Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste
Acties:

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:42
Rembert schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:00:
Dank voor alle antwoorden!

[...]

Dat goedkoop is voorbij met model 2026. Die pakketten kosten nu € 1500 en € 2000. En dan heeft de aangeklede alpine dezelfde prijs als de standaard iconic. Elektrische stoelen hebben beiden nu standaard, incl. de bestuurdersprofielen.

Qua geluid zoeken we juist naar klassieke muziek en praatprogramma's, een subwoofer staat niet echt op de verlanglijst al waarderen we een goed klinkende cello of contrabas wel. Ok, ik draai ook nog wel eens wat progressive rock, en mijn dochter wil nog wel eens wat R&B of dubstep opzetten (of, gek genoeg, 80s muziek, dankzij tiktok).

Het lijkt de Alpine te worden, ook omdat het interieur van de Iconic ons minder aanspreekt, en de stoelen van de Alpine juist meer - we zijn vandaag even gaan proefzitten bij de Renault-dealer. Het verschil is niet enorm maar wel merkbaar. Qua kosten maakt het dus niets uit.

Dan nog de lease. Renault biedt aan Mobilize Financial Services. De prijs is extreem scherp. Even gegoogled: waardering voor hen zit onder nul, met name voor de Zoé. We zitten voor onze Skoda bij XL-Lease, daarvoor zaten we bij Topsport-lease. Fleetmanager wil XL-Lease, maar dan is leasebedrag wel 15% hoger dan bij Mobilize. Hier mensen met ervaringen met Mobilize?
Mijn vorige auto geleased via Renault. Zolang je ze niet nodig hebt, gaat het prima. Als je naar de garage gaat voor onderhoud of een kleine reparatie dan hangt dat meer van je garage af, maar daar heb ik nooit gedoe mee gehad.

Wel heb ik een keer schade gereden (of, naja, die ander bij mij). Alles ingeleverd en gemaakt, dat ging echt super. Tot ik 18 maanden! later een mail kreeg of ik het schadeformulier (die ik volgens hun moest afgeven bij de garage) nog eens kon opsturen, want de scan was niet goed leesbaar. Bizar. Ik had dat formulier dus niet meer en heb ook gereageerd op dat verzoek dat deze is afgegeven. Een jaar later kreeg ik een rekening voor de schade omdat ze het op mij gingen verhalen! Echt schaamteloos. Na eindeloos bellen en naar de mail verwezen te worden maar daar geen reactie op te krijgen heb ik mijn rechtsbijstand in moeten schakelen. Uiteraard wel gelukt, maar wat een gedoe en 3 jaar verder...

Ook de eindafrekening heb ik nog steeds niet ontvangen en ik heb hem in april 2025 ingeleverd.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03 20:45
Afgelopen week naar Oostenrijk geweest en dus ook de eerste lange rit gemaakt. Het is probleemloos verlopen en eigenlijk uitstekend bevallen :) (terwijl ik best van doorjagen houd). Je moet wat bewuster en langer stoppen maar dat maakt het reizen ook relaxter en voor de (jonge) kids ook heel 'duidelijk' ("Kijk, nog 1:56u en dan gaan we stoppen. Let maar op dat klokje.).

Kleine 800km enkele reis, vrijwel alleen snelweg (eerste 5km en laatste 25km niet). Heenweg was het net boven 0, terugweg net boven de 10 graden. Heen 3x gestopt bij een snellader, terug 2x. Gemiddeld verbruik over de hele vakantie was 25kW/100km. Dat komt omdat we eigenlijk steeds langer hebben gestopt dan nodig was om het gewenste accuniveau te bereiken en ik hem gewoon heb laten laden totdat we weer vertrokken. Daardoor was hij steeds alweer voor meer dan 90% vol en heb ik de hele reis wat harder gereden (wisselend tussen 135, 145 en soms 155km/u, afhankelijk van omstandigheden). Dat zal het verbruik aardig hebben verhoogd. Met jonge kids werkte deze tactiek eigenlijk prima omdat je toch wat sneller alweer gaat stoppen. Als ik zonder kinderen zou reizen dan zou ik iets beter op snelheid/verbruik i.c.m. stops en laadtijden letten, denk ik.

Het voorverwarmen van de accu werkte (neem ik aan) naar behoren want ik heb steeds naar de snelladers genavigeerd en het laden begon steeds met ruim boven de 120kW. Na een half uurtje zat hij steevast weer boven de 80%.

Ik heb wel bewust voor wat grotere laadlocaties bij de Autohof's gekozen, en dus niet bij de tankstations direct aan de snelweg. Ik zag dat daar vaak niet veel laadplekken zijn, die laders vaak bezet waren en ik kwam er ook nogal wat tegen die 'maar' met 50kW konden laden. Bij een Autohof zitten vaak meerdere laadpaalaanbieders bij elkaar en zijn er meer dan voldoende plekken. Ik heb EnBW, Allego, Circle-K, TotalEnergies en Ionity geladen. Overal zonder problemen met de MoveMove-laaddruppel van m'n werk. In Duitsland gebruiken die aanbieders ook allemaal ongeveer hetzelfde systeem, zo te zien. De interface is nagenoeg bij allemaal hetzelfde. Ik had zelf nog wel een ANWB-druppel en de ANWB-app i.c.m. Tesla achter de hand, maar niet gebruikt en niet nodig gehad.

Het viel me wel op dat als je Google Maps laat zoeken naar snelladers door de kaart ergens in te zoomen en vervolgens "Zoeken in dit gebied" te kiezen, hij lang niet alle laders langs de snelweg laat zien. Ik heb dus vaak zelf heel bewust verder ingezoomd om op een specifiekere plek vervolgens wel gewoon een groot laadplein te ontdekken, of meerdere aanbieders bij elkaar.

In het dal waar we zaten heb ik af en toe even bijgeladen om zo door de week heen weer richting de 85% te komen en de laatste dag weer naar 100% voor de terugreis. Er waren niet enorm veel laadplekken maar ze waren eigenlijk nooit allemaal bezet. Vaak ook gratis parkeren i.c.m. laden. Er waren twee snelladers in het dorp maar die heb ik niet gebruikt.

Al met al een zeer positieve ervaring met een fijne reisauto!

edit:
Nog wel één kleine 'ergernis' ontdekt. Mijn vriendin heeft een eigen profiel en wil ook graag altijd één stint rijden. Dus stoel, spiegels en profiel passen zich dan allemaal netjes aan en haar telefoon verbindt met het systeem. Harstikke mooi. Maar ik heb zelf heel bewust Android Auto uitgeschakeld en gebruik via WiFi-hotspot de apps die ik op het systeem heb geïnstalleerd. We luisterden bijvoorbeeld Radio 2 via TuneIn. Maar toen zij ging rijden was de app er dus niet in haar profiel. Ook was de route verdwenen. Apps installeren tijdens het rijden gaat logischerwijs niet, dus ik heb aangegeven dat mijn telefoon voor audio was verbonden met bluetooth en heb daar TuneIn weer op aangezet. En omdat Android Auto bij haar wel start switcht hij ook iedere keer weer naar de AA-tab. Dat heb je soms bijna niet in de gaten.

Dit werkt vermoedelijk allemaal bewust zo maar in de praktijk is het niet helemaal handig als je samen reist. Om het wat naadlozer te laten werken ga ik de apps ook in haar profiel installeren. Op de terugweg heb ik handmatig weer teruggeswitcht naar mijn profiel en zei ik haar de stoelverstelling even kort te onderbreken zodra hij ging proberen om naar mijn positie te gaan. Dat werkte eigenlijk ook wel redelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Wouter! op 02-03-2026 11:00 ]

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-03 09:22
@Wouter! Hoe herken je gratis parkeren i.c.m. laden? Staat dat erbij op de laadpaal zelf?

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:46
Wouter! schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:40:
Nog wel één kleine 'ergernis' ontdekt. Mijn vriendin heeft een eigen profiel en wil ook graag altijd één stint rijden. Dus stoel, spiegels en profiel passen zich dan allemaal netjes aan en haar telefoon verbindt met het systeem. Harstikke mooi. Maar ik heb zelf heel bewust Android Auto uitgeschakeld en gebruik via WiFi-hotspot de apps die ik op het systeem heb geïnstalleerd. We luisterden bijvoorbeeld Radio 2 via TuneIn. Maar toen zij ging rijden was de app er dus niet in haar profiel. Ook was de route verdwenen. Apps installeren tijdens het rijden gaat logischerwijs niet, dus ik heb aangegeven dat mijn telefoon voor audio was verbonden met bluetooth en heb daar TuneIn weer op aangezet. En omdat Android Auto bij haar wel start switcht hij ook iedere keer weer naar de AA-tab. Dat heb je soms bijna niet in de gaten.

Dit werkt vermoedelijk allemaal bewust zo maar in de praktijk is het niet helemaal handig als je samen reist. Om het wat naadlozer te laten werken ga ik de apps ook in haar profiel installeren. Op de terugweg heb ik handmatig weer teruggeswitcht naar mijn profiel en zei ik haar de stoelverstelling even kort te onderbreken zodra hij ging proberen om naar mijn positie te gaan. Dat werkte eigenlijk ook wel redelijk.
Dit is mij ook opgevallen in de wat langere ritten, dan willen wij ook nog wel van bestuurder wisselen. inderdaad voor mij onlogisch dat als je halverwege de route van profiel wisselt je route niet doorgaat. sterker nog, bij de ander staat de locatie dan helemaal niet in maps omdat we beide een eigen maps omgeving hebben.

• apple-shack
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:54
Misschien een domme vraag, maar ik breek mijn hoofd erover.
Hoe kan ik switchen tussen muziek/navigatie/telefoon om deze luider/stiller te zetten tijdens het rijden?
Is er ergens een quick button om te switchen tussen deze?

• Dendrowen
apple-shack schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:32:
Misschien een domme vraag, maar ik breek mijn hoofd erover.
Hoe kan ik switchen tussen muziek/navigatie/telefoon om deze luider/stiller te zetten tijdens het rijden?
Is er ergens een quick button om te switchen tussen deze?
Als je het volume aanpast, zie je een pijltje naast de volumebalk op het scherm. Als je daar op klikt, dan zie je alle type volumes.

Anders op het moment van muziek, kun je de muziek aanpassen, en wanneer je een flitser melding krijgt, heb je ongeveer 0.7s de tijd om dat aan te passen.

• apple-shack
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:54
Dendrowen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Als je het volume aanpast, zie je een pijltje naast de volumebalk op het scherm. Als je daar op klikt, dan zie je alle type volumes.

Anders op het moment van muziek, kun je de muziek aanpassen, en wanneer je een flitser melding krijgt, heb je ongeveer 0.7s de tijd om dat aan te passen.
Ik zoek dus een manier zonder dat ik hiervoor het scherm moet aanraken :*) Is er nergens een shortcut met volume controls knoppen aan het stuur om dit te doen? Ben ik de enigste die dit mist?

• Dendrowen
apple-shack schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:36:
[...]

Ik zoek dus een manier zonder dat ik hiervoor het scherm moet aanraken :*) Is er nergens een shortcut met volume controls knoppen aan het stuur om dit te doen? Ben ik de enigste die dit mist?
Ik mis het niet moet ik zeggen. De andere manier via het stuur is allen tijdens dat volume.

• Wouter!
FrenzyFreak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:32:
@Wouter! Hoe herken je gratis parkeren i.c.m. laden? Staat dat erbij op de laadpaal zelf?
Er stond gewoon een bordje bij met zoiets als "Parken während des Ladevorgangs frei!" :).

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:12
bleufred1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:13:
[...]

Dit is mij ook opgevallen in de wat langere ritten, dan willen wij ook nog wel van bestuurder wisselen. inderdaad voor mij onlogisch dat als je halverwege de route van profiel wisselt je route niet doorgaat. sterker nog, bij de ander staat de locatie dan helemaal niet in maps omdat we beide een eigen maps omgeving hebben.
En wat ook irritant is dat wel de instellingen in het Android systeem worden aangepast, wat erg lang duurt als je dat vergelijkt bij Tesla, en ook de stoel maar alle andere instellingen zoals rijmodus etc die worden niet aangepast. :(

Tja je kunt veel zeggen over (de baas van) Tesla en dat Tesla's minimalistisch zijn uitgerust maar de software is toch nog steeds onovertroffen..

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:43
Wouter! schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:40:
Afgelopen week naar Oostenrijk geweest en dus ook de eerste lange rit gemaakt. Het is probleemloos verlopen en eigenlijk uitstekend bevallen :) (terwijl ik best van doorjagen houd). Je moet wat bewuster en langer stoppen maar dat maakt het reizen ook relaxter en voor de (jonge) kids ook heel 'duidelijk' ("Kijk, nog 1:56u en dan gaan we stoppen. Let maar op dat klokje.).

Kleine 800km enkele reis, vrijwel alleen snelweg (eerste 5km en laatste 25km niet). Heenweg was het net boven 0, terugweg net boven de 10 graden. Heen 3x gestopt bij een snellader, terug 2x. Gemiddeld verbruik over de hele vakantie was 25kW/100km. Dat komt omdat we eigenlijk steeds langer hebben gestopt dan nodig was om het gewenste accuniveau te bereiken en ik hem gewoon heb laten laden totdat we weer vertrokken. Daardoor was hij steeds alweer voor meer dan 90% vol en heb ik de hele reis wat harder gereden (wisselend tussen 135, 145 en soms 155km/u, afhankelijk van omstandigheden). Dat zal het verbruik aardig hebben verhoogd. Met jonge kids werkte deze tactiek eigenlijk prima omdat je toch wat sneller alweer gaat stoppen. Als ik zonder kinderen zou reizen dan zou ik iets beter op snelheid/verbruik i.c.m. stops en laadtijden letten, denk ik.

Het voorverwarmen van de accu werkte (neem ik aan) naar behoren want ik heb steeds naar de snelladers genavigeerd en het laden begon steeds met ruim boven de 120kW. Na een half uurtje zat hij steevast weer boven de 80%.

Ik heb wel bewust voor wat grotere laadlocaties bij de Autohof's gekozen, en dus niet bij de tankstations direct aan de snelweg. Ik zag dat daar vaak niet veel laadplekken zijn, die laders vaak bezet waren en ik kwam er ook nogal wat tegen die 'maar' met 50kW konden laden. Bij een Autohof zitten vaak meerdere laadpaalaanbieders bij elkaar en zijn er meer dan voldoende plekken. Ik heb EnBW, Allego, Circle-K, TotalEnergies en Ionity geladen. Overal zonder problemen met de MoveMove-laaddruppel van m'n werk. In Duitsland gebruiken die aanbieders ook allemaal ongeveer hetzelfde systeem, zo te zien. De interface is nagenoeg bij allemaal hetzelfde. Ik had zelf nog wel een ANWB-druppel en de ANWB-app i.c.m. Tesla achter de hand, maar niet gebruikt en niet nodig gehad.

Het viel me wel op dat als je Google Maps laat zoeken naar snelladers door de kaart ergens in te zoomen en vervolgens "Zoeken in dit gebied" te kiezen, hij lang niet alle laders langs de snelweg laat zien. Ik heb dus vaak zelf heel bewust verder ingezoomd om op een specifiekere plek vervolgens wel gewoon een groot laadplein te ontdekken, of meerdere aanbieders bij elkaar.

In het dal waar we zaten heb ik af en toe even bijgeladen om zo door de week heen weer richting de 85% te komen en de laatste dag weer naar 100% voor de terugreis. Er waren niet enorm veel laadplekken maar ze waren eigenlijk nooit allemaal bezet. Vaak ook gratis parkeren i.c.m. laden. Er waren twee snelladers in het dorp maar die heb ik niet gebruikt.

Al met al een zeer positieve ervaring met een fijne reisauto!

edit:

Mooi man! Ik doe de meeste van mijn stops in Duitsland ook bij enbw. Die liggen voor mij vaak op de juiste locaties en hebben altijd plek itt ionity. Bij ionity heb ik met de scenic ook al meerdere keren storing meegemaakt alsof die twee elkaar niet zo leuk vinden dus die probeer ik ook liever te mijden nu. Andere aanbieders nooit problemen mee gehad.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:18
Als alles goed gaat mag ik volgende week woensdag mijn tweedehands scenic gaan ophalen.

Wat is zo jullie ervaring op gebied van verbruik? Laagste waardes/hoogste waardes?

Ik ben zelf een rustige, anticiperende chauffeur. 110km/h op de snelweg.
Ik rij heel veel voor het werk en probeer zo goed als mogelijk boetes te vermijden 🙂

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Dendrowen
Wozmro schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:22:
Als alles goed gaat mag ik volgende week woensdag mijn tweedehands scenic gaan ophalen.

Wat is zo jullie ervaring op gebied van verbruik? Laagste waardes/hoogste waardes?

Ik rij heel veel voor het werk en probeer zo goed als mogelijk boetes te vermijden 🙂
Nu in de winter zit ik tegen de 20kwh/100km, in de zomer meer 15kwh/100km.

• Wozmro
Ok, dus als ik met gemiddeld 5km/kWh reken zit ik redelijk safe?

En volgen jullie ook de SOH van de batterij wat op?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
RogerSch schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:16:
En wat ook irritant is dat wel de instellingen in het Android systeem worden aangepast, wat erg lang duurt als je dat vergelijkt bij Tesla, en ook de stoel maar alle andere instellingen zoals rijmodus etc die worden niet aangepast. :(

Tja je kunt veel zeggen over (de baas van) Tesla en dat Tesla's minimalistisch zijn uitgerust maar de software is toch nog steeds onovertroffen..
Dat het irritant is ok, maar wéér de Tesla fanboy uithangen is dat best ook. ;)
Wozmro schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:22:
Zou ik geen 110 rijden want in het overgrote deel van Nederland mag je maar 100. ;)

Hoe dan ook, feli met de aankoop, veel veilige kilometers toegewenst.

• addictive_rhymz
Wozmro schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:45:
Ok, dus als ik met gemiddeld 5km/kWh reken zit ik redelijk safe?

En volgen jullie ook de SOH van de batterij wat op?
In de zomer wel. Afgelopen weken met temperaturen rond/onder het vriespunt en winterbanden haalde ik dit zeker niet.
Dan was het eerder 4km/kWh.
En bij 130+ km/h ging het dan naar 3km/kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door addictive_rhymz op 03-03-2026 06:16 ]

• SsorcererR
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-03 16:10
Mijn Scenic is van oktober 2024, besteld juni 2024.
Heeft er iemand al succesvol OPD laten installeren op soortgelijk model? En zo ja, hing hier een kostprijs aan vast?
Volgens de website van Renault is dit mogelijk maar mijn garagist hoort het omtrent dit topic donderen in Keulen ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFDQp7D47E9VHbV1wuo2qiXVg0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/67idrr4G7jcvwzVZtvVCWGIb.png?f=fotoalbum_large

• asritmeester82
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-03 10:38
SsorcererR schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:57:
Heeft er iemand al succesvol OPD laten installeren op soortgelijk model? En zo ja, hing hier een kostprijs aan vast?
Volgens de website van Renault is dit mogelijk maar mijn garagist hoort het omtrent dit topic donderen in Keulen ...

[Afbeelding]
Mijn auto is van nov-24. Sinds een paar maanden heb ik OPD door een update door de garage.

• Dendrowen
asritmeester82 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:22:
[...]

Mijn auto is van nov-24. Sinds een paar maanden heb ik OPD door een update door de garage.
Kreeg je daar een uitnodiging voor?

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:19
SsorcererR schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:57:

[Afbeelding]
Die van mij is van november 2024, en krijgt de 11e de update voor OPD. Kwestie van een afspraak maken, en met +- een uurtje is hij weer klaar als het goed is :)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Wozmro
Moet je wel die peddels achter het stuur voor hebben dacht ik?

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-03 10:30
asritmeester82 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:22:
[...]

Mijne is van Dec 24 en ik heb op 30 jan 26 deze update laten uitvoeren. Wel zelf moeten vragen. Update zelf is snel geregeld.
Wat me opvalt is dat "het stistaan" geregeld wordt door licht het rempedaal te gebruiken. Dit maakt het heel soms wat schokkerig als je heel langzaam beweegt en stil wil staan. Minor detail. ;)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-03 14:48
remco1b schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:13:
[...]

Goed idee maar welke OBD Stekker moet ik kopen? Die niet extreem duur is , maar wel werkt
ik heb obdlink LX besteld, is intussen gearriveerd.
nog niet geprobeerd, dat is voor ergens een van de komende dagen.

ik weet overigens niet of zelf clearen van een motorstoring / DC lader probleem een goed idee is, tenzij je goed weet wat je aan het doen bent. Ik had de obdlink eigenlijk besteld wegens motor storing in een andere wagen (en was wat (te) nieuwsgierig) -> bleek inlaatklep van de turbo te zijn die soms bleef hangen. foutcode clearen is 1 ding, maar in zo'n geval toch altijd best om even naar te laten kijken.

• remco1b
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03 18:23
sugarcube schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:24:
[...]

ik heb obdlink LX besteld, is intussen gearriveerd.
nog niet geprobeerd, dat is voor ergens een van de komende dagen.

ik weet overigens niet of zelf clearen van een motorstoring / DC lader probleem een goed idee is, tenzij je goed weet wat je aan het doen bent. Ik had de obdlink eigenlijk besteld wegens motor storing in een andere wagen (en was wat (te) nieuwsgierig) -> bleek inlaatklep van de turbo te zijn die soms bleef hangen. foutcode clearen is 1 ding, maar in zo'n geval toch altijd best om even naar te laten kijken.
Ik heb deze besteld en werkt!

• remco1b
https://nl.aliexpress.com...Zi0p&gatewayAdapt=glo2nld

[ Voor 3% gewijzigd door remco1b op 04-03-2026 19:39 ]

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:47
Kan je er inderdaad in geval van nood codes mee weghalen? Of zit er versleuteling voor?

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
remco1b schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:33:
[...]

Interessant. Ik ben wel benieuwd wat voor gegevens je allemaal kunt uitlezen van de auto.

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-03 14:48
Lap. Ik had beter eerst eens bij ome ali gekeken ipv gewoon te bestellen 8)7

• Tommi4444
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-03 19:35
Ik lees: Tenslotte krijgen de drie grootste SUV’s van Renault nog enkele kleine updates voor 2026. Gemini, de AI-assistent van Google, vervangt binnenkort de oude Google Assistant via een over-the-air update.

Zou dit ook van toepassing worden voor de Scenic?

• Dendrowen
Tommi4444 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:17:
Ik lees: Tenslotte krijgen de drie grootste SUV’s van Renault nog enkele kleine updates voor 2026. Gemini, de AI-assistent van Google, vervangt binnenkort de oude Google Assistant via een over-the-air update.

Renault Austral, Espace en Rafale: nieuwe updates | Gocar.be https://share.google/u0c5ACEUO9saXO24C

Dit artikel noemt wel 3 Reanults, maar geen Scenic

• Intheweb
  • Laatst online: 09:57
Tommi4444 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:17:

De genoemde modellen zijn alleen hybriden. Dus vermoed dat persbericht vanuit dat segment is geschreven.

Zodra dit vantoepassing gaat worden op bijv. Megane en de Scenic zal dit denk ik een apart nieuwsbericht worden, want anders segment.

Doe maar een onsje meer...

• remco1b
Remuzzz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:32:
Kan je er inderdaad in geval van nood codes mee weghalen? Of zit er versleuteling voor?
Ik heb wel de functie code reset maar geen storingen te resetten.

• remco1b
AJO2024 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:57:
[...]

Interessant. Ik ben wel benieuwd wat voor gegevens je allemaal kunt uitlezen van de auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZddzWcO6NX7es13L2BYCfJgNKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bupPpYaE6jh9vo5A84mxb7ZH.jpg?f=fotoalbum_large

Dit kan je zoal zien en alle temp ampère en spanning gegevens. Tevens heel veel extra info over je accu.

Ongeveer alles wat carscanner kan weergeven.

[ Voor 3% gewijzigd door remco1b op 05-03-2026 19:45 ]

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
remco1b schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:44:
[...]

[Afbeelding]

Dit kan je zoal zien en alle temp ampère en spanning gegevens. Tevens heel veel extra info over je accu.

Geeft ie ook de SoH van de batterij?

Komoot

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-03 12:27
madhondt schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:23:
Bij koud en vochtig weer, hangt er dikwijls een onaangename muffe geur in mijn auto en zijn mijn ramen binnenin heel erg beslagen. Het duurt dan ook een hele tijd om ze te ontwasemen.
Ik heb zoiets nog nooit, of toch zeker niet in die mate, gehad met eerdere wagens.
Dendrowen schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:40:
Nee, geen last van. Niet ergens een natte mat?
Het blijkt inderdaad een natte mat te zijn. Achteraan ligt het momenteel zeiknat. Geen idee waar dit vandaan komt. Binnen 2 weken naar garage...

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:36
remco1b schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:44:
[...]

[Afbeelding]

Dat ziet er gelikt uit :9~
Welke app heb je hiervoor gebruikt?

• remco1b
aard01 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:52:
[...]

Dat ziet er gelikt uit :9~
Welke app heb je hiervoor gebruikt?
SOH kan ook weergegeven worden, Maar is wel de waarde van renault zelf natuurlijk.
Carscanner is de app

• Dendrowen
Ik ben net bij de garage geweest om navraag te doen voor de OPD update. De garage geeft aan det het niet kan op mijn Scenic en dat ze de aanvraag vaker krijgen, maar het niet kunnen omdat "het systeem" geen beschikbare update geeft. Iemand ervaring mee?

Ik heb een full option iconic uit oktober 2024.

• remco1b
Dendrowen schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:57:
Ik ben net bij de garage geweest om navraag te doen voor de OPD update. De garage geeft aan det het niet kan op mijn Scenic en dat ze de aanvraag vaker krijgen, maar het niet kunnen omdat "het systeem" geen beschikbare update geeft. Iemand ervaring mee?

raar verhaal.... ik heb laatst gewoon een update gehad. mijn scenic is een van eerste die geleverd is

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:44
Net bij de garage geweest voor een beurt voor mijn scenic van eind 2024. De OPD upgrade komt bij mijn serie via FOTA in de komende maanden. Voor andere Scenic modellen kon de garage de OPD Upgrade wel zelf uitvoeren.

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-03 10:30

Je moet wel de flippers bij het stuur hebben, anders gaat het niet.
Ze moeten wat software updaten op verschillende systemen, die niet via OTA kunnen (op oudere modellen)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• mmarkia
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-03 17:06

Volgens mijn garage Van Mossel Koperstraat Rotterdam krijg je van Renault Nederland een bericht waarna je een afspraak voor de OPD update kan maken Scenic Feb 2025. Maar ik moet zeggen dat ik niet veel vertrouwen heb in deze vestiging, naast de service balie medewerker wist zelfs zelfs de werkplaats chef niet wat OPD was, nou ja :(

• RogerSch

Als je flippers hebt om regenatie sterkte in te stellen dan moet mogelijk. Mijn auto is eind juni 2024 geproduceerd en ik heb de update gekregen.
Belangrijk is om te kijken niet wanneer deze voor het eerst verkocht maar wanneer deze is geproduceerd. Bij mij zit 6 maanden tijd tussen productie en verkoop

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Het ongelooflijke is gebeurd. Mijn secencic van mei 2024 heeft zijn eerste update gekregen, de open r link 3.5.0. Ik had het niet meer zien aankomen. Ik had liever al die eerdere updates gehad waarmee snellaadsnelheid etc te zien is, maar mijn auto blijkt in ieder geval in staat op een fota te ontvangen..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:13
hello, ik stap binnenkort (of: zo lang als de levering van een nieuw bestelde Scenic zal duren) over van de Megane E Tech naar de Scenic.
Is het ook mogelijk om het elektrische stoel-geheugen op andere manieren aan te spreken dan de gezichtsherkenning?
Het zou mijn voorkeur hebben om gewoon handmatig stand 1 of stand 2 te selecteren. (En dan bijvoorbeeld ook een stofzuig-stand in te stellen).
En wat zijn de ervaringen met de massage functie?
Daarnaast dus de vraag wat de ervaringen hier zijn qua levertijd...

[ Voor 5% gewijzigd door BVice op 09-03-2026 12:15 ]

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:26
BVice schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:14:
hello, ik stap binnenkort (of: zo lang als de levering van een nieuw bestelde Scenic zal duren) over van de Megane E Tech naar de Scenic.
Is het ook mogelijk om het elektrische stoel-geheugen op andere manieren aan te spreken dan de gezichtsherkenning?
Het zou mijn voorkeur hebben om gewoon handmatig stand 1 of stand 2 te selecteren. (En dan bijvoorbeeld ook een stofzuig-stand in te stellen).
AFAIK is de geheugeninstelling stoel alleen mogelijk in combinatie met gezichtsherkenning. Ik zie geen mogelijkheid in het menu.
De massagefunctie is een leuke gimmick, en ik gebruik het af en toe, maar heel veel doet het niet.
Mijn Scenic had een levertijd van 2 maanden (besteld eind mei 2025, klaar voor aflevering eind juli).

• BVice
zjeeraar84 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:58:
Mijn Scenic had een levertijd van 2 maanden (besteld eind mei 2025, klaar voor aflevering eind juli).
Dat is snel! Ik had mijn megane eind februari/begin maart 2022 besteld en werd augustus '22 geleverd.

• djrednas
BVice schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:14:
Als de stand van de stoel net als bij de versie voor de herkenning gekoppeld is aan het profiel, is het een kwestie van een profiel aanmaken die je stofzuiger noemt, en die selecteren in het scherm als je gaat stofzuigen. 1x de stand van de stoel in dat profiel instellen, en klaar.
Of een foto van een gezicht op je stofzuiger plaatsen, en die in de stoel zetten :+

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• BVice
dus het is wel mogelijk om handmatig een profiel te selecteren, je bent niet volledig afhankelijk van de gezichtsherkenning?

De megane ondersteunt ook profielen maar ik (wij) gebruiken eigenlijk maar 1 profiel, het heeft niet veel meerwaarde in de Megane zonder elektrische stoelen om een eigen profiel te hebben, dus ik ben niet zo bekend met het wisselen van profiel

[ Voor 8% gewijzigd door BVice op 10-03-2026 10:07 ]

• asritmeester82
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-03 10:38
Dendrowen schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Kreeg je daar een uitnodiging voor?
Nee, is gedaan tijdens een servicebezoek.

• madtraxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-03 22:45
Misschien niet de juiste vraag in dit topic, maar ik ga hem toch stellen. Ik ga afscheid nemen van mijn Lynk & Co 01 (lease) en heb eigenlijk de alpine op het oog of een Tesla model 3 premium long range. Qua suv gevoel neig ik naar de alpine, qua rijden naar de Tesla. Is er iemand die hier de overstap andersom (of ervaring heeft met een model 3) heeft gemaakt en hoe is dat bevallen?

Het infotainment systeem van de Renault vind ik nogal een beetje te spiegelend.

Qua rijden ben ik ook bang dat de top van 170 mij gaat nekken (ja ik rijd weleens harder).

Jullie ervaringen zijn welkom!!

• addictive_rhymz
madtraxx schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:17:

Qua rijden ben ik ook bang dat de top van 170 mij gaat nekken (ja ik rijd weleens harder).

Zelf geen overstap gemaakt maar wel ervaring met Renault en Tesla's. Als ik jou zo hoor zou ik voor de model 3 gaan. Ook al zou de Alpine harder kunnen, het verbruik is dan al zo hoog dat je er weinig meer aan hebt. Ik denk dat de model 3 hier wel minder last van zal hebben omdat Tesla's sowieso het meest effecient met stroom omgaan en natuurlijk vanwege de stroomlijn van de sedan.

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10:21
Vandaag is mijn Scenic (mei 24) bij de dealer geweest. O.a. OPD, Open Rlink 3.5 en connectivity 3.3 geïnstalleerd. De laatste zorgt hopelijk dat FOTA's beter binnen gaan komen, maar verwacht er niet te veel van. Verder dus weer helemaal up to date _/-\o_ . Bijna 50k en nog steeds erg blij met de wagen!

• zjeeraar84
Ik heb sinds de levering van de Scenic in augustus 2025 nog geen enkele FOTA gehad.

• Bochovep
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20-03 09:47
zjeeraar84 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:17:
Ik heb sinds de levering van de Scenic in augustus 2025 nog geen enkele FOTA gehad.
Die van mij is van april 2025 en ik heb enkel nog de Open R-link 3.5.0 ontvangen. Vorige week bij de dealer geweest en gevraagd om de OPD update, maar die was nog niet beschikbaar voor mijn auto

• Wouter!
Misschien niet de juiste vraag in dit topic, maar ik ga hem toch stellen. Ik ga afscheid nemen van mijn Lynk & Co 01 (lease) en heb eigenlijk de alpine op het oog of een Tesla model 3 premium long range. Qua suv gevoel neig ik naar de alpine, qua rijden naar de Tesla. Is er iemand die hier de overstap andersom (of ervaring heeft met een model 3) heeft gemaakt en hoe is dat bevallen?

Het infotainment systeem van de Renault vind ik nogal een beetje te spiegelend.

Ik houd ook wel van hard rijden en doorrijden. Zeker door Duitsland, onderweg naar vakanties. Na de eerste lange rit naar Oostenrijk heb ik gemerkt dat je dat wel flink moet temperen. Je kunt met een elektrische auto best wat harder rijden, maar dat moet je op een lange rit (meer dan 2u) echt niet doen. Dan sta je wel erg veel (en dus lang) te laden, dat heeft geen enkele zin. Ik maak 1 à 2x per week een rit van zo'n 160km enkele reis waarbij ik ongeveer een uur lang de cruise op 135km/u zet, en het laatste half uur op 155km/u. Dat kost je dan als het ergens tussen de 0-5°C is buiten zo'n 55% van de batterij. Tussen de 10-15°C kost je dat 40-45% van de batterij. Dus veel langer dan 2u kun je zo niet 'doorstampen'. Overigens vind ik het lawaai in de auto boven de 125km/u wel behoorlijk toenemen. Bij 155km/u is het flink. Ik zal het binnenkort met de zomerbanden nog eens iets beter beoordelen. Ik heb eigenlijk nog niet heel erg de behoefte gevoeld om er langdurig op topsnelheid mee te rijden, alleen kort even uitgeprobeerd.

Maar eerlijk gezegd heb ik het tijdens de reis naar Oostenrijk allemaal helemaal niet als een probleem ervaren. Zie mijn eerdere 'review' daarover. Ik kon eigenlijk continu 135/145km/u rijden omdat de aanwezigheid van jonge kinderen toch al maakt dat je wat vaker stopt. Dan maak je van de gelegenheid gebruik om even rustig koffie te drinken, te lunchen of te dineren, kunnen de kinderen weer even lekker uitrazen in één of andere speelhoek, en dan kun je in die tijd meer dan voldoende bijladen. Heel relaxt reizen, eigenlijk. En hoewel ik misschien wel 1,5 à 2u langer onderweg ben geweest dan vorig jaar met brandstofauto voelde dat helemaal niet zo.

[ Voor 10% gewijzigd door Wouter! op 11-03-2026 13:16 ]

• Alkmaar072
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23:21
Ik probeer het Solardak via de Google assistent te bedienen, maar de Google dame geeft aan dat ze dat ‘in deze auto niet kan bedienen’.
Weet iemand het juiste command en welke opties bij de Google assistent moeten er aan staan om dit wel te laten werken?
Ps. Ik heb gebruikt: Hey Google, sluit/open het panoramadak

• aard01
  • Laatst online: 08:36
Ik heb ook alles geprobeerd maar helaas. Ik heb ooit gelezen ergens dat dit alleen met de engelse google werkt met de term Solarbay.

• djrednas
Bochovep schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Die van mij is van april 2025 en ik heb enkel nog de Open R-link 3.5.0 ontvangen. Vorige week bij de dealer geweest en gevraagd om de OPD update, maar die was nog niet beschikbaar voor mijn auto
Kan het mij haast niet voorstellen, die update is er gewoon :)
Vanmorgen met de scenic van november 2024 naar de dealer geweest, en binnen 40 minuten stond de OPD update erop. Werkt uitstekend! :*)

• Alkmaar072
aard01 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:59:
Ik heb ook alles geprobeerd maar helaas. Ik heb ooit gelezen ergens dat dit alleen met de engelse google werkt met de term Solarbay.
Ik heb zojuist het systeem op engels gezet. Nu werkt het wel👍🏻🥳

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Heb m binnen, welke app is aan te raden (ios)?

Edit:
Waar zit die obd poort eigenlijk😅

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 12-03-2026 07:27 ]

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:41
Alkmaar072 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:27:
Ik probeer het Solardak via de Google assistent te bedienen, maar de Google dame geeft aan dat ze dat ‘in deze auto niet kan bedienen’.
Weet iemand het juiste command en welke opties bij de Google assistent moeten er aan staan om dit wel te laten werken?
Ps. Ik heb gebruikt: Hey Google, sluit/open het panoramadak
Volgens de E-guide in de Renault App zou het ook in het Nederlands moeten werken, heb het zelf nog niet getest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ya3lXSf3TsOh1QNoS-ZnvJbD280=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBIGH0CY3rKvApjt5PRc72xG.jpg?f=fotoalbum_large

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:17
djrednas schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:25:
[...]

Kan het mij haast niet voorstellen, die update is er gewoon :)
Vanmorgen met de scenic van november 2024 naar de dealer geweest, en binnen 40 minuten stond de OPD update erop. Werkt uitstekend! :*)
Is die update gratis, of zijn er wel kosten aan verbonden? Mijn Scenic is uit september 2024 en ik denk dat ik binnenkort ook eens een afspraak ga maken.

• djrednas
borkhuis schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Is die update gratis, of zijn er wel kosten aan verbonden? Mijn Scenic is uit september 2024 en ik denk dat ik binnenkort ook eens een afspraak ga maken.
Eeeuh, goede vraag. Ik heb de leasemaatschappij gewoon de opdracht gegeven dit te regelen, want was mij toegezegd dat hij OPD zou krijgen bij de oplevering :)

• m3power
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03 21:58
Iemand ervaring met de Renault 3-fietsendrager? Kost ca 600 euro. Of kan ik beter Thüle oid nemen?

• TopOne01
borkhuis schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:47:
[...]

I.c.m. een onderhoudsbeurt of afspraak voor garantiezaken kunnen ze het vast gratis uitvoeren. Als je alleen daarvoor de auto brengt durf ik het niet te zeggen. Even crosschecken met de dealer.

• Alkmaar072
maho99 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Volgens de E-guide in de Renault App zou het ook in het Nederlands moeten werken, heb het zelf nog niet getest.

[Afbeelding]
Als je in het Nederlands tegen Google een van deze zinnen zegt, verstaat Google ‘Solar B’ en herkend het daardoor niet. Maar Engels is een prima alternatief.

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Japie.G schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:27:
[...]

Heb m binnen, welke app is aan te raden (ios)?

Edit:
Waar zit die obd poort eigenlijk😅
Werkt geweldig met car scanner pro. Alle celvoltages, alles kun je zien. LEUK!!!! Mijn comfort range heeft 96cellen schoon aan de haak met meet max deviatie van 8,79mV. Keurig! Ook eens onder belasting en tijdens 100pct laadsessie meten. Nu eens ff zien hoe ik deze data naar bijvoorbeeld HASS kan nerden..

[ Voor 27% gewijzigd door Japie.G op 12-03-2026 18:33 ]

• remco1b
Japie.G schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:30:
[...]

Werkt geweldig met car scanner pro. Alle celvoltages, alles kun je zien. LEUK!!!! Mijn comfort range heeft 96cellen schoon aan de haak met meet max deviatie van 8,79mV. Keurig! Ook eens onder belasting en tijdens 100pct laadsessie meten. Nu eens ff zien hoe ik deze data naar bijvoorbeeld HASS kan nerden..
gevonden dus... hier soort gelijke waardes. MIjn SOH is 94,5% na 85000km ben wel nieuwsgierig hoe die dat berekend en of het totale beschikbare vermogen in de zomer bij 100% lading nog een beetje toeneemt.

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

remco1b schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:45:
[...]

gevonden dus... hier soort gelijke waardes. MIjn SOH is 94,5% na 85000km ben wel nieuwsgierig hoe die dat berekend en of het totale beschikbare vermogen in de zomer bij 100% lading nog een beetje toeneemt.
Denk gewoon een shuntmeting en bepalen hoeveel wh er nog in gaat van 0 naar 100procent. Ik zit op 99pct bij 40k km. Ben wel zeer zuinig met batterij en weet hoe batterijen werken. Snelladen alleen bij vakantieritten bv. Ook dat kun je zien 🤪Wel echt leuk hoeveel data je kunt zien. Must voor iemand die zo’n wagen gebruikt gaat kopen!

Overigens nog niet gekeken naar foutcode resets.

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 12-03-2026 18:54 ]

• FatDwane
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-03 21:31
Vorige maand ben ik met mijn bodemplaat over een heksluiting gereden bij mijn werk. (bouwlocaties dus dingen zijn soms nogal verzakt).
dan kom je er toch wel achter dat het aluminium flink deukt.
De plastic bodemplaat is opengevouwen, daarachter zitten koelslangen. Daarvan is er een kapotgeknapt. Bij het vervangen van deze koelslangen kwam de garage erachter dat ook in de aluminium plaat tussen de accus en de koelslangen schade zat. De vraag is nu alleen of het hele accupakket vervangen moet worden of een paar cellen.
Al met al zal het een dure grap worden dus.

Ik rij nu in een Nissan Ariya als leenauto.Rijdt prima, doet wat het moet doen. Maar ik mis de luxe van het multimediasysteem van de Scenic wel enorm!

• hemdd
  • Laatst online: 17-03 13:08
Alkmaar072 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:25:
[...]

Als je in het Nederlands tegen Google een van deze zinnen zegt, verstaat Google ‘Solar B’ en herkend het daardoor niet. Maar Engels is een prima alternatief.
Kun je het volgende proberen?
Hey google open het elektrochromatische dak
Dit staat in een how-to filmpje voor de Mitsubishi Eclipse Cross (YouTube: Eclipse Cross - How To - 02 Interieur). Ik kan het zelf nog niet proberen, want de auto wordt pas volgende week geleverd.

[ Voor 9% gewijzigd door hemdd op 13-03-2026 06:01 ]

• BVice
m3power schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:16:
Iemand ervaring met de Renault 3-fietsendrager? Kost ca 600 euro. Of kan ik beter Thüle oid nemen?
die van Renault is uiteraard geen 'renault' fietsendrager maar een Peruzzo Pure Instinct met extra marge want de dealer wil er ook aan verdienen.
Dus als je graag die van Renault wil zou ik hem elders bestellen, hier kost hij 400 euro maar het moet nog wel goedkoper kunnen voor zo'n B-merk

Een Thule is wat duurder, ik ben persoonlijk fan van Thule maar Hapro en Pro user zijn ook goede opties. Dus als je bereid bent 600 euro vooreen fietsendrager neer te tellen zou ik zeker niet die van Renault kiezen.

Spinder kan ook een goede optie zijn, is wat simpeler maar ook prima, dan kun je voor 150-200 euro klaar zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door BVice op 13-03-2026 13:26 ]

• Wouter!

Gisteren even getest. Volgens de specs is de topsnelheid 170km/u maar in werkelijkheid is het 175km/u.

• m3power
BVice schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:25:
[...]

die van Renault is uiteraard geen 'renault' fietsendrager maar een Peruzzo Pure Instinct met extra marge want de dealer wil er ook aan verdienen.
Dus als je graag die van Renault wil zou ik hem elders bestellen, hier kost hij 400 euro maar het moet nog wel goedkoper kunnen voor zo'n B-merk

Een Thule is wat duurder, ik ben persoonlijk fan van Thule maar Hapro en Pro user zijn ook goede opties. Dus als je bereid bent 600 euro vooreen fietsendrager neer te tellen zou ik zeker niet die van Renault kiezen.

Spinder kan ook een goede optie zijn, is wat simpeler maar ook prima, dan kun je voor 150-200 euro klaar zijn.
Dank! Heb de peruzzo pure instinct 3 besteld voor 350 euro. Mooie besparing tov de Renault prijs :-)

• Wouter!
m3power schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Dank! Heb de peruzzo pure instinct 3 besteld voor 350 euro. Mooie besparing tov de Renault prijs :-)
Zelfde geldt trouwens voor de trekhaakkoffer die Renault zelf aanbiedt. Da's gewoon een GP met een ander merkje.

Ik had inderdaad ook ontdekt dat de fietsendrager gewoon een Peruzzo is. Ik heb namelijk even zitten kijken naar de combinatie van Peruzzo-fietsenrek met GP-koffer, omdat je dan een soort alles-in-één-oplossing hebt. Daar is eventueel ook nog een ski-rekje bovenop te krijgen, dan ben je helemaal voorzien :*). Ik wilde geen koffer op het dak zetten en heb een trekhaakkoffer overwogen. Afgelopen wintersport heb ik er echter voor gekozen om het zonder koffer te proberen en heb in plaats daarvan CarBags gekocht om e.e.a. wat efficiënter in te pakken. Is op zich heel goed bevallen. Vooral omdat je de tassen gewoon thuis helemaal vol kunt pakken en de auto vervolgens in 5 minuten is ingepakt :). Mijn ski's werden door een vriend in z'n Transporter meegenomen, het was wel 'vol' geworden als ik ook het skiluik nog had gebruikt. Volgend jaar maar eens kijken hoe ik het dan ga doen. Voor de zomervakantie voorzie ik geen problemen en doe ik het ook zonder koffer. Mijn jongste zoon heeft geen ledikantje, kinderstoel, matrasje e.d. meer nodig en alleen daar had ik die dakkoffer al voor nodig 8)7.

[ Voor 62% gewijzigd door Wouter! op 13-03-2026 17:00 ]

• Alkmaar072
hemdd schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 05:04:
[...]

Kun je het volgende proberen?
Hey google open het elektrochromatische dak
Dit staat in een how-to filmpje voor de Mitsubishi Eclipse Cross (YouTube: Eclipse Cross - How To - 02 Interieur). Ik kan het zelf nog niet proberen, want de auto wordt pas volgende week geleverd.
Zojuist geprobeerd, maar ook hiermee lukt het niet.

• remco1b
Japie.G schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:53:
[...]

Denk gewoon een shuntmeting en bepalen hoeveel wh er nog in gaat van 0 naar 100procent. Ik zit op 99pct bij 40k km. Ben wel zeer zuinig met batterij en weet hoe batterijen werken. Snelladen alleen bij vakantieritten bv. Ook dat kun je zien 🤪Wel echt leuk hoeveel data je kunt zien. Must voor iemand die zo’n wagen gebruikt gaat kopen!

Overigens nog niet gekeken naar foutcode resets.
Ja dan ben ik een iets minder lief voor mijn accu... laad geregeld tot 100% en sta ook geregeld aan de snellader.. al met al vind ik mijn soh ook niet slecht.

• TopOne01
Voor de mensen met een afneembare trekhaak:
Welk merk hebben jullie? Ik ben zelf fan van Brink maar die is momenteel slecht leverbaar voor de Scenic.
Plaatst Renault standaard een Brink trekhaak?

• Dendrowen
TopOne01 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:21:
Voor de mensen met een afneembare trekhaak:
Welk merk hebben jullie? Ik ben zelf fan van Brink maar die is momenteel slecht leverbaar voor de Scenic.
Plaatst Renault standaard een Brink trekhaak?
Ik heb er 1 via trekhaakcentrum. Geen issues gehad. Wb gebruiksgemak heb ik geen referentiekader want dit is mijn eerste afneembare, maar het werkt allemaal prima.

• TopOne01
Dendrowen schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:35:
[...]

Ik heb er 1 via trekhaakcentrum. Geen issues gehad. Wb gebruiksgemak heb ik geen referentiekader want dit is mijn eerste afneembare, maar het werkt allemaal prima.
Weet je zo het merk?

• Dendrowen
Geen idee. Ze hadden er 3. Vast, afneembaar of wegklapbaar. Als dat nog zo is, dan zal het hetzelfde merk wel zijn.

• mikeyfire643
  • Laatst online: 22-03 10:58
Wouter! schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Gisteren even getest. Volgens de specs is de topsnelheid 170km/u maar in werkelijkheid is het 175km/u.
Op de GPS of teller?

• Wouter!
Op de teller. Zal in werkelijkheid dan ongeveer 170km/u zijn want de afwijking is niet zo groot bij de Scenic, heb ik gemerkt. Ik zal het ook nog eens testen met GPS.

• maho99
Ik krijg op het dashboard van mijn Scenic esprit Alpine uit 2024 de laatste weken heel regelmatig de melding ‘Rijhulpsystemen niet beschikbaar’. Komt op en verdwijnt ook weer snel maar blijft wel verschijnen tijdens het rijden. Het inschakelen van de ruitverwarming helpt niet en ik heb geen trekhaak (las in dit forum dat het soms wel eens met die combinatie te maken had). Het verschijnt zodra de auto is ingeschakeld. Had het voorheen alleen als het extreem hard regende of met sneeuw maar nu dus bij droge of normale weersomstandigheden. Binnenkort maar even hiervoor een afspraak maken bij de dealer (en gelijk OPD laten installeren). Heeft iemand dit misschien ook aan de hand gehad en zo ja, wat was de oorzaak en hoe is het opgelost?

[ Voor 8% gewijzigd door maho99 op 14-03-2026 15:41 ]

• Dendrowen
maho99 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:06:
Ik krijg op het dashboard van mijn Scenic esprit Alpine uit 2024 de laatste weken heel regelmatig de melding ‘Rijhulpsystemen niet beschikbaar’. Komt op en verdwijnt ook weer snel maar blijft wel verschijnen tijdens het rijden. Het inschakelen van de ruitverwarming helpt niet en ik heb geen trekhaak (las in dit forum dat het soms wel eens met die combinatie te maken had). Het verschijnt zodra de auto is ingeschakeld. Binnenkort maar even hiervoor een afspraak maken bij de dealer (en gelijk OPD laten installeren). Heeft iemand dit misschien ook aan de hand gehad en zo ja, wat was de oorzaak en hoe is het opgelost?
Ja, dat heb ik ook. Het zit hem in het weer. Na 5-10 minuten rijden verdwijnt het vaak.

• zjeeraar84
maho99 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:06:
Ik krijg op het dashboard van mijn Scenic esprit Alpine uit 2024 de laatste weken heel regelmatig de melding ‘Rijhulpsystemen niet beschikbaar’. Komt op en verdwijnt ook weer snel maar blijft wel verschijnen tijdens het rijden. Het inschakelen van de ruitverwarming helpt niet en ik heb geen trekhaak (las in dit forum dat het soms wel eens met die combinatie te maken had). Het verschijnt zodra de auto is ingeschakeld. Binnenkort maar even hiervoor een afspraak maken bij de dealer (en gelijk OPD laten installeren). Heeft iemand dit misschien ook aan de hand gehad en zo ja, wat was de oorzaak en hoe is het opgelost?
Slecht weer inderdaad en vieze camera

• Wozmro
Misschien dom vraagje maar ik kan niet vergelijken. (Mijn scenic is van 2024, zonder peddels aan het stuur, dus geen OPD, ik rij er nu nog maar 3 dagen mee)

Wat is eigenlijk het grote verschil tussen OPD en stand B bij het rijden?

Ik rij meest in stand B en kan daarmee redelijk goed anticiperen. De auto komt niet volledig tot stilstand, is dat bij OPD dan wel het geval?

• maho99
zjeeraar84 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Slecht weer inderdaad en vieze camera
Het is ook bij droog weer en als de auto en camera brandschoon is. Heb al een keer de camera extra schoongemaakt maar mocht niet baten..

• zjeeraar84
Wozmro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:46:
Misschien dom vraagje maar ik kan niet vergelijken. (Mijn scenic is van 2024, zonder peddels aan het stuur, dus geen OPD, ik rij er nu nog maar 3 dagen mee)

Wat is eigenlijk het grote verschil tussen OPD en stand B bij het rijden?

Ik rij meest in stand B en kan daarmee redelijk goed anticiperen. De auto komt niet volledig tot stilstand, is dat bij OPD dan wel het geval?
Inderdaad, bij OPD rem je af tot stilstand. Met het idee dat je dus nooit het rempedaal hoeft aan te raken in normale situaties.

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-03 10:09
Ik ben in de markt voor een tweedehands elektrische auto, ligt het aan mij of heeft die Scenic tot nu toe relatief weinig afschrijving? Ik vind hem op de tweedehands markt nog erg duur. Snap niet zo goed waarom.

• Dendrowen
DennisCle schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:19:
Ik ben in de markt voor een tweedehands elektrische auto, ligt het aan mij of heeft die Scenic tot nu toe relatief weinig afschrijving? Ik vind hem op de tweedehands markt nog erg duur. Snap niet zo goed waarom.
Dat viel mij inderdaad ook al op. Ik had een behoorlijk mazzeltje en keek vorige week maar kon hem nog voor de zelfde prijs verkopen (3000km tov 21000km)

Geen idee waarom overigens. Het is een goeie auto "voor een Renault". Dat is misschien wat overdreven, maar er zijn wel wat rammeltjes en dingetjes die je misschien bij een BMW niet hebt, al heb ik daar geen ervaring mee.

• RogerSch
Dat laatste kan ik bevestigen. Mijn BMW had na 9 jaar nog geen rammeltjes en de Scenic al na 1 jaar.

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Franse auto’s come on. Die schaf je toch aan voor de Franse slag, en daar horen rammeltjes bij. Toch?

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• RogerSch
Absoluut mee eens. Mijn 35 jaar oude Peugeot 205 CTI cabrio heeft een compleet orkest. 😁

• mikeyfire643
  • Laatst online: 22-03 10:58
RogerSch schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:13:
Dat laatste kan ik bevestigen. Mijn BMW had na 9 jaar nog geen rammeltjes en de Scenic al na 1 jaar.
Ik na 1 dag.

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:49
Stapte ik vanochtend vrolijk in de auto… blijft het scherm even zwart en gaat dan aan. Blijkt dat de auto geheel is gereset naar fabrieksinstellingen. Erg hinderlijk. Met mensen die dat hebben gehad? Domme pech of ergens wel een defect?

• cpvessen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-03 21:45
Dirickteur schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:01:
Stapte ik vanochtend vrolijk in de auto… blijft het scherm even zwart en gaat dan aan. Blijkt dat de auto geheel is gereset naar fabrieksinstellingen. Erg hinderlijk. Met mensen die dat hebben gehad? Domme pech of ergens wel een defect?
Hier ook gehad, precies een maand nadat ik hem uitgeleverd kreeg. Auto opnieuw ingesteld en daarna niet meer gehad. Lijkt domme pech te zijn.

• Intheweb
  • Laatst online: 09:57
Dit weekend voor het eerst een echte lange afstand gereden van Brabant naar Groningen.

Een aantal bevindingen:
* Op de heenreis was het vrij wisselend weer en een aantal ghost brakings gehad. 2x lijkt dit te komen door een flauwe bocht in de snelweg waarbij de sensors opeens de andere rijbaan lijk te deteceren en daar heel snel tegemoet komend verkeer detecteerd.
* In de cockpit display de visuele weergave van de sensors een lange tijd aangehad. Met slecht weer was oms goed te zien dat bijv. een inhalende auto niet in rechtelijn ging inhalen maar stond te stuiteren van links naar rechts.
* 1x was dit zo heftig dat ik echt de controle moest overnemen door de Adaptive Cruise Control uit te schakelen.
* Weer was sub-optimaal dus verbruik lag voor mij ruim hoger dan ik gewend was.
* Op de terug weg lekker doorgereden met 120 op de snelheidsmeter en de auto ligt heerlijk op de weg. Verbruik zat rond de 20 a 21 Kwh.

Niet ontvreden, maar er zitten toch een paar quirks in die auto als het gaat om de sensoren.

Doe maar een onsje meer...

• m3power
Dirickteur schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:01:
Ik heb dat ook een keer gehad na een korte tussenstop bij een lange rit. Niet fijn om alles opnieuw in te moeten stellen!
Pagina: 1 ... 63 64 Laatste