Zorgverzekering 2024 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Atomius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:46:
Volgend jaar een bevalling :o, dus kijk ik uit naar een zorgverzekering met dekking voor poliklinische bevalling en kraamhulpvergoeding.

Eigen risico (ER) twijfel ik nog over. Stel je vrouw bevalt niet thuis maar poliklinisch, dan wordt je eigen risico niet aangesproken toch? Of wel, als het daarna een medische bevalling wordt? Wat is handig hierin?

CZ komt in beide gevallen volgens mij als goedkoopste maar ook als degene met de beste voorwaarden uit de bus (100% vergoeding kraamzorg, 100% vergoeding poliklinische bevalling). Ik lees iig niets over een maximum vergoeding - bij concurrenten wel tot bijv. maximaal 150 of 250 euro.

Bij 385 ER is het 1610 per jaar, bij 885 ER 1786.

Zijn er meer mensen hier die in hetzelfde schuitje zitten of wellicht goed geïnformeerd zijn? Wat is wijsheid in deze situatie?
Pas even op een bierviltje berekend.
Eigen bijdrage voor 49 uur kraamzorg is in 2024 250 euro. Meestal kost de aanvullende verzekering zo'n beetje hetzelfde. Je moet het dan vooral hebben van de overige extra's uit de aanvullende verzekering.

Bij sommige basisverzekeringen zit het kraampakket er in. Maar als je het zelf koopt is het ook slechts 25-30 euro dus dat maakt niet veel uit.

Het kan dus zijn dat je bij een goedkope basisverzekering uiteindelijk goedkoper uit bent zonder aanvullende verzekering.

• Cheesy
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:03:
[...]

Wordt dat niet met de basis verzekering vergoed?
Poliklinisch en kraamhulp thuis kost eigen bijdrage. Dat is eventueel extra aanvullend te verzekeren.
Klinisch bevalling kost geen eigen bijdrage.
Bovenstaande zit allemaal in de basisverzekering.
Let wel op dat je kraamhulp een contract heeft, anders kost dat weer extra.

[ Voor 16% gewijzigd door Cheesy op 16-11-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-09 22:43
Cheesy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:09:
[...]
Pas even op een bierviltje berekend.
Eigen bijdrage voor 49 uur kraamzorg is in 2024 250 euro. Meestal kost de aanvullende verzekering zo'n beetje hetzelfde. Je moet het dan vooral hebben van de overige extra's uit de aanvullende verzekering.

Bij sommige basisverzekeringen zit het kraampakket er in. Maar als je het zelf koopt is het ook slechts 25-30 euro dus dat maakt niet veel uit.

Het kan dus zijn dat je bij een goedkope basisverzekering uiteindelijk goedkoper uit bent zonder aanvullende verzekering.
Waarbij het voor de berekening ook nog lastig is of je 49 uur kraamzorg gaat krijgen, dat is momenteel lang niet overal haalbaar wegens tekorten, dus als de winst met een pakket relatief klein is kan die wel eens helemaal verdwijnen als je niet je aantal uur kraamzorg krijgt.

Een bevalling in het ziekenhuis heeft een eigen bijdrage die een paar honderd euro kost die soms ook gedekt wordt. Maar dat is alleen nodig als er geen medische indicatie is, zodra er iets van pijnstilling bij komt kijken is de bevalling medisch en vervalt de eigen bijdrage.

Afgelopen jaar had ditzo een pakket van 3,50 per maand dat eigen bijdrage kraamzorg en ziekenhuisbevalling dekte. Helaas is dir pakket in 2024 niet meer beschikbaar en ergens anders veel duurder. Het mogelijke voordeel is erg klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:54
Appelkoeken schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:44:
[...]

Afgelopen jaar had ditzo een pakket van 3,50 per maand dat eigen bijdrage kraamzorg en ziekenhuisbevalling dekte. Helaas is dir pakket in 2024 niet meer beschikbaar en ergens anders veel duurder. Het mogelijke voordeel is erg klein.
Ja dat was wel grappig, toen wij in februari voor de 20 weken echo kwamen, was de verzekering nog niet doorgevoerd in de systemen: dus de echoscopiste vroeg ‘ waar zijn jullie verzekerd, ditzo toevallig, want daar zitten alle zwangere vrouwen’, die stunt prijs heeft blijkbaar goed gewerkt. Achteraf had ik nog beter kunnen kiezen voor het iets duurdere pakket (ik dacht 6 euro extra) want daar zat nog wat extra fysio bij, en dat is voor zwangere vrouwen soms wel handig, dus voor ‘kraampakket’ is het wel handig om te kijken of dat ook meeverzekerd is, want met alleen kraamzorg kan je dan wel kiet spelen, maar vervolgens nog wat fysio ophalen. Of zoals bij ditzo zit er in verzekerd dat je kunt regelen dat je vrouw niet nog een keer zwanger raakt (anticonceptie tot 100), dus mijn vrouw gaat nog ff snel in december voor de spiraal ☺️

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:59
Oke, uit jullie reacties maak ik op dat het geen zin heeft om je aanvullend te verzekeren als er een bevalling op komst is, klopt dat?

Wat zou dan het voordeel zijn van wél verzekeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vindt het uberhaup al raar dat je aanvullend verzekerd zou moeten worden voor een bevalling in een ziekenhuis. Dit zou standaard vergoed moeten worden...

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 14:13
Atomius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:08:
Oke, uit jullie reacties maak ik op dat het geen zin heeft om je aanvullend te verzekeren als er een bevalling op komst is, klopt dat?

Lees even mee, wij krijgen volgend jaar een tweeling dus er is sprake van medische indicatie. Zit al jaren bij DSW verzekerd, had eigenlijk het idee om daar te blijven. Omdat ik elders duurder uit ben en het lood om oud ijzer blijft.

• targaryanwolf
  • Laatst online: 11-09 14:13
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:13:
Ik vindt het uberhaup al raar dat je aanvullend verzekerd zou moeten worden voor een bevalling in een ziekenhuis. Dit zou standaard vergoed moeten worden...
Dat wordt het ook mits er sprake is van een medische indicatie, indien het niet medische is en jij wilt toch in het ziekenhuis bevallen moet je dat zelf betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:54

Nee dat zeg ik juist niet: je moet goed op zoek naar een pakket, waarbij je in ogenschouw moet nemen dat je soms ook nog andere kosten 'bevallingsgerelateerd' gaat oplopen. Daardoor kan het zijn dat je in eerste instantie alleen lijkt alsof je gewoon een abbonement neemt op de kosten, maar doordat je gedurende het jaar ook nog wat anders uit datzelfde pakket pakt (spiraal of fysio oid) kan het best lonend zijn. En anders heb je al kiet gespeeld middels de eigen bijdrage kraamzorg/ zkh bevalling op non medische indicatie.

Ik neem nu als voorbeeld 'zorg goed' van ASR ik kies zelf: kost totaal 144 euro op jaarbasis: alleen kraamzorg levert je maar 100 euro op, maar ga je ook nog 3 keer naar de fysio en laat je vrouw een spiraal zetten (max 100 euro) dan kan het dus wel uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Sammy_tukker op 16-11-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadBear
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:12
Atomius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:46:
Volgend jaar een bevalling :o, dus kijk ik uit naar een zorgverzekering met dekking voor poliklinische bevalling en kraamhulpvergoeding.

Eigen risico (ER) twijfel ik nog over. Stel je vrouw bevalt niet thuis maar poliklinisch, dan wordt je eigen risico niet aangesproken toch? Of wel, als het daarna een medische bevalling wordt? Wat is handig hierin?

CZ komt in beide gevallen volgens mij als goedkoopste maar ook als degene met de beste voorwaarden uit de bus (100% vergoeding kraamzorg, 100% vergoeding poliklinische bevalling). Ik lees iig niets over een maximum vergoeding - bij concurrenten wel tot bijv. maximaal 150 of 250 euro.

Bij 385 ER is het 1610 per jaar, bij 885 ER 1786.

Zijn er meer mensen hier die in hetzelfde schuitje zitten of wellicht goed geïnformeerd zijn? Wat is wijsheid in deze situatie?
Mijn ervaring is dat CZ een redelijk goede dekking heeft met hun Aanvullende Verzekering Basis (8,90 per maand). Op indicatie betaal je voor een bevalling nooit eigen risico of eigen bijdrage. Als je zelf kiest voor bevalling in kraamhotel of in het ziekenhuis betaal je wel een eigen bijdrage, maar die wordt dus vergoed door de aanvullende verzekering. Voor kraamzorg geldt wel altijd een eigen bijdrage per uur, die CZ niet vergoed vanuit de AV, maar bij mijn vrouw werd deze geloof ik wel deels vergoed vanuit het feit dat ze via en bepaalde collectiviteit was verzekerd bij CZ. Al met al een no-brainer om die AV daar bij af te sluiten, ook 9x fysio, zwangerschapscursus, lactatiekundige etc. ook allemaal vergoed.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:01
Sammy_tukker schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:49:
[...]
Ik neem nu als voorbeeld 'zorg goed' van ASR ik kies zelf: kost totaal 144 euro op jaarbasis: alleen kraamzorg levert je maar 100 euro op, maar ga je ook nog 3 keer naar de fysio en laat je vrouw een spiraal zetten (max 100 euro) dan kan het dus wel uit.
Die verzekeringen doe je dan ook wel met name voor de fysio en verschilt ook wel weer qua tarieven.
Ben hier dit jaar eenmaal naar de fysiotherapeut geweest en dat was dan gelijk een declaratie voor intake en een reguliere behandeling voor bijna €100 in totaal.
Nu is het daar gelukkig bij gebleven, maar zoniet had die aanvullende verzekering dat ook mooi gedekt.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:33

Het heeft vaak juist wel zin om dit aanvullend te verzekeren. CZ heeft bijvoorbeeld een aanvullende verzekering die de eigen bijdrage poliklinische bevalling vergoed. Die is zo’n €250-€400. De verzekering kost nog geen tientje in de maand, dus dat moet je altijd doen. Daarbij komt nog de eigen bijdrage kraamzorg en eventuele extra’s die de zwangere vrouw goed kan gebruiken (bijv. fysio).

Verder gaat kraamzorg/verloskunde nooit ten laste van je eigen risico, maar let goed op het verschil tussen eigen risico en eigen bijdrage.

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zijn er mensen met ervaring met ASR? Vanwege dochter met beugel komt ASR met FBTO het goedkoopst uit zonder wachttijd. Voorkeur ligt bij ASR vanwege Vitality en duurzaamheid score. Maar hoor graag ervaring.

[ Voor 6% gewijzigd door HekkeySE op 16-11-2023 17:47 ]

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

HekkeySE schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:47:
Zijn er mensen met ervaring met ASR? Vanwege dochter met beugel komt ASR met FBTO het goedkoopst uit zonder wachttijd. Voorkeur ligt bij ASR vanwege Vitality en duurzaamheid score. Maar hoor graag ervaring.
Ja, klantenservice vond ik zelf altijd dramatisch om doorheen te lopen. Voordat ik iemand aan de lijn had was ik 30 min verder..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-08 20:57
HekkeySE schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:06:
Tot nu toe is voor mij denk ik NN het beste.
Dochter krijgt volgend jaar een beugel dus aanvullend pakket is wenselijk. Ik sport zelf regelmatig dus 1x per jaar naar een sportarts en 9x fysio is ook wel fijn.

Fit Pakket (alle personen)
€ 0,00

1e volwassene
Basisverzekering Zorg Vrij
€ 116,62

Aanvullende verzekering (Extra)
€ 25,25

2e volwassene
Basisverzekering Zorg Vrij
€ 137,45

Verrekende Kortingen
Inclusief korting eigen risico € 885 (1e volwassene)
€ 20,83

Inclusief korting eigen risico € 385 (2e volwassene)
€ 0,00

Totale premie per maand
€ 279,32
Hoe kom je op €116?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Nog even en ik ga janken van die stomme zorgverzekeringen.

Ik heb 10 zorgverleners waar ik zorg ontvang, verdeeld over 15 verschillende adressen. Vaak heb ik meerdere afspraken per dag.

Nu mag ik dus al jaarlijks controleren of alle 10 de zorgverleners een contract hebben. Wat echt nauwelijks te doen is, want de een werkt samen (en factureert dus) via X, de ander met Y, en ook dat wisselt vaak.

Maar nu moet ik dus ook ieder jaar reiskostenvergoeding aanvragen omdat ik meer dan 1.000 km enkele reis reis voor deze zorg. Dat moet per locatie, dus ik mag voor 13 locaties een declaratie indienen.

Vervolgens rekent de zorgverzekeraar met 'n systeem uit het jaar kruik (Routenet classic), rekenen ze alleen van postcode naar postcode, en houden ze nooit rekening met omleidingen of files oid. Dus daar wordt je al genaaid.

Ook kan het systeem niet omgaan met meerdere afspraken en ritten op 1 dag. Ik heb nu voor 8 locaties een declaratie ingediend, heb voor 6 locaties bezwaar moeten aantekenen en voor 2 locaties zit ik nu in de beroepsfase.

Echt, leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Weet iemand 'n verzekeraar met andere voorwaarden en 'n ander declaratiesysteem als CZ?

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 16-11-2023 20:51 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Zybertweak
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-09 07:21
In 2023 kreeg ik 180 euro korting op jaarbasis met hoogste eigen risico en de FBTO basis verzekering. Voor 2024 is de korting met 120 euro verlaagd naar nog maar 60 euro. Laagste van alle verzekeringen. Dat wordt dus overstappen voor mij. Onbegrijpelijke beslissing van FBTO. Lijkt mij dat je zo voornamelijk de klanten die weinig zorgkosten maken gaat verliezen.

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waren nog 2023 tarieven. Fout bij NN

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• JohanNL
Zybertweak schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:21:
In 2023 kreeg ik 180 euro korting op jaarbasis met hoogste eigen risico en de FBTO basis verzekering. Voor 2024 is de korting met 120 euro verlaagd naar nog maar 60 euro. Laagste van alle verzekeringen. Dat wordt dus overstappen voor mij. Onbegrijpelijke beslissing van FBTO. Lijkt mij dat je zo voornamelijk de klanten die weinig zorgkosten maken gaat verliezen.
Door risicoverevening willen ze die klanten wellicht ook wel dumpen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Zybertweak schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:21:
Het loont (gelukkig!) niet meer om te targeten op mensen met weinig zorgkosten, dankzij risico verevening. In het kader van solidariteit en het argument dat de zorgverzekeraars (veel) winst zouden maken (wat overigens niet klopt) is dit dus eigenlijk een wenselijke situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 18:38
Ardana schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:28:
Nog even en ik ga janken van die stomme zorgverzekeringen.

Ik heb 10 zorgverleners waar ik zorg ontvang, verdeeld over 15 verschillende adressen. Vaak heb ik meerdere afspraken per dag.

Nu mag ik dus al jaarlijks controleren of alle 10 de zorgverleners een contract hebben. Wat echt nauwelijks te doen is, want de een werkt samen (en factureert dus) via X, de ander met Y, en ook dat wisselt vaak.

Maar nu moet ik dus ook ieder jaar reiskostenvergoeding aanvragen omdat ik meer dan 1.000 km enkele reis reis voor deze zorg. Dat moet per locatie, dus ik mag voor 13 locaties een declaratie indienen.

Vervolgens rekent de zorgverzekeraar met 'n systeem uit het jaar kruik (Routenet classic), rekenen ze alleen van postcode naar postcode, en houden ze nooit rekening met omleidingen of files oid. Dus daar wordt je al genaaid.

Ook kan het systeem niet omgaan met meerdere afspraken en ritten op 1 dag. Ik heb nu voor 8 locaties een declaratie ingediend, heb voor 6 locaties bezwaar moeten aantekenen en voor 2 locaties zit ik nu in de beroepsfase.

Echt, leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Weet iemand 'n verzekeraar met andere voorwaarden en 'n ander declaratiesysteem als CZ?
Andere voorwaarden niet, want de vergoeding reiskosten regeling komt uit het basispakket. Overigens als je overstapt zou de nieuwe verzekeraar je huidige akkoordverklaringen wel over moeten nemen.

Volgens mij kun je bij ZK online declareren, maar of het veel makkelijker zal zijn weet ik niet.

NN zou ik vermijden, daar moet nog met de hand een formulier ingevuld worden.. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Ardana Misschien is er een patiëntenplatform voor de specifieke zorg? Daar kun je hopelijk wat meer informatie vinden over compatible zorgverzekeraars.

Ik heb van patienten gehoord dat CZ (en misschien ook andere zorgverzekeraars) stoppen met vergoeden van bepaalde soorten reizen. Bijvoorbeeld naar een zorgverlener als een ziekenhuis voor poliklinische behandeling. Ze vergoeden alleen nog als je niet met ander vervoer kan wegens medische reden. Dus niet de reden waarom je naar de zorgverlener moest, maar een medische reden omdat je niet per openbaar vervoer of zelfstandig zou kunnen reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-09 23:52
Studenten goed verzekerd heeft nog steeds de website niet geupdate. : https://www.studentengoedverzekerd.nl/ Helaas is dat de enigste die volgensmij vergoeding buitenland geeft als je er studeert. Nu kan je wel klikken op het linkje naar Menzis ( was eerst zk was ) maar ben bang dat dat die geen vergoeding geven nu dan. Weet iemand een verzekering die in de situatie buitenland studeren de beste optie is nu dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
ZieMaar! schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:06:
[...]

Het loont (gelukkig!) niet meer om te targeten op mensen met weinig zorgkosten, dankzij risico verevening. In het kader van solidariteit en het argument dat de zorgverzekeraars (veel) winst zouden maken (wat overigens niet klopt) is dit dus eigenlijk een wenselijke situatie.
Dat loonde al langer niet. Het probleem van risicoverevening is dat het (opzettelijk?) buiten de spotlight wordt gehouden. In ons zorgstelsel zit een grote dosis solidariteit. Van jong naar oud, van rijk naar arm, van theoretisch naar praktisch opgeleid en in mindere mate van man naar vrouw. Dat gebeurt middels een aantal instrumenten: samenstelling basispakket, verzekeringsplicht, afwezigheid van mogelijkheid om in het buitenlands te verzekeren, inkomensafhankelijke bijdrage ZVW en de reeds genoemde verevening (PDF: https://www.zorginstituut...e+zorgverzekeringswet.pdf).

Solidariteit is imho een prima zaak, het is een van de fundamenten van een samenleving. Maar juist daardoor hoort solidariteit in elk maatschappelijk debat terug te keren. Niet verborgen achter regelingen waar 90% van Nederland niet eens van heeft gehoord. maar liever gecentraliseerd en in het volle zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
AMD and INTEL schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:14:
Studenten goed verzekerd heeft nog steeds de website niet geupdate. : https://www.studentengoedverzekerd.nl/Helaas is dat de enigste die volgensmij vergoeding buitenland geeft als je er studeert. Nu kan je wel klikken op het linkje naar Menzis ( was eerst zk was ) maar ben bang dat dat die geen vergoeding geven nu dan. Weet iemand een verzekering die in de situatie buitenland studeren de beste optie is nu dan?
Het hangt er vanaf: hoe lang ben je weg uit NL, in welk land zit je en heb je medische geschiedenis die acceptatie in de weg kan staan?

De gunstigste oplossing kan zijn om te verzekeren in het land waar je tijdelijk ingezeten bent en niet in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
t_captain schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:16:
[...]

Het hangt er vanaf: hoe lang ben je weg uit NL, in welk land zit je en heb je medische geschiedenis die acceptatie in de weg kan staan?

De gunstigste oplossing kan zijn om te verzekeren in het land waar je tijdelijk ingezeten bent en niet in Nederland.
Ik mag van de Nederlandse verzekering niet in 2 landen verzekerd zijn voor volledige zorg. ( heb bij 2 nagevraagd ) daarnaast is het ook niet heel handig door medische geschiedenis.

Ik zou volgens de Europese afspraken verzekerd moeten zijn voor zorg die niet kan wachten tot terugkeer naar Nederland, maar DSW lapte dat ineens aan hun laars. Dus zoek naar een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik bedoelde niet om in 2 landen te verzekeren maar uitsluitend in het land waar je (tijdelijk) ingezeten bent.

Medische geschiedenis is een persoonlijke factor, daardoor is de NL acceptatieplicht mogelijk gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
t_captain schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:55:
Ik bedoelde niet om in 2 landen te verzekeren maar uitsluitend in het land waar je (tijdelijk) ingezeten bent.

Medische geschiedenis is een persoonlijke factor, daardoor is de NL acceptatieplicht mogelijk gunstig.
Is ook niet mogelijk, mag niet werken en alleen als je werkt tijdens studie is dat mogelijk. Dus zit echt vast aan Nederlandse verzekeringen. Ben er nog 2 jaar inclusief dit jaar. Helaas een wat lastigere situatie dan wat ik vooraf gedacht had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:22
HekkeySE schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:47:
Hier ben ik ook benieuwd naar. En naar het Vitality programma. Hoe zit het met de weekdoelen? Is dat gebaseerd op wat je al doet en moet dat altijd meer worden? Hoe wordt je activiteit gemeten? Is het echt de moeite van die € 3,50 per maand waard als je alleen voor de weekdoelen meedoet?

ONVZ heeft geen restitutiepolis meer dus ik oriënteer me op overstappen naar a.s.r.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
marana schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:42:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar. En naar het Vitality programma. Hoe zit het met de weekdoelen? Is dat gebaseerd op wat je al doet en moet dat altijd meer worden?
Vereiste is dat je je voortgang bijhoudt met een activity tracker, zoals een Apple Watch.
Zelf haal ik op dit moment alle doelen door 2x per week 90 minuten matig intensief te bewegen ( gemiddeld minimaal 60% van je maximale hartslag over de gemeten periode ) en nogmaals hetzelfde, maar dan 60 minuten.
Dat is in de praktijk tenminste 3x sportschool en 1x fietsen.
Maar je kunt ook punten sparen met stappen maken; 4x per week minimaal 15.000 stappen per dag is ook voldoende, of je combineert het natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:58
Je kan met Vitality per 4 weken een €15 cadeaubon voor bol.com verdienen; er zitten iets meer dan 4 weken in de gemiddelde maand dus je hebt als je alleen voor de weekdoelen gaat €11,50 "winst" per maand. Speciaal voor de financiële winst zou ik het niet doen maar het is een leuke stok achter de deur om wat vaker te bewegen en daar ook nog iets voor te krijgen.

Als je consequent je weekdoel haalt gaat de moeilijkheid omhoog, maar daar zit een maximum op: 800 punten per week. Als je het een week niet haalt gaan er twee weken later 50 punten af, en als je het wel haalt komen er 50 bij (met een maximum van 800 dus).

Je hebt niet per se een wearable device nodig, het kan ook alleen met je telefoon. 'dr zijn drie opties om punten te verdienen:

- Met fietsen: een app houdt met GPS je beweging bij en je krijgt punten voor de afstand die je in een dag maakt (50 voor 10km, 100 voor 15km en 200 voor 20km)
- Met stappen (stappenteller op de telefoon of wearable): 50 punten voor 7500 stappen, 100 voor 10000 en 200 voor 15000
- Een activiteit doen met hartslag (bluetooth hartslagband of wearable): afhankelijk van de duur en intensiteit tot 250 punten voor een activiteit van 90 minuten (die overigens niet heel intens hoeft te zijn, een licht verhoogde hartslag is genoeg).

Je kan maar in één van deze categorieën punten krijgen per dag, dus het absolute maximum dat je in één dag kan verdienen is 250 punten met een hartslagactiviteit van 90 minuten. Als je dus iedere week de 800 punten wil halen moet je ten minste 4 dagen per week "iets" doen.

Om het praktisch in je leven in te kunnen passen zou ik zeggen dat je minimaal twee keer per week die 90 minuten hartslag moet halen, en dan de overige 300 punten op andere dagen bij elkaar sprokkelen met bijvoorbeeld woon-werk op de fiets of stappen. Of je moet woon-werk meer dan 15 km per dag fietsen of consistent meer dan 15.000 stappen per dag zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
Ooh ik haal wel meerdere dagen per week 10000 stappen, en 2x 15000 stappen of een activiteit met verhoogde hartslag. Ik heb een Garmin Forerunner die dat keurig bijhoudt. Dat valt terug te verdienen dus. Dank voor de antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:41
Ik heb overal gekeken. Het is maar een kleine verschil. Wij gaan bij Zilver Kruis vanaf januari 2024 €294,40 betalen.

Wat ik heel vreemd vind is dat er geen verschil meer is met een hoge eigen risico €885. De korting per maand is nu de laagste in jaren met - € 14,00.

Ons pakket:

Mijn verzekering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgWCyz07qINJf04Ld-KJyIcmFLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDaPmp1czKEupyN2HitWJUW8.jpg?f=fotoalbum_large

Van mijn vriendin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Chu1MdGhz8Q6btW_sAHvMEySMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jv6PUHMh7Jo5Jds6oHzzizgI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom overal niet lager uit dan €280 per maand via de vergelijker. Gemiddeld €14,20 per maand (€170,40 op jaarbasis) kunnen wij besparen bij een overstap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_avCBz0MHRveSigh__rYMZ2FwQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDp8qXh4f4SFLneobrPfp1fC.jpg?f=fotoalbum_large

Vroeger 14-11-2012 was mijn hoge eigen risico €885:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlZlIRdHqVA4-nP7xhWRtnUBUYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjFoHthCLqxMPraQ7jRyAFkI.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was de nieuwe premie voor 2013. Ik bedoel hiermee dat de korting van nu echt niks meer is.

[ Voor 13% gewijzigd door Van der Berg op 18-11-2023 12:19 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delay
  • Laatst online: 12:48
Van der Berg schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:04:
Wat ik heel vreemd vind is dat er geen verschil meer is met een hoge eigen risico €885. De korting per maand is nu de laagste in jaren met - € 14,00.
Inderdaad! Een verklaring is mogelijk te vinden in risico vereffening:
pvcholten schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:04:
Dit is niet meer zo. Ze hebben hier risicoverevening voor uitgevonden.
Hierdoor zullen minder mensen een hoog eigen risico nemen. Dat wijst erop dat het beleid om zorg gebruik te ontmoedigen minder prioriteit krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
marana schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:33:
Ooh ik haal wel meerdere dagen per week 1000 stappen, en 2x 15000 stappen of een activiteit met verhoogde hartslag. Ik heb een Garmin Forerunner die dat keurig bijhoudt. Dat valt terug te verdienen dus. Dank voor de antwoorden!
Je krijgt meer dan alleen de weekbeloning. Je krijgt ook een cashback op de premie van je aanvullende zorgverzekering en AOV als je in een jaar voldoende punten hebt gepakt.

Vooral als je een AOV hebt tikt dat wel aan. Ik scoor dit jaar 8% cashback, over een premie van >5k per jaar.

En je kunt via Vitality een Fitbit of Apple watch bestellen. Die betaal je tegen RRP maar kun je bij voldoende activiteit in 24 opeenvolgende maanden geheel of gedeeltelijk terugverdienen.

Ik heb zelf een Apple watch van 3 jaar oud en die aanschaf is 100% teruggekomen in 24 termijnen. Op zich kan ik opnieuw beginnen en weer een Apple watch gaan kopen en terugverdienen maar ik heb nog geen behoefte aan een nieuwe.

Er is een apart topic over Vitality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
t_captain schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:23:
[...]

Je krijgt meer dan alleen de weekbeloning. Je krijgt ook een cashback op de premie van je aanvullende zorgverzekering en AOV als je in een jaar voldoende punten hebt gepakt.

Vooral als je een AOV hebt tikt dat wel aan. Ik scoor dit jaar 8% cashback, over een premie van >5k per jaar.

En je kunt via Vitality een Fitbit of Apple watch bestellen. Die betaal je tegen RRP maar kun je bij voldoende activiteit in 24 opeenvolgende maanden geheel of gedeeltelijk terugverdienen.

Ik heb zelf een Apple watch van 3 jaar oud en die aanschaf is 100% teruggekomen in 24 termijnen. Op zich kan ik opnieuw beginnen en weer een Apple watch gaan kopen en terugverdienen maar ik heb nog geen behoefte aan een nieuwe.

Er is een apart topic over Vitality.
Dankjewel voor de extra info. Maar ik vroeg specifiek naar de weekdoelen omdat ik de maand- en jaardoelen niet zo interessant vind. Ik heb geen aanvullende verzekering. Mijn AOV loopt via Movir en ga ik niet overhevelen naar a.s.r. Mijn Garmin Forerunner is nog maar een paar maanden oud en ga ik voorlopig niet vervangen.

Ik zal eens op zoek gaan naar dat topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik zou pleiten voor een vrijwillige verzekering zoals dit gaande is in Canada.
Canada biedt gratis openbare gezondheidszorg voor permanente bewoners en burgers.
Wij hebben de reviews doorgenomen van VinkVink en zijn tot de conclusie gekomen om niet over te stappen. De reviews komen erg slecht uit "zeer slecht en krijgt maar een score van 1.5" via Trustpilot.

Ik heb sinds 2011 een eigen hoge risico en nog nooit gebruikt. Nu de korting zo laag is heb ik gedacht om te wijzigen naar €385. Maar ik laat het voorlopig op €885. Momenteel vanaf 2024 een besparing van €168 op jaarbasis

[ Voor 58% gewijzigd door Van der Berg op 18-11-2023 12:54 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:36

Oekol

waka waka hey hey

Van der Berg schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:35:

[...]

Wij hebben de reviews doorgenomen van VinkVink en zijn tot de conclusie gekomen om niet over te stappen. De reviews komen erg slecht uit "zeer slecht en krijgt maar een score van 1.5" via Trustpilot.
En al eens nagedacht hoe dat zou kunnen komen? Ze gebruiken trustpilot niet en mensen die daar een review plaatsen (welgeteld 37 zag ik) zijn uiteraard niet positief. Maar als je daar je mening op baseerd is het wel een beetje simpel.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb overal gekeken. Het is maar een kleine verschil. Wij gaan bij Zilver Kruis vanaf januari 2024 €294,40 betalen.

Ons pakket:

Mijn verzekering:
[Afbeelding]

Van mijn vriendin:
[Afbeelding]

Ik kom overal niet lager uit dan €280 per maand via de vergelijker. Gemiddeld €14,20 per maand (€170,40 op jaarbasis) kunnen wij besparen bij een overstap.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit was de nieuwe premie voor 2013. Ik bedoel hiermee dat de korting van nu echt niks meer is.
Je basisverzekering bij Zilveren kruis is
1511.40 per jaar (/12 = €125,95 per maand). Dit kan goedkoper bij Aevitae met jaarbetaling, dan kom je uit op € 1.411,90 (/12 = €117.65 per maand). Dat levert jullie beide +- €100 op.

Met de Ziezo tand 1 verzekering speel je quitte vanaf +- €218 euro, rekening houdend met 2 controles 100% vergoed en overige behandelingen 75% vergoed. Boven de €220 maak je wat winst. Deze verzekering is niet erg interessant, tenzij je bijvoorbeeld €333 euro tandartskosten verwacht op de €250 maximale vergoeding te gebruiken. Levert je hooguit €80 op.

Met aevitae + max eigen risico + jaarbetaling en géén tandarts verzekering ben je echter áltijd goedkoper uit dan bij Zilveren Kruis, ongeacht de tandartskosten. Bij tandartskosten onder de €333 is de winst zelfs nog veel groter.

Als je toch al max ER wilt nemen dan zou ik ook voor de laagste kosten gaan. De jaarbetaling biedt direct 1.5% rendement over het hele bedrag, wat gelijk staat aan hetzelfde bedrag met maandelijkse betalingen tegen 3% rente laten renderen.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 18-11-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:42

Waarom eigenlijk bij Zilveren kruis ipv FBTO (zelfde maatschappij, maar dan goedkoper) of VGZ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD and INTEL
hotymoty schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:40:
[...]

Waarom eigenlijk bij Zilveren kruis ipv FBTO (zelfde maatschappij, maar dan goedkoper) of VGZ?
FBTO kan ik niet aanraden, zat daar het jaar voor dit jaar en kreeg een rekening voor bloedonderzoek bij de huisarts omdat het “laboratorium” niet gecontracteerd was… ja daggg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
AMD and INTEL schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:46:
[...]

FBTO kan ik niet aanraden, zat daar het jaar voor dit jaar en kreeg een rekening voor bloedonderzoek bij de huisarts omdat het “laboratorium” niet gecontracteerd was… ja daggg
Dat is balen. Maar moet je bij de keuze welke verzekeraar je neemt dus ook rekening houden met laboratoria? Daar kun je toch geen invloed op uit oefenen, want die krijgen toch opdracht van huisarts of ziekenhuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Van der Berg schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:35:

[...]
Het gemiddelde bedrag aan zorgkosten per Nederlander is in 2023 €3.103,37. Tel de langdurige zorg erbij op en je zit op een dikke 4k. Per persoon. Bij een premie van € 150,- komt er dus zo'n € 2200,- uit algemene middelen (ivm eigen risico's klopt dat niet helemaal, maar het gaat even om het idee). Het enige dat een gratis verzekering doet is de verhouding tussen premie en algemene middelen aanpassen, tenzij je het model ook om wil gooien en het prima vindt dat mensen niet verzekerd zijn :).

En heeft Canada niet eigenlijk gewoon een zorgverzekering, maar dan 1 instantie per provincie en volledig uit algemene middelen (dus wellicht nog meer genivelleerd)?

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 18-11-2023 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
kraanwagen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:49:
[...]

Dat is balen. Maar moet je bij de keuze welke verzekeraar je neemt dus ook rekening houden met laboratoria? Daar kun je toch geen invloed op uit oefenen, want die krijgen toch opdracht van huisarts of ziekenhuis?
Ik zie dat ook nog niet werken... Sommige labs via huisarts hier gaan naar een ziekenhuis (waar ik niet bij zit) en andere labs gaan direct naar een zelfstandig lab.
Ik kan toch moeilijk tegen m'n huisarts zeggen dat alles alrojd alleen naar m'n eigen ziekenhuis moet :? Daar heb ik toch geen invloed op 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online

Ons pakket:

Mijn verzekering:
[Afbeelding]

Van mijn vriendin:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt dan wellicht (zowel jij als je vriendin) beter voor FBTO gaan met beide een laag eigen risico en de aanvullende module 'Tand'. Dan kom kom je per persoon uit op € 141,45 per maand en profiteer je beide van het lage eigen risico. Daarnaast is het verstandig na te gaan of die tandartsverzekering überhaupt veel nut heeft voor jullie. Eventueel hebben ze ook nog een iets duurdere aanvullende tandartsverzekering.

FBTO Basis en ZieZo Basis zullen dezelfde gecontracteerde zorg hebben (beide labels van Achmea). Dus dat maakt geen verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
[...]

Was dat niet gewoon een rekening die je moest betalen omdat die onder je eigen risico viel? Bezoeken aan de huisarts hoef je nooit te betalen, maar de laboratorium-onderzoeken die daaruit voortvloeien wel (zolang je eigen risico nog niet is volgelopen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
  • Laatst online: 06-07 12:35
TexMex schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:21:
[...]

Was dat niet gewoon een rekening die je moest betalen omdat die onder je eigen risico viel? Bezoeken aan de huisarts hoef je nooit te betalen, maar de laboratorium-onderzoeken die daaruit voortvloeien wel (zolang je eigen risico nog niet is volgelopen).
Dit klopt inderdaad volgens mij. Huisarts inclusief verrichtingen wordt vergoed, bloed en weefsel onderzoeken vallen onder eigen risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMD and INTEL
kraanwagen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:49:
[...]

Dat vond ik ook, maar ja.. wat ik vind is niet wet.
TexMex schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:21:
[...]

[quote]TexMex schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:21:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPyBcI_Wt1JRkMn6V_5eouKYPG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zx8HNbaHAXumOUVuJEbBUGdu.jpg?f=fotoalbum_large

Nope! Als je kan zien werd maar 65% vergoed. Was helemaal verbaasd. Dit x10 dingen is toch een aardig bedrag. Dus ik zou beter iets meer betalen voor een verzekering die niet zo moeilijk is. Budget polissen zijn het niet altijd waard.
Stokertje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:38:
[...]

Dit klopt inderdaad volgens mij. Huisarts inclusief verrichtingen wordt vergoed, bloed en weefsel onderzoeken vallen onder eigen risico.
Helaas ook buiten in sommige gevallen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 21:56
[...]

Ook voor laboratoriumonderzoek (bloed etc) kan het stukje gecontracteerde zorg van toepassing zijn. Dat is niet alleen bij FBTO zo, maar ook bijvoorbeeld bij Zilveren Kruis:

Krijg ik een laboratoriumonderzoek vergoed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraanwagen
Ik snap dat dit onder eigen risico valt. Maar als je dat hebt opgebruikt, zit je blijkbaar vast aan een laboratorium waar je geen invloed op kunt uitoefenen en dus met kosten geconfronteerd kan worden.

Of kun je bij je huisarts of ziekenhuis aangeven dat ze een specifiek laboratorium inschakelen? Net zoals je kunt zeggen naar welke apotheek je recept wordt gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardHenninger
kraanwagen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:23:
Of kun je bij je huisarts of ziekenhuis aangeven dat ze een specifiek laboratorium inschakelen? Net zoals je kunt zeggen naar welke apotheek je recept wordt gestuurd.
Dit dus ;) Een huisarts kan dat ook gewoon inzien, zie ook de link hierboven.

Zelf dit jaar ook meegemaakt; ik wist toevallig uit m'n hoofd naar welk lab het bloed moest, maar de huisarts had dat al uitgezocht voor mijn bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Eerlijk gezegd laat ik dan liever de huisarts beslissen wat de beste optie is om - in dit geval - het onderzoek uit te voeren, dan dat er op een zorgverlener met contract moet worden gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
JohanNL schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:50:
Eerlijk gezegd laat ik dan liever de huisarts beslissen wat de beste optie is om - in dit geval - het onderzoek uit te voeren, dan dat er op een zorgverlener met contract moet worden gezocht.
Voor "simpele" bloedonderzoeken? Waarom dan precies?

Als het gaat om klinische genetica, dan kan ik me er iets bij voorstellen, maar er zijn maar een paar ziekenhuizen die dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
kraanwagen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:23:
Ik snap dat dit onder eigen risico valt. Maar als je dat hebt opgebruikt, zit je blijkbaar vast aan een laboratorium waar je geen invloed op kunt uitoefenen en dus met kosten geconfronteerd kan worden.

Bij mijn huisarts kon dat niet, moest je maar een andere verzekering nemen. Wat een geweldig stelsel toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
GerardHenninger schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:10:
[...]

Voor "simpele" bloedonderzoeken? Waarom dan precies?

Als het gaat om klinische genetica, dan kan ik me er iets bij voorstellen, maar er zijn maar een paar ziekenhuizen die dat doen.
Dat weet ik zo ook niet, maar ik kan mij zo voorstellen dat een huisarts een voorkeur heeft.
Het is sowieso al onwenselijk om rekening te moeten houden met contracten, wat natuurlijk een inherent risico is aan de natura verzekeringen.
Gelukkig valt er vooraf dan wel veel te vergelijken en zodoende een goede keuze te maken.
Nouja, theoretisch dan, aangezien we nu al weten dat 31 december nog niet alles rond zal zijn.
En dit geval met de huisarts die voor jou kan bepalen naar welke zorgverlener je moet is een lastige.

Des te meer reden dus eigenlijk om voor een restitutiepolis te gaan of tenminste één met betere minimale vergoedingen voor niet-gecontracteerde zorg.
Kost wel zo'n €30 per maand extra op een al steeds duurdere zorgverzekering, maar met al die extra risico's die de natura verzekeringen hebben lijkt het nog best goedkoop te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadBear
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:12
AMD and INTEL schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:19:
[...]

Bij mijn huisarts kon dat niet, moest je maar een andere verzekering nemen. Wat een geweldig stelsel toch?
Dat is natuurlijk ook wel een klein beetje kort door de bocht van de huisarts. Het gaat immers om jouw zorgkosten. Maar eens dat het op deze manier je onmogelijk wordt gemaakt om voor gecontracteerde zorg te kiezen. Ik zou hierover wel contact met mijn zorgverzekeraar over hebben opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zie nu dat Zorg en Zekerheid 122,65 euro is met 885 euro eigen risico. Die is nu het voordeligste volgens mij. Zijn er ervaringen met deze zorgverlener?

Komt op 118,52 met jaarbetaling, cashback en tandenborstel ergens eind volgend jaar. :)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
THE_BASE schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:43:
Zie nu dat Zorg en Zekerheid 122,65 euro is met 885 euro eigen risico. Die is nu het voordeligste volgens mij. Zijn er ervaringen met deze zorgverlener?

Komt op 118,52 met jaarbetaling, cashback en tandenborstel ergens eind volgend jaar. :)
Ik zou die tandenborstel er niet bij rekenen :p
Maar Aevitae is nóg wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
JohanNL schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:00:
[...]

Ik zou die tandenborstel er niet bij rekenen :p
Maar Aevitae is nóg wat goedkoper.
Vorig jaar lang moeten wachten op de borstel. Kreeg ik er in juli ineens twee. :)

Van Aevitae lees ik niet bepaald goede ervaringen, dus wil daar liever niet voor kiezen.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
THE_BASE schreef op zondag 19 november 2023 @ 07:56:
[...]

Vorig jaar lang moeten wachten op de borstel. Kreeg ik er in juli ineens twee. :)

Van Aevitae lees ik niet bepaald goede ervaringen, dus wil daar liever niet voor kiezen.
Als je gaat zoeken kun je over elke zorgverzekeraar wel slechte ervaringen vinden.
Zorg&zekerheid heeft ook een score van 1.9 bij Trustpilot bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
AMD and INTEL schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:19:
[...]

Maar je kunt waarschijnlijk wel ipv door de huisarts bloed te laten afnemen en op te laten sturen, ook zelf naar een ziekenhuis gaan om daar het bloed te laten afnemen?

In ons dorp heeft de huisarts maar contact met 1 lab. En wordt er maar op bepaalde momenten bloed geprikt. Wil je snel een uitslag dan loont het om zelf naar het ziekenhuis in de stad verderop te gaan. Dat kan dan vast ook als je zeker wil weten dat het een gecontracteerd lab is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 18:34
anandus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:23:
Zijn er zorgverzekeraars die je met creditcard kan betalen?
Had je er inmiddels al één gevonden? Daar heb ik ook wel interesse in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:46
Komend jaar wil ik graag mijn Rabies vaccinaties gaan halen. Zijn er goede zorgverzekeringen voor met evt aanvullende pakketten die dit vergoeden? Mijn huidige doet dit niet en de kosten voor rabies vaccinaties zijn substantieel (2x180)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
thechib12 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:30:
Komend jaar wil ik graag mijn Rabies vaccinaties gaan halen. Zijn er goede zorgverzekeringen voor met evt aanvullende pakketten die dit vergoeden? Mijn huidige doet dit niet en de kosten voor rabies vaccinaties zijn substantieel (2x180)
Is dat een reisvaccinatie? Zo heb ik m'n pneumokokkken en tetanus prikken vergoed gekregen bij ohra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Zilveren Kruis heeft dat als ik zoek via Google. Maar er zitten wel extra voorwaarden aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Op Independer kun je filteren op aanvullend voor vaccinaties.
O.a. komt dan de aanvullende verzekering van Interpolis uit de bus.

https://www.independer.nl...38074972/polisvoorwaarden - pagina 108

Er zitten wat voorwaarden aan, zoals dat het aanbevolen moet zijn door het LCR. Ik heb even snel gekeken bij een paar Afrikaanse landen, Rabiës staat er meestal tussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:42
Het is wel een forse premiestijging te noemen toch? Ik kies jaarlijks de goedkoopste met max eigen risico. Selectieve contractering maakt me niet uit.

Voor 2023 betaal ik bij ZEKUR EUR 102,95 per maand
Voor 2014 de bekende AEVITAE polis EUR 119,45 per maand

16% stijging terwijl dit echt de goedkoopste optie is met max eigen risico én selectieve contractering.

Gaat nog wel een cashback van af en EUR 10 voucher van decathlon, maar goed.

Ik zat laatst eens te filosoferen; stel je kunt een korting krijgen op de premie maar je ER (Eigen risico) is dan aanzienlijk; bijv. EUR 10.000. Zouden hier mensen voor te porren zijn? En wat zou dan een redelijke korting moeten zijn? Bijv. 100,- per maand?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Laatst online: 12:48
radeoxx schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:41:
Ik ga ook eens Aevitae proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door Delay op 20-11-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
  • Laatst online: 17:53
Het is wel een forse premiestijging te noemen toch? Ik kies jaarlijks de goedkoopste met max eigen risico. Selectieve contractering maakt me niet uit.

Voor 2023 betaal ik bij ZEKUR EUR 102,95 per maand

16% stijging terwijl dit echt de goedkoopste optie is met max eigen risico én selectieve contractering.

Gaat nog wel een cashback van af en EUR 10 voucher van decathlon, maar goed.

Ik zat laatst eens te filosoferen; stel je kunt een korting krijgen op de premie maar je ER (Eigen risico) is dan aanzienlijk; bijv. EUR 10.000. Zouden hier mensen voor te porren zijn? En wat zou dan een redelijke korting moeten zijn? Bijv. 100,- per maand?
Dus bijna gratis = afschaffen verplichte verzekering?

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-09 22:04
Ik betaal bij Zilveren Kruis 168 euro per maand plus eigen risico van 38,50 euro. Volgend jaar stijgt dit met 10 euro. Ik ben ook aan het overwegen om over te stappen. Volgens mij daalt de zorgtoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Dit zou kunnen, maar dan ook enkel voor de groep die die 10K aan kosten kan dragen.
Mensen met een laag inkomen/vermogen wil je die optie niet eens geven, die kunnen vaak die €385 niet eens ophoesten.
Dus dan gaan we denk ik toch al snel naar een nationaal zorgfonds, waarbij je het bij de hoogste inkomens en vermogens aan hunzelf over laat? C.q. laat de markt haar werk doen, de verzekeraars los en dan kunnen zij ook polissen aanbieden met een ER van €10K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik denk hier ook nog over na, zag dat het onderdeel is van VGZ, maar wacht nog even af. Als ze zelfs UMC Utrecht biet contracteren, kies ik er niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
THE_BASE schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:38:
[...]

Ik denk hier ook nog over na, zag dat het onderdeel is van VGZ, maar wacht nog even af. Als ze zelfs UMC Utrecht biet contracteren, kies ik er niet voor.
Dan kan je nog beter kiezen voor Zorg en Zekerheid. Daar is weliswaar nog geen nieuw contract met UMC Utrecht voor 2024, maar wel volledige vergoeding, net als bij een zorgverlener met contract. Zie hiervoor de zorgzoeker: https://service.zorgenzek.../zorgaanbiederzoeken.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:13
Antonio di schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:16:
Wat mij opvalt is dat de "goedkopere" basis-verzekeringen de laatste jaren een stuk duurder zijn geworden dat de andere polissen. Neem Just (zonder kortingen):
Per maand:
114,35 euro 2022
127,95 euro 2023
141,00 euro 2024

Nu roept de ene naar de andere "betere media" (bijv: NOS, NRC, FD) dat de stijging erg meevalt (bij CZ waar Just van is 7,60 per mnd). Bij Just valt het dus niet mee. Kom ook nog eens bij dat je graag zou willen weten hoeveel mensen per polis (prijs) er zijn.
- Stel dat iedereen in NL Just heeft: dan valt het gemiddeld verhogingg ERG tegen (hoge stijging).
- Zeg dat er maar 100 mensen Just hebben en de rest Menzis (stijging 2024: 5,50 euro) dan valt het mee.

Maar goed kwantitatieve analyses kunnen niet gemaakt worden omdat die zorgverzekeraars (en vele andere sectoren) hiervan geen cijfers/data verstrekken.
Helemaal eens, ik heb altijd het allergoedkoopste pakket wat er is, maar die stijgingen zijn ronduit belachelijk. Ik ben maar overgestapt naar Aevitae. Het boeit mij niet eens wat voor contracten ze hebben.*knip* die discussie past hier niet, zeker niet op deze toon

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 21-11-2023 15:31 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:38:
[...]

Volgens overstappen.nl niet meer:
Aevitae bood voorheen basisverzekeringen van VGZ, a.s.r. en avéro achmea aan. Nu hebben ze alleen nog een volmacht van Eucare.
Zelf noemen ze inderdaad ook Eucare: https://www.aevitae.com/over-aevitae/.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Heb zelf nog even contact gezocht met a.s.r. m.b.t. hun restitutiepolis en de omzetplafonds die zij afspreken met zorgverleners.
Blijkbaar heb je daar ook gewoon mee te maken als je voor de restitutiepolis gaat, dus dan is het grote voordeel van die polis er wat mij betreft niet meer...
De informatie op ZorgWijzer dat je hier niet mee te maken zou hebben met de restitutiepolis klopt dus niet.

Edit: heb ze nog een tweede keer gebeld en ze doen er wat onduidelijk over, ze durven het nog niet met zekerheid te zeggen.
Of zou het zo zijn dat je dan 'gewoon' 100% van het marktconforme tarief vergoed krijgt vanuit de restitutiepolis zelf? Dus in dat geval voorschieten en achteraf declareren.

[ Voor 55% gewijzigd door JohanNL op 21-11-2023 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zie trouwens dat VinkVink, de budgetaanbieder van Menzis, duurder is dan Menzis zelf :/ (bij een ER van 885), verder qua polis lijkt het allemaal hetzelfde. Iemand een idee wat daar de gedachte achter is?
Sowieso al die partijen die op 0,05 cent allemaal van elkaar zitten. het is echt een circus geworden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• specops0i0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:46
Als ik op Independer.nl zorgverzekeringen vergelijk en een eigen risico kan selecteren staat er bij het hoogste eigen risico (885 euro) tot wel 300 euro korting per jaar. Hoe is dit mogelijk wanneer het verschil tussen geen extra eigen risico en de hoogste maar 12,50 is? Dat is 150 euro pj.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
specops0i0 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:22:
Als ik op Independer.nl zorgverzekeringen vergelijk en een eigen risico kan selecteren staat er bij het hoogste eigen risico (885 euro) tot wel 300 euro korting per jaar. Hoe is dit mogelijk wanneer het verschil tussen geen extra eigen risico en de hoogste maar 12,50 is? Dat is 150 euro pj.
Als je kijkt bij de duurdere polissen kan de korting wel flink omhoog, de a.s.r. restitutiepolis geeft bijvoorbeeld 22,50 korting per maand voor €500 extra ER.
Maar die polis zelf is in de basis erg duur, dus die zul je zelfs na die korting niet zien staan bij de goedkoopste opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:01
specops0i0 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:22:
Bij Aevitae is het verschil €20 per maand tussen €385 en 885. Nog steeds geen €300 per jaar (wat JohanNL al heeft uitgelegd waar dat zit), maar dus wel €240 bij de goedkoopste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Noot: er is kennelijk een uitspraak gedaan in een zaak tussen ONVZ en Zorginstituut Nederland. Bottom-line: ONVZ, DSW en wellicht nog andere verzekeraars moeten blijkbaar, helaas, een preferentiebeleid medicatie gaan voeren. Mocht dit van belang zijn (geweest) bij je keuze voor 2024: be warned.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voordat je je verzekering hierop uitkiest, het rabiësvaccin is een tijd niet leverbaar geweest. Er staat nu dat er beperkte beschikbaarheid verwacht wordt in 2024. Beter even in de gaten houden en navragen bij de tent waar je je wil laten vaccineren of er beschikbaarheid is.

https://farmanco.knmp.nl/geneesmiddel/3196.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Klopt het dat orthodontie eigenlijk helemaal buiten de zorgverzekering valt, ook met extra tandartsverzekering?

Ooit als tiener een beugel gehad, nu is er toch her en der weer wat scheef gaan staan wat ik graag weer recht wil hebben maar als ik het zo zie moet ik dat gewoon uit eigen zak betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
xabre16v schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:49:
Klopt het dat orthodontie eigenlijk helemaal buiten de zorgverzekering valt, ook met extra tandartsverzekering?

Ooit als tiener een beugel gehad, nu is er toch her en der weer wat scheef gaan staan wat ik graag weer recht wil hebben maar als ik het zo zie moet ik dat gewoon uit eigen zak betalen.
Er zijn aanvullende verzekeringen die dat wel dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:56
JohanNL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:14:
[...]

Er zijn aanvullende verzekeringen die dat wel dekken.
Doorgaans wel met een wachttijd van 1j. Dus je moet twee jaar aanvullend vrij uitgebreid verzekerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Mawlana schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:11:
[...]

Doorgaans wel met een wachttijd van 1j. Dus je moet twee jaar aanvullend vrij uitgebreid verzekerd zijn.
Oh ja ze zijn ook niet dom natuurlijk, die aanvullende verzekeringen zijn notabene het verdienmodel van de zorgverzekeraars en bij a.s.r. proberen ze je zelfs nog een doorlopende reisverzekering aan te smeren.
Over het algemeen is het dan ook een beter idee om de kleinere zaken uit eigen middelen te betalen, dan dat je je hiervoor verzekerd.
Maar met goed vergelijken, uitzoeken en inschatten valt er vaak nog wel wat te halen natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door JohanNL op 22-11-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:03
Je kunt via cashbackxl eenmaal per huishouden een cashback scoren bij Independer, datzelfde geldt voor shopbuddies.
Maar als ik via cashbackxl-Independer een zorgverzekering afsluit en eentje via shopbuddies-Independer, krijg ik dan in totaal tweemaal een cashback en tweemaal de tandongevallenverzekering?

Of houdt Independer dat tegen en is het in totaal 1 cashback en 1 tandongevallenverzekering per huishouden ongeacht de cashbacksites die je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Reintje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:35:
Je kunt via cashbackxl eenmaal per huishouden een cashback scoren bij Independer, datzelfde geldt voor shopbuddies.
Maar als ik via cashbackxl-Independer een zorgverzekering afsluit en eentje via shopbuddies-Independer, krijg ik dan in totaal tweemaal een cashback en tweemaal de tandongevallenverzekering?

Of houdt Independer dat tegen en is het in totaal 1 cashback en 1 tandongevallenverzekering per huishouden ongeacht de cashbacksites die je gebruikt?
Independer - of tenminste het affilliate netwerk - kan dit tegenhouden inderdaad, máár volgens mij was het mij in het verleden wel gelukt om twee maal de Independer cashback te krijgen op hetzelfde adres.
Uiteraard zou ik dan wel twee verschillende cashback sites gebruiken, of tenminste accounts.
Eventueel heb je nog Zorgkiezer en sommige zorgverzekeraars bieden cashback als je direct bij hun afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 12:16

ghostman

dwarf

Kun je ze niet bij de GGD halen? Ik heb vorig jaar 2x €84,95 betaald :)

|~ Steam ~ Twitch ~ YouTube ~|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
JohanNL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:32:
Heb zelf nog even contact gezocht met a.s.r. m.b.t. hun restitutiepolis en de omzetplafonds die zij afspreken met zorgverleners.
Blijkbaar heb je daar ook gewoon mee te maken als je voor de restitutiepolis gaat, dus dan is het grote voordeel van die polis er wat mij betreft niet meer...
De informatie op ZorgWijzer dat je hier niet mee te maken zou hebben met de restitutiepolis klopt dus niet.

Edit: heb ze nog een tweede keer gebeld en ze doen er wat onduidelijk over, ze durven het nog niet met zekerheid te zeggen.
Of zou het zo zijn dat je dan 'gewoon' 100% van het marktconforme tarief vergoed krijgt vanuit de restitutiepolis zelf? Dus in dat geval voorschieten en achteraf declareren.
Bij een aantal zit het verschil vooral bij wijkverpleging volgens mij, die is dan wel een percentage, de rest volledig (100% van normale prijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vriendin mag volgend jaar in de molen voor psychosomatische fysiotherapie. Dit jaar al psychosociale therapie wat volgend jaar ook doorloopt, ze is er nml nog lang niet.

Het voelt een beetje als een brandend huis verzekeren, maar lijkt erop dat De Friesland met aanvulling Extra (26,95 p/m) 18 fysio behandelingen en 10x40 euro psychosociale therapie vergoedt waarvan we al weten dat die afgenomen gaan worden. bij elkaar 1300 euro zorg voor 175 euro aan premie per maand. Ze zit nu bij ASR voor 189 per maand, die dekken de psychosociale therapie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:26
Ben ik abuis of klopt het dat ik een aanvullende verzekering ergens anders kan afsluiten als de basis verzekering?

Ik heb sowiezo elk jaar tandarts verzekering van 750euro en zou aankomend jaar ook een bril verzekering erbij willen doen, iemand een tip waar ik hier een voordeel uit kan halen?
Aanvullend heb ik een liesbreuk echter is dit lijkt me gewoon basisverzekering waar geen fysio voor nodig is.

[ Voor 56% gewijzigd door BaBoK op 25-11-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
BaBoK schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:42:
Ben ik abuis of klopt het dat ik een aanvullende verzekering ergens anders kan afsluiten als de basis verzekering?
Dat mag inderdaad; al weet ik niet hoe makkelijk dat in praktijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Laatst online: 13:20
Als je huidige zorgverzekering vgz is en je wil nu naar United consumers vgz zien ze dat als overstappen of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
BaBoK schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:42:

Ik heb sowiezo elk jaar tandarts verzekering van 750euro en zou aankomend jaar ook een bril verzekering erbij willen doen, iemand een tip waar ik hier een voordeel uit kan halen?
Aanvullend heb ik een liesbreuk echter is dit lijkt me gewoon basisverzekering waar geen fysio voor nodig is.
Dat kan inderdaad, maar niet ieder verzekeraar biedt deze mogelijkheid. En staat soms ook niet aangegeven op de site: je moet er voor bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvcholten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 12:51
WhatsappHack schreef op woensdag 22 november 2023 @ 00:56:
Noot: er is kennelijk een uitspraak gedaan in een zaak tussen ONVZ en Zorginstituut Nederland. Bottom-line: ONVZ, DSW en wellicht nog andere verzekeraars moeten blijkbaar, helaas, een preferentiebeleid medicatie gaan voeren. Mocht dit van belang zijn (geweest) bij je keuze voor 2024: be warned.
Wat duiding:
- Uitspraak
- Statement ONVZ en DSW

Samenvattend:
ONVZ had de volgende regeling:
- De arts schrijft (behoudens bepaalde gevallen) geen merk voor, maar een werkzame stof.
- De zorgverzekeraar mag een lijst van preferente middellen aanleveren die een apotheek voor zijn verzekerden mag leveren. ONVZ doet dit niet, of maakt die lijst erg uitgebreidt. Dus de facto geen preferentie.
- Maar ONVZ had in zijn voorwaarden staan dat alleen het goedkoopste middel werd vergoed. Wil iemand per se een duurder middel: Prima, maar dan moet je het verschil bijbetalen.

Nu zeurt het NZA dat er geen wettelijke basis is voor dat bijbetalen. Dit betekent dat ONVZ dan of de preferentie-lijst moet beperken tot het goedkoopste beschikbare medicijn, of dat ze alles moeten vergoeden. Alles vergoeden kan extreem in de papieren lopen, aangezien het verschil tussen de goedkoopste en duurste medicijnen in sommige gevallen enorm is. Dat is dus geen optie.

Het College van Beroeps en Bedrijfsleven zegt nu dat er inderdaad niet in de wet staat dat deze constructie mag. Omdat de wet nogal beperkend is opgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

pvcholten schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:11:
[...]

Wat duiding:
- Uitspraak
- Statement ONVZ en DSW

Samenvattend:
ONVZ had de volgende regeling:
- De arts schrijft (behoudens bepaalde gevallen) geen merk voor, maar een werkzame stof.
- De zorgverzekeraar mag een lijst van preferente middellen aanleveren die een apotheek voor zijn verzekerden mag leveren. ONVZ doet dit niet, of maakt die lijst erg uitgebreidt. Dus de facto geen preferentie.
- Maar ONVZ had in zijn voorwaarden staan dat alleen het goedkoopste middel werd vergoed. Wil iemand per se een duurder middel: Prima, maar dan moet je het verschil bijbetalen.

Nu zeurt het NZA dat er geen wettelijke basis is voor dat bijbetalen. Dit betekent dat ONVZ dan of de preferentie-lijst moet beperken tot het goedkoopste beschikbare medicijn, of dat ze alles moeten vergoeden. Alles vergoeden kan extreem in de papieren lopen, aangezien het verschil tussen de goedkoopste en duurste medicijnen in sommige gevallen enorm is. Dat is dus geen optie.

Het College van Beroeps en Bedrijfsleven zegt nu dat er inderdaad niet in de wet staat dat deze constructie mag. Omdat de wet nogal beperkend is opgeschreven.
Dit betekent ook dat de polisvoorwaarden van ONVZ in principe onwettig zijn. Ik heb nog geen addendum gezien voor 2024 en de polissen zijn natuurlijk al uitgegeven.

Ik ben benieuwd of ze hun beleid gewoon zullen voortzetten of niet. DSW heeft dat in 2023 wel gedaan, ondanks verschillende uitspraken van o.a. de SKGZ en verschillende rechters. Voor 2024 lijken zij wel een preferentiebeleid te gaan voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-08 17:29
JohanNL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:32:

In principe zouden restitutiepolissen en omzetplafonds niet samen kunnen: het idee achter het omzetplafond is dat de verzekeraar voor naturapolissen x behandelingen vooraf inkoopt, en die dus op een gegeven moment 'op' kunnen zijn. Restitutie werkt op papier, zoals de naam zegt, puur op basis van vergoeding achteraf - dus er is niks wat 'op' kan gaan. In het ergste geval zou je dus inderdaad gewoon zelf de rekening kunnen betalen en declareren - ze hebben geen redenen om dat dan te weigeren.

De praktijk is, zoals je bel-actie al laat zien, dat niet iedereen weet hoe en wat en het dus allemaal niet zo vanzelfsprekend is. Daar komt bij dat de afspraken over de omzetplafonds ook nog wel eens verschillen: veelal zijn er tegenwoordig 'doorbehandelafspraken' waarbij een zorgverlener dus niet meer mag weigeren vanwege een omzetplafond (en je dus tegen eigen kosten zou moeten behandelen). Dan wordt je als het even kan stilletjes begin van het nieuwe jaar ingepland. Dus de zorgverlener moet dan ook weten dat je een restitutiepolis hebt en hoe daar mee omgegaan moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van der Berg
Na veel vergelijkingen zijn wij na 2 jaar Zilver Kruis overgestapt op FBTO Zorgverzekering Basis per 01-01-2024:
Door de overstap op FBTO besparen wij per maand €16,50 en dat is toch weer €198 op jaarbasis.
Bij Zilveren Kruis ZieZo Basis zouden wij per maand €294,40 gaan betalen per 01-01-2024 met zelfde pakket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZe7W2wMpC1IBP2j_TDvsFrJhG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COMpfZ4Zle1RUFgba4RMJVp0.jpg?f=fotoalbum_large
Wij hebben gekozen voor Basis

Mijn vrijwillig eigen risico van mijnzelf staat op €885: De korting is zo laag tegenwoordig en ik heb lang getwijfeld of ik dit zou willen. De korting bedraagt slechts €5 per maand! Mijn vrouw heeft haar vrijwillig eigen risico op €385

Voor €9,50 per maand hebben wij ieder Tand €250 per jaar tot 75% vergoed. Wij hadden de keuze om 100% vergoed maar dan opeens €15,95 per maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWlP7CMVuVOqsBuA9vfXMvN2q48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VGx3uyp0vZulrf5U8DeiGz4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 26-11-2023 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 17:41
Van der Berg schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:36:
Na veel vergelijkingen zijn wij na 2 jaar Zilver Kruis overgestapt op FBTO Zorgverzekering Basis per 01-01-2024:
Door de overstap op FBTO besparen wij per maand €16,50 en dat is toch weer €198 op jaarbasis.
Bij Zilveren Kruis ZieZo Basis zouden wij per maand €294,40 gaan betalen per 01-01-2024 met zelfde pakket.

[Afbeelding]
Wij hebben gekozen voor Basis

Mijn vrijwillig eigen risico van mijnzelf staat op €885: De korting is zo laag tegenwoordig en ik heb lang getwijfeld of ik dit zou willen. De korting bedraagt slechts €5 per maand! Mijn vrouw heeft haar vrijwillig eigen risico op €385

Voor €9,50 per maand hebben wij ieder Tand €250 per jaar tot 75% vergoed. Wij hadden de keuze om 100% vergoed maar dan opeens €15,95 per maand.

Je kan als je wilt en tevreden was de aanvullende verzekeringen van ZK laten doorlopen naast de FBTO basisverzekering.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste