Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-06 23:17
TeslaNerd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:16:
Ik heb ook nog deze BLE tag liggen waarvan de temperatuursensor in de NRF51822 kan worden gelezen met ESPHome.

@MWink Hebben jouw studenten ook al eens naar deze NRF5xxx tags gekeken voor een extra compacte temperatuursensor met BLE?

https://dutch.alibaba.com...724857.0.0.5900Wz2qWz2qFu

[Afbeelding]
Goed idee!
Ja dat soort beacons ken ik. We hebben hier al aantal jaar bij practica RSL10 BLE Beacon Coins van Onsemi in gebruik om temperaturen te meten, houden het 2 jaar uit op een knoopcel. Stuurt elke 5 seconden een BLE Eddystone TLM frame met de temperatuur.
Zijn helaas niet meer te koop. Waren wel wat duurder dan 5€, geloof 12€. Het bereik was alleen niet voldoende voor ons doel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vu1eB6NWpbWvUAvL5ocy4Zi64Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rLzszPrk3FsUUzDobv7FfMM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
m10tech schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Een eerste naïeve poging van een schakelend ontwerp.
STEL dat je deze schakelaars kunt maken, heb je dan al een oplossing?

Schema:
tijdens READ request en response: zoals getekend.
tijdens WRITE from CiC request en response: flip links en midden
tijdens WRITE to Quatt request en response: flip rechts en midden

Potentieel probleem: de zwevende lijn naar een afgeschakelde deelnemer...
En natuurlijk deze schakelaars maken zonder relais, want ze schakelen 1x per seconde

[Afbeelding]

Overigens is de timing van deze stappen:
READ: rsp in 20ms
WRITE1: 25ms na response to READ
READ: 700ms na response to WRITE4
De schakelaars kun je met MOSFETs maken, maar de aansturing in deze situatie is lastig, er zijn daarom ook speciale ICs (soort analoge multiplexer) om dit te schakelen. Je zit met dat schema wel met een zwevende lijn op de CiC dus je moet de afsluitweerstand ook schakelen.

Maar ik denk dat een oplossing met 2 RS485 transceivers eenvoudiger te realiseren is en veel betrouwbaarder werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-06 12:25
MAAR, geen echte failsafe... of hoe dan bij uitval voeding

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
m10tech schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:50:
MAAR, geen echte failsafe... of hoe dan bij uitval voeding
Als je de schakelaars met MOSFETS of een mux-IC maakt (ik zie niet hoe anders met deze snelheid) dan moet je ze ook actief aansturen, dus bij geen voeding werkt het helaas ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:45
MWink schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Goed idee!
Ja dat soort beacons ken ik. We hebben hier al aantal jaar bij practica RSL10 BLE Beacon Coins van Onsemi in gebruik om temperaturen te meten, houden het 2 jaar uit op een knoopcel. Stuurt elke 5 seconden een BLE Eddystone TLM frame met de temperatuur.
Zijn helaas niet meer te koop. Waren wel wat duurder dan 5€, geloof 12€. Het bereik was alleen niet voldoende voor ons doel.
[Afbeelding]
Ik heb die van mij nog niet aan de praat gekregen in ESPHome. Wat is het bereik van de beacon tag die jullie gebruiken?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
MWink schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Als je de schakelaars met MOSFETS of een mux-IC maakt (ik zie niet hoe anders met deze snelheid) dan moet je ze ook actief aansturen, dus bij geen voeding werkt het helaas ook niet..
Ik moet het nog actief uitzoeken, maar sommige FETs geleiden bij Vg=0...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
m10tech schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:01:
[...]

Ik moet het nog actief uitzoeken, maar sommige FETs geleiden bij Vg=0...
Je kunt daar inderdaad een depletion MOSFET of een JFET voor nemen. Maar ik denk dat de voeding nu ook weer niet zo'n issue is, de CiC kan hetzelfde probleem krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Maar een gecrashte ESP kan ook roet in het eten gooien...
Voorlopig kijk ik of ik iets kan maken van het schakel idee, anders gaan we verder met het proxy idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
m10tech schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:30:
Maar een gecrashte ESP kan ook roet in het eten gooien...
Voorlopig kijk ik of ik iets kan maken van het schakel idee, anders gaan we verder met het proxy idee
De 4 registers waarmee de CiC de Quatt buitenunit stuurt zijn:
1999 cmd_compressorlevel
2010 cmd_pumpmode
2015 cmd_pumplevel
3999 cmd_workmode

Als de 800l/u acceptabel is dan blijven alleen de compressorlevel en de workmode over.
Ik durf wel te stellen dat met de thermostaat-hack van @nairolf en de feedback van de 40 modbusregisters met de temperaturen, compressorfrequentie en bitwaarden voor bodemplaatverwarming etc ik nu ook al een proxy-besturing heb draaien waarmee ik vrijwel volledig de controle over de warmtepomp kan overnemen. Daarvoor is wel een thermostaat vereist die per 1 honderdste graad kan worden ingesteld. De proxybesturing kan dan met een offset op de roomsetpoint tussen -1 en +1 graad de controle volledig overnemen van de CiC.

Geef mij een alternatief controle scenario voor de CiC en ik kan met een profiel voor deze offset op de roomsetpoint de Quatt de CiC overrulen en dat alternatieve scenario laten uitvoeren.

Mocht de modbus of de HA-computer uitvallen dan draait de Quatt verder op de CiC met de thermostaat op de roomsetpoint plus de laatste offset van de proxyregeling in de range -1 tot +1 graad. Geen grote ramp.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
TeslaNerd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Ik heb die van mij nog niet aan de praat gekregen in ESPHome. Wat is het bereik van de beacon tag die jullie gebruiken?
Meter of 10, maar we zitten in drukke omgeving met veel interferentie. Voor het decoderen van die BLE Beacon gebruikten we het Espressif native ESP-IDF Eddystone Example op github. Bij ESPHome wordt het inderdaad wat lastiger met BLE doordat je external components moet includen in de YAML, nog geen ervaring mee maar wil daar wel mee aan de slag. Heb je een tool zoals de nRF Connect App gebruikt om te zien wat die beacon tag voor advertisements stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
TeslaNerd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:02:
[...]

1999 cmd_compressorlevel
2010 cmd_pumpmode
2015 cmd_pumplevel
3999 cmd_workmode

Als de 800l/u acceptabel is dan blijven alleen de compressorlevel en de workmode over.
Ik durf wel te stellen dat met de thermostaat-hack van @nairolf en de feedback van de 40 modbusregisters met de temperaturen, compressorfrequentie en bitwaarden voor bodemplaatverwarming etc ik nu ook al een proxy-besturing heb draaien waarmee ik vrijwel volledig de controle over de warmtepomp kan overnemen. Daarvoor is wel een thermostaat vereist die per 1 honderdste graad kan worden ingesteld. De proxybesturing kan dan met een offset op de roomsetpoint tussen -1 en +1 graad de controle volledig overnemen van de CiC.

Geef mij een alternatief controle scenario voor de CiC en ik kan met een profiel voor deze offset op de roomsetpoint de Quatt de CiC overrulen en dat alternatieve scenario laten uitvoeren.

Mocht de modbus of de HA-computer uitvallen dan draait de Quatt verder op de CiC met de thermostaat op de roomsetpoint plus de laatste offset van de proxyregeling in de range -1 tot +1 graad. Geen grote ramp.
Dus je bedoelt, eigenlijk is het niet nodig om de Modbus actief te kunnen beïnvloeden met de hack omdat je door fijncontrole van de roomsetpoint en de info van de 40 registers als input eigenlijk al net zoveel controle over de CiC krijgt?

Defrosts heeft de CiC wel invloed op met de workmode? Dat kan dan niet zonder de Modbus actieve hack. Of is een defrost een beslissing van de warmtepomp zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MWink schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:39:
[...]

Dus je bedoelt, eigenlijk is het niet nodig om de Modbus actief te kunnen beïnvloeden met de hack omdat je door fijncontrole van de roomsetpoint en de info van de 40 registers als input eigenlijk al net zoveel controle over de CiC krijgt?

Defrosts heeft de CiC wel invloed op met de workmode? Dat kan dan niet zonder de Modbus actieve hack. Of is een defrost een beslissing van de warmtepomp zelf?
Ja, dat is wat ik bedoel te zeggen. De defrost is ook een beslissing van de warmtepomp zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
TeslaNerd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 00:11:
[...]

Wat goed dat dit er al is.
Kan ik de ESP32-C3 die op het modbus-boardje zit ook gebruiken als BLE tussenstation van de 8 Twomes units naar ESPHome?
Of heeft iedere Twomes een eigen ESP32 nodig als BLE tussenstation?
Ja, die modbus ESP C3 kan als BLE Gateway geprogrammeerd worden, maar de Twomes boiler sensor firmware gaat nu nog via ESP-NOW ipv BLE maar dat is aan te passen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
wat is dan die thermostaat-hack van @nairolf in detail???

Concreet, voor het normale scenario waar de CiC alleen luistert naar de room-temperatuur en het room-setpoint, stel je voor om alleen het room-setpoint te variëren en daarmee een willekeurig compressor level te kunnen instellen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
TeslaNerd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:43:
[...]

Ja, dat is wat ik bedoel te zeggen. De defrost is ook een beslissing van de warmtepomp zelf
Dan lijkt mij alleen passief meeluisteren van de modbus interface voldoende inderdaad, ook risico minder. Dan is alleen een nauwkeurige ESPHome thermostaat voldoende, en eventueel een ESP Home buitentemperatuur sensor hack als je de oude Quatt hebt om de bodemplaatverwarming te kunnen beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
m10tech schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:48:
wat is dan die thermostaat-hack van @nairolf in detail???

Concreet, voor het normale scenario waar de CiC alleen luistert naar de room-temperatuur en het room-setpoint, stel je voor om alleen het room-setpoint te variëren en daarmee een willekeurig compressor level te kunnen instellen, toch?
Ja, dat is wat ik nu doe. De CiC regelt volgens mij naast de delta tussen room-temperatuur en room-setpoint tenminste ook nog op de buitentemperatuur.
De hack van @nairolf houdt in dat het room-setpoint doorlopend met een vaste offset tov de room-temperatuur wordt gehouden met een precisie van 0.01grC en een refresh iedere 10 seconden. Zie onderstaand hoe dat er bij mij uitzag op 10 januari. Jij hebt wel een thermostaat nodig die de room-setpoint (mbv OTgateway) per 1 honderdste graad kan aanpassen. Voor zover ik weet lukt dat nu alleen met de Honeywell Round Modulation T87M1003 en mogelijk ook met de DIYless of een zelfbouw-thermostaat zoals @MWink hieronder voorstelt.

NB ik heb een nachtverlaging op 18,5grC en een ondergrens voor de room-setpoint ook op 18,5grC. In de nachtverlaging laat ik HA periodiek de room-setpoint +0.5 zetten om te kijken of de Quatt wil aanslaan zodat het cv-water al op temperatuur is als de room-temperatuur door de nachtverlaging grens van 18.5 zakt. Als de Quatt aanslaat haal ik die +0.5 er 30 seconden later weer af.

Mijn alternatieve regeling is nu om de Quatt zoveel mogelijk doorlopend op 30Hz te laten draaien en dat gaat met de huidige buitentemperaturen met een offset van -0,22grC

Zet de offset op +1 en de Quatt gaat en blijft vol aan staan op 90Hz. Bij een offset van -1 gaat de Quatt direct uit. Met een feedback loop op de compressorfrequentie uit de modbus en andere relevante data (bijvoorbeeld watertemperatuur tbv pseudo-besturing op watertemperatuur, evaporator coil temperatuur tbv defrosts vermijden) kun jij nu ieder alternatief scenario laten uitvoeren door de offset te varieren.

NB2 door de offset op -1grC te zetten kan ik de Quatt uitzetten. Daar was ik in de middag mee aan het experimenteren voor het “uitzetten” van de bodemplaatverwarming als de buitentemperatuur boven de 4grC komt. Daarvoor zet ik de offset dan op -1 en 5 minuten later op +0.5 zodat ik boven de hysterese van mijn thermostaat kom voor het aanschakelen. Als ik dan zie dat de compressorfrequentie >1Hz wordt dan mag de offset weer terug naar de waarde voor deze uit/aan aktie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inZKgc5es9fvZMKtxTmihRmxtds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oz768qqVAF8DdsCxmduigaIq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5Q21vyXVT0857UPw89ZqwjcBUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpPOKrJWjOa2ezvdKnWvgt5k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door TeslaNerd op 12-01-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MWink schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:49:
[...]

Dan lijkt mij alleen passief meeluisteren van de modbus interface voldoende inderdaad, ook risico minder. Dan is alleen een nauwkeurige ESPHome thermostaat voldoende, en eventueel een ESP Home buitentemperatuur sensor hack als je de oude Quatt hebt om de bodemplaatverwarming te kunnen beïnvloeden.
Ja, met een nauwkeurige ESPHome thermostaat gaat dat ook lukken. Ik ben benieuwd of de DIYless dit kan.

Ik zie nog even niet hoe jouw idee voor een ESPHome buitentemperatuur hack voor de oude Quatt met bodemplaatverwarming er uit kan zien. Kun jij dat toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-06 14:02
TeslaNerd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:19:
[...]

Ja, dat is wat ik nu doe. De CiC regelt volgens mij naast de delta tussen room-temperatuur en room-setpoint tenminste ook nog op de buitentemperatuur.
De hack van @nairolf houdt in dat het room-setpoint doorlopend met een vaste offset tov de room-temperatuur wordt gehouden met een precisie van 0.01grC en een refresh iedere 10 seconden. Zie onderstaand hoe dat er bij mij uitzag op 10 januari. Jij hebt wel een thermostaat nodig die de room-setpoint (mbv OTgateway) per 1 honderdste graad kan aanpassen. Voor zover ik weet lukt dat nu alleen met de Honeywell Round Modulation T87M1003 en mogelijk ook met de DIYless of een zelfbouw-thermostaat.

NB ik heb een nachtverlaging op 18,5grC en een ondergrens voor de room-setpoint ook op 18,5grC. In de nachtverlaging laat ik HA periodiek de room-setpoint +0.5 zetten om te kijken of de Quatt wil aanslaan zodat het cv-water al op temperatuur is als de room-temperatuur door de nachtverlaging grens van 18.5 zakt. Als de Quatt aanslaat haal ik die +0.5 er 30 seconden later weer af.

Mijn alternatieve regeling is nu om de Quatt zoveel mogelijk doorlopend op 30Hz te laten draaien en dat gaat met de huidige buitentemperaturen met een offset van -0,22grC

Zet de offset op +1 en de Quatt gaat en blijft vol aan staan op 90Hz. Bij een offset van -1 gaat de Quatt direct uit. Met een feedback loop op de compressorfrequentie uit de modbus en andere relevante data (bijvoorbeeld watertemperatuur tbv pseudo-besturing op watertemperatuur, evaporator coil temperatuur tbv defrosts vermijden) kun jij nu ieder alternatief scenario laten uitvoeren door de offset te varieren.

NB2 door de offset op -1grC te zetten kan ik de Quatt uitzetten. Daar was ik in de middag mee aan het experimenteren voor het “uitzetten” van de bodemplaatverwarming als de buitentemperatuur boven de 4grC komt. Daarvoor zet ik de offset dan op -1 en 5 minuten later op +0.5 zodat ik boven de hysterese van mijn thermostaat kom voor het aanschakelen. Als ik dan zie dat de compressorfrequentie >1Hz wordt dan mag de offset weer terug naar de waarde voor deze uit/aan aktie.

[Afbeelding]
Dit is wel impressive! Maar al die veren in mn achterste verdien ik echt niet hoor. Ik heb je alleen verteld dat ik mn thermostaat per 0.01 graden ingesteld kreeg met een OTGW, alle rest zoals het ontdekken van de offset en de "control loop" om daarmee compressor frequentie op 30 te houden zijn jouw eigen ideeen en werk, niet het mijne! Kuddos voor jezelf wat dat betreft.

Wat betreft je control algoritme, hiermee kan je inderdaad veel zelf regelen lijkt me zo. Houdt er wel rekening mee dat als er een I-actie in de CiC zit dat je offset van -0.22 dynamisch moet veranderen naarmate je kamertemperatuur langer achterloopt op je setpoint.

Als je een goed idee hebt voor een regelaar dan kan je nu dus aan de slag! Wat dat betreft ben ik zelf geinspireerd door @Stefannn, aan wie ik mij onverdiende veren graag doorgeen. Hij heeft een heel interessante controller geschreven voor zijn 2 aan/uit water/water warmtepompen om het aantal starts/stops te beperken tot 1x per 24 uur per warmtepomp (als ik het goed heb). Dat was zijn doel ervan, en dat heeft hem uiteindelijk zelfs meer comfort opgeleverd!

Op basis van zijn ideeen had ik voor mijzelf het volgende idee:

Doel:
Overshoots en undershoots beperken in de woonkamer van mijn 100m2 tussenwoning met 40m2 vloerverwarming en T10/T11 radiatoren.

Methode:
Probeer 24/7 te verwarmen, of in ieder geval een aangesloten deel van de dag, en gebruik een goede feedforward om zo te zorgen dat de thermostaat niet in de stress schiet (lees: hoge temperaturen gaat maken of snel helemaal uit gaat) als er een keer een deur even openstaat, de oven aanstaat, of als we "plots" met zn allen de woonkamer verlaten om te gaan slapen.

Want: De over/undershoots zijn niet groot, maar zorgen wel voor veel fluctuaties in de CV water temperatuur en het gasverbruik, terwijl de vleorverwarming daar pas veel te laat op reageert. Een stabielere watertemperatuur levert denk ik namelijk een prima comfort op, en zorgt voor stabieler verbruik.

Idee:
- Gebruik een PID regelaar van watertemperatuur met als feedback kamertemperatuur met een feedforward op basis van mijn graaddagen berekening en een (voor mijn huis) heel erg grote dead-zone/hysterese (van +-0.5 graad) en een agressieve regeling buiten die zone.
- (Het deel hierna is vooral geleend van @Stefannn ) Houdt de hoeveelheid gas (kWh) bij dat vanaf 06:00 in het huis gestopt heb, en stop als er volgens het model van graaddagen voldoende in is gestopt op basis van wat de gemiddelde dagtemperatuur voorspelling was om 06:00 (dan gaat de feedforward uit maar blijft de regelaar verder actief)
- Bekijk om 06:00 (als alles voor de volgende dag berekend wordt) wat de start en eind kamertemperaturen waren, wat de daadwerkelijke buitentemperaturen waren, en hoeveel kWh er daadwerkelijk in is gestopt. Corrigeer het graaddagen model met de daadwerkelijke data van afgelopen 24 uur, en ga aan de slag voor de komende dag.

Het idee hiervan is dat de feedforward op basis van graaddagen en de grote hysterese eigenlijk continue (24/7) de basisbmoet zijn, en de PID regelaar er omheen de backup is als er iets mis is, of bijv een deur lang open staat. De dagelijkse correctie zou ervoor moeten zorgen dat er een steeds beter model ontstaat, al denk ik dat ik al meer dan genoeg data heb om een 90+% acuraat startpunt te hebben.

Dit is wel mogelijk bij ons vanwege een paar specifieke redenen:
- omdat we een tussenwoning met lage warmtebehoefte hebben. Daardoor zijn "grote" temperatuurschommelingen van ons voor een ander huis misschien het maximale "constante" wat gehaald kan worden, een ander huis lukt dit misschien niet goed mee. Ons huis koelt bijv. bij deze buitentemperaturen tot 0.3/0.4 onder setpoint af voordat de vloerverwarming goed actief wordt. Daardoor kan de hysterese klein blijven en hoeven we dus maar weinig comfort in te leveren, of mogelijk wordt het zelfs groter, nog geen idee.
- De gasmeter is nieuw zodat hij iedere 5 minuten waarden doorgeeft
- Op basis van OTGW data kan ik dat gasverbruik voor 99% accuraat splitsen in verwarming/rest, waardoor ik een heelaccuraat beeld krijg van de hoeveelheid kWh warmte.

Die laatste 2 zijn voor een Quatt natuurlijk ook mogelijk, omdat de thermische power gewoon berekend kan worden!

Daarnaast is er altijd volledige controle en nauwelijks failure mode:
- door met OTGW het water control setpoint te sturen krijg ik van de thermostaat alsnog de echte gewenste binnentemperatuur binnen. Dus als iemand draait aan de thermostaat dan gaat mijn regelaar meebewegen
- als HA/mijn regelaar uitvalt dan valt OTGW automagisch terug op niks aanpssen en dus het standaard algoritme van de thermostaat.

Dus nooit een koud huis :) in theorie, ik moet het nog maken.. maar eerst andere taken om op te pakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
nairolf schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:10:
[...]Dit is wel impressive! Maar al die veren in mn achterste verdien ik echt niet hoor. Ik heb je alleen verteld dat ik mn thermostaat per 0.01 graden ingesteld kreeg met een OTGW, alle rest zoals het ontdekken van de offset en de "control loop" om daarmee compressor frequentie op 30 te houden zijn jouw eigen ideeen en werk, niet het mijne! Kuddos voor jezelf wat dat betreft.
Wat betreft je control algoritme, hiermee kan je inderdaad veel zelf regelen lijkt me zo. Houdt er wel rekening mee dat als er een I-actie in de CiC zit dat je offset van -0.22 dynamisch moet veranderen naarmate je kamertemperatuur langer achterloopt op je setpoint.

Als je een goed idee hebt voor een regelaar dan kan je nu dus aan de slag! Wat dat betreft ben ik zelf geinspireerd door @Stefannn, aan wie ik mij onverdiende veren graag doorgeen. Hij heeft een heel interessante controller geschreven voor zijn 2 aan/uit water/water warmtepompen om het aantal starts/stops te beperken tot 1x per 24 uur per warmtepomp (als ik het goed heb). Dat was zijn doel ervan, en dat heeft hem uiteindelijk zelfs meer comfort opgeleverd!

Op basis van zijn ideeen had ik voor mijzelf het volgende idee:

Doel:
Overshoots en undershoots beperken in de woonkamer van mijn 100m2 tussenwoning met 40m2 vloerverwarming en T10/T11 radiatoren.

Methode:
Probeer 24/7 te verwarmen, of in ieder geval een aangesloten deel van de dag, en gebruik een goede feedforward om zo te zorgen dat de thermostaat niet in de stress schiet (lees: hoge temperaturen gaat maken of snel helemaal uit gaat) als er een keer een deur even openstaat, de oven aanstaat, of als we "plots" met zn allen de woonkamer verlaten om te gaan slapen.

Want: De over/undershoots zijn niet groot, maar zorgen wel voor veel fluctuaties in de CV water temperatuur en het gasverbruik, terwijl de vleorverwarming daar pas veel te laat op reageert. Een stabielere watertemperatuur levert denk ik namelijk een prima comfort op, en zorgt voor stabieler verbruik.

Idee:
- Gebruik een PID regelaar van watertemperatuur met als feedback kamertemperatuur met een feedforward op basis van mijn graaddagen berekening en een (voor mijn huis) heel erg grote dead-zone/hysterese (van +-0.5 graad) en een agressieve regeling buiten die zone.
- (Het deel hierna is vooral geleend van @Stefannn ) Houdt de hoeveelheid gas (kWh) bij dat vanaf 06:00 in het huis gestopt heb, en stop als er volgens het model van graaddagen voldoende in is gestopt op basis van wat de gemiddelde dagtemperatuur voorspelling was om 06:00 (dan gaat de feedforward uit maar blijft de regelaar verder actief)
- Bekijk om 06:00 (als alles voor de volgende dag berekend wordt) wat de start en eind kamertemperaturen waren, wat de daadwerkelijke buitentemperaturen waren, en hoeveel kWh er daadwerkelijk in is gestopt. Corrigeer het graaddagen model met de daadwerkelijke data van afgelopen 24 uur, en ga aan de slag voor de komende dag.

Het idee hiervan is dat de feedforward op basis van graaddagen en de grote hysterese eigenlijk continue (24/7) de basisbmoet zijn, en de PID regelaar er omheen de backup is als er iets mis is, of bijv een deur lang open staat. De dagelijkse correctie zou ervoor moeten zorgen dat er een steeds beter model ontstaat, al denk ik dat ik al meer dan genoeg data heb om een 90+% acuraat startpunt te hebben.

Dit is wel mogelijk bij ons vanwege een paar specifieke redenen:
- omdat we een tussenwoning met lage warmtebehoefte hebben. Daardoor zijn "grote" temperatuurschommelingen van ons voor een ander huis misschien het maximale "constante" wat gehaald kan worden, een ander huis lukt dit misschien niet goed mee. Ons huis koelt bijv. bij deze buitentemperaturen tot 0.3/0.4 onder setpoint af voordat de vloerverwarming goed actief wordt. Daardoor kan de hysterese klein blijven en hoeven we dus maar weinig comfort in te leveren, of mogelijk wordt het zelfs groter, nog geen idee.
- De gasmeter is nieuw zodat hij iedere 5 minuten waarden doorgeeft
- Op basis van OTGW data kan ik dat gasverbruik voor 99% accuraat splitsen in verwarming/rest, waardoor ik een heelaccuraat beeld krijg van de hoeveelheid kWh warmte.

Die laatste 2 zijn voor een Quatt natuurlijk ook mogelijk, omdat de thermische power gewoon berekend kan worden!

Daarnaast is er altijd volledige controle en nauwelijks failure mode:
- door met OTGW het water control setpoint te sturen krijg ik van de thermostaat alsnog de echte gewenste binnentemperatuur binnen. Dus als iemand draait aan de thermostaat dan gaat mijn regelaar meebewegen
- als HA/mijn regelaar uitvalt dan valt OTGW automagisch terug op niks aanpssen en dus het standaard algoritme van de thermostaat.

Dus nooit een koud huis :) in theorie, ik moet het nog maken.. maar eerst andere taken om op te pakken..
Ik schuif de veren dan graag door naar de volgende tweaker die er een complete control loop van maakt.
Wat is een I-actie in de CiC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:27
TeslaNerd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:30:
[...]

Ik schuif de veren dan graag door naar de volgende tweaker die er een complete control loop van maakt.
Wat is een I-actie in de CiC?
Zoek even naar de I in PID regeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
We kunnen twee kanten op qua strategie (of meer?)
- We laten de thermostaat en de CiC doen wat ze doen, maar beperken de compressorspeed zodat
bijvoorbeeld er nooit ijsvorming is, (met als consequentie dat het huis niet/minder warm wordt) of
dat er bepaalde frequenties niet meer worden gebruikt
- We gaan een 100% regeling doen op basis van de feedback van de quatt en de kamertemperatuur
met onze eigen logica

Een punt bij het eerste scenario is dat het niet perse het stuitergedrag can de CiC opheft... dus een extra sidestep optie om uit de stuiterzones te blijven moet er ook bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
TeslaNerd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:02:
[...]
1999 cmd_compressorlevel
2010 cmd_pumpmode
2015 cmd_pumplevel
3999 cmd_workmode
[...]
[...]
Helemaal mee eens @TeslaNerd , maar ik hou mijn idee nog even vast voor het geval de besturing van de koelfunctie duidelijk wordt voor een Chill. Waarschijnlijk is workmode=1 al genoeg >:)
Dan kunnen we ook overwegen om zonder Chill te koelen bijvoorbeeld.

"Maar nu even niet..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03
Oke, de helft wat hier gebeurt gaat boven mijn pet, maar volgens mij zijn jullie met iets heel moois bezig. Ik heb helaas onvoldoende kennis op dit gebied en lees graag mee. Als er een keer een proof of concept ligt of iets getest moet worden met iets wat relatief simpel in elkaar is te zetten op basis van goed uitgeschreven instructie meld ik me aan. Tot die tijd kuddo's voor het werk en de energie die jullie erin steken!

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Dit is mijn HA-automation voor de offset op de room-setpoint:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
triggers:
  - seconds: /10
    trigger: time_pattern
conditions: []
actions:
  - variables:
      current_temp: "{{ states('sensor.heatpump_thermostat_room_temperature') | float }}"
      target_temp: "{{ state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') | float }}"
      temp_offset: "{{ states('input_number.deltat_room2setpoint') | float }}"
      target_temp_heat: >-
        {{ min ( 21 , max ( current_temp , min ( 18.5 , target_temp ) ) ,
        target_temp ) + temp_offset }}
      tth: "{{ target_temp_heat | float(0.00)}}"
  - if:
      - condition: state
        entity_id: binary_sensor.heatpump_thermostat_heating
        state: "on"
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.hp1_compressor_frequency
        above: 1
    then:
      - action: opentherm_gw.send_transparent_command
        data:
          gateway_id: honeywell
          transp_cmd: TT
          transp_arg: "{{tth}}"
mode: single

NB Ik heb de tth-sensor nog toegevoegd omdat ik een error kreeg van de OTGateway op de lange naam

en de input voor de offset:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeDJ7vyqSpGeXGZo971VixN0AIQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ep8paGIvixIdgwBAj7pM9hpZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 12-01-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Hebben jullie inmiddels al iets interessants in de modbus data voorbij zien komen voor de registers met foutcodes reg2119, reg 2120 en reg2121?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
@TeslaNerd Concludeer ik dan terecht dat je de offset handmatig aanbrengt?
En dat jouw !AI het regelalgoritme is ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
m10tech schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:23:
@TeslaNerd Concludeer ik dan terecht dat je de offset handmatig aanbrengt?
En dat jouw !AI het regelalgoritme is ;-)
Ja, mijn !AI (!Amsterdamse Intelligentie ;-) is startpunt voor mijn regelalgoritme.
Ik ben eenvoudig begonnen met het regelalgoritme om de compressor laag op 30Hz te houden.
Ik kan deze handmatig in te stellen input sensor in HA ook aanpassen in de HA-automatisering. Dat heb ik nu een eerste keer gedaan voor afhet automatisch uit- en aanzetten van de Quatt als de bodemplaatverwarming aan staat en de buitentemperatuur boven de 4grC komt.
Dit werkt goed en is al weer 3 graden lagere bodemplaatverwarminghysterese (van 4 tot 7) dat de bodemplaatverwarming onnodig staat te gloeien op 150Watt 😎

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: BottomHeater_off_when_Tbuiten_above_4
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.toutside_filtered
    above: 4
conditions:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.hp1_r2108b2_bottom_heater
    state: "on"
actions:
  - variables:
      delta_t_oud: "{{ states('sensor.deltat_roomtemp_to_roomsetpoint') | float(0) }}"
  - metadata: {}
    data:
      title: Quatt
      message: Tbuiten > 4grC Bodemplaatverwarming wordt uitgeschakeld
    action: notify.mobile_app_teslanerd
  - action: input_number.set_value
    metadata: {}
    data:
      value: -1
    target:
      entity_id: input_number.deltat_room2setpoint
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
  - action: input_number.set_value
    metadata: {}
    data:
      value: "{{ delta_t_oud }}"
    target:
      entity_id: input_number.deltat_room2setpoint
mode: single

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 12-01-2025 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
!AI was bedoeld als NIET Artificiële Intelligentie ( ! wordt gebruikt als negatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ik had vanmorgen een mail gestuurd aan DIYless met de vraag of zij het aanpassen van de room setpoint met 0.01grC ondersteunen. Ik heb vandaag direct een reactie ontvangen dat dit er nog niet in zit maar wel met een (beta?) flasher beschikbaar is:
We are working on this feature, here you can grab a flasher links (select appropriate one for your thermostat model):
https://github.com/diyles...2#issuecomment-2093302416
HA support for custom step will be uploaded in ~10 hours.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
Mijn thermostaat (zie signature) kan tot 1/256e graad sturen.
Ik heb tot nu toe alleen een limiter op de delta tussen room-temp en room-setpoint gemaakt, en die werkt inderdaad zoals jij aangeeft.
Ik heb die functie alleen niet tot negatieve waarden doorgetrokken, en daardoor kan ik maar beperkt terugregelen.
Zal straks een update maken die ook dieper terugregelt. Eens zien wat dat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
m10tech schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:42:
!AI was bedoeld als NIET Artificiële Intelligentie ( ! wordt gebruikt als negatie)
Oeps, ! Betekent hier “kijk mij eens!” 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
MWink schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:27:
[...]

Meter of 10, maar we zitten in drukke omgeving met veel interferentie. Voor het decoderen van die BLE Beacon gebruikten we het Espressif native ESP-IDF Eddystone Example op github. Bij ESPHome wordt het inderdaad wat lastiger met BLE doordat je external components moet includen in de YAML, nog geen ervaring mee maar wil daar wel mee aan de slag. Heb je een tool zoals de nRF Connect App gebruikt om te zien wat die beacon tag voor advertisements stuurt?
Ik heb nRF connect app geprobeerd vandaag maar zie de n51822 niet tevoorschijn komen tussen veel(!) andere bluetooth apparaten.

Als de temperatuursensor van zo een knoopcelboardje naar een HA-sensor kan updaten dan zou dat een super makkelijke oplossing zijn. Je plakt een paar van die tags op retourleidingen met wat thermische pasta (dubbelzijdige tape met een uitsparing voor de temp sensor) en het waterzijdig inregelen kan dan veel nauwkeuriger gebeuren zonder kastjes met draden en stroomadapters

[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 12-01-2025 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-06 10:14
@TeslaNerd @m10tech is het wellicht tijd aan het worden om een specifiek forum voor "ModBus aansluiten aan de Quatt" aan te maken???

Jullie zijn met echt vette sjit bezig, alleen het oversneeuwt nu de HA gerelateerde zaken....

#dtv, gewoon maar een gedachte. Nee is ook een antwoord 😬

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
Ik vind het hier eigenlijk wel erg rustig... toch zeker vergeleken met deel2
Maar tot ik naar Quatt ging kijken heb ik nooit Tweakers of HA gebruikt, dus ik laat het oordeel graag aan @TeslaNerd en @jj85 over...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
verguldebarman schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:27:
@TeslaNerd @m10tech is het wellicht tijd aan het worden om een specifiek forum voor "ModBus aansluiten aan de Quatt" aan te maken???

Jullie zijn met echt vette sjit bezig, alleen het oversneeuwt nu de HA gerelateerde zaken....

#dtv, gewoon maar een gedachte. Nee is ook een antwoord 😬
Ik dacht dat wij het “Modbus aansluiten aan de Quatt” al weer een paar paginas geleden hebben afgesloten en terug zijn bij ervaringen met Quatt, HA en Domotica.

Wij laten inderdaad wel zien wat er nu meer mogelijk is met Quatt en HA door gebruik te maken van de modbus data. Ik denk dat uiteindelijk ook zonder modbus veel te reproduceren is op basis van wat wij met de modbus data nu te weten komen over de besturing van de Quatt door de CiC en wat er in de buitenunit allemaal gebeurd zonder dat de CiC daar invloed op heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door TeslaNerd op 12-01-2025 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:52
TeslaNerd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:56:
[...]

Ja, met een nauwkeurige ESPHome thermostaat gaat dat ook lukken. Ik ben benieuwd of de DIYless dit kan.

Ik zie nog even niet hoe jouw idee voor een ESPHome buitentemperatuur hack voor de oude Quatt met bodemplaatverwarming er uit kan zien. Kun jij dat toelichten?
Te complex voor mij dus ik snap niet helemaal wat je van de Diyless verwacht. Maar je kunt de Diyless hysteresis vanaf versie 2.2 (ik draai nu de beta) op 0,01 graad nauwkeurig instellen. Ook kun je de lower limit niet alleen onder maar ook boven setpoint instellen mits je hem maar onder de upper limit blijft. Dit gebruik ik om de Quatt een jumpstart te geven bij bv zoninval of palletkachel.

Wel een opmerking:
D3 interne sensor is gevoelig voor warmte van de Diyless zelf (ESP, display, poweradapter). Thermometer calibratie wordt ook in 2.2 ingebouwd maar maakt hem natuurlijk onnauwkeuriger (is bij mij 0,1 tot 0,2⁰C variatie wat voor mij prima is). Maar zowel de D1 als de D3 kun je aan een Xiaomi BLE thermometer koppelen waardoor hij wel heel nauwkeurig wordt. Nadeel van BLE is natuurlijk wel de storingsgevoeligheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 12-01-2025 22:36 ]

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
TeslaNerd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:56:
[...]

Wat langere uitleg over een mogelijke tweak:
De oplossing van het tijdelijk lager zetten van de roomsetpoint als de buitentemperatuur weer boven de 4 graden komt lost de grote hysterese van de.bodemplaatverwarming tussen 4 en 7 graden bij de oude Quatt op, het wordt effectief een drempel op 4 graden zonder hysterese.

Echter de nieuwe Quatt heeft de drempel voor de bodemplaatverwarming op 0 graden. Dat wil ik bij de oude Quatt ook, blijkbaar kan dat veilig. Je zou de bodemplaatverwarming drempel dus nog maximaal 4 graden kunnen verlagen. Maar dat wil je alleen als het nodig is, ik wil de werkelijke buitentemperatuur kunnen zien als de correctie niet nodig is.

Daarom heb ik behoefte aan een schakelbare of nog beter, moduleerbare correctie op de buitentemperatuursensor. Dit kan gemaakt worden door het "verwarmingsweerstandjehack" dat op de sensor geplakt is met PWM aan te sturen met een ESPHome ESP32 met HA integratie. Dit heeft ook als voordeel in het geval je geen roomsetpoint aanpassingsmogelijkheden hebt via HA (ik denk de meeste mensen) , je de hysterese correctie van 4-7 naar 0 in het geheel met die ESPHome buitentempsenaor hack kan doen.

Misschien moet er in de ESPHome versie van de hack nog wel de werkelijke buitentemperatuur gemeten worden als je een wat grotere afwijking wil maken dan de 2 graden die ik nu heb. Dan kun je bepalen hoe groot de werkelijke afwijking is die het weerstand je veroorzaakt.

Een andere oplossing is om de meting niet thermisch maar elektrisch te beïnvloeden door een parallel weerstand aan te brengen (sensor zal wel een NTC zijn) maar dan ga je echt fysiek hacken aan de Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MWink schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:58:
[...]

Wat langere uitleg over een mogelijke tweak:
De oplossing van het tijdelijk lager zetten van de roomsetpoint als de buitentemperatuur weer boven de 4 graden komt lost de grote hysterese van de.bodemplaatverwarming tussen 4 en 7 graden bij de oude Quatt op, het wordt effectief een drempel op 4 graden zonder hysterese.

Echter de nieuwe Quatt heeft de drempel voor de bodemplaatverwarming op 0 graden. Dat wil ik bij de oude Quatt ook, blijkbaar kan dat veilig. Je zou de bodemplaatverwarming drempel dus nog maximaal 4 graden kunnen verlagen. Maar dat wil je alleen als het nodig is, ik wil de werkelijke buitentemperatuur kunnen zien als de correctie niet nodig is.

Daarom heb ik behoefte aan een schakelbare of nog beter, moduleerbare correctie op de buitentemperatuursensor. Dit kan gemaakt worden door het "verwarmingsweerstandjehack" dat op de sensor geplakt is met PWM aan te sturen met een ESPHome ESP32 met HA integratie. Dit heeft ook als voordeel in het geval je geen roomsetpoint aanpassingsmogelijkheden hebt via HA (ik denk de meeste mensen) , je de hysterese correctie van 4-7 naar 0 in het geheel met die ESPHome buitentempsenaor hack kan doen.

Misschien moet er in de ESPHome versie van de hack nog wel de werkelijke buitentemperatuur gemeten worden als je een wat grotere afwijking wil maken dan de 2 graden die ik nu heb. Dan kun je bepalen hoe groot de werkelijke afwijking is die het weerstand je veroorzaakt.

Een andere oplossing is om de meting niet thermisch maar elektrisch te beïnvloeden door een parallel weerstand aan te brengen (sensor zal wel een NTC zijn) maar dan ga je echt fysiek hacken aan de Quatt
Dankjewel @MWink voor deze uitgebreide uitleg.

Ik verwacht dat de regeling voor de bodemplaatverwarming op de nieuwe Quatt ook kijkt naar de temperatuur van de warmtewisselaar en daarmee de bpv bij een lagere temperatuur kan aan- en uitschakelen. @m10tech is dat iets wat jij kan zien?

Ik heb vandaag in HA de automatisering gemaakt waarmee ik met de roomsetpoint-offset het compressorniveau kan instellen voor de Quatt met een feedback-loop op het compressorniveau dat de modbus aangeeft.

Hoewel de offset afhankelijk is van de buitentemperatuur zoekt de HA-automatisering bij een andere buitentemperatuur een paar honderdste graden verder voor het gewenste compressorniveau. Wanneer de buitentemperatuur veranderd dan blijft de HA-automatisering als een autotune de offset aanpassen naar het ingestelde compressorniveau.

Hiermee maak ik mij ook niet meer zo druk om een gehackte waarde op de buitentemperatuur sensor. Ik ga morgen toch eens het dak op om te kijken of ik de tempsensor niet van buiten naar binnen in de kast kan verhangen in de buurt van de warme onderdelen in de kast.

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 13-01-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
TeslaNerd schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:39:
[...]

Ik heb vandaag in HA de automatisering gemaakt waarmee ik met de roomsetpoint-offset het compressorniveau kan instellen voor de Quatt met een feedback-loop op het compressorniveau dat de modbus aangeeft.

Hoewel de offset afhankelijk is van de buitentemperatuur zoekt de HA-automatisering bij een andere buitentemperatuur een paar honderdste graden verder voor het gewenste compressorniveau. Wanneer de buitentemperatuur veranderd dan blijft de HA-automatisering als een autotune de offset aanpassen naar het ingestelde compressorniveau.

Hiermee maak ik mij ook niet meer zo druk om een gehackte waarde op de buitentemperatuur sensor. Ik ga morgen toch eens het dak op om te kijken of ik de tempsensor niet van buiten naar binnen in de kast kan verhangen in de buurt van de warme onderdelen in de kast.
Er zit wel een trekontlasting op de doorvoer van buiten naar binnen.
Ik heb de Quatt nog niet open gehad, hangt bij mij niet erg toegankelijk op hoogte aan de muur.
Ik heb nog wel een andere optie dat ik wil proberen
Als de kast open is, kun je dan eenvoudig bij de control PCB? Als je er gemakkelijk bij kunt , is een elektrisch hack van de sensor niet zo lastig. Dan zou een parallel weerstand op de connector gemakkelijk tussen te steken zijn zonder permanent zichtbare aanpassingen. Ik heb de foto's gezien van de PCB. Ik denk dat de sensor een 10k NTC is, dan zou 100k parallel bij die temperaturen een graad of 2 verschil geven, bij hogere temperaturen wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:39:
[...]

Dankjewel @MWink voor deze uitgebreide uitleg.

Ik verwacht dat de regeling voor de bodemplaatverwarming op de nieuwe Quatt ook kijkt naar de temperatuur van de warmtewisselaar en daarmee de bpv bij een lagere temperatuur kan aan- en uitschakelen. @m10tech is dat iets wat jij kan zien?
Neuh, onder 0grC aan en boven 0grC uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:46:
[...]

Neuh, onder 0grC aan en boven 0grC uit
Verrassend! Als de Quatt op 30 of 39Hz draait dan heb ik nu nog geen defrosts maar als ik de Quatt harder laat draaien dan wordt het snel veel kouder in de warmtewisselaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5y0B5zky8bfmMyKR0bglNZk_sA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3tX3Q5iudMm1QUp09FpCoueo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door TeslaNerd op 13-01-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:55:
[...]

Verrassend! Als de Quatt op 30 of 39Hz draait dan heb ik nu nog geen defrosts maar als ik de Quatt harder laat draaien dan wordt het snel veel kouder in de warmtewisselaar.

[Afbeelding]
Zelfs zonder enige hysterese
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AZgh-i5GQiOaoPjwPGM1TiV2Iw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iUgAODTSVOUyHNasWJtSGfcR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MWink schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:10:
[...]

Er zit wel een trekontlasting op de doorvoer van buiten naar binnen.
Ik heb de Quatt nog niet open gehad, hangt bij mij niet erg toegankelijk op hoogte aan de muur.
Ik heb nog wel een andere optie dat ik wil proberen
Als de kast open is, kun je dan eenvoudig bij de control PCB? Als je er gemakkelijk bij kunt , is een elektrisch hack van de sensor niet zo lastig. Dan zou een parallel weerstand op de connector gemakkelijk tussen te steken zijn zonder permanent zichtbare aanpassingen. Ik heb de foto's gezien van de PCB. Ik denk dat de sensor een 10k NTC is, dan zou 100k parallel bij die temperaturen een graad of 2 verschil geven, bij hogere temperaturen wat minder.
Dat wil ik ook wel proberen. Lang geleden dat ik een losse weerstand heb vastgehouden.
Waar koop jij een losse weerstand van 100k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
In jouw grafiek loopt het extra stroomverbruik niet helemaal synchroon met de variatie in de buitentemperatuur. Zoom eens wat verder in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:25:
[...]

In jouw grafiek loopt het extra stroomverbruik niet helemaal synchroon met de variatie in de buitentemperatuur. Zoom eens wat verder in
Heeft geen zin, stroom heeft update freq van 10 seconden (en is oude data van vorige maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
TeslaNerd schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:25:
[...]

Deze is hetzelfde idee
m10tech in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
Met de besturing via de offset op de room-setpoint die ik vandaag in HA heb gebakken zie ik vanavond dat met de dalende buitentemperatuur HA om 20:50 nog een correctie op de offset (deltaT_room2setpoint) heeft gemaakt van -0.06 naar -0.13 graden nadat de CiC de compressor een niveautje hoger had gezet van 39Hz naar 49Hz.

NB de oil-return-cyclus om 20:06 waar de compressor even naar 61Hz gaat wordt niet door de CiC aangestuurd. In het onderste plaatje met de cmd_compressorlevel uit de modbusdata zit daar geen piek in het compressorniveau dat de CiC vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwtdpMCllbQaw_Uf5w3CMg2Bs6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3E2CgokH3S99SDi6Vs3QyOlP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwR3TmTr8bVglD_4bEALD2gFw0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7WpnKCwm0ka1jOROX1u9Bsz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwNFkWYgLIeCouDgNKlpXKaB_38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nc2VndmQjOZgMierHjQcMVgO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door TeslaNerd op 13-01-2025 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Duidelijk! En dat blijft zo ook als de Quatt op 90Hz gaat draaien en de buitentemperatuur boven nul gaat?

Dan komen wij met de oude Quatts er wel heel bekaaid vanaf met een bpv-hysterese tot +7grC

[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 13-01-2025 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Vers van de pers... volgens mij vraag je dit...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ed8di0ZT1JuW8MsJ36ciyZlgOFM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9LnrtpxlfvGG8fzUTCCe4Cgw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
m10tech schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:32:
Vers van de pers... volgens mij vraag je dit...
[Afbeelding]
Ja, nog steeds keurig op 0grC zonder hysterese
Case Closed!
Dat kan ik goed inzetten voor mijn ticket voor de Unnecessary energy consumption

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
TeslaNerd schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Dat wil ik ook wel proberen. Lang geleden dat ik een losse weerstand heb vastgehouden.
Waar koop jij een losse weerstand van 100k?
Zelf koop ik die niet, die heb ik al 30 jaar op voorraad thuis liggen B) vroeger had elk dorp wel een elektronica onderdelen winkel, nu koop je die per 10 online voor een paar cent met 3€ verzendkosten of een heel assortiment voor 8€ uit China. Je kunt ook een instelpotmeter monteren, kun je de verlaging zelfs instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWink
TeslaNerd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Ik heb nRF connect app geprobeerd vandaag maar zie de n51822 niet tevoorschijn komen tussen veel(!) andere bluetooth apparaten.

Als de temperatuursensor van zo een knoopcelboardje naar een HA-sensor kan updaten dan zou dat een super makkelijke oplossing zijn. Je plakt een paar van die tags op retourleidingen met wat thermische pasta (dubbelzijdige tape met een uitsparing voor de temp sensor) en het waterzijdig inregelen kan dan veel nauwkeuriger gebeuren zonder kastjes met draden en stroomadapters
Dit zie ik in mijn nRF Connect app van de RSL10 BLE Beacon Coin:
Lijkt mij inderdaad heel bruikbaar om aan de retour van een radiator te plakken voor waterzijdig inregelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TgcJFs_qgv257_rjRon2lv7Rto=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FHJ0tLx5lM6N033tFe2ZflAA.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 19:18
jj85 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:12:
@MWink Geen idee :+

Dit was het advies van de maker van het bordje (@thehog.
'snij hem hier bij het rode streepje door'
...

Met een latere aanvulling:

[...]
Nog even reagerende hierop. De reden dat deze gesneden moet worden is omdat de ESP32-C3 standaard op die TX-pin bij het opstarten wat console informatie er uit poept, nog voordat je in ESPhome of je custom firmware de TX op een andere pin hebt gezet. Op mijn borde is deze TX hardwired aan de RS485 (auto tx/rx) gekoppelt en stroom die console informatie dus je RS485 bus op.

Door het doorsnijden (en de pull up die hierna nog zit) blijft de lijn TX schoon bij de RS485 chip en gaat er dus geen informatie (nooit meer) naar de RS485 bus en heb je dus gegarandeerd een sniffer only device.

Een andere optie zou zijn om de EFUSE_UART_PRINT_CONTROL e-fuse aan te passen zodat er geen boot messages meer komen. Maar dan moet je wel zorgen dat ESPhome zelf ook niks over die lijn gooit of andere debug crash meldingen.

En als ik voor jullie een custom pcb moet maken met andere wensen dan is dat zo gedaan zoals bijv. inderdaad een andere UART pakken of de ESP32-H2 met thread support :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MWink schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:32:
[...]

Dit zie ik in mijn nRF Connect app van de RSL10 BLE Beacon Coin:
Lijkt mij inderdaad heel bruikbaar om aan de retour van een radiator te plakken voor waterzijdig inregelen.
[Afbeelding]
Heeft de RSL 10 BLE Beacon Coin een extra temperatuur sensor op de beacon of is dat ook de temperatuur sensor van de N51822?

Ik zal er toch nog eens induiken om de 51822 die ik heb ook in nRF connect te kunnen zien.
Dat moet toch plug&play zijn met die app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
TeslaNerd schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:20:
[...]

Heeft de RSL 10 BLE Beacon Coin een extra temperatuur sensor op de beacon of is dat ook de temperatuur sensor van de N51822?

Ik zal er toch nog eens induiken om de 51822 die ik heb ook in nRF connect te kunnen zien.
Dat moet toch plug&play zijn met die app?
Die RSL10 BLE Coin heeft een aparte temperatuursensor, de NCT375, temperatuur in 1/16 graden stapjes. Maar de processor is geen nRF51822, is van Onsemi zelf, een RSL10. SDK etc hiervoor zijn beschikbaar..

https://nl.mouser.com/new/onsemi/on-semi-rsl10-coin-gevb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
@m10tech
Zou je mij een stukje tekst/uitleg kunnen geven over jouw Quatt-sniffer, met relevante linkjes en plaatjes? Dan plaats ik dat in de OP.

thanks!!

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
thehog schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:44:
[...]

Nog even reagerende hierop. De reden dat deze gesneden moet worden is omdat de ESP32-C3 standaard op die TX-pin bij het opstarten wat console informatie er uit poept, nog voordat je in ESPhome of je custom firmware de TX op een andere pin hebt gezet. Op mijn borde is deze TX hardwired aan de RS485 (auto tx/rx) gekoppelt en stroom die console informatie dus je RS485 bus op.

Door het doorsnijden (en de pull up die hierna nog zit) blijft de lijn TX schoon bij de RS485 chip en gaat er dus geen informatie (nooit meer) naar de RS485 bus en heb je dus gegarandeerd een sniffer only device.

Een andere optie zou zijn om de EFUSE_UART_PRINT_CONTROL e-fuse aan te passen zodat er geen boot messages meer komen. Maar dan moet je wel zorgen dat ESPhome zelf ook niks over die lijn gooit of andere debug crash meldingen.

En als ik voor jullie een custom pcb moet maken met andere wensen dan is dat zo gedaan zoals bijv. inderdaad een andere UART pakken of de ESP32-H2 met thread support :-)
Jouw bordje werkt na het doorsnijden van de TX probleemloos als sniffer.
Is het toevoegen van 2 dipswitches of 2 jumper connectors voor het (ont)koppelen van RX en TX een optie?

En loopt het al storm met de bestellingen van andere Quatt eigenaren?

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 17-01-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MWink schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Goed idee!
[Afbeelding]
Zoals jij schrijft zijn de RSL 10 BLE coin beacons niet meer te koop. Weet jij wat een goed alternatief kan zijn die wel nog te koop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
thehog schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:44:
[...]

Is het noodzakelijk dat jouw boardje met 3 draden AGB wordt aangesloten op een modbus-poort voor het meeluisteren? Of is het aansluiten van alleen de A en B draden ook al voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Noodzakelijk niet, maar in onze situatie wel netter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-06 05:08
Inmiddels heb ik alle posts in dit forum met het woord "modbus" er in gelezen. Toch is mij het nog niet helemaal duidelijk. Ik wil mijn modbus uitlezen (dus niet scrhijven). Wat moet ik daarvoor allemaal doen ?

Dit is de samenvatting van mijn zoektocht:

Methode om de modbus van de CiC uit te LEZEN (dus niet schrijven !)
- koop een geschikt ESP32 kaartje (zie m10tech in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica")
- verwijder daar enkele weerstanden en snijdt een printspoor door. (m10tech in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica")
- sluit de ESP aan met de usb aan de server waar HA op draait.
- installeer een plugin oid wat op HA (welke ?)
- installeer de YAML op HA (YAML staat op https://github.com/jeroen85/Quatt-sniffer), hoe en waar zet je die YAML neer ?
- HA zoekt nu contact met het ESP32 board en configureert deze: hierbij worden de wifi credentials ook mee geconfigureerd.
Als dat proces is afgerond:
- sluit de ESP met twee draden aan aan de CiC (A en B, aarde is niet nodig alleen bij lange afstanden)(TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica")
- zorg dat de ESP32 voeding krijgt via de USB aansluiting
- Zet alles aan

Klopt dit zo'n beetje ? Zo nee, ik hoor graag wat er anders moet.

Misschien een idee om dit proces ergens in de TS op te nemen ?

EDIT
Om deze procedure goe dte krijgen heb ik nav enkele reacties wat aanpassingen gedaan.
edit: adres met YAML was niet goed: is aangepast.
edit2: zie ook de reactie van @TeslaNerd op deze post: TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

[ Voor 37% gewijzigd door AlfredPteD op 21-01-2025 13:42 ]

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
AlfredPteD schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:08:
Inmiddels heb ik alle posts in dit forum met het woord "modbus" er in gelezen. Toch is mij het nog niet helemaal duidelijk. Ik wil mijn modbus uitlezen (dus niet scrhijven). Wat moet ik daarvoor allemaal doen ?

Dit is de samenvatting van mijn zoektocht:

Methode om de modbus van de CiC uit te LEZEN (dus niet schrijven !)
- koop een geschikt ESP32 kaartje (zie m10tech in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica")
- verwijder daar enkele weerstanden en snijdt een printspoor door. (m10tech in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica")
- moet er nog software (sketch) op de ESP32 geplaatst worden? Ja, welke dan, en welke programmer gebruik je daarvoor ? Hoe komt de ESP32 anders aan wifi credentials ?
- sluit de ESP met twee draden aan aan de CiC (A en B, aarde is niet nodig alleen bij lange afstanden)(TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica")
- zorg dat de ESP32 voeding krijgt via de USB aansluiting
- installeer een plugin oid wat op HA (welke ?)
- installeer de YAML op HA (YAML staat op github, https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt/), hoe en waar zet je die YAML neer ?
- Zet alles aan
- HA zoekt nu contact met het ESP32 board en configureert deze: dan zal toch eerst Wifi op de ESP32 bekend moeten zijn. Of moet de ESP32 eerst met USB op de HA machine aangesloten worden om de ESP32 te initialiseren ? Kan dat ook indien HA in een docker-container draait (dat is bij mij het geval).

Klopt dit zo'n beetje ? Zo nee, ik hoor graag wat er anders moet.

Misschien een idee om dit proces ergens in de TS op te nemen ?
Ja, dat klopt meer dan een beetje.
Inderdaad de ESP32 eerst met USB op de HA machine aansluiten voor de wifi instellingen. Daarna maakt de ESP32 draadloos de wifi-verbinding met jouw HA-machine terwijl het met de AGB-draadjes is verbonden met de CiC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iO4igL_AYA16y0jvRwz-aYqxbo=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/tzn32l9GTy1UN49x0GMZVgkn.gif?f=fotoalbum_large

De yaml voor de modbus staat niet op de github van Marco Boers maar op de github van @jj85 :
https://github.com/jeroen...b/main/quatt-sniffer.yaml

De ESP32-yaml kun jij kwijt via de ESPHome yaml editor in de ESPHome device builder

Let op dat ik een andere naam heb gegeven “modbustest” en dat die ook wordt overgenomen als bestandsnaam voor de yaml. Met de yaml op github moet jij zoals aangegeven op github de device naam “quatt-sniffer” gebruiken

Welkom bij de club!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43d4iiGXmI8W5MjRptE3qcnAJ1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rlRb7T7C90BOQWQP20YmpPGt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 21-01-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:13:
[...]

Ja, dat klopt meer dan een beetje.
Inderdaad de ESP32 eerst met USB op de HA machine aansluiten voor de wifi instellingen. Daarna maakt de ESP32 draadloos de wifi-verbinding met jouw HA-machine terwijl het met de AGB-draadjes is verbonden met de CiC.

[Afbeelding]

De yaml voor de modbus staat niet op de github van Marco Boers maar op de github van @jj85 :
https://github.com/jeroen...b/main/quatt-sniffer.yaml

De ESP32-yaml kun jij kwijt via de ESPHome yaml editor in de ESPHome device builder

Let op dat ik een andere naam heb gegeven “modbustest” en dat die ook wordt overgenomen als bestandsnaam voor de yaml. Met de yaml op github moet jij zoals aangegeven op github de device naam “quatt-sniffer” gebruiken

Welkom bij de club!

[Afbeelding]
Dank.
'De club' is nog een afstandje te gaan voor mij hoor. Eerste drempel : "out of stock": het bewuste ESP32 kaartje is momenteel niet verkrijgbaar bij Tindie, maar ik kan m ook niet elders vinden. Geduld dus, of kennen jullie nog een adresje ?

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
AlfredPteD schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:33:
[...]

Dank.
'De club' is nog een afstandje te gaan voor mij hoor. Eerste drempel : "out of stock": het bewuste ESP32 kaartje is momenteel niet verkrijgbaar bij Tindie, maar ik kan m ook niet elders vinden. Geduld dus, of kennen jullie nog een adresje ?
Stuur @thehog hier even een berichtje, hij is de maker van dit bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:36:
[...]

Stuur @thehog hier even een berichtje, hij is de maker van dit bordje.
En zet er bij dat het voor de Quatt/Modbus-sniffer is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:16:
[...]

En zet er bij dat het voor de Quatt/Modbus-sniffer is
Heb ik gedaan. Het boardje is binnenkort weer verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:21
Goedenavond, kan iemand me helpen. Ik heb een nieuw modem en mijn CIC heeft een ander IP adres.
Hoe pas ik dit aan in de HA quatt integratie?
Ik zou wel een nieuw apparaat kunnen toevoegen door het juiste IP adres in te vullen, maar ik zou graag mijn bestaande apparaat willen aanpassen. Ik kan alleen niet vinden waar ik het ip adres aan moet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
HBO88 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:10:
Goedenavond, kan iemand me helpen. Ik heb een nieuw modem en mijn CIC heeft een ander IP adres.
Hoe pas ik dit aan in de HA quatt integratie?
Ik zou wel een nieuw apparaat kunnen toevoegen door het juiste IP adres in te vullen, maar ik zou graag mijn bestaande apparaat willen aanpassen. Ik kan alleen niet vinden waar ik het ip adres aan moet passen.
Zie zo twee opties.
1. In modem de IP forceren naar oude IP
2. De HA configuratie handmatig aanpassen in .storage/core.config_entries
In dat bestand kun je een regel vinden voor Quatt en de entry {"ip_address":"192.168.xxx.xxx"} aanpassen, daarna een reboot van HA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:21
jj85 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:21:
[...]

Zie zo twee opties.
1. In modem de IP forceren naar oude IP
2. De HA configuratie handmatig aanpassen in .storage/core.config_entries
In dat bestand kun je een regel vinden voor Quatt en de entry {"ip_address":"192.168.xxx.xxx"} aanpassen, daarna een reboot van HA.
Optie 1 is niet mogelijk. in mijn oude modem was alles 192.168.2.x, met mijn delta modem kan ik die range niet selecteren helaas.
Optie 2 werkte, hier was ik naar op zoek. In Studio code server stond die map verborgen, maar nu dus gevonden en aan kunnnen passen.
Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
AlfredPteD schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:33:
[...]

Dank.
Het boardje is weer beschikbaar. Ik heb er zojuist een besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
Ik heb een vraag over de energy bepaling in HA. Er wordt steeds gesproken over de Riemann integraal die sommeert de powers. Dat lijkt me een daarvoor bedoelde functie.

Neemt die Riemann integrator ook de wisselende tijd-stempels van de opeenvolgende vermogens mee in de berekening ?

Energy += power * deltaTijd;

Ik kan dat nergens terug vinden, maar het is wel van belang omdat de tijdstempels uit de json-feed elkaar ongeveer om de 1,1 seconde opvolgen (=deltaTijd). Dit is te bepalen aan de hand van time.ts

Wordt de berekening iedere nieuwe feed uitgevoerd of wordt er een bepaalde periode gewacht, bv om de 10 seconden) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
AlfredPteD schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:13:
Ik heb een vraag over de energy bepaling in HA. Er wordt steeds gesproken over de Riemann integraal die sommeert de powers. Dat lijkt me een daarvoor bedoelde functie.

Neemt die Riemann integrator ook de wisselende tijd-stempels van de opeenvolgende vermogens mee in de berekening ?

Energy += power * deltaTijd;

Ik kan dat nergens terug vinden, maar het is wel van belang omdat de tijdstempels uit de json-feed elkaar ongeveer om de 1,1 seconde opvolgen (=deltaTijd). Dit is te bepalen aan de hand van time.ts

Wordt de berekening iedere nieuwe feed uitgevoerd of wordt er een bepaalde periode gewacht, bv om de 10 seconden) ?
The integration sensors are updated whenever the source changes and, optionally, based on a predefined time interval. Source sensors with higher sampling frequency provide more accurate results.

https://www.home-assistan...ation/#integration-method

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
TeslaNerd schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:37:
[...]

The integration sensors are updated whenever the source changes and, optionally, based on a predefined time interval. Source sensors with higher sampling frequency provide more accurate results.

https://www.home-assistan...ation/#integration-method
Oke, de json-feed is een REST service, die actief opgehaald moet worden, dus whenever the source changes gaat hier niet werken.

Dus moet het met een predefined interval. Maar op welke waarde is die ingesteld ? Hoe vaak kijkt HA naar de json feed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
AlfredPteD schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:17:
[...]

Oke, de json-feed is een REST service, die actief opgehaald moet worden, dus whenever the source changes gaat hier niet werken.

Dus moet het met een predefined interval. Maar op welke waarde is die ingesteld ? Hoe vaak kijkt HA naar de json feed ?
Dat is een instelling die je zelf kunt bepalen, maar staat standaard op 10 sec, volgende mij.

Ga naar Settings,, Integrations, Quatt, Configure.

Ik heb deze configuratie en de getallen in Quatt en HA komen -voor mij voldoende- overeen op deze manier:

verguldebarman in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

De afwijking is ongeveer 0,3 - 0,5%.

[ Voor 18% gewijzigd door verguldebarman op 30-01-2025 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
verguldebarman schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:22:
[...]

Dat is een instelling die je zelf kunt bepalen, maar staat standaard op 10 sec, volgende mij.

Ga naar Settings,, Integrations, Quatt, Configure.
Dank je, dat zocht ik.

Dit verklaart ook waarom de korte schakelmomenten (orde enkele seconden) niet in HA terecht komen. Die worden totaal gemist of indien toevallig wel een hit, dan worden ze tot 10s verlengd.

Dat had ik dus gisteren met mijn anti-freese protection. In mijn registratie had ik veel meer schakelmomenten dan in HA.

Daarnaast is de berekende energie ook minder accuraat, omdat een de power van een bepaald moment constant wordt geacht over 10 sec. Dat zal in stabiele werkmode geen probleem opleveren, maar juist bij schakelmomenten ga je toch wel wat missen.

Mijn eigen registratie werkt met 1 sec (eigenlijk 1,1 s), dus ik heb HA niet nodig voor de details. Maar het is wel goed om dit te beseffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
AlfredPteD schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:32:
[...]

Dank je, dat zocht ik.

Dit verklaart ook waarom de korte schakelmomenten (orde enkele seconden) niet in HA terecht komen. Die worden totaal gemist of indien toevallig wel een hit, dan worden ze tot 10s verlengd.

Dat had ik dus gisteren met mijn anti-freese protection. In mijn registratie had ik veel meer schakelmomenten dan in HA.

Daarnaast is de berekende energie ook minder accuraat, omdat een de power van een bepaald moment constant wordt geacht over 10 sec. Dat zal in stabiele werkmode geen probleem opleveren, maar juist bij schakelmomenten ga je toch wel wat missen.

Mijn eigen registratie werkt met 1 sec (eigenlijk 1,1 s), dus ik heb HA niet nodig voor de details. Maar het is wel goed om dit te beseffen.
Interessante observaties. Ik had hier nog niet bij stilgestaan voor het energieverbruik.
Houdt er rekening mee dat het energieverbruik van de Quatt in de json de optelsom is van het energieverbruik van de verschillende stroomverbruikers in de buitenunit plus 5watt voor de CiC en het slaapverbruik van de buitenunit.
De grootste componenten in het totale energieverbruik zijn de compressor en de waterpomp in de buitenunit.
Het energieverbruik van de compressor wordt in de CiC berekend op basis van het voltage (Voltage) en de stroom (Current) waarden van een eigen energiemeter op de compressor die via de modbus uit de buitenunit aan de CiC worden doorgegeven met een voor de buitenunit ingestelde sample rate.
Het energieverbruik van de waterpomp dat door de buitenunit wordt doorgegeven aan de CiC varieert ook met een eigen sample rate en het stroomverbruik van de bodemplaatverwarming wordt door de CiC als een vaste waarde (150Watt) bij het energieverbruik opgeteld.
Met de modbus data zul jij straks ook zien dat de ruwe data voor voltage en stroom voor de compressor met de beschikbare nauwkeurigheid en sample rate voor deze waarden ook invloed hebben op de precisie van het waargenomen energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
TeslaNerd schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:26:
[...]

Interessante observaties. Ik had hier nog niet bij stilgestaan voor het energieverbruik.
Houdt er rekening mee dat het energieverbruik van de Quatt in de json de optelsom is van het energieverbruik van de verschillende stroomverbruikers in de buitenunit plus 5watt voor de CiC en het slaapverbruik van de buitenunit.
De grootste componenten in het totale energieverbruik zijn de compressor en de waterpomp in de buitenunit.
Het energieverbruik van de compressor wordt in de CiC berekend op basis van het voltage (Voltage) en de stroom (Current) waarden van een eigen energiemeter op de compressor die via de modbus uit de buitenunit aan de CiC worden doorgegeven met een voor de buitenunit ingestelde sample rate.
Het energieverbruik van de waterpomp dat door de buitenunit wordt doorgegeven aan de CiC varieert ook met een eigen sample rate en het stroomverbruik van de bodemplaatverwarming wordt door de CiC als een vaste waarde (150Watt) bij het energieverbruik opgeteld.
Met de modbus data zul jij straks ook zien dat de ruwe data voor voltage en stroom voor de compressor met de beschikbare nauwkeurigheid en sample rate voor deze waarden ook invloed hebben op de precisie van het waargenomen energieverbruik.
Ik ga daar zeker kritisch naar kijken. Vooralsnog ga ik er van uit dat de vermogens uit de json een optelsom zijn van alle vermogens die jij noemt.

Nog even een vraag in het kader van bewondering : heb jij die kennis met backward engineering opgedaan of heb jij de technische specs tot je beschikking ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:24
AlfredPteD schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:34:
[...]

Ik ga daar zeker kritisch naar kijken. Vooralsnog ga ik er van uit dat de vermogens uit de json een optelsom zijn van alle vermogens die jij noemt.

Nog even een vraag in het kader van bewondering : heb jij die kennis met backward engineering opgedaan of heb jij de technische specs tot je beschikking ?
Aanvulling op deze discussie. Ik had een ticket openstaan met daarin de vraag/opmerking waarom de json signalen zo snel varieren. Waarom geen lopende gemiddelde over 15 seconden voor alle signalen?
Ik kreeg dit antwoord:
"1. JSON-signalen filteren met een gemiddelde over 30 seconden
De JSON-signalen worden momenteel elke 15 seconden ververst omdat we werken met het OpenTherm-communicatieprotocol. Dit protocol is ontworpen voor snelle interactie met de aangesloten apparaten en is niet direct bedoeld om langere gemiddelden te berekenen.
Je suggestie is interessant en kan zeker als input dienen voor verdere optimalisatie in de toekomst."

Zoals je merkt hebben ze vraag niet begrepen....

Ik geef het op om ze nog verder technische vragen te stellen.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
AlfredPteD schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:34:
[...]

Mijn kennis is vooral afkomstig van de backward engineering door @m10tech obv de modbus data en wat hier en in deel 1 en deel 2 van het andere forum al is gedocumenteerd.

En aangevuld met wat eigen waarnemingen op de verschillende datastromen die wij inmiddels beschikbaar hebben:
- de json
- de Quatt app
- de modbus data
- de data van de p1-meter in mijn meterkast

[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 30-01-2025 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
Freeckje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Aanvulling op deze discussie. Ik had een ticket openstaan met daarin de vraag/opmerking waarom de json signalen zo snel varieren. Waarom geen lopende gemiddelde over 15 seconden voor alle signalen?
Ik kreeg dit antwoord:
"1. JSON-signalen filteren met een gemiddelde over 30 seconden
De JSON-signalen worden momenteel elke 15 seconden ververst omdat we werken met het OpenTherm-communicatieprotocol. Dit protocol is ontworpen voor snelle interactie met de aangesloten apparaten en is niet direct bedoeld om langere gemiddelden te berekenen.
Je suggestie is interessant en kan zeker als input dienen voor verdere optimalisatie in de toekomst."

Zoals je merkt hebben ze vraag niet begrepen....

Ik geef het op om ze nog verder technische vragen te stellen.
Mooi, ik zou zelf geen voorstander zijn van middelen. Dat doe ik liever zelf. Middelen is een vorm van data weggooien en dat vind ik zonde.

Wat ze wel in de json zouden moeten toevoegen is de energie. Die mis ik wel heel erg (al bereken ik die dus ook zelf). Zwave devices, slimmemeters, zonnepanelen: die leveren allemaal energie in de data. Het is echt een tekortkoming dat quatt die niet levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
AlfredPteD schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:06:
[...]
Wat ze wel in de json zouden moeten toevoegen is de energie. Die mis ik wel heel erg (al bereken ik die dus ook zelf). Zwave devices, slimmemeters, zonnepanelen: die leveren allemaal energie in de data. Het is echt een tekortkoming dat quatt die niet levert.
Anderzijds: we mogen al blij zijn dat er uberhaupt een json met aanvullende informatie is ;)

De JSON komt rechtstreeks uit de CiC.
Ik weet eigenlijk niet of de CiC ook de energie zelf berekend, of dat dit in de Quatt cloud ergens gedaan wordt... Dus mogelijk kan de JSON dit niet eens weergeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
jj85 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Anderzijds: we mogen al blij zijn dat er uberhaupt een json met aanvullende informatie is ;)

De JSON komt rechtstreeks uit de CiC.
Ik weet eigenlijk niet of de CiC ook de energie zelf berekend, of dat dit in de Quatt cloud ergens gedaan wordt... Dus mogelijk kan de JSON dit niet eens weergeven.
We zijn zeker al blij :)

De energiebepaling is een simpele berekening. Die kan makkelijk in de CiC plaatsvinden. waar je wel goed op moet letten is dat de momentane energie waarde niet verloren gaat indien je iets reset, of update. Dat stelt andere eisen aan de CiC dan getalletjes spugen. Maar ook dat is niet moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
AlfredPteD schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:24:
[...]

Het boardje is weer beschikbaar. Ik heb er zojuist een besteld.
Ik heb wat uitgeprobeerd met het boardje. Het board, recht uit de doos, werkt prima, maar het lukte me niet om daar de juiste sketch op te flashen via HA.

Gisteren daar samen met @m10tech even naar gekeken. Het blijkt dat het met mijn HA installatie, docker, niet mogelijk is om add-ons te plaatsen. En dat is wel essentieel.

Ik heb nog wel wat ijzers om te proberen. Via allerlei HA constructies en dockers zou het wel mogelijk moeten zijn, maar dat is allemaal erg complex (voor mij althans).

Ik ben nu aan het kijken of ik via arduino-ide het boardje kan flashen met de software van M10tech, zodat ik het daarna kan koppelen aan HA.

Het flashen van de ESP32 met een voorbeeld sketch lukt iig wel: ik zie nu een mooi knipperend ledje. Nu nog de sketch van M10tech... wordt vervolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
AlfredPteD schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 07:25:
[...]

Ik heb wat uitgeprobeerd met het boardje. Het board, recht uit de doos, werkt prima, maar het lukte me niet om daar de juiste sketch op te flashen via HA.

Gisteren daar samen met @m10tech even naar gekeken. Het blijkt dat het met mijn HA installatie, docker, niet mogelijk is om add-ons te plaatsen. En dat is wel essentieel.

Ik heb nog wel wat ijzers om te proberen. Via allerlei HA constructies en dockers zou het wel mogelijk moeten zijn, maar dat is allemaal erg complex (voor mij althans).

Ik ben nu aan het kijken of ik via arduino-ide het boardje kan flashen met de software van M10tech, zodat ik het daarna kan koppelen aan HA.

Het flashen van de ESP32 met een voorbeeld sketch lukt iig wel: ik zie nu een mooi knipperend ledje. Nu nog de sketch van M10tech... wordt vervolgd.
Veel te moeilijk allemaal. Je hebt esphome nodig om de software te installeren.
Die kan je ook gewoon als docker installeren.
Als je HA als docker kan installeren, dan lukt dat ook met esphome.
https://esphome.io/guides...command_line#installation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:02:
[...]

360 euro?

Ik zal eens kijken naar wat Aliexpress heeft dat ik direct uit Home Assistant kan aansturen
Heel basic:
Daisy-chain een aantal Arctic PST PWM fans aan elkaar
Zet 12V op de + en -
Sluit het PWM contact aan op een ESP
Knal er een esphome configuratie op en draaien maar

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
output:
  - platform: esp8266_pwm
    pin: D6
    frequency: 25000 Hz
    id: pwm_output

fan:
  - platform: speed
    output: pwm_output
    name: "Fan"

Heb je nodig, 12V voedingen, 12V->5V converters, paar ESP's, kabels en 30 fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:40:
[...]

Heel basic:
Daisy-chain een aantal Arctic PST PWM fans aan elkaar
Zet 12V op de + en -
Sluit het PWM contact aan op een ESP
Knal er een esphome configuratie op en draaien maar

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
output:
  - platform: esp8266_pwm
    pin: D6
    frequency: 25000 Hz
    id: pwm_output

fan:
  - platform: speed
    output: pwm_output
    name: "Fan"

Heb je nodig, 12V voedingen, 12V->5V converters, paar ESP's, kabels en 30 fans
Ok, eenvoudiger dan ik had verwacht
Kan ik op dezelfde ESP ook een paar temperatuursensoren aansluiten voor de Taanvoer en Tretour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:46:
[...]

Ok, eenvoudiger dan ik had verwacht
Kan ik op dezelfde ESP ook een paar temperatuursensoren aansluiten voor de Taanvoer en Tretour?
Ja natuurlijk, zolang je maar genoeg pinnen over hebt.
Maar de ds18b20 temperatuursensoren zijn wel gemakkelijk, daarvan kan je er meerdere op één ingang (one-wire bus) aansluiten.

Dus heb je er één voor je PWM signaal naar de fans
en één voor de temp-sensoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:50:
[...]

Ja natuurlijk, zolang je maar genoeg pinnen over hebt.
Maar de ds18b20 temperatuursensoren zijn wel gemakkelijk, daarvan kan je er meerdere op één ingang (one-wire bus) aansluiten.

Dus heb je er één voor je PWM signaal naar de fans
en één voor de temp-sensoren
2 pinnen op 1 ESP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:24
Regelen op watertemperatuur via otFtControlSetpoint: Nav de constatering dat de gasketel niet of te laat bijschakelt als de wp het niet redt. Hetgeen in eerdere posts al aan de orde kwam.
Van Quatt de bevestiging gekregen dat de gasketel pas wordt bijgeschakeld als de actuele watertemperatuur meer dan 8 a 10 graden onder de gevraagde temperatuur zit.
Er werd geen argumentatie gegeven , maar je kunt je voorstellen dat ze bijschakelen van de ketel zoveel mogelijk willen uitstellen en daarmee de wp de tijd te geven om het setpoint te halen. Maar ik blijf het een vreemde aanpak vinden.
Ik weet nu in ieder geval dat ik mijn DIY-TS daarop moet aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Freeckje op 03-02-2025 15:30 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
m10tech schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:42:
[...]

Vandaag antwoord van Quatt helpdesk:

[...]

Heb je dus een nieuwe Quatt met flowsensor intern, dan kan dit ook voor jou relevant zijn...

En kudos voor Quatt Helpdesk. Uitermate snel en behulpzaam!
@MWink heb jij voor de flow ook zo een weerstand-hack als voor de buitentemperatuursensor, om de standaardflow wat hoger te krijgen dan 800l/u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Dat is onwaarschijnlijk, want deze flowmeter is niet een simpel natuurkundig dingetje maar een hele processor sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18CfAcO2HZQD_iX6OSHfu_2qVec=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HoWuS09fKKKjKhwU713XT3Kp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
m10tech schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:20:
Dat is onwaarschijnlijk, want deze flowmeter is niet een simpel natuurkundig dingetje maar een hele processor sensor.
[Afbeelding]
Even bij Huba op de website gekeken maar lijkt gewoon een analoge output te geven. En met een mooie formule er bij 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzkDy2RFyUcTpUN_pcMtsgquUvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/61SrKRlVT6QzlaXrpMSFyFBY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 04-02-2025 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Maar dat exacte model stond er niet bij toen ik een half jaar geleden keek...
Elk detail doet er toe...
[edit] en dit is het model dat IN de Quatt zit, die van jou (oude Quatt) zit onder je ketel...
Maak daar eens een foto van...?

[ Voor 38% gewijzigd door m10tech op 04-02-2025 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
...

[ Voor 149% gewijzigd door TeslaNerd op 05-02-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
m10tech schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:45:
[edit] en dit is het model dat IN de Quatt zit, die van jou (oude Quatt) zit onder je ketel...
Bij de oude Quatt met de flowsensor onder de ketel is een hydraulische hack ook mogelijk met een parallel-leiding om de flowsensor heen met een regelkraan.
De Quatt/CiC zal de 800l/u via de flowsensor constant houden en extra flow is dan mogelijk via de parallel-leiding.
En zo een hydraulische hack is natuurlijk ook mogelijk in de nieuwe Quatts maar dan moet er wat worden geloodgieterd in de kast van de buitenunit
Go Tweakers *O*

[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 05-02-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKp6w2q3tFyzon6EIua1qFgM1fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vd6LfVgB5nzs2GbLwdoqj5un.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Ha, mooi plaatje, en deze wordt wel genoemd in de specs op pagina 4.

Dit model levert een frequentie uitgang, dus daar gaat een weerstand niet bij helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
En mijn model die IN de Quatt zit staat er nog steeds niet bij.
De behuizing heeft wel een opdruk die zegt dat de uitgang 0..5V is, dus je zou die uitgang van een weerstandsdeler kunnen voorzien zodat er maar 90% van die uitgang doorkomt.
Welke waarden je nodig hebt is een ander ding, want wat is de ingangsweerstand van de controlprint enzo...

MAAR, ik ga niemand aanraden om aan de binnenkant van de Quatt te hacken...
Garantie is immers ook een kwestie van de fabrikant zijn ding laten doen.
Want stel dat je hiermee de pomp overbelast...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
m10tech schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:20:
[Afbeelding]
Ondergrens zo te zien 3,5L/min = 210 L/uur
Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste