Ook maar even een duit in het zakje. Ik was een van de eersten die een Scenic (Esprit Alpine met 87 kWh en full options in gris schiste satin) uitgeleverd heeft gekregen in juni 2024. Inmiddels dus ± 21 maanden en bijna 37k km verder.
Dingen die ik heb gemerkt/enigszins storend zijn:
- Ghostbraking meerdere keren per week (maar inmiddels aan gewend, even het pedaal wat intrappen en het is opgelost)
- Privacy instellingen van de app opnieuw moeten accepteren (alhoewel ik dat aantal i.t.t. anderen hier denk ik op 1 hand kan tellen en het al maanden niet meer is voorgekomen - ik zal het nu wel weer jynxen

)
- Geluid van radio of andere bronnen dat niet altijd automatisch start of opeens heel zacht is
- Een enkele keer dat de verwarming op afstand aanzetten toch niet aan gaat
- De achterkant van de auto die wel héél snel vies is, waardoor je bij in- en uitladen vaak goed moet opletten om niet een vieze broek te hebben
- De auto die ingrijpt door behoorlijk hard te remmen bij achteruit (met draai) inparkeren van de auto in de garage (op zich goed gedrag van de auto, weet er nu goed rekening mee te houden. Maar grijpt wel heel abrupt in terwijl er nog behoorlijk wat ruimte is)
- Snel uitschakelen van de rijassistentie bij regen, sneeuw, etc.
- De wel erg grote en best ver uitstaande zijspiegels. Hierdoor merk ik regelmatig een behoorlijk grote dode hoek. De spiegels hadden m.i. kleiner gekund en dichter tegen het chassis aan - beter voor het zicht en mogelijk ook het verbruik?
- De achterportieren die niet/minder traploos dan de voorportieren open blijven staan. Erg vervelend dat je hem alleen half/kwart of helemaal kan 'vastzetten'. Zeker met het in- en uithalen van een klein kind dat in de autostoel zit. Het is met de halve/kwart stand net te krap (zeker in de garage of op (krappe) parkeerplaatsen waar de deur niet helemaal open kan) en je kan wel de deur tegenhouden maar dan klapt ie dus terug terwijl je je handen vast hebt en dan moet je snel zijn

- Lane keeping assist is af en toe raar. Soms wel goed in het midden, maar vaak iets naar binnen of buiten ipv precies in het midden van de rijbaan. Daarnaast gaat ook deze op sommige stukken wel erg snel uit (wat op zich uit veiligheid een goed iets is) - ook waar je het echt niet verwacht omdat daar gewoon (zo goed als) nieuwe belijning is.
- Onvoorspelbaarheid van updates (OPD heb ik bijv. nog niet, maar zou wel moeten kunnen. Die moet bij de volgende beurt maar er op)
Maar de auto doet ook gewoon veel dingen goed:
- Bereik is gewoon goed, geen laadstress. In de winter is (met de 87 kWh accu) minimaal 400 km, zomer met gemak 550. Ik rijd doorgaans de maximaal toegestane snelheid, maar regelmatig ook tot 20 km/u harder. Boven de 100 gaat het verbruik wel heel hard omhoog
- 22 kWh laden op AC is super
- Panoramadak met het dimmen is een erg gave en handige feature
- Android Automotive (dus niet AA) werkt erg goed, net als draadloze CarPlay. Navigeer altijd met de ingebouwde Google Maps
- Ik rijd standaard in de comfort stand en heb nooit het gevoel gehad power te missen. Dat samen met het traploos kunnen versnellen is natuurlijk een elektrische auto eigenschap maar wel heel erg fijn t.o.v. een ICE
- Het regenereren werkt erg goed. Ik heb hem vanaf het begin standaard in de zwaarste stand staan en dat werkt, na een paar ritjes wennen, heel fijn. Als je dit eenmaal gewend bent, is het heel fijn rijden en hoef je in principe nooit bij te remmen. Als er later OPD als optie bij is, ga ik dat sowieso testen maar of ik het ook daadwerkelijk ga gebruiken...
- Digitale binnenspiegel is de eerste paar ritten even wennen maar daarna gewoon erg fijn. Zeker ook omdat het standaard zicht naar achter vrij beperkt is.
En dan nog wat puntjes te verbetering voor Renault:
- Het is best jammer dat je het scherm achter je stuur niet meer zelf kan samenstellen/instellen
- De app
- Die zijspiegels dus
- De kofferruimte is groot maar onhandig, omdat het niet in de diepte zit maar vooral in de hoogte (en dus met standaard een mega tildrempel). Gelukkig helpt de dubbele bodem wel goed). Ik zou Renault willen vragen/aanraden om de auto gewoon 30 cm langer te maken en meer een Estate/Station er van te maken. Dan heb je veel bruikbaardere kofferbakruimte - vind ik echt een gemiste kans
- De stuurverwarming duurt wel erg lang voordat ie goed warm is, zeker 2x zo lang als in de vorige auto (Focus Station uit 2020). En het hele stuur mag best verwarmd worden.
- De digitale achterspiegel zo plaatsen dat je geen last hebt van een vies achterraam
Hmmm. Uiteindelijk nog best een lang lijstje geworden. Concluderend vind ik het gewoon een degelijke, goed rijdende auto en zou hij zeker een 8 uit 10 punten van mij krijgen.
Het snelladen is voor mij ruim voldoende overigens. Ik doe voor die sporadische keren dat ik het gebruik (lees: gemiddeld 1x per maand en eigenlijk altijd bij een Fastned) even wat voor mijn werk op de laptop of telefoon en privé zijn we toch langer bezig met toiletbezoek, eten/drinken en onze dochter van 1,5 dat de auto sneller vol is dan dat wij weer verder kunnen. En het accepteren dat het niet sneller gaat, doet dal veel met je brein/mindset. Daarnaast ben je zo afhankelijk van andere factoren (laadplek, aantal tegelijk ladende auto's, SoC/voorverwarmen, etc.) dus 'let it go'
[
Voor 5% gewijzigd door
MaSw85 op 13-02-2026 09:25
]