Kalentum schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:41:
[...]
De inburgeringscursussen zijn er. Je leert daarbij Nederlands (niveau B1) en ook over de NL maatschappij. Je hebt daar drie jaar de tijd voor. Geen idee hoe dat functioneert overigens.
De migranten die ik ken hoeven geen cursus (want EU burgers of tijdelijk hier).
Herrie schopen -> land uit. Dan bedoel je vast mensen die iets strafbaars doen? Hoe zie je dat voor je? Wil je ze dan in het 'ontvangende land' gevangen zetten? Of mogen ze dan als ze terug zijn gewoon vrij rond lopen? Maakt niet uit?
Aha, nu is het mijn tijd, als NT2-docent die dus nauw verbonden is met inburgering en integratie.
De cursussen en examens functioneren prima zou ik zeggen. Allemaal centraal geregeld, dus geen docent die even een oogje toeknijpt. Het grootste probleem nu nog is dat niveau A2 gewoon te laag is, maar ook daar wordt aan gewerkt.
Maar nu het daadwerkelijke doel van mijn comment:
Heel kort gesteld: Wat @
hamsteg zegt over integratie en inburgering klopt niet.
Vooral dit stuk:
Elk wetsvoorstel om immigranten te laten inburgeren is weggestemd of afgezwakt zonder tegenprestatie. Er was altijd wel een "zielige" situatie te vinden waardoor een persoon niet in staat zou zijn om een brood in het Nederlands te kunnen bestellen bij de bakker. We hebben ons nooit echt bekommert om de immigranten (die hier rechtsmatig mogen zijn). Je krijgt nu een groep geïmmigreerden die geen "gevoel" hebben voor de Nederlandse samenleving.
Hier is vrij letterlijk geen woord van waar.
Voor '98 was er zover ik weet niet veel qua verplichting tot inburgeren. Mensen konden hier gewoon komen, hoefden weinig te doen en kregen toch wel een huis en alles
Toen was er tussen 98 en 07 wel lesplicht, en je kreeg een boete als je die lessen niet volgde, maar er was geen centraal toetsmoment. Dus ja, dat schoot ook niet echt op.
In 2007 is de huidige inburgeringsplicht ingegaan, sindsdien moet iedereen na X-tijd [die wisselt nogal eens] zijn inburgeringsexamen halen, anders kun je ook weer een boete krijgen en andere problemen op de hals halen.
In de jaren daarna zijn de eisen alleen maar [i][strenger/i] geworden. Kennis Nederlandse Maatschappij is erbij gekomen als examenonderdeel, en later ook Orientatie Nederlandse Arbeidsmarkt. Ook merk ik dat de toetsen zelf iets moeilijker zijn geworden qua vraagstelling.
Met de wetswijziging van 2013, die overigens over het algemeen vrij slecht was, zijn er ook zwaardere sancties gekomen op het niet doen van je examen.
En inmiddels probeert de overheid al jaren het niveau omhoog te gooien naar B1 voor een grote groep mensen, dit heeft alleen heel wat haken en ogen, en is al iets van 5 jaar gedoe. Maar inmiddels worden de eerste stappen gezet, en die zien er positief uit.
Noot: Dit is alleen voor mensen van buiten de EU. Mensen met een EU-nationaliteit mogen gewoon doen wat ze willen, maar om bijv. Nederlander te worden, moet je alsnog een examen afleggen.
Wat wél is aangepast aan de ideeën van Verdonk, is dat mensen die al Nederlander waren niet alsnog de inburgering moeten doen. Dit kan ik begrijpen, want in feite is het een vorm van discriminatie. Genoeg autochtone zouden immers ook niet slagen voor de inburgering als zij hem zouden moeten doen, dus waarom zouden allochtone Nederlanders 'm moeten doen, met consequenties?
Waar "we" de bal hebben laten liggen, is met de gastarbeiders. Die mensen zijn inderdaad nooit geintegreerd, dus ja, hun kinderen vielen ook tussen wal en schip, en de kinderen van die kinderen ook. Dit is gewoon wat je krijgt als je een groep mensen als beleid niet laat meedoen in de samenleving, en daarna ben je verbaast dat ze inderdaad niet meedoen in de samenleving.
Natuurlijk blijven Syriërs nog achter op de arbeidsmarkt, een taal leren duurt lang, er is ontzettend veel laaggeletterdheid onder die mensen, en veel van hun skills zijn niet 1 op 1 overzetbaar naar Nederland. Ja, er zijn behoorlijk wat hoogopgeleiden meegekomen, maar daar heb je weinig aan als hun diploma niet wordt erkend.
Ik ga niet ontkennen dat er problemen zijn, echter, de problemen komen niet omdat wij zo lief en makkelijk zijn tegen asielzoekers, en we het alleen maar
makkelijker hebben gemaakt. We maken het alleen maar moeilijker, waar ik overigens achtersta. KNM is een prima examen, ONA is wel een beetje onzin, en de push naar B1 is een hele goede. A2 is echt te weinig om mee te doen in de maatschappij, en daar heb je zowel de statushouder als de maatschappij mee.
Oh, en nog even een leuke side-note om mee af te sluiten:
In alle peiljaren blijken asielzoekers gemiddeld minder vaak verdacht te zijn van criminaliteit dan reguliere Nederlandse ingezetenen met dezelfde demografische kenmerken en een vergelijkbare inkomenspositie als de asielzoekers.
https://repository.wodc.n...df?sequence=2&isAllowed=y en
https://chrisklomp.nl/de-meeste-asielzoekers-deugen/ voor als je het in normale-mensen-taal wil lezen,
People as things, that’s where it starts.