Geen idee, tijdens werktijd is het bij mij instant. Buiten kantooruren of in het weekend weet ik niet. Test eens met een klein bedrag.Catanan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:33:
Als je vandaag na werktijd geld overmaakt naar de Garantibank komt het dan wel nog aan op deze dag?
Heb net bevestiging gekregen dat de rekening geopend is. Zit nog even te wachten op de test-terugboeking.
Bij mij werkte het ook buiten kantooruren instant.
Ik zal straks eens testen. Maar eerst even zeker weten of de terugboeking werkt.W1ck1e schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:43:
[...]
Geen idee, tijdens werktijd is het bij mij instant. Buiten kantooruren of in het weekend weet ik niet. Test eens met een klein bedrag.
NIBC verlaagt de spaarrente verder:
Spaarrekening: Van 1,55% naar 1,45%
Kwartaalspaarrekening: Van 1,60% (1,20% basisrente + 0,40% bonus) naar 1,50% (1,10% basisrente + 0,40% bonus).
Vreemde timing lijkt mij, omdat de Europese Bank recent de rente juist niet verder heeft verlaagd. Iemand een idee waarom NIBC juist nu verder verlaagd?
Zijn er andere Nederlandse (én Nederlands deposito garantiestelsel) alternatieven met hogere rentes?
Spaarrekening: Van 1,55% naar 1,45%
Kwartaalspaarrekening: Van 1,60% (1,20% basisrente + 0,40% bonus) naar 1,50% (1,10% basisrente + 0,40% bonus).
Vreemde timing lijkt mij, omdat de Europese Bank recent de rente juist niet verder heeft verlaagd. Iemand een idee waarom NIBC juist nu verder verlaagd?
Zijn er andere Nederlandse (én Nederlands deposito garantiestelsel) alternatieven met hogere rentes?
4r3 u 1337 3n0ugh 2 r34d 7h15?
Ja, die zijn er. GegarandeerdKreutel schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:06:
...Zijn er andere Nederlandse (én Nederlands deposito garantiestelsel) alternatieven met hogere rentes?
Kijk eens verder dan je neus lang is
Op die plek "ProductsOverview" staat weliswaar een rente, maar niet de actuele (welkom/bonus)rente.
Garantibank doet dit om technische redenen, zeggen ze. Het is dus niet mogelijk om op die plek een speciale rente op te geven.
Daarom mijn berichtje.Coffeeroam schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:27:
[...]
Op die plek "ProductsOverview" staat weliswaar een rente, maar niet de actuele (welkom/bonus)rente.
Garantibank doet dit om technische redenen, zeggen ze. Het is dus niet mogelijk om op die plek een speciale rente op te geven.
Daarom kunnen ze op die plek beter géén rentepercentage vermelden, beter dan een verkeerd rentepercentage.
Banken met buitenlands klinkende namen zijn nog geen buitenlandse banken. Zo zijn Anadolu, Garanti,Yapi Kredi Nederlandse banken.Coffeeroam schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:30:
[...]
Voor de depositorente tot 7 jaar moet je op het moment bij de Turkse banken zijn kennelijk.
Voor de depositiorente vanaf 7 jaar kun je weer beter bij de Nederlandse banken terecht.
Omdat NIBC niet 1:1 met de ECB-meldingen mee gaat. Hun vorige aanpassing was op 14-Mei.Kreutel schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:06:
...
Top 15 Vrij Opneembaar op dit moment (inclusief aangekondigde wijzigingen):
Consorsbank (3 mnd) — 2,80% / 1,00%
Garanti Nieuwe Spaarder (6 mnd) — 2.55% / 1,55%
nexent bank (voorheen: Credit Europe - 3 mnd) — 2.50% / 1,25%
Revolut Ultra — 2.50% (abo kost €50/mnd !)
FCM Top Saver Pro — 2.48% tot €10K (2,08% tot €25K, 1,58% daarboven)
Advanzia (3 mnd) — 2.43% / 1,51%
OpenBank Welkom (6 mnd) — 2.40% / 1,90%
VWFS / Volkswagen Bank (6 mnd) — 2.10% / 1,10%
BigBank — 2.05%
FCM Bank (via Raisin) — 2.01%
FCM Bank — 2.01%
MeDirect — 2,00%
Santander Consumer Bank — 2,00%
Scalable Capital — 2,00% (Tot €50K, met PRIME+ á €4,99/mnd tot €500K)
Trade Republic — 2,00%
Er zitten een aantal banken op gelijke rentes. Ik sorteer die op eerste verhoging, laatste verlaging, en wel/geen voorwaarden aan bijv minimale inleg.
Wijzigingen: Garanti is nu 6 mnd ipv 3 mnd. Vervolgrente Advanzia is 1,51% effektief
Garanti Nieuwe Spaarder (6 mnd) — 2.55% / 1,55%
Advanzia (3 mnd) — 2.43% / 1,51%
BigBank — 2.05%
FCM Bank — 2.01%
MeDirect — 2,00%
Trade Republic — 2,00%
Er zitten een aantal banken op gelijke rentes. Ik sorteer die op eerste verhoging, laatste verlaging, en wel/geen voorwaarden aan bijv minimale inleg.
Wijzigingen: Garanti is nu 6 mnd ipv 3 mnd. Vervolgrente Advanzia is 1,51% effektief
[ Voor 7% gewijzigd door GroteVoet459 op 05-08-2025 08:08 ]
Correctie Garantibank: 6 maanden actierente ipv 3:GroteVoet459 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:51:
Garanti Nieuwe Spaarder (3 mnd) — 2.55% / 1,55%
Advanzia (3 mnd) — 2.43% / 1,76%
BigBank — 2.05%
FCM Bank — 2.01%
MeDirect — 2,00%
Trade Republic — 2,00%
Open nu een Gouden Internet Rekening of Gouden Klaver Rekening en ontvang de Nieuwe Spaarder Actierente van 2,55% gegarandeerd voor de eerste 6 maanden vanaf aanvraag van uw rekening. De spaarrekening is vrij opneembaar!
Komt door het (minime) verschil tussen of een bank nominale of effectieve rente communiceert. Dan komen sommige banken op 2,02%. Maar voor die 0,01% over alleen extra geld ga ik mijn sheet niet steeds handmatig aanpassen ...rechtsherstel schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:21:
Ik mis bunq in het rijtje ( 2,01%)
Volgens mijn account statement is de rente nu 1.51%...GroteVoet459 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:51:
Advanzia (3 mnd) — 2.43% / 1,76%
Voor wie een account heeft bij FCM bank;
Ik heb vanmiddag een mail gekregen dat mijn banking login details aangemaakt zijn. Een tijdelijk wachtwoord zou ik ontvangen via SMS, deze heb ik echter (nog) niet ontvangen. Ben ik te ongeduldig of zou ik die wel al ontvangen moeten hebben?
Daarnaast word ik in de welkom mail aangesproken als Mr. Vella. Geen idee wie dat is. Begint goed zo xD
Ik heb vanmiddag een mail gekregen dat mijn banking login details aangemaakt zijn. Een tijdelijk wachtwoord zou ik ontvangen via SMS, deze heb ik echter (nog) niet ontvangen. Ben ik te ongeduldig of zou ik die wel al ontvangen moeten hebben?
Daarnaast word ik in de welkom mail aangesproken als Mr. Vella. Geen idee wie dat is. Begint goed zo xD
Net geprobeerd en instant payment naar de spaarrekening van Garantibank lukt ook buiten kantooruren. Terugstorten duurde 2 uur.Catanan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:17:
[...]
Ik zal straks eens testen. Maar eerst even zeker weten of de terugboeking werkt.
Ging bij mij jaar of 3 geleden eerst goed, maar had daarna hetzelfde euvel (Odido). Nooit kunnen oplossen, maar inmiddels heb ik Simyo en komen smsjes probleemloos aan.Raymon89 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:07:
FCM en Simyo nooit probleem gehad (ook niet met andere banken).Raymon89 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:07:
P.S. Gekeken in spam en geblokkeerd?
Hier ook, email van vandaag.HappyPinguin schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:55:
[...]
Volgens mijn account statement is de rente nu 1.51%...
Der aktuelle Zinssatz auf Ihrem Advanziakonto beträgt 1,51 % p.a. effektiv (1,5000 % nom.).
Hoeveel depositorekeningen kan ik tegelijk aanhouden bij Klarna direct en hoeveel kan ik er aanhouden bij Klarna via Raisin.
EDIT
Ik heb zojuist de Klarna app geinstalleerd en me aangemeld. De vraag die ik stelde aan Klarna klantenservice AI: "How many fixed savings accounts can I have at the same time in 1 Klarna account?"
Antwoord: "You can have multiple fixed savings accounts within one Klarna account..."
EDIT
Ik heb zojuist de Klarna app geinstalleerd en me aangemeld. De vraag die ik stelde aan Klarna klantenservice AI: "How many fixed savings accounts can I have at the same time in 1 Klarna account?"
Antwoord: "You can have multiple fixed savings accounts within one Klarna account..."
[ Voor 54% gewijzigd door ditto4076 op 05-08-2025 08:59 ]
Ik heb geen ervaringen daarmee met Klarna, maar wel "wat" deposito's (gehad) bij een bank. Ik denk niet dat er een limiet is van aantal deposito's waar je tegenaan zou kunnen lopen.. Aan welk aantal denk jij ?ditto4076 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 05:45:
Hoeveel depositorekeningen kan ik tegelijk aanhouden bij Klarna direct en hoeveel kan ik er aanhouden bij Klarna via Raisin.
Bij Klarna via Raisin zal dat zijn tot het limiet van €85.000 is bereikt. Minimum is €500 per deposito dus theoretisch 170ditto4076 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 05:45:
Klarna keert de rente wel pas uit aan het einde van de looptijd bij meerderjarig deposito begrijp ik. Da's wel een klein nadeeltje.
Mocht je je spaargeld langjarig willen parkeren in Zweden, dan viel mij op dat dit kan voor nú meer dan 3% bij Rediem Capital (via Raisin):
9 jr 3,25%
8 jr 3,2%
7 jr 3,15%
Is de renteverwachting voor middellange termijn nu echt stijgende?
9 jr 3,25%
8 jr 3,2%
7 jr 3,15%
Ik bedoelde Turkse banken, met hun hoofdvestiging in Turkije.W1ck1e schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:37:
[...]
Banken met buitenlands klinkende namen zijn nog geen buitenlandse banken. Zo zijn Anadolu, Garanti,Yapi Kredi Nederlandse banken.
Zo is ING ook een Nederlandse bank, ook al bieden ze rekeningen aan in Spanje.
Zo is ook Openbank een Spaanse bank, etc, etc., ...
Alleen als je eigenlijk meer had willen inleggen, je moet namelijk met opgebouwde rente binnen het DGS of de 85k blijven. Of de rente zou willen uitgeven.Moke11 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:51:
Klarna keert de rente wel pas uit aan het einde van de looptijd bij meerderjarig deposito begrijp ik. Da's wel een klein nadeeltje.
Niet als je wilt vergeten dat je eventueel belasting moet betalen over de opgebouwde maar niet uitgekeerde rente.
Het DGS is geen 85k, en ja, dat weet jij ook wel. Maar een vaste claim over het DGS, en dan ook nog eens in euro's, is wel erg "fout gevoelig" in de context van meerjarige depositos. Niet alleen omdat het DGS dan 1,05M SEK is en de Euro <=> SEK wisselkoers invloef heeft op de maximale vergoeding, maar ook omdat die 1,05M SEK niet vast staat. EU landen zonder euro zijn namelijk verplicht om elke zoveel jaar (5?) de maximale vergoeding aan te passen zodat deze weer gelijk is aan 100k euro. Dus nu is het Zweedse DGS tot 1,05M SEK, maar in de toekomst kan dat ook meer of minder zijn. Waarbij het initieel dan wel in de buurt van de 100k euro zal zijn, maar of dat ook langdurig zo blijft? (Nog los van dat iemand hier een of twee jaar terug had uitgezocht van het hoe en wat v.w.b. dit "eiken" en dat er iets van een jaar of zo over dat hele proces heen ging. Dus tegen de tijd dat de nieuwe vergoeding geldt is dat met een wisselkoers van zeg een jaar geleden).W1ck1e schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:31:
[...]
Alleen als je eigenlijk meer had willen inleggen, je moet namelijk met opgebouwde rente binnen het DGS of de 85k blijven.
Edit:
En ook Raisin heeft in het verleden er al eens voor gekozen om het maximale saldo op Zweedse rekeningen te verlagen.
[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 05-08-2025 11:44 ]
De door mij genoemde banken zijn allemaal Nederlandse banken die gewoon onder toezicht van de Nederlandse bank vallen, en binnen het Nederlandse DGS. Dat het moederbedrijf buitenlands is, is wat mij betreft niet relevant. En deze drie hebben allemaal betere deposito rentes dan Centraal Beheer. Dus wat mij betreft hoef je niet naar Turkse banken daarvoor. Je kunt prima in Nederland terecht.Coffeeroam schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:28:
[...]
Ik bedoelde Turkse banken, met hun hoofdvestiging in Turkije.
...
Het is koren op de molen van de Nederlandse grootbanken dat Anadolu, Garanti & Yapi Kredi (en andere) in de beeldvorming worden geschaard onder de buitenlandse of Turkse banken. De gemiddelde spaarder heeft daar wellicht bedenkingen bij. En gaat dan in dat geval daar hier niet sparen.
Dit staat wel in het Productinformatieblad:RobertMe schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:44:
[...]
Het DGS is geen 85k, en ja, dat weet jij ook wel. Maar een vaste claim over het DGS, en dan ook nog eens in euro's, is wel erg "fout gevoelig" in de context van meerjarige depositos. Niet alleen omdat het DGS dan 1,05M SEK is en de Euro <=> SEK wisselkoers invloef heeft op de maximale vergoeding, maar ook omdat die 1,05M SEK niet vast staat. EU landen zonder euro zijn namelijk verplicht om elke zoveel jaar (5?) de maximale vergoeding aan te passen zodat deze weer gelijk is aan 100k euro. Dus nu is het Zweedse DGS tot 1,05M SEK, maar in de toekomst kan dat ook meer of minder zijn. Waarbij het initieel dan wel in de buurt van de 100k euro zal zijn, maar of dat ook langdurig zo blijft? (Nog los van dat iemand hier een of twee jaar terug had uitgezocht van het hoe en wat v.w.b. dit "eiken" en dat er iets van een jaar of zo over dat hele proces heen ging. Dus tegen de tijd dat de nieuwe vergoeding geldt is dat met een wisselkoers van zeg een jaar geleden).
Edit:
En ook Raisin heeft in het verleden er al eens voor gekozen om het maximale saldo op Zweedse rekeningen te verlagen.
Je moet dus wat dat betreft onder de €85.000 blijven en dat is onafhankelijk van het DGS. Al zal het in de praktijk wellicht zo zijn dat Klarna wel gewoon rente uitkeert.De Bank behoudt zich het recht voor geen rente te betalen over bedragen waarmee het Maximale Tegoed wordt overschreden.
Ik schrijf dan ook niet dat het DGS daar 85k is.RobertMe schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:44:
Het DGS is geen 85k, en ja, dat weet jij ook wel.
...
Ik bedoel dat in het algemeen bij meerjarige deposito's met renteuitkering aan het eind van de looptijd je er mee rekening moet houden dat het saldo inclusief uiteindelijke rente binnen het DGS blijft,
En dat je bij Klarna, met een lagere limiet rekening zou moeten houden. En daar refereer ik dan ook aan met "85k" Niet meer, niet minder. (niet het bedrag, maar het refereren)
Het mooie is, als je in dit draadje zoekt op "85k" krijg je een stukje context.
Rediem is een opvallende nieuwkomer met hoge rente's. Ik lees echter dat ze pas bestaan vanaf 2024. Voor mij zou dat een no go zijn.Openfeld schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:16:
Mocht je je spaargeld langjarig willen parkeren in Zweden, dan viel mij op dat dit kan voor nú meer dan 3% bij Rediem Capital (via Raisin):
9 jr 3,25%
8 jr 3,2%
7 jr 3,15%
Vanuit Rabobank geld overmaken naar Garanti bank gaat IP, terug niet, zoals eerder vermeld is.
Vanuit Rabobank geld overmaken naar Garanti bank gaat gepaard met de ('blauwe') melding (in de thuisbank app): "Naam en rekening kunnen niet gecontroleerd worden, bla bla bla"; geen automatische IBAN controle.
Rabobank zegt dat dit komt (ik moest het aandragen) door kleine verschillen in de naam: bij Rabobank ben ik bekend als, zeg, A.B. Jansen, bij Garanti als AB Jansen; ik ben bij Rabobank bekend met mijn volledige naam: Andre Berend Jansen, die heb ik ook bij Garantie gebruik bij het openen van de rekening. Zo zie je maar...
Garanti daarentegen zegt dat dit komt (de woorden van de service-desk medewerker) omdat ze geen "Secure Pay" ondersteunen, en dat dit het gevolg is van dat het overmaken van geld naar een Garanti spaar rekening direct is, maar uitgaand niet.
Ik vraag, ter bevestiging: "Dat mijn naam en rekening nummer niet gecontroleerd kan worden door mijn huisbank, komt omdat Garanti inkomend IP ondersteund, maar uitgaand niet?"
Dit werd bevestigd als de reden; zeg het maar...
Daarnaast heb ik gevraagd of de medewerker wist wanneer Garanti uitgaand ook IP gaat ondersteunen, waarop het antwoord was: "Hopelijk Oktober/November", waarbij de kanttekening gemaakt werd, vrij vertaald, dat niet alle dingen die in de pijplijn zitten de deadline voor implementatie halen.
Mijn laatste vraag was: "Wanneer Garanti uitgaand IP gaat ondersteunen, geldt dat dan ook voor spaarrekeningen?", waarop ik het antwoord kreeg: "Wij hebben alleen maar spaarrekeningen".
Zal mij benieuwen.
Terugboeken duurde vandaag 2u07m.
Vraag: kunnen anderen hier bevestigen/ontkennen dat zij bij een betaling naar Garanti ook geen automatische IBAN controle krijgen?
Vanuit Rabobank geld overmaken naar Garanti bank gaat gepaard met de ('blauwe') melding (in de thuisbank app): "Naam en rekening kunnen niet gecontroleerd worden, bla bla bla"; geen automatische IBAN controle.
Rabobank zegt dat dit komt (ik moest het aandragen) door kleine verschillen in de naam: bij Rabobank ben ik bekend als, zeg, A.B. Jansen, bij Garanti als AB Jansen; ik ben bij Rabobank bekend met mijn volledige naam: Andre Berend Jansen, die heb ik ook bij Garantie gebruik bij het openen van de rekening. Zo zie je maar...
Garanti daarentegen zegt dat dit komt (de woorden van de service-desk medewerker) omdat ze geen "Secure Pay" ondersteunen, en dat dit het gevolg is van dat het overmaken van geld naar een Garanti spaar rekening direct is, maar uitgaand niet.
Ik vraag, ter bevestiging: "Dat mijn naam en rekening nummer niet gecontroleerd kan worden door mijn huisbank, komt omdat Garanti inkomend IP ondersteund, maar uitgaand niet?"
Dit werd bevestigd als de reden; zeg het maar...
Daarnaast heb ik gevraagd of de medewerker wist wanneer Garanti uitgaand ook IP gaat ondersteunen, waarop het antwoord was: "Hopelijk Oktober/November", waarbij de kanttekening gemaakt werd, vrij vertaald, dat niet alle dingen die in de pijplijn zitten de deadline voor implementatie halen.
Mijn laatste vraag was: "Wanneer Garanti uitgaand IP gaat ondersteunen, geldt dat dan ook voor spaarrekeningen?", waarop ik het antwoord kreeg: "Wij hebben alleen maar spaarrekeningen".
Zal mij benieuwen.
Terugboeken duurde vandaag 2u07m.
Vraag: kunnen anderen hier bevestigen/ontkennen dat zij bij een betaling naar Garanti ook geen automatische IBAN controle krijgen?
Als ik de informatie hier goed lees, investeert Rediem in "slechte leningen". Dat kan een goed rendement opleveren maar brengt ook risico's mee. Omdat ze alleen langer lopende deposito's accepteren (1 jaar of meer), zou ik _in dit geval_ ruim binnen de DGS grens blijven want als de economie inzakt zijn de bedrijven/organisaties die nu al zwak zijn de eersten die omvallen en het risico op niet (op tijd) terug betalen aan Rediem is dan groot.Moke11 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:57:
[...]
Rediem is een opvallende nieuwkomer met hoge rente's. Ik lees echter dat ze pas bestaan vanaf 2024. Voor mij zou dat een no go zijn.
Overigens zie ik hier dat het oorspronkelijk een dochter was van TF Bank (ook via Raisin).
Zoiets ?mpsyn schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:06:
...
Bij de ING.
:strip_exif()/f/image/K9aygpbMYe35AA25OaqO9Blr.png?f=user_large)
Ondanks deze melding komt een storting wel meteen aan bij Garantibank
[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 05-08-2025 12:15 ]
Hier hetzelfde vanuit Rabobank. Geld kwam inderdaad wel vrijwel direct aan.
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Die info die je kreeg klopt niet. Het staat ook los van IP.mpsyn schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:06:
Vanuit Rabobank geld overmaken naar Garanti bank gaat IP, terug niet, zoals eerder vermeld is.
De IBAN naam check die banken gebruiken is een dienst van Surepay (surepay.nl).
Banken leveren naam en rekeningnummer informatie aan bij SurePay. Ik vermoed dat Garanti dat niet doet, dus kan de naam en nummer controle niet uitgevoerd worden voor rekeningen bij Garanti.
Even mijn negatieve ervaring met Advanzia delen. Vorige maand heb ik daar een spaarrekening geopend en geld overgemaakt vanaf mijn Openbank- en ING-rekening. Advanzia maakt op basis daarvan automatisch tegenrekeningen aan, die je als klant zelf niet kan aanpassen.
Helaas is er bij het aanmaken van de tegenrekening voor mijn Openbank-rekening geen BIC-code toegevoegd. Hierdoor krijg ik bij het opnemen van geld steeds een foutmelding, zelfs als ik de tegenrekening van ING selecteer.
Ik heb geprobeerd dit op te lossen via de klantenservice, maar dat is een drama op zich. Telefonisch sta je lang in de wacht, en als je eindelijk iemand aan de lijn krijgt, spreekt die persoon nauwelijks Engels. Het probleem wordt vervolgens doorgestuurd naar de Back Office, maar tot nu toe heb ik daar nog niks van gehoord.
Helaas is er bij het aanmaken van de tegenrekening voor mijn Openbank-rekening geen BIC-code toegevoegd. Hierdoor krijg ik bij het opnemen van geld steeds een foutmelding, zelfs als ik de tegenrekening van ING selecteer.
Ik heb geprobeerd dit op te lossen via de klantenservice, maar dat is een drama op zich. Telefonisch sta je lang in de wacht, en als je eindelijk iemand aan de lijn krijgt, spreekt die persoon nauwelijks Engels. Het probleem wordt vervolgens doorgestuurd naar de Back Office, maar tot nu toe heb ik daar nog niks van gehoord.
Bij mij is dat niet fout gegaan. Ik heb ook ING en Openbank als tegenrekening bij Advanzia. Foutloos.Lemmax schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:35:
Even mijn negatieve ervaring met Advanzia delen. Vorige maand heb ik daar een spaarrekening geopend en geld overgemaakt vanaf mijn Openbank- en ING-rekening. Advanzia maakt op basis daarvan automatisch tegenrekeningen aan, die je als klant zelf niet kan aanpassen.
Vragen aan Advanzia kun je ook stellen in je online omgeving. Ja, het duurt lang voordat ze antwoorden, maar ze antwoorden en/of repareren het probleem wel.
[ Voor 7% gewijzigd door Coffeeroam op 05-08-2025 14:48 ]
Renteverlagingen bij KNAB per 13-Aug:
GroteVoet459 in "Ervaringen KNAB"
GroteVoet459 in "Ervaringen KNAB"
Echt bizar hoe traag Consors is, al 4 weken verder sinds het opsturen van het adres bewijs maar nog niks gehoord/ontvangen.
Mail wordt doorgaans vlot beantwoord. Eens gevraagd naar de status?Rogers schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:49:
Echt bizar hoe traag Consors is, al 4 weken verder sinds het opsturen van het adres bewijs maar nog niks gehoord/ontvangen.
Zonuist maar eens gedaan.wibblemoo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:52:
[...]
Mail wordt doorgaans vlot beantwoord. Eens gevraagd naar de status?
Bij zo'n bank wil ik geen rekeningRogers schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:49:
Ja kan ik mij voorstellen. Als je ziet dat andere banken het in één dag kunnen. Het is dat het al loopt want zou het niet nog eens doen .
Ik kan heugelijk nieuws met jullie delen. Eind vorige week een e-mail gestuurd naar Garantibank of ik weer mee kan doen met de nieuwe klanten actie, ik heb mijn rekening begin januari opgezegd.
Het antwoord was positief, dat kon. Vandaag de bevestiging binnen gekregen.
Uw nieuwe spaarrekening bij Garanti BBVA International is geactiveerd.
U doet automatisch mee met onze Nieuwe Spaarder Actierente van 2,55% voor de eerste 6 maanden.
Dit is super! In ieder geval weer voor 6 maanden een hogere rente.
Doe er jullie voordeel mee.
U doet automatisch mee met onze Nieuwe Spaarder Actierente van 2,55% voor de eerste 6 maanden.
Dan lijkt het erop dat "een periode van 6 maanden geen klant geweest te zijn" voldoende is.kbus schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:06:
Ik kan heugelijk nieuws met jullie delen. Eind vorige week een e-mail gestuurd naar Garantibank of ik weer mee kan doen met de nieuwe klanten actie, ik heb mijn rekening begin januari opgezegd.
Punt is gewoon dat je een bank probeert te gebruiken die niet ingericht is op buitenlandse klanten. Voor een Duitser gaat het proces een stuk sneller, bijvoorbeeld de adres controle gaat instant omdat deze gewoon op je ID-kaart staat in Duitsland. Als dan een Nederlander met zijn pasje komt waar dat niet op staat willen ze dat via andere omwegen controleren.Rogers schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:42:
[...]
Ja kan ik mij voorstellen. Als je ziet dat andere banken het in één dag kunnen. Het is dat het al loopt want zou het niet nog eens doen .
Daarnaast is voor banken in Duitsland gemak en snelheid totaal ondergeschikt aan de panische angst om veiligheid die mensen daar hebben. Liever drie brieven met codes en 5 verschillende wachtwoorden en TAN-Verfahren zodat het voor de eindgebruiker zo ingewikkeld wordt dat ze denken dat het dan ook veilig is
[ Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 06-08-2025 19:36 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Waarom denk je dat?W1ck1e schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:17:
[...]
Dan lijkt het erop dat "een periode van 6 maanden geen klant geweest te zijn" voldoende is.
Kan net zo goed willekeur zijn, of dat je even contact op moet nemen met ze. Of...
Eergisteren in de middag een rekening bij Garanti geopend dit ging super gemakkelijk en was maar enkele minuutjes werk. Vanochtend was de spaarrekening al geopend. Nu weet ik dat dit een internetbankieren bank is (wat nieuw voor mij is) maar zag ik dat ze toch wel een app hebben. Deze heb ik gedownload maar lijk hier niet kunnen inloggen. Enig idee waarvoor deze garanti app dan is?
GBI Sparen: Uw spaargeld 7/24 beheren? Dat kan nu met de GBI Sparen App voor zakelijke klanten!
Het lijkt er op dat Garantibank geen app heeft voor Nederlandse niet zakelijke spaarders. Als ik de verschillende berichten in dit draadje en de info in de appstore mag geloven.Milo12 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:06:
Eergisteren in de middag een rekening bij Garanti geopend dit ging super gemakkelijk en was maar enkele minuutjes werk. Vanochtend was de spaarrekening al geopend. Nu weet ik dat dit een internetbankieren bank is (wat nieuw voor mij is) maar zag ik dat ze toch wel een app hebben. Deze heb ik gedownload maar lijk hier niet kunnen inloggen. Enig idee waarvoor deze garanti app dan is?
Opnames doe je dan op de website van de Garantibank en stortingen op die van de tegenrekening of de app van die bank. Werkt prima voor een spaarrekening.
[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 07-08-2025 08:01 ]
Garantibank heeft geen app in Nederland.W1ck1e schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:56:
[...]
Het lijkt er op dat Garantibank geen app heeft voor Nederlandse niet zakelijke spaarders. Als ik de verschillende berichten in dit draadje en de info in de appstore mag geloven.
Opnames doe je dan op de website van de Garantibank en stortingen op die van de tegenrekening of de app van die bank. Werkt prima voor een spaarrekening.
Ze blijken best coulant bij Garantibank.kbus schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:06:
Voor andere landen, niet voor Nederland.Milo12 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:06:
Je kunt wel de website als web-app installeren.
Het is op zich positief dat Consors in ieder geval probeert om buitenlandse klanten te accepteren. Er zijn nogal wat banken die die moeite helemaal niet eens willen doen. Als je bewijs van woonplaats sterk genoeg is en je hebt geen haast om de rekening te openen, is deze rekening zeer de moeite waard.fsfikke schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:32:
[...]
Punt is gewoon dat je een bank probeert te gebruiken die niet ingericht is op buitenlandse klanten. Voor een Duitser gaat het proces een stuk sneller, bijvoorbeeld de adres controle gaat instant omdat deze gewoon op je ID-kaart staat in Duitsland. Als dan een Nederlander met zijn pasje komt waar dat niet op staat willen ze dat via andere omwegen controleren.
Daarnaast is voor banken in Duitsland gemak en snelheid totaal ondergeschikt aan de panische angst om veiligheid die mensen daar hebben. Liever drie brieven met codes en 5 verschillende wachtwoorden en TAN-Verfahren zodat het voor de eindgebruiker zo ingewikkeld wordt dat ze denken dat het dan ook veilig is
Dat schrijf ik dan ookCoffeeroam schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:42:
[...]
Garantibank heeft geen app in Nederland.
Alleen wat minder stellig.
[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 07-08-2025 08:47 ]
Zeker. De meeste Duitse banken weigeren voor niet ingezetenen die daarbij ook geen economische/financiele binding met het land hebben, om bank of spaarrekeningen te openen. Fijn dat het in ieder geval bij Consors en VW bank kan.Coffeeroam schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:46:
[...]
Het is op zich positief dat Consors in ieder geval probeert om buitenlandse klanten te accepteren. Er zijn nogal wat banken die die moeite helemaal niet eens willen doen. Als je bewijs van woonplaats sterk genoeg is en je hebt geen haast om de rekening te openen, is deze rekening zeer de moeite waard.
[ Voor 7% gewijzigd door Datisraar op 07-08-2025 09:04 ]
Excuus als dit hier niet in thuishoort.
Sinds kort heb ik mij verdiept in groen sparen (veel te laat en bijna afgeschaft..)
Bij mijn bank lees ik dat vanaf 2027 alle voordelen worden afgeschaft, maar als ik voor 1 jan 2026 een inleg doe bij groen sparen. Dat dit nog wel meeteld.
Voor mij zou dit relatief eenvoudig zijn en voordelig. Volgens de belastingdienst mag ik dit jaar 26312 inleggen bij groen sparen. Dit zal dan niet meetellen bij het bepalen van vermogensrendementheffing.
Als ik dit allemaal zo lees, mag ik dus dit jaar nog inleggen en voor de laatste keer profiteren van de voordelen.
Voor de mensen die ervaringen hebben met groen sparen. Zijn mijn aannames correct?
Sinds kort heb ik mij verdiept in groen sparen (veel te laat en bijna afgeschaft..)
Bij mijn bank lees ik dat vanaf 2027 alle voordelen worden afgeschaft, maar als ik voor 1 jan 2026 een inleg doe bij groen sparen. Dat dit nog wel meeteld.
Voor mij zou dit relatief eenvoudig zijn en voordelig. Volgens de belastingdienst mag ik dit jaar 26312 inleggen bij groen sparen. Dit zal dan niet meetellen bij het bepalen van vermogensrendementheffing.
Als ik dit allemaal zo lees, mag ik dus dit jaar nog inleggen en voor de laatste keer profiteren van de voordelen.
Voor de mensen die ervaringen hebben met groen sparen. Zijn mijn aannames correct?
De regels kunnen rond de Kerst nog wijzigen. Dus ik zou hiermee nu oppassen.
Klopt is vorig jaar rond november ook gebeurtrechtsherstel schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:44:
Echt waar? Dat zou zuur zijn, want dan zit je geld wel een jaar vast..rechtsherstel schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:44:
Dus het beste wacht ik eigenlijk tot de laatste dagen van 2025 om er zeker van te zijn?
Volgens mij was deze nog niet eerder gedeeld, maar eergister ontving ik het onderstaande bericht van Garantibank.
Welke document(en) hebben jullie aan Consorsbank verstrekt om je woonadres te bewijzen?
Ik was net voornemens om het geld er weg te halen en bij Concorsbank neer te zetten. Zij vragen echter nog steeds om een document om mijn woonplaats te verifiëren. Het lastige is dat ik onlangs mijn eigen woning heb verkocht en bij mijn vriendin ben ingetrokken. Vanzelfsprekend heb ik mij ingeschreven op haar adres, maar verder heb ik dus geen officiële documenten waar mijn woonplaats op staat.Geachte relatie,
Wat fijn dat u bij ons spaart! U heeft meegedaan met onze ‘Nieuwe Spaarder Actie’ met 2,80% rente op jaarbasis. Goed nieuws! De actie hebben wij voor u verlengd per 1 augustus 2025.
Hoe werkt het?
Voor iedere euro op uw spaarrekening ontvangt u vanaf 1 augustus 2025 een aantrekkelijke rente van 2,55% op jaarbasis voor nog eens 3 maanden.
Belangrijke voordelen:
✔ Vrij opneembaar: U kunt altijd bij uw geld.
✔ Effectieve rente op jaarbasis: Transparant en voordelig.
✔ Na 3 maanden: Ontvang het dan geldende reguliere rentepercentage.
✔ Jaarlijkse rente-uitkering: De opgebouwde rente wordt elk jaar op 1 januari uitgekeerd.
Dit is een unieke kans om extra rendement te halen uit uw spaargeld, zonder beperkingen.
Tot slot deze actie geldt automatisch voor uw rekening. U hoeft niets te doen!
Met vriendelijke groet,
Garanti BBVA International
Welke document(en) hebben jullie aan Consorsbank verstrekt om je woonadres te bewijzen?
Nougat in "Het spaartopic - Deel 4"ChillPascal schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:00:
Volgens mij was deze nog niet eerder gedeeld, maar eergister ontving ik het onderstaande bericht van Garantibank.
[...]
In de afgelopen 3 pagina's staat een hele reeks postings over dit specifieke onderwerp.Welke document(en) hebben jullie aan Concorsbank verstrekt om je woonadres te bewijzen?
En het is ConSors bank (makkelijker met zoeken)
Had ik reeds doorgelopen, ik lees daar alleen dat een WOZ-aanslag wordt geaccepteerd. Echter heb ik deze niet, omdat de 1) de woning niet op mijn naam staat en 2) ik pas sinds een paar maand er woon.GroteVoet459 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:09:
In de afgelopen 3 pagina's staat een hele reeks postings over dit specifieke onderwerp.
En het is ConSors bank (makkelijker met zoeken)
Consors bank is erg kritisch, het kan dus ook een antwoord zijn dat het dan niet mogelijk is.
Biedt jouw gemeente geen uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aan? DIt is mogelijk ook in het Duits verkrijgbaar.ChillPascal schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:21:
[...]
Had ik reeds doorgelopen, ik lees daar alleen dat een WOZ-aanslag wordt geaccepteerd. Echter heb ik deze niet, omdat de 1) de woning niet op mijn naam staat en 2) ik pas sinds een paar maand er woon.
Dat zou de meest makkelijke weg zijn lijkt mij.
Inderdaad, het is nog steeds mogelijk dat de Tweede Kamer het Belastingplan 2026 aanpast en het fiscaal groensparen in één keer helemaal afschaft m.i.v. 1 januari a.s., omdat ze dekking nodig hebben voor andere last-minute uitgaven. Daarom wacht ik tot december met het vastleggen van groene spaardeposito's.champion16 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:54:
[...]
Echt waar? Dat zou zuur zijn, want dan zit je geld wel een jaar vast..
Dus het beste wacht ik eigenlijk tot de laatste dagen van 2025 om er zeker van te zijn?
De WOZ aanslag zal jou dus niet helpen dit aan te tonen. Verder is een woonplaatsverklaring van de belastingdienst ook heel geschikt (en gratis), maar waarschijnlijk woon je nog te kort op je adres, anderzijds werkt het misschien toch, want daar staat misschien nog je oude adres op en dat is toch ook in Nederland (neem ik aan). Een uitreksel van de gemeente zal ook werken en zal zeker actueel zijn, maar nadeel is dat daar kosten aan vast zitten.ChillPascal schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:21:
[...]
Had ik reeds doorgelopen, ik lees daar alleen dat een WOZ-aanslag wordt geaccepteerd. Echter heb ik deze niet, omdat de 1) de woning niet op mijn naam staat en 2) ik pas sinds een paar maand er woon.
Groen sparen en VRH:champion16 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:20:
Excuus als dit hier niet in thuishoort.
Voor 2025 zijn de saldi (dus ook voor groensparen) van 1 januari 2025 relevant.
Indien groensparen in belastingplan 2026 op de grote hoop techt komt (geen vrijstelling meer) dan zal het (totale, de som van) saldo van 1 januari 2026 leidend zijn.
Nu iets doen is prima maar de regels van 2026 zullen vanaf het saldo van 1 januari 2026 gelden.
Ja ik denk het ook, in de mail de bevestiging van het rentetarief. Ook nog even nagerekend met de eerste storting en het klopt. Heen van ING instant, ook fijn!W1ck1e schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:17:
[...]
Dan lijkt het erop dat "een periode van 6 maanden geen klant geweest te zijn" voldoende is.
Ik heb de website op mijn iPad gebookmarked, dat is (bijn) net zo handig als de app.dutchgio schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:43:
[...]
Voor andere landen, niet voor Nederland.
Je kunt wel de website als web-app installeren.
Per gisteren (07-Aug) is de Nieuwe Klanten aanbieding van VWFS / Volkswagen Bank verhoogd - van 2,10% voor de eerste 6 maanden naar 2,30% (+0,20%).
[ Voor 7% gewijzigd door GroteVoet459 op 08-08-2025 10:34 ]
0,25% lager dan Garantibank dus.GroteVoet459 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:26:
Per gisteren (07-Aug) is de Nieuwe Klanten aanbieding van VWFS / Volkswagen Bank verhoogd - van 2,10% voor de eerste 6 maanden naar 2,30% (+0,20%).
Maar wel interessant voor mensen die niet in aanmerking komen voor de 2,55% van Garantibank.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Tja Garantibank openen gaat lekker snel maar wat een k-app is dat identificatie ding dat ze gebruiken..... Heb wel 20 keer met m'n neus in de camera moeten staan. Elke keer maar weer opnieuw - en dan verwachten ze ook nog dat je gelijktijdig de aanwijzingen op t scherm kunt volgen......Freakie1NL schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:38:
[...]
0,25% lager dan Garantibank dus.
Maar wel interessant voor mensen die niet in aanmerking komen voor de 2,55% van Garantibank.
De laatste marktverwachtingen van (o.a.) de ECB: 88% van de analisten verwachten geen wijziging in september, totaal wordt nog ~ 0.18% daling tot eind dit jaar verwacht. Bron: https://investinglive.com...r-central-banks-20250808/
Eigenlijk dus erg vreemd dat er momenteel zoveel renteverlagingen op kortlopend geld langs komen.
Eigenlijk dus erg vreemd dat er momenteel zoveel renteverlagingen op kortlopend geld langs komen.
Dat ben ik met je eens, meerdere pogingen moeten doen. Uiteindelijk mijn vrouw gevraagd 'selfies' van mij te nemen c.q. mijn telefoon te bedienen terwijl ik op 1 punt fixeer. Dat werkte.DjoeC schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:26:
[...]
Tja Garantibank openen gaat lekker snel maar wat een k-app is dat identificatie ding dat ze gebruiken..... Heb wel 20 keer met m'n neus in de camera moeten staan. Elke keer maar weer opnieuw - en dan verwachten ze ook nog dat je gelijktijdig de aanwijzingen op t scherm kunt volgen......
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Na na navraag is het afgerond, nu nog wachtwn op de post..wibblemoo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:52:
[...]
Mail wordt doorgaans vlot beantwoord. Eens gevraagd naar de status?
Geachte relatie,
Per 12 september 2025 wijzigen wij onze Algemene Voorwaarden Internet Bankieren. De Algemene Voorwaarden Internet Bankieren heten voortaan Algemene Voorwaarden Online Bankieren. Deze voorwaarden zijn uitgebreid om het gebruik van de toekomstige mobiele app en de bijbehorende functionaliteiten op een duidelijke manier te regelen.
Wat verandert er nog meer?
Artikel 8 met de titel 'Veiligheidsvereisten en voorschriften' is toegevoegd. Dit artikel stelt dat u de updates, veiligheidsmaatregelen en andere vereisten die de bank voorschrijft voor het gebruik van online diensten dient te installeren en toe te passen, om de veiligheid van uw online bankzaken te waarborgen.
Wijziging in productvoorwaarden
In de voorwaarden van onderstaande producten vindt ook een wijziging plaats:
➤ Gouden Internet Rekening artikel 8.1
➤ Gouden Klaver Rekening artikel 8.1
➤ Gouden Zakelijke Rekening artikel 7.1
Wat verandert er?
Het eerste lid van artikel “Rente, kosten en minimum en maximum bedrag” is aangevuld.
De overige voorwaarden blijven ongewijzigd.
U hoeft verder niets te doen. De voorwaarden gaan per 12 september 2025 in werking. Gaat u niet akkoord? Dan kunt u dit binnen een maand schriftelijk aan ons kenbaar maken.
Met vriendelijke groet,
Per 12 september 2025 wijzigen wij onze Algemene Voorwaarden Internet Bankieren. De Algemene Voorwaarden Internet Bankieren heten voortaan Algemene Voorwaarden Online Bankieren. Deze voorwaarden zijn uitgebreid om het gebruik van de toekomstige mobiele app en de bijbehorende functionaliteiten op een duidelijke manier te regelen.
Wat verandert er nog meer?
Artikel 8 met de titel 'Veiligheidsvereisten en voorschriften' is toegevoegd. Dit artikel stelt dat u de updates, veiligheidsmaatregelen en andere vereisten die de bank voorschrijft voor het gebruik van online diensten dient te installeren en toe te passen, om de veiligheid van uw online bankzaken te waarborgen.
Wijziging in productvoorwaarden
In de voorwaarden van onderstaande producten vindt ook een wijziging plaats:
➤ Gouden Internet Rekening artikel 8.1
➤ Gouden Klaver Rekening artikel 8.1
➤ Gouden Zakelijke Rekening artikel 7.1
Wat verandert er?
Het eerste lid van artikel “Rente, kosten en minimum en maximum bedrag” is aangevuld.
De overige voorwaarden blijven ongewijzigd.
U hoeft verder niets te doen. De voorwaarden gaan per 12 september 2025 in werking. Gaat u niet akkoord? Dan kunt u dit binnen een maand schriftelijk aan ons kenbaar maken.
Met vriendelijke groet,
Is spaarinformatie.nl bij jullie ook al een paar dagen onbereikbaar? En zo ja, weet iemand wat ermee is?
Misschien dat forumleden die zowel daar als hier zitten meer info hebben.
[ Voor 20% gewijzigd door Xavorius op 12-08-2025 18:14 ]
De homepage en het forum liggen eruit. Andere pagina's zijn nog wel bereikbaar: https://www.spaarinformatie.nl/sparen/rentewijzigingen en https://www.spaarinformat...n/lijst/deposito_op_renteXavorius schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:11:
Is spaarinformatie.nl bij jullie ook al een paar dagen onbereikbaar? En zo ja, weet iemand wat ermee is?
In het verleden is het wel vaker voorgekomen dat ze langdurig eruit liggen vanwege omzetting ed. Is altijd weer goed gekomen.
Distingo Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 1,91% p.j. naar 1,86% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 18.08.2025.
4800Wp - 225° ZW - 12°
Dank je, die tabs had ik niet meer op de radar, dus dat is wel bruikbaar zo in tussentijd.rechtsherstel schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:05:
[...]
De homepage en het forum liggen eruit. Andere pagina's zijn nog wel bereikbaar: https://www.spaarinformatie.nl/sparen/rentewijzigingen en https://www.spaarinformat...n/lijst/deposito_op_rente
In het verleden is het wel vaker voorgekomen dat ze langdurig eruit liggen vanwege omzetting ed. Is altijd weer goed gekomen.
Ik vind het altijd een prettige site, simpel to-the-point NL banken vergelijken. Laatste jaren zelf nog niet eerder zo'n lange down ervaren. Kreeg mijn twijfels nu na paar dagen en hoopte al niet dat het helemaal zou verdwijnen. We wachten af...
snip, uit de topicwarning: We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 13-08-2025 20:02 ]
Mij is niet duidelijk wat er bedoeld wordt:
Ik hoop dat de rekening niet opeens niet meer gratis is. En dat met de 30 dagen uit 11 een periode voorafgaand aan de wijziging wordt bedoeld. Daarnaast, met lopende deposito's kan je niet zo maar je rekening sluiten.10. Wijzigen Algemene Voorwaarden Online Bankieren
GarantiBank behoudt zich het recht voor deze Algemene
Voorwaarden Online bankieren te wijzigen. Zij zal tenminste
dertig (30) dagen voor de inwerkingtreding hiervan een
wijzigingsmededeling doen, dan wel de Cliënt in de
gelegenheid stellen hiervan kennis te nemen.
11. Kosten
GarantiBank behoud zich het recht voor om kosten in rekening
te brengen voor Diensten die GarantiBank aan de Cliënt
mogelijk maakt. GarantiBank mag deze kosten heffen en/of
veranderen. De Cliënt dient van deze heffing en/of verandering
van de heffing binnen 30 dagen op de hoogte te worden
gesteld.
Ik zou me er niet zo druk om maken. Ze moeten het een maand van te voren melden en als voorwaarden van je huidige deposito veranderen moet je hem kosteloos op kunnen zeggen met opgebouwde rente tot dan.W1ck1e schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:17:
[...]
Mij is niet duidelijk wat er bedoeld wordt:
[...]
Ik hoop dat de rekening niet opeens niet meer gratis is. En dat met de 30 dagen uit 11 een periode voorafgaand aan de wijziging wordt bedoeld. Daarnaast, met lopende deposito's kan je niet zo maar je rekening sluiten.
Sluit je nu nog nieuwe deposito af dan geldt dat niet natuurlijk.
En stel dat ze 3 euro per maand gaan rekenen. De hogere rente is nog steeds meer bij flink bedrag.
Ik blijf lekker zitten en hoor het wel
In de mail wordt verwezen naar bijvoorbeeld de voorwaarden van de gouden internet rekening dat bij 8.1 iets wijzigt.Flexion1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:31:
[...]
Ik zou me er niet zo druk om maken. Ze moeten het een maand van te voren melden en als voorwaarden van je huidige deposito veranderen moet je hem kosteloos op kunnen zeggen met opgebouwde rente tot dan.
Sluit je nu nog nieuwe deposito af dan geldt dat niet natuurlijk.
En stel dat ze 3 euro per maand gaan rekenen. De hogere rente is nog steeds meer bij flink bedrag.
Ik blijf lekker zitten en hoor het wel
Indien de rente negatief wordt wil ik dat graag van te voren weten.
huidig
nieuw8.1 De rente over tegoeden op de Gouden Internet Rekening is
variabel, kan bij tegoeden boven EUR 1.000.000 afwijkend zijn en
kan dagelijks door GarantiBank worden aangepast.
Bij de kosten gaat het blijkbaar om spoedopnames.8.1 De rente over tegoeden op de Gouden Internet Rekening kan
positief, negatief of nul zijn. De rente is variabel, kan bij tegoeden
boven EUR 1.000.000 afwijkend zijn en kan dagelijks door
GarantiBank worden aangepast. De actuele tarieven per saldoklasse
worden gepubliceerd op de website van GarantiBank,
www.garantibank.nl.
Wat misschien veel belangrijker is bij Garantibank, is dat je in het vervolg, als je niet alle updates uitvoert, "updates, veiligheidsmaatregelen en andere vereisten die de bank voorschrijft", ze waarschijnlijk hiernaar zullen verwijzen en niet van plan zijn je te compenseren in het geval van bankfraude.W1ck1e schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:39:
[...]
In de mail wordt verwezen naar bijvoorbeeld de voorwaarden van de gouden internet rekening dat bij 8.1 iets wijzigt.
Indien de rente negatief wordt wil ik dat graag van te voren weten.
huidig
[...]
nieuw
[...]
Bij de kosten gaat het blijkbaar om spoedopnames.
Misschien zijn ze van plan een app te lanceren. Maar die moet je dan wel altijd updaten.
Misschien, misschien.Coffeeroam schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:45:
Wat misschien veel belangrijker is bij Garantibank, is dat je in het vervolg, als je niet alle updates uitvoert, "updates, veiligheidsmaatregelen en andere vereisten die de bank voorschrijft", ze waarschijnlijk hiernaar zullen verwijzen en niet van plan zijn je te compenseren in het geval van bankfraude.
Misschien zijn ze van plan een app te lanceren. Maar die moet je dan wel altijd updaten.
Ik hoop niet dat een app verplicht wordt, dat voegt voor mij niets toe, bij deze rekening. En updates installeer ik zonder dralen. Dus dat is geen probleem.
Niks misschien Dat staat toch duidelijk in de mail.Coffeeroam schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:45:
[...]
Ik neem aan (....) dat Garantibank de voorwaarden van een deposito niet tijdens de looptijd kan aanpassen. Een deposito is een contract voor bepaalde tijd waarbij de voorwaarden (inclusief kosten/opbrengsten) bekend moeten zijn. In de context van deposito's lijkt me dan ook dat het "kosten" hoofdstukje voor consumenten een zwarte (dus onredelijke) of toch minimaal een grijze (dus meestal onredelijke) voorwaarde is. Maar, IANAL.
In de mail staat dit:devriesjande schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:55:
[...]
Niks misschien Dat staat toch duidelijk in de mail.
Daar staat dus dat je up2date moet blijven, niet dat er een app komt.Wat verandert er nog meer?
@devriesjande Je hebt gelijk, daar heb ik overheen gelezen.
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 13-08-2025 11:25 ]
Uit de mail:
Deze voorwaarden zijn uitgebreid om het gebruik van de toekomstige mobiele app en de bijbehorende functionaliteiten op een duidelijke manier te regelen.
Deze voorwaarden zijn uitgebreid om het gebruik van de toekomstige mobiele app en de bijbehorende functionaliteiten op een duidelijke manier te regelen.
Maar je hebt contract voor het deposito en de gewone algemene voorwaarden. En wat in het contract staat zal sowieso voorrang krijgen over de AV. Waarbij het contract tussentijds niet aangepast kan worden.DjoeC schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:00:
Ik neem aan (....) dat Garantibank de voorwaarden van een deposito niet tijdens de looptijd kan aanpassen. Een deposito is een contract voor bepaalde tijd waarbij de voorwaarden (inclusief kosten/opbrengsten) bekend moeten zijn. In de context van deposito's lijkt me dan ook dat het "kosten" hoofdstukje voor consumenten een zwarte (dus onredelijke) of toch minimaal een grijze (dus meestal onredelijke) voorwaarde is. Maar, IANAL.
Als vervolgens de AV worden aangepast zal de eerste vraag zijn of er ook iets over in het contract staat. Zo ja blijft het contract sowieso gelden, want voorrang. Zo nee zal de wijziging wel van toepassing zijn, maar kun je ook kosteloos opzeggen.
Als ze dus tussentijds kosten invoeren kun je melden dat je het er daar niet mee eens bent. Vervolgens is de keuze aan de bank of ze je of (tijdelijk / tot einde contract) als klant aanhouden onder de oude AV of dat ze besluiten het contract te verscheuren (wat dan minimaal neer zal komen op volledige inleg + volledige rente "tot einde looptijd" uitbetalen).
Niet 100% vergelijkbaar, maar zie ook Orange Bank die hun activiteiten (via Raisin) stopte en iedereen zijn geld teruggaf met rente "tot einde looptijd".
Eens. Hypothetisch: Het punt is dat ik als consument mogelijk een andere keuze gemaakt zou hebben als ik wist dat de andere kant onredelijke kosten zou gaan rekenen. Van 0 naar niet-nul euro kosten lijkt me een onredelijke stijging.RobertMe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:59:
[...]
Maar je hebt contract voor het deposito en de gewone algemene voorwaarden. En wat in het contract staat zal sowieso voorrang krijgen over de AV. Waarbij het contract tussentijds niet aangepast kan worden.
Als vervolgens de AV worden aangepast zal de eerste vraag zijn of er ook iets over in het contract staat. Zo ja blijft het contract sowieso gelden, want voorrang. Zo nee zal de wijziging wel van toepassing zijn, maar kun je ook kosteloos opzeggen.
Als ze dus tussentijds kosten invoeren kun je melden dat je het er daar niet mee eens bent. Vervolgens is de keuze aan de bank of ze je of (tijdelijk / tot einde contract) als klant aanhouden onder de oude AV of dat ze besluiten het contract te verscheuren (wat dan minimaal neer zal komen op volledige inleg + volledige rente "tot einde looptijd" uitbetalen).
Niet 100% vergelijkbaar, maar zie ook Orange Bank die hun activiteiten (via Raisin) stopte en iedereen zijn geld teruggaf met rente "tot einde looptijd".
Maar goed, voorlopig hypothetisch. En gezien de 6 maanden actie bij direct opneembaar is het voor mij ook (nog) niet aan de orde.
Als spaarder vind ik dat de Garantibank bij de vaststelling van de spaarrente de reguliere kosten van de rekening maar moet meenemen in de berekening.
En als alle concurrenten op de spaarmarkt dat ook doen, dan blijft het transparant en duidelijk.
Incidentele kosten (zoals bij spoedopnames) daar heb ik geen problemen mee.
En als alle concurrenten op de spaarmarkt dat ook doen, dan blijft het transparant en duidelijk.
Incidentele kosten (zoals bij spoedopnames) daar heb ik geen problemen mee.
[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 13-08-2025 12:45 ]
Leuk dat Garantie de klanten op hun verantwoordelijkheid wijst. Maar is er eigenlijk TFA mogelijk bij Garanti?
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling