Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Zo, net weer in 30 regios rond tel aviv (en tel aviv zelf ook) onder raketvuur genomen. Ik hoorde flink wat knallen, maar geen sirene in mijn gebied. Hopelijk is alles onderschept of zonder schade neergekomen.
edit: nog even een linkje:
https://twitter.com/LocalFocus1
[ Voor 11% gewijzigd door Lordy79 op 19-10-2023 14:08 ]
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Citation needed3raser schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:26:
Het is nu niet zo dat het op de Westbank heel veel beter gaat zonder Hamas.
https://www.imf.org/en/Pu...za-Selected-Issues-539154Years of isolation and continuous conflicts have left Gaza’s economic development far behind that of the West Bank. In 2022, per capita income in Gaza was only a quarter of that in the West Bank, and unemployment and poverty rates were much higher. This reflects much lower employment and investment rates as well as considerably lower productivity growth.
[ Voor 53% gewijzigd door assje op 19-10-2023 14:03 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Uit het raam vallen is dan nog de humane variant.3raser schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:26:
[...]
Ik heb geen idee hoe groot de steun voor Hamas nu eigenlijk is in Gaza. Het is volgens mij niet bepaald een democratie. En ik kan me ook zomaar voorstellen dat je als openlijk tegen Hamas bent je wel eens uit een raam kan vallen ofzo.
'Gevangenen systematisch mishandeld in Palestijnse gebieden'
Uit het stuk: "De mensenrechtenorganisatie (HRW) roept donoren op betalingen aan de Palestijnse politie te staken"
Dit, tezamen met de berichten dat hulpgelden gebruikt worden om terreur te financieren, en met hulpgeld aangelegde waterleidingen worden gebruikt als lanceerinstallaties zou donoren toch aan het denken moeten zetten.
De wereld kan beter met Israël schouder aan schouder staan om Gaza te bevrijden van deze fascistische bende. Of nog beter: het zonder Israël doen, dan is de acceptatie ook wat groter.
Maar op dit moment staat Israël alleen voor deze bijkans onmogelijke opgave, en beperkt een groot deel van de rest van de wereld zich tot het bekritiseren van het land.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Maar dat kan ook niet weer niet. Westbank en Gaza is immers een stuk land waarin Israel continue stukjes van inpikt om nederzettingen te bouwen. Een internationale organisatie kan daar niet militair een blokkade voor opwerpen. Zodra deze gaza oorlog voorbij is, zal Israel weer verder gaan met beetje bij beetje de palestijnen te verdrijven.alexbl69 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:20:
De wereld kan beter met Israël schouder aan schouder staan om Gaza te bevrijden van deze fascistische bende. Of nog beter: het zonder Israël doen, dan is de acceptatie ook wat groter.
Als de wereld echt een statement wil maken moeten ze militair alle nederzettingen van Israel sinds 1967 wegvegen. Opzouten. Dit land is van de Palestijnen.
[ Voor 10% gewijzigd door FunkyTrip op 19-10-2023 14:26 ]
Dit dus.
https://www.parool.nl/ams...-school-te-gaan~b156d43d/
Helaas achter betaalmuur maar het begin van het artikel is duidelijk.Zeker zes Joodse kinderen in Amsterdam van school gewisseld na pesterijen: ‘Mijn dochter was doodsbang om naar school te gaan’
De afgelopen dagen zijn in Amsterdam zeker zes Joodse kinderen van school gewisseld, stelt het Centraal Joods Overleg. De landelijke coördinator antisemitismebestrijding bevestigt een ‘verontrustende toename’ van pesterijen in het onderwijs.
We hebben het hier dus over kinderen, die omdat ze Joods zijn worden gepest. En het gaat dus niet om Joodse scholen waar kinderen bang zijn om een target te zijn, maar om andere scholen.
Onder de gijzelaars die door Hamas worden vastgehouden is een 18-jarige Nederlander, meldt de Israëlische ambassade in Den Haag.
https://www.telegraaf.nl/...hamas-gegijzelden-in-gaza
[ Voor 24% gewijzigd door Lordy79 op 19-10-2023 14:40 ]
Edit: Trek mijn bericht in. Bedoelde het goed maar wordt verkeerd opgevat.Lordy79 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:38:
Ambassade Israël: 18-jarige Nederlander wordt gegijzeld door Hamas
Onder de gijzelaars die door Hamas worden vastgehouden is een 18-jarige Nederlander, meldt de Israëlische ambassade in Den Haag.
[ Voor 23% gewijzigd door martwoutnl op 19-10-2023 16:14 ]
En nog wat nieuws:
Ik lees net dit, namelijk dat de posters van ontvoerde kinderen ook in Nederland worden verscheurd en wat ik me afvraag is wat deze mensen bezielt... zijn ze voor Hamas? Is het stoerdoenerij? Antisemitisme? Wat me zorgen baart is dat het een patroon is.
https://www.geenstijl.nl/5173114/posterbeleid/
[ Voor 52% gewijzigd door Lordy79 op 19-10-2023 16:24 ]
Je zou zeggen dat de Palestijnen meer met Israel gemeen hebben dan dat al die demonstraties doen vermoeden. Ze willen beide dat Hamas zo snel mogelijk verdwijnt.alexbl69 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:20:
[...]
Uit het raam vallen is dan nog de humane variant.
Uit het stuk: "De mensenrechtenorganisatie (HRW) roept donoren op betalingen aan de Palestijnse politie te staken"
Dit, tezamen met de berichten dat hulpgelden gebruikt worden om terreur te financieren, en met hulpgeld aangelegde waterleidingen worden gebruikt als lanceerinstallaties zou donoren toch aan het denken moeten zetten.
Maar op dit moment staat Israël alleen voor deze bijkans onmogelijke opgave, en beperkt een groot deel van de rest van de wereld zich tot het bekritiseren van het land.
Het is natuurlijk vreselijk dat die onschuldige mensen ontvoerd zijn. Maar ik zie het nut van die posters niet om die hier in Nederland op te hangen. De gijzelaars zijn hemelsbreed meer dan 3.000 km van ons verwijderd. Die posters zijn dan nutteloos en zou als vandalisme beschouwd kunnen worden.Lordy79 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:07:
En nog wat nieuws:
Ik lees net dit, namelijk dat de posters van ontvoerde kinderen ook in Nederland worden verscheurd en wat ik me afvraag is wat deze mensen bezielt... zijn ze voor Hamas? Is het stoerdoenerij? Antisemitisme? Wat me zorgen baart is dat het een patroon is.
[...]
Wij mogen niet zomaar overal posters plakken om wat voor reden dan ook. Kan mij voorstellen dat gemeentes dit laten weghalen/schoonmaken, of dat mensen het heft in eigen hand nemen en de posters weer weghalen.
Wellicht kunnen ze beter geplakt worden op de speciale plekken aangewezen om posters en dergelijke te mogen plakken.
Ja.Lordy79 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:07:
[...]
Ik lees net dit, namelijk dat de posters van ontvoerde kinderen ook in Nederland worden verscheurd en wat ik me afvraag is wat deze mensen bezielt... zijn ze voor Hamas?
Ik citeer even een constatering van vorig jaar:
Bron: AIVD
Binnen het hedendaagse rechts-extremisme staat vooral antisemitisme centraal. Rechts-extremisten grijpen soms maatschappelijke veranderingen aan om hun ideologie verder uit te dragen. Zo framen ze demografische veranderingen als een complot van ‘de Joodse elite’ om bewust het witte ras te verzwakken.
Hun omvolkingscomplotheorie stelt dat die zogenaamde elite daaraan zou werken door middel van 'omvolking', vermenging of vervanging van 'het witte ras'. Hét instrument daarvoor zou het stimuleren zijn van massa-immigratie, vooral uit islamitische en Afrikaanse landen. Immigranten die in hun ogen gemiddeld meer kinderen zouden krijgen, en een lager IQ zouden hebben. Als dat de witte bevolking voldoende verzwakt of verdund zou hebben, zou 'de Joodse elite' die vervolgens makkelijker onder de duim kunnen krijgen.
Ik wel. Om het publiek en politiek te herinneren aan de gruweldaden die op 7 oktober zijn gebeurd en tot het moment dat jij deze post leest doorgaan en daarna nóg doorgaan. De gruwel van 7 oktober is nog niet voorbij. Er zijn nog steeds 200 tot 250 mensen ontvoerd. Kleine kinderen tot bejaarden.Hatsjoe schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:16:
[...]
Het is natuurlijk vreselijk dat die onschuldige mensen ontvoerd zijn. Maar ik zie het nut van die posters niet om die hier in Nederland op te hangen.
Die mensen moeten vrij! Ze hebben niks gedaan.
Out of the box? Jordanië bevat qua bevolking al 40% Palestijnen. Als de rest daar ook naar toe verhuist is het hele probleem opgelost. Want de Joden en Palestijnen in één land laten samenwonen (tweestatenoplossing) lijkt mij nooit te gaan werken. Daarvoor is er teveel haat. De vorige keer was dit na 1 dag oorlog.Drakensteine schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:30:
[...]
Ja klopt, het is een circel.
Welk ideë zouden wij als tweakers kunnen bedenken? Ben wel benieuwd wat voor ideeën anders hebben over een oplossing (even out of te box denken).
Ik heb mijn reactie ingetrokken. Bedoelde het niet negatief maar als het anders wordt opgevat dan de bedoeling was, kan ik beter het terugnemen.Lordy79 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:07:
[...]
Nou, bedankt voor de verduidelijking.
Ik ben ook een vader die uit Nederland kwam en met het hele gezin naar Israël is verhuisd. Mijn zoontjes van 5 en 2 en dochter van 2 bezoeken ook weleens familie in Nederland, maar ze zijn geboren en getogen in Israël. Mijn zoon van 5 spreekt prima Nederlands, de tweeling van 2 nog niet maar hun Hebreeuws is ook nog niet echt ontwikkeld.
Volgens mij vergeet niemand dat het gebeurt is. Iedere dag hoor je er wel wat over in het nieuws. En wat kunnen wij als Nederlanders, en Nederlandse politiek doen om die gijzelaars vrij te krijgen? Ik zie echt niet in hoe deze posters op enige manier bijdragen aan het sneller thuis krijgen van de gijzelaars.Lordy79 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:20:
[...]
Ik wel. Om het publiek en politiek te herinneren aan de gruweldaden die op 7 oktober zijn gebeurd en tot het moment dat jij deze post leest doorgaan en daarna nóg doorgaan. De gruwel van 7 oktober is nog niet voorbij. Er zijn nog steeds 200 tot 250 mensen ontvoerd. Kleine kinderen tot bejaarden.
*knip*, dat soort kwalificaties willen we hier niet zien. Zijn er signalen waaruit blijkt dat Palestijnen niet achter Hamas staan? Nee, integendeel. Dus waarom hebben we het niet gewoon over de Palestijnen ipv Hamas of nog een subgroepje.3raser schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:26:
[...]
Ik heb geen idee hoe groot de steun voor Hamas nu eigenlijk is in Gaza. Het is volgens mij niet bepaald een democratie. En ik kan me ook zomaar voorstellen dat je als openlijk tegen Hamas bent je wel eens uit een raam kan vallen ofzo. Tegelijkertijd kunnen ze ook op weinig sympathie van Israel rekenen. Het is nu niet zo dat het op de Westbank heel veel beter gaat zonder Hamas. Dus wat verwacht je dan van de bevolking?
[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 19-10-2023 19:45 ]
Beide heeft bijna of eigenlijk helemaal niks met Nederland te maken. Of zijn het Nederlanders op die posters?
Het is verkiezingstijd, he. Alle beetjes qua publieke opinie kunnen helpen.Hatsjoe schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:22:
[...]
Ik zie echt niet in hoe deze posters op enige manier bijdragen aan het sneller thuis krijgen van de gijzelaars.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
De wereld is groter dan Nederland. Niks mis met hier je steun betuigen met een groep mensen buiten Nederland die het zwaar heeft. #eufemismeTrishul schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:29:
Ik zie ook het nut niet zo van die posters ophangen. Net zo nutteloos als die pro-palestina demonstraties.
Beide heeft bijna of eigenlijk helemaal niks met Nederland te maken. Of zijn het Nederlanders op die posters?
Hello. Is it me you're looking for?
Omdat de Hamas een organisatie is en niet iedereen in Gaza lid/fan van de Hamas is. 🤷🏼♂️glnk schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:28:
[...]
*knip*. Zijn er signalen waaruit blijkt dat Palestijnen niet achter Hamas staan? Nee, integendeel. Dus waarom hebben we het niet gewoon over de Palestijnen ipv Hamas of nog een subgroepje.
[ Voor 20% gewijzigd door NMH op 19-10-2023 19:45 ]
Wederom. Dit is geen binair conflict. Dit is geen symmetrisch conflict.alexbl69 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:12:
Dit inderdaad. Het doel van Hamas is niet in de eerste plaats om de leefomstandigheden van de Palestijnen te verbeteren, het doel van Hamas is om zoveel mogelijk onrust te veroorzaken en zoveel mogelijk partijen tegen Israël op te zetten opdat hun ultieme doel - Israël van de kaart vegen - bereikt wordt.
Het is evident dat de vooruitzichten voor de Palestijnen veel beter zijn als Israël goede banden heeft met haar buurlanden. Daar heeft Hamas nu een stokje voor gestoken.
War is not meant to be won. Het bestaansrecht van een terroristische organisatie als Hamas ontlenen ze aan het feit dát er een Israel is dat met de ene hand af en toe een kruimel toegooid, maar een hondenzweep in de andere hand heeft. Haal Israel weg (of makkelijker, haal die hondenzweep weg) en het bestaansrecht valt weg. Dan valt het gordijn weg, en ziet iedereen dat Hamas een ordinaire bende is die zich bezig houd met het faciliteren van transnationale georganiseerde misdaad. (kijkt u ook maar eens naar de IRA, die op het laatst ook vooral bezig was met het verhandelen en vervoeren van pillen, poeders en prostituees, terwijl het bestaansrecht door het Goedevrijdag-referendum weggeslagen was)
Dat ze nu een bloederige uitspatting hebben (omdat de Israeli's net zelf gebukt gaan onder perikelen van transnationale georganiseerde misdaad) doet daar niets aan af.
De vooruitzichten voor de Palestijnen zijn echter niet afhankelijk van of Israel goede banden heeft met haar buurlanden. De vooruitzichten voor de Palestijnen is voor het meerendeel afhankelijk van of Israel goede banden heeft met de Palestijnen. Zo simpel is het.
Er zijn van die radicale denkers binnen de Israelische veiligheidsdiensten die een compleet andere één-staat-oplossing voor zich zien: íeder Israelisch burger is gelijk voor de wet met dezelfde rechten én plichten; íeder die vóór 1967 binnen de grenzen van wat ooit Mandaatgebied Palestina heette woonde mag aanspraak doen op volwaardig Israelisch burgerschap. Zult u zien hoe snel angels eruit getrokken worden, steun en mandaat voor extremistische groeperingen verdwijnt als sneeuw voor de zon, als mensen ineens uitzicht met perspectief én bescherming van have en goed is geboden.
Ik wilde hier nog een opmerking maken over Hamas en toegang tot onze nieuwsconsumptie. Maar mijn eerdere vermoedens over externe (westerse) inhuur lijken concreter te zijn dan ik hoopte. Laten we hopen dat dit door een stel onderzoeksjournalisten wordt opgepakt.
Rellen om het rellen. Een van 's Neerlands oudste uitlaatkleppen. Deze week glaswerk gooien naar de politie met een Arafat-sjaaltje. En zondag gaan diezelfden glaswerk gooien naar de politie met een Voetbalclub-sjaaltje.Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:36:
Er schijnt onrust gezaaid te zijn op het station, hulpverleners en reizigers die lastig werden gevallen. Een sfeer die steeds grimmiger werd en uiteindelijk begon men vuurwerk af te steken richting politie.
Ik snap niet zo goed wat het nut hier nu van is, behalve onrust zaaien. Zo kweek je toch niet echt sympathie voor je doelstellingen?
Plus. Hoe groot schat u de kans in dat Israel het toe zal staan dat de Palestijnen iets van perspectief of überhaupt bestaan dat een beetje leuk is, op gaan bouwen? Die zitten ook in allerlei valstrikken.Stoney3K schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:21:
Ja, dat kan. Maar hoe groot schat jij de kans in dat ze dat werkelijk op die manier gaan doen?
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Ik ben geen deskundige en kom niet veel verder dan het lezen van Wikipedia, maar...glnk schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:28:
[...]
*knip* Zijn er signalen waaruit blijkt dat Palestijnen niet achter Hamas staan? Nee, integendeel. Dus waarom hebben we het niet gewoon over de Palestijnen ipv Hamas of nog een subgroepje.
Hamas die met geweld de macht grijpt klinkt niet echt als een democratie in mijn oren. Ook al hadden ze de meeste zetels. Hoeveel verkiezingen zijn er sinds die tijd eigenlijk geweest? Oh ja, geen!Hierop nam Hamas op 14 juni 2007 het bestuur over de Gazastrook met geweld over. Sindsdien voert Hamas het bestuur over de Gazastrook en Fatah over de Westelijke Jordaanoever.
[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 19-10-2023 19:45 ]
Ja dat begrijp ik. Maar dat is democratie. Ik ben ook geen fan van de VVD.iamerwin schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:34:
[...]
Omdat de Hamas een organisatie is en niet iedereen in Gaza lid/fan van de Hamas is. 🤷🏼♂️
Ongeacht wat je van Hamas vind laten we bij de feiten blijven. Fatah was de partij die niet met de uitslag kon leven en ondemocratisch de macht greep. Dat gevecht hebben ze in Gaza verloren en in de West Bank gewonnen.3raser schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:36:
[...]
Ik ben geen deskundige en kom niet veel verder dan het lezen van Wikipedia, maar...
[...]
Hamas die met geweld de macht grijpt klinkt niet echt als een democratie in mijn oren. Ook al hadden ze de meeste zetels. Hoeveel verkiezingen zijn er sinds die tijd eigenlijk geweest? Oh ja, geen!
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Nou... eentje dus wel.Trishul schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:29:
omdat het te simplistisch is. Omdat je de order van magnitude niet kan vastellen, kan je niet simpelweg een geheel volk over één kam scheren.glnk schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:37:
[...]
Ja dat begrijp ik. Maar dat is democratie. Ik ben ook geen fan van de VVD.
Gaza is niet vrij, in welk opzicht dan ook. En dat is letterlijk. Dus actief een mening ventileren die niet populair is bij het bewind, is automatisch een vonnis dat je niet meer zeker bent van je leven.
always bring a towel
Ik denk dat het platslaan het nog lastiger ziet hoe in sommige delen van de wereld er veel ruimte gegeven/genomen wordt aan/door de grootste slechterik. Je kunt dat cultureel-historisch noemen denk ik, al ben ik gewaarschuwd voor het zien van volksaarden etc. In elk geval heb je heel veel minder in de melk te brokkelen in Palestina dan hier, en dat is al als je het zou willen, op de gedachte zou komen, zou denken dat jij je daarover hebt uit te spreken. Het is uiteindelijk een land waar ultraconservatieven de norm zijn, plus nog eens dat geweld. Natuurlijk is niet iedereen zo, als ze wat te kiezen zouden hebben, als ze het in het hoofd zouden halen er zelf over na te denken.glnk schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:28:
[...]
*knip*. Zijn er signalen waaruit blijkt dat Palestijnen niet achter Hamas staan? Nee, integendeel. Dus waarom hebben we het niet gewoon over de Palestijnen ipv Hamas of nog een subgroepje.
Net zoals dat ik niet geloof dat Russen fundamenteel dom en gewelddadig zijn. Of er nu heel veel aan kunnen doen.
Maar dat neemt niet weg dat het Palestijnen zelf zijn die het meest te winnen hebben aan het verdrijven van Hamas. En dat emancipatie van de Palestijn een keer moet plaatsvinden, en ze dat alleen zelf kunnen doen.
Een VN vredesmacht die de Palestijnse gebieden net zolang bezet tot ze het zelf kunnen trekken, met een constructieve dialoog met Israël omdat zij nu eenmaal geografisch gezien zoveel praktisch voor Palestijnen kunnen bepalen. Ook zal Israël moeten nadenken over hoe ze willen dat dit er op de lange termijn uitziet: het spreekt voor zich dat een Palestina as-is als wonen naast een kruidvat is, dat de werkelijke of ervaren ongelijkheid van Arabische Israëliërs inherent instabiel is, dat een modern land en fundamentalisme (het Joodse hier) de problemen op zijn best niet verbeteren.
Ik zou eigenlijk weleens willen weten hoe die man over Israël in 2100 denkt.
[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 19-10-2023 19:45 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
En de pro-Palestina demonstraties hier in Europa dan? Ik zie ook hier geen andere mening.koudepinda schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:46:
[...]
omdat het te simplistisch is. Omdat je de order van magnitude niet kan vastellen, kan je niet simpelweg een geheel volk over één kam scheren.
Gaza is niet vrij, in welk opzicht dan ook. En dat is letterlijk. Dus actief een mening ventileren die niet populair is bij het bewind, is automatisch een vonnis dat je niet meer zeker bent van je leven.
[ Voor 93% gewijzigd door NMH op 19-10-2023 23:26 ]
Dat snap ik, maar die kennis hebben we sinds vanochtend. De actie van CIDI om posters van gegijzelden op te hangen is alweer van een paar dagen geleden.
Grote kans dat die ene Nederlander er dus niet eens tussen staat op die posters.
Opzich hebben ze nu wel een punt om een poster van hem op te hangen hier in NL.
Mijn punt was meer dat we niks opschieten door met dit soort acties (posters, demonstraties, enz) een soort van tegen elkaar te strijden. Die poster actie bv is een duidelijke reactie op de pro-palestina demonstraties. Net zoals dat de pro-palestina demonstraties weer een reactie zijn op de openlijke steun van onze regering.
Pro Palestina staat niet gelijk aan pro hamas.glnk schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:54:
[...]
En de pro-Palestina demonstraties hier in Europa dan? Ik zie ook hier geen andere mening.
net zo goed dat pro gelijke rechten niet gelijk staat aan marxisme.
Of pro Nederland aan pro pvv.
Die dingen kan je gewoon niet automatisch aan elkaar koppelen zodat het gemakkelijker voor jezelf is om het te begrijpen.
always bring a towel
Militair gezien zie ik die VN vredesmacht juist als een groter probleem. Nog nooit is het een externe mogendheid in het midden oosten gelukt om met een bezetting een terroristische organisatie uit te roeien, en dan was de Amerikaanse poging nog de best georganiseerde poging met een ongekende hoeveelheid materieel. Ik acht de kans dan ook nul (0) dat een VN vredesmacht gaat slagen in die missie, dat is dan gelijk een grote kostenpost, machtsvacuüm gaat (zoals altijd) weer de gelegenheid voor Hamas zijn om de teugels te grijpen, en aan het einde van de rit krijgt Israël carte blanche om Gaza maar op te ruimen aangezien niemand het probleem voor ze oplost.Brent schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:46:
[...]
Een VN vredesmacht die de Palestijnse gebieden net zolang bezet tot ze het zelf kunnen trekken, met een constructieve dialoog met Israël omdat zij nu eenmaal geografisch gezien zoveel praktisch voor Palestijnen kunnen bepalen.
Heel eerlijk gezegd denk ik niet dat ik het nog mee ga maken dat het rustig en vredig gaat zijn in die regio en ik hoop nog een jaar of veertig te leven. (ik ben een optimistnst6ldr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:48:
[...]
Ik acht de kans dan ook nul (0) dat een VN vredesmacht gaat slagen in die missie
Ik zie dit toch anders. Het is pro Hamas met de Palestijnse vlag omdat de andere vlag verboden is. Maar de meningen van Hamas worden bovenal verkondigd.koudepinda schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:42:
[...]
Pro Palestina staat niet gelijk aan pro hamas.
net zo goed dat pro gelijke rechten niet gelijk staat aan marxisme.
Of pro Nederland aan pro pvv.
Die dingen kan je gewoon niet automatisch aan elkaar koppelen zodat het gemakkelijker voor jezelf is om het te begrijpen.
*knip*, offtopic en stemmingmakend.
[ Voor 24% gewijzigd door NMH op 19-10-2023 19:38 ]
Dit dus. Eerlijk gezegd heb ik het al lang geleden opgegeven. De verlichting gaan we daar niet meemaken. En dat is er nodig om vrede te brengen.iamerwin schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:52:
[...]
Heel eerlijk gezegd denk ik niet dat ik het nog mee ga maken dat het rustig en vredig gaat zijn in die regio en ik hoop nog een jaar of veertig te leven. (ik ben een optimist)
Ik was juist blij dat er geen Nederlanders bij de gijzelaars zaten, en werd door het nieuws verrast.Lordy79 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:38:
Ambassade Israël: 18-jarige Nederlander wordt gegijzeld door Hamas
Veel media vermelden er niet bij dat het om iemand gaat die Nederlander is geworden na een spoed procedure. De Volkskrant kopt zelfs "Een 18-jarige Israëliër met een Nederlands paspoort is een van de gijzelaars die op dit moment worden vastgehouden door Hamas.". Echter hij heeft geen Nederlands paspoort tenzij Hamas hem langs de ambassade heeft laten gaan, pas foto's laten maken etc....
Is het nu een tot Nederlander gemaakte Israëliër of nep Nederlander?
Afgezien van hoe de media het rapporteert, snap ik niet waarom de Nederlandse overheid Nederland nu (nog meer) in dit conflict maneuvreert, door iemand Nederlander te maken.
Het is mij ook onduidelijk waarom hij alleen hiervoor in aanmerking komt, zijn familie heeft aangevraagd volgens de Nos
Hij was ook nog jarig ondertussen heb ik begrepen, niet fijn om zo je 18de verjaardag te vieren.
Misschien was er een legal loophole omdat hij nog niet 18 was ten tijde van de ontvoering
We hebben op de UVA een brief als op Harvard
Ik schud mijn hoofd hierover (Edit: geenstijl heeft de brief staan)‘We vragen ons af of het gerechtvaardigd is om zo’n programma [ ‘Holocaust- en Genocidestudies’] te organiseren als de UvA medeplichtig is aan het zwijgen over de zich ontvouwende genocide op de Palestijnen.’
De UvA zou een voortrekkersrol kunnen nemen door een module te ontwerpen die gericht is op het bestuderen van Palestina en de Palestijnse strijd, aldus de ondertekenaars, of door ‘educatieve gesprekken’ op te zetten de komende weken. ‘We hopen ook dat de universiteit met ons samenwerkt om een avond te vinden waarop een wake gehouden kan worden om de vele onschuldige levens te herdenken en te rouwen die de afgelopen week verloren zijn gegaan, evenals de 75 jaar van Palestijnse strijd.’
1. ‘Holocaust- en Genocidestudies’, iedereen die dit volgt zou beter moeten weten
2. Waarom moet de Uva ergens een mening over hebben, ze moeten juist neutraal blijven. En dan neutraliteit framen als fout. Misschien kunnen ze ook een module ontwerpen '1400' onschuldige burger vermoorden of een heel land willen wegvagen is niet fout.....
[ Voor 27% gewijzigd door jeanj op 20-10-2023 09:28 ]
Everything is better with Bluetooth
Beetje flauw. Met "heeft X paspoort" wordt in het algemeen niet altijd bedoeld dat diegene fysiek een paspoort heeft maar de nationaliteit X heeft.jeanj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:58:
[...]
Ik was juist blij dat er Nederlanders bij de gijzelaars zaten, en werd door het nieuwe verrast.
Veel media vermelden er niet bij dat het om iemand gaat die Nederlander is geworden na een spoed procedure. De Volkskrant kopt zelfs "Een 18-jarige Israëliër met een Nederlands paspoort is een van de gijzelaars die op dit moment worden vastgehouden door Hamas.". Echter hij heeft geen Nederlands paspoort tenzij Hamas hem langs de ambassade heeft laten gaan, pas foto's laten maken etc....
Is het nu een tot Nederlander gemaakte Israëliër of nep Nederlander?
Afgezien van hoe de media het rapporteert, snap ik niet waarom de Nederlandse overheid Nederland nu (nog meer) in dit conflict maneuvreert, door iemand Nederlander te maken.
Het is mij ook onduidelijk waarom hij alleen hiervoor in aanmerking komt, zijn familie heeft aangevraagd volgens de Nos
Hij was ook nog jarig ondertussen heb ik begrepen, niet fijn om zo je 18de verjaardag te vieren.
Misschien was er een legal loophole omdat hij nog niet 18 was ten tijde van de ontvoering
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Het is dubbel zinnig en feitelijk onjuist. Zelfs als men paspoort vervangt door nationaliteit, vind ik nog misleiden hoewel het feitelijk klopt. De NOS kan het wel "Gegijzelde Ofir (18) is tot Nederlander gemaakt in hoop op vrijlating" was overigens "Nederlander (18) onder gijzelaars Hamas in de Gazastrook" volgens google om 15:00. Maar goed media mochten we het niet meer over hebben, dus ik houd er over op...evilution schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:09:
[...]
Beetje flauw. Met "heeft X paspoort" wordt in het algemeen niet altijd bedoeld dat diegene fysiek een paspoort heeft maar de nationaliteit X heeft.
Everything is better with Bluetooth
Achh kom op man. Gaan we ook posters ophangen van door Israel gebombadeerde kinderen?Lordy79 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:20:
[...]
Ik wel. Om het publiek en politiek te herinneren aan de gruweldaden die op 7 oktober zijn gebeurd en tot het moment dat jij deze post leest doorgaan en daarna nóg doorgaan. De gruwel van 7 oktober is nog niet voorbij. Er zijn nog steeds 200 tot 250 mensen ontvoerd. Kleine kinderen tot bejaarden.
Die kinderen hebben ook niks gedaan.
Maar ik snap het sentiment wel.evilution schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:09:
[...]
Beetje flauw. Met "heeft X paspoort" wordt in het algemeen niet altijd bedoeld dat diegene fysiek een paspoort heeft maar de nationaliteit X heeft.
Iemand is Israeliër, leeft volledig zijn leven daar en familie doet nooit de moeite om er iets aan te doen. Maar nu hij helaas is ontvoert en er een voorvader Nederlander was moet ie snel genaturaliseerd worden?
Ik snap volledig dat een familie er alles aan doet om hun geliefde terug te krijgen. Zou ik absoluut ook doen.
Maar laten we niet doen alsof het hier een oer Hollandse knul betreft die daar op vakantie was. Dit is vooral een truc om aandacht te krijgen voor hun zaak.
Nee, de Palestijnen gaan rellensanane schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:17:
[...]
Achh kom op man. Gaan we ook posters ophangen van door Israel gebombadeerde kinderen?
Die kinderen hebben ook niks gedaan.
Naar mijn idee is het ook erg raar, bizar haast.LZ86 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:19:
[...]
Maar ik snap het sentiment wel.
Iemand is Israeliër, leeft volledig zijn leven daar en familie doet nooit de moeite om er iets aan te doen. Maar nu hij helaas is ontvoert en er een voorvader Nederlander was moet ie snel genaturaliseerd worden?
Ik snap volledig dat een familie er alles aan doet om hun geliefde terug te krijgen. Zou ik absoluut ook doen.
Maar laten we niet doen alsof het hier een oer Hollandse knul betreft die daar op vakantie was. Dit is vooral een truc om aandacht te krijgen voor hun zaak.
Als ik het goed begrijp is z'n opa in NL geboren en na de oorlog naar Israël vertrokken en daar een familie gesticht.
Daaruit kan ik voorzichtig concluderen dat z'n oma en eigen ouders allemaal niet de NL identiteit hebben, en waarschijnlijk al 70 jaar weinig tot geen band met NL meer hebben.
Gezien er ook nooit eerder behoefte was om de NL identiteit te krijgen zal het me verbazen als ze wel regelmatig in NL waren, de familie geeft ook aan dat Israël hun land is en dat ze daar willen blijven.
En dan krijg je eventjes in een week toch de NL identiteit toegespeeld...
Ik krab dan toch eventjes achter mn oren. Er zijn jaarlijks een paar duizend asielzoekers die dolgraag hier een nieuw bestaan willen opbouwen en willen bijdragen aan onze samenleving, die moeten maanden/jaren door een hel/molen, en deze knul die er vermoedelijk geen seconde aan gedacht heeft krijgt het cadeau.
Wat is de Nederlandse Identiteit nou waard? Enorm veel, dat moeten we met man en macht beschermen? Of gooien we het gewoon te grabbel voor iedereen die "even wat meer internationale aandacht kan gebruiken"?
Maf verhaal. Paniekvoetbal van ambtenaren misschien?
Hoop verder het beste voor die jongen, daar niet van.
https://nos.nl/collectie/...UPDATE-container-72826353
Israel has reportedly begun the process of Evacuating a number of its Embassies and Consulates across the Middle East as well as Northern Africa with Diplomates claimed to Departing from Jordan, Turkey, and Morocco.
https://twitter.com/sentdefender/status/1715037865510412471
Zo zie je maar hoe verweven we zijn met de Israëliërs.davidov schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:32:
[...]
Naar mijn idee is het ook erg raar, bizar haast.
Als ik het goed begrijp is z'n opa in NL geboren en na de oorlog naar Israël vertrokken en daar een familie gesticht.
Daaruit kan ik voorzichtig concluderen dat z'n oma en eigen ouders allemaal niet de NL identiteit hebben, en waarschijnlijk al 70 jaar weinig tot geen band met NL meer hebben.
Gezien er ook nooit eerder behoefte was om de NL identiteit te krijgen zal het me verbazen als ze wel regelmatig in NL waren, de familie geeft ook aan dat Israël hun land is en dat ze daar willen blijven.
Ik krab dan toch eventjes achter mn oren. Er zijn jaarlijks een paar duizend asielzoekers die dolgraag hier een nieuw bestaan willen opbouwen en willen bijdragen aan onze samenleving, die moeten maanden/jaren door een hel/molen, en deze knul die er vermoedelijk geen seconde aan gedacht heeft krijgt het cadeau.
Wat is de Nederlandse Identiteit nou waard? Enorm veel, dat moeten we met man en macht beschermen? Of gooien we het gewoon te grabbel voor iedereen die "even wat meer internationale aandacht kan gebruiken"?
VS die een veto gebruikt zodat er geen hulp kan naar de Palestijnse bevolking.
Je zal van Rutte geen onvertogen woord horen. Wat vind hij nou van de water en elektriciteit blokkade? Laatste soundbite die ik hoorde werd hij boos op een journalist.
Echt bizar. Ik snap dat de ene leven de andere niet is. Maar ik wat ik nu meemaak is te bizar voor woorden.
Er zijn gronden waarop iemand het NL-schap kan verkrijgen bijv omdat je (voor)ouders de NL burgerschap bezitten. Is gewoon per wet geregeld incl. de mogelijke procedure, is niks schokkends aan. Ik zou zeggen als hier gewoon de juiste gronden zijn gebruikt, lijkt me hier niet zo’n probleem en is het positief dat er alles aan wordt gedaan om iemand te beschermen.davidov schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:32:
[...]
Ik snap volledig dat de familie het doet nu. Ze geven ook aan de hoop te hebben dat ze m nu laten gaan omdat ze eigenlijk gijzelaars met dubbele nationaliteit waarschijnlijk eerder laten gaan. En dat dat de voornaamste reden is dat ze dit hebben gedaan.badbadpresident schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:43:
[...]
Er zijn gronden waarop iemand het NL-schap kan verkrijgen. Is gewoon per wet geregeld incl. de mogelijke procedure. Ik zou zeggen als hier gewoon de juiste gronden zijn gebruikt, lijkt me hier niet zo’n probleem en is het positief dat er alles aan wordt gedaan om iemand te beschermen.
Nu snap ik de (zeer zeer goede) reden volledig. Vraag is vooral of je daar in de toekomst wel in mee moet gaan als land. Nu mag dat van mij, als het is om iemands leven te redden. Maar dan mogen ze de procedure wel eens even goed doorlichten en meer mensen die wél hier wonen, bijdragen aan de samenleving, de intentie hebben te blijven en belasting betalen het wat makkelijker te maken om NL te worden.
Het verrassingseffect van een grondoffensief is nu wel weg, Hamas strijders hebben zich inmiddels goed ingegraven denk ik.nFo schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:41:
Minister van Defensie Israël: grondoffensief Gaza gaat er snel komen
https://nos.nl/collectie/...UPDATE-container-72826353
Israel has reportedly begun the process of Evacuating a number of its Embassies and Consulates across the Middle East as well as Northern Africa with Diplomates claimed to Departing from Jordan, Turkey, and Morocco.
https://twitter.com/sentdefender/status/1715037865510412471
Misschien weet Israël nog niet hoe ze Gaza moeten intrekken?
Ik vind dit een beetje onzin. De meeste landen in de wereld kennen het recht op burgerschap door bloedverwantschap en niet zozeer door in het land geboren te zijn of door woonachtig te zijn. Ergo, als je (voor)ouders NL nationaliteit hebben dan kun jij er ook aanspraak op maken en dan maakt het volgens mij niet zoveel uit of je hier woont. Er zijn daarnaast procedures om genaturaliseerd te raken als je al langer onder bepaalde voorwaarden in NL verblijft en dit zal in veel andere landen niet anders zijn. Kortom het is allemaal niet zo afwijkend of bijzonder.LZ86 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:46:
[...]
Ik snap volledig dat de familie het doet nu. Ze geven ook aan de hoop te hebben dat ze m nu laten gaan omdat ze eigenlijk alle gijzelaars met dubbele nationaliteit verder hebben laten gaan. En dat dat de enige reden is dat ze dit hebben gedaan.
Nu snap ik de (zeer zeer goede) reden volledig. Vraag is vooral of je daar in de toekomst wel in mee moet gaan als land. Nu mag dat van mij, als het is om iemands leven te redden. Maar dan mogen ze de procedure wel eens even goed doorlichten en meer mensen die wél hier wonen, bijdragen aan de samenleving, de intentie hebben te blijven en belasting betalen het wat makkelijker te maken om NL te worden.
Jij kunt dit onzin vinden en claimen dat je Nederlander kunt worden op basis van je (voor)ouders maar kun je dit ook bewijzen? Ik kan namelijk op de website van de rijksoverheid dit niet zomaar vinden. Hier staat hoe je Nederlander kunt worden: https://www.rijksoverheid...liteit/nederlander-worden. Hier staat meer informatie over specifiek de naturalisatie van kinderen. https://ind.nl/nl/nederla...worden-door-naturalisatiebadbadpresident schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:53:
[...]
Ik vind dit een beetje onzin. De meeste landen in de wereld kennen het recht op burgerschap door bloedverwantschap en niet zozeer door in het land geboren te zijn of door woonachtig te zijn. Ergo, als je (voor)ouders NL nationaliteit hebben dan kun jij er ook aanspraak op maken en dan maakt het volgens mij niet zoveel uit of je hier woont. Er zijn daarnaast procedures om genaturaliseerd te raken als je al langer onder bepaalde voorwaarden in NL verblijft en dit zal in veel andere landen niet anders zijn. Kortom het is allemaal niet zo afwijkend of bijzonder.
Sowieso staat op de website dat een procedure voor naturalisatie meestal korter dan 1 jaar duur en maximaal 2 jaar. Een week lijkt mij dan onwaarschijnlijk kort. Voor de goede orde ik vind het doel nobel maar dit werkt natuurlijk wel rechtsongelijkheid in de hand.
Militair gezien is het de ingewikkeldste en ambitieuze missie ooit. En je hebt gelijk, niets zit mee. Maar wachten op de Palestijnen die Hamas eruit kicken en democratisch worden? Israël, de VS of "het Westen", of zelfs China ofzo het laten doen? Nee, dat gaat om heel wat redenen alleen maar moeilijker zijn.nst6ldr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:48:
[...]
Militair gezien zie ik die VN vredesmacht juist als een groter probleem.
Een VN missie lijkt mij ondanks de hopeloosheid een van de minst onmogelijke opties. Hoe anders?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Hoezo? Dit zijn bijzondere tijden met een bijzondere aanvraag.Silvos schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:00:
[...]
Jij kunt dit onzin vinden en claimen dat je Nederlander kunt worden op basis van je (voor)ouders maar kun je dit ook bewijzen? Ik kan namelijk op de website van de rijksoverheid dit niet zomaar vinden. Hier staat hoe je Nederlander kunt worden: https://www.rijksoverheid...liteit/nederlander-worden. Hier staat meer informatie over specifiek de naturalisatie van kinderen. https://ind.nl/nl/nederla...worden-door-naturalisatie
Sowieso staat op de website dat een procedure voor naturalisatie meestal korter dan 1 jaar duur en maximaal 2 jaar. Een week lijkt mij dan onwaarschijnlijk kort. Voor de goede orde ik vind het doel nobel maar dit werkt natuurlijk wel rechtsongelijkheid in de hand.
Kan je je nog herinneren van voetballer Jonathan de guzman, die werd ook heel snel genaturaliseerd zodat hij voor oranje kan spelen. Dat vonden de meeste mensen ook prima, omdat het een hoger doel had.
En nu is iemands leven in gevaar, en dan is het ineens een discussie?
Hij mag aanspraak maken op een Nederlands paspoort en nu is het versneld gegaan. So what?
Huub Huub Barbatruc!
Deze oproep slaat de plank wel een beetje mis in dat geval. ‘Neem vrij’ is niet echt een voorbeeld van burgerlijke ongehoorzaamheidkoudepinda schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:14:
[...]
Dat heet verlof. Iets wat letterlijk iedereen kan aanvragen, en vrijwel iedereen doet.
Wat ik dan weer interessant vind is dat er direct aanslag word gedaan op de slechte kant van een individu wanneer zij dat aanvragen om deel te nemen aan een protest waar degene die daar tegen ageert het niet mee eens is.
Klimaat activisten? Werkloos uitkeringstrekkend schorem!!!!
Anti zwartepiet protestanten, idem.
Protesteren voor Palestina, anti werk ****zakken.
Boeren protest. Och arme ziel, strijd voor zijn voortbestaanhang de zakdoek maar uit.
Laatste keer dat ik checkte is ons recht op protest vastgelegd, of JIJ het er nu mee eens bent of niet. Maar ga de ander niet kleiner maken omdat JIJ het niet mee eens bent.
Al deze mensen maken offers van hun vrije tijd, sommigen spenderen die liever op volstrekt egostrelende wijze, door het vliegtuig in te stappen en een week verzorgd te worden. Anderen proberen aandacht voor een doel te krijgen waarvan zij denken dat het essentieel is.
per aspera ad astra
Nogmaals. Het recht op het Nederlanderschap is bij wet geregeld en de gronden daarvoor zijn erg fijnmazig. Daar is weinig rechtsongelijk aan, het is eerder erg rigide wie aanspraak maakt. Jij kijkt nu bij naturalisatie en dat is weer wat anders dan van rechtswege NL’er worden of de weg van de optie. Voert te ver om dit allemaal hier op te gaan typen. Kortom: je kunt niet zomaar NL’er worden.Silvos schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:00:
[...]
Jij kunt dit onzin vinden en claimen dat je Nederlander kunt worden op basis van je (voor)ouders maar kun je dit ook bewijzen? Ik kan namelijk op de website van de rijksoverheid dit niet zomaar vinden. Hier staat hoe je Nederlander kunt worden: https://www.rijksoverheid...liteit/nederlander-worden. Hier staat meer informatie over specifiek de naturalisatie van kinderen. https://ind.nl/nl/nederla...worden-door-naturalisatie
Waar misschien nog wat ruimte zit zijn de beslistermijnen van de overheid die kennen vaak een maximum, maar geen minimum. Ze hebben er hier kennelijk vaart achter gezet.
Hieronder nog de algemene regel. Uit het nieuws kunnen we niet exact opmaken welke gronden gebruikt zijn maar omdat aan de nationaliteit van opa wordt gerefereerd vermoedelijk recht van afstamming/bloedverwantschap.
bron: Wikipedia: Rijkswet op het NederlanderschapDe Rijkswet op het Nederlanderschap gaat voornamelijk uit van het principe van ius sanguinis a patre et a matre. Dat wil zeggen dat eenieder die geboren wordt als kind van een Nederlandse vader of moeder de Nederlandse nationaliteit heeft, ongeacht de plaats van geboorte.
Edit: waar ik op aansla is de insinuatie, misschien niet zo bedoeld, dat deze jongen zomaar spontaan NL’er is geworden zonder dat daar grond voor is. Dat kan simpelweg niet namelijk. De situatie zal wel een rol hebben gespeeld bij de snelle beslissing.
[ Voor 5% gewijzigd door badbadpresident op 19-10-2023 19:40 ]
[Twitter: https://twitter.com/Faytuks/status/1715057308386898413]
nope
Precies. Of posters plakken van ontvoerde kinderen in Gaza.koudepinda schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:14:
[...].
Al deze mensen maken offers van hun vrije tijd, .
DNA_Saint schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:17:
[...]
Offers?
Er wordt opgeroepen om te staken. Wat is dan het offer?
Ehmm als je staakt krijg je niet doorbetaald van je werkgever, dus het is weldegelijk een offer.
Vakbonden hebben om die reden een stakingskas.
Jij zegt dat hij aanspraak mag maken op een Nederlands paspoort en ik zou gewoon graag weten op basis van welke wet dat gebeurd. Het is heel nobel om de regeltjes om te buigen voor iemand die in gevaar is maar zeker in de sterk gepolariseerde discussie over deze oorlog stoort het dat de ene persoon meer rechten lijkt te hebben dan de andere persoon.DNA_Saint schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:12:
[...]
Hij mag aanspraak maken op een Nederlands paspoort en nu is het versneld gegaan. So what?
Niet alleen is dat ethisch twijfelachtig maar het is ook tegen onze eigen grondwet. Dus ik vind het terecht om daar kritisch over te zijn, dat betekend nogmaals niet dat ik niet inzie dat dit nobel bedoeld is en het besluit hoeft van mij ook echt niet teruggedraaid te worden maar ik zou wel graag duidelijk krijgen of dit gewoon conform de Nederlandse wet is of dat een politicus of ambtenaar hier de regels ombuigt.
Is het nieuwsartikel van de NOS artikel staat dat er sprake van naturalisatie, erkenning en een optieprocedure zijn niet van toepassing. Ik ben het met je eens dat het niet handig is om hier in dit topic de Nederlandse immigratiewetgeving te gaan uitpluizen maar het is ook niet handig om hier uitspraken te doen die niet goed onderbouwt zijn.badbadpresident schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:34:
[...]
Jij kijkt nu bij naturalisatie en dat is weer wat anders dan van rechtswege NL’er worden of de weg van de optie.
In de bron waar jij naar linkt en ook de website van de overheid staat dat een van de ouders Nederlands moet zijn. Volgens de media artikelen hierover is dat niet het geval. Er worden wel vaker onder politieke druk bijzondere politieke besluiten genomen ik krijg de indruk dat je wel erg veel vertrouwen hebt in onze huidige regering als je al aanslaat op de insinuatie dat onze bewindvoerders iets onzuivers hebben gedaan.bron: Wikipedia: Rijkswet op het Nederlanderschap
Edit: waar ik op aansla is de insinuatie, misschien niet zo bedoeld, dat deze jongen zomaar spontaan NL’er is geworden zonder dat daar grond voor is. Dat kan simpelweg niet namelijk. De situatie zal wel een rol hebben gespeeld bij de snelle beslissing.
*knip*, dat mag wel met wat minder stevige bewoordingen.Silvos schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:53:
[...]
Jij zegt dat hij aanspraak mag maken op een Nederlands paspoort en ik zou gewoon graag weten op basis van welke wet dat gebeurd. Het is heel nobel om de regeltjes om te buigen voor iemand die in gevaar is maar zeker in de sterk gepolariseerde discussie over deze oorlog stoort het dat de ene persoon meer rechten lijkt te hebben dan de andere persoon.
Niet alleen is dat ethisch twijfelachtig maar het is ook tegen onze eigen grondwet. Dus ik vind het terecht om daar kritisch over te zijn, dat betekend nogmaals niet dat ik niet inzie dat dit nobel bedoeld is en het besluit hoeft van mij ook echt niet teruggedraaid te worden maar ik zou wel graag duidelijk krijgen of dit gewoon conform de Nederlandse wet is of dat een politicus of ambtenaar hier de regels ombuigt.
[...]
Is het nieuwsartikel van de NOS artikel staat dat er sprake van naturalisatie, erkenning en een optieprocedure zijn niet van toepassing. Ik ben het met je eens dat het niet handig is om hier in dit topic de Nederlandse immigratiewetgeving te gaan uitpluizen maar het is ook niet handig om hier uitspraken te doen die niet goed onderbouwt zijn.
[...]
In de bron waar jij naar linkt en ook de website van de overheid staat dat een van de ouders Nederlands moet zijn. Volgens de media artikelen hierover is dat niet het geval. Er worden wel vaker onder politieke druk bijzondere politieke besluiten genomen ik krijg de indruk dat je wel erg veel vertrouwen hebt in onze huidige regering als je al aanslaat op de insinuatie dat onze bewindvoerders iets onzuivers hebben gedaan.
[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 19-10-2023 23:58 ]
European Intelligence Officials have stated that they so far have only seen Evidence which suggests that 10-50 Palestinians were Killed by the Explosion at Al-Ahli Arab Baptist Hospital in Northern Gaza not the 500-800 which was being claimed by Palestinian Authorities.
— OSINTdefender (@sentdefender) 19 oktober 2023
Zoals gister ook al gemeld; steeds meer signalen dat het aantal slachtoffers schromelijk werd overdreven initieel. Alsnog treurig, uiteraard. Maar beter dit dan wat er initieel werd gemeld.
Tesla M3LR '21
Ik verwijs gewoon netjes naar de website van de IND en de rijksoverheid. De informatie daar is gewoon strijdig met de berichtgeving in de media. Daarover worden in dit topic kritische vragen gesteld waarbij jij beweert dat die kritische vragen onzin zijn. Ik vind dat het dan aan jou is om dat ook de onderbouwen.
[ Voor 29% gewijzigd door NMH op 19-10-2023 23:57 ]
Om mezelf even te corrigeren; inmiddels is duidelijk dat de aanvraag al voor de aanslag was ingediend, en alleen een verzoek is ingediend om dat nu te versnellen. Daarnaast is er wel degelijk familie in NL, en is hij ook in NL geweest etc etc. Nou begreep ik al uit reacties dat een band met het land niet vereist is, maar vond het toch belangrijk om te melden want dit maakt het hele verhaal wel een stuk minder maf.davidov schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:32:
[...]
Beetje ophef om niks dus. Maarja veel media springen er ook wel weer bijzonder onhandig mee om; eerst maffe berichten de wereld in slingeren om pas daarna het toe te lichten.
Nouja, het ministerie van buitenlandse zaken zei zelf dat ze dit hebben gedaan om de kans op vrijlating te vergroten; dat als reden gebruiken duidt impliciet op een bijzondere behandeling. De ouders zijn Israëlisch, en als je dan alle voorwaarden leest dan blijft er eigenlijk niets over op basis waarop het Nederlanderschap vergeven kan worden.
Familiebanden werd ergens gezegd. Maar, ook dat gaat ook niet oneindig ver als je in het buitenland verblijft en geen aanstalten maakt om naar NL te verhuizen.
[ Voor 22% gewijzigd door NMH op 19-10-2023 23:58 ]
Realistisch gezien niet.
Niet het antwoord wat we willen horen, maar een vredesmacht vanuit de VN heensturen is (militair gezien) exact dezelfde oplossing als een bezetting door Israël. Daar gaan net zoveel doden bij komen kijken, net zoveel materieel kosten, eigenlijk alle minpunten gecombineerd met militairen die hier nul motivatie voor gaan hebben. En aan het einde van de rit pakt Hamas de regie weer over. Netto net zoveel doden en leed, alleen is de nationaliteit van de doden anders.
Ik zie de oplossing ook niet, maar ik zou het niet kunnen verkopen om daar een interventie te doen, VN of niet.
Hieronder je eigen tekst: bevat geen vraag maar een bewering. Zonder onderbouwing. Ja het is onduidelijk welke exacte procedure is gevolgd omdat noch jij, ik en de media inzage hebben in het dossier. Dat betekent niet dat de regeltjes zijn verbogen. Als je zoiets claimt moet je het onderbouwen. Nu breng je het als ‘ik stel gewoon kritische vragen’ maar je bracht het toch echt als feit en dat vind ik nogal zwak van je.Silvos schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:08:
[...]
Ik verwijs gewoon netjes naar de website van de IND en de rijksoverheid. De informatie daar is gewoon strijdig met de berichtgeving in de media. Daarover worden in dit topic kritische vragen gesteld waarbij jij beweert dat die kritische vragen onzin zijn. Ik vind dat het dan aan jou is om dat ook de onderbouwen.
Het is heel nobel om de regeltjes om te buigen voor iemand die in gevaar is maar zeker in de sterk gepolariseerde discussie over deze oorlog stoort het dat de ene persoon meer rechten lijkt te hebben dan de andere persoon.
*knip* sarcastische oneliners zijn geen basis voor een discussieDNA_Saint schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:12:
[...]
Hoezo? Dit zijn bijzondere tijden met een bijzondere aanvraag.
Kan je je nog herinneren van voetballer Jonathan de guzman, die werd ook heel snel genaturaliseerd zodat hij voor oranje kan spelen.
[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 20-10-2023 11:57 ]
Familiebanden wordt aangehaald inderdaad, maar er wordt ook gezegd dat zijn aanvraag al langer liep. Het is nu alleen versneld afgehandeld. We weten allemaal dat je soms dagen, weken en zeker maanden kan wachten tot een ambtenaar in Nederland tijd voor je heeft. Zeker in dit soort processen. Dat het ministerie van Buitenlandse Zaken hier wat druk achter heeft gezet is niet vreemd. Dat doen ze wel vaker wanneer het betrekkingen met het buitenland aan gaat. Dat horen ze ook te doen.eric.1 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:09:
[...]
Nouja, het ministerie van buitenlandse zaken zei zelf dat ze dit hebben gedaan om de kans op vrijlating te vergroten; dat als reden gebruiken duidt impliciet op een bijzondere behandeling. De ouders zijn Israëlisch, en als je dan alle voorwaarden leest dan blijft er eigenlijk niets over op basis waarop het Nederlanderschap vergeven kan worden.
Familiebanden werd ergens gezegd. Maar, ook dat gaat ook niet oneindig ver als je in het buitenland verblijft en geen aanstalten maakt om naar NL te verhuizen.
De regels zullen echt wel gevolgd zijn en ik ben er persoonlijk ook wel 100% van overtuigd dat het netjes binnen de regels (of mazen daarin) is voltooid en juridisch dichtgetimmerd zit. Het ministerie ook namelijk al van verre aan zien komen dat hier vragen over gesteld zouden worden. Vervelend voor hun is echter dat ze geen uitspraken mogen doen over individuele gevallen.
Mijn bewering bevat wel onderbouwing, namelijk de informatie op de website van de rijksoverheid en de IND en de berichtgeving van betrouwbare media zoals de NOS. Ik ga er van uit dat die informatie juist en volledig is. Op basis van die informatie lijken de regeltjes te zijn omgebogen.badbadpresident schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:23:
Hieronder je eigen tekst: bevat geen vraag maar een bewering. Zonder onderbouwing. Ja het is onduidelijk welke exacte procedure is gevolgd omdat noch jij, ik en de media inzage hebben in het dossier. Dat betekent niet dat de regeltjes zijn verbogen. Als je zoiets claimt moet je het onderbouwen. Nu breng je het als ‘ik stel gewoon kritische vragen’ maar je bracht het toch echt als feit en dat vind ik nogal zwak van je.
Het kan natuurlijk dat de media onjuiste informatie geven of dat de website van de rijksoverheid of de IND onvolledig is. Echter het een beetje raar om mijn conclusie dan zwak te noemen, dan is de berichtgeving van de NOS zwak of de informatie van onze overheid zwak en dat kun je mij niet aanrekenen.
Ik zou nou in plaats van aannames wel graag tastbare verwijzingen willen. We hebben gezien aan eerdere incidenten zoals de toeslagenaffaire, de aardbevingen in Groningen maar ook wat relevanter de evacuaties van mensen in Kabul dat de overheid zeer regelmatig niet netjes volgens de regels handelt, ook als ze weten dat daar later vragen over komen. Nu is het voor dit individuele geval misschien wat overdreven om er zo'n punt van te maken maar het raakt wel de basis van dit conflict. Namelijk het feit dat er sprake is van ongelijke behandeling en rechten tussen twee volken en dat is een broeihaard voor verdere polarisatie en escalatie van dit conflict.Caelorum schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:52:
De regels zullen echt wel gevolgd zijn en ik ben er persoonlijk ook wel 100% van overtuigd dat het netjes binnen de regels (of mazen daarin) is voltooid en juridisch dichtgetimmerd zit. Het ministerie ook namelijk al van verre aan zien komen dat hier vragen over gesteld zouden worden. Vervelend voor hun is echter dat ze geen uitspraken mogen doen over individuele gevallen.
[ Voor 33% gewijzigd door Silvos op 19-10-2023 21:41 ]
Het is overigens best mogelijk dat de regels zijn omgebogen, maar daar is vooralsnog geen bewijs voor. Ik verwacht het persoonlijk dus ook niet, zie mijn post boven die van jou waarom.
[ Voor 30% gewijzigd door Caelorum op 19-10-2023 21:35 ]
Amir Weitmann, chairman of one of the factions of the Israeli ruling Likud party, warned Russia on RT.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 19 oktober 2023
"Russia supports the enemies of Israel. Russia supports the Nazis who want to commit genocide against us, and Russia will pay. Listen to me carefully: we will end these Nazis,… pic.twitter.com/OP2PU3RnJP
"Russia supports the enemies of Israel. Russia supports the Nazis who want to commit genocide against us, and Russia will pay. Listen to me carefully: we will end these Nazis, we will win this war, after this we will not forget what you do. We will come and we will make sure that Ukraine wins. We will make sure that you pay for what you did."
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Als Israël zegt, we will not forget you and you will pay for it.psy schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:58:
[Twitter]
"Russia supports the enemies of Israel. Russia supports the Nazis who want to commit genocide against us, and Russia will pay. Listen to me carefully: we will end these Nazis, we will win this war, after this we will not forget what you do. We will come and we will make sure that Ukraine wins. We will make sure that you pay for what you did."
Dan heb je wel een probleempje.
Na ja, ze hebben eerst nog andere zorgen. Hamas, Hezbollah. Ik vind het redelijk populistische grootspraak.NeutraleTeun schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:03:
[...]
Als Israël zegt, we will not forget you and you will pay for it.
Ik denk dat Rusland een maatje te groot is... maar dat Oekraïne support gaat krijgen als er orde op zaken is gesteld in Gaza dat denk ik wel. Ik zou de iron dome wel eens in aktie willen zien in OekraïneNeutraleTeun schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:03:
[...]
Als Israël zegt, we will not forget you and you will pay for it.
Soms wordt er een achterdeurtje ingebouwd voor noodgevallen. Zie topsporters en zo, het komt vaker voor. Het is mijn vak niet en mijn zoekskills schieten te kort, maar mogelijk is dat de basis.Silvos schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:53:
[...]
Jij zegt dat hij aanspraak mag maken op een Nederlands paspoort en ik zou gewoon graag weten op basis van welke wet dat gebeurd.
[...]
Politiek gezien vind ik dat ieder redelijk*) legaal middel gebruikt mag worden om mensen uit acuut levensgevaar te halen. Als het effe kan met uitsluiting van terroisten.
*): Rechtspraak is niet binair, goed of fout. In ons burgerlijk recht barst het van de belangen afwegingen. Dat is een analoog en deels subjectief proces. We beoordelen een zaak nu misschien anders dan 5, 10, 20 jaar geleden.
Zou die in Oekraïne beter werken dan in Israël? Of was er groot onderhoud op 7 oktober?Lordy79 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:14:
[...]
Ik denk dat Rusland een maatje te groot is... maar dat Oekraïne support gaat krijgen als er orde op zaken is gesteld in Gaza dat denk ik wel. Ik zou de iron dome wel eens in aktie willen zien in Oekraïne
Beter??? Er zijn een paar duizend raketten verschoten en de meerderheid is onderschept.Limbeckx schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:22:
[...]
Zou die in Oekraïne beter werken dan in Israël? Of was er groot onderhoud op 7 oktober?
Bij Oekraïne staan we al versteld als ze 80% neerhalen van 100.
Ik denk dat het defensie systeem een aardig staaltje werk heeft laten zien, ondanks dat er nog slachtoffers zijn gevallen
always bring a towel
80% is meer dan de meerderheid...koudepinda schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:38:
[...]
Beter??? Er zijn een paar duizend raketten verschoten en de meerderheid is onderschept.
Ik denk dat het defensie systeem een aardig staaltje werk heeft laten zien, ondanks dat er nog slachtoffers zijn gevallen
Rusland heeft wel een ander kaliber van raketten t.o.v. Hamaskoudepinda schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:38:
[...]
Beter??? Er zijn een paar duizend raketten verschoten en de meerderheid is onderschept.
En het is niet Israel die het zegt, het is één politicus in Israel die het zegt.iamerwin schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:08:
[...]
Na ja, ze hebben eerst nog andere zorgen. Hamas, Hezbollah. Ik vind het redelijk populistische grootspraak.
Ik zie ook graag tastbare verwijzingen als mensen iets beweren. Dus een bewering dat hier regels zijn overtreden/"omgebogen" mag wel met wat concreter bewijs komen dan wat verwijzingen naar nieuwsmedia die dat niet eens beweren laat staan onderbouwen.Silvos schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:23:
[...]
Ik zou nou in plaats van aannames wel graag tastbare verwijzingen willen. We hebben gezien aan eerdere incidenten zoals de toeslagenaffaire, de aardbevingen in Groningen maar ook wat relevanter de evacuaties van mensen in Kabul dat de overheid zeer regelmatig niet netjes volgens de regels handelt, ook als ze weten dat daar later vragen over komen. Nu is het voor dit individuele geval misschien wat overdreven om er zo'n punt van te maken maar het raakt wel de basis van dit conflict. Namelijk het feit dat er sprake is van ongelijke behandeling en rechten tussen twee volken en dat is een broeihaard voor verdere polarisatie en escalatie van dit conflict.
Ik weet overigens niet wat ongelijke behandeling hier mee te maken heeft. Zover ik weet behandelt de Nederlandse overheid Palestijnen niet anders dan Israëliërs. En zo ja, dan zie ik daar ook graag bewijs voor.
[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 19-10-2023 23:28 ]
Twee weken na de initiele aanval klinkt rijkelijk laat, maar bedenkt u zich dat tussen de ontvoering van 3 jonge kolonisten en de daadwerkelijke inval in Gaza in 2014 een maand zat. Er zijn een groot aantal redenen voor dit relatief lange wachten (het heeft slechts enkele dagen geduurd om al die troepen samen te trekken), maar ik wil er toch een paar belangrijke op een rijtje zetten:bloody schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:37:
Het moment van de daadwerkelijke inval komt steeds dichterbij; er is nu groen licht gegeven vanuit de regering.
[Twitter]
- Diplomatie. Niet alleen met bondgenoten wordt er druk onderhandeld. Ook met de Arabieren. Deze keer wordt er daadwerkelijk al gesproken over "wat nu" voor de dag nadat het schieten stopt. We weten dat de Amerikanen een schoonmaak in Tel Aviv eisen, en dat de Saudi's de prijs voor het overnemen van de Amerikaanse veiligheidsparaplu flink verhoogd hebben.
- Reflectie. Normaliter kennen we in het Westen reflectie als iets waar officieren zich vooral mee bezig houden. In Israel heeft men de tijd genomen om ook de soldaten te laten reflecteren. Het probleem is namelijk dat iedereen woest is en bloed wil zien (de oude zero-sum cyclus van oog om oog). Dat is goed voor de motivatie, maar niet goed voor het inschatten van risico's. Men wil kostte wat kost voorkomen dat individuele soldaten of eenheden meer risico's gaan nemen dan redelijkerwijs nodig is. Israel is maar een klein land, álle soldaten zijn kostbaar. Men is geen Rusland dat sloebers uit de uithoeken weg kan trekken. Men is geen Frankrijk dat koloniën kan mobiliseren. Wat er is, daar moet men het mee doen, en dat zijn er niet zoveel. Daarom zijn de Israeli's altijd zeer zuinig op hun manschappen en gaan erg risicomijdend en berekenend te werk.
- Tactiek. Het heeft er alle schijn van dat Hamas de brute aanval van twee weken geleden, al een jaar vantevoren begon te plannen. Men vermoed dan ook dat men een reactie op zo'n aanval minstens een jaar eerder is begonnen te plannen. Dat betekent dat er een kans is dat doelen als "Hamas volledig wegvagen" en "Alle gijzelaars heelhuids thuisbrengen" wellicht niet haalbaar zijn. Men moet nu kiezen wat belangrijk is (voor de bühne is het tweede doel het belangrijkste). Die planning zal (vrij naar Von Moltke de oude) bij het vuil kunnen zodra het schieten daadwerkelijk begint. Men houdt er ook rekening mee dat men uiteindelijk weer uit komt bij het aloude moment waarop beide partijen dit als een win kunnen verkopen, afspreken dat het schieten stopt, elkaar de handjes schud "bedankt, en tot de volgende keer". De stakes zijn voor beide partijen echter zó hoog dat de Israelische militaire planners moeten waken voor een escalation of commitment (een waarbij "niet verliezen" steeds moeilijker wordt).
Nu is er een oorlog in Europa. En de Chinese draak is ontwaakt. Washington heeft Tel Aviv al duidelijk gemaakt dat "onvoorwaardelijke steun" niet zonder voorwaarden is. Brussel heeft Tel Aviv ook al duidelijk gemaakt dat Israel deze keer niet op de eerste plek komt, alle bombastische steunbetuigingen ten spijt. Ik leg het maar even op tafel, maar als dit conflict horizontaal gaat escaleren en Amerika zich er echt mee gaat bemoeien, dit direct zal betekenen dat ze minder voor Europa hebben. Dan moet Europa (iets wat we jaren geleden al hadden moeten doen) de gaten vullen, iets waar we nauwelijks toe in staat zijn. En dan is een conflict op Europese bodem wel even iets belangrijker dan het zoveelste bloedvergieten in het ver-van-ons-bed Midden-Oosten.
Dit is geen 2014. Dit is geen 2006. Dit is een perfect storm brewing.
Dat klinkt heel nobel. Maar met een bevolking waarvan 15% Russisch(talig) is, een premier die faciliterend optreed ten aanzien van Russische georganiseerde misdaad (u mag in de Rusland/Oekraïne-topics graven naar posts van ondergetekende of Virtuozzo over verwevenheid georganiseerde misdaad en inlichtingen- en veiligheidsdiensten in Rusland) en flink veel Russische immigranten binnenhaalt (waarvan er bij velen niet helemaal zeker is of die wel Joods zijn), ben ik benieuwd hoe ze dat denken aan te gaan vliegen.psy schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:58:
Iron Dome werkt uitstekend tegen ongeleide (cq. ballistische) projectielen op enige snelheid. Rusland schiet ook graag met geleide projectielen en drones die een stuk langzamer vliegen.R.van.M schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:03:
Rusland heeft wel een ander kaliber van raketten t.o.v. Hamas
Iron Dome is geen wonderwapen. Het is een vernuftig systeem dat prima werkt tegen Palestijnse huisvlijt.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
*knip* insinuerende vraagstellingLondon schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:03:
[Twitter]
Zoals gister ook al gemeld; steeds meer signalen dat het aantal slachtoffers schromelijk werd overdreven initieel. Alsnog treurig, uiteraard. Maar beter dit dan wat er initieel werd gemeld.
[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 20-10-2023 10:53 ]
En dat gezamenlijke doel kan wel eens dusdanig groot zijn dat er wellicht iets goeds uit komt. Enige probleem is: hoe onderscheid je 'gewone' burgers en terroristen?3raser schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:15:
[...]
Je zou zeggen dat de Palestijnen meer met Israel gemeen hebben dan dat al die demonstraties doen vermoeden. Ze willen beide dat Hamas zo snel mogelijk verdwijnt.
Zou het?unclero schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:34:
[...]
Plus. Hoe groot schat u de kans in dat Israel het toe zal staan dat de Palestijnen iets van perspectief of überhaupt bestaan dat een beetje leuk is, op gaan bouwen? Die zitten ook in allerlei valstrikken.
Het lijkt me toch ook in Israëls belang dat ze vreedzaam samen kunnen leven met hun buren? Het conflict met de Palestijnen heeft ze niet veel geluk gebracht, integendeel. Israël en diverse buurlanden hebben de afgelopen jaren juist zeer veel geïnvesteerd in verbetering van de betrekkingen.
Probleem met de Palestijnen is natuurlijk dat deze geregeerd worden door 2 terroristische organisaties die zich tot doel hebben gesteld Israël te vernietigen. Dat maakt een enigszins normaal gesprek over een compromis natuurlijk vrij lastig.
Je moet hopen op een scenario dat Israël, het liefst met internationale hulp, er in slaagt om Hamas uit te roeien waarna de Palestijnse bevolking in Gaza een 'normaal' bestaan op kan bouwen. Als dat lukt neem je Hezbollah ook de wind uit de zeilen.
Zie niet in waarom Israël zoiets niet zou willen. Dus als antwoord op je vraag: ja, ik schat de kans redelijk hoog in dat Israël het toe zal staan dat de Palestijnen iets moois opbouwen.
Ik begrijp echter ook dat het voor Israel waarschijnlijk heel lastig wordt om een normale burger van een terrorist te onderscheiden en dat ze zich daarom genoodzaakt voelen om iedereen op afstand te houden. Hamas is erg bekend met zelfmoordaanslagen en dat is bij een grondoffensief nog doeltreffender.
https://www.telegraaf.nl/...gelijk-naar-israel-gingen
Vanuit Jemen? Dat is 1600km ver! En dat moet dan allemaal over Saudi-Arabië heen. Vinden die dat allemaal geen probleem? Ik vind het een raar verhaal.NeutraleTeun schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:56:
Amerika speelt al "actief" mee in de oorlog?
https://www.telegraaf.nl/...gelijk-naar-israel-gingen
De BBC3raser schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:00:
[...]
Vanuit Jemen? Dat is 1600km ver! En dat moet dan allemaal over Saudi-Arabië heen. Vinden die dat allemaal geen probleem? Ik vind het een raar verhaal.
1.600km is een vrij conservatieve schatting, denkt de Google.The Pentagon's Brigadier General Patrick Ryder said three land attack cruise missiles and several drones fired from Yemen had been downed.
There were no injuries reported from the incident and a US official said the warship did not appear to be the target.
"We cannot say for certain what these missiles and drones were targeting, but they were launched from Yemen, heading north along the Red Sea, potentially towards targets in Israel," he told reporters.
/f/image/VMYdceiknEiSlio8szMb1QtG.png?f=fotoalbum_large)
En dan vlogen die dingen niet in een rechte lijn...gek verhaal inderdaad.
Alsof Yemen niet genoeg ellende van zichzelf heeft. Wat een ellende. zucht.3raser schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:00:
[...]
Vanuit Jemen? Dat is 1600km ver! En dat moet dan allemaal over Saudi-Arabië heen. Vinden die dat allemaal geen probleem? Ik vind het een raar verhaal.
Het zou over golf van Aqaba kunnen vliegen en bij Elat/Aqaba? naar israel binnen vliegen. Theoretisch.
Maar de afstand is wel erg groot. Ik acht het ook curieus.
★ What does that mean? ★
Onderschat het bereik van die raketten niet; de topper heeft een range van zo'n 1950 km volgens het plaatje in deze tweet. Iran gesponsord natuurlijk.3raser schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:00:
[...]
Houthis in Yemen, sponsored by Iran, are also closely watching Hamas. An Israeli defeat means they can exert more pressure on Saudi Arabia.
— Zineb Riboua (@zriboua) 17 oktober 2023
That’s how Iran plays the game: unleash militias/proxies, weaken other states, then dominate.
Map of the Houthi missile estimated ranges: pic.twitter.com/sUIDV19RpS
nope
Ik betwijfel of beide partijen de ander het licht in de ogen gunnen. Veel Palestijnen zijn opgegroeid met het idee dat Israël het kwaad is. Dat krijg je er niet zomaar uit. Aan de andere kant zullen veel Israëliërs weinig compassie voelen voor een volk dat op hun neerkijkt en hen wil vernietigen. Het zit diep in de cultuur en opvoeding. Een handje schudden en beterschap beloven zal denk ik te weinig zijn.alexbl69 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:23:
[...]
Zou het?
Het lijkt me toch ook in Israëls belang dat ze vreedzaam samen kunnen leven met hun buren? Het conflict met de Palestijnen heeft ze niet veel geluk gebracht, integendeel. Israël en diverse buurlanden hebben de afgelopen jaren juist zeer veel geïnvesteerd in verbetering van de betrekkingen.
Probleem met de Palestijnen is natuurlijk dat deze geregeerd worden door 2 terroristische organisaties die zich tot doel hebben gesteld Israël te vernietigen. Dat maakt een enigszins normaal gesprek over een compromis natuurlijk vrij lastig.
Je moet hopen op een scenario dat Israël, het liefst met internationale hulp, er in slaagt om Hamas uit te roeien waarna de Palestijnse bevolking in Gaza een 'normaal' bestaan op kan bouwen. Als dat lukt neem je Hezbollah ook de wind uit de zeilen.
Zie niet in waarom Israël zoiets niet zou willen. Dus als antwoord op je vraag: ja, ik schat de kans redelijk hoog in dat Israël het toe zal staan dat de Palestijnen iets moois opbouwen.
En de F1 kijkers zullen zich vast nog een drone aanval van de Houthi op Jeddah herinneren. 25-03-2022 op bovenstaande Wikipedia pagina.
[ Voor 6% gewijzigd door TheBrut3 op 20-10-2023 09:38 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Geen bemoedigende uitspraak..Foreign Minister Eli Cohen tells Army Radio, “At the end of this war, not only will Hamas no longer be in Gaza, but the territory of Gaza will also decrease.”
Zelfs als het "enkel" een grote bufferzone is, het betekent bulldozen van huizen en het bouwen van meer muren en hekwerk.
Duid in ieder geval niet op dat Israel een toekomst ziet waarin de status van Gaza anders is.
[ Voor 23% gewijzigd door Shamalamadindon op 20-10-2023 11:56 ]
[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 20-10-2023 11:59 ]
Het is toch volstrekt evident hoe Israël tegen Gaza en de Palestijnen aan kijkt? De diverse vertegenwoordigers van Israël hebben zich meermaals uitgelaten over hun intenties voor GazaShamalamadindon schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:55:
https://www.timesofisrael...as-territory-will-shrink/
[...]
Geen bemoedigende uitspraak..
Zelfs als het "enkel" een grote bufferzone is, het betekent bulldozen van huizen en het bouwen van meer muren en hekwerk.
Duid in ieder geval niet op dat Israel een toekomst ziet waarin de status van Gaza anders is.
Dat kun je ook omdraaien naar hamasHollovVpo1nt schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:15:
[...]
Het is toch volstrekt evident hoe Israël tegen Gaza en de Palestijnen aan kijkt? De diverse vertegenwoordigers van Israël hebben zich meermaals uitgelaten over hun intenties voor Gazaspoiler:en hebben verdacht vaak geen onderscheid gemaakt tussen Palestijnen en Hamas.platwalsen
Dit topic is gesloten.
[font size=18]Doel topic[/font]
Dit topic is voor dagelijkse ontwikkelingen. Voor achtergronden is er:[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict : achtergronden
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Hoofdregels:
• Hou de discussie professioneel en nieuwswaardig qua brongebruik en bij de hoofdzaken.
• Geen propaganda
• Geen blindelings partijdige posts
• Geen suggesties hoe geweld moet worden gebruikt op manieren buiten de Geneefse conventie.
• Geen meta-discussie of commentaar op elkaars postgedrag
Overige topic regels:
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen schokkende beelden.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
• Geen sealioning
• Geen linkdrops of videodrops.
• Geen rants
• Geen godwins
• Niet reageren op overduidelijk slechte reacties
[html]<script> // Dit script voegt een extra verstuur-knop toe op de plaats-reactie-pagina, om direct naar het achtergrondentopic te posten! // Auteur: .oisyn, getweaked door NMH achtergrondenTopicId = 2211418; // Pas deze aan als het achtergronden discussietopic wijzigt! window.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var form = document.getElementById("message_form"); if (!form) return; var el = document.querySelector("#message_form input~[type=submit]~[value=Verstuur]"); if (!el) return; var formAction = form.action.substr(0, form.action.lastIndexOf("/") + 1) + achtergrondenTopicId ; el.insertAdjacentHTML("afterEnd", '<input type="submit" class="ctaButton" value="Plaats in achtergrondentopic" formaction="' + formAction + '">'); }); </script>[/html]