Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zonet via de e-mail van Bigbank ontvangen:

Per 26 september 2025 wordt de rente op uw Flexibel Sparen rekening verhoogd van 2,05% naar 2,10%. De rente wordt berekend over bedragen tot en met 250.000 euro.

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31
Bar_en_boos schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:11:
Zonet via de e-mail ontvangen:

Per 26 september 2025 wordt de rente op uw Flexibel Sparen rekening verhoogd van 2,05% naar 2,10%. De rente wordt berekend over bedragen tot en met 250.000 euro.
Dat gaat om BigBank, neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:13:
[...]

Dat gaat om BigBank, neem ik aan?
Aangepast! 😊

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:22
Nicap schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:53:
Ik ziie trouwens vaak mensen switchen naar een bak met op dat moment een net iets hoger rente percentage. Bijvoorbeeld naar Franse of Spaanse banken, waar de rente dan 2,75%. Wat is nou de reden dat men niet kiest voor een USD of GBP spaarrekening bij bijvoorbeeld Revolut?
Net als in de EU is je spaargeld beschermd tot een bepaald bedrag(GBP 85.000). Je zit dan enkel met het correct opgeven van de belastingdienst en een eventuele koers schommeling welke positief of negatief kan zijn.
Gezien de ervaringen van de Franse banken kun je het administratieve struikelblok wel schrappen.
Zijn er nog mensen met ervaringen met een buitenlandse valuta spaarrekening buiten de EU?
Als je hier in dit topic kijkt gaat t over sparen, niet over beleggen, investeren of speculeren. De USD was 1 januari 2025 ~1.03, nu ~1.17. Reken uit je verlies. Dat zou trouwens speculeren geweest zijn en niet beleggen.

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24

Nicap

Tsssk....

Jullie hebben gelijk. Het is idd niet echt sparen en daarom ook het verkeerde topic.

• GroteVoet459
DjoeC schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:16:
[...]

Als je hier kijkt gaat t over sparen, niet over beleggen, investeren of speculeren. De USD was 1 januari 2025 ~1.03, nu ~1.17. Reken uit je verlies. Dat zou trouwens speculeren geweest zijn en niet beleggen.
Iets gelijks met de GBP; men is in de UK aan het kijken om het bedrag dat de FCSC vergoed te verhogen van 85K naar 110K om in lijn te blijven met de €100K van het EU DGS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:20
Resurs Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 1,85% p.j. naar 1,81% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 01.10.2025.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:03
Ook bij verschillende deposito’s hogere rente bij Bigbank. En het verschil bij verlenging is nu 0,15 ipv 0,10 (met uitzondering van 1 maand deposito)

Dit zijn de nieuwe tarieven:

Looptijd Rente Bij verlenging
1- 3 maanden 2.15% 2,15%
4 - 6 maanden 2.20% 2,35%
7-9 maanden 2.30% 2,45%
10-11 maanden 2.35% 2,50%
1 jaar 2.35% 2,50%
2 jaar. 2.40% 2,50%
3 jaar. 2.40% 2,50%
4 jaar. 2.20% 2,30%
5 jaar 2.20% 2,30%
6 jaar. 2.20% 2,30%
7 jaar 2.20% 2,30%
10 jaar 2.20% 2,30%

• Jeff5
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:10
Een vraag van een "voorzichtige" spaarder. En daar bedoel ik mee, dat ik spaar in Nederland.
Ik moet nu kiezen tussen twee opties. Optie 1: Een bedrag vastzetten voor een jaar bij de ING voor 1,8% of optie2: Hetzelfde bedrag bij de Rabo op een Tijdslotrekening voor 1,95% (variabele rente). Graag jullie mening.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:43
Jeff5 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:17:
Een vraag van een "voorzichtige" spaarder. En daar bedoel ik mee, dat ik spaar in Nederland.
Ik moet nu kiezen tussen twee opties. Optie 1: Een bedrag vastzetten voor een jaar bij de ING voor 1,8% of optie2: Hetzelfde bedrag bij de Rabo op een Tijdslotrekening voor 1,95% (variabele rente). Graag jullie mening.
Er zijn meer Spaarbanken in Nederland. Met hogere rente. Hebben wel "moeilijke" namen. Maar jij kan dat. ;) Een paar voorbeelden: Yapi Kredi, Garanti, Anadolu, Nexent. Allemaal veilig genoeg voor voorzichtige spaarders. Lees je in. Niet sparen bij grootbanken als je een leuke rente wil.

• Moke11
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:47
optie 3: Yapi kredi of Anadolubank. Gewoon onder Nederlands garantiestelsel. 2,35% voor een jaar. Enig nadeel: zijn natuurlijk geen systeembanken zoals Rabo of ING.

Tijdslot heeft als nadeel dat je het na 3 maanden pas hebt. Dan kun je net zo goed een deposito pakken omdat dan de rente tijdens de looptijd niet kan wijzigen, met tijdslot Rabo is dat wel

[ Voor 5% gewijzigd door Moke11 op 25-09-2025 19:42 ]

• Jeff5
Dank voor jullie reacties en het meedenken. Wat ik al zei, ben erg behoudend en wil echt kiezen uit de genoemde twee opties. Neig dus nu naar een jaar vastzetten bij ING. Natuurlijk koffiedik kijken, maar is de trend nog steeds neerwaarts wat betreft de renteverwachtingen?

• W1ck1e
@Jeff5 Jouw keuze. En die van 90%. Die zullen dan wel gelijk hebben. ;(
Als je bevestiging zoekt zit je in het foute draadje.

[ Voor 28% gewijzigd door W1ck1e op 25-09-2025 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
ASN

Nu betaal je € 3,65 per maand voor je spaarrekening(en) als je geen betaalrekening bij ons hebt. Vanaf 1 november betaal je geen kosten meer voor je spaarrekening(en). Na die datum worden de kosten die je nu iedere maand betaalt voor je spaarrekening(en) niet meer van je rekening afgeschreven. De kosten voor een spaarrekening kunnen in de toekomst wijzigen. Als dat gebeurt, krijg je hierover bericht van ons. Vanaf 1 november kun je een losse spaarrekening bij ons openen. Daarvoor hoef je niet meer een betaalrekening te openen of te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rindertb
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:43
Pushedspore schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:23:

In de app zie ik dan staan 3 maanden; in de browser staat 6 maanden, waarschijnlijk een foutje, ik ga uit van de drie maanden. Toch had ik liever een precieze einddatum gehad, nu ga ik er maar vanuit dat het tot de 30e is van december …
Dat is kras: in de iOS app staat wél, en in die van Android géén exacte einddatum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ci1FaQQ0mSYDfXDCVXfNSZfIbwc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YRHqcjziyIE1GgLftCnO0PY5.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door rindertb op 25-09-2025 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Jeff5 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:02:
Dank voor jullie reacties en het meedenken. Wat ik al zei, ben erg behoudend en wil echt kiezen uit de genoemde twee opties.
Financieel onverstandige keuze, maar dat mag natuurlijk.
Neig dus nu naar een jaar vastzetten bij ING. Natuurlijk koffiedik kijken, maar is de trend nog steeds neerwaarts wat betreft de renteverwachtingen?
De trend is onbekend. De renteverlagingen staan nu on hold en het is wachten op economische data. Eerlijk gezegd kan het beide kanten op gaan. Lagere inflatie, terugkeer naar hogere inflatie, stagflatie - er zijn allemaal wel goede argumenten voor te verzinnen. Ik zou lekker voor dat TijdslotSparen gaan. Je ontvangt 8,3% meer rente en het is nog flexibeler opneembaar ook.

• Moke11
Dank voor jullie reacties en het meedenken. Wat ik al zei, ben erg behoudend en wil echt kiezen uit de genoemde twee opties. Neig dus nu naar een jaar vastzetten bij ING. Natuurlijk koffiedik kijken, maar is de trend nog steeds neerwaarts wat betreft de renteverwachtingen?
koffiedik kijken. Vaak zijn de Nederlandse 4 grootbanken traag met aanpassen van de rente ook als er een wijziging bij de ECB in het verschiet zou liggen. De FED heeft onlangs de rente verlaagd. Dat zou een indicatie kunnen zijn dat men bij de ECB ook een renteverlaging aankondigd in oktober omdat de FED de belangrijkste centrale bank is en de rest vaak volgt. Let wel: hoeft niet. Het is en blijft koffiedik kijken. Van de andere kant is men ook weer veel geld aan het printen.

• Jeff5
Nogmaals dank. Ga er maar weer eens een nachtje over slapen. Morgen het knoopje doorhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Jeff5 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:59:
Nogmaals dank. Ga er maar weer eens een nachtje over slapen. Morgen het knoopje doorhakken.
Beste @Jeff5 , na een affaire met de Rabo ben ik daar helemaal weg. ING geeft niet genoeg en omdat ik toch wel wat veilige rente wilde staat nu 50% bij Garantibank, 2.55% voor 6 maanden als nieuwe spaarder. Rekening openen binnen 24 uur, Nederlands DGS. De overige 50% staat via Raisin. 1.9% is echt te laag.

Hopelijk zie je dat in na je nachtje slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:12
Garantibank Voor een half jaar?
Dat is interessant ik heb een overwaarde over ivm scheiding en ik ga huren omdat er te weinig te koop is en een jaar vast zetten vind ik net te lang.
Bedankt voor de tip!

Mvg Mart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:11
Optie 1: Een bedrag vastzetten voor een jaar bij de ING voor 1,8% of
optie2: Hetzelfde bedrag bij de Rabo op een Tijdslotrekening voor 1,95% (variabele rente). Graag jullie mening.
Optie 3: aan mij lenen, krijg je nog 50% meer ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:54
JMb91 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 05:30:
Garantibank Voor een half jaar?
Dat is interessant ik heb een overwaarde over ivm scheiding en ik ga huren omdat er te weinig te koop is en een jaar vast zetten vind ik net te lang.
Bedankt voor de tip!

Mvg Mart
Ik verwacht dat de huizenprijzen harder gaan stijgen dan de rente die je krijgt. Ik zou zsm een huis proberen te komen ondanks de overspannen markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:14
Ik zit nu nog steeds bij OpenBank, maar inmiddels is het rente% wel wat teruggelopen. Ik zit nu op een 'gepersonaliseerde spaarrente' van 2% (Open Spaarrekening). Helaas willen ze de actierente van 2,4% (Welkom Spaarrekening) niet toekennen. In het verleden wel een keer of 2 gelukt.

De vraag is dus nu, blijven - of verhuizen. Voorwaarde die ik heb is maandelijke renteuitbetalingen, vrij opneembaar en een prettige app. Iemand al ervaring met Concors en Garanti? https://www.consorsbank.d...-Anlegen/Sparen/Tagesgeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
-Muncky- schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:08:
...
De vraag is dus nu, blijven - of verhuizen. Voorwaarde die ik heb is maandelijke renteuitbetalingen, vrij opneembaar en een prettige app. Iemand al ervaring met Concors en Garanti?
Garanti kan geen optie zijn, want die betaald de rente jaarlijks op 01-Jan uit ... :+

Maar als je even de zoek-optie van dit forum gebruikt vind je hier 5+ jaar ervaring met Consors (met een S, niet een C) en Garanti. Als je specifieke vragen hebt moet je die gewoon stellen als je het antwoord niet kunt vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door GroteVoet459 op 26-09-2025 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Ik zit nu nog steeds bij OpenBank, maar inmiddels is het rente% wel wat teruggelopen. Ik zit nu op een 'gepersonaliseerde spaarrente' van 2% (Open Spaarrekening). Helaas willen ze de actierente van 2,4% (Welkom Spaarrekening) niet toekennen. In het verleden wel een keer of 2 gelukt.

De vraag is dus nu, blijven - of verhuizen. Voorwaarde die ik heb is maandelijke renteuitbetalingen, vrij opneembaar en een prettige app. Iemand al ervaring met Concors en Garanti? https://www.consorsbank.d...-Anlegen/Sparen/Tagesgeld
Is Trade Republic een optie ? Daar is een apart draadje over.
Lees je (daar) goed in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
GroteVoet459 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:10:
[...]
Garanti kan geen optie zijn, want die betaald de rente jaarlijks op 01-Jan uit ... :+
Tja, en dus gebruik maken van de actierente en daarna rekening opheffen. Dan heb je na 6 maanden gewoon je rente in de zak. Maandelijks of per kwartaal bijschrijven is leuk maar verandert niets aan het effectieve rentepercentage. En als je de rente "nodig hebt" loont het om de rekening op te heffen want dan zal je spaargeld ook op zijn.

Of zie ik scheef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:59
Ik zou juist voor Rabo kiezen. Je geld staat daar minder lang vast en de rente is ook hoger. Wat de rente over een halfjaar doet is natuurlijk nog niet bekend, maar of de rente op dat tijdslotsparen zo heel veel zal dalen (zo veel dat je na een jaar minder rente ontvangt dan de 1,8% van een ING deposito) is dan ook maar de vraag.

Als je boven de grens voor de vermogensrendementsheffing zit, dan kun je ook een groendeposito (ING) of groensparen (Rabo) overwegen. Geeft 1,75% rente voor een jaar maar, als je binnen de vrijstelling valt, dan wel zonder box 3 heffing en met 0,1% extra heffingskorting. Kan per saldo dus hoger uitkomen dan gewoon sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:38:
[...]

Ik zou juist voor Rabo kiezen. Je geld staat daar minder lang vast en de rente is ook hoger. Wat de rente over een halfjaar doet is natuurlijk nog niet bekend, maar of de rente op dat tijdslotsparen zo heel veel zal dalen (zo veel dat je na een jaar minder rente ontvangt dan de 1,8% van een ING deposito) is dan ook maar de vraag.

Als je boven de grens voor de vermogensrendementsheffing zit, dan kun je ook een groendeposito (ING) of groensparen (Rabo) overwegen. Geeft 1,75% rente voor een jaar maar, als je binnen de vrijstelling valt, dan wel zonder box 3 heffing en met 0,1% extra heffingskorting. Kan per saldo dus hoger uitkomen dan gewoon sparen.
Het probleem met tijdslot sparen is dat de Rabo "willekeurig" de rente kan verhogen of verlagen maar dat jij GEEN recht hebt om je geld binnen drie maanden van je rekening te halen. Daarmee is het een 3 maands deposito met variabele rente. NIET doen dus omdat - zoals aangegeven - andere (vooral "nieuwe klant") opties garantie van 3-6 maanden op percentage geven zonder dat je geld vast staat.

Verschil: Bij de Rabo mag jij niets veranderen en zij wel, bij de anderen mag jij iets veranderen (geld bijstorten, weghalen) en mogen zij niets veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:41
Sander12 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:19:
ASN

Nu betaal je € 3,65 per maand voor je spaarrekening(en) als je geen betaalrekening bij ons hebt. Vanaf 1 november betaal je geen kosten meer voor je spaarrekening(en). Na die datum worden de kosten die je nu iedere maand betaalt voor je spaarrekening(en) niet meer van je rekening afgeschreven. De kosten voor een spaarrekening kunnen in de toekomst wijzigen. Als dat gebeurt, krijg je hierover bericht van ons. Vanaf 1 november kun je een losse spaarrekening bij ons openen. Daarvoor hoef je niet meer een betaalrekening te openen of te hebben.
Kennelijk waren er teveel spaarders weggelopen toen ASN geld ging vragen voor het houden van een spaarrekening.

Maar ja, zelfs als deze weer gratis gaat worden zijn de rentes bij ASN totaal niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:13

sanook

_/-\o_

Kun je bijGarantibank je opgebouwde rente terugvinden?
Ik heb een nieuw account geopend nadat ik deze pas enkele maanden geleden opgezegd had. Ik krijg nu weer hetzelfde account nummer als eerst en in de bevestigings email staat dat ik 2,55% rente krijg. In het online account overzicht wat je kunt downloaden staat echter 1,55%.
Gemaild met Garantibank en zij bevestigen dat ik 2,55% krijg, dus ik wil er nu wel wat geld op zetten maar voordat ik een aanzienlijk bedrag er op zet wil ik wel eerst zeker weten dat ik die 2,55% krijg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• W1ck1e
sanook schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:08:
...
Ik wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xwf_z4fwJkNAg9XV_KsJYeAKa24=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uJ4LoFYg0H0QkXjBT7TOuiQu.png?f=user_large

Rond of in het weekend kan de opgebouwde rente afwijken
143,14 euro geeft 1 cent rente per dag

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 26-09-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
DjoeC schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:55:
[...]

Het probleem met tijdslot sparen is dat de Rabo "willekeurig" de rente kan verhogen of verlagen maar dat jij GEEN recht hebt om je geld binnen drie maanden van je rekening te halen. Daarmee is het een 3 maands deposito met variabele rente. NIET doen dus omdat - zoals aangegeven - andere (vooral "nieuwe klant") opties garantie van 3-6 maanden op percentage geven zonder dat je geld vast staat.
Hangt m.i. vooral af van de alternatieven die je overweegt. De overweging is hier de keuze tussen een variabele rekening waar je een hogere rente ontvangt, maar 3 maanden opzegtermijn hebt, en een deposito met lagere rente waarbij je je geld een jaar vast hebt staan. Dan zou ik eerder kiezen voor het risico van die variabele rente dan voor de lagere rente plus het risico van je geld een jaar vast hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:52:
[...]

Hangt m.i. vooral af van de alternatieven die je overweegt. De overweging is hier de keuze tussen een variabele rekening waar je een hogere rente ontvangt, maar 3 maanden opzegtermijn hebt, en een deposito met lagere rente waarbij je je geld een jaar vast hebt staan. Dan zou ik eerder kiezen voor het risico van die variabele rente dan voor de lagere rente plus het risico van je geld een jaar vast hebben staan.
Ik kies voor een rekening met vaste - hogere - rente voor 6 maanden waar het geld niet vast staat. Eigenlijk kan ik je redenatie dat tijdslotsparen beter is niet volgen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
DjoeC schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:57:
[...]

Ik kies voor een rekening met vaste - hogere - rente voor 6 maanden waar het geld niet vast staat. Eigenlijk kan ik je redenatie dat tijdslotsparen beter is niet volgen......
Omdat de door jou genoemde optie niet als een van de twee mogelijke keuzes werd genoemd, lijkt het mij evident dat ik niet voor die optie kies als ik tussen twee andere opties zou kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
... Voorwaarde die ik heb is maandelijke renteuitbetalingen, vrij opneembaar en een prettige app. Iemand al ervaring met Concors en Garanti?
Ik weet niet waarom je maandelijkse rente uitkering wilt, dat hoef ik ook niet te weten.
Maar in het geval van Garantibank:
indien je nog geen klant bent (geweest): gegarandeerd 6 maanden leuke rente van 2,55%
Geen maandelijkse rente uitkering (max ongeveer 215 euro per maand, bij 1 ton), maar je kunt dat bedrag gewoon van je saldo afhalen, mocht je het nodig hebben. Sowieso over 3 maanden is het oud en nieuw en dan krijg je sowieso de opgebouwde rente. Misschien kan je hier wat mee.
echter geen app.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 26-09-2025 13:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
Mailtje:
Klarna Flex rente daalt op 10-10 van 1,8% naar 1,75%
Nieuwe spaarrekeningen krijgen dat nu al.

[ Voor 34% gewijzigd door W1ck1e op 26-09-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:12:
[...]

Omdat de door jou genoemde optie niet als een van de twee mogelijke keuzes werd genoemd, lijkt het mij evident dat ik niet voor die optie kies als ik tussen twee andere opties zou kiezen.
Pffff... Je hebt gelijk. Maar als de keuze alleen zwart of wit is, zelfs dan zou ik vanwege de onzekerheid NIET voor tijdslotsparen kiezen maar voor het deposito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moke11
DjoeC schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:53:
[...]

Pffff... Je hebt gelijk. Maar als de keuze alleen zwart of wit is, zelfs dan zou ik vanwege de onzekerheid NIET voor tijdslotsparen kiezen maar voor het deposito.
een extra overweging kan zijn dat je je geld liever op een systeembank hebt staan. Sterker nog ik denk dat dat de hoofdreden is waarom de meeste mensen niet met hun geld schuiven naar andere banken. En gezien wat er allemaal gaande is in de wereld en Europa, zeker iets om niet compleet te negeren. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Denhaag
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23:48
Dan kun je Centraal Beheer proberen.
Bevalt mij prima.

Wiskunde is de taal van de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Moke11 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:32:
[...]
een extra overweging kan zijn dat je je geld liever op een systeembank hebt staan. Sterker nog ik denk dat dat de hoofdreden is waarom de meeste mensen niet met hun geld schuiven naar andere banken. En gezien wat er allemaal gaande is in de wereld en Europa, zeker iets om niet compleet te negeren. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ik zat een reactie te typen maar laat ik het laten bij: Ik kan me niet herinneren dat er 1 bank is omgevallen waarbij het geld binnen het DGS niet is terug gekomen. En "liever" iets doen is niet rationeel maar emotioneel - iets dat je bij geldzaken zoveel mogelijk (...) moet vermijden.

Ik beschouw de keuze voor systeembanken dus als ongeinformeerd en mogelijk uit een ongefundeerde angst (?) geboren, een conditie die de grote banken maar al te graag in stand houden. Overigens ook door overstappen etc zo moeilijk mogelijk te houden. Maar, we dwalen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
DjoeC schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:53:
... Overigens ook door overstappen etc zo moeilijk mogelijk te houden. Maar, we dwalen af.
Je hoeft niet over te stappen om te gaan sparen bij een andere bank dan een grootbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
W1ck1e schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:58:
[...]

Je hoeft niet over te stappen om te gaan sparen bij een andere bank dan een grootbank.
Klopt, maar ik proefde heel sterk een "oei, oei, moeilijk, gevaarlijk, anders" ondertoon. En de Grote Banken via hun NvB lijken daar wel van te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
DjoeC schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:53:
[...]

Ik zat een reactie te typen maar laat ik het laten bij: Ik kan me niet herinneren dat er 1 bank is omgevallen waarbij het geld binnen het DGS niet is terug gekomen. En "liever" iets doen is niet rationeel maar emotioneel - iets dat je bij geldzaken zoveel mogelijk (...) moet vermijden.

Ik beschouw de keuze voor systeembanken dus als ongeinformeerd en mogelijk uit een ongefundeerde angst (?) geboren, een conditie die de grote banken maar al te graag in stand houden.
Die keus kan ook zijn vanwege andere motieven, zoals enige informatie hebben over waar/hoe een bank zaken doet. Dat je dan geen onbekende bank wil hoeft niet te zijn omdat dat o zo eng zou zijn, maar simpelweg omdat je juist ongeïnformeerd bent over het reilen en zeilen van die onbekende bank.

(Los daarvan vind ik emotionele argumenten ook een prima reden om je geld op een bepaalde plek weg te zetten. Het belangrijkste vind ik dat je je prettig voelt bij waar je geld zit. Als een hoger rendement je slapeloze nachten geef terwijl je met een lager rendement wel gerust bent, ga dan vooral voor de optie die voor jou prettig voelt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:23
(off-topic misschien?)

Mijn computer is voorzien van "bankiersbeveiliging".
Sinds de naamgeving van Credit Europe is veranderd in Nexent werkt deze beveiliging hier niet meer.
Ik heb de bank hierover aangeschreven maar die nemen niet de moeite om deze kleine spaarder te antwoorden :) Ook geen ontvangstbevestiging of doorverwijzing..... Bij andere banken werkt het wel.

Werkt bankiersbeveiliging (F-secure of KPN-veilig) op de site van Nexent bij u wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Appeltjeeitje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:05:
(off-topic misschien?)

Sinds de naamgeving van Credit Europe is veranderd in Nexent werkt deze beveiliging hier niet meer.
Ik heb de bank hierover aangeschreven maar die nemen niet de moeite om deze kleine spaarder te antwoorden :) Ook geen ontvangstbevestiging of doorverwijzing..... Bij andere banken werkt het wel.

Werkt bankiersbeveiliging (F-secure of KPN-veilig) op de site van Nexent bij u wel?
Denk niet je bij je bank moet zijn, maar bij de leverancier (F-Secure). Die moeten hun herkenning aanpassen:
Bankierbeveiliging detecteert automatisch veilige verbindingen met erkende websites voor online bankieren
Als je verderop op de F-Secure website kijkt verkopen ze gewoon hun diensten aan banken - waarom zou Nexent nu net met jouw security provider in zee gaan en niet met een ander? Heeft nix met kleine spaarders van doen, maar is gewoon 100% commercie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Appeltjeeitje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:05:
(off-topic misschien?)

Ik had er nog nooit van gehoord. Maar misschien kun je hier iets mee? Blijkbaar moet de website in een F-Secure bestand staan.

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 26-09-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
@GroteVoet459 Nexent was al in zee met f-secure maar nog onder de naam credit europe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
DjoeC schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:52:
[...]

Ik had er nog nooit van gehoord. Maar misschien kun je hier iets mee? Blijkbaar moet de website in een F-Secure bestand staan.
Dank, staat wel een tip in die ik vanavond ga bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:12
karakedi schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:54:
[...]

Ik verwacht dat de huizenprijzen harder gaan stijgen dan de rente die je krijgt. Ik zou zsm een huis proberen te komen ondanks de overspannen markt.
Dat is het probleem je koop niks voor 320000 … dat is altijd te klein …met maar 1 slaapkamer en 35 m2.
Kan ik mijn jongste geen eens een eigen kamer krijgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Laatst online: 23:54
JMb91 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:56:
[...]

Dat is het probleem je koop niks voor 320000 … dat is altijd te klein …met maar 1 slaapkamer en 35 m2.
Kan ik mijn jongste geen eens een eigen kamer krijgen…
Ik snap je punt volledig. Gezien de krapte op huizenmarkt, denk ik dat het nog lastiger wordt om iets te kopen, tenzij je verwacht stappen te maken met je salaris.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:47
Ik zit al geruime tijd bij Santander Consumer. Door een aantal verlagingen zit ik daar nu op 2% rente.

Heb een rekening aangemaakt bij Garanti en wacht nu op de voltooiing. De 6 maanden tegen 2,55% is natuurlijk mooi.
Daarna gaat het naar 1,55%.

Ik lees dat de rente wordt uitbetaald op 1 januari. Stel dat ik in oktober een bedrag stort, en in mei (dus na actieperiode) weer naar Santander wil, wat kan ik dan het beste doen?
Rekening opheffen? Of gewoon geld overboeken en rekening laten bestaan?
Ik weet niet hoe de afhandeling plaatsvindt als je echt aanvraag ophef rekening doet.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
pentaw1nz schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:20:
Ik zit al geruime tijd bij Santander Consumer. Door een aantal verlagingen zit ik daar nu op 2% rente.

Heb een rekening aangemaakt bij Garanti en wacht nu op de voltooiing. De 6 maanden tegen 2,55% is natuurlijk mooi.

Ik lees dat de rente wordt uitbetaald op 1 januari. Stel dat ik in oktober een bedrag stort, en in mei (dus na actieperiode) weer naar Santander wil, wat kan ik dan het beste doen?
Ik weet niet hoe de afhandeling plaatsvindt als je echt aanvraag ophef rekening doet.
Ik ben niet van het rekening opheffen alleen om de opgebouwde rente uitgekeerd te krijgen.
Stel je hebt een ton. dan is daarover de rente na 2 maanden 425 euro. Die krijg je met oud en nieuwe uitgekeerd. Dan heb je over de 4 laatste maanden nog 850 opgebouwd op het moment dat de rente afloopt.
Stel dat je bij een andere bank maar liefst 2% meer rente krijgt dan bij Garanti met de na-afloop-rente. Dan is dat verschil aan rente over die 850 euro slechts 17 euro per jaar. Als je die 850 euro niet nodig hebt raad ik aan het geld lekker te laten staan. Scheelt jou en de bank wat werk.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:47
W1ck1e schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:34:
[...]

Ik ben niet van het rekening opheffen alleen om de opgebouwde rente uitgekeerd te krijgen.
Stel je hebt een ton. dan is daarover de rente na 2 maanden 425 euro. Die krijg je met oud en nieuwe uitgekeerd. Dan heb je over de 4 laatste maanden nog 850 opgebouwd op het moment dat de rente afloopt.
Stel dat je bij een andere bank maar liefst 2% meer rente krijgt dan bij Garanti met de na-afloop-rente. Dan is dat verschil aan rente over die 850 euro slechts 17 euro per jaar. Als je die 850 euro niet nodig hebt raad ik aan het geld lekker te laten staan. Scheelt jou en de bank wat werk.
Dus dan die ton weer overboeken naar andere rekening met hogere rente, en rekening Garanti laten bestaan.
Op zich prima idd en het geld heb ik niet nodig. Tis soms alleen wat chaotisch als je overal dingen hebt lopen.
Ander voordeel van opzeggen is dat je later mogelijk wel weer met een aanbieding voor nieuwe klanten mee kunt doen .

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
pentaw1nz schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:51:
...
Ander voordeel van opzeggen is dat je later mogelijk wel weer met een aanbieding voor nieuwe klanten mee kunt doen .
Ik vraag in zo'n geval slechts om die hogere rente. Mochten ze daarin niet meegaan, dan laat ik de rekening gewoon bestaan, maar wel zonder serieus saldo.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:01
Hier gisteren een rekening bij Garanti geopend.
In het proces wel wat opvallende zaken:
- Garanti is van mening dat Revolut geen iDeal ondersteund. Wanneer je naar de stap geleidt wordt om een iDeal betaling te doen verschijnt een algemene foutmelding dat de bank geen iDeal ondersteund, zonder verdere informatie of opties. Je weet dan ook niet of de aanmelding verder wel goed is verlopen. Gelukkig wel kort daarna een e-mail die dit bevestigde met verzoek om te identificeren via aparte app.
- Na afronden identificatie geeft de app wel aan dat e.e.a. klaar is, maar ontvang je verder geen duidelijke bevestiging of e-mail. Ik begrijp uit de reacties in dit topic dat dit normaal is.

Nu even afwachten op de mail van Garanti dat ik de eerste betaling kan doen ter verificatie.

• DjoeC
Wally2002 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:39:
- Garanti is van mening dat Revolut geen iDeal ondersteund. Wanneer je naar de stap geleidt wordt om een iDeal betaling te doen verschijnt een algemene foutmelding dat de bank geen iDeal ondersteund, zonder verdere informatie of opties. Je weet dan ook niet of de aanmelding verder wel goed is verlopen. Gelukkig wel kort daarna een e-mail die dit bevestigde met verzoek om te identificeren via aparte app.
- Na afronden identificatie geeft de app wel aan dat e.e.a. klaar is, maar ontvang je verder geen duidelijke bevestiging of e-mail. Ik begrijp uit de reacties in dit topic dat dit normaal is.

Nu even afwachten op de mail van Garanti dat ik de eerste betaling kan doen ter verificatie.
Die bevestiging kwam bij mij de dag na identificatie (zal dus wel maandag zijn in jouw geval).

@pentaw1nz Ik zou voordat ik het geld weghaal als eerste vragen om de na 6 maanden geldende actierente. Bij geen of onvoldoende stemmen met de voeten en rekening opheffen, voor jou werk, voor de bank geautomatiseerd. Vervolgens bij een aantrekkelijke volgende actie opnieuw schuiven.

Maar goed, da's mijn insteek - ik lees dat anderen er anders over denken ;) Ik heb ervaring met afscheid nemen van (systeem)banken, ook zakelijk. Soms moet je gewoon die keuze maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
DjoeC schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:50:

....

@pentaw1nz Ik zou voordat ik het geld weghaal als eerste vragen om de na 6 maanden geldende actierente. Bij geen of onvoldoende stemmen met de voeten en rekening opheffen, voor jou werk, voor de bank geautomatiseerd. Vervolgens bij een aantrekkelijke volgende actie opnieuw schuiven.

Maar goed, da's mijn insteek - ik lees dat anderen er anders over denken ;) Ik heb ervaring met afscheid nemen van (systeem)banken, ook zakelijk. Soms moet je gewoon die keuze maken...
Prima idee om eerst te vragen voor het opnemen van het saldo. Indien nee, dan corrigeren ze wellicht als je geld weg is.
Betaalrekening zeg ik wel op indien ik wissel, vanwege de maandelijkse kosten. Maar een "gratis" spaarrekening behandel ik anders.
Beide zienswijzes lijken mij inderdaad okee. Het is een beetje hoe je er in staat.

Edit: ik besef net dat ik omdat nogal wat depositos heb lopen bij de spaarbanken de rekening daar niet kan opzeggen. De deposito's zijn allemaal in de loop der tijd geopend, en wanneer die aflopen ontvang ik ook de rente. En dan open ik vaak weer een nieuw deposito bij dezelfde of een andere bank. Daarnaast heb ik ook vrij opneembare spaarrekeningen waar vaker dan jaarlijks de rente wordt uitgekeerd: elke 3 maanden, maand of week.

[ Voor 19% gewijzigd door W1ck1e op 27-09-2025 13:51 ]

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:41
pentaw1nz schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:20:

Nog eens stukje informatie.
Rekening opheffen doe je om op een later tijdstip weer een nieuwe klanten bonus te kunnen krijgen.
In sommige gevallen ook als je bijvoorbeeld nú de opgebouwde rente wil hebben en niet pas op 1 januari.

Santander heeft geen bonusrente voor nieuwe klanten als ik dat goed zie. Opheffen dus alleen om de 2e reden, eventueel.
Garanti heeft wel bonusrente voor nieuwe klanten. Eerst vragen of je die mag voortzetten, dat doen ze tegenwoordig wel. Zo niet, dan opheffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:47:
...
Santander heeft geen bonusrente voor nieuwe klanten als ik dat goed zie. Opheffen dus alleen om de 2e reden, eventueel.
...
Eventueel inderdaad, want volgens mij is de rente maandelijks. Dus alleen als je niet zolang wilt wachten.

• DjoeC
Terwijl ik zat te kijken wat mijn volgende stappen moeten worden viel me op dat Banca Progetto de rente op korte deposito's iets lijkt te hebben verhoogd.

3 maanden geleden voor 6 maanden weggezet tegen 2.25%, Nu is de 6 en 9 maands rente naar 2.35% gestegen - niet veel maar t geeft iig het idee dat de daling (bijna?) gestopt is.

Waarom Progetto? Ze geven voor de korte termijn de hoogste rente via Raisin zonder dat je met bronbelasting zit.... Het is overigens geen reden om nu geld van Garantibank (tot februari 2.55%) weer daarheen te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:14
Woensdag loopt mijn Advanzia actie rente af. Helaas nog geen email ontvangen over verlenging. Ik ga er maar vanuit dat ik dit ook niet ga krijgen. (nooit gekregen) Iemand recent nog wel gekregen? Op zoek naar andere bank wordt lastig. Misschien Advanzia afsluiten en na een week weer openen, hoe idioot dit ook is....

Op pagina 1 staat nog bij Advanzia 1,75% (na de actie periode), volgens mij moet dit inmiddels 1,5% zijn.

Mijn Nexent loopt ook binnenkort af...en dan ga ik naar 1,25%.....ook snel daar weghalen. Ik ben nu aan het kijken naar DHB 6 maanden 2% (los, geen vaststaand deposito).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-10 01:36
Justie schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:31:
Woensdag loopt mijn Advanzia actie rente af. Helaas nog geen email ontvangen over verlenging. Ik ga er maar vanuit dat ik dit ook niet ga krijgen. (nooit gekregen) Iemand recent nog wel gekregen? Op zoek naar andere bank wordt lastig. Misschien Advanzia afsluiten en na een week weer openen, hoe idioot dit ook is....

Op pagina 1 staat nog bij Advanzia 1,75% (na de actie periode), volgens mij moet dit inmiddels 1,5% zijn.

Mijn Nexent loopt ook binnenkort af...en dan ga ik naar 1,25%.....ook snel daar weghalen. Ik ben nu aan het kijken naar DHB 6 maanden 2% (los, geen vaststaand deposito).
Je kan bij Nibc 2,30% krijgen voor die 6 maanden. Enige verschil je moet het wel vastzetten voor 6 maanden ipv de welkomstactie van 6 mnd bij Dhb a 2,0% op de vrije spaarrekening. Neem aan dat je garanti actie ook al hebt gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
DjoeC schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:01:
Terwijl ik zat te kijken wat mijn volgende stappen moeten worden viel me op dat Banca Progetto de rente op korte deposito's iets lijkt te hebben verhoogd.

3 maanden geleden voor 6 maanden weggezet tegen 2.25%, Nu is de 6 en 9 maands rente naar 2.35% gestegen - niet veel maar t geeft iig het idee dat de daling (bijna?) gestopt is.

Waarom Progetto? Ze geven voor de korte termijn de hoogste rente via Raisin zonder dat je met bronbelasting zit.... Het is overigens geen reden om nu geld van Garantibank (tot februari 2.55%) weer daarheen te brengen.
Opvallend aangezien de verkoop van Banca Progetto niet echt soepel verloopt en de FITD nogal in zijn maag zit met al die buitenlandse Raisin klanten.

Laatste nieuws is een voorstel van een reddingsplan met de FITD en de vijf grootse Italiaanse banken:
https://assets.ctfassets....6f/BP_PR_15.09.25_eng.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Novax schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:00:
[...]

Opvallend aangezien de verkoop van Banca Progetto niet echt soepel verloopt en de FITD nogal in zijn maag zit met al die buitenlandse Raisin klanten.

Laatste nieuws is een voorstel van een reddingsplan met de FITD en de vijf grootse Italiaanse banken:
Tja, kan zijn dat ze gewoon extra geld willen aantrekken. Als ze "in hun maag zitten met Raisin klanten" hoeven ze alleen de rente maar te verlagen ipv te verhogen, klanten vertrekken dan vanzelf. Of het contract met Raisin opzeggen zoals Orange begin van het jaar deed. Een bank zonder geld op de balans is ook niet veel waard.

En zolang ze (lees: mijn geld) onder het DGS vallen maak ik me geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:22
DjoeC schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:38:
Of het contract met Raisin opzeggen zoals Orange begin van het jaar deed.
Met de kanttekening dat Orange al een tijdje geen producten meer aanbood op Raisin. Waardoor ze alleen een (klein) deel van de lang(er) lopende deposito's hoefde af te kopen. Terwijl je Progetto nu nog steeds kunt afsluiten. Eerste stap zou dus zijn niks meer aanbieden. (Alhoewel een rente van 1% op een platform als Raisin ook vast werkt om geen nieuwe deposito's af te sluiten. Maar niks aanbieden is dus ook een optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Laatst online: 20:41
Novax schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:00:
[...]

Dank voor de tip.. zat weer aan ze te denken omdat ze een gunstige bereken methode erop na houden (iig bij minimaal 1 jaar) maar als die gasten bijna omvallen.. dan sla ik over.. gelukkig is alles afgelopen qua deposito bij ze.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdekok
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:09
sanook schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:08:
Ik heb een nieuw account geopend nadat ik deze pas enkele maanden geleden opgezegd had. Ik krijg nu weer hetzelfde account nummer als eerst en in de bevestigings email staat dat ik 2,55% rente krijg. In het online account overzicht wat je kunt downloaden staat echter 1,55%.
Gemaild met Garantibank en zij bevestigen dat ik 2,55% krijg, dus ik wil er nu wel wat geld op zetten maar voordat ik een aanzienlijk bedrag er op zet wil ik wel eerst zeker weten dat ik die 2,55% krijg.
"Enkele maanden geleden opgezegd" Hoeveel maanden was 'enkele'? Ik heb mijn rekening bijna 3 maanden geleden opgezegd en ben benieuwd of nu opnieuw openen een kansrijke optie is (met uiteraard 6 maanden de huidige aktierente van 2,55%) Dat zou gunstiger zijn dan m'n Advanzia rekening (aflopende aktierente) te sluiten en daarna weer te heropenen voor 3 maanden 2,40% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:58
Justie schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:31:

Ik ben overgestapt naar Garantibank. Half jaar 2,55% op jaarbasis, vrij opneembaar.
Was daar al klant tot midden juni 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Reintje schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:18:
[...]

Ik ben overgestapt naar Garantibank. Half jaar 2,55% op jaarbasis, vrij opneembaar.
Was daar al klant tot midden juni 2025.
En krijg je toch de actierente? De 2.55% is pas op 15 juli begonnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
Kreeg zojuist een melding vanuit de Bfor app. Ik heb een tijd terug de bankpas ontvangen en nu blijkt dat je 1x per maand een betaling of geldbedrag moet opnemen met de pas, anders betaal je 2eu per maand. Ik had de pas nog niet geactiveerd, maar neem aan dat activatie en een kleine betaling met de pas dus voldoende is?

Vertaald vanuit Google translate:
U kunt nog steeds een betaling of opname doen met uw bforbasic-kaart en zo kosten voor niet-gebruik vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:39
Je kunt ook de kaart annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Juan schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:01:
[...]

Dank voor de tip.. zat weer aan ze te denken omdat ze een gunstige bereken methode erop na houden (iig bij minimaal 1 jaar) maar als die gasten bijna omvallen.. dan sla ik over.. gelukkig is alles afgelopen qua deposito bij ze.
Waar maak jij uit op dat ze op omvallen staan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

bdekok schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:17:
[...]

"Enkele maanden geleden opgezegd" Hoeveel maanden was 'enkele'? Ik heb mijn rekening bijna 3 maanden geleden opgezegd en ben benieuwd of nu opnieuw openen een kansrijke optie is (met uiteraard 6 maanden de huidige aktierente van 2,55%) Dat zou gunstiger zijn dan m'n Advanzia rekening (aflopende aktierente) te sluiten en daarna weer te heropenen voor 3 maanden 2,40% ;)
Even nagekeken, ik kreeg de bevestiging dat mijn rekening opgezegd was op 17 juni, en op 19 september weer geopend.
Ik heb afgelopen zaterdag 500 euro gestort op mijn rekening maar zie nog geen 'opgebouwde rente' dus ik weet nog niet met zekerheid (ondanks toezegging van garantibank) dat ik daadwerkelijk 2,55% krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Vanochtend vroeg (voor 5 uur) geld opgenomen van Advanzia, maar nog steeds niet binnen. Herinner mij dat dit normaal wel sneller ging en nog dezelfde dag op de tegenrekening staat. Hopelijk morgen wel binnen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
sanook schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:57:
[...]

Waar maak jij uit op dat ze op omvallen staan?
De link van @Novax staat toch wel redelijk in dat dit ze bezig zijn met een soort van ultiem reddingsplan waar 5 andere banken aan meewerken. Als alles rozengeur en maneschijn was dan waren die 5 andere banken + (bank van Italie? of wat was het) er niet bij betrokken.

En al dat maffiageld wat door de bank werd witgewassen zal vast niet meer "terug komen" zeg maar en dus een "gat" achter laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
sanook schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:02:
[...]

Even nagekeken, ik kreeg de bevestiging dat mijn rekening opgezegd was op 17 juni, en op 19 september weer geopend.
Ik heb afgelopen zaterdag 500 euro gestort op mijn rekening maar zie nog geen 'opgebouwde rente' dus ik weet nog niet met zekerheid (ondanks toezegging van garantibank) dat ik daadwerkelijk 2,55% krijg.
Klinkt dus als 3 maanden wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

RobertMe schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:03:
[...]

De link van @Novax staat toch wel redelijk in dat dit ze bezig zijn met een soort van ultiem reddingsplan waar 5 andere banken aan meewerken. Als alles rozengeur en maneschijn was dan waren die 5 andere banken + (bank van Italie? of wat was het) er niet bij betrokken.

En al dat maffiageld wat door de bank werd witgewassen zal vast niet meer "terug komen" zeg maar en dus een "gat" achter laten.
Hmm ok dan maar hopen dat het goed blijft gaan, zit er redelijk diep in samen met mijn vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
sanook schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:02:
[...]

Zoals ik schreef:
Rond of in het weekend kan de opgebouwde rente afwijken
143,14 euro geeft 1 cent rente per dag
Is de 500 euro wel al aangekomen, per wanneer ?
Als het goed is zie je vanaf de valutadatum dus 0,03 euro per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
sanook schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:09:
[...]

Hmm ok dan maar hopen dat het goed blijft gaan, zit er redelijk diep in samen met mijn vrouw.
Zolang je maar binnen de DGS bedragen blijft (Raisin dwingt dat af) lijkt me dat er niks aan de hand is. Misschien vallen ze om maar er zijn geen signalen dat het hele Italiaanse systeem op instorten staat, vergoeden binnen de wettelijke termijn (ik meen 10 dagen) zou dus geen probleem mogen zijn. Geniet van de hoge(re) rente zolang dat kan.

Zorgen maken zorgt alleen maar voor een slecht humeur. Ik blijf aan de positieve kant zitten - maar wel met minder omdat 6 maanden 2.55% nou eenmaal meer is dan 2.25% en 0.3% (0.15% in 6 maanden) ook gewoon geld is, zeg 75 euro op een halve ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

DjoeC schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:21:
[...]

Zolang je maar binnen de DGS bedragen blijft (Raisin dwingt dat af) lijkt me dat er niks aan de hand is. Misschien vallen ze om maar er zijn geen signalen dat het hele Italiaanse systeem op instorten staat, vergoeden binnen de wettelijke termijn (ik meen 10 dagen) zou dus geen probleem mogen zijn. Geniet van de hoge(re) rente zolang dat kan.

Zorgen maken zorgt alleen maar voor een slecht humeur. Ik blijf aan de positieve kant zitten - maar wel met minder omdat 6 maanden 2.55% nou eenmaal meer is dan 2.25% en 0.3% (0.15% in 6 maanden) ook gewoon geld is, zeg 75 euro op een halve ton.
Ik maak me ook geen zorgen maar zit niet op eventuele rompslomp te wachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:13:
[...]

Zoals ik schreef:

[...]

Is de 500 euro wel al aangekomen, per wanneer ?
Als het goed is zie je vanaf de valutadatum dus 0,03 euro per dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ff-hshgntHs1eKQuD_EWCS78nIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eBRTBSIZZstp4lVpTbzKuCpR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DjoeC schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:21:
Misschien vallen ze om maar er zijn geen signalen dat het hele Italiaanse systeem op instorten staat,
Anderzijds, waarom zijn er 5 banken bij betrokken? Als het allemaal mee valt hoeven er niet 5 banken mee te werken aan de redding? Je kunt dat net zo goed lezen als "too big to fail" waardoor ze alles er aan doen om de boel wel overeind te houden.
vergoeden binnen de wettelijke termijn (ik meen 10 dagen) zou dus geen probleem mogen zijn.
7 dagen intussen meen ik (EU richtlijn is vorig jaar al? aangepast / ingegaan dat het 7 dagen moet zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
sanook schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:27:
[...]

Ik maak me ook geen zorgen maar zit niet op eventuele rompslomp te wachten :)
Is de theorie niet dat de bank, en daarmee de DGS instantie, alle gegevens heeft, incl. Raisin rekeningnummer. En "nog voordat je het weet" het geld op de Raisin rekening staat? Volgens mij is dat wel iets in de richting die het Zweede DGS eens heeft gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Song
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:01
Wally2002 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:39:

Ik heb dezelfde ervaring en kon ook niet via iDeal (Revolut) een storting doen. Ik wacht nu ook op de bevestigingsmail. Hoe lang duurde dat bij jou dat je een rekeningnummer kreeg van Garanti om spaargeld te storten? Heb je in 1 keer je doel bedrag gestort of alleen een klein bedrag ter verificatie?
Mijn verificatie via ID-now verliep correct. Nu wil ik graag geld overmaken;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:01
Song schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:39:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring en kon ook niet via iDeal (Revolut) een storting doen. Ik wacht nu ook op de bevestigingsmail. Hoe lang duurde dat bij jou dat je een rekeningnummer kreeg van Garanti om spaargeld te storten? Heb je in 1 keer je doel bedrag gestort of alleen een klein bedrag ter verificatie?
Mijn verificatie via ID-now verliep correct. Nu wil ik graag geld overmaken;-)
Bevestigingsmail begin deze middag ontvangen met mijn nieuwe rekeningnummer. Dus met een werkdag zou je wel bericht moeten ontvangen.
Ze vroegen expliciet om een verificatiestorting van 1 euro. Die heb ik gelijk gedaan en zou volgens Revolut instant bijgeschreven moeten zijn.
Verder nog geen bericht ontvangen dus ga er van uit dat er ergens nog een batchverwerking tussen zit c.q. een handmatige actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
RobertMe schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:30:
[...]

Is de theorie niet dat de bank, en daarmee de DGS instantie, alle gegevens heeft, incl. Raisin rekeningnummer. En "nog voordat je het weet" het geld op de Raisin rekening staat? Volgens mij is dat wel iets in de richting die het Zweede DGS eens heeft gecommuniceerd.
ZO had ik het ook begrepen. Het nationale DGS dient binnen x (7 dus blijkbaar) dagen voor terugbetaling te zorgen. Uitgangspunt is wel dat er genoeg geld in dat DGS zit. Volgens deze link hebben ze 6 miljard in kas.

Nog even verder gekeken via https://www.eba.europa.eu...it-guarantee-schemes-data
dan blijkt dat ze de laatse paar jaar de DGS pot met 2.5 miljard hebben laten stijgen en in 2024 op 0.82% dekking zaten. De EU eis is 0.8% waarbij lager "soms" is toegestaan. Italie voldoet dus ruimschoots aan de eisen van Europa.

Ik vind wat van die 0.8% maar goed, Nederland zit netaan op 0.8% en zat daar in 2023 nog onder. Het zeer stabiele Duitsland zit er nog maar op 0.77%.

[ Voor 27% gewijzigd door DjoeC op 29-09-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
xileS schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:02:
Vanochtend vroeg (voor 5 uur) geld opgenomen van Advanzia, maar nog steeds niet binnen. Herinner mij dat dit normaal wel sneller ging en nog dezelfde dag op de tegenrekening staat. Hopelijk morgen wel binnen dan.
Mijn ervaring is dat ze bij Advanzia steeds sneller worden, bij mij worden ochtend betalingen later op de dag al bevestigd op mail, en geboekt in de online omgeving.

Maar dat is dus alleen als ik voor 8 uur of zo overmaak
Tevens blijven ze claimen dat instant payments niet voor hun zou gelden.
Zou alleen van toepassing zijn op SCT betalingen.. geen idee wat dat dan is.

Nog geen reactie van de waakhonden gehad, na mijn vraag hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Update:SCT payments
https://www.europeanpayme...0Transfer%20%28SCT%29.pdf

Lijkt mij SEPA betalingen, alles naar Luxembourg lijkt mij ook via SEPA te gaan (verplicht vanaf 2014)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Heb ze nog maar ff daarop gewezen.

Ik proef wat duikgedrag bij Advanzia, volgensmij willen ze er gewoon niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Juan schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:22:
[...]

Mijn ervaring is dat ze bij Advanzia steeds sneller worden, bij mij worden ochtend betalingen later op de dag al bevestigd op mail, en geboekt in de online omgeving.
Mail is instant naar mijn weten, want die is wel gewoon ontvangen. Ik had verwacht dat ik mijn geld ergens in de middag beschikbaar zou hebben, maar dat is dit x dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Hier idem, terwijl ik 2 weken geleden hetzefde heb gedaan en toen stond het bedrag op maandagmiddag wél op mijn tegenrekening. Vandaag dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
DjoeC schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:11:
[...]

En krijg je toch de actierente? De 2.55% is pas op 15 juli begonnen....
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
Zelfde ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Juan schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:25:
Update:SCT payments
https://www.europeanpayme...0Transfer%20%28SCT%29.pdf

Lijkt mij SEPA betalingen, alles naar Luxembourg lijkt mij ook via SEPA te gaan (verplicht vanaf 2014)
Er staat vrij letterlijk dat SCT staat voor SEPA Credit Transfer. Dus het is SEPA, daar hoeft het dus niet op te lijken want de S staat letterlijk voor SEPA.

En die Credit Transfer zal gegarandeerd verwijzen naar betaalverkeer. En gezien Advenzia jou een... spaarrekening levert. Is dat dus geen betaalverkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:47:
[...]

ZO had ik het ook begrepen. Het nationale DGS dient binnen x (7 dus blijkbaar) dagen voor terugbetaling te zorgen. Uitgangspunt is wel dat er genoeg geld in dat DGS zit. Volgens deze link hebben ze 6 miljard in kas.

Nog even verder gekeken via https://www.eba.europa.eu...it-guarantee-schemes-data
dan blijkt dat ze de laatse paar jaar de DGS pot met 2.5 miljard hebben laten stijgen en in 2024 op 0.82% dekking zaten. De EU eis is 0.8% waarbij lager "soms" is toegestaan. Italie voldoet dus ruimschoots aan de eisen van Europa.

Ik vind wat van die 0.8% maar goed, Nederland zit netaan op 0.8% en zat daar in 2023 nog onder. Het zeer stabiele Duitsland zit er nog maar op 0.77%.
Dat zou genoeg moeten zijn. De uitstaande schulden van Banca Progetto aan klanten zou in totaal 9,3 miljard zijn, waarvan 5,15 miljard aan Raisin klanten. Daar staat tegenover dat Banca Progetto zelf ook nog een portfolio heeft met uitstaande leningen.

Wat meer uitleg over het huidige reddingsplan met de vijf grootste banken van Italië: (Door Google Translate vertaalt van de volgende bron https://www.ilmessaggero....lo_entra_mcc-9064390.html
De megasecuritisatie zal snel de essentiële financiering voor de huidige activiteiten opleveren. De challengerbank heeft geen filialen en verkrijgt fondsen via Raisin, een Duitse fintech die in 2012 werd opgericht. Raisin dient als platform voor het samenvoegen van deposito- en beleggingsrekeningen, waardoor spaarders via één online platform toegang hebben tot spaarproducten van verschillende Europese banken. Dankzij fintech heeft Progetto geld opgehaald in Duitsland en Nederland: deze deposito's worden terugbetaald via de liquiditeit die is verkregen via securitisatie, wat op zijn beurt de instelling beschermt.

De gehele maatregel zal de looptijd van Progetto verlengen met de tijd die nodig is om de leningen terug te betalen, namelijk enkele jaren. De vijf instellingen zullen uitvoeringsgaranties eisen door de aanstelling van verschillende sleutelfiguren.
Ik maak me ook nog geen zorgen maar ga toch voorlopig geen nieuwe deposito's openen bij Banca Progetto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:04
Een alternatief voor Banca Progretto is Banca Profilo ( ook Raisin). Deposito voor 3 maanden 2.35%, 2.40% voor 6 maanden. Voor zover ik kan nagaan heeft deze bank niet de problemen die Progretto wel kent.

[ Voor 4% gewijzigd door elmerblues op 29-09-2025 20:28 ]

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
elmerblues schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:26:
Een alternatief voor Banca Progretto is Banca Profilo ( ook Raisin). Deposito voor 3 maanden 2.35%, 2.40% voor 6 maanden. Voor zover ik kan nagaan heeft deze bank niet de problemen die Progretto wel kent.
Die stond gister nog niet bovenaan... ah, zie het al. Minimum bedrag van 20K ligt boven mijn individueel depositobedrag van 15K per stuk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
elmerblues schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:26:
Banca Profilo heeft ook nog een 3 maanden deposito van 2,10% die je tussentijds kan opzeggen zonder verlies van rente. Kan een mooi alternatief zijn voor de spaarrekeningen bij Raisin als je het voornamelijk laat staan. Maar inderdaad wel een minimum van € 20.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:15
DjoeC schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:47:
[...]

En vanaf welk moment gaan die 7 dagen tellen? Als dat gaat tellen nadat een rechter uitspraak over het faillissement heeft gedaan ben je wel even verder...
Pagina: 1 ... 161 162 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling