Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste
Acties:

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:21
Kees_frl schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:13:
[...]

voor de eerste modellen moet je denk ik naar de dealer voor aanpassingen? :)
Je moet sowieso naar de dealer voor de OPD update voor MY2024. Misschien dat er een FOTA actie komt voor de modellen, waar het al wel in de software zit, om de functie te enablen. Maar de software update zelf, kan zo een halve dag duren begrijp ik van de dealer, dus denk niet dat ze dat snel via FOTA doen.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:27
Heeft uenand moeten betalen voor de OPD update bij de dealer?
Vandaag bij de dealer laten uitvoeren en bij het ophalen, naast een andere klus, gaven ze aan dat ze morgen bij Renault Nederland gaan vragen of zij de kosten betalen abders moet ik het betalen? 😞

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:57
AJO2024 schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:10:
[...]

Je moet sowieso naar de dealer voor de OPD update voor MY2024. Misschien dat er een FOTA actie komt voor de modellen, waar het al wel in de software zit, om de functie te enablen. Maar de software update zelf, kan zo een halve dag duren begrijp ik van de dealer, dus denk niet dat ze dat snel via FOTA doen.
Onze scenic is van dec 2024 (geen idee of het een MY 24 of 25 is). Ben niet bij de dealer geweest, maar ik heb wel OPD gekregen via een OTA update.
RogerSch schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:22:
Heeft iemand moeten betalen voor de OPD update bij de dealer?
Vandaag bij de dealer laten uitvoeren en bij het ophalen, naast een andere klus, gaven ze aan dat ze morgen bij Renault Nederland gaan vragen of zij de kosten betalen abders moet ik het betalen? 😞
Zie bovenstaande. Zou gek zijn dat de een het gratis krijgt en de ander moet betalen wanneer de voertuigen identiek zijn. Het enige wat ik kan bedenken is technisch verschil tussen MY24/25.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:11

Croga

The Unreasonable Man

Ik heb afgelopen week gekeken of ik de V2L functionaliteit kan gebruiken. In de handleidingen staat dat de Scenic 2024 daarmee uitgerust is. Heb een kabel besteld van BYD aangezien die een fractie kost van de Renault optie maar het ding doet niets.
Vervolgens zie ik op de accessoire website de V2L adapter niet staan bij de scenic, wel bij de 4 en 5.

Heeft iemand al ervaring met V2L op de scenic? Welke adapter heb je daar voor gebruikt?

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:13
Wordt de MY25 niet altijd geleverd met OPD? Die van mij is 2 weken geleden geleverd incl. OPD in ieder geval.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:18
Croga schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:22:
Ik heb afgelopen week gekeken of ik de V2L functionaliteit kan gebruiken. In de handleidingen staat dat de Scenic 2024 daarmee uitgerust is. Heb een kabel besteld van BYD aangezien die een fractie kost van de Renault optie maar het ding doet niets.
Vervolgens zie ik op de accessoire website de V2L adapter niet staan bij de scenic, wel bij de 4 en 5.

Heeft iemand al ervaring met V2L op de scenic? Welke adapter heb je daar voor gebruikt?
Ik heb de V2L adapter er gewoon bij kunnen bestellen bij de bestelling van de auto, Ik zie hem op de website van Renault ook gewoon bij de accessoires erbij staan (Scenic samenstellen en dan de opties 'elektrisch rijden' uitklappen. De dealer gaf destijds aan dat het ook aanpassingen in de auto zelf noodzakelijk maakte en dat dit achteraf niet nog aangepast kon worden...
Hier kun je de laatste versies zien:
https://www.gps-rlink.com...ink-software-updates/amp/

[ Voor 6% gewijzigd door aard01 op 23-12-2025 10:58 ]

• aard01
filthymushroom schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:30:
Wordt de MY25 niet altijd geleverd met OPD? Die van mij is 2 weken geleden geleverd incl. OPD in ieder geval.
Dit is medio 2025 aangepast. Er zijn MY25 modellen die in het begin van 2025 nog niet met OPD waren uitgerust. Maar als je auto beschikt over schakelflippers achter het stuur (om de regeneratie mee in te stellen) kan OPD via een update worden geimplementeerd. Dit geldt dus ook voor MY24 modellen.
Absurd dat een dealer hier geld voor vraagt.

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:42
Sinds update Rlink 3.5.0 gaat mijn 'easy-access' voor de bestuurders stoel steeds uit. Ik moet regelmatig terug naar het menu om dit weer aan te zetten. Meer mensen last van?

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:49
Gisteren m'n Scenic opgehaald! Wat een fijne auto zeg :P
De eerste ervaringen zijn erg positief :9~

Ik vond dat Easy Access maar irritant, heb ik vanochtend uitgezet :D

Koppelen met de My Renault app ging probleemloos en alles werkt vooralsnog ook prima.

Ik loop net alleen tegen het probleem aan dat de laadkabel te kort is 8)7. Er zijn hier in de straat twee plekken achter elkaar maar de paal staat niet in het midden maar veel meer bij één van de twee plekken. Daar staat nu al een auto, en hoe ik de Scenic ook neerzet, ik kan de paal nu niet bereiken met de kabel. Een langere kabel voor dit soort situaties is misschien wel handig. Iemand nog tips voor een goede en betaalbare langere kabel?

edit: Oh ja, toch één klein dingetje. Als ik de eigen Google Maps van de auto in beeld heb (huisje) en ik word gebeld, dan springt hij naar Android Auto. Als je dan ophangt staat ineens de Google Maps (via AA) van je telefoon in beeld. Is het normaal dat dat zo werkt? Of zie ik ergens een instelling over het hoofd? Hij hoeft bij bellen toch niet naar Android Auto te switchen?

[ Voor 24% gewijzigd door Wouter! op 24-12-2025 14:45 ]

• Technics SA-DA8
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-01 23:31
Weer wat vreemds meegemaakt net.
Kom terug van boodschappen doen en staat ineens het raam linksachter voor 3/4 open.
Weet zeker dat alle ramen gesloten waren dus hoe dit zo kan gebeuren is mij een raadsel.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt dat spontaan het raam open stond?

• filthymushroom
Wouter! schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:12:

Koppelen met de My Renault app ging probleemloos en alles werkt vooralsnog ook prima.

Ik loop net alleen tegen het probleem aan dat de laadkabel te kort is 8)7. Er zijn hier in de straat twee plekken achter elkaar maar de paal staat niet in het midden maar veel meer bij één van de twee plekken. Daar staat nu al een auto, en hoe ik de Scenic ook neerzet, ik kan de paal nu niet bereiken met de kabel. Een langere kabel voor dit soort situaties is misschien wel handig. Iemand nog tips voor een goede en betaalbare langere kabel?

edit: Oh ja, toch één klein dingetje. Als ik de eigen Google Maps van de auto in beeld heb (huisje) en ik word gebeld, dan springt hij naar Android Auto. Als je dan ophangt staat ineens de Google Maps (via AA) van je telefoon in beeld. Is het normaal dat dat zo werkt? Of zie ik ergens een instelling over het hoofd? Hij hoeft bij bellen toch niet naar Android Auto te switchen?
Dit is wel normaal gedrag volgens mij, ik vond het ook zeer irritant. Een tip die ik al eens voor ij heb zien komen is een andere navigatie standaard maken in AA, dan zie je duidelijk het verschil. Bijvoorbeeld Waze of FlitsMeister.

Zelf heb ik AA helemaal dood gemaakt, gezien de auto ook Android is kan ik daarmee af. Enkel mijn telefoonfunctie gaat dus via Bluetooth en ik heb dan dus gewoon de telefoon applicatie van de auto op die plek in plaats van Android auto.

Het enige nadeel daarvan is dat de meldingen van je telefoon niet allemaal zichtbaar zijn tijdens het rijden, maar zelf heb ik hier geen behoefte aan tijdens het rijden.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:46
Technics SA-DA8 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:50:
Heeft iemand dit al eens meegemaakt dat spontaan het raam open stond?
Niet ik maar een aantal wel in dit topic en in het Renault Megane E Tech topic.
Oorzaak was uiteindelijk toch dat het een menselijk iets was en niet dat de auto zelf de ramen open doet.

• remco1b
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:12
Nieuw probleem: accu-preconditionering lijkt niet meer te werken

Sinds kort lijkt de accu-preconditionering bij mij niet meer te functioneren. Bij snelladen kom ik elke keer niet verder dan 50–60 kW, wat natuurlijk behoorlijk vervelend is. Voor komend jaar staat er al een afspraak bij de dealer gepland om dit verder uit te laten zoeken.

Heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen mee gehad?

Ik noem nu specifiek de accu-preconditionering, maar het zou uiteraard ook iets anders kunnen zijn. Wat me wel opvalt: als ik meerdere keren kort achter elkaar snellaad, lijkt de accu door het laden zelf wel op te warmen en gaat het laadvermogen iets omhoog.

Al met al erg frustrerend als snel laden niet goed werkt. Ik hoor graag of meer mensen dit herkennen en wat bij jullie de oorzaak of oplossing was.

• Dendrowen
remco1b schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:19:
Nieuw probleem: accu-preconditionering lijkt niet meer te werken

Sinds kort lijkt de accu-preconditionering bij mij niet meer te functioneren. Bij snelladen kom ik elke keer niet verder dan 50–60 kW, wat natuurlijk behoorlijk vervelend is. Voor komend jaar staat er al een afspraak bij de dealer gepland om dit verder uit te laten zoeken.

Ik noem nu specifiek de accu-preconditionering, maar het zou uiteraard ook iets anders kunnen zijn. Wat me wel opvalt: als ik meerdere keren kort achter elkaar snellaad, lijkt de accu door het laden zelf wel op te warmen en gaat het laadvermogen iets omhoog.

Al met al erg frustrerend als snel laden niet goed werkt. Ik hoor graag of meer mensen dit herkennen en wat bij jullie de oorzaak of oplossing was.
Niet om gelijk de gebruiker de schuld te geven, wie weet heb je er wat aan:

Hoeveel tijd geef je de auto om te pre conditionen? Ik geloof dat hij echt een goed half uur nodig heeft, en in de winter misschien nog wel meer.

• Zjanzjak
remco1b schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:19:
Niet echt, maar elke keer bij hetzelfde snellaad-station?

• remco1b
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:12
Sorry ik was niet volledig verschillende stations en zelfs op doorreis dus circa 3 uur van de voren al stations bekend en daarna weer om de 2 uur.

PS ik heb 75.000 km op de teller staan en het heeft altijd vloeiend gewerkt tot nu.

[ Voor 22% gewijzigd door remco1b op 24-12-2025 18:23 ]

• Zjanzjak
remco1b schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:22:
Sorry ik was niet volledig verschillende stations en zelfs op doorreis dus circa 3 uur van de voren al stations bekend en daarna weer om de 2 uur.

PS ik heb 75.000 km op de teller staan en het heeft altijd vloeiend gewerkt tot nu.
Hmm, dan klinkt het idd meer als een probleem van de wagen zelf. Ben deze nog niet eerder tegengekomen in gerelateerde topics. Als ik het tegenkom dan is het vaak het geijkte; aankomen met 99% en dan klagen dat het te laag is, binnen 3 seconden van huis naar snellader en klagen dat het te laag is, met 84 tegelijk aan 1 snellader en klagen dat het te laag is, en ga zo maar door. Maar goed, jij loopt al een tijdje mee en weet wel wat een aannemelijke snelheid is met snelladen dus dan kan ik mij alleen bedenken dat het de auto zelf is.

• Technics SA-DA8
Zjanzjak schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:01:
[...]

Niet ik maar een aantal wel in dit topic en in het Renault Megane E Tech topic.
Oorzaak was uiteindelijk toch dat het een menselijk iets was en niet dat de auto zelf de ramen open doet.
Weet bij mij wel zeker dat het niet een menselijke fout was aangezien ik alleen op pad was.
Had een goed stuk gereden en bij het winkelcenteum geparkeerd.
Ramen waren allen gesloten toen ik wegliep.
Knop van de kaart was ook niet ingedrukt want dan zouden alle ramen volledig geopend zijn.
Wat me ook opviel is dat regelmatig (2 x per week) de vergrendeling van de achterramen ineens ontgrendeld is zonder dit zelf te bedienen.

De auto is net een maand oud maar al meerdere "softwarefouten" ontdekt.
Na de kerst toch maar eens langs de dealer.

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55
Technics SA-DA8 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:40:
[...]

Weet bij mij wel zeker dat het niet een menselijke fout was aangezien ik alleen op pad was.
Had een goed stuk gereden en bij het winkelcenteum geparkeerd.
Ramen waren allen gesloten toen ik wegliep.
Knop van de kaart was ook niet ingedrukt want dan zouden alle ramen volledig geopend zijn.
Wat me ook opviel is dat regelmatig (2 x per week) de vergrendeling van de achterramen ineens ontgrendeld is zonder dit zelf te bedienen.

De auto is net een maand oud maar al meerdere "softwarefouten" ontdekt.
Na de kerst toch maar eens langs de dealer.
Ik heb wel eens dat ik per ongeluk de ramen een stukje open doe en de achterruitvergrendeling indruk bij het uitstappen. Ik zet m’n hand dan precies daar neer om ‘af te zetten’ bij het uitstappen.
Lijkt me waarschijnlijker dat je ook zoiets doet dan ‘softwarefouten’.

• Technics SA-DA8
zjeeraar84 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:00:
[...]

Ik heb wel eens dat ik per ongeluk de ramen een stukje open doe en de achterruitvergrendeling indruk bij het uitstappen. Ik zet m’n hand dan precies daar neer om ‘af te zetten’ bij het uitstappen.
Lijkt me waarschijnlijker dat je ook zoiets doet dan ‘softwarefouten’.
Zijn wel nog meer dingen waardoor ik aan de software denk.
Regelmatig gooit ie ook de telefoons eruit waardoor ik de bluetooth connectie opnieuw moet instellen (al bij 2 verschillende telefoons)
Aanraakgeluiden waarvan ik het volume op 20% zet is ineens 50%
Volume is tijdens het rijden niet meer te bedienen middels de stuurknoppen.
Op dat moment wordt het volume van de voice assistent bedient ipv het normale volume.
De tip om dan 2x de voice knop op het stuur in te drukken helpt niet.
Enige wat helpt is de standby knop lang ingedrukt te houden voor een herstart.
Lijkt mij toch iets met de software te zijn maar goed ik ben de expert niet.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:23
Wouter! schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:12:

Je kan ook 2 laadkabels als elkaars verlengkabel gebruiken. Wellicht kan je makkelijk ergens een goedkope korte kabel op de kop tikken om mee te verlengen (zo lang de specs maar gelijk zijn).

(wel moeilijk maken om ze los te halen, anders kan een lolbroek je laadsessie stoppen)

[ Voor 3% gewijzigd door tweebel op 24-12-2025 22:45 ]

• Zjanzjak
Technics SA-DA8 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:13:
Zijn wel nog meer dingen waardoor ik aan de software denk.
Regelmatig gooit ie ook de telefoons eruit waardoor ik de bluetooth connectie opnieuw moet instellen (al bij 2 verschillende telefoons)
Aanraakgeluiden waarvan ik het volume op 20% zet is ineens 50%
Volume is tijdens het rijden niet meer te bedienen middels de stuurknoppen.
Op dat moment wordt het volume van de voice assistent bedient ipv het normale volume.
De tip om dan 2x de voice knop op het stuur in te drukken helpt niet.
Enige wat helpt is de standby knop lang ingedrukt te houden voor een herstart.
Lijkt mij toch iets met de software te zijn maar goed ik ben de expert niet.
Bekende bugs inderdaad.
Behalve van de ramen.
Ik hou het toch op human error somehow dus ben erg benieuwd wat je dealer er van vindt.

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:08
Kun je de auto niet gewoon andersom parkeren? Ik kan me geen voorstelling maken dat op alle manieren de kabel te kort is eigenlijk.

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:21
Appie Heijn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:07:
[...]

Onze scenic is van dec 2024 (geen idee of het een MY 24 of 25 is). Ben niet bij de dealer geweest, maar ik heb wel OPD gekregen via een OTA update.
Dat is bijzonder! Weet je zeker dat het niet al aanwezig was op jouw Scenic? Er zijn meerdere Scenics in December vorig jaar geleverd met OPD als 'foutje'. Het lijkt mij logisch dat als jij hem via OTA hebt gekregen, dat dan veel meer mensen dat al gehad zouden moeten hebben. Heb je een foto van je updatelijst?

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:09
tweebel schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:44:
[...]

Je kan ook 2 laadkabels als elkaars verlengkabel gebruiken. Wellicht kan je makkelijk ergens een goedkope korte kabel op de kop tikken om mee te verlengen (zo lang de specs maar gelijk zijn).

(wel moeilijk maken om ze los te halen, anders kan een lolbroek je laadsessie stoppen)
Een laadkabel is niet koppelbaar toch? Die heeft aan beide zijden een andere connector :)
B R M schreef op donderdag 25 december 2025 @ 01:37:
Kun je de auto niet gewoon andersom parkeren? Ik kan me geen voorstelling maken dat op alle manieren de kabel te kort is eigenlijk.
Hebben ze de laadkabels in 2025 korter gemaakt? Ik kan vrijwel helemaal rond de auto met de kabel. steek met regelmaat 1 parkeerplek over, omdat er een ICE voertuig op een laadplaats staat :)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• filthymushroom
djrednas schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:06:
[...]

Een laadkabel is niet koppelbaar toch? Die heeft aan beide zijden een andere connector :)

[...]

Hebben ze de laadkabels in 2025 korter gemaakt? Ik kan vrijwel helemaal rond de auto met de kabel. steek met regelmaat 1 parkeerplek over, omdat er een ICE voertuig op een laadplaats staat :)
Volgens mij kan je met verschillende lengtes bestellen toch?

• tweebel
[...]

[...]
Klopt, en die passen in elkaar!

• nazdrovje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-01 10:00
Nu met de kou valt me op dat de auto best veel herrie maakt. Ik neem aan dat het de warmtepomp is, maar hoort die zoveel geluid te maken?

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-01 11:19
nazdrovje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:50:
Nu met de kou valt me op dat de auto best veel herrie maakt. Ik neem aan dat het de warmtepomp is, maar hoort die zoveel geluid te maken?
Yup de pomp maakt veel herrie als hij werkt en niet aan het grid hangt.

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:42
Croga schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:22:

Toen mijn Scenic werd besteld was de V2L adapter niet meer beschikbaar als accessoire. Ik moest hem als optie direct meebestellen. Dat is nog steeds zo, ook nu kun je hem niet los bestellen via de Renault site. Als je filtert op de Megane Electric is hij wel beschikbaar. Maar geen idee of die op de Scenic zou werken.
aard01 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:32:
[...]

Ik heb de V2L adapter er gewoon bij kunnen bestellen bij de bestelling van de auto, Ik zie hem op de website van Renault ook gewoon bij de accessoires erbij staan (Scenic samenstellen en dan de opties 'elektrisch rijden' uitklappen. De dealer gaf destijds aan dat het ook aanpassingen in de auto zelf noodzakelijk maakte en dat dit achteraf niet nog aangepast kon worden...
Hier kun je de laatste versies zien:
https://www.gps-rlink.com...ink-software-updates/amp/
Dat is dus geen accesoire, dat is een optie. :)

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:09
tweebel schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:48:
[...]

Klopt, en die passen in elkaar!
Net een poging gedaan, maar hier niet het geval. Zitten randjes is die voorkomen dat je kan doorkoppelen. Staat op internet ook dat het ernstig wordt afgeraden om te doen.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Dendrowen
djrednas schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:00:
[...]

Net een poging gedaan, maar hier niet het geval. Zitten randjes is die voorkomen dat je kan doorkoppelen. Staat op internet ook dat het ernstig wordt afgeraden om te doen.
Er gaat ook een hoop stroom doorheen (zo'n 6 groepen op maximale belasting), en langere kabels zorgen voor meer weerstand, dus niet doen!!!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:48
Blijkbaar zitten hier wat kenners van kabels. Ik heb een logge, zware en stugge kabel om met 11 kW te kunnen laden met een Niro. Dan zien ik naast mij een Tesla met een soepele dunne kabel terwijl die volgens mij met 22 kW kunnen laden. Hoe dan?

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
Sendak239 schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:15:
Blijkbaar zitten hier wat kenners van kabels. Ik heb een logge, zware en stugge kabel om met 11 kW te kunnen laden met een Niro. Dan zien ik naast mij een Tesla met een soepele dunne kabel terwijl die volgens mij met 22 kW kunnen laden. Hoe dan?
Koop een nieuwe kabel? :)

Het gaat niet om hoe log of stug het is, het gaat om de aders binnenin. Tegenwoordig is een kabel met 6 mm2 aders niet meer zo onhandelbaar, die zijn prima geschikt voor 22 kW. Je kan ook kiezen voor een 16A kabel als je Niro niet sneller kan, die zijn (soms) lichter met 2.5 mm2.

Kwaliteit van mantel scheelt ook. Het zijn niet meer van die logge bouwhaspels van vroeger.

• tweebel
djrednas schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:00:
[...]

Ah, ok. Bij mij past de kabel perfect "in zichzelf".

• Wouter!
filthymushroom schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:54:
[...]

Dit is wel normaal gedrag volgens mij, ik vond het ook zeer irritant. Een tip die ik al eens voor ij heb zien komen is een andere navigatie standaard maken in AA, dan zie je duidelijk het verschil. Bijvoorbeeld Waze of FlitsMeister.

Zelf heb ik AA helemaal dood gemaakt, gezien de auto ook Android is kan ik daarmee af. Enkel mijn telefoonfunctie gaat dus via Bluetooth en ik heb dan dus gewoon de telefoon applicatie van de auto op die plek in plaats van Android auto.

Het enige nadeel daarvan is dat de meldingen van je telefoon niet allemaal zichtbaar zijn tijdens het rijden, maar zelf heb ik hier geen behoefte aan tijdens het rijden.
Ik wilde het gisteren ook maar eens proberen zonder Android Auto, maar als ik 'm in het menu uitschakel lijkt hij hem toch steeds weer aan te zetten ...
Ook kon ik Spotify nog niet gebruiken. Ik kon de app wel installeren maar bij het inloggen zegt hij geen internetverbinding te hebben. Werkt dat alleen via WiFi (hotspot)? In de My Renault app lees ik iets over een Orange account? Is dat nodig? Alles lijkt verder gewoon te werken.
tweebel schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:44:
[...]

Laten we dit maar niet doen! ;)
B R M schreef op donderdag 25 december 2025 @ 01:37:
Ik heb het op beide manieren geprobeerd. De kabel is gewoon te kort voor de ene parkeerplek omdat de paal veel meer aan de kant van de andere parkeerplek staat (1,5m vanaf de scheiding, gok ik). Daarbij stond de andere auto ook nog erg ver naar voren richting de scheiding van de parkeerplekken dus ik kon niet heel veel anders meer doen. Ik denk dat mijn kabel maar 2 of misschien 2,5m is. Ik ga een extra kabel van 5 of 6m bestellen denk ik.

Plaatje toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXko8qhlrOpvGcGik7HfPrz6LrE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XjrsDW1Up8ZclS32f2bFTG8m.png?f=user_large
[...]

Dat red ik echt niet met mijn kabel. Misschien lukt dat net als de parkeervakken naast elkaar liggen maar zeker niet als het file-parkeer-vakken zijn.
tweebel schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:27:
[...]

Ah, ok. Bij mij past de kabel perfect "in zichzelf".
Ik zal het ook eens proberen maar ben verder niet van plan om het op die manier te gebruiken :).

Vanochtend (dus buiten rond 1 à 2 °C) om uit te proberen zo'n 160km grotendeels met 135km/u op de cruise gereden. Daarbij van 88% naar 33% verbruikt. Exacte kW's weet ik zo niet uit m'n hoofd, dan moet ik straks even in de auto kijken. Of kan ik zo eenvoudig stellen dat dat dus 55% van 87kW is? Dus een kleine 48kW? Ik wilde dit nu het nog zo koud is toch alvast uittesten met het oog op de wintersport eind februari, om een beetje gevoel te krijgen bij een compromis tussen langzamer rijden en/of vaker laden (i.c.m. jonge kids die toch regelmatig om een sanitaire stop vragen). Het is toch even wennen, komende uit een brandstofauto. Je zit toch wat meer naar de accupercentages en actieradius te kijken :D. Het eerste uur vanochtend zag ik het metertje snel teruglopen (eerste ervaring met range anxiety :X). Maar uiteindelijk het valt me zeker niet tegen. Eerste conclusie is wel dat ik straks niet de hele rit naar Oostenrijk 135km/u moet gaan rijden ;) (open deur!). Binnenkort dezelfde test nog maar eens met een iets lagere snelheid doen.

Heerlijke auto verder, en de rijsystemen verrassen met echt positief! Ik laat voorlopig (zeker op de snelweg) alles aan staan.
Twee kleine dingetjes opgemerkt: Ik hoor een heel licht fluittoontje, eigenlijk bij bijna alle snelheden. Ik heb het idee dat het de motor is en geen windgeruis. Herkenbaar? En er rammelt iets in het rechter voorportier. Je hoort het bij het dichtslaan van de deur maar ook tijdens het rijden bij hobbels in de weg. Volgens mij heeft het iets met de deurhendel te maken want als je die een beetje laat klapperen dan hoor je het ook duidelijk. Dus daar binnenkort maar eens naar laten kijken. Oh ja, en ik had vanochtend ook even geen geluid in Android Auto maar dat kan ook aan m'n telefoon gelegen hebben. AA een keer gedwongen stoppen op m'n telefoon (Pixel 7a) heeft het verholpen.

Schiet me nog iets te binnen: Ik heb al 2 of 3 keer gemerkt dat de auto is ontgrendeld omdat ik in de buurt ben maar de deurgrepen niet open gingen (en interieurverlichting ook niet aan). Ik moest, geloof ik, even alles weer sluiten en opnieuw openen met de afstandsbediening. Ik heb de indruk dat het iets te maken heeft met het op afstand openen van de kofferbak. Ik zal het de volgende keer iets nadrukkelijker proberen te volgen. Het was nu nog zo'n "Huh?!"-momentje.

Verder ben ik voor nu echt heel blij met m'n keuze voor de Scenic :).

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter! op 29-12-2025 12:01 ]

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:20
Vraagje voor de Scenic kenners:
Kan je AA je muziek (Deezer) en podcasts (AntennaPod) autonoom laten afspelen, of ben je dan terug afhankelijk van AndroidAuto koppeling (draad) met je telefoon ?

• filthymushroom
Wouter! schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:50:
[...]

Ik wilde het gisteren ook maar eens proberen zonder Android Auto, maar als ik 'm in het menu uitschakel lijkt hij hem toch steeds weer aan te zetten ...
Ook kon ik Spotify nog niet gebruiken. Ik kon de app wel installeren maar bij het inloggen zegt hij geen internetverbinding te hebben. Werkt dat alleen via WiFi (hotspot)? In de My Renault app lees ik iets over een Orange account? Is dat nodig? Alles lijkt verder gewoon te werken.

[...]

Laten we dit maar niet doen! ;)

[...]

Ik heb het op beide manieren geprobeerd. De kabel is gewoon te kort voor de ene parkeerplek omdat de paal veel meer aan de kant van de andere parkeerplek staat (1,5m vanaf de scheiding, gok ik). Daarbij stond de andere auto ook nog erg ver naar voren richting de scheiding van de parkeerplekken dus ik kon niet heel veel anders meer doen. Ik denk dat mijn kabel maar 2 of misschien 2,5m is. Ik ga een extra kabel van 5 of 6m bestellen denk ik.

Plaatje toegevoegd:
[Afbeelding]

[...]

Dat red ik echt niet met mijn kabel. Misschien lukt dat net als de parkeervakken naast elkaar liggen maar zeker niet als het file-parkeer-vakken zijn.

[...]

Ik zal het ook eens proberen maar ben verder niet van plan om het op die manier te gebruiken :).

Vanochtend (dus buiten rond 1 à 2 °C) om uit te proberen zo'n 160km grotendeels met 135km/u op de cruise gereden. Daarbij van 88% naar 33% verbruikt. Exacte kW's weet ik zo niet uit m'n hoofd, dan moet ik straks even in de auto kijken. Of kan ik zo eenvoudig stellen dat dat dus 55% van 87kW is? Dus een kleine 48kW? Ik wilde dit nu het nog zo koud is toch alvast uittesten met het oog op de wintersport eind februari, om een beetje gevoel te krijgen bij een compromis tussen langzamer rijden en/of vaker laden (i.c.m. jonge kids die toch regelmatig om een sanitaire stop vragen). Het is toch even wennen, komende uit een brandstofauto. Je zit toch wat meer naar de accupercentages en actieradius te kijken :D. Het eerste uur vanochtend zag ik het metertje snel teruglopen (eerste ervaring met range anxiety :X). Maar uiteindelijk het valt me zeker niet tegen. Eerste conclusie is wel dat ik straks niet de hele rit naar Oostenrijk 135km/u moet gaan rijden ;) (open deur!). Binnenkort dezelfde test nog maar eens met een iets lagere snelheid doen.

Heerlijke auto verder, en de rijsystemen verrassen met echt positief! Ik laat voorlopig (zeker op de snelweg) alles aan staan.
Twee kleine dingetjes opgemerkt: Ik hoor een heel licht fluittoontje, eigenlijk bij bijna alle snelheden. Ik heb het idee dat het de motor is en geen windgeruis. Herkenbaar? En er rammelt iets in het rechter voorportier. Je hoort het bij het dichtslaan van de deur maar ook tijdens het rijden bij hobbels in de weg. Volgens mij heeft het iets met de deurhendel te maken want als je die een beetje laat klapperen dan hoor je het ook duidelijk. Dus daar binnenkort maar eens naar laten kijken. Oh ja, en ik had vanochtend ook even geen geluid in Android Auto maar dat kan ook aan m'n telefoon gelegen hebben. AA een keer gedwongen stoppen op m'n telefoon (Pixel 7a) heeft het verholpen.

Schiet me nog iets te binnen: Ik heb al 2 of 3 keer gemerkt dat de auto is ontgrendeld omdat ik in de buurt ben maar de deurgrepen niet open gingen (en interieurverlichting ook niet aan). Ik moest, geloof ik, even alles weer sluiten en opnieuw openen met de afstandsbediening. Ik heb de indruk dat het iets te maken heeft met het op afstand openen van de kofferbak. Ik zal het de volgende keer iets nadrukkelijker proberen te volgen. Het was nu nog zo'n "Huh?!"-momentje.

Verder ben ik voor nu echt heel blij met m'n keuze voor de Scenic :).
Ja dat klopt, je hebt wifi nodig van je telefoon om gedownloade apps te gebruiken of een orange abonnement. Zoals ik eerder heb aangegeven gebruik ik zelf een hotspot die via Samsung routines opstart als er BT verbinding met de auto is.

Android auto deed bij mij eerst ook hardnekkig, de settings even zetten op Android auto starten als hij de vorige keer is gebruikt, dan niet gebruiken en vraagt hij het daarna niet meer. Volgens mij kun je in apparaatbeheer op de auto ook android auto voor een specifieke telefoon uitzetten. Ik weet niet meer zeker welke setting nu uiteindelijk doorslaggevend was eerlijk gezegd.

Wat betreft het niet uitgaan van de handgrepen, dit is mij inderdaad ook opgevallen en alleen wanneer ik op afstand mijn kofferbak heb geopend, ik ben er ook nog niet achter hoe dit gedrag nu precies werkt.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:52

Mijn tip: zo hard mogelijk rijden als je kan / durft. Dan sta je inderdaad vaker bij een laadpaal, maar het bijladen kost uiteindelijk (iets) minder tijd dan dat hebt gewonnen door het harder rijden. Met de kanttekening dat je hem wel goed leeg moet rijden om de beste laadsnelheid te halen. Daarbij zit je dus ook minder tijd in de auto en meer tijd pauze te houden en je komt dus (iets) eerder op je bestemming. Vandaar dat dit mijn voorkeur heeft.

• Wouter!
filthymushroom schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:58:
[...]

Ja dat klopt, je hebt wifi nodig van je telefoon om gedownloade apps te gebruiken of een orange abonnement. Zoals ik eerder heb aangegeven gebruik ik zelf een hotspot die via Samsung routines opstart als er BT verbinding met de auto is.

Android auto deed bij mij eerst ook hardnekkig, de settings even zetten op Android auto starten als hij de vorige keer is gebruikt, dan niet gebruiken en vraagt hij het daarna niet meer. Volgens mij kun je in apparaatbeheer op de auto ook android auto voor een specifieke telefoon uitzetten. Ik weet niet meer zeker welke setting nu uiteindelijk doorslaggevend was eerlijk gezegd.

Wat betreft het niet uitgaan van de handgrepen, dit is mij inderdaad ook opgevallen en alleen wanneer ik op afstand mijn kofferbak heb geopend, ik ben er ook nog niet achter hoe dit gedrag nu precies werkt.
Ja top, dan probeer ik dat nog eens. Zat inderdaad al naar die instellingen te kijken. Ik zocht daar "Niet starten" maar je hebt eigenlijk alleen de keuze uit 3 opties om 'm wel te starten :D.
addictive_rhymz schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:10:
[...]

Mijn tip: zo hard mogelijk rijden als je kan / durft. Dan sta je inderdaad vaker bij een laadpaal, maar het bijladen kost uiteindelijk (iets) minder tijd dan dat hebt gewonnen door het harder rijden. Met de kanttekening dat je hem wel goed leeg moet rijden om de beste laadsnelheid te halen. Daarbij zit je dus ook minder tijd in de auto en meer tijd pauze te houden en je komt dus (iets) eerder op je bestemming. Vandaar dat dit mijn voorkeur heeft.
Oh ja, daar had ik inderdaad nog niet een zo bij stil gestaan, dat het laden met een legere accu sneller gaat en die curve gauw naar beneden gaat als hij voller raakt. En tot hoe ver laad je 'm dan weer bij?

Als ik het zo bekijk dan is die 135km/u misschien zo gek nog niet. Dan rijd je 'm in 2 à 2,5u wel naar 10% of zo. "Durven" is het issue niet ;) (of het moet de angst zijn om hem te snel leeg te rijden :S).

[ Voor 40% gewijzigd door Wouter! op 29-12-2025 13:24 ]

• addictive_rhymz
Wouter! schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:22:
[...]

Oh ja, daar had ik inderdaad nog niet een zo bij stil gestaan, dat het laden met een legere accu sneller gaat en die curve gauw naar beneden gaat als hij voller raakt. En tot hoe ver laad je 'm dan weer bij?

Als ik het zo bekijk dan is die 135km/u misschien zo gek nog niet. Dan rijd je 'm in 2 à 2,5u wel naar 10% of zo. "Durven" is het issue niet ;) (of het moet de angst zijn om hem te snel leeg te rijden :S).
Ik rij zelf in Duitsland gerust 140-150 als de omstandigheden het toelaten (ideaal als je kinderen om de 2 uur gaan jengelen, dan heb je toch weer wat extra km's afgelegd ;) ). En dan kijk ik tijdens het laden altijd wat een volgende handige stop is en hoeveel km het tot die stop is.
Vervolgens kijk ik tijdens het laden wanneer het aantal geschatte kilometers in het instrumentencluster evenveel is als het aantal km's tot die volgende stop want die schatting is behoorlijk accuraat als je constant dezelfde snelheid rijd. En dan laad ik nog wel even door om enkele tientallen km's marge te hebben.

Op die manier kom ik geregeld met tussen de 3 en 8 procent in de accu bij de snellader en pak ik de volle laadsnelheid.

• Wouter!
addictive_rhymz schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:47:
[...]

Ik rij zelf in Duitsland gerust 140-150 als de omstandigheden het toelaten (ideaal als je kinderen om de 2 uur gaan jengelen, dan heb je toch weer wat extra km's afgelegd ;) ). En dan kijk ik tijdens het laden altijd wat een volgende handige stop is en hoeveel km het tot die stop is.
Vervolgens kijk ik tijdens het laden wanneer het aantal geschatte kilometers in het instrumentencluster evenveel is als het aantal km's tot die volgende stop want die schatting is behoorlijk accuraat als je constant dezelfde snelheid rijd. En dan laad ik nog wel even door om enkele tientallen km's marge te hebben.

Op die manier kom ik geregeld met tussen de 3 en 8 procent in de accu bij de snellader en pak ik de volle laadsnelheid.
Klinkt als een tactiek die mij ook wel past. Die gasten van mij (4 en 6) melden zich ook zeker wel met een interval van 2u :D.

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7H6bua0ft4eXAHmf3qJP8F7HJUQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xB4HcukqtbZwta2oqyb6RUmS.png?f=user_large

• Zjanzjak
Dat heb ik vaker gezien 'Deze update is komende dagen beschikbaar', vervolgens maanden niets. :+

• Scale
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-01 12:53
Vandaag mijn nieuwe Scenic opgehaald. Was net in de auto de app activeren en bedacht waar zijn de scheidingswanden van de bekker houder? Of is de dealer ze vergeten, zou het bijzonder vinden dat ze er dan überhaupt uitgehaald zijn.

Ik had ze gewoon voorin verwacht, waar je ze dien te gebruiken. Zie ik een opberg vakje of iets dergelijks over het hoofd?

[ Voor 19% gewijzigd door Scale op 29-12-2025 18:41 ]

• zjeeraar84
Scale schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:36:
Vandaag mijn nieuwe Scenic opgehaald. Was net in de auto de app activeren en bedacht waar zijn de scheidingswanden van de bekker houder? Of is de dealer ze vergeten, zou het bijzonder vinden dat ze er dan überhaupt uitgehaald zijn.

Ik had ze gewoon voorin verwacht, waar je ze dien te gebruiken. Zie ik een opberg vakje of iets dergelijks over het hoofd?
Heb je ze apart erbij besteld dan? Want het is een losse optie.

• Scale
zjeeraar84 schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:53:
[...]

Heb je ze apart erbij besteld dan? Want het is een losse optie.
Aah, nee. Heb alle opties, augmented driver en solarbay die beschikbaar waren voor de alpine esprit. Maar begrijp dat het dus een los accessoires is. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht voor 2 stukken plastic voor je midden console :|

Voor de compleetheid, ik bedoel deze dingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ls3pFw7rejuw_DXyacLFj6OsWnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HjLh0cE6msjhJlEIt2o84LHT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Scale op 29-12-2025 19:07 ]

• zjeeraar84
Scale schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:02:
[...]

Aah, nee. Heb alle opties, augmented driver en solarbay die beschikbaar waren voor de alpine esprit. Maar begrijp dat het dus een los accessoires is. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht voor 2 stukken plastic voor je midden console :|

Voor de compleetheid, ik bedoel deze dingen:
[Afbeelding]
Die zitten er niet standaard bij, en waren ook vrij prijzig om te bestellen voor idd maar 2 stukken plastic.
Ik zie ze er nu helemaal niet meer tussen staan bij de accessoiresite en het is vervangen door iets met 'vrij positioneerbare pinnen': https://www.renault.nl/el...s/scenic/accessoires.html

Mijn advies: shop even op Amazon of Aliexpress.

• aard01

• RogerSch
zjeeraar84 schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:16:
[...]

Die zitten er niet standaard bij, en waren ook vrij prijzig om te bestellen voor idd maar 2 stukken plastic.
Ik zie ze er nu helemaal niet meer tussen staan bij de accessoiresite en het is vervangen door iets met 'vrij positioneerbare pinnen': https://www.renault.nl/el...s/scenic/accessoires.html

Mijn advies: shop even op Amazon of Aliexpress.
Lucky me. Dat zaten bij mijn (showroom) model auto er gratis bij...

• filthymushroom
Of als je iemand met een 3d printer kent:
https://makerworld.com/nl...ne-coin#profileId-1866277

• Scale
Dat bracht me op een idee! Als het op Etsy staat zal er vast wel een modeltje om zelf te 3D printen zijn O+
Had die gevonden inderdaad, maar rondje Arc Raiders begon dus had nog niet gepost :D

• filthymushroom
Scale schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:38:
[...]

Dat bracht me op een idee! Als het op Etsy staat zal er vast wel een modeltje om zelf te 3D printen zijn O+

[...]

Had die gevonden inderdaad, maar rondje Arc Raiders begon dus had nog niet gepost :D
Haha, ik had dezelfde gedachte, ik heb meteen m'n buurman gevraagd of ie dit uit z'n printer kan laten rollen xD

• B R M
[...]

[...]

[...]

De normale apps, buiten Google maps om vragen om een internetverbinding. Handigste is gewoon een hotspot maken op je telefoon. Dan kun je gewoon de aan boord spotify gebruiken etc. Zoek even op hotspot in dit topic, dan moet je genoeg vinden om dit via zowel iOS als Android automatisch te laten verlopen.

Een laadkabel van 2.5 meter is belachelijk. Ik zal binnenkort de mijne eens opmeten, maar die is volgens mij toch zeker 4 meter, misschien zelfs wel 5. Gewoon de standaard kabel die bij de 2024 scenic is geleverd. Aan 2.5 meter heb je helemaal niks.

[ Voor 4% gewijzigd door B R M op 31-12-2025 09:00 ]

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:29
Ik had problemen dat mijn bestuurders deur soms niet helemaal goed dicht ging en ook meer windgeruis leek te hebben aan die kant. Bleek dat deze beugel helemaal los zat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHNnU6GVgllc-UoepvhYVN6olN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFw4SOyuGG9TwOalCK9Haha1.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als iemand soortgelijke issues heeft, check die beugel eens :)

Last.fm
Films!

• RogerSch
Sv3n schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:30:
Ik had problemen dat mijn bestuurders deur soms niet helemaal goed dicht ging en ook meer windgeruis leek te hebben aan die kant. Bleek dat deze beugel helemaal los zat:
[Afbeelding]

Dus als iemand soortgelijke issues heeft, check die beugel eens :)
Duidelijk "met de Franse slag" gemonteerd.......

• Alkmaar072
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4u-e_l_eUVDgMot0JJTrgI4eMyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4k1vsouuWQ0ap601kYODkJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie al maanden dat ik niet op een update kan controleren(de optie is grijs). Dit was voorheen nooit zo.
Zijn er meer eigenaren die dit hebben?

• Zjanzjak
Alkmaar072 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:54:
Ik zie al maanden dat ik niet op een update kan controleren(de optie is grijs). Dit was voorheen nooit zo.
Zijn er meer eigenaren die dit hebben?
Al een soft reset geprobeerd?

• Alkmaar072
.

[ Voor 98% gewijzigd door Alkmaar072 op 31-12-2025 12:39 ]

• Alkmaar072
Zjanzjak schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:23:
[...]

Al een soft reset geprobeerd?
Ik heb zojuist geprobeerd een soft reset te doen met de ‘telefoonknop’ op het stuur. Helaas kwam ik niet in de soft-reset terecht.
Hoe kan ik het systeem ‘soft-resetten’?

• Mokum
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:37
Power button tien seconden ingedrukt houden

• Alkmaar072
Mokum schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:03:
[...]

Power button tien seconden ingedrukt houden
Dat heb ik ook zonet gedaan. Helaas zonder resultaat vwb het niet kunnen controleren op updates. De optie is nog steeds grijs.

Dank voor het meedenken!

• hkonin02
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12-01 11:14
Check ook dit:

Activeer in het openR link systeem ‘Gegevens & Locatie delen met Renault’ onder ‘Netwerk en Internet’ om gebruik te kunnen maken van systeemupdates via FOTA.

• Alkmaar072
hkonin02 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:32:
Check ook dit:

Activeer in het openR link systeem ‘Gegevens & Locatie delen met Renault’ onder ‘Netwerk en Internet’ om gebruik te kunnen maken van systeemupdates via FOTA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zs4bF5NRNU1fBJNyR6VyBjE8COs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKWbvav1aVZbp42mF3vPkAOY.jpg?f=fotoalbum_large

Dat lijkt in orde.

• Zjanzjak
Lijkt. ;)
Kan hoor daar niet van maar ik maak(te) in de Megane en de Alpine wel eens mee dat simpelweg opnieuw de privacygegevens weigeren en weer accepteren soms de oplossing was voor rare bugs.

Als dit niet werkt blijft het grove werk over, terug naar fabrieksinstellingen.

• B R M
Probeer je systeem eens met een hotspot te verbinden en test het dan nog eens.

• Alkmaar072
B R M schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:50:
Probeer je systeem eens met een hotspot te verbinden en test het dan nog eens.
Dat heb al eens geprobeerd. Helaas zonder resultaat.

• Alkmaar072
Zjanzjak schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:41:
[...]

Lijkt. ;)
Kan hoor daar niet van maar ik maak(te) in de Megane en de Alpine wel eens mee dat simpelweg opnieuw de privacygegevens weigeren en weer accepteren soms de oplossing was voor rare bugs.

Het opnieuw accepteren van de privacy gegevens had ik al eens geprobeerd. Maar ook dit had geen resultaat.

Ben bang dat een volledige reset naar fabrieksinstellingen de enige optie is.

• Jack1959
  • Laatst online: 20:09
Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem als Alkmaar02.
Helaas nog geen oplossing

• Wouter!
B R M schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:31:
[...]

De normale apps, buiten Google maps om vragen om een internetverbinding. Handigste is gewoon een hotspot maken op je telefoon. Dan kun je gewoon de aan boord spotify gebruiken etc. Zoek even op hotspot in dit topic, dan moet je genoeg vinden om dit via zowel iOS als Android automatisch te laten verlopen.

Een laadkabel van 2.5 meter is belachelijk. Ik zal binnenkort de mijne eens opmeten, maar die is volgens mij toch zeker 4 meter, misschien zelfs wel 5. Gewoon de standaard kabel die bij de 2024 scenic is geleverd. Aan 2.5 meter heb je helemaal niks.
Ik heb een Google Pixel met inmiddels Android 16. Dat schijnt het automatisch starten van de hotspot wat lastiger te maken. Ik kom vooral allerlei ingewikkelde instructies en extra apps/packages tegen die je dan schijnt te moeten gebruiken, en veel gebruikers die het niet voor elkaar krijgen. In Android 15 was het schijnbaar nog wel eenvoudig(er) in te stellen. Ik gebruik Automate om FlitsMeister te starten, dat werkt prima. Er zit een experimentele optie in om de Hotspot aan/uit te zetten maar die werkt niet op m'n Pixel (er staat ook wel bij dat het niet op alle apparaten werkt). Ik ga het nog eens met MacroDroid en Tasker proberen.

Heeft iemand dit al geprobeerd? Ik ben in de auto die instelling voor cross-device-services nog niet tegengekomen.

Hij blijft trouwens ook Android Auto maar steeds opnieuw starten. Dus ik moet e.e.a. toch nog eens in een andere volgorde doorlopen, denk ik.

Verder heb ik gisteren de laadkabel maar eens iets beter opgemeten. Hij is inderdaad toch wel 4m. Maar doordat de paal 1,5m voorbij het andere vak staat en de andere auto heel ver naar voren stond kon ik echt onmogelijk m'n laadpoort bereiken. Eens overwegen of ik steeds op de goede plek ga wachten of toch een extra langere kabel ga bestellen.
Zjanzjak schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:41:
[...]

Lijkt. ;)

Dat van die privacygegevens vertelde de verkoper me inderdaad ook bij de aflevering _O-

Nou was er gisteren wat natte sneeuw. Ik vond dat de rijhulpsystemen toen wel erg snel niet meer beschikbaar waren, da's wel jammer. Er blijft dan ook geen (soort van) 'normale' cruise control meer over. Je moet meteen alles zelf doen. En de sneeuw bleef echt nog niet echt liggen/plakken dus hij lijkt er wel wat gevoelig voor te zijn.
Zit de radar hier ook achter het Renault-logo? (zoals bij veel auto's)

Ik heb gisteren ook een profiel aangemaakt voor m'n vriendin. Ik zie echter geen optie om daar ook een My Renault account aan te koppelen. Moet ik op haar telefoon gewoon met mijn account inloggen? Ik meende ergens in een Renault-FAQ te hebben gelezen dat ieder profiel een My Renault account kon hebben. En hij zou toch o.b.v. gezichtsherkenning moeten wisselen van profiel, of niet? Dat deed hij (nog) niet. Foto's waren wel ingesteld.

Ze klaagt trouwens ook dat ze nog niet helemaal de goede stoelpositie kan vinden. O.a. weinig steun onder de bovenbenen. Ik heb korte benen en heb daar zelf niet zo'n last van, ik zit er wel prima in :). Maar heeft iemand ervaring met van die losse steunen? Zoiets bijvoorbeeld (willekeurig voorbeeld).

[ Voor 22% gewijzigd door Wouter! op 02-01-2026 09:52 ]

• Zjanzjak
Wouter! schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:33:
Nou was er gisteren wat natte sneeuw. Ik vond dat de rijhulpsystemen toen wel erg snel niet meer beschikbaar waren, da's wel jammer. Er blijft dan ook geen (soort van) 'normale' cruise control meer over. Je moet meteen alles zelf doen.
Daar heb je toch je rijbewijs voor gehaald? Dat je alles zelf kan doen. ;)
Ik vind het totaal niet erg, safetylevel is waarschijnlijk zo ingesteld dat ze het niet meer durven te garanderen dat het nog veilig 'automatisch' rijden is. Denk ik. Bij de Megane E Tech wilde even stoppen en de sensoren rondom vlug vlug 'schoonmaken' wel eens helpen herinner ik mij nog. Wat ook wel eens vergeten wordt is dat er bij de camera achter de achteruitkijkspiegel condens komt, even de verwarming wat hoger en meer 'blazen' kan dan ook helpen.
Maar goed, ik vind het in bepaalde omstandigheden toch fijner om 'zelf' te rijden.

• Wouter!
Zjanzjak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:54:
[...]

Daar heb je toch je rijbewijs voor gehaald? Dat je alles zelf kan doen. ;)
Ik vind het totaal niet erg, safetylevel is waarschijnlijk zo ingesteld dat ze het niet meer durven te garanderen dat het nog veilig 'automatisch' rijden is. Denk ik. Bij de Megane E Tech wilde even stoppen en de sensoren rondom vlug vlug 'schoonmaken' wel eens helpen herinner ik mij nog. Wat ook wel eens vergeten wordt is dat er bij de camera achter de achteruitkijkspiegel condens komt, even de verwarming wat hoger en meer 'blazen' kan dan ook helpen.
Maar goed, ik vind het in bepaalde omstandigheden toch fijner om 'zelf' te rijden.
Er zijn uiteraard omstandigheden waarbij je niet meer op de systemen moet vertrouwen. Maar er was gisterenavond echt nog niet veel aan de hand. Het was meer regen dan sneeuw en ook helemaal niet intens. Ruim voldoende zicht om nog op de auto assist te kunnen vertrouwen. Hij geeft er echt opvallend veel eerder de brui aan dan in m'n voorgaande auto's. Dat van de camera achter heb ik ook gemerkt. Maar als de verwarming even z'n werk heeft gedaan is het inderdaad weg :).

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:08
Momenteel rij ik nog een Ford Focus uit 2021 en ook bij deze deactiveert de adaptive cruise control als de sensor aan de voorkant van de auto beslagen raakt met de neerslag. Even parkeren, schoonmaken en hij doet het weer (tot deze weer vol zit natuurlijk).

Dinsdag de 13de eindelijk de Scenic ophalen!

Doe maar een onsje meer...

• addictive_rhymz
Wouter! schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Er zijn uiteraard omstandigheden waarbij je niet meer op de systemen moet vertrouwen. Maar er was gisterenavond echt nog niet veel aan de hand. Het was meer regen dan sneeuw en ook helemaal niet intens. Ruim voldoende zicht om nog op de auto assist te kunnen vertrouwen. Hij geeft er echt opvallend veel eerder de brui aan dan in m'n voorgaande auto's. Dat van de camera achter heb ik ook gemerkt. Maar als de verwarming even z'n werk heeft gedaan is het inderdaad weg :).
De achterruitverwarming inschakelen kan ook nog helpen. Er wordt dan ook een elementje bij de camera voor verwarmd.

• Wouter!
Intheweb schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:04:
Momenteel rij ik nog een Ford Focus uit 2021 en ook bij deze deactiveert de adaptive cruise control als de sensor aan de voorkant van de auto beslagen raakt met de neerslag. Even parkeren, schoonmaken en hij doet het weer (tot deze weer vol zit natuurlijk).

Dinsdag de 13de eindelijk de Scenic ophalen!
In m'n voorgaande auto's schakelden de systemen ook wel uit, en dat is ook helemaal prima en begrijpelijk. Maar niet al zo snel ...
addictive_rhymz schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:06:
[...]

De achterruitverwarming inschakelen kan ook nog helpen. Er wordt dan ook een elementje bij de camera voor verwarmd.
Ah kijk, tnx voor de info! :)

• pollekeb
Wouter! schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Het klopt dat de Renault erg snel deze hulp systemen uitschakelt.
Ik kom uit een Enyaq en deze schakelde bijna nooit uit,de Scenic al bij harde regen.
Ik ben benieuwd naar mijn nieuwe EV5 hoelang deze systemen blijven werken.

• Wouter!
Ik heb deze sleutelhoes vandaag ontvangen. Ziet er prima uit en past perfect! Ik had er van de dealer een soort lederen hoesje met een ring eraan voor gekregen maar da's nogal een dik en lomp ding.

Ik had ook deze inzet voor onder de armsteun besteld maar hoewel hij goed lijkt te passen is de versie die ik heb ontvangen nogal vervormd. Die ga ik maar terugsturen.

• Jack1959
  • Laatst online: 20:09
Hallo Wouter

Vorige week sleutel hoes en inzet ontvangen van Temu, Zijn perfect en goedkoper

• Scale
Iemand een idee waarom ik op me telefoon niet kan kiezen om routes naar de auto te sturen?

Ben op hetzelfde google account aangemeld. Op me telefoon, in google maps bij 'Je voertuigen' op elektrische gezet en stekkers ingesteld maar geen keuze voor merk/model ofd.

Mis ik iets?

• Zjanzjak
Lastig om te bepalen.
Als ik op mijn telefoon Google Maps open dan zie ik rechtsboven het icoontje van het account dat ik ook in de auto gebruik. Als ik daar op klik dan kan je naar onderen scrollen naar instellingen, en daar heb je de optie 'Je voertuigen', daar kan je de auto op zoeken.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:16
Scale schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:35:
Iemand een idee waarom ik op me telefoon niet kan kiezen om routes naar de auto te sturen?

Ben op hetzelfde google account aangemeld. Op me telefoon, in google maps bij 'Je voertuigen' op elektrische gezet en stekkers ingesteld maar geen keuze voor merk/model ofd.

Mis ik iets?
Ja, de oplossing is eerder gemeld:
guido66 in "Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic"

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Scale
Hmm helaas stond alles al aan, zal eens uit en aan proberen.

• B R M
Jack1959 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:46:
Hallo Wouter

Vorige week sleutel hoes en inzet ontvangen van Temu, Zijn perfect en goedkoper
Die dingen werken slecht. Heb er ook een weekje 1 gebruikt en bereik van de sleutel neemt aanzienlijk af. Auto ging vaak niet eens meer vanzelf open.

• Wouter!
B R M schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:22:
[...]

Die dingen werken slecht. Heb er ook een weekje 1 gebruikt en bereik van de sleutel neemt aanzienlijk af. Auto ging vaak niet eens meer vanzelf open.
Vandaag even bewust op gelet. Die van mij doet het nog exact hetzelfde :). Precies op hetzelfde moment gaat de auto op en van het slot.

Dus die kan ik aanbevelen. Ook omdat de sleutel er nauwelijks dikker van wordt, er netjes uit ziet en 'glad' is. Bijna alsof het zo hoort.

[ Voor 14% gewijzigd door Wouter! op 03-01-2026 19:49 ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:57
AJO2024 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:14:
[...]

Dat is bijzonder! Weet je zeker dat het niet al aanwezig was op jouw Scenic? Er zijn meerdere Scenics in December vorig jaar geleverd met OPD als 'foutje'. Het lijkt mij logisch dat als jij hem via OTA hebt gekregen, dat dan veel meer mensen dat al gehad zouden moeten hebben. Heb je een foto van je updatelijst?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EC9MKkF2ZAWjpxRoEiQT_yHsIFs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMvEeZMKeAVYuN9yuyUjsxs3.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUQeULRluEfsr1AbXRnjOep8G9Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30R1Ze7oddp2HhWTqqy1wPbk.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSNejLDwRyIjE2iBMAV8ivcx79c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3DhwRonGluZ2tM93Bv5GfTJ.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IA-yv3aVjvOFoMjfCidw7R6G0I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsc0irBxsxyUWuMVPU2CvTrl.jpg?f=fotoalbum_medium
pollekeb schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:56:
[...]

Het klopt dat de Renault erg snel deze hulp systemen uitschakelt.
Ik kom uit een Enyaq en deze schakelde bijna nooit uit,de Scenic al bij harde regen.
Ik ben benieuwd naar mijn nieuwe EV5 hoelang deze systemen blijven werken.
Ik ben net terug van wintersport, behoorlijk veel zout en sneeuw gezien, maar geen uitval van systemen gehad. Wellicht dat het per exemplaar verschild.

[ Voor 11% gewijzigd door Appie Heijn op 03-01-2026 20:57 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• pollekeb
Appie Heijn schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:20:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]

Ik ben net terug van wintersport, behoorlijk veel zout en sneeuw gezien, maar geen uitval van systemen gehad. Wellicht dat het per exemplaar verschild.
Nou als wat te hard regent schakelt bij de acc al uit, gelukkig hoor ik dan wel een piepje.
Dit heb ik nooit met de Enyaq meegemaakt.

• B R M
B R M schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:22:
Vandaag de Scenic na twee weken op P3 Schiphol weer opgehaald. Kon vanaf Thailand niks zien op zowel Kelec als Myrenault. Laatste update bleef telkens staan op 20 december

In 2 weken van 72 naar 67% SoC. Zonder verbinding met myrenault dus. Afname valt me nog mee. Die 5% was wel wat ik net tekort kwam om thuis te komen :X
Dit jaar weer hetzelfde, na 2 weken van 73% naar 68%
Wat wel irritant is dat my Renault vanuit het (verre) buitenland niet werkt. Ook Kelec niet. Auto op 18-12 op Schiphol geparkeerd en dat is dan ook gelijk de laatste update geweest. Pas toen ik fysiek weer bij de auto was, was er ook weer Myrenault verbinding. Voorverwarmen terwijl ik bij de bagageband stond was dit jaar wederom niet mogelijk.

Ook verbinding maken met my Renault met Nederlandse VPN vanuit het buitenland werkt niet. Zelfde geldt voor Kelec. SoC in de gaten houden vanaf in dit geval Vietnam lukt niet. Vorig jaar vanuit Thailand ook niet.

• marsie030
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-01 12:57
B R M schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:41:
[...]

Dit jaar weer hetzelfde, na 2 weken van 73% naar 68%
Wat wel irritant is dat my Renault vanuit het (verre) buitenland niet werkt. Ook Kelec niet. Auto op 18-12 op Schiphol geparkeerd en dat is dan ook gelijk de laatste update geweest. Pas toen ik fysiek weer bij de auto was, was er ook weer Myrenault verbinding. Voorverwarmen terwijl ik bij de bagageband stond was dit jaar wederom niet mogelijk.

Ook verbinding maken met my Renault met Nederlandse VPN vanuit het buitenland werkt niet. Zelfde geldt voor Kelec. SoC in de gaten houden vanaf in dit geval Vietnam lukt niet. Vorig jaar vanuit Thailand ook niet.
Bij mij werkt Kelec zonder VPN en MyReanult met een VPN (vanuit Australie).
Ik zie dat onze dochter de Scenic aan de lader heeft gehangen.

[ Voor 3% gewijzigd door marsie030 op 04-01-2026 09:24 ]

• B R M
Ja maar dan is er recent nog activiteit bij de auto geweest. Mijne stond helemaal stil

• zjeeraar84
B R M schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:54:
Ja maar dan is er recent nog activiteit bij de auto geweest. Mijne stond helemaal stil
Stond je in een parkeergarage met slecht bereik misschien?

• Zjanzjak
B R M schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:41:
Wat wel irritant is dat my Renault vanuit het (verre) buitenland niet werkt. Ook Kelec niet. Auto op 18-12 op Schiphol geparkeerd en dat is dan ook gelijk de laatste update geweest.
Ik las ergens dat als (het kan) je de lichten aan zet via de app, de auto dan weer even soort van 'wakker' wordt, en daarna kan je d.m.v. het verversen (naar beneden swipe'n) van de app de huidige batterijstand weer zien.

• B R M
Nee ook dat werkt niet.
En nee, gewoon op P3 in de buitenlucht.

• pollekeb
Momenteel ben ik in Australië en regelmatig werkte de Renault app niet maar de kelec werkte altijd. Heb meestal wel een vpn aanstaan hier.
Maar de Renault app ligt er zowiezo vaak uit.
Mijn auto wordt wel steeds gebruikt dus hij gaat waarschijnlijk niet in een slaapmodus

• Dendrowen
En hoe hebben jullie de sneeuw ervaren met de Scenic?

Mij viel het alles mee. Ik heb geen winterbanden maar 'gewoon' all-season banden. De grip is prima en in de eco modus kon ik heel goed het koppel bepalen waardoor ik beter van mijn plek kwam dan menig andere auto. Ook het regeneratief remmen werkt goed. Eerst probeert de auto het op vol vermogen, maar daarna komt er een soort ABS aan te pas.

Ik heb mij nog niet zo veilig en vertrouwd gevoeld in een auto met gladde omstandigheden. Uiteraard blijf je rustig rijden en hou je rekening met de situatie.

• robinL6
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:29
Dendrowen schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:15:

Mij viel het alles mee. Ik heb geen winterbanden maar 'gewoon' all-season banden. De grip is prima en in de eco modus kon ik heel goed het koppel bepalen waardoor ik beter van mijn plek kwam dan menig andere auto. Ook het regeneratief remmen werkt goed. Eerst probeert de auto het op vol vermogen, maar daarna komt er een soort ABS aan te pas.

Ik heb mij nog niet zo veilig en vertrouwd gevoeld in een auto met gladde omstandigheden. Uiteraard blijf je rustig rijden en hou je rekening met de situatie.
Mij is het ook positief opgevallen hoe stabiel het rijdt. Met winterbanden, dat wel. Maar al met al een veilig gevoel!

• Arosa
  • Laatst online: 22:13
Ik heb de auto tijdens de sneeuwval bijna volledig laten staan, wel een kort rit gemaakt over een lege parkeerplaats met voldoende sneeuw, maar inderdaad zeer stabiel, kreeg de Scenic eigenlijk niet dwars. Mijn vorige voorwiel aangedreven auto ging veel eerder glijden.

• MrEd79
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-01 13:27
Dendrowen schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:15:

Ik vind dat de Scenic zich prima gedraagd in de sneeuw.

Inmiddels ook de eerste ervaring met sneeuwkettingen. Afgelopen zaterdag uit de Vogezen vertrokken en daar had het vrijdag al flink gesneeuwd. Ik was genoodzaakt om de eerste 10 km met sneeuwkettingen te rijden. Ik gebruik de KÖNIG XG Cross 248 Snow Chains voor de 20" banden. Het aanbrengen van de kettingen ging prima. Ik moet ze nog wel wat strakker zetten door een kleine aanpassingen te doen, maar op zich reed het prima.
Het eraf halen was een iets grotere uitdaging. Er is weinig ruimte in de wielkast en er lopen wat leidingen waar 1 van de kettingen in bleef hangen. Met beleid er toch af kunnen krijgen (stuur draaien en er half onder kruipen). Lesson learned: de ketting precies goed zetten bij het demonteren. En doe je horloge af als de die niet wil beschadigen 8)7

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:30
marsie030 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:22:
[...]

Bij mij werkt Kelec zonder VPN en MyReanult met een VPN (vanuit Australie).
Ik zie dat onze dochter de Scenic aan de lader heeft gehangen.
pff bij jullie werkt de app nog , ik kan al maanden niet inloggen.
bij mijn Ford ging de auto in slaap en dan werkte de Fordapp niet meer puur om energie te sparen denk dat het bij de Renault ook zo werkt.

• Technics SA-DA8
Prima kunnen rijden in de sneeuw vandaag met de allseason banden.
Geen enkel moment het gevoel gehad dat ie er moeite mee had om weg te rijden vanaf een flink besneeuwde parkeerplaats.

• RogerSch
Sorry maar de Scenic is echt geen match t.o.v. een Tesla model 3 AWD in de sneeuw / ijs. Wat wereld van verschil.
Pagina: 1 ... 58 59 Laatste