Ik vrees dat we snel afglijden naar het nivo van de UK en VS als we een kabinet krijgen zoals het nu in de pijplijn zit, zelfs de VVD doet mee aan de race naar the bottom....
U noemt het een race naar the bottom, ik noem het real-politik (uiteraard binnen de lijntjes van de rechtstaat)HvdBent schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:26:
Ik vrees dat we snel afglijden naar het nivo van de UK en VS als we een kabinet krijgen zoals het nu in de pijplijn zit, zelfs de VVD doet mee aan de race naar the bottom....
Zonder enige vorm van ethiek in overweging te nemen, dan krijg je dus een kil harteloos beleid zoals de VVD al vaker heeft laten zien de afgelopen jaren. Het is een keuze, niet de mijne en gelukkig niet die van veel mensen.derhenno schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:36:
[...]
U noemt het een race naar the bottom, ik noem het real-politik (uiteraard binnen de lijntjes van de rechtstaat)
Zonder ideologie, politiek filosofische overwegingen of ethiek mag real-politik dichtbij de bodem gekwalificeerd worden.derhenno schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:36:
[...]
U noemt het een race naar the bottom, ik noem het real-politik (uiteraard binnen de lijntjes van de rechtstaat)
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
In het algemeen: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Had men het niet jaren laten liggen op verschillende dossiers hadden we niet in de huidige situatie gezeten. Mea Culpa is een vies woord geworden in het Haagse. Er moet zo stevig mogelijk (wederom, uiteraard en vanzelfsprekend binnen de kaders) worden doorgepakt.Homeland schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:39:
[...]
Zonder enige vorm van ethiek in overweging te nemen, dan krijg je dus een kil harteloos beleid zoals de VVD al vaker heeft laten zien de afgelopen jaren. Het is een keuze, niet de mijne en gelukkig niet die van veel mensen.
Gedogen houdt in dat ze niet in het kabinet stappen.Gluten Parody schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:41:
[...]
VVD wil wel gedogen mits ze de premier mag leveren.
Dat is m.i. onverenigbaar met het wel leveren van een premier. Zeker als je met bewindslieden wordt geconfronteerd waar je geen 'controle' over hebt.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat dit de doelstelling is.
Zachte heelmeesters dus alle gemeenten moeten gewoon hun fair share nemen, en niet wel in het oosten en niet in het gooi bijvoorbeeld. Daarmee voorkom je ook grote groepen, en krijg je meer mogelijkheden om samen met vrijwilligers de asielzoekers die er al zijn en een verblijfsvergunning hebben fatsoenlijk op te nemen in de maatschappij. Grenzen dicht wat velen willen (en verstaan onder harde heelmeesters) kan gewoonweg niet binnen de EU/internationale rechtsgang waar we deel van uitmaken. En struisvogelpolitiek van alles dichtzetten werkt alleen in Japan, en wellicht Australië... En die landen hebben geen goede reputatie op dat vlakderhenno schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:46:
[...]
In het algemeen: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Had men het niet jaren laten liggen op verschillende dossiers hadden we niet in de huidige situatie gezeten. Mea Culpa is een vies woord geworden in het Haagse. Er moet zo stevig mogelijk (wederom, uiteraard en vanzelfsprekend binnen de kaders) worden doorgepakt.
@HvdBent Artikel is een jaar oud, maar de situatie is niet echt veranderd. Een meerderheid van de gemeenten doet geen flikker.
https://www.rtlnieuws.nl/...ang-gemeenten-asielcrisis.
A'dam PVOutput
Dus is die spreidingswet echt noodzakelijk, of de VVD nu goede sier wil maken met het verergeren van het probleem rond Ter Apel of niet....Dat bedoel ik met de race naar the bottom, de VVD laat zich van een zeer niet VVD kant zien zo.ericplan schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:15:
@HvdBent Artikel is een jaar oud, maar de situatie is niet echt veranderd. Een meerderheid van de gemeenten doet geen flikker.
Een prachtig stukje marketing voor de bühne, die motie van gisteren.
Kijk ons eens stoer zijn, we willen er nu al iets aan gaan doen!
En er dan maar aan voorbij gaan dat dat al veel eerder had gekund.. Ik heb bijna het hele debat gevolgd gisteren maar mevrouw Yeşilgöz was wel een ergernis zeg.
Tikje off topic maar ik ben op kantoor vandaag, en ik hoor net een paar collega's die rechts hebben gestemd omdat GL-PvdA het minimumloon naar 16 euro wil brengen. Dat vinden ze oneerlijk, want ons bedrijf (en dat doen er wel meer) verhoogd de lonen in de functies daarboven niet automatisch mee. En daarom is links slecht.. daar klapperden mijn oren toch wel een beetje van, als dat het niveau is...
Kijk ons eens stoer zijn, we willen er nu al iets aan gaan doen!
En er dan maar aan voorbij gaan dat dat al veel eerder had gekund.. Ik heb bijna het hele debat gevolgd gisteren maar mevrouw Yeşilgöz was wel een ergernis zeg.
Tikje off topic maar ik ben op kantoor vandaag, en ik hoor net een paar collega's die rechts hebben gestemd omdat GL-PvdA het minimumloon naar 16 euro wil brengen. Dat vinden ze oneerlijk, want ons bedrijf (en dat doen er wel meer) verhoogd de lonen in de functies daarboven niet automatisch mee. En daarom is links slecht.. daar klapperden mijn oren toch wel een beetje van, als dat het niveau is...

Nu zullen ze dat ongetwijfeld wat simpel hebben verwoord, maar op zich is kritiek op het verhogen van het minimumloon naar 16 Euro de uur niet ongepast. Het heeft directe en indirecte gevolgen die niet allen positief uitpakken. En ja, dat plan om het minimumloon verder te verhogen leunt op de aanname dat de lonen daarboven ook stijgen. Maar dat is niet zoals het werkt.cmndr_adama schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:28:
En als dan de grootste partij mid-links hier voor is, dan is het niet heel gek dat je rechtser uitkomt indien je hier erg op tegen bent.
En de aanname dat dit geen inflatie aanwakkert. Op micro of macro niveau.eric.1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:43:
[...]
En ja, dat plan om het minimumloon verder te verhogen leunt op de aanname dat de lonen daarboven ook stijgen. Maar dat is niet zoals het werkt.
Ik baseer mijn stem nooit op 1 standpunt van een partij. Hoe we het doen maakt niet uit (ook rechts wil iets met bestaanszekerheid al blijven ze vaag over wat dan en waar het geld vandaan moet komen) maar de minima moeten er op vooruit, en als dat betekent dat ik iets meer belasting moet betalen dan is dat maar zo.
Bestaansrecht zou je ook prima kunnen bevorderen door te kijken naar de uitgavenkant. En dat zal de inflatie ook lager houden.MikeyMan schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:47:
[...]
En de aanname dat dit geen inflatie aanwakkert. Op micro of macro niveau.
De belastingen op energie zijn nog steeds schrikbarend hoog, je zou daar beter naar kunnen kijken en voro een basis hoeveelheid (lastig) gewoon de belasting omlaag halen. Ga dingen zoals vliegen/kersosine maar belasten. Maar mensen moeten gewoon hun huisje fatsoenlijk betaalbaar kunnen verwarmen tussen de 18-21 graden. Naar eigen inzicht en comfort. En dan geen lul-verhalen over dat het lichaam zich wel aanpast.
Dit is gewoon een vrije keuze w.m.b. Als je de hele dag buiten in de kou op je knietjes hebt zitten werken dan heb je recht op een warm comfortabel huis.
Hetzelfde met de zorg, ik hoef geen systeemverandering (dat is namelijk altijd risicovol!!!), maar je kan prima de premies wat meer inkomensafhankelijk maken (er zit al een inkomensafhankelijk component in, die kan iets omhoog). Dan zal zowel de werkgever als de werknemer meer betalen (zo werkt dat stukje namelijk gewoon).
En dan kan het eigen risico ook wel weg (maar dan moet je accepteren dat de zorg wel duurder gaat worden). En dat compenseer je maar weer met de hogere inkomens-afhankelijke component.
Maar ik heb 0 problemen dat veel uitvoeringszaken bij bedrijven liggen; de verzekeraars kunnen dit. Dit is hun core business, dit zijn hun capabilities. En bedrijven zullen altijd zoeken naar hoe bepaalde dingen toch efficienter kunnen. Diezelfde prikkels moet je kunstmatig introduceren bij overheidsinstanties.
Verhoging minimumloon zal een effect hebben door de hele salarisboom binnen een bedrijf. Waardoor dat ook verwerkt wordt in de prijzen van producten en je met het verhoogde minimumloon evenveel kan kopen als ervoor.
Overigens, de overheid kan zelf ook wel even pas op de plaats maken met het eindeloos verzwaren van lasten en het toevoegen van belastingen. Welke belastingen zijn er afgeschaft (zonder relabel zoals BPM)?
Lichte verkeersovertredingen (wet Mulder) voor het tweede jaar op rij +10%. Hierdoor worden verkeersovertredingen duurder dan geweldsdelicten en geeft ook steeds vaker betaalproblemen.
Waterbedrijf: +10% tarief, +18% vastrecht
Waterschap: +3.5 tot +30% in tariefcomponenten
Energie: Ook ca. +7%
/f/image/Vcaa9skCItBQ6xhWnvHe5XPK.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting
Dus dat minimumloon zal netto weinig uitmaken.
Overigens, de overheid kan zelf ook wel even pas op de plaats maken met het eindeloos verzwaren van lasten en het toevoegen van belastingen. Welke belastingen zijn er afgeschaft (zonder relabel zoals BPM)?
Lichte verkeersovertredingen (wet Mulder) voor het tweede jaar op rij +10%. Hierdoor worden verkeersovertredingen duurder dan geweldsdelicten en geeft ook steeds vaker betaalproblemen.
/f/image/Vcaa9skCItBQ6xhWnvHe5XPK.png?f=fotoalbum_large)
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Tja dat waterschappen en waterbedrijven duurder worden is onvermijdelijk met ons verbruik, en de klimaatverandering. Als we Wilders laten stoppen met geld weggooien voor 0,0000... procent temperatuurstijging zoals hij het verwoord gaan de tarieven maal 3 binnen afzienbare tijd....Señor Sjon schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:09:
Verhoging minimumloon zal een effect hebben door de hele salarisboom binnen een bedrijf. Waardoor dat ook verwerkt wordt in de prijzen van producten en je met het verhoogde minimumloon evenveel kan kopen als ervoor.
[Afbeelding]
Mijn oude chef is inmiddels directeur vitens, en ik zie hem regelmatig presentaties over waterproblemen tegen dovemansoren houden, onze nieuwe buren hebben ook weer een zwembad wat maar net in de tuin past.... Dat zou gewoon verboden moeten worden, we hebben een hardstikke mooi zwembad duurzaam gestookt op aardwarmte in de stad....
Welke zaken wil je dan af gaan stoten als de overheid de lasten niet mag verzwaren? Alles kan natuurlijk maar je moet wel keuzes maken.Señor Sjon schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:09:
Ik zie het beoogde rechtse kabinet niet doorpakken. Er is weinig ambitie om op dossiers zoals stikstof door te pakken. Ze lopen juridisch vrij snel klem. Binnen de wettelijke kaders is het niet mogelijk om de asielinstroom echt te laten dalen.derhenno schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:46:
[...]
In het algemeen: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Had men het niet jaren laten liggen op verschillende dossiers hadden we niet in de huidige situatie gezeten. Mea Culpa is een vies woord geworden in het Haagse. Er moet zo stevig mogelijk (wederom, uiteraard en vanzelfsprekend binnen de kaders) worden doorgepakt.
Ik vermoed dat een deel van de Nederlandse kiezers na de aankomende deceptie verder radicaliseert en de rechtsstaat daadwerkelijk in gevaar komt. Een proces dat in vele landen gaande is.
Dat proces is in genoeg landen (o.a. Polen) ook net zo hard weer gestrand. Tot nu toe is er nog geen land compleet afgezakt naar een ondemocratische totalitaire staat. Wanneer het gebeurde (oa. Hongarije) dan was het eerder door corruptie.HEY_DUDE schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:13:
[...]
Ik vermoed dat een deel van de Nederlandse kiezers na de aankomende deceptie verder radicaliseert en de rechtsstaat daadwerkelijk in gevaar komt. Een proces dat in vele landen gaande is.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Kunnen gekozen kamerleden die nog bewindspersoon zijn niet een speciaal verlof met tijdelijke vervanging krijgen voor de duur van de formatie?
Dit is echt een onwenselijke situatie.
En wil je liever door als fractievoorzitter, stop dan als bewindspersoon.
Ik dacht dat er de vorige keer op dit gebied al stappen genomen zouden worden maar blijkbaar kwam dit te snel.
Dit is echt een onwenselijke situatie.
En wil je liever door als fractievoorzitter, stop dan als bewindspersoon.
Ik dacht dat er de vorige keer op dit gebied al stappen genomen zouden worden maar blijkbaar kwam dit te snel.
[ Voor 3% gewijzigd door sambalbaj op 14-12-2023 13:25 ]
Nee, dat heeft een compleet andere oorzaak. De belastingen van bedrijven amper aangepast worden of zelfs verlaagd zijn. Tevens werden er in sommige waterschappen de verantwoordelijkheid van boeren en bedrijven juist verminderd waardoor ze het drinkwater meer zijn gaan verzwaren.HvdBent schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:40:
[...]
Tja dat waterschappen en waterbedrijven duurder worden is onvermijdelijk met ons verbruik, en de klimaatverandering.
Met dank aan de BBB.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Die vanzelfsprekendheid waarmee dat geroepen wordt is vaak de oorzaak dat het uiteindelijk niet zo uitpakt en we als samenleving eerder duurder uit zijn dan goedkoper.Adlermann schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:00:
[...]
En bedrijven zullen altijd zoeken naar hoe bepaalde dingen toch efficienter kunnen. Diezelfde prikkels moet je kunstmatig introduceren bij overheidsinstanties.
Een telefoonfabrikant zal proberen zo goedkoop als mogelijk telefoons te maken. Maar zal tegelijk ook proberen zoveel mogelijk telefoons te verkopen. Maar dat is iets dat je bijvoorbeeld in de zorg juist niet wilt want dan worden de zorguitgaven groter.
Ik zeg niet dat er iets mis is met een parlementaire enquete. Ik vind het bijzonder dat de partijen die het kabinet vormden er zelf voorstander van zijn. Ik denk alleen maar goed om te doen.spijkerhoofd schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:45:
[...]
Wat is er mis met een parlementaire enquete? Het is toch juist goed om een retrospectieve geven over de aanpak van corona ter lering voor als het weer gebeurt? Er zijn in mijn ogen behoorlijk wat fouten gemaakt waar lering uit getrokken kan worden.
zal eerder en- en zijn, de kosten voor het zuiveren van afvalwater (van huizen) lopen ook steeds verder op. En het schoonmaken van drinkwater word ook steeds duurder, dat is bij grondwater lastig te koppelen aan iets of iemand, maar het gevolg van de algemene vervuiling.DevWouter schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:25:
[...]
Nee, dat heeft een compleet andere oorzaak. De belastingen van bedrijven amper aangepast worden of zelfs verlaagd zijn. Tevens werden er in sommige waterschappen de verantwoordelijkheid van boeren en bedrijven juist verminderd waardoor ze het drinkwater meer zijn gaan verzwaren.
Met dank aan de BBB.
Het "consumenten afvalwater" valt in het niks met "bedrijfsmatig afvalwater", zowel in totalen, als in relatieve groei, als in hoe intensief het reinigen is. De verzwaring van de lasten was al ongelijkmatig verdeeld en is met de recente verhoging al ongelijker geworden.HvdBent schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:28:
[...]
zal eerder en- en zijn, de kosten voor het zuiveren van afvalwater (van huizen) lopen ook steeds verder op. En het schoonmaken van drinkwater word ook steeds duurder, dat is bij grondwater lastig te koppelen aan iets of iemand, maar het gevolg van de algemene vervuiling.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Welke belasting is er precies verlaagd?DevWouter schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:25:
[...]
Nee, dat heeft een compleet andere oorzaak. De belastingen van bedrijven amper aangepast worden of zelfs verlaagd zijn.
De tarief voor de eerste schijf van de winstbelasting is verhoogd van 15% naar 19%, terwijl die schijf ook nog eens verlaagd is van 395K naar 200K. Daarboven betaal je 25,8%.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Wat de voorzittersverkiezing betreft: met de oude kamer was een motie van het FvD die stelde dat de kamer voorzitter van de oppositie moet komen. Dat schijnt onder andere mevrouw van der Plas ineens geen probleem meer te vinden. Dus ook als Bosma met zijn PVV in het kabinet zit mag hij voorzitter zijn. "Voortschrijdend inzicht" noemt mevrouw dat maar "hypocrisie" is waarschijnlijk een beter woord want dat had natuurlijk alles met de verkiezing van Bergkamp te maken.
Waterschapsbelasting. Is overigens regionaal, dus niet overal gelijk.alexbl69 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:02:
[...]
Welke belasting is er precies verlaagd?
De tarief voor de eerste schijf van de winstbelasting is verhoogd van 15% naar 19%, terwijl die schijf ook nog eens verlaagd is van 395K naar 200K. Daarboven betaal je 25,8%.
[ Voor 6% gewijzigd door DevWouter op 14-12-2023 14:04 ]
Wellicht zou het beter zijn om de voorzitter te bepalen wanneer een nieuw kabinet is gevormd. Op dit moment natuurlijk nog hoogst onzeker dat PVV in de regering komt. Ze zijn aan het formeren, maar staat nog in de kinderschoenen.D-e-n schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:03:
Wat de voorzittersverkiezing betreft: met de oude kamer was een motie van het FvD die stelde dat de kamer voorzitter van de oppositie moet komen. Dat schijnt onder andere mevrouw van der Plas ineens geen probleem meer te vinden. Dus ook als Bosma met zijn PVV in het kabinet zit mag hij voorzitter zijn. "Voortschrijdend inzicht" noemt mevrouw dat maar "hypocrisie" is waarschijnlijk een beter woord want dat had natuurlijk alles met de verkiezing van Bergkamp te maken.
Ik vind het geen probleem dat de voorzitter van een coalitiepartij komt dus dan is er geen probleem. Dat is ook nooit een probleem geweest. Partijen als de PvdA en CDA hebben jaren en jaren voorzitters geleverd terwijl ze de grootste waren en regeerden.jordy89 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:05:
[...]
Wellicht zou het beter zijn om de voorzitter te bepalen wanneer een nieuw kabinet is gevormd. Op dit moment natuurlijk nog hoogst onzeker dat PVV in de regering komt. Ze zijn aan het formeren, maar staat nog in de kinderschoenen.
Ik vind het wel een probleem als het argument selectief gebruikt wordt
Volgens deze site zijn die tarieven veelal gestegen.DevWouter schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:04:
[...]
Waterschapsbelasting. Is overigens regionaal, dus niet overal gelijk.
Blijven nog bedragen van niks trouwens. 0,012522% van de WOZ waarde. Dat is €125 per 1M WOZ waarde.
alexbl69 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:19:
[...]
Volgens deze site zijn die tarieven veelal gestegen.
offtopic:
Ik kom hier overmorgen op terug. Dit ivm mijn privé situatie en dat ik tijd nodig heb om me weer in te lezen. Ik herinner me nu vooral de conclusie dat er veel “onhandig keuzes” gemaakt werd door bepaalde partijen waardoor de ongelijkheid zou groeien.
Ik kom hier overmorgen op terug. Dit ivm mijn privé situatie en dat ik tijd nodig heb om me weer in te lezen. Ik herinner me nu vooral de conclusie dat er veel “onhandig keuzes” gemaakt werd door bepaalde partijen waardoor de ongelijkheid zou groeien.
Baudet ziet er slecht uit bij het lopende debat. Ik schrok er van. Klaver stelde me ook wat teleur, die een kwinkslag overduidelijk niet kan waarderen.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Als je zelf in het zicht van besturen bent is die nieuwe bestuurscultuur toch wat minder urgent natuurlijktoolkist schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:24:
Lekkere nieuwe bestuurscultuur meneer Omzigt... Eerste kamer onder druk zetten dmv moties...
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Iets van een bron of nieuwsbericht hierover?toolkist schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:24:
Lekkere nieuwe bestuurscultuur meneer Omzigt... Eerste kamer onder druk zetten dmv moties...
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het ene heeft helemaal niets met het andere te maken. De Tweede Kamer is onafhankelijk van het kabinet.jordy89 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:05:
[...]
Wellicht zou het beter zijn om de voorzitter te bepalen wanneer een nieuw kabinet is gevormd. Op dit moment natuurlijk nog hoogst onzeker dat PVV in de regering komt. Ze zijn aan het formeren, maar staat nog in de kinderschoenen.
https://www.tweedekamer.n...2023Z20126&did=2023D49160franssie schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:26:
[...]
Iets van een bron of nieuwsbericht hierover?
Ondertussen aangenomen.
Dat weet ik, maar meestal stemmen de mensen mee met wat de partij het belangrijkste vinden. Blijkbaar vinden zij deze enquête ook belangrijk.Frame164 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:28:
[...]
Het ene heeft helemaal niets met het andere te maken. De Tweede Kamer is onafhankelijk van het kabinet.
Omzigt is wel erg goed bezig met het goed te praten, het is een verzoek zegt ie.eric.1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:34:
[...]
https://www.tweedekamer.n...2023Z20126&did=2023D49160
Ondertussen aangenomen.
Ik denk dat het staatsrechtelijk puurder is als ze een alternatieve wet hadden in gediend. Staat ze immers vrij om te doen, en je komt met een alternatief.
Plus zo heeft de 2de kamer het bepaald.
En dan kan de eerste kamer zelf besluiten of ze oude aangenomen wet nog behandelen.
Bosma nieuwe voorzitter.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Dat lijkt me vrijwel zeker, als de PVV'er die op zichzelf heeft gestemd nu ook voor Bosma gaat heeft hij nog maar één stem nodig.evilution schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:02:
Bosma nieuwe voorzitter.
Hij heeft zojuist gewonnen.Compuchip87 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:04:
[...]
Dat lijkt me vrijwel zeker, als de PVV'er die op zichzelf heeft gestemd nu ook voor Bosma gaat heeft hij nog maar één stem nodig.
Wat mij betreft een na-oorlogs dieptepunt in de democratie. Iemand die haat en complottheorieën verspreidt wordt voorzitter gekozen. We hebben dus nu een meerderheid in de kamer die extreemrechts geen probleem vindt.evilution schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:02:
Bosma nieuwe voorzitter.
Het blijft ook wel een aparte situatie waarin NSC/Omtzigt zichzelf plaatst. Waar er in het verleden zaken waren waarvan hij geen vorostander was, zoals de "de kamer spreekt uit"-moties wordt het nu gebruikt om het te steunen. Dat is ook wel bijzonder als je terugkijkt naar het in het verleden meermaals aangeven dat NSC nog geen programma had en men op de persoon Omtzigt stemt door zijn handelen, iets waarin hij nu in vrij korte periode niet heel consistent in is geweest.Vrietje schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:46:
[...]
Omzigt is wel erg goed bezig met het goed te praten, het is een verzoek zegt ie.
Ik denk dat het staatsrechtelijk puurder is als ze een alternatieve wet hadden in gediend. Staat ze immers vrij om te doen, en je komt met een alternatief.
Ben benieuwd. In de voorzittersrol heb ik hem altijd erg aangenaam gevonden.evilution schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:02:
Bosma nieuwe voorzitter.
Fantastisch, wat een verademing en zeer verdiend wat mij betreft. Fijne voorzitter die goed erbovenop kan zitten als het nodig is maar ook veel ruimte laat tot een goed debat.evilution schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:02:
Bosma nieuwe voorzitter.
Tesla M3LR '21
Hij heeft toch laten zien op een prettige en neutrale manier debatten te kunnen leiden? Dan zou partij in principe toch niet relevant moeten zijn. Het gaat om zijn rol als voorzitter.D-e-n schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:05:
[...]
Wat mij betreft een na-oorlogs dieptepunt in de democratie. Iemand die haat en complottheorieën verspreidt wordt voorzitter gekozen. We hebben dus nu een meerderheid in de kamer die extreemrechts geen probleem vindt.
Iets met trein en bestemming...rodie83 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:13:
[...]
Ben benieuwd. In de voorzittersrol heb ik hem altijd erg aangenaam gevonden.
Wilders c.s. hebben wel wat gemeen met Erdogan.
Zijn persoon is relevant. Hij vertegenwoordigt namelijk onze Tweede Kamer. En Bosma is wat dat betreft nog extremer dan Wilders zelf. Maar kennelijk is het anno 2023 tof als de belangrijkste vertegenwoordiger van onze Tweede Kamer de strijd tegen Apartheid in ZA door het slijk heeft gehaald en de afgelopen jaren consequent antisemitische complottheorieën heeft verspreid? Door dit te gedogen keur je het feitelijk gewoon goed.jordy89 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:18:
[...]
Hij heeft toch laten zien op een prettige en neutrale manier debatten te kunnen leiden? Dan zou partij in principe toch niet relevant moeten zijn. Het gaat om zijn rol als voorzitter.
Altijd fijn om iemand als voorzitter op 4 mei oude Dam te zetten met het idee dat sommige groepen het ook gewoon echt verdienen.D-e-n schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:05:
[...]
Wat mij betreft een na-oorlogs dieptepunt in de democratie. Iemand die haat en complottheorieën verspreidt wordt voorzitter gekozen. We hebben dus nu een meerderheid in de kamer die extreemrechts geen probleem vindt.
Democratie van Nederland gaat nog een aardige achtbaan tegemoet met dat rechtse opportunistische blok.
Dus iemand van de verkeerde kleur wordt democratisch gekozen en dus is de democratie stuk? Had je verwacht dat VVD op GroenLinks ging stemmen? Heck, deze stemming was een stuk democratischer dan de koehandel bij Bergkamp.D-e-n schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:05:
[...]
Als (vervangend) Kamervoorzitter heeft ie debatten uitstekend geleid en hield ook de tijd scherp in de gaten ipv tot silly-o'clock doorvergaderen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik raak het vertrouwen in de politiek steeds verder kwijt. Hoe kan het zijn dat een rechtsextremist de voorzitter wordt van ons hoogste democratische bestuursorgaan? Iemand die de rechterlijke macht bevoordeeld vindt, iemand die termen als omvolkingstheorie gebruikt. Maar hij mag wel gewoon voorzitter worden, want als voorzitter vindt hij wat anders dan als politicus.
We spelen met vuur.
We spelen met vuur.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Kun je op wachten, de sofistische tegenvraag over verkeerde kleur en gewoon heel Bosma’s repertoire … actief herinneren enzo.Señor Sjon schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:32:
[...]
Dus iemand van de verkeerde kleur wordt democratisch gekozen en dus is de democratie stuk? Had je verwacht dat VVD op GroenLinks ging stemmen? Heck, deze stemming was een stuk democratischer dan de koehandel bij Bergkamp.
Het gaat ook om de vorm, zo'n radicale haatzaaier als Bosma wordt nu het boegbeeld van de Tweede Kamer. Niet echt iets om Nederland mee in de etalage te zetten.
De 59-jarige Bosma is een radicale PVV'er van het eerste uur. Hij was een van de eersten die zich begin deze eeuw aansloten bij Wilders. Bosma is een van zijn vertrouwelingen en een hardliner binnen de partij.
Vriend en vijand prijzen hem om zijn kwaliteiten als het gaat om het neutraal leiden van de debatten. Hij houdt Kamerleden kort en brengt humor mee. Maar veel partijen zien liever geen PVV'er als boegbeeld van het parlement.
Hij heeft niet de verkeerde kleur, hij heeft verwerpelijke ideeën. Het is alsof je de vos het kippenhok laat bewaken.Señor Sjon schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:32:
[...]
Dus iemand van de verkeerde kleur wordt democratisch gekozen en dus is de democratie stuk? Had je verwacht dat VVD op GroenLinks ging stemmen? Heck, deze stemming was een stuk democratischer dan de koehandel bij Bergkamp.
Als (vervangend) Kamervoorzitter heeft ie debatten uitstekend geleid en hield ook de tijd scherp in de gaten ipv tot silly-o'clock doorvergaderen.
Dan kan hij technisch gezien een uitstekende voorzitter zijn, zijn ideeën maken hem ongeschikt.
Maar dat heeft hij toch niet als kamervoorzitter gedaan?D-e-n schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:26:
[...]Zijn persoon is relevant. Hij vertegenwoordigt namelijk onze Tweede Kamer. En Bosma is wat dat betreft nog extremer dan Wilders zelf. Maar kennelijk is het anno 2023 tof als de belangrijkste vertegenwoordiger van onze Tweede Kamer de strijd tegen Apartheid in ZA door het slijk heeft gehaald en de afgelopen jaren consequent antisemitische complottheorieën heeft verspreid? Door dit te gedogen keur je het feitelijk gewoon goed.
Nota bene heeft hij een uur geleden nog afstand genomen van de opmerking van Wilders die het parlement een nepparlement noemde.
Bovendien zal hij tijdens de debatten die hij leidt niet het woord voeren, althans, dat is hoogst ongebruikelijk en komt eigenlijk niet voor.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Zijn ideeen doen er in deze rol eigenlijk niet toe. Het is een ROL en een rol staat los van de persoon/actor.Joris748 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:39:
[...]
Hij heeft niet de verkeerde kleur, hij heeft verwerpelijke ideeën. Het is alsof je de vos het kippenhok laat bewaken.
Dan kan hij technisch gezien een uitstekende voorzitter zijn, zijn ideeën maken hem ongeschikt.
Maar, hij roept wel weerstand op als persoon.
Ik denk dat de beste kamervoorzitter gewonnen heeft. Maar ik had liever die mevrouw van de VVD.
De andere kandidaat kon me niet ov ertuigen.
[ Voor 7% gewijzigd door Adlermann op 14-12-2023 19:41 ]
Zijn ideeën doen er inderdaad niet toe, tenzij ze strijdig zijn met de democratie. Ik gooi hem er toch weer in: tolerantieparadox.Adlermann schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:40:
[...]
Zijn ideeen doen er in deze rol eigenlijk niet toe. Het is een ROL en een rol staat los van de persoon/actor.
Maar, hij roept wel weerstand op als persoon.
Ik denk dat de beste kamervoorzitter gewonnen heeft. Maar ik had liever die mevrouw van de VVD.
De andere kandidaat kon me niet ov ertuigen.
Dan hadden andere partijen maar een betere kandidaat naar voren moeten duwen. Dat hebben ze niet gedaan, waarmee ze eigenlijk al een voorschot namen op deze uitslag.Joris748 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:39:
[...]Hij heeft niet de verkeerde kleur, hij heeft verwerpelijke ideeën. Het is alsof je de vos het kippenhok laat bewaken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Naast de beeldvorming gaat het ook om de inhoud. Ik lees op de NOS formatieblog en ook in dit topic dat het een kwaliteit is dat Bosma debatten kort houdt. Echter het gaat niet om de lengte van een debat maar om de inhoud. Ik vraag me af of daar niet misbruik van gemaakt gaat worden, lekker debatteren op de man en als het toch over de inhoud gaat, oeps het is 18.05, we gaan naar huis mensen het kabinet lost het wel op, we hebben de Tweede kamer niet nodig.XWB schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:36:
Het gaat ook om de vorm, zo'n radicale haatzaaier als Bosma wordt nu het boegbeeld van de Tweede Kamer. Niet echt iets om Nederland mee in de etalage te zetten.
Misschien gebeurt dit niet en kan hij deze rol echt gescheiden houden maar door het Tweakers politiek topic te volgen heb ik geleerd dat machtspolitieke partijen vaak situaties misbruiken in hun voordeel. Ik vraag me dus sterk af of deze neutrale rol neutraal vervuld gaat worden door medewerker van een machtspolitieke partij.
Dat is te gemakkelijk. We weten nu in ieder geval dat 75 kamerleden een rechtsextremist steunt.Yaksa schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:42:
[...]
Dan hadden andere partijen maar een betere kandidaat naar voren moeten duwen. Dat hebben ze niet gedaan, waarmee ze eigenlijk al een voorschot namen op deze uitslag.
Dat is hier niet van toepassing. Het gaat om scheiding van rollen. Je kan een andere rol aannemen (en ik had hem liever ook niet gehad, maar de beste voorzitter heeft wel gewonnen).Joris748 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:42:
[...]
Zijn ideeën doen er inderdaad niet toe, tenzij ze strijdig zijn met de democratie. Ik gooi hem er toch weer in: tolerantieparadox.
Kijk naar Hoekstra. Vanuit het CDA was hij redelijk niet heel progressief richting stikstof en klimaat. Nu neemt hij een nieuwe rol aan en is hij opeens mister green. Dat heet een professional zijn.
Nee, dat is een symptoom van machtspolitiek. Dat is wat de politiek ongeloofwaardig en onbetrouwbaar maakt.Adlermann schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:44:
[...]
Dat is hier niet van toepassing. Het gaat om scheiding van rollen. Je kan een andere rol aannemen (en ik had hem liever ook niet gehad, maar de beste voorzitter heeft wel gewonnen).
Kijk naar Hoekstra. Vanuit het CDA was hij redelijk niet heel progressief richting stikstof en klimaat. Nu neemt hij een nieuwe rol aan en is hij opeens mister green. Dat heet een professional zijn.
Toch apart als je denkt dat iemand die vol met vooroordelen zit zijn rol als voorzitter niet met vooroordelen zal gebruiken.
Juist dat soort goede vertrouwen heeft de VS op zo’n politieke ramp doen eindigen.
Juist dat soort goede vertrouwen heeft de VS op zo’n politieke ramp doen eindigen.
Zit je trollen of negeer je bewust elk argument wat ik geef?Señor Sjon schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:32:
[...]
I don't give a fuck van welke kleur de kamervoorzitter is. Als het een goede VVD-er is prima. Maar een complottheorieën verspreidende extremist op een belangrijke vertegenwoordigende functie lijkt me een brug te ver. Of hij zichzelf dan links of rechts noemt: het zal me aan de reet roesten.
Je spreekt jezelf ook nogal tegen. De gedachten gang van de VVD-ers die niet op iemand van een andere kleur willen stemmen is dus juist het probleem. Want hun haat richting een andere politieke stroming is kennelijk belangrijker dan de democratie zelf. Het is dezelfde houding die al vele wrede dictators aan de macht heeft geholpen
Ik denk dat hij het kan ja. Dat heeft hij over het algemeen wel laten zien de afgelopen jaren.....Delerium schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:46:
Toch apart als je denkt dat iemand die vol met vooroordelen zit zijn rol als voorzitter niet met vooroordelen zal gebruiken.
Maar daarom zeg ik ook: ik had hem liever niet gezien (Van der Lee ook niet). En daarom die mevrouw van de VVD die niet wilde. Ze kreeg wel aardig wat stemmen vandaag ook in de eerste stemming.
Die deed het prima. Tenminste, volgens mij was ze van de VVD.
Ik ben vooral teleurgesteld in NSC, mooie woorden over een nieuwe bestuurscultuur en tijdens de verkiezingscampagne werd Omtzigt al wat vager. Nu heeft hij al een anti democratische motie gesteund en het is toch ook aannemelijk dat Bosma mede voorzitter is geworden dankzij stemmen van NSC. Omtzigt was principeel totdat hij de macht rook, op zich menselijk gedrag maar juist van Omtzigt zou je meer verwachten.Joris748 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:44:
[...]
Dat is te gemakkelijk. We weten nu in ieder geval dat 75 kamerleden een rechtsextremist steunt.
Dat is hier wel van toepassing, immers waar het om gaat is dat PVV en in het verlengde daarvan Bosma anti democratische ideeën hebben. Dat betekend dat ze de rechtstaat willen afbreken, dat betekend dat ze niet spelen volgens de spelregels die de Tweede Kamer heeft opgesteld. Je maakt nu iemand scheidsrechter die heel graag de regels van het voetbalspelletje wil veranderen, je kunt op je vingers uittellen dat dit een probleem gaat worden voor de integriteit van de voetbalwedstrijden die hij gaat fluiten.Adlermann schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:44:
[...]
Dat is hier niet van toepassing. Het gaat om scheiding van rollen. Je kan een andere rol aannemen (en ik had hem liever ook niet gehad, maar de beste voorzitter heeft wel gewonnen).
Er zijn heus wel mensen van NSC die op Bosma gestemd hebben, maar ik vermoed niet zo veel.Silvos schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:49:
[...]
Ik ben vooral teleurgesteld in NSC, mooie woorden over een nieuwe bestuurscultuur en tijdens de verkiezingscampagne werd Omtzigt al wat vager. Nu heeft hij al een anti democratische motie gesteund en het is toch ook aannemelijk dat Bosma mede voorzitter is geworden dankzij stemmen van NSC. Omtzigt was principeel totdat hij de macht rook, op zich menselijk gedrag maar juist van Omtzigt zou je meer verwachten.
PVV + BBB + JA21 + FVD + gros VVD ben je er al bijna......
Hij heeft vaker wedstrijden gefloten en dat deed hij echt heel prima.....Die vergaderingen leiden gaat echt prima. Ik vind 4-5 mei zaken meer een issue.Silvos schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:49:
Dat is hier wel van toepassing, immers waar het om gaat is dat PVV en in het verlengde daarvan Bosma anti democratische ideeën hebben. Dat betekend dat ze de rechtstaat willen afbreken, dat betekend dat ze niet spelen volgens de spelregels die de Tweede Kamer heeft opgesteld. Je maakt nu iemand scheidsrechter die heel graag de regels van het voetbalspelletje wil veranderen, je kunt op je vingers uittellen dat dit een probleem gaat worden voor de integriteit van de voetbalwedstrijden die hij gaat fluiten.
[ Voor 36% gewijzigd door Adlermann op 14-12-2023 19:53 ]
Voorzitter van de Tweede Kamer is meer dan een baan. Het is ook een vertegenwoordiger van je democratie. Hij of zij moet overal de democratie uitdragenAdlermann schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:44:
[...]
Bosma is al langer vice-voorzitter en ik heb regelmatig kamerdebatten gezien waar hij voorzitter was en heb nog nooit iets gemerkt van integriteitsproblemen. Waarom zou dat nu veranderen?Silvos schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:49:
Dat is hier wel van toepassing, immers waar het om gaat is dat PVV en in het verlengde daarvan Bosma anti democratische ideeën hebben. Dat betekend dat ze de rechtstaat willen afbreken, dat betekend dat ze niet spelen volgens de spelregels die de Tweede Kamer heeft opgesteld. Je maakt nu iemand scheidsrechter die heel graag de regels van het voetbalspelletje wil veranderen, je kunt op je vingers uittellen dat dit een probleem gaat worden voor de integriteit van de voetbalwedstrijden die hij gaat fluiten.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Sowieso, heeft Bosma het echt zo goed gedaan als invaller? Ik kan mij herinneren dat hij PVV'ers en FVD'ers liet wegkomen met behoorlijk bedenkelijke uitspraken.
Maarja, fijn om te weten dat mensen dus ook een Volkert van der G nog zouden goedpraten, het gaat immers om de rol toch, niet om het persoon?
Maarja, fijn om te weten dat mensen dus ook een Volkert van der G nog zouden goedpraten, het gaat immers om de rol toch, niet om het persoon?
People as things, that’s where it starts.
Ik denk eerder dat dit een strategische zet was van Rutte. Door Hoekstra voor te dragen als Eurocommissaris is er nu iemand geplaatst die de scherpe randjes van toekomstige klimaatdeals kan afschaven. Want Hoekstra - de eeuwige twijfelaar - is erg beïnvloedbaar. We hebben tenslotte nog steeds met machtspolitiek te maken.Adlermann schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:44:
[...]
*knip*, niet onderbouwd.Joris748 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:44:
[...]
Dat is te gemakkelijk. We weten nu in ieder geval dat 75 kamerleden een rechtsextremist steunt.
ik kijk naar heel veel debatten en Bosma doet het gewoon goed. De andere ken ik niet dus heb geen oordeel over hem.
[ Voor 28% gewijzigd door NMH op 14-12-2023 20:58 ]
nothing stops this train
*knip*, reactie op geknipte post.
*knip*, reactie op geknipte discussie.Kol Nedra schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:03:
[...]
ik kijk naar heel veel debatten en Bosma doet het gewoon goed. De andere ken ik niet dus heb geen oordeel over hem.
[ Voor 63% gewijzigd door NMH op 14-12-2023 21:00 ]
nothing stops this train
Dat er mensen in de kamer zitten die extreem zijn en zich ook rechts noemen betekent niet dat er aan de andere kant ook extremisten zitten. Welke linkse kamerleden hebben volgens jou complottheorieën verspreid of wrede dictaturen vergoeilijkt?
[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 14-12-2023 20:57 ]
Dat is eigenlijk wel een beetje wegkijken wat toch bij het plaatje hoort. Ben je ook zo vergevingsgezind over bv Timmermans?Kol Nedra schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:03:
[...]
. De andere ken ik niet dus heb geen oordeel over hem.
Ik kan mij ook nog herinneren dat hij een PVV'er (Dion Graus) behoorlijk in de hoek zette toen deze opmerkingen maakte die niet gepast waren.RobinHood schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:59:
Sowieso, heeft Bosma het echt zo goed gedaan als invaller? Ik kan mij herinneren dat hij PVV'ers en FVD'ers liet wegkomen met behoorlijk bedenkelijke uitspraken.
Nou kijk, dit is dus gewoon irritant één kant op kijken he. Er zijn genoeg PvdA / GroenLinks leden (iig geweest) met dubieuze achtergronden en ongezonde interesses in het communisme (en bijbehorende historische nare figuren zoals Pol Pot). Niet dat ik dat PVV geleuter wél leuk vind, maar idioterie aan beide kanten is er altijd geweest.D-e-n schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:07:
[...]
Dat er mensen in de kamer zitten die extreem zijn en zich ook rechts noemen betekent niet dat er aan de andere kant ook extremisten zitten. Welke linkse kamerleden hebben volgens jou complottheorieën verspreid of wrede dictaturen vergoeilijkt?
Dat bijna op de knieën roepende 'het is gebeurd met Nederland, [insert mogendheid naar keus] help ons' sinds de verkiezingen van bepaalde mensen stuit me dan ook echt tegen de borst. Laat het proces gewoon z'n beloop, accepteer dat er is gestemd zoals er is gestemd. Dan zien we wel welke kant het op gaat. En als het echt zulke ellende gaat worden stemmen we maximaal na 4 jaar, maar naar verwachting veel sneller, gewoon weer.
Zelfs Wilders een paar keer. De keren dat ik hem gezien heb deed ie het op zich prima.Yaksa schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:26:
[...]
Ik kan mij ook nog herinneren dat hij een PVV'er (Dion Graus) behoorlijk in de hoek zette toen deze opmerkingen maakte die niet gepast waren.
Maar ik had eerlijk gezegd liever iemand van een andere partij gezien dan degene die nu aan zet is om te formeren.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 14-12-2023 20:30 ]
Vond Bosma in de praktijk een betere voorzitter dan 'dank u...' Bergkamp.Delerium schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:46:
Bosma hanteert richting zijn eigen partijgenoten dezelfde regels als bij alle andere kamerleden. Dat is iets waar ik Bergkamp niet op kon betrappen.
Wat is erger? Iemand die 'vreemde' dingen heeft gezegd maar zijn werk uitstekend en neutraal doet? Of iemand die lid is van de 'juiste' partij, de 'juiste' dingen zegt maar ondertussen af en toe een loopje neemt met de functie?
RosenmöllerD-e-n schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:07:
[...]Welke linkse kamerleden hebben volgens jou complottheorieën verspreid of wrede dictaturen vergoeilijkt?

En met schaamteloze smaad wordt hier extreemrechts vergoeilijkt. Als dirt hebt van andere kamerleden moet je daarmee komen en geen vage valse insinuaties doen. En graag niet één of andere jeugdzonde van tig jaar geleden svp.rodie83 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:29:
[...]
Nou kijk, dit is dus gewoon irritant één kant op kijken he. Er zijn genoeg PvdA / GroenLinks leden (iig geweest) met dubieuze achtergronden en ongezonde interesses in het communisme (en bijbehorende historische nare figuren zoals Pol Pot).
Als je alles op zijn beloop laat heb je kans dat je in Hongarije of Italië eindigt. Dat weet je inderdaad niet maar ik zou dat risico liever niet nemen. Maar menig VVD kamerlid kennelijk welDat bijna op de knieën roepende 'het is gebeurd met Nederland, [insert mogendheid naar keus] help ons' sinds de verkiezingen van bepaalde mensen stuit me dan ook echt tegen de borst. Laat het proces gewoon z'n beloop, accepteer dat er is gestemd zoals er is gestemd. Dan zien we wel welke kant het op gaat. En als het echt zulke ellende gaat worden stemmen we maximaal na 4 jaar, maar naar verwachting veel sneller, gewoon weer.
Kauthar Bouchallikht rings a bell?D-e-n schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:39:
[...]
En met schaamteloze smaad wordt hier extreemrechts vergoeilijkt. Als dirt hebt van andere kamerleden moet je daarmee komen en geen vage valse insinuaties doen. En graag niet één of andere jeugdzonde van tig jaar geleden svp.
[...]
Als je alles op zijn beloop laat heb je kans dat je in Hongarije of Italië eindigt. Dat weet je inderdaad niet maar ik zou dat risico liever niet nemen. Maar menig VVD kamerlid kennelijk wel
Maar ik merk al snel in je manier van reageren dat ik met jou de discussie niet verder ga voeren. Waar ik hekel heb aan beide extreme kanten van het spectrum lijk jij met schuim in de mond Nederland te willen vertellen hoe ontzettend verkeerd alles wel niet zal gaan. Dat mag hoor, prima, maar op die manier gedachten uitwisselen, daar pas ik voor.
Enne:
Dat is dus niet aan jou, de verkiezingen hebben gesproken, klaar.Dat weet je inderdaad niet maar ik zou dat risico liever niet nemen.
[ Voor 7% gewijzigd door rodie83 op 14-12-2023 20:51 ]
Deze mevrouw is ooit aan de schandpaal genageld omdat ze bij een demonstratie was waar ranzige spandoeken waren. Dan mag je uitleg vragen maar daarvan afstand nemen was niet genoeg. En zij zit nu niet in de kamer wegens onvrede over Timmermans.
Maar welke schandelijke uitspraken heeft ze jaar in jaar uit gedaan? En wanneer was ze voorzitter van de kamer? Mag je me vertellen want misschien heb ik dat gemist want wellicht lag ik dan in coma.
Je negeert de feiten. Er is helemaal geen sprake van twee gelijke extreme kanten. Natuurlijk zijn er linkse extremisten maar die zitten niet met zijn veertigen in de kamer en die willen geen voorzitter van de kamer worden.Maar ik merk al snel in je manier van reageren dat ik met jou de discussie niet verder ga voeren. Waar ik hekel heb aan beide extreme kanten van het spectrum lijk jij met schuim in de mond Nederland te willen vertellen hoe ontzettend verkeerd alles wel niet zal gaan. Dat mag hoor, prima, maar op die manier gedachten uitwisselen, daar pas ik voor.
Dat een keeper goed kan koppen is handig als je in de laatste minuut geen opties meer hebt. Maar daarom zet je hem nog niet in de spits.Señor Sjon schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:32:
[...]
Voorzitter van de Tweede Kamer is niet alleen een functie/rol, maar ook een positie van een macht. En daar wil je extremisten niet hebben. Bosma wordt niet in de gaten gehouden of hoeft verantwoording af te leggen.
Hij kan nu dus makkelijker welgevallige partijen een voorkeursbehandeling geven door ze wat minder aan het lijntje te houden. Of zijn we vergeten hoe vaak Wilders zijn kamergenoten op de man aanviel?
In de functie/rol als Kamervoorzitter is Bosma uitstekend en weinig op aan te merken. Maar als positie is hij een gigantisch risico waar van de gevaren al lang bekend zijn. Een keeper in de spits is niet zonder risico's
Als dit het niveau is dan mag je yeşilgöz-zegerius ook als links gaan bestempelen door haar verleden. Het is te makkelijk om zomaar te roepen dat er extreem links is, net zoals het te makkelijk is dat er te onpas links de schuld krijgt van beleid terwijl ze al jaar en dag niet in het kabinet zittenD-e-n schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:59:
[...]
Ook zo'n klassiekertje onder links hatend Nederland. De jeugdzonden van Rosenmöller. Maar ik begrijp dat Bosma voor jou dus ook pas acceptabel is als hij tien jaar weg is bij de PVV en vervolgens ook niks vreemds meer zegt?

Deze mevrouw werd aan de schandpaal genageld omdat ze zich precies bevond waar ze zich wou bevinden. Anders ben je daar niet, of heb je 0,0 politiek besef. De vraag waarom je dan wel in de top 10 staat van een partij die het wil hebben over verbinding spreekt boekdelen.D-e-n schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:50:
[...]
Deze mevrouw is ooit aan de schandpaal genageld omdat ze bij een demonstratie was waar ranzige spandoeken waren. Zij zit nu niet in de kamer wegens onvrede over Timmermans.
Maar welke schandelijke uitspraken heeft ze jaar in jaar uit gedaan? En wanneer was ze voorzitter van de kamer? Mag me vertellen want misschien heb ik dat gemist want lag ik in coma.
[...]
Je negeert de feiten. Er is helemaal geen sprake van twee gelijke extreme kanten. Natuurlijk zijn er linkse extremisten maar die zitten niet met zijn veertigen in de kamer en die willen geen voorzitter van de kamer worden.
Verder: je hebt gelijk. We hebben aan de (extreme) linkerkant zeker geen 37 zetels. Overigens heb je me dat ook nooit horen beweren. Wel dat je aan de linkerkant ook idioten hebt of hebt gehad - daar vroeg je immers naar. En welk voorbeeld ik ook zou vinden, je zal het nooit genoeg vinden ben ik bang.
Maar goed - het ging over Bosma en zijn geschiktheid als kamervoorzitter. En ik vind hem, ondanks zijn PVV uitspraken, alsnog geschikt. Hij heeft, in tegenstelling tot Vera laten zien dat hij volstrekt onpartijdig, met een gezonde dosis humor, debatten goed kan leiden. Maar ook hier geldt opnieuw, ik geef het gewoon z'n kans. Zou jij ook gewoon moeten doen, vanuit democratisch oogpunt. Bij de volgende verkiezingen zien we vanzelf.
Zolang we nog niet in Hongarije leven spreek ik me uit dus ik ben nog lang en lang niet klaar. Maar kennelijk mag je anno 2023 alleen je woede uiten als je tot de politieke elite van de PVV behoort?rodie83 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:44:
[...]
Dat is dus niet aan jou, de verkiezingen hebben gesproken, klaar.
En daar verschillen de meningen, juist door zijn PVV uitspraken is hij wat mij betreft niet geschikt als kamervoorzitter.rodie83 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:01:
[...]
Maar goed - het ging over Bosma en zijn geschiktheid als kamervoorzitter. En ik vind hem, ondanks zijn PVV uitspraken, alsnog geschikt.
Dat is niet eerlijk, bijna iedereen was een betere voorzitter dan Bergkamp.alexbl69 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:32:
[...]
Vond Bosma in de praktijk een betere voorzitter dan 'dank u...' Bergkamp.
Als hij dat blijft doen nu hij de machtspositie heeft is er natuurlijk niks aan de hand. En ik hoop dat het zo is en dat ik mij waarschuwende woorden moet slikken.Bosma hanteert richting zijn eigen partijgenoten dezelfde regels als bij alle andere kamerleden. Dat is iets waar ik Bergkamp niet op kon betrappen.
Suggestief. Allereerst het zijn geen "vreemde" dingen, maar "fouten". En het gaat hier ook om overtuiging en niet alleen om uitspraken. Verder was hij tot dus ver een klein boompje die vangen ook minder wind. En iedereen kan uitstekend en neutraal werk doen. De kunst is omdat elke keer te doen ook wanneer het lastig is.Wat is erger? Iemand die 'vreemde' dingen heeft gezegd maar zijn werk uitstekend en neutraal doet? Of iemand die lid is van de 'juiste' partij, de 'juiste' dingen zegt maar ondertussen af en toe een loopje neemt met de functie?
Nogmaals, ik hoop al mijn kritiek te kunnen slikken, maar er is een groot verschil tussen functie/rol en positie. Het zal vooral vervelend gaan worden voor NSC.
Dus je erkent dat het een drogreden is? Of gaan we meteen door met alles aan de rechterkant te vergelijken met Hitler?rodie83 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:01:
Overigens heb je me dat ook nooit horen beweren. Wel dat je aan de linkerkant ook idioten hebt of hebt gehad - daar vroeg je immers naar. En welk voorbeeld ik ook zou vinden, je zal het nooit genoeg vinden ben ik bang.
Dat suggereer je wel door over twee kanten te spreken. Ondertussen leidt je heel handig de discussie af van Bosma. Want in plaats van inhoudelijk over de dubieuze handel en wandel van de kamervoorzitter te spreken gaat het plots over een fokking ex Kamerlid van GL die never nooit voorzitter ging worden.rodie83 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:01:
[...]
Verder: je hebt gelijk. We hebben aan de (extreme) linkerkant zeker geen 37 zetels. Overigens heb je me dat ook nooit horen beweren.
Kleine correctie, verkozen kamerlid die afstand heeft gedaan van haar zetel maar bij het vertrek van een GL-PVDA kamerlid dat keer op keer moet blijven doenD-e-n schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:08:
[...]
Dat suggereer je wel door over twee kanten te spreken. Ondertussen leidt je heel handig de discussie af van Bosma. Want in plaats van inhoudelijk over de dubieuze handel en wandel van de kamervoorzitter te spreken gaat het plots over een fokking ex Kamerlid van GL die never nooit voorzitter ging worden.
Nee hoor. Maar dat jij liever dat risico niet zou willen nemen is nogal irrelevant, omdat je er niet over gaatD-e-n schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:05:
[...]
Zolang we nog niet in Hongarije leven spreek ik me uit dus ik ben nog lang en lang niet klaar. Maar kennelijk mag je anno 2023 alleen je woede uiten als je tot de politieke elite van de PVV behoort?
Maar je woede uiten over wat ontzettend veel mensen hebben gestemd - wat je in feite doet - ik weet niet of het elke keer zo handig is. Ik bedoel, ik snap dat je het niet eens bent met die mensen, maar sja, dat ansich verandert helemaal niks. Je zou beter af zijn met begrijpen waarom er zoveel mensen op de PVV hebben gestemd, zonder meteen meteen de racistkaart etc te spelen. Want ik geloof in helemaal niks dat wij zoveel daadwerkelijke racisten hebben in Nederland, jij wel?
Hoho, ik gaf slechts een antwoord op een vraag. Nergens, maar ook nergens zie je mij verder dingen vergoelijken. Dubieus is dubieus, links of rechts, maakt me niet uit.DevWouter schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:08:
[...]
Dus je erkent dat het een drogreden is? Of gaan we meteen door met alles aan de rechterkant te vergelijken met Hitler?
Waar zeg ik hier dat alle PVV kiezers racisten zijn? Ik zeg dat Bosma een extreme complottheorieën verspreidende idioot is en dat een meerderheid van de kamer kennelijk zo'n hekel heeft aan collega's met een andere politieke kleur dat men liever op een extremist stemt.rodie83 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:12:
[...]
Maar je woede uiten over wat ontzettend veel mensen hebben gestemd - wat je in feite doet - ik weet niet of het elke keer zo handig is. Ik bedoel, ik snap dat je het niet eens bent met die mensen, maar sja, dat ansich verandert helemaal niks. Je zou beter af zijn met begrijpen waarom er zoveel mensen op de PVV hebben gestemd, zonder meteen meteen de racistkaart etc te spelen. Want ik geloof in helemaal niks dat wij zoveel daadwerkelijke racisten hebben in Nederland, jij wel?
Waarom mensen PVV stemmen is een andere discussie. Ik denk dat het voor wat betreft het modale deel gewoon angst is, angst om in een rijk land wat te verkiezen. Die angst wordt in mijn ogen overigens mede gevoed door de VVD.
[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 14-12-2023 21:22 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hou de discussie hier s.v.p. on-topic en inhoudelijk!
Verder gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon
Hou de discussie hier s.v.p. on-topic en inhoudelijk!
Verder gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon