Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:42

sanook

_/-\o_

TweakGP schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:06:
[...]

Het is allemaal geneuzel om niets....... zelfs als je wat grotere uitgaven hebt die je niet kan plannen praten we over max enkele euro's, niet eens tientjes.
En pagina's vol, voor hooguit een paar euro.
Ik heb mijn maandelijkse budget én een klein bedrag voor onvoorziene uitgaven gewoon op een grootbank.
Dan heb je het over een 3k, met 1% renteverschil (áls je dat nog haalt) per jaar 30 euro. Man Man Man....
Gemoedsrust is ook wat waard.
En sommigen hier hebben een onbedwingbare drang om op alles en iederen te moeten reageren wat het nog dramatischer maakt. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Juan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:28:

Daarmee heb je dat geld minimaal 21 dagen nog beschikbaar om mee te sparen. (zonder Cc rente)
Dit dus, als je hier rijk van moet worden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:45
sanook schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:55:
[...]

Dit dus, als je hier rijk van moet worden....
Elk kapitaal is klein begonnen. Mag ik je wijzen op Wikipedia: Donald Duck universe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DjoeC schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:44:
[...]

Elk kapitaal is klein begonnen. Mag ik je wijzen op Wikipedia: Donald Duck universe
Onzin-vergelijking. Als hij de tijd die hij hieraan spendeert had overgewerkt tegen 150% uurloon.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14:59
Distingo Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,01% p.j. naar 1,91% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 25.07.2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Sander12 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:49:
Distingo Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,01% p.j. naar 1,91% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 25.07.2025.
Pijnlijk, is toch een daling van bijna 5%....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucashetBeest
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-09 10:55
Iemand al een spaarrekening bij etoro en wat zijn de ervaringen? Of zijn er addertjes onder het gras die ik niet zie. (los van dat je in USD moet sparen)

En hoe kan het dat de rente zoveel hoger is dan bij de rest?

https://med.etoro.com/B21097_A65160_TClick_S1.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:37
LucashetBeest schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:01:
Iemand al een spaarrekening bij etoro en wat zijn de ervaringen? Of zijn er addertjes onder het gras die ik niet zie. (los van dat je in USD moet sparen)

Misschien is de dollar koers wel de adder in het gras. Als de koersdaling meer is dan de rente dan ga je nat. Als er nu geen idioot aan het roer stond dan zou ik het misschien wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC

etoro lijkt geen bank te zijn en valt dus niet onder een DGS. Ze richting zich op allerlei (al dan niet vage) produkten, sparen lijkt een bijzaak. Los van de risico's: Sparen in USD heeft risio's. De verwachting is dat de dollar het komend jaar nog enkele procenten gaat dalen waarmee de extra (spaar?) rente verloren gaat. Daarnaast wordt de US schuldenberg onhoudbaar en zal de (langere) rente waarschijnlijk gaan stijgen - dat gebeurt nu al.

En daar laat ik het bij want eigenlijk valt dit niet onder sparen maar onder beleggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Mooie zoekfunctie in dit forum - hele discussie in Aug 2024:
Het spaartopic - Deel 4

De FAQ op de site laat enorm veel in het midden:
  • Zijn er kosten? Niet aan de renteuitbetalingen. En aan de rest dan?
  • Moet ik belasting betalen? Misschien
  • Valt mijn geld onder een DGS? Misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 26-10 19:55
De Amerikaanse schulden en het ‘managen’ hiervan door Donald Trump zouden wel eens de volgende crisis kunnen worden van epische proporties.

Die schulden zijn geen probleem tot ze het wel zijn.

Fundamenten onder het vertrouwen in de US en de USD zijn aan het wankelen.

Ontopic: Nee, ik zou nu even niet al mijn spaarcentjes in USD omzetten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:27
sanook schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:53:
[...]

En pagina's vol, voor hooguit een paar euro.
Ik heb mijn maandelijkse budget én een klein bedrag voor onvoorziene uitgaven gewoon op een grootbank.
Dan heb je het over een 3k, met 1% renteverschil (áls je dat nog haalt) per jaar 30 euro. Man Man Man....
Gemoedsrust is ook wat waard.
En sommigen hier hebben een onbedwingbare drang om op alles en iederen te moeten reageren wat het nog dramatischer maakt. |:(
Tsja, sommige zien zichzelf hier als een multinational en houden er een volledig cashpooling systeem op na.

Het gaat letterlijk om helemaal niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:54
Iemand toevallig bij TradeRepublic al een Nederlandse rekening aangemaakt?

Nu met 2% rente op een onbeperkt saldo (dus niet meer maximaal € 50.000).
Daarnaast ook een Nederlandse IBAN.

https://traderepublic.com/nl-nl#spend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27
Some0ne schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:01:
Iemand toevallig bij TradeRepublic al een Nederlandse rekening aangemaakt?

Nu met 2% rente op een onbeperkt saldo (dus niet meer maximaal € 50.000).
Daarnaast ook een Nederlandse IBAN.

https://traderepublic.com/nl-nl#spend
Instant Payment beschibaar?

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:54
Juan schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:06:
[...]

Staat er niet bij vermeld. Maar als dat kan, dan zou dat voor mij wel de reden zijn om de Duitse rekening om te zetten naar de Nederlandse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:32
Ik heb recent een account bij Raisin aangemaakt en wil daar 2 vrij opneembare spaarrekeningen openen, i.v.m. spreiding. De hoogste rentes liggen rond de 2% en zijn van banken uit landen als Zweden, Frankrijk en België. Zien jullie deze banken als uitwisselbaar of zijn er redenen om bepaalde banken/landen te vermijden? Ik blijf onder de limiet van de garantiestelsels.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:27
Juan schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:06:
[...]

Is dat dan voor je cashpooling systeem?

Oke, ik stop al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Railgunner schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:45:
Ik heb recent een account bij Raisin aangemaakt en wil daar 2 vrij opneembare spaarrekeningen openen, i.v.m. spreiding. De hoogste rentes liggen rond de 2% en zijn van banken uit landen als Zweden, Frankrijk en België. Zien jullie deze banken als uitwisselbaar of zijn er redenen om bepaalde banken/landen te vermijden? Ik blijf onder de limiet van de garantiestelsels.
Belangrijk is dat je rekening houdt met al dan niet verrekenbare bronbelasting. Verder maakt t objectief niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:13
Bij Zweden rekening er mee houden dat die geen euro hebben. Maakt an zich niet uit, je spaart in euros, krijgt euros terug en de rente wordt berekend over de euros. Enige ding is als de bank omvalt en het DGS in werking treedt. Het maximumbedrag is dan 1,05 miljoen Zweedse kronen. Waarbij de DGS instantie wel euro => SEK => euro doet. Als je op dat moment dus meer dan 1,05M SEK hebt krijg je minder terug. Ook als je dus minder op de rekening hebt staan dan de "100k euro van het DGS". (Laatste keer dat ik keek was die 1,05M SEK rond de 90.000 euro). Valutarisico is er echter verder niet. De DGS instantie houd dezelfde wisselkoers aan voor euro => SEK als voor SEK => euro. Dus als je €10k op de rekening hebt staan, incl opgebouwde rente, krijg je dus ook exact dat bedrag (tenzij 10k meer is dan 1,05M SEK, maar dan moet de Zweedse kroon wel hard door het putje gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:49:
[...]

Is dat dan voor je cashpooling systeem?

Oke, ik stop al.
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:03

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

RobertMe schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:51:
[...]

Bij Zweden rekening er mee houden dat die geen euro hebben. Maakt an zich niet uit, je spaart in euros, krijgt euros terug en de rente wordt berekend over de euros. Enige ding is als de bank omvalt en het DGS in werking treedt. Het maximumbedrag is dan 1,05 miljoen Zweedse kronen. Waarbij de DGS instantie wel euro => SEK => euro doet. Als je op dat moment dus meer dan 1,05M SEK hebt krijg je minder terug. Ook als je dus minder op de rekening hebt staan dan de "100k euro van het DGS". (Laatste keer dat ik keek was die 1,05M SEK rond de 90.000 euro). Valutarisico is er echter verder niet. De DGS instantie houd dezelfde wisselkoers aan voor euro => SEK als voor SEK => euro. Dus als je €10k op de rekening hebt staan, incl opgebouwde rente, krijg je dus ook exact dat bedrag (tenzij 10k meer is dan 1,05M SEK, maar dan moet de Zweedse kroon wel hard door het putje gaan).
Scheelt ook dat Raisin daar zelf al een 85.000 cap voor hanteert. Dus je kunt er op die manier ook nooit overheen gaan. Betekent dus logischerwijs ook dat je op een Zweedse rekening via Raisin max 85.000 kunt stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:53
Vraag ik heb een tijdje geleden bij Concors (nu nextent bank) geld neergezet voor de actie van 3mnd (uit mijn hoofd) en na 3mnd de boel weer leeggehaald ivm mega lage rente% maar heb in mijn beleving niet de genoemde rente ontvangen. Heb maar van 1x rente bedrag ontvangen in jan. 2025 (rekening eind nov. 24 geopend en maart afgesloten)

Daarna ben ik naar garantibank gegaan en heb hier rekening geopend en de bijbehorende rekening is afgelopen weekend verlopen. Nu vraag ik me alleen af ga ik nu hetzelfde geintje als bij Concors krijgen of netjes de tot nu toe opgebouwde rente conform hun opgaaf.

Heeft iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Wingie schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:00:
Vraag ik heb een tijdje geleden bij Concors (nu nextent bank) geld neergezet voor de actie van 3mnd (uit mijn hoofd) en na 3mnd de boel weer leeggehaald ivm mega lage rente% maar heb in mijn beleving niet de genoemde rente ontvangen. Heb maar van 1x rente bedrag ontvangen in jan. 2025 (rekening eind nov. 24 geopend en maart afgesloten)

Daarna ben ik naar garantibank gegaan en heb hier rekening geopend en de bijbehorende rekening is afgelopen weekend verlopen. Nu vraag ik me alleen af ga ik nu hetzelfde geintje als bij Concors krijgen of netjes de tot nu toe opgebouwde rente conform hun opgaaf.

Credit Europe heet nu Nexent bank. Ik heb hen en ook garantibank nooit op een fout kunnen betrappen.
Consors (met 2 essen en niet 2 cees) heb ik nog geen ervaring mee, behalve dat het nu al 3 weken duurt voordat ik mijn rekening gegevens heb.

btw: rente krijg je niet bij leeghalen van de rekening, maar pas bij opzeggen. Dat moet je zelf doen. Bij een deposito krijg je wel de rente uitgekeerd na aflopen van de termijn, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet. De rente die je hebt ontvangen gaat over 2024. Die van 2025 moet je nog krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 22-07-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Wingie schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:00:

Bij Garantibank krijg je 1 werkdag na bevestiging opzeggen de opgebouwde rente uitgekeerd op je tegenrekening.
Maar wat bedoel je met dat je rekening verlopen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Pendaco schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:21:
[...]

Scheelt ook dat Raisin daar zelf al een 85.000 cap voor hanteert. Dus je kunt er op die manier ook nooit overheen gaan. Betekent dus logischerwijs ook dat je op een Zweedse rekening via Raisin max 85.000 kunt stallen.
Klopt. Maar die 85k is natuurlijk ook niet "gegarandeerd". Niemand die nu weet of dat "voldoende" is om onder de limiet te blijven op het moment dat er een crisis zou zijn / een bank omvalt. Want het omvallen van een bank kan natuurlijk ook weer invloed hebben op de wisselkoers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:53
sanook schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:07:
[...]

Bij Garantibank krijg je 1 werkdag na bevestiging opzeggen de opgebouwde rente uitgekeerd op je tegenrekening.
Maar wat bedoel je met dat je rekening verlopen is?
Dank voor deze info. Ik bedoel dat het tijdelijke rente percentage aanbod afgelopen is en huidige rente percentage is niet interessant om mijn geld daar te laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:39
Wingie schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Dank voor deze info. Ik bedoel dat het tijdelijke rente percentage aanbod afgelopen is en huidige rente percentage is niet interessant om mijn geld daar te laten staan.
Dan moet je dus wel de rekening opzeggen. Anders krijg je de rente pas op 1 januari weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Volgens mij heb ik een record te pakken hier met Consors, gisteren aangevraagd en vandaag de mail "Ihr Konto bei der Consorsbank wurde eröffnet" :-) Maar ik zal wel geluk hebben met dat ik een paar jaar terug in Duitsland heb gewoond en nog een Duits bewijs had van uitschrijving met daarop mijn Nederlandse adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:37
Mail van Klarna dat per 5 augustus er alleen nog maar rente wordt uitbetaald op de flex rekening, niet meer over het saldo op de hoofdrekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
Dat was al 1% geloof ik, dus dat maakt niet echt uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Nordlys schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:02:
Volgens mij heb ik een record te pakken hier met Consors, gisteren aangevraagd en vandaag de mail "Ihr Konto bei der Consorsbank wurde eröffnet" :-) Maar ik zal wel geluk hebben met dat ik een paar jaar terug in Duitsland heb gewoond en nog een Duits bewijs had van uitschrijving met daarop mijn Nederlandse adres.
Niet voorkruipen !
Of ik sta in de foute rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Van de DHB bank de volgende mail ontvangen.
Uw DHB MaxiSpaarrekening met een looptijd van xx maanden loopt af op 4 augustus 2025. De afgelopen tijd heeft uw spaargeld goed werk verricht, en we willen u graag bedanken voor uw vertrouwen in ons.
Daarom hebben we een speciaal aanbod voor u. Als u uw DHB MaxiSpaarrekening verlengt of een nieuwe opent, ontvangt u extra rente tot wel 0,35% per jaar bovenop de normale rente, voor bedragen tot €50.000. Zo blijft uw spaargeld voor u werken, én krijgt u er nog meer voor terug!

Kijk eens wat de extra rente voor u kan betekenen:
1 jaar: 0,10% extra rente per jaar
2 jaar: 0,15% extra rente per jaar
3 jaar: 0,25% extra rente per jaar
4 jaar: 0,30% extra rente per jaar
5 jaar: 0,35% extra rente per jaar

U regelt dit heel eenvoudig:
Log in op uw persoonlijke account.
Verleng of open uw nieuwe deposito voor 1, 2, 3, 4 of 5 jaar. Op het scherm ziet u direct uw speciale rente.
Dat is alles! Uw spaargeld wordt dan direct opnieuw voor u aan het werk gezet.

Let op: Verleng uw deposito voor het einde van de looptijd of open een nieuwe DHB MaxiSpaarrekening vóór 18 augustus.
Worden we ook niet rijk van :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:19
Nordlys schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:02:
Ja, ze zijn nogal kieskeurig wat betreft bewijzen van woonplaats.
Maar als het door een Duitse ambtenaar is opgesteld, dan is het in hun ogen pas echt betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
TvanW schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:43:
Van de DHB bank de volgende mail ontvangen.

[...]

Worden we ook niet rijk van :O
Hiermee komen ze nét in lijn met concurrenten. Meer bonusrente dan dit hoeft dan dus ook niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor de mensen die niet het Trade Republic topic volgen: ze zijn nu bezig met het uitrollen van hun eigen Nederlandse IBAN. Daarmee werkt instant payment hier ook in beide richtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12
Instructie TR om NL Iban aan re vragen
Activeer je Nederlandse IBAN
Zodra deze functie voor jou beschikbaar is, ontvang je een melding in de app.
Om je Nederlandse IBAN te ontvangen, volg je deze eenvoudige stappen in de app nadat je de uitnodiging hebt ontvangen:

Zorg ervoor dat je de nieuwste versie van de app gebruikt. Zorg ervoor dat je de laatste versie van de app gebruikt. Update je app indien nodig via de App Store of Google Play Store.
Ga naar het tabblad 'Saldo' in de app. Ga naar het tabblad 'Saldo' in de app.
Klik op de banner. **Je ziet een banner met de mogelijkheid om je Nederlandse IBAN aan te vragen. Klik erop om te beginnen.
Volg de instructies.
Klik op activeren, voeg rente toe en wacht.
Zodra je aanvraag is verwerkt, is je Nederlandse IBAN binnen één werkdag beschikbaar.
Let op: De Nederlandse IBAN kan alleen via de app worden aangevraagd en niet op de website van Trade Republic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ah, dat is een welkome aanvulling :)

Mijn app is up to date, maar zie de banner nog niet. Even in de gaten houden de komende tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:59
Zoals reeds verwacht neemt de ECB een rentepauze.
Ik ben benieuwd of er nog een paar banken de rente gaan verhogen voor de verandering.

https://www.nu.nl/economi...-na-acht-verlagingen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
mpandroid schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:12:
Ik ben benieuwd of er nog een paar banken de rente gaan verhogen voor de verandering.

Kans is klein lijkt mij, zeker bij de NL grootbanken - rente gaat pas weer omhoog bij meer vraag dan aanbod. Mijn gevoel (...) is dat met de huidige onzekerheid over prijzen en douanerechten bedrijven en particulieren wat voorzichtiger zijn met het doen van aankopen, ofwel het geld nog een tijdje opgepot houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-10 16:52
Kijk je ook nog naar de rating (AA of AAA) of maakt dat niet uit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-10 13:53
Franse erfbelasting. Heb ik geen zin in. Of mijn nabestaanden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:32
mirod schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:31:
Kijk je ook nog naar de rating (AA of AAA) of maakt dat niet uit?
Bij een gelijke rente heeft een bank (of een land) met een hogere rating wel de voorkeur, maar ivm de identieke garantie tot 100.000 euro maakt het me an sich weinig uit.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Railgunner schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:48:
[...]

Bij een gelijke rente heeft een bank (of een land) met een hogere rating wel de voorkeur, maar ivm de identieke garantie tot 100.000 euro maakt het me an sich weinig uit.
Maar zoals hierboven al is opgemerkt is bij Zweden die garantie dus niet €100.000. (Vandaar ook het limiet van €85.000 bij Zweedse banken bij Raisin.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

TanteBeth schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:17:
[...]

Dus jij spaart alles in NL, of zijn er landen waar dit niet speelt?

Ik weet dat Spanje erg onduidelijk/complex is hierin, hoe zit dat met Frankrijk?

[ Voor 14% gewijzigd door sanook op 25-07-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
sanook schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:23:
Zweden heeft geen erfbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het gaat er niet om of dat een land erfbelasting heeft, het gaat er om of dat het op jou (of eigenlijk: op jouw erfgenamen) van toepassing is, zijnde niet-inwoner van dat land.

In de meeste landen met erfbelasting worden erfgenamen die niet inwoner zijn alleen belast als het gaat om vastgoed in dat land. Niet om louter financiële bezittingen zoals spaarrekeningen. En dergelijke buitenlandse belasting kan, in het kader van voorkoming van dubbele belasting, verrekend worden met de Nederlandse erfbelasting.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 25-07-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
TanteBeth schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:17:
[...]

Als je bij Raisin spaart zou de erfbelasting regeling van het land volgens Raisin niet van toepassing zijn. (zie ook Novax in "Het spaartopic - Deel 4")

Probleem is dat er niet veel ervaringen op dit gebied zijn met Raisin. Het ontbreken daarvan zou je kunnen opvatten als positief. Als het allemaal soepel verloopt zoals Raisin beweert, is er ook geen reden om daarover in het openbaar vragen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Zr40 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:28:
Het gaat er niet om of dat een land erfbelasting heeft, het gaat er om of dat het op jou (of eigenlijk: op jouw erfgenamen) van toepassing is, zijnde niet-inwoner van dat land.

In de meeste landen met erfbelasting worden erfgenamen die niet inwoner zijn alleen belast als het gaat om vastgoed in dat land. Niet om louter financiële bezittingen zoals spaarrekeningen. En dergelijke buitenlandse belasting kan, in het kader van voorkoming van dubbele belasting, verrekend worden met de Nederlandse erfbelasting.
Maar hoe is dat dan in Spanje? Spaarrekening niet-inwoner, geen vastgoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
Niemand schijnt echt te weten hoe het zit. maar ik wil mijn nabestaanden Spaanse en Franse toestanden besparen. Ik lees o.a. dit:
Frankrijk heeft een ‘slim’ systeem. Wanneer de Franse bank op de hoogte is van het overlijden van de rekeninghouder, zal de Franse bankrekening worden geblokkeerd. Deze rekening kan pas worden gedeblokkeerd:
- wanneer een Franse aangifte erfbelasting bij de Franse Belastingdienst is ingediend; én
- er door de Franse Belastingdienst een document is afgegeven dat er in Frankrijk erfbelasting is
betaald (certificat d’acquittement) dan wel dat er in Frankrijk geen erfbelasting verschuldigd is (het
‘certificat de non- exigibilité).

https://dktnotarissen.nl/...se-aangifte-erfbelasting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
TanteBeth schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:41:
Niemand schijnt echt te weten hoe het zit. maar ik wil mijn nabestaanden Spaanse en Franse toestanden besparen. Ik lees o.a. dit:
Frankrijk heeft een ‘slim’ systeem. Wanneer de Franse bank op de hoogte is van het overlijden van de rekeninghouder, zal de Franse bankrekening worden geblokkeerd. Deze rekening kan pas worden gedeblokkeerd:
- wanneer een Franse aangifte erfbelasting bij de Franse Belastingdienst is ingediend; én
- er door de Franse Belastingdienst een document is afgegeven dat er in Frankrijk erfbelasting is
betaald (certificat d’acquittement) dan wel dat er in Frankrijk geen erfbelasting verschuldigd is (het

Maar dit staat er in de voorwaarden van Distingo via Raisin (Franse bank)
6.4 Procedure in geval van overlijden

Elke dagelijks opvraagbare spaarrekening wordt automatisch beëindigd op de dag dat het overlijden van de klant is doorgegeven aan CREDIPAR door Raisin of Raisin Bank. In een dergelijk geval van automatische beëindiging, zal het saldo op de rekening inclusief aangegroeide rente binnen een redelijke termijn worden overgeboekt naar de Raisin-rekening van de overleden klant
Daarbij zou je dus niet te maken hebben met het gedoe van Franse erfbelasting en de Franse Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

TanteBeth schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:41:

In dat stukje staat ook
Voor Nederlanders met een (tweede) woning in Frankrijk geldt dat er na het overlijden zowel in Nederland als Frankrijk aangifte erfbelasting moet worden gedaan.
Geldt het dan ook als je er alleen spaargeld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth

En intussen zijn de staatsobligaties NL weer aan een opmars bezig. 10-jaars Inmiddels bijna 3%.
https://nl.investing.com/...rlands-10-year-bond-yield

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Coffeeroam schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:36:
[...]

Maar hoe is dat dan in Spanje? Spaarrekening niet-inwoner, geen vastgoed.
Dat durf ik niet met zekerheid te stellen. De heersende mening in dit topic is dat Spanje wél niet-inwoner erfgenamen aanslaat voor spaargelden bij Spaanse banken, maar ik ben zelf geen expert in Spaanse erfbelasting en ik heb ook nog geen concrete casus in de praktijk gezien dus ik kan dat niet bevestigen of ontkennen.
Merk op dat dit artikel voornamelijk gaat over de situatie dat je een woning in Frankrijk bezit.

Volgens dit artikel wordt er voor niet-inwoner erfgenamen alleen erfbelasting geheven voor goederen die zich in Frankrijk bevinden:
Als de overledene buiten Frankrijk woonde op het moment van overlijden geldt dat:
  • Als de erfgenaam in Frankrijk woont of tijdens de laatste 10 jaar tenminste 6 jaar in Frankrijk heeft gewoond, hij of zij erfbelasting betaalt over alle goederen (onroerende en roerende goederen) in Frankrijk en in het buitenland.
  • Als de erfgenaam buiten Frankrijk woont, hoeft hij alleen erfbelasting te betalen over goederen (roerende en onroerende goederen) in Frankrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
De vraag is wil je voor een paar extra euro's je nabestaanden met uitzoekwerk en extra kosten opzadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

TanteBeth schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:58:
De vraag is wil je voor een paar extra euro's je nabestaanden met uitzoekwerk en extra kosten opzadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

TanteBeth schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:58:
Welke kosten? Als het gaat om "een paar extra euro's" aan rente, dan is het geen groot bedrag en valt een eventuele belastbaarheid in het buitenland binnen de vrijstelling die daar geldt of is verrekenbaar met de NL erfbelasting. Daar zou ik mij totaal niet druk om maken.

En uitzoekwerk... als dat een probleem is voor de nabestaanden, dan is dat ook een probleem wanneer je je beperkt tot Nederlandse banken. De professionals die je toch al nodig hebt, weten goed raad met deze situatie. Ook daar zou ik mij totaal niet druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Aanvulling wat betreft Raisin: https://klantenservice.ra...-als-ik-kom-te-overlijden. Ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder heb gelezen en er staat "9 maanden geleden Bijgewerkt".
Behandeling/sluiting spaarproducten
Raisin (en/of Raisin Bank) informeert de desbetreffende partnerbank(en) zodra de documenten ontvangen zijn. Hoe elke partnerbank een overlijden behandelt hangt af van de specifieke voorwaarden van de bank, maar in de regel worden de spaarproducten na ontvangst van de melding van overlijden door de bank automatisch gesloten en de tegoeden overgeboekt naar de Raisin-rekening. De partnerbanken van Raisin houden in de regel geen erfbelasting in.*
Die laatste zin met de disclaimer hieronder geeft dan helaas geen uitsluitsel.
*In geval van overlijden houden onze partnerbanken in de regel geen erfbelasting in. De meeste landen kennen geen erfbelasting of heffen deze niet als de overledene en/of begunstigde(n) Nederlands fiscaal inwoner is/zijn. In sommige specifieke situaties kan echter erfbelasting of een gerelateerde belastingprocedure van toepassing zijn, zelfs als de overledene en/of begunstigde(n) geen fiscaal inwoner zijn van dat land. Raisin kan hier geen uitsluitsel over geven, omdat overal andere regels gelden en rekening moet worden gehouden met de individuele omstandigheden van het geval, die sterk kunnen verschillen: de regels, procedures en tarieven voor successierechten kunnen onder meer afhangen van het land en de regio, de waarde van de geërfde bezittingen, de familiebanden tussen de overledene en de begunstigde(n) en het bestaan van een eventueel belastingverdrag tussen de betrokken landen. Ook kunnen vrijstellingen (vaak 100% voor echtgenoten en kinderen) en/of verrekening van buitenlandse erfbelasting met in Nederland verschuldigde belasting van toepassing zijn.

Raisin geeft geen juridisch of fiscaal of enige andere vorm van advies. Voor individuele verduidelijking van belastingkwesties kunt u contact opnemen met uw belastingadviseur of de Nederlandse belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Novax Wat ik denk dat ze daar bedoelen te zeggen: als je zonder de rekening bij de betreffende bank toch al te maken zou krijgen met de erfbelasting of procedure van dat land, dan kan het zijn dat de bank daar rekening mee moet houden. Maar zolang daar geen sprake van is ("in de regel") dan is er niets aan de hand en heb je als erfgenaam alleen met de Nederlandse erfbelasting te maken.

Raisin kan niet weten of dat er iets bijzonders is in jouw situatie of die van je erfgenamen, dus kunnen ze geen uitsluitsel geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 25-07-2025 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Novax schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:13:
Aanvulling wat betreft Raisin: https://klantenservice.ra...-als-ik-kom-te-overlijden. Ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder heb gelezen en er staat "9 maanden geleden Bijgewerkt".
Even gekeken via de Wayback Machine en op 15 okotober 2024 stond die disclaimer er nog niet. Toen stond er gewoon "De partnerbanken van Raisin houden geen erfbelasting in."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Novax schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:20:
[...]

Even gekeken via de Wayback Machine en op 15 okotober 2024 stond die disclaimer er nog niet. Toen stond er gewoon "De partnerbanken van Raisin houden geen erfbelasting in."
Maar als je zelf een belastingaangifte moet doen in het betreffende land en je vervolgens papieren van de belastingdienst moet overhandigen om toegang te krijgen tot het spaargeld, dan houdt de bank toch ook geen erfbelasting in? Dan heb je die dus zelf moeten betalen (of moet je die naderhand wellicht betalen).

Er stond dus niet dat je geen erfbelasting hoeft te betalen, alleen dat de bank het niet inhoudt. Betekent echter niet dat je dus niet hoeft te betalen via evt een andere route (zelf overboeken dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moke11
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:54
Raisin is toch ook een Duitse bank, dus daar kun je ook al erfrechtkwestie's krijgen, zelfs al is het al vanaf andere banken uit andere landen teruggestort. Al kan het dan wel verrekend worden met de Nederlandse belasting. Maar toch.

Informatie over erfrechtkwestie's is schaars. Ik heb alleen op Mr Fob's website informatie kunnen vinden van mensen die hier te maken mee hebben gehad en daar wordt je niet vrolijk van. Gehuwd of samenlevingscontract kan al flinke verschillen opleveren per land.

Laten we wel wezen, het feit dat Raisin nu al een hele tekst toevoegd, geeft aan dat ze zich tegen bepaalde gevallen juridisch in willen dekken.

Wees ook zeer voorzichtig om geld van rekening(en) af te halen van overleden personen. Indien er andere erfgenamen zijn en er ook recht op (menen te) hebben, kon je nog wel eens voor vreemde verassingen bij de rechtbank komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Tja, mijn tip voor bankrekeningen en erfkwesties is om zo min mogelijk zelf te melden en de rekeningen zo snel als mogelijk (denk aan ongewilde aanvaarding erfenis) leeg te trekken met de originele credentials. En als er meer schulden zijn dan opbrengsten: Overal afblijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Moke11 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:48:
Raisin is toch ook een Duitse bank, dus daar kun je ook al erfrechtkwestie's krijgen, zelfs al is het al vanaf andere banken uit andere landen teruggestort. Al kan het dan wel verrekend worden met de Nederlandse belasting. Maar toch.
Nee, hier haal je twee dingen door elkaar: erfrecht (aan wie komen je bezittingen toe na overlijden) en erfbelasting (wat is een ontvanger van een erfenis verschuldiigd). Erfrecht is 100% duidelijk, ook bij internationale spaarrekeningen: de Nederlandse regels gelden. Erfbelasting, daar gaat de discussie over.
Informatie over erfrechtkwestie's is schaars. Ik heb alleen op Mr Fob's website informatie kunnen vinden van mensen die hier te maken mee hebben gehad en daar wordt je niet vrolijk van. Gehuwd of samenlevingscontract kan al flinke verschillen opleveren per land.
Het probleem is dat de informatie op specifieke situaties betrekking heeft en door leken vaak gelezen wordt alsof het ook buiten die specifieke situatie geldig is. Bijvoorbeeld de verschillen tussen gehuwd of samenlevingscontract die je noemt, zijn relevant voor wanneer de erfgenamen zelf wonen in dat land en daar belastingplichtig zijn. En de situatie met vastgoed in dat land, waar erfbelasting over is verschuldigd ongeacht waar de erfgenamen wonen. De vergissing die vaak gemaakt wordt is om dan te denken dat het ook over spaargeld gaat wanneer men in Nederland woont.

Laat ik het anders stellen. Er overlijden continu mensen in Nederland. Daar zullen vast mensen tussen zitten die een spaarrekening hadden in een land als Spanje. Als Spaanse erfbelasting werkelijk een probleem is, dan zullen er toch wel praktijkervaringen online te vinden zijn van erfgenamen die in Nederland wonen en een Spaanse aanslag erfbelasting hebben moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17
Positieve verbetering bij Advanzia:

De emails met bevestiging van ontvangst overboeking komen niet meer 's nachts om 05:00 uur binnen, maar direct nadat de overboeking verwerkt is.

Deze week 's avonds geld overgeboekt vanuit Rabo naar Advanzia, volgende dag 10:00 uur bevestigingsmail vanuit Advanzia.
Vandaag rond 10:30 overboeking gedaan en zojuist de bevestigingsmail ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04:24
Zr40 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:07:
[...]

Welke kosten? Als het gaat om "een paar extra euro's" aan rente, dan is het geen groot bedrag en valt een eventuele belastbaarheid in het buitenland binnen de vrijstelling die daar geldt of is verrekenbaar met de NL erfbelasting. Daar zou ik mij totaal niet druk om maken.

En uitzoekwerk... als dat een probleem is voor de nabestaanden, dan is dat ook een probleem wanneer je je beperkt tot Nederlandse banken. De professionals die je toch al nodig hebt, weten goed raad met deze situatie. Ook daar zou ik mij totaal niet druk om maken.
Meer uit interesse, heb jij enig idee hoe de professionals die je noemt achterhalen bij welke buitenlandse banken ik nog tegoeden heb? Zover ik weet bestaat er geen Europese database oid. Mogen deze professionals (Notaris?) oude belastingaangiftes inzien oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
W1ck1e schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:31:
[...]

Niet voorkruipen !
Of ik sta in de foute rij.
Helaas,

vandaag (na 25 dagen) fysieke post ontvangen, van Consorbank.

2 problemen:

ze willen een verklaring (in het duits, engels, frans of spaans, hallo buurtjes), bijvoorbeeld van de belastingdienst, dat mijn woonadres in Nederland is. zo'n verklaring van de BD kan 8 weken duren.

de postident via videochat kan niet geaccepteerd worden, omdat die niet goed is uitgevoerd. Hadden ze dat niet eerder kunnen opmerken ? Dus daar moet ik dus langsgaan bij een duits postkantoor. Nu woon ik niet al te ver van de duitse grens en ik kom er wel eens voor de boodschappen, maar toch.

Heeft er iemand nog oude of nieuwe tips ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Janpietertje89 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:10:
[...]
Meer uit interesse, heb jij enig idee hoe de professionals die je noemt achterhalen bij welke buitenlandse banken ik nog tegoeden heb? Zover ik weet bestaat er geen Europese database oid. Mogen deze professionals (Notaris?) oude belastingaangiftes inzien oid?
Ja, met een nabestaandenmachtiging kan je belastingzaken bekijken/regelen. Dat kan je als erfgenaam of executeur zelf doen. De professional die ik bedoelde is overigens niet een notaris, maar iemand die helpt met het regelen van zaken omtrent de nalatenschap en daar veel kennis over heeft. Vaak is dat beschikbaar bij een uitvaartverzekering maar die zou je ook zonder verzekering kunnen inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-10 19:28
Heb ik iets gemist?
Normaal gaat een overschrijving naar Santander altijd binnen een halve dag, maar vanmorgen om 6.30uur overgemaakt, en het staat nog steeds niet op de spaarrekening.

Nu zag ik wel in de app dat ik mijn nieuwe ID moet sturen, zou het daar mee te maken hebben?
Ook raar dat je daar voor de rest geen melding van krijgt, ik zie het nu bij toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Bubba76 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:41:
Heb ik iets gemist?
Normaal gaat een overschrijving naar Santander altijd binnen een halve dag, maar vanmorgen om 6.30uur overgemaakt, en het staat nog steeds niet op de spaarrekening.

Nu zag ik wel in de app dat ik mijn nieuwe ID moet sturen, zou het daar mee te maken hebben?
Ook raar dat je daar voor de rest geen melding van krijgt, ik zie het nu bij toeval.
Normaal krijg je wel een e-mail dat er in de SCB online portal een nieuw bericht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
W1ck1e schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:22:
[...]

Helaas,

2 problemen:

ze willen een verklaring (in het duits, engels, frans of spaans, hallo buurtjes), bijvoorbeeld van de belastingdienst, dat mijn woonadres in Nederland is. zo'n verklaring van de BD kan 8 weken duren.

de postident via videochat kan niet geaccepteerd worden, omdat die niet goed is uitgevoerd. Hadden ze dat niet eerder kunnen opmerken ? Dus daar moet ik dus langsgaan bij een duits postkantoor. Nu woon ik niet al te ver van de duitse grens en ik kom er wel eens voor de boodschappen, maar toch.

Voor woonadres heb ik ze stroom/gas nota gestuurd en deze werd geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Harbo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:40:
[...]

Ik ook, delen van schermafbeelding van:
Belasting document
Energiebedrijf
Internetprovider
Duits tijdschrift
Bankrekening
Allemaal met mijn naam en adres.
En ook de brief die zij hebben gestuurd is op dat/mijn adres aangekomen ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Je moet er wel wat voor over hebben, dan levert het bij 25000 euro in 3 maanden toch 4,40 meer rente op dan bij Advanzia.
En natuurlijk die giga bonus van 40 euro. Dat maakt het het allemaal wel waard!
En dan heb ik het nog niet over al die postings om je ervaringen te delen.

[ Voor 15% gewijzigd door sanook op 25-07-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
sanook schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:16:
Je moet er wel wat voor over hebben, dan levert het bij 25000 euro in 3 maanden toch 4,40 meer rente op dan bij Advanzia.
En natuurlijk die giga bonus van 40 euro. Dat maakt het het allemaal wel waard!
En dan heb ik het nog niet over al die postings om je ervaringen te delen.
Jij hebt geen idee van mijn getallen of rekeningen.
Anderen hebben er misschien wel wat aan. Qua verwachtingen management.

Ik had gehoopt dat het wat soepeler zou verlopen. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
W1ck1e schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:24:
[...]

Jij hebt geen idee van mijn getallen of rekeningen.
Anderen hebben er misschien wel wat aan. Qua verwachtingen management.

Ik had gehoopt dat het wat soepeler zou verlopen. Helaas.
Liep bij mij net zo, behalve dat die video van PostIdent wel direct goed ging. Ook het officiële BD-document in het engels werd afgewezen. Mijn oplossing: klacht indienen via de Consors website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander12
Sander12 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:29:
Instructie TR om NL Iban aan re vragen

[...]
Trade Rupublic
Nederlandse IBAN is vannacht omgezet. Vanmorgen 1 euro overgemaakt van TR -> ING dat was Instant Payments.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-10 13:22
Een woonplaatsverklaring van de BD met stempels afgekeurd worden? Laat lekker zitten joh

€ 4,40 een keer niet uitgeven is veel makkelijker in dit geval (of met 3x een maandelijkse dividenduitkering met minder dan 1.000 euro aan aandelen ben je er ook al).

Dat geschrevende te hebben, is het eigenlijk opvallend dat de spaarrente weer naar erg lage stand gegaan is

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Laatst online: 26-10 20:33

Ik kreeg wel de melding via de notifications van de app maar geen banner te zien als ik op de notification klik en de app open. Ik wacht nog wel even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Bar_en_boos schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:56:

Liep bij mij net zo, behalve dat die video van PostIdent wel direct goed ging. Ook het officiële BD-document in het engels werd afgewezen. Mijn oplossing: klacht indienen via de Consors website.
Mijn klacht zou erover kunnen gaan dat ze na mijn mailtjes 15 dagen nodig hadden om er achter te komen dat de Postident niet goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:10
Harbo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:40:
[...]

Heb je die door een vertaal-AI gegooid oid?
Vorige keer had ik toevallig nog een Engelse uitdraai liggen van de gemeente, maar die (van toen) wilde ze nu niet meer accepteren. In Luxemburg zijn ze toch wel wat relaxter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
D_Jeff schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:51:
Een woonplaatsverklaring van de BD met stempels afgekeurd worden? Laat lekker zitten joh

€ 4,40 een keer niet uitgeven is veel makkelijker in dit geval (of met 3x een maandelijkse dividenduitkering met minder dan 1.000 euro aan aandelen ben je er ook al).

Dat geschrevende te hebben, is het eigenlijk opvallend dat de spaarrente weer naar erg lage stand gegaan is
Het gaat bij mij niet om 4 euro 40 maar wel een veelvoud (een combinatie van renteverschil en saldo)

De rente bij TR is weer op het niveau van toen ik klant werd, als ik mij niet vergis..

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 25-07-2025 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:22:
[...]

Helaas,

2 problemen:

Ik zou niet proberen deze aanvraag te repareren, maar een geheel nieuwe aanvraag doen.
Dan doe je de Postident opnieuw en (je hebt meer ervaring) dan gaat het nu wel goed.
Als bewijs woonplaats was bij mij de WOZ aanslag geaccepteerd (=een ambtelijk document met het adres erop). Ja, in het Nederlands.
En, ik zou 2 maanden geleden een woonplaatsverklaring van de Belastingdienst hebben aangevraagd, dat kan altijd handig zijn en het kost niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 07:56:

Ik zou niet proberen deze aanvraag te repareren, maar een geheel nieuwe aanvraag doen.
Dan doe je de Postident opnieuw en (je hebt meer ervaring) dan gaat het nu wel goed.
Als bewijs woonplaats was bij mij de WOZ aanslag geaccepteerd (=een ambtelijk document met het adres erop). Ja, in het Nederlands.
En, ik zou 2 maanden geleden een woonplaatsverklaring van de Belastingdienst hebben aangevraagd, dat kan altijd handig zijn en het kost niets.
Het hele proces opnieuw starten ga ik zeker niet doen maar langsgaan bij een duits postagentschap voor een fysieke postident is wel een optie. We doen nog wel eens boodschappen in Duitsland.

Ik heb gisteren nog gebeld met de belastingdienst. Het was niet duidelijk of ik een woonplaatsverklaring of woonplaatsbepaling zou kunnen gebruiken, maar beide zouden 8 weken kunnen duren en dan twijfel ik of ik nog op tijd ben voor die 2,8%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:26
Heb ik iets gemist?
Het lijkt wel alsof ze het met de hand doen daar. Maandagochtend geld overgeschreven, donderdag pas op de tegenrekening. Ja maandag was een feestdag in België, maar dan nog. (En ik snap sowieso niet dat dat nog een ding is, net als weekenden)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 08:06:
[...]

Het hele proces opnieuw starten ga ik zeker niet doen maar langsgaan bij een duits postagentschap voor een fysieke postident is wel een optie. We doen nog wel eens boodschappen in Duitsland.

Ik heb gisteren nog gebeld met de belastingdienst. Het was niet duidelijk of ik een woonplaatsverklaring of woonplaatsbepaling zou kunnen gebruiken, maar beide zouden 8 weken kunnen duren en dan twijfel ik of ik nog op tijd ben voor die 2,8%.
Het valt mij op dat de Belastingdienst bij telefonische vragen heel vaak niet weet wat er nodig is en zelfs de verkeerde antwoorden geeft. Een Woonplaatsverklaring/Certificate of Residence is wat je nodig hebt. Aanvragen gaat online per e-mail aan woonplaatsverklaring@belastingdienst.nl. Kost niets. Altijd handig als je zo'n brief in huis hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Coffeeroam op 26-07-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:10:
[...]

Het valt mij op dat de Belastingdienst bij telefonische vragen heel vaak niet weet wat er nodig is en zelfs de verkeerde antwoorden geeft. Een Woonplaatsverklaring/Certificate of Residence is wat je nodig hebt. Aanvragen gaat online. Kost niets. Altijd handig als je zo'n brief in huis hebt.
J***n van de BD dacht zelf (na ruggespraak) de "woonplaatsbepaling", ik de "verklaring". Ik zal eens kijken of hem aanvraag (de engelse variant dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Volkswagenbank is niet meer wat het geweest is.

Renteverlaging: "Geld- und Kapitalmärkten erfordern nach mehreren Zinssenkungen
der Europäischen Zentralbank (EZB) eine Zinssatzanpassung beim Plus Konto"

naar slechts 1.00% per 1 augustus 2025.

Terwijl de ECB zojuist besloten heeft niet verder te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:26:
[...]

J***n van de BD dacht zelf (na ruggespraak) de "woonplaatsbepaling", ik de "verklaring". Ik zal eens kijken of hem aanvraag (de engelse variant dan)
Je moet hem wel voor een specifiek ander land aanvragen (omdat er in de brief wordt verwezen naar het belastingverdrag tussen het betreffende land en Nederland.

O, en ik had gezegd online aanvragen, maar dat is niet zo, het moet per e-mail.

https://www.belastingdien...derlandse-belastingdienst

[ Voor 28% gewijzigd door Coffeeroam op 26-07-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Coffeeroam schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:32:
[...]

Je moet hem wel voor een specifiek ander land aanvragen (omdat er in de brief wordt verwezen naar het belastingverdrag tussen het betreffende land en Nederland.

O, en ik had gezegd online aanvragen, maar dat is niet zo, het moet per e-mail.

https://www.belastingdien...derlandse-belastingdienst
Inclusief BSN via onbeveiligde mail? Bijzonder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Coffeeroam schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:30:
Volkswagenbank is niet meer wat het geweest is.

Renteverlaging: "Geld- und Kapitalmärkten erfordern nach mehreren Zinssenkungen
der Europäischen Zentralbank (EZB) eine Zinssatzanpassung beim Plus Konto"

naar slechts 1.00% per 1 augustus 2025.

Terwijl de ECB zojuist besloten heeft niet verder te verlagen.
Dat is de vervolgrente na de 6 maanden nieuwe klantenaanbieding (die 2,10% is). En die was sind 25-Feb 1,10%, dus nu slecht 0,10% eraf. Ook met dat oude percentage moest je daar na 6 maanden je geld al weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Ook niet in je spamfilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
Heb ik iets gemist?

Ik heb de melding ook gehad, zowel via mail als sms melding dat er een bericht klaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Laatst online: 26-10 20:33
koksie schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:04:
[...]

Ik kreeg wel de melding via de notifications van de app maar geen banner te zien als ik op de notification klik en de app open. Ik wacht nog wel even af.
Vandaag wel de banner in de app, bij het kopje Interest. Aanvraag ingevuld, als het goed is wordt ie vannacht omgezet. Nog altijd 2% rente, net als bij Santander Consumer Bank. Niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
DjoeC schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:38:
[...]

Inclusief BSN via onbeveiligde mail? Bijzonder....
Dat vond ik ook heel bijzonder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
GroteVoet459 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Dat is de vervolgrente na de 6 maanden nieuwe klantenaanbieding (die 2,10% is). En die was sind 25-Feb 1,10%, dus nu slecht 0,10% eraf. Ook met dat oude percentage moest je daar na 6 maanden je geld al weghalen.
Het is al heel lang niet meer interessant bij VW, ja. Ook het Festgeld (1.9%), niet meer aantrekkelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:21
Bigbank heeft deposito’s verlaagd.
1-6 maanden 2,15
7-11 maanden 2,3
1 jaar 2,35
2 en 3 jaar 2,4
4 -10 jaar 2,2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayDawg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-10 16:50
Sander12 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:48:
[...]

Trade Rupublic
Nederlandse IBAN is vannacht omgezet. Vanmorgen 1 euro overgemaakt van TR -> ING dat was Instant Payments.
Bij mij ook omgezet. Zojuist geld van ING naar mijn Nederlandse TR iban gestuurd, maar staat er nog niet direct op.

EDIT: nu wel, duurde een paar minuten

[ Voor 5% gewijzigd door JayDawg op 28-07-2025 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:59
In ieder geval tegen mijn verwachting in:

BankB gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 1,98% p.j. naar 1,85% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 01.08.2025.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:19
JayDawg schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:39:
[...]

Bij mij ook omgezet. Zojuist geld van ING naar mijn Nederlandse TR iban gestuurd, maar staat er nog niet direct op.

EDIT: nu wel, duurde een paar minuten
Hier ook omgezet. Bij poging overboeking te doen vanaf Rabobank naar nieuw IBAN krijg ik een 'opgegeven IBAN is niet geldig' melding in de Rabo app. De overboeking is echter wel uit te voeren en komt vervolgens ook direct aan bij TR.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:30
Kreeg net een mailtje van Garantibank

Geachte relatie,

Wat fijn dat u bij ons spaart! Wij hebben goed nieuws: de populaire ‘Nieuwe Spaarder Actie’ met 2,80% rente op jaarbasis is voor u verlengd!

Hoe werkt het?
Voor iedere euro op uw spaarrekening (sinds de opening) ontvangt u:
✔ De eerste 3 maanden: 2,80% rente op uw spaarrekening
✔ Daarna verlengd met 3 maanden: tegen een aantrekkelijke rente van 2,55%!

Belangrijke voordelen:
✔ Vrij opneembaar: U kunt altijd bij uw geld.
✔ Effectieve rente op jaarbasis: Transparant en voordelig.
✔ Na 6 maanden: Ontvang het dan geldende reguliere rentepercentage.
✔ Jaarlijkse rente-uitkering: De opgebouwde rente wordt elk jaar op 1 januari uitgekeerd.

Dit is een unieke kans om extra rendement te halen uit uw spaargeld, zonder beperkingen.

Tot slot deze actie geldt automatisch voor uw rekening. U hoeft niets te doen!

Met vriendelijke groet,
Garanti BBVA International

[ Voor 59% gewijzigd door Nougat op 28-07-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Nougat schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:28:
Kreeg net een mailtje van Garantibank

Voor iedere euro op uw spaarrekening (sinds de opening) ontvangt u:
✔ De eerste 3 maanden: 2,80% rente op uw spaarrekening
✔ Daarna verlengd met 3 maanden: tegen een aantrekkelijke rente van 2,55%!
Wat wordt er precies bedoeld ?
Hoe lang ben je al klant ?
Zou je de hele mail willen plaatsen (geanonimiseerd) ?
Pagina: 1 ... 152 ... 166 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling