FabiandJ schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:09:
Mijn contract bij Budget Energie loopt in juli af dus ik ben opzoek naar een nieuw contract, maar om eerlijk te zijn ben ik het spoor behoorlijk kwijt. Graag jullie hulp wat voor mij het beste zou zijn.
We gebruiken ongeveer 1000 kub aan gas, stroom is een dubbele meter en zitten we rond de 1250 zowel normaal als dal tarief. Met mijn 9 zonnepanelen, lever ik terug wat uiteindelijk inhield dat ik alleen voor gas betaal. Als ik mijn afgelopen jaar nota's erbij pak.
Ik zie dat het bij de Mediamarkt het mogelijk is een 3 jarig Essent contract af te sluiten zonder terug lever boete en kan nog tot en met morgen, maar is dat ook inderdaad het slimste?
Dat moet je voor jezelf uitrekenen. De mensen die enthousiast zijn, hebben vermoedelijk netto vrijwel geen afname, waardoor kWh prijs niet boeit. Je moet zelf vergelijken met situaties die wel terugleverkosten geven, maar bijvoorbeeld ook cashback, etc.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik het niet doe, om het te laten lonen moet ik minimaal 2000 Wp bijleggen (op zichzelf wilde ik dat wel), maar zelfs bij netto terugleveren 0 is de Essent zonder 'terugleverboete' niet wezenlijk voordeliger dan de beste 1 jaars aanbieding met een boete die ik kon vinden (gaat dan om tientjeswerk per jaar).
Dit omdat de cashback de boete ongeveer teniet doet.
En zodra je netto afneemt, wordt het Essent contract sneller minder voordelig door de hoge kWh prijs. Ook zou in het slechtste geval per 1 januari 2027 salderen in 1 keer stoppen. Met een heel koude januari en februari zou dat Essent contract dan ineens wel eens onvoordelig kunnen uitpakken.
Tot slot is mijn huidig contract tot begin februari 2025 veruit het voordeligst, dus heb niet heel veel zin die open te breken (kost ook 50 Euro), vastzitten aan dat ik dan wel panelen moet leggen om mijn keuze te verantwoorden, en daarna in 2025 van Enexis horen dat ik dan ook maar een "zonnepaneel aansluitboete" moet gaan betalen omdat ik meer dan 5000 Wp op het dak heb liggen ofzo....