Zit een beetje in een dilemma daarmee. Ik zet al een paar jaar mijn geld niet vast omdat ik graag een stukje recreatie grond wil kopen voor meer rust. Maar dat komt er maar niet van oa. door ziekte. Loop dus al die tijd betere rentes mis, en nu er geen mooie 6 maand acties meer zijn zit ik toch aan een 1 jaar deposito te denken.GroteVoet459 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:22:
[...]
Uit de Algemene Voorwaarden:
[...]
Maar als je denkt dat je zou moeten opbreken zet je (naar mijn idee) of te veel of te lang vast.
Heeft iemand anders problemen met inzicht van saldo in de Raisin app? Bij mij staat alles op nul..
Hier staat alles er goed in.swasoe schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:38:
Heeft iemand anders problemen met inzicht van saldo in de Raisin app? Bij mij staat alles op nul..
Heb je de website al geprobeerd?
Lijkt helaas een herhalend feit - problemen met het Raisin dashboard.
Hier iets soortgelijks, maar dan een zoektocht naar een rolstoelbestendig huis.Rogers schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:31:
[...]
Zit een beetje in een dilemma daarmee. Ik zet al een paar jaar mijn geld niet vast omdat ik graag een stukje recreatie grond wil kopen voor meer rust. Maar dat komt er maar niet van oa. door ziekte. Loop dus al die tijd betere rentes mis, en nu er geen mooie 6 maand acties meer zijn zit ik toch aan een 1 jaar deposito te denken.
Heb het "vaste" deel van mijn spaargeld dat voor de nodige verdere aanpassingen en verhuizing nodig is in zes kleinere depositos vastgezet die om de 2 maanden vervallen.
Aanschaf van een woning is een situatie die in best veel gevallen als valide reden wordt aangegeven waarom je een deposito eerder mag openbreken. Dat is uiteraard wel iets wat je van tevoren even moet bekijken, maar je zou daarom alsnog ook langere deposito's kunnen aangaan.GroteVoet459 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:45:
[...]
Hier iets soortgelijks, maar dan een zoektocht naar een rolstoelbestendig huis.
Heb het "vaste" deel van mijn spaargeld dat voor de nodige verdere aanpassingen en verhuizing nodig is in zes kleinere depositos vastgezet die om de 2 maanden vervallen.
Zoals @GroteVoet459 al citeert uit de voorwaarden:Rubbergrover1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:02:
[...]
Aanschaf van een woning is een situatie die in best veel gevallen als valide reden wordt aangegeven waarom je een deposito eerder mag openbreken. Dat is uiteraard wel iets wat je van tevoren even moet bekijken, maar je zou daarom alsnog ook langere deposito's kunnen aangaan.
Ik zou er niet op vertrouwen dat Klarna instemt. En indien wel dan ben je de rente kwijt.Als Klarna, in individuele gevallen en naar eigen goeddunken, instemt met een opname tijdens de
Termijn, verliest u uw aanspraak op rente en/of overeenkomstige schadeclaims
W1ck1e schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:25:
[...]
Zoals @GroteVoet459 al citeert uit de voorwaarden:
[...]
Ik zou er niet op vertrouwen dat Klarna instemt. En indien wel dan ben je de rente kwijt.
offtopic:
Daarom geef ik aan dat je ook de deposito's hierop kunt selecteren, voor als iemand niet wist dat dit bij veel aanbieders wel een valide reden is.
Daarom geef ik aan dat je ook de deposito's hierop kunt selecteren, voor als iemand niet wist dat dit bij veel aanbieders wel een valide reden is.
"Veel" valt eigenlijk wel mee, maar ze zijn er inderdaad wel. Echter zijn dat nu ook niet altijd perse de banken met de hoogste rente. Immers zal iemand dat risico moeten betalen (en de bank doet dat nietRubbergrover1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:29:
[...]
offtopic:
Echter @Rogers stelde de vraag over Klarna.Rubbergrover1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:29:
[...]
offtopic:
offtopic:
Maar GroteVoet459 niet specifiek.
Maar GroteVoet459 niet specifiek.
Ik ben ondertussen wel een beetje klaar met Santander. Elke keer als ik geld terug overmaak naar mijn reguliere bank duurt dit dagen, als ik dan bel krijg ik een of ander kul verhaal over controles die moeten gebeuren. Snap dat die er wel eens zijn of er zijn als je ineens een opvallende overboeking doet, maar elke keer... dat is wel behoorlijk vermoeiend. Het is daarmee een onbetrouwbare bank voor mij. Ik vind het niet erg om 1 of 2 dagen te wachten op een overboeking, maar dan wil ik dat graag vooraf weten zodat ik daar rekening mee kan houden.
Ook het constant moeten ingeven van de codes bij overboekingen tussen eigen rekeningen irriteert, want een onzinnigheid is dat.
Maar qua verschillende rekeningen onder 1 account is het dan wel weer fijn. Dus dat wordt zoeken naar een bank die dit ook doet én fatsoenlijke rente geeft.
Ook het constant moeten ingeven van de codes bij overboekingen tussen eigen rekeningen irriteert, want een onzinnigheid is dat.
Maar qua verschillende rekeningen onder 1 account is het dan wel weer fijn. Dus dat wordt zoeken naar een bank die dit ook doet én fatsoenlijke rente geeft.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Hoeveel en wat voor type rekeningen heb je nu dan bij Santander?Drardollan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:42:
Ik ben ondertussen wel een beetje klaar met Santander.
...
Bij Openbank (zelfde bank) heb je die gekke wachttijden niet, op zijn langst is het er de volgende dag. Ook geen code bij overboeking tussen eigen rekeningen. Laat Santander eens bij de dochteronderneming kijken hoe het moet.Drardollan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:42:
Ik ben ondertussen wel een beetje klaar met Santander. Elke keer als ik geld terug overmaak naar mijn reguliere bank duurt dit dagen, als ik dan bel krijg ik een of ander kul verhaal over controles die moeten gebeuren. Snap dat die er wel eens zijn of er zijn als je ineens een opvallende overboeking doet, maar elke keer... dat is wel behoorlijk vermoeiend. Het is daarmee een onbetrouwbare bank voor mij. Ik vind het niet erg om 1 of 2 dagen te wachten op een overboeking, maar dan wil ik dat graag vooraf weten zodat ik daar rekening mee kan houden.
Santander Consumer Bank is niet Santander zelf maar ook een dochteronderneming van Santander (specifiek Santander Consumer Finance). Maar ik meen dat het wel de bedoeling was dat OpenBank technologie zou delen, daar lijkt echter geen sprake van.Coffeeroam schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:09:
Laat Santander eens bij de dochteronderneming kijken hoe het moet.
Niet dezelfde bank, dochteronderneming is de correcte term inderdaad.
Dat kopen lijkt me een actie voor in de winter. Slim dus om nog even wat rendement te gaan en een 6-9-12 maands deposito (of splitsen over looptijden) af te sluiten.Rogers schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:31:
[...]
Zit een beetje in een dilemma daarmee. Ik zet al een paar jaar mijn geld niet vast omdat ik graag een stukje recreatie grond wil kopen voor meer rust. Maar dat komt er maar niet van oa. door ziekte. Loop dus al die tijd betere rentes mis, en nu er geen mooie 6 maand acties meer zijn zit ik toch aan een 1 jaar deposito te denken.
4 gewone internet spaarrekeningen. Gekoppeld aan een vaste tegenrekening. Niks speciaals en de enige transacties zijn tussen mijn reguliere bank en hen.GroteVoet459 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:08:
[...]
Hoeveel en wat voor type rekeningen heb je nu dan bij Santander?
Heb ik nog wel een rekening denk ik, eens kijken of die weer nieuw leven ingeblazen kan worden. Dank!Coffeeroam schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:09:
[...]
Bij Openbank (zelfde bank) heb je die gekke wachttijden niet, op zijn langst is het er de volgende dag. Ook geen code bij overboeking tussen eigen rekeningen. Laat Santander eens bij de dochteronderneming kijken hoe het moet.
Ik krijg zojuist van Advanzia weer een AML verzoek. De laaste had ik op 15 Oktober 2024. Probleem is dat als ik bewijs opstuur naar Advanzia, deze afdeling reageert op mijn email niet (op ze documentatie voldoende vinden). Destijds moest ik 3-4 keer bellen om dit bevestigd te krijgen. Ook 2x in 9x maanden vind ik dit een beetje te vaak. Bij andere banken had ik zo een verzoek nooit.
Dat een bank uit zichzelf geen terugkoppeling geeft of/dat de informatie voldoende is herken ik. Bij mij was het de ing. Zo was hun systeem gebouwd. Volgens mij is dat een keuze. Medewerkster aan de telefoon zag het probleem niet zo.Harbo schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:59:
Ik krijg zojuist van Advanzia weer een AML verzoek. De laaste had ik op 15 Oktober 2024. Probleem is dat als ik bewijs opstuur naar Advanzia, deze afdeling reageert op mijn email niet (op ze documentatie voldoende vinden). Destijds moest ik 3-4 keer bellen om dit bevestigd te krijgen. Ook 2x in 9x maanden vind ik dit een beetje te vaak. Bij andere banken had ik zo een verzoek nooit.
Hier vanochtend geld overgemaakt maar tot op heden nog niets binnen.Drardollan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:42:
Over welke codes heb jij het bij overboekingen? Ik hoefde geen code te geven.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Hier gisteren overgemaakt en nog niks binnen. Was wel zondag, maar bij alle andere banken komt het dan maandag ochtend of begin middag binnen.Bravertal schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:28:
[...]
Hier vanochtend geld overgemaakt maar tot op heden nog niets binnen.
Over welke codes heb jij het bij overboekingen? Ik hoefde geen code te geven.
Die verschrikkelijke PIN codes via SMS die je overal voor nodig hebt. Zelf noemen ze het iets van secure keys of smart passwords geloof ik. Ook al heb ik 100x aangegeven dit niet te willen voor het bepaalde type overboeking, het blijft maar komen.
Gaat wel meer mis daar vandaag, hij is ook al 4x mijn inlog/FaceID vergeten…
[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 16-06-2025 19:34 ]
Update van de FCM Bank:
Effective 1 July 2025, the interest rates on our retail deposit products will decrease as follows:
TOP Saver savings account:
• 1.33% gross per annum on the total balance for savings accounts up to Eur49,999; (- 0.25%)
• 2.03% gross per annum on the total balance for savings accounts with a balance of Eur50,000 and above; (- 0.25%)
Fixed Term Deposits:
• 3-Month Fixed Term Deposit: 2.28% gross per annum (- 0.1%)
• 6-Month Fixed Term Deposit: 2.01% gross per annum ( -0.27%)
• 1-Year Fixed Term Deposit: 2.08% gross per annum (- 0.1%)
Effective 1 July 2025, the interest rates on our retail deposit products will decrease as follows:
• 1.33% gross per annum on the total balance for savings accounts up to Eur49,999; (- 0.25%)
• 2.03% gross per annum on the total balance for savings accounts with a balance of Eur50,000 and above; (- 0.25%)
Fixed Term Deposits:
• 3-Month Fixed Term Deposit: 2.28% gross per annum (- 0.1%)
• 6-Month Fixed Term Deposit: 2.01% gross per annum ( -0.27%)
• 1-Year Fixed Term Deposit: 2.08% gross per annum (- 0.1%)
Nat Ned.
Je hebt een internetspaarrekening met variabele rente. Vanaf 20 juni 2025 ontvang je een lagere rente. In deze e-mail lees je wat er verandert.
Nieuwe rente vanaf 20 juni 2025
Saldoklasse Huidige rente Nieuwe rente
€ 0,- t/m € 25.000,- 1,55% 1,40%
Boven € 25.000,- t/m € 100.000,- 1,40% 1,30%
Boven € 100.000,- 1,40% 1,30%
Je hebt een internetspaarrekening met variabele rente. Vanaf 20 juni 2025 ontvang je een lagere rente. In deze e-mail lees je wat er verandert.
Nieuwe rente vanaf 20 juni 2025
Saldoklasse Huidige rente Nieuwe rente
€ 0,- t/m € 25.000,- 1,55% 1,40%
Boven € 25.000,- t/m € 100.000,- 1,40% 1,30%
Boven € 100.000,- 1,40% 1,30%
Ben ik nou gek of kan je bij de Openbank spaarrekening niet het bankrekeningnummer zien waarnaar je geld hebt over gemaakt? Alleen de naam.
(In de app)
(In de app)
Niet in het gewone rekening overzicht inderdaad. Ze verstoppen dit in de transactie info. In de app het snelste te vinden door onderin op overboeking te klikken (twee pijltjes icon), dan de juiste rekening te selecteren door op de aller eerste regel te klikken, en vervolgens in je lijst op de overboeking te klikken. In de details is daar de iban zichtbaar.Rogers schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 00:36:
Ben ik nou gek of kan je bij de Openbank spaarrekening niet het bankrekeningnummer zien waarnaar je geld hebt over gemaakt? Alleen de naam.
(In de app)
Erg onhandig
Ik heb iets vergelijkbaars bij Advanzia. In het online overzicht kan ik het niet vinden, geen naam, geen nummer.Rogers schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 00:36:
... kan je bij de Openbank spaarrekening niet het bankrekeningnummer zien waarnaar je geld hebt over gemaakt? Alleen de naam.
(In de app)
Ook niet in de download pdf van de transacties. De kolom met de titel "counterparty" is leeg. Alleen de richting, de datum en het bedrag worden genoemd.
[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 17-06-2025 07:11 ]
Hebben meer banken, Santander Consumerbank en YapiKredi geven dat ook niet in de overzichten.
[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 17-06-2025 07:41 ]
Yapi Kredi staat maar een tegenrekening toe, als ik mij niet vergis. Dus dan is wel bekend waar het geld vandaan kwam of naar toe is gegaan.Drardollan schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:40:
Hebben meer banken, Santander Consumerbank en YapiKredi geven dat ook niet in de overzichten.
Bij Advanzia heb ik er 2 (moeten wel op dezelfde naam staan)
[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 17-06-2025 07:51 ]
Deze verlaging lijkt uitgesteld te zijn en gaat nu pas per 24-Jun in.GroteVoet459 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:09:
Banca Progetto (via Raisin, 4 werkdagen notificatie bij opname) gaat per 16-Jun naar 2.10% (-0,10%)
Daarmee komt de hoge rente gelijk aan wat je momenteel bij Raisin krijgt voor deze bank, alleen geldt daar die €50K limiet niet:Bar_en_boos schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:51:
Update van de FCM Bank:
...
Verwacht dat dit binnenkort wel zal wijzingen.Nominaal rentetarief: 2,01% p.j.
Effectief rentetarief: 2,03% p.j.
Min./max. bedrag: € 1,00 - € 100.000,00
Aangezien erGroteVoet459 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:40:
Daarmee komt de hoge rente gelijk aan wat je momenteel bij Raisin krijgt voor deze bank, alleen geldt daar die €50K limiet niet:
...
staat zou ik het eerder een ondergrens willen noemen en niet een limiet. Ze belonen de wat dikkere klantenTOP Saver savings account:
Klopt, Santander Consumer Bank ook. Maar inkomend kan meestal van meerdere rekeningen komen. Of als het tussen eigen rekeningen is. Dan wil je dat toch gewoon weergeven?W1ck1e schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:44:
[...]
Yapi Kredi staat maar een tegenrekening toe, als ik mij niet vergis. Dus dan is wel bekend waar het geld vandaan kwam of naar toe is gegaan.
Bij Advanzia heb ik er 2 (moeten wel op dezelfde naam staan)
Santander even gebeld. Volgens heb is alles van het weekend en gisteren verwerkt, zou vandaag binnen moeten komen. Wederom het, in mijn ogen, bizarre advies gekregen om nooit een omschrijving mee te geven want dan duurt het minstens een dag langer. Had ik ook bewust leeg gelaten omdat dit mij ooit verteld is, maar blijft het heel bijzonder vinden.
[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 17-06-2025 10:16 ]
Die van 16 juni was de verlaging naar 2,20% ( was 2,30%)GroteVoet459 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:36:
[...]
Deze verlaging lijkt uitgesteld te zijn en gaat nu pas per 24-Jun in.
Wat vinden jullie van de beveiliging van Klarna?
Je moet daar alleen je pin invoeren om geld er af te halen terwijl bij bijv. Openbank je een veiligheidcode en sms code moet invoeren.
Kan de tegenrekening nog aangepast worden? (Bijv bij een inbreuk in het account)
Of wordt elke rekening waar geld mee overgemaakt is een tegenrekening? Lijkt mij niet veilig.
Je moet daar alleen je pin invoeren om geld er af te halen terwijl bij bijv. Openbank je een veiligheidcode en sms code moet invoeren.
Kan de tegenrekening nog aangepast worden? (Bijv bij een inbreuk in het account)
Of wordt elke rekening waar geld mee overgemaakt is een tegenrekening? Lijkt mij niet veilig.
Volgens mij moeten de tegenrekeningen op dezelfde naam staan. Wijzigen kan volgens mij niet, wel toevoegen. Door een storting.Rogers schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:08:
Dus wat mij betreft prima beveiliging.
Elke rekening die geld over gemaakt heeft naar de Klarna rekening kun je ook geld naar over maken vanaf de Klarna rekening. Alleen..., moet wordt alleen geld geaccepteerd vanaf een rekening op dezelfde naam. Dus een kwaadwillende moet het eerst voor elkaar krijgen om of in die andere bank van jouw te komen, of bij een andere bank een rekening te openen met dezelfde naam als dat jij de rekening bij Klarna hebt (dan geld over maken naar jou Klarna rekening (kan ook €1 zijn), en dan kan die opnemen).Rogers schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:08:
Bij spaarbanken is dit een redelijk standaard oplossing. Tegenrekening moet op dezelfde naam staan en overboeken kan met alleen het wachtwoord / pincode.
Maar OpenBank is natuurlijk geen spaarbank. Je kunt daar geld over maken naar elke willekeurige rekening waardoor daar een tweede verificatie stap vereist is.
Een week na dat er daadwerkelijk geld op een spaar product was gezet neem ik aan?sverzijl schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:49:
[...]
Wij hebben helemaal geen bevestiging gehad dat het account (ook van mijn vrouw in ons geval) via de vriendenlink is aangemaakt.
Wel hebben we de bonus na ongeveer een week bijgestort gekregen, dat was dus bevestiging genoeg
Correct. Dat zou na 2 weken zijn, maar na een week stond de bonus er al op. En uiteraard alleen als je een deposito van 6 maanden of langer hebt afgesloten. Bij een gewone spaarrekening duurt het 6 maanden.laredo schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:25:
[...]
Een week na dat er daadwerkelijk geld op een spaar product was gezet neem ik aan?
Leuke "observatie" vandaag.
Een maand of 3 terug een melding in de Raisin app "Uw identiteitsbewijs verloopt over 3 maanden. Upload een nieuwe". Dus maar eens een nieuwe geregeld en geupload en klaar.
Vandaag 3 mails, 1 SMS en 1 app melding. 2x Santander (inhoudelijke mail + SMS die verwijst naar bericht op de website); 2x Revolut (mail + app melding); 1x OpenBank. Blijkbaar is vandaag mijn oude identiteitsbewijs verlopen, en alle drie moeten toch echt een geldige hebben.
De Nederlandse banken zwijgen dan weer in alle talen. Die vinden een verlopen identiteitsbewijs "in het archief" blijkbaar voldoende. Waarbij mijn grootbank IIRC "nog nooit in mijn leven" om een (her)identificatie heeft gevraagd. LPB (/nu Ayvens) heb ik denk ik wel eens opnieuw moeten identificeren. Maar dat was omdat ik mij origineel had aangemeld middels afgeleide identificatie en dat niet meer geaccepteerd werd / niet meer rechtsgeldig was, waarbij alle klanten opnieuw moesten identificeren incl uploaden/... van identiteitsbewijs dus.
Lijkt dus er op dat buitenlandse banken een verplichting hebben om een geldig identiteitsbewijs te hebben, terwijl dat voor NL banken niet geld?
Een maand of 3 terug een melding in de Raisin app "Uw identiteitsbewijs verloopt over 3 maanden. Upload een nieuwe". Dus maar eens een nieuwe geregeld en geupload en klaar.
Vandaag 3 mails, 1 SMS en 1 app melding. 2x Santander (inhoudelijke mail + SMS die verwijst naar bericht op de website); 2x Revolut (mail + app melding); 1x OpenBank. Blijkbaar is vandaag mijn oude identiteitsbewijs verlopen, en alle drie moeten toch echt een geldige hebben.
De Nederlandse banken zwijgen dan weer in alle talen. Die vinden een verlopen identiteitsbewijs "in het archief" blijkbaar voldoende. Waarbij mijn grootbank IIRC "nog nooit in mijn leven" om een (her)identificatie heeft gevraagd. LPB (/nu Ayvens) heb ik denk ik wel eens opnieuw moeten identificeren. Maar dat was omdat ik mij origineel had aangemeld middels afgeleide identificatie en dat niet meer geaccepteerd werd / niet meer rechtsgeldig was, waarbij alle klanten opnieuw moesten identificeren incl uploaden/... van identiteitsbewijs dus.
Lijkt dus er op dat buitenlandse banken een verplichting hebben om een geldig identiteitsbewijs te hebben, terwijl dat voor NL banken niet geld?
Nee, die verplichting hebben Nederlandse banken niet. Als je al heel lang klant bent en er zijn geen afwijkende patronen of andere vermoedens van identiteitsfraude dan is her-identificatie niet nodig.RobertMe schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:53:
Consors lijkt snel te zijn dit keer (vorige keer zat ik bijna 2 maanden te wachten op bericht)
Er zijn 2 brieven onderweg, ik gok de "Rabobank" kleurcode en eenmalige inlogcode/wachtwoord.
Dat was de vorige keer iig.. en dat binnen 3 werkdagen.. de 13e ingediend, en nu al post onderweg..
Proces is dus verbeterd en sneller.
Advanzia loopt 1 juli af met 2,7% kan het 3 maanden tegen 2,8% weer naar Consors..
Wellicht komt Advanzia nog met een aanbod, als ze zien dat ik alles leegtrek.
Er zijn 2 brieven onderweg, ik gok de "Rabobank" kleurcode en eenmalige inlogcode/wachtwoord.
Dat was de vorige keer iig.. en dat binnen 3 werkdagen.. de 13e ingediend, en nu al post onderweg..
Proces is dus verbeterd en sneller.
Advanzia loopt 1 juli af met 2,7% kan het 3 maanden tegen 2,8% weer naar Consors..
Wellicht komt Advanzia nog met een aanbod, als ze zien dat ik alles leegtrek.
Vertrouwen is goed, controle nog beter
ING heeft nu een actie gedurende 3 maanden 2,25% op een eenmalig ingelegd bedrag.
Dit ; https://www.ing.nl/partic...rary-promotional-interest
Nordax maakt ook flinke sprongen zeg. Eerst 0,6 omhoog, nu 0,6 omlaag. Zie ik liever dan kleine sprongen daar niet van maar dit is wel serieus up and down.
Bijna goed.. uiteindelijk 3 brieven, online pin, bronbelasting formulier, en bevestiging van openen, maar zie er geen % op vermeld
Iemand anders recentelijk bij Consors aangevraagd, en zwart op wit het % doorgekregen?
"Rabobank" kleurcode volgt nog.
Iemand anders recentelijk bij Consors aangevraagd, en zwart op wit het % doorgekregen?
[ Voor 30% gewijzigd door Juan op 18-06-2025 11:36 ]
In je online omgeving kun je de rente gewoon zien. Het staat inderdaad niet expliciet in de papieren die je per post krijgt.Juan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:30:
Bijna goed.. uiteindelijk 3 brieven, online pin, bronbelasting formulier, en bevestiging van openen, maar zie er geen % op vermeld
Welk bewijs van belastingwoonplaats heb je kunnen gebruiken? Ik had er de laatste keer erg veel moeite mee.
Ik heb nu letterlijk hetzelfde formulier als begin 2023 gebruikt en ingevuld.
Toen ging het goed, en dat nu opnieuw (zat bij de post erbij) " Erklarung Bezuglich Steuerkonformitat"
ingevuld met nieuwe Q nr natuurlijk, en gemaild naar hetzelfde mailadres van destijds. Want ze zetten geen adres op de brief, dus mail zo moeten lukken.
Ook net een test boeking gedaan van 1ct.. ze hebben instant Payment, dat is mooi (inkomend iig)
Kan Advanzia nog wat van leren.
Wel gebruik ik een e/o rekening, dat was toen ook geen probleem, ik kan ze denk nog een afschrift of zo sturen, als ze dat nodig achten, mijn naam staat iig als eerste.
Toen ging het goed, en dat nu opnieuw (zat bij de post erbij) " Erklarung Bezuglich Steuerkonformitat"
ingevuld met nieuwe Q nr natuurlijk, en gemaild naar hetzelfde mailadres van destijds. Want ze zetten geen adres op de brief, dus mail zo moeten lukken.
Ook net een test boeking gedaan van 1ct.. ze hebben instant Payment, dat is mooi (inkomend iig)
Wel gebruik ik een e/o rekening, dat was toen ook geen probleem, ik kan ze denk nog een afschrift of zo sturen, als ze dat nodig achten, mijn naam staat iig als eerste.
Kondigt Klarna rente wijzigingen vooraf aan?
[ Voor 12% gewijzigd door Rogers op 18-06-2025 13:44 ]
Zoals in de voorwaarden staat hoeven ze geen termijn aan te houden als er externe invloed op de rente is. Een ECB-wijziging is extern, dus die voeren ze per direct in en zie je als melding terug in de app en een email "per vandaag ...".Rogers schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:44:
Kondigt Klarna rente wijzigingen vooraf aan?
Niet perse "dus per direct". Ze mogen het doen volgens hun eigen AV en dat is wat ze de laatste keren gedaan hebben. Maar volgens mij hebben ze na een ECB verlaging ook al eens een aankondiging gedaan dat per ... verlaagd zou worden. De AV legt maar de " minimale" termijn tussen melden en wijzigen vast, maar die termijn kan prima langer zijn.GroteVoet459 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:01:
[...]
Zoals in de voorwaarden staat hoeven ze geen termijn aan te houden als er externe invloed op de rente is. Een ECB-wijziging is extern, dus die voeren ze per direct in en zie je als melding terug in de app en een email "per vandaag ...".
Recente historie toont wel aan dat ze het direct aanpassen en daar zou ik dan ook vanuit gaan.
En dat ze direct kunnen aanpassen hoeft niet perse een probleem te zijn. OpenBank moet het volgens de AV X maanden van tevoren kenbaar maken. Dus die gaan gewoon speculeren en kondigen verlagingen ruim van tevoren aan op basis van hun verwachting wat de ECB rente gaat doen en zullen dus eerder de ECB rente lager / te laag inschatten.
Ik kan denk ik pas in de online omgeving zodra ik die kleurcode heb ontvangen.Coffeeroam schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:04:
[...]
In je online omgeving kun je de rente gewoon zien. Het staat inderdaad niet expliciet in de papieren die je per post krijgt.
Welk bewijs van belastingwoonplaats heb je kunnen gebruiken? Ik had er de laatste keer erg veel moeite mee.
Of kan je er wel in?
Bij de vorige keer was ik te enthousiast en was ik geblokkeerd omdat ik niet begrepen had dat er nog een kleurcode aan kwam.
Ik had erg veel moeite om een bewijs van buitenlands (dus Nederlands) ingezetenschap goedgekeurd te krijgen. Advanzia vindt een vaste-telefoon rekening prima, maar Consors niet. En ze klagen dat die niet in het Duits of Engels of Frans of Spaans is. Later een OZB aanslag gestuurd, een beter bewijs is er niet, immers het is een "Steuerbescheid", die een ambtenaar heeft opgesteld ('ambtlich erstellt).Juan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:18:
Ik heb nu letterlijk hetzelfde formulier als begin 2023 gebruikt en ingevuld.
Na enkele weken toch nog zo'n formulier voor een eigen Erklärung gehad, alsof dit voorgaande allemaal niet al had plaatsgevonden....
Maar waar kan ik nu zien dat dit heeft gewerkt om bronbelastingvrij te blijven?
Kleurcode? Dat komt niet meer lijkt me. Heb een werkende rekening maar heb geen kleurcode gezien. Moest enkel activeren met de zg. Consors Secureplus App.Juan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:47:
[...]
Ik kan denk ik pas in de online omgeving zodra ik die kleurcode heb ontvangen.
Of kan je er wel in?
Bij de vorige keer was ik te enthousiast en was ik geblokkeerd omdat ik niet begrepen had dat er nog een kleurcode aan kwam.
Ow ze schreven, dat er binnen een paar dagen nog een brief zou komen. Maar misschien ben ik in de war met Volksbank
Een bericht van afgelopen maand maar het verlies van Klarna is verdubbeld dit jaar, beursgang uitgesteld en ze zijn schijnbaar al enige tijd gestopt met aannemen van nieuwe werknemers onder het mom van "AI".
https://www.cnbc.com/2025...-ipo-remains-on-hold.html
Vind het lastig dat de goede rentes bij banken zitten met bronbelasting of die in de problemen hebben.
https://www.cnbc.com/2025...-ipo-remains-on-hold.html
Vind het lastig dat de goede rentes bij banken zitten met bronbelasting of die in de problemen hebben.
Ja, @Coffeeroam mis dus een brief met een TAN code, daar word om gevraagd bij de secure app
[ Voor 8% gewijzigd door Juan op 18-06-2025 19:46 ]
over het algemeen is het zo dat hoe meer risico, des te hoger de vergoeding. Dat hoeft niet altijd zo te zijn maar wel in 90% van de gevallen. Soms wilt een bank gewoon tijdelijk veel kapitaal aantrekken bijvoorbeeld.Rogers schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:49:
Klarna heeft bijvoorbeeld heel veel Nederlands kapitaal aan weten te trekken, vandaar vermoed ik ook hun vrij forse rentedaling nu.
Dit is echt grote kletst, iedere klant zal zich na verloop van tijd moeten heridentificeren. Dat volgt ook uit de identificatieplicht die financiele instellingen (waaronder banken) hebben. Dat het wellicht minder vaak hoeft dan bij een buitenlandse bank kan zijn, maar de verplichting is er wel degelijkNovax schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:04:
[...]
Nee, die verplichting hebben Nederlandse banken niet. Als je al heel lang klant bent en er zijn geen afwijkende patronen of andere vermoedens van identiteitsfraude dan is her-identificatie niet nodig.
Reeds gemeld door @zunrob op 12 juni. De actie startte op 10 juni en loopt uiterlijk de 20ste af. Het moet nieuw geld zijn, niet geld dat op de 9de al op de rekening stond.WiLLoW_TieN schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:00:
ING heeft nu een actie gedurende 3 maanden 2,25% op een eenmalig ingelegd bedrag.
Goed begin van een tegenargument maar dat was de originele vraag niet, het ging om de verplichting of Nederlandse banken een nieuw identiteitsbewijs moeten hebben als deze verlopen is, die verplichting is er niet, anders zouden alle grootbanken in overtreding zijn. De verplichting voor her-identificatie is een heel ander verhaal.geishin schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 00:06:
[...]
Dit is echt grote kletst, iedere klant zal zich na verloop van tijd moeten heridentificeren. Dat volgt ook uit de identificatieplicht die financiele instellingen (waaronder banken) hebben. Dat het wellicht minder vaak hoeft dan bij een buitenlandse bank kan zijn, maar de verplichting is er wel degelijk
Nieuw geld hoeft ook niet te blijven staan - ik heb wat geld op en neer geschoven om het deposito af te sluiten en vervolgens ook bij mijn partner dezelfde truc gedaan, dat werkt gewoonW1ck1e schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:19:
[...]
Reeds gemeld door @zunrob op 12 juni. De actie startte op 10 juni en loopt uiterlijk de 20ste af. Het moet nieuw geld zijn, niet geld dat op de 9de al op de rekening stond.
Klopt, daar liep ik ook tegenaan voor een paar euro's. Ik had het geld voor het deposito gestort van een andere bank naar mijn ING. Mijn terug-berekende saldo voor de 9de week af van wat ING dacht. Dus ik zat er 2 euro naast (te weinig), die alsnog bijgestort, depo geopend voor het beoogde bedrag, 2 euro weer opgenomen. Maar het moet volgens wel geld zijn van buiten je eigen ING rekeningen zijn.magicstar schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:47:
Nieuw Oud geld hoeft ook niet te blijven staan - ik heb wat geld op en neer geschoven om het deposito af te sluiten en vervolgens ook bij mijn partner dezelfde truc gedaan, dat werkt gewoon
Het saldo dat je op de 9de had "is niet gegijzeld". ING !
De meesten hier zullen wel (ook) wat spaargeld hebben op een andere bank dan ING.
Het overzicht van mijn rekening is wel in een domme volgorde (op basis van de "eerste letter van het deel":
/f/image/RNi1lZ6lWyHRycC2e3Ju54sw.png?f=fotoalbum_large)
En niet mijn "Spaardoel Comfortspaarrekening" boven mijn deposito's, in plaats van ertussen..
En mijn vermogen is niet (of nauwelijks gegroeid), maar slechts deels verplaatst geworden en daar mee zichtbaar bij ING. Terwijl ze dit zeker hadden kunnen weten als ze naar mijn historie hadden gekeken. En mijn verklaring van herkomst van mijn geld (waar ze vorig jaar naar gevraagd hebben), maar daar zullen ze wel geen gebruik van mogen maken.
[ Voor 42% gewijzigd door W1ck1e op 19-06-2025 10:25 ]
Ja klopt - ik heb nu ook 2 een beetje gestuntelde deposito's maar had geen zin om voor de laaste paar euro's nog elders iets te gaan verplaatsen
Bij mij is het alles bij elkaar ook maar tientjeswerk aan renteverschil. Wat iets meer kan worden als de concurrentie daalt (liever niet)magicstar schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:14:
Ja klopt - ik heb nu ook 2 een beetje gestuntelde deposito's maar had geen zin om voor de laaste paar euro's nog elders iets te gaan verplaatsen
De originele vraag was:Novax schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:14:
[...]
Goed begin van een tegenargument maar dat was de originele vraag niet, het ging om de verplichting of Nederlandse banken een nieuw identiteitsbewijs moeten hebben als deze verlopen is, die verplichting is er niet, anders zouden alle grootbanken in overtreding zijn. De verplichting voor her-identificatie is een heel ander verhaal.
RobertMe schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:53:
het gaat hier dus om de (her-)identificatieplicht: Daar moeten alle financiele instellingen in Europa aan voldoen.
Die plicht houdt o.a. in dat financiele instellingen een geldig legitimatie van hun klanten moeten hebben.
En het antwoord daar op is: Deze verplichting geldt ook voor NL banken..
Alleen kan het wél zo zijn dat om aan die verplichting te voldoen we in NL andere processen hebben dan buitenlandse banken: In NL wordt dat veelal ondervangen dmv periodieke controles waar financiele instellingen (bijv) elke 1, 2 of 3 jaar (of andere frequentie) klantgegevens opvragen, waaronder het identificiatiebewijs.
Kortom: De verplichting geldt ook voor NL banken, het is namelijk een Europese verplichting. Wel kan het zo zijn dat in EU landen verschillen bestaan in op welke wijze aan die verplichting voldaan wordt.
Jouw reactie leest alsof je niet meer hoeft te identificeren zodra je eenmaal "binnen bent", tenzij "verdachte patronen" en dat is pertinent onjuist.
[ Voor 3% gewijzigd door geishin op 19-06-2025 10:42 ]
Bij mijn NL grootbank heb ik nog nooit opnieuw hoeven te identificeren (en ik ben al ~20 jaar klant op eigen naam). Bij LPB / Ayvens 1x onder vermelding van dat ee originele identificatie (afgeleide identificatie doormiddel van 1 cent over te maken vanaf een andere bank met dezelfde tenaamstelling) niet meer wettelijk was. NIBC heb ik al "van voor corona" en nooit opnieuw hoeven te identificeren. CEB & Lloyds van 2020, 2021 en nooit opnieuw hoeven te identificeren.geishin schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:39:
Kortom: De verplichting geldt ook voor NL banken, het is namelijk een Europese verplichting. Wel kan het zo zijn dat in EU landen verchillen bestaan in op welke wijze aan die verplichting voldaan wordt.
Nog los van dat van alle buitenlandse banken die ik intussen heb alleen Klarna niet om een nieuwe identiteitskaart heeft gevraagd. Daar waar Raisin al 3 maanden voor vervallen een melding gaf, en Santander, OoenBank en Revolut op de dag van/na vervallen een mail (+ ander bericht) stuurde hierover. Dat ik dus "ASAP" een nieuw identiteitsbewijs moest aanleveren.
En identificeren is IMO ook iets anders dan altijd een geldig identiteitsbewijs beschikbaar hebben. Een werkgever bv moet ook verplicht een kopie van het identiteitsbewijs hebben. Maar ook die hoeft niet geldig te zijn (op moment van controle). En zelf geef je dat ook aan. Dat ze ook elke 3 jaar bv opnieuw de identificatie kunnen doen ("om te controleren of Pietje nog wel Pietje is"), maar na die 3 jaar kan het identiteitsbewijs dus al 2 jaar en 11 maanden verlopen zijn.
En ja, in ieder geval een van de banken die afgelopen week aanklopte gaf heel duidelijk aan dat ik iets van 180 dagen had om een nieuw identiteitsbewijs aan te leveren en anders de rekening "op slot" ging.
Ik kreeg 3 brieven op dezelfde dag met pincodes, enzovoort. Het was wel even puzzelen nog om de dingen dan in de juiste volgorde te doen, maar het was in een keer compleet.Juan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:46:
Ja, @Coffeeroam mis dus een brief met een TAN code, daar word om gevraagd bij de secure app
Je mist daar nog een heel gedeelte voor. Ik denk dat @RobertMe kan beamen dat de vraag in de context van het verlopen van het identiteitsbewijs was.geishin schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:39:
[...]
De originele vraag was:
RobertMe schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:53:
Je haalt nog steeds de verplichtingen door elkaar. Ja, de NL banken hebben een identificatieplicht bij aanvang van de klantrelatie. Ja, het is verplicht om dat met een geldig identiteitsbewijs te doen. Nee, het is niet verplicht om te her-identificeren als dat identiteitsbewijs verloopt.het gaat hier dus om de (her-)identificatieplicht: Daar moeten alle financiele instellingen in Europa aan voldoen.
Die plicht houdt o.a. in dat financiele instellingen een geldig legitimatie van hun klanten moeten hebben.
En het antwoord daar op is: Deze verplichting geldt ook voor NL banken..
Dan lees je dus verkeerd. Het is een reactie, niet een op zich zelf staande stelling, dus je moet dat ook lezen in de context van het gehele bericht waar ik op reageer (wat er vlak boven staat.) Ik kan het wel wat duidelijker maken hoor:Alleen kan het wél zo zijn dat om aan die verplichting te voldoen we in NL andere processen hebben dan buitenlandse banken: In NL wordt dat veelal ondervangen dmv periodieke controles waar financiele instellingen (bijv) elke 1, 2 of 3 jaar (of andere frequentie) klantgegevens opvragen, waaronder het identificiatiebewijs.
Kortom: De verplichting geldt ook voor NL banken, het is namelijk een Europese verplichting. Wel kan het zo zijn dat in EU landen verschillen bestaan in op welke wijze aan die verplichting voldaan wordt.
Jouw reactie leest alsof je niet meer hoeft te identificeren zodra je eenmaal "binnen bent", tenzij "verdachte patronen" en dat is pertinent onjuist.
Nee, Nederlandse banken zijn niet verplicht om te her-identificeren als je identificatiebewijs dat is gebruikt bij de initiële identificatie verloopt, tenzij er afwijkende patronen of andere vermoedens van identiteitsfraude zijn.
Heeft iemand al de lente-bonus ontvangen bij Raisin? Deze zou mid-juni uitgekeerd moeten worden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Klopt:Novax schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:26:
[...]
Je mist daar nog een heel gedeelte voor. Ik denk dat @RobertMe kan beamen dat de vraag in de context van het verlopen van het identiteitsbewijs was.
Santander:
Revolut:Volgens onze gegevens is de geldigheid van uw identiteitskaart verlopen.
Als Bank hebben wij de wettelijke verplichting om op ieder moment een geldige identiteitskaart te hebben voor elke klant.
OpenBank:Je originele documenten zijn verlopen. Dien nieuwe documenten in om beperkingen op je account te voorkomen
We nemen contact met je op omdat je identiteitsbewijs verlopen is. Upload zo snel mogelijk een geldig identiteitsbewijs om te voldoen aan de huidige regelgeving.
Upload een geldig document binnen 180 dagen na ontvangst van dit bericht. Zo vermijd je beperkingen en kun je je rekeningen normaal blijven gebruiken.
Mea culpa...mea maxima culpaW1ck1e schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:19:
[...]
Reeds gemeld door @zunrob op 12 juni. De actie startte op 10 juni en loopt uiterlijk de 20ste af. Het moet nieuw geld zijn, niet geld dat op de 9de al op de rekening stond.
Geen probleem, ik was blij dat zunrob het bericht geplaatst heeft, ik heb er dus gebruik van gemaakt. Het ging mij meer om dat er nog wat beperkingen en voorwaarden zijn waar je wel even op moet letten. En ik heb wel eens gemerkt (niet bij de ING) dat een actie korter loopt dan aangekondigd. En dan is het jammer dat je het misloopt als je het had willen doen.
Ik ook heb er €XXXXX vanaf NIBC ( nu 1,75% ) geparkeerdW1ck1e schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:41:
[...]
Geen probleem, ik was blij dat zunrob het bericht geplaatst heeft, ik heb er dus gebruik van gemaakt. Het ging mij meer om dat er nog wat beperkingen en voorwaarden zijn waar je wel even op moet letten. En ik heb wel eens gemerkt (niet bij de ING) dat een actie korter loopt dan aangekondigd. En dan is het jammer dat je het misloopt als je het had willen doen.
Morgen komt er van mij een klein deposito vrij bij Yapi Kredi. Dan kan ik kijken wat daar de rente is bij een 1 maands deposito. Dat zie je niet gepubliceerd op de website, maar alleen als je een deposito opent. Yapi heeft trouwens vrij opneembaar 2%WiLLoW_TieN schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:44:
[...]
Ik ook heb er €XXXXX vanaf NIBC ( nu 1,75% ) geparkeerd
[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 19-06-2025 12:53 ]
Geen idee, ik vond persoonlijk die hele Klarna app dusdanig irritant dat ik de poging daar hoge rente te pakken vrij vlot heb gestaakt.Rogers schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:08:
Nee, hier ook nog niets.wcduck schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:31:
Heeft iemand al de lente-bonus ontvangen bij Raisin? Deze zou mid-juni uitgekeerd moeten worden.
Nee jij haalt verplichtingen (wet- en regelgeving) en uitvoering ihkv naleving van die verplichting (welke bedrijfsprocessen zijn daar voor ingericht) door elkaar.Novax schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:26:
[...]
Je haalt nog steeds de verplichtingen door elkaar. Ja, de NL banken hebben een identificatieplicht bij aanvang van de klantrelatie. Ja, het is verplicht om dat met een geldig identiteitsbewijs te doen. Nee, het is niet verplicht om te her-identificeren als dat identiteitsbewijs verloopt.
[ Voor 6% gewijzigd door geishin op 19-06-2025 14:32 ]
Van iemand die dit beter onderzocht heeft: https://research.tue.nl/n...ewijzen-fotos-en-videos-vgeishin schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:32:
[...]
Nee jij haalt verplichtingen (wet- en regelgeving) en uitvoering ihkv naleving van die verplichting (welke bedrijfsprocessen zijn daar voor ingericht) door elkaar.
De identiteit van de cliënt wordt in beginsel eenmalig geverifieerd. Er is dus geen sprake van een heridentificatieplicht bij het verlopen van een legitimatiebewijs of bij opvolgende transacties, behalve wanneer een instelling twijfelt aan de juistheid of volledigheid van eerder verkregen identiteitsgegevens, of wanneer de initiële identiteitsverificatie heeft plaatsvonden vóór de inwerkingtreding van de Implementatiewet vierde anti-witwasrichtlijn op 25 juli 2018.
En daarnaast, als het daadwerkelijk om heridentificatie zou gaan dan zou ik verwachten dat bij Raisin het belletje ook weer verplicht is. Terwijl ik gewoon twee foto's (voor en achterkant) heb geupload en klaar (incl dagje later dat het in orde was dus).Novax schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:46:
[...]
Van iemand die dit beter onderzocht heeft: https://research.tue.nl/n...ewijzen-fotos-en-videos-v
[...]
Was mij ook ontgaan, dus blij met de melding. Ook gebruik van gemaakt.W1ck1e schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:19:
[...]
@Novax Dat gaat over verificatie. Dat is het ook het verschil wat hierboven beschreven wordt.RobertMe schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:06:
[...]
En daarnaast, als het daadwerkelijk om heridentificatie zou gaan dan zou ik verwachten dat bij Raisin het belletje ook weer verplicht is. Terwijl ik gewoon twee foto's (voor en achterkant) heb geupload en klaar (incl dagje later dat het in orde was dus).
Na bellen = Verificatie en twee foto's opsturen = identificatie.
Verder natuurlijk prima dat die onderzoeker dat onderzocht heeft (een onderzoeker die toch vooral een stokpaardje heeft gemaakt van privacy), maar financiele instellingen luisteren vooral naar de DNB. Het is dus relevanter want in de leidraden, practices etc van DNB staat.
De meeste financiele instellingen kiezen er namelijk voor om niet in discussie te gaan met de DNB (behalve Ali Niknam)
[ Voor 6% gewijzigd door geishin op 19-06-2025 15:41 ]
Zwitserse centrale bank verlaagt rente naar nul
https://www.iex.nl/Nieuws...px?bmCT=65EYAAGzBAA.UxQoi
https://www.iex.nl/Nieuws...px?bmCT=65EYAAGzBAA.UxQoi
@CoffeeroamCoffeeroam schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:01:
[...]
Ik kreeg 3 brieven op dezelfde dag met pincodes, enzovoort. Het was wel even puzzelen nog om de dingen dan in de juiste volgorde te doen, maar het was in een keer compleet.
Wat was het onderwerp van de brief met Pincode/tan code
Ik heb het volgende gehad
- brief van openen
- brief met onlinepincode
- brief van bronbelasting
Ik mis dus de brief met TAN code.
Als ik de secure app doorloop, moet ik de onlin pin code invullen, en dan een nieuw wachtwoord. Vervolgens word er om een TAN code gevraagd.. en die heb ik niet. Of krijg je een SMS?
Ik weet niet meer hoe dat altijd ging. Zodra het werkt, volgensmij steeds een TAN vanuit de secure app, maar dan moet deze wel werkend geïnstalleerd zijn.
Verder natuurlijk prima die leidraden, practices etc van DNB en dat financiele instellingen daar naar luisteren maar een verplichting is toch iets wat in de wet staat. De onderzoeker haalt bronnen aan waaronder een Memorie van Toelichting op de betreffende wetswijziging:geishin schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:38:
Verder natuurlijk prima dat die onderzoeker dat onderzocht heeft (een onderzoeker die toch vooral een stokpaardje heeft gemaakt van privacy), maar financiele instellingen luisteren vooral naar de DNB. Het is dus relevanter want in de leidraden, practices etc van DNB staat.
De meeste financiele instellingen kiezen er namelijk voor om niet in discussie te gaan met de DNB (behalve Ali Niknam)
Het nieuwe zevende lid expliciteert de verplichting voor instellingen om de verzamelde informatie over de cliënt actueel te houden. Dit impliceert dat de instelling periodiek de verzamelde gegevens controleert en bijwerkt. Een geschikte gelegenheid daartoe doet zich bijvoorbeeld voor wanneer de cliënt in persoon verschijnt bij de instelling. De verplichting ziet op het actueel houden van gegevens, niet op het vervangen van (afschriften van) documenten. Zo is bijvoorbeeld niet beoogd dat een kopie van een identificatiebewijs moet worden vervangen wanneer de geldigheidsduur daarvan is verlopen.
Ten eerste: DNB heeft mandaat om toezicht te houden en te handhaven. Dat heeft deze onderzoeker niet en dus is wat de DNB vindt een heel stuk relevanterNovax schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:16:
[...]
Verder natuurlijk prima die leidraden, practices etc van DNB en dat financiele instellingen daar naar luisteren maar een verplichting is toch iets wat in de wet staat. De onderzoeker haalt bronnen aan waaronder een Memorie van Toelichting op de betreffende wetswijziging:
[...]
Ten tweede: De aangehaalde MVT hoort bij een oude versie van de WWFT (~2012), dat was ten tijde van de 3e AMLrichtlijn
De enige reden voor die de onderzoeker om dit oude MvT aan te halen is om zíjn mening (bijwerken kopie is niet nodig om aan identificatieplicht te voldoen) bij te zetten tav de identificatieplicht. ("kijk maar toen vond dit wetgever dit")
Het nieuwe zevende lid expliciteert de verplichting voor instellingen om de verzamelde informatie over de cliënt actueel te houden. Dit impliceert dat de instelling periodiek de verzamelde gegevens controleert en bijwerkt. Een geschikte gelegenheid daartoe doet zich bijvoorbeeld voor wanneer de cliënt in persoon verschijnt bij de instelling. De verplichting ziet op het actueel houden van gegevens, niet op het vervangen van (afschriften van) documenten. Zo is bijvoorbeeld niet beoogd dat een kopie van een identificatiebewijs moet worden vervangen wanneer de geldigheidsduur daarvan is verlopen.
En dan toch nog even analyse van hoe de wet toentertijd uitgelegd diende te worden:
1. Periodieke controles zijn verplicht, tijdens die periodieke controle dient eea bijgewerkt te worden. Zeker in de praktijk gold dat óók het kopie-ID indien verlopen bijgewerkt dient te worden. Hoe kon een instelling anders staven dat de bijgewerkte gegevens ook juist waren?
2. De door jou dikgedrukte laatste zin betekent dan ook niet dat een kopie-ID bewijs überhaupt niet bijgewerkt hoeft te worden en dus ook niet tijdens de periodieke controle. Het betekent slechts dat het verlopen van het ID geen "trigger" was om een nieuw kopie-ID op te vragen.
Tot slot: De AP denkt er heel anders over dan de aangehaalde onderzoeker kijk vooral even bij de vraag "Waarom moet ik mij opnieuw identificeren bij mijn bank als ik al klant ben?"
https://www.autoriteitper...-bank-als-ik-al-klant-ben
(mag betekent in deze dat het niet in strijd is met privacywetgeving en niet als "mag maar het hoeft niet")
[ Voor 11% gewijzigd door geishin op 19-06-2025 17:45 ]
Vind dit een beetje raar. Bij de Zweedse national debt office staat voor Klarna per land welke rekening gedekt is door het depositogarantiestelsel.
Bij Nederland staat voor termijn deposito expliciet via Raisin, apart bij Klarna zelf wordt niet vermeld terwijl dit bij bijv. Duitsland wel het geval is.
https://www.riksgalden.se...-omfattas/Klarna-Bank-AB/
Bij Nederland staat voor termijn deposito expliciet via Raisin, apart bij Klarna zelf wordt niet vermeld terwijl dit bij bijv. Duitsland wel het geval is.
[ Voor 3% gewijzigd door Rogers op 19-06-2025 20:59 ]
klopt ik heb daar een paar maanden terug ook een vraag over gesteld bij Riksgalden. Het stelde mij namelijk ook niet helemaal gerust. Helaas was hun antwoord te algemeen en had het idee, dat men het niet begreep. Als je namelijk puur op de letter te werk zou gaan, zijn de fixed en deposito's niet gegarandeerd. Bij Duitsland staat het wel goed vermeld inderdaad.Rogers schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:40:
Vind dit een beetje raar. Bij de Zweedse national debt office staat voor Klarna per land welke rekening gedekt is door het depositogarantiestelsel.
Bij Nederland staat voor termijn deposito expliciet via Raisin, apart wordt niet vermeld terwijl dit bij bijv. Duitsland wel het geval is.
Ook nog bij Klarna nagevraagd? Al verwacht ik niet dat een klantenservice medewerker daar echt antwoord op kan geven.Moke11 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:53:
[...]
klopt ik heb daar een paar maanden terug ook een vraag over gesteld bij Riksgalden. Het stelde mij namelijk ook niet helemaal gerust. Helaas was hun antwoord te algemeen en had het idee, dat men het niet begreep. Als je namelijk puur op de letter te werk zou gaan, zijn de fixed en deposito's niet gegarandeerd. Bij Duitsland staat het wel goed vermeld inderdaad.
Dit maakt mij erg wantrouwend want met Klarna zelf gaat het niet al te denderend.
[ Voor 6% gewijzigd door Rogers op 19-06-2025 20:59 ]
Nee. Dit gaat puur over het DGS (daar hoort deze vraag thuis) en zelfs al zouden ze me het positief kunnen bevestigen, neemt dat mijn twijfel niet weg.Rogers schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:56:
[...]
Ook nog bij Klarna nagevraagd? Al verwacht ik ook niet dat een klantenservice medewerker daar echt antwoord op kan geven.
Dit was hun, naar mijn idee, te algemene antwoord op mijn uitgebreide vraag destijds:
Klarna Bank are members of the Swedish deposit insurance and has permission from the Financial Supervisory Authority in Sweden to receive customers' deposits on account. The deposit guarantee applies regardless of nationality or where you live.
Klarna Bank are members of the Swedish deposit insurance and has permission from the Financial Supervisory Authority in Sweden to receive customers' deposits on account. The deposit guarantee applies regardless of nationality or where you live.
Wat vind je daar onduidelijk aan? Klarna is lid van de DGS instantie, dus wordt het saldo dat je daar hebt staan gedekt door het DGS (onafhankelijk van nationaliteit of woonplaats van jou als klant). Waarbij je "onafhankelijk van woonplaats" dus ook kunt doortrekken dat als Klarna direct in DE wordt gemeld als gedekt dat het ook betrekking heeft op Klarna direct in NL. Maar dat zou je dus niet eens moeten hoeven te doen, want ze zijn lid van de DGS instantie, dus wordt het gedekt. En er hoeven dus geen landen gemeld te worden, want het is standaard "alle landen" (of in ieder geval alle EU landen waarop het DGS van toepassing is. Of een Amerikaan / Chinees / ... die klant zou zijn van een EU bank ook vergoed wordt door het DGS durf ik niet te zeggen).Moke11 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:03:
Dit was hun, naar mijn idee, te algemene antwoord op mijn uitgebreide vraag destijds:
Dag allemaal,
Binnenkort vervalt mijn 6 maanden deposito via Raisin die nu via een Spaanse bank loopt.
Ivm einde jaars planning kan het zijn dat ik het geld nodig kan hebben en wil er bij kunnen en om die reden wil ik het maandelijks vastzetten.
Banca Progetto 1 maand deposito 2,3%
(Sinds 21 maart 2025 staat de bank tijdelijk onder bijzonder bestuur van financieel toezichthouder Banca d'Italia. Dit heeft geen invloed op de dagelijkse bedrijfsvoering van de bank.) risicovol?
Of spaarrekening 2,11% Distingo bank.
Vraagje hierover, als ik het geld 45 dagen erop laat staan krijg ik dan ook rente over alle dagen? Nu ik zie dat de rentebijschrijving iedere kwartaal is.
Binnenkort vervalt mijn 6 maanden deposito via Raisin die nu via een Spaanse bank loopt.
Ivm einde jaars planning kan het zijn dat ik het geld nodig kan hebben en wil er bij kunnen en om die reden wil ik het maandelijks vastzetten.
(Sinds 21 maart 2025 staat de bank tijdelijk onder bijzonder bestuur van financieel toezichthouder Banca d'Italia. Dit heeft geen invloed op de dagelijkse bedrijfsvoering van de bank.) risicovol?
Of spaarrekening 2,11% Distingo bank.
Vraagje hierover, als ik het geld 45 dagen erop laat staan krijg ik dan ook rente over alle dagen? Nu ik zie dat de rentebijschrijving iedere kwartaal is.
daar maak ik me zelf niet zo'n zorgen over. Ik heb ook de berichtgevingen rondom Klarna gelezen en ook een stuk dat ze momenteel meer gericht zijn op omzet vergroting en uitbreiding dan op winst. Klarna is behoorlijk groot in deze takt van sport.Rogers schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:56:
[...]
Dit maakt mij erg wantrouwend want met Klarna zelf gaat het niet al te denderend.
Wat ik dan graag duidelijk zou willen hebben is hoe het DGS daar in staat en dat is, ben ik helemaal met je eens, nogal onduidelijk. Dat is namelijk je vangnet.
Nee het is niet duidelijk. Bovenaan bij Klarna bank op de Riksgalden site het volgende:RobertMe schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:13:
[...]
Wat vind je daar onduidelijk aan? Klarna is lid van de DGS instantie, dus wordt het saldo dat je daar hebt staan gedekt door het DGS (onafhankelijk van nationaliteit of woonplaats van jou als klant). Waarbij je "onafhankelijk van woonplaats" dus ook kunt doortrekken dat als Klarna direct in DE wordt gemeld als gedekt dat het ook betrekking heeft op Klarna direct in NL. Maar dat zou je dus niet eens moeten hoeven te doen, want ze zijn lid van de DGS instantie, dus wordt het gedekt. En er hoeven dus geen landen gemeld te worden, want het is standaard "alle landen" (of in ieder geval alle EU landen waarop het DGS van toepassing is. Of een Amerikaan / Chinees / ... die klant zou zijn van een EU bank ook vergoed wordt door het DGS durf ik niet te zeggen).
De volgende rekeningtypen vallen onder de depositogarantie:
En dan volgt de opsomming die in het geval van Nederland niet compleet is.
Als er problemen zouden ontstaan en ze gaan puur op de letter zitten, zou je aan het korste eind kunnen trekken.
Dat het een oud document is en er inmiddels vele veranderingen zijn wil niet zeggen dat die specifieke zin niet meer van toepassing is. Maar als er een bron is die de bedoeling van die zin ongedaan maakt dan lees ik dat graag. Daarbij wel in acht nemend het moment van verlopen.geishin schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:34:
Ten tweede: De aangehaalde MVT hoort bij een oude versie van de WWFT (~2012), dat was ten tijde van de 3e AMLrichtlijn. We zijn ondertussen bij de 6e Antwitwasrichtlijn. En in de afgelopen ~15 jaar zijn de antiwitwascontroles alleen maar strenger geworden, zeker de 4e antiwitwasregeling heeft veel impact gehad: Waar vroeger bijv. een "inspanningsverplichting" gold, geldt nu een "resultaatsverplichting".
Ik ga niet speculeren over de beweegredenen van de onderzoeker.De enige reden voor die de onderzoeker om dit oude MvT aan te halen is om zíjn mening (bijwerken kopie is niet nodig om aan identificatieplicht te voldoen) bij te zetten tav de identificatieplicht. ("kijk maar toen vond dit wetgever dit")
Dat heb ik dan ook nergens beweerd. Jij hebt zelf periodieke controles erbij gehaald, het ging over het moment van verlopen id bewijs.2. De door jou dikgedrukte laatste zin betekent dan ook niet dat een kopie-ID bewijs überhaupt niet bijgewerkt hoeft te worden en dus ook niet tijdens de periodieke controle.
Eh... Ja dat is dus precies waar het om ging en wat ik dus zei als antwoord op de post van RobertMe waarin hij beschrijft dat zijn id recent verlopen is en NL banken niet om een nieuw kopie-ID vragen.Het betekent slechts dat het verlopen van het ID geen "trigger" was om een nieuw kopie-ID op te vragen.
Je hebt zelf al geschreven dat je mijn initiële antwoord interpreteerde als "je niet meer hoeft te identificeren zodra je eenmaal 'binnen bent'". Ik heb al geantwoord dat die interpretatie onjuist is maar je blijft er nu wel in hangen. Het gaat dus om het moment van verloop id bewijs. Als de bank bij een periodieke controle jaren later of op een ander moment zegt, hé, we moeten een nieuw id hebben, geen probleem.
Dit komt ook overeen met de werkelijkheid, ook bij mij is meer dan een jaar geleden mijn id bewijs verlopen en ik heb net als RobertMe tot op heden niets van mijn grootbank gehoord. Dat kan wellicht nog komen maar op dit moment hebben ze nog steeds een ongeldig id bewijs in het dossier.
Dat is uiteindelijk iets wat je zelf moet bepalen. Als je het per maand bekijkt lijkt het mij niet al te risicovol. Wel opletten dat je zelf actie moet ondernemen om het stop te zetten anders wordt het automatisch verlengd. En afhankelijk van de hoeveelheid geld is het de vraag of die extra 0,19% het waard is ten opzichte van Distingo.hoihoi66 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:17:
Dag allemaal,
Je krijgt wel de rente over die 45 dagen maar die wordt pas het volgende kwartaal uitbetaald of als je de rekening opzegt.Of spaarrekening 2,11% Distingo bank.
Of de MvT op art. 3 lid 7 wwft nog van toepassing is? Man man man art 3 lid 7 is minstens 3x herschreven in de tussentijd, maar ik ga het hierbij laten want je gedraagt je als een duif op een schaakbord.Novax schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:26:
[...]
Dat het een oud document is en er inmiddels vele veranderingen zijn wil niet zeggen dat die specifieke zin niet meer van toepassing is. Maar als er een bron is die de bedoeling van die zin ongedaan maakt dan lees ik dat graag. Daarbij wel in acht nemend het moment van verlopen.
[...]
Ik ga niet speculeren over de beweegredenen van de onderzoeker.
[...]
Dat heb ik dan ook nergens beweerd. Jij hebt zelf periodieke controles erbij gehaald, het ging over het moment van verlopen id bewijs.
[...]
Eh... Ja dat is dus precies waar het om ging en wat ik dus zei als antwoord op de post van RobertMe waarin hij beschrijft dat zijn id recent verlopen is en NL banken niet om een nieuw kopie-ID vragen.
Je hebt zelf al geschreven dat je mijn initiële antwoord interpreteerde als "je niet meer hoeft te identificeren zodra je eenmaal 'binnen bent'". Ik heb al geantwoord dat die interpretatie onjuist is maar je blijft er nu wel in hangen. Het gaat dus om het moment van verloop id bewijs. Als de bank bij een periodieke controle jaren later of op een ander moment zegt, hé, we moeten een nieuw id hebben, geen probleem.
Dit komt ook overeen met de werkelijkheid, ook bij mij is meer dan een jaar geleden mijn id bewijs verlopen en ik heb net als RobertMe tot op heden niets van mijn grootbank gehoord. Dat kan wellicht nog komen maar op dit moment hebben ze nog steeds een ongeldig id bewijs in het dossier.
Ik stuur net letterlijk nog de antwoorden van de AP op, maar kennelijk is dat niet genoeg onderbouwing. Dat vertelt mij dat je niet echt opzoek bent naar onderbouwing, slechts wil volharden in je onjuiste statement waarin je ook blijft volharden: Namelijk dat banken geen geldig legitimatiebewijs zouden hoeven hebben.
edit: omdat ik zo'n goede bui ben zie bijv ook deze uitspraak
https://www.kifid.nl/kifi...%20is%20niet%20onredelijk
[ Voor 19% gewijzigd door geishin op 19-06-2025 22:30 ]
Als ze ze wel moeten hebben: waarom vereist geen enkele NL bank dan dat ik ze ASAP opnieuw aanlever? Zowel Revolut als OpenBank "dreigen" met het op slot zetten van de rekening als ik dit niet doe binnen ~6 maanden. (Raisin informeert zelfs ruim vooraf, geen idee wat er gebeurd als ik niet na ontvangst van de nieuwe "meteen" de foto's had geupload). Of nouja, de NL banken informeren me niet eens er over dat ik nieuwe kopieën moet aanleveren, laat dus staan dat ze dreigen met "op slot zetten".geishin schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:17:
in je onjuiste statement waarin je ook blijft volharden: Namelijk dat banken geen geldig legitimatiebewijs zouden hoeven hebben.
Want als die wettelijke verplichting er is dan zal het ook aan de bank zijn om de klant daarover te informeren (/klant te vragen om...). Immers zal de klant dat niet weten. Wat ik mij dan wel herinner van het lezen van vele AVs is dat (vrijwel?) alle banken vragen om bij wijzigingen, zoals adres, huwelijk, ... de bank te informeren daarover. Maar IIRC is er geen enkele die in de AV heeft staan dat ze ten alle tijden over een geldig identiteitsbewijs moeten bezitten (en je dus ook na het ontvangen van een nieuwe deze opnieuw moet uploaden).
Nog een keertje dan:RobertMe schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:29:
[...]
Als ze ze wel moeten hebben: waarom vereist geen enkele NL bank dan dat ik ze ASAP opnieuw aanlever? Zowel Revolut als OpenBank "dreigen" met het op slot zetten van de rekening als ik dit niet doe binnen ~6 maanden. (Raisin informeert zelfs ruim vooraf, geen idee wat er gebeurd als ik niet na ontvangst van de nieuwe "meteen" de foto's had geupload). Of nouja, de NL banken informeren me niet eens er over dat ik nieuwe kopieën moet aanleveren, laat dus staan dat ze dreigen met "op slot zetten".
Want als die wettelijke verplichting er is dan zal het ook aan de bank zijn om de klant daarover te informeren (/klant te vragen om...). Immers zal de klant dat niet weten. Wat ik mij dan wel herinner van het lezen van vele AVs is dat (vrijwel?) alle banken vragen om bij wijzigingen, zoals adres, huwelijk, ... de bank te informeren daarover. Maar IIRC is er geen enkele die in de AV heeft staan dat ze ten alle tijden over een geldig identiteitsbewijs moeten bezitten (en je dus ook na het ontvangen van een nieuwe deze opnieuw moet uploaden).
De plicht bestaat. Maar HOE ze aan die plicht voldoen verschilt.
In NL is het voldoende om dat dmv periodieke controle te doen -> dat is de HOE
Raisin en Openbank hebben een andere HOE: binnen 6 maanden na afloop aanleveren.
Dat de HOE verschilt maakt nog niet dat de plicht opzichzelf anders is.
Waarom ze bij Raisin / Openbank een andere HOE hebben? Dat kan verschillende redenen hebben. Bijv:
- De wetgever van het vestigingsland heeft dat zo bepaald
- Omdat jij "buitenlands" bent voor Raisin en Openbank val je in een hogere risicocategorie. Het kan zo zijn dat het beleid van de banken zo is dat voor hogere risicocategorie geldt dat z.s.m na verloop een nieuw kopie van geldig legitimatiebewijs moeten hebben.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling