Ik ben net terug van een uurtje rijden in de Scienic. Ik kreeg een Alpine versie in mat grijs. De kleur die ik ook het mooiste vind. Ter info, ik rijd nu dus in een Volvo XC40 P8 dual motor waar ik na 5 jaar nog steeds enorm blij mee ben. Beste en fijnste auto ooit die ik ook heel graag opnieuw wil. Dus dat zet bewust maar ook onbewust wel een bepaalde maatstaf neer. Misschien niet fair om andere merken daar tegen af te zetten, zeker niet omdat mijn Volvo rond de €65.000 koste, maarja, het rijden blijft gelijk dus je gaat dan toch vergelijken.
Van buiten vond ik de wagen prachtig, de voorkant wellicht mooier dan de Volvo die wat saaier is. Zijkant ook mooi, dat mat grijs met zwarte accenten...prachtig! Maar die kleur gaat hem sowieso niet worden helaas. Reden is dat ik niet zou gaan voor de Alpine uitvoering omdat ik andere zaken in de auto belangrijker vind. Zo vond ik het heel vervelend dat ik handmatig de stoel moest afstemmen. Geef je minder mogelijkheden en mijn partner en ik rijden de auto samen als 'hoofdauto´ aangezien ik tegenwoordig ook vaker thuiswerk dan 5 jaar geleden. Een elektrisch verstelbare stoel met geheugenfunctie is dan echt een must omdat mijn partner en ik gewoon verschillen in lengte. Dan zou je bij ELKE rit van beide de boel weer moeten verzetten. Niet te doen.
Het blauw vond ik opzich zeker niet storend en eigenlijk wel gaaf. Zeker zo over het dashboard dus waar dat vooraf misschien een nogo zou kunnen zijn...vond ik dat eigenlijk wel tof. Stoelen zaten ok, maar ik vind het jammer dat er alleen maar stof beschikbaar is. Ja de randen zijn van nepleer maar verder gewoon stof.
Dat het grootste issue waar ik echt enorm aan moest wennen en ik vraag me af of ik dat ooit zal gaan doen: de wirwar aan hendels en knoppen op/aan het stuur. Waarom in hemelsnaam een speciale extra hendel voor P/D/N/R aan het stuur ipv een simpel knopje of schakelaartje elders? En dan ook een specifieke hendel voor media. Ik vond dat heel onprettig en onhandig. Natuurlijk zal je er vast beter aan kunnen wennen, maar het irriteert gewoon. Ik merkte gelijk hoe fijn een fysieke draaiknop is voor je volume. Dat tikken op het scherm is zo onhandig en kost je zoveel meer tijd dan ff een slinger geven aan een draaiknop.
Schermen vond ik wel mooi, meer opties en views dan in de Volvo waar ik het echt wel mis. Alleen....ook daar is het nogal druk in het scherm. Zeker in combinatie met het drukke stuur en het maakt het allemaal best afleidend/onoverzichterlijk. Wel heel fijn dat AAOS het besturingssysteem is. Volvo heeft dat ook en wat mij betreft het beste op de markt (buiten misschien Tesla om). AAOS is voor mij echt een dikke pre. Helaas had deze wagen volgens mij geen HK audio systeem, ik kon het logo iig nergens vinden. En het geluid vond ik verder wat leeg en dof dus ik denk dat het standaard audiosysteem erop zat. Geluid vind ik super belangrijk dus ik zal altijd het pakket nemen voor een premium audio systeem. Achterin trouwens meer dan genoeg ruimte. De kofferbak lijkt optisch kleiner dan de volvo maar dat komt denk ik omdat het wat dieper ligt. En zelfs daaronder nog flink wat ruimte. Een absoluut minpunt vind ik wel het zeer beperkte zicht naar achteren. De achterruit is bijzonder klein en ik weet niet hoe maar de spiegel vond ik ook niet prettig. Gecombineerd met een blinde hoek als je over je rechterschouder kijkt en ik vind het misschien zelfs gevaarlijk.
Dan het rijden zelf, even wennen omdat de Renault niet stil staat met OPD maar daar wen je opzich wel aan en zou ik geen punt vinden. Ik dacht alleen dat je het wel kon afdwingen door de rem vol in te trappen, maar ook toen bleef de creepmode aan. Misschien een setting? Of kan het gewoon niet? Wat ik erg prettig aan de Renault itt de Volvo vind is dat er 4 rijmodi zijn. Eco zou ik niet snel gebruiken, dan komt de wagen amper vooruit. Comfort en sport heb ik beide goed getest zowel op binnendoor wegen als de snelheid. Erg fijn om daar tussen te kunnen kiezen! Sport is denk ik leuk voor de wat kortere ritten, wat speelser. Comfort als je wat langer op de weg rijdt en ook ACC gebruikt. Over ACC gesproken, ik was verrast hoe deze inspeelde op situaties. De Volvo is daarin heel abrupt en als je niet zelf tijdig stroom bij geeft vlieg je naar voren omdat het systeem ingrijpt. De Renault deed dat veel subtieler en kwam echt ten goede van de rijbeleving.
Ik wist dat de Renault de elektro motor op de vooras had en dat heb ik ook eens goed getest en dat viel me toch tegen. Een paar keer vanuit een rotonde even flink het stroompedaal ingedrukt en ik had gelijk tractie. Het is dat ik er al wat rekening mee hield maar ik kan me voorstellen dat als je dat niet doet het best gevaarlijk kan zijn want ik voelde de wielen gewoon glijden. Ik ben dan ook totaal geen fan van 1 motor en die op de vooras dus dat is wel een dingetje als ik besluit de Renault op mijn top 3 shortlist te houden.
Overal, aantal goede zaken maar ook een aantal mindere zaken. Nu rustig alles op een rijtje zetten en dan bekijken of de wagen op de lijst blijft voor een 2de proefrit en (veel) meer info en uitleg van de verkoper. Want nu ging het een beetje snel. Er kon nog geen bakje koffie vanaf dus ik ben zelf onderweg maar even gestopt op een parkeerplek om het systeem door te gaan. Volgens mij kan de wagen ook zelf inparkeren, ik kon iig via een widget dat opstarten. Maar wat ik ook deed... ik kreeg het niet voor elkaar.
[
Voor 3% gewijzigd door
Juancho op 10-01-2025 16:52
]