Inleiding
Het is duidelijk dat de PVV na de verkiezingen de grootste minderheid vormt.De reflex is daarom dat een regering met de PVV, misschien zelfs met Wilders zelf als minister-president, het meest voor de hand liggend is en dat iets anders 'ondemocratisch' zou zijn. Ik denk het tegendeel: uitsluiting is erg democratisch en zelfs noodzakelijk om de kiezer iets te kiezen te laten houden.
Enter de Wikipedia: Paradox van tolerantie :
(vertaalde woorden van Karl Popper)
Als we onbeperkt tolerant zijn, ook tegenover intoleranten, als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanval van de intoleranten, dan zullen de toleranten vernietigd worden, en de tolerantie met hen. - Met deze formulering wil ik bijvoorbeeld niet zeggen dat we de uiting van intolerante filosofieën altijd moeten onderdrukken; zolang we ze met rationele argumenten kunnen weerleggen en ze door de publieke opinie in toom kunnen houden, zou onderdrukking zeker onverstandig zijn. Maar wij moeten het recht opeisen om hen zo nodig zelfs met geweld te onderdrukken; want het kan gemakkelijk blijken dat zij niet bereid zijn ons met rationele argumenten tegemoet te treden, maar beginnen met alle argumenten te verwerpen; zij kunnen hun volgelingen verbieden naar rationele argumenten te luisteren, omdat die bedrieglijk zijn, en hen leren argumenten met de vuist of met het pistool te beantwoorden. In naam van de verdraagzaamheid moeten wij dus het recht opeisen om de onverdraagzamen niet te aanvaarden.
Toegepast op de PVV
Ik denk dat toleranten reden hebben om intolerant te zijn tegenover de PVV en dat dit voldoende is voor uitsluiting voor coalities.De intolerantie lees ik terug in het partijprogramma, onder andere
* Vastleggen van tegenstrijdige culturen als 'leidend'
* Verbod op dubbele nationaliteit (dit is vaak geen keuze)
* Verbod op scholen met een specifieke religieuze achtergrond
* Preventief opsluiten van mensen op basis van denkbeelden ("jihad sympathisanten")
Overigens leuk huiswerk: in hoeverre is op deze voorbeelden de tolerantie-paradox wel/niet van toepassing.
Daarnaast zijn er andere indicaties, zo is de partij niet democratisch opgebouwd en is er dus geen enkel beschermingsmechanisme tegen verder afglijden richting totalitarisme.
De programmapunten van het afschaffen van de Eerste Kamer zonder nieuwe grondwet-toetsing en afschaffing van onafhankelijke media (NPO) zijn afbraak van ons open democratisch bestel.
Hee, de PVV past gewoon zelf de paradox toe op bedreigingen van Onze Cultuur!
Zo simpel is het wat mij betreft niet. Zie daarvoor de discussie rondProton_ in "De tolerantieparadox en regeren met de PVV"
Proton_ in "De tolerantieparadox en regeren met de PVV"
Proton_ in "De tolerantieparadox en regeren met de PVV"
Dit topic
Het is niet mijn doel hier een PVV-bash-topic van te maken.De 37 zetels (give or take) zijn een feit dus die gaan ergens een plek krijgen, dat is (wmb) zoals het zou moeten zijn.
Ik zou graag van gedachten wisselen over
* Is volgens jou de tolerantieparadox wel of niet van toepassing op Wilders' gedachtegoed, juist nu hij aan de knoppen zou kunnen zitten? Waar ben je het met mijn redenering hierboven oneens?
* Is het proportioneel of zelfs noodzakelijk om bij voorbaat de PVV van regeringsdeelname uit te sluiten
* Uitsluiting is een vorm van onderdrukking en dus uiterst redmiddel, zijn er minder sterke middelen die eerst nog ingezet kunnen worden?
[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 02-12-2023 11:24 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.