Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:57
jordy5 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:10:
Ik heb zelf al jaren om de omvormer uit te lezen een Elfin RS485 naar Ethernet aangesloten op de RS485 poort. Dit werkt prima en kan de data ook gemakkelijk verwerken. Is zo'n ding ook te gebruiken met de Quatt CiC/HP?

Op ali zijn ze vooral aanwezig: https://nl.aliexpress.com/item/1005006092814219.html (heb zelf de wifi variant)
Waarschijnlijk wel. Probeer het eens met Modbus Poll op een windows pc/laptop

Ik ken het niet maar Grok of Chatgpt kunnen hier goed bij helpen. Geef Grok of Chatgpt ook de link naar de Quatt Modbus sniffer voor de context

https://github.com/M10tech/Quatt-sniffer?tab=readme-ov-file

https://grok.com/share/bG...01-4aca-95be-373b3e8043be

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 09-07-2025 18:28 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Op zich kun je dit gebruiken. RS485 is RS485.
Wat je daarna met de data doet is een ander verhaal...
Mijn sniffer zorgt dat HA het perfect kan verwerken.
Ik betwijfel dat jouw Elfin met HA samenwerkt.
Maar als dat je doel niet is, dan denk ik dat het wel werkt.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:43
Hij werkt perfect voor me omvormer in HomeAssistant. Hoewel me omvormer niet via Modbus gaat, maar daar is ook een vrij simpele config voor in HA. Elfin kan gewoon de boel direct op MQTT van me HA zetten. Voor modbus zou het gewoon ook smpel in HA te krijgen zijn: https://community.home-as...-ew11-wifi-modbus-or-mqtt

Ik heb het even goed nagekeken. De Eflin van me omvormer zit er al 5 jaar aan zonder enig issue, dus kijk er niet/weinig naar, maar deze heb ik ook via Modbus in HA, die 1-op-1 de data eruit haalt: https://www.home-assistant.io/integrations/modbus/

Zoals al aangeven, zal ik binnenkort ff een Elfin aan de CiC hangen, maar ik verwacht niet dat het veel spannender zal zijn.

Voor het idee is dit de config om de 40 belangrijkste registers uit mijn omvormer uit te lezen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
modbus:
  - name: modbus_pv
    type: tcp
    host: ip-elfin
    port: port-elfin
    sensors:
      - name: modbus_pvreader
        address: 0x0104
        input_type: holding
        virtual_count: 40
        unique_id: pvreader
        data_type: int16

[ Voor 55% gewijzigd door jordy5 op 10-07-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jordy5 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:39:
Hij werkt perfect voor me omvormer in HomeAssistant. Hoewel me omvormer niet via Modbus gaat, maar daar is ook een vrij simpele config voor in HA. Elfin kan gewoon de boel direct op MQTT van me HA zetten. Voor modbus zou het gewoon ook smpel in HA te krijgen zijn: https://community.home-as...-ew11-wifi-modbus-or-mqtt

Ik zal er eens een bestellen en in de vakantie aansluiten
Succes en wij horen graag hoe het is gegaan

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 10:32
Naar aanleiding van de discussie rond koelen met Quatt heb ik flink wat posts terug gelezen omtrent de modbus. Mooi om te zien wat jullie al bereikt hebben!

Aan de slag gaan met ESPHome stond al langer op mijn to-do lijst en dit leek mij een mooi eerste project. Inmiddels is er vanuit Quatt de bevestiging dat koelen native gesupport gaat worden en is de noodzaak er een beetje vanaf. Aangezien ik wat materiaal voor een ander project moest bestellen toch maar een LilyGo T-CAN485 boardje voor 10 euro mee besteld. Ik zal t.z.t. laten weten of dit zo makkelijk gaat werken als gehoopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordy5
Voor het communiceren met de Quatt zonder de CiC kan je out-of-the-box met Elfin aan de slag en deze naar HomeAssistant sturen. Helaas zal je dan wel de "aansturing" van de HP's zelf moeten doen ook :*) Heb even korte test gedaan en uiitgelezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNz4gg-FId2KyUTS-sjYGBe3vg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WuMLXlNCHKSTZDjj9JxzCAvx.png?f=fotoalbum_large

Met de CiC ingeschakeld werkt het helaas niet samen (2 masters waarschijnlijk) 1 op de 5/6 requests falen met standaard response timeout, lijkt me erg onwenselijk aangezien het vast aan de CiC kant dan ook zal falen. Wat wel mogelijk is de data door te sturen naar MQTT of een TCP server. Dan moet je wel de data pakketten zelf "parsen". Daar moet ik maar 's nog ff induiken ;) Dan kan je in ieder geval monitoren/sniffen.

[ Voor 18% gewijzigd door jordy5 op 10-07-2025 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 10:32
jordy5 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:51:
Voor het communiceren met de Quatt zonder de CiC kan je out-of-the-box met Elfin aan de slag en deze naar HomeAssistant sturen. Helaas zal je dan wel de "aansturing" van de HP's zelf moeten doen ook :*) Heb even korte test gedaan en uiitgelezen:

[Afbeelding]

Met de CiC ingeschakeld werkt het helaas niet samen (2 masters waarschijnlijk) 1 op de 5/6 requests falen met standaard response timeout, lijkt me erg onwenselijk aangezien het vast aan de CiC kant dan ook zal falen. Wat wel mogelijk is de data door te sturen naar MQTT of een TCP server. Dan moet je wel de data pakketten zelf "parsen". Daar moet ik maar 's nog ff induiken ;) Dan kan je in ieder geval monitoren/sniffen.
De warmtepomp vind het dus prima zonder CiC? Ik had wel verwacht dat er iets van een health check/handshake zou zijn tussen de CiC en de warmtepomp. Waarbij de warmtepomp in storing/hold zou komen te staan als hij een tijd niks van de CiC hoort.

Dat zou het wel een stuk makkelijker maken om zelf de Quatt aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11
RickvdT schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:33:
[...]

De warmtepomp vind het dus prima zonder CiC? Ik had wel verwacht dat er iets van een health check/handshake zou zijn tussen de CiC en de warmtepomp. Waarbij de warmtepomp in storing/hold zou komen te staan als hij een tijd niks van de CiC hoort.

Dat zou het wel een stuk makkelijker maken om zelf de Quatt aan te sturen.
Warmtepomp blijft vrolijk doorhobbelen op zn laatste instructies vanuit de CiC. Na bijv een power dip op de warmtepomp gaat hij weer in standby, totdat er nieuwe instructies volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Mijn Quatt(1.0) wordt tegenwoordig anders aangestuurd door de CiC dan wat ik gewend was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IC7bqjJ3gK6OGluN50CLtruTeOs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qavhZjROwBjJAnWjCoMEh9ot.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPjcBw4FrMjGmtR4bfF786WC4rw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/99r9oyJWWJLCfjSVReCla8Q6.png?f=fotoalbum_large
Normaal was dat bij het uitschakelen van de thermostaat (tweede statusbar van onder) de workingmode (onderste) ook meteen naar nul ging en de pomp nog even nadraaide.
Nu lijkt het also er altijd minstens 5 minuten warmte wordt gepompt.
CiC versie 3.5.0

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
m10tech schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:16:
Mijn Quatt(1.0) wordt tegenwoordig anders aangestuurd door de CiC dan wat ik gewend was.
[Afbeelding][Afbeelding]
Normaal was dat bij het uitschakelen van de thermostaat (tweede statusbar van onder) de workingmode (onderste) ook meteen naar nul ging en de pomp nog even nadraaide.
Nu lijkt het also er oftewel altijd minstens 5 minuten wordt gedraaid.
CiC versie 3.5.0
Was me onlangs ook opgevallen bij m'n pomptesten. Duurde een 'eeuwigheid' voordat de flow weer naar 0 ging :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy5
Ik heb een nieuwe Elfin binnen en zonder protocol naar een simpel opgebouwde TCP server in Python laten connecten. Met copilot en M10Tech zijn repo, kom je een heel eind en heb data in HomeAssistant. Gaan het in de koudere periodes zien: Github Quatt-Elfin-Sniffer

[ Voor 6% gewijzigd door jordy5 op 22-07-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jordy5 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:34:
Ik heb een nieuwe Elfin binnen en zonder protocol naar een simpel opgebouwde TCP server in Python laten connecten. Met copilot en M10Tech zijn repo, kom je een heel eind en heb data in HomeAssistant. Gaan het in de koudere periodes zien: Github Quatt-Elfin-Sniffer
Heeft Elfin dezelfde modbus registers also de Quatt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:59:
[...]

Heeft Elfin dezelfde modbus registers also de Quatt?
Elfin in niet een warmtepomp, maar een RS485 interface
https://nl.aliexpress.com/item/1005006092814219.html

[ Voor 44% gewijzigd door jj85 op 22-07-2025 20:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41
Begin juni heb ik een nieuwe beta versie van de Quatt Home Assistant integratie uitgebracht waarin de sensors zijn gesplitst over verschillende devices. Hierdoor kan ook makkelijker de nieuwe Quatt apparaten zoals de All-Electric, Chill etc, worden ondersteund.

Ondertussen draait deze versie bij een aantal personen die ik ken zonder problemen maar ik heb verder geen feedback ontvangen. Het kan natuurlijk zijn dat alles goed werkt maar om het zeker te weten zou ik willen vragen of een aantal mede-tweakers deze versie zouden kunnen testen zodat ik hem kan releasen als een normale versie. Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EKVIPfGQy_BQLNS8EePhrbMVRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i1JjV2IjR65sKAyfNEQ6ZwPG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Lasoul schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:43:
Begin juni heb ik een nieuwe beta versie van de Quatt Home Assistant integratie uitgebracht waarin de sensors zijn gesplitst over verschillende devices. Hierdoor kan ook makkelijker de nieuwe Quatt apparaten zoals de All-Electric, Chill etc, worden ondersteund.

Ondertussen draait deze versie bij een aantal personen die ik ken zonder problemen maar ik heb verder geen feedback ontvangen. Het kan natuurlijk zijn dat alles goed werkt maar om het zeker te weten zou ik willen vragen of een aantal mede-tweakers deze versie zouden kunnen testen zodat ik hem kan releasen als een normale versie. Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Ik wil het graag testen. Mijn HA draait nu nog v0.8. Hoe/waar kan ik upgraden van v0.8 naar v0.9b?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41
TeslaNerd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

Ik wil het graag testen. Mijn HA draait nu nog v0.8. Hoe/waar kan ik upgraden van v0.8 naar v0.9b?
Thx
Je kunt via HACS de beta versie downloaden. Even de Quatt integratie opzoeken en dan rechtsboven op de drie puntjes klikken en dan redownload selecteren. Via het popup scherm kun je dan in de dropdown box Need a different version de nieuwe beta versie selecteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOnQstbO0v2DIXIS0WZlYH4EM4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/25622jvDWS0Tf4pxuZe7FOSy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Lasoul schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:54:
[...]

Thx
Je kunt via HACS de beta versie downloaden. Even de Quatt integratie opzoeken en dan rechtsboven op de drie puntjes klikken en dan redownload selecteren. Via het popup scherm kun je dan in de dropdown box Need a different version de nieuwe beta versie selecteren.

[Afbeelding]
Dankjewel! De update via HACS-redownload ging probleemloos. Morgenochtend wordt het 15 graden en zal ik wat HA-automations testen met deze nieuwe versie van de Quatt-integratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FV33
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 17:25
Beste tweakers,

Vraagje, ik zit in de laatste offerte fase voor:
1x duo + all E large
1x single + all E XL

Nu heb ik behoorlijke overproductie zonnestroom en zou de All E graag smiddags willen laten chargen en in de avond / nacht laten leeg lopen.
Winter periode in de nacht chargen (goedkopere dynamische stroom).

Is dit mogelijk via HA?
Of weten jullie of dit bij quatt er op korter termijn aan komt?

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
FV33 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:16:

Is dit mogelijk via HA?
Of weten jullie of dit bij quatt er op korter termijn aan komt?
De API heeft op dit moment geen mogelijkheid om Quatt All-E aan te sturen. Het warme water wordt aangevuld zodra Quatt dat nodig vindt.

Er is wel meer intelligentie aangekondigd maar nog niet beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:19
raven22 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Er is mij door @CPM gevraagd om een korte toelichting.
Het script doet het volgende:
- van 2200 tot 800 is de ingestelde temperatuur (Tv=vraagtemperatuur) 19 gr.
- tussen 8 en 22 wordt de Ta (actuele temperatuur) in de gaten gehouden, als deze >= is aan Tv dan wordt de nieuwe Tv gelijk aan Ta +0.1, dit met een maximum van 20 graden
- om 2200 gaat de temp weer naar 19.

Hieronder een nieuwe versie van het script want om 22 uur ging de Tv niet naar 19. Nu hopenlijk wel, maar zoals gezegd ik ben geen expert, script is mbv chatgpt gemaakt.

Ik ga ervanuit dat de Tado is toegevoegd aan homeassistant, zo niet volg dan deze instructies https://www.home-assistan...20list%2C%20select%20Tado.

Op het homeassistant dashboard zie je dan vanzelf de tado gegevens. Hier moet je de entiteit van je tado thermostaat uithalen. In het script vervang je climate.woonkamer door deze entiteit van jouw tado.
[Afbeelding]

Verder heb je nog nodig de actuele temperatuur waarde. In het script vervang je sensor.woonkamer_temperature door deze waarde.
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Dynamische Temperatuurregeling Woonkamer
triggers:
  - entity_id: sensor.woonkamer_temperature
    trigger: state
  - at: "22:00:00"
    trigger: time
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "21:59:00"
            before: "22:01:00"
        sequence:
          - target:
              entity_id: climate.woonkamer
            data:
              temperature: 19
            action: climate.set_temperature
      - conditions:
          - condition: time
            after: "07:59:00"
            before: "21:55:00"
          - condition: template
            value_template: >
              {% set ta = states('sensor.woonkamer_temperature') | float |
              round(1) %} {% set tv = state_attr('climate.woonkamer',
              'temperature') | float | round(1) %} {{ ta >= tv }}
        sequence:
          - target:
              entity_id: climate.woonkamer
            data:
              temperature: >
                {% set ta = states('sensor.woonkamer_temperature') | float |
                round(1) %} {% set new_tv = ta + 0.1 %} {% if new_tv > 20 %}
                  20
                {% else %}
                  {{ new_tv }}
                {% endif %}
mode: single

Nog een slotopmerking:
Het is denk ik belangrijk dat het ingestelde warmteverlies door Quatt goed overeenkomt met de realiteit. Is die te hoog dan worden de stapjes snel doorlopen en mijn bedoeling is juist dat hij er de hele dag over doet.
Is jouw ingestelde warmteverlies aan de lage kant, en duren de stapjes te lang, maak er dan stapjes van 0.2 of zelfs 0.3 van. De cic zal dan sneller een hoger vermogen vragen van de quatt.
Nav een verzoek in het Quatt forum hierbij een verder ontwikkelde versie van het script. Het bestaat om het voor mij begrijpelijker te houden uit 5 delen. Wellicht zit er in deel 2 en 4 wat overlap. Ik ben een leek op dit gebied en heb dit samen met Chatgpt gemaakt. Ik houd me aanbevolen voor verbeteringen, maar onderstaande werkt.

Script bestaat uit 5 delen. Hier in willekeurige volgorde.

1. deze spreekt voor zich, stelt de nachtverlaging in, tijd en temp kun je zelf kiezen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Nachtverlaging
triggers:
- at: "21:58:00"
actions:
- target:
entity_id: climate.tado_smart_thermostat_ru3988930560
data:
temperature: 18
- entity_id: input_boolean.tv_verhoging_toegestaan
action: input_boolean.turn_off

2. de temp regeling met de stapjes verhoging, ik kies voor 0,15 gr stapjes om afrondingsverschillen te voorkomen. De 20,5 is de max tot waar naar verhoogd wordt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Start temperatuurregeling
description: ""
triggers:
- at: input_datetime.tv_regeling_start
actions:
action: input_boolean.turn_on
- target:
data:
{% set ta =
states('sensor.tado_smart_thermostat_ru3988930560_current_temperature')
| float %} {% set tv = ta + 0.15 %} {% if tv > 20.5 %} 20.5 {% else %}
{{ tv }} {% endif %}

3. dit heeft als functie het toevoegen van een hysterese anders blijft het systeem rond de 20,5 jutteren. Nu gaat de vraagtemp naar 20 als 20,5 bereikt wordt. Daar moet hij blijven tot de actuele temp ook weer onder de 20 komt, dan gaat hij weer in stapjes van o,15 omhoog
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: TV terug als Ta >= 20.5
triggers:
- entity_id: sensor.tado_smart_thermostat_ru3988930560_current_temperature
above: 20.49
trigger: numeric_state
conditions:
{% set start = states('input_datetime.tv_regeling_start') %} {% set
now_time = now().strftime('%H:%M:%S') %} {{ now_time >= start and now_time
<= '21:55:00' }}
actions:
- target:
data:
temperature: 20
action: input_boolean.turn_off

4. dit regelt de verhoging
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Tv verhogen
triggers:
trigger: state
conditions:
- condition: state
entity_id: input_boolean.tv_verhoging_toegestaan
state: "on"
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.tado_smart_thermostat_ru3988930560_current_temperature
below: 20.5
actions:
- target:
data:
{% set ta =
states('sensor.tado_smart_thermostat_ru3988930560_current_temperature')
| float %} {% set tv = ta + 0.15 %} {% if tv > 20.5 %} 20.5 {% else %}
{{ tv }} {% endif %}

5. deze is nodig om als de tempverhoging onder de 20 gezakt is weer mogelijk t emaken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Verhoging toestaan bij Ta <=20
triggers:
below: 20.01
trigger: numeric_state
conditions:
actions:
action: input_boolean.turn_on

Een van de scripts creert een helper in het dashboard (zie screenshot). Daarmee stel je de tijd in wanneer de regeling van start kan gaan. (bv in het voorjaar als de buitentemp snel oploopt na een koude nacht is het efficienter om om 10 te beginnen ipv 8 uur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPiVmER7fVIL7EVtWkToyZ0kHsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nA2v1nEmBDhQxDKkRpAsYsaO.png?f=fotoalbum_large

Tot slot, ik heb in het script de entiteiten aangepast naar de Tado Homekit integratie en de Tado HA integratie verwijderd om geen problemen met de nieuwe api call limieten te krijgen.
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste