spijkerhoofd schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:01:
[...]
Aangezien Links progressief nog nooit aan de macht is geweest en wij sinds de jaren 00 met (midden) rechts kabinetten zitten vraag ik mij af waarom telkens Links Progressief overal de schuld van krijgt. VVD is al 13 jaar aan de macht en heeft samen met Balkenende de zorg afgebroken, sociale zekerheid afgebroken en toch krijgt telkens links hier de schuld van. PVDA heeft in mijn ogen helemaal niet de arbeidersklasse verloren want zij voeren letterlijk politiek voor de arbeiders, door hogere minimumlonen, meer geld naar zorg, woningbouw etc.
En door wie worden deze statushouders gedumpt? VVD! Wie heeft er een max inkomen voor sociale huur ingevoerd? Juist VVD. Niet Links!
*knip*
Dat veel Nederlanders deze standpunten hebben maakt het niet waar, vraag aan de gemiddelde Nederlander of ze maandelijks 1000 euro gratis willen zeggen ze ook ja graag zonder af te vragen waar dat geld vandaan komt.
We staan op een kruispunt in het land en verkeerd afslaan vanwege populisme en we lopen weer achter de feiten aan. Er komt een forse vergrijzing aan dus bezuinigen op de zorg en een hogere leeftijd AOW zal het vinden weinig mensen leuk maar is wel een noodzakelijk kwaad.
We mogen blij zijn dat we onderdeel zijn van de EU die gelukkig zelf regels maakt richting landen zoals met de begrotingsregels en de milieu regels.
Ik geef links-progressief nergens de schuld van, ik zeg alleen dat ze de binding kwijt zijn. En dat spreekt voor zich, want anders zouden wel mensen met een lagere opleiding / arbeider erop stemmen. Er is gewoon sprake van een proposition of value (assertion of value) d.m.v. verkiezingsprogramma, uitleg, debatten, etc. En die wordt geaccepteerd of niet. Die kan alleen geaccepteerd worden als dat overeen komt met de interne doelstellingen van de beoogde ontvanger. Guess what, dat gebeurt dus niet. Dan moet je dus na gaan denken over hoe je dat kunt veranderen. En boos roepen 'het is de schuld van het populisme' is te makkelijk, want dan heb je het populisme niet goed weerlegd.
De PVDA kan wel roepen dat ze voor de arbeider opkomen, sterker nog het kan zelfs wel zo zijn en ik geloof het ook wel. Maar het komt niet over. Ze hebben de binding verloren, het is een partij voor/door hoog opgeleiden die wat roepen waar laag opgeleiden ook wat aan hebben.
Daarbij een groot gedeelte van de voormalige achterban is ontzettend conservatief en daar zal een progressief geluid niet aanslaan, ergo dus geen binding! Er zijn tot 50-100 zetels te halen met een conservatief geluid op cultuur. Dat is gewoon conceptuele analyse dat daar dan een mis-match zit.
En bij een groot gedeelte van die achterban staat de pvda echt nog wel achter, die hebben een aantal keren prima getekend bij het kruisje wat de achterban gewoon niet trok. Als je je achterban niet beschermt, hoezo verwacht je dan dat ze terug gaan komen. En dat begon al begin jaren 90. En ja, die zullen wat ouder zijn. Maar Rutte II heeft gewoon de pensioenleeftijd verhoogd maar 67, de
PVDA zou er voor zorgen dat mensen met zware beroepen daar minder last van zou hebben, is dat gebeurd? Is die belofte nagekomen? De PVDA was ook g
ewoon betrokken bij het nieuwe zorgsysteem
Als de PVDA die kiezers terug wil, dan zullen ze of het huidige verhaal heel anders moeten vertellen, begrijpelijk en zeggen welke korte termijn voordelen er wel / niet zullen zijn. Of uitleggen waarom op de korte termijn het niet kan. Het doet er niet toe hoe de huidige situatie is gekomen, maar hoe je er het snelst uitkomt!
Of gewoon wat conservatiever zijn op bepaalde zaken, kan je leuk vinden of niet le uk vinden, maar ga niet janken als die mensen dan naar iemand toegaan die wel roept wat ze willen horen. Dan heb je het gewoon zelf niet goed gedaan! En dat neem ik pvda-gl wel kwalijk, ze weten voornamelijk hoog-opgeleide mensen te overtuigen, maar de lagere niet.
Maar goed, ik ga wel 'genieten' bij de volgende verkiezingen weer, over de 'verbazing' hoe dat nu weer kan dat weer de arbeider niet terug is gekomen. Ik denk dat ik de volgende verkiezingsuitslag met m'n PVV-stemmende familie ga kijken met een paar Schultenbrau en goedkope chippies chips. Ik begrijp prima waarom ze erop stemmen en gelijk hebben ze, want er wordt toch niet naar ze geluisterd.
De maximale inkomensgrens kwam vanuit de EU, maar goed dat doet er verder weinig toe. En ja er zijn wat nuances over de hoogte te roepen. Maar dat er een inkomensgrens is, dat komt uit de EU. Er zijn EU-richtlijnen die zeggen dat sociale huur alleen mag voor mensen die geen marktconforme huur kunnen betalen.
* al het 'je' is meer in z'n algemeenheid en niet persoonlijk.
[
Voor 0% gewijzigd door
NMH op 09-12-2023 20:11
]