangen. Met beleid er toch af kunnen krijgen (stuur draaien en er half onder kruipen). Lesson learned: de ketting precies goed zetten bij het demonteren. En doe je horloge af als de die niet wil beschadigen
Net ook deze laadkabel in 8m besteld zodat ik hier in de straat in elk geval onder alle omstandigheden op beide laadplekken kan staan
Verder ook nog een paar dingen bij Temu besteld, waaronder een steun onder de bovenbenen (in het zwart). M'n vriendin blijft toch een beetje klagen dat ze niet de juiste stoelpositie kan vinden, dus maar eens zien of het zo wel lukt (zelf gooi ik hem er dan weer uit).
Daarnaast dit bakje voor onder de armsteun (die van Amazon heb ik teruggestuurd omdat hij vervormd was, en 3x zo duur) en deze beschermer voor op de achterbank (ook zwart), onder de kinderstoeltjes. Ik had een andere bij Amazon besteld (ook een stuk duurder) maar die is van een soort stof en deze van PU-nepleer. Lijkt me beter schoon te poetsen met die twee smeerkousjes van mij
Eerste bestelling ooit bij Temu, dus we gaan het meemaken
[ Voor 37% gewijzigd door Wouter! op 06-01-2026 12:16 ]
Via de sleutel gaan dus alle ramen open/dicht tegelijk en niet 1.kw_nl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:38:
Ramen op is toch echt 9 van de 10 keer doordat een knop wordt ingedrukt op de sleutel. In het Enyaq topic kwam ik het ook met regelmaat tegen. Bij de VAG moet je de sluiten knop een paar seconden indrukken, dan gaan de ramen een stukje open. Ik gok dat het bij Renault niet heel veel anders is.
En toch blijft het een menselijke fout.Technics SA-DA8 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:49:
Via de sleutel gaan dus alle ramen open/dicht tegelijk en niet 1.
Misschien is dit zelf wel te maken met de Home Assistant Renault integratieB R M schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:54:
[...]
Het valt me alleen wel tegen dat er dan niet even een app notificatie komt na een tijdje.
https://www.home-assistant.io/integrations/renault/
Ik ga hier binnenkort eens mee spelen.
Helaas, er komt maar zeer weinig data binnen vanuit Renaultzjeeraar84 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:34:
[...]
Misschien is dit zelf wel te maken met de Home Assistant Renault integratie
https://www.home-assistant.io/integrations/renault/
Ik ga hier binnenkort eens mee spelen.
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Jammer, dat zijn inderdaad niet veel sensoren, vergeleken met bijvoorbeeld Volkswagen. Vraag is natuurlijk wel of dat aan Renault ligt of aan de HA integratie.djrednas schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:49:
[...]
Helaas, er komt maar zeer weinig data binnen vanuit Renault
[Afbeelding]
Hahah, fijn als je in de zomer de ramen open hebt om te luchtenB R M schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:54:
En wat betreft de ramen. Ik denk ook dat het user error is. Het valt me alleen wel tegen dat er dan niet even een app notificatie komt na een tijdje.
Met dit soort dingen is het, hoe 'slim' wil je het maken, want je kunt niet alles afdekken. Je kunt ook even achterom kijken.
Kan jouw scenic ook maar tot 11kw laden?Wouter! schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:57:
[...]
...
Net ook deze laadkabel in 8m besteld zodat ik hier in de straat in elk geval onder alle omstandigheden op beide laadplekken kan staan. Nu lukt dat op de ene plek gewoon ècht niet als de andere auto ook maar iets te ver naar voren staat. De paal blijkt 2m meer aan de kant van de andere plek te staan. Ik dacht 1 à 1½ maar heb het vanochtend nog eens goed bekeken. Als ik met de neus de ene kant op sta dan zit de laadpoort aan de andere kant van de auto, en met de neus de andere kant op staat de kont richting de laadpaal (dus de laadpoort verderop). Met een laadkabel van 4m wordt het dan echt al gauw lastig.
Verder ook nog een paar dingen bij Temu besteld, waaronder een steun onder de bovenbenen (in het zwart). M'n vriendin blijft toch een beetje klagen dat ze niet de juiste stoelpositie kan vinden, dus maar eens zien of het zo wel lukt (zelf gooi ik hem er dan weer uit).
Daarnaast dit bakje voor onder de armsteun (die van Amazon heb ik teruggestuurd omdat hij vervormd was, en 3x zo duur) en deze beschermer voor op de achterbank (ook zwart), onder de kinderstoeltjes. Ik had een andere bij Amazon besteld (ook een stuk duurder) maar die is van een soort stof en deze van PU-nepleer. Lijkt me beter schoon te poetsen met die twee smeerkousjes van mij. Ook nog een paar klitteband-netten om uit te proberen. Eens zien of dat bijv. handig is voor de laadkabel en wat ander los spul in de kofferbak.
Eerste bestelling ooit bij Temu, dus we gaan het meemaken.
Voor de lol even gekeken naar het verkeer van de My Renault app.zjeeraar84 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:06:
[...]
Jammer, dat zijn inderdaad niet veel sensoren, vergeleken met bijvoorbeeld Volkswagen. Vraag is natuurlijk wel of dat aan Renault ligt of aan de HA integratie.
Op zich nog best wat data over je auto, geactiveerde features en wanneer hij gemaakt is etc.
Maar kwa status kon ik niet veel meer vinden dan wat ook HA heeft.
Ik heb een Toyota Corolla gehad. De app kon niet heel veel maar hij gaf wel een melding als de deuren niet waren vergrendeld of als ramen nog open stonden. Erg handig, meermaals iets aan gehad!AJO2024 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:57:
[...]
Hahah, fijn als je in de zomer de ramen open hebt om te luchten![]()
Met dit soort dingen is het, hoe 'slim' wil je het maken, want je kunt niet alles afdekken. Je kunt ook even achterom kijken.
Ik heb 'm net, en de 22kW-lader was (en is tegenwoordig) een optie. Ik heb er niet voor gekozen. Ik kon nu ook wel een 22kW-kabel nemen maar die is alleen wat dikker en mijn auto kan toch geen 22kW laden
Ik heb vorig jaar inderdaad de sneeuwkettingen teruggestuurd omdat ik ze niet had gebruikt. Dit jaar dus minder geluk. Maar veiligheid boven alles. Dit reflex cross zien er ook wel mooi uit, maar inderdaad erg duur.Wouter! schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:57:
[...]
Ik zit ook naar die kettingen te kijken. Maar ook naar deze. Wel een keer zo duur, maar volgens mij wel heel handig met omleggen en weer afhalen. Ik ben even aan het overwegen of ik het de investering waard vind omdat het uiteindelijk maar de vraag is of en hoe vaak je ze gaat gebruiken. In ruim 25 jaar gemiddeld 2x per jaar wintersporten heb ik volgens mij 4x of 5x sneeuwkettingen moeten omleggen. Altijd prima gelukt maar soms haakt die kabel even net niet goed in elkaar of gaat juist het afhalen niet heel soepel. Dit systeem lijkt me dan ideaal. Of ik stuur ze na de vakantie weer terug als ze niet gebruikt zijn, zoals iemand hier al opperde.
Je mag die van mij ook overnemen. 1x gebruikt (paar kilometer gereden). €150 (nieuw €180).
Eind van de dag vandaag was het helaas weer raak.AJO2024 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:57:
[...]
Hahah, fijn als je in de zomer de ramen open hebt om te luchten![]()
Auto uitgeschakeld, sleutel in m'n jaszak en portier volledig open dus zat 100% niet aan de bediening.
Beide handen vast aan de dakrand en sta met de overbuurman te praten en gaat uit zichzelf weer linksachter het raam open tot ongeveer 3/4.
Nu heb ik het daadwerkelijk zien gebeuren waar ik bij stond dus 100% geen human error!!
Wellicht is deze Scenic eind van het jaar nog met de Franse slag gemaakt 😅
Same. En vervolgens regelmatig gevloekt omdat je vervolgens niet de ramen of deuren kon sluiten met de app, en de notificatie pas na 10 min ofzo kwamWouter! schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:27:
[...]
Ik heb een Toyota Corolla gehad. De app kon niet heel veel maar hij gaf wel een melding als de deuren niet waren vergrendeld of als ramen nog open stonden. Erg handig, meermaals iets aan gehad!
[...]
Sommige mensen nemen dingen heel snel voor absolute waarheid aan. Zelf als het op “feesboek” staat.Zjanzjak schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:50:
[...]
Ik kan hier nergens een officiële bron van vinden, maar goed, 10 jaar
Dat zou kunnen maar ik ben juist op zoek gegaan nadat ik het meemaakte om zo te weten te komen of het vaker voor komt.tjubbie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Sommige mensen nemen dingen heel snel voor absolute waarheid aan. Zelf als het op “feesboek” staat.
In dit geval blijkt het dus inderdaad vaker voor te komen waar sommige "experts" onder ons het als human error zien 😉
Alle ramen open = afstandsbedieningTechnics SA-DA8 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:57:
[...]
Dat zou kunnen maar ik ben juist op zoek gegaan nadat ik het meemaakte om zo te weten te komen of het vaker voor komt.
In dit geval blijkt het dus inderdaad vaker voor te komen waar sommige "experts" onder ons het als human error zien 😉
1 raam stukje open = per ongeluk schakelaar aangeraakt
Het zou hooguit kunnen dat je kortsluiting hebt in een schakelaar. Maar refereren aan een Facebook post waarin iemand beweert dat het een 10 jaar oud probleem is dat Renault nog steeds niet opgelost heeft? Dat gaat er bij mij niet in.
Ik stap verder uit deze discussie, wens je oprecht succes bij de dealer straks!
De 1e zin heb ik reeds benoemd.zjeeraar84 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:10:
[...]
Alle ramen open = afstandsbediening
1 raam stukje open = per ongeluk schakelaar aangeraakt
Het zou hooguit kunnen dat je kortsluiting hebt in een schakelaar. Maar refereren aan een Facebook post waarin iemand beweert dat het een 10 jaar oud probleem is dat Renault nog steeds niet opgelost heeft? Dat gaat er bij mij niet in.
Ik stap verder uit deze discussie, wens je oprecht succes bij de dealer straks!
En dat het een 10 jaar oud probleem is wat nog steeds niet opgelost is dat is een aanname van jou.
Als je de zin nog eens leest dan zie je dat ik schrijf dat het bij een model van 10 jaar geleden ook voor kwam en niet dat het al die tijd is blijven bestaan.
Overigens zijn het totaal 2 verschillende raammodules en is het geen doorontwikkeling van de oude.
En by the way niemand vroeg je of je in deze discussie wilde stappen dus in dit geval doe je voordeel met de info die je nu al hebt verkregen 😉
Have fun & drive safe!!