Hydra schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:51:
[...]
Precies. Ik vind het wel beangstigend hoe zelfs 'rechtse' media met bijvoorbeeld anti-democratische rethoriek over 'linkse media' meegaat. Op het moment dat je het niet eens bent met een autocraat, ben je ook opeens 'links' hoor.
Ik mis daar zelf reflectie, onvoldoende besef in hoe sturend ze zijn.
En het frappante vind ik daarbij ook nog eens dat diegene die er al jaren het meeste garen er bij lijken te spinnen de rechtse partijen zijn (in weerwil van het constante geneuzel dat de media zo links zouden zijn).
Wellicht omdat zowel hun vaste al hun deel van het zwevende electoraat toch wat anders in het leven staat en dus ook met wat wel en niet beklijft en een stem beïnvloed. Ze lijken dan te proberen tegen iedereen "kritisch" te zijn. Wat soms nogal groteske vormen aan neemt en ik kan me voorstellen dat de non-schreeuwers voor een bepaald publiek daar toch minder uit naar voren komen. En daarmee is het in mijn optiek toch sturend (en het wordt helemaal sneu als ze mensen aan het woord laten om "kritisch" te zijn waarvan ze de achergrond niet (afdoende naar mijn smaak) gechecked hebben en waarop een politicus zelden fatsoenlijk kan reageren, want die kan niet toetsen of het geponeerde anekdotische verhaal enige merites heeft en dat in de gegunde anderhalve zin fatsoenlijk weerleggen.
En dit is toch ook al tijden zo aan de gang, bespiegelen ze daar in de journalistiek opleiding nou wel eens over ?
Goed voorbeeld is Trump, waarbij Fox News opeens als "links" weggezet wordt als ze een keer kritisch zijn. Dat is hoe autocratie werkt; je bent voor ons, of tegen ons.
Ja en dat extreme voor en tegen kan met de dag wisselen, geen probleem. Desnoods werken we geschiedenis een beetje bij in de beste 1984 traditie. De doelgroep blijkt dat, zeker daar, toch wel in grote mate te slikken.
Zelf-kritiek waar men mee bezig is, net wat je zegt, voor ons of tegen ons, dus niet iets wat zou kunnen worden gezien als zwakte, we moeten door, we moeten door.
En dat zie ik ook terug bij heel veel reacties van PVV aanhangers; dat als je 'tegen' de PVV bent je bijvoorbeeld ondemocratisch bent, of op z'n minst een slechte verliezer. Die hele framing is extreem gevaarlijk en gaat alleen maar erger worden hoe groter die groep is. Het is nu een minderheid van de kiezers maar in veel commentaar zie je al zaken als "de meerderheid is voor rechts" alsof dat een argument is dat de rest maar z'n mond moet houden.
Het is triest, beangstigend en knap tegelijk dat we al tijden behoorlijk (centrum)rechts beleid hebben (ook als er links geachte partijen mee regeerden), maar men dat nog steeds doen kan vergeten en een enorm spookbeeld van "links" kan oproepen en mensen daar in blijven stinken.
Of al die mensen die vinden dat je niet tegen Wilders mag demonstreren omdat 'ie nu eenmaal eerlijk gewonnen heeft. Dat soort ondemocratische denkbeelden, die ook door Wilders zelf ook nu gesteund worden (die noemde onlangs dit soort demonstranten engnekken) is gewoon echt klassiek autocratisch.
Ik zou het zelf nog niet zou gaan doen, maar het "engnekken" schets wel weer de ophitsende retoriek die nergens voor nodig is. Die man kan al decennia niet anders en ik zie ook niet hoe hij er vanaf zou kunnen als zou hij het willen (want dat kost hem een aanzienlijk deel van z'n electoraat).
En dat baart me dan weer meer zorgen dan "Wilders" of de "PVV", een aanzienlijk deel van de mensen die dit als een redelijk alternatief zijn gaan zien. Die die taal, het aan een rijgen van hyperbolen en fulmineren geweldig vinden. Het is allemaal zo onnodig, we gaan er met elkaar echt niet meer mee voor elkaar krijgen.