TeslaNerd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:19:
[...]
Ja, dat is wat ik nu doe. De CiC regelt volgens mij naast de delta tussen room-temperatuur en room-setpoint tenminste ook nog op de buitentemperatuur.
De hack van @
nairolf houdt in dat het room-setpoint doorlopend met een vaste offset tov de room-temperatuur wordt gehouden met een precisie van 0.01grC en een refresh iedere 10 seconden. Zie onderstaand hoe dat er bij mij uitzag op 10 januari. Jij hebt wel een thermostaat nodig die de room-setpoint (mbv OTgateway) per 1 honderdste graad kan aanpassen. Voor zover ik weet lukt dat nu alleen met de Honeywell Round Modulation T87M1003 en mogelijk ook met de DIYless of een zelfbouw-thermostaat.
NB ik heb een nachtverlaging op 18,5grC en een ondergrens voor de room-setpoint ook op 18,5grC. In de nachtverlaging laat ik HA periodiek de room-setpoint +0.5 zetten om te kijken of de Quatt wil aanslaan zodat het cv-water al op temperatuur is als de room-temperatuur door de nachtverlaging grens van 18.5 zakt. Als de Quatt aanslaat haal ik die +0.5 er 30 seconden later weer af.
Mijn alternatieve regeling is nu om de Quatt zoveel mogelijk doorlopend op 30Hz te laten draaien en dat gaat met de huidige buitentemperaturen met een offset van -0,22grC
Zet de offset op +1 en de Quatt gaat en blijft vol aan staan op 90Hz. Bij een offset van -1 gaat de Quatt direct uit. Met een feedback loop op de compressorfrequentie uit de modbus en andere relevante data (bijvoorbeeld watertemperatuur tbv pseudo-besturing op watertemperatuur, evaporator coil temperatuur tbv defrosts vermijden) kun jij nu ieder alternatief scenario laten uitvoeren door de offset te varieren.
NB2 door de offset op -1grC te zetten kan ik de Quatt uitzetten. Daar was ik in de middag mee aan het experimenteren voor het “uitzetten” van de bodemplaatverwarming als de buitentemperatuur boven de 4grC komt. Daarvoor zet ik de offset dan op -1 en 5 minuten later op +0.5 zodat ik boven de hysterese van mijn thermostaat kom voor het aanschakelen. Als ik dan zie dat de compressorfrequentie >1Hz wordt dan mag de offset weer terug naar de waarde voor deze uit/aan aktie.
[Afbeelding]
Dit is wel impressive! Maar al die veren in mn achterste verdien ik echt niet hoor. Ik heb je alleen verteld dat ik mn thermostaat per 0.01 graden ingesteld kreeg met een OTGW, alle rest zoals het ontdekken van de offset en de "control loop" om daarmee compressor frequentie op 30 te houden zijn jouw eigen ideeen en werk, niet het mijne! Kuddos voor jezelf wat dat betreft.
Wat betreft je control algoritme, hiermee kan je inderdaad veel zelf regelen lijkt me zo. Houdt er wel rekening mee dat als er een I-actie in de CiC zit dat je offset van -0.22 dynamisch moet veranderen naarmate je kamertemperatuur langer achterloopt op je setpoint.
Als je een goed idee hebt voor een regelaar dan kan je nu dus aan de slag! Wat dat betreft ben ik zelf geinspireerd door @
Stefannn, aan wie ik mij onverdiende veren graag doorgeen. Hij heeft een heel interessante controller geschreven voor zijn 2 aan/uit water/water warmtepompen om het aantal starts/stops te beperken tot 1x per 24 uur per warmtepomp (als ik het goed heb). Dat was zijn doel ervan, en dat heeft hem uiteindelijk zelfs meer comfort opgeleverd!
Op basis van zijn ideeen had ik voor mijzelf het volgende idee:
Doel:
Overshoots en undershoots beperken in de woonkamer van mijn 100m2 tussenwoning met 40m2 vloerverwarming en T10/T11 radiatoren.
Methode:
Probeer 24/7 te verwarmen, of in ieder geval een aangesloten deel van de dag, en gebruik een goede feedforward om zo te zorgen dat de thermostaat niet in de stress schiet (lees: hoge temperaturen gaat maken of snel helemaal uit gaat) als er een keer een deur even openstaat, de oven aanstaat, of als we "plots" met zn allen de woonkamer verlaten om te gaan slapen.
Want: De over/undershoots zijn niet groot, maar zorgen wel voor veel fluctuaties in de CV water temperatuur en het gasverbruik, terwijl de vleorverwarming daar pas veel te laat op reageert. Een stabielere watertemperatuur levert denk ik namelijk een prima comfort op, en zorgt voor stabieler verbruik.
Idee:
- Gebruik een PID regelaar van watertemperatuur met als feedback kamertemperatuur met een feedforward op basis van mijn graaddagen berekening en een (voor mijn huis) heel erg grote dead-zone/hysterese (van +-0.5 graad) en een agressieve regeling buiten die zone.
- (Het deel hierna is vooral geleend van @
Stefannn ) Houdt de hoeveelheid gas (kWh) bij dat vanaf 06:00 in het huis gestopt heb, en stop als er volgens het model van graaddagen voldoende in is gestopt op basis van wat de gemiddelde dagtemperatuur voorspelling was om 06:00 (dan gaat de feedforward uit maar blijft de regelaar verder actief)
- Bekijk om 06:00 (als alles voor de volgende dag berekend wordt) wat de start en eind kamertemperaturen waren, wat de daadwerkelijke buitentemperaturen waren, en hoeveel kWh er daadwerkelijk in is gestopt. Corrigeer het graaddagen model met de daadwerkelijke data van afgelopen 24 uur, en ga aan de slag voor de komende dag.
Het idee hiervan is dat de feedforward op basis van graaddagen en de grote hysterese eigenlijk continue (24/7) de basisbmoet zijn, en de PID regelaar er omheen de backup is als er iets mis is, of bijv een deur lang open staat. De dagelijkse correctie zou ervoor moeten zorgen dat er een steeds beter model ontstaat, al denk ik dat ik al meer dan genoeg data heb om een 90+% acuraat startpunt te hebben.
Dit is wel mogelijk bij ons vanwege een paar specifieke redenen:
- omdat we een tussenwoning met lage warmtebehoefte hebben. Daardoor zijn "grote" temperatuurschommelingen van ons voor een ander huis misschien het maximale "constante" wat gehaald kan worden, een ander huis lukt dit misschien niet goed mee. Ons huis koelt bijv. bij deze buitentemperaturen tot 0.3/0.4 onder setpoint af voordat de vloerverwarming goed actief wordt. Daardoor kan de hysterese klein blijven en hoeven we dus maar weinig comfort in te leveren, of mogelijk wordt het zelfs groter, nog geen idee.
- De gasmeter is nieuw zodat hij iedere 5 minuten waarden doorgeeft
- Op basis van OTGW data kan ik dat gasverbruik voor 99% accuraat splitsen in verwarming/rest, waardoor ik een heelaccuraat beeld krijg van de hoeveelheid kWh warmte.
Die laatste 2 zijn voor een Quatt natuurlijk ook mogelijk, omdat de thermische power gewoon berekend kan worden!
Daarnaast is er altijd volledige controle en nauwelijks failure mode:
- door met OTGW het water control setpoint te sturen krijg ik van de thermostaat alsnog de echte gewenste binnentemperatuur binnen. Dus als iemand draait aan de thermostaat dan gaat mijn regelaar meebewegen
- als HA/mijn regelaar uitvalt dan valt OTGW automagisch terug op niks aanpssen en dus het standaard algoritme van de thermostaat.
Dus nooit een koud huis

in theorie, ik moet het nog maken.. maar eerst andere taken om op te pakken..