120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Heb niet de indruk dat @HBO88 een chill heeftTeslaNerd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:27:
[...]
Dan is @Lasoul vast erg benieuwd wat er bij jouw Quatt devices aan extra data doorkomt via de JSON en de API.
En wij dan natuurlijk wat hiermee de extra mogelijkheden voor de Quatt integratie kunnen worden
De andere actieve ontwikkelaar van de Mobile API toevoeging heeft zelf ook All-E, dus denk dat hij die info al wel beschikbaar heeft.
Ik heb vanavond de beta van de HA integratie geinstalleerd op de reeds aanwezige v0.9.3 en het proces met de druk op de knop van de CiC doorlopen maar ik zie geen extra sensoren in mijn Quatt integratie.jj85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:45:
Ongelovelijk hoe snel @Lasoul en Wouter hebben gewerkt!![]()
Ik heb net de beta van de HA-integratie geïnstalleerd en dit ziet er super uit
https://github.com/marcob...uatt/releases/tag/0.9.9b2
Ik heb een restart gedaan. Moet ik nog iets extras doen of ergens op wachten?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dat zou voldoende moeten zijn wellicht is er iets misgegaan tijdens de enrollment. Je kunt even bij de configuratie kijken of daar de optie weg is dat je "remote" kunt configureren. Als die optie weg is dan denkt de integratie dat "remote" goed is geconfigureerd. Als die optie er nog staat dan kun je opnieuw proberen. Ik moest zelf een paar keer op de knop drukken om tijdens het "pairen" de connectie te laten werken.TeslaNerd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:37:
[...]
Ik heb vanavond de beta van de HA integratie geinstalleerd op de reeds aanwezige v0.9.3 en het proces met de druk op de knop van de CiC doorlopen maar ik zie geen extra sensoren in mijn Quatt integratie.
Ik heb een restart gedaan. Moet ik nog iets extras doen of ergens op wachten?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/eT4NrJkNKRhjMGE3nQrVpdAW.png?f=user_large)
Zou je anders een issue willen aanmaken op de Github repo en even willen kijken of je wat terug kunt vinden in de logfiles?
[ Voor 18% gewijzigd door Lasoul op 22-10-2025 09:34 ]
@TeslaNerd Volgens mij ging hij bij mij ook niet direct goed. Daarna nog een keer heel hard op de knop gedrukt en daarna was het direct in orde.Lasoul schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:26:
[...]
Dat zou voldoende moeten zijn wellicht is er iets misgegaan tijdens de enrollment.
Zou je anders een issue willen aanmaken op de Github repo en even willen kijken of je wat terug kunt vinden in de logfiles?
[Afbeelding]
Geen bug van aangemaakt, want ik ging er vanuit dat ik niet hard genoeg op de knop gedrukt had
ik heb wel de optie om remote te configureren maar ik heb geen invoerveld gezien voor het invoeren van mijn CiC ID. Ik moest ook een paar keer op de knop drukken om tijdens het "pairen" de connectie te laten werken.Lasoul schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:26:
[...]
Dat zou voldoende moeten zijn wellicht is er iets misgegaan tijdens de enrollment. Je kunt even bij de configuratie kijken of daar de optie weg is dat je "remote" kunt configureren. Als die optie weg is dan denkt de integratie dat "remote" goed is geconfigureerd. Als die optie er nog staat dan kun je opnieuw proberen. Ik moest zelf een paar keer op de knop drukken om tijdens het "pairen" de connectie te laten werken.
NB Hoe lang moet de knop minimaal worden ingedrukt? 5sec? 10 sec? 60sec?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zal een issue aanmaken en in de logfiles kijken
Als je nu nog de optie ziet dan kun je opnieuw proberen te pairen. Het CIC-ID hoef je nergens in te vullen omdat die automatisch via de lokale API wordt opgehaald.TeslaNerd schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:44:
[...]
ik heb wel de optie om remote te configureren maar ik heb geen invoerveld gezien voor het invoeren van mijn CiC ID. Ik moest ook een paar keer op de knop drukken om tijdens het "pairen" de connectie te laten werken.
Ik zal een issue aanmaken en in de logfiles kijken
De optie om te pairen met het plaatje van de CiC zie ik nu niet meer.Lasoul schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:46:
[...]
Als je nu nog de optie ziet dan kun je opnieuw proberen te pairen. Het CIC-ID hoef je nergens in te vullen omdat die automatisch via de lokale API wordt opgehaald.
ik vond deze in de HA-log:
1
2
3
4
5
6
| Logger: homeassistant.bootstrap
Source: bootstrap.py:999
First occurred: 21 October 2025 at 22:06:02 (1 occurrence)
Last logged: 21 October 2025 at 22:06:02
Waiting on integrations to complete setup: {('quatt', '01K3R146Z6KQPFBJR0YQ5HCTHA'): 2081324.086691531} |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| This error originated from a custom integration. Logger: custom_components.quatt.api_remote Source: custom_components/quatt/api_remote.py:432 integration: Quatt (documentation, issues) First occurred: 21 October 2025 at 22:06:11 (3 occurrences) Last logged: 09:37:06 Pairing timeout - user did not press button within 60 seconds |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| This error originated from a custom integration. Logger: custom_components.quatt Source: custom_components/quatt/__init__.py:119 integration: Quatt (documentation, issues) First occurred: 21 October 2025 at 22:06:11 (3 occurrences) Last logged: 09:37:06 Failed to authenticate with Quatt remote API |
[ Voor 64% gewijzigd door TeslaNerd op 22-10-2025 09:52 ]
Gelukt!Lasoul schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:46:
[...]
Als je nu nog de optie ziet dan kun je opnieuw proberen te pairen. Het CIC-ID hoef je nergens in te vullen omdat die automatisch via de lokale API wordt opgehaald.
Ik heb nogmaals via het Quatt Integratie scherm op System options geklikt en daar nog eens op de lichtblauwe update knop. Dan verschijnt een initializing rondje en heb ik nogmaals op de knop op de CiC gedrukt en zag ik het aantal entities in de Quatt integratie omhoog gaan:
Hoe sluit ik de S3 supermini correct aan op het rs485 boardje? En wat is de rx pin in de Quatt sniffer voor deze combi?
Ik heb nu de 3.3v en GND van de ESP naar de RS485 verbonden en de RX op de ESP met de RX-I op de RS485 en getest met uart rx pins 06, 10, 20 en 16 en de AGB naar de CiC zoals bij mijn vorige boardje maar krijg geen data in de sniffer sensoren in HA.
Moet de RTS op de RS485 ook worden verbonden met een pin op de ESP?
:strip_exif()/f/image/vxK38qtfKoxZ1h2HwzDgEgEO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/duHJpTzfzytj2YlezzBlydHR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zG26IIuSBgp2gqbQiZokexsJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WDdqhay4BfZlnxfTZvE6205h.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 91% gewijzigd door TeslaNerd op 22-10-2025 13:28 ]
Omdat het hier recentelijk ook over het aansturen van de Quatt op overtollige zonnestroom ging, zou ik dit pakketje dat hier vorig jaar is gepost nog weer even onder de aandacht willen brengen. Het zit best goed in elkaar en ik gebruik het nu ongeveer een maand (wel met wat kleine tweaks). Er wordt dynamisch een power lookup table gegenereerd waarin de DeltaT binnen-buiten wordt uitgezet tegen de DeltaT binnen-setpoint. De power waardes worden gemeten tijdens daadwerkelijk gebruik en aan de tabel toegevoegd. Afhankelijk van de hoeveelheid beschikbaar vermogen wordt vervolgens de meest passende T_setpoint van je thermostaat gekozen.McBeat schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:39:
Hoi. Ik heb dit HA pakketje gemaakt, misschien vindt het iemand hier nuttig:
SunToPump: Excess solar power to heat pump
Even wachten op een zonnige dagGroetjes.
Bedankt voor deze tip! Wat zijn de kleine tweaks die jij hebt gemaakt?joostridderbos schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:48:
[...]
Omdat het hier recentelijk ook over het aansturen van de Quatt op overtollige zonnestroom ging, zou ik dit pakketje dat hier vorig jaar is gepost nog weer even onder de aandacht willen brengen. Het zit best goed in elkaar en ik gebruik het nu ongeveer een maand (wel met wat kleine tweaks). Er wordt dynamisch een power lookup table gegenereerd waarin de DeltaT binnen-buiten wordt uitgezet tegen de DeltaT binnen-setpoint. De power waardes worden gemeten tijdens daadwerkelijk gebruik en aan de tabel toegevoegd. Afhankelijk van de hoeveelheid beschikbaar vermogen wordt vervolgens de meest passende T_setpoint van je thermostaat gekozen.
Je hebt nu receive met receive verbonden, dat werkt natuurlijk niet. TX naar RX en omgekeerdTeslaNerd schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:55:
RX op de ESP met de RX-I op de RS485
Dat klinkt inderdaad logisch. Ik had dit plaatje uit een readme van @thehog als voorbeeldjj85 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:09:
[...]
Je hebt nu receive met receive verbonden, dat werkt natuurlijk niet. TX naar RX en omgekeerd
[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 25-10-2025 15:09 ]
Ik heb wat varianten geprobeerd maar krijg nog geen data.jj85 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:09:
[...]
Je hebt nu receive met receive verbonden, dat werkt natuurlijk niet. TX naar RX en omgekeerd
Hoe heb jij het rs485 breakout boardje aangesloten? En welke uart rx pin in de quatt sniffer hoort daar bij?
[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 25-10-2025 17:17 ]
Gebruik nog steeds dat tindie bordjeTeslaNerd schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:16:
[...]
Ik heb wat varianten geprobeerd maar krijg nog geen data.
Hoe heb jij het rs485 breakout boardje aangesloten? En welke uart rx pin in de quatt sniffer hoort daar bij?
uart rx pin kun je zelf instellen in de esphome yaml
Ik bedoel deze:jj85 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:17:
[...]
Gebruik nog steeds dat tindie bordje
uart rx pin kun je zelf instellen in de esphome yaml
Ik heb wat met de tijdsconstantes gespeeld om de warmtepomp iets aggressiever aan te zetten bij beschikbaarheid van vermogen. Het script is nu zo ingesteld dat de kans zo klein mogelijk is dat je toch wat vermogen uit het net moet halen, maar laat daardoor wel wat zonnestroom onbenut. Daarnaast draai ik standaard met een power boost van ~300 W, wat ervoor zorgt dat de automation denkt dat er dus 300 W meer beschikbaar is dan dat er daadwerkelijk is. Mijn thermostaat schakelt maar met 0.5 C stappen, waar je vaak net meer beschikbaar vermogen voor nodig hebt. Door deze 300 W offset gaat dus de warmtepomp eerder aan, gebruik je dus procentueel meer zonnestroom, maar haal je ook iets meer uit het net. Verder ben ik ook nog aan het tunen, wellicht werkt dit op de lange termijn toch niet lekkerTeslaNerd schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:03:
[...]
Bedankt voor deze tip! Wat zijn de kleine tweaks die jij hebt gemaakt?
Ik ben benieuwd naar jullie feedback/ideeen en @McBeat , mss is dit ook iets om in jouw HA pakketje SunToPump te verwerken? Daarmee kan je namelijk aangeven hoe hard/zacht de Quatt moet draaien obv de hoeveelheid zonnestroom....
In het kort:
1. Ik kijk naar het verschil tussen setpoint temp en room temp
2. Vervolgens kies ik een silent mode op basis van dat verschil
3. De twee uitersten:
- negatief verschil = overshoot, dus silent mode in stapjes van Normal naar Building97
- positief verschil = warmtevraag, dus ook silent mode in stapjes van Normal naar Building97
4. en een fallback: zodra de boiler gaat verwarmen gaat de Quatt direct op Normal Mode. Dit om te voorkomen dat ik teveel gas ga verbruiken
De stappen die ik gebruik voor het verschil setpoint temp -/- room temp:
Overshoot:
<-0.4 Building
<=-0.2 Silent
<=-0.1 Library
<0 Normal
Warmtevraag:
<= 0.2 Building
<= 0.3 Silent
<= 0.4 Library
> 0.4 Normal
Code ingetrokken.
Ik heb een ander idee ;-)
Het lijkt me beter om ook de buitentemperatuur mee te nemen. De selctie voor Slient Mode wordt dus iets ingewikkelder en ziet er dan zo uit:
[ Voor 128% gewijzigd door verguldebarman op 26-10-2025 21:07 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Ik heb de buitentemperatuur opgedeeld in vier zones (>high, >mid, >low en <low). Als je deze code wilt gebruiken, denk dan zelf even na welke temperatuur voor jou het handigste is bij:
- outside_temp_high --> ik gebruik 15grC
- outside_temp_mid --> ik gebruik 12grC
- outside_temp_low --> ik gebruik 7grC
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
| alias: "Quatt: silent control"
description: ""
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- binary_sensor.boiler_heating
id: Boiler
to: "on"
entity_id:
- sensor.thermostat_room_temperature
entity_id:
- sensor.thermostat_room_setpoint
entity_id:
- sensor.heatpump_1_temperature_outside
- trigger: numeric_state
entity_id:
- sensor.cic_electricity_consumption_amount
above: 5
conditions: []
actions:
- alias: Turn off silent and stop if boiler on
if:
- condition: or
conditions:
- condition: trigger
id:
- Boiler
- condition: state
entity_id: binary_sensor.boiler_heating
state: "on"
alias: Boiler On or Triggered
then:
- action: select.select_option
metadata: {}
data:
option: normal
target:
entity_id:
- select.cic_day_max_sound_level
- select.cic_night_max_sound_level
- stop: Boiler Working!
- alias: Stop if silent mode not changed
if:
- alias: If Day silent modes same
condition: template
value_template: |
{{ states('select.cic_day_max_sound_level') == quatt_mode }}
- alias: If Night silent modes same
condition: template
value_template: |
{{ states('select.cic_night_max_sound_level') == quatt_mode }}
then:
- stop: Silent mode did not change
- action: select.select_option
metadata: {}
data:
option: "{{ quatt_mode }}"
target:
entity_id:
- select.cic_day_max_sound_level
- select.cic_night_max_sound_level
variables:
outside_temp: "{{states('sensor.heatpump_1_temperature_outside')|float}}"
outside_temp_high: 15
outside_temp_mid: 12
outside_temp_low: 7
delta_temp: >
{{ (states('sensor.thermostat_room_setpoint') | float -
states('sensor.thermostat_room_temperature') | float) | round(2) }}
quatt_mode: |
{% if delta_temp < 0 %}
{% if delta_temp < -0.5 %} building87
{% elif delta_temp <= -0.3 %} silent
{% elif delta_temp <= -0.2 %} library
{% else %} normal
{% endif %}
{% elif delta_temp <= 0.2 %}
{% if outside_temp >= outside_temp_high %} building87
{% elif outside_temp >= outside_temp_mid %} silent
{% elif outside_temp >= outside_temp_low %} library
{% else %} normal
{% endif %}
{% elif delta_temp <= 0.3 %}
{% if outside_temp >= outside_temp_mid %} silent
{% elif outside_temp >= outside_temp_low %} library
{% else %} normal
{% endif %}
{% elif delta_temp <= 0.4 %}
{% if outside_temp >= outside_temp_low %} library
{% else %} normal
{% endif %}
{% else %}
normal
{% endif %}
mode: single |
[ Voor 14% gewijzigd door verguldebarman op 26-10-2025 21:04 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C