Trishul schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:00:
[...]
Wraak? Als je de Israëlische regering hoort praten zijn ze duidelijk uit op wraak/vergelding van de terroristische aanslag van Hamas op Israëlische burgers.
Voor de aanval op het ziekenhuis (ik laat even in het midden wie er verantwoordelijk is) waren al meer dan 10k woningen gebombardeerd, >7000 bommen gedropt, en meer dan 500 kinderen gedood in Gaza. En al een week wordt de elektra, water, brandstof, voedsel en medicijnen niet toegelaten. De weg aan Gaza zijde is bij Rafah kapotgeschoten zodat de passage onbruikbaar is voor trucks.
Maar ook hier zullen ze uiteindelijk mee wegkomen, want 'militaire doelwit'.
Klinkt nogal als ongefundeerde stemmingsmakerij. En je lijkt het
niet in het midden te laten want je noemt het wraak van Israel.
Wraak, ok. Zoals je zelf zegt zijn er al talloze burgerdoden te betreuren dus hoeveel wraak wil Israel dan nog nemen? Een ziekenhuis is geen militair doelwit en daar komen ze
niet mee weg.
Ik stel mij in dit soort situaties altijd een hele simpele vraag:
Wie heeft er baat bij [dat een ziekenhuis wordt gebombardeerd dat breed wordt uitgemeten in de media]
en wat zullen die baten dan zijn?
Hypothese:
Baat voor Israel: Enkel voldoening dat ze hun eigen doden hebben kunnen vergelden/wraken (ik schat Israel hoger in)
Nadeel voor Israel: 1) USA over de rooie, 2) verlies van de enige steun voor hun operatie vanuit de westerse wereld 3) het in gevaar brengen van ruim 200 gegijzelden 4) Onlusten, rellen op de West-Bank en in binnenland van Palestijnse Israëliërs waardoor politie/legercapaciteit verloren gaat.
Baat Hamas/PIJ/Iran: 1) Israel krijgt de schuld. De hele arabische wereld en Israel-haters wil maar al te graag geloven dat Israel erachter zit en doen sowieso niet aan hoor en wederhoor. 2) Gevolg is dat de ontmoeting met Biden kan worden afgeblazen en 3) dat de boel enorm escaleert dat weer een pretext geeft voor meer aanvallen (eventueel van Hezbollah).
Denk met me mee!
[
Voor 8% gewijzigd door
Aviv1 op 18-10-2023 23:44
]
Let me share my screen...