Miki schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:10:
[...]
Het is inderdaad nog niet zover maar net als in 1935 is er een partij met fascistische idealen in opkomst. Om het in perspectief te plaatsen ongeacht van de stemmotieven, hebben 2,5 miljoen Nederlanders het voor lief genomen om een deel van de samenleving als minderwaardig te beschouwen, in te stemmen met allerlei staatsrechtelijke ingrepen om een dictatuur mogelijk te maken, het leger in te zetten tegen de eigen bevolking en zich van allerlei bilaterale verdragen met bevriende landen te distantiëren.
Je kunt het één niet los zien van het ander, ook al ben je boos op afgelopen kabinetten, ook al is het je alleen te doen omdat je overlast hebt van een nabij gelegen AZC.
Over de tolerantie paradox gesproken, hoe ver laten we het komen? In 1935 wisten we ook niet dat het zover zou komen. Met de wetenschap van nu hadden we zeer waarschijnlijk ook eerder ingegrepen. Wanneer doen we het nu, als het al te laat is

Maar is dat wel zo? Veel mensen hebben gestemd op PVV omdat Wilders milder zou zijn geworden. Ze kijken niet naar het manifest van de PVV of het verleden van de PVV.
Ik lees hier vooral een aanname dat diezelfde mensen het zouden accepteren als Wilders het manifest probeert uit te voeren. Ik heb gesproken met een aantal van die PVV stemmers en die zouden niet zijn voor dingen zoals:
- Het verbieden van de Islam.
- Het verbieden van vrije pers.
- Het verbieden van linkse partijen.
- Het uit de EU stappen.
We accepteren al sinds jaar en dag dat geen partij de perfecte partij is en ze allemaal dingen willen waar we het niet mee eens zijn. (zelfs de centrum partij waarop ik stemde deze keer). Dit is nooit een probleem geweest.
Het is vooral angst wat ik op dit forum lees. Angst dat er een 'glijdende schaal' is die er wellicht niet is. En wellicht is er ook gewoon een punt? Want ik hoor daar niemand over praten.
Er is een woningcrisis in Nederland. Maar een makkelijke oplossing was er niet want milieuregels opgelegd vanuit de EU blokkeren eigenlijk alle snelle oplossingen. De VVD haar oplossing om en de EU te vriend te houden en de woningnood op te lossen was landbouwgrond om te toveren tot bouwgrond. Dit werd democratisch geblokkeerd. Maar dit lost de woningnood niet op. Er moten nu (niet morgen, niet over een jaar) 10.000 woningen worden gebouwd om de tekorten het hoofd te bieden. Maar dit probleem bestaat al een decennium. Als je kwaad bent dat de PVV zoveel stemmen krijgt dan moet je kijken naar het verleden. \De PVV bied aan die regels aan de laars te lappen en het probleem zo op te lossen. In een tijd van frustratie grijpen mensen naar dat beeld.
Ik zeg niet dat dat juist is (verre van zelfs - zaken zijn nooit eenvoudig en dus regels aan de laars lappen werkt niet kijk maar naar Brexit). Maar kun je het mensen niet kwalijk nemen?
Moet er niet ergens water bij de wijn worden gedaan om de woningnood op te lossen. Wellicht moet er minder migratie zijn tot de woningsituatie beter is? Wellicht moeten we milieuregels even oor de vingers zien voor extra woningen te kunnen bouwen of grond gewoon van boeren afpakken?
Lelijk ja maar conventionele politiek lijkt niet het urgente probleem en de frustratie van veel mensen te kunnen oplossen.
Ik ben de laatste die op een partij zoals PVV, FvD (of de andere kant PVDA/GL of D66) zou stemmen. Maar bekijk het vanuit de gemiddelde PVV stemmer. Een stemmer die pro-democratie is. een stemmer die wat geeft om stemrecht en democratie maar ook een oplossing zoekt voor urgente problemen. Wellicht kunnen ze SP stemmen maar dat is eigenlijk in veel zaken hetzelfde als PVV stemmen.
Ik weet dat PVV de oplossing niet bied maar je moet inzien dat het onmacht is. Het is regelgeving die de oplossing voor lopende problemen frustreert en dus zoeken een grote groep mensen naar een optie van die regelgeving af te komen.
maar het belangrijkste:
De meeste PVV stemmers zijn pro-democratie en vaak ook pro-EU. Die zullen nooit beide weg willen hebben.
Dus ik wil vooral zeggen dat wij er niet bij gebaad zijn om alle PVV stemmers als vijanden van de democratie te zien. Zodra Wilders zegt 'ik wil uit de EU zullen veel PVV stemmers weer van mening veranderen. Of dachten jullie dat het vreemd was dat Wilders sinds de Minder Minder rechtszaak zo laag bij de grond is met uitspraken?
Daarom frustreert mij deze discussie ook. Jullie zien de PVV stemmer als een zielloze ja-knikker die bij de PVV blijft als deze plotseling zijn radicalere standpunten na gaat komen. Ik zie dat niet zo. Daarom MOET er ook een PVV regering komen? Hoe anders herinner je de mensen aan de echte standpunten van de PVV op een goede manier zodat ze hun volgende stem in heroverweging kunnen nemen?
Het verbieden van partijen zoals PVV en FvD heeft geen zin. Daarmee krijg je terroristisch groeperingen die geboren worden uit sluimerende en onderdrukte haat.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.