Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 4 ... 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:25
louzy82 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:58:
[...]

had je wel aangegeven dat je ok bent met een opzegboete?
Ja zeker, maar dat was niet het probleem, het huidige contract laten ontbinden kost bijna 14 dagen en dan is het al 1 juni geweest voor de nieuwe aanvraag en dan gelden de nieuwe regels. Ook gevraagd om nu direct hier op te zeggen was niet mogelijk, we hadden 14 dagen eerder naar de MM moeten gaan.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
laredo schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:58:
En ook als je maar een klein beetje meer teruglevert dan je verbruikt, toch?
Als je netto terugeleveraar bent sowieso. Maar ook andersom dus als je maar een klein beetje meer verbruikt dan je teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:41
Ik weet het, glazen bollen enzo, maar wat zegt het gevoel van de energiecontracten-hunters: gas nu afsluiten voor contract dat in september afloopt, of toch nog even de zomer afwachten?

Verschillende blogs van vergelijkingssites suggereerden de vorige maanden nog dat de gasprijs zou dalen. Maar ik zie nu in posts van @Novax ook al weer wat verhogingen langskomen, en verlagingen van cashbacks. Dus...

[ Voor 3% gewijzigd door TCMR op 29-05-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:30
Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:02:
[...]

Als je netto terugeleveraar bent sowieso. Maar ook andersom dus als je maar een klein beetje meer verbruikt dan je teruglevert.
Dank. Mijn stroomcontract bij GC loop nog tot juni ‘25 maar ik overweeg dat per november (over 6 maanden) af te kopen. Dat afkopen komt op nog geen 30€ aldus GC. Dan zou ik morgen of vrijdag nog het contract bij Essent/Mediamarkt kunnen afsluiten en in november in laten gaan. Sinds mei liggen er 8x440wh panelen op mijn dak met een geschatte jaaropbrengst van zo’n 3300kwh. Verbruik bruto is 2300 dus waarschijnlijk 1000 over. Dan is overstappen toch wel slim? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
laredo schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:29:
Dank. Mijn stroomcontract bij GC loop nog tot juni ‘25 maar ik overweeg dat per november (over 6 maanden) af te kopen. Dat afkopen komt op nog geen 30€ aldus GC. Dan zou ik morgen of vrijdag nog het contract bij Essent/Mediamarkt kunnen afsluiten en in november in laten gaan. Sinds mei liggen er 8x440wh panelen op mijn dak met een geschatte jaaropbrengst van zo’n 3300kwh. Verbruik bruto is 2300 dus waarschijnlijk 1000 over. Dan is overstappen toch wel slim? Of zie ik nog iets over het hoofd?
Lijkt mij een goed plan. Heb je ook nog gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:01
Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:53:
[...]

Lijkt me prima zo, Essent 3 jaar is alleen gunstiger als je meer teruglevert dan verbruikt.
Klopt dat wel? Ik lever 6000 terug en gebruik er 9000. Dat zou mij straks een flink aantal honderdjes terugleverboete opleveren, bij vattenfal zelfs 500+ euro per jaar. Dus volgens mij is GC/Essent deal nog steeds interessant? Of denk ik te snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvandenHoogen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-07 16:16
Ik krijg toevallig een mailtje van United Consumers dat mijn vaste contract afloopt vanaf 28 juni.

Mijn jaarverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YtkBUPezCbU8C3zoyR5tOTcllw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Th1hzRyPs7rcJAoso51Wcs0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lever dus na salderen alsnog dus veel terug.

Dus terugleverboete is niet gewenst.

Echter nog wel redelijk wat gasverbruik.

Mijn eerste gedachten is kijken of ik MediaMarkt deal kan regelen nog.
En vraag me dan af of gas los afsluiten wellicht beter is.

Daarnaast ben ik even benieuwd wat er gebeurd als je zou gaan verhuizen in die 3 jaar. Geen concrete plannen nu, maar kun je je contract opzeggen als je gaat verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
I-King schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:43:
Klopt dat wel? Ik lever 6000 terug en gebruik er 9000. Dat zou mij straks een flink aantal honderdjes terugleverboete opleveren, bij vattenfal zelfs 500+ euro per jaar. Dus volgens mij is GC/Essent deal nog steeds interessant? Of denk ik te snel.
In mijn originele post zit er iets meer nuance in die uitspraak Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Over het algemeen is het wel van toepassing maar iedereen moet die berekening voor zijn of haar situatie zelf maken natuurlijk. Voor jou zou ik dan eerder gaan voor 1 of 2 jaar welkom-terug van GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Weet iemand of
- als ik in zee ga voor 3 jaar met Essent, nu nog geen zonnepanelen maar later wel, geld die "zonder terug levering boete" nog ?
- als ik stroom en gas bij 2 aparte bedrijven afsluit, hoe werkt de vermindering energie belasting (krijgen rond 600 Eu terug per jaar) ?
- als ik niet zo veel ga opwekken, heeft de "zonder terug levering boete" nog veel zin ?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
BasvandenHoogen schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:46:
Daarnaast ben ik even benieuwd wat er gebeurd als je zou gaan verhuizen in die 3 jaar. Geen concrete plannen nu, maar kun je je contract opzeggen als je gaat verhuizen?
Zie Novax in "De energierekening - kroegtopic" (uitklappen) voor de voorwaarden omtrent verhuizen.

United Consumers zelf heeft een aanbod met een relatief laag tarief voor een jaar, Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" Weet alleen niet of die korting ook voor bestaande klanten is. Anders Delta maar dat is ook voor een jaar. Voor 2 jaar heeft Greenchoice een goed tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 16:10
noucmen schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:08:
Weet iemand of
- als ik in zee ga voor 3 jaar met Essent, nu nog geen zonnepanelen maar later wel, geld die "zonder terug levering boete" nog ?
- als ik stroom en gas bij 2 aparte bedrijven afsluit, hoe werkt de vermindering energie belasting (krijgen rond 600 Eu terug per jaar) ?
- als ik niet zo veel ga opwekken, heeft de "zonder terug levering boete" nog veel zin ?

Thanks
a: ja want oude voorwaarden
b: die word bij de stroom afgetrokken niet bij het gas dus maakt niks uit
c: altijd toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-09 20:47
Weet iemand of

Thanks
1) Je sluit een contract af met bepaalde voorwaarden, en die voorwaarden bevatten geen terugleverkosten, dus ook niet als jij panelen krijgt.
2) Vermindering Energiebelasting geld alleen voor electra
3) Hoe weinig is weinig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noucmen
Bedankt voor de antwoorden.
Inderdaad ga ik misschien meer panelen kopen dan vebruik, om rond Okt - Maart mijn airco te kunnen opvoeden, dan is die voorwaarden leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:20
eltweako schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:13:
[...]

1) Je sluit een contract af met bepaalde voorwaarden, en die voorwaarden bevatten geen terugleverkosten, dus ook niet als jij panelen krijgt.
2) Vermindering Energiebelasting geld alleen voor electra
3) Hoe weinig is weinig?
Werkt dat? Een contract zonder teruglevering betekent dat je geen geld krijgt als je toch onaangekondigd stroom terug naar de meter stuurt. En ook salderen wordt dan niet toegepast. Ik zou ermee oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvandenHoogen
Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:09:
[...]
....
United Consumers zelf heeft een aanbod met een relatief laag tarief voor een jaar, Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" Weet alleen niet of die korting ook voor bestaande klanten is. Anders Delta maar dat is ook voor een jaar. Voor 2 jaar heeft Greenchoice een goed tarief.
Met deze tarieven verwijs je dus naar gas contracten en adviseert je die wel de Mediamarkt deal voor mijn elektra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

w00key schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:26:
[...]

Werkt dat? Een contract zonder teruglevering betekent dat je geen geld krijgt als je toch onaangekondigd stroom terug naar de meter stuurt. En ook salderen wordt dan niet toegepast. Ik zou ermee oppassen.
Daarom gaat het ook om de terugleverkosten en niet de terugleververgoeding. Hoe kom je erbij dat salderen niet zou worden toegepast?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Weet iemand of

Thanks
Als je contract nog niet is ingegaan ben je al te laat. Je krijgt een nieuw contract met terugleverkosten die afhankelijk zijn van kWh geleverd. Dat is nu nul, maar zodra je panelen hebt loopt de teller.
Ben je al klant bij Essent? In de mail of brief die je hebt gekregen over je nieuwe variabele tarieven vind je terug in welke schaal je valt en hoeveel je gaat betalen.

In onderstaande tabel staan de terugleverkosten per schaal. De genoemde bedragen zijn inclusief btw en gelden per 1 juni 2024. Voor klanten met een variabel contract gelden de bedragen vanaf 1 juli 2024.
Vermindering energiebelasting is alleen op stroom. Contract met gas krijgt niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Ugchel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:37:
[...]

Daarom gaat het ook om de terugleverkosten en niet de terugleververgoeding. Hoe kom je erbij dat salderen niet zou worden toegepast?
Hoe wil je onder die kosten uit komen dan. Niet melden bij energieleveren.nl? Dan lezen ze de teruglevering deel van je meter niet uit.

Zodra je dat wel doet, zie https://www.essent.nl/kla...contract/terugleverkosten

Je hebt nog tot en met vrijdag om een "oude" contract te scoren. Per 1-6, zie tabel met kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 29-05-2024 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

w00key schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:44:
[...]

Hoe wil je onder die kosten uit komen dan. Niet melden bij energieleveren.nl? Dan lezen ze de teruglevering deel van je meter niet uit.

Zodra je dat wel doet, zie https://www.essent.nl/kla...contract/terugleverkosten

Je hebt nog tot en met vrijdag om een "oude" contract te scoren. Per 1-6, zie tabel met kosten.
Volgens mij zijn er geen contracten voor elektra die aangeboden worden zonder expliciete TLV, dus ook als je naderhand panelen plaatst krijg je gewoon bij netto teruglevering die vergoeding en salderen is (vooralsnog) gewoon wettelijk geregeld.

Dus als noucmen nu Essent neemt zonder TLK zit hij - los van mogelijk relatief hoge prijs per kWh - goed als hij binnenkort panelen neemt. Je contract wijzigt niet opeens magisch als je PV op je dak legt…

[ Voor 12% gewijzigd door Ugchel op 29-05-2024 23:52 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
BasvandenHoogen schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:27:
Met deze tarieven verwijs je dus naar gas contracten en adviseert je die wel de Mediamarkt deal voor mijn elektra?
Aangezien je netto teruglevert lijkt me met dat de beste deal zoals het er nu uitziet. Wat voor gas de beste keuze is kan ik niet beoordelen want ik kan niet in de toekomst kijken of 1 jaar het beste is of 3 jaar.

Een alternatief zou nog zijn om voor zowel stroom als gas welkom-terug 2 jaar van Greenchoice te nemen, dan zit je er een jaar minder aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
w00key schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:42:
[...]

Als je contract nog niet is ingegaan ben je al te laat. Je krijgt een nieuw contract met terugleverkosten die afhankelijk zijn van kWh geleverd. Dat is nu nul, maar zodra je panelen hebt loopt de teller.
Te laat in de zin dat het later toevoegen van panelen maakt de zonder-teruglevering-kosten in mijn contract ongeldig ?

Of te laat omdat het nu 29 Mei is en dan zijn er nog maar 2 dagen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:26:
[...]

Alle contracten hebben een voorwaarde voor teruglevering gedurende de looptijd van het contract, anders zou iedereen bij installatie van panelen een nieuw contract moeten afsluiten.

Je moet ze inderdaad wel aanmelden bij energieleveren.nl maar dan valt het contract nog steeds onder de voorwaarden van voor 1 juni als je vandaag of morgen afsluit. (in het geval van Essent, voor Greenchoice is het nog onzeker of en wanneer ze iets aan gaan passen)

[ Voor 6% gewijzigd door Novax op 30-05-2024 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
noucmen schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 00:30:
[...]

Te laat in de zin dat het later toevoegen van panelen maakt de zonder-teruglevering-kosten in mijn contract ongeldig ?

Of te laat omdat het nu 29 Mei is en dan zijn er nog maar 2 dagen ?
Nog maar 2 dagen. Let op wat je tekent, als er geen terugleverkosten zijn heb je de oude versie die je wilt hebben. Als het wel wordt genoemd ben je te laat.

Sowieso gaat het pas over een week of meer in, zo snel start een nieuw contract niet, duurt normaal weken, maar je kan geluk hebben dat ze nog de oude aanbieden ook gaat het na 1 juni in.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 30-05-2024 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Zijn er dynamische stroom contracten die geen TLK hebben (Tibber, Zonneplan, Frank), maar dan hebben wij met hun geen zekerheid dat dit blijft, toch ?

En hoe gaat het op 1e Jan 2027, als ik nog 5 maanden in dit 3 jaar contract heb, en saldering al verdwijnt ?

[ Voor 27% gewijzigd door noucmen op 30-05-2024 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
w00key schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 00:31:
Nog maar 2 dagen. Let op wat je tekent, als er geen terugleverkosten zijn heb je de oude versie die je wilt hebben. Als het wel wordt genoemd ben je te laat.
Te laat in de zin dat je het contract met goede voorwaarden niet hebt, maar niet te laat om het nog te annuleren binnen de 14 dagen bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
w00key schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:44:
[...]

Inderdaad:https://www.essent.nl/klantenservice/contract/terugleverkosten

Ik heb nu geen zonnepanelen, maar wil ze in de toekomst wel
Je betaalt nu geen terugleverkosten. Zodra je nieuwe zonnepanelen actief zijn, ga je wel terugleverkosten betalen. Behalve als je vóór 1 juni 2024 een vast contract hebt afgesloten.

Ik ga verhuizen naar een huis met zonnepanelen
Vanaf je verhuisdatum ga je terugleverkosten betalen. Behalve als je vóór 1 juni 2024 een vast contract hebt afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
noucmen schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 00:33:
Zijn er dynamische stroom contracten die geen TLK hebben (Tibber, Zonneplan, Frank), maar dan hebben wij met hun geen zekerheid dat dit blijft, toch ?
Bij dynamische contracten werkt de saldering anders en de TLK is dat het tarief van teruglevering negatief kan zijn.
En hoe gaat het op 1e Jan 2027, als ik nog 5 maanden in dit 3 jaar contract heb, en saldering al verdwijnt ?
Is nog niet zeker natuurlijk maar ik heb hier een aantal scenario's genoemd Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 00:35:
[...]

Te laat in de zin dat je het contract met goede voorwaarden niet hebt,
De vijheid van TLK blijgt nog tot 17u 31 Mei, toch ?
https://www.essent.nl/kla...contract/terugleverkosten

Maar aangezien Essent nu een nationale sport is, ben ik bang dat als ik morgen naar Media Markt Den Haag ga, is het al op. Of moet ik naar een andere minder druk Media Markt ?

[ Voor 22% gewijzigd door noucmen op 30-05-2024 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
noucmen schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 00:40:
De vijheid van TLK blijgt nog tot 17u 31 Mei, toch ?
https://www.essent.nl/kla...contract/terugleverkosten

Maar aangezien Essent nu een nationale sport is, ben ik bang dat als ik morgen naar Media Markt Den Haag ga, is het al op. Of moet ik naar een andere minder druk Media Markt ?
Geen idee welk tijdstip het precies eindigt, maar ik denk niet dat de contracten op kunnen raken.

Je kan het in ieder geval altijd proberen aan te vragen bij de MediaMarkt en dan goed doornemen omdat je nog 14 dagen bedenktijd hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
noucmen schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:25:
Bedankt voor de antwoorden.
Inderdaad ga ik misschien meer panelen kopen dan vebruik, om rond Okt - Maart mijn airco te kunnen opvoeden, dan is die voorwaarden leuk
Je moet dus wel ongeveer weten wat je denkt te gaan terugleveren aan het net als je nog geen zonnepanelen hebt, inclusief salderen. Als het onder de 2000 kWh is vallen de TLK bij de meeste energieleveranciers nog wel mee.

Als je daar nog niet helemaal zeker over bent kan je in plaats van 3 jaar Essent misschien beter voor 1 of 2 jaar Greenchoice gaan via https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ . Die hebben ook nog geen terugleverkosten en voor jou eenvoudig online af te sluiten omdat je nog geen panelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ah, de TLK is wel een probleem omdat ik straks rond 5700 Kwh solar nodig hebben.

Import normaal = 2900, Export normaal = 3900
Import dal = 3100, export dal = 1800
Totaal dus 300 Kwh netto import, dit zal mij rond 90 Euro per jaar kosten (de vermindering energie belasting is nog niet in beeld)

Als ik dit Mega energie ga afsluiten, moet ik maar 45 euro per jaar betalen, is niet slecht toch ? Behalf dat het maar 2 jaar vaste is, en Mega energie heeft heel slechte recensies. Maar dan Essent heeft ook niet veel hogere recensie scoren. Of ben ik verkeerd ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3ku9KmHEK6dl8L2G7PMiTIwdjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gcuZTJ1OhAU1aIBUeqAJOftG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door noucmen op 30-05-2024 01:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
w00key schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:42:
[...]

[...]

Vermindering energiebelasting is alleen op stroom. Contract met gas krijgt niets.
uh? kan toch nog tot 1 juni dus vandaag en morgen nog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
w00key schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 00:31:
[...]

Sowieso gaat het pas over een week of meer in, zo snel start een nieuw contract niet, duurt normaal weken, maar je kan geluk hebben dat ze nog de oude aanbieden ook gaat het na 1 juni in.
uh? waar komt dit nu vandaan
als je voor 1juni afsluit heb je nog de oude voorwaarden ( bij essent )
wi lje zeggen dat er al mnensen zijn die nu via de MM hebben afgeslloten maar toch al de nieuwe voorwaaren ebben gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laredo
Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:36:
[...]

Lijkt mij een goed plan. Heb je ook nog gas?
Ja, ik zie nu in de "Mijn GC app" dat mijn huidige tarieven als volgt zijn (en die lopen dus nog tot juli 2025 mits ik niet overstap)

Stroom normaal 0,36782
Stroom dal 0,35393
Gas 1,39295

Terugleververgoeding staat nog op 0,11500 ex btw per kwh. Wat zou jullie advies dan zijn? Alles overzetten dus inclusief gas? Sowieso ga ik bij Essent dus al ruim 6 cent minder betalen per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
laredo schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:10:
[...]

Ja, ik zie nu in de "Mijn GC app" dat mijn huidige tarieven als volgt zijn (en die lopen dus nog tot juli 2025 mits ik niet overstap)

Stroom normaal 0,36782
Stroom dal 0,35393
Gas 1,39295

Terugleververgoeding staat nog op 0,11500 ex btw per kwh. Wat zou jullie advies dan zijn? Alles overzetten dus inclusief gas? Sowieso ga ik bij Essent dus al ruim 6 cent minder betalen per kwh.
lever je zelf ook terug? solar?
wat zijn je kwh en kub verbruik per jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laredo
Maxwp schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:32:
[...]

lever je zelf ook terug? solar?
wat zijn je kwh en kub verbruik per jaar?
Ah sorry dat had ik nog een keer moeten vermelden maar ik lever inderdaad terug, dat stond al gedeeltelijk in mijn eerdere bericht --> laredo in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

Maar concreet sinds mei liggen er 8x440wh panelen op mijn dak met een geschatte jaaropbrengst van zo’n 3300kwh. Verbruik bruto is 2300 dus waarschijnlijk 1000 over. Qua gas zit ik op een kub of 700.

[ Voor 22% gewijzigd door laredo op 30-05-2024 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
laredo schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:10:

Stroom normaal 0,36782
Stroom dal 0,35393
Gas 1,39295

Ik zou dan in ieder geval voor stroom overstappen naar Essent bij de Mediamarkt. Het gas tarief daarvan is ook nog vrij hoog dus daar zijn andere opties voor en hoef je nu nog niet te beslissen.

Je had het over €30 opzegboete bij GC, is dat de boete voor opzeggen van gas+stroom? En is dat als je nu op zou zeggen of pas in november?

Er is op pricewise.nl en overstappen.nl een goede deal van Delta voor 1 jaar gas en die kan je ook 6 maanden in de toekomst in laten gaan. Dat zou je kunnen overwegen. Hangt een beetje van die boete af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenFM
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 15:24
Ik twijfel of ik het MM Essent 3 jarige contract moet afsluiten, misschien kunnen jullie adviseren?

Mijn huidige GC contract loopt nog tot midden november 2024. Ik lever meer stroom terug dan ik verbruik (3200 kwh vs 1600 kwh) en ik verbruik zo'n 1200 m3 gas per jaar.

Als ik zelf bereken wat ik in totaal per jaar ga betalen ben ik volgens mij niet perse goedkoper uit dan leveranciers die ik in vergelijkers tegenkom. Dit zijn dan wel vaak 1 jarige contracten (incl. TLK).

Aangezien de gasprijs in het Essent contract niet laag is kan ik natuurlijk ook alleen stroom afsluiten en gas ergens anders doen voor een kortere periode. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MaartenFM schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:32:
Ik twijfel of ik het MM Essent 3 jarige contract moet afsluiten, misschien kunnen jullie adviseren?

Mijn huidige GC contract loopt nog tot midden november 2024. Ik lever meer stroom terug dan ik verbruik (3200 kwh vs 1600 kwh) en ik verbruik zo'n 1200 m3 gas per jaar.

Als ik zelf bereken wat ik in totaal per jaar ga betalen ben ik volgens mij niet perse goedkoper uit dan leveranciers die ik in vergelijkers tegenkom. Dit zijn dan wel vaak 1 jarige contracten (incl. TLK).

Aangezien de gasprijs in het Essent contract niet laag is kan ik natuurlijk ook alleen stroom afsluiten en gas ergens anders doen voor een kortere periode. Wat zouden jullie doen?
Zie post boven je ;) , diegene zit in dezelfde situatie alleen minder gas verbruik, bij jou is het dan sowieso beter om gas ergens anders af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:30:
[...]

Ik zou dan in ieder geval voor stroom overstappen naar Essent bij de Mediamarkt. Het gas tarief daarvan is ook nog vrij hoog dus daar zijn andere opties voor en hoef je nu nog niet te beslissen.

Je had het over €30 opzegboete bij GC, is dat de boete voor opzeggen van gas+stroom? En is dat als je nu op zou zeggen of pas in november?

Er is op pricewise.nl en overstappen.nl een goede deal van Delta voor 1 jaar en die kan je ook 6 maanden in de toekomst in laten gaan. Dat zou je kunnen overwegen. Hangt een beetje van die boete af.
Om precies te zijn is het 30 euro nu en 25 euro opzegboete in november, bij alleen stroom. Dan kies ik liever voor zsm in laten gaan. Ook omdat ik dan in 2027 maar een half jaar zit dat ik niet kan salderen en tegen die tijd weer kan overstappen naar een goedkopere aanbieder. Voor gas ik ga ook even verder kijken maar eerst morgen langs de Mediamarkt voor het stroomcontract van Essent aan te vragen. Gas kost mij btw rond de 72 euro om nu af te kopen bij GC.

Nog een laatste vraag: als ik het contract aanvraag bij Essent dan regelen zij toch de opzegging bij GC? En dan krijg ik vanzelf dus ook de boete binnen? Iemand dat al gehad?

[ Voor 9% gewijzigd door laredo op 30-05-2024 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
laredo schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:42:
Om precies te zijn is het 30 euro nu en 25 euro opzegboete in november, bij alleen stroom. Dan kies ik liever voor zsm in laten gaan. Ook omdat ik dan in 2027 maar een half jaar zit dat ik niet kan salderen en tegen die tijd weer kan overstappen naar een goedkopere aanbieder. Voor gas ik ga ook even verder kijken maar eerst morgen langs de Mediamarkt voor het stroomcontract van Essent aan te vragen. Gas kost mij btw rond de 72 euro om nu af te kopen bij GC.
Ah, ik dacht al, vond de boete vrij laag voor gas. Op zich zou je boetevrij kunnen opzeggen voor stroom als je netto terugleveraar bent maar daarvoor heb je de panelen te kort. Maar die €75 korting bij Essent maakt die boete wel goed. 1 juli is dan een mooie datum om in te laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
laredo schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:42:
Nog een laatste vraag: als ik het contract aanvraag bij Essent dan regelen zij toch de opzegging bij GC? En dan krijg ik vanzelf dus ook de boete binnen? Iemand dat al gehad?
Ja, kan je ook nog even vragen daar en staat ook in de productvoorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 14:57
Hoe zit het eigenlijk met de nieuwe situatie van opzegboetes?
Sluit je na 1 juni 2023 een nieuw energiecontract af en zeg je het lopende contract tussentijds op? Dan betaal je voor het verlies dat de leverancier hierdoor lijdt. Die schat hoeveel energie je nog zou verbruiken tot het einde van het contract. Voor die hoeveelheid elektriciteit en gas betaal je een bedrag. Dat bedrag is het verschil tussen de tarieven van het opgezegde contract en de tarieven van dezelfde leverancier op het moment van opzeggen.
Gaat het hier om wat je effectief gebruikt? Dus na salderen?
En klopt het dan ook dat, wanneer de energieprijzen op moment van opzeggen hoger zijn dan contract, dat de opzegvergoeding nihil is?

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
funk-e schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:39:

[...]

En klopt het dan ook dat, wanneer de energieprijzen op moment van opzeggen hoger zijn dan contract, dat de opzegvergoeding nihil is?
Je moet daarvoor de opzegvergoeding voorwaarden van je leverancier bekijken. Over het algemeen is de berekening hetzelfde maar kan op details verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:52
Tarieven bij Greenchoice zijn veranderd (omhoog gegaan) per vandaag.

1 jaar:
Stroom: 0,23803
Gas: 1,19882

2 jaar:
Stroom: 0,28320 (was 0,28255)
Gas: 1,22505 (was 1,19007)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:58

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
funk-e schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:39:

[...]

Geen idee hoe het bij andere leveranciers zit, maar ik heb nu het Greenchoice contract voor 3 jaar en die hebben zo'n opstapboetecalulator, die ging er bij mij vanuit dat ik 0 kwh zou verbruiken in 3 jaar tijd, dus de overstapboete was daarmee ook 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:15
Maxwp schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:20:
[...]

uh? waar komt dit nu vandaan
als je voor 1juni afsluit heb je nog de oude voorwaarden ( bij essent )
wi lje zeggen dat er al mnensen zijn die nu via de MM hebben afgeslloten maar toch al de nieuwe voorwaaren ebben gekregen?
Vanmorgen om 10:00 uur bij MM Zwolle gewoon nog een driejarig contract afgesloten zonder terug lever kosten.
Ik kreeg vanmorgen ook de nieuwe tarieven per 1 juli voor mijn ACM modelcontract van Vattenfall. Even vluchtig naar gekeken en de nieuwe tarieven zijn nagenoeg gelijk en geen terug lever kosten.
Binnenkort even goed naar kijken en misschien blijf ik wel gewoon bij Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Signor Doekie schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:40:
[...]

Vanmorgen om 10:00 uur bij MM Zwolle gewoon nog een driejarig contract afgesloten zonder terug lever kosten.
Ik kreeg vanmorgen ook de nieuwe tarieven per 1 juli voor mijn ACM modelcontract van Vattenfall. Even vluchtig naar gekeken en de nieuwe tarieven zijn nagenoeg gelijk en geen terug lever kosten.
Binnenkort even goed naar kijken en misschien blijf ik wel gewoon bij Vattenfall.
ze gaan gewoon terugleverkosten in rekening brengen hoor!
https://www.vattenfall.nl...n/vaste-terugleverkosten/

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Essen @ MediaMarkt: Heeft iemand echt nagekeken of er iets duidelijk is geschreven over de terugleveringskosten ?

Van de bevestiging email heb ik 3.PDF, maar nergens is over terugleveringskosten geschreven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Bij een modelcontract mogen geen terugleverkosten gerekend worden, wel zullen de vaste kosten hoger zijn (€ 14,99 per maand). En de tarieven kunnen per half jaar natuurlijk weer wijzigen.

Ook is de TLV maar € 0,03 al is dat alleen van toepassing als je netto teruglevert.

[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 30-05-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
noucmen schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:44:
Essen @ MediaMarkt: Heeft iemand echt nagekeken of er iets duidelijk is geschreven over de terugleveringskosten ?

Van de bevestiging email heb ik 3.PDF, maar nergens is over terugleveringskosten geschreven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFL63cttKIYIvTAfXBD9_3zJu9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zKJp2g6JiPtIJcvTO0J8KF8.jpg?f=fotoalbum_large

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
noucmen schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:44:

Die voorwaarden zijn nog van vorig jaar toen er nog geen sprake was van terugleverkosten, zonnepanelenboetes, etc. En wat er niet instaat kan er ook niet bijkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:48:
[...]

[...]

Bij een modelcontract mogen geen terugleverkosten gerekend worden, wel zullen de vaste kosten hoger zijn (€ 14,99 per maand). En de tarieven kunnen per half jaar natuurlijk weer wijzigen.
Ik heb een variabel contract
Vanaf 1 juli 2024 betaal je terugleverkosten. Je ontvangt hierover een e-mail of brief. Je kunt ook weer kiezen voor een vast contract voor 3 jaar.
dit staat bij Essent, het gaat hier toch specifiek over modelcontracten?

toevoeging:
Energieleveranciers kunnen in modelcontract geen terugleverkosten vragen. Energieleveranciers kunnen in de modelcontracten die zij verplicht moeten aanbieden, geen terugleverkosten in rekening brengen bij klanten met zonnepanelen. In deze contractsoort is die mogelijkheid niet opgenomen.
Oh hier staat dat idd, maar dat strookt dan toch niet met de info van Essent?

[ Voor 25% gewijzigd door funk-e op 30-05-2024 12:57 ]

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Dit staat op hun website

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3AXA0pdZ7upA1fRBHRzLh6TmDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vRK5bt8T67tKBha8i2tXv7V.jpg?f=fotoalbum_large

En ook nog een bevestiging via email van Essent
"Naar aanleiding van ons telefonisch contact stuur ik u hierbij deze bevestiging.

· Heb je nu een vast contract of heb je deze voor 1 juni afgesloten met een startdatum na 1 juni dan betaal je pas terugleverkosten zodra je huidige contract afloopt.

· Sluit je een contract af na 1 juni dan gelden de terugleverkosten vanaf de startdatum van het nieuwe contract
."

Groeten

[ Voor 82% gewijzigd door noucmen op 30-05-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
funk-e schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:54:
[...]

[...]

dit staat bij Essent, het gaat hier toch specifiek over modelcontracten?

toevoeging:

[...]

Oh hier staat dat idd, maar dat strookt dan toch niet met de info van Essent?
Die info van Essent gaat dan weer over variabele contracten die per maand kunnen wijzigen, die kunnen wel terugleverkosten hebben. Modelcontracten zijn speciale contracten die bij elke leverancier dezelfde tarief structuur hebben zodat ze makkelijk te vergelijken zijn. Ze zijn vaak wel een beetje verstopt op de websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
noucmen schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:00:
Klopt, maar dan moet ik nu al iets aangeven over mijn productie (hoewel ik nu niet heb) als ik iets later dit jaar solar ga instaleren, anders zullen ze zeggen: "op de dag 30 Mei 2024 hebben wij nog niets afgesproken over de panelen, als u nu panelen wilt aanmelden dan geld de post-Juni voorwaarden ".

Groeten
Nee dat hoeft niet, je kan tijdens je contract gewoon panelen installeren, als je ze maar aanmeldt bij energieleveren.nl. Er verandert niets aan je contract. Het gaat nog net zoals voorheen toen mensen ook tijdens hun looptijd zonnepanelen konden installeren zonder consequenties. Maar je moet ze wel aanmelden anders wordt er niet gesaldeerd en krijg je geen TLV bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funk-e
Enexis wil dubbele netwerkkosten voor gezinnen met zonnepanelen en laadpaal

https://www.nu.nl/economi...epanelen-en-laadpaal.html

Volgende hoofdstuk 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door funk-e op 30-05-2024 14:03 ]

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Hoi allen, Ik saldeer mijn volledige opbrengst. Mijn oude contract loopt af op 1 januari.

Nu heb ik een 2 jarig contract afgesloten van GC via de link van Novax om toch te kunnen blijven salderen. Maar nu zit dit me toch niet helemaal lekker aangezien ik niet hebt aangegeven dat ik zonnepanelen heb.

Nu zag ik ook de aanbieding van Essent bij de MM. Voor mijn eigen gevoel en zekerheid zit ik hier toch aan te denken. Wie weet of er in de avond ook mensen van Essent aanwezig zijn? Of denken jullie dat het contract van GC geen problemen gaat geven?

Ook zal ik waarschijnlijk een opzegboete krijgen voor 1 maand eerder opzeggen maar die gaat wel uit kunnen.

Edit: mijn nieuwe contract laat ik dus pas over een jaar ingaan. Van GC kan ik nog annuleren binnen de 14 bedenktijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Baldeagle op 30-05-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:23
1 half jaar zekerheid vs 3 jaar zekerheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhtun
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:37
Hopelijk kan iemand mij helpen aangezien ik onlangs verhuisd ben naar een eengezinswoning met 6 zonnepanelen. Geen idee hoeveel ze opleveren aangezien mijn woningbouwvereniging niks kon vinden. Ik moest Ecorus bellen maar ze zijn vandaag gesloten.

Ik heb dus geen idee wat mijn verbruik is. Met 2 volwassene en 2 ukkies kom uit op een (schatting) van 1600kwh. Verder heb ik een slimme meter en geen gasaansluiting.

Ik heb een aanbieding gekregen van Innova voor 3 jaar vast. Maandbedrag is dan €44,08 met de volgende tarieven:

t/m 3000kwh is het €0,30577.
t/m 3000kwh (dal) is het €0,29369.
Vaste leveringskosten is €7,97.

Niks over een terugleverboete.

Via allerlei vergelijkingssite kom ik meestal uit op Pure Energie, Mega en budgetenergie.

Kan iemand mij de goede richting opduwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:19
15 July krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning. En we moeten nu een keuze maken qua leverancier.
Het is een jaren 30woning die we in delen gaan verduurzamen. Eerst beneden verdieping incl vvw, daarna alles isoleren. Er liggen nog geen zonnepanelen op maar die zullen er wel komen en een (hybride)warmetpomp zal in de toekomst zeker een optie zijn.

We zijn geen grootgebruikers, in ons huidige appartement 8 panelen (2400Kwh) kwamen we ongeveer op nul uit. Plus 700m3 gas.

Maar geen idee hoe dat straks met het nieuwe huis gaat. Het voorschot bedrag zal gebaseerd zijn op huidige bewoners en een stuk hoger liggen.

Is er een stappenplan hoe je nu het beste een keuze maakt? :)
Is het slim om voor nu nog snel iets voor de TLK ivm de pvpanelen gezien ik nu iets lees als voor 1 juni contract afsluiten.
Sowieso ga ik gas en stroom apart afsluiten.

Misschien maak ik me ook druk om niks. Of juist om heel veel geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
funk-e schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:03:
Enexis wil dubbele netwerkkosten voor gezinnen met zonnepanelen en laadpaal

https://www.nu.nl/economi...epanelen-en-laadpaal.html

Volgende hoofdstuk 8)7
ja waanzin
waar gaat dit heen
het word onbetaalbaar.

-
zag bij esset in de voorwaarden staan ( via de media markt )"
Essent behoudt zich het recht voor om te allen tijde deze actie, zonder je daarover in te lichten en zonder opgaaf van"
betekend dit toch niet dat ze gedurende de 3 jaar gewoon als nog het contact kunnen aanpassen met wel kteruyg levber kosten?
reden, stop te (laten) zetten of aan te passen. In deze gevallen kan geen aanspraak worden gemaakt op enige
(schade)vergoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-07 16:51
Ik heb een aantal weken geleden, na het volgen van dit forum, gebruik gemaakt van de GC 3 jaar voor stroom ingaande op 1 oktober. Echter heb ik gas nog niet afgesloten gezien mijn logica was dat de gasprijzen in de zomer vaak verder dalen.

Wat is jullie advies? Nu een gascontract afsluiten bij bijv. Delta of wachten tot later in de zomer in de hoop dat de gasprijs daalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pakhtun schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:14:
Hopelijk kan iemand mij helpen aangezien ik onlangs verhuisd ben naar een eengezinswoning met 6 zonnepanelen. Geen idee hoeveel ze opleveren aangezien mijn woningbouwvereniging niks kon vinden. Ik moest Ecorus bellen maar ze zijn vandaag gesloten.

Ik heb dus geen idee wat mijn verbruik is. Met 2 volwassene en 2 ukkies kom uit op een (schatting) van 1600kwh. Verder heb ik een slimme meter en geen gasaansluiting.

Ik heb een aanbieding gekregen van Innova voor 3 jaar vast. Maandbedrag is dan €44,08 met de volgende tarieven:

t/m 3000kwh is het €0,30577.
t/m 3000kwh (dal) is het €0,29369.
Vaste leveringskosten is €7,97.

Niks over een terugleverboete.

Via allerlei vergelijkingssite kom ik meestal uit op Pure Energie, Mega en budgetenergie.

Kan iemand mij de goede richting opduwen?
Innova is je huidige leverancier? Zij hebben wel al een tijdje terugleveringskosten https://www.innovaenergie.nl/vaste-terugleveringskosten/ maar wellicht dat dat voor jouw als vaste klant niet telt? Zou nog goed naar de voorwaarden kijken.

Gelden die terugleverkosten inderdaad niet en als je daar tevreden klant bent dan zijn het redelijke tarieven voor 3 jaar vast, vergelijkbaar met Essent en Greenchoice zonder terugleverkosten.

Echter 1600kwh lijkt mij een wat lage schatting voor all-electric, is dat voor je totale verbruik of heb je daar al iets van de opbrengst van de panelen afgetrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhtun
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:48:
[...]

Innova is je huidige leverancier? Zij hebben wel al een tijdje terugleveringskosten https://www.innovaenergie.nl/vaste-terugleveringskosten/ maar wellicht dat dat voor jouw als vaste klant niet telt? Zou nog goed naar de voorwaarden kijken.

Gelden die terugleverkosten inderdaad niet en als je daar tevreden klant bent dan zijn het redelijke tarieven voor 3 jaar vast, vergelijkbaar met Essent en Greenchoice zonder terugleverkosten.

Echter 1600kwh lijkt mij een wat lage schatting voor all-electric, is dat voor je totale verbruik of heb je daar al iets van de opbrengst van de panelen afgetrokken?
Ik heb momenteel geen leverancier en 1600 was een schatting na een gesprek met gezondverzekerd.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
JoepBerk schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:41:
Ik heb een aantal weken geleden, na het volgen van dit forum, gebruik gemaakt van de GC 3 jaar voor stroom ingaande op 1 oktober. Echter heb ik gas nog niet afgesloten gezien mijn logica was dat de gasprijzen in de zomer vaak verder dalen.

Wat is jullie advies? Nu een gascontract afsluiten bij bijv. Delta of wachten tot later in de zomer in de hoop dat de gasprijs daalt?
Ik zie de gas tarieven alleen maar hoger worden de laatste weken. Ik zie die verwachting veel dat het in de zomer goedkoper wordt maar tegen die tijd kunnen de tarieven zo gestegen zijn dat bij een daling je dezelfde tarieven hebt als nu ;)

Ik weet niet wat je verbruik is maar Delta heeft net als Greenchoice het voordeel dat je die 6 maanden van tevoren kan afsluiten. Tot die tijd zou je ook nog variabel of dynamisch kunnen gaan om te profiteren van de "verwachte" lage tarieven in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Mijn contract bij Budget Energie loopt in juli af dus ik ben opzoek naar een nieuw contract, maar om eerlijk te zijn ben ik het spoor behoorlijk kwijt. Graag jullie hulp wat voor mij het beste zou zijn.

Onze verbruikcijfers:
Gas: 1000 m3
Normaal: 1200kWh
Dal: 1100kWh
Terugleveren Normaal: 950kWh
Terugleveren Dal: 450kWh

Ik zie dat het bij de Mediamarkt het mogelijk is een 3 jarig Essent contract af te sluiten zonder terug lever boete en kan nog tot en met morgen, maar is dat ook inderdaad het slimste?

[ Voor 24% gewijzigd door FabiandJ op 30-05-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 23:32
FabiandJ schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:09:
Mijn contract bij Budget Energie loopt in juli af dus ik ben opzoek naar een nieuw contract, maar om eerlijk te zijn ben ik het spoor behoorlijk kwijt. Graag jullie hulp wat voor mij het beste zou zijn.

We gebruiken ongeveer 1000 kub aan gas, stroom is een dubbele meter en zitten we rond de 1250 zowel normaal als dal tarief. Met mijn 9 zonnepanelen, lever ik terug wat uiteindelijk inhield dat ik alleen voor gas betaal. Als ik mijn afgelopen jaar nota's erbij pak.

Ik zie dat het bij de Mediamarkt het mogelijk is een 3 jarig Essent contract af te sluiten zonder terug lever boete en kan nog tot en met morgen, maar is dat ook inderdaad het slimste?
Dat moet je voor jezelf uitrekenen. De mensen die enthousiast zijn, hebben vermoedelijk netto vrijwel geen afname, waardoor kWh prijs niet boeit. Je moet zelf vergelijken met situaties die wel terugleverkosten geven, maar bijvoorbeeld ook cashback, etc.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik het niet doe, om het te laten lonen moet ik minimaal 2000 Wp bijleggen (op zichzelf wilde ik dat wel), maar zelfs bij netto terugleveren 0 is de Essent zonder 'terugleverboete' niet wezenlijk voordeliger dan de beste 1 jaars aanbieding met een boete die ik kon vinden (gaat dan om tientjeswerk per jaar).

Dit omdat de cashback de boete ongeveer teniet doet.
En zodra je netto afneemt, wordt het Essent contract sneller minder voordelig door de hoge kWh prijs. Ook zou in het slechtste geval per 1 januari 2027 salderen in 1 keer stoppen. Met een heel koude januari en februari zou dat Essent contract dan ineens wel eens onvoordelig kunnen uitpakken.

Tot slot is mijn huidig contract tot begin februari 2025 veruit het voordeligst, dus heb niet heel veel zin die open te breken (kost ook 50 Euro), vastzitten aan dat ik dan wel panelen moet leggen om mijn keuze te verantwoorden, en daarna in 2025 van Enexis horen dat ik dan ook maar een "zonnepaneel aansluitboete" moet gaan betalen omdat ik meer dan 5000 Wp op het dak heb liggen ofzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pakhtun schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:51:
Ik heb momenteel geen leverancier en 1600 was een schatting na een gesprek met gezondverzekerd.nl.
Lijkt me laag maar hangt van veel factoren af. Met die onzekerheid zou ik zelf niet voor 3 jaar vast gaan maar eerder 1 jaar vast met lagere tarieven zodat je na een jaar kan zien wat het verbruik en de opbrengst daadwerkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark_1987
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-09 22:03
Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:57:
[...]

Je kan gas en stroom apart doen. Stroom bij GC voor 1 of 2 jaar via welkom-terug en dan gas ergens anders voor 1 jaar met bonus. Zie https://www.overstappen.nl voor Delta met hoge bonus of https://www.unitedconsumers.com alleen gas met laag tarief (€ 1,166 meen ik)
Bedankt voor je tips. Heb gisteren GC stroom 2 jaar gepakt, en unitedconsumers 1 jaar gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
FabiandJ schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:09:

Onze verbruikcijfers:
Gas: 1000 m3
Normaal: 1200kWh
Dal: 1100kWh
Terugleveren Normaal: 950kWh
Terugleveren Dal: 450kWh

Je neemt meer af dan je teruglevert dus dan wordt Essent voor 3 jaar al minder interessant en zeker niet voor gas. Ik zou je getallen even in de vergelijkers stoppen.

En gas eventueel apart nemen als de cashback van de combinatie bij de vergelijkers niet hoog is, zie bijvoorbeeld Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhtun
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:31:
[...]

Lijkt me laag maar hangt van veel factoren af. Met die onzekerheid zou ik zelf niet voor 3 jaar vast gaan maar eerder 1 jaar vast met lagere tarieven zodat je na een jaar kan zien wat het verbruik en de opbrengst daadwerkelijk is.
Oke, en met maar 6 panelen hoef ik mij ook niet zo druk te maken over TLK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
United Consumers hebben inderdaad een goed gas prijs 1.16/me, maar vandaag niet meer.

Over de vermindering energie belasting en het splitsen van gas & elektra : als ik per jaar € 10 voor Stroom (opwek ~ vebruik) en € 3000 voor gas moet betalen, dan betaal ik werkelijks maar € 2410 vanwege de rond € - 600 vermindering energie belasting.

Als ik stroom apart afsluiten, dan heb ik een factuur van € -590 of € 0 voor stroom ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Plint schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:21:
15 July krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning. En we moeten nu een keuze maken qua leverancier.
Het is een jaren 30woning die we in delen gaan verduurzamen. Eerst beneden verdieping incl vvw, daarna alles isoleren. Er liggen nog geen zonnepanelen op maar die zullen er wel komen en een (hybride)warmetpomp zal in de toekomst zeker een optie zijn.

We zijn geen grootgebruikers, in ons huidige appartement 8 panelen (2400Kwh) kwamen we ongeveer op nul uit. Plus 700m3 gas.

Maar geen idee hoe dat straks met het nieuwe huis gaat. Het voorschot bedrag zal gebaseerd zijn op huidige bewoners en een stuk hoger liggen.

Is er een stappenplan hoe je nu het beste een keuze maakt? :)
Is het slim om voor nu nog snel iets voor de TLK ivm de pvpanelen gezien ik nu iets lees als voor 1 juni contract afsluiten.
Sowieso ga ik gas en stroom apart afsluiten.

Misschien maak ik me ook druk om niks. Of juist om heel veel geld...
Je hebt nog geen panelen dus je kan zonder problemen 1 of 2 jaar GC welkom-terug pakken zonder TLK: https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/. En dan eventueel gas nog apart.

Die Essent deal voor 3 jaar lijkt me voor jouw situatie iets te onzeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
noucmen schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:41:
Over de vermindering energie belasting en het splitsen van gas & elektra : als ik per jaar € 10 voor Stroom (opwek ~ vebruik) en € 3000 voor gas moet betalen, dan betaal ik werkelijks maar € 2410 vanwege de rond € - 600 vermindering energie belasting.

Als ik stroom apart afsluiten, dan heb ik een factuur van € -590 of € 0 voor stroom ?
Je moet stroom en gas zien als twee aparte producten ook als je beide afsluit bij dezelfde leverancier.

Alleen voor stroom krijg je vermindering energie belasting en dat kan dus betekenen dat je factuur voor stroom negatief is en je geld terug krijgt.

Als je stroom en gas bij dezelfde leverancier hebt dan verdoezelt het negatieve bedrag voor stroom een beetje wat het werkelijke bedrag is dat je voor gas betaalt. Het is daarom beter die berekeningen goed te scheiden al is dat wat lastig bij de vergelijkers met nog eventuele cashbacks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvandenHoogen
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 00:24:
[...]

Aangezien je netto teruglevert lijkt me met dat de beste deal zoals het er nu uitziet. Wat voor gas de beste keuze is kan ik niet beoordelen want ik kan niet in de toekomst kijken of 1 jaar het beste is of 3 jaar.

Een alternatief zou nog zijn om voor zowel stroom als gas welkom-terug 2 jaar van Greenchoice te nemen, dan zit je er een jaar minder aan vast.
Zojuist bij MM het Essent contract afgesloten voor 3 jaar.
Stonden ook duidelijk met witte geprinte blaadjes dat ze geen terugleverkosten hadden tot 1 juni.

Nu thuis rustig even voorwaarden goed bekijken en op zoek naar gas leverancier. Wil daar geen 3 jaar aan vast zitten

Dank Novax!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
BasvandenHoogen schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:33:
[...]

Zojuist bij MM het Essent contract afgesloten voor 3 jaar.
Stonden ook duidelijk met witte geprinte blaadjes dat ze geen terugleverkosten hadden tot 1 juni.

Nu thuis rustig even voorwaarden goed bekijken en op zoek naar gas leverancier. Wil daar geen 3 jaar aan vast zitten

Dank Novax!
Even hier op letten: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Maar inderdaad goed de voorwaarden lezen. Je zou deze moeten hebben https://www.essent.nl/-/m...waarden-zhg-juni-2023.pdf dan is het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pakhtun schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:40:
Oke, en met maar 6 panelen hoef ik mij ook niet zo druk te maken over TLK?
Ik denk dat je in de TLK schalen tot 2000 kWh valt. Je zou overigens Greenchoice https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ kunnen proberen voor 1 jaar, die hebben nog geen TLK. Voor verbruik dan maar 1600 invullen. Maar dan wel rekening houden met je termijnbedrag als het verbruik in de loop van het jaar meer blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:41:
[...]

Maar inderdaad goed de voorwaarden lezen. Je zou deze moeten hebben https://www.essent.nl/-/m...waarden-zhg-juni-2023.pdf dan is het goed
heb je die per email gekrege? ik heb die voorwaarden er niet bij gekregen alleen die van de MM actie via essent voorwaarden
een mijn essent kan ik niet aanmelden want krijg steeds een fout melding helaas.
email met bevestiging en conytract is wel al binnen

edit

deze zxat ni et in de bijlage maar als link in de emai
en verwijst in mijn geval ook die naar jun 2023 _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Maxwp op 30-05-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:42
Benieuwd naar wat advies voor onze situatie:
Huis uit 1934, sinds een paar weken van het gas af met warmtepomp en losse warmtepompboiler. Energieverbruik zal dus flink hoog worden. Op dit moment nog geen zonnepanelen maar ligging is gunstig met hellend dak op het zuiden. Ik verwacht daar in ieder geval 8 panelen op kwijt te kunnen, op de schuur achter het huis misschien ook nog 4 tot 6.
Op dit moment een tijdelijk energiecontract bij Essent ivm verbouwing sinds november. Nu we er inmiddels een paar weken wonen en steeds meer leveranciers een terugleverboete invoeren wil ik graag wat anders. Ik verwacht met de warmtepomp netto nooit meer op te wekken dan ik zelf verbruik, maar zou de komende 2 jaar nog wel graag van het salderen gebruik maken.
Wat is wijsheid in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Knopsje schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:46:
Huis uit 1934, sinds een paar weken van het gas af met warmtepomp en losse warmtepompboiler. Energieverbruik zal dus flink hoog worden. Op dit moment nog geen zonnepanelen maar ligging is gunstig met hellend dak op het zuiden. Ik verwacht daar in ieder geval 8 panelen op kwijt te kunnen, op de schuur achter het huis misschien ook nog 4 tot 6.
Op dit moment een tijdelijk energiecontract bij Essent ivm verbouwing sinds november. Nu we er inmiddels een paar weken wonen en steeds meer leveranciers een terugleverboete invoeren wil ik graag wat anders. Ik verwacht met de warmtepomp netto nooit meer op te wekken dan ik zelf verbruik, maar zou de komende 2 jaar nog wel graag van het salderen gebruik maken.
Je hebt nog geen panelen dus je kan nog gebruik maken van leveranciers die geen terugleverheffing op de hoeveelheid kWh hebben. Dat zijn er alleen niet zoveel meer.

Dan kom je al gauw uit bij Greenchoice welkom terug voor 1 of 2 jaar. https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Knopsje schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:46:
Die Greenchoice kan je overigens 6 maanden later in laten gaan als je voorlopig nog geen panelen installeert, dan zit je in de winter. Kan je nu wellicht nog dynamisch nemen om te profiteren van de lagere zomer tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Laatst online: 10-09 23:01
Ik ben een beetje laat met het bij-lezen van alle deals, daar ik nog een lopend contract heb tot 25-01 (was 3jarig contract). De huidige Essent-MM deal lijkt op dit moment enige acceptabele zekerheid te geven in een snel veranderend speelveld. Nu lees ik nog even aandachtig mee of het nog zin heeft om het aan te vragen (gezien de voorwaarden mogelijk veranderd zijn), maar mijn vraag: aanvragen kan tot max 6 maanden in de toekomst. Mijn huidige contract loopt langer. In hoeverre is in laten gaan binnen de termijn van 6 maanden (zeg DEC) en huidige contract opzeggen met inachtneming van boete (100 euro) gemakkelijk te realiseren? Is dat puur een kwestie van de ingangsdatum binnen de 6 maanden laten gaan en opzegging gaat automatisch vanwege de nieuwe aanvraag Essent of komt daar toch wat anders bij kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:42
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:48:
[...]

[...]

Ook is de TLV maar € 0,03 al is dat alleen van toepassing als je netto teruglevert.
Bij de tarieven die ik heb ontvangen is het 8,99 per maand.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Slomy schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:35:
Ik ben een beetje laat met het bij-lezen van alle deals, daar ik nog een lopend contract heb tot 25-01 (was 3jarig contract). De huidige Essent-MM deal lijkt op dit moment enige acceptabele zekerheid te geven in een snel veranderend speelveld. Nu lees ik nog even aandachtig mee of het nog zin heeft om het aan te vragen (gezien de voorwaarden mogelijk veranderd zijn), maar mijn vraag: aanvragen kan tot max 6 maanden in de toekomst. Mijn huidige contract loopt langer. In hoeverre is in laten gaan binnen de termijn van 6 maanden (zeg DEC) en huidige contract opzeggen met inachtneming van boete (100 euro) gemakkelijk te realiseren? Is dat puur een kwestie van de ingangsdatum binnen de 6 maanden laten gaan en opzegging gaat automatisch vanwege de nieuwe aanvraag Essent of komt daar toch wat anders bij kijken?
Gaat automatisch, wordt geregeld door je nieuwe leverancier rond de tijd dat het contract ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Laatst online: 10-09 23:01
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:39:
[...]

Gaat automatisch, wordt geregeld door je nieuwe leverancier rond de tijd dat het contract ingaat.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
c-nan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:37:
Bij de tarieven die ik heb ontvangen is het 8,99 per maand.
Opvallend, voor nieuw af te sluiten modelcontracten is dat € 14,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:47:
[...]

Opvallend, voor nieuw af te sluiten modelcontracten is dat € 14,99
Dit is wat ik heb ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_p3IWJ-SU2iKhzNfGoBXs_4EceA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6o8nIDeUxe7GPZhK0wRDYuKX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ja, ik zie het. Die TLV is wel hetzelfde € 0.03, een daling van € 0.138 :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:58:
[...]

Ja, ik zie het. Die TLV is wel hetzelfde € 0.03, een daling van € 0.138 :-(
Ik heb een overschot van 2400kwh, dat is met 0.03 slechts -72 euro.

12 maanden * 8,99 = 107,-
107 - 72 = 35,-

Bij Essent heb ik met 2400 kwh overschot = -132 euro

12 maanden * 14,99 = 180,-
180 - 132 = 48,-

Dan lijkt een Vattenfall modelcontract voordeliger te zijn, maar daarmee heb ik maar 6 maanden zekerheid tegenover 3 jaar zekerheid bij Essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:42
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:57:
[...]

Die Greenchoice kan je overigens 6 maanden later in laten gaan als je voorlopig nog geen panelen installeert, dan zit je in de winter. Kan je nu wellicht nog dynamisch nemen om te profiteren van de lagere zomer tarieven.
Ik dacht juist dat het verstandiger was wel z.s.m. panelen te installeren en deze zomer vast een salderings-buffer op te bouwen voor de winter. Of denk ik dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvandenHoogen
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:41:
[...]

Heb andere voorwaarden, namelijk deze:
https://www.essent.nl/-/m...waarden-zhg-juni-2024.pdf

Echter wordt daarin verwezen naar tarief in mijn kostenoverzicht.

Daarij staat echter gewoon netjes mijn terugleververgoeding ipv kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TGYsMggLMRTKqQh1zAZP_yk4us=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlyrq4fV7S8SdPMiRpfD2MOs.jpg?f=fotoalbum_large

Wel gek dat op de website verwezen wordt naar voorwaarden VOOR of VANAF 1 juni,
Oudere productvoorwaarden (vanaf 1 juni 2023 tot 1 juni 2024):
Deze productvoorwaarden gelden niet voor nieuwe contracten die na 1 juni 2024 zijn afgesloten.
maar link in mail is naar die van VANAF 1 juni...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Vanavond even bij de MM binnengelopen en een contract afgesloten voor 3 jaar. Bij thuiskomst de mails etc wat beter doorgelezen.

Als ik nu in de mail "Welkom bij Essent" kijk, staat er bij kleine letters een link naar: "Algemene voorwaarden voor levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers". Als ik hier vervolgens op klik krijg ik de PDF "Productvoorwaarden ZekerheidsGarantie". Hierin staat 1 juni 2024

Ook in de PDF "Mijn tarievenoverzicht" staat de volgende tekst:

Wij brengen terugleverkosten in rekening als er teruglevering van stroom op je meter wordt geregistreerd. De hoogte van de terugleverkosten vind je in een tabel in de bijlage bij je energiecontract.
De definitieve terugleverkosten zie je terug op je jaarrekening of eindrekening. Deze kosten bepalen we op basis van de daadwerkelijk geregistreerde teruglevering.

Mijn contract gaat pas over een half jaar in. Zou dit daarom zijn? Ik ben bang dat ik dit contract anders moet herroepen. :(

Edit" @BasvandenHoogen ik zie dat onze reacites elkaar hebben gekruisd. Volgens mij hebben wij het zelfde probleem te pakken..

[ Voor 6% gewijzigd door Baldeagle op 30-05-2024 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
c-nan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:07:
[...]

Ik heb een overschot van 2400kwh, dat is met 0.03 slechts -72 euro.

12 maanden * 8,99 = 107,-
107 - 72 = 35,-

Bij Essent heb ik met 2400 kwh overschot = -132 euro

12 maanden * 14,99 = 180,-
180 - 132 = 48,-

Dan lijkt een Vattenfall modelcontract voordeliger te zijn, maar daarmee heb ik maar 6 maanden zekerheid tegenover 3 jaar zekerheid bij Essent.
Waarom tel je met 12 maanden, terwijl je maar 6 maanden die zekerheid hebt bij Vattenfall?
En de vaste leveringskosten bij Essent/MM zijn €11,99, dacht ik. Kom je bij Essent (12 maanden) dus op 12 ipv 48 uit...

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 30-05-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvandenHoogen
Baldeagle, ik denk dat er niets kan gebeuren als er in de tabel geen terugleverkosten staan, maar juist vergoeding.

Dit omdat ze steeds naar die tabel verwijzen voor de tarieven die voor je gelden.

Ik ga morgen wel even bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@BasvandenHoogen en @Baldeagle in het zonnepanelenboete-topic is en wordt dit ook uitgebreid besproken.

Ongeveer vanaf hier: Novax in "De zonnepanelen-boete"

[ Voor 28% gewijzigd door Truus01 op 30-05-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Knopsje schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:12:
Ik dacht juist dat het verstandiger was wel z.s.m. panelen te installeren en deze zomer vast een salderings-buffer op te bouwen voor de winter. Of denk ik dan verkeerd?
Nee, maar ik interpreteerde het alsof dat installeren nog wel even ging duren :) Komt er op neer om het contract in te laten gaan rond de tijd dat de zonnepanelen installatie klaar is.

Dat bufferen maakt niets uit omdat je over een heel jaar saldeert.

[ Voor 7% gewijzigd door Novax op 30-05-2024 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
@BasvandenHoogen Jij hebt een ander contract als ik.

zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pygIQ003gQuFwqHOfCBrC_YSyjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xdSzrT3jqAh4Igylj4Eum46Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
@BasvandenHoogen en @Baldeagle wat staat er bij jullie in de "Mijn Energieovereenkomst.pdf"?

[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 30-05-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Novax schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:43:
@BasvandenHoogen en @Baldeagle wat staat er bij jullie in de "Mijn Energieovereenkomst.pdf"?
Welk gedeelte bedoel je in deze PDF?

Of bedoel je "Mijn tarievenoverzicht"?

Daar staat het volgende: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iR2hJoQOXGssL2l-J1AcvaVI0OY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Not8jaUVFrWFZkTIiGBDgqD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Baldeagle op 30-05-2024 23:01 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 23 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.