Ik ben naar een katholieke basis- en middelbare school geweest. Heel andere beleving. Ja, we hebben op de basisschool de Eerste Communie en Vormsel gedaan. De pastoor vroeg zelfs wie er in god geloofde. Dat 90% zijn vinger omlaag deed was geen probleem en er werd ook geen discussie gestart of er tegenin gegaan. Denk dat het Katholicisme in Nederland veel meer cultuur is. En misschien zelfs wel extra in de regio waar ik vandaan kom, omdat het daar een eiland tussen allerlei protestante gemeentes was.Adlermann schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:25:
[...]Ik heb een hele persoonlijke vendetta met artikel 23, van mij mag die hele bepaling weg hoor. Indoctrinatie van geloof hoort w.mb.t. niet op scholen thuis. Ik ben naar een gereformeerde basisschool, middelbare school en roc geweest. Dat heeft m'n traject richting het atheïsme redelijk vertraagd.
Religie doe je thuis en in je religieuze instituut, maar niet in openbare instanties van de overheid en ook niet op scholen.
Desalniettemin snap ik wat je zegt. Als puntje bij paaltje komt, is een school die zich laat leiden door een religie met absolute waarheid, iets dat niet per se goed is voor het democratische gehalte van een land. Als je de SGP de macht zou geven om te doen wat ze willen, word je daar zeker niet blij van.