• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:33
GroteVoet459 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 21:51:
[...]

Misschien gedeeltelijk. Per https://www.raisin.com/nl-nl/banken/sme-bank/ :

[...]

Die eerste 5% ga je uiteraard niet meer terug halen - daar ben je iets meer dan 4 weken te laat voor met het aanleveren van het document.
De resterende 10% moet je zelf narekenen via je aangifte
Ja je had vantevoren woonplaatsverklaring naar Raisin moeten sturen(wordt meestal ook door Raisin grotendeels ingevuld aangeleverd) om te verminderen tot de in NL verrekenbare 10%.

Litouwen wel nadeel dat maximaal 6 maanden oud mag zijn, dus moet je bijna altijd voor elk deposito nieuwe woonplaatsverklaring laten ondertekenen/stempelen en naar Raisin zenden. Wat dat betreft is Letland met 5 jaar per bank stuk minder bewerkelijk.(belang daar ook wel groter 25,5% > 10%)

Overigens kan je in sommige landen wel terug vragen bij plaatselijke belastingdienst(Litouwen weet ik niet), maar waarschijnlijk te veel moeite en soms ook moeilijk gemaakt.(ik heb het eens in Polen geprobeerd, maar die wilde oficeel tolk vertaalde woonplaatsverklaring, dus opgegeven omdat die vertaling waarschijnlijk meer zou kosten dan belang)

[ Voor 17% gewijzigd door sipjohn op 09-10-2026 22:47 ]

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• Dir123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:04
ikbenerweer schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 16:56:
Oke, als ik het goed heb, zijn de banken waar je het meeste rente krijgt dus buitenlands, en kun je dus ook niet in het nederlands corresponderen wanneer het ergens mis zou gaan.

Ik denk hierbij aan Advanzia(waar het rentepercentage nergens openbaar staat, maar waar het 3,92% lijkt te zijn), Consorsbank(3.8%+ETF van 100 euro na 6 maanden) en Volkswagen Bank (3,75%).

Daarnaast heb je dan de banken als Yapi Kredi, Avyens en Openbank waarbij je wel in het Nederlands kan corresponderen maar die niet via Raisin te boeken zijn, en die 3% rente (of meer) bieden.

En dan heb je de banken die via Raisin te boeken zijn (max 2.35%)

Maar hoe zit het met id-check etc. bij al die bedrijven? Hoe meer rekeningen je opent, hoe groter ook de kans dat het een keer misgaat en je gegevens op straat liggen toch?
Iemand gebruik gemaakt van die ETF actie van Consors? Zitten daar ook nadelen aan?

Denk aan kosten beleggingsrekening, transactiekosten etc etc?

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:10
corsat schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 21:06:
[...]

Kan ik dat nog ergens terugkrijgen?
Bij je belastingaangifte kan je de ingehouden voorheffing opgeven.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Dir123 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 23:23:
[...]

Iemand gebruik gemaakt van die ETF actie van Consors? Zitten daar ook nadelen aan?

Denk aan kosten beleggingsrekening, transactiekosten etc etc?
Bedoel je deze actie: "Aktion: ETF-Prämie im Wert von ca. 100 Euro zum Tagesgeld sichern"?

Dat is eerder besproken. Je moet dan meer dan 6 maanden (187 dagen) minstens € 50.000 op de rekening houden, maar de rente na 5 maanden duikelt omlaag (momenteel een magere 1,00%). Je moet al een behoorlijk spaarbedrag hebben om bij andere banken geen betere rente te kunnen krijgen dan ongeveer € 100 over € 50.000. Als je 2,8% rente misloopt kost dat ongeveer € 116,67.

Ze hebben het over ongeveer € 100, dus ik denk dat het over 8 aandelen BNP Paribas Easy MSCI World UCITS ETF (WKN A41GS2) gaat. Momenteel is de koers € 12,286, dat keer 8 komt op € 98,29. Er gaat bij verkoop € 9,95 (minimumtarief) aan orderkosten af. Dan heb je nog € 88,34 opbrengst. De winst is met bovenstaande cijfers negatief: € 28,33 verlies.

Als Consorsbank een renteverlengingsaanbod van de huidige 3,8% doet zou het wel goed kunnen uitpakken, maar het netto bedrag is relatief gering na aftrek van de kosten die je noemt.

TLDR;
De meeste spaarders zouden waarschijnlijk geld verliezen aan deze actie.
Pagina: 1 ... 217 218 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Politieke achtergrond kan hier: Het Nederlandse belastingstelsel

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of Vermogensrendementheffing 2.0 deel 2 terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic, net als Advanzia Het Grote Advanzia Topic

We willen hier geen persoonlijke updates zien ( a la 'ik ook', 'bevestiging gehad'), dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling