De Tweede Kamerverkiezingen 2023: coalitievorming en nieuws Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 20 Laatste
Acties:
  • 100.212 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 13:43
Adlermann schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:25:
[...]Ik heb een hele persoonlijke vendetta met artikel 23, van mij mag die hele bepaling weg hoor. Indoctrinatie van geloof hoort w.mb.t. niet op scholen thuis. Ik ben naar een gereformeerde basisschool, middelbare school en roc geweest. Dat heeft m'n traject richting het atheïsme redelijk vertraagd.

Religie doe je thuis en in je religieuze instituut, maar niet in openbare instanties van de overheid en ook niet op scholen.
Ik ben naar een katholieke basis- en middelbare school geweest. Heel andere beleving. Ja, we hebben op de basisschool de Eerste Communie en Vormsel gedaan. De pastoor vroeg zelfs wie er in god geloofde. Dat 90% zijn vinger omlaag deed was geen probleem en er werd ook geen discussie gestart of er tegenin gegaan. Denk dat het Katholicisme in Nederland veel meer cultuur is. En misschien zelfs wel extra in de regio waar ik vandaan kom, omdat het daar een eiland tussen allerlei protestante gemeentes was.

Desalniettemin snap ik wat je zegt. Als puntje bij paaltje komt, is een school die zich laat leiden door een religie met absolute waarheid, iets dat niet per se goed is voor het democratische gehalte van een land. Als je de SGP de macht zou geven om te doen wat ze willen, word je daar zeker niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

eric.1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:18:
Ik snap het advies niet zo erg eerlijk gezegd. Dit zijn gewoon punten die overduidelijk aangeven dat er geen enkel vertrouwen is noch de wil om iets samen voor elkaar te krijgen? Die punten zijn nogal fundamenteel van aard.

Het is toch volstrekt duidelijk hoe een partij als de PVV of VVD in elkaar zit, waarom zou men daar nu twee maanden lang over moeten praten voordat er inhoudelijk onderhandeld kan worden. We kunnen gewoon naar de afgelopen, pak eens wat, 15 jaar kijken. Daden > woorden wanneer je afhankelijk bent.

Voor mijn gevoel is dit eerder tijdrekken in de hoop dat de peilingen wat afvlakken over een paar maanden.
Je kunt achter de schermen maar beter vooruitlopen op wat er officieel naar buiten komt. Zoals toen er destijds tussen Van Agt en Wiegel al werd gepraat toen Joop de grootste was. Wie weet zijn ze al verder, of is Omtzigt al met Timmermans aan het onderhandelen ;-)

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

D-e-n schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:27:
@Silvos
Dat is het kromme dan ook. Als iemand de grondwet wil wijzigen prima maar dan hoor ik graag hoe en wat. Denk aan het referendum of aan de voorstellen van Omtzigt. Daar vind ik wat van (en niet altijd positief) maar dat kun je open en bloot bespreken.

Maar heeft Wilders ooit concrete voorstellen gedaan de grondwet te wijzigen? Nee, natuurlijk niet want dan moet hij met de billen bloot en dan haakt ook een groot deel van de kiezers wellicht af.

Wat dat betreft volgt Wilders dus precies het draaiboek dat zijn voorbeelden Trump en Orban ook hebben gevolgd: begin met verdacht maken van rechters, tegenstanders, journalisten, onderwijzers. Creëer eerst een zodanige sfeer dat er op den duur wel draagvlak is voor wijzigingen.

De grote vraag blijft hoeveel handlangers hij hiervoor uiteindelijk overhoudt. Welke van de drie vindt macht belangrijker dan principes?
Eventjes over reflectie hè, heb je ooit ook eerlijk gekeken naar de goede punten van Trump, Orban & Wilders? En dan bedoel ik dus waar het verder gaat dan het pure eigenbelang? 100% fout, geloof je daar echt in?

Elke regenbui begint met één druppel. En als je in termen van 0 of 100% denkt verandert er niks. Dan blijft dat heilige boek onfeilbaar. Dan sluit de westerling zijn ogen voor zuidoosterse waarheden en mensen in de verdrukking. Als jij niet ook maar een klein beetje open wilt staan voor wat inheemse somewheres vinden, ben je wel het slechte voorbeeld.

[ Voor 0% gewijzigd door druipgrot op 13-12-2023 10:42 . Reden: t ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

celshof schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:58:
[...]
Ik ben naar een katholieke basis- en middelbare school geweest. Heel andere beleving. Ja, we hebben op de basisschool de Eerste Communie en Vormsel gedaan. De pastoor vroeg zelfs wie er in god geloofde. Dat 90% zijn vinger omlaag deed was geen probleem en er werd ook geen discussie gestart of er tegenin gegaan. Denk dat het Katholicisme in Nederland veel meer cultuur is. En misschien zelfs wel extra in de regio waar ik vandaan kom, omdat het daar een eiland tussen allerlei protestante gemeentes was.

Desalniettemin snap ik wat je zegt. Als puntje bij paaltje komt, is een school die zich laat leiden door een religie met absolute waarheid, iets dat niet per se goed is voor het democratische gehalte van een land. Als je de SGP de macht zou geven om te doen wat ze willen, word je daar zeker niet blij van.
*knip* offtopic

[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 13-12-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
eric.1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:18:
Ik snap het advies niet zo erg eerlijk gezegd. Dit zijn gewoon punten die overduidelijk aangeven dat er geen enkel vertrouwen is noch de wil om iets samen voor elkaar te krijgen? Die punten zijn nogal fundamenteel van aard.

Voor mijn gevoel is dit eerder tijdrekken in de hoop dat de peilingen wat afvlakken over een paar maanden.
Juist omdat het zo fundamenteel van aard is het een belemmering. Inhoudelijk zijn er genoeg overeenkomsten tussen de gesprekspartners. Hell: Wilders achterban is bereid alles in te leveren zolang er iets gedaan wordt aan migratie. Dus als de wil er is om eruit te komen kan het snel gaan. Maar die wil is er als je mij vraagt niet. Ja bij de BBB. De VVD, PVV en NSC alledrie is hierin anders. Wilders heeft baat bij de media aandacht en groei in de peilingen en zal het meest winnen bij nieuwe verkiezingen. NSC en VVD juist niet.

Beide winnen niks bij nieuwe verkiezingen, verliezen in de peilingen. Dus beide zijn eerder bezig om tijd te kopen in de wetenschap dat het fundamentele van aard van het beestje dusdanig verschilt dat je de groei van PVV wilt temperen. Of in elk geval bij het klappen van de gesprekken de zwartepiet kunt toeschuiven richting Wilders. Terwijl je richting je eigen achterban het kunt verkopen als: we hebben ons uiterste best gedaan.

Het is dus een grote stoelendans bedoeld om weinig schrammen op te lopen terwijl je de kat aka PVV zonder handschoenen wilt benaderen of oppakken om buiten de deur te gooien. En overigens laten we niet vergeten dat de gesprekken tussen CU en D66 ook tijd kosten om die meloenen door te slikken ;) Je moet voor de bühne wel de indruk wekken de poging serieus te overwegen en dat doe je door lang te praten. En wie weet dat men in de tussentijd al bezig is met een extraparlementair kabinet. Zodat als het klapt je kunt zeggen: beste burgers van NL we hebben een alternatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:27
druipgrot schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:40:
[...]

Eventjes over reflectie hè, heb je ooit ook eerlijk gekeken naar de goede punten van Trump, Orban & Wilders?
Een stilstaande klok staat ook twee keer per dag goed. Ja, iedereen heeft goede punten, ook bij Hitler of Saddam Hoessein kon je wellicht met een vergrootglas iets nuttigs vinden voor de samenleving. Maar dat verandert niks aan de intrinsieke drang tot overheersing, ongelijkwaardigheid en discriminatie die er in de betreffende lieden zit/zat. Dat soort drang moet je zo ver mogelijk houden van de knoppen als mogelijk. Dus deze argumentatie is echt zo krom als de neten.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 13-12-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
*knip* oorspronkelijke punt is verwijderd

[ Voor 64% gewijzigd door polthemol op 13-12-2023 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Hoor nu het debat, het lijkt wel campagne.

Op naar nieuwe verziekingen. Ik zal nooit op Wilders stemmen. Maar veel anderen wel. Dus beter wordt het er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

*knip*

[ Voor 53% gewijzigd door polthemol op 13-12-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
*knip* oorspronkelijke discussie is verwijdert

[ Voor 71% gewijzigd door polthemol op 13-12-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

*knip* ongefundeerde insinuaties over de rechtstaat hebben hier geen plaats, evenmin insinuaties over een elite zonder enige verdere onderbouwing

[ Voor 70% gewijzigd door polthemol op 13-12-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:45
Ik neem aan dat dit een typo is maar wel een toepasselijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Compuchip87 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:21:
[...]

Ik neem aan dat dit een typo is maar wel een toepasselijke.
Expres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Er wordt hier in de context van artikel 23 naar mijn mening niet erg goed begrepen dat de overheid niet neutraal is. En dat gaat erover dat er geen neutraal gedachtegoed bestaat. Of je het nu met de tijd meegaan noemt of niet. ‘Staatsdictatuur’ comes in mind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

*knip* commentaar op moderatie verloopt per DM

[ Voor 151% gewijzigd door polthemol op 13-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

*knip* commentaar op moderatie verloopt per DM

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 13-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Adlermann schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:25:
[...]

Ik heb een hele persoonlijke vendetta met artikel 23, van mij mag die hele bepaling weg hoor. Indoctrinatie van geloof hoort w.mb.t. niet op scholen thuis. Ik ben naar een gereformeerde basisschool, middelbare school en roc geweest. Dat heeft m'n traject richting het atheïsme redelijk vertraagd.

Religie doe je thuis en in je religieuze instituut, maar niet in openbare instanties van de overheid en ook niet op scholen.
Indoctrinatie van geloof hoort niet op scholen thuis. Eens. Maar indoctrinatie is overal. Indoctrinatie is niet uit te sluiten. Ook atheïsme is een geloof, maar gespiegeld, niet God bestaat wel, maar God bestaat niet. Als ik van indoctrinatie af zou willen zou ik pleiten voor agnostiek.

*knip* claims zonder enige onderbouwing

[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 13-12-2023 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
druipgrot schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:05:
[...]

Indoctrinatie van geloof hoort niet op scholen thuis. Eens. Maar indoctrinatie is overal. Indoctrinatie is niet uit te sluiten. Ook atheïsme is een geloof, maar gespiegeld, niet God bestaat wel, maar God bestaat niet.
Als je even naar de betekenis van het woord "geloof" kijkt klopt dat natuurlijk al van geen kant. De bewijslast dat er "iets" is ligt natuurlijk bij degene die dat "gelooft". Als ik in "niks" geloof valt er ook weinig te bewijzen of te indoctrineren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
druipgrot schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:05:
[...]

Indoctrinatie van geloof hoort niet op scholen thuis. Eens. Maar indoctrinatie is overal. Indoctrinatie is niet uit te sluiten. Ook atheïsme is een geloof, maar gespiegeld, niet God bestaat wel, maar God bestaat niet. Als ik van indoctrinatie af zou willen zou ik pleiten voor agnostiek.

*knip*
Ik heb op de universiteit (Twente) geen indoctrinatie mee gemaakt hoor. Ik heb daar verdiepende dingen geleerd over fundamentele informatica, fundamentele bedrijfskunde, en de integratie tussen die twee. Daarbij heb ik zelf aan kenniscreatie gedaan in het vakgebied van conceptueel modelleren. Mijn gemaakte kennis is gevalideerd, overgenomen en wordt in de praktijk toegepast. Ik kan tientalen bedrijven noemen in NL die de technieken gebruiken die ik mede-ontworpen heb en gevalideerd hebt.

Mijn technieken worden op hbo-ict opleidingen gebruikt en op de universiteiten (geluk mee gehad hoor).

Ik sta achter de waarheid achter van gevalideerde kennis, dat is geen indoctrinatie. Religie heeft geen enkele vorm van validatie in de vorm van waarheidsvinding.

[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 13-12-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

D-e-n schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:14:
[...]

Als je even naar de betekenis van het woord "geloof" kijkt klopt dat natuurlijk al van geen kant. De bewijslast dat er "iets" is ligt natuurlijk bij degene die dat "gelooft". Als ik in "niks" geloof valt er ook weinig te bewijzen of te indoctrineren.
Niks geloven is agnostiek, geen atheïsme. De bewijslast dat iets er niet is ligt natuurlijk ook bij degene die dat gelooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
druipgrot schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:16:
[...]
Niks geloven is agnostiek, geen atheïsme.
Kun je svp stoppen met dit soort filosofische woordspelletjes? Het idee dat hier naar voren gebracht is dat er op school niet wordt beleden dat een geloof wel of niet bestaat. Hoe dat beestje heet doet er geen reet toe.
De bewijslast dat iets er niet is ligt natuurlijk ook bij degene die dat gelooft.
Als ik nergens in geloof omdat ik niet weet wat er hierboven is hoef ik niks te bewijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Nu online
druipgrot schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:16:
[...]

Niks geloven is agnostiek, geen atheïsme. De bewijslast dat iets er niet is ligt natuurlijk ook bij degene die dat gelooft.
Dit is de omgekeerde wereld. Iets roepen dat 'iets bestaat' en dan maar aan de mensen vragen die dat niet geloven om maar te bewijzen dat dat zo is.

Daarbij is atheisme als volgt gedefinieerd:

Een atheïst ontkent het bestaan van een godheid.

Agnost:

Het agnosticisme is de filosofische bedenking dat kennis van (een) hogere macht(en) niet zeker kan zijn, omdat deze niet (met de wetenschappelijke methode) te bewijzen i

Niet geloven is dus atheisme; agnost: is het kan niet aangetoond worden.

Zal ik stellingen uit de bijbel citeren en dan vanuit conceptuele analyse (het ongerijmde) aantonen dat statements niet kunnen wat erin staat.
In the beginning God created the heavens and the earth. 2 Now the earth was formless and empty, darkness was over the surface of the deep, and the Spirit of God was hovering over the waters.

3 And God said, “Let there be light,” and there was light
De zon was er voor de aarde. Dus er was licht voordat er donker was op de aarde.
Let the land produce living creatures according to their kinds: the livestock, the creatures that move along the ground, and the wild animals, each according to its kind.”
Vee (livestock) zijn gedomesticeerde dieren. Dat betekent dus dat de mens er eerder was dan het vee. Logisch inconsistent met de statement dat de mens gemaakt is na het vee.

[edit]
Daarbij kan ik ook een textuele analyse uitvoeren wat aantoont dat bijbel door meerdere auteurs geschreven is en zeker niet door een alwetend wezen. Waar is de Tasmaanse Duivel of de Kangeroe ? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 13-12-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

*knip*op de man spelen achterwege laten

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 13-12-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
En dan is er nog de agnostisch atheïst...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Soms slaan filosofen door en vergeten ze de praktijk van alle dag. Dat is niet erg als ze onder elkaar zijn maar wel erg als het een politieke discussie betreft waar het gaat om dingen die mensen in het dagelijks leven raken.

[ Voor 23% gewijzigd door polthemol op 13-12-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
alexbl69 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:29:
[...]

Wat Proton hierboven zegt... de Grondwet is ooit door mensen gemaakt en wordt vrij regelmatig aangepast/gemoderniseerd. Daar is niets vreemds aan. Hetzelfde geldt voor internationale verdragen. Ook daar kunnen landen met het verstrijken der jaren en door nieuwe ontwikkelingen anders in komen te staan.

Het is toch beter dat deze (controversiële) zaken als eerste worden aangepakt in plaats van als laatste?
Grondwetwijzigingen doe je niet tijdens een kabinetsformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
AndereKoekoek schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:21:
Ook zijn er dingen als

[...]

En als iemand uit dat denkbeeldige hokje die het rood rijdt? Dan worden zijn of haar rechten geschrapt?

En hoe ga je bepalen of iemand moslim is? Niet alle autochtone Nederlanders zijn Christen, dus hoe ga je bepalen wie moslim is?
Tot nu toe doet hij dat dmv afkomst ? En van kom je toch weer snel uit op 40-45 denkbeelden.
En er zijn ook niet-praktiserende moslims, net zoals er niet-praktiserende katholieken of protestanten zijn. Worden die dan ook anders behanld? Of wat doen met atheistische Noord-Afrikanen. Die zijn er ongetwijfeld ook, maar die zien er niet anders uit dan andere Noord-Afrikane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:29
Frame164 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:41:
[...]
Inderdaad. De kans dat er al te vreemde bokkensprongen met de grondwet worden gemaakt is natuurlijk ook nihil. Hij moet eerst door beide kamers, dan wachten tot er verkiezingen zijn geweest, en dan nogmaals - maar dit keer met een 2/3e meerderheid - door beide kamers.

Maar zelfs een discussie, laat staan een voorstel, over een controversiële wijziging kan al schadelijk zijn. Ook al is al lang duidelijk dat zo'n voorstel het in de praktijk nooit zal redden. Daarom willen de overige partijen op voorhand waarschijnlijk de garantie van de PVV dat - mocht het tot een kabinet komen - deze zaken zelfs niet eens geopperd/gesuggereerd worden.

Paradoxaal genoeg krijgen we dan een situatie dat de grondwet met een regering met daarin de PVV voor die regeerperiode als in beton gegoten zal zitten. Er zal geen enkele wijziging mogelijk zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06
Frame164 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:41:
[...]

Sterker nog, een grondwetwijziging krijg je alleen voor elkaar als er een tweederde meerderheid in de Kamer is, en daarná nog een keer een tweederde meerderheid na een nieuwe verkiezingsperiode.

Dat is bewust gedaan om te waarborgen tegen een extreme verkiezingsuitslag die in één keer de staatsinrichting zou kunnen ondermijnen.

En twee keer een kabinetsformatie waarbij de PVV mee doet? Dat zie ik voorlopig nog echt niet gebeuren.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Nu online
Stoney3K schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:35:
[...]

Sterker nog, een grondwetwijziging krijg je alleen voor elkaar als er een tweederde meerderheid in de Kamer is, en daarná nog een keer een tweederde meerderheid na een nieuwe verkiezingsperiode.

Dat is bewust gedaan om te waarborgen tegen een extreme verkiezingsuitslag die in één keer de staatsinrichting zou kunnen ondermijnen.

En twee keer een kabinetsformatie waarbij de PVV mee doet? Dat zie ik voorlopig nog echt niet gebeuren.
Kleine correcte, bij de eerste lezing mag het een normale meerderheid zijn, daarna pas 2/3 na nieuwe verkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Frame164 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:45:
[...]

En er zijn ook niet-praktiserende moslims, net zoals er niet-praktiserende katholieken of protestanten zijn. Worden die dan ook anders behanld? Of wat doen met atheistische Noord-Afrikanen. Die zijn er ongetwijfeld ook, maar die zien er niet anders uit dan andere Noord-Afrikane.
Dat is precies het issue.
Mijn vrouw is Iraans en ook in Iran geboren.
Inmiddels 40 jaar in Nederland en heeft helemaal niets met Islam.

Maar als ze op straat loopt, dan wordt ze door buitenstaanders met gezien als moslim. En hebben wij ook 2 Iraans/Nederlandse kinderen.

Met de huidige verkiezingsuitslag zal de PVV weinig bereiken wanneer ze hun ideologie willen doorvoeren.

Hoop echt dat ze kunnen formeren. Ben bang dat wanneer er nieuwe verkiezingen komen, er nog meer mensen pvv gaan stemmen en ze meer ruimte krijgen voor die gedachtespinsels.

Dan is voor ons weinig toekomst meer in Nederland ben ik bang. Met name voor de kansen van onze kinderen in de toekomst etc.

Zijn hier al voorzichtig aan het nadenken naar welk land we kunnen emigreren als het zo ver is. Gelukkig legio opties met onze IT achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:52
Grondrechten (zoals godsdienstvrijheid en vrijheid van meningsuiting) zitten verankerd in de grondwet, maar ook in internationale verdragen.

"Ook al zou je de grondrechten uit de grondwet halen, dan zijn ze alsnog afdwingbaar via deze verdragen", aldus Omtzigt. Als je die rechten echt wil afpakken, moet je volgens de NSC-leider dus ook uit de EU en de Raad van Europa stappen. "Dit heb ik in geen enkel partijprogramma gezien." Daarmee lijkt Omtzigt dus een geitenpaadje te hebben gevonden voor samenwerking met de PVV
Ik vraag mij af of Omzigt überhaupt het programma van de pvv gelezen heeft. Staat letterlijk uit de eu stappen in.
En ja Wilders doet wat ergers hij wilt de grondrechten niet schrappen(namelijk artikel 23 moet behouden worden) maar hij wilt het negeren wanneer het niet in zijn straatje past. Verbied islamitisch onderwijs.
Omzigt maakt zich een beetje belachelijk.

Overigens nu.nl in het blog ook door d66 onder links in te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
VVD heeft even bommetje gelanceerd: https://www.telegraaf.nl/...rral&utm_campaign=twitter

Ze hebben een motie ingediend dat behandeling spreidingswet in 1e kamer moet stoppen zolang formatie bezig is. Dat wordt een politieke chaos als die motie aangenomen wordt. En Burg moet daarover dan ook stemmen aangezien hij nu formeel kamerlid is naast zijn ministerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:27
martwoutnl schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:59:
VVD heeft even bommetje gelanceerd: https://www.telegraaf.nl/...rral&utm_campaign=twitter

Ze hebben een motie ingediend dat behandeling spreidingswet in 1e kamer moet stoppen zolang formatie bezig is. Dat wordt een politieke chaos als die motie aangenomen wordt. En Burg moet daarover dan ook stemmen aangezien hij nu formeel kamerlid is naast zijn ministerschap.
Als de motie wordt aangenomen dan grote kans dat er partijen uit het kabinet stappen. Dan is er vrijsnel een vvd kabinet dat gedoogd wordt door PvV en NSC.

Ook benieuwd wat Omtzigt hier stemt. Niet helemaal in lijn met de geest van het staatsrecht om een aangenomen wet te torpederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Nu online
martwoutnl schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:59:

Die motie is niet netjes, maar wel subtieler. Ze vragen of de eerste kamer er rekening mee wil houden dat er een formatie gaande is waar die wet mogelijk weer ingetrokken zal moeten worden voordat hij aangenomen wordt.
Ook niet netjes, maar net iets subtieler. Omtzigt steunt die motie zo te horen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcool
  • Laatst online: 13:17
HEY_DUDE schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:04:
[...]

Als de motie wordt aangenomen dan grote kans dat er partijen uit het kabinet stappen. Dan is er vrijsnel een vvd kabinet dat gedoogd wordt door PvV en NSC.

Ook benieuwd wat Omtzigt hier stemt. Niet helemaal in lijn met de geest van het staatsrecht om een aangenomen wet te torpederen.
Omtzigt heeft de motie mede ingediend. Samen met de VVD, PVV en BBB.
Dus dan zou de motie bijna al aangenomen zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Het argument wat Yesilgoz gebruikt is overigens ook tenenkrommend naïef en eigenlijk ronduit dom. Er wordt geschermd met het feit dat er nu een meerderheid is voor het verminderen van het aantal asielzoekers maar dan gaat ze voorbij dat we misschien wel een jaar of meer verder zijn voordat dat überhaupt leidt tot wetgeving en dat het nog maar de vraag is of het aantal asielzoekers dan ook daadwerkelijk daalt. Terwijl er juist nu behoefte is aan opvang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:44
[...]
Omtzigt doet mee. PVV, VVD, BBB en NSC zitten wat dit betreft op één lijn. Ze laten Dilan de kar trekken.

Je gaat een beetje nat met de opmerking "aangenomen wet". De wet is niet aangenomen. De wet is goedgekeurd door de toen zittende 2e kamer. Daarna volgt de 1e kamer (waar we nu zijn), dan de wet uitschrijven, langs de koning en daarna in de Staatscourant.

In dezelfde lijn wordt de salderingsregeling ook nog niet afgebouwd. Die wet ligt ook nog bij de 1e kamer. En zolang het niet in de Staatscourant staat is het geen wet.

Is dit netjes? Nee niet echt. Maar een omstreden wet er nog even doorheen frommelen is ook niet zo netjes. Dit nu even parkeren met een motie die aangenomen wordt - want meerderheid :P - is een keuze. De goede? Dat zien we later wel en de wet kan alsnog door de 1e kamer.

Je kan zeggen wat je wilt maar het maakt de politiek wel interessant op deze manier. :D

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:51
Nou , vuurwerk in de Tweede Kamer. Een relatief soepel debat mondt uit in een poging de spreidingswet te torpederen. Of, zoals de beoogde coalitie het formuleert: "Een oproep aan kabinet en Eerste Kamer om pas op de plaats te maken en geen onomkeerbare stappen te nemen". Een groot deel van de Tweede Kamer is verbijsterd over de gang van zaken. Het politiek theather is levendiger dan ooit.

Een nogal opportunistische actie, die niet helemaal nodig was en slecht is voor de politieke verhoudingen. Staatsrechterlijk "vrij uniek".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
D-e-n schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:18:
Het argument wat Yesilgoz gebruikt is overigens ook tenenkrommend naïef en eigenlijk ronduit dom. Er wordt geschermd met het feit dat er nu een meerderheid is voor het verminderen van het aantal asielzoekers maar dan gaat ze voorbij dat we misschien wel een jaar of meer verder zijn voordat dat überhaupt leidt tot wetgeving en dat het nog maar de vraag is of het aantal asielzoekers dan ook daadwerkelijk daalt. Terwijl er juist nu behoefte is aan opvang
Deze snapte ik ook niet. Eerst instroom omlaag, dan pas spreiden? De mensen zijn hier al, dus er moet nu wat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:37

ViezeVis

Sample Text

Een vraag. Partijen geven aan heel benieuwd te zijn wat staatssecretaris Eric van der Burg zou gaan stemmen en dat ze aan hem voorbij zouden gaan. Maar, in mijn beleving zou de staatssecretaris hier toch gewoon het beleid van 'de nieuwe VVD' voeren en dus voor de motie stemmen?

Of begrijp ik het verkeerd?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
ViezeVis schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:42:
Een vraag. Partijen geven aan heel benieuwd te zijn wat staatssecretaris Eric van der Burg zou gaan stemmen en dat ze aan hem voorbij zouden gaan. Maar, in mijn beleving zou de staatssecretaris hier toch gewoon het beleid van 'de nieuwe VVD' voeren en dus voor de motie stemmen?

Hij is architect van deze wet en terecht een groot voorvechter. Zijn positie is sowieso nu volledig onhoudbaar en verwacht vandaag of uiterlijk morgen zijn ontslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Nu online
ViezeVis schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:42:

Hij mag helemaal zelf weten wat hij stemt, maar het is wel raar als hij tegen stemt en zelf dan wel dan gaat roepen dat Ter Apel steeds vol is. Als hij tegen de spreidingswet stemt moet hij z'n andere baantje als staatssecretaris neerleggen wmb.

[edit]
Het is op over over de grens volgens Wim Voermans

[ Voor 9% gewijzigd door Adlermann op 13-12-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:37

ViezeVis

Sample Text

@HEY_DUDE @Adlermann Maar dan zou je toch zeggen dat Yesilgoz het hier ook met de staatssecretaris over heeft gehad? Het lijkt mij te voor de hand liggend dat de VVD hier niet bij stil heeft gestaan en dit straks als een verassing naar boven komt.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
ViezeVis schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:49:
@HEY_DUDE @Adlermann Maar dan zou je toch zeggen dat Yesilgoz het hier ook met de staatssecretaris over heeft gehad? Het lijkt mij te voor de hand liggend dat de VVD hier niet bij stil heeft gestaan en dit straks als een verassing naar boven komt.
Dit noemen we een mes in de rug van de staats secretaris voor eigen politiek gewin. Kans dat dit afgestemd is is niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DeKever schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:37:
Nou , vuurwerk in de Tweede Kamer. Een relatief soepel debat mondt uit in een poging de spreidingswet te torpederen. Of, zoals de beoogde coalitie het formuleert: "Een oproep aan kabinet en Eerste Kamer om pas op de plaats te maken en geen onomkeerbare stappen te nemen". Een groot deel van de Tweede Kamer is verbijsterd over de gang van zaken. Het politiek theather is levendiger dan ooit.

Een nogal opportunistische actie, die niet helemaal nodig was en slecht is voor de politieke verhoudingen. Staatsrechterlijk "vrij uniek".
Nu was het ook al twijfelachtig dat die wet door de Tweede kamer was gekomen in de eerste plaats (simpelweg gezien normaal geen controversiele onderwerpen worden behandeld als het kabinet demissionair is, en nu heeft een kleine meerderheid besloten dat het niet controversieel was, ondanks dat het direct gerelateerd was aan de reden waarover kabinet net was gevallen). Of dat dit nu echt een lekkere actie is betwijfel ik echter ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@Sissors
Het is vooral twijfelachtig of die wet überhaupt door de eerste kamer komt, zoals de SGP al opmerkte. Dus het is (weer) puur voor de bühne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
HEY_DUDE schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:44:
[...]

Hij is architect van deze wet en terecht een groot voorvechter. Zijn positie is sowieso nu volledig onhoudbaar en verwacht vandaag of uiterlijk morgen zijn ontslag.
Ik vond dit : https://www.geenstijl.nl/...s-vvder-tegen-dwangwet-is

TL;DR : Als stas is hij voor, als VVDer is hij tegen. Dus hij zal in lijn stemmen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
[...]

Inderdaad, inderdaad en inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
Het is een dikke middelvinger van pvv,nsc voor de mensen van plaatsen waar overlast is door de te volle opvang, die op hun gestemd hadden om te helpen.

Was het niet Omzigt zelf die ageerde tegen het feit dat de opvang centra meestal in kleine dorpjes zit, en niet in steden als Den Haag. Of met veel rijke inwoners als Wassenaar en het gooi?

[ Voor 38% gewijzigd door Vrietje op 13-12-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 09:42
Vrietje schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:12:
Het is een dikke middelvinger van pvv,nsc voor de mensen van plaatsen waar overlast is door de te volle opvang, die op hun gestemd hadden om te helpen.

Was het niet Omzigt zelf die ageerde tegen het feit dat de opvang centra meestal in kleine dorpjes zit, en niet in steden als Den Haag. Of met veel rijke inwoners als Wassenaar en het gooi?
Dat ligt er aan. Zowel staatsrechtelijk als inhoudelijk kun je van die wet nogal wat vinden. Een slechte wet aannemen is slechter dan hem tegenhouden toch?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
brothermaynard schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:18:
[...]

Dat ligt er aan. Zowel staatsrechtelijk als inhoudelijk kun je van die wet nogal wat vinden. Een slechte wet aannemen is slechter dan hem tegenhouden toch?
De VVD van Yesilgoz heeft genoeg slechte wetten aangenomen dus dat kan nooit het argument zijn. En volgens mij hebben we daar dus de Eerste kamer nog voor.

Ik ben sowieso wel klaar met deze vrouw. Ze trekt het VVD-populisme naar een heel nieuw niveau. Man, man, man. Ik heb haar werkelijk nog niets zien doen wat niet is gemotiveerd door marketing motieven.

[ Voor 18% gewijzigd door D-e-n op 13-12-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Er is in dit verhaal geen goede keuze. Het enige wat echt zou helpen is als ze niet meer kwamen. Maar raadt eens, dat gebeurt niet. Het gaat pijn doen, maar er moet iets gebeuren. Ter Apel weet ook dat ze niet volgende week van het probleem verlost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
asing schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:21:
[...]

Er is in dit verhaal geen goede keuze. Het enige wat echt zou helpen is als ze niet meer kwamen. Maar raadt eens, dat gebeurt niet. Het gaat pijn doen, maar er moet iets gebeuren. Ter Apel weet ook dat ze niet volgende week van het probleem verlost zijn.
Je gaat ze ook niet tegen houden. Nederland heeft al een van de strengste procedures binnen de eu regels(Denemarken heeft bij toetreding een uitzondering bedwongen op de immigratie)
En nog komen ze. Problemen in ter Apel ontstaan vooral omdat er nog mensen zitten die allang door gestuurd of terug gestuurd zouden moeten zijn. Maar de ind heeft door bezuinigen gewoon te weinig mensen. En kan ze nu niet meer aantrekken door de huidige markt.
Wat dat betreft is een 2de en misschien 3de aanmeldcentrum wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

HEY_DUDE schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:51:
[...]

Dit noemen we een mes in de rug van de staats secretaris voor eigen politiek gewin. Kans dat dit afgestemd is is niet zo groot.
Precies dit. En er straks geen actieve herinnering meer van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vrietje schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:27:
[...]

Je gaat ze ook niet tegen houden. Nederland heeft al een van de strengste procedures binnen de eu regels(Denemarken heeft bij toetreding een uitzondering bedwongen op de immigratie)
En nog komen ze. Problemen in ter Apel ontstaan vooral omdat er nog mensen zitten die allang door gestuurd of terug gestuurd zouden moeten zijn. Maar de ind heeft door bezuinigen gewoon te weinig mensen. En kan ze nu niet meer aantrekken door de huidige markt.
Wat dat betreft is een 2de en misschien 3de aanmeldcentrum wel nodig.
Hoewel tekort aan personeel bij IND één onderdeel is van het probleem, is het zeker niet het enige. Want waarheen wil je ze doorsturen? Naar opvangcentra. Die vol zitten. Want vanuit daar kan niemand door, omdat er geen woningen beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:21
HEY_DUDE schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:51:
[...]

Het is maar wat je afstemmen noemt. Gewoon ondertekend door de vier partijen, dus het is zeker geen spontane ingeving.

Valt me vooral tegen van NSC. Die kan heel dat rechtsstatelijke riedeltje ergens steken waar de zon niet schijnt, dat boeit dus helemaal niets.

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 13-12-2023 20:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
Zelfs dat is wat genuanceerder. De werkgelegenheid in Ter Apel is lange tijd niet vanzelfsprekend geweest, en tien jaar geleden stond ook de gevangenis in het dorp op de lijst om gesloten te worden. De gemeente Ter Apel is lange tijd erg actief geweest om het opvangcentrum als werkgever te behouden.

Verder denk ik dat het voor de asielzoekers beter is om de opvang in grote steden te doen. Zeker voor jonge mensen valt daar een stuk meer te beleven, en steden zijn meestal beter voorbereid op omgaan met overlast of kleine criminaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Maar dat is niet de enige groep en de enige reden waarom mensen hebben gestemd. De gemeentes hebben geen ruimte, en door ze met dwang die kant op te drukken druk je andere (tweederangs-) burgers nog verder en nog meer weg van een bestaan in dit land. En dat is ook een groep en een reden die heeft gestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Er is een kans dat de provincie Groningen Ter Apel dichtgooit en dan is het een direct probleem voor de rest van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

brothermaynard schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:18:
[...]

Ja en nee. De voornaamste eis is dat hij de situatie beter maakt.
Net als bij software kun je voor een hotfix andere (lagere) eisen stellen om daarmee de juiste mensen uit de brandblusmodus te halen en ze vrij te spelen voor een duurzamere fix.
Als de nieuwe coalitie een feit is betwijfel ik of deze wet een lang leven beschoren is (hetzij met nuance en verbetering, hetzij met koud afschaffen om het probleem vooral actueel en in stand te houden), dus daar hoeft men ook niet bang voor te zijn. Kunnen ze meteen dadendrang laten zien en kleur bekennen.
"Perfect is the enemy of done".

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Dat zou best kunnen nu Wilders de grootste is. Sluit je hem uit, dan geef je hem alle ruimte om daar volop van te profiteren door de slachtofferrol aan te nemen en vanuit de oppositie te blijven roepen waardoor hij bij de volgende verkiezingen eventueel nog groter kan worden. Neem je hem op in het kabinet, dan maak je hem salonfähig waardoor de kiezers die voorheen niet op hem stemden omdat hij toch niet mee kon doen, (weer) op hem stemmen. En ik ga er van uit dat bij een volgende formatie zijn stokpaardjes weer op tafel komen. Hij heeft immers aangegeven die plannen in de ijskast te zetten, niet dat hij er afstand van deed. Sterker nog, hij gaf aan dat die plannen in het DNA van de partij zaten, dus it stands to reason dat hij daar op een gegeven moment wat van gerealiseerd wil zien. Zo loop je het risico de eerste stapjes op een zeer ongewenst pad te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
Ik heb het een beetje te doen met Eerdmans. De man kondigde een motie van dezelfde strekking aan, komt de VVD het gras voor zijn voeten wegmaaien, zonder met hem te overleggen. Hij wordt helemaal niet serieus genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Iedereen kan weer gaan zitten, Dilan heeft de motie aangehouden. Er wordt vandaag niet gestemd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
eric.1 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:04:
Valt me vooral tegen van NSC. Die kan heel dat rechtsstatelijke riedeltje ergens steken waar de zon niet schijnt, dat boeit dus helemaal niets.
En dan te bedenken dat hier de handtekening onder staat van iemand die eerder dit jaar in zijn Thorbeckelezing nog fulmineerde over hoe de regering door het parlement aangenomen wetten niet in werking liet treden [1]. En nu steunt hij een motie die het kabinet oproept precies dat te doen. Verrassend is dat overigens niet: eerder dit jaar steunde hij ook een motie om het moeilijker te maken voor burgers om overheidsbeleid aan te vechten [2]. En dit komt dan van iemand die heel graag een constitutioneel hof wil.

1:
Er is nog een punt waarop de huidige bestuurlijke praktijk afwijkt van de theorie van Thorbecke. Wanneer een wet is aangenomen door de Tweede Kamer, de Eerste Kamer en ondertekend is door de Koning en de minister, t reedt de wet in werking. Althans, dat denkt u. Het is u vast opgevallen dat de omgevingswet al in 2015 en 2016 is goedgekeurd door de Kamers en gepubliceerd in het staatsblad. Daarna werd de invoering van de wet iedere keer uitgesteld: pas recent in maart 2023 heeft de regering besloten dat de wet op 1 januari 2024, 7,5 jaar na stemming in de Eerste Kamer in werking treedt.
2:
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de rechter extra eisen gaat stellen aan belangenorganisaties die rechtszaken beginnen tegen de staat. Aanleiding zijn de verschillende rechtszaken tegen het kabinet over het klimaat- en stikstofbeleid. [...] De motie van de SGP werd mede ingediend door BBB en JA21. Ook de PVV, FvD, Groep Van Haga en Kamerlid Omtzigt waren voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

D-e-n schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:20:

Ik ben sowieso wel klaar met deze vrouw. Ze trekt het VVD-populisme naar een heel nieuw niveau. Man, man, man. Ik heb haar werkelijk nog niets zien doen wat niet is gemotiveerd door marketing motieven.
Tja, ik had weinig anders van haar verwacht eerlijk gezegd, ze is altijd al een populismekanon geweest, is nooti veel zinnigs uitgekomen.

Maarja, zoals al vaker gezegd hier: De media doet er niks mee, of tegen. Die beloont dit soort getoeter uiteindelijk alleen maar. Zelfs al zou ze nu afzwaaien, komt er echt niks beters voor in de plaats.

Over politieke figuren gesproken: ik ben erg benieuwd of de nieuwe lijder ( :P ) van de SP het tij kan keren voor de partij. Veer slechter dan hoe het was kan het niet gaan denk ik.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Delerium schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:19:
[...]

Er is een kans dat de provincie Groningen Ter Apel dichtgooit en dan is het een direct probleem voor de rest van Nederland.
Ware het niet dat de vluchtelingen al onderweg naar of in Ter Apel zijn. Nog steeds een probleem voor Ter Apel dus.

Ik ben in theorie niet voor de spreidingswet overigens. Maar we hebben de afgelopen tijd collectief laten zien niet zonder te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
NMH schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:46:
[...]

En dan te bedenken dat hier de handtekening onder staat van iemand die eerder dit jaar in zijn Thorbeckelezing nog fulmineerde over hoe de regering door het parlement aangenomen wetten niet in werking liet treden [1]. En nu steunt hij een motie die het kabinet oproept precies dat te doen. Verrassend is dat overigens niet: eerder dit jaar steunde hij ook een motie om het moeilijker te maken voor burgers om overheidsbeleid aan te vechten [2]. En dit komt dan van iemand die heel graag een constitutioneel hof wil.

1:

[...]

2:

[...]
Omtzigt heeft altijd al een opportunistisch trekje gehad. Daar past dit wel bij.

Ik snap jouw verwijt over aangenomen wetten niet helemaal. Deze wet is nog niet door de Eerste Kamer. De Tweede Kamer doet alleen een oproep deze wet nog niet te behandelen. Kan je een hoop van vinden, maar dat is volgens mij sowieso van een andere orde dan aangenomen wetten niet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
Sissors schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:03:
[...]

Hoewel tekort aan personeel bij IND één onderdeel is van het probleem, is het zeker niet het enige. Want waarheen wil je ze doorsturen? Naar opvangcentra. Die vol zitten. Want vanuit daar kan niemand door, omdat er geen woningen beschikbaar zijn.
Dat is dus wat de spreidingswet ook moet gaan regelen overigens.

Zat ik net te lezen. Het is lang niet alleen een wet die gemeente dwingt om opvang op zich te nemen.

https://www.rijksoverheid...oekers%20over%20gemeenten.

Daarnaast eens dat opvang in de steden, best wel eens beter kan zijn.
Maar het is net als bij de gehandicapten vroeger en andere “ongewenste” des te verder van de stad, kunnen we doen alsof ze er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:43
Vrietje schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:05:
Daarnaast eens dat opvang in de steden, best wel eens beter kan zijn.
Maar het is net als bij de gehandicapten vroeger en andere “ongewenste” des te verder van de stad, kunnen we doen alsof ze er niet zijn.
Handhaving en voorzieningen zijn in de grote steden veel beter geregeld. Het is echt een no-brainer. Nu worden er honderden vluchtelingen gedumpt in kleine dorpjes en de bewoners zelf hebben er geen enkele inbreng in. De handhaving mogen de bewoners zelf doen.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Het wordt toch wel steeds duidelijker dat Omtzigt nog gewoon een wat populistische, rechtse conservatieve politicus is. Tijdens zijn werk voor de toeslagenaffaire leek dat te zijn veranderd, maar dat blijkt nu toch echt niet het geval te zijn.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adlermann
  • Nu online
pingkiller schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:20:
Het wordt toch wel steeds duidelijker dat Omtzigt nog gewoon een wat populistische, rechtse conservatieve politicus is. Tijdens zijn werk voor de toeslagenaffaire leek dat te zijn veranderd, maar dat blijkt nu toch echt niet het geval te zijn.
Hij is rechts conservatief, maar dat was toch al wel duidelijk. Populistisch wordt hier te snel gebruikt, sorry. Maar er is niks mis met conservatief. Een groot deel van het land is conservatief. En ja, wij conservatieven kiezen ook onze politici he.

De waarden van een land zijn emergente waarden, dus alles op een hoop gooien en daar komt dan iets uit (simpel gezegd). Ik weet dat progressieve mensen daar niet mee eens zijn, maar toch zul je die wereld moeten accepteren. Ik ben positief verrast door Pieter Omtzigt in deze debatten. Heel constructief op rechts, maar wel de regels goed in de gaten houden.

Ik ben niet ontevreden met de huidige samenstelling van de kamer tot nu toe. Alleen Wilders had kleiner gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
Koenoe schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:20:
[...]

Handhaving en voorzieningen zijn in de grote steden veel beter geregeld. Het is echt een no-brainer. Nu worden er honderden vluchtelingen gedumpt in kleine dorpjes en de bewoners zelf hebben er geen enkele inbreng in. De handhaving mogen de bewoners zelf doen.
Ja al betekend in de grote stad niet perse dat ze daar werkelijk komen te zitten.
Kijk hier bij Tilburg die willen een zogenaamd “polenhotel” van 400 man op een industrieterrein neer zetten. Wat dichter bij de kleinste kern (2000 inwoners )van de buurgemeente ligt dan de dichtstbijzijnde woonwijk van Tilburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Vrietje schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:24:
[...]

Ja al betekend in de grote stad niet perse dat ze daar werkelijk komen te zitten.
Kijk hier bij Tilburg die willen een zogenaamd “polenhotel” van 400 man op een industrieterrein neer zetten. Wat dichter bij de kleinste kern (2000 inwoners )van de buurgemeente ligt dan de dichtstbijzijnde woonwijk van Tilburg
Dat is dus echt 700 meter vanaf mijn huis. Dat dorp, Riek, heeft nu al overlast van criminaliteit. Laatste tijd met name arbeidsmigranten die vergeten af te rekenen.
Supermarktje heeft daardoor een beveiliger in de armen moeten nemen.

Saillant detail is dat de persoon die zich het sterkste verzet in de gemeenteraad van het dorp zelf wat vastgoed heeft in dat dorp. En dat vastgoed verhuurt aan een uitzendbureau voor arbeidsmigranten.

En uit onderzoeken is gebleken dat een aantal van die lui voor de overlast zorgen en zich schuldig hebben gemaakt aan diefstal. 8)7

@Vrietje ook Goirle hier. @Surfplas :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:30
Ik weet niet meer wat ik hier van moet denken. Wat denken VVD c.s. te bereiken met uitstel van de spreidingswet? Wat is het alternatief? Gecontroleerd uit laten branden?

Dit begint Tory/GOP-achtige properties aan te nemen, eigen belang boven maatschappelijk belang. Ik ben sprakeloos dat we zo snel, zo diep vallen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Joris748 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:08:
Ik weet niet meer wat ik hier van moet denken. Wat denken VVD c.s. te bereiken met uitstel van de spreidingswet? Wat is het alternatief? Gecontroleerd uit laten branden?

Dit begint Tory/GOP-achtige properties aan te nemen, eigen belang boven maatschappelijk belang. Ik ben sprakeloos dat we zo snel, zo diep vallen.
Nouja, het gedoe rond asielzoekers speelt natuurlijk al jaren, het gaat nu alleen wat meer in een stroomversnelling.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Joris748 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:08:

Zie het een beetje als de menukaart in een restaurant. Tot je de serveerster/ober je keuze hebt laten weten kan je nog van alles. Terwijl deze nog aan tafel staat kan je je keuze ook nog wel gewijzigd krijgen maar zodra de bestelling is gedaan zit je eraan vast.

Dit is het equivalent van roepen dat je je keuze nog niet gemaakt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
RobinHood schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:12:
[...]

Nouja, het gedoe rond asielzoekers speelt natuurlijk al jaren, het gaat nu alleen wat meer in een stroomversnelling.
Nou ja. In principe gebeurt er nu juist niets. De opvang loopt dus enkel nog meer vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 21:39
*knip* offtopic

[ Voor 99% gewijzigd door polthemol op 14-12-2023 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
*knip* offtopic

[ Voor 100% gewijzigd door polthemol op 14-12-2023 08:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:15

FunkyTrip

Funky vidi vici!

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:12:
Verder denk ik dat het voor de asielzoekers beter is om de opvang in grote steden te doen. Zeker voor jonge mensen valt daar een stuk meer te beleven, en steden zijn meestal beter voorbereid op omgaan met overlast of kleine criminaliteit.
Juist niet, in steden kunnen ze opgaan in de massa. De overlast wordt dan over 10 AH's verspreid ipv over 1. Er moet gewoon harder opgetreden worden. Criminelen stop je in NL in de gevangenis. Asielzoekende criminelen kun je ook in een gesloten instelling houden.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Ik dacht vanochtend even een stukje debat te kijken om te zien hoe het staat met de verkenning.
Uiteindelijk van 10.00 tot 20.00 voor de TV gezeten. Jammer dat ik geen popcorn had.

Was interessant, verhelderen, soms tenenkrommend en best vermakelijk. Door sommige fracties positief verrast en bij andere negatief.

Het hele idee lijkt nu te zijn een minderheidscoalitie van 3 partijen met de VVD als gedoger. Omtzigt maakte echter de opmerking dat hij zeker niet in een minderheidskabinet zonder de VVD gaat zitten (snap ik met al die onervaren mensen van de BBB en zijn eigen partij en ook bij de PVV zijn er veel nieuwe onervaren mensen).

Hij wil een extraparlementair kabinet (geen regeer akkoord maar een programma waar meerdere partijen over meepraten), geen idee hoe dat zou gaan werken maar door die opmerking geloof ik er niet meer zo in dat er een minderheidskabinet komt.

Dan blijft er niet veel over en krijgt Omtzigt misschien zijn zin met een extraparlementair kabinet. Ik kan alleen niet geloven dat Wilders dan Minister President wordt. Dan moet je kunnen verbinden en continue coalities kunnen vormen en dat kan hij niet. Dit tenminste als ik goed begrijp wat bedoelt wordt met een extraparlementair kabinet.

Ik heb sterk gevoel dat de PVV, VVD, NSC en BBB dat gaan afspreken en dat er een "neutrale" minister president komt. Het zou mij niet verbazen als Ronald Plasterk dan zelf MP wordt. Ik ben een poosje uit de NL politiek geweest dus geen idee of dit ergens op slaat.

(of de blunder van Yesilgöz wordt haar zo aangerekend dat het einde verhaal voor haar is en zijn/haar vervanger heeft zoals het gros van de VVD leden wil geen moeite heeft met in een kabinet stappen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[Roland] schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:47:
Ik dacht vanochtend even een stukje debat te kijken om te zien hoe het staat met de verkenning.
Uiteindelijk van 10.00 tot 20.00 voor de TV gezeten. Jammer dat ik geen popcorn had.

Was interessant, verhelderen, soms tenenkrommend en best vermakelijk. Door sommige fracties positief verrast en bij andere negatief.

Het hele idee lijkt nu te zijn een minderheidscoalitie van 3 partijen met de VVD als gedoger. Omtzigt maakte echter de opmerking dat hij zeker niet in een minderheidskabinet zonder de VVD gaat zitten (snap ik met al die onervaren mensen van de BBB en zijn eigen partij en ook bij de PVV zijn er veel nieuwe onervaren mensen).

Hij wil een extraparlementair kabinet (geen regeer akkoord maar een programma waar meerdere partijen over meepraten), geen idee hoe dat zou gaan werken maar door die opmerking geloof ik er niet meer zo in dat er een minderheidskabinet komt.

Dan blijft er niet veel over en krijgt Omtzigt misschien zijn zin met een extraparlementair kabinet. Ik kan alleen niet geloven dat Wilders dan Minister President wordt. Dan moet je kunnen verbinden en continue coalities kunnen vormen en dat kan hij niet. Dit tenminste als ik goed begrijp wat bedoelt wordt met een extraparlementair kabinet.

Ik heb sterk gevoel dat de PVV, VVD, NSC en BBB dat gaan afspreken en dat er een "neutrale" minister president komt. Het zou mij niet verbazen als Ronald Plasterk dan zelf MP wordt. Ik ben een poosje uit de NL politiek geweest dus geen idee of dit ergens op slaat.

(of de blunder van Yesilgöz wordt haar zo aangerekend dat het einde verhaal voor haar is en zijn/haar vervanger heeft zoals het gros van de VVD leden wil geen moeite heeft met in een kabinet stappen)
Het voorbeeld hebben we een paar jaar terug al gezien bij de vorming van een college van gedeputeerde staten in Limburg.
Niet toevallig ook met de PVV.
Wikipedia: Politiek in Limburg (Nederland)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:28
pingkiller schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:20:
Ik begrijp ziezo niet waarom Omtzigt zo kritiekloos overal mee wegkomt. Bij de bulgarenfaude stond hij het hardst te roeptoeteren dat er veel strengere controles op de toeslagen moesten komen. Daarmee heeft hij zelf aangejaagd wat later de toeslagenaffaire zou worden, daar heeft hij nooit enig rekenschap voor afgelegd.

In de media wordt hij vrijwel zonder uitzondering een geweldig kamerlid genoemd, grotendeels zonder onderbouwing. Het lijkt wel of er een nationaal taboe is op het kritiek leveren op hem. Gelukkig lijkt dit inmiddels een beetje te keren.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:50
[Roland] schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:47:
Ik kan alleen niet geloven dat Wilders dan Minister President wordt. Dan moet je kunnen verbinden en continue coalities kunnen vormen en dat kan hij niet.
VVD wil wel gedogen mits ze de premier mag leveren.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09 13:45
Ik snap niet goed waarom de partijen van het huidige demissionaire kabinet allemaal voor een parlementaire enquete mbt corona aanpak hebben gestemd. Iemand die mij dat zou kunnen uitleggen?

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:49
jordy89 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:39:
Ik snap niet goed waarom de partijen van het huidige demissionaire kabinet allemaal voor een parlementaire enquete mbt corona aanpak hebben gestemd. Iemand die mij dat zou kunnen uitleggen?
Wat is er mis met een parlementaire enquete? Het is toch juist goed om een retrospectieve geven over de aanpak van corona ter lering voor als het weer gebeurt? Er zijn in mijn ogen behoorlijk wat fouten gemaakt waar lering uit getrokken kan worden.

• martwoutnl
Morty schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:28:
[...]

Ik begrijp ziezo niet waarom Omtzigt zo kritiekloos overal mee wegkomt. Bij de bulgarenfaude stond hij het hardst te roeptoeteren dat er veel strengere controles op de toeslagen moesten komen. Daarmee heeft hij zelf aangejaagd wat later de toeslagenaffaire zou worden, daar heeft hij nooit enig rekenschap voor afgelegd.
En de rest van de kamer van toen dan? 1 kamerlid kan niet voor andere wetten zorgen. Er zijn heel veel schijven die de toeslagenaffaire hebben veroorzaakt. Je kan niet 1 persoon specifiek de schuld geven. Renske Leijten zat toen ook al in de 2e kamer. Dan zou zijn ook excuses moeten gaan aanbieden net als alle kamerleden van toen.

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

@spijkerhoofd
Is er bij de ICT commissie nog wat zinvols met de constateringen gedaan? Het meeste wat daar langs kwam -heb het destijds op de voet gevolgd- hoor ik nu ook nog aan de lopende band langskomen.

★ What does that mean? ★

• spijkerhoofd
MrMonkE schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:52:
@spijkerhoofd
Is er bij de ICT commissie nog wat zinvols met de constateringen gedaan? Het meeste wat daar langs kwam -heb het destijds op de voet gevolgd- hoor ik nu ook nog aan de lopende band langskomen.
Wat heeft ICT met Corona te maken? Waar doelt u op als ik mag vragen?

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

spijkerhoofd schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:07:
[...]

Wat heeft ICT met Corona te maken? Waar doelt u op als ik mag vragen?
Parlementaire commissie ICT onder leiding van Ton Elias

Wikipedia: Parlementair onderzoek ICT-projecten bij de overheid

Ik wilde zeggen; Doen ze er ook iets mee met al die bevindingen want in de ICT gaat het nog steeds keihard mis bij de overheid ondanks de inspanningen van deze commissie en ik heb het idee dat anders dan het minder erger naar de buitenwacht te laten lijken er weinig gebeurd is dat zoden aan de dijk heeft gezet op het ICT vlak.

[ Voor 28% gewijzigd door MrMonkE op 14-12-2023 09:14 ]

★ What does that mean? ★

• D-e-n
martwoutnl schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:51:
[...]

Renske Leijten zat toen ook al in de 2e kamer. Dan zou zijn ook excuses moeten gaan aanbieden net als alle kamerleden van toen.
Maar ik vermoed dat zij niet stond te roeptoeteren over die Bulgatenfraude

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
FunkyTrip schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:41:
Juist niet, in steden kunnen ze opgaan in de massa. De overlast wordt dan over 10 AH's verspreid ipv over 1. Er moet gewoon harder opgetreden worden. Criminelen stop je in NL in de gevangenis. Asielzoekende criminelen kun je ook in een gesloten instelling houden.
Zoiets als deze instelling?

• [Roland]
  • Niet online
Gluten Parody schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:41:
[...]

VVD wil wel gedogen mits ze de premier mag leveren.
Maar dan wil Omtzigt niet mee doen. Als hij dat vasthoudt gaat dit dus niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
D-e-n schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:31:
[...]

Maar ik vermoed dat zij niet stond te roeptoeteren over die Bulgatenfraude
Dan nog moeten minimaal 75 kamerleden voor iets stemmen. M.i. mag de 2e kamer wel excuses aanbieden voor hun rol toen. Maar om net te doen alsof alles door maar 1 man kwam, vind ik de kort door bocht.

• martwoutnl
[...]

Als de motie wordt aangenomen dan grote kans dat er partijen uit het kabinet stappen.
Of Yesilgoz wordt gedwongen op te stappen als minister van justitie. Feitelijk zit ze nu met 2 petten op. Aan de ene kant is ze de politieke baas van hem als minister van justitie en aan de andere kant haalt ze hem onderuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
martwoutnl schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:43:
[...]

Maar om net te doen alsof alles door maar 1 man kwam, vind ik de kort door bocht.
Volgens mij was dat ook niet de suggestie die gewekt werd. Er werd enkel gesuggereerd dat Omtzigt ook geen brandschoon verleden heeft, net als veel andere kamerleden.

Edit
Wat voor hem (en waarschijnlijk nog meer voor Leijten) spreekt is dat in de toeslagenaffaire wel voor de mensen opkwam. Net zo goed als het voor Asscher spreekt dat hij toegaf fouten te hebben gemaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door D-e-n op 14-12-2023 09:51 ]

• martwoutnl
Vrietje schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:27:
[...]

Je gaat ze ook niet tegen houden. Nederland heeft al een van de strengste procedures binnen de eu regels
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Nederland qua nareisbeleid juist gunstiger is dan andere landen. Als ik het goed heb omdat ze de procedure al mogen starten voordat hun eigen vergunning rond is.

• martwoutnl
D-e-n schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:48:
[...]

Volgens mij was dat ook niet de suggestie die gewekt werd. Er werd enkel gesuggereerd dat Omtzigt ook geen brandschoon verleden heeft, net als veel andere kamerleden
Met die woordkeuze ben ik het volledig eens.

• spijkerhoofd
MrMonkE schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:11:
[...]

Parlementaire commissie ICT onder leiding van Ton Elias

Wikipedia: Parlementair onderzoek ICT-projecten bij de overheid

Ik wilde zeggen; Doen ze er ook iets mee met al die bevindingen want in de ICT gaat het nog steeds keihard mis bij de overheid ondanks de inspanningen van deze commissie en ik heb het idee dat anders dan het minder erger naar de buitenwacht te laten lijken er weinig gebeurd is dat zoden aan de dijk heeft gezet op het ICT vlak.
Ik denk dat het twee verschillende situaties zijn, met ook dik 10 jaar tussen de twee enquetes. Het zou verstandig zijn als ze er wel wat mee doen, ook omdat er veel fouten gemaakt zijn in die tijd. Ja alles was toen nieuwe, maar dat excuus kunnen ze niet meer gebruiken bij een volgende keer.
Pagina: 1 ... 10 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hou de discussie hier s.v.p. on-topic en inhoudelijk!

Verder gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon