250 euro per maand is een jaar langer doen met de auto, zo'n offer willen de meeste parttimers echt wel nemen. Veel bovenmodalen waartoe ikzelf ook behoor, baden in het luxe, iets wat wij zelf ook toegeven, er is bij mensen zoals ik enorm veel financiele ruimte om dit soort dingen op te vangen.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:23:
[...]
Ik ben benieuwd of dat echt de "gemiddelde" hoogopgeleide dertiger is; ik vermoed dat je met zo'n situatie ook binnen die categorie nogal bovengemiddeld verdient.
Maar goed, een voorbeeld. Iemand met een salaris van 25 euro per uur verdient 57200 bruto bij een 40 urige werkweek, 40k netto. Als hij naar een 32-urige werkweek gaat, mag hij dat op het moment bruto betalen, dus 45700, en 35k netto. Als hij het netto zou betalen, dan blijft er maar 32k over.
Het scheelt dus zo'n 250 euro per maand netto. Ik denk dat het voor veel mensen dan krapjes wordt.
Het enige wat je hiermee bereikt is dat het verschil tussen hoger opgeleiden en laag opgeleiden groter word. De vraag is ook of de conservatieve blik op de arbeidsmarkt wel de juiste is. Het aantal burn outs onder fulltimers is enorm hoog met als grootste oorzaak dat er voor veel ouders te weinig uren in de week zit om alles te bolwerken. 2x 40 uur werken betekend dat de kinderen alle dagen naar de opvang moeten, en parttime werkende ouders geven aan zij hiervoor geen kinderen genomen hebben, gaan we via de belastingen iedereen weer 40 uur laten werken zou dat betekenen dat het aantal geboortes flink naar beneden zou gaan in een tijd dat er al zeer weinig kinderen geboren worden in dit land. Steeds minder stellen hebben een kinderwens, en met een te drukke week qua werken en het onbetaalde werk zoals het huishouden is er geen tijd voor de kinderen.
De conservatieve blik op het aantal te werken uren icm tweeverdieners werkt in de praktijk niet en is de 32 urige werkweek eigenlijk de enige oplossing om de werkenden niet massaal naar een burnout te leiden zoals dit onderzoek ook laat zien https://scientias.nl/groo...se-werkweek-is-duidelijk/
Het werkt dus, en dat is progressie...Maar de resultaten van ’s werelds grootste experiment met de vierdaagse werkweek tonen klinkende cijfers: ruim 70 procent van de werknemers rapporteerde minder burn-outklachten en bijna 40 procent zei minder gestrest te zijn dan voor het onderzoek begon. Het ziekteverzuim ging met 65 procent omlaag en het verloop daalde met 57 procent. Ruim 60 procent gaf aan dat het nu makkelijker was om een balans te vinden tussen werk en privé. Ook verbeterde hun psychische en fysieke gezondheid. Ondertussen bleef de omzet van de bedrijven nagenoeg gelijk. Er was zelfs een kleine plus van 1,4 procent. De overgrote meerderheid van de deelnemers zegt dan ook van plan te zijn om door te gaan met de vierdaagse werkweek. Achttien bedrijven lieten weten dat de kortere werkweek al permanent was ingevoerd.