[ZT] Conflict Israël-Hamas: dagelijkse ontwikkelingen

Pagina: 1 ... 18 ... 32 Laatste
Acties:
  • 198.764 views

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DutchOwnage schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:34:
Bij Een Vandaag komt Bellingcat ook zo goed als zeker tot de conclusie dat het om een raket afkomstig uit Gaza zelf moet zijn gegaan.
Ja, dat is iets wat uit alle, veelal neutrale, osint bronnen steeds duidelijker wordt. Ik ben heel benieuwd of er door diezelfde bronnen nog een uitspraak gaat komen over de geclaimde 500 doden. Zonder respectloos te klinken richting de slachtoffers van dit drama vind ik dat een heel flink aantal gezien de schade die te zien is.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Biden is inmiddels weer huiswaarts gekeerd.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Bij Een Vandaag komt Bellingcat ook zo goed als zeker tot de conclusie dat het om een raket afkomstig uit Gaza zelf moet zijn gegaan.
Ik ben toevallig net een yt filmpje aan het kijken met wat uiteenzettingen van de beelden die verzameld+geolocated zijn, en daar wordt gesteld dat dit niet van israel af komt maar idd een hamas raket was. Het getal van 500 doden is waarschijnlijk enorm opgeblazen propaganda, wanneer je soortgelijke (echte) incidenten vergelijkt.
Natuurlijk is de bron maar een youtuber, maar de uiteenzetting klinkt plausibel. Helaas hebben we nog geen lijst van "betrouwbare bronnen" zoals we dat voor de oekraine oorlog hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
Sissors schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:36:
Ook 50 doden (en de explosie die je ziet op video beelden) lijken mij nog steeds heel erg veel door alleen een brokstuk van een raket die in de lucht geexplodeerd is.
Raket-101. Een simpele raket bestaat uit 2 delen; De motor/engine/booster en de springkop/warhead.
Misschien een vreemde vergelijking, maar bij vuurpijlen is dat soms goed te zien. Het zwarte stuk wat de motor is om de vuurpijl omhoog te brengen en de explosieve bol waarin het 'siervuurwerk' zit.
Afbeeldingslocatie: https://www.lootsvuurwerk.nl/pictures/upload/product/4-x-2inch-shell-rockets-320.jpg

Als ik, armchairgeneral, het filmpje (van o.a. Al-Jazeera) bekijk lijkt het mis te gaan met de motor. Dit hoeft niets te zeggen over de springkop. Het kan goed mogelijk zijn dat de springkop intact bij het ziekenhuis neerkomt en ontploft zoals dat zou moeten.
Sissors schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:36:
Rekening houdende ook met dat de huis-tuin-en-keuken raketten die primair worden afgevuurd daar nou niet de grootste raketten zijn.
PIJ heeft raketten met een kop tot zeker 300 kilo (Badr 3). Koppen op dergelijke raketten zijn geschat, schattingen van deze zitten tussen de 300 en 400 kilo.
Hamas heeft de Ayyash 250 waar een kop op zit van naar schatting minimaal 200 en maximaal 400 kilo.

Dus met dat statement ben ik het niet eens.
Afbeeldingslocatie: https://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/styles/embed_text_block/public/media/uploads/images/Hamas_Rocket_Arsenal.webp
Afbeeldingslocatie: https://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/styles/embed_text_block/public/media/uploads/images/PIJ_Rocket_Arsenal.webp

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:44

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

*knip*, niet andere gebruikers beoordelen.

De MSM mag zichzelf ook wel eens een hele dikke klap voor hun kop geven. Volop melden dat Israël een bloedbad aanricht maar nu feiten naar buiten komen dat het toch wel een anders zou kunnen hoor je ze nauwelijks.

[ Voor 24% gewijzigd door NMH op 18-10-2023 20:45 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
London schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:43:
Biden is inmiddels weer huiswaarts gekeerd.
[Twitter]
Doodzonde dat hem niet de kans is gegeven de partijen nader tot elkaar te brengen. En dat allemaal om fake-news.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
ErikT738 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

Het wordt een beetje triest dit. Alléén de stemmen zouden inderdaad nietszeggend zijn, maar vrijwel alle nieuwe informatie die in de loop van de dag bekend is geworden wekt de indruk dat het om een Palestijnse raket gaat. *knip*
*knip*, maak de volgende keer een TR Op dit moment is nog niets zeker behalve dat er gigantische veel desinformatie rond gaat. Alle nieuwe informatie wat is daar van geverifieerd?

Ik zie hier gewoon een patroon ontstaan van Israel en de IDF in basis geloven met wat ze ook neerplempen en als je kritisch uit dan wordt er Hamas aanhanger naar je kop gegooid. Een beetje nuance in dit topic houden en skeptische zijn om te voorkomen dat dit een propaganda topic wordt voor israel.
alexbl69 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:31:
[...]

Wel grappig. Je komt gisteravond met de meest vage bronnen aanzetten om te 'bewijzen' dat Israël het zou hebben gedaan. Maar nu steeds duidelijker blijkt hoe het echt is gegaan zet je plotseling overal vraagtekens bij.
er is nog steeds fuck all duidelijk, en ik probeerde net als andere te kijken of er uit te pluizen was wat er nou gebeurt is. Maar het is zeker beter om gewoon de Hamas stempel er op de drukken nadat Israel dat claimt en dan alle andere info negeren.

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 18-10-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yaksa schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:32:
Zou het niet kunnen dat Hamas die raket heeft afgeschoten, maar dat Israëlische luchtafweer de raket boven de Gazastrook heeft geraakt, met de bekende noodlottige afloop?
Op beelden vanavond in het NOS journaal te zien werd uitgelegd dat de meeste schade is veroorzaakt door brandstof van de raket zelf. Elders was er ook nog een ontploffing, maar daar wordt niks over vermeld, dat zou het explosieve deel van de raket geweest kunnen zijn.
Dat lijkt me bijkans onmogelijk. Dan zou de afweer raket al in de lucht moeten zijn op het moment van afvuren. Weet niet hoe ver het Israëlische afweergeschut van de grens staat. Maar bij gelijke snelheid raken ze elkaar halverwege de beide afvuurt locaties. Wil je ze dan boven Gaza al uit de lucht hebben moet je ze haast al uit voorzorg afgeschoten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:32:
Zou het niet kunnen dat Hamas die raket heeft afgeschoten, maar dat Israëlische luchtafweer de raket boven de Gazastrook heeft geraakt, met de bekende noodlottige afloop?
Op beelden vanavond in het NOS journaal te zien werd uitgelegd dat de meeste schade is veroorzaakt door brandstof van de raket zelf. Elders was er ook nog een ontploffing, maar daar wordt niks over vermeld, dat zou het explosieve deel van de raket geweest kunnen zijn.
Luchtafweer schiet op raketten in hun terminal fase waarin alle brandstof verbrand is. Nu weet ik net zo goed niet wat er exact gebeurd als de volgende persoon, maar het is niet logisch dat een raket die neergeschoten word door luchtafweer een grote brand veroorzaakt door zijn brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
*knip*, dit helpt het topic ook niet vooruit

[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 18-10-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:03:
[...]

PIJ heeft raketten met een kop tot zeker 300 kilo (Badr 3). Koppen op dergelijke raketten zijn geschat, schattingen van deze zitten tussen de 300 en 400 kilo.
Hamas heeft de Ayyash 250 waar een kop op zit van naar schatting minimaal 200 en maximaal 400 kilo.

Dus met dat statement ben ik het niet eens.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar ik noemde de raketten die ze primair afschieten, hoeveel Badr 3's zitten ertussen? Ik vermoed niet al teveel dus.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:38

Lordy79

Vastberaden

De Iron Dome berekent eerst waar een raket neerkomt door de baan te voorspellen.

Is dat in een gebied waar de raket geen schade kan doen, dan wordt de raket genegeerd.
Als ie wel schade kan doen dan wordt er een luchtalarm melding gestuurd en gaat in het doelgebied een sirene af en krijgen app gebruikers ook een melding (lawaai) om te gaan schuilen en wordt er een anti-raket-raket afgevuurd.

Dus deze raket - ervan uitgaande dat het dus een Gaza raket was die het niet helemaal goed deed - werd genegeerd door de Iron Dome want de Iron Dome gaat geen raketten neerhalen die in Gaza terechtkomen.

Als de raket het goed deed en bijv op Tel Aviv zou neerkomen dan zou ie pas in Israëlisch gebied zijn neergehaald, zoals alle raketten pas ná Gaza worden neergehaald, voor zover ik weet.

Ik kijk uit naar de dag dat we de raketten al boven Gaza kunnen neerhalen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Nouja, toen het gister goed en wel gebeurd was werd massaal voor zoete koek geslikt dat Israël het gedaan zou hebben, zonder enig bewijs. Schijnbaar wordt de bewijslast nogal eenzijdig opgelegd.

Niet richting jou overigens, maar in het algemeen even.

[ Voor 26% gewijzigd door NMH op 18-10-2023 20:39 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Sissors schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:38:
Maar ik noemde de raketten die ze primair afschieten, hoeveel Badr 3's zitten ertussen? Ik vermoed niet al teveel dus.
Fair point, al is het lastig in te schatten voor iedereen. Denk niet dat terroristische organisaties een al te best inventory management systeem/proces hebben. Een artikel van dit jaar over raketten.
https://www.jpost.com/israel-news/article-742498

Daarin wordt gesproken over de schatting nu;
Terrorist organizations in the Gaza Strip currently possess around 10,000 rockets including long-range missiles such as the M-302. Hamas is in control of 6,000 of these rockets.” At the time PIJ was assessed to have numerous grad rockets but not many long or medium-range rockets.
En daarin wordt aangegeven dat in een historisch event met 1000'en raketten zo'n 7.5% long range raketten waren.
The report by JINSA in 2021 noted that “although Hamas and PIJ fired approximately 4,000 rockets in the recent conflict, between May 10 and May 17 only around 300 were long-range rockets
Als we die getallen aanhouden, dan is dat inderdaad niet primair. Echter zijn het met de duizenden raketten van afgelopen week alsnog significante aantallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

RagingPenguin schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:29:
[...]

Luchtafweer schiet op raketten in hun terminal fase waarin alle brandstof verbrand is. Nu weet ik net zo goed niet wat er exact gebeurd als de volgende persoon, maar het is niet logisch dat een raket die neergeschoten word door luchtafweer een grote brand veroorzaakt door zijn brandstof.
Dat hoeft niet, en zeker iron dome is een apart verhaal. Wat @Lordy79 uitlegt klopt wel, daar wil ik nog aan toevoegen dat het geen autonoom systeem is. Er zitten meerdere commandocentrales aan verbonden verspreid over regio's. Het neerschieten is per aankomende raket een handeling vanuit de commandocentrale waarbij de operator probeert te zorgen dat brokstukken voor of na bewoonde gebieden landen.

Ik lees hier soms wel eens berichten dat de Israëlische bevolking zich niet moeten aanstellen, daarmee tussen neus en lippen door implicerende dat iron dome een krachtveld van alien technologie is, maar er is een goede reden dat bepaalde gebieden naar de bunkers gestuurd worden als er weer raketten aankomen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

martwoutnl schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:17:
Ik zie net een video van CNN langskomen zie https://twitter.com/CNNTh...tatus/1714626645074591831 Daar worden wat punten op een rij gezet waaruit blijkt dat de raket niet van Israël is.
De oud-militair legt o.a. uit dat het vuur komt omdat de raket nog veel brandstof had. Bij raket uit vliegtuig zie je dat vuur niet. En ook de krater c.q. schade aan de auto's wordt behandeld. Bij raket van vliegtuig zou de schade aan de auto's veel meer zijn.
Ik heb deze video gemist (heb dit niet gevolgd) maar nu ik het bekijk kan ik zijn verhaal wel bevestigen. Niet alleen omdat het een ontbranding in plaats van explosie is, maar met name zelfbouw/lage kwaliteit raketten tonen dit effect als ze vroegtijdig neerkomen. Moderne raketten hebben een type voortstuwing die veel feller explodeert als dat ongecontroleerd gebeurd, vaak komen daar thermiet/fosfor achtige effecten bij kijken (wordt daar ook vaak mee verward). Munitiedump explosies in bezet Oekraïne zijn daar een goed voorbeeld van.

Dit is 100% geen Israëlische raket geweest, of het er een van Hamas of een andere groepering is weet ik niet.

(...of er moet toevallig een volle tankwagen op de binnenplaats gestaan hebben)

[ Voor 3% gewijzigd door nst6ldr op 18-10-2023 20:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 15:33
Lordy79 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:38:
De Iron Dome berekent eerst waar een raket neerkomt door de baan te voorspellen.

Is dat in een gebied waar de raket geen schade kan doen, dan wordt de raket genegeerd.
Als ie wel schade kan doen dan wordt er een luchtalarm melding gestuurd en gaat in het doelgebied een sirene af en krijgen app gebruikers ook een melding (lawaai) om te gaan schuilen en wordt er een anti-raket-raket afgevuurd.

Dus deze raket - ervan uitgaande dat het dus een Gaza raket was die het niet helemaal goed deed - werd genegeerd door de Iron Dome want de Iron Dome gaat geen raketten neerhalen die in Gaza terechtkomen.

Als de raket het goed deed en bijv op Tel Aviv zou neerkomen dan zou ie pas in Israëlisch gebied zijn neergehaald, zoals alle raketten pas ná Gaza worden neergehaald, voor zover ik weet.

Ik kijk uit naar de dag dat we de raketten al boven Gaza kunnen neerhalen.
Déjà Vu? :D
BeefHazard schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:38:
[...]

Die kans lijkt me nihil, gezien Iron Dome na radardetectie uitrekent of een raket op bewoond gebied gaat vallen en dan pas een firing solution maakt. Bovendien zou er dan een raket vanuit Israël naar Gaza moeten vliegen vóórdat de (eerst gelanceerde) raket vanuit Gaza Israël bereikt. Onthoud dat rocket science niet zomaar een spreekwoord is; het is daadwerkelijk lastig om een betrouwbare raket te maken.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

Na het zien van alle beelden vandaag lijkt het me onmogelijk dat iemand nog kan beweren dat daar een JDAM is neergekomen. Het kratertje laat duidelijk zien dat het een projectiel van een veel kleiner kaliber is. *knip* sneren

Wat me dan vooral nog stoort is dat men maar blijft vasthouden dat die raket van eigen bodem geen honderden doden kon hebben veroorzaakt. En daar zit het hem dus in. Weer geloven ze de propaganda van Hamas. Het dodental is waarschijnlijk extreem overdreven. Als je de schade ziet is het onmogelijk dat er op die kleine binnenplaats meer dan een tiental doden gevallen zijn. Is er nauwelijks enige schade aan de gebouwen te zien maar de berichtgeving deed geloven alsof ze de lijken onder het puin vandaan moest graven. En als de zogenaamd betrouwbare bronnen hier over liegen dan is het nog maar de vraag in hoeverre de aantallen kloppen die ze sinds het begin van deze oorlog doorgeven kloppen. Er wordt geschermd met al meer dan 3500 doden in Gaza maar dankzij dit incident van ben ik geneigd te geloven dat je dat aantal zomaar door vijf zou kunnen delen en zelfs dan al ruim uit komt.

[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 20-10-2023 08:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
Bij Een Vandaag komt Bellingcat ook zo goed als zeker tot de conclusie dat het om een raket afkomstig uit Gaza zelf moet zijn gegaan. Een misfire( iets is misgegaan net na de lancering).
https://www.bellingcat.co...from-gaza-hospital-blast/

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:28

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik zie nu heel veel berichten op twitter voorbij komen dat Saudi-Arabië zijn burgers die in Libanon zijn zou hebben opgeroepen dat land zo snel mogelijk te verlaten. Escalatie op komst?

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

HaterFrame schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:38:
Ik zie nu heel veel berichten op twitter voorbij komen dat Saudi-Arabië zijn burgers die in Libanon zijn zou hebben opgeroepen dat land zo snel mogelijk te verlaten. Escalatie op komst?
https://www.arabnews.com/node/2393601/amp

Een andere bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Misschien lees ik er overheen, maar ik zie niet een heel duidelijke conclusie te staat. Alleen dat het kratertje mogelijk belangrijk is en dat het waarschijnlijk geen JDAM is geweest.
Bellingcat was able to identify what appears to be the impact crater, after analysing footage and images of the aftermath. We believe this crater to be an important piece of information about the attack, what follows is preliminary analysis of the crater.

[ Voor 24% gewijzigd door TheBrut3 op 18-10-2023 21:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:49

Winkiller

De Mopperpot

Berlijn staat op zijn kop met Pro-Palestijn protest...loopt uit de hand lijkt wel...of fake !?

https://twitter.com/i/status/1714714459208339871

[ Voor 3% gewijzigd door Winkiller op 18-10-2023 21:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:23
Shadow_Agent schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:10:
[mbr]*knip*, niet andere gebruikers beoordelen.[/mbr]

De MSM mag zichzelf ook wel eens een hele dikke klap voor hun kop geven. Volop melden dat Israël een bloedbad aanricht maar nu feiten naar buiten komen dat het toch wel een anders zou kunnen hoor je ze nauwelijks.
Met als gevolg in Europa talloze opstootjes en demonstraties van pro-palestina. De MSM mag zich diep schamen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Winkiller schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:18:
Berlijn staat op zijn kop met Pro-Palestijn protest...loopt uit de hand lijkt wel...of fake !?

Over de inhoud kan ik niet zoveel zeggen, maar de bron is vrij... eenkennig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 15-09 15:00
TheBrut3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:05:
[...]

Misschien lees ik er overheen, maar ik zie niet een heel duidelijke conclusie te staat. Alleen dat het kratertje mogelijk belangrijk is en dat het waarschijnlijk geen JDAM is geweest.

[...]
Zover ik weet heeft Bellingcat dan ook geen verdere onderzoeken gepubliceerd. En dat maakt de uitspraken van 1 persoon op tv toch wat risicovoller.
Ik zou dan ook wachten totdat de (voorzichtige) conclusie's die op tv werden getrokken, officieel worden gepubliceerd door Bellingcat.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:45

Zo da's een hoop vuurwerk. De grens met Polen is natuurlijk ook niet zo ver.

Maar ronduit schandalig, dat dit hier in het zo welvarende West-Europa gebeurt waar we relatief gezien absoluut niet mogen klagen. Onbegrijpelijk. Gelukkig gebeurd dat hier niet in Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:59
3raser schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:21:
Wat me dan vooral nog stoort is dat men maar blijft vasthouden dat die raket van eigen bodem geen honderden doden kon hebben veroorzaakt. En daar zit het hem dus in. Weer geloven ze de propaganda van Hamas. Het dodental is waarschijnlijk extreem overdreven. Als je de schade ziet is het onmogelijk dat er op die kleine binnenplaats meer dan een tiental doden gevallen zijn. Is er nauwelijks enige schade aan de gebouwen te zien maar de berichtgeving deed geloven alsof ze de lijken onder het puin vandaan moest graven.
Heb je enig idee hoe dicht bevolkt Gaza stad is? Dat zit zo rond de 10.000 per vierkante kilometer, dubbel zoveel als Amsterdam.
Het ziekenhuis in kwestie zat zowel binnen als buiten bomvol met gewonden, artsen, verpleegkundigen, ander personeel en familie.
Een voorbeeld, bij een evenement waar mensen staan wordt ongeveer een vierkante meter p/p gerekend. Dan kun je dus op een stukje parkeerplek van 20 bij 25 meter ongeveer 500 personen plaatsen.
De parkeerplek bij het ziekenhuis was groter, maar er stonden ook auto's. Volgens lokale getuigen waren er heel veel mensen aanwezig daar, ook mensen die dachten dat het daar een veilige plek zou zijn.
Afgaande op de beelden zijn onmiddellijk na het neerkomen van de raket veel van die auto's meteen in brand gevlogen. In zo'n drukte en door de paniek die ontstaat kun je bijna niet ontsnappen. Dan kan ik mij heel goed voorstellen dat er veel slachtoffers zijn gevallen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

YouTube: BREAKING: Protesters at Capitol demand Gaza ceasefire, spark fears o...

Dit is ook wel nieuwswaardig

The U.S. Capitol building in Washington D.C. was just stormed by a massive group of anti-Israel protesters.

https://twitter.com/visegrad24/status/1714732871250809244

ongelooflijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
TheBrut3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:05:
[...]

[...]
Deze voormalig generaal doet op basis daarvan een duit in het zakje

En dan de voorzitter van de senate intelligence committee

De Amerikanen zijn wat dat betreft wel helder. Nu hebben die wel een bepaald belang, maar ik verwacht niet dat ze op zo'n incident "all in" zouden gaan als ze zouden weten dat het niet klopt.

Edit: NSC zegt hetzelfde

[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 18-10-2023 22:28 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

https://www.algemeiner.co...own-synagogue-in-tunisia/

En in Tunesië is er een synagoge in brand gestoken. Ook de Tora rollen zijn verbrand.

The synagogue attack came hours after false media reports claimed that the Israel Defense Forces had bombed the Al-Ahli hospital in Gaza. US and Israeli officials, along with independent intelligence analysts, have all concluded that the blast was due to an errant rocket launched by the Gaza-based Palestinian Islamic Jihad terrorist group.

As of this writing, the Tunisia synagogue attack has not yet been reported by Tunisian or international media.

*knip* ongefundeerde betichting richting media

[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 20-10-2023 08:31 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04:51
In wat voor wereld leven we eigenlijk, als door terroristen uitgebrachte info klakkeloos wordt overgenomen en gelooft door toch wel een significante groep mensen over de gehele wereld. Zijn de mensen tegenwoordig zo achterlijk geworden?

Ik begrijp dat je als moslim de neiging hebt om het narratief te geloven dat anti Israël is maar maakt de waarheid eigenlijk nog echt uit vraag ik mij voortdurend af? Willen ze niet gewoon een reden om tot escalatie te komen?

Trouwens de westerlingen, ook hier in het topic trouwens mogen toch wel eens wat de zaak nuchter en objectief bekijken vooraleer hier te reageren.. Echt bizar rare zaken te lezen sinds de aanval op het hospital.

Ik merk trouwens vooral op dat de mensen die ook aanwezig zijn in de topics van Oekraïne, gelukkig een nuchtere kijk kunnen schetsen. Misschien dat zij/wij al goed gekend zijn met onzin , en vooral gebruik en misbruik van the fog of war.

Meer ontopic: meerdere landen halen hun ambassade leeg in Libanon. Gaat goed mis daar.

[ Voor 4% gewijzigd door Rubberen op 18-10-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Lordy79 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:02:
YouTube: BREAKING: Protesters at Capitol demand Gaza ceasefire, spark fears o...

The U.S. Capitol building in Washington D.C. was just stormed by a massive group of anti-Israel protesters.

ongelooflijk.
Cannon house office building als ik het Amerikaanse nieuws mag geloven, dus niet het Capitool zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:14

ongelooflijk.
Ja, echt ongelooflijk! Een vreedzaam protest door onder andere Joodse Amerikanen die uitten dat ze graag vrede willen. :+

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

TheBrut3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:13:
[...]

Cannon house office building als ik het Amerikaanse nieuws mag geloven, dus niet het Capitool zelf.
Oh, dan valt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
RoD schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:03:
[...]

Deze voormalig generaal doet op basis daarvan een duit in het zakje
[Embed]
En dan de voorzitter van de senate intelligence committee
[Embed]

De Amerikanen zijn wat dat betreft wel helder. Nu hebben die wel een bepaald belang, maar ik verwacht niet dat ze op zo'n incident "all in" zouden gaan als ze zouden weten dat het niet klopt.
Maar de Amerikanen hebben een CSG in de buurt liggen, die moeten toch ook gewoon radar dekking hebben lijkt mij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Laatst online: 06:44

Shadow_Agent

Trishul schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:55:
[...]

Zo da's een hoop vuurwerk. De grens met Polen is natuurlijk ook niet zo ver.

Maar ronduit schandalig, dat dit hier in het zo welvarende West-Europa gebeurt waar we relatief gezien absoluut niet mogen klagen. Onbegrijpelijk. Gelukkig gebeurd dat hier niet in Amsterdam.
https://www.ad.nl/den-haa...evel-van-kracht~a88566d1/

https://www.ad.nl/binnenl...-school-gehaald~a156d43d/

Verder valt het wel mee.

/sarcasme

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Yaksa schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

Heb je enig idee hoe dicht bevolkt Gaza stad is? Dat zit zo rond de 10.000 per vierkante kilometer, dubbel zoveel als Amsterdam.
Het ziekenhuis in kwestie zat zowel binnen als buiten bomvol met gewonden, artsen, verpleegkundigen, ander personeel en familie.
Een voorbeeld, bij een evenement waar mensen staan wordt ongeveer een vierkante meter p/p gerekend. Dan kun je dus op een stukje parkeerplek van 20 bij 25 meter ongeveer 500 personen plaatsen.
De parkeerplek bij het ziekenhuis was groter, maar er stonden ook auto's. Volgens lokale getuigen waren er heel veel mensen aanwezig daar, ook mensen die dachten dat het daar een veilige plek zou zijn.
Afgaande op de beelden zijn onmiddellijk na het neerkomen van de raket veel van die auto's meteen in brand gevlogen. In zo'n drukte en door de paniek die ontstaat kun je bijna niet ontsnappen. Dan kan ik mij heel goed voorstellen dat er veel slachtoffers zijn gevallen.
Ja, ik heb een idee over de dichtheid van de bevolking. En dat het op die binnenplaats heel druk was zou heel goed kunnen, al was daar op beelden niets van te zien. Maar je punt is alles behalve valide. Gooi een handgranaat in een groep mensen en het grootste deel overleeft het simpelweg omdat de voorste mensen de klap opvangen. De drukte op die plek is letterlijk het beste menselijke schild wat je zou kunnen hebben. En die raket moet serieus krachtig geweest zijn om een grote groep in één klap te doden. Dat zou waarschijnlijk betekenen dat de mensen die het dichtst bij het inslagpunt stonden vrijwel volledig aan stukken gereten moeten zijn. Niets wijst daarop. Net als dat niets erop wijst dat er naderhand een grote chaos met vele doden als gevolg is geweest. Als dat wel zo was dan was dat breed uitgemeten door de pers.

Wat betreft die brandende auto's is er duidelijk te zien dat de explosie slecht enkele auto's heeft getroffen. De voorste auto's zijn verschoven en er ligt er zelfs één op zijn kop. De andere auto's zijn enkel uitgebrand. Waarschijnlijk omdat brand zich nu eenmaal verspreid. Er staan letterlijk auto's op zo'n 10 meter van het inslagpunt die vrijwel ongeschonden zijn. Niet verbrand, enkel wat kapotte ruiten. Dat zegt veel over de explosie. Namelijk dat die onmogelijk zoveel slachtoffers kan hebben gemaakt. Vergelijk deze beelden met een explosie die wel 500 slachtoffers heeft gemaakt en het verschil is als dag en nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Nee, dan mag het alsnog niet.
En het zijn trouwens Joodse Amerikanen.
https://www.nbcnews.com/n...ates-rcna120978#rcrd22074

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online

Helaas geen fake. Staat in diverse Duitse media. De politie wordt aangevallen door die lui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:59
3raser schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:22:
[...]Heel verhaal over een explosie die niet zo groot zou zijn geweest.
Het gaat helemaal niet om een of andere explosie, de hoofdoorzaak van het aantal doden is de plotselinge, zeer felle, brand die ontstond bij het neerkomen van die raket. Op NOS.nl : Op de binnenplaats van het ziekenhuis is vooral veel brandschade te zien. Videobeelden tonen dat de explosie leidde tot grote vlammen. "Het lijkt alsof hier brandstof in brand heeft gestaan", vervolgt oud-luchtmachtcommandant Wijninga. "Het kan raketbrandstof geweest zijn van een vastebrandstofmotor. Dus dat brokken met brandstof door de explosie verspreid zijn."
'Raketbrandstof in brand gevlogen'
De BBC citeert twee experts die eveneens denken dat het gaat om in brand gevlogen raketbrandstof
.
Raketbrandstof brandt nogal snel, in combinatie met de brandstof in de auto's ontstaat heel snel een vlammenzee waar je niet aan kunt ontsnappen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft weinig meer met een protest te maken, gewoon ordinaire relschopperij en vandalisme.

Ik heb persoonlijk bijzonder weinig tolerantie voor mensen die dit soort laaghartige gedrag vertonen.

De politie mag hard optreden wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
In Jordanië is het trouwens ook lekker druk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:39:
[...]

Heeft weinig meer met een protest te maken, gewoon ordinaire relschopperij en vandalisme.

Ik heb persoonlijk bijzonder weinig tolerantie voor mensen die dit soort laaghartige gedrag vertonen.

De politie mag hard optreden wat mij betreft.
Een bepaald soort volk kickt gewoon op geweld en vandalisme. Met een bepaald soort volk bedoel ik niet de afkomst, maar het gedrag en opvoeding van zulke mensen, bijvoorbeeld die voetbal “supporters”.

Het is jammer dat we de levens van zulk volk niet om kunnen ruilen met de onschuldige mensen die in oorlogs gebied zijn overleden.

Hamas heeft opgeroepen om vrijdag in de hele wereld te gaan protesteren, ik denk dat het hier ook nog wel eens uit de hand kan gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

TheBrut3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:25:
[...]

En het zijn trouwens Joodse Amerikanen.
Ik zit al een half uur na te denken, maar wat wil je hier mee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Lordy79 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:59:
[...]

Ik zit al een half uur na te denken, maar wat wil je hier mee zeggen?
Dat het niet per se anti Israël protesten zijn, maar vooral pro wapenstilstand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

TheBrut3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:04:
[...]

Dat het niet per se anti Israël protesten zijn, maar vooral pro wapenstilstand.
Dat is gewoon niet waar. Het zijn voornamelijk anti Israël protesten en sommige zijn pro wapenstilstand. De teksten die wereldwijd bij de meeste demonstraties gebezigd worden, roepen niet bepaald op tot vrede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

Dat is gewoon niet waar. Het zijn voornamelijk anti Israël protesten en sommige zijn pro wapenstilstand. De teksten die wereldwijd bij de meeste demonstraties gebezigd worden, roepen niet bepaald op tot vrede.
Hij geeft een bron dat het om een pro-wapenstilstand demonstratie ging. Het ging over één specifieke demonstratie, dus dat lijk mij gewoon wel waar. (Alsnog blijkbaar drie gearresteerd voor aanvallen van een politie agent, dus hoe vreedzaam het was is een tweede).

(Oké waarom hij daarna meervoud protesten gebruikt snap ik ook niet helemaal, want wereldwijd zijn het inderdaad vooral protesten waar toch wel het hoofdidee is pro-Hamas).

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 18-10-2023 23:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Rubberen schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:13:
Ik merk trouwens vooral op dat de mensen die ook aanwezig zijn in de topics van Oekraïne, gelukkig een nuchtere kijk kunnen schetsen. Misschien dat zij/wij al goed gekend zijn met onzin , en vooral gebruik en misbruik van the fog of war.
Naast ervaring met bakken russische propaganda over zich krijgen. De mensen die de oorlog in Oekraïne op de voet volgen, zijn meer chill met het nieuws/geruchten. Wacht op meer beelden/confirmatie voordat je of de OSINT community een analyse kan doen. Naarmate er meer duidelijkheid is, kan nieuws van claims/geruchten naar een bevestigde gebeurtenis evolueren.

Ik heb weinig in deze topics gereageerd en bespreek af en toe wat in een artikel beschreven is, geef duiding op basis van geschiedenis, wat uitleg over wapentuig, tactieken of strategie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In wat voor wereld leven we eigenlijk, als door terroristen uitgebrachte info klakkeloos wordt overgenomen en gelooft door toch wel een significante groep mensen over de gehele wereld. Zijn de mensen tegenwoordig zo achterlijk geworden?
Sinds wanneer is een ziekenhuisbestuur terroristisch?

Hamas heeft niet doelbewust dit ziekenhuis geraakt, de verwarring is dus volstrekt logisch & verklaarbaar.
Toen UA per ongeluk een raket in Polen liet landen was de eerste reactie ook dat RU dat deed. Duurde 2 dagen voor Zelensky stopte met oproepen voor escalatie. 'Conspiracies' dat het een afweerraket was volgens een UA minister, terwijl die waarschijnlijk het echte verhaal al wist.
En 500+ doden is, bij een JDAM op een ziekenhuis, geen onredelijke schatting. Als je tientallen doden bij de parkeerplaats ziet, hoeveel liggen er dan wel niet in het ziekenhuis? Alsof iemand 500+ lijken kan tellen in een uur, dat is altijd een schatting.

Volgens mij krijgt Israël hier een (gratis) voorproefje van de ellende die een dergelijke aanval zou geven. Wat in de context van een enorm grondoffensief misschien geen slecht voorproefje is.
Ik denk dat die ontwikkeling vele malen interessanter is dan een misser van de MSM (pun intended) die een beetje wordt uitgemolken door pro-palestina groepen. Alsof die niet genoeg fictie kunnen bedenken, RU laat dat bv ook vaak zien. Daar hebben ze ons/onze MSM niet voor nodig.

Israël kan haar hand overspelen en we zien nu waar de grenzen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Goed stukje van Hans Jaap. Zijn Oekraïne rapportages waren ook altijd wel goed.
PWM schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:26:
[...]
Ik had het over de protesten rond het Capitool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
TheGhostInc schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:59:
[...]

Sinds wanneer is een ziekenhuisbestuur terroristisch?
Maar de bron was niet het ziekenhuis bestuur, aldus de NOS.
"de door Hamas aangestuurde autoriteiten"

https://nos.nl/collectie/...r-dodental-bij-ziekenhuis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:00
[...]

En 500+ doden is, bij een JDAM op een ziekenhuis, geen onredelijke schatting. Als je tientallen doden bij de parkeerplaats ziet, hoeveel liggen er dan wel niet in het ziekenhuis? Alsof iemand 500+ lijken kan tellen in een uur, dat is altijd een schatting.
[...]
Het ziekenhuis zelf is niet geraakt he. Het parkeerterrein op het terrein van het ziekenhuis is geraakt. Die doden zullen ze niet het ziekenhuis in slepen mag ik hopen. Alleen de gewonden.
En als het ziekenhuis al in brand is gevlogen, waar ik geen beeld van heb gezien, dan zullen ze die hebben ontruimd zo goed het gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 19-10-2023 04:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
BlazeMuis schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:45:
[...]

Hamas heeft opgeroepen om vrijdag in de hele wereld te gaan protesteren, ik denk dat het hier ook nog wel eens uit de hand kan gaan lopen.
NBC News:
Pro-Hamas extremists are flooding social media platforms with calls for attacks on Jewish communities in the U.S. & Europe, prompting U.S. law enforcement agencies to step up their readiness postures amid deep concerns about possible violence.

https://twitter.com/Tom_Winter/status/1714708648084042120

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 19:49
Lordy79 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:06:
https://www.algemeiner.co...own-synagogue-in-tunisia/

En in Tunesië is er een synagoge in brand gestoken. Ook de Tora rollen zijn verbrand.

The synagogue attack came hours after false media reports claimed that the Israel Defense Forces had bombed the Al-Ahli hospital in Gaza. US and Israeli officials, along with independent intelligence analysts, have all concluded that the blast was due to an errant rocket launched by the Gaza-based Palestinian Islamic Jihad terrorist group.

As of this writing, the Tunisia synagogue attack has not yet been reported by Tunisian or international media.

De internationale media, (en ook de NOS), was te druk bezig met het framen van een aanval op een ziekenhuis met """500""" doden en 1000 mensen onder het puin.
Dit, hoe reageert de NOS/Volkskrant wanneer, als gevolg van hun klakkeloos overschrijven, onlusten op straat uitbreken en er hierbij een agent of hulpverlener om het leven komt?

Nou de onlusten hebben we al.. het is een gespannen situatie waarin al te meer duidelijk is dat bepaalde lui vooral bezig zijn met olie op het vuur gooien met een niet bestaande Israëlische luchtaanval en niet bestaand dodenaantal van 500. Aangezien Israel al de schuld krijgt van zo’n beetje alles zal dit ook wel kloppen in de ogen van het pro-palestina kamp. Feiten doen er gewoon niet meer toe en ik vraag me steeds meer af of het uitgesproken pro-palestina kamp überhaupt een oplossing wil of vooral meegaat in het Hamas narratief met alle polarisatie als gevolg. Willen ze vrede of vooral een reden om Israel de zee in te drijven? De VS waren hard bezig met een diplomatieke oplossing die nu weer mijlen ver is door deze niet bestaande Israëlische luchtaanval. Het is simpelweg bizar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 10:58

koudepinda

Don't Panic

_Bailey_ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 05:14:
[...]

NBC News:
Pro-Hamas extremists are flooding social media platforms with calls for attacks on Jewish communities in the U.S. & Europe, prompting U.S. law enforcement agencies to step up their readiness postures amid deep concerns about possible violence.

https://twitter.com/Tom_Winter/status/1714708648084042120
Ik vind het vooral weerzinwekkend hoe makkelijk een grote groep mensen tot geweld aan is te zetten. Totaal van de pot gerukt.

Dat is iets wat me zorgen baart, en wat ik terug zie bij vele "anti" demonstraties, die vooral gebaseerd zijn op ontkenning van de realiteit.

always bring a towel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Yaksa schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:32:
[...]

Het gaat helemaal niet om een of andere explosie, de hoofdoorzaak van het aantal doden is de plotselinge, zeer felle, brand die ontstond bij het neerkomen van die raket. Op NOS.nl : Op de binnenplaats van het ziekenhuis is vooral veel brandschade te zien. Videobeelden tonen dat de explosie leidde tot grote vlammen. "Het lijkt alsof hier brandstof in brand heeft gestaan", vervolgt oud-luchtmachtcommandant Wijninga. "Het kan raketbrandstof geweest zijn van een vastebrandstofmotor. Dus dat brokken met brandstof door de explosie verspreid zijn."
'Raketbrandstof in brand gevlogen'
De BBC citeert twee experts die eveneens denken dat het gaat om in brand gevlogen raketbrandstof
.
Raketbrandstof brandt nogal snel, in combinatie met de brandstof in de auto's ontstaat heel snel een vlammenzee waar je niet aan kunt ontsnappen.
De foto's en video's die circuleren geven niet bepaald het beeld alsof er een grote vlammenzee heeft gewoed. Of zie jij dat anders? Verder is het vooral het gebrek aan bewijs dat er zoveel slachtoffers zijn gevallen wat mij doet vermoeden dat het aantal een stuk lager ligt. Zijn er beelden van honderden zwaar verbrandde lichamen die direct aan hun verwondingen zijn overleden? Want dat soort beelden zou Hamas normaal gesproken graag verspreiden om hun punt te maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 19:49
koudepinda schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:16:
[...]

Ik vind het vooral weerzinwekkend hoe makkelijk een grote groep mensen tot geweld aan is te zetten. Totaal van de pot gerukt.

Dat is iets wat me zorgen baart, en wat ik terug zie bij vele "anti" demonstraties, die vooral gebaseerd zijn op ontkenning van de realiteit.
Mee eens. Dit zou des te meer reden moeten zijn voor de media om zorgvuldig te zijn. Tot op heden lijkt vooral headlines scoren belangrijker dan verificatie.

Als je als media zo’n uitzonderlijk en schokkend bericht krijgt van Hamas dan zou niet je eerste reflex als media moeten zijn om er maar een headline van te maken. Maar je moet je afvragen of dit gebeurd is of ten minste hoe waarschijnlijk het is.. tot nu toe zijn er bij Israëlische luchtaanvallen steeds -+ 10-20 slachtoffers geweest en dan heb je het dus over een zware bom. Hoe waarschijnlijk is het dan, dat er opeens een aanval is met 500 doden? Genoeg aanleiding om er geen chocolade letters van te maken en meer onderzoek te doen. Als die vraag wat meer was gesteld dan zatten we nu niet in deze escalatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024

ongelooflijk.
Niet ongelooflijk. Rechts leunende media noemen alle protesten in DC een "storming" of "insurection" sinds Jan 6th. Men is gewoon netjes langs beveiliging naar binnen gegaan en begonnen met vreedzaam protesteren. Een flink aantal bestond overigens ook uit Joden.

We hebben het hier niet over een groep die poep op de muren smeert, honderden agenten het ziekenhuis in mept, door de gangen loopt te schreeuwen dat ze de Vice President gaan ophangen en het verkiezingsprocess hoopt stop te zetten voor hun eigen kandidaat..

Diep triest eigenlijk dat je in dit soort framing meegaat.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:48
[...]

Dat zijn altijd dezelfde soort mensen, die tot dat soort dingen in staat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Yaksa schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:32:
[...]

"Het lijkt alsof hier brandstof in brand heeft gestaan", vervolgt oud-luchtmachtcommandant Wijninga. "Het kan raketbrandstof geweest zijn van een vastebrandstofmotor. Dus dat brokken met brandstof door de explosie
Die Wijninga gaf bij Nieuwsuur ook aan dat bij een luchtraket er een drukgolf was geweest. Dan lagen de auto's veel verder uit elkaar en waren de dakpannen ook weg.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
badbadpresident schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:12:
[...]Willen ze vrede of vooral een reden om Israel de zee in te drijven? De VS waren hard bezig met een diplomatieke oplossing die nu weer mijlen ver is door deze niet bestaande Israëlische luchtaanval. Het is simpelweg bizar.
Dit inderdaad. Het doel van Hamas is niet in de eerste plaats om de leefomstandigheden van de Palestijnen te verbeteren, het doel van Hamas is om zoveel mogelijk onrust te veroorzaken en zoveel mogelijk partijen tegen Israël op te zetten opdat hun ultieme doel - Israël van de kaart vegen - bereikt wordt.

Het is evident dat de vooruitzichten voor de Palestijnen veel beter zijn als Israël goede banden heeft met haar buurlanden. Daar heeft Hamas nu een stokje voor gestoken.

Het is heel jammer dat er hier in Nederland en elders in de wereld zoveel nuttige idioten rondlopen, ook bij de media, die in hun Israël-haat dit grote plaatje niet willen of kunnen zien en blindelings de frames van een terroristische organisatie overnemen en zelfs propageren. Je weet (of zou moeten weten) dat er hierdoor een 'angry mob' geactiveerd wordt, en wel op basis van valse informatie.

Ik haalde eergisteren de kwalijk eenzijdige berichtgeving op NPO-site Joop.nl aan. Gisteren verscheen er een opinie-stuk van één van de redacteuren over deze gebeurtenis. Je zou verwachten dat dit na een dag van reflectie en met alle informatie die inmiddels voorhanden is met name een soort mea culpa zou zijn. Maar je raadt het al, niks van dit alles. Er gaat zelfs nog een schepje bovenop.

Vind het werkelijk onbestaanbaar dat een mediakanaal, en zeker een door publiek geld gefinancierd kanaal, dit soort opruiende onzin straffeloos mag brengen. Het kanaal met de meest gebalanceerde berichtgeving lijkt de laatste dagen GeenStijl te zijn. En dat is geen compliment voor GeenStijl, maar een diskwalificatie voor de overige media, die enkel gedreven door snelle clicks, persoonlijke voorkeuren en stupide domheid vergeten lijken te zijn wat hun taak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
In wat voor wereld leven we eigenlijk, als door terroristen uitgebrachte info klakkeloos wordt overgenomen en gelooft door toch wel een significante groep mensen over de gehele wereld.
Als ik heel eerlijk ben, was mijn eerste reactie op het nieuws dat het plausibel was; in de zin dat Israel terugschiet op lanceerinstallaties e.d.. Dat zou potentieel een ziekenhuis kunnen zijn (We weten dat Hamas dat soort shit doet). De rest is niet 'intentional', maar wel potentiele collateral damage. Of een bom kan gemist hebben, enzovoorts. Het aantal slachtoffers en de berichtgeving suggereerde in zeer zware schade aan het pand (instorting, grote brand). Pas toen er er meer info beschikbaar werd begonnen er dingen op te vallen die sowieso niet klopten. Bij de eerste beelden had ik al het gevoel van 'waar is die ruïne'? 'Waar is dat ziekenhuis wat grotendeels in de fik zou staat'? Dat waren beelden van die parkeerplaats met brandende auto's.

Gezien de bevolkingsdichtheid van het gebied in een conflictsituatie is het wachten op een dergelijk incident. Dat de media daarop aansloeg vind ik niet zo heel vreemd, eerlijk gezegd. Hoe ze daarna doorpakten dan weer wel.

[ Voor 9% gewijzigd door ijdod op 19-10-2023 08:22 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:50
Je verwacht van de media dat ze toch enig bewijs voor zo'n claim moeten hebben voordat ze het op zijn manier brengen. Als je dan echter ziet dat er experts buiten de media al bij de 1e beelden aangaven dat het verhaal van een JDAM niet kan kloppen en het genoemde aantal slachtoffers op zijn minst niet overeen komt met de rest van de info, heeft de media weet eens zijn werk niet gedaan. Helaas gaat er tegenwoordig veel voor de clickbait en wordt daarbij de zorgvuldigheid vergeten.

In de tussentijd lijkt het iig wel duidelijk dat dit niet door een Israelische bom is gedaan (zelfs als je puur naar het bewijs kijkt van alleen neutrale bronnen)
Ik mis daarbij vooral de schreeuwerige koppen van de media om dit duidelijk te maken, zoals ze ook bij het eerste nieuws deden.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

[...]
Volgens mij krijgt Israël hier een (gratis) voorproefje van de ellende die een dergelijke aanval zou geven. Wat in de context van een enorm grondoffensief misschien geen slecht voorproefje is.

...

Israël kan haar hand overspelen en we zien nu waar de grenzen liggen.
Ik denk dat je de misser van de media onderschat. De Arabische wereld gelooft absoluut dat Israel met opzet een ziekhuis heeft gebombardeerd. Zij laten zich niet overtuigen door welk bewijs dan ook. En dat heeft mede te maken met het feit dat de media zo gretig inspeelde op de propaganda van Hamas. Want iedere wappie zal zeggen dat de media achteraf terug werd gefloten om vooral Israel niet in verlegenheid te brengen, of soortgelijke onzin. Als ik lees wat er op Twitter wordt beweerd om vooral Israel maar de schuld te kunnen geven is echt onvoorstelbaar. De Jodenhaat wordt hierdoor alleen maar sterker en ik voorzie dan ook nog veel meer ellende aangezien deze oorlog echt nog niet voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
3raser schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:36:
[...]

Ik denk dat je de misser van de media onderschat. De Arabische wereld gelooft absoluut dat Israel met opzet een ziekhuis heeft gebombardeerd. Zij laten zich niet overtuigen door welk bewijs dan ook. En dat heeft mede te maken met het feit dat de media zo gretig inspeelde op de propaganda van Hamas.
Heeft die doelgroep daar onze media voor nodig?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
ijdod schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:15:
[...]

Gezien de bevolkingsdichtheid van het gebied in een conflictsituatie is het wachten op een dergelijk incident. Dat de media daarop aansloeg vind ik niet zo heel vreemd, eerlijk gezegd. Hoe ze daarna doorpakten dan weer wel.
Zodra er iemand schietend en streamend (herkenbaar) door Brussel loopt, twee mensen in koele bloede vermoord en een paar uur later met z'n gun rustig een thee zit te drinken in een bar/theehuis, spreekt de media over 'de vermoedelijke dader'.. Ze doen ze er alles aan om dit soort bizarre situaties zo lang mogelijk te bagataliseren en vooral niet als 'Breaking' te brengen (Twee Zweedse supporters 'overleden'.. Terwijl IEDEREEN die het nieuws en de beelden zag dat ze in koele bloede doodgeschoten/vermoord zijn...).

Dat de media daar NIET op aansloeg maar wel op dit nieuws uit Gaza is juist het vreemde (en zorgwekkende). NOS/AD en consorten zijn gewoon af. Ik weiger om ze nog langer als nieuwszender te zien en bekijk het meer als een soap of tussendoortje, niet meer voor duiding of daadwerkelijke nieuwsbron.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@alexbl69 het wordt voor velen nu pijnlijk duidelijk dat achter de komische maar scherpe GeenStijl toon er veel meer journalistieke ruggengraat schuilgaat dan de reguliere mediafabrieken.
Dat onafhankelijk journalistieke principe is al jaren zo aanwezig en mag zeker wel een compliment aan GS zijn. Maar is idd tevens een onmiskenbare diskwalificatie van de rest waar ook zelfreflectie na zo’n grove fout onvoldoende aanwezig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
[...]

Ik vind het vooral weerzinwekkend hoe makkelijk een grote groep mensen tot geweld aan is te zetten.
op zich niets nieuws, terreurbewegingen als Hamas en ISIS bedienen zeer geraffineerd hun wereldwijde(!) aanhangers.
Aanhangers, wereldwijd, die alles wat Westers door en door haten. Nu de laatste week dus ook Joden in het bijzonder.

De terreuractie in Brussel deze week is slechts 1 voorbeeld; vanzelfsprekend gaan er nog nieuwe volgen in de nabije toekomst oa hier in Europa.

En de media heeft de haatgevoelens naar álles wat Westers is, bij deze lone wolfs afgelopen dagen nog eens goed aangewakkerd met hun verslaggeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

ijdod schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:38:
[...]

Heeft die doelgroep daar onze media voor nodig?
Totaal niet. Maar als onze media hun verhaal versterken wordt dit met beide handen aangegrepen zodat ze eindelijk eens een "onderbouwde" reden hebben om te relschoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
redwing schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:29:
Je verwacht van de media dat ze toch enig bewijs voor zo'n claim moeten hebben voordat ze het op zijn manier brengen. Als je dan echter ziet dat er experts buiten de media al bij de 1e beelden aangaven dat het verhaal van een JDAM niet kan kloppen en het genoemde aantal slachtoffers op zijn minst niet overeen komt met de rest van de info, heeft de media weet eens zijn werk niet gedaan. Helaas gaat er tegenwoordig veel voor de clickbait en wordt daarbij de zorgvuldigheid vergeten.

In de tussentijd lijkt het iig wel duidelijk dat dit niet door een Israelische bom is gedaan (zelfs als je puur naar het bewijs kijkt van alleen neutrale bronnen)
Ik mis daarbij vooral de schreeuwerige koppen van de media om dit duidelijk te maken, zoals ze ook bij het eerste nieuws deden.
"De media" is geen individuele entiteit waar op een eenduidige manier aan quality control en source validation wordt gedaan. Daarnaast, het feit dat conventionele media verwoede pogingen doen om nieuws 1) snel en 2) klikwaardig te presenteren, is niets nieuws. Wat wel enigszins nieuw is de laatste jaren, en wat steeds pijnlijker duidelijk wordt, is dat conventionele media ontzettend veel moeite hebben met de vertaalslag van de overvloed aan posts op social media naar daadwerkelijk "nieuws". Ze kunnen het simpelweg niet bijbenen en hebben niet de handige tech-savvy mindset die millennials doorgaans wel hebben. Dit is sinds de invasie van UA (en stiekem al lang daarvoor) behoorlijk duidelijk. De wisselwerking tussen social media en conventionele media is gewoon een ontzettend groot probleem dat ook een topic is in "Sander versus de socials".

De gevolgen kunnen vrij pijnlijk zijn, zoals directe impact op diplomatieke betrekkingen die nu broodnodig zijn. Het zou de MTs van conventionele media sieren om eens aan introspectie te doen en een Zoom meeting met Hans Jaap in te plannen die gisteren een sterke bijdrage had in Op1.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

3raser schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:01:
[...]

Totaal niet. Maar als onze media hun verhaal versterken wordt dit met beide handen aangegrepen zodat ze eindelijk eens een "onderbouwde" reden hebben om te relschoppen.
Ja dit dus, de media die de disinfo verspreiden legitimeren de rellerij. Veel van dat volk leest ook hooguit de krantenkoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
JPS schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

Ja dit dus, de media die de disinfo verspreiden legitimeren de rellerij. Veel van dat volk leest ook hooguit de krantenkoppen.
Oprechte vraag: is dat echt zo? Of loopt dat juist via de socials en andere kanalen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:05:
[...]

De gevolgen kunnen vrij pijnlijk zijn, zoals directe impact op diplomatieke betrekkingen die nu broodnodig zijn. Het zou de MTs van conventionele media sieren om eens aan introspectie te doen en een Zoom meeting met Hans Jaap in te plannen die gisteren een sterke bijdrage had in Op1.
Hier, in één minuut..

Voor de mensen die niet willen klikken:
“ If you don’t read the news you’re uniformed, If you do read the news you’re misinformed.

What is the long term effect of too much information

1 of the effects is the need to be first, not even to be true.”

[ Voor 19% gewijzigd door D-Ed op 19-10-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online

watercoolertje

Untertitel

ijdod schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Oprechte vraag: is dat echt zo? Of loopt dat juist via de socials en andere kanalen?
De nieuwskoppen/berichten worden natuurlijk gebruikt op social media, dus beide.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
D-Ed schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:17:
[...]

Hier, in één minuut..
[YouTube: Denzel Washington - About the Fake News (2016)]

Voor de mensen die niet willen klikken:
“ If you don’t read the news you’re uniformed, If you do read the news you’re misinformed.

What is the long term effect of too much information

1 of the effects is the need to be first, not even to be true.”
Aan de andere kant, als je niet binnen 5 seconden een artikel online hebt staan word je er van beschuldigd dat je het verbergt. Zelfs als je een artikel hebt maar het niet frontpage is krijg je die beschuldiging.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Shamalamadindon schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

Aan de andere kant, als je niet binnen 5 seconden een artikel online hebt staan word je er van beschuldigd dat je het verbergt. Zelfs als je een artikel hebt maar het niet frontpage is krijg je die beschuldiging.
Men zou het nieuws ook wat terughoudender kunnen brengen.. Een beetje zoals bij de gemiddelde aanslag in Europa en het benoemen van 'vermoedelijke daders'... Ze kunnen het wel laten ze iedere keer zien :+ Maar als er een claim van een terroristische organisatie komt wordt dat klakkeloos overgenomen ipv het nieuws brengen maar gewoon een disclaimer erbij zetten dat de redactie nog aan het onderzoeken is (op X vragen stellen aan influencers, meer is het eigenlijk niet meer _O- )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online

watercoolertje

Untertitel

Shamalamadindon schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

Niet goed maar bij lange na niet zulke verregaande gevolgen, itt het te vroeg melden van zaken die nog niet duidelijk/zeker zijn zonder de juiste kanttekening (zowel in het artikel als de kop ervan).

Of steken mensen elkaar neer omdat nieuws later (maar wel juist) online komt? Het omgekeerde blijkbaar wel...

Je kunt dingen trouwens op snel melden maar wel met de juiste kantekening (zowel in het artikel als de kop ervan). Er zijn dus ook niet maar 2 opties om er mee om te gaan!

[ Voor 11% gewijzigd door watercoolertje op 19-10-2023 09:43 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
badbadpresident schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:32:
[...]

Mee eens. Dit zou des te meer reden moeten zijn voor de media om zorgvuldig te zijn. Tot op heden lijkt vooral headlines scoren belangrijker dan verificatie.

Als je als media zo’n uitzonderlijk en schokkend bericht krijgt van Hamas dan zou niet je eerste reflex als media moeten zijn om er maar een headline van te maken. Maar je moet je afvragen of dit gebeurd is of ten minste hoe waarschijnlijk het is.. tot nu toe zijn er bij Israëlische luchtaanvallen steeds -+ 10-20 slachtoffers geweest en dan heb je het dus over een zware bom. Hoe waarschijnlijk is het dan, dat er opeens een aanval is met 500 doden? Genoeg aanleiding om er geen chocolade letters van te maken en meer onderzoek te doen. Als die vraag wat meer was gesteld dan zatten we nu niet in deze escalatie.
Hamas is de overheid soort van in gaza, en deze figuren vervullen overheids taken. Het is niet zo dat dit bericht kwam Hamas terreur kamp kwam van een persoon die niet te identificeren is. De vraag is ook waarom er gelogen lijkt te zijn voor over het aantal slachtoffers, hebben ze dat uit zichzelf gedaan of onder druk van het terreur kamp.

Het is niet echt de normale gang van zaken dat kranten dit soort foutive info zomaar overnemen. Wat mij doet vermoeden dat normaal gesproken deze bron degelijke informatie geeft.

Dit hele ziekhuis incident is een grote shit show met leugens en misinfo van 2 kanten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 00:08
ArgantosNL schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

Dit hele ziekhuis incident is een grote shit show met leugens en misinfo van 2 kanten.
Van zowel Hamas als de Islamitische Jihad bedoel je dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:07

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
polthemol schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:06:
Modbreak:Laten we de discussie over hoe media om gaan met berichtgeving vanuit de strijdende partijen niet hier voeren. We dwalen hiermee veel te ver af van de achtergronden en verzanden in een discussie die los staat van de dagelijkse ontwikkelingen.

Het topic Desinformatie en misinformatie: dreiging en aanpak is een geschiktere plek om te spreken over de verslaggeving en de kwaliteit ervan.
Graag aandacht voor de modbreak die al eerder geplaatst was. De focus op hoe de media hun journalistieke rol vervullen past niet lekker binnen dit topic en leid af van de dagelijkse ontwikkelingen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
PLAE schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:08:
Van zowel Hamas als de Islamitische Jihad bedoel je dan?
Van de Israelische kant was er ook een grote verwarring aan claims. Eerst was het een airstrike op een Hamas basis, dan op een ziekenhuis wat door Hamas gebruikt werd, dan was er geen airstrike, dan was het een aanval van Hamas zelf, en uiteindelijk een ongeluk met een raket van IJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Shamalamadindon schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

Van de Israelische kant was er ook een grote verwarring aan claims. Eerst was het een airstrike op een Hamas basis, dan op een ziekenhuis wat door Hamas gebruikt werd, dan was er geen airstrike, dan was het een aanval van Hamas zelf, en uiteindelijk een ongeluk met een raket van IJ.
Dit is inderdaad waar ik op doelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:40

Jebus4life

BE User

Misschien ga ik er te makkelijk over maar ik krijg hoe langer hoe meer het gevoel dat Israël nu aan het proberen is om definitief met het "probleem Gaza" af te rekenen.

Alle Gazanen richting zuiden duwen. Via de VS druk uitoefenen op Egypte zodat de grensovergang opengaat, waarna ze "simpelweg" heel Gaza kunnen bezetten.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Jebus4life schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:27:
Misschien ga ik er te makkelijk over maar ik krijg hoe langer hoe meer het gevoel dat Israël nu aan het proberen is om definitief met het "probleem Gaza" af te rekenen.

Alle Gazanen richting zuiden duwen. Via de VS druk uitoefenen op Egypte zodat de grensovergang opengaat, waarna ze "simpelweg" heel Gaza kunnen bezetten.
En dan hebben ze Gaza... wat dan? Dat betekend een eeuwige bezetting waarbij de rest van de wereld je veroordeeld, of na het verslaan van Hamas Gaza weer verlaten om een herhaling van 2005-2007 in werking te zetten. Beide gevallen zijn zeer negatief voor Israel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:40

Jebus4life

BE User

3raser schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:43:
[...]

En dan hebben ze Gaza... wat dan? Dat betekend een eeuwige bezetting waarbij de rest van de wereld je veroordeeld, of na het verslaan van Hamas Gaza weer verlaten om een herhaling van 2005-2007 in werking te zetten. Beide gevallen zijn zeer negatief voor Israel.
Nee, ik doel eerder dat ze de volledige Gazastrook gaan proberen ontruimen, alle inwoners naar Egypte gaan proberen dwingen en het definitief te annexeren.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

ijdod schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

EDIT: Sorry zag de modbreak te laat.

[ Voor 32% gewijzigd door JPS op 19-10-2023 11:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Er zijn opnieuw lichamen van gijzelaars gevonden:
Het Israëlische leger blijft in het grensgebied zoeken naar de lichamen van vermiste Israëliërs, en heeft sommigen ook gevonden. Israëlische media meldden vanochtend dat de verbrande lichamen van een twaalfjarig meisje en haar oma zijn geïdentificeerd. Eerder ging men ervan uit dat zij waren gegijzeld.

March of the Eagles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Politie Den Haag was het gisteren in ieder geval zat en heeft een pro Palastijnse demonstratie afgebroken. De mensen die het nodig vonden toch rond te blijven hangen zijn hardhandig naar huis gestuurd:

https://www.reddit.com/r/nederlands/s/VPmJO4daLX

Zal vast ook genoeg over te vinden zijn op Twitter, maar dat gebruik ik niet meer.

Er schijnt onrust gezaaid te zijn op het station, hulpverleners en reizigers die lastig werden gevallen. Een sfeer die steeds grimmiger werd en uiteindelijk begon men vuurwerk af te steken richting politie.

Ik snap niet zo goed wat het nut hier nu van is, behalve onrust zaaien. Zo kweek je toch niet echt sympathie voor je doelstellingen?

Schandalig dat dit ook moet gebeuren op CS waar ook gewoon ouderen en minder validen afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.

Heel goed dat de politie krachtig ingrijpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:36:

Ik snap niet zo goed wat het nut hier nu van is, behalve onrust zaaien. Zo kweek je toch niet echt sympathie voor je doelstellingen?
Dat zie je toch bij veel demonstraties. Sommige mensen vinden het leuk om te rellen, en mengen zich tussen de demonstranten om geweld uit te lokken.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drakensteine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 13:53
[...]

Eerlijk? Ik vind dat de palesteijnen zich nog niet als sterke bewoners hebben gerealiseerd. Ik krijg voornamelijk de indruk dat het prio 1 is: Israël de zee in duwen.

Als je beetje de geschiedenis erop na slaat, is het absoluut niet zo dat Israël opeens deze strategie handhaaft. Het is een gevol van, en waar 2 vechten hebben 2 schuld. Ik weet zeker als ze in de Gaza strook het onder controle hebben, dus geen aanslagen en raketten naar Israël, dan binnen no time alles open staat.

Echter 1 ding is wel zeker, Hamas heeft zich niet geuit als een partij die op besturing van de Gaza strook is om te verbeteren, nee liever onrust stoken en het conflict verder de lucht in helpen. Ze werken absoluut niet mee aan vredes onderhandelingen. Hoe kun je dan van de partij die wekelijks met aanslagen te maken heeft verwachten dat ze zeggen: We laten jullie vrij, doe je ding maar. Kans is zeer groot dat het gewoon erger wordt.

Mijn punt wat ik even wilde maken is: Waar 2 vechten hebben 2 schuld, absoluut. En dat de Palestijnen in de Gaza strook lijden, absoluut moet dat nooit de bedoeling zijn. Wie waar ook begon. Echter Hamas steunen en uberhaut sympathy opbrengen voor ze? Gaat me echt te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Israël kan Gaza dan overdragen aan de Palestijnse Autoriteit. En die zullen op hun beurt ervoor moeten zorgen dat Hamas niet meer aan de macht komt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

XWB schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:11:
[...]

Israël kan Gaza dan overdragen aan de Palestijnse Autoriteit. En die zullen op hun beurt ervoor moeten zorgen dat Hamas niet meer aan de macht komt.
Ja, dat kan. Maar hoe groot schat jij de kans in dat ze dat werkelijk op die manier gaan doen?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Drakensteine schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:08:
[...]
Mijn punt wat ik even wilde maken is: Waar 2 vechten hebben 2 schuld, absoluut. En dat de Palestijnen in de Gaza strook lijden, absoluut moet dat nooit de bedoeling zijn. Wie waar ook begon. Echter Hamas steunen en uberhaut sympathy opbrengen voor ze? Gaat me echt te ver.
Ik heb geen idee hoe groot de steun voor Hamas nu eigenlijk is in Gaza. Het is volgens mij niet bepaald een democratie. En ik kan me ook zomaar voorstellen dat je als openlijk tegen Hamas bent je wel eens uit een raam kan vallen ofzo. Tegelijkertijd kunnen ze ook op weinig sympathie van Israel rekenen. Het is nu niet zo dat het op de Westbank heel veel beter gaat zonder Hamas. Dus wat verwacht je dan van de bevolking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Jebus4life schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:00:
[...]
Nee, ik doel eerder dat ze de volledige Gazastrook gaan proberen ontruimen, alle inwoners naar Egypte gaan proberen dwingen en het definitief te annexeren.
Want met annexeren hebben we goede ervaringen? Dat maakt Israel wel volledig de slechterik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakensteine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 13:53
3raser schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Ik heb geen idee hoe groot de steun voor Hamas nu eigenlijk is in Gaza. Het is volgens mij niet bepaald een democratie. En ik kan me ook zomaar voorstellen dat je als openlijk tegen Hamas bent je wel eens uit een raam kan vallen ofzo. Tegelijkertijd kunnen ze ook op weinig sympathie van Israel rekenen. Het is nu niet zo dat het op de Westbank heel veel beter gaat zonder Hamas. Dus wat verwacht je dan van de bevolking?
Ja klopt, het is een circel :(.
Welk ideë zouden wij als tweakers kunnen bedenken? Ben wel benieuwd wat voor ideeën anders hebben over een oplossing (even out of te box denken).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Waarom zou de rest van de wereld ze daarom veroordelen? Dat deed de wereld toch ook niet toen er steeds meer nederzettingen werden geplaatst? Dat deed de wereld toch niet toen Palestijnen uit hun huis werden gezet? Dat deed de wereld toch niet toen Israel even de Golanhoogvlakte annexeerde?

Dit is een rinse and repeat voor Israel. Bezetten, worden veroordeeld door een tandeloze VN, bebouwen, vestigen en doorleven. Et voila, weer een nieuw stukje grondgebied.

Wat doet Israel met zo'n VN-resolutie?
(Wikipedia: Resolutie 497 Veiligheidsraad Verenigde Naties)

De achterkant afvegen. Want met de VS als bondgenoot ga je je toch niet aan zulke kul houden? Waarom zou je?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:54
[...]

Turkije heeft nog steeds Cyprus annexeerd, en er is tot op heden ook nog niks van gekomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

polthemol schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:11:
[...]
De focus op hoe de media hun journalistieke rol vervullen past niet lekker binnen dit topic en leid af van de dagelijkse ontwikkelingen.
Dit is het belangrijkste vraag op dit moment. Weet even niet je deze los kunt zien van elkaar.
Dan kun je berichten over demonstraties ook wel weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Laatst online: 23:45
[...]

Nou ja, dit klinkt wel heel bizar. We moeten niet vergeten dat de bevolking in Gaza leeft in een controleerde economie. Invoer en export wordt strikt gereguleerd door Israël. Het is geen vrije economie, anders zouden ze nu economisch wel verder ontwikkeld zijn.
En we weten allemaal, economische malaise zorgt voor...

Als Hamas uitgeschakeld is zou het fijn zijn voor de regio dat de Palestijnen en democratisch gekozen regering krijgen en een open economie. Dan kunnen ze zich op een duurzame manier verder ontwikkelen en een leven opbouwen.
Er zijn geen 2,2 miljoen Hamas terroristen in Gaza.
Pagina: 1 ... 18 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Doel topic[/font]
Dit topic is voor dagelijkse ontwikkelingen. Voor achtergronden is er:
[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict : achtergronden
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Hoofdregels:
• Hou de discussie professioneel en nieuwswaardig qua brongebruik en bij de hoofdzaken.
• Geen propaganda
• Geen blindelings partijdige posts
• Geen suggesties hoe geweld moet worden gebruikt op manieren buiten de Geneefse conventie.
• Geen meta-discussie of commentaar op elkaars postgedrag

Overige topic regels:
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen schokkende beelden.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
• Geen sealioning
• Geen linkdrops of videodrops.
• Geen rants
• Geen godwins
• Niet reageren op overduidelijk slechte reacties

[html]<script> // Dit script voegt een extra verstuur-knop toe op de plaats-reactie-pagina, om direct naar het achtergrondentopic te posten! // Auteur: .oisyn, getweaked door NMH achtergrondenTopicId = 2211418; // Pas deze aan als het achtergronden discussietopic wijzigt! window.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var form = document.getElementById("message_form"); if (!form) return; var el = document.querySelector("#message_form input~[type=submit]~[value=Verstuur]"); if (!el) return; var formAction = form.action.substr(0, form.action.lastIndexOf("/") + 1) + achtergrondenTopicId ; el.insertAdjacentHTML("afterEnd", '<input type="submit" class="ctaButton" value="Plaats in achtergrondentopic" formaction="' + formAction + '">'); }); </script>[/html]