Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 33 ... 46 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
drvt175 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:33:
Ook bij de Renault kan je de rempedaal iets intrappen om de rem in te schakelen , daarna kan je het pedaal loslaten. Op scherm komt dan een symbool te staan
Als je autohold aan hebt staan. @RogerSch heb je je wel verdiept in de opties en knopjes? Autohold is gewoon een algemene functie en term.

[ Voor 6% gewijzigd door twowheeler op 24-12-2024 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:10
drvt175 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:36:
De ACC van Renault vindt ik zelf veel prettiger werken dan bij Tesla MY .
Als je een auto in gaat halen en de knipperlicht staat aan gaat de Renault al versnellen, de MY doet dit pas als je volledig op de andere rijstrook bent.
Ook op b-wegen is de acc van Renault wat milder. Geen onnodige breaks
Same here. Ik vind de ACC een verademing t.o.v. een MY. Veel subtieler, werkt ook fatsoenlijk in de file en veel minder ghost braking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:41
drvt175 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:33:
Ook bij de Renault kan je de rempedaal iets intrappen om de rem in te schakelen , daarna kan je het pedaal loslaten. Op scherm komt dan een symbool te staan
Dank voor de tip. Ga het dadelijk uitproberen.
Maar waarom schrijft Renault zoiets niet in de handleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
twowheeler schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:11:
[...]

Als je autohold aan hebt staan. @RogerSch heb je je wel verdiept in de opties en knopjes? Autohold is gewoon een algemene functie en term.
Ja grote delen on-line gelezen. Deze over het hoofd gezien.. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadJo80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 17:44
Toch nog een vraag: Hoe zorg je ervoor dat de accu wordt voorverwarmd als je naar een laadstation rijdt?
Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar stel de fastcharger eens in als tussenstop, niet als eindbestemming. Hoe vol was je accu voordat je aan het laden begon?

nee, er is helaas geen icoontje dat het voorverwarmen aangeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 14:55
Vandaag mijn Scenic Alpine opgehaald. Volvo XC40 P8 Recharge ingeleverd.
Even wennen aan de kleine verschillen. Start/Stop knop, geen Full OPD (moet toch nog ff remmen), ietsje pietsje minder power (van 408PK -> 220PK). Maar waar zeuren we over ;-)
Koppelen ging goed, zelfs al info op de app.

Zo weer 4 jaar onder de pannen met een mooie auto !!

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Ik heb twee vragen over USB audio.
In de handleiding staat: "de gebruikte USB-stick moet FAT32- of NTFS-geformatteerd zijn en moet een minimale capaciteit hebben van 8 GB en een maximale capaciteit van 64 GB"
Klopt deze beperking tot 64 Gbyte? Dat lijkt wel pre-historisch..

Bij USB audio is er ook een optie "Mappen". Mijn eerste ervaring is dat het systeem alle folders afscant en direct onder elkaar plaatst. Dus geen boom structuur ondersteunt. Kan dat met een setting worden aangepast?
En ook dat de nummers van album gesorteerd worden op de naam van de Titel en niet op volgorde van track nummer of eventueel bestandsnaam. Kan dat ook eventueel worden aangepast?

Update:
Gevonden installeer de app "AudioWagon" en daarmee kun je wel in de boomstructuur navigeren en worden de nummers gesorteerd op bestandsnaam.
Let op: je moet de Stick FAT32 formaten en niet exFAT. Dat accepteerd de app niet.

Ik moet zeggen de FLAC audiobestanden klinken goed in auto.

[ Voor 18% gewijzigd door RogerSch op 24-12-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spmjoosten
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-12-2024
Medio januari 2025 verwacht ik een nieuwe Renault Scenic Electric long range :) en ik ben op zoek naar een laadstation voor thuis. Wij hebben zonnepanelen en krachtstroom in de woning. Heeft iemand goede ervaringen met een bepaald laadstation. Iemand zei namelijk dat er niet veel laadstations goed samenwerken met de Renault Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 29-05 22:22
Als je toch al een verzwaarde aansluiting hebt zou ik
een lader kiezen die 22kW kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
B R M schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:04:
Dan moet je wel een huisaansluiting hebben van 3x35 ampère ben je alleen al zo'n 1200 euro per jaar kwijt aan extra vast recht...
Ik zie de noodzaak daar niet van in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
spmjoosten schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:02:
Medio januari 2025 verwacht ik een nieuwe Renault Scenic Electric long range :) en ik ben op zoek naar een laadstation voor thuis. Wij hebben zonnepanelen en krachtstroom in de woning. Heeft iemand goede ervaringen met een bepaald laadstation. Iemand zei namelijk dat er niet veel laadstations goed samenwerken met de Renault Electric.
Dat zal dan zeker over de Renault Zoe zijn geweest.
Elke nieuwe laadpaal die correct is aangesloten op de hoofdverdeler in de meterkast zal gewoon werken..
Ook met de Renault Scenic E-Tech

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:59
spmjoosten schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:02:
Iemand zei namelijk dat er niet veel laadstations goed samenwerken met de Renault Electric.
RogerSch schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:22:
Elke nieuwe laadpaal die correct is aangesloten op de hoofdverdeler in de meterkast zal gewoon werken..
Ook met de Renault Scenic E-Tech
Dat dus.
Meer nuttige info over thuisladers hier te vinden: Thuisladen van je EV deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:24

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

B R M schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:04:
Als @spmjoosten de stroom voor de Scenic zelf moet betalen en hij heeft zonnepanelen dan zou ik voor een slimme 11kw lader kiezen zodat je zomers voor het grootste deel op zonne-energie kunt laden.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:05
Ik heb na mijn proefrit met mijn Zaptec Go opgeladen. Dat werkt prima. Voordeel is dat je kan verrekenen (backend) en tegelijk slim laden ondersteund. Wat weer handig is met dynamische tarieven. Eergisteren 64kWh geladen voor 9 euro. Zomers ondersteund hij ook opladen dmv zonnestroom als ik het goed heb.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-05 21:14
Chaoss schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:04:
[...]

Als @spmjoosten de stroom voor de Scenic zelf moet betalen en hij heeft zonnepanelen dan zou ik voor een slimme 11kw lader kiezen zodat je zomers voor het grootste deel op zonne-energie kunt laden.
Ik heb thuis een Shell recharge lader hangen die uitgelezen wordt door Shell waardoor ik de kosten de maand erop terug krijg.
Helaas geen mogelijkheid om de laadstroom te knijpen tijdens zomerse dagen om optimaal van onze zonnepanelen gebruik te maken.
Mijn vorige EV Enyaq kon nog op 5 kW ingesteld worden, zou fijn zijn als Renault ook een optie krijgt om de laadstroom in te stellen.
Ook met het oog op laders die kosten in rekening brengen als je te lang blijft staan als de accu al vol is.
Als dit een 22Kw lader is gaat het nl erg snel wat meestal erg fijn is alleen niet als je voor laadpaal kleven moet betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
pollekeb schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:45:

Mijn vorige EV Enyaq kon nog op 5 kW ingesteld worden,
Dus niet het amperage (zoals bijv. bij Tesla) verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-05 21:14
Zjanzjak schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:01:
[...]

Dus niet het amperage (zoals bijv. bij Tesla) verlagen?
Nee niet mogelijk helaas, zou een mooie update zijn

• RogerSch
Zo gisteren eindelijk een langer rit over de autosnelweg gehad (Born - Den Bosch v.v.). Hier een korte opsomming van de positieve en mindere punten van de auto. Alsook een paar suggesties om de User Interface te verbeteren:

Positief:
* Automatische interval ruitenwissers dat je deze qua gevoeligheid kunt instellen. Werkt goed. De interval op de Tesla werkt toch een heel stuk slechter.
* Stoel met lendensteun. Zeker ook nog de massagefunctie is wel lekker om af en toe te gebruiken.
* 360 graden parkvision is erg handig
* Geluid, zeker vanaf een USB, is na wat aanpassingen in de balans en equalizer een stuk beter dan bij de proefrit (je raakt er ook aan gewend)
* Dat je er andere apps beschikbaar zijn in Android Automotive. Zoals eerder aangegeven met AudioWagon app kun je fatsoenlijk een grote collectie muziek van een USB stick afspelen.
* Adaptive cruise control werkt op de autosnelweg erg prettig.

Mindere punten:
* Verbruik. Een snelwegrit met de cruisecontrol op 110, verwarming op 19,5 graden was het gemiddelde verbruik 21,5 kWh per 100 km. Dat valt mij toch wel tegen. In onze oude model 3, met onzuinigere motoren en zonder warmtepomp met 18 inch velgen zonder aero covers, haal ik makkelijk 17 kWh per 100 km...
* Autosteer gaat, bij lichte regen / miezer, regelmatig even uit zonder een hele duidelijk waarschuwing. Pas nadat ik de interval van de ruitenwisser een stuk sneller had gezet was dit probleem weg. Zeker als de auto vlak voor of in een bocht vindt dat ie autosteer moet uitschakelen is niet prettig.
* De auto heeft wel bandenspanning sensoren maar de actuele druk kun je niet op het display aflezen. Dat is toch wel een gemis.
* Het witte felle lampje in de laadpoort. Waarom zo fel? Daardoor zie je in het donker het laadcontract bijna helemaal niet. Ik vooralsnog het lampje afgedekt.

Tips voor verbetering:
* Met de knop (1) op de bestuurdersstoel kun je door lang indrukken de massagefunctie activeren. Dat is erg fijn maar waarom niet er een "toggle" functie van maken dat je op die manier het ook weer uit kunt zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drvt175
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:44
De banden hebben geen druk sensor, systeem werk op de abs sensoren en meet adv de omtrek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWBroersma
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-03 12:24
Ik heb mijn scenic nu een paar weken, maar de app geeft nog steeds aan dat het geen info van de auto kan weergeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwgWkCgd-M-dK6VFMKEt-_vPcP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQKvUxSStjmi9N9w0X6pm4vh.jpg?f=fotoalbum_large

Welke tips hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Naar de dealer gaan en zeggen dat je pas vertrekt als het probleem is opgelost.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:14
Klantenservice bellen? Wat hebben die aangegeven?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:51
JWBroersma schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:23:
Ik heb mijn scenic nu een paar weken, maar de app geeft nog steeds aan dat het geen info van de auto kan weergeven:

[Afbeelding]

Welke tips hebben jullie?
Je kan in de auto kijken naar de verbinding van de auto (via instellingen) en kijken of er 2 groene vinkje staan bij de verbindingen.
Werkt je my renault acount wel en is die ook in de auto actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWBroersma
Kees_frl schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:18:
Klantenservice bellen? Wat hebben die aangegeven?
Gebeld met Renault.
Lijkt erop dat de dealer (zeeuw en zeeuw) de connected services niet heeft geactiveerd bij levering, terwijl dat wel 5 jaar gratis/inbegrepen zou moeten zijn. Heb ze gemaild. Hopelijk dat het daarmee verholpen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
JWBroersma schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:38:
[...]

Gebeld met Renault.
Lijkt erop dat de dealer (zeeuw en zeeuw) de connected services niet heeft geactiveerd bij levering, terwijl dat wel 5 jaar gratis/inbegrepen zou moeten zijn. Heb ze gemaild. Hopelijk dat het daarmee verholpen wordt.
Bizar, een collega van mij heeft exact hetzelfde gehad. :) Zou standaard voor ze moeten zijn. Fijn dat het opgelost gaat worden.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-05 19:23
RogerSch schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:46:
.....
Mindere punten:
* Verbruik. Een snelwegrit met de cruisecontrol op 110, verwarming op 19,5 graden was het gemiddelde verbruik 21,5 kWh per 100 km. Dat valt mij toch wel tegen. In onze oude model 3, met onzuinigere motoren en zonder warmtepomp met 18 inch velgen zonder aero covers, haal ik makkelijk 17 kWh per 100 km...
.....
Ja, het verbruikt valt mij inderdaad ook wel tegen. Deze week een rit gemaakt van bijna 200 km, en dat was 51% lading, waardoor het bereik toch onder de 400 km zakte. (Snelweg/autoweg, ACC op 105 km/uur. airco op 21, winterbanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:05
borkhuis schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:48:
[...]

Ja, het verbruikt valt mij inderdaad ook wel tegen. Deze week een rit gemaakt van bijna 200 km, en dat was 51% lading, waardoor het bereik toch onder de 400 km zakte. (Snelweg/autoweg, ACC op 105 km/uur. airco op 21, winterbanden).
Ik ben benieuwd. Ik krijg de mijne as maandag, Alpine LR. Deze staat ook op 19” winter.
Half februari moet de Scenic ons naar Noord Italië gaan brengen.
Ik kom van een Kia die met de huidige omstandigheden >400km haalt, puur snelweg zal dat 300-330km zijn, dat met een 64kWh accu. In Duitsland pas ik mij meestal aan qua snelheid kijkende naar de geplande reistijd. We stoppen meestal minimaal 45 minuten dus ik zorg dat ik met ongeveer 10-15% aankom.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge58
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-05 22:25
Zijn er nog mensen met praktische ervaring met de preconditioning functie in de My Renault app? Instellen of updaten van een programma lukt soms maar ik krijg ook regelmatig "sorry, an error has occurred, please try again" en dat blijft dan zo bij opnieuw proberen... Spijtig ook dat er geen mogelijkheid is om een on-demand preconditioning te starten als je bv. over 20 minuten wil kunnen vertrekken, mijn workaround is om dan een programma op vandaag en dat tijdstip in te stellen, maar dan moet je natuurlijk achteraf niet vergeten het programma te verwijderen of te deactiveren...
Bedankt voor alle tips ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge58
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-05 22:25
maho99 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:15:
[...]

Is er ook een overzicht met specifieke commando’s voor de Scenic?
Ja, zie de "openR link" handleiding op deze site:
https://world.e-guides.re...dia/Multimedia-equipments

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-05 18:41
new hier,
gisteren deal gemaakt en mijn mustang mach-e 75/kw ingeruild op een long range Alpine uitvoering.

ik lees alleen horror op het internet over range en problemen, ik hoop toch dat dat mee gaat vallen.
range was op de mustang ook niet best 400 in zomer en 290 in de winter , ik hoop wel wat meer te halen uit de nieuwe wagen, problemen heb ik nooit gehad ook over de mustang lees je horror maar heb 60.000km onbezorgd rond gereden , Spanje ,Oostenrijk, Italië alles no problem.
ik rij dat ding Prive dus het zijn vakanties die de km maken.
2 weekjes dan kan ik hem ophalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnarfRedav
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-05 15:31
Serge58 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:49:
Zijn er nog mensen met praktische ervaring met de preconditioning functie in de My Renault app? Instellen of updaten van een programma lukt soms maar ik krijg ook regelmatig "sorry, an error has occurred, please try again" en dat blijft dan zo bij opnieuw proberen... Spijtig ook dat er geen mogelijkheid is om een on-demand preconditioning te starten als je bv. over 20 minuten wil kunnen vertrekken, mijn workaround is om dan een programma op vandaag en dat tijdstip in te stellen, maar dan moet je natuurlijk achteraf niet vergeten het programma te verwijderen of te deactiveren...
Bedankt voor alle tips ;-)
On demand Pre-conditioning kun je volgens mij in de App wel starten: met de knop links naast de claxon : "starten" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

KnarfRedav schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:22:
[...]

On demand Pre-conditioning kun je volgens mij in de App wel starten: met de knop links naast de claxon : "starten" .
Nee, dat is interieur verwarmen/koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
hwpaints schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:48:
ik lees alleen horror op het internet over range en problemen
Definieer 'op het internet'?

Als je in dit topic wat zoekt zie je dat je wel wat verder komt. Uiteraard is het een pak minder dan de WLTP maar dat is bijna altijd zo. Mijn vroegere benzine wagens konden volgens de fabrikant wel 10 miljoen miljard kilometer rijden op 3 druppels benzine, we weten wel beter, met de WLTP is het (vaak, maar niet altijd) niet veel anders. Veel is ook afhankelijk van je rechtervoet.

Maar goed, dit schijnt wel aardig in de buurt te komen;
Elektrische voertuigen database Renault Scenic E-Tech EV87 220pk Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT-stoel
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 31-12-2024
Voor de levensduur van de batterij zou het volgens zeggen verstandig zijn om het accupeil zo veel mogelijk tussen 10 en 80 procent te houden.
Ik vraag me af hoeveel procent van de EV berijders zich in praktijk houden aan dit advies?
In feite wordt je range hier ook direct 30% kleiner van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borkhuis
GT-stoel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:41:
Voor de levensduur van de batterij zou het volgens zeggen verstandig zijn om het accupeil zo veel mogelijk tussen 10 en 80 procent te houden.
Ik vraag me af hoeveel procent van de EV berijders zich in praktijk houden aan dit advies?
Ik ga normaal tot 80%, alleen bij langere ritten ga ik naar 100%. De 80% is voor mij voldoende om 1 tot 2 weken te kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Als je het met elkaar over range hebt dan gaat het uiteraard over de range bij een 100% lading.

Dat ik mijn accu maar tot 80% laad veranderd niets aan het feit dat de range met 100% nog geen 450km is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Zjanzjak schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:54:
[...]

met de WLTP is het (vaak, maar niet altijd) niet veel anders. Veel is ook afhankelijk van je rechtervoet.

Maar goed, dit schijnt wel aardig in de buurt te komen;
Elektrische voertuigen database Renault Scenic E-Tech EV87 220pk Long Range
Toch is er wel een aardig verschil tussen de merken onderling hoe makkelijk je de WLTP kunt halen.

De Scenic lijkt meer last te hebben van wind en lage temperaturen dan andere modellen. Deze tijd van het jaar zit de scenic al snel 30-40% onder de wltp. In veel gevallen valt het mensen tegen omdat ze met andere merken een betere ervaring hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Een update over de maximale grootte van de USB stick voor audio bestanden.
In de handleiding van Renault staat dat de USB stick maximal 64 GByte groot mag zijn. Dat klopt niet helemaal...
Ik heb een Verbatim Vx500 SSD van 2 TByte met Rufus geformatteerd op FAT32 (anders speelt de app AudioWagon de muziekbestanden niet af) en daar voor ruim 800 GByte aan audio bestanden (ruim 22.000) in FLAC formaat erop geplaatst. Het indexeren in AudioWagon duurde even maar het afspelen van de muziek verloopt probleemloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B R M
Ik laad lekker door tot 100% en ik heb die range ook nodig. Over 3 jaar lever ik hem toch weer in. Don’t care.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Chaoss schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:34:
Toch is er wel een aardig verschil tussen de merken onderling hoe makkelijk je de WLTP kunt halen.
Uiteraard maar ben nog niet 1 topic tegengekomen, van welk merk ook, waar men niet klaagt over de range in de winter, tis zo kenmerkend. :*) Zijn in de regel wel vaak 'nieuwe' ev-rijders.
B R M schreef op zondag 29 december 2024 @ 01:34:
Ik laad lekker door tot 100% en ik heb die range ook nodig. Over 3 jaar lever ik hem toch weer in. Don’t care.
Laad jij lekker tot 100%, de meeste privérijders zullen dat niet doen als het niet nodig is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaasB
  • Registratie: Oktober 2024
Bereik en laad capaciteit blijft een leuke discussie 😀. In de mijn vorige ev Kia Niro kwam bereik nooit overeen met km die je had geladen. Bij de Renault is dit wel een stuk realistischer. Dus misschien wordt je niet blij van de range; maar je kan dat wel rijden.
Vandaag was accu wel erg leeg; koude accu nog 40km; maar na 5 km gaf die 0 km aan maar wel 5%. Ca 6 km toch naar huis gereden naar laadpaal in straat. Ging alleen niet laden; beide connecties laadpaal storing. Hoop niet dat het komt door dat ik nog maar 3% had….dus maar 1 km door gereden naar snellader die 150kw kan leveren.
Max laad snelheid begonnen ca 70kw en max 90kw. Ruim 30 minuten weer op 55%. Wat mij betreft allemaal prima 😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwXEPs0-f0wiPmWy0nOqjMqGmD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7R1X75UVqyZdbrnuLk4o6irU.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOmzWGHgiHBhSpOeFztitbY5bJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYUetRVwoAhXBmHwtxMZfthF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaasB
Momenteel heb ik wel een ander probleem. Ik kon via googlemaps op iphone altijd route al opzoeken. Als ik dan in de auto stapte zag ik daar ook laatste zoek opdrachten. Laatste tijd niet meer. Op beide zelfde google account. Zie in de opties niet 123 iets geks. Erg jammer want was/is erg handig. Iemand tips?

Tweede probleem; iets wat ik nog niet eerder heb gebruikt is mijn telefoon op hotspot zet en de auto verbinden. De telefoon wordt niet zichtbaar in netwerk/wifi lijst. Iemand tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Max 90 kW prima? Misschien ben ik wat veel verwend met de oude Tesla Model 3 waarbij gemakkelijk waardes boven 240 kW worden gehaald. Zeker als de accu bijna leeg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaasB
RogerSch schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:52:
Max 90 kW prima? Misschien ben ik wat veel verwend met de oude Tesla Model 3 waarbij gemakkelijk waardes boven 240 kW worden gehaald. Zeker als de accu bijna leeg is...
Totaal andere techniek; kan je m.i. niet 1 op 1 vergelijken. Heb destijds ook even naar de Tesla gekeken maar de scenic is veel praktischer mbt ruimte. En hoe vaak rij je meer dan 400km op 1 dag.
Als ik een lange rit maak met geplande laadstop haal ik wel de 150kw. Tot nu toe ben ik nog tevreden 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
BaasB schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:47:
Tweede probleem; iets wat ik nog niet eerder heb gebruikt is mijn telefoon op hotspot zet en de auto verbinden. De telefoon wordt niet zichtbaar in netwerk/wifi lijst. Iemand tips ?
Hmm, dit is apart, auto zou het toch moeten zien.
Staat je eigen telefoon wel op 'zichtbaar'? Ik weet van sommige telefoons dat je dat apart aan moet zetten.
Bij mij ziet de auto soms de hotspot van mijn dochter (iPhone) niet, dan switch ik de wifi van de auto even uit en dan weer aan, dan ziet de auto de telefoon gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Laatst online: 10:17
Zjanzjak schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:49:
[...]

Hmm, dit is apart, auto zou het toch moeten zien.
Staat je eigen telefoon wel op 'zichtbaar'? Ik weet van sommige telefoons dat je dat apart aan moet zetten.
Bij mij ziet de auto soms de hotspot van mijn dochter (iPhone) niet, dan switch ik de wifi van de auto even uit en dan weer aan, dan ziet de auto de telefoon gelijk.
Door mijn hotspot in comptabiliteitsmodus te zetten werkt hij bij mij vlekkeloos (iPhone 15). Daarvoor had ik ook problemen met het vinden en verbinden met de hotspot

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:19
Ik zie in de auto de meest recente zoekhistorie niet meer in Google Maps van locaties die ik via de Google maps App op m’n telefoon heb opgezocht. Wel degene die ik via de App in de auto heb opgezocht. Ook andersom dus de locaties die ik in de auto heb opgezocht zie ik niet terug op m’n telefoon. Meen dat deze voorheen wel getoond werden, iemand anders dit ook opgevallen? Gebruik hetzelfde Google account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borkhuis
maho99 schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:23:
Ik zie in de auto de meest recente zoekhistorie niet meer in Google Maps van locaties die ik via de Google maps App op m’n telefoon heb opgezocht. Wel degene die ik via de App in de auto heb opgezocht. Ook andersom dus de locaties die ik in de auto heb opgezocht zie ik niet terug op m’n telefoon. Meen dat deze voorheen wel getoond werden, iemand anders dit ook opgevallen? Gebruik hetzelfde Google account.
Doet de internet verbinding in de auto het nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
borkhuis schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:16:
[...]

Doet de internet verbinding in de auto het nog wel?
Ja, die werkt. Heb Maps ook al geforceerd afgesloten en opnieuw opgestart.

[ Voor 13% gewijzigd door maho99 op 30-12-2024 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadJo80
MadJo80 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:55:
Ik heb wel de Harman Kardon optie, maar ik vind het geluid redelijk hol klinken. Mijn 5 jaar oude Megane (die ik vrijdag heb moeten inleveren) had betere audio. Kan zijn dat ik het misschien nog niet goed heb ingesteld, ik heb de Audio instellingen op "Podcast" staan, omdat ik daar toch het meeste naar luister, maar het klinkt toch redelijk hol.
Ik ben erachter waarom het geluid hol klonk. Tijdens de demonstratie had de dealer de positionering van het geluid aangepast naar achter in de auto, in de geluidsinstellingen.
Ik kwam dit weekend erachter waar dat ik dat kan aanpassen, nu klinkt het een stuk beter. Van mij hoeft de muziek niet uit de kofferbak te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadJo80
KnarfRedav schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:22:
[...]

In de Kelec app heb ik een optie om de pre-conditioning te starten. Die mogelijkheid heb ik niet in de MyRenault app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadJo80
JWBroersma schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:38:
[...]

Gebeld met Renault.
Dat had ik met Bochane. Ik had ook een dag lang geen connected services, ik bel Bochane en die man zei "Ja dat kan een dag duren", 5 minuten later had ik verbinding met de auto. Ik vermoedde al dat de dealer nog een actie had moeten uitvoeren, maar goed, het kon toeval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaasB
Garrettvr schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:52:
[...]

Door mijn hotspot in comptabiliteitsmodus te zetten werkt hij bij mij vlekkeloos (iPhone 15). Daarvoor had ik ook problemen met het vinden en verbinden met de hotspot
comptabiliteitsmodus heb ik aangezet en nu is hotspot wel zichtbaar! Thanks.
Meteen opdracht gemaakt in automation dat hotspot aan gaat als bluetooth is gekoppeld met MYCAR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaasB
Ik heb dus hetzelfde probleem; zie paar berichten terug. Nog geen oplossing gevonden. Is wel jammer want is erg handig als je al parkeerplek oid hebt opgezocht je deze kan aanklikken onder recente opdrachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaasB
Gevonden hoe dit nu werkt!

In googlemaps kan je een auto toevoegen.
Als je dat doet kan je recente locaties zien. Je kan ook favoriete plaatsen opslaan. Maar mooiste is dat je de route alvast naar de auto kan sturen 😀
Hieronder screenshots vanaf mijn iphone

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjZtUbnsqmQbLk3kDSbtRBEgY94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrCEISDNxV8wdJAsDmnBmoWD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xV_J8l_VH-bWY9cWQXcSkzTTpP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqzqskVWFTIOtN3OKm24dRdJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eani7HCTwYqyMeWZFFPspKMbDYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tNNLiHm1u1nJiXWzoW51QCY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DMPZZ82Qwjs-m68hYJBX7C4r2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycrHAw3ZFwLc3qarZSQRiqXN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
BaasB schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:33:
[...]

Gevonden hoe dit nu werkt!

In googlemaps kan je een auto toevoegen.
Als je dat doet kan je recente locaties zien. Je kan ook favoriete plaatsen opslaan. Maar mooiste is dat je de route alvast naar de auto kan sturen 😀
Hieronder screenshots vanaf mijn iphone

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Scenic was bij mij al gekoppeld, doorsturen van de route is inderdaad handig. Maar mijn vraag gaat over de zoekhistorie die in Maps van de auto niet getoond wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaasB
maho99 schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:59:
[...]

De Scenic was bij mij al gekoppeld, doorsturen van de route is inderdaad handig. Maar mijn vraag gaat over de zoekhistorie die in Maps van de auto niet getoond wordt.
Bedoel je dan de zoek acties die je op je telefoon hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
BaasB schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:27:
[...]

Bedoel je dan de zoek acties die je op je telefoon hebt gedaan?
Ja klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT-stoel
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 31-12-2024
ik zag zojuist onderstaande melding over het feit dat de laadkabel door iemand anders is verwijderd.
([EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3)
Dennis1812 schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:11:
Kom net bij de auto aan. Nog niet vol, stond aan publieke paal.
Is er iemand die de laadsessie heeft kunnen stoppen (hoe dan?) en de stekker eruit getrokken heeft.
Hij heeft 18kWh bijgeladen. Is pas op de helft ofzo gevuld nu.
En de stekker ligt los op de grond.
Wist niet dat dat kon.
Dit brengt mij op een vraag betreffende de Scenic.
Naast de laadkabel aansluiting van de Scenic zit ook een knopje om de laadsessie handmatig te kunnen beëindigen. Ik maak er zo nu en dan ook handig gebruik van, maar in feite kan iedereen dit knopje indrukken en daarmee je laadsessie beëindigen en in het minst leuke geval je dure laadkabel meenemen.
Nu is dat laatste sowieso mogelijk zodra je laadsessie is afgelopen, maar is er wellicht ook een optie om dit knopje uit te zetten om diefstal van je kabel tijdens het laden te kunnen voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:03
Normaal gezien werkt dat knopje alleen als de sleutel nabij is dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:27

Japie.G

Colour Classic

Laadkabel gaat toch niet los zonder sleutel?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andurill
  • Laatst online: 29-05 13:09
Net getest, bij mij gaat de laadkabel niet los met het knopje zonder sleutel.

Misschien werd de sessie eerst afgebroken door de paal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Andurill schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:37:
Net getest, bij mij gaat de laadkabel niet los met het knopje zonder sleutel.

Misschien werd de sessie eerst afgebroken door de paal?
Ja, dat was ook mijn commentaar op die post.
De kabel kan dan wel los uit de laadpaal genomen worden maar zolang je wagen niet ontgrendeld is kan de kabel niet uit de wagen, tenzij met grof geweld oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
Nu melding in myrenault app, dat connected services vanaf vandaag uitgeschakeld is. Nou ja ‘s avonds, werkte vanmiddag nog.
Hoezo, waarom, waar slaat dit op ?
Je moet het eerst in de auto weer aanzetten… tjsesus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
Morkie69 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 22:53:
Nu melding in myrenault app, dat connected services vanaf vandaag uitgeschakeld is. Nou ja ‘s avonds, werkte vanmiddag nog.
Hoezo, waarom, waar slaat dit op ?
Je moet het eerst in de auto weer aanzetten… tjsesus.
Krijg je nog wel vaker haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-05 23:09
GT-stoel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:37:
ik zag zojuist onderstaande melding over het feit dat de laadkabel door iemand anders is verwijderd.
([EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3)

[...]

Dit brengt mij op een vraag betreffende de Scenic.
Naast de laadkabel aansluiting van de Scenic zit ook een knopje om de laadsessie handmatig te kunnen beëindigen. Ik maak er zo nu en dan ook handig gebruik van, maar in feite kan iedereen dit knopje indrukken en daarmee je laadsessie beëindigen en in het minst leuke geval je dure laadkabel meenemen.
Nu is dat laatste sowieso mogelijk zodra je laadsessie is afgelopen, maar is er wellicht ook een optie om dit knopje uit te zetten om diefstal van je kabel tijdens het laden te kunnen voorkomen?
Diefstal van de kabel is niet zo snel een probleem. De laadpaal houdt de kabel ook vast tot een correct einde van de laadsessie. Dus zelfs als de kabel (geforceerd) al uit de auto komt, zal de laadpaal eerst de laadpas willen zien voor hij de kabel loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazdrovje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09:09
Ik heb een probleem met CarPlay. Zowel mijn vrouw als ik hebben een eigen profiel in de Scenic en allebei een iPhone met CarPlay. Als ik rijd met mijn eigen profiel aan, en mijn vrouw rijdt mee dan verbindt de Scenic in de meeste gevallen met haar telefoon en niet de mijne. Hoe kan ik afdwingen dat hij gewoon koppelt met mijn telefoon?

Tweede vraagje: mijn vrouw wil als ze in haar eentje rijdt wel CarPlay hebben maar wil niet gebeld of gemessaged worden. Vindt ze te gevaarlijk. Hoe is dat te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazdrovje
En nog een vraag (al eerder gesteld maar geen antwoord gekregen): bij het programmeren van het opladen, werk je met twee stappen. 1) Het tijdstip waarop het voertuig klaar moet zijn. Hier kun je per dag 1 tijd opgeven. 2) Een tijdslot, met begin en eindtijd. Stap 2) snap ik, maar wat betekent het klaar zijn in stap 1? Gaat hij dan de batterij conditioneren of zo? Dat wil ik helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

nazdrovje schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:56:
Ik heb een probleem met CarPlay. Zowel mijn vrouw als ik hebben een eigen profiel in de Scenic en allebei een iPhone met CarPlay. Als ik rijd met mijn eigen profiel aan, en mijn vrouw rijdt mee dan verbindt de Scenic in de meeste gevallen met haar telefoon en niet de mijne. Hoe kan ik afdwingen dat hij gewoon koppelt met mijn telefoon?

Tweede vraagje: mijn vrouw wil als ze in haar eentje rijdt wel CarPlay hebben maar wil niet gebeld of gemessaged worden. Vindt ze te gevaarlijk. Hoe is dat te realiseren?
Even op het apps icoontje in de auto klikken, en dan apparaatbeheer (of iets dergelijks, weet zo even niet uit mijn hoofd). Daar kun je klikken welke telefoon naar CarPlay moet.

En het tweede is op de iPhone te realiseren met een 'Focus'.

Succes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazdrovje
Japie.G schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:43:
[...]

Even op het apps icoontje in de auto klikken, en dan apparaatbeheer (of iets dergelijks, weet zo even niet uit mijn hoofd). Daar kun je klikken welke telefoon naar CarPlay moet.
Bedankt, maar ik hoopte dat het op de een of andere manier aan het profiel te koppelen zou zijn. Met jouw oplossing moet je bij iedere start met andere chauffeur het menu induiken (dat overigens momenteel niet goed werkt: de vier knoppen per account kunnen niet geselecteerd worden of behouden hun selectie niet).
En het tweede is op de iPhone te realiseren met een 'Focus'.

Succes :-)
Ook hier geldt dat ik hoopte op een automatisering middels het profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazdrovje
Er is een klein stukje van mijn lak (rouge flamme) af. Iemand ervaring met een bepaal merk of leverancier van lakstiften?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

nazdrovje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Bedankt, maar ik hoopte dat het op de een of andere manier aan het profiel te koppelen zou zijn. Met jouw oplossing moet je bij iedere start met andere chauffeur het menu induiken (dat overigens momenteel niet goed werkt: de vier knoppen per account kunnen niet geselecteerd worden of behouden hun selectie niet).

[...]

Ook hier geldt dat ik hoopte op een automatisering middels het profiel.
Nee hoor, alleen wisselen als je met meerdere mensen in de auto zit wiens telefoons allemaal verbonden zijn. Laatste wordt onthouden. Wat bedoel je met 4 knoppen per account?

Automatiseren van een focus kan gewoon op je telefoon, Zodra telefoon verbinding maakt met carplay focus autorijden aanzetten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartcolm
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-01 21:49
Wat is jullie ervaring als de auto aan de snellader staat ik ben nu bij verschillende snelladers geweest en hij haalt meestal maar max 63kW bij het laden. Ook is accu percentage tussen de 20-80%.

Volgens de spec zou die 150kW moeten kunnen. De laders waar ik aanstond konden dat makkelijk leveren. Ook stonden er bijna geen andere auto 's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EDAa8knyit-yegJrAOSSAl1FKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rsn2SsPzSD6JZ7QPGRWq8AkO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco1b
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-05 09:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Bartcolm schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:46:
Wat is jullie ervaring als de auto aan de snellader staat ik ben nu bij verschillende snelladers geweest en hij haalt meestal maar max 63kW bij het laden. Ook is accu percentage tussen de 20-80%.

Volgens de spec zou die 150kW moeten kunnen. De laders waar ik aanstond konden dat makkelijk leveren. Ook stonden er bijna geen andere auto 's.

[Afbeelding]
tsja de standaard vragen :) was je al lang onderweg met de auto, wat was de temperatuur, percentage heb je al aangegeven, heb je de lader als tussenstop toegevoegd zodat de auto de accu kon voorbereiden etc? zoveel variabelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morkie69
heb ook gemerkt de laatste 2 keer dat ik deed snelladen, ingegeven als bestemming, duurde ong 1 minuten tot ik er was. Maar kwam ook niet verder dan max 84kW. Voorbereiden heeft dus langer nodig met deze temperaturen.
Ik vond wel dat ik bij mijn Volvo duidelijk de warmtepomp dan hoorde grommen bij het voorbereiden, kan niet zeggen dat ik dit hoor bij de Scenic.
Wel als je voorverwarmen van de "cabine" doet, dan maakt hij veel herrie (vindt ik), toen was de Volvo veel stiller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartcolm
Ik had heb ongeveer 45min van te voren het laadstop al ingevoerd in maps. Het zijn verschillende temperaturen geweest de afgelopen maanden. Maar de foto bij de post was het 5 graden. Starte bij een batterij percentage van 55% en na 25min zat die op 83%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:03
Bartcolm schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:27:
Ik had heb ongeveer 45min van te voren het laadstop al ingevoerd in maps. Het zijn verschillende temperaturen geweest de afgelopen maanden. Maar de foto bij de post was het 5 graden. Starte bij een batterij percentage van 55% en na 25min zat die op 83%
Als je de kader als eindstation ingeeft, dan zal hij niet voorverwarmen. Enkel als het een tussenstop is.
Je kan de voorverwarming wel manueel aanzetten.
Maar als je bij 55% begint zal je sowieso de piek niet bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Wel tegenvallend dan inderdaad, Thnx voor delen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borkhuis
KweNi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:30:
[...]
Ik dacht dat je het voorverwarmen niet zelf aan kon zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 315tiger
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-05 21:57
Net terug uit Oostenrijk. Ik heb steeds de snellader (Tesla en Ionity) als bestemming ingevoerd. Gemiddeld percentage bij aankomst was rond de 23 % bij een temperatuur van 3 graden. Snelheid lag bij starten laden consequent rond de 145 kW; blijkbaar werkt het voorverwarmen van de accu op die manier dus wel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RogerSch
KweNi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:30:
[...]
Ik zou echt wel graag willen weten hoe je dat dan doet.

Volgens Google Gemini:
De Renault Scenic E-TECH, net als de Megane E-TECH, zal de accu voorverwarmen voor het snelladen om de laadsnelheid te optimaliseren. Dit gebeurt in principe in dezelfde situaties:

* **Navigatie naar een snellader:** De belangrijkste factor is het instellen van een snellaadstation als bestemming in het navigatiesysteem van de auto. Dit signaleert aan het batterijmanagementsysteem dat het zich moet voorbereiden op een snelle laadsessie door de accu voor te verwarmen. Het is essentieel om de ingebouwde navigatie van de auto te gebruiken, omdat deze is geïntegreerd met het systeem voor batterijbeheer. Externe navigatie-apps zullen deze functie niet activeren.
* **Lage buitentemperatuur:** Als het koud is, zal de auto de accu voorverwarmen om de optimale temperatuur voor het snelladen te bereiken. Een koude accu laadt namelijk minder efficiënt.
* **Lage accutemperatuur:** Zelfs als de buitentemperatuur niet extreem laag is, kan de accu zelf koud zijn, bijvoorbeeld na een lange periode van stilstaan. In dat geval zal de auto de accu ook voorverwarmen.

**Belangrijke punten en aanvullende informatie:**

* **Gebruik de navigatie van de auto:** Dit is cruciaal om het voorverwarmingssysteem te activeren. Zorg ervoor dat je het snellaadstation als eindbestemming selecteert.
* **Voorverwarmen kost tijd:** Het voorverwarmen van de accu kan ongeveer 20 minuten duren. Houd hier rekening mee bij het plannen van je reis, vooral bij koud weer.
* **Optimalisatie voor snelladen:** Het voorverwarmen is essentieel voor het optimaliseren van de laadsnelheid. Een warme accu heeft een lagere interne weerstand, waardoor het laden sneller en efficiënter verloopt.
* **Geen expliciete indicatie:** De Scenic E-TECH geeft mogelijk geen expliciete melding op het dashboard dat de accu wordt voorverwarmd. Je kunt het effect wel merken aan de hogere laadsnelheid zodra je begint met laden.
* **Invloed van andere factoren:** De uiteindelijke laadsnelheid wordt ook beïnvloed door andere factoren, zoals de laadstatus van de accu, het vermogen van de laadpaal en de buitentemperatuur.

**Samenvattend:** Om ervoor te zorgen dat de Renault Scenic E-TECH de accu voorverwarmt voor het snelladen, is het belangrijk om de ingebouwde navigatie te gebruiken en een snellaadstation als bestemming in te stellen. Dit activeert het voorverwarmingssysteem en zorgt voor een optimale laadsnelheid.

Woensdag nog deze laadsnelheid gehaald op onze Tesla Model 3 uit 2019 (waarbij de Tesla wel duidelijk aangeeft dat deze de accu aan het voorverwarmen was..):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Z6rVGyEyL5EHvgN4Ls-P8mA_VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSvromeEOODGac6HhpeRSNxL.jpg?f=fotoalbum_large
Daar durf ik in de Renault nog niet eens van te dromen.

[ Voor 60% gewijzigd door RogerSch op 03-01-2025 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
Ik snap niet waar dat verhaal vandaan komt dat het voorverwarmen voor snelladen alleen werkt als je een snellader als tussenstop inplant.
Het werkt echt prima om gewoon als eindbestemming een snellader in te voeren om het accupakket voor te verwarmen (ouder screenshot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLVsNXXFvHL3cwsd56QKd9RGmoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9Ebz16HTRFAxuSLipAol5dL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door B R M op 03-01-2025 05:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWBroersma
Bartcolm schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:27:
Gebruik je google maps via android auto, of de ingebouwde maps die ook het percentage van batterij aangeeft bij aankomst? Kan me voorstellen dat ie niet voorverwarmt via android auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartcolm
Ik had de snellader als tussenstop ingegeven via de ingebouwde google maps. Ik zal van de week eens uitproberen als ik de accu tot 10% leeg rijd en dan aan de zelfde snellader ga of dan de start van vermogen hoger is.
Als ik na deze curve kijk zou ik nog steeds rond de 90kW gehaald moeten hebben toen ik begon met laden.
315tiger schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:46:
Net terug uit Oostenrijk. Ik heb steeds de snellader (Tesla en Ionity) als bestemming ingevoerd. Gemiddeld percentage bij aankomst was rond de 23 % bij een temperatuur van 3 graden. Snelheid lag bij starten laden consequent rond de 145 kW; blijkbaar werkt het voorverwarmen van de accu op die manier dus wel...
Ik ga in februari ook op wintersport en was ook benieuwd of laadstops + laadtijd een beetje kloppen? Want als ik nu kijk hoelang ik over 30% heb gedaan, namelijk 25min gaat het een lange rit worden naar de wintersport. Want volgens de calculatie van Renault zou 30% ongeveer in 10min gedaan moeten kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 315tiger
Bartcolm schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:08:

Ik ga in februari ook op wintersport en was ook benieuwd of laadstops + laadtijd een beetje kloppen? Want als ik nu kijk hoelang ik over 30% heb gedaan, namelijk 25min gaat het een lange rit worden naar de wintersport. Want volgens de calculatie van Renault zou 30% ongeveer in 10min gedaan moeten kunnen zijn.
Onze rit ging naar Neukirchen am Grossvenediger (ca 935 km). In totaal 4 stops van ca. 35 minuten waarbij de auto sneller op 80 % zat dan wij de koffie ophadden. Elke stop tussen de 45 en 53 kW getankt; zuinig is de scenic niet echt bij deze temperaturen. Snelheid max. 120 km/h. In totaal 11,5 uur onderweg geweest.

Ik ken de route goed dus op gevoel de tussenstops ingevoerd. Navigatie is pessimistisch over het percentage bij aankomst; je zou best de volgende lader kunnen halen maar de blaas zegt wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-05 18:41
4 stops op 935 km is wel erg slecht, neem aan dat de eerste stop met volle accu 350km kan halen
dan moet je voor die 600km nog 3x stoppen en je komt niet met een volle accu op bestemming, om de 150km een stop ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Laatst online: 09:52
Welk gemiddeld verbruik had je dan? Mss idd iets te conservatief geweest met het inplannen van stops
Een snelle berekening obv 21kw/100km verbruik en rijden tem 10% zou beteken dat je er net met 2 stops zou moeten geraken (wsl 3 rekenen voor de zekerheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:09
Annan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:40:
Welk gemiddeld verbruik had je dan? Mss idd iets te conservatief geweest met het inplannen van stops
Een snelle berekening obv 21kw/100km verbruik en rijden tem 10% zou beteken dat je er net met 2 stops zou moeten geraken (wsl 3 rekenen voor de zekerheid)
Is dat niet wat optimistisch? Ik dacht dat je eerder met 250 Wh/km moet rekenen, dan kom je uit op ~900 km x 0.25 kWh = 225 kWh.

Dat is 1x vol weg van huis plus 3x 60 kWh tanken voor 240 kWh totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Laatst online: 09:52
Geen idee, oprecht weinig ervaring mee, maar 250Wh/km lijkt me dan weer veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Annan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:18:
Geen idee, oprecht weinig ervaring mee, maar 250Wh/km lijkt me dan weer veel
Kan, maar wel realistisch.

Zit zelf laatste tijd meer op 260 tot 300 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• addictive_rhymz
B R M schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 05:52:
Ik snap niet waar dat verhaal vandaan komt dat het voorverwarmen voor snelladen alleen werkt als je een snellader als tussenstop inplant.
Het werkt echt prima om gewoon als eindbestemming een snellader in te voeren om het accupakket voor te verwarmen.
Het is mij wel eens opgevallen dat als ik bijvoorbeeld Fastned (willekeurige plaats) in typ, dat ik dan meerdere resultaten zie. Volgens mij moet je er op letten dat je als bestemming diegene met zo'n bliksem icoontje ervoor selecteert, anders ziet hij het denk ik niet als lader.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 315tiger
hwpaints schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:45:
4 stops op 935 km is wel erg slecht, neem aan dat de eerste stop met volle accu 350km kan halen
dan moet je voor die 600km nog 3x stoppen en je komt niet met een volle accu op bestemming, om de 150km een stop ????
4 stops is een keuze geweest... We doen het liever rustig aan. De laatste stop bij Tesla Niederndorf was om niet met 10 procent op de bestemming aan te komen. Gezien de te verwachten koude leek het me handig om de wagen met een redelijke buffer weg te zetten.

De etappes waren rond de 250 kilometer, buiten de laatste stop gerekend. Vwb betreft het verbruik: met een temperatuur van circa 2 graden, een volgeladen auto, nogal wat wind en een snelheid van 120 km/h is een verbruik van 25 kWh per 100 iets wat je kunt verwachten, in ieder geval verbaast het mij persoonlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borkhuis
Ik heb eens de laadgegevens uit Kelec gedownload en daar de gegevens van de laadpas naast gelegd. Ik heb in 3,5 maand 6300 km gereden, en in totaal 1244 (volgens de auto) of 1310 (volgens de pas) kWh gebruikt.
Dat betekend dat de efficiency van het laden ongeveer 95% is. Ik heb op een na alle laadbeurten aan de straat gedaan, ik heb een maal bij Fastned opgeladen. Dat was een merkwaardige: volgens de auto had ik 27,2 kWh geladen, terwijl ik volgens Fastned 25 kWh geladen had, een efficiency van 108% :)
De gemiddelde laadsnelheid over alle laadsessies was 10,7 kWh/h, wat ik niet slecht vind aangezien de paal die ik het meeste gebruik een vermogen zou hebben van 11 kWh. Maar ik laad meestal wel overdag op, aangezien ik meestal thuis werk.
Qua verbruik heb ik 19,7 (of 20,7 volgens de pas) kWh per 100 km gedaan, waarbij de eerste 4000 op zomerbanden en de laatste 2300 op winterbanden. Het verbruik in de zomer/herfst was 17,8, in de winter (vanaf eind november, met winterbanden) tot nu toe 22,8 kWh/100km (volgens de auto).

Het is toch heel jammer dat er geen goede ritten-administratie is, of dat de km stand bij het opladen vastgelegd wordt, daarmee zou nog meer informatie gekregen kunnen worden. Gelukkig kunnen we de laadgeschiedenis wel downloaden via Kelec, dat scheelt al een boel type-werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• addictive_rhymz
borkhuis schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:49:
Ik heb eens de laadgegevens uit Kelec gedownload en daar de gegevens van de laadpas naast gelegd.
Lijkt aardig overeen te komen met dat van mij. Ik zet aan het eind van de maand het totaal van die maand uit de laadhistorie in de autoweek verbruiksmonitor. https://www.autoweek.nl/v...tech-ev60-170pk-evolution

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nazdrovje
Japie.G schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:25:
[...]

Nee hoor, alleen wisselen als je met meerdere mensen in de auto zit wiens telefoons allemaal verbonden zijn. Laatste wordt onthouden. Wat bedoel je met 4 knoppen per account?
Deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwKsFmAzVIOKNj7eE1yJiMCJdG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiOOnkj6QPXgj8NbRqJrYhY9.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels lijken de knoppen na een reboot weer te werken. Reageren wel vertraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
Vandaag de Scenic na twee weken op P3 Schiphol weer opgehaald. Kon vanaf Thailand niks zien op zowel Kelec als Myrenault. Laatste update bleef telkens staan op 20 december

In 2 weken van 72 naar 67% SoC. Zonder verbinding met myrenault dus. Afname valt me nog mee. Die 5% was wel wat ik net tekort kwam om thuis te komen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borkhuis
Voor wat betreft de verbinding tussen de auto en de app: zijn er mensen die de auto dicht bij huis parkeren en dan gebruik maken van de thuis WiFi (als hotspot)?
Ik wilde vandaag de verwarming aanzetten, maar er was geen verbinding. Maar toen ik op mijn telefoon de hotspot aanzette en de auto verbinding had ging dat plotseling wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Yep de auto maakt thuis verbinding met het thuisnetwerk.
Pagina: 1 ... 33 ... 46 Laatste