• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Meubelmaker schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:27:
[...]

Bij mij begin november hetzelfde, bij Banco Progetto een nieuwe deposito al aangevraagd ruim voor vrijval LHV. Uitbetaling door LHV en bijschrijving bij Raisin op dezelfde dag. Rente bij Progetto zou 2 dagen later lager worden.
Ik heb toen gebeld met de klantenservice van Raisin en gevraagd of zij het bedrag van de tussenrekening zo spoedig mogelijk wilde overboeken naar de reeds geopende Progetto rekening. En een paar uur later zag ik in mijn account dat het was uitgevoerd. Een dag later dan nog de officiële bevestiging van Raisin.
Gewoon bellen dus. Succes.
Ook zonder te bellen kan Progetto prima dezelfde dag openen.

Als ze daar zin in hebben dan. En niet die f*ckup van maand of 2 terug waarbij heel veel aanvragen vertraagd werden uitgevoerd en pas na een renteverlaging en in mijn geval gewoon niet en uiteindelijk geannuleerd door Raisin na een week in limbo (doorgestuurd naar de bank, geen terugkoppeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Dank voor de links.

In de korte notulen zie ik niets staan over de vrijstelling groen sparen/beleggen. In de video heeft VVD het over te stellen vragen over fiscale milieumaatregelen en over groene fiscaliteit. Weet niet zeker of dat over de vrijstelling groen sparen/beleggen gaat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 19:01
Na eerdere toezeggingen bleef het stil rondom de vergoeding van progetto 3,7%. Die door vertragingen aan raisin kant te laat was uitgevoerd en daardoor met lagere rente opende. Vorige week nieuw ticket aangemaakt dat ik de klachtenprocedure wilde starten. Binnen paar dagen complete uiteenzetting van de case en bevestiging gehad dat Raisin gaat compenseren.

Het valt mij op dat je als je er een formele klacht van maakt het daarna zeer professioneel wordt opgepakt. Dit is namelijk nu de 2e keer dat dit zo loopt.

Ze vermelde ook dat je naar het kifid kan gaan als je het er niet mee eens bent en dat die je dan opweg helpen gezien het europese karakter van Raisin. (Uiteraard ben ik tevreden met de oplossing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:58
Coffeeroam schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:02:
[...]

Dank voor de links.

In de korte notulen zie ik niets staan over de vrijstelling groen sparen/beleggen. In de video heeft VVD het over te stellen vragen over fiscale milieumaatregelen en over groene fiscaliteit. Weet niet zeker of dat over de vrijstelling groen sparen/beleggen gaat.....
Vragen gaan schriftelijk, ze hebben het nu niet over inhoud. Volgens mij wordt het 10 december inhoudelijk besproken.

In het stuk gaat het bijna alleen maar over de groenvrijstelling. https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D43441 36 602 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2025)

Reacties 1ste kamer over dit stuk:
36602
Belastingplan 2025

Inbreng voor het verslag wordt geleverd door de fracties van de BBB (Heijnen), GroenLinks-PvdA (Martens), de VVD (Geerdink), het CDA (Bakker-Klein), D66 (Moonen), de SP (Van Apeldoorn), de ChristenUnie (Holterhues), de PvdD (Visseren-Hamakers), de SGP (Schalk), 50PLUS (Van Rooijen) en Volt en OPNL gezamenlijk (Hartog en Van der Goot). De leden van de JA21-fractie sluiten zich aan bij de inbreng van de BBB-fractie.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
gratiz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:21:
[...]

Vragen gaan schriftelijk, ze hebben het nu niet over inhoud. Volgens mij wordt het 10 december inhoudelijk besproken.

In het stuk gaat het bijna alleen maar over de groenvrijstelling. https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D43441 36 602 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2025)

Reacties 1ste kamer over dit stuk:
36602
Belastingplan 2025

Inbreng voor het verslag wordt geleverd door de fracties van de BBB (Heijnen), GroenLinks-PvdA (Martens), de VVD (Geerdink), het CDA (Bakker-Klein), D66 (Moonen), de SP (Van Apeldoorn), de ChristenUnie (Holterhues), de PvdD (Visseren-Hamakers), de SGP (Schalk), 50PLUS (Van Rooijen) en Volt en OPNL gezamenlijk (Hartog en Van der Goot). De leden van de JA21-fractie sluiten zich aan bij de inbreng van de BBB-fractie.
Die inbreng gaat over de inbreng over het belastingplan 2025 met alle amendementen in het algemeen (36602).
Ik zie niet dat men zich specifiek druk maakt over de verlaging van de groene heffingskorting (specifiek amendement nr. 93).
De kans dat hier nog iets aan verandert is zeer klein naar mijn inschatting, gezien het feit dat er brede steun was in de 2e kamer voor dit amendement en gezien het feit dat men de opbrengst van die verlaging nodig heeft voor de werkkostenregeling en dat er daarnaast ook nog naar dekking wordt gezocht voor andere zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Door het aangenomen amendement in de 2e kamer is de gewijzigde vrijstelling groenbeleggen opgenomen in het wetsvoorstel.
De Eerste Kamer kan alleen maar ja of nee zeggen tegen het complete belastingplan 2025.
https://www.eerstekamer.n...ijzigd_voorstel_van_wet_2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander36
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-02 22:30
Trumps tarieven dwingen de ECB tot onder de neutrale rentestand
Het herstel in de eurozone zet voorlopig door, met een groei van gemiddeld 0,8% in 2024 en 1,2% in 2025. Maar de economie vertraagt eind 2025 als gevolg van nieuwe Amerikaanse tarieven, tot ongeveer 0,1-0,2% k-o-k. De binnenlandse vraag draagt de groei omdat consumenten profiteren van reële inkomensstijgingen. Desinflatie zet door; importtarieven duwen inflatie in 2026 flink onder de 2%. Dit dwingt de ECB haar renteverlagingscyclus te verlengen tot de beleidsrente 1% bereikt in 2026.

https://www.abnamro.com/r..._content=test+artikelnaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:35
sander36 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:30:
Trumps tarieven dwingen de ECB tot onder de neutrale rentestand
Het herstel in de eurozone zet voorlopig door, met een groei van gemiddeld 0,8% in 2024 en 1,2% in 2025. Maar de economie vertraagt eind 2025 als gevolg van nieuwe Amerikaanse tarieven, tot ongeveer 0,1-0,2% k-o-k. De binnenlandse vraag draagt de groei omdat consumenten profiteren van reële inkomensstijgingen. Desinflatie zet door; importtarieven duwen inflatie in 2026 flink onder de 2%. Dit dwingt de ECB haar renteverlagingscyclus te verlengen tot de beleidsrente 1% bereikt in 2026.

https://www.abnamro.com/r..._content=test+artikelnaam
Interessant, Ik lees: Inflation expectations for the next 12 months is seen at 2.5% and that is up from the 2.4% reading in September. That said, it is still keeping well lower than the readings in July and August of 2.8% and 2.7% respectively. Meanwhile, inflation expectations for three years ahead is seen at 2.1% - unchanged from September.
https://www.forexlive.com...-the-year-ahead-20241129/ (met link naar ECB document)

Het blijft compleet koffiedik kijken, zeker tot na de machtswisseling in de US. Lagarde zegt: Koop meer in de USA om tarieven te voorkomen. Leuk advies met de sterke dollar en dus ook niet zo goed voor de inflatie. Elke analist heeft zijn eigen kijk op de dingen, niemand die t weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 12:49
Gisteren helaas mail van openbank gehad en ik ben vast niet de enige hier;
Omwille van de laatste ontwikkelingen op de financiële markten verlagen we de rente van je gepersonaliseerde Open Spaarrekening vanaf 28 januari 2025 naar 2,75%.
Toen mijn welkomsrekening omgezet werd naar een normale spaarrekening kon ik via een belletje geen nieuwe welkomstrekening van 3.65% voor 6 maanden afsluiten maar boden ze me een vast ("vast") rentepercentage van 3.2% aan. Die heb ik nu een jaar. Nu blijft dat vast dus tussen aanhalingstekens staat (op zich zit dat natuurlijk stevig verankerd in de voorwaarden, maar toch..) en ze 'm omlaag gaan gooien. Opnieuw geprobeerd te bellen en ditmaal houden ze hun poot stijf en zijn er ook per telefoon geen uitzonderingen mogelijk.

Openbank is vast niet de enige die dit doet maar ik ben dus ook op zoek naar een ander. Zie wel dat https://www.santanderconsumerbank.nl nu 2.95% geeft dus dat is potentieel een alternatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ascent schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:40:

[...]

Openbank is vast niet de enige die dit doet maar ik ben dus ook op zoek naar een ander. Zie wel dat https://www.santanderconsumerbank.nl nu 2.95% geeft dus dat is potentieel een alternatief.
Recent heb ik toch maar de sprong gewaagd naar de FCM Bank met 3.08% op hun spaarrekening. Dat zou dus een alternatief kunnen zijn. Direct daarna het bedrag doorgesluisd naar hun 3-maands deposito met 3.51%. Dat verloopt via een digitaal formulier die via de email kan worden ingediend, dus zelf opdracht verlenen vanuit de digitale bankomgeving is geen optie. Houdt rekening met, in mijn geval, ongeveer 3 dagen wachttijd tussen indiening en toekenning.

Mijn verdere ervaring tot nu toe is overwegend positief. Online banking ziet er wat simpel uit, maar werkt verder goed. Overgemaakt geld staat dezelfde (werk)dag nog op de rekening. Reacties op email verlopen wel wat traag, maar daar hebben meer banken een handje van (Advanzia... :/ ). Ik krijg de indruk dat er nog veel handmatig afgehandeld wordt bij de FCM Bank.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:44
ascent schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:40:
[...]
... maar ik ben dus ook op zoek naar een ander. Zie wel dat https://www.santanderconsumerbank.nl nu 2.95% geeft dus dat is potentieel een alternatief.
Nieuwe klanten aanbiedingen bij Consors (3,50% @ 3 mnd), CEB (3mnd @ 3,55%), Garanti (3,45% tot 31-Dec), Advanzia (3,35% @ 3 mnd), bunq Mass Interest (3,36% vanaf 1-Jan tot 31-Jun)

Als ik terug lees heb je Trade Republic al.

Banca Progetto (via Raisin) 3,15% (met 4 dagen notificatie), Bigbank (3,15% @ 6 mnd), VWFS = Volkswagen (3,10% @ 6 mnd)

Nieuwe-klanten-aanbiedingen daargelaten is (zonder TR) MeDirect nu de hoogste met 3,10%/jr, ondanks de half jaarlijkse rente uitkering. En er is momenteel een €100 beleggen aanbieding - na een half jaar kun je daar mee doen wat je wilt, dus kun je zien als extra rente.

Die FCM @ 3,08% is alleen als je er €50K of meer stalt. Bij minder is het 2,61%.

Met de doorlopend dalende vrij-opneembare rentes de afgelopen denk ik dat (zelfs kortlopende) deposito's geen slecht idee zijn. Veel van de huidige aanbiedingen zullen 01-Dec of 01-Jan veranderen ...

[ Voor 3% gewijzigd door GroteVoet459 op 29-11-2024 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Deposito Spaaractie bij Garantibank:
in de mail :
Geachte relatie,

De feestdagen staan voor de deur. Bij Garanti BBVA International hebben we een cadeautje voor u klaarstaan! Open nu een deposito, en ontvang 0,10% van het depositobedrag op uw spaarrekening. Leuk, een extraatje om uit te geven in de drukke decembermaand!

Hoe doet u mee? U doet automatisch mee*. Voor de deposito’s die u opent vanaf nu tot en met 18 december 2024, ontvangt u uiterlijk 20 december 0,10% van het depositobedrag cadeau op uw vrij opneembare spaarrekening!

Een extraatje direct beschikbaar om uit te geven, daar wordt u toch blij van!

....

Het openen van een deposito regelt u eenvoudig via internetbankieren, per e-mail of telefonisch.

* Deze actie geldt alleen voor klanten die hebben meegedaan met de Gouden Bonusrente Actie 2024 en/of Nieuwe Klanten Actie.

Met vriendelijke groet,
Garanti BBVA International
Ik zie geen voorwaarden met betrekking tot de looptijd, dus volgens mij bij elke looptijd.
3 maanden deposito geeft 2,9% (op jaarbasis). Dus na 3 maanden : 2,9%/4 = 0,725%
met daarnaast een bonus van 0,1%

even een voorbeeld: stel je heb nu 10k staan op vrij opneembaar, tegen 3,5%
verschil met 2,9% (is de rente nu op een depo van 3 maanden) = 0,6%
wat je dus inlevert als je er een deposito van opent.
bij de kortste periode van 18 t/m 31 december = 10k * 0,6% * 14 / 365 = 2,30 euro
depo bonus is echter 0,1% van 10k = 10 euro
"winst" is dan 7,70 euro

dan staat je geld wel vast tegen een rente van 2,9% voor ongeveer 10 weken in 2025.
ik twijfel nog.

btw: ik denk dat ze het weglekken van saldo per 1/1/2025 willen tegengaan (als de rente op vrij opneembaar weer lager wordt)

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 29-11-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:54
W1ck1e schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:03:
in de mail :
[...]

Ik zie geen voorwaarden met betrekking tot de looptijd, dus volgens mij bij elke looptijd.
3 maanden deposito geeft 2,9% (op jaarbasis). Dus na 3 maanden : 2,9%/4 = 0,725%
met daarnaast een bonus van 0,1%

even een voorbeeld: stel je heb nu 10k staan op vrij opneembaar, tegen 3,5%
verschil met 2,9% (is de rente nu op een depo van 3 maanden) = 0,6%
wat je dus inlevert als je er een deposito van opent.
bij de kortste periode van 18 t/m 31 december = 10k * 0,6% * 14 / 365 = 2,30 euro
depo bonus is echter 0,1% van 10k = 10 euro
"winst" is dan 7,70 euro

dan staat je geld wel vast tegen een rente van 2,9% voor ongeveer 10 weken in 2025.
ik twijfel nog.

btw: ik denk dat ze het weglekken van saldo per 1/1/2025 willen tegengaan (als de rente op vrij opneembaar weer lager wordt)
Je kunt ook zeggen: 0,1% extra in een kwart jaar komt overeen met 0,4% op jaarbasis. Dus je kunt deze deposito zien als een deposito tegen 2,9% + 0,4% = 3,3% rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:17:
[...]

Je kunt ook zeggen: 0,1% extra in een kwart jaar komt overeen met 0,4% op jaarbasis. Dus je kunt deze deposito zien als een deposito tegen 2,9% + 0,4% = 3,3% rente.
Uiteraard.
Dan zou je kunnen denken: dat is minder dan 3,5% dus dat moet je niet doen.
Maar dan zie je over het hoofd dat na 1/1/2025 de rente nog onbekend is en die zou zomaar een stuk lager kunnen zijn dan die 2,9% of 3,3%.
En als Garanti weer een nieuwe bonusrente actie start dan zou de peildatum zomaar binnen de depo periode kunnen vallen, waardoor je peilsaldo "lekker" laag is ;)

[ Voor 38% gewijzigd door W1ck1e op 29-11-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Of het staat leuk op de jaarcijfers/balans van de bank. Klanten die zomaar niet kunnen weglopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:16
Weer eens iets anders dan de verlagingen van de laatste tijd.
Onderstaand bericht ontvangen van Argenta NL.

Beste *,
Bij ons geen Black Friday maar Groene Vrijdag! Zet jij jouw geld liever opzij dan dat je het uitgeeft? Verstandig. Want bewust omgaan met geld is heel belangrijk. Daarom krijg je nu extra rente als je jouw geld voor 6 maanden of 1 jaar vastzet in een termijndeposito. Dan heb je altijd wat achter de hand.

Rente termijndeposito's.
Rentevaste
periode.

Rente per 29-11-2024.

6 maanden 2,50%
1 jaar 2,65%
2 jaar 2,65%
3 jaar 2,65%
4 jaar 2,70%
5 jaar 2,70%

Je kunt vanaf vrijdag 29 november 2024 een nieuwe Argenta termijndeposito met de nieuwe rente openen.

Heb je al een Argenta termijndeposito? Dan blijft de rente van jouw lopende termijndeposito natuurlijk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:59
in de mail :
[...]

Is dat zo? In de post van W1ck1e zie ik de laatste actie "Herfstbonusactie" namelijk niet staan, alleen 2 eerdere acties.

"* Deze actie geldt alleen voor klanten die hebben meegedaan met de Gouden Bonusrente Actie 2024 en/of Nieuwe Klanten Actie.
"

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
sipjohn schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:34:

Is dat zo? In de post van W1ck1e zie ik de laatste actie "Herfstbonusactie" namelijk niet staan, alleen 2 eerdere acties.

"* Deze actie geldt alleen voor klanten die hebben meegedaan met de Gouden Bonusrente Actie 2024 en/of Nieuwe Klanten Actie.
"
W1ck1e heeft genoten van de "Gouden Bonusrente Actie 2024" (rente 3% vanaf 1 juni 2024) en zit nu in de "Herfstbonusactie" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
GroteVoet459 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:20:
[...]

Nieuwe-klanten-aanbiedingen daargelaten is (zonder TR) MeDirect nu de hoogste met 3,10%/jr, ondanks de half jaarlijkse rente uitkering. En er is momenteel een €100 beleggen aanbieding - na een half jaar kun je daar mee doen wat je wilt, dus kun je zien als extra rente.
Waar kan ik die actie van €100,- vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

frapex

got r00t

Betreffende de Herfstbonusactie van Garanti BBVA International: alleen de extra stortingen op de spaarrekening vanaf 25 september 2024 tellen mee voor de 3,50% rente (op jaarbasis). Vanaf 1 december krijg je slechts 1,75% rente (op jaarbasis) over de startbalans (spaarsaldo op 25 september 2024).

Reken je niet te snel rijk ;). Zie ook: https://garantibank.nl/herfstbonusactie_particulier.

Voorbeelden rente van 1 december t/m 31 december:
0 euro startbalans: 3,50% rente

1000 euro startbalans, 1000 euro extra gestort, huidig saldo 2000 euro:
(1000*1,75%+1000*3,50%)/2000=2,625% rente

1000 euro startbalans, 500 euro extra gestort, huidig saldo 1500 euro:
(1000*1,75%+500*3,50%)/1500=2,3333333% rente

1000 euro startbalans, 100 euro opgenomen, huidig saldo 900 euro: 1,75% rente

[ Voor 18% gewijzigd door frapex op 29-11-2024 21:09 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
frapex schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:39:
Betreffende de Herfstbonusactie van Garanti BBVA International: alleen de extra stortingen op de spaarrekening vanaf 25 september 2024 tellen mee voor de 3,50% rente (op jaarbasis). Vanaf 1 december krijg je slechts 1,75% rente (op jaarbasis) over de startbalans (spaarsaldo op 25 september 2024).

Reken je niet te snel rijk ;). Zie ook: https://garantibank.nl/herfstbonusactie_particulier.

...
En ik zit boven de 3,46%
Het ligt helemaal aan de verhouding tussen startbalans en bijgestort.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 29-11-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinsaver168
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-03 01:04
mikeyfire643 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:10:
Na eerdere toezeggingen bleef het stil rondom de vergoeding van progetto 3,7%. Die door vertragingen aan raisin kant te laat was uitgevoerd en daardoor met lagere rente opende. Vorige week nieuw ticket aangemaakt dat ik de klachtenprocedure wilde starten. Binnen paar dagen complete uiteenzetting van de case en bevestiging gehad dat Raisin gaat compenseren.

Het valt mij op dat je als je er een formele klacht van maakt het daarna zeer professioneel wordt opgepakt. Dit is namelijk nu de 2e keer dat dit zo loopt.

Ze vermelde ook dat je naar het kifid kan gaan als je het er niet mee eens bent en dat die je dan opweg helpen gezien het europese karakter van Raisin. (Uiteraard ben ik tevreden met de oplossing)
Ik heb inmiddels ook de rente compensatie gekregen voor het 3,7% verhaal. Na 3 maanden klagen en heen en weer mailen bieden ze nu een compensatie dus denk dat ze eindelijk zijn gaan inzien dat ze beter mensen kunnen compenseren om hun klanten te houden. Ik heb verder niet gedreigd met formele stappen dus denk dat ze nu gewoon hebben besloten meer mensen te compenseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
justinsaver168 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:03:
[...]

Ik heb inmiddels ook de rente compensatie gekregen voor het 3,7% verhaal. Na 3 maanden klagen en heen en weer mailen bieden ze nu een compensatie dus denk dat ze eindelijk zijn gaan inzien dat ze beter mensen kunnen compenseren om hun klanten te houden. Ik heb verder niet gedreigd met formele stappen dus denk dat ze nu gewoon hebben besloten meer mensen te compenseren.
Kans lijkt me groter dat ze compenseren omdat dat gewoon goedkoper is. Als je al 3 maanden lang aan het mailen bent zal ook elke keer iemand op de helpdesk betaald moeten worden. En dat tikt uiteindelijk natuurlijk ook aan. 20 euro compensatie geven is dan al snel goedkoper dan 1 uurtje mails / telefoontjes van je beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 19:01
justinsaver168 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:03:
[...]

Ik heb de formele klachtenprocedure gestart, wat een andere afdeling is. Dit ook gedaan toen een verwijs een vriend bonus niet werd uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:13
Klagen werkt altijd bij Raisin, en blijven drammen.. hier totaal 116,50 EUR aan compensatie gehad door vertragingen etc.. in de afgelopen 3 jaar, en komt vermoedelijk wat bij (een 1-jaar depo gestart op 27-12-23 die afloopt op 23-12-24.. vermoedelijk gaat dat niet goed)

Heel simpel op te lossen, als hun bankpartners en Raisin zelf, gewoon Instant Payments invoeren, dan is dat hele probleem opgelost, en denk ik goedkoper voor Raisin.

[ Voor 18% gewijzigd door Juan op 30-11-2024 10:05 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moke11
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:50
Beste mensen ik ben nieuw maar lees al geruime tijd mee hier.

Ik heb twee vragen over sparen via Klarna en dan niet via Raisin maar rechtstreeks.

Hoe zijn de ervaringen hier met sparen via Klarna? Ik lees namelijk zeer veel klachten bijvoorbeeld via trustpilot, al gaat dat nagenoeg allemaal over hun diensten vwb kopen op afbetaling maar niet het sparen.
Klantenservice schijnt erg moeilijk bereikbaar te zijn.

Toch heb ik er interesse in maar twijfel nog.

En vraag twee: werken ze met tweetrapsverificatie?

Misschien kan iemand er z'n licht over laten schijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tipex
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:33
Moke11 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:52:

Ik heb twee vragen over sparen via Klarna en dan niet via Raisin maar rechtstreeks.

Hoe zijn de ervaringen hier met sparen via Klarna? Ik lees namelijk zeer veel klachten bijvoorbeeld via trustpilot, al gaat dat nagenoeg allemaal over hun diensten vwb kopen op afbetaling maar niet het sparen.

We gebruiken hier ook Klarna direct, en eigenlijk geen klachten anders dan dat de rente daalt maar dat is een algemene trend op het moment, vrij | flex is nog 2.9%. Je hebt inderdaad twee stap verificatie maar eenmaal geïnstalleerd op mijn iPhone is dat Face ID, inloggen op de website gaan via sms-je als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moke11
tipex schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:56:
[...]

We gebruiken hier ook Klarna direct, en eigenlijk geen klachten anders dan dat de rente daalt maar dat is een algemene trend op het moment, vrij | flex is nog 2.9%. Je hebt inderdaad twee stap verificatie maar eenmaal geïnstalleerd op mijn iPhone is dat Face ID, inloggen op de website gaan via sms-je als het goed is.
Dank voor je antwoord.

Dat ze tweetraps verificatie hebben is positief. Verder is het me opgevallen dat Klarna z'n tarieven vrij lang constant houdt.
Om via Raisin te gaan sparen voel ik nog een drempel en dit lijkt me een goed alternatief om niet te veel geld op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-05 21:09
Moke11 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:52:

Ik spaar ook rechtstreeks bij Klarna en gaat prima. Maandelijkse uitbetaling rente, en overboeken heen en terug gaat vlot, nagenoeg instant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moke11
Ik ben eens verder aan het kijken en dit (dikgedrukte/schuine tekst)regeltje in onderstaande tekst houd me toch wat tegen. Het valutarisico is me bekend en vind ik niet zo'n issue. Echter ik begrijp uit de tekst (mijn interpretatie), dat men in het bezit moet zijn van een Zweedse tegenrekening, die gergistreed staat op hun site en dat zijn bijna alleen Zweedse banken. Geen lijst van Nederlandse grootbanken/ tegenrekening)Spaart men via Raisin bij Klarna is het wel duidelijk gesteld.
Beetje verwarrend allemaal en niet volledig doorzichtig naar mijn mening.

Tekst op Riksgälden ( het Zweedse depositogarantiestelsel)

Compensatie aan klanten in instellingen die via paspoorten werken
Als u deposito's heeft bij een Zweedse instelling die rekeningen aanbiedt via paspoortdiensten naar een ander EU/EER-land zonder dat u daar een filiaal heeft, bedraagt ​​het compensatiebedrag SEK 1.050.000. De terugbetaling wordt beheerd door Riksgälden.

Als er een uitbetalingsrekening is verstrekt, wordt de compensatie uitbetaald door een overschrijving naar uw uitbetalingsrekening. Als er geen rekening is verstrekt, kunt u in plaats daarvan een cheque ontvangen.

Betalingen aan uitbetalingsrekeningen worden gedaan in de valuta van de opgegeven uitbetalingsrekening. Chequebetalingen worden uitgegeven in Zweedse kronen. Uitbetalingsrekeningen zijn bankrekeningen bij een andere bank die geregistreerd staat bij de Zweedse deposito-instelling voor terugbetaling van deposito's.

Voor depositohouders die het Raisin-platform gebruiken, is de uitbetalingsrekening de rekening bij Raisin Bank of, indien van toepassing, de door Raisin aangewezen servicebank.

Als u geld heeft op een rekening bij een buitenlandse instelling die rekeningen aanbiedt via paspoortdiensten naar Zweden vanuit een ander EU/EER-land, zonder dat u daar een filiaal heeft, wordt de vergoeding betaald via het depositogarantiestelsel van het land waar de paspoortverlenende instelling is geautoriseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Uitbetalingsrekeningen zijn bankrekeningen bij een andere bank die geregistreerd staat bij de Zweedse deposito-instelling voor terugbetaling van deposito's.
Inderdaad, voor Zweedse bankrekeningen buiten Raisin moet je zoals het hier staat verwoord een andere Zweedse bankrekening hebben/openen om de terugbetaling te ontvangen.

Waarschijnlijk zullen ze wel praktisch zijn en ook kunnen terugbetalen naar Nederlandse bankrekeningen, maar die garantie kan ik je niet geven.

[ Voor 91% gewijzigd door Zr40 op 30-11-2024 17:25 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 07:59
Datisraar schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:08:
Ik spaar ook rechtstreeks bij Klarna en gaat prima. Maandelijkse uitbetaling rente, en overboeken heen en terug gaat vlot, nagenoeg instant.
Jullie weten dat Klarna zo'n tent is die mensen achteraf laat betalen voor spullen die ze eigenlijk niet kunnen betalen en ze daarna met idiote rentepercentages de schulden in helpt?
Met die lui wil ik dus helemaal niks te maken hebben, en dat zouden meer mensen moeten doen. Ik heb al vaak genoeg gezien hoeveel ellende dit soort toko's bij de wat minder bedeelden veroorzaken.
Een paar weken geleden kwam ik er achter dat ze de handige Stocard (pasjes) app ook hebben overgenomen en nu die data (en de klanten) pushen naar hun eigen app. Gelijk mijn account opgezegd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moke11
Zr40 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:16:
[...]

Inderdaad, voor Zweedse bankrekeningen buiten Raisin moet je zoals het hier staat verwoord een andere Zweedse bankrekening hebben/openen om de terugbetaling te ontvangen.

Waarschijnlijk zullen ze wel praktisch zijn en ook kunnen terugbetalen naar Nederlandse bankrekeningen, maar die garantie kan ik je niet geven.
Precies en dat houd me bij nader inzien toch tegen. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:18:
[...]

Jullie weten dat Klarna zo'n tent is die mensen achteraf laat betalen voor spullen die ze eigenlijk niet kunnen betalen en ze daarna met idiote rentepercentages de schulden in helpt?
Met die lui wil ik dus helemaal niks te maken hebben, en dat zouden meer mensen moeten doen. Ik heb al vaak genoeg gezien hoeveel ellende dit soort toko's bij de wat minder bedeelden veroorzaken.
Een paar weken geleden kwam ik er achter dat ze de handige Stocard (pasjes) app ook hebben overgenomen en nu die data (en de klanten) pushen naar hun eigen app. Gelijk mijn account opgezegd.
Van Klarna is dat bekend en kan je makkelijk zeggen dat je daar niet moet zijn omdat je bezwaren hebt tegen de handelswijze. Maar hoe zit dat bij andere banken (op Raisin of elders) daarvan weet je vaak helemaal niet hoe die met leningen omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Novax schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:52:

Van Klarna is dat bekend en kan je makkelijk zeggen dat je daar niet moet zijn omdat je bezwaren hebt tegen de handelswijze. Maar hoe zit dat bij andere banken (op Raisin of elders) daarvan weet je vaak helemaal niet hoe die met leningen omgaan.
De onbekende kwalijke zaken die spelen bij de andere banken zullen vast ook spelen bij Klarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Novax schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:52:
[...]

Vind ik wel een mooie vraag. Ik heb daar zelf ook wel problemen mee. Niet zozeer met hoe "onbekende" banken zich gedragen (omdat ik dat niet weet), maar wel met het onbekend zijn met hoe die "onbekende" banken zich gedragen. Dat is voor mij een belangrijke reden om niet met iedere willekeurige bank met hoge rente in zee te gaan.

Weet iemand of er ook een vergelijkingssite oid is die dit voor niet-Nederlandse banken aangeeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
W1ck1e schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:00:
De onbekende kwalijke zaken die spelen bij de andere banken zullen vast ook spelen bij Klarna.
Ik bedoel het meer zoals @Rubbergrover1 hierboven beschrijft. Bij Klarna wordt vaak benoemd dat je er niet moet zijn als je morele bezwaren tegen de handelswijze hebt.

Bij andere banken komt dit vaak niet eens ter sprake, niet omdat die een goede handelswijze hebben, maar simpelweg omdat die handelswijze (net als de bank) helemaal niet bekend is. Dan is het meer wat niet weet wat niet deert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:43
Heeft iemand ervaring met het indienen van een woonplaatsverklaring bij Raisin? Krijg je van Raisin of de betreffende bank nog een ontvangstbevestiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:03:
[...]

Vind ik wel een mooie vraag. Ik heb daar zelf ook wel problemen mee. Niet zozeer met hoe "onbekende" banken zich gedragen (omdat ik dat niet weet), maar wel met het onbekend zijn met hoe die "onbekende" banken zich gedragen. Dat is voor mij een belangrijke reden om niet met iedere willekeurige bank met hoge rente in zee te gaan.

Weet iemand of er ook een vergelijkingssite oid is die dit voor niet-Nederlandse banken aangeeft?
Ik weet niet direct een vergelijkingssite maar er is wel redelijk wat info te vinden op https://thebanks.eu/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:13
DappereDodo schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:37:
Heeft iemand ervaring met het indienen van een woonplaatsverklaring bij Raisin? Krijg je van Raisin of de betreffende bank nog een ontvangstbevestiging?
Je krijgt bevestiging per mail, maar dat word niet vastgelegd in je online account. Dus goed bewaren, voor het geval het misgaat .

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
GroteVoet459 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:30:
[...]

De 1-jaar depositorente bij Banca Proggetto gaat hetzelfde doen. Heb net de aanvraag gedaan.
Morgen valt een LHV deposito vrij (dat was nog 4,15% :+ ) en ervaring leert dat die idd snel uitkeren, dus verwacht de zaak voor 02-Dec rond te hebben.

Update: Uitbetaling door LHV heeft idd een uurtje geleden plaats gevonden (€ 0,11 bonus !) en Raisin heeft direct het geld gebruikt om mijn uitstaande aanvraag door te zetten naar Banca Progetto. Nu hopen dat het daar snel verwerkt wordt
En gisteren ook netjes de bevestiging dat het 1-jaars deposito geopend is tegen 3,40%.
Dus mooi op tijd en nog een jaartje wat extra rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:27

The Third Man

The Third Jellyfish

Datisraar schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:08:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. Een klein nadeeltje ten opzichte van TR is dat ze schijnbaar geen rekeningoverzicht kunnen geven van de huidige maand, alleen t/m de voorgaande.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het ‘openen’ van de rekening was dan weer doodeenvoudig omdat ik de Klarna account en app al had voor het betalingsverkeer bij online aankopen. Even extra gegevens invullen, ID check en klaar.

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 30-11-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinsaver168
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-03 01:04
RobertMe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:16:
[...]

Kans lijkt me groter dat ze compenseren omdat dat gewoon goedkoper is. Als je al 3 maanden lang aan het mailen bent zal ook elke keer iemand op de helpdesk betaald moeten worden. En dat tikt uiteindelijk natuurlijk ook aan. 20 euro compensatie geven is dan al snel goedkoper dan 1 uurtje mails / telefoontjes van je beantwoorden.
Ik heb uiteindelijk €40 gekregen, wat ongeveer overeenkwam met 0,15% rente verlies over 2 jaar. Dus ik heb mijn renteverlies gecompenseerd gekregen waar het om ging. Was vooral een principe kwestie omdat ze eerst mij wilde aansmeren dat dit een normale gang van zaken was en ik het maar moest accepteren. Overigens heb ik in die 3 maanden niet elke week gemaild maar ik heb wel meerdere malen reminders moeten sturen omdat er dan weer 2-3 weken geen gehoor was. Verder ben ik altijd een tevreden klant geweest maar dit was gewoon effe wat minder. In het verleden ben ik altijd wel snel gecompenseerd en goed geholpen. Maar ik ben blij dat ik nu gewoon weer verder kan, ik zal voortaan sws beter nadenken met het risico van renteverlagingen als ik weer een deposito afsluit, want qua tijd was dit achteraf gezien het ook niet helemaal waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:59
Vraag over de meerjaars deposito's bij Progetto.
Ik heb bij op 01.12.23 een 3 jaars deposito bij Progetto geopend.
Ik weet dat het geen rente op rente is. Maar schrijven op de vervaldag tussentijds ook geen nominale rente bij ? Ik zie vandaag ieder geval niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Sander12 schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:55:
Vraag over de meerjaars deposito's bij Progetto.
Ik heb bij op 01.12.23 een 3 jaars deposito bij Progetto geopend.
Ik weet dat het geen rente op rente is. Maar schrijven op de vervaldag tussentijds ook geen nominale rente bij ? Ik zie vandaag ieder geval niets.
Wat zeggen de voorwaarden hier over? Waarschijnlijk dus dat de rente einde looptijd wordt uitgekeerd.

Daarnaast is Raisin sowieso niet heel snel, en is het weekend. Dus zelfs als ze vandaag iets zouden moeten uitkeren ga ja dat om 9 uur 's morgens op een zondag niet zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-04 22:55
[...]

En dat is dus veel minder schadelijk voor mens en milieu dan die andere banken die tot over hun oren in wapenhandel, automotive en olie zitten!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

[...]

Van 9 van de 10 spaarrekeningen heb je geen idee wat er met het geld gebeurt, veel zijn duidelijk gelieerd aan economiën buiten de EU (zie bijvoorbeeld de Turken) maar ook van zeg een Santander weet je ook niet waar die zijn kredieten aan het verstrekken is. Dan is het wel heel selectief om Klarna tegen de meetlat te houden alleen maar omdat het daar wel (zogenaamd) kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12
RobertMe schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:12:
[...]

Wat zeggen de voorwaarden hier over? Waarschijnlijk dus dat de rente einde looptijd wordt uitgekeerd.

Daarnaast is Raisin sowieso niet heel snel, en is het weekend. Dus zelfs als ze vandaag iets zouden moeten uitkeren ga ja dat om 9 uur 's morgens op een zondag niet zien.
De vraag was meer bedoeld voor forumleden met ervaring in deze.

Andere banken bij Raisin schrijven de rente jaarlijks bij, die aan het eind vd looptijd uitkeren. Met of zonder rente op rente.

[ Voor 12% gewijzigd door Sander12 op 01-12-2024 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:16
Heb je op de Raisin website gekeken?
Daar staat vrij duidelijk
Rente-uitkering Einde looptijd

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 07:59
Frankenstein schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:14:
En dat is dus veel minder schadelijk voor mens en milieu dan die andere banken die tot over hun oren in wapenhandel, automotive en olie zitten!!!
Zonder wapenhandel stond Putin al lang bij jou op de stoep. Lijkt je dat aantrekkelijk?
En zonder automotive en olie reden we nog steeds met paard en wagen rond. En vergeet niet dat Shell zo'n beetje de grootste investeerder is in windmolens en waterstof.
Daar nu op afgeven (terwijl wij in NL dankzij die industrie nu zo'n mooi land hebben) vind ik bepaald niet netjes. Die industrie hebben we keihard nodig om het allemaal wat duurzamer te maken. Helaas wil een deel van politiek (en veel activisten) veel te snel, en dat gaat nou eenmaal niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:49:
[...]
Van 9 van de 10 spaarrekeningen heb je geen idee wat er met het geld gebeurt, veel zijn duidelijk gelieerd aan economiën buiten de EU (zie bijvoorbeeld de Turken) maar ook van zeg een Santander weet je ook niet waar die zijn kredieten aan het verstrekken is. Dan is het wel heel selectief om Klarna tegen de meetlat te houden alleen maar omdat het daar wel (zogenaamd) kan.
Dat iemand kritiek heeft op deze spaarrekening, betekent nog niet dat die andere spaarrekeningen wel worden overwogen. Bovendien is het ook wel een zwaktebod: omdat je van anderen niet weet of ze 'fout' zijn, zou je maar moeten accepteren dat je geld bij een bank staat waarvan je zeker weet dat ze 'fout' zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Rubbergrover1 dat je het maar zou moeten accepteren maak jij ervan, ik zeg enkel dat de kritiek selectief is zolang ik er niet aan kan afzien hoe de rest bekeken wordt. Punt is, en daardoor ben ik niet zo van zwart/wit, 0-dimensionale labels als ‘fout’, dat het best mogelijk is dat diverse banken nog veel slechtere dingen met hun geld doen dan Klarna’s later-betalen dienst.

[ Voor 38% gewijzigd door The Third Man op 01-12-2024 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
The Third Man schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:32:
@Rubbergrover1 dat je het maar zou moeten accepteren maak jij ervan, ik zeg enkel dat de kritiek selectief is zolang ik er niet aan kan afzien hoe de rest bekeken wordt. Punt is, en daardoor ben ik niet zo van zwart/wit, 0-dimensionale labels als ‘fout’, is dat het best mogelijk is dat diverse banken nog veel slechtere dingen met hun geld doen dan Klarna’s later-betalen dienst.
Niets weerhoudt Klarna ervan om die "veel slechtere dingen" ook te doen.
Als ik bij de Hema de keuze heb tussen een aantal tompoucen laat ik het scheve exemplaar liever staan, terwijl in alle exemplaren slechte room kan zijn gebruikt. Maar dat weet ik niet. Dat scheve zie ik wel en beinvloedt mijn keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:52
W1ck1e schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:44:
[...]
Niets weerhoudt Klarna ervan om die "veel slechtere dingen" ook te doen.
Als ik bij de Hema de keuze heb tussen een aantal tompoucen laat ik de scheve liever staan, terwijl in alle exemplaren slechte room kan zijn gebruikt. Maar dat weet ik niet. Dat scheve zie ik wel en beinvloedt mijn keuze.
Beetje rare vergelijking. Klarna doet die slechte dingen juist met het geld dat de spaarders inleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@W1ck1e zolang je geen idee hebt of die twee eigenschappen causaal gerelateerd zijn is het een onzinnige aanname. Als ik de grootste kans wil maken op een lekkere tompouce ga ik bijvoorbeeld uit van de beste recensies of tips van anderen, als die dan zo scheef blijken te liggen als maar kan koop ik ze toch, immers mijn indicatie (ervaring) is betrouwbaarder dan de jouwe (estetische indruk).

Maar terug bij de spaarbanken is het punt dus dat het niet voor de hand ligt dat als ze zo’n betaaldienst bieden ze ‘dus’ wel wat andere minder prettige investeringen maken. Dat is een beetje aannames van de koude grond maken. En in de praktijk zijn de foutste clubs natuurlijk diegenen die het meest eraan doen niet op te vallen. Zolang je geen toetsbare bron daarvan hebt is het niet meer dan giswerk en dus blijft de kans reëel dat je met de bank die je vervolgens kiest nog slechter investeert.

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 01-12-2024 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
[...]

Mijn moeder is zo'n persoon: naar mijn mening zouden die mensen onder curatele gesteld moeten worden. Het is niet Klarna en co die daarvoor zorgt, maar de mensen zelf. Omdat ze spulletjes willen kopen, waar ze het geld niet voor hebben en dan niet tijdig betalen.

Neckermann is een van de voorlopers: bij postorderbedrijven, kon je op de pof bestellen. Maar het zijn echt de klanten zelf, die te laat betalen of spullen bestellen waar ze eigenlijk geen geld voor hebben. Dus mijn ouders sloten een lening af om de postorderbedrijven schulden af te betalen....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
MathiasMetzger schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:09:
[...]

Mijn moeder is zo'n persoon: naar mijn mening zouden die mensen onder curatele gesteld moeten worden. Het is niet Klarna en co die daarvoor zorgt, maar de mensen zelf. Omdat ze spulletjes willen kopen, waar ze het geld niet voor hebben en dan niet tijdig betalen.

Neckermann is een van de voorlopers: bij postorderbedrijven, kon je op de pof bestellen. Maar het zijn echt de klanten zelf, die te laat betalen of spullen bestellen waar ze eigenlijk geen geld voor hebben. Dus mijn ouders sloten een lening af om de postorderbedrijven schulden af te betalen....
Dit "Guns don't kill people, people kill people". Als Klarna echt fout was was het al lang verboden of zeer streng gereguleerd. Dat er vervolgens mensen zijn die dingen kopen en vervolgens niet kunnen betalen komt door die mensen, niet door Klarna. En Klarna hoeft die mensen niet tegen zichzelf in bescherming te nemen. Geldt overigens voor elk bedrijf, dat ze "over lijken gaan" om de winst te maximaliseren. En als dat niet zou moeten mogen is het aan de overheid om in te grijpen.

Uiteraard mag je het dan persoonlijk niet eens zijn met de ethiek van dat bedrijf. Maar dat betekent IMO niet dat je hier in dit topic moet komen doen alsof anderen misdadigers zijn door te sparen bij Klarna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

RobertMe schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:20:
[...]

Dit "Guns don't kill people, people kill people". Als Klarna echt fout was was het al lang verboden of zeer streng gereguleerd. Dat er vervolgens mensen zijn die dingen kopen en vervolgens niet kunnen betalen komt door die mensen, niet door Klarna. En Klarna hoeft die mensen niet tegen zichzelf in bescherming te nemen. Geldt overigens voor elk bedrijf, dat ze "over lijken gaan" om de winst te maximaliseren. En als dat niet zou moeten mogen is het aan de overheid om in te grijpen.

Uiteraard mag je het dan persoonlijk niet eens zijn met de ethiek van dat bedrijf. Maar dat betekent IMO niet dat je hier in dit topic moet komen doen alsof anderen misdadigers zijn door te sparen bij Klarna.
Ja, bedrijven zijn er al lang ander dat het gedrag van mensen niet te sturen valt..... Daarom zijn ze ook gestopt met reclamebudgetten en gebruiken ze de gigantische mogelijkheden niet internet ze bied om daarin nog verder te gaan. 8)7

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Cyberpope schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:01:
[...]

Ja, bedrijven zijn er al lang ander dat het gedrag van mensen niet te sturen valt..... Daarom zijn ze ook gestopt met reclamebudgetten en gebruiken ze de gigantische mogelijkheden niet internet ze bied om daarin nog verder te gaan. 8)7
En het is je vrij om vervolgens niet bij die bedrijven te kopen, of op andere manieren proberen invloed daar op uit te oefenen. Maar hier is het gewoon offtopic. Klarna is "gewoon" een (spaar)bank net zoals vele anderen. Wat ze vervolgens met dat geld doen en hoe ethisch je dat vindt hoort hier gewoon niet wamt het heeft niks met "sparen" te maken, maar met wat je vindt van hoe een bedrijf werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
nemen jullie de ethische aspecten dan niet mee in je keuze voor een spaarbank?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Frieda schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:42:
Ik in elk geval wel, maar blijkbaar "mag" dat hier niet besproken worden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:02:
[...]

Ik in elk geval wel, maar blijkbaar "mag" dat hier niet besproken worden.
Iets met tenen :)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:26

Jerra

Beunhaas in wording

Natuurlijk wel, stemmen met je portemonnee.
Maar die afweging mag iedereen zelf maken

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Ik neem allerlei aspecten mee bij het maken van die keuze. De motivering is echter subjectief en vaak off topic. Staat ook in de "Let op:"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:32:
@Rubbergrover1 dat je het maar zou moeten accepteren maak jij ervan, ik zeg enkel dat de kritiek selectief is zolang ik er niet aan kan afzien hoe de rest bekeken wordt.
Daarom vind ik het juist goed als zulk soort dingen wel in dit topic benoemd worden. Omdat je dan als lezer in elk geval van een aantal banken op de hoogte kunt zijn of ze afwijkende dingen doen.
Punt is, en daardoor ben ik niet zo van zwart/wit, 0-dimensionale labels als ‘fout’, dat het best mogelijk is dat diverse banken nog veel slechtere dingen met hun geld doen dan Klarna’s later-betalen dienst.
Zeker. Ik zet dat 'fout' ook bewust tussen aanhalingstekens. Omdat het een subjectief gegeven is wat iemand fout vindt. Maar hoe meer je van de banken kunt weten, hoe bewuster je die keus kunt maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander12
Nico Klus schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:59:
Heb je op de Raisin website gekeken?
Daar staat vrij duidelijk
[...]
Heb je de vraag wel gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:39:
[...]

Ik neem allerlei aspecten mee bij het maken van die keuze. De motivering is echter subjectief en vaak off topic. Staat ook in de "Let op:"
dat lees ik niet terug, er staat alleen iets over de moraliteit en het politieke karakter van de rendementsheffingen? Of moet daar een Oxford komma tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
Sander12 schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:12:
[...]

Heb je de vraag wel gelezen?
8)7
Volgens mij beantwoordt Nico netjes je vraag. Wat wil je nog meer weten dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Ik kan er niet mee zitten dat Klarna krediet verleent en dat ze rente in rekening brengen als dat te laat wordt afbetaald. Een dergelijk systeem kunnen we al sinds de vijftiger jaren en dat heet credit card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander36
gratiz schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:41:
[...]

8)7
Volgens mij beantwoordt Nico netjes je vraag. Wat wil je nog meer weten dan?
Laat maar, ik stel de vraag wel aan Raisin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Coffeeroam schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:58:
Ik kan er niet mee zitten dat Klarna krediet verleent en dat ze rente in rekening brengen als dat te laat wordt afbetaald. Een dergelijk systeem kunnen we al sinds de vijftiger jaren en dat heet credit card.
voor een creditcard is inkomenstoetsing vereist, voor op rekening kopen met Klarna niet. niet helemaal hetzelfde systeem imho. maar feit is dat banken nu eenmaal geld verdienen met kredieten, of dat nu in de vorm van hypotheken, leningen of andere investeringen is. hoe meer ze daarmee verdienen, hoe hoger de rente voor het geld dat ze weer kunnen uitlenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GroteVoet459
gratiz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:38:
[...]
Waar kan ik die actie van €100,- vinden?
Sorry - weekendje rente uitgeven aan leuke dingen, dus weinig online :+

https://www.medirect.nl/memanaged-100-van-ons/
sander36 schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:08:
[...]
Laat maar, ik stel de vraag wel aan Raisin.
Je kunt wel teleurgesteld reageren, maar het antwoord wat je kreeg is simpelweg juist.

En dat hoor jij te weten, want je hebt de algemene voorwaarden en produktdetails als gelezen gemarkeerd toen je de aanvraag deed. En daar staat gewoon vetgedrukt in:
Er is geen sprake van rente-op-rente en de rente wordt niet gedurende maar aan het einde van de looptijd uitbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Frieda schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:18:
[...]

voor een creditcard is inkomenstoetsing vereist, voor op rekening kopen met Klarna niet. niet helemaal hetzelfde systeem imho. maar feit is dat banken nu eenmaal geld verdienen met kredieten, of dat nu in de vorm van hypotheken, leningen of andere investeringen is. hoe meer ze daarmee verdienen, hoe hoger de rente voor het geld dat ze weer kunnen uitlenen.
Inderdaad wellicht iets te weinig kredietwaardigheidstoets bij Klarna maar toch grofweg gewoon krediet/leningenverstrekking tegen kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipjohn
Juan schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:05:
[...]

Je krijgt bevestiging per mail, maar dat word niet vastgelegd in je online account. Dus goed bewaren, voor het geval het misgaat .
Het is verschillend. Of onlangs veranderd?
Bij eerdere letse en litouwse, zoals jij aangeeft. Overigens werd in die email helemaal niet genoemd om welke het ging. Omdat ik nooit meer dan 1 tegelijk ingezonden heb wist ik het wel, maar zou toch wel handig zijn om bijvoorbeeld bank te noemen.

Overigens was bij uitbetaling van de Litouwse er geen rekening mee gehouden. Na mijn reaktie wel gecorrigeerd, maar wel iets om op te letten, omdat bij Raisin blijkbaar niet alles goed gaat!

Maar onlangs heb ik er weer 1 ingestuurd Letland Bluor, en daar heb ik volgens mij helemaal geen ontvangstbevestiging gezien. Maar toen ik paar dagen geleden inlogde zag ik een kopie wel onder documenten staan. En ook bij Documenten onder Details bij deposito zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dOCruwNHWstOjzb79cE6-gyqTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDnmfvsLZN7WKrSEE5dmNF7x.jpg?f=fotoalbum_large

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12
GroteVoet459 schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:17:

[...]

Je kunt wel teleurgesteld reageren, maar het antwoord wat je kreeg is simpelweg juist.

En dat hoor jij te weten, want je hebt de algemene voorwaarden en produktdetails als gelezen gemarkeerd toen je de aanvraag deed. En daar staat gewoon vetgedrukt in:

[...]
Dat is bekend maar daar gaat de vraag niet over.

Om het nog even te verduidelijken.
Alle of de meeste meerjarige deposito's bij Raisin keren rente aan het eind van de looptijd uit. Mijn vraag betreft het boekhoudkundig saldo of dat per jaar wordt bijgeboekt. Bij alle banken die ik toe nu toe heb gehad bij Raisin is dit zo.

Ik heb er meerdere en bij alle wordt boekhoudkundig op de tussentijdse vervaldatum rente bijgeboekt. En aan het eind van de looptijd pas uitgekeerd.

Mijn vraag is en was of dat bij Progretto ook zo is. Het heeft weinig zin om als wijsneus te reageren. Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sander12 op 01-12-2024 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Sander12 schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:16:

Alle of de meeste meerjarige deposito's bij Raisin keren rente aan het eind van de looptijd uit. Mijn vraag betreft het boekhoudkundig saldo of dat per jaar wordt bijgeboekt. Bij alle banken die ik toe nu toe heb gehad bij Raisin is dit zo.

Ik heb er meerdere en bij alle wordt boekhoudkundig op de tussentijdse vervaldatum rente bijgeboekt. En aan het eind van de looptijd pas uitgekeerd.

Mijn vraag is en was of dat bij Progretto ook zo is. Het heeft weinig zin om als wijsneus te reageren. Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen.
Deze context maakt duidelijk wat de bedoelde vraag is. Tot nu kon ik er geen chocola van maken. Ik heb trouwens het antwoord niet. Ik heb geen ervaring met Raisin en/of Progretto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
[...]

Bij Progetto(en meeste banken) niet. In voorwaarden staat ook dat geen sprake is van rente op rente, zoals GroteVoet aangeeft.
(ik heb bv ook 1 bij Inbank en gebeurt dat wel)

(Ik vraag mij overigens wel hoe dat fiscaal in NL moet. Telt reeds op gebouwde rente mee?
(Volgens mij voor minder dan jaar niet, maar indien meerdere jaren weet ik niet.))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Coffeeroam schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:23:
[...]

Inderdaad wellicht iets te weinig kredietwaardigheidstoets bij Klarna maar toch grofweg gewoon krediet/leningenverstrekking tegen kosten.
Van hier :
Hoeveel mensen gebruiken achteraf betalen?
Ook zijn er veel gebruikers van de dienst. Vier op de tien online consumenten hebben er dit jaar al zeker één keer gebruik van gemaakt, zegt de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Veel van hen zijn jongeren. En zij komen door deze diensten juist steeds vaker in de geldproblemen, meldt toezichthouder AFM. Het is moeilijk overzicht te houden over je uitgaven en zo stapelen schulden zich op. Voor wie niet binnen de gestelde termijn van maximaal dertig dagen het verschuldigde bedrag overmaakt komen er extra kosten bij.

Hoeveel mensen komen er door achteraf betalen in de problemen?
Een op de vijf klanten die gebruikmaken van een ‘achteraf betalen-dienst’ krijgt te maken met boetes voor te laat betalen, volgens Daniëlle de Jager van AFM. Onder wie de eerdergenoemde jongen die door NOS Stories werd gesproken. ‘Als je een aantal maanden niet betaalt, krijg je nog één kans om te betalen. Als je het dan niet doet dan komt er rente bovenop. Dan loopt het wel op.’ De dienst van deze bedrijven is niet in het belang van de consument, volgens AFM. ‘Het verdienmodel heeft een verkeerde prikkel in zich, (…) want de klant die te laat betaalt, levert het meeste op.’ Veel van de jonge gebruikers komen op deze manier bij incassobureaus terecht.

Wie profiteert er van jouw schulden?
Het klinkt misschien gek, maar er zijn daadwerkelijk partijen die profiteren van jouw schulden. Namelijk: incassobureaus. 'De winstmarge in deze industrie ligt, volgens de Consumentenbond, op maar liefst 46 procent', legt David van De Marker uit. Ter vergelijking: in de meeste andere sectoren ligt de winst rond de vijf tot tien procent. 'Als je je bedenkt dat een schuld van zo'n vijftig euro je uiteindelijk wel achthonderd euro aan incassokosten kan opleveren dan begrijp je wel waar die winsten vandaan komen.'
Volgens mij wordt de hoge spaarrente dan niet betaald door de consumenten die er lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
[...]

...

Tja, als je niet leest of begrijpt moeten we wel reageren.met "betuttelende" reacties.

Er staat toch duidelijk:
GEEN sprake van rente-op-rente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander36
GroteVoet459 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:03:
[...]

Tja, als je niet leest of begrijpt moeten we wel reageren.met "betuttelende" reacties.

Er staat toch duidelijk:

[...]
Ik probeer je nog een keer uit te leggen en dan stop ik ermee.
Rente-op-rente is NIET de vraag.
Je moet op je belastingaangifte de saldo+aangegroeide rente vermelden.

Dan doen alle (Raisin) banken, die ik heb. Ook niet de rente-op-rente Raisin banken. Je bent nl. verplicht op 1-1-20xx je saldo op te geven incl rente die dat jaar aangegroeid is.
Een vb.
Deposito 10.000 4,0% rente. 3 jaar. afsluitdatum 1-10-23.
Dus op 1-10-24 heb je 400 euro verdiend. Dan ben je verplicht op 1-1-25 10.400,- op te geven.

Dus als meneer Progetto dit 3 jaar op 10000 houdt en pas op de einddatum 10000 + 3*400 = 11.200 bijschrijft klopt dit boekhoudkundig/belastingtechnisch niet (dat is nu eenmaal de wet).

Dus het zou fijn zijn als het saldo op 1-10-24 10.400 is. En op 1-10-25 saldo 10.800. En op 1-10-26 saldo 11.200.

Dat dus maar aan Raisin gevraagd;. Hopen dat die het wel snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@sander36 Dat kan je dan toch prima zelf uitrekenen, of mis ik iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander36
W1ck1e schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:58:
@sander36 Dat kan je dan toch prima zelf uitrekenen, of mis ik iets ?
Ja, ik wel.

Ben meer benieuwd naar de admin van Progetto/Raisin.
Ik doe er een slotje op.

[ Voor 4% gewijzigd door sander36 op 01-12-2024 22:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Coffeeroam schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:58:
Het is prima als je daar niet mee zit. Maar het topic draait niet om jou alleen. Andere mensen zitten daar misschien wel mee. Dan is het toch fijn dat die groep mensen via dit forum weten waar ze hun geld wegzetten? (Of liever niet wegzetten.)

Ik ben zelf niet roomser dan de Paus. Maar ik probeer toch wel een beetje na te gaan waar de bedrijven hun geld mee verdienen. De onbekendheid daarvan is voor mij bij veel banken reden om er mijn geld niet te stallen. Net als dat ik dat in het verleden bijvoorbeeld niet bij DSB deed. Dan vind ik het wel fijn om hier informatie over te lezen. Dat betekent niet dat anderen net zo moeten denken, maar het is wel fijn als je die keus kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
sander36 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:42:
[...]

Dan doen alle (Raisin) banken, die ik heb. Ook niet de rente-op-rente Raisin banken. Je bent nl. verplicht op 1-1-20xx je saldo op te geven incl rente die dat jaar aangegroeid is.
Een vb.
Dus op 1-10-24 heb je 400 euro verdiend. Dan ben je verplicht op 1-1-25 10.400,- op te geven.

Dus als meneer Progetto dit 3 jaar op 10000 houdt en pas op de einddatum 10000 + 3*400 = 11.200 bijschrijft klopt dit boekhoudkundig/belastingtechnisch niet (dat is nu eenmaal de wet).

Dus het zou fijn zijn als het saldo op 1-10-24 10.400 is. En op 1-10-25 saldo 10.800. En op 1-10-26 saldo 11.200.

Misschien denk ik te simpel maar dan zou dit toch ook gelden voor iedere termijndeposito zolang deze loopt tijdens de jaarwisseling? En niet alleen een meerjarig deposito?

Dan is er ook nog het jaaroverzicht dat Raisin stuurt (welke volges mij ook aan de Belastingdienst wordt verstrekt). Als deze opgave afwijkt van hetgeen jij aangeeft heb je sowieso iets uit te leggen.

Persoonlijk zou ik het jaaroverzicht aanhouden (indien dit klopt of voor jou voordeliger is) voor mijn aangifte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

De Belastingdienst heeft dit erover te zeggen:

Rentebijschrijving

Het vaststellen van de waarde van uw tegoeden of vorderingen hangt af van de manier waarop de rente wordt bijgeschreven.

Spaartegoeden: jaarlijks (of vaker) rentebijschrijving
Wordt uw rente jaarlijks (of vaker) bijgeschreven? Geef dan het totaal aan van de tegoeden op 1 januari van het jaar van aangifte. U geeft niet de opgebouwde rente aan die op die datum nog niet was bijgeschreven.

Spaartegoeden: minder vaak dan jaarlijkse rentebijschrijving
Wordt uw rente minder vaak dan jaarlijks bijgeschreven? Dan geeft u de waarde in het economisch verkeer aan van het tegoed op 1 januari van het jaar van aangifte. Dat is meestal de waarde van het spaartegoed inclusief de rente die u hebt opgebouwd tot die datum.

Vorderingen: minder vaak dan jaarlijkse rentebijschrijving
Hebt u op 1 januari van het jaar van aangifte een vordering waarvan de rente minder vaak dan jaarlijks wordt bijgeschreven? Dan geeft u in box 3 de waarde in het economisch verkeer aan van deze vordering op 1 januari van dat jaar. Dat is meestal de waarde van de vordering inclusief de rente die u hebt opgebouwd tot die datum.

Bron: belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Over de berichten over de rente bijschrijving van Progretto / Raisin :
volgens mij lopen er wat berichten door elkaar van @Sander12 & @sander36

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 02-12-2024 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gratiz
W1ck1e schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:31:
Over de berichten over de rente bijschrijving van Progretto / Raisin :
volgens mij lopen er wat berichten door elkaar van @Sander12 & @sander36
Compleet off topic. Maar om de verwarring compleet te maken, dit is weer 1 en dezelfde persoon! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
[...]

Een vb.

Het is volgens mij nog niet expliciet bepaald in welke jaar belasting over uitgestelde rentebetaling worden geheven bij opgave van werkelijk rendement. Maar in de regel is dat in het jaar van het "genietingsmoment". Het uitgangspunt is dat inkomsten worden geacht te zijn genoten wanneer deze daadwerkelijk zijn ontvangen. Vóór de invoering van het forfaitaire stelsel in 2001 was dit ook het uitgangspunt voor inkomsten uit vermogen. Daarom zal waarschijnlijk ook worden uitgegaan van het kasstelsel als genietingstijdstip.

Als alle deposito's meerjarig zijn en pas aan het einde uitkeren, heb je in het ene jaar geen rendement en in een ander jaar juist heel veel.
We zullen zien hoe dat gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:14:
[...]

Het is prima als je daar niet mee zit. Maar het topic draait niet om jou alleen. Andere mensen zitten daar misschien wel mee. Dan is het toch fijn dat die groep mensen via dit forum weten waar ze hun geld wegzetten? (Of liever niet wegzetten.)

Ik ben zelf niet roomser dan de Paus. Maar ik probeer toch wel een beetje na te gaan waar de bedrijven hun geld mee verdienen. De onbekendheid daarvan is voor mij bij veel banken reden om er mijn geld niet te stallen. Net als dat ik dat in het verleden bijvoorbeeld niet bij DSB deed. Dan vind ik het wel fijn om hier informatie over te lezen. Dat betekent niet dat anderen net zo moeten denken, maar het is wel fijn als je die keus kunt maken.
Er zijn gewoon verschillende meningen over en dat is mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 10:49
Heeft er iemand hier ook issues met biometrics inloggen via Raisin app? Geeft continue error. resetten biometrics helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Shodan schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:22:
Heeft er iemand hier ook issues met biometrics inloggen via Raisin app? Geeft continue error. resetten biometrics helpt niet.
Werkt prima hier [fingerprint @ Android, App v3.14.0(633)]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 10:49
GroteVoet459 schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:03:
[...]

Werkt prima hier [fingerprint @ Android, App v3.14.0(633)]
Vreemd, heb al ticket geopend, maar denk dat ik de app maar een keer opnieuw installeer...

Edit: Clear data did the trick

[ Voor 5% gewijzigd door Shodan op 02-12-2024 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Weer nieuwe Zweedse bank bij Raisin maar niet echt met hoge rente:

Rediem Capital
  • 2 jaar deposito: 2,50%
  • 3 jaar deposito: 2,50%
  • 4 jaar deposito: 2,65%
  • 5 jaar deposito: 2,65%
Minimaal € 500,00, rente-op-rente, en geen bronbelasting.
Rediem Capital biedt gespecialiseerde oplossingen op het gebied van sparen en non-performing loans (NPL). Met haar expertise op deze gebieden helpt de bank klanten hun beleggingen te optimaliseren en hun financiële positie te verbeteren.

De spaardiensten van de bank zijn ontworpen om veilige en betrouwbare opties te bieden voor de financiële middelen van haar klanten. Daarnaast biedt Rediem, gespecialiseerd in het overnemen van particuliere vorderingen en het op eenvoudige wijze afwikkelen van openstaande leningen, de mogelijkheid om de balans te ontlasten en de liquiditeit van banken te verbeteren.

Rediem Capital, actief in onder meer Nederland, Duitsland, Finland, Noorwegen en Zweden, is een volledige dochteronderneming van TF Bank met een eigen (onafhankelijke) bankvergunning.
https://www.raisin.nl/banken/rediem-capital/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Novax schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:39:
Weer nieuwe Zweedse bank bij Raisin maar niet echt met hoge rente:

Rediem Capital
  • 2 jaar deposito: 2,50%
  • 3 jaar deposito: 2,50%
  • 4 jaar deposito: 2,65%
  • 5 jaar deposito: 2,65%
Minimaal € 500,00, rente-op-rente, en geen bronbelasting.

[...]

https://www.raisin.nl/banken/rediem-capital/
Doorgeklikt op die link naar de 2 jaars deposito:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oH4JlUQGoCenJRkPOfZFgE5PtuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gFgUKdgyKUhrQnSdbMEBFhQy.png?f=fotoalbum_large

Dan vind ik het raar dat ondanks het "rente-op-rente" is, het "nominale" & "effectief" rentetarief aan elkaar gelijk zijn.

bijvoorbeeld: bij een deposito van 20k van 2 jaar met een nominale rente van 2,5% met rente op rente verwacht ik na het eerste jaar rente over 20000 = 500 euro en na het tweede jaar rente over 20500 euro = 512,5 euro. Dus bij elkaar 1012,5 euro. Is volgens mij een effectieve rente van (1012,5/20k/2 =) 2,53125% per jaar.

Maak ik een fout of Raisin ?

(Of gaat de rente na het eerste jaar niet naar het deposito maar naar een andere rekening waar je het kan opnemen.) Neen, want de renteuitkering is aan het einde van de looptijd.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 02-12-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:35
W1ck1e schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:23:
[...]

Doorgeklikt op die link naar de 2 jaars deposito:

[Afbeelding]

Dan vind ik het raar dat ondanks het "rente-op-rente" is, het "nominale" & "effectief" rentetarief aan elkaar gelijk zijn.

bijvoorbeeld: bij een deposito van 20k van 2 jaar met een nominale rente van 2,5% met rente op rente verwacht ik na het eerste jaar rente over 20000 = 500 euro en na het tweede jaar rente over 20500 euro = 512,5 euro. Dus bij elkaar 1012,5 euro. Is volgens mij een effectieve rente van (1012,5/20k/2 =) 2,53125% per jaar.

Maak ik een fout of Raisin ?

(Of gaat de rente na het eerste jaar niet naar het deposito maar naar een andere rekening waar je het kan opnemen.) Neen, want de renteuitkering is aan het einde van de looptijd.
@W1ck1e Volgens mij (...) is het per jaar nog steeds 2.5% effectief maar over de hele looptijd teruggerekend wel het door jou berekende percentage. Maar, de omschrijving gaat over "per jaar". Misschien een definitie dingetje - of zijn er andere banken waar het wel anders uitpakt?

Aanvulling: Als ik de banken bekijk met 2 jaars deposito tegen 3%, geen rente op rente,dan verschillen de rentepercentages ook al tussen 2.96% en 3.0%, bijzonder....

[ Voor 6% gewijzigd door DjoeC op 02-12-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
DjoeC schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:38:
[...]

@W1ck1e Volgens mij (...) is het per jaar nog steeds 2.5% effectief maar over de hele looptijd teruggerekend wel het door jou berekende percentage. Maar, de omschrijving gaat over "per jaar". Misschien een definitie dingetje - of zijn er andere banken waar het wel anders uitpakt?
Dus dan is de effectieve rente 2,5% en zou de nominale rente iets minder moeten zijn. Maar dat staat er niet. Ik ga het nu even niet uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
W1ck1e schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:41:
[...]

Dus dan is de effectieve rente 2,5% en zou de nominale rente iets minder moeten zijn. Maar dat staat er niet. Ik ga het nu even niet uitrekenen.
Je maakt denk ik een denkfout - de effectieve en nominale rente zijn beide per jaar en dus gelijk.
Met rente-op-rente=Ja zal je na 2 jaar net iets extra ontvangen.

Als je naar het Raisin.nl Depostio-overzicht gaat, daar €10K in legt voor 2 jaar krijg je te zien dat je €506 rente ontvangt en niet strak 2x de jaarrente (zoals bijvoorbeeld 2x3,35%=€670 bij Banca Progetto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:08:
[...]

Je maakt denk ik een denkfout - de effectieve en nominale rente zijn beide per jaar en dus gelijk.
Met rente-op-rente=Ja zal je na 2 jaar net iets extra ontvangen.

Als je naar het Raisin.nl Depostio-overzicht gaat, daar €10K in legt voor 2 jaar krijg je te zien dat je €506 rente ontvangt en niet strak 2x de jaarrente (zoals bijvoorbeeld 2x3,35%=€670 bij Banca Progetto).
En dat komt dan overeen met mijn 2,53125% per jaar.

probleem voor mij bij kreten als "effectieve en nominale rente" is dat ik de precieze berekening wil zien om te begrijpen wat er bedoeld wordt. maar anderen hebben dat probleem niet ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Mailtje van Lloyds. Vanaf 15 december gaan ze werken met saldo klassen. Waarvoor verschillende rentepercentages kunnen gelden. De grens tussen de 2 klassen is 500k. Dus daar gaan we niet gauw last van hebben als we binnen het dgs willen blijven. Het rente percentage is vooralsnog gelijk voor beide klassen en nog steeds 2,5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
W1ck1e schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:13:
[...]

En dat komt dan overeen met mijn 2,53125% per jaar.

probleem voor mij bij kreten als "effectieve en nominale rente" is dat ik de precieze berekening wil zien om te begrijpen wat er bedoeld wordt. maar anderen hebben dat probleem niet ;)
Je hoeft de berekening toch ook niet te zien om te begrijpen wat er bedoeld wordt? Effectieve rente is namelijk niet iets multi interpretabel, maar een vast begrip. Het is dus belangrijker om te begrijpen wat dat begrip inhoudt, dan dat een bank de berekening zou moeten uitschrijven.
Pagina: 1 ... 110 ... 142 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling