Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 3 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-05 21:37
Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:43:
[...]

Welkom-terug 1 of 2 jaar bij greenchoice, zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" en ervaringen van mensen hier die dat al hebben afgesloten.
Bedankt voor je reactie en je duidelijke post in het andere topic!

Greenchoice lijkt echter alleen maar een jaar contract aan te bieden in mijn geval met hogere kosten. Of zie ik dit verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltLDGEANoCM-A7wjSyJ0fLU0Kd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqajS8T2L90gw1kVXjj7IghS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Doedelzak schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:00:
[...]

Bedankt voor je reactie en je duidelijke post in het andere topic!

Greenchoice lijkt echter alleen maar een jaar contract aan te bieden in mijn geval met hogere kosten. Of zie ik dit verkeerd?

[Afbeelding]
Dat zie je niet verkeerd maar je moet dan ook de specifieke links uit de post hebben (hint: https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/) ;)

Je bent nu al op greenchoice.nl geweest dus haal eerst je cookies weg voor die site of open de link in een incognito venster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:17:
[...]

Dat zie je niet verkeerd maar je moet dan ook de specifieke links uit de post hebben (hint: https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/) ;)

Je bent nu al op greenchoice.nl geweest dus haal eerst je cookies weg voor die site of open de link in een incognito venster.
Duidelijk! Wellicht een domme vraag; maar vul ik bij verbruik het netto verbruik neer (verbruik - teruglevering) ? Via die link zijn, zoals vermeld in het andere topic, zonnepanelen niet meer in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataCopy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:30

DataCopy

Dum vita est spes est

Doedelzak schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:38:
[...]

Duidelijk! Wellicht een domme vraag; maar vul ik bij verbruik het netto verbruik neer (verbruik - teruglevering) ? Via die link zijn, zoals vermeld in het andere topic, zonnepanelen niet meer in te vullen.
Goeie, ik had diezelfde vraag. Ik lever 1000KWh terug (na saldering), maar 0 invullen kan niet.
Afname invullen en dan later de maandlasten verlagen? :?

| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Doedelzak schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:38:
Van wat ik gelezen heb is dat is wat de meesten gedaan hebben. Ik weet niet zeker of Greenchoice op het ingevulde getal je initiële termijnbedrag baseren of dat ze dat doen op de gegevens die ze van de netbeheerder krijgen.

Het komt er eigenlijk op neer dat je het gewoon moet proberen en als je dan het contract krijgt is het goed (nog wel even doorlezen natuurlijk). En dan heb je ook nog 14 dagen bedenktijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
DataCopy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:45:
Goeie, ik had diezelfde vraag. Ik lever 1000KWh terug (na saldering), maar 0 invullen kan niet.
Afname invullen en dan later de maandlasten verlagen? :?
Bij overschot hebben sommigen 1 ingevuld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:48:
[...]

Thanks... toch maar proberen.

Ik zit nog wel met de starttijd, mijn jaarrekening loopt eigenlijk nog tot 1 november (Vattenfall), maar zover vooruit zal ik hem wel niet kunnen laten ingaan. Toch wil ik nog wel de (hopelijk) zonnige maanden meepakken voor de saldering.
Weet iemand hoelang ik vantevoren dat GC contract kan laten ingaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
DataCopy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:52:
Weet iemand hoelang ik vantevoren dat GC contract kan laten ingaan?
180 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:03
Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:48:
[...]

Zojuist hier ook aangevraagd, 2 jaar groen en inderdaad bij verbruik 1 ingevuld en teruglevering maar leeg gelaten - benieuwd of ze dat accepteren bij Greenchoice - andere optie was er niet iig. Want iets invullen dan wordt ie geblokkeerd - we gaan het zien iig.

Thanks in elk geval voor de info @Novax

Edit; blijkbaar doet Greenchoice zelf ook nog een check want ze hebben het termijnbedrag aangepast, gek genoeg wel omhoog - maar die stel ik zelf dan wel weer omlaag bij.
Is het bovenstaande termijnbedrag hoger of lager dan je had verwacht? Dat komt doordat het termijnbedrag mede gebaseerd is op het verbruik dat de netbeheerder aan ons heeft doorgegeven. Zodra wij starten met leveren kun je je termijnbedrag aanpassen in Mijn Greenchoice.

[ Voor 33% gewijzigd door Gynnad op 27-05-2024 21:06 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:23

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Gynnad schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:54:
[...]

Zojuist hier ook aangevraagd, 2 jaar groen en inderdaad bij verbruik 1 ingevuld en teruglevering maar leeg gelaten - benieuwd of ze dat accepteren bij Greenchoice - andere optie was er niet iig. Want iets invullen dan wordt ie geblokkeerd - we gaan het zien iig.

Thanks in elk geval voor de info @Novax
Heb zelf gewoon mijn verbruik ingevuld en stel het maandbedrag wel bij als het contract ingaat. Dat staat in de mail waarin je je contract ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Nou, gezien de bomen en het bos, heb ik via de link van @Novax een 2 jarige contract genomen, hierbij het netto verbruik in gevuld.

Bedankt voor het mee denken, nu hoef ik er (als het goed is) 2 jaar niet meer naar om te kijken 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Doedelzak schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:01:
Nou, gezien de bomen en het bos, heb ik via de link van @Novax een 2 jarige contract genomen, hierbij het netto verbruik in gevuld.

Bedankt voor het mee denken, nu hoef ik er (als het goed is) 2 jaar niet meer naar om te kijken 😁
Same, dan zie ik het over twee jaar wel weer. Moet alleen over een kleine drie weken GC nog even bellen of m’n startdatum naar midden december kan. Dan ontloop ik m’n opzegboete en krijg ik m’n welkomstbonus van huidig contact wel. Doorgaans tot GC daar niet zo moeilijk over las ik hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:47
TCMR schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:57:

Ik zie geen geen noodzaak om voor contract met vast "boetebedrag" (GC bijv.) te kiezen
Waar lees jij het vaste boetebedrag van Greenchoice? In mijn contract staat dat nergens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Plmg_osLE4EIc41zFfMTYBNEEWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUu97u7sTzurRUPPcf6bhLWs.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05 21:14
Kunnen ze er dan geen probleem van maken als je bij teruglevering 0 invult en blijkt dat je wel degelijk teruglevert? Ik zit hierover te twijfelen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-05 14:29
okijokii schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:11:
[...]

Waar lees jij het vaste boetebedrag van Greenchoice? In mijn contract staat dat nergens

[Afbeelding]
Doelt, denk ik, op dat de vaste leveringskosten iets hoger zijn dan elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Jemi schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:12:
Kunnen ze er dan geen probleem van maken als je bij teruglevering 0 invult en blijkt dat je wel degelijk teruglevert? Ik zit hierover te twijfelen namelijk.
Kan, maar als er niks over in je contract en voorwaarden staat, hebben ze geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

[...]

Edit; blijkbaar doet Greenchoice zelf ook nog een check want ze hebben het termijnbedrag aangepast, gek genoeg wel omhoog - maar die stel ik zelf dan wel weer omlaag bij.

[...]
Klopt, ze halen je historie op bij je netbeheerder. Bij mij gebeurde hetzelfde, grappig genoeg (of eigenlijk logisch wellicht), komt het precies overeen met de berekening die ik bij de GC pagina krijg als ik geen teruglevering verreken.

Ik weet zeker dat mijn netbeheerder die gegevens wel deelt, dus het lijkt erop dat ze dat negeren in het berekenen van de maandlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Dus je hebt het contract al binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ3000
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-04 09:56
DataCopy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:27:
[...]

Klopt, ze halen je historie op bij je netbeheerder. Bij mij gebeurde hetzelfde, grappig genoeg (of eigenlijk logisch wellicht), komt het precies overeen met de berekening die ik bij de GC pagina krijg als ik geen teruglevering verreken.

Ik weet zeker dat mijn netbeheerder die gegevens wel deelt, dus het lijkt erop dat ze dat negeren in het berekenen van de maandlasten.
Toch ben ik benieuwd hoe het precies gaat. Ik heb net getekend voor een huis en heb zodra ik wist dat het door ging gelijk een contract afgesloten.
Ik ben net terug verhuisd naar Nederland en heb hier meer dan 12 jaar niet gewoond, dus ik ga er vanuit dat ze geen (bruikbare) gegevens van mij hebben.
Mijn termijn bedrag valt suuuuper hoog uit, dat zal ik dus terug moeten schroeven. Mogelijk schatten ze gewoon wat in om zichzelf in te dekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

JJ3000 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:41:
[...]

Toch ben ik benieuwd hoe het precies gaat. Ik heb net getekend voor een huis en heb zodra ik wist dat het door ging gelijk een contract afgesloten.
Ik ben net terug verhuisd naar Nederland en heb hier meer dan 12 jaar niet gewoond, dus ik ga er vanuit dat ze geen (bruikbare) gegevens van mij hebben.
Mijn termijn bedrag valt suuuuper hoog uit, dat zal ik dus terug moeten schroeven. Mogelijk schatten ze gewoon wat in om zichzelf in te dekken?
De netbeheerder kent alleen maar de aansluiting oftewel je adres. Ze pakken dan dus de historische gebruiksgegevens. Als het een nieuw huis is, of als er geen gegevens zijn zal de leverancier wel een standaard inschatting maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 18:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xecxkxlPEe_bPtmPXwPXohk_lBM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DURH6XA1A3VAM6WIwdwxhMPz.png?f=user_large

Ik wilde ook 2jaar GC afsluiten maar toen zag ik dit, doen alle leveranciers dit zo indekken?
Mijn situatie is geen gas, verbruik 5000kw en 3500kw opbrengst zonnepanelen.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ron36 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:54:
[Afbeelding]

Ik wilde ook 2jaar GC afsluiten maar toen zag ik dit, doen alle leveranciers dit zo indekken?
Mijn situatie is geen gas, verbruik 5000kw en 3500kw opbrengst zonnepanelen.
Ja, ze mogen de voorwaarden veranderen, maar nee, dit geldt dan niet voor lopende vaste contracten. En als je meer verbruikt dan teruglevert dan zijn die voorwaarden voor jou niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:03
Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:30:
[...]

Dus je hebt het contract al binnen?
Klopt per mail en daar staat verder, zoals ik zag, niets bijzonders in. Dus het lijkt allemaal gewoon te werken. Levering begint wel pas eind juni, dus dan weten we het ook pas echt.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 19:06
Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:43:
[...]

Welkom-terug 1 of 2 jaar bij greenchoice, zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" en ervaringen van mensen hier die dat al hebben afgesloten.
Wordt er niet wat snel naar GC verwezen?
tweejarig contract is daar ook 0.02 cent per kWh duurder dan die van @Doedelzak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ragnar9999 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:03:
Wordt er niet wat snel naar GC verwezen?
tweejarig contract is daar ook 0.02 cent per kWh duurder dan die van @Doedelzak
Oxxio was maar voor 1 jaar dus daar zou je het mee moeten vergelijken en die is bij GC € 0,03 goedkoper. Maar je moet bij het tarief van Oxxio ook nog iets van € 0.04 optellen vanwege de terugleverheffing. Dan wordt het 2 jarig contract ook voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-05 22:02
Ik heb gister via GC en het welkom terug actie een contact afgesloten voor 3 jaar.
Nu afwachten wat voor contract ze sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jemi
Ik heb zojuist ook een contract voor 2 jaar afgesloten, ook al zijn de vaste leveringskosten een stuk hoger dan bij Essent. Bij Essent moet ik nu 40 euro per maand gaan betalen omdat ik zonnepanelen heb, dus is GC een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_1987
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-04 09:27
Wat zouden jullie doen?

Stroom:

Verbruik: 4000
Opwekken: 3000

Gas:

1160 m3

Zit nu bij Coolblue, maar loopt bijna af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Wat zijn je mogelijkheden? Wat komt er bij verschillende vergelijkers uit?
Waar twijfel je tussen? Wat voor contract zou je graag willen, lang en vast, variabel, modelcontract, dynamisch?
Wellicht is GC/Essent nog een optie, maar je verbruik is hoger, dus het kan zijn dat dat juist niet interessant is.

Oftewel, lees even de TS.
Dit draadje, en degenen die erin posten om te helpen, zijn niet de vervanger van een vergelijker. Wij gaan jouw data niet invoeren en kijken wat dan het beste voor jou is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark_1987
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-04 09:27
Truus01 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:44:
[...]

Wat zijn je mogelijkheden? Wat komt er bij verschillende vergelijkers uit?
Waar twijfel je tussen? Wat voor contract zou je graag willen, lang en vast, variabel, modelcontract, dynamisch?
Wellicht is GC/Essent nog een optie, maar je verbruik is hoger, dus het kan zijn dat dat juist niet interessant is.

Oftewel, lees even de TS.
Dit draadje, en degenen die erin posten om te helpen, zijn niet de vervanger van een vergelijker. Wij gaan jouw data niet invoeren en kijken wat dan het beste voor jou is.
- Modelcontract. 1 of 2 jaar.
- Per vergelijkers verschillend. Vaak de aanbieders met een bonus einde jaar. En deze hebben allemaal een terugleverboete.
- Mijn gas prijs tav verbruik belangrijk.
- GC lichte voorkeur ivm geen terugleverboete. Relatief lage gasprijs met 1,19. Vaste leveringskosten per maand te overzien.
- Essent hogere gasprijs.

Concreet twijfel ik dus over een aanbieder van vergelijker pakken voor 1 jaar (maar hebben terugleverboete). Volgend jaar met het zelfde trucje overstappen en bonus pakken.
Of nu 2 jaar GC pakken. Hierdoor iets hoger maandbedrag.

Hopelijk nu beter uitgelegd. Benieuwd naar jullie gedachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Mark_1987 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:13:
[...]

- Modelcontract. 1 of 2 jaar.
- Per vergelijkers verschillend. Vaak de aanbieders met een bonus einde jaar. En deze hebben allemaal een terugleverboete.
- Mijn gas prijs tav verbruik belangrijk.
- GC lichte voorkeur ivm geen terugleverboete. Relatief lage gasprijs met 1,19. Vaste leveringskosten per maand te overzien.
- Essent hogere gasprijs.

Concreet twijfel ik dus over een aanbieder van vergelijker pakken voor 1 jaar (maar hebben terugleverboete). Volgend jaar met het zelfde trucje overstappen en bonus pakken.

Je kan gas en stroom apart doen. Stroom bij GC voor 1 of 2 jaar via welkom-terug en dan gas ergens anders voor 1 jaar met bonus. Zie https://www.overstappen.nl voor Delta met hoge bonus of https://www.unitedconsumers.com alleen gas met laag tarief (€ 1,166 meen ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WongWong
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-03 22:37
Hi allen,

Ik verbruik op jaarbasis 2500kwh-3000kwh
Op jaarbasis wek ik ongeveer 4000kwh op

Momenteel zit ik bij Oxxio en mijn contract loopt rond aankomende September/Oktober af uit mijn hoofd.

Is de 'Essent 1 juni-actie' dan een heel goed contract voor mij? Of 'gewoon' een GC contract van 2-3 jaar?
enige verschil lijkt mij dan de kado-bon bij MM&Essent? En bij Essent is de Terugleververgoeding dan 0.055 eur ipv 0.05 eur bij GC.

Want als er nog gesaldeerd wordt, dan zijn mijn kosten onderaan de streep 0? Of negatief op jaarbasis.

Sorry ben een leek hier in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Weg

[ Voor 100% gewijzigd door Ugchel op 28-05-2024 16:34 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
WongWong schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:45:
Hi allen,

Ik verbruik op jaarbasis 2500kwh-3000kwh
Op jaarbasis wek ik ongeveer 4000kwh op

Momenteel zit ik bij Oxxio en mijn contract loopt rond aankomende September/Oktober af uit mijn hoofd.

Is de 'Essent 1 juni-actie' dan een heel goed contract voor mij? Of 'gewoon' een GC contract van 2-3 jaar?
enige verschil lijkt mij dan de kado-bon bij MM&Essent? En bij Essent is de Terugleververgoeding dan 0.055 eur ipv 0.05 eur bij GC.

Want als er nog gesaldeerd wordt, dan zijn mijn kosten onderaan de streep 0? Of negatief op jaarbasis.

Sorry ben een leek hier in
Die zullen negatief zijn dus prima contract zolang er gesaldeerd wordt.

Edit: Er wel vanuit gaande die 4000 je totale teruglevering aan het net is.

[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 28-05-2024 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper89
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-05 16:21
Heb nu een optie op 1 jaar van GC staan, maar wil eigenlijk langer vastzetten. (Fout gemaakt om ja op zonnepanelen te antwoorden)

Iemand de tarieven Essent 3 jaar toevallig al vergeleken met die van GC?

Of iemand die überhaupt de tarieven van die 3jaars deal beschikbaar heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Jasper89 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:18:
Heb nu een optie op 1 jaar van GC staan, maar wil eigenlijk langer vastzetten. (Fout gemaakt om ja op zonnepanelen te antwoorden)

Iemand de tarieven Essent 3 jaar toevallig al vergeleken met die van GC?

Of iemand die überhaupt de tarieven van die 3jaars deal beschikbaar heeft?
Via de link in (oa) de TS: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Mark_1987 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:13:

Zoals @Novax aangeeft is het bijna altijd gunstiger om gas apart te doen.

En in jouw situatie, dat je meer verbruikt dan opwekt, is het waarschijnlijk inderdaad voordeliger om een contract voor stroom met terugleverkosten te pakken, als daar het levertarief ook een flink stuk lager is dan bij GC en met cashback/bonus.
Als er maar 1 jaar mogelijk is, dan is wellicht de keuze voor GC 2 (of 3) jaar wel beter, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordFather
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 17:17
Ik heb helaas te vroeg mijn contract met 1 jaar verlengt bij Greenchoice voordat ik de topics had gelezen.
Nieuw contract zou 20 Juli ingaan.
Ik zat eraan te denken om morgen naar de mediamarkt te gaan voor de essent deal, maar dan zit je wel met een flinke opzegboete denk ik.
Ik lever wel meer terug dan ik verbruik.
Zou het slim zijn? Misschien iemand ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
LordFather schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:41:
Ik heb helaas te vroeg mijn contract met 1 jaar verlengt bij Greenchoice voordat ik de topics had gelezen.
Ik zat eraan te denken om morgen naar de mediamarkt te gaan voor de essent deal, maar dan zit je wel met een flinke opzegboete denk ik.
Als je meer teruglevert dan gebuikt krijg je geen boete zolang de TLV niet hoger is van de vergelijkbare producten op dat moment, dat is nu nog het geval. Maar ik weet niet hoe ze dat doen bij een contract dat nog in moet gaan. Misschien even Greenhoice bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordFather
Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:56:
[...]

Als je meer teruglevert dan gebuikt krijg je geen boete zolang de TLV niet hoger is van de vergelijkbare producten op dat moment, dat is nu nog het geval. Maar ik weet niet hoe ze dat doen bij een contract dat nog in moet gaan. Misschien even Greenhoice bellen?
Denk wel slim om morgen even te bellen inderdaad.
Dan is het hopelijk nog wel te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper89
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-05 16:21
Is die mediamarkt deal van Essent eigenlijk ook voor bestaande klanten van Essent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Jasper89 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:55:
Is die mediamarkt deal van Essent eigenlijk ook voor bestaande klanten van Essent?
Ja, SL-91 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" Of toch niet, zie Emphyr in "De zonnepanelen-boete"

[ Voor 13% gewijzigd door Novax op 29-05-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-05 04:07
LordFather schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:41:
In mijn greenchoice kan je de opzegboete berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Jasper89 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:55:
Maar met lopende vaste contracten is het openbreken/veranderen van het contract wat lastig. Lukt meestal niet. (Van wat ik heb gelezen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordFather
PSP123 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:01:
[...]

In mijn greenchoice kan je de opzegboete berekenen.
Dat heb ik al vaak geprobeerd maar als ik op knop bereken druk, gebeurt er niks helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:00
@Novax Dank! Van variabel naar vast. Greenchoice 3 jaar gedaan. Warmtepomp en zonnepanelen. Getriggerd door de terugleverboete bij Vattenfall. Scheelt ongeveer €900,-- in 3 jaar. Essent is goedkoper, maar ik heb niks met Mediamarkt :+ .

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 19:23
Vraag over GC Welkom Terug 2 jaar.

Vullen jullie het stroomverbruik in na saldering of het verbruik excl. saldering ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
scotman21 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:34:
Vraag over GC Welkom Terug 2 jaar.

Vullen jullie het stroomverbruik in na saldering of het verbruik excl. saldering ?
Verbruik na saldering, tenzij dat die negatief is, dan 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Vraag me eigenlijk af of dat überhaupt uitmaakt, ik heb het idee dat bij niet aangeven van teruglevering hun systeem alleen het historische verbruik van de netbeheerder gebruikt voor de berekening van het initiële termijnbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:41:
Vraag me eigenlijk af of dat überhaupt uitmaakt, ik heb het idee dat bij niet aangeven van teruglevering hun systeem alleen het historische verbruik van de netbeheerder gebruikt voor de berekening van het initiële termijnbedrag.
Voor het termijnbedrag maakt het misschien niet uit. Al zijn er wel die toch melden dat ze 'ineens' maandelijks veel moeten betalen, terwijl ze terugleveren. Wellicht hebben die de panelen nog niet zo lang.
Maar als je negatief of 0 in probeert te vullen, krijg je een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Hoe lang van te voren kan je overstappen?
Ik las op internet 4 a 8 weken maar sommige zeggen langer.
Had een site gevonden waar je de datum van je einde contract kon invoeren om te checken maar die werkt niet bij mij 😅

Mijn huidige vaste contract loopt begin september af

En de volgende vraag.
Als overstapdatum geef je dezelfse dag als de einddatum aan of een dag later en gaat dan alles automatisch?

Zijn misschien basis vragen voor jullie maar dit is de eerste keer dat ik overstap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
NicoHF schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:14:
Hoe lang van te voren kan je overstappen?
Ik las op internet 4 a 8 weken maar sommige zeggen langer.
Had een site gevonden waar je de datum van je einde contract kon invoeren om te checken maar die werkt niet bij mij 😅

Mijn huidige vaste contract loopt begin september af

En de volgende vraag.
Als overstapdatum geef je dezelfse dag als de einddatum aan of een dag later en gaat dan alles automatisch?

Zijn misschien basis vragen voor jullie maar dit is de eerste keer dat ik overstap
Is dat deze site? https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment

je moet daar een 0 invullen voor de 9 dus bijvoorbeeld 01-09-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:18:
[...]

Is dat deze site? https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment

je moet daar een 0 invullen voor de 9 dus bijvoorbeeld 01-09-2024
Met een andere browser werkte die wel.
Mmm kan nog niet pas in Juli |:(

60 van te voren naar Vattefal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:54
Klote dat overal waar ik mijn gegevens invoer, ik maar 1 jarige contracten af kan sluiten.

Verbruik 3700KWH, 600 kuub gas. Wek 3200 kwh op.

Dat ik meer ga betalen dan nu (50 euro de maand, vlak voor de crisissen uitbraken verlengd drie jaar geleden bij Eneco.) had ik wel verwacht. Maar ik wil graag die 3 jaar vastigheid om te weten waar ik aan toe ben.

Hoe is de ervaring met het bellen? Bieden ze dan wel 3 jaarscontracten aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jemi
LZ86 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 00:04:
Klote dat overal waar ik mijn gegevens invoer, ik maar 1 jarige contracten af kan sluiten.

Dat ik meer ga betalen dan nu (50 euro de maand, vlak voor de crisissen uitbraken verlengd drie jaar geleden bij Eneco.) had ik wel verwacht. Maar ik wil graag die 3 jaar vastigheid om te weten waar ik aan toe ben.

Ditzelfde had ik ook, toen ik hier hoorde dat ze via MediaMarkt wel nog 3 jaar aanboden voor mensen met zonnepanelen heb ik de klantenservice van Essent gebeld. Deze vertelde mij dat hun dit niet konden aanbieden. Toen heb ik met het ‘trucje’(aangeven dat je geen zonnepanelen hebt) bij GreenChoice 2 jaar genomen. Dat zat me niet lekker.

Fysiek naar MediaMarkt gegaan en daar 3 jaar afgesloten welke geen enkel probleem was. Heb nu het GreenChoice contract geannuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Niet online
Eind juli loopt mijn energie-contract (Oxxio) af, en sinds kort heb ik mijn gaskraan dichtgedraaid! Nu ben ik op zoek naar een nieuw contract en twijfel enorm tussen dynamisch en een vast contract (de Essent-aanbieding via Mediamarkt lijkt tot 1 juni te lopen!). Mijn situatie in 2023 was als volgt: 5,8 MWh opgewekt, hiervan 3,4 teruggeleverd. 5,5MWh geimporteerd, wat het totaalverbruik op 7,9MWh brengt over 2023. Dit is inclusief 2 EV's. Echter heb ik nu dus ook een WP en WPB, welke samen zo'n 1200m3 compenseren, hiervoor reken ik zo'n 3000 kWh.

Wat is nu wijsheid? Over op dynamisch en veel scriptjes maken om alles slim in te regelen? Of gewoon voor gemak (en rust) kiezen en een vast contract nemen? Of toch meer zonnepanelen plaatsen (heb nog een dak over)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01

Heb je de topicstart gelezen?
Daar vind je oa deze link: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
dicespark schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:16:
Eind juli loopt mijn energie-contract (Oxxio) af, en sinds kort heb ik mijn gaskraan dichtgedraaid! Nu ben ik op zoek naar een nieuw contract en twijfel enorm tussen dynamisch en een vast contract (de Essent-aanbieding via Mediamarkt lijkt tot 1 juni te lopen!). Mijn situatie in 2023 was als volgt: 5,8 MWh opgewekt, hiervan 3,4 teruggeleverd. 5,5MWh geimporteerd, wat het totaalverbruik op 7,9MWh brengt over 2023. Dit is inclusief 2 EV's. Echter heb ik nu dus ook een WP en WPB, welke samen zo'n 1200m3 compenseren, hiervoor reken ik zo'n 3000 kWh.

Wat is nu wijsheid? Over op dynamisch en veel scriptjes maken om alles slim in te regelen? Of gewoon voor gemak (en rust) kiezen en een vast contract nemen? Of toch meer zonnepanelen plaatsen (heb nog een dak over)...
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik toch wel meer PV plaatsen. En wel (alvast) het Essent contract afsluiten.
Zeer waarschijnlijk dat je na dat contract wel naar dynamisch 'moet', maar dan heb je nu nog 3 jaar inderdaad gemak en rust (en de tijd om alvast met scriptjes te gaan spelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online

Nu ze bijna allemaal een terugleverheffing hebben zullen er ook wat meer 2 of 3 jarige contracten komen. Budget en Vandebron hebben die.

Ik neem aan dat die 3200 kwh je totale teruglevering aan het net is, niet je totale opwek want dat is een verschil.

Je wilt 3 jaar vastigheid maar dat zou misschien maar 2.5 jaar kunnen zijn vanwege de onzekerheid hoe het precies met de salderingsregeling gaat per 2027

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25
Ik zit nu bij Vattenfall (het 3-jarige contract van eind '21, alleen stroom, tarief van 20ct incl, loopt af 1/1/25)

Ik lever netto ongeveer 200kwh terug per jaar.

Als ik nu naar de essent/media markt aanbieding zou gaan dan zou het tarief naar 30ct gaan.
Met saldering is dat natuurlijk niet van belang, wel vanaf 2027.

Ik kan echter niet inschatten of de 3-jarige essent aanbieding nu interessant is voor mij.

Ik moet dan ook nog 50€ opzegboete betalen bij Vattenfall.

Wat zou in mijn situatie slim zijn.

toevoeging:
afname was +- 3800kwh
teruglevering was +- 4000kwh

[ Voor 6% gewijzigd door funk-e op 29-05-2024 12:43 ]

...less is more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordFather
funk-e schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:35:
Ik zit nu bij Vattenfall (het 3-jarige contract van eind '21, alleen stroom, tarief van 20ct incl, loopt af 1/1/25)

Als ik nu naar de essent/media markt aanbieding zou gaan dan zou het tarief naar 30ct gaan.

Ik kan echter niet inschatten of de 3-jarige essent aanbieding nu interessant is voor mij.

Ik zou voor essent kiezen en de boete betalen.
De terugleverboete die je straks moet betalen is velen malen hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online

toevoeging:
afname was +- 3800kwh
Als je netto terugleveraar bent is het op dit moment de beste deal.

Enige onzekerheid is de ingangsdatum en de saldering in 2027. Laat je het per 1 juli ingaan, of zo laat mogelijk in november. Er zijn een aantal mogelijke scenario's:

1. Je kan tot het eind van je contract salderen
2. Je kan boetevrij opzeggen per 1 januari 2027
3. Salderen valt weg en je moet het volle tarief betalen minus de terugleververgoeding.
4. Salderen wordt toch geleidelijk afgebouwd

Bij 1. of 2. zou je november kunnen nemen, bij 3. of 4. juli

1. of 2. lijkt mij het meest waarschijnlijk. Ook is het nog mogelijk dat er voor 2027 al een verandering komt maar ja, moeilijk te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

toevoeging:
afname was +- 3800kwh
Het hangt heel erg af van welke terugleverkosten we gaan zien over de hele linie. Ik zat bij GC maar verwacht niet dat zij het laten bij het verhogen van de vaste kosten met 4 euro per maand, dus vandaar overgestapt naar Essent. Mocht Essent als realistisch voorbeeld dienen, zij gaan voor contracten die afgesloten zijn na 1 juni in jouw geval (4000 teruglevering) 44,69 rekenen per maand oftewel 536 euro per jaar.

Mochten er partijen overblijven die geen terugleverkosten vragen (wat mij zou verbazen) dan is dat in de toekomst allicht een goede optie. Ik heb in ieder geval gekozen voor de 50 euro boete...

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25
Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:24:
[...]

Als je netto terugleveraar bent is het op dit moment de beste deal.

Enige onzekerheid is de ingangsdatum en de saldering in 2027. Laat je het per 1 juli ingaan, of zo laat mogelijk in november. Er zijn een aantal mogelijke scenario's:

1. Je kan tot het eind van je contract salderen
2. Je kan boetevrij opzeggen per 1 januari 2027
3. Salderen valt weg en je moet het volle tarief betalen minus de terugleververgoeding.
4. Salderen wordt toch geleidelijk afgebouwd

Bij 1. of 2. zou je november kunnen nemen, bij 3. of 4. juli

1. of 2. lijkt mij het meest waarschijnlijk. Ook is het nog mogelijk dat er voor 2027 al een verandering komt maar ja, moeilijk te voorspellen.
Ah ik had hier nog niet over nagedacht. Als je er goed over nadenkt, is het bijna niet te doen om de salderingsregeling af te schaffen midden in een bepaalde contractsperiode. Ik acht de kans dan ook groot dat het afschaffen van de saldering enkel voor nieuwe- en modelcontracten geldt vanaf datum x (wanneer het plan is uitgewerkt). En dat bestaande contracten dan eerst uitgediend moeten worden.

Hoe dan ook: de enige zekerheid die we nu hebben is dat de terugleverboete er komt. En dat dat me straks >500 per jaar gaat kosten (en dat is terwijl ik aan het salderen ben).

Essent-optie lijkt me dan ook het beste in mijn situatie

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-05 10:36
Ik wil voor mijn ouders nog een Essent contract afsluiten via Mediamarkt
Moeten ze dan mee of kan ik dat ook voor hen afsluiten?
Hebben jullie iets van legitimatie moeten laten zien, of een bankpas o.i.d?

(ik heb MM gebeld maar die persoon wist het niet zeker)

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:20
louzy82 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:44:

Ik moest me legitimeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-04 18:32
louzy82 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:44:

Ik hoefde afgelopen zaterdag me niet te legitimeren. Wel digitaal een handtekening moeten pielen met een muis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
Dank.

Ik had er nog niet zo over nagedacht maar voor mezelf ook iets betekenen door het stroom deel van mijn jaarcontract dat nog 1 jaar loopt, met een boete op te zeggen en dan opnieuw 2-3 jaar vastzetten! zo maar eens lang de mediamarkt rijden

Ik heb vorig jaar 3.900 kwh stroom teruggeleverd dus dat is ruim 400 euro per jaar aan terugleverkosten

[ Voor 61% gewijzigd door louzy82 op 29-05-2024 15:16 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

toevoeging:
afname was +- 3800kwh
2 jarig CQ contract in jou geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03:42
Ik zie door de bomen het bos even niet meer 8)7

Na het nieuws van essent over de terugleverkosten mbt zonnepanelen.
2.251 t/m 2.500 kWh per maand van€ 0,- naar € 25,73 dacht ik misschien kan ik nog snel overstappen.
Ik zou hier graag advies over krijgen _/-\o_ . Misschien verstandig om een vast contract af te sluiten 1 of 3 jaar?

Ik zit nu bijna 6 jaar bij essent variabel contract dus kan altijd overstappen:
Stroom
Totaal elektriciteit Enkeltarief € 0,33812/kWh
Vaste leveringskosten (€ 8,99/maand) € 0,29477/dag
gas
Totaal tarief gas € 1,32804/m3
Vaste leveringskosten (€ 4,99/maand) € 0,16345/dag

Verbruik
2023 +327 kwh stroom door salderen en 152m3 gas
2022 +656 kwh stroom door salderen en 198m3 gas

Ik heb 11 zonnepanelen die opbrengen
2023 4000kwh
2022 4420kwh

Als ik nu zou overstappen hoe zit dat dan met het salderen mijn jaarrekening komt altijd eind oktober.
als ik vanaf november tel heb ik 2324kwh verbruikt en 867kw opgewerkt is totaal 1457kw verbruikt. moet ik deze stroom dan betalen?

extra informatie:
Mogelijk dat er dit jaar of volgend jaar een elektrische auto komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Anoniem: 1420638 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:52:
[...]

2 jarig CQ contract in jou geval.
Vind het een lastige inschatting/afweging.
De stroomprijs is na einde saldering in 2027 wel hoger, maar de vaste terugleverkosten gaan misschien wel omhoog (Greenchoice en Essent nu rond de 10-11 euro, na 1 juni 40+ euro). Dan ben je in je laatste jaar wel verzekerd van lage terug vaste terugleverkosten. Zit met zelfde dilemma, heb voor 2 jaar gekozen maar neig af en toe naar die herroepen en voor 3 jaar gaan. Probleem is dat je pas achteraf weet wat slim is. Ik denk dat de vaste terugleverkosten per aanbieder door de overheid gelijk getrokken gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Elias2020 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:12:
[...]

Vind het een lastige inschatting/afweging.
De stroomprijs is na einde saldering in 2027 wel hoger, maar de vaste terugleverkosten gaan misschien wel omhoog (Greenchoice en Essent nu rond de 10-11 euro, na 1 juni 40+ euro). Dan ben je in je laatste jaar wel verzekerd van lage terug vaste terugleverkosten. Zit met zelfde dilemma, heb voor 2 jaar gekozen maar neig af en toe naar die herroepen en voor 3 jaar gaan. Probleem is dat je pas achteraf weet wat slim is. Ik denk dat de vaste terugleverkosten per aanbieder door de overheid gelijk getrokken gaan worden.
Zat in hetzelfde schuitje, vond 3 jaar toch een beetje 2 much. Dus heb daardoor maar een 2 jarige stroom contract afgesloten wat ingaat begin Oktober. Dan zit ik voor het aller grootste gedeelte gewoon save. Komende 3 jaar kan er van alles nog veranderen qua regelgeving wetgeving etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
mijn contract voor stroom en gas loopt nog een jaar bij Essent.
Zo toch maar eens langs de mediamarkt rijden om het stroom deel op te zeggen en opnieuw vast te zetten voor 2 jaar.

jammer dat salderen afloopt per 1 januari 2027 dus er is een half jaar na dit contract dat een beetje onduidelijk zal zijn. Dan kan ik wel salderen maar krijg ik waarschijnlijk wel terugleverkosten

Ik heb afgelopen jaar 3.900 kwh stroom teruggeleverd en na salderen 650 kwh stroom verbruikt.

Het nieuwe stroomtarief is wel iets hoger dan mijn huidige tarief , 45 euro op jaarbasis
Opzegboete 50 euro

Tegoedbon 75 euro

Jaar 1:
Had ik sowieso geen terugleverkosten gehad
Boete + hoger tarief = 95 euro - tegoedbon = 20 euro negatief

Jaar 2
Terugleverkostenbesparing = 500 euro positief

[ Voor 14% gewijzigd door louzy82 op 29-05-2024 15:31 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
louzy82 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:24:
Zo toch maar eens langs de mediamarkt rijden om het stroom deel op te zeggen en opnieuw vast te zetten voor 2 jaar.
Ik weet niet of dat mogelijk is als klant met een vast contract bij Essent, al meerderen hier die dat niet gelukt is.

Zie Emphyr in "De zonnepanelen-boete"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:33:
[...]

Ik weet niet of dat mogelijk is als klant met een vast contract bij Essent, al meerderen hier die dat niet gelukt is.

Zie Emphyr in "De zonnepanelen-boete"
Oei, net op de chat gaf een Essent medewerker aan dat het geen probleem was.
Bedankt voor de heads-up!

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:33
Laat het even weten als het lukt, wij zijn bij de MediaMarkt geweest en je kan verlengen tot maximaal 6 maanden.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
JJmac schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:57:
Laat het even weten als het lukt, wij zijn bij de MediaMarkt geweest en je kan verlengen tot maximaal 6 maanden.
had je wel aangegeven dat je ok bent met een opzegboete?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:16

Oekol

waka waka hey hey

Wij zitten bij Engie met het mooie modelcontract waarbij de kWh prijs ook je TLV is min de belastingen etc.

Nu gaan ze de vaste lasten verhogen en dat kost gewoon 365 euro per jaar meer. Wanneer die kosten dus verhoogd worden is het vooral het wegpesten van de zonnepaneel klanten bij de mooie voorwaarden op 2022.1 versie van de modelcontract. Eerst was het nog wel interessant, maar nadat wij steeds meer zijn gaan elektrificeren gaat het mank. Wij leveren vrijwel niks meer terug, want wij nemen vrijwel onze teruglevering af in de winter door de airco's.

Onze opwek was in 2023: 5200 kWh. Daarvan hebben wij 3766 kWh teruggeleverd en 3666 kWh afgenomen van Engie. Dit was vooral in de wintermaanden. De rest van de opwek hebben we dus direct kunnen gebruiken. Betekent dus dat wij vrijwel niets terugleveren en nu met die verhoogde leveringskosten moeten gaan betalen.

De kWh prijs is ongeveer hetzelfde als bij een Essent 3 jaar vast via MediaMarkt. Zal dat dan nu ook voor ons de beste optie zijn? Dynamisch contract lijkt goed, maar met die negatieve TLV kost je dat ook geld als je je omvormer niet uit zet. Wat is wijsheid....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zlANauz.png

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Laatst online: 24-04 15:39
Zojuist even naar de MediaMarkt geweest en voor stroom een 3-jarig contract bij Essent afgesloten.
Ze krijgen vrij veel toeloop van mensen die informatie op Tweakers vinden, zeiden ze.

Enkeltarief 0,29984 kWh voor 3 jaar

(uit mijn oude nota was moeilijk te halen wat verbruik/opwek per normaal/dal was, dus de medewerker heeft het er nu als enkeltarief in gezet maar dat zou bij levering weer gesplitst moeten zijn in dubbeltarief)

Saldo verbruik schat ik op zo'n 500 kWh (zou ietsjes meer kunnen zijn) en daarmee heb ik nu een voorschot van 7 Euro per maand, zonder terugleverkosten 8)
Als ik een account aanmaak dan zou ik nog eens 5% korting op het tarief moeten krijgen vanwege het voordeelprogramma.

edit:
Inmiddels bevestiging per mail met de twee tarieven:
- Normaal 0,30105 Euro per kWh
- Dal 0,29863 Euro per kWh
En daar moet dan nog 5% af gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door Wouter! op 29-05-2024 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:42:
De kWh prijs is ongeveer hetzelfde als bij een Essent 3 jaar vast via MediaMarkt. Zal dat dan nu ook voor ons de beste optie zijn? Dynamisch contract lijkt goed, maar met die negatieve TLV kost je dat ook geld als je je omvormer niet uit zet. Wat is wijsheid....
Bij een dynamisch contract werkt salderen ook anders. Bij veel overschot is dat meen ik niet voordeliger dan een vast contract zolang salderen nog bestaat, maar daarvoor zou je wellicht in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. wat kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:16

Oekol

waka waka hey hey

Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:56:
[...]

Bij een dynamisch contract werkt salderen ook anders. Bij veel overschot is dat meen ik niet voordeliger dan een vast contract zolang salderen nog bestaat, maar daarvoor zou je wellicht in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. wat kunnen vinden.
Heb dynamisch voor gas en dat vind ik prima (voor 120m3 per jaar). Wil echter wel wegblijven met het dynamische vanwege de zonnepanelen. Denk dat je gestraft wordt in de zomer want lagere TLV.

Voor ons is het echte voordeel bij essent geen boete, vaste TLV en vooral 365 euro minder vaste kosten tov Engie. Dus denk toch dat ik 't doen moet....

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:08

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik zit nog in de 14-dagen periode voor een 1-jarig contract bij GC afgesloten door mijn vrouw. Ik zit me af te vragen of we toch niet beter een 2-jarig contract kunnen nemen, scheelt per kwH ongeveer 5 cent (duurder) en per m3 gas ongeveer 4 cent duurder. Zou voor het eerste jaar 360 euro schelen in het nadeel van het 2-0jarig contract (verbruik is fors, met name gas 3500 m3 hakt erin). Mijn eigen gevoel zegt me dat 2 jaar de verstandiger keuze is maar nu moet ik mijn vrouw nog overtuigen. Help :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Wokschotel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:05:
Ik zit nog in de 14-dagen periode voor een 1-jarig contract bij GC afgesloten door mijn vrouw. Ik zit me af te vragen of we toch niet beter een 2-jarig contract kunnen nemen, scheelt per kwH ongeveer 5 cent (duurder) en per m3 gas ongeveer 4 cent duurder. Zou voor het eerste jaar 360 euro schelen in het nadeel van het 2-0jarig contract (verbruik is fors, met name gas 3500 m3 hakt erin). Mijn eigen gevoel zegt me dat 2 jaar de verstandiger keuze is maar nu moet ik mijn vrouw nog overtuigen. Help :P
Wat zijn de tarieven van het afgesloten 1 jarige contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cobalt60
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-04 06:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUqbx4mil2oSCAIZpWzVbreqvU0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rUQbaL0UwcecLLNoqBvLM5Fk.jpg?f=user_large

Ik heb afgelopen jaar half mei 16 panelen x 430wp laten leggen oost/west. Ik heb kantoor aan huis en werk veel thuis. In alle ruimtes heb ik airco's voor verwarmen en verkoelen, ook kook ik elektrisch dus die panelen leken me een prima keuze voorlopig. Ook omdat ik in 2020 4 jaar had vastgezet bij Eneco voor alle ellende begon voor slechts 20 cent dal en 22 cent normaal tarief voor stroom en 1,01 euro per m3 gas zag ik toen nog geen vuiltje aan de lucht. Maar nu zie ik net als velen door de bomen het bos niet meer.

Mijn contract verloopt in augustus bij eneco en heb gisteren een contract bij CG afgesloten voor 2 jaar (welkom terug 2 jaar) n.a.v. de adviezen hier via het linkje in dit topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49FVBtWkyImRY0BOFXDBQ5b7N7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0QS5f0MOcy5SpnMx0somqpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Gas heb ik 1 jaar bij Delta genomen via overstappen.nl met een loyaliteitsbonus van 215 euro. Achteraf narekenend scheelt dat maar 1 Euro per maand dan wanneer ik Gas ook bij GC had afgenomen dus dat doet niet heel veel.

Heb ik de juiste keuze gemaakt denken jullie?

En nog een vraag, is het mogelijk dat GC totdat mijn contract in gaat op 1 augustus de terugleverkosten nog wijzigen, of moeten zij zich houden aan de overeenkomst? Ook staat er in het contract dat ik van CG heb gekregen 'Variabele kosten*' in de tabel, ik was in de veronderstelling dat ik een vast contract met vaste tarieven heb afgesloten met de 2 jaar 'welkom terug' link van dit forum, en geen variabel contract. Klopt dit wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
cobalt60 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:17:
En nog een vraag, is het mogelijk dat GC totdat mijn contract in gaat op 1 augustus de terugleverkosten nog wijzigen, of moeten zij zich houden aan de overeenkomst?
Het is mogelijk dat ze dat nog invoeren maar dat geldt dan niet voor jouw al afgesloten contract.
Ook staat er in het contract dat ik van CG heb gekregen 'Variabele kosten*' in de tabel, ik was in de veronderstelling dat ik een vast contract met vaste tarieven heb afgesloten met de 2 jaar 'welkom terug' link van dit forum, en geen variabel contract. Klopt dit wel?
Het variabele in "Variabele kosten" gaat over je verbruik dat variabel is niet over het tarief, dat is vast voor de looptijd van je contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter!
  • Laatst online: 24-04 15:39
En zojuist ook voor 1 jaar gas bij Delta aangevraagd.
+/- 1150m³, 180 Euro cashback, 1,23235 Euro per m³ en 113,98 Euro leveringskosten.
Komt uit op een voorschot van zo'n 130 Euro per maand.
Wouter! schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:51:
Zojuist even naar de MediaMarkt geweest en voor stroom een 3-jarig contract bij Essent afgesloten.
Ze krijgen vrij veel toeloop van mensen die informatie op Tweakers vinden, zeiden ze.

Enkeltarief 0,29984 kWh voor 3 jaar

(uit mijn oude nota was moeilijk te halen wat verbruik/opwek per normaal/dal was, dus de medewerker heeft het er nu als enkeltarief in gezet maar dat zou bij levering weer gesplitst moeten zijn in dubbeltarief)

Saldo verbruik schat ik op zo'n 500 kWh (zou ietsjes meer kunnen zijn) en daarmee heb ik nu een voorschot van 7 Euro per maand, zonder terugleverkosten 8)
Als ik een account aanmaak dan zou ik nog eens 5% korting op het tarief moeten krijgen vanwege het voordeelprogramma.

edit:
Inmiddels bevestiging per mail met de twee tarieven:
- Normaal 0,30105 Euro per kWh
- Dal 0,29863 Euro per kWh
En daar moet dan nog 5% af gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
cobalt60 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:17:
Gas heb ik 1 jaar bij Delta genomen via overstappen.nl met een loyaliteitsbonus van 215 euro. Achteraf narekenend scheelt dat maar 1 Euro per maand dan wanneer ik Gas ook bij GC had afgenomen dus dat doet niet heel veel.
Bij een verbruik van 723 m3 zou die Delta toch minstens € 10 per maand goedkoper moeten zijn (dat is dan wel maar 1 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:31:
[...]

Bij een verbruik van 723 m3 zou die Delta toch minstens € 10 per maand goedkoper moeten zijn (dat is dan wel maar 1 jaar)
Klopt is 1 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1WHgCUCW0Psgl5yWwH6_muiGl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xY6WKH7Q0z0sjcMpAUyxJsFP.jpg?f=fotoalbum_large

Ze komen uit op een maandtarief van 116 euro. Als ik die bonus/korting verreken en dan weer uitstrijk over 12 maanden dan was het verschil maar 1 euro dan bij GC.

Wat ik wel gek vond is dat toen ik bij overstappen.nl mijn verbruik ingevuld had de berekening inderdaad 10 euro lager was per maand. Maar eenmaal het contract binnen van Delta was het dus duurder. Tarieven met m3 nog wel gecontroleerd, en die kwamen wel overeen.

Zou Delta gewoon dat voorschotbedrag hebben verhoogd omdat ze uit gaan van een hoger verbruik denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
cobalt60 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:37:
Zou Delta gewoon dat voorschotbedrag hebben verhoogd omdat ze uit gaan van een hoger verbruik denk je?
Ik denk van wel, zij berekenen dat op basis van het gemiddelde van de afgelopen jaren. Je kan ze eventueel bellen om dat bedrag te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:08

Wokschotel

Op 6 wielen

Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:08:
[...]

Wat zijn de tarieven van het afgesloten 1 jarige contract?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qFsc62LC11xXHi5RNXJ1T5vFcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xv7TuNrtXo7ol1OD4abn8C7o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
louzy82 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:24:

jammer dat salderen afloopt per 1 januari 2027 dus er is een half jaar na dit contract dat een beetje onduidelijk zal zijn. Dan kan ik wel salderen maar krijg ik waarschijnlijk wel terugleverkosten

Ik heb afgelopen jaar 3.900 kwh stroom teruggeleverd en na salderen 650 kwh stroom verbruikt.

Het nieuwe stroomtarief is wel iets hoger dan mijn huidige tarief , 45 euro op jaarbasis
Opzegboete 50 euro

Tegoedbon 75 euro

Jaar 1:
Had ik sowieso geen terugleverkosten gehad
Boete + hoger tarief = 95 euro - tegoedbon = 20 euro negatief

Jaar 2
Terugleverkostenbesparing = 500 euro positief
Ik had de klantenservice van Essent via chat gesproken en volgens hen kon ik zo naar mediamarkt rijden om het te fixen, helaas was dat niet zo. Volgens MM medewerker moet mijn contact eerst opgezegd worden want hij kon nu geen aanbieding voor mij als klant zien in zijn portaal

Net gebeld met de klantenservice en zij kunnen het stroom deel van mijn contract wel opzeggen maar weten niet zeker/twijfelen of de MM medewerker dan morgen wel een aanbieding ziet voor alleen een stroom contract als ik nog een bestaand contract voor vas heb...

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
louzy82 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:43:
Ik had de klantenservice van Essent via chat gesproken en volgens hen kon ik zo naar mediamarkt rijden om het te fixen, helaas was dat niet zo. Volgens MM medewerker moet mijn contact eerst opgezegd worden want hij kon nu geen aanbieding voor mij als klant zien in zijn portaal

Net gebeld met de klantenservice en zij kunnen het stroom deel van mijn contract wel opzeggen maar weten niet zeker/twijfelen of de MM medewerker dan morgen wel een aanbieding ziet voor alleen een stroom contract als ik nog een bestaand contract voor vas heb...
Dat was ook het probleem wat anderen hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:43:
[...]

Ik denk van wel, zij berekenen dat op basis van het gemiddelde van de afgelopen jaren. Je kan ze eventueel bellen om dat bedrag te verlagen.
Ah dan zal dat het zijn.
Denk je dat ik met mijn verbruik de juiste keuze heb gemaakt met GC en Delta, of zou dat truukje bij de MM met een Essent contract voor 3 jaar nog gunstiger zijn?

En voor diegene die dat Essent contract hebben afgesloten na de aankondiging van die terugleverkosten bij ze. Kan essent zich juridisch gezien beroepen op het feit dat je een contract met ze hebt afgesloten nadat ze officieel die terugleverkosten hebben bekendgemaakt, zodat je dus alsnog de klos bent, of werkt dat zo niet?

[ Voor 26% gewijzigd door cobalt60 op 29-05-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Oh, dat zijn nog wel de voordelige tarieven voor 1 jaar, want die zijn inmiddels gestegen ;) Op zich is dat voor nu geen slechte keuze, zeker voor de hoeveelheid gas. Het is natuurlijk de vraag wat de tarieven over 1 jaar zijn... maar dan kom je inderdaad op gevoel uit of 2 jaar beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
cobalt60 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:47:
Denk je dat ik met mijn verbruik de juiste keuze heb gemaakt met GC en Delta, of zou dat truukje bij de MM met een Essent contract voor 3 jaar nog gunstiger zijn?
Lijkt me prima zo, Essent 3 jaar is alleen gunstiger als je meer teruglevert dan verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06:36
Ik zoek een nieuwe contract vanaf 3 Aug (momenteel bij Coolblue), ik ben benieuwd welke voordeliger zou zijn

11 panelen (veel schaduw)
Dag import: 1026, Dag export: 1070 kwh
Nacht import: 1109, Nacht export: 468 kwh
Gas: 3200 m3 (ja heel gek want het was rond maar 1800 m3 met de oude (niet-slim) meter. Ik ben nog aan het aanvechten tegen Enexis de netbeheerder)

Bij UnitedEnergie heb ik dit tarief. Is het goed, of is het beter om dynamische stroom van Tibber en dinamysche gas van Zonneplan te nemen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDxPMJWS4QcmkBhW-0u5Qqdoupg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9ZiSZyIcSBYRdAIin9CeYrRM.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
louzy82 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:43:
[...]

Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:45:
[...]

Dat was ook het probleem wat anderen hadden.
Zojuist belt de MM medewerker mij op dat hij ondertussen uitgevonden heeft hoe hij dit op locatie toch kan doen voor me. Nog even concreet gevraagd over alleen stroom opzeggen en opnieuw afsluiten (en dus niet gas opzeggen)

Dus ik rijd morgen weer terug naar MM!

[ Voor 68% gewijzigd door louzy82 op 29-05-2024 19:15 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
zie boven

[ Voor 98% gewijzigd door louzy82 op 29-05-2024 19:14 ]

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06:09

knakworst

Get more sats!

noucmen schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:41:
Ik zoek een nieuwe contract vanaf 3 Aug (momenteel bij Coolblue), ik ben benieuwd welke voordeliger zou zijn

11 panelen (veel schaduw)
Dag import: 1026, Dag export: 1070 kwh
Nacht import: 1109, Nacht export: 468 kwh
Gas: 3200 m3 (ja heel gek want het was rond maar 1800 m3 met de oude (niet-slim) meter. Ik ben nog aan het aanvechten tegen Enexis de netbeheerder)

Bij UnitedEnergie heb ik dit tarief. Is het goed, of is het beter om dynamische stroom van Tibber en dinamysche gas van Zonneplan te nemen ?

[Afbeelding]
Probeer het in Energieleveranciers aanbiedingentopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:56
Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:53:
[...]

Lijkt me prima zo, Essent 3 jaar is alleen gunstiger als je meer teruglevert dan verbruikt.
En ook als je maar een klein beetje meer teruglevert dan je verbruikt, toch?

Pagina: 1 ... 3 ... 17 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.