Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:14
Wouter! schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:42:
Ik zat vrijdag het geluid een beetje te tweaken. Ik heb het Harman Kardon-systeem met subwoofer. Wat zijn jullie instellingen? Ik ben er namelijk nog niet helemaal achter wat ik nou het beste vind klinken.

Ik heb hem nu geloof ik op "Club", Subwoofer +1, Laag +2, Mid +7 en Hoog +6, of zoiets. In elk geval laag flink naar beneden en mid en hoog flink omhoog. Ik mis anders wat helderheid in het geluid, heb ik het idee.
Ik mis niet zozeer helderheid maar wel detail in het midden en hoog! Dat is m.i. de beperking van de audio installatie.
Zeker als ik het vergelijk met het Alpine audio systeem dat ik in de BMW had

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03 18:34
RogerSch schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:55:
[...]

Ik mis niet zozeer helderheid maar wel detail in het midden en hoog! Dat is m.i. de beperking van de audio installatie.
Zeker als ik het vergelijk met het Alpine audio systeem dat ik in de BMW had
Ik bedoel, denk ik, ongeveer hetzelfde :). Ik zal nog iets bewuster luisteren wat ik nou precies mis.

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-03 09:23
Mijn nieuwe scenic gaat van de week voor aantal punten naar de garage.

Ik zie nu ook dat er maar bij 1 wisser aan de voorzijde ruitensproeier vloeistof komt. Halverweg de arm. Moet dit niet bij beide zijn? En slangetje loopt door naar het einde maar daar lijkt niks uit te komen. Kan een van jullie is een slomo filmpje maken hoe dat er bij jullie uitziet?
https://youtu.be/HPBre81bYI4?si=XX4XArD3uUy5zETa

[ Voor 7% gewijzigd door mikeyfire643 op 09-02-2026 17:48 ]

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 03-03 14:23
B R M schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:28:
Richtingaanwijzer/Dagrijverlichting unit bestuurders zijde is er hier gister mee gestopt. Paar maanden geleden was dat een artikel wat volgens mij niet makkelijk leverbaar was bij Renault. Iemand die dit nog recent heeft laten repareren ?
Helaas, de afspraak van gister is afgezegd want het onderdeel was na 2 weken nog niet binnen, het is simpelweg niet leverbaar. De afspraak is weer met twee weken uitgesteld. Behoorlijk klote

• B R M
mikeyfire643 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:37:

Ik zie nu ook dat er maar bij 1 wisser aan de voorzijde ruitensproeier vloeistof komt. Halverweg de arm. Moet dit niet bij beide zijn? En slangetje loopt door naar het einde maar daar lijkt niks uit te komen. Kan een van jullie is een slomo filmpje maken hoe dat er bij jullie uitziet?
Er hoort gewoon uit beide wissers vloeistof te komen.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:56
B R M schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:44:
[...]

Er hoort gewoon uit beide wissers vloeistof te komen.
Zal het ook eens melden dan, want bij mij ook maar uit 1 die vloeistof geeft

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• B R M
Ben net voor de dubbelcheck toch nog even naar buiten gelopen. Bij mij komt inderdaad uit beide wissers gewoon vloeistof. Uit dezelfde locatie op elke wisser (onderaan)

[ Voor 16% gewijzigd door B R M op 10-02-2026 09:54 ]

• mikeyfire643
B R M schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:54:
Ben net voor de dubbelcheck toch nog even naar buiten gelopen. Bij mij komt inderdaad uit beide wissers gewoon vloeistof. Uit dezelfde locatie op elke wisser (onderaan)
Kun je het filmen O-) . Morgen bij de garage voor al ander lijstje met problemen.

• Technics SA-DA8
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-03 16:19
mikeyfire643 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:37:

Ik heb dus precies hetzelfde.Alleen de linker wisser komt er vloeistof uit en bij de rechter niks.
Heb het slangetje gevolgd maar dat komt ergens onder de paravan uit en daar wil ik zelf niet aan sleutelen.
Gaat nog terug naar de dealer vanwege meer dingetjes.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:32
Ook een leuke, ik krijg de hele motorkap niet meer open. Ik kan aan dat gele hendeltje trekken wat ik wil maar hij ontgrendelt niet. Is eerder geen probleem geweest. Heeft iemand een tip misschien?

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Vandaag de 50K aan getikt en dit zijn mijn perikelen en (min-punten) tot nu toe:

-Storing met snelladen (opgelost relais vervangen, laad computer vervangen)
-Sier strip bij c-stijl laat los (opgelost vervangen)
-Stiknaad in passagier stoel laat los.
-Rammel links achter vrij hinderlijk
-Rammel dashboard rechtsvoor, niet zo vaak en niet zo hinderlijk.
-Dagelijkse ghostbraking
-Voorraam bij camera beslaat gigantisch snel waardoor Lane assist er mee stopt.
-Scherm in het midden loopt af en toe vast waardoor maps en radarzicht niet meer werken.

Voordelen zijn de ruimte achterin en google automotive maar achteraf heb ik misschien toch spijt dat ik niet voor de Ford Explorer ben gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 10-02-2026 20:23 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:27
Chaoss schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:21:
maar achteraf heb ik misschien toch spijt dat ik niet voor de Ford Explorer ben gegaan.
Snap ik vanwege de 'problemen' die je noemt maar ik vind wel dat je een beetje een maandagochtend model hebt. Zou je dit ook concluderen als je aantal van die maandagochtend-product problemen niet had gehad?

Aangaande 'Voorraam bij camera beslaat gigantisch snel waardoor Lane assist er mee stopt.', las ergens dat iemand zijn voorruit flink verwarmde en dat dat hielp. Weet niet of je dat al geprobeerd had?

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:10
Vandaag de 50K aan getikt en dit zijn mijn perikelen en (min-punten) tot nu toe:

[..] maar achteraf heb ik misschien toch spijt dat ik niet voor de Ford Explorer ben gegaan.
Kan je aangegeven van wanneer je auto is?

Doe maar een onsje meer...

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Intheweb schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:15:
[...]

Kan je aangegeven van wanneer je auto is?
Heb hem sinds november 2024

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Zjanzjak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:14:
[...]

Snap ik vanwege de 'problemen' die je noemt maar ik vind wel dat je een beetje een maandagochtend model hebt. Zou je dit ook concluderen als je aantal van die maandagochtend-product problemen niet had gehad?

Aangaande 'Voorraam bij camera beslaat gigantisch snel waardoor Lane assist er mee stopt.', las ergens dat iemand zijn voorruit flink verwarmde en dat dat hielp. Weet niet of je dat al geprobeerd had?
Raam verwarming helpt maar beperkt, raamverwarming + ontwasseming helpt beter maar dat is oncomfortabel qua geluid. Als de lane assist dan weer werkt en ik zet ontwaseming weer uit dan is de kans groot dat na verloop van tijd de lane assist weer hapert. Dat is imho gewoon een ontwerpfout.

Maandag ochtend model... misschien maar als ik hier dan lees over laadkabels die niet ontgrendelen, raamsproeiers die half werken, motorkap die niet open gaat. Zijn alle Scenics op maandag ochtend gemaakt? :+

• FaBioTh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Chaoss schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:21:
[...]

Raam verwarming helpt maar beperkt, raamverwarming + ontwasseming helpt beter maar dat is oncomfortabel qua geluid. Als de lane assist dan weer werkt en ik zet ontwaseming weer uit dan is de kans groot dat na verloop van tijd de lane assist weer hapert. Dat is imho gewoon een ontwerpfout.

Maandag ochtend model... misschien maar als ik hier dan lees over laadkabels die niet ontgrendelen, raamsproeiers die half werken, motorkap die niet open gaat. Zijn alle Scenics op maandag ochtend gemaakt? :+
weekend begint in frankrijk al bij dinsdag toch? :P maar zonder gekheid, heb je een stuk meer issues dan ik heb (ik heb dan ook een veel jongere auto uiteraard)

• Zjanzjak
Maandag ochtend model... misschien maar als ik hier dan lees over laadkabels die niet ontgrendelen, raamsproeiers die half werken, motorkap die niet open gaat.
Mwoah, dus iedereen in dit topic heeft dat? Zo ook in de diverse facebook-groepen aangaande de Scenic?
Nee hè. ;)

• Wouter!
Heeft het vorige modeljaar geen verwarmingselementje bij de camera aan de voorkant?

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Wouter! schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:16:
Heeft het vorige modeljaar geen verwarmingselementje bij de camera aan de voorkant?
Jawel maar helpt niet voldoende.

• Wouter!
Toen ik hem net had, had ik ook het idee dat alle hulpsystemen wel erg snel uitschakelden. De afgelopen weken lijkt het wel mee te vallen, ook met de kou. Ik zet wel iets vaker de achterruitverwarming aan omdat ik had begrepen dat het elementje aan de voorkant daar ook mee aan gaat.

Die van mij gaat volgende week even naar de dealer om de rammel in het rechter voorportier te verhelpen. Verder wat kleine dingetjes (vorige week al gepost) maar niks heel schokkends. Vooral die rammel vind ik erg irritant. En volgens mij schuift de armsteun ineens wel erg makkelijk heen en weer. Daar mogen ze ook direct even naar kijken.

[ Voor 24% gewijzigd door Wouter! op 10-02-2026 23:47 ]

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-03 19:32
ik heb mn app weer werkend,
heb de app op mijn vrouw haar telefoon gezet en daar werkte hij, dus zat ergens in mijn telefoon, gek want Kelec deed het wel. melding was ergens wat fout gegaan probeer het opnieuw.

met chatgpt alles doorgelopen en waarschijnlijk doordat mijn tijd niet op automatisch stond blokkeerde hij ergens.
Dus ik heb onterecht afzitten geven op de app.
wel vreemd dat het door kleine dingetjes ergens blokkeert met geen andere app komt dat voor.
maar goed chatgpt is wat dat betreft een wonder middel.

• Jeroenvr72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-03 15:47

Jeroenvr72

Windsurfer, golfer

[...]

Ach, ik rijd een Skoda Enyaq, ook hiervan zijn er heel veel met dit soort problemen.
Dat Ghost braking komt bij alle merken voor, hapering in schermen komt bij (bijna) alle merken voor.
Laadkabels die niet loskomen komt ook bij alle merken wel eens voor.

Het is gewoon zo dat alle klachten online geslingerd worden, en ze zijn ook vervelend, dat snap ik. maar de mensen zonder problemen hoor je niet.

Ik ga weg van Skoda, en heb bewust nu voor Renault gekozen (Ford is weer op basis van MEB platform) en een auto uit de stellantis groep laat ik bij voorbaat liggen na meerdere vervelende ervaringen!

Hoop ik op een auto zonder kuren? jazeker! ga er ervan uit dat ik nooit kuren zal krijgen : Nee, helaas niet..

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:22

-Storing met snelladen (opgelost relais vervangen, laad computer vervangen)
-Sier strip bij c-stijl laat los (opgelost vervangen)
-Stiknaad in passagier stoel laat los.
-Rammel dashboard rechtsvoor, niet zo vaak en niet zo hinderlijk.
-Dagelijkse ghostbraking
-Scherm in het midden loopt af en toe vast waardoor maps en radarzicht niet meer werken.

Voordelen zijn de ruimte achterin en google automotive maar achteraf heb ik misschien toch spijt dat ik niet voor de Ford Explorer ben gegaan.
Is wel mooi om te lezen, ik zit net niet op 50k (45k nu), auto uit Okt 2024.
Op een enkele ghostbraking per week oid na heb geen enkele klacht welke jij omschrijft.
De paar keer bij wat koudere temperatuur en beslagen ruit is inderdaad de achterruitverwarming aanzetten het geen de camera in de voorruit verhelpt.

Mijn grotere ergenis van de laatste weken is dat er een stoorzender op de route zit, A2 tussen afrit Nieuwegein en Vianen welke mijn draadloze AA er uit gooit.
Ik navigeer niet op AA. Alleen het scherm springt dan wel weer terug naar AA vanwege de herstart.
Ik zit de laatste weken lekker in luisterboeken via een app welke niet op de Scenic of AA zit. Ik moet bij herstart dan de app op telefoon afsluiten en opnieuw opstarten.
Zit er aan te denken het hele AA gebeuren helemaal niet meer op te starten bij koppeling auto en te kijken of alleen geluid via bluetooth wel door blijft gaan..

• GoodOld
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-03 08:34
bleufred1 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:44:
[...]

Mijn grotere ergenis van de laatste weken is dat er een stoorzender op de route zit, A2 tussen afrit Nieuwegein en Vianen welke mijn draadloze AA er uit gooit.
Ik ervaar daar exact hetzelfde, elke dag op bijna hetzelfde punt. Vreemd euvel.

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:36
Even laten horen dat er hier na een klein jaar, geen klachten zijn ...

Verder niets noemenswaardig toe te voegen.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-03 09:38
...
...
Ik had bij mijn Scenic een rammel rechtsachterin. Bleek een loshangende remleiding te zijn (uit het clipje geschoten). Na vastzetten geen enkel geluid meer. De dealer had wel 3 afspraken nodig om dit te vinden.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

goldcard schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:59:
[...]

Ik had bij mijn Scenic een rammel rechtsachterin. Bleek een loshangende remleiding te zijn (uit het clipje geschoten). Na vastzetten geen enkel geluid meer. De dealer had wel 3 afspraken nodig om dit te vinden.
Oh ik zal er eens onder kijken! Of anders melden bij de volgende beurt.

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-03 06:38
Gisteravond heb ik bij zo'n ronde drempel (rotonde achtig ding, maar geen rotonde) de bodem op de drempel gelegd. De tik was goed voelbaar in de auto.

Naderhand in het donker onder de auto gekeken maar ik kon natuurlijk niets zien. Verder ook geen meldingen op het dashboard dus daarna gewoon weer doorgereden.

Vanmorgen hing de bodemplaat los onder de auto. Ik ben hiermee naar de garage gegaan en die hebben hem voor vandaag losgehaald omdat de bevestigingsmaterialen niet op voorraad zijn. Morgen gaan ze hem er weer onder monteren. Geen verdere melding over schade aan de onderzijde gehad.

• Dendrowen
Onderstaande punten heb ik ook, de rest niet.
-Dagelijkse ghostbraking (niet dagelijks, maar maak ook niet zoveel kilometers)

Verder heb ik ook deze:
-Stuurverwarming wil vaak niet aan. Ik heb dan meerdere pogingen nodig om deze wel aan te krijgen.
-Easy-access gaat soms uit in het menu. 1st world problems maar ja, ik ben er aan gewend.
-Muziek start meestel (soms wel) niet automatisch.

• B R M
Stuurverwarming meerdere keren aan moeten drukken heeft bijna iedereen.
Ik heb het echter de laatste tijd ook met de stoelverwarming van de passagiersstoel. Dat laat ik, zodra mijn richtingaanwijzer eens binnen is, ook maar even nakijken.

• addictive_rhymz
MRegel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:54:

Sinds deze week werkt het geplande laden helaas niet meer (wat voorheen altijd perfect ging). Ik stel de tijd via de app in op 23:55-07:00 en als ik deze opsla dan staat die ook goed ingesteld. Als ik later weer terug ga dan staat de gepland tijd als start op de op dat moment huidige tijd. Ook na aanpassen blijft dit terugkomen en lukt het geplande laden nu niet. Iemand ook die ervaringen?
Bij mij is deze bug inmiddels weer opgelost

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Stuurverwarming schijnt gelijk na het starten van de auto niet aan te willen. Als je 10-20s wacht zou het wel gelijk moeten werken.

Wat ik dan weer vreemd vind is dat bij het voorverwarmen soms ook het stuur verwarmd wordt maar meestal niet. Maar goed is allemaal maandag ochtend werk :+

• Wouter!
Ghostbraking heb ik ook dagelijks. Veel vaker dan bij andere auto's die ik heb gehad. Maar het stoort me niet heel erg, eerlijk gezegd.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:22
Chaoss schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:20:
Stuurverwarming schijnt gelijk na het starten van de auto niet aan te willen. Als je 10-20s wacht zou het wel gelijk moeten werken.

Wat ik dan weer vreemd vind is dat bij het voorverwarmen soms ook het stuur verwarmd wordt maar meestal niet. Maar goed is allemaal maandag ochtend werk :+
Hangt dat niet af van de binnentemperatuur bij start?
Heb het idee als het buiten -1 was dat alle mogelijke verwarming aan ging.
Als ik het bij 15 graden deed waren stoel, maar vooral stuur meestal niet verwarmt.
Maar heb er ook nog niet zo erg op gelet moet ik zeggen.

• drvt175
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:09
Gisteren avond ontdekt dat de ledstrip van rechter voorportier het niet meer doet.
Vandaag de garage bellen

Naast de rem clips het enige probleem wat ik tot nu toe gehad heb.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:14
Ook maar even een duit in het zakje. Ik was een van de eersten die een Scenic (Esprit Alpine met 87 kWh en full options in gris schiste satin) uitgeleverd heeft gekregen in juni 2024. Inmiddels dus ± 21 maanden en bijna 37k km verder.

Dingen die ik heb gemerkt/enigszins storend zijn:
- Ghostbraking meerdere keren per week (maar inmiddels aan gewend, even het pedaal wat intrappen en het is opgelost)
- Privacy instellingen van de app opnieuw moeten accepteren (alhoewel ik dat aantal i.t.t. anderen hier denk ik op 1 hand kan tellen en het al maanden niet meer is voorgekomen - ik zal het nu wel weer jynxen :+ )
- Geluid van radio of andere bronnen dat niet altijd automatisch start of opeens heel zacht is
- Een enkele keer dat de verwarming op afstand aanzetten toch niet aan gaat
- De achterkant van de auto die wel héél snel vies is, waardoor je bij in- en uitladen vaak goed moet opletten om niet een vieze broek te hebben
- De auto die ingrijpt door behoorlijk hard te remmen bij achteruit (met draai) inparkeren van de auto in de garage (op zich goed gedrag van de auto, weet er nu goed rekening mee te houden. Maar grijpt wel heel abrupt in terwijl er nog behoorlijk wat ruimte is)
- Snel uitschakelen van de rijassistentie bij regen, sneeuw, etc.
- De wel erg grote en best ver uitstaande zijspiegels. Hierdoor merk ik regelmatig een behoorlijk grote dode hoek. De spiegels hadden m.i. kleiner gekund en dichter tegen het chassis aan - beter voor het zicht en mogelijk ook het verbruik?
- De achterportieren die niet/minder traploos dan de voorportieren open blijven staan. Erg vervelend dat je hem alleen half/kwart of helemaal kan 'vastzetten'. Zeker met het in- en uithalen van een klein kind dat in de autostoel zit. Het is met de halve/kwart stand net te krap (zeker in de garage of op (krappe) parkeerplaatsen waar de deur niet helemaal open kan) en je kan wel de deur tegenhouden maar dan klapt ie dus terug terwijl je je handen vast hebt en dan moet je snel zijn :)
- Lane keeping assist is af en toe raar. Soms wel goed in het midden, maar vaak iets naar binnen of buiten ipv precies in het midden van de rijbaan. Daarnaast gaat ook deze op sommige stukken wel erg snel uit (wat op zich uit veiligheid een goed iets is) - ook waar je het echt niet verwacht omdat daar gewoon (zo goed als) nieuwe belijning is.
- Onvoorspelbaarheid van updates (OPD heb ik bijv. nog niet, maar zou wel moeten kunnen. Die moet bij de volgende beurt maar er op)

Maar de auto doet ook gewoon veel dingen goed:
- Bereik is gewoon goed, geen laadstress. In de winter is (met de 87 kWh accu) minimaal 400 km, zomer met gemak 550. Ik rijd doorgaans de maximaal toegestane snelheid, maar regelmatig ook tot 20 km/u harder. Boven de 100 gaat het verbruik wel heel hard omhoog
- 22 kWh laden op AC is super
- Panoramadak met het dimmen is een erg gave en handige feature
- Android Automotive (dus niet AA) werkt erg goed, net als draadloze CarPlay. Navigeer altijd met de ingebouwde Google Maps
- Ik rijd standaard in de comfort stand en heb nooit het gevoel gehad power te missen. Dat samen met het traploos kunnen versnellen is natuurlijk een elektrische auto eigenschap maar wel heel erg fijn t.o.v. een ICE
- Het regenereren werkt erg goed. Ik heb hem vanaf het begin standaard in de zwaarste stand staan en dat werkt, na een paar ritjes wennen, heel fijn. Als je dit eenmaal gewend bent, is het heel fijn rijden en hoef je in principe nooit bij te remmen. Als er later OPD als optie bij is, ga ik dat sowieso testen maar of ik het ook daadwerkelijk ga gebruiken...
- Digitale binnenspiegel is de eerste paar ritten even wennen maar daarna gewoon erg fijn. Zeker ook omdat het standaard zicht naar achter vrij beperkt is.

En dan nog wat puntjes te verbetering voor Renault:
- Het is best jammer dat je het scherm achter je stuur niet meer zelf kan samenstellen/instellen
- De app
- Die zijspiegels dus
- De kofferruimte is groot maar onhandig, omdat het niet in de diepte zit maar vooral in de hoogte (en dus met standaard een mega tildrempel). Gelukkig helpt de dubbele bodem wel goed). Ik zou Renault willen vragen/aanraden om de auto gewoon 30 cm langer te maken en meer een Estate/Station er van te maken. Dan heb je veel bruikbaardere kofferbakruimte - vind ik echt een gemiste kans
- De stuurverwarming duurt wel erg lang voordat ie goed warm is, zeker 2x zo lang als in de vorige auto (Focus Station uit 2020). En het hele stuur mag best verwarmd worden.
- De digitale achterspiegel zo plaatsen dat je geen last hebt van een vies achterraam :)

Hmmm. Uiteindelijk nog best een lang lijstje geworden. Concluderend vind ik het gewoon een degelijke, goed rijdende auto en zou hij zeker een 8 uit 10 punten van mij krijgen.

Het snelladen is voor mij ruim voldoende overigens. Ik doe voor die sporadische keren dat ik het gebruik (lees: gemiddeld 1x per maand en eigenlijk altijd bij een Fastned) even wat voor mijn werk op de laptop of telefoon en privé zijn we toch langer bezig met toiletbezoek, eten/drinken en onze dochter van 1,5 dat de auto sneller vol is dan dat wij weer verder kunnen. En het accepteren dat het niet sneller gaat, doet dal veel met je brein/mindset. Daarnaast ben je zo afhankelijk van andere factoren (laadplek, aantal tegelijk ladende auto's, SoC/voorverwarmen, etc.) dus 'let it go' :)

[ Voor 5% gewijzigd door MaSw85 op 13-02-2026 09:25 ]

Komoot

• Wouter!
MaSw85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:18:

...

Het snelladen is voor mij ruim voldoende overigens. Ik doe voor die sporadische keren dat ik het gebruik (lees: gemiddeld 1x per maand en eigenlijk altijd bij een Fastned) even wat voor mijn werk op de laptop of telefoon en privé zijn we toch langer bezig met toiletbezoek, eten/drinken en onze dochter van 1,5 dat de auto sneller vol is dan dat wij weer verder kunnen. En het accepteren dat het niet sneller gaat, doet dal veel met je brein/mindset. Daarnaast ben je zo afhankelijk van andere factoren (laadplek, aantal tegelijk ladende auto's, SoC/voorverwarmen, etc.) dus 'let it go' :)
Ik moest gisteren en eergisteren een wat langere rit maken en eergisterenavond was de laadpaal hier in de straat bezet. Ik ben toen rond 22u maar even naar een snellader gereden en ben ondertussen een beetje met de apps op het ingebouwde systeem gaan klooien. Chrome geïnstalleerd en via https://npo.nl/start/live even naar de Olympische Spelen gekeken. Werkt prima tijdens het stilstaan :*). Video speelt gewoon soepel en zonder haperingen af (via WiFi via hotspot op m'n telefoon), en net even iets groter dan op je telefoonschermpje.

Hoewel ik 'm nog geen 2 maanden heb vind ik veel al redelijk herkenbaar. Gewoon een fijne auto met wat kleine aandachtpuntjes, niks schokkends. Voor mij vooralsnog ook zeker een 8 op schaal van 10.

• Nelis Green
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 03-03 15:48
Afgelopen woensdag een Scenic e-tech techno 60 kwh gekocht, wat een heerlijke auto om in de te rijden en wat werkt het OpenR soepel en vanzelfsprekend zeg! Wij reden hiervoor in een Citroen e c4 met nog geen 50 kwh accu met alle ergenis die je van Stellantis en citroen app erbij krijgt. Voor wij bij Renault uitkwamen hebben wij heel veel review gedaan en vooral gekeken naar andere merken. Het viel op dat bij Hyundai/Kia/Ford/Leapmotor veel ICCU/BMS storingen/problemen zijn! Leuk als je lease rijdt maar als je de auto koopt wil je toch wel wat meer zekerheid. En ieder voertuig heeft natuurlijk zo zijn mankementen, zoals hierboven ook te lezen is, maar dat staat voor ons in de schaduw bij wat ik op andere forums gelezen heb. Hier werden voertuigen weggesleept, omdat ze gewoon niet meer wilde verder rijden.
Onze Scenic wordt in maart geleverd en kunnen niet wachten!! Ieder bedankt voor het uitten van jullie bevindingen, want dit heeft ons heel erg veel geholpen tot onze keuze/aankoop!

• Dendrowen
Nelis Green schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:32:
Afgelopen woensdag een Scenic e-tech techno 60 kwh gekocht, wat een heerlijke auto om in de te rijden en wat werkt het OpenR soepel en vanzelfsprekend zeg! Wij reden hiervoor in een Citroen e c4 met nog geen 50 kwh accu met alle ergenis die je van Stellantis en citroen app erbij krijgt. Voor wij bij Renault uitkwamen hebben wij heel veel review gedaan en vooral gekeken naar andere merken. Het viel op dat bij Hyundai/Kia/Ford/Leapmotor veel ICCU/BMS storingen/problemen zijn! Leuk als je lease rijdt maar als je de auto koopt wil je toch wel wat meer zekerheid. En ieder voertuig heeft natuurlijk zo zijn mankementen, zoals hierboven ook te lezen is, maar dat staat voor ons in de schaduw bij wat ik op andere forums gelezen heb. Hier werden voertuigen weggesleept, omdat ze gewoon niet meer wilde verder rijden.
Onze Scenic wordt in maart geleverd en kunnen niet wachten!! Ieder bedankt voor het uitten van jullie bevindingen, want dit heeft ons heel erg veel geholpen tot onze keuze/aankoop!
Veel plezier met de auto!

Zo zie je maar weer. We kunnen hier wel klagen, maar het kan veel erger dan de 'kleinigheidjes' die de meeste van ons hebben. Zelfs een kapotte snellader vind ik nog wel meevallen als je zegt dat er regelmatig auto's afgesleept moesten worden omdat ze niets meer deden. Blijft vervelend natuurlijk, maar je kunt in ieder geval zelf nog naar de garage...

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:08
En natuurlijk de onvolprezen app van Kelec. Mocht de Renault app niet werken, dan is de Kelec app er nog. Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden, alhoewel ik zelf geen probleem heb met de Renault app behalve dat het wat lang duurt soms voordat hij opgestart is. De Kelec app is een stuk sneller.

• MaSw85
aard01 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:59:
En natuurlijk de onvolprezen app van Kelec. Mocht de Renault app niet werken, dan is de Kelec app er nog. Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden, alhoewel ik zelf geen probleem heb met de Renault app behalve dat het wat lang duurt soms voordat hij opgestart is. De Kelec app is een stuk sneller.
Helemaal mee eens. Misschien moet Renault eens met die beste man om tafel :)

Komoot

• Dendrowen
MaSw85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:49:
[...]

Helemaal mee eens. Misschien moet Renault eens met die beste man om tafel :)
Misschien wel even waard om aan te geven. Rechts bovenin de app heb je de mogelijkheid om een kleine donatie te doen. Hij heeft het tenslotte voor niks gemaakt en we hebben er veel aan.

• RogerSch
Ik vraag het nu nog maar eens (na 1 jaar). Is er aan andere Android Automotive OS applicatie dan de Renault USB app. Deze is erg rudimentair. Ik heb AudioWagon getest en deze voldoet qua features echter iedere keer als je de auto aanzet vraagt de app om toestemming voor toegang tot de USB stick. Dat is erg hinderlijk.

• Thomas246
  • Laatst online: 22:23
MaSw85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:18:
Ook maar even een duit in het zakje. Ik was een van de eersten die een Scenic (Esprit Alpine met 87 kWh en full options in gris schiste satin) uitgeleverd heeft gekregen in juni 2024. Inmiddels dus ± 21 maanden en bijna 37k km verder.

Dingen die ik heb gemerkt/enigszins storend zijn:
- Ghostbraking meerdere keren per week (maar inmiddels aan gewend, even het pedaal wat intrappen en het is opgelost)
- Privacy instellingen van de app opnieuw moeten accepteren (alhoewel ik dat aantal i.t.t. anderen hier denk ik op 1 hand kan tellen en het al maanden niet meer is voorgekomen - ik zal het nu wel weer jynxen :+ )
- Geluid van radio of andere bronnen dat niet altijd automatisch start of opeens heel zacht is
- Een enkele keer dat de verwarming op afstand aanzetten toch niet aan gaat
- De achterkant van de auto die wel héél snel vies is, waardoor je bij in- en uitladen vaak goed moet opletten om niet een vieze broek te hebben
- De auto die ingrijpt door behoorlijk hard te remmen bij achteruit (met draai) inparkeren van de auto in de garage (op zich goed gedrag van de auto, weet er nu goed rekening mee te houden. Maar grijpt wel heel abrupt in terwijl er nog behoorlijk wat ruimte is)
- Snel uitschakelen van de rijassistentie bij regen, sneeuw, etc.
- De wel erg grote en best ver uitstaande zijspiegels. Hierdoor merk ik regelmatig een behoorlijk grote dode hoek. De spiegels hadden m.i. kleiner gekund en dichter tegen het chassis aan - beter voor het zicht en mogelijk ook het verbruik?
- De achterportieren die niet/minder traploos dan de voorportieren open blijven staan. Erg vervelend dat je hem alleen half/kwart of helemaal kan 'vastzetten'. Zeker met het in- en uithalen van een klein kind dat in de autostoel zit. Het is met de halve/kwart stand net te krap (zeker in de garage of op (krappe) parkeerplaatsen waar de deur niet helemaal open kan) en je kan wel de deur tegenhouden maar dan klapt ie dus terug terwijl je je handen vast hebt en dan moet je snel zijn :)
- Lane keeping assist is af en toe raar. Soms wel goed in het midden, maar vaak iets naar binnen of buiten ipv precies in het midden van de rijbaan. Daarnaast gaat ook deze op sommige stukken wel erg snel uit (wat op zich uit veiligheid een goed iets is) - ook waar je het echt niet verwacht omdat daar gewoon (zo goed als) nieuwe belijning is.
- Onvoorspelbaarheid van updates (OPD heb ik bijv. nog niet, maar zou wel moeten kunnen. Die moet bij de volgende beurt maar er op)

Maar de auto doet ook gewoon veel dingen goed:
- Bereik is gewoon goed, geen laadstress. In de winter is (met de 87 kWh accu) minimaal 400 km, zomer met gemak 550. Ik rijd doorgaans de maximaal toegestane snelheid, maar regelmatig ook tot 20 km/u harder. Boven de 100 gaat het verbruik wel heel hard omhoog
- 22 kWh laden op AC is super
- Panoramadak met het dimmen is een erg gave en handige feature
- Android Automotive (dus niet AA) werkt erg goed, net als draadloze CarPlay. Navigeer altijd met de ingebouwde Google Maps
- Ik rijd standaard in de comfort stand en heb nooit het gevoel gehad power te missen. Dat samen met het traploos kunnen versnellen is natuurlijk een elektrische auto eigenschap maar wel heel erg fijn t.o.v. een ICE
- Het regenereren werkt erg goed. Ik heb hem vanaf het begin standaard in de zwaarste stand staan en dat werkt, na een paar ritjes wennen, heel fijn. Als je dit eenmaal gewend bent, is het heel fijn rijden en hoef je in principe nooit bij te remmen. Als er later OPD als optie bij is, ga ik dat sowieso testen maar of ik het ook daadwerkelijk ga gebruiken...
- Digitale binnenspiegel is de eerste paar ritten even wennen maar daarna gewoon erg fijn. Zeker ook omdat het standaard zicht naar achter vrij beperkt is.

En dan nog wat puntjes te verbetering voor Renault:
- Het is best jammer dat je het scherm achter je stuur niet meer zelf kan samenstellen/instellen
- De app
- Die zijspiegels dus
- De kofferruimte is groot maar onhandig, omdat het niet in de diepte zit maar vooral in de hoogte (en dus met standaard een mega tildrempel). Gelukkig helpt de dubbele bodem wel goed). Ik zou Renault willen vragen/aanraden om de auto gewoon 30 cm langer te maken en meer een Estate/Station er van te maken. Dan heb je veel bruikbaardere kofferbakruimte - vind ik echt een gemiste kans
- De stuurverwarming duurt wel erg lang voordat ie goed warm is, zeker 2x zo lang als in de vorige auto (Focus Station uit 2020). En het hele stuur mag best verwarmd worden.
- De digitale achterspiegel zo plaatsen dat je geen last hebt van een vies achterraam :)

Hmmm. Uiteindelijk nog best een lang lijstje geworden. Concluderend vind ik het gewoon een degelijke, goed rijdende auto en zou hij zeker een 8 uit 10 punten van mij krijgen.

Ik heb dezelfde uitvoering en heel herkenbaar wat je hier beschrijft!

Wat betreft de kleur gris schiste satin, ga je met de auto door de wasstraat en levert dat zichtbare schade op? Ik heb mijn auto sinds september en het wordt tijd om hem eens te wassen, maar twijfel tussen wasstraat en zelf wassen.

• Zjanzjak
Thomas246 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:04:
Wat betreft de kleur gris schiste satin, ga je met de auto door de wasstraat en levert dat zichtbare schade op? Ik heb mijn auto sinds september en het wordt tijd om hem eens te wassen, maar twijfel tussen wasstraat en zelf wassen.
Wasstraat!? ;(
Krasstraat.

Mijn handen vroren er vanmiddag zowat van af, maar ik steek liever een roestige vork in mijn ogen dan dat ik mijn auto door de wasstraat heen rijd... Dus netjes met de hand gewassen.
Dat ik misschien 3 vingers kwijtraak door bevriezing boeit me niet.
Maar goed, ben wel wat gewend, auto was ik 1 a 2 x per week. Met de hand.
Soms nog even wat nabewerking ook. 8)

• MaSw85
[...]

Ja minimaal maandelijks door de wasstraat en voor zover ik het kan zien geen schade. Ik lease overigens deze wagen, wellicht had ik bij koop een andere keuze gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door MaSw85 op 13-02-2026 23:20 ]

Komoot

• B R M
[...]

Genoeg mensen die hem gewoon door de wasstraat halen zonder problemen.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik ga normaal gezien ergens volgende week een scenic e-tech comfort range evolution testen. Tweedehands bj 2024, 5000km, 30k€.

Hebben jullie advies en eventueel aandachtspunten, vragen die ik kan stellen? Alvast bedankt!

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Thacacia
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-03 19:40
Gisteren uit het niets de OpenR Link 3.5.0 update in mijn scherm gekregen, direct de update uitgevoerd.
Wat zijn de verschillen, het geluid lijkt wel iets beter geworden te zijn.

• addictive_rhymz
Wozmro schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:55:
Ik ga normaal gezien ergens volgende week een scenic e-tech comfort range evolution testen. Tweedehands bj 2024, 5000km, 30k€.

Hebben jullie advies en eventueel aandachtspunten, vragen die ik kan stellen? Alvast bedankt!
Winterpack erop? En google navi? Was ook een optie maar is noodzakelijk om de batterij te kunnen voorverwarmen voor het snelladen. En als laatste of je een goede zitpositie kan vinden, dan gaat ook niet voor iedereen vanzelf.

• Wozmro
  • Nu online
@addictive_rhymz

Ik heb het eens nagevraagd.

Pack navigatie zit er op.

Winter pack niet, maar als ik het goed zie gaat dit over zetel en stuurverwarming. Dit heb ik ook in mijn huidige wagen maar gebruik ik eigenlijk nooit, huidige is wel een ICE. Is het winterpack voordelig voor het algemeen verbruik van de auto of maakt dat niet veel uit?

En de optie 22kW AC lader zit er ook op.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Jeroenvr72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-03 15:47

Jeroenvr72

Windsurfer, golfer

Wozmro schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:12:
@addictive_rhymz

Winter pack niet, maar als ik het goed zie gaat dit over zetel en stuurverwarming. Dit heb ik ook in mijn huidige wagen maar gebruik ik eigenlijk nooit, huidige is wel een ICE. Is het winterpack voordelig voor het algemeen verbruik van de auto of maakt dat niet veel uit?

Er zijn gebruikers die de stoel verwarming en de stuurverwarming aanzetten, en de binnen temperatuur van de auto dan wat lager zetten in de winter. dit scheelt dan wat aan KM bereik. Ik zelf behoor niet tot die groep, ik zet het wel aan (lekker) maar houdt de temperatuur op 20.5 graden. :+

• addictive_rhymz
@Wozmro ik doe ook zoals @Jeroenvr72 zegt hierboven. Maar zou ik de stoelverwarming niet aan hebben dan zou ik de kachel misschien wel hoger zetten en dat verbruikt dan meer energie. Maar als jij een goede deal voor die scenic kan krijgen en je geeft niet om stoel en stuurverwarming, dan zou ik hem er zeker niet om laten staan.

• RogerSch
Jeroenvr72 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Er zijn gebruikers die de stoel verwarming en de stuurverwarming aanzetten, en de binnen temperatuur van de auto dan wat lager zetten in de winter. dit scheelt dan wat aan KM bereik. Ik zelf behoor niet tot die groep, ik zet het wel aan (lekker) maar houdt de temperatuur op 20.5 graden. :+
Omdat ik last heb van het "fenomeen van Raynaud" wil ik geen auto meer hebben die in de winter geen stuurverwarming heeft.. O-)

• FaBioTh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RogerSch schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:34:
[...]

Omdat ik last heb van het "fenomeen van Raynaud" wil ik geen auto meer hebben die in de winter geen stuurverwarming heeft.. O-)
Vandaar de Renault.. _O-

• Intheweb
Mijn Renault Scenic (MY24) uit Augustus 2025 is op dit moment bezig om OpenLink 3.5.0 te installeren.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:11
Intheweb schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:35:
Mijn Renault Scenic (MY24) uit Augustus 2025 is op dit moment bezig om OpenLink 3.5.0 te installeren.
Die is toevallig gisteren bij mij geïnstalleerd.
Helaas, geen one pedal als gevolg. Dus afspraak bij de dealer staat voor de 11e 😅

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Mokum
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:18
djrednas schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:48:
[...]

Die is toevallig gisteren bij mij geïnstalleerd.
Helaas, geen one pedal als gevolg. Dus afspraak bij de dealer staat voor de 11e 😅
Heb vorige week OPD laten installeren bij de dealer. Mijne is van november 2024. Kon dus enkel zo.

• Intheweb
In de nacht is de update geinstalleerd. Alleen had de auto geen notificaties meer gegeven richting renault... dus wist ik niet of de auto wel aan het laden was gegaan.
Ben nu net op kantoor en zie dat er nog steeds geen verbinding is. Dus straks maar eens even bekijken wat dit is...

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:01
Intheweb schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:49:
In de nacht is de update geinstalleerd. Alleen had de auto geen notificaties meer gegeven richting renault... dus wist ik niet of de auto wel aan het laden was gegaan.
Ben nu net op kantoor en zie dat er nog steeds geen verbinding is. Dus straks maar eens even bekijken wat dit is...
Heb geen update gehad maar ook hier sinds gisteravond 1730 geen update meer.
Edit: Ondertussen werkt het weer.

[ Voor 3% gewijzigd door TopOne01 op 18-02-2026 13:47 ]

• madtraxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-02 22:27
Ik ben aan het oriënteren voor een Alpine e-tech 87kwh. Er zullen niet zo veel mensen hier zijn, maar wat is jullie ervaring met HomeAssistant? Werkt de integratie een beetje? Ik heb nu een Lynk 01 en ben blij dat hij eruit gaat.

Reden om voor een scenic te gaan is toch wel de mogelijkheid om (in de toekomst) V2G / V2H te kunnen gebruiken.

• Wouter!
Gerammel in portier rechtsvoor is vandaag opgelost. Er zat ergens binnenin een moertje van de deurhendel los. Nu heerlijk stil :).

• Dendrowen
madtraxx schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:46:
Ik ben aan het oriënteren voor een Alpine e-tech 87kwh. Er zullen niet zo veel mensen hier zijn, maar wat is jullie ervaring met HomeAssistant? Werkt de integratie een beetje? Ik heb nu een Lynk 01 en ben blij dat hij eruit gaat.

Reden om voor een scenic te gaan is toch wel de mogelijkheid om (in de toekomst) V2G / V2H te kunnen gebruiken.
Werkt perfect. Ik heb een widget knop op mijn telefoon om het klimaat te starten. Dat werkt veel sneller als met de app. Ook heb ik een automatisering gemaakt om het laden te starten en stoppen op basis van de elektriciteitsprijs en SOC. Dat starten en stoppen moet wel via de laadpaal. Want dat werkt (bij mij) niet via HA.

• Intheweb
TopOne01 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:52:
[...]

Heb geen update gehad maar ook hier sinds gisteravond 1730 geen update meer.
Edit: Ondertussen werkt het weer.
In een facebook groep zag ik achteraf een storing was bij Renault... goh :D

Dashcam app is nu beschikbaar gekomen maar verder geen noemenswaardige veranderingen opgemerkt.

• Wouter!
Zoals al eerder gemeld lukte het me niet om de Mobilize Charge Pass aan te vragen via de My Renault app. Bij de laatste stap (bevestigen gegevens) kreeg ik meteen een foutmelding dat er "iets" fout was gegaan. Meermaals alle velden gecheckt en nieuwe pogingen gedaan. Creditcard was wel goed gekoppeld en er is ook 1 Eurocent afgeboekt. Dus maar contact opgenomen met de Renault Helpdesk in NL. Allemaal screenshots aangeleverd maar zij konden ook niet ontdekken wat er mis was, en hadden het bij Renault Frankrijk neergelegd. Die gaan me nu 'handmatig' een Charge Pass toesturen. Hopelijk kan ik die dan wel goed koppelen in de app :).

• Zjanzjak
Wouter! schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:16:
Zoals al eerder gemeld lukte het me niet om de Mobilize Charge Pass aan te vragen via de My Renault app. Bij de laatste stap (bevestigen gegevens) kreeg ik meteen een foutmelding dat er "iets" fout was gegaan. Meermaals alle velden gecheckt en nieuwe pogingen gedaan. Creditcard was wel goed gekoppeld en er is ook 1 Eurocent afgeboekt. Dus maar contact opgenomen met de Renault Helpdesk in NL. Allemaal screenshots aangeleverd maar zij konden ook niet ontdekken wat er mis was, en hadden het bij Renault Frankrijk neergelegd. Die gaan me nu 'handmatig' een Charge Pass toesturen. Hopelijk kan ik die dan wel goed koppelen in de app :).
Is in dit topic ook al het e.e.a. over gezegd --> [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Zijn er een paar die het uiteindelijk wel aan de praat kregen geloof ik.

• Thacacia
Dendrowen schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:15:
[...]

Werkt perfect. Ik heb een widget knop op mijn telefoon om het klimaat te starten. Dat werkt veel sneller als met de app. Ook heb ik een automatisering gemaakt om het laden te starten en stoppen op basis van de elektriciteitsprijs en SOC. Dat starten en stoppen moet wel via de laadpaal. Want dat werkt (bij mij) niet via HA.
Hoe heb je die opgebouwd?

• addictive_rhymz
Zjanzjak schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:49:
[...]

Is in dit topic ook al het e.e.a. over gezegd --> [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Zijn er een paar die het uiteindelijk wel aan de praat kregen geloof ik.
Ik kan juist mijn abonnement niet meer stopzetten. Krijg elke keer een foutmelding. Nu maar de creditcard verwijderd, hopelijk stopt hij dan vanzelf of anders de klantenservice contacten.

• Dendrowen
Ik gok dat je de automatisering bedoeld? Dat is een beetje uit de hand gelopen en te complex om even in een forum post toe te lichten... Komt er op neer dat ik met Node-RED rekening hou met mijn wekker, agenda, SOC, stroomerbruik, stroomprijs, zonnepanelen, reststroom, meelopende gemiddeldes, etc....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lGoHHInfOpLNno5xSj0YQx0GM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RI3YdwA6KvNcDfQq2Eg8WIYJ.png?f=fotoalbum_large

• Zjanzjak
addictive_rhymz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:38:
Ik kan juist mijn abonnement niet meer stopzetten. Krijg elke keer een foutmelding. Nu maar de creditcard verwijderd, hopelijk stopt hij dan vanzelf of anders de klantenservice contacten.
Had er zelf al het nodige over gelezen en destijds besloten om hier ver vandaan te blijven. :*)
Maar goed, niet echt een onderwerp voor dit topic.

Succes met stopzetten iig.

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-03 10:47
Hoi,

Al even gegoogeld en gezocht maar antwoord nog niet gevonden. Ben op weg naar Oostenrijk. Zodra ik harder dan 115/u wil rijden op de cruise control zegt ie: snelheid ongeldig. En kan ik de cruise control niet selecteren.

Om de snelheid vast te houden moet ik dan diep het gaspedaal indrukken en rijdt erg beroerd. Iemand tips?

Auto is van December 25: techo, long range.

Opgelost. De motor stond op eco stand en daardoor kon het niet 🙈. Nu hij op “normaal” staat kan het wel. 🙄

[ Voor 15% gewijzigd door GoodPeople op 20-02-2026 07:05 ]

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:56
Hoi,

weet iemand ook waar de subwoofer daadwerkelijk fysiek zit? Ik ken de plaatjes van internet wel, zijpanelen er ook af gehad maar zie de subwoofer niet. En ja, ik heb wel het pakket met subwoofer :)

Ik heb gisteren een nieuw achterlicht en een nieuw stuur gekregen en ik denk een verschil in geluid waar te nemen, maar kan het ook fout hebben. Wanneer ik het schuifje subwoofer aan/uit gebruik verneem ik nog wel een subtiel verschil maar hoor in de kofferbak niets van een subwoofer en wil even controleren of alles goed zit.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• B R M
GoodPeople schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 06:59:
Hoi,

Al even gegoogeld en gezocht maar antwoord nog niet gevonden. Ben op weg naar Oostenrijk. Zodra ik harder dan 115/u wil rijden op de cruise control zegt ie: snelheid ongeldig. En kan ik de cruise control niet selecteren.

Om de snelheid vast te houden moet ik dan diep het gaspedaal indrukken en rijdt erg beroerd. Iemand tips?

Auto is van December 25: techo, long range.

Opgelost. De motor stond op eco stand en daardoor kon het niet 🙈. Nu hij op “normaal” staat kan het wel. 🙄
Eco rijdt waardeloos. Gewoon lekker op comfort zetten.
Goede reis!

• Dendrowen
B R M schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Goede reis!
Ik vind anders de eco stand op snelweg prettiger. Trekt iets rustiger op. Mits je maar 100-110 mag natuurlijk.

• nazdrovje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 28-02 00:10
B R M schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Goede reis!
Ik rijd niet anders dan in Eco. Geen enkel probleem. Ik hoef niet er se 160 km/h te rijden.

• Thacacia
Dendrowen schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Ik gok dat je de automatisering bedoeld? Dat is een beetje uit de hand gelopen en te complex om even in een forum post toe te lichten... Komt er op neer dat ik met Node-RED rekening hou met mijn wekker, agenda, SOC, stroomerbruik, stroomprijs, zonnepanelen, reststroom, meelopende gemiddeldes, etc....
[Afbeelding]
Ziet er indrukwekkend uit, niet via Shortcuts gemaakt 😁

• mikeyfire643
Vraagje. Heeft iemand een bipandgo tolbadge en waar hebben jullie deze geplaatst?

Mijn badge werkt weer niet (binnen 2 jaar) vorige was defect en is vervangen en ook deze lijkt weer defect binnen 1 jaar en 11 maanden.

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-03 19:32
gewoon achter mijn spiegel, ik doe hem na de reis wel terug in het alu zakje , hij gaat al 4 jaar mee

• B R M
B R M schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:42:
[...]

Helaas, de afspraak van gister is afgezegd want het onderdeel was na 2 weken nog niet binnen, het is simpelweg niet leverbaar. De afspraak is weer met twee weken uitgesteld. Behoorlijk klote
En de afspraak is weer met 2 weken uitgesteld. Onderdeel simpelweg niet leverbaar. Echt belachelijk.
Dealer kijkt het nog twee weken aan en gaan dan kijken of ze een richtingaanwijzer uit een voorraad model gaan halen voor me.

(Ik kwam op Facebook een post tegen van iemand die al vanaf 20 oktober wacht op een linker richtingaanwijzer)

• MRegel
  • Laatst online: 02-03 09:39
Inmiddels terug van een week Oostenrijk met de Renault Scenic E-TECH (Alpine 87kW).
De heenreis hebben we over twee dagen verdeeld en die reis is laadtechnisch gezien goed verlopen.
Op de vakantiebestemming zelf waren er wat minder laadpalen en gezien de lage temperaturen misschien wat meer moeten laden, maar op zich verder niet hinderlijk.

Afgelopen zaterdag bijtijds vertrokken richting NL en dat ging eigenlijk heel goed (ondanks verwachte drukte), tot de laatste laadstop in Duitsland, 300km voor eindbestemming in NL.
Ondanks het preconditionen begon het laden al niet heel snel (40kW ong), maar had dat al een keer eerder gehad en dat leek achteraf nog op te bouwen dus ben weggelopen voor een sanitaire stop/koffie.
Na 10 minuten kreeg ik een melding op mijn telefoon dat het laden was gestopt en ben ik gaan kijken waarom. toen ik bij de auto aankwam zag ik dat het lampje van de laadpoort rood brandde. (Achteraf bleek dat het laden bij meer mensen was gestopt).
Omdat de auto nog lang niet vol genoeg was heb ik het laden opnieuw proberen te starten. Dit wilde helaas niet meer lukken en iedere keer na ongeveer een minuut wachten (op de handshake tussen auto en laadpaal) ging het lampje op de laadpoort weer naar rood. Na het proberen van meerdere laadpalen van dezelfde aanbieder (Allegro), heb ik onder andere ook Tesla, JET en Aral geprobeerd. Allen gaven hetzelfde resultaat.
De auto even met rust laten of een factory reset e.d. wilde allemaal niet werken. Tijdens het bellen met mijn leasemaatschappij hadden we inmiddels een hotel geboekt om de nacht door te brengen. Het was inmiddels al avond en omdat ik twee jonge kids heb wilde ik dit ook niet verder afwachten. Uiteindelijk bleek dit de beste keuze gezien de ADAC (via mijn leasemaatschappij) enkel kwam om mijn auto af te slepen en niet kwam kijken of ze iets konden repareren of uitlezen.

Bij het hotel was er een andere auto aan het laden met een 230v thuislader en heb ik voordat de ADAC kwam geprobeerd of dit wel werkte. Gelukkig deed deze het wel, maar omdat deze maar met 2.1kW laadde (en het 40u+ duurde tot de auto vol zou zijn), was dit niet genoeg om de volgende dag naar huis te gaan.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om dat ADAC mijn auto niet mee te laten nemen en op zoek te gaan naar een 11kW laadpaal. Lang verhaal kort heb ik hier kunnen laden tot 100% gedurende de nacht en zijn we volgende dag naar huis gereden.
Tussendoor nog een keer (bij een koffiestop) een snellader van Shell geprobeerd, maar zelfde resultaat.

Vandaag bij Renault langs gereden en hebben ze, na zelf te hebben getest bij een snellader, de auto uitgelezen. Er bleek een snellader-gerelateerde storing te zien te zijn en nadat ze deze hebben gecleared werkte het snelladen weer.
De storingscode is bekend bij Renault, maar hier is nog geen oplossing voor en zou aan gewerkt worden door Renault.
Ik denk dat de laadpaal in Duitsland een storing heeft getriggerd of de omvormer in een soort veiligheidsmodus heeft gezet.

Fijn dat het snelladen weer werkt, maar ik heb dit in NL zelden nodig en maak me vooral zorgen over de volgende (zomer)vakantie.
Het was geen fijne ervaring en een hoop gedoe en geeft door de nog niet bechikbare oplossing geen vertrouwen voor de toekomst.
Ik zal over 2 maanden bellen met de Renault dealer om te kijken of er al een oplossing voorhanden is zodat dit niet nog een keer kan gebeuren.

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-03 19:34
Ai, wat een vervelend verhaal! Zeker dat zon eenmalige storing het systeem helemaal in de war kan gooien. Ik rijd zelf het kleinere broertje Megane ev, maar ga mn ODB-scanner maar in de auto leggen. Wel een uitkomst om tijdens zon lange trip zelf even de storing te kunnen clearen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, bedankt voor je verhaal!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

Japie.G

Colour Classic

Remuzzz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:37:
Ai, wat een vervelend verhaal! Zeker dat zon eenmalige storing het systeem helemaal in de war kan gooien. Ik rijd zelf het kleinere broertje Megane ev, maar ga mn ODB-scanner maar in de auto leggen. Wel een uitkomst om tijdens zon lange trip zelf even de storing te kunnen clearen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, bedankt voor je verhaal!
Ik vraag me af of dat kan, ik begreep dat je een token moet hebben voor clearen van foutcodes. Als het werkt hoor ik het graag, want 9vd10 keer lost dat het allemaal op. Voor dit soort situaties enorm handig natuurlijk. Via de youtube pagina van diagnosedan meen ik eens gehoord te hebben dat renaults de fout gewoon actief houden totdat er een reset heeft plaatsgevonden. Lijkt door bovenstaand verhaal bevestigd te worden.

Mooi zuur dat door een brakke laadpaal je snellaad circuit in storing gaat en zich vervolgens niet meer reset.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• remco1b
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-03 19:43
Remuzzz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:37:
Goed idee maar welke OBD Stekker moet ik kopen? Die niet extreem duur is , maar wel werkt

• B R M
MRegel schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:06:
Inmiddels terug van een week Oostenrijk met de Renault Scenic E-TECH (Alpine 87kW).
De heenreis hebben we over twee dagen verdeeld en die reis is laadtechnisch gezien goed verlopen.
Op de vakantiebestemming zelf waren er wat minder laadpalen en gezien de lage temperaturen misschien wat meer moeten laden, maar op zich verder niet hinderlijk.

Afgelopen zaterdag bijtijds vertrokken richting NL en dat ging eigenlijk heel goed (ondanks verwachte drukte), tot de laatste laadstop in Duitsland, 300km voor eindbestemming in NL.
Ondanks het preconditionen begon het laden al niet heel snel (40kW ong), maar had dat al een keer eerder gehad en dat leek achteraf nog op te bouwen dus ben weggelopen voor een sanitaire stop/koffie.
Na 10 minuten kreeg ik een melding op mijn telefoon dat het laden was gestopt en ben ik gaan kijken waarom. toen ik bij de auto aankwam zag ik dat het lampje van de laadpoort rood brandde. (Achteraf bleek dat het laden bij meer mensen was gestopt).
Omdat de auto nog lang niet vol genoeg was heb ik het laden opnieuw proberen te starten. Dit wilde helaas niet meer lukken en iedere keer na ongeveer een minuut wachten (op de handshake tussen auto en laadpaal) ging het lampje op de laadpoort weer naar rood. Na het proberen van meerdere laadpalen van dezelfde aanbieder (Allegro), heb ik onder andere ook Tesla, JET en Aral geprobeerd. Allen gaven hetzelfde resultaat.
De auto even met rust laten of een factory reset e.d. wilde allemaal niet werken. Tijdens het bellen met mijn leasemaatschappij hadden we inmiddels een hotel geboekt om de nacht door te brengen. Het was inmiddels al avond en omdat ik twee jonge kids heb wilde ik dit ook niet verder afwachten. Uiteindelijk bleek dit de beste keuze gezien de ADAC (via mijn leasemaatschappij) enkel kwam om mijn auto af te slepen en niet kwam kijken of ze iets konden repareren of uitlezen.

Bij het hotel was er een andere auto aan het laden met een 230v thuislader en heb ik voordat de ADAC kwam geprobeerd of dit wel werkte. Gelukkig deed deze het wel, maar omdat deze maar met 2.1kW laadde (en het 40u+ duurde tot de auto vol zou zijn), was dit niet genoeg om de volgende dag naar huis te gaan.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om dat ADAC mijn auto niet mee te laten nemen en op zoek te gaan naar een 11kW laadpaal. Lang verhaal kort heb ik hier kunnen laden tot 100% gedurende de nacht en zijn we volgende dag naar huis gereden.
Tussendoor nog een keer (bij een koffiestop) een snellader van Shell geprobeerd, maar zelfde resultaat.

Vandaag bij Renault langs gereden en hebben ze, na zelf te hebben getest bij een snellader, de auto uitgelezen. Er bleek een snellader-gerelateerde storing te zien te zijn en nadat ze deze hebben gecleared werkte het snelladen weer.
De storingscode is bekend bij Renault, maar hier is nog geen oplossing voor en zou aan gewerkt worden door Renault.
Ik denk dat de laadpaal in Duitsland een storing heeft getriggerd of de omvormer in een soort veiligheidsmodus heeft gezet.

Fijn dat het snelladen weer werkt, maar ik heb dit in NL zelden nodig en maak me vooral zorgen over de volgende (zomer)vakantie.
Het was geen fijne ervaring en een hoop gedoe en geeft door de nog niet bechikbare oplossing geen vertrouwen voor de toekomst.
Ik zal over 2 maanden bellen met de Renault dealer om te kijken of er al een oplossing voorhanden is zodat dit niet nog een keer kan gebeuren.
Is klote. Er zijn meer in dit topic (waaronder ikzelf) die hetzelfde probleem hebben gehad. Bij mij is het niet meer voorgekomen nadat Renault de melding eruit heeft gegooid.

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-03 12:18
Bij koud en vochtig weer, hangt er dikwijls een onaangename muffe geur in mijn auto en zijn mijn ramen binnenin heel erg beslagen. Het duurt dan ook een hele tijd om ze te ontwasemen.
Ik heb zoiets nog nooit, of toch zeker niet in die mate, gehad met eerdere wagens.
Komt dit bekend voor?
(Ik doe niet aan voorverwarmen van de auto en zou dat ook liever niet zien als oplossing).

• Dendrowen
madhondt schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:23:
Bij koud en vochtig weer, hangt er dikwijls een onaangename muffe geur in mijn auto en zijn mijn ramen binnenin heel erg beslagen. Het duurt dan ook een hele tijd om ze te ontwasemen.
Ik heb zoiets nog nooit, of toch zeker niet in die mate, gehad met eerdere wagens.
Komt dit bekend voor?
(Ik doe niet aan voorverwarmen van de auto en zou dat ook liever niet zien als oplossing).
Nee, geen last van. Niet ergens een natte mat?

• Wozmro
  • Nu online
Wozmro schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:12:
@addictive_rhymz

Ok.

Definitieve prijs van de garage: 29240€ (en daar nog 2500€ vanaf voor overname huidige auto 260.000km 8j oud, redelijk opgereden)

Is dat een redelijke deal voor een scenic evolution comfort range? Met 5000km op de teller, van augustus 2024, 2 jaar garantie, nog 6 jaar batterijgarantie.

Voor de rest niet veel opties op. En het is de bedoeling om er de komende 5 jaar ongeveer 150.000km mee te rijden voor het werk.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:08
madhondt schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:23:
Komt dit bekend voor?
Heb je de ventilatieroosters in het dashboard wel geopend? Links en rechts naast het stuur.

• addictive_rhymz
Wozmro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:23:
[...]

Ok.

Definitieve prijs van de garage: 29240€ (en daar nog 2500€ vanaf voor overname huidige auto 260.000km 8j oud, redelijk opgereden)

Is dat een redelijke deal voor een scenic evolution comfort range? Met 5000km op de teller, van augustus 2024, 2 jaar garantie, nog 6 jaar batterijgarantie.

Voor de rest niet veel opties op. En het is de bedoeling om er de komende 5 jaar ongeveer 150.000km mee te rijden voor het werk.
Hier in NL is de vanafprijs een €39000 dus 10k eraf lijkt me best netjes?

• Wozmro
  • Nu online
Ik denk het ook. Maar het is mijn allereerste EV aankoop.

• Zjanzjak
Wozmro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:23:
Ja, ik vind van wel, zeer redelijke deal mijns inziens.

• Wozmro
  • Nu online
Ok, dan is de teerling geworpen. 🙂

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

Japie.G

Colour Classic

Prima deal ja!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• drvt175
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:09
drvt175 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:09:
Gisteren avond ontdekt dat de ledstrip van rechter voorportier het niet meer doet.
Vandaag de garage bellen

Naast de rem clips het enige probleem wat ik tot nu toe gehad heb.
De LED strip doet het weer. de stekker had niet 'geklikt' en was los gekomen. De stekker opnieuw aangeslotenen "klik" en probleem was opgelost.

ook de OPD-software is voor mijn Scenic beschikbaar. Hiervoor moet ik nog een afspraak maken om deze te installeren..

• Rembert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-03 18:21
Jeroenvr72 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Ach, ik rijd een Skoda Enyaq, ook hiervan zijn er heel veel met dit soort problemen.
Dat Ghost braking komt bij alle merken voor, hapering in schermen komt bij (bijna) alle merken voor.
Laadkabels die niet loskomen komt ook bij alle merken wel eens voor.

Het is gewoon zo dat alle klachten online geslingerd worden, en ze zijn ook vervelend, dat snap ik. maar de mensen zonder problemen hoor je niet.

Ik ga weg van Skoda, en heb bewust nu voor Renault gekozen (Ford is weer op basis van MEB platform) en een auto uit de stellantis groep laat ik bij voorbaat liggen na meerdere vervelende ervaringen!

Hoop ik op een auto zonder kuren? jazeker! ga er ervan uit dat ik nooit kuren zal krijgen : Nee, helaas niet..
Wij volgen deze zelfde route. Nu Enyaq 1st edition, vrijwel full options. Gekeken naar alternatief bij Skoda bij Elroq, dan komen we bij Sportline uit want mijn vrouw kan niet meer zonder de regeneratie-paddles (en stuur/stoelverwarming). We hebben bij Skoda heel veel klachten gehad, tot zelfs gekke reconnect procedures (ontgrendelen, instappen, starten met rempedaal, na opstarten auto uitschakelen met stop knop - of gewoon zekering 19 verwijderen. Zekering 30 voor infotainment reset). Ook bij Volvo gekeken. Veel andere kandidaten vielen af want vouwwagen mag er niet achter. Chinees willen we niet.

We komen nu uit bij de Scenic. De regeneratie is fijner dan bij de Skoda. De Volvo had al helemaal geen paddles. We twijfelen nu tussen de Alpine en de Iconic. Dat glazen dak interesseert ons niet, ben nog steeds op zoek naar een overtuigend argument. Qua audio-set weet ik het verschil niet. En ook qua stoelen niet. Misschien dat iemand hier dat weet?

• Intheweb
Rembert schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:13:
[...]

[..]
We komen nu uit bij de Scenic. De regeneratie is fijner dan bij de Skoda. De Volvo had al helemaal geen paddles. We twijfelen nu tussen de Alpine en de Iconic. Dat glazen dak interesseert ons niet, ben nog steeds op zoek naar een overtuigend argument. Qua audio-set weet ik het verschil niet. En ook qua stoelen niet. Misschien dat iemand hier dat weet?
Iconic eigenaar hier:
- Als je een beetje van muziek houdt: dan is het harman kardon wel echt een aanrader.
- Geen glazendak, en die mis ik compleet niet.
- M'n vrouw is wat kleiner dan ik zelf, en de electrische bestuurdersstoel is een uitkomst om eenvoudig te schakelen tussen de profielen. De positie van stoelen en spiegels wordt nl. opgeslagen.

Persoonlijk spreekt de Alpine mij niet echt aan ivm de kleurcombinaties. De Iconic oogde voor ons wat luxer, maar dat is smaak.

Succes met het maken van de keuze!

• mikeyfire643
Rembert schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:13:
[...]

Wij volgen deze zelfde route. Nu Enyaq 1st edition, vrijwel full options. Gekeken naar alternatief bij Skoda bij Elroq, dan komen we bij Sportline uit want mijn vrouw kan niet meer zonder de regeneratie-paddles (en stuur/stoelverwarming). We hebben bij Skoda heel veel klachten gehad, tot zelfs gekke reconnect procedures (ontgrendelen, instappen, starten met rempedaal, na opstarten auto uitschakelen met stop knop - of gewoon zekering 19 verwijderen. Zekering 30 voor infotainment reset). Ook bij Volvo gekeken. Veel andere kandidaten vielen af want vouwwagen mag er niet achter. Chinees willen we niet.

De modellen zijn zo goed als gelijk als je bij de alpine de twee optie pakketten neemt. Eind vorig jaar waren die heel erg goed goedkoop, volgens mij 500 en 750. Dat is volgens mij afgelopen. Wat echt anders is zijn de velgen en interieur kleur. Als het nog steeds een paar duizend euro verschil is, dan lijkt de Alpine voor de hand liggend.

• RogerSch
Intheweb schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:34:
[...]

Iconic eigenaar hier:
- Als je een beetje van muziek houdt: dan is het harman kardon wel echt een aanrader.
Tja misschien waren mijn verwachtingen wat te hoog maar ik persoonlijk vind het HK-systeem tegenvallen zeker als ik het vergelijk met het Alpine audiosysteem dat ik in de BMW had.

Ja er is voldoende bass (als je dat wilt) maar de detaillering van het geluid in het midden en hoog gebied valt toch erg tegen.

• Intheweb
RogerSch schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:04:
[...]

Tja misschien waren mijn verwachtingen wat te hoog maar ik persoonlijk vind het HK-systeem tegenvallen zeker als ik het vergelijk met het Alpine audiosysteem dat ik in de BMW had.

Ja er is voldoende bass (als je dat wilt) maar de detaillering van het geluid in het midden en hoog gebied valt toch erg tegen.
t.o.v. het basis systeem is het wel een sterke verbetering. Maar zit zelf ook wel te pielen tussen muziek en spraak en daar zit dan wel de zwakte.

• Rembert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-03 18:21
Dank voor alle antwoorden!
mikeyfire643 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:18:
[...]

De modellen zijn zo goed als gelijk als je bij de alpine de twee optie pakketten neemt. Eind vorig jaar waren die heel erg goed goedkoop, volgens mij 500 en 750. Dat is volgens mij afgelopen. Wat echt anders is zijn de velgen en interieur kleur. Als het nog steeds een paar duizend euro verschil is, dan lijkt de Alpine voor de hand liggend.
Dat goedkoop is voorbij met model 2026. Die pakketten kosten nu € 1500 en € 2000. En dan heeft de aangeklede alpine dezelfde prijs als de standaard iconic. Elektrische stoelen hebben beiden nu standaard, incl. de bestuurdersprofielen.

Qua geluid zoeken we juist naar klassieke muziek en praatprogramma's, een subwoofer staat niet echt op de verlanglijst al waarderen we een goed klinkende cello of contrabas wel. Ok, ik draai ook nog wel eens wat progressive rock, en mijn dochter wil nog wel eens wat R&B of dubstep opzetten (of, gek genoeg, 80s muziek, dankzij tiktok).

Het lijkt de Alpine te worden, ook omdat het interieur van de Iconic ons minder aanspreekt, en de stoelen van de Alpine juist meer - we zijn vandaag even gaan proefzitten bij de Renault-dealer. Het verschil is niet enorm maar wel merkbaar. Qua kosten maakt het dus niets uit.

Dan nog de lease. Renault biedt aan Mobilize Financial Services. De prijs is extreem scherp. Even gegoogled: waardering voor hen zit onder nul, met name voor de Zoé. We zitten voor onze Skoda bij XL-Lease, daarvoor zaten we bij Topsport-lease. Fleetmanager wil XL-Lease, maar dan is leasebedrag wel 15% hoger dan bij Mobilize. Hier mensen met ervaringen met Mobilize?
Pagina: 1 ... 62 63 Laatste