Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
psvunited schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Bedankt voor de tip. Binnen 24 uur een spaarrekening kunnen openen.
Als je de rente opbouw wil controleren: per 730 euro krijg je precies 7 cent rente per dag. Echter als je op zaterdag of zondag kijkt dan zie je een bedrag alsof het al maandag is. In het weekend gebeurt er niks bij Garanti.

Onder opgebouwde rente staat het bedrag :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJNDVYqpWmceIQ-MGhIBviGq0aY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eAgjCxXCLLOmFuDffyi6CBfB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninatje
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11-09 00:37
Nu het hier over rente berekening gaat. Het is mij opgevallen dat bij Klarna de opbouw van de maand rente 3 keer op een dag gebeurd.
Ik wilde eens controleren of de opbouw klopt. Keek ik een bepaalde dag om 8.30 en was wel meer dan de dag ervoor maar niet genoeg. Om 10 uur nogmaals gekeken en toen klopte het wel. Daarna even op gaan letten. Bij mij wordt de opbouw over totaal 5 deposito’s op 3 momenten bij geschreven.
Maakt verder natuurlijk niet uit maar het viel mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Ninatje schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:38:
Nu het hier over rente berekening gaat. Het is mij opgevallen dat bij Klarna de opbouw van de maand rente 3 keer op een dag gebeurd.
Ik wilde eens controleren of de opbouw klopt. Keek ik een bepaalde dag om 8.30 en was wel meer dan de dag ervoor maar niet genoeg. Om 10 uur nogmaals gekeken en toen klopte het wel. Daarna even op gaan letten. Bij mij wordt de opbouw over totaal 5 deposito’s op 3 momenten bij geschreven.
Maakt verder natuurlijk niet uit maar het viel mij op.
Rente opbouw tijdens de looptijd van een deposito (eenmalige inleg, vaste looptijd, vast en bekend rentepercentage) is niet interessant. Aan het eind krijg je volgens het afgesproken rente percentage een bedrag aan rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
RobertMe schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:06:
Mooi, mijn verhaal met mislukte Progetto aanvragen wordt steeds leuker.

TL;DR dus dat de aanvraag voor deposito tegen 3,70% uiteindelijk automatisch was geannuleerd. "Oplossing" volgens Raisin medewerker was een nieuwe aanvraag doen, op dat moment tegen 3,55%. Vervolgens zou hij een verzoek tot compensatie doen bij zowel Raisin voor de week dat het geld tegen 0,00% rente op de Raisin rekening stond en bij Progetto voor het renteverschil. Waarbij Raisin al in gesprek met Progetto was omdat er meerdere gedeputeerden waren. Waarbij ik nog had gevraagd of dat iets voor een week, een maand, of maanden zou zijn v.w.b. duur hiervan. En maanden zou het zeker niet duren.

Fast forward. Na wat onduidelijkheden in hun berichten redelijk snel een compensatie ontvangen voor de misgelopen rente op de Raisin rekening. Vervolgens bleef het stil en vorige week (~3, 4 weken na "gaat geen maanden duren") een berichtje gestuurd met de vraag hoe het er voor stond, v.w.b. compensatie / correctie voor de lagere rente. Eerst een non bericht gekregen met dat ze me al €x hadden gecompenseerd voor misgelopen rente op de Raisin rekening en een verzoek bij Progetto was ingediend. Dus maar weer gereageerd dat me dat bekend was, maar ik informeerde naar dat compensatie verzoek bij Progetto, incl. vermelding" dat het geen maand(en)" zou duren. En nu krijg ik reactie dat ik €y krijg als compensatie voor de misgelopen rente op de Raisin rekening. Dus een tweede compensatie voor "hetzelfde".

De totale compensatie wordt daarmee wel hoger dan mijn bierviltjesberekening v.w.b. daadwerkelijke "schade" (renteverschil over looptijd deposito + de dikke week dat het bedrag 0,00% rente opbouwde terwijl dat daarvoor nog 3,30% bij Santander was). Maar dus "officieel" nog niks van Progetto. Als Progetto al zou corrigeren/compenseren. Wat ze op basis van een eerdere post hier bij 1 iemand wel zouden doen en anders Raisin zou compenseren?
Hier hetzelfde 1x 15 euro compensatie gehad, krijg na reclameren nog eens 15 euro voor het mislopen van 3,7%

Aanhouder wint 😀

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninatje
W1ck1e schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:46:
[...]

Rente opbouw tijdens de looptijd van een deposito (eenmalige inleg, vaste looptijd, vast en bekend rentepercentage) is niet interessant. Aan het eind krijg je volgens het afgesproken rente percentage een bedrag aan rente.
Klopt. Daarom geef ik ook aan dat het niets uit maakt. Maar ik had zelf verwacht dat deposito’s bij dezelfde bank op hetzelfde moment de rente opbouw zouden bij werken.
Bij andere banken heb ik nog nooit verschil gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Ninatje schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Klopt. Daarom geef ik ook aan dat het niets uit maakt. Maar ik had zelf verwacht dat deposito’s bij dezelfde bank op hetzelfde moment de rente opbouw zouden bij werken.
Bij andere banken heb ik nog nooit verschil gemerkt.
Bij mijn deposito's kan ik niet eens zien wat de "opgebouwde" rente is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Een van mijn deposito's verloopt binnenkort. Ik lees dat de verwachte rente volgend jaar in deze tijd rond 2,5% is. Ik zit nu te twijfelen tussen 3,5% voor 2x jaar of 3,5% voor 1x jaar. Ik heb nog andere kortlopende opties (acties) van 3,5%. Wat is de wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Harbo schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:19:
Een van mijn deposito's verloopt binnenkort. Ik lees dat de verwachte rente volgend jaar in deze tijd rond 2,5% is. Ik zit nu te twijfelen tussen 3,5% voor 2x jaar of 3,5% voor 1x jaar. Ik heb nog andere kortlopende opties (acties) van 3,5%. Wat is de wijsheid?
Als je nu denkt dat 1 jaar te kort is, en 2 te lang: doe beide voor de helft. Dan haal je gegarandeerd niet het maximale, maar maak je de kans dat je net helemaal fout kiest kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:01
Meten is weten. Reken uit wat je verwachte renteopbrengst is bij vrijopneembaar (dus 3.5% voor periode x, 2.5% voor period Y) vs 1 of 2 jaar 3.5%. Dan kun je zoals @W1ck1e voorstelt nog spelen met een gedeelte vast voor 1 jaar en een gedeelte voor 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41
Ik lees dat de verwachte rente volgend jaar in deze tijd rond 2,5% is.
Waar lees je dat?
En:
- Om welke rente gaat dat?
- Is dat de verwachte rente in Nederland, of Europa, wereldwijd?
- Wie is de bron (Wij van WC "NL Grootbank" Eend)?
Wat is de wijsheid?
Da's voor iedereen anders, maar zou zeker ook even terugzoeken naar de posts over Rabo Doelsparen als een soort alternatieve openbreekbare langloop deposito.

[ Voor 22% gewijzigd door GroteVoet459 op 11-10-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:17:
[...]

Waar lees je dat?
En:
...
Bestaat er in jouw ogen een instantie/persoon wiens verwachting (op het gebied van rente) jij als zekerheid ziet ?

[ Voor 16% gewijzigd door W1ck1e op 11-10-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
W1ck1e schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:29:
[...]
Bestaat er in jouw ogen een instantie/persoon wiens verwachting (op het gebied van rente) jij als zekerheid ziet ?
Er zijn geen zekerheden betreffende de toekomst, behalve dat die later komt en we allemaal een keer dood gaan.

Een uitspraak is niets meer dan wat losse woorden bij ekaar - de mogelijke waarde zit in de onderbouwing. Een relatief onafhankelijke econoom geeft dan waarschijnlijk andere data dan een medewerker van een bank die zijn klanten nu al uit lacht die net zijn dikke winstuitkering weer binnen heeft.

Hoeveel waarde je er aan hangt is persoonlijk en de info zal in een grotere bak met "misschien ..." gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door GroteVoet459 op 11-10-2024 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tipex
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:29
De rente bij Klarna (direct) is verlaagd naar 3.35 voor 3 maanden, dit was 3.5.

[ Voor 6% gewijzigd door tipex op 11-10-2024 15:39 ]

Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
GroteVoet459 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:17:
[...]

Waar lees je dat?
En:

[...]

Da's voor iedereen anders, maar zou zeker ook even terugzoeken naar de posts over Rabo Doelsparen als een soort alternatieve openbreekbare langloop deposito.
https://www.chathamfinanc...y/european-forward-curves

Dit geeft de actuele verwachting van de Euribor weer obv de pricing van future contracten in de markt voor betreffende rente producten. Ingewikkelde berekening en slechts een momentopname, maar als spaarder geeft het je de verwachte renteontwikkeling.

[ Voor 31% gewijzigd door wibblemoo op 11-10-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
wibblemoo schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:45:

https://www.chathamfinanc...y/european-forward-curves

Dit geeft de actuele verwachting van de Euribor weer obv de pricing van future contracten in de markt voor betreffende rente producten. Ingewikkelde berekening en slechts een momentopname, maar als spaarder geeft het je een blik op de toekomst.
Dat is dan nog steeds maar een verwachting, misschien wel heel goed onderbouwd en waarschijnlijk. Maar geen zekerheid en toekomstig feit. Het is een blik op een toekomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wibblemoo
W1ck1e schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:49:
[...]

Dat is dan nog steeds maar een verwachting, misschien wel heel goed onderbouwd en waarschijnlijk. Maar geen zekerheid en toekomstig feit. Het is een blik op een toekomst.
klopt ik heb mijn tekst gewijzigd. Het is een voorwaartse blik maar zeker geen garantie. Anders zou er ook geen geldmarkt bestaan, als er zekerheid was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Waar lees je dat?
En:

https://www.hypotheekrent...ht,een%20fijne%202%2C4%25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Harbo schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:05:
Waar lees je dat?
En:

https://www.hypotheekrent...ht,een%20fijne%202%2C4%25.
Focus Hypotheekrente. Dat is iets heel anders dan Spaarrente.

De regel direct na wat jij markeert zegt precies het tegenovergestelde:
Uit andere hoeken klinken juist verontrustende berichten die aansporen nog dit jaar een hypotheek af te sluiten, omdat volgend jaar de rente flink omhoog zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
GroteVoet459 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:09:
[...]

Focus Hypotheekrente. Dat is iets heel anders dan Spaarrente.

De regel direct na wat jij markeert zegt precies het tegenovergestelde:

[...]
Dat is nu ook niet bepaald een sterke bron, ‘uit andere hoeken’. En dat op de site van een hypotheekadviseur notabene. Maar goed jij gelooft/hoopt dat de rente flink gaat stijgen, dus het zal voornamelijk doelredeneren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
wibblemoo schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:47:
[...]
Maar goed jij gelooft/hoopt dat de rente flink gaat stijgen, dus het zal voornamelijk doelredeneren zijn.
Geen idee waar je die conclusie vandaan haalt.

Ik geef alleen aan dat het artikel beide mogelijkheden aan geeft en selectief markeren/quoten een verkeerde actie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:50:
[...]

Geen idee waar je die conclusie vandaan haalt.

Ik geef alleen aan dat het artikel beide mogelijkheden aan geeft en selectief markeren/quoten een verkeerde actie is.
Het artikel heeft een vraag als titel :
Stijgen of dalen, wat gaat de hypotheekrente in 2025 doen?
Al in de eerste alinea blijken er 2 meningen te zijn
... De Europese Centrale Bank verwacht dat de rente in 2025 daalt tot een fijne 2,4%. Uit andere hoeken klinken juist verontrustende berichten die aansporen nog dit jaar een hypotheek af te sluiten, omdat volgend jaar de rente flink omhoog zal gaan.
Dat het stijgt is de mening van Eijffinger. Er is ook een onderbouwing daarvoor maar in de laatste alinea
Of en hoe ver de hypotheekrente zal stijgen moet de toekomst uitwijzen, die is nooit helemaal te voorspellen.
is alle stelligheid verdwenen en is er alleen een advies
Eijffinger lijkt tegelijk zeker van zijn zaak: hij raadt vastgoedinvesteerders en -eigenaren aan dit jaar nog een hypotheek af te sluiten met een zo lang mogelijke looptijd.
@wibblemoo
Mocht Eijffinger gelijk krijgen dan verwacht ik dat de spaarrentes ook stijgen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 12-10-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Alleen het meest cruciale punt, wanneer de rente gaat stijgen (en tot welk niveau) laat men achterwege.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:23
Die forward-rente-curve grafiek is zeker zeer waardevolle informatie. Het gaat hier trouwens om Europese rentes.
Dit is wat 'de markt' verwacht voor de kortlopende rentes en komt tot stand doordat een meerderheid van de handelaren in futures, die dus daadwerkelijk hun geld hierop inzetten, verwachten dat deze rentes op middellange termijn gaan stijgen.
Als je echter goed kijkt naar de grafiek dan zie je dat diezelfde handelaren verwachten dat op de korte termijn deze rentes nog eerst flink gaan dalen. Pas vanaf begin 2026 verwachten ze een geleidelijke stijging. Let vooral ook op het kruisen van de verschillende termijnrentes; dit zijn zeer belangrijke signalen in zo'n grafiek. Let er ook op dat deze verwachting ook weer snel kan en zal wijzigen als er zich een belangrijke gebeurtenis voordoet; bijvoorbeeld een koerswijziging van de ECB wat betreft het rentebeleid. Een futures contract is immers ook zo weer verkocht of juist gekocht in dat geval.

Deze grafiek is dus totaal iets anders dan een econoom die een verwachting voor de lange termijn hypotheek rente uitspreekt op basis van globale macro-economische ontwikkelingen. Dit soort ontwikkelingen zijn niet echt bruikbaar voor planning op de korte termijn omdat het uitermate moeilijk te voorspellen is wanneer, en in welke mate, deze ontwikkelingen van invloed gaan zijn op zoiets als een rentemarkt. En inderdaad wordt deze verwachting ook op een site aangehaald die belang heeft bij het afsluiten van meer hypotheken, en wel nu direct!
Het zou mij niet verbazen als je even gaat zoeken dat er dan vele andere economen zijn die juist iets anders verwachten op basis van andere (of misschien zelfs wel dezelfde) macro-economische ontwikkelingen.

Je zult deze informatie zelf moeten wegen. Ikzelf denk dat Eijffinger best wel gelijk kan hebben alleen is het niet bruikbaar voor beslissingen op de korte termijn.

Edit:
LIBOR rentes zijn natuurlijk geen Europese rentes zoals ik hierboven schreef, maar UK rentes.

[ Voor 5% gewijzigd door marktweakt op 13-10-2024 10:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:21
Hebben jullie de zg. "hairy chart" ook bekeken?

https://www.chathamfinanc...urves-historical-accuracy

Korte samenvatting:
- als de rente hoog is, is de verwachting dat die omlaag gaat.
- als de rente laag is, is de verwachting dat die omhoog gaat
- de verwachtingen van omhoog komen vaak velen jaren te vroeg (zie de periode 2008-2016)
- de verwachtingen van omlaag komt ook te vroeg maar minder te vroeg (misschien omdat het nooit zo lang hoog is).

Zonder ingewikkelde berekeningen is er volgens mij ook al wel een verwachting uit te spreken die net zo goed of net zo slecht klopt als deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Coffeeroam schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:01:
Hebben jullie de zg. "hairy chart" ook bekeken?

https://www.chathamfinanc...urves-historical-accuracy

Korte samenvatting:
- als de rente hoog is, is de verwachting dat die omlaag gaat.
- als de rente laag is, is de verwachting dat die omhoog gaat
- de verwachtingen van omhoog komen vaak velen jaren te vroeg (zie de periode 2008-2016)
- de verwachtingen van omlaag komt ook te vroeg maar minder te vroeg (misschien omdat het nooit zo lang hoog is).

Zonder ingewikkelde berekeningen is er volgens mij ook al wel een verwachting uit te spreken die net zo goed of net zo slecht klopt als deze.
Eens! Daarom snap ik de mensen niet die nu voor korte renteperiodes kiezen met het argument ‘de rente gaat omhoog’. Vast wel een keer, maar niet voor de komende 2-3 jaar. (I.e. weer 4% of hoger).

En ja, dat kun je afdoen met ‘niemand weet de toekomst te voorspellen’, maar alle signalen wijzen de andere kant op. Doe er je voordeel mee (of had dat gedaan toen depositos nog op +4% werden aangegaan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45

The Third Man

The Third Jellyfish

Mensen geloven liever een of andere youtuber of een gelikte website dan rationeel na te denken over hoe groot de kansen van al die scenario’s zijn. Dat zie je hier maar ook in alle andere vlakken van financiën waarbij men graag de toekomst wil kunnen voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:23
wibblemoo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Eens! Daarom snap ik de mensen niet die nu voor korte renteperiodes kiezen met het argument ‘de rente gaat omhoog’. Vast wel een keer, maar niet voor de komende 2-3 jaar. (I.e. weer 4% of hoger).

En ja, dat kun je afdoen met ‘niemand weet de toekomst te voorspellen’, maar alle signalen wijzen de andere kant op. Doe er je voordeel mee (of had dat gedaan toen depositos nog op +4% werden aangegaan).
Ik begrijp niet dat jij die mensen niet snapt.

Zoals ik hierboven al heb aangegeven was ik bijvoorbeeld er nog niet van overtuigd dat de inflatie daadwerkelijk zou gaan afnemen. En als die verwachting correct zou blijken dan zou de ECB de rente zeker niet verder kunnen gaan verlagen, maar eerder nog verder moeten gaan verhogen. Lijkt mij toch een heel begrijpelijke redenatie zelfs als die nu niet lijkt uit te gaan komen (de inflatie lijkt nu alleen in Nederland relatief hoog te blijven en niet in de rest van de EU).

Verder is het op financiële markten toch vaak een heel goed idee om niet blindelings met de kudde mee te gaan; dan wordt je namelijk vaak ook net als de rest van de kudde geknipt en geschoren :)

En altijd open blijven staan voor andere ideeën die tegen je eigen overtuiging ingaan. De meeste grote verliezen worden namelijk gemaakt door mensen die dingen 'zeker weten'. Je moet je telkens afvragen als je een positie opent waarom die ander, die aan de andere kant van die transactie staat, dat zou doen. Weet hij/zij misschien iets wat jij niet weet?

[ Voor 5% gewijzigd door marktweakt op 13-10-2024 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
marktweakt schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Ik begrijp niet dat jij die mensen niet snapt.

Zoals ik hierboven al heb aangegeven was ik bijvoorbeeld er nog niet van overtuigd dat de inflatie daadwerkelijk zou gaan afnemen. En als die verwachting correct zou blijken dan zou de ECB de rente zeker niet verder kunnen gaan verlagen, maar eerder nog verder moeten gaan verhogen. Lijkt mij toch een heel begrijpelijke redenatie zelfs als die nu niet lijkt uit te gaan komen (de inflatie lijkt alleen in Nederland relatief hoog te blijven en niet in de rest van de EU).

Verder is het op financiële markten toch vaak een heel goed idee om niet blindelings met de kudde mee te gaan; dan wordt je namelijk vaak ook net als de rest van de kudde geknipt en geschoren :)

En altijd open blijven staan voor andere ideeën die tegen je eigen overtuiging ingaan. De meeste grote verliezen worden namelijk gemaakt door mensen die dingen 'zeker weten'.
Dat is een redenatie met geen enkel signaal dat dit ondersteunt: de Duitse economie groeit niet meer en inflatie is daar op het laagste punt in bijna 4 jaar. Met de automotive industrie op z’n gat gaan er duizenden werklozen bijkomen. Eurozone-breed nadert de inflatie 2%, een wens van de ECB om de rente verder te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-08 09:45
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe deposito, nu zie ik bij een Zweedse bank een mooi aanbod staan (3.42%)

Alleen daar staat bij dat het depositogarantiesysteem spaargeld garandeert tot 1.050.000 SEK.

Er staat dat uitbetaling wel plaatsvindt in Euro's.

Loop ik nou ergens nog valutarisico als ik ga sparen bij deze bank? Ik stort euro's en krijg aan het einde van de deposito euro's terug, maar vindt er ergens nog een omwisseling plaats naar Zweedse kronen waardoor je geld verliest?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ninatje
Rixos schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:45:
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe deposito, nu zie ik bij een Zweedse bank een mooi aanbod staan (3.42%)

Alleen daar staat bij dat het depositogarantiesysteem spaargeld garandeert tot 1.050.000 SEK.

Er staat dat uitbetaling wel plaatsvindt in Euro's.

Loop ik nou ergens nog valutarisico als ik ga sparen bij deze bank? Ik stort euro's en krijg aan het einde van de deposito euro's terug, maar vindt er ergens nog een omwisseling plaats naar Zweedse kronen waardoor je geld verliest?
Ik spaar ook bij een Zweedse bank. Je spaart in €€ en je krijgt het ook terug in €€. Daar zit nergens een wissel dus ook geen valuta verlies. Wel is het zo dat 1.050.000 kroon €92.500 is op dit moment. Dus dat is je maximale dekking qua garantie. Mocht je op dit moment €92.500 daar neer zetten en ze gaan over een jaar failliet en op dat moment is 1.050.000 kroon €90.000 waard dan krijg je maar €90.000 terug.
Voor mij reden dat ik er nu voor heb gekozen om daar maximaal €88.000 te sparen. Zodat ik inclusief opgebouwde rente onder de dekking blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Ninatje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Ik spaar ook bij een Zweedse bank. Je spaart in €€ en je krijgt het ook terug in €€. Daar zit nergens een wissel dus ook geen valuta verlies. Wel is het zo dat 1.050.000 kroon €92.500 is op dit moment. Dus dat is je maximale dekking qua garantie. Mocht je op dit moment €92.500 daar neer zetten en ze gaan over een jaar failliet en op dat moment is 1.050.000 kroon €90.000 waard dan krijg je maar €90.000 terug.
Voor mij reden dat ik er nu voor heb gekozen om daar maximaal €88.000 te sparen. Zodat ik inclusief opgebouwde rente onder de dekking blijf.
Dank voor de uitleg, ik heb net even de ergste uitschieter van de Zweedse Kroon gepakt (juli 2024, 1 euro, 12,26 kronen) dan kom ik uit op een dekking van 85600 euro. Ik zie overigens dat je überhaupt ook maar max 85000 mag storten voor de deposito. Dus het lijkt erop alsof de bank (of Raisin) hier ook al rekening mee heeft gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
wibblemoo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:10:
[...]

Dat is een redenatie met geen enkel signaal dat dit ondersteunt: de Duitse economie groeit niet meer en inflatie is daar op het laagste punt in bijna 4 jaar. Met de automotive industrie op z’n gat gaan er duizenden werklozen bijkomen. Eurozone-breed nadert de inflatie 2%, een wens van de ECB om de rente verder te verlagen.
Is geen wens, maar noodzaak. Men anticipeert op de inflatie en wat de economie doet. En de gehele Europese economie begint erg achter te lopen tov de wereld economie. Oftewel er moet fors geinvesteerd worden en dan kan/mag lenen niet te duur zijn. Resultaat.....rente naar beneden. De aandelenmarkt loopt er al 1 jaar op vooruit op deze verwachting. Maar......niets is zeker in het leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninatje
Rixos schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:09:
[...]

Dank voor de uitleg, ik heb net even de ergste uitschieter van de Zweedse Kroon gepakt (juli 2024, 1 euro, 12,26 kronen) dan kom ik uit op een dekking van 85600 euro. Ik zie overigens dat je überhaupt ook maar max 85000 mag storten voor de deposito. Dus het lijkt erop alsof de bank (of Raisin) hier ook al rekening mee heeft gehouden.
Ik spaar buiten Raisin om. Daar was een paar weken terug de rente iets hoger dan via hen. Daar kan dus wel meer. Ach als in het ergste geval bij failliet ik wat kwijt zou zijn lig ik er niet wakker van. Alles staat tussen de 3,5 en 3,58% qua rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:19
Vraag over Advanzia.

Als je in oktober een rekening opent en pas in november de eerste storting van 5000 of meer doet, wanneer gaat dan de actietermijn van 3 maanden lopen?
Vanaf de opening of de eerste storting?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Voor diegenen die de komende dagen overwegen een deposito af te sluiten: komende donderdag is er een nieuwe ECB-vergadering.

Een maand geleden was de verwachting dat er in oktober absoluut geen renteverlaging zou komen. Inmiddels is die verwachting volledig gedraaid: de financiële markten schatten met meer dan 90% zekerheid in dat aanstaande donderdag de ECB de rente met 0,25% gaat verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Uniciteit schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:01:
Voor diegenen die de komende dagen overwegen een deposito af te sluiten: komende donderdag is er een nieuwe ECB-vergadering.

Een maand geleden was de verwachting dat er in oktober absoluut geen renteverlaging zou komen. Inmiddels is die verwachting volledig gedraaid: de financiële markten schatten met meer dan 90% zekerheid in dat aanstaande donderdag de ECB de rente met 0,25% gaat verlagen.
Je ziet de verwachting ook al terug bij raisin. Een aantal van de depositorentes gaan de komende weken een stuk omlaag. Heel nuttig dat raisin dat ook toont als het al is aangekondigd. Verschil tussen 3,42% en 3,3% is toch lekker om nog even mee te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:27

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Reintje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:50:
Vraag over Advanzia.

Als je in oktober een rekening opent en pas in november de eerste storting van 5000 of meer doet, wanneer gaat dan de actietermijn van 3 maanden lopen?
Vanaf de opening of de eerste storting?
Dit staat duidelijk op de website bij de rentevoorwaarde. Pas op het moment dat je 5000 hebt staan.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

Is geen wens, maar noodzaak. Men anticipeert op de inflatie en wat de economie doet. En de gehele Europese economie begint erg achter te lopen tov de wereld economie. Oftewel er moet fors geinvesteerd worden en dan kan/mag lenen niet te duur zijn. Resultaat.....rente naar beneden. De aandelenmarkt loopt er al 1 jaar op vooruit op deze verwachting. Maar......niets is zeker in het leven.
De wens slaat op het punt dat de ECB de inflatie rond de 2% wilt houden in de eurozone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 21:03
Rixos schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:09:
[...]

Klopt. Raisin hanteert altijd een limiet van €100k per bank, gelijk aan het DGS. En bij Zweedse banken is die limiet dan afwijkend. Tijd terug (1,5 jaar of zo) heeft Raisin die limiet ook nog eens verlaagd omdat ze die niet meer "goed genoeg" vonden.

V.w.b. valutarisico. Bij DGS uitkering vind er altijd een Euro naar SEK naar Euro conversie plaats. De limiet van 1,05M SEK wordt dus ook op de SEK waarde toegepast. De koers die beide keren gebruikt wordt zou wel gelijk moeten zijn, dus zolang je op dat moment er minder dan 1,05M SEK hebt staan zou je de originele inleg (+ rente) terug moeten krijgen.

Overigens zou ik ook rekening houden met het scenario dat het omvallen van een Zweedse bank de koers van de SEK geen goed zal doen (/zou kunnen doen). Dus dan denk je nu wel veilig te zitten, en blijft dat ook wel altijd zo. Maar dat met het omvallen van de bank de koers zakt en je dan toch boven die 1,05M SEK uit komt. Waar mogelijk dus ook een deel van de reden dat Raisin een €85k limoet hanteert. Dat geeft tenminste €5k marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Heeft iemand hier ervaring met het opzeggen van de "Spaarrekening onder voorwaarden" van Progetto? Als ik nu opzeg, tot wanneer is die 4 dagen dan? Als dat vrijdag is is het natuurlijk nogal shitty om het en uitgekeerd te krijgen bij Raisin, en op te nemen naar de huisbank en via een ouderwetse (niet IP) transactie bij een andere bank te krijgen, voor het weekend. (En kan ik dus beter tot woensdag wachten, en hopelijk maandag uitgekeerd krijgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdekok
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:21
RobertMe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:17:
Heeft iemand hier ervaring met het opzeggen van de "Spaarrekening onder voorwaarden" van Progetto? Als ik nu opzeg, tot wanneer is die 4 dagen dan? Als dat vrijdag is is het natuurlijk nogal shitty om het en uitgekeerd te krijgen bij Raisin, en op te nemen naar de huisbank en via een ouderwetse (niet IP) transactie bij een andere bank te krijgen, voor het weekend. (En kan ik dus beter tot woensdag wachten, en hopelijk maandag uitgekeerd krijgen).
De 4 dagen was in mijn geval (N=1) maar 2 dagen :)
ma 05-aug rekening opgezegd
wo 07-aug uitbetaling (incl rente) Progetto
do 08-aug beschikbaar op Raisin-rekening
do 08-aug overgeboekt naar tegenrekening
do 08-aug beschikbaar op tegenrekening

Uiteraard geen garantie hoe lang het bij jou gaat duren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:08
Heeft iemand deze maand een verlenging van Advanzia ontvangen? Mijn actie rente loopt deze maand af, maar geen email gehad. Als ik hier teruglees komen deze emails meestal in de eerste helft van de maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
bdekok schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:38:
[...]

De 4 dagen was in mijn geval (N=1) maar 2 dagen :)
ma 05-aug rekening opgezegd
wo 07-aug uitbetaling (incl rente) Progetto
do 08-aug beschikbaar op Raisin-rekening
do 08-aug overgeboekt naar tegenrekening
do 08-aug beschikbaar op tegenrekening

Uiteraard geen garantie hoe lang het bij jou gaat duren ;)
Wellicht ook nog afhankelijk van hoe laat je opzegt? Vaak werkt Raisin ook met een "voor 12 uur". Wellicht dus dat als je 's morgens opzegt het ook eerder is dan als je 's middags opzegt.

Maar denk dat ik toch nog maar even wacht (tot donderdag dan maar, als ze "echt snel opzeggen", beetje lullig als ik woensdag opzeg, vrijdag einddatum, maandag bijgeschreven (zonder rente over het weekend))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

zunrob schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:46:
Heeft iemand deze maand een verlenging van Advanzia ontvangen? Mijn actie rente loopt deze maand af, maar geen email gehad. Als ik hier teruglees komen deze emails meestal in de eerste helft van de maand...
Mijn aanbod kwam dinsdagmiddag (eind van de middag) terug in mid augustus (13/8) dus misschien nog even adem inhouden.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 04:42
Ik heb helaas nooit een verleningsvoorstel gehad na 6 maanden zeer significant bedrag bij ze te hebben gestald. Week ofzo later het bedrag volledig weggehaald in de hoop dat dat misschien nog wat zou triggeren maar helaas nooit iets gehad. Inmiddels al maand of 4 geleden denk ik. Kortom, ik denk dat je niet áltijd een voorstel krijgt helaas..

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Ik krijg NOOIT een verlengingsaanbod van Advanzia. Wat zouden toch de triggers zijn waardoor Advanzia aan de een wel een aanbod doet en aan de ander niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Ik denk dat hoe vaker je inlogt bij ze, hoe lager de kans is dat je een verlengingsaanbod krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
wibblemoo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:59:
Ik denk dat hoe vaker je inlogt bij ze, hoe lager de kans is dat je een verlengingsaanbod krijgt.
Zou kunnen. Ik log best vaak in, al is het maar om te kijken of mijn geld is aangekomen daar.

Voor straf geen extra bonus vanwege het gebruikmaken van de rekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
/sarcasm :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeeroam

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sander36
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-02 22:30
Op 15 december 2024 passen we de ‘Voorwaarden Lloyds Bank Sparen’ op enkele punten aan. Hieronder leest u om welke aanpassingen het gaat. U hoeft niets te doen, de voorwaarden gaan automatisch in en zijn voor uw eigen administratie.
Wat hebben we aangepast?

Tijdstip betalingsopdrachten verruimd
Geeft u een betalingsopdracht om geld van uw spaarrekening op uw tegenrekening te zetten? Een opdracht die we op een werkdag voor 18.30 uur ontvangen, voeren we op dezelfde dag uit. Het tijdstip is dus verruimd van 12.30 uur naar 18.30 uur.

Saldoklassen
► Het kan zijn dat u niet meer voor elk deel van het saldo op uw spaarrekening dezelfde rente krijgt. De hoogte van de rente kan namelijk afhangen van het bedrag dat op uw spaarrekening staat. Boven een bepaald bedrag, kunnen andere rentes gelden. Dit noemen we saldoklassen. Vanaf 15 december ziet u op onze website welke saldoklassen en rentepercentages gelden.
► Als onze saldoklassen of rentepercentages veranderen en in uw nadeel zijn, dan ontvangt u daarover minimaal twee weken van tevoren een e-mail. Ook ontvangt u een bericht in uw beveiligde mailbox. Voeren we een verandering door die in uw voordeel is? Dan informeren we u wel, maar hoeven we u daarover niet minimaal twee weken van tevoren te informeren.

Tegenrekening
► Geld op uw spaarrekening zetten of opnemen mag alleen vanaf en naar uw tegenrekening.
► Ontvangt u geld op uw spaarrekening van een andere rekening dan uw tegenrekening? Dan nemen we daar in de toekomst contact met u over op. Gebeurt dat vaker? Dan mogen we de spaarrekening opzeggen.

Online overlijden melden
Een erfgenaam kan nu ook een overlijden melden via een online formulier op onze website.

Overig
Een aantal kleine tekstverbeteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retroguy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-07 23:01
De actie bij Openbank met 3,65% rente gedurende de eerste 6 maanden, gaat die periode in vanaf openingsdatum van de spaarrekening, of vanaf de eerste storting op die rekening?

Ik vraag het omdat over 2 weken wat 'Raisin' deposito's van mij vrijkomen en ik wil dan een zo snel mogelijke overgang naar Openbank. Daarom is het misschien handig om nu al een spaarrekening bij OB te openen, zodat er straks geen tijd verloren gaat. :)

En zal OB de actierente naar beneden bijstellen als Christine later deze week de rente een neerwaartse douw geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
retroguy schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:36:
De actie bij Openbank met 3,65% rente gedurende de eerste 6 maanden, gaat die periode in vanaf openingsdatum van de spaarrekening, of vanaf de eerste storting op die rekening?
Vanaf het moment van openen.
En zal OB de actierente naar beneden bijstellen als Christine later deze week de rente een neerwaartse douw geeft?
Geen idee. Maar ze hebben al meer dan een jaar 3,65% meen ik. e hebben in ieder geval de afgelopen 2x dat de ECB verlaagd heeft geen wijziging gedaan. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ze "oneindig" die 3,65% zullen blijven hanteren, zelfs als de ECB rente op termijn negatief zou zijn. Ooit zullen ze dus wel verlagen. Maar of dat nu is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Ik heb Openbank rekening opgezegd. Hoe lang moet ik wachten om weer gebruik te maken van deze actie rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:04
RobertMe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:32:
[...]

Vanaf het moment van openen.

[...]

Geen idee. Maar ze hebben al meer dan een jaar 3,65% meen ik. e hebben in ieder geval de afgelopen 2x dat de ECB verlaagd heeft geen wijziging gedaan. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ze "oneindig" die 3,65% zullen blijven hanteren, zelfs als de ECB rente op termijn negatief zou zijn. Ooit zullen ze dus wel verlagen. Maar of dat nu is?
Ze hadden bij OB eerst met 50 euro extra erbij als je de eerste 1000 euro 6 maanden op de rekening laat staan. Dat heb ik nu alweer een poos niet meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Harbo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:56:
Ik heb Openbank rekening opgezegd. Hoe lang moet ik wachten om weer gebruik te maken van deze actie rente?
Volgens mij blijf je altijd bekend, omdat je geregistreerd wordt op basis van je BSN,
Misschien dat het werkt als je initiële ID verlopen is, of misschien als je opnieuw registreert met je andere ID (paspoort vs ID-kaart).

Lijkt me een goede om eens in het Openbank.NL topic te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavorius
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-09 23:42
sander36 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:35:
Op 15 december 2024 passen we de ‘Voorwaarden Lloyds Bank Sparen’ op enkele punten aan.
Saldoklassen
► Het kan zijn dat u niet meer voor elk deel van het saldo op uw spaarrekening dezelfde rente krijgt. De hoogte van de rente kan namelijk afhangen van het bedrag dat op uw spaarrekening staat. Boven een bepaald bedrag, kunnen andere rentes gelden. Dit noemen we saldoklassen. Vanaf 15 december ziet u op onze website welke saldoklassen en rentepercentages gelden.
► Als onze saldoklassen of rentepercentages veranderen en in uw nadeel zijn, dan ontvangt u daarover minimaal twee weken van tevoren een e-mail. Ook ontvangt u een bericht in uw beveiligde mailbox. Voeren we een verandering door die in uw voordeel is? Dan informeren we u wel, maar hoeven we u daarover niet minimaal twee weken van tevoren te informeren.
Kortom beetje zoals de Rabobank, ING en wellicht nog andere grootbanken al vrij lang doen. Wel benieuwd naar hun drempelwaarde waar deze andere rente gaat gelden. Stort je dan niet te veel, dan kan je misschien nog een acceptabele rente krijgen die langer hoog blijft dan de rest.

Vwb de Rabo trouwens ook nog hele reeks rentewijzigingen aangekondigd dat ingaat per 23 oktober. Was nog niet aangegeven op spaarinformatie forum. De 1 jarige was al eerder aangekondigd voor ingang van 16 oktober (als ik me goed herinner), van 2,35 naar 2,25%. De huidig aangekondigde wijzigingen gelden voor de 2-20 jarige en zullen gaan zakken met percentages tussen de 0,15-0,25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
Ik krijg vragen van Advanzia over de herkomst van het geld. Ik vermoedde dat het ging over een extra storting die ik gedaan had, daarvan heb ik aangeven hoe en wat. Maar nu krijg ik voor de 3e keer mail maar met een nieuw case nummer. Die lui hebben hun administratie echt niet op orde. Iemand ervaring met het beantwoorden van deze vraag van Advanzia? Wat heb je allemaal aangeleverd of hoe heb je de vraag beantwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Als de bron spaargeld is, dan kun je in 99% van de gevallen een bankafschrift sturen (met jouw naam) van de rekening vanwaar je geld hebt uitgeboekt, met de uitleg dat het spaargeld betreft. Sommige banken vragen nog om een belastingaangifte als het om veel spaargeld gaat, om te zien of je inkomen matcht met de hoeveelheid spaargeld. Maar als er niet specifiek om is gevraagd, zou ik beginnen met een bankafschrift en uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Ik heb ook email van Advanzia over iets wat ik al 1x maand geleden gestuurd heb. Nu een reminder met de dreiging om mijn account binnen 30x dagen te blokkeren. Ik heb 2x weken terug ook email gestuurd en gevraagd voor de status maar ze reageren nergens op.

"Als de bron spaargeld is, dan kun je in 99% van de gevallen een bankafschrift sturen (met jouw naam) van de rekening vanwaar je geld hebt uitgeboekt, met de uitleg dat het spaargeld betreft." - Alle pdf's van mijn Rabo rekening met de uitleg gestuurd. Herkomst waren andere spaarrekeningen (CEB, Raisin, Santander).

[ Voor 38% gewijzigd door Harbo op 15-10-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
ebk71 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:05:
Ik krijg vragen van Advanzia over de herkomst van het geld. Ik vermoedde dat het ging over een extra storting die ik gedaan had, daarvan heb ik aangeven hoe en wat. Maar nu krijg ik voor de 3e keer mail maar met een nieuw case nummer. Die lui hebben hun administratie echt niet op orde. Iemand ervaring met het beantwoorden van deze vraag van Advanzia? Wat heb je allemaal aangeleverd of hoe heb je de vraag beantwoord?
"We would like to remind you of our request, regarding the origin of the deposited funds on your Advanzia account." - Ik lees dit anders. Ze willen herkomst van alle transacties weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:08
Harbo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

"We would like to remind you of our request, regarding the origin of the deposited funds on your Advanzia account." - Ik lees dit anders. Ze willen herkomst van alle transacties weten.
In dit geval betekend de s in funds niet per se meerdere stortingen. Funds slaat op ‘geld’ en kan een enkele storting zijn. Maar goed. Vraag me af of ze daar de Engelse taal echt tot in detail machtig zijn.
Niet dat ik dat wel ben overigens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:28
ebk71 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:05:
Ik heb vorig jaar een soortgelijke vraag gehad van Openbank. Heb een afschrift van mijn ontslagvergoeding gestuurd maar dat was blijkbaar niet voldoende. Men vroeg om een belastingaangifte.
Heb ik niet gestuurd omdat daar veel meer info op staat dan men nodig heeft.
Uiteindelijk kon ik geen uitgaande boekingen meer doen (blokkade)
Vervolgens de rekening opgezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Volgens mij blijf je altijd bekend, omdat je geregistreerd wordt op basis van je BSN,
Misschien dat het werkt als je initiële ID verlopen is, of misschien als je opnieuw registreert met je andere ID (paspoort vs ID-kaart).

Lijkt me een goede om eens in het Openbank.NL topic te kijken.
Hier laatste rente betaling gehad (92ct) mijn ID is verlopen op 2 okt, ben blij dat ik nog kon overboeken.
Heb geen zin om heel dat proces weer te moeten doorlopen voor 92 ct.
Ze mogen hem afsluiten wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Taatort schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:30:
[...]

Ik heb vorig jaar een soortgelijke vraag gehad van Openbank. Heb een afschrift van mijn ontslagvergoeding gestuurd maar dat was blijkbaar niet voldoende. Men vroeg om een belastingaangifte.
Heb ik niet gestuurd omdat daar veel meer info op staat dan men nodig heeft.
Uiteindelijk kon ik geen uitgaande boekingen meer doen (blokkade)
Vervolgens de rekening opgezegd...
Probleem met Advanzia is dat ze niet reageren op mijn vragen. Vandaag met hun gebeld en vrouw aan de lijn ziet dat ik alles opgestuurd heb en zei dat ze niet blij is hoe hun AML afdeling dit doet.

Ik wacht nu af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 16:31
Vanaf vandaag gaat LeasePlan Bank verder onder een nieuwe naam: Ayvens Bank.
https://sparen.ayvensbank.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
mikeyfire643 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:05:
Aanloggen met dezelfde gegevens en 06 nummer als bij LeasePlan bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:55:
[...]
In dit geval betekend de s in funds niet per se meerdere stortingen. Funds slaat op ‘geld’ en kan een enkele storting zijn. Maar goed. Vraag me af of ze daar de Engelse taal echt tot in detail machtig zijn.
Niet dat ik dat wel ben overigens :)
Juist een bank zal zich juridisch redelijk goed indekken en zulke teksten vaak laten vertalen door een professioneel vertaalbureau. Dat is overigens niet hetzelfde als iemand van de helpdesk spreken, daar is het afwachten wat je krijgt. Verder klopt het wat je zegt, funds kan over één storting gaan maar ook alle.
Harbo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:55:
[...]
Probleem met Advanzia is dat ze niet reageren op mijn vragen. Vandaag met hun gebeld en vrouw aan de lijn ziet dat ik alles opgestuurd heb en zei dat ze niet blij is hoe hun AML afdeling dit doet.

Ik wacht nu af.
Ik heb nooit bericht of reactie gehad op één van mijn vragen via e-mail (januari verstuurd), de andere waarop ze wel geantwoord hebben (was nog daarvoor verstuurd) kwam na een paar weken. Ze zeiden daarin dat het verzoek "aangepast" was (naamstelling) maar dit is nooit concreet doorgevoerd. Dit was ten tijde van de aanpassing van de nieuwe website, ik heb het maar laten rusten voor nu. Maar je doet er goed aan niet te afwachtend te zijn en meerdere mails te sturen met in je topic je casenummer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04:11
Zou wel leuk zijn als ze om deze naamswijziging te vieren wat leuke actierentes geven zoals de 3% voor één en 3,3% voor twee jaar die ze een paar maanden geleden boden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
Harbo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:29:
Ik heb ook email van Advanzia over iets wat ik al 1x maand geleden gestuurd heb. Nu een reminder met de dreiging om mijn account binnen 30x dagen te blokkeren. Ik heb 2x weken terug ook email gestuurd en gevraagd voor de status maar ze reageren nergens op.

"Als de bron spaargeld is, dan kun je in 99% van de gevallen een bankafschrift sturen (met jouw naam) van de rekening vanwaar je geld hebt uitgeboekt, met de uitleg dat het spaargeld betreft." - Alle pdf's van mijn Rabo rekening met de uitleg gestuurd. Herkomst waren andere spaarrekeningen (CEB, Raisin, Santander).
Heb hetzelfde. Sturen die mails zeker allemaal op dezelfde dag.
Eerst maar eens gevraagd wat ze nou precies willen.
Alle transacties verantwoorden? Hoe dan?
De bron van inkomsten? En wat zegt dat over m’n spaargeld?

Ik hoef toch zeker niet iedere transactie te verantwoorden?

[ Voor 6% gewijzigd door Reintje op 15-10-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje

[ Voor 45% gewijzigd door Reintje op 15-10-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online
Ze zijn wel strenger geworden, ben bezig met het openen van nog een Advanzia rekening op mijn eigen naam.

En nu was ineens een digitale handtekening niet meer toegestaan, moest een natte handtekening zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Juan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:56:
Ze zijn wel strenger geworden, ben bezig met het openen van nog een Advanzia rekening op mijn eigen naam.

En nu was ineens een digitale handtekening niet meer toegestaan, moest een natte handtekening zijn.
En als je nou parkinson hebt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Hij bedoeld in inkt, niet als PDF / digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
wibblemoo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:06:
Hij bedoeld in inkt, niet als PDF / digitaal.
Bedoel ik, gaat je niet lukken om als parkisonpatient 2x dezelfde handtekening te zetten....in welk tijdperk leven we 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Voor zover ik weet vraagt Advanzia nooit om een handtekening na het openen van je rekening, dus dat zal wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online
wibblemoo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:56:
Voor zover ik weet vraagt Advanzia nooit om een handtekening na het openen van je rekening, dus dat zal wel meevallen.
Toch wel blijkbaar Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUBvPqwomeUACHcl-9BcAeo5kwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQ57TxkLKMdU9NHLZH9HIstR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:17
Man man, voor mij wel een reden om dat hele Advanzia te vermijden hoor. Wat een gedoe voor die paar grijpstuivers. Doe mij even lekker digitaal!

[ Voor 5% gewijzigd door ColeJ op 15-10-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
Formulier printen, ondertekenen, fotograferen en mailen. Is dat wat ze bedoelen?
Want zo ging het voorheen altijd, of moet je hem per post gaan verzenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online
Dat bedoelen ze ja, maar was nooit. Digitale krabbel was voldoende. En dan mailen

[ Voor 10% gewijzigd door Juan op 15-10-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Toch wel wat? Je zit toch in het openingsproces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online
Iemand zei, Advanzia vraagt nooit om een handtekening (inkt) en nu ineens wel.

Ik heb 5x een rekening geopend bij hun. Digitale handtekening was altijd voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Juan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:36:
Iemand zei, Advanzia vraagt nooit om een handtekening (inkt) en nu ineens wel.
wibblemoo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:56:
Dat sloeg op het feit dat het zetten van twee verschillende (natte) handtekeningen in de praktijk niet voor zal komen / geen problemen zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:28
wibblemoo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:47:
[...]

Dat sloeg op het feit dat het zetten van twee verschillende (natte) handtekeningen in de praktijk niet voor zal komen / geen problemen zal geven.
Is mij een keer gebeurd bij DHB bank, ze vonden de handtekeningen niet genoeg op elkaar lijken.

Heb geen Parkinson ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 15-10-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:49:
[...]

Is mij een keer gebeurd bij DHB bank, ze vonden de handtekeningen niet genoeg op elkaar lijken.

Heb geen Parkinson ;)
En toen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:28
Ik moest het formulier opnieuw tekenen en opsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:08
Juan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:56:

Hoe gaan ze überhaupt het verschil zien tussen digitaal en nat? Zou niet weten hoe ze dat kunnen. Gewoon in paint of iets dergelijks met de Pencil tool krabbelen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:49
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

Hoe gaan ze überhaupt het verschil zien tussen digitaal en nat? Zou niet weten hoe ze dat kunnen. Gewoon in paint of iets dergelijks met de Pencil tool krabbelen en klaar.
Als het document niet ingescand is of gefotografeerd met een handtekening erop dan zie je wel het verschil tussen een digitaal bewerkt document of een natte handtekening.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:04
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

Ik heb dat ook gehad inderdaad, een zwarte digitale handtekening was niet goed. Maar een digitale handtekening met een blauwe kleur wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Slappyjoez schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Als het document niet ingescand is of gefotografeerd met een handtekening erop dan zie je wel het verschil tussen een digitaal bewerkt document of een natte handtekening.
Maar blijkbaar moet of kun je het formulier vervolgens wel inscannen en mailen. Hoe kunnen ze dan nog het verschil zien tussen een formulier dat geprint is en fysiek ondertekend en ingescand en een formulier dat met een handtekening-afbeelding "ondertekend" is en als pdf "geprint" is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online
Ondertussen is de nieuwe rekening geopend.
En t/m dec iig 3,7% 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05
Ik heb ook nog 3,6 en 3,4 geloof ik voa santander en CEB.
Wel grappig dat een spaarrente daar hoger is dan de meeste / vrijwel alle deposito's via Raisin.
Vandaag 1 deposito vrijgekomen, maar die zet ik wel even tijdelijk bij Santander weg.

En dan krijg ik in mijn ING app een pop up voor 2,2% op obligaties. 🥲🥲🥲

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
pentaw1nz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:16:
Ik heb ook nog 3,6 en 3,4 geloof ik voa santander en CEB.
Is dat voor vrij opneembaar of voor lopende deposito's?

Vrij opneembaar:
Santander Consumer Bank is sinds 17-Sep al terug naar 3,20%. Dus of die 3,6% is een aanbieding geweest, of niet meer actueel. Credit Europe Bank zit op 3,20% voor 6 maanden. Als je nu nog hoger hebt loopt die 6 maanden in november af (vorige wijziging was in juni) en ga je terug naar 1,77%.

Alleen Trade Republic (tot €50K) en Revolut Ultra (á €50/mnd) zijn nog hoger dan Santander (tijdelijke aanbiedingen uitgesloten).

Deposito's:
Heb nog een LHV lopen tegen 4,15%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
pentaw1nz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:16:

En dan krijg ik in mijn ING app een pop up voor 2,2% op obligaties. 🥲🥲🥲
Vraag me af waarom iemand dat zo doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Coffeeroam schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

Vraag me af waarom iemand dat zo doen?
Omdat 2,2% meer is dan de 1,5%? die ING op de spaarrekening geeft? En je wel "lekker veilig" bij ING blijft.

Dat het vervolgens totaal anders belast wordt waardoor je zomaar meer belasting kunt betalen dan de opbrengst is (6,xx% fictief rendement) weten ze dan uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
RobertMe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Omdat 2,2% meer is dan de 1,5%? die ING op de spaarrekening geeft? En je wel "lekker veilig" bij ING blijft.

Dat het vervolgens totaal anders belast wordt waardoor je zomaar meer belasting kunt betalen dan de opbrengst is (6,xx% fictief rendement) weten ze dan uiteraard niet.
O ja, als iemand alles binnen ING wil doen (en onder het heffingsvrij vermogen zit, óf de tegenbewijsregeling wil gaan gebruiken).

Je kan dan overigens ook bij ING een spaardepo voor 3 jaar tegen 2.35% afsluiten. Is ook weer meer dan de obligatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05
GroteVoet459 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:56:
[...]

Is dat voor vrij opneembaar of voor lopende deposito's?

Vrij opneembaar:
Santander Consumer Bank is sinds 17-Sep al terug naar 3,20%. Dus of die 3,6% is een aanbieding geweest, of niet meer actueel. Credit Europe Bank zit op 3,20% voor 6 maanden. Als je nu nog hoger hebt loopt die 6 maanden in november af (vorige wijziging was in juni) en ga je terug naar 1,77%.

Alleen Trade Republic (tot €50K) en Revolut Ultra (á €50/mnd) zijn nog hoger dan Santander (tijdelijke aanbiedingen uitgesloten).

Deposito's:
Heb nog een LHV lopen tegen 4,15%
Betreft inderdaad een aanbieding voor 6 maand, dus daarna kom ik weer aan het schuiven.

Die 4,15 is dat nog actueel?
Mijn vorige van 4,2 is vandaag afgelopen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
pentaw1nz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:37:
[...]
Die 4,15 is dat nog actueel?
Mijn vorige van 4,2 is vandaag afgelopen
Nee, dat haal je volgens mij nergens meer (binnen gewone spaarprodukten).
Zelfs de Rabo Doelsparen van 20 jaar is al terug naar 3,00%.

Je moet momenteel gewoon pakken wat je kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online
Hier ook een LHV van 5K voor 4,15% loopt tot Januari.. vond ik zat (zo dicht bij Putin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Iemand wat gelezen over het deposito garantiestelsel? Ze zijn nog niet opgenomen in het DNB register.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Pagina: 1 ... 100 ... 159 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling