[ZT] Conflict Israël-Hamas: dagelijkse ontwikkelingen

Pagina: 1 ... 16 ... 32 Laatste
Acties:
  • 198.359 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 156329

TheBrut3 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:40:
[...]

Je doelt op een variant van deze quote uit de BBC blog?

[...]
Nee n.a.v. richting Al Jazeera site te zijn gelinkt vanuit post iets hierboven zag ik die kop in LIVE balk staan: VS groen licht voor luchtaanval ziekenhuis, het lijkt mij (granted vanuit gut feeling) een bijzonder twijfelachtige gemaakte claim

Edit: even opgezocht dat is wat er (nu?) exact staat: “Hamas spokesperson Hamdan: ‘Green light’ from US for hospital attack” (direct in rode LIVE balk vanaf home pagina)

Edit2: @Apache4u Al Jazeera dus, zie laatste reacties

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 156329 op 17-10-2023 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anoniem: 156329 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:38:
Laatste chatter die ik net op die site lees is dat VS groen licht heeft gegeven and IDF, dat laatste nog niet op andere media gezien maar gaat wel hard zo met media die copy pasta van elkaar overneemt, is voor mij ongekend naast bijzonder brute aanval qua leed bij dit ziekenhuis.

offtopic:
Overigens tip wat betreft calling out van bepaalde bewezen incorrectheden, gooi even je link eerst door een dereffer service zodat je niet onbedoeld Google punten aan die pagina’s geeft zo door bezoekers/linkbiilding
Ik heb je stukje tekst nu 4x gelezen maar kom er niet uit. 2 vragen om hwt voor mij wat duidelijker te maken:
- “die site”. Welke site?
- groene licht voor wat ?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:51
TheBrut3 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:36:
[...]

Ik moet zeggen dat deze beelden mij voorlopig redelijk naar het gelijk van Israël duwen dat het een faalraket vanuit Gaza zelf is geweest. Als dit inderdaad de beelden zijn van het ziekenhuis en niet een random raket faal.

Hopelijk komt Amerika snel met duidelijkheid over wat hun schepen hebben opgepikt.
Dat filmpje van Al jazeera komt niet overeen met onderstaande filmpje.
https://twitter.com/OguzhanUgur/status/1714340338452537566

Want als je goed luistert naar het geluid voor inslag dan hoor je dat raket met werkende motor op hoge snelheid inslaat. Ik kan mij niet voorstellen dat door iron dome geraakt raket nog met zo'n snelheid en werkende motor ergens inslaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Even aannemende dat Israel hier achter zit. Wat zouden ze daar dan mee willen bereiken? Ze zouden dan in 1 klap hun broze steun voor de aanvallen op Hamas in Gaza verliezen. En die hebben ze nu keihard nodig.

Let me share my screen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik wist trouwens niet dat Iron Dome al boven Gaza raketten onderschept. Is dat standaard gedrag van dat systeem?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-06 13:26
sanane schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:46:
[...]

Want als je goed luistert naar het geluid voor inslag dan hoor je dat raket met werkende motor op hoge snelheid inslaat. Ik kan mij niet voorstellen dat door iron dome geraakt raket nog met zo'n snelheid en werkende motor ergens inslaat.
Het geluid komt overeen met een JDAM, iets dat de US aan israel heeft geleverd.
Een vergelijking filmpje.

https://twitter.com/KeithWoodsYT/status/1714395174527254844

[ Voor 3% gewijzigd door ArgantosNL op 17-10-2023 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aviv1
Apache4u schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:50:
Ik wist trouwens niet dat Iron Dome al boven Gaza raketten onderschept. Is dat standaard gedrag van dat systeem?
Nee, dat is ook lariekoek ten top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
ArgantosNL schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:50:
[...]

Inderdaad, Ik kan met dit bewijs bijna 100% zeggen dat Israel achter dit aanval zit. Maar waarom ze zo'n domme actie hebben uitgevoerd.. Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
ArgantosNL schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:50:
[...]

Grappig. Even terug werd deze tweet gepost die nou net het tegenovergestelde beweert:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:29
Aviv1 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:50:
Even aannemende dat Israel hier achter zit. Wat zouden ze daar dan mee willen bereiken? Ze zouden dan in 1 klap hun broze steun voor de aanvallen op Hamas in Gaza verliezen. En die hebben ze nu keihard nodig.
Wraak? Als je de Israëlische regering hoort praten zijn ze duidelijk uit op wraak/vergelding van de terroristische aanslag van Hamas op Israëlische burgers.

Voor de aanval op het ziekenhuis (ik laat even in het midden wie er verantwoordelijk is) waren al meer dan 10k woningen gebombardeerd, >7000 bommen gedropt, en meer dan 500 kinderen gedood in Gaza. En al een week wordt de elektra, water, brandstof, voedsel en medicijnen niet toegelaten. De weg aan Gaza zijde is bij Rafah kapotgeschoten zodat de passage onbruikbaar is voor trucks.

Maar ook hier zullen ze uiteindelijk mee wegkomen, want 'militaire doelwit'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
sanane schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:52:
[...]

Inderdaad, Ik kan met dit bewijs bijna 100% zeggen dat Israel achter dit aanval zit. Maar waarom ze zo'n domme actie hebben uitgevoerd.. Geen idee.
Tja, weet niet of persoon die '#banADL' nou echt de bron van je 'bijna 100%' zekerheid moet zijn. Maar goed, het is wat het is. Hopelijk horen we komende dagen nog wat echt nuttigs :z

[ Voor 10% gewijzigd door graceful op 18-10-2023 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
Apache4u schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:54:
[...]

Grappig. Even terug werd deze tweet gepost die nou net het tegenovergestelde beweert:

[Embed]
Ik zou zeggen luister het geluid van de 2 filmpjes. Het komt nogal dicht over een met het materiaal van een US JDAM.

En dat is nog naast de israel PR mannetjes credit claimen voor een aanval op HAMAS die in een ziekhuis zit waarna dat verwijderd wordt.

En dat net de ene grote raket die Hamas heeft faalt en precies valt op het ziekenhuis. Omdat de typisch Hamas raket nou niet hele gebouwen op blaast.

Komt haast te goed uit voor de IDF dat dit allemaal gebeurt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Aviv1
Trishul schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:00:
[...]

Wraak? Als je de Israëlische regering hoort praten zijn ze duidelijk uit op wraak/vergelding van de terroristische aanslag van Hamas op Israëlische burgers.

Voor de aanval op het ziekenhuis (ik laat even in het midden wie er verantwoordelijk is) waren al meer dan 10k woningen gebombardeerd, >7000 bommen gedropt, en meer dan 500 kinderen gedood in Gaza. En al een week wordt de elektra, water, brandstof, voedsel en medicijnen niet toegelaten. De weg aan Gaza zijde is bij Rafah kapotgeschoten zodat de passage onbruikbaar is voor trucks.

Maar ook hier zullen ze uiteindelijk mee wegkomen, want 'militaire doelwit'.
Klinkt nogal als ongefundeerde stemmingsmakerij. En je lijkt het niet in het midden te laten want je noemt het wraak van Israel.

Wraak, ok. Zoals je zelf zegt zijn er al talloze burgerdoden te betreuren dus hoeveel wraak wil Israel dan nog nemen? Een ziekenhuis is geen militair doelwit en daar komen ze niet mee weg.

Ik stel mij in dit soort situaties altijd een hele simpele vraag:

Wie heeft er baat bij [dat een ziekenhuis wordt gebombardeerd dat breed wordt uitgemeten in de media] en wat zullen die baten dan zijn?

Hypothese:

Baat voor Israel: Enkel voldoening dat ze hun eigen doden hebben kunnen vergelden/wraken (ik schat Israel hoger in)
Nadeel voor Israel: 1) USA over de rooie, 2) verlies van de enige steun voor hun operatie vanuit de westerse wereld 3) het in gevaar brengen van ruim 200 gegijzelden 4) Onlusten, rellen op de West-Bank en in binnenland van Palestijnse Israëliërs waardoor politie/legercapaciteit verloren gaat.

Baat Hamas/PIJ/Iran: 1) Israel krijgt de schuld. De hele arabische wereld en Israel-haters wil maar al te graag geloven dat Israel erachter zit en doen sowieso niet aan hoor en wederhoor. 2) Gevolg is dat de ontmoeting met Biden kan worden afgeblazen en 3) dat de boel enorm escaleert dat weer een pretext geeft voor meer aanvallen (eventueel van Hezbollah).

Denk met me mee!

[ Voor 8% gewijzigd door Aviv1 op 18-10-2023 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 156329

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:29:
Is het eigenlijk bekend of Hamas überhaupt wel dit soort zware bommen heeft? Van wat ik heb gezien waren er bij de aanval op Israël waarmee dit allemaal begon eigenlijk alleen doe-het-zelf raketten betrokken.
Met artikel van 2.5 jaar oud leunt dit tegen achtergronden aan maar toch relevant op deze vraag is het korte antwoord jazeker, in ieder geval wat betreft capaciteit:

https://www.reuters.com/w...-into-rockets-2021-05-23/
Now, Israeli and Palestinian sources say, the guerrillas use Iranian funding and instruction to make rockets inside Gaza that have ranges of 200 km (125 miles) or more, some with warheads carrying hundreds of kilograms of TNT and shrapnel.
Flinke eenheden dus, beschikbaar d.m.v. financiering en steun is er zwaar geschut waar ze toegang toe hebben en ook uit het zelfde artikel overigens details over precisie:
Israel said Hamas, Islamic Jihad and other militant groups fired around 4,360 rockets from Gaza during the conflict, of which around 680 fell short into the Gaza Strip. Israel’s Iron Dome interceptors, activated against rockets that threatened its population centres, had a successful shoot-down rate of around 90%, the military said.

It said 60 or 70 rockets still struck population centres, implying an accuracy rate of around 15%. Others fell in open areas, nonetheless triggering panic and sending Israelis scrambling for shelters as they flew overhead.
Ook wel enigszins zorgwekkend: het, in ieder geval ten tijde van schrijven, hergebruiken van bommen van IDF leger tot zelf met de hand gemaakte raketten, ik sluit een misser vanuit eigen grondgebied van Gaza afgeschoten helaas niet uit
“They’re extremely simple to fabricate and they use metal tubing, metal pipes. They often, believe it or not, will use detritus from Israeli missiles,” said Daniel Benjamin, a former U.S. State Department coordinator for coaterterrorism.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
Aviv1 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:23:
[...]

Klinkt nogal als ongefundeerde stemmingsmakerij. En je lijkt het niet in het midden te laten want je noemt het wraak van Israel.

Wraak, ok. Zoals je zelf zegt zijn er al talloze burgerdoden te betreuren dus hoeveel wraak wil Israel dan nog nemen? Een ziekenhuis is geen militair doelwit en daar komen ze niet mee weg.

Ik stel mij in dit soort situaties altijd een hele simpele vraag:

Wie heeft er belang bij [dat een ziekenhuis wordt gebombardeerd dat breed wordt uitgemeten in de media] en wat zal dat belang/voordeel dan zijn?

Hypothese:

Voordeel voor Israel: Enkel voldoening dat ze hun eigen doden hebben kunnen vergelden/wraken.
Nadeel voor Israel: USA over de rooie, verlies van de enige steun voor hun operatie vanuit de westerse wereld.

Voordeel Hamas/PIJ/Iran: Israel krijgt de schuld. De hele arabische wereld en Israel-haters wil maar al te graag geloven dat Israel erachter zit en doen sowieso niet aan hoor en wederhoor. Gevolg is dat de ontmoeting met Biden kan worden afgeblazen en dat de boel enorm escaleert dat weer een pretext geeft voor meer aanvallen (eventueel van Hezbollah).

Wat denk je?
Je vergeet in je hypothese de mogelijke voordelen voor Israël. Zoals: verstevigen eigen positie van regering door te laten zien aan eigen volk incl. nabestaanden dat niks te ver gaat. Serieuze verantwoording hoeven ze toch niet af te leggen bij hun bondgenoten.

Nog een tweede kan zijn dat ze hiermee Hezbollah uit de tent lokken waardoor ze gegarandeerd grootser gaan terugslaan (hebben ze zojuist aangekondigd btw). Ok, niet leuk voor de grensregio van Israël, maar de grensregio is al geëvacueerd. Israël weet verder dat de VS al met 2 aircraft carriers en talloze cruisers en destroyers paraat staat in de zee. Dus hun grote broer staat al ready in case.
Wat voor belang heeft Israël daarbij? Nou, in één klap korte metten maken met Hamas, Hezbollah en als Iran zo dom is, ook meteen Iran erbij.

Maar goed, op dit moment weten we niet 100% zeker wie de aanval heeft uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:39
sanane schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:46:
[...]

https://twitter.com/yousuf_tw/status/1714367757968384106

Zelfde explosie en rookwolk lijkt het..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aviv1
Trishul schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:38:
[...]

Je vergeet in je hypothese de mogelijke voordelen voor Israël. Zoals: verstevigen eigen positie van regering door te laten zien aan eigen volk incl. nabestaanden dat niks te ver gaat. Serieuze verantwoording hoeven ze toch niet af te leggen bij hun bondgenoten.

Nog een tweede kan zijn dat ze hiermee Hezbollah uit de tent lokken waardoor ze gegarandeerd grootser gaan terugslaan (hebben ze zojuist aangekondigd btw). Ok, niet leuk voor de grensregio van Israël, maar de grensregio is al geëvacueerd. Israël weet verder dat de VS al met 2 aircraft carriers en talloze cruisers en destroyers paraat staat in de zee. Dus hun grote broer staat al ready in case.
Wat voor belang heeft Israël daarbij? Nou, in één klap korte metten maken met Hamas, Hezbollah en als Iran zo dom is, ook meteen Iran erbij.

Maar goed, op dit moment weten we niet 100% zeker wie de aanval heeft uitgevoerd.
Ik waardeer je meedenken oprecht. Nu ken ik de Israëlische bevolking redelijk goed; ik heb er gewoond en ik spreek dagelijks met Israëliërs.

Iedereen is op dit moment ontzettend woest op Hamas in de eerste plaats en iedereen wil die club uitgeroeid zien. Maar iedereen is furieus over het feit dat Hamas met zo'n groot gemak naar binnen kon dringen en de militaire checkpoints overvielen alsof het een kinderdagverblijf was. De soldaten lagen letterlijk in hun bed toen ze werden doodgeschoten.

Dat de Israëlische inlichtingendienst dit niet heeft zien aankomen is onvoorstelbaar en dat de IDF zulke grote steken heeft laten vallen is nog een veel grotere blunder. Dáár zijn ze in Israel echt helemaal door van slag en geloof mij, er gaan koppen rollen in Israel (dit keer figuurlijk). Netanyahu is zijn geloofwaardigheid totaal kwijt en dat was hij eigenlijk al.

Denk je nu werkelijk dat hij dat kan rechtzetten door opzettelijk een ziekenhuis te bombarderen en daarmee respect denkt te krijgen van zijn bevolking? Hell no. Israëliërs staan achter de aanvallen van IDF op Hamas-doelen maar een ziekenhuis zeker niet.

Jouw 2e suggestie is iets realistischer maar zelfs dat lijkt mij far-fetched. Want Hezbollah is een serieuze tegenstander van Israel en Israel is niet uit op territoriaal gewin als het op Libanon aan komt; de Golan hoogte hebben ze al. En een oorlog met Hezbollah betekent ook een oorlog met Iran, de Iraanse Revolutionaire Garde aka de Quds-brigade en dat betekent een nucleaire dreiging van hier tot....... De maan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Precies. Is iedereen de afgelopen 20 maanden panisch geweest om Putin maar niet te provoceren, want kernbommen. Landt er straks 1tje van de ayatolla in de achtertuin. Wat een wereld…

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Aviv1 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:52:
[...]

Ik waardeer je meedenken oprecht. Nu ken ik de Israëlische bevolking redelijk goed; ik heb er gewoond en ik spreek dagelijks met Israëliërs.

Iedereen is op dit moment ontzettend kwaad op de aanval van Hamas in de eerste plaats maar furieus over het feit dat Hamas met zo'n groot gemak naar binnen kon dringen en de militaire checkpoints overvielen alsof het een kinderdagverblijf was. De soldaten lagen letterlijk in hun bed toen ze werden doodgeschoten.

Dat de Israëlische inlichtingendienst dit niet heeft zien aankomen is onvoorstelbaar en dat de IDF zulke grote steken heeft laten vallen is nog een veel grotere blunder. Dáár zijn ze in Israel echt helemaal door van slag en geloof mij, er gaan koppen rollen in Israel (dit keer figuurlijk). Netanyahu is zijn geloofwaardigheid totaal kwijt en dat was hij eigenlijk al.

Denk je nu werkelijk dat hij dat kan rechtzetten door opzettelijk een ziekenhuis te bombarderen en daarmee respect denkt te krijgen van zijn bevolking? Hell no. Israëliërs staan achter de aanvallen van IDF op Hamas-doelen maar een ziekenhuis zeker niet.

Jouw 2e suggestie is iets realistischer maar zelfs dat lijkt mij far-fetched. Want Hezbollah is een serieuze tegenstander van Israel en Israel is niet uit op territoriaal gewin als het op Libanon aan komt; de Golan hoogte hebben ze al. En een oorlog met Hezbollah betekent ook een oorlog met Iran, de Iraanse Revolutionaire Garde aka de Quds-brigade en dat betekent een nucleaire dreiging van hier tot....... De maan
Raketten vliegen niet van zelf ergens heen, iemand heeft op de knop gedrukt, al dan niet bewust naar het ziekenhuis.

Helaas is de waarheid in een oorlog ondergeschikt en heeft Israel nu wel alle momentum tegen doordat Netanyahu als een malle is gaan bombarderen. Als de vlam in de regio nog verder in de pan slaat dan heeft Israel echt een probleem, en ik vraag me af in hoe verre de US echt in oorlog gaat met Iran met de aankomende presidentsverkiezingen.

Biden gaat morgen (als het door gaat) zeker dringend verzoeken om te gaan onderhandelen, want Israel staat inmiddels met 3-1 achter. De US heeft een hoop andere bondgenoten in het midden oosten (waar ze zelfs basissen hebben) die het niet eens zijn met Israel.

En onderschat de Hamas, Hezbollah en andere organisaties daar niet. Het is niet dat ze dit als hobby er bij doen, die gasten worden volle bak gesteund door Iran en zijn 24/7 bezig om te bedenken hoe ze Israel kunnen aanvallen. Die zien nu ook weer extra momentum

[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 18-10-2023 01:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanane
Wat ik probeer te zeggen is het volgende.
Het verhaal wat er bij Al Jazeera filmpje wordt verteld kom niet overeen met die andere video.
Maar de explosie in beide filmpjes zijn wel hetzelfde.

Ik zie het volgende bij de Al Jazeera filmpje.

1-Hamas vuurt raket
2-Raket wordt door Iron dome onderschept en vernietigd
3-Op het zelfde moment wordt er air-to-ground raketten afgevuurd vanuit gevechtsvliegtuig richting Gaza. Eentje komt terecht op het ziekenhuis.

Er zijn momenteel mensen op twitter die beweren dat de Hamas raket is geraakt door Iron dome waardoor het in tweeën brak. Dus beide stukjes zijn neergevallen op Gaza en hebben deze explosies geraakt. En deze theorie proberen ze dus goed te praten met dat Al Jazeera filmpje.

Dan denk ik van..

1-Vernietigde raket kan nooit op twee locaties zulke krachtige explosies veroorzaken.
2-Het kan niet met zo'n hoge snelheid inslaan.
3-In die andere filmpje hoor je duidelijk dat de raketmotor nog werkt want het produceert geluid dat vergelijkbaar is met deze video https://twitter.com/KeithWoodsYT/status/1714395174527254844

Dan is het toch duidelijk wie achter deze aanval zit? Israel zal nooit toegeven dat ze deze aanval hebben uitgevoerd. Want ze weten dondersgoed dat ze dit keer te ver zijn gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door sanane op 18-10-2023 01:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
sanane schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 01:02:
[...]

Het verhaal wat er bij Al Jazeera filmpje wordt verteld kom niet overeen met die andere video.

1-Hamas vuurt raket
3-Op het zelfde moment wordt er air-to-ground raketten afgevuurd vanuit gevechtsvliegtuig richting Gaza. Eentje komt terecht op het ziekenhuis.

Er zijn momenteel op twitter mensen die beweren dat de Hamas raket is geraakt door Iron dome waardoor het in tweeën brak. Dus beide stukjes zijn neergevallen in Gaza en hebben deze explosies geraakt.

Dan denk ik van..

1-Vernietigde raket kan nooit op twee locaties zulke krachtige explosies veroorzaken.
3-In die andere filmpje hoor je duidelijk dat de raketmotor nog werkt want het produceert geluid dat vergelijkbaar is deze video https://twitter.com/KeithWoodsYT/status/1714395174527254844

Dan is het toch duidelijk wie achter deze aanval zit?
Wat een aannamens, het JDAM filmpje wat jij laat zien komt van deze video YouTube: US Troops Call In JDAM On Enemy Fighters In Afghanistan

Je hoor de de JDAM al veel eerder aan komen en je ziet een schokgolf. De laatste 1-2 seconden komt het geluid misschien overeen maar daar voor is in het filmpje van het ziekenhuis in Gaza totaal niks te horen https://twitter.com/jason...tatus/1714386621834158137

Overigens vraag je het niet af waarom iemand daar stond te filmen?

tldr; we weten het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
GrooV schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 01:12:
[...]

Wat een aannamens, het JDAM filmpje wat jij laat zien komt van deze video YouTube: US Troops Call In JDAM On Enemy Fighters In Afghanistan

Je hoor de de JDAM al veel eerder aan komen en je ziet een schokgolf. De laatste 1-2 seconden komt het geluid misschien overeen maar daar voor is in het filmpje van het ziekenhuis in Gaza totaal niks te horen https://twitter.com/jason...tatus/1714386621834158137

tldr; we weten het niet
Het geluid wat je veel eerder hoort in US Troops video is de straaljager waaruit de raket wordt afgevuurd. Dat geluid is duidelijk herkenbaar.

Hoogte van straaljager kan bepalend zijn voor dat geluid wat je veel eerder hoort. En tjah schokgolf ligt er aan hoe ver je van de explosie staat. Dus je kan beide filmpjes nooit één op één met elkaar vergelijken. Je moet meer focussen op het geluid wat door de raket wordt geproduceerd.

[ Voor 4% gewijzigd door sanane op 18-10-2023 01:23 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:25

dr.lowtune

Deugt niet

GrooV schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 01:12:
[...]

tldr; we weten het niet
Precies, we weten het niet en toch is de dader al aangewezen hier, door de media, zelfs door artsen zonder grenzen. En dat is precies de reden dat het nooit goed zal komen daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
sanane schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 01:22:
[...]

Het geluid wat je veel eerder hoort in US Troops video is de straaljager waaruit de raket wordt afgevuurd. Dat geluid is duidelijk herkenbaar.

Hoogte van straaljager kan bepalend zijn voor dat geluid wat je veel eerder hoort. En tjah schokgolf ligt er aan hoe ver je van de explosie staat. Dus je kan beide filmpjes nooit één op één met elkaar vergelijken. Je moet meer focussen op het geluid wat door de raket wordt geproduceerd.
Waar is de straaljager dan in het laatste filmpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
GrooV schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 01:25:
[...]

Waar is de straaljager dan in het laatste filmpje?
Ik kan een vliegtuig op twee manieren identificeren.
1-Visueel
2-Geluid dat wordt geproduceerd.

Nu vraag je aan mij waar is de straaljager? Helaas kon ik geen video vinden dat voldoen aan uw verwachtingen. Ik ben maar een simpele burger dus ik kan u geen perfecte bewijs aanleveren.
Maar voor mij is het wel voldoende want JDAM raket kan alleen afgevuurd worden vanuit een straaljager. Zie wiki

[ Voor 18% gewijzigd door sanane op 18-10-2023 01:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:39
sanane schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 01:30:
[...]

Ik kan een vliegtuig op twee manieren identificeren.
1-Visueel
2-Geluid dat wordt geproduceerd.

Nu vraag je aan mij waar is de straaljager? Helaas kon ik geen video vinden dat voldoen aan uw verwachtingen. Ik ben maar een simpele burger dus ik kan u geen perfecte bewijs aanleveren.
Maar voor mij is het wel voldoende want JDAM raket kan alleen afgevuurd worden vanuit een straaljager. Zie wiki
Het word afgeworpen, met een maximale afstand van 24 kilometer. Dus een vliegtuig moet te horen zijn.
Een JDAM maakt geen geluid voor dat hij inslaat, omdat hij geen eigen motor of brandstof heeft. Hij valt gewoon naar beneden door de zwaartekracht. Hij kan wel een flits of een explosie veroorzaken als hij inslaat, afhankelijk van het type en de hoeveelheid springstof die hij bevat
3-In die andere filmpje hoor je duidelijk dat de raketmotor nog werkt want het produceert geluid dat vergelijkbaar is met deze video https://twitter.com/KeithWoodsYT/status/1714395174527254844
Het heeft geen motor.

[ Voor 11% gewijzigd door rejer op 18-10-2023 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 14:10
Bij de volgende verkiezingen in Gaza zal Hamas wel weer de grootste worden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:29
sanane schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 01:02:
[...]

1-Hamas vuurt raket

Er zijn momenteel mensen op twitter die beweren dat de Hamas raket is geraakt door Iron dome waardoor het in tweeën brak. Dus beide stukjes zijn neergevallen op Gaza en hebben deze explosies geraakt. En deze theorie proberen ze dus goed te praten met dat Al Jazeera filmpje.

Dan denk ik van..

Dan is het toch duidelijk wie achter deze aanval zit? Israel zal nooit toegeven dat ze deze aanval hebben uitgevoerd. Want ze weten dondersgoed dat ze dit keer te ver zijn gegaan.
Sorry hoor, maar je hele betoog slaat nergens op. Hoe kun je zulke conclusies trekken van achter je toetsenbord?

Wacht gewoon rustig af op de analyse van mensen die er wel verstand van hebben.

Om alvast één punt gelijk te debunken: Iron Dome reikt helemaal niet tot in Gaza.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik kan een ieder die het over JDAM heeft aanraden om je in te lezen over wat dat nu eigenlijk is. Tldr : JDAM is geen super bom of raket. Het is een toevoeging aan een domme bom (zoals bijvoorbeeld 1tje uit de mk80 serie) om hem slim te maken.

Wikipedia: Joint Direct Attack Munition

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:27

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hebben we al foto's van bovenaf? Als er een flinke krater zichtbaar is dan was t een Jdam, is er alleen oppervlakkige schade dan kun je Israël wel uit uitsluiten eigenlijk. En wat ik zo online zie, hoe verschrikkelijk ook lijkt t me toch echt geen jdam.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-06 14:51

bloody

0.000 KB!!

Dit komt nu ook naar buiten

Nogmaals , te vroeg voor conclusies. Vandaag als het licht is zal wel meer duidelijk worden.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:49
Alles lijkt te gaan wijzen op een fout van HAMAS, alleen hoe krijg je dat narratief weer gedraaid? Want iedereen zal de vinger naar Israel blijven wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:29
HaterFrame schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:47:
Hebben we al foto's van bovenaf? Als er een flinke krater zichtbaar is dan was t een Jdam, is er alleen oppervlakkige schade dan kun je Israël wel uit uitsluiten eigenlijk. En wat ik zo online zie, hoe verschrikkelijk ook lijkt t me toch echt geen jdam.
Dat zegt nog niet veel. Laten we hier nu gewoon conclusies afwachten van mensen die er wel verstand van hebben, ipv analyse van achter een toetsenbord.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-06 14:51

bloody

0.000 KB!!

Prima samenvatting hier over de media en de gretigheid om snel breaking news te posten.
Zie ook de screenshots

[ Voor 14% gewijzigd door bloody op 18-10-2023 08:18 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 09:05

Qwerty-273

Meukposter

Aviv1 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:52:
Hell no. Israëliërs staan achter de aanvallen van IDF op Hamas-doelen maar een ziekenhuis zeker niet.
Het belangrijkste punt van de Israëlische overheid is altijd geweest dat deze doelen wel bewuste doelwitten waren. Hamas heeft ook voldoende ‘liefdadigheidswerk’ gedaan in Gaza zoals het financieren en bouwen van scholen, geloofsgebouwen, medische centra, etc. Daarmee kan je bijna altijd wel een relatie aantonen tussen het doelwit en Hamas.

Dat betekent nog niet direct dat Hamas of haar militante tak de Al-Qassam Brigades deze plek daadwerkelijk voor hun terroristische activiteiten gebruiken. De makkelijkste beschuldiging is dat er een opslagruimte of lanceerinrichting aanwezig is.

Aan de andere kant geeft Israël bij zulke doelwitten wel vaak duidelijke waarschuwingen vooraf (en dan kan je discussiëren of dat voldoende is om zo’n locatie te ontruimen en of dat überhaupt wel kan met de patiënten in een ziekenhuis).

Oorlogen en vergeldingsacties over en weer zijn smerig en vaak blijft er veel onduidelijkheid omdat er geen ruimte is om goed onafhankelijk onderzoek te doen op dat moment.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:30
Qwerty-273 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:09:
[...]
Oorlogen en vergeldingsacties over en weer zijn smerig en vaak blijft er veel onduidelijkheid omdat er geen ruimte is om goed onafhankelijk onderzoek te doen op dat moment.
Niet alleen omdat er een oorlog gaande is maar ook omdat er in conflicten als deze gewoon geen onafhankelijke partijen zijn. Tenminste, ik zou geen onafhankelijke partij weten die zo'n onderzoek zou kunnen uitvoeren, ook al zouden ze op de grond de volledige ruimte krijgen. Wat gister wel weer duidelijk is geworden is dat alles politiek gekleurd is. Wie in team Hamas zit geeft Israël de schuld, wie in team Israël zit geeft Hamas de schuld. Maar echt overtuigend bewijs heeft nog niemand kunnen overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:39

Zewatanejo

Fine Thanks!

Na het initiële nieuws van de explosie bij het ziekenhuis had ik het nieuws even niet gevolgd. Nu lijkt de hele wereld de schuld bij Israël te leggen, maar de eerste reactie van de Palestijnse autoriteiten was nog vrij neutraal

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-06 22:19
Zewatanejo schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:41:
Na het initiële nieuws van de explosie bij het ziekenhuis had ik het nieuws even niet gevolgd. Nu lijkt de hele wereld de schuld bij Israël te leggen, maar de eerste reactie van de Palestijnse autoriteiten was nog vrij neutraal

[Embed]
Het grote probleem is de hypocrisie bij de berichtgeving.

Meestal gaat het als volgt:

Israel heeft toch de raket afgevuurd = Hell en verdoemenis, Israel moet boeten, op zijn minst opgeheven worden en de hele wereld valt er vervolgens overheen..

Hamas heeft een fout gemaakt of de raket had een storing: " oh, nou jammer, eigen schuld"..

Waar zou dit toch aan kunnen liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Qwerty-273 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:09:
Dat betekent nog niet direct dat Hamas of haar militante tak de Al-Qassam Brigades deze plek daadwerkelijk voor hun terroristische activiteiten gebruiken. De makkelijkste beschuldiging is dat er een opslagruimte of lanceerinrichting aanwezig is.
Of "er zijn raketten vanaf deze locatie gelanceerd". Dat dat bestaat uit een busje of weet ik wat die in het steegje achter het gebouw stopt, een handvol man laden de zooi uit, schieten de raket af, en zijn met 5-10 minuten weg neemt natuurlijk niet de legitimiteit af van er een halfuur later alsnog een bom op te gooien /s.

Er word soms teveel ingebeeld dat er een katuschya of iets dergelijks raketten staat af te vuren. Een doelwit wat je 1x kunt vernietigen en dan ben je er van af. De realiteit is dat, als ze er al lang genoeg staan om iets terug te doen het hooguit een paar honderd dollar aan metalen buizen is wat je raakt.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 20:42
ArgantosNL schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:02:
[...]

Ik zou zeggen luister het geluid van de 2 filmpjes. Het komt nogal dicht over een met het materiaal van een US JDAM.
Het geluid lijkt op elkaar. Of het geluid in dat filmpje klopt, of het echt een JDAM is (wat gewoon free fall is vanaf een vliegtuig. Zal best geluid maken, maar zoveel?) is vraag twee.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:32
Alles lijkt te wijzen naar een splinterafdeling van HAMAS, dat is nu met de minuut duidelijker aan het worden.

Echter weet ik niet of de waarheid er momenteel nog echt toe doet als je ziet hoe de bevolking in meerdere Arabische landen al reageerde vanaf minuut 1..

Het verbaas me toch altijd hoe Arabieren soms als een hond achter een bus aanlopen vanaf het moment dat er iets gebeurt en er absoluut nog geen duidelijkheid is wie of wat de oorzaak is.

Toch ondertussen ook een gekend fenomeen helaas.

[ Voor 22% gewijzigd door Rubberen op 18-10-2023 08:55 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:36
Rubberen schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:53:
Het verbaas me toch altijd hoe Arabieren soms als een hond achter een bus aanlopen vanaf het moment dat er iets gebeurt en er absoluut nog geen duidelijkheid is wie of wat de oorzaak is.
RTL, AD.nl, NOS, etc etc. 1 minuut na dat het nieuws bekend werd gemaakt: Israël zit erachter. 'Wij' doen precies hetzelfde, met dat verschil dat nadien berichten wel worden aangepast. Maar de mensen die enkel de koppen lezen, krijgen dat al niet meer mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:44
https://www.haaretz.com/i...mId=2011392046#2011392046

Afbeeldingslocatie: https://img.haarets.co.il/bs/0000018b-418b-d881-abab-ed8b18dd0001/33/94/411087a746d5862fd9098a799809/idf-spox.PNG?height=595&width=1024

Het leger zelf verklaart iig dat zij het niet waren, dat het niet van een vliegtuig kwam.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:15

Herman

FP ProMod
Van de BBC n.a.v. verklaring IDF:

Israel says blast was caused by Palestinian rockets fired from cemetery

After some technical difficulties with his microphone, the IDF's Hagari is now speaking.

He says the Israeli military has concluded the Palestinian Islamic Jihad group was responsible for the Al Ahli hospital blast.

"We did an immediate review with all relevant branches of the IDF," he tells reporters.

He says a barrage of rockets were fired by Hamas to Israel at 18:15 local time on Tuesday - before the hospital blast.

Then, at 18:59, he says a barage of around 10 rockets was fired by PiJ from a nearby cemetery. At the same time, there were reports of an explosion at the hospital in Gaza City, he says.
Bron: BBC

Hamas knew it was a Palestinian rocket, claims Israel

Hagari continues, saying Hamas understood the blast was caused by a misfired Islamic Jihad rocket, but launched a "global media campaign" to blame Israel.

"They went as far as inflating the numbers of casualties," he says. "They understood with absolute certainty that it was a rocket misfired by Islamic Jihad that damaged the hospital."

He says aerial footage confirms there was no direct hit to the hospital itself and there was no damage to nearby buildings.

He said the only location damaged is the parking lot outside the hospita

Communication from Gaza discussed misfired rocket, says IDF

"Unlike Hamas," Hagari tells reporters, "the IDF launched an immediate examination" of the attack.

Explaining how the Israeli military has concluded it was an Islamic Jihad rocket, he gives the following reasons:

Confirmation there was no IDF fire from "land, sea or air that hit the hospital"
Israel's "radar system" tracked rockets fired from within Gaza - he says there are two independent videos that show the failure of the rocket launch
There is intelligence, which shows communication between militant groups about failed rocket launches - he goes on to translate some of that apparent communication.
Hagari repeats the Israeli claim that 450 rockets from Gaza have misfired and landed in Gaza since the latest cycle of violence began.

The BBC has not been able to verify Hagari's claims. Our team is looking at the incident to try to work out what happened, using weapons experts.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 09:05

Qwerty-273

Meukposter

Rubberen schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:53:
Alles lijkt te wijzen naar een splinterafdeling van HAMAS
Als je de Palestinian Islamic Jihad (PIJ) bedoelt met hun militante-tak de Al-Quds Brigades, dat is geen splinterafdeling van Hamas. Ze bestaan sinds 1981 en dat was een jaar of 6 eerder dan Hamas (1987). De grondleggers waren wel al eerder actief in andere organisaties. Beide groepen krijgen volgens de geruchten financiering vanuit Iran.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mania-92
Ik zie nu hier beelden van de plek des onheils. Ik zie voornamelijk brandschade op een parkeerplaats maar weinig dat duidt op high explosives. Op welke manier zouden hier 500+ mensen moeten zijn omgekomen? Ik ben oprecht benieuwd wat ik hier dan mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:50
Bananenplant schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:04:
https://www.haaretz.com/i...mId=2011392046#2011392046

[Afbeelding]

Het leger zelf verklaart iig dat zij het niet waren, dat het niet van een vliegtuig kwam.
Ik zou liever zien dat een ander land of gerenommeerde nieuwsorganisatie het bevestigen dan dat IDF zelf doet. IDF heeft hier namelijk een potentieel belang bij en is dus niet onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:51

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Het lijkt mij onmogelijk dat Israël bewust een ziekenhuis gaat bombarderen. De kans is het grootst dat dit ofwel een per ongeluk afgevuurd (op het zkh) projectiel geweest is maar de kans lijkt mij zeer aannemelijk dat het een Hamas raket was die ofwel bewust daar is ontploft danwel een ongeluk was.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Miki schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Ik zou liever zien dat een ander land of gerenommeerde nieuwsorganisatie het bevestigen dan dat IDF zelf doet. IDF heeft hier namelijk een potentieel belang bij en is dus niet onafhankelijk.
Ik denk dat in die regio geen partij is de géén belang heeft in de situatie en derhalve onafhankelijk zou zijn (wat dat ook moge wezen).

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:08

Standeman

Prutser 1e klasse

Mania-92 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:21:
Ik zie nu hier beelden van de plek des onheils. Ik zie voornamelijk brandschade op een parkeerplaats maar weinig dat duidt op high explosives. Op welke manier zouden hier 500+ mensen moeten zijn omgekomen? Ik ben oprecht benieuwd wat ik hier dan mis.
Veel mensen zijn richting de ziekenhuizen gevlucht omdat die veilig geacht worden omdat het oorlogsmisdaad zou zijn om die te bombarderen. Dus het fungeerde niet alleen als ziekenhuis, maar ook als vluchtelingenkamp. Het aantal geclaimde slachtoffers is in mijn ogen helemaal niet zo onrealistisch.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mania-92
Standeman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Veel mensen zijn richting de ziekenhuizen gevlucht omdat die veilig geacht worden omdat het oorlogsmisdaad zou zijn om die te bombarderen. Dus het fungeerde niet alleen als ziekenhuis, maar ook als vluchtelingenkamp. Het aantal geclaimde slachtoffers is in mijn ogen helemaal niet zo onrealistisch.
500+ mensen op een parkeerplaats omgekomen bij een brand? Waar zijn alle spullen van die mensen gebleven dan? Ik vind het niet plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

renegrunn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

RTL, AD.nl, NOS, etc etc. 1 minuut na dat het nieuws bekend werd gemaakt: Israël zit erachter. '
Ook dat is geen correcte weergave. Maar we hebben gisteren al uitvoerig besproken hoe iedereen zijn eigen beeld bevestigd ziet in de berichtgeving.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:19

watercoolertje

Untertitel

[...]

Als je dat zegt zonder de foto's te bekijken van de schade snap ik het nog, maar nadat we allemaal hebben kunnen zien dat er wat uitgebrande auto's op een parkeerplaats zijn en relatief weinig schade snap ik niks van je bericht.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Mania-92 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:21:
[...]

Waren het wel 500+ mensen? De claim van het Palestijnse Ministerie van Volksgezondheid kan tenslotte niet geverifieerd worden.

[ Voor 27% gewijzigd door XWB op 18-10-2023 09:47 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-06 13:34
[...]

Als ik de berichten die nu naar buiten komen mag geloven wordt er door Hamas bewust een hoger aantal slachtoffers genoemd. Ik begrijp niet waarom Westerse media berichten van deze terroristische organisatie als feit naar buiten brengen. De hele wereld is er nu van overtuigd dat Israël bewust een ziekenhuis heeft gebombardeerd met honderden slachtoffers als gevolg, terwijl hier vrijwel niets van lijkt te kloppen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
XWB schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:45:
Waren het wel 500+ mensen? De claim van het Palestijnse Ministerie van Volksgezondheid kan tenslotte niet geverifieerd worden.
Nou ik twijfel daar dus zeer aan. Maar ik lees het al sinds gisteravond als een voldongen feit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArgantosNL
Shadow_Agent schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:32:
Het lijkt mij onmogelijk dat Israël bewust een ziekenhuis gaat bombarderen. De kans is het grootst dat dit ofwel een per ongeluk afgevuurd (op het zkh) projectiel geweest is maar de kans lijkt mij zeer aannemelijk dat het een Hamas raket was die ofwel bewust daar is ontploft danwel een ongeluk was.
Je kunt niet uitsluiten dat dit niet gedaan is door de IDF, IDF heeft al bommen op scholen en UNRWA(UN Relief and Works Agency) warehouse gegooit.

Het zou best kunnen dat het ziekenhuis als een mogelijk target was aangewezen, maar dat daar nog geen oke voor gegeven was en over eager IDF persoon de aanval doorgezet heeft.

Er was een tweet die de actie opeiste van israel PR mannetje dat ze de Hamas stijders hadden gedood die zicht verstopte in scholen en ziekenhuizen. De kans is dus groot dat het ziekenhuis op de target lijst stond. Deze tweet was minuten later verwijderd, waarna een IDF account het vingertje wijst naar Hamas met video dat niet bewijst wat de tweet zegt en van een ander tijdstip zou zijn.

Hamas rakketen zijn doorgaans niet super zwaar, de hoeveelheid toeval die nodig is om de zwaarste raket van Hamas misfires en precies van op het ziekenhuis is niet echt geloofwaardig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:57
In plaats van de schuldige aan te duiden en of het aantal doden wel correct is vraag ik mij af wanneer er nog eens een echte ‘wereldleider’ opstaat en zegt; tot hier en niet verder.

Dat er een groot aantal kinderen en burgers is omgekomen (die zich veilig waanden) lijkt mij moeilijk te ontkennen?

[ Voor 4% gewijzigd door Alpina op 18-10-2023 09:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-06 11:07
Mania-92 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:49:
[...]

Nou ik twijfel daar dus zeer aan. Maar ik lees het al sinds gisteravond als een voldongen feit.
Ook NOS neemt klakkeloos over dat er ‘zeker 500 doden’ zijn gevallen. In alle chaos kan daar gewoon niks ‘zeker’ aan zijn. Nog even los van de onbetrouwbare berichtgeving van hamas is het praktisch onmogelijk om er zo snel een accuraat getal aan te plakken en toch neemt NOS het over. Geef dan ten minste duidelijker aan dat niet-geverifieerd is. Maar nee hoor niet bij NOS. Meer disclaimers zouden wel op zijn plek zijn.

En voordat mensen gaan mekkeren: hiermee zeg ik niet dat het niet erg is dat er slachtoffers vallen, maar feiten doen er toe. Juist om recht te doen aan het leed dat er werkelijk is. Zodra feiten worden verdraaid en vertroebeld, gaan mensen juist twijfelen aan de ernst van de situatie met risico op apathische reacties.

[ Voor 19% gewijzigd door badbadpresident op 18-10-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Alpina schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:54:
In plaats van de schuldige aan te duiden en of het aantal doden wel correct is vraag ik mij af wanneer er nog eens een echte ‘wereldleider’ opstaat en zegt; tot hier en niet verder.

Dat er een groot aantal kinderen en burgers is omgekomen lijkt mij moeilijk te ontkennen?
Heb je iemand in gedachten die door beide partijen voldoende gerespecteerd wordt om er naar te luisteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 08:12

unclero

MB EQA ftw \o/

tiswat schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:03:
Alles lijkt te gaan wijzen op een fout van HAMAS, alleen hoe krijg je dat narratief weer gedraaid? Want iedereen zal de vinger naar Israel blijven wijzen.
Heel simpel: door als Israel nu niet door hun militaire spreekbuis met een barrage aan theoriën te komen. Blijf bij één verhaal, gebruik de kracht van herhaling, en laat die bij voorkeur niet door de militairen uitgedragen worden, die zijn namelijk betrouwbaar in onbetrouwbaarheid en hun communicatie is in dit soort situaties niet zelden van een houtje-touwtje-niveau gebleken.

Wiens afzwaaier het ook was, er zijn momenteel teveel mensen die hierop zaten te wachten om er een casus belli van te maken, maar er zijn er ook evenveel mensen die dit absoluut niet kunnen gebruiken.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Verbazingwekkend hoe weinig schade er zichtbaar is. Dakpannen die nog op hun plek liggen, bomen die nog overeind staan. Geen inslagkrater zichtbaar. Maar wel 500 doden. Hoe hebben ze die zo snel afgevoerd?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:55

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Toch wel bizar dit. Ik had een complete verwoesting verwacht ipv enkele uitgebrande auto’s.

De ‘500 doden’ en de gewenste gevolgen van het nieuws. Het is iets te toevallig aan de vooravond van het bezoek van Biden. Teveel landen hebben baat bij een Israël zonder internationale steun.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:32
renegrunn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

RTL, AD.nl, NOS, etc etc. 1 minuut na dat het nieuws bekend werd gemaakt: Israël zit erachter. 'Wij' doen precies hetzelfde, met dat verschil dat nadien berichten wel worden aangepast. Maar de mensen die enkel de koppen lezen, krijgen dat al niet meer mee...
Er zijn indd genoeg westerse media waar je serieus vragen kunt stellen over hun journalistieke capaciteiten.

Echter regeerde ik niet naar de media toe, maar eerder dat de mensen ( Arabieren ) zelf op straat komen. Dat gaat den gepaard met ambassades belagen, vlaggen verbranden en ga zo maar door.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:25

dr.lowtune

Deugt niet

Feitelijk moet Israel nu dus met een overdaad aan bewijs komen dat zij het niet waren, maar is er aan de andere kant nog niet eens geverifieerd dat er wel zoveel doden zijn, volgens mij is er zelfs nog niemand die om die verificatie heeft gevraagd.

En toch is de veroordeling al zo goed als een feit. Bijzonder toch.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ErikT738
ArgantosNL schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

Je kunt niet uitsluiten dat dit niet gedaan is door de IDF, IDF heeft al bommen op scholen en UNRWA(UN Relief and Works Agency) warehouse gegooit.

Het zou best kunnen dat het ziekenhuis als een mogelijk target was aangewezen, maar dat daar nog geen oke voor gegeven was en over eager IDF persoon de aanval doorgezet heeft.

Er was een tweet die de actie opeiste van israel PR mannetje dat ze de Hamas stijders hadden gedood die zicht verstopte in scholen en ziekenhuizen. De kans is dus groot dat het ziekenhuis op de target lijst stond. Deze tweet was minuten later verwijderd, waarna een IDF account het vingertje wijst naar Hamas met video dat niet bewijst wat de tweet zegt en van een ander tijdstip zou zijn.

Hamas rakketen zijn doorgaans niet super zwaar, de hoeveelheid toeval die nodig is om de zwaarste raket van Hamas misfires en precies van op het ziekenhuis is niet echt geloofwaardig.
En zo houdt je dit soort onzin in stand. Als Israël het ziekenhuis had willen vernietigen dan hadden ze dat wel gedaan, en niet alleen de parkeerplaats in brand gezet. Het narratief van een "over eager IDF persoon" lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk, omdat de IDF daadwerkelijk functioneert als een modern leger, en niet als een bijeengeschraapt zooitje terroristen. Hamas heeft er baat bij als Israël minder of geen internationale steun ontvangt, en dit kunnen ze bewerkstelligen door dit soort berichten te verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:57
ijdod schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

Heb je iemand in gedachten die door beide partijen voldoende gerespecteerd wordt om er naar te luisteren?
Aangezien we geen Gandhi, of Mandela meer hebben:

https://theelders.org/who-we-are

Deze lijst mag trouwens ook wel eens een update krijgen met mensen uit de Arabische wereld. Lijkt me geen overbodige luxe in deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:57
zijn gisteravond volgens het Palestijnse ministerie van Volksgezondheid

Andere Palestijnse bronnen

meldt het Palestijnse ministerie van Volksgezondheid, dat onder controle staat van Hamas

wat daarna door het Palestijnse ministerie van Volksgezondheid is bijgesteld naar ten minste 500 doden.

Een woordvoerder van het Palestijnse ministerie van Volksgezondheid

De Palestijnse gezondheidsautoriteiten in Gaza meldden
Ja, er wordt inderdaad nauwelijks gezegd welke bronnen er gebruikt zijn zodat de lezer zelf kan bepalen hoeveel waarde hij/zij daar aan hangen kan. :F

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
1 partij kan in ieder geval blij zijn dat de meetings die Biden vandaag en morgen zou hebben met diverse staatshoofden van omringende landen van Israel zijn geannuleerd door diezelfde staatshoofden, nul keer raden welke partij (terreurbeweging) dat is...

en nee, die 500 doden in dat ziekenhuis laat Hamas koud. Hamas heeft geen enkele vorm van menselijkheid of empathie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ErikT738 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:15:
[...]

En zo houdt je dit soort onzin in stand. Als Israël het ziekenhuis had willen vernietigen dan hadden ze dat wel gedaan, en niet alleen de parkeerplaats in brand gezet. Het narratief van een "over eager IDF persoon" lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk, omdat de IDF daadwerkelijk functioneert als een modern leger, en niet als een bijeengeschraapt zooitje terroristen. Hamas heeft er baat bij als Israël minder of geen internationale steun ontvangt, en dit kunnen ze bewerkstelligen door dit soort berichten te verspreiden.
En als iemand gewoon een fout heeft gemaakt? Of een technisch probleem? Lijkt mij toch lastig om te stellen dat de IDF een 100.000% hit rate heeft, en er nooit een verkeerd doelwit ooit wordt geraakt.

Natuurlijk zijn er ook redenen om aan te nemen dat Hamas een fuck up heeft gemaakt, maar ook daar zijn dingen tegenin te brengen (een enkele Hamas raket die een afzwaaier maakt is goed te beargumenteren dat het kan gebeuren, maar zoveel doden met een enkele Hamas raket?). En ja, ook aantal doden is niet onafhankelijk geverifieerd, dus we weten het simpelweg niet. Ik ga echt niet stellen nu dat het IDF het gedaan heeft, maar de kans lijkt mij zeker niet nul dat het een IDF raket / bom is geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 18-10-2023 10:24 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
dr.lowtune schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:15:
Feitelijk moet Israel nu dus met een overdaad aan bewijs komen dat zij het niet waren, maar is er aan de andere kant nog niet eens geverifieerd dat er wel zoveel doden zijn, volgens mij is er zelfs nog niemand die om die verificatie heeft gevraagd.

En toch is de veroordeling al zo goed als een feit. Bijzonder toch.
Dit.

Overigens heeft IDF een half uur geleden een audiofragment gepost waarin twee Hamas operatives te horen zijn. Dit fragment zou bevestigen dat de raket van Hamas-zijde kwam.

Ik ga het bewust niet hier posten i.v.m. nog erg vers en niet geverifieerd (voor zover mogelijk) door anderen. Overigens zie ik ook veel OSINT kanalen die vraagtekens hebben bij de daadwerkelijke inslag op het ziekenhuis, gezien de inmiddels bekende beelden van de parkeerplaats en de gebouwen eromheen die grotendeels intact lijken te zijn.

Wel erg bizar dat diplomatieke meetings op basis van dusdanige berichtgeving in hun geheel gecanceld worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Jedi_Pimp op 18-10-2023 10:26 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Aviv1 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:50:
Hetzelfde als wat ze met het doden van ruim 700 kinderen tijdens de eerdere aanvallen hebben willen bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:19

watercoolertje

Untertitel

toolkist schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Hetzelfde als wat ze met het doden van ruim 700 kinderen tijdens de eerdere aanvallen hebben willen bereiken?
Waar haal je dat getal precies vandaan?

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Volgens de WHO is dit in ieder geval niet de eerste aanval op healthcare in Gaza: https://www.theguardian.c...MP=Share_AndroidApp_Other

Er is dus wel sprake van een precedent. Aan de andere kant kan ik moeilijk geloven dat de IDF zo stom zou zijn om een ziekenhuis te bombarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
watercoolertje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:36:
[...]
Waar haal je dat getal precies vandaan?
Al ruim zevenhonderd Palestijnse kinderen gedood door Israël uit wraak voor terreuraanslag Hamas

Het Israëlische leger heeft ten minste 724 Palestijnse kinderen gedood uit wraak voor de terreuraanslag door Hamas. Bij het onophoudelijk bombarderen van Gaza zijn in totaal 2215 mensen gedood, aldus de lokale autoriteiten. Bijna tienduizend mensen raakten tot dusverre gewond.
https://www.bnnvara.nl/jo...voor-terreuraanslag-hamas
Leger Israël: Hamas-officier gedood in Gaza, nieuwe aanvallen op Libanon
Bij luchtaanvallen op de Gazastrook is vandaag een Hamas-commandant gedood, zegt het Israëlische leger op sociale media. Ook laat het leger weten dat er nieuwe luchtaanvallen worden uitgevoerd op Hezbollah-doelen in Libanon.

In totaal zijn vandaag 250 doelwitten in Gaza gebombardeerd, aldus Israël. Het is onduidelijk hoeveel burgerslachtoffers daarbij zijn gevallen. Volgens de VN zijn in een week tijd zeker 700 kinderen gedood bij Israëlische luchtaanvallen.

Behalve in Gaza bestookte Israël vandaag ook doelen in buurland Libanon. De militante beweging Hezbollah had vanuit daar raketten afgevuurd op Israëlische steden. Daarbij raakten volgens Israëlische media minstens acht mensen gewond.
https://nos.nl/liveblog/2...-escaleren-vanuit-libanon
En dat is alleen nog maar de *knip*, die term hoeft niet die wij financieren.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 18-10-2023 11:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Trishul schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:38:
Volgens de WHO is dit in ieder geval niet de eerste aanval op healthcare in Gaza: https://www.theguardian.c...MP=Share_AndroidApp_Other

Er is dus wel sprake van een precedent. Aan de andere kant kan ik moeilijk geloven dat de IDF zo stom zou zijn om een ziekenhuis te bombarderen.
Aan de andere kant dit kaartje, weliswaar afkomstig van de IDF maar soit:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F8tMEUgW0AAU9IS?format=jpg&name=small

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• jaapstobbe
Het is nog altijd van de gekken dat de grote nieuwszenders gisteren zonder aanhalingstekens klakkeloos overnamen wat de Palestijnen naar buiten brachten.

Het gevolg, massale protesten op een ongeverfieerd bericht, en steeds waarschijnlijker onwaar.

Maar geen rectificatie zichtbaar.

Totaal onverantwoordelijk, een aanleiding tot een grote oorlog kan in dit soort misleiding liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trishul
jaapstobbe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:41:
Het is nog altijd van de gekken dat de grote nieuwszenders gisteren zonder aanhalingstekens klakkeloos overnamen wat de Palestijnen naar buten brachten.

Het gevolg, massale protesten op een ongeverfieerd bericht, en steeds waarschijnlijker onwaar.

Totaal onverantwoordelijk, een aanleiding tot een grote oorlog kan in dit soort misleiding liggen.
Ik ben van mening dat de mainstream media meewaait met de massa. Afgelopen weekend veel pro-Palestina demonstraties, nieuws brengt dan berichten die die massa wel aanspreken. Daarvoor was de toonzetting anders, dieptepunt WNL uitzending 9 oktober.

Spreek je de massa aan, krijg je ook meer clicks..

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ErikT738
Herman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:39:
[...]

[...]

[...]

En dat is alleen nog maar de *knip* die wij financieren.
En onze *knip*, die term hoeft niet neemt dus klakkeloos berichtgeving van een terroristische organisatie over. Ik ga niet verkondigen dat Israël geen burgers en kinderen doodt, maar puur afgaand op statistiek heb ik al mijn twijfels bij 700 dode kinderen op 2200 dode mensen (let op; het gaat hier niet eens om 2200 burgers. Hamas strijders zijn in deze statistiek gewoon meegenomen). We kunnen hier vanachter ons beeldscherm natuurlijk niets verifiëren, maar alle berichtgeving van "lokale autoriteiten" uit Gaza is afkomstig van een terroristische organisatie die er baat bij heeft om de internationale steun voor Israël te ondermijnen.

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 18-10-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Aangenomen dat het afgeluisterde gesprek legitiem is zal de paranoia in Hamas ook wel een standje omhoog gaan trouwens.

We konden denk ik wel redelijk aannemen dat Israël pogingen deed om af te luisteren maar dat ze echt massaal actief leden afluisteren is geen klein detail in dit verhaal.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phntm
  • Laatst online: 11-06 09:52

Phntm

Tlingelingeling

ErikT738 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

En onze *knip* neemt dus klakkeloos berichtgeving van een terroristische organisatie over. Ik ga niet verkondigen dat Israël geen burgers en kinderen doodt, maar puur afgaand op statistiek heb ik al mijn twijfels bij 700 dode kinderen op 2200 dode mensen (let op; het gaat hier niet eens om 2200 burgers. Hamas strijders zijn in deze statistiek gewoon meegenomen). We kunnen hier vanachter ons beeldscherm natuurlijk niets verifiëren, maar alle berichtgeving van "lokale autoriteiten" uit Gaza is afkomstig van een terroristische organisatie die er baat bij heeft om de internationale steun voor Israël te ondermijnen.
Je hebt het over zaken niet kunnen verifiëren maar loopt wel te zeggen dat in de dodental ook Hamas strijders zijn meegenomen. Sorry, dan weerleg je je punt volledig.

Deze statistieken zijn niet om te vergelijken wie de grootste staaf heeft. Het is ook geen Call of Duty lobby om te kijken of je meer targets hebt geraakt dan een ander. Doden zijn doden, aan beide kanten. Makkelijk inderdaad van achter een toetsenbord totdat je beelden ziet van kinderen met verscheurde en met bloed besmeerde kleding die huilen bij hun moeders.

Laten we dus vooral niet op deze manier praten. En hopelijk leren mensen dat media geen kanten kent en dit is negatief bedoeld. Negativity sells.

[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 18-10-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Phntm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Je hebt het over zaken niet kunnen verifiëren maar loopt wel te zeggen dat in de dodental ook Hamas strijders zijn meegenomen. Sorry, dan weerleg je je punt volledig.
(...)
Jij denkt dat Hamas de strijders apart legt van de 'overige' slachtoffers zodat ze apart geteld kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Jedi_Pimp schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:25:
[...]

Wel erg bizar dat diplomatieke meetings op basis van dusdanige berichtgeving in hun geheel gecanceld worden.
Meetings kunnen ook simpelweg afgezegd worden omdat men de veiligheidssituatie rond de meeting als problematisch ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Phntm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Deze statistieken zijn niet om te vergelijken wie de grootste staaf heeft. Het is ook geen Call of Duty lobby om te kijken of je meer targets hebt geraakt dan een ander. Doden zijn doden, aan beide kanten. Makkelijk inderdaad van achter een toetsenbord totdat je beelden ziet van kinderen met verscheurde en met bloed besmeerde kleding die huilen bij hun moeders.

Laten we dus vooral niet op deze manier praten. En hopelijk leren mensen dat media geen kanten kent en dit is negatief bedoeld. Negativity sells.
Ik praat puur de gegeven bron na.
Het Israëlische leger heeft ten minste 724 Palestijnse kinderen gedood uit wraak voor de terreuraanslag door Hamas. Bij het onophoudelijk bombarderen van Gaza zijn in totaal 2215 mensen gedood, aldus de lokale autoriteiten.
Verder schets jij nu een dramatisch beeld en probeer je op gevoelens in te spelen, terwijl ik puur naar de cijfers probeer te kijken. Uitgaand van de getallen in het artikel zou één op de drie doden door bombardementen een kind zijn. Ik weet niet helemaal hoe de demografie van Gaza in elkaar steekt, maar dit lijkt me gewoon onwaarschijnlijk, tenzij het IDF actief scholen en dergelijke bombardeert.

Elke dode, en vooral elk dode kind, is natuurlijk een tragedie. Helaas beseft Hamas zich dit ook maar al te goed.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:31

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

ErikT738 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

En onze *knip* neemt dus klakkeloos berichtgeving van een terroristische organisatie over. Ik ga niet verkondigen dat Israël geen burgers en kinderen doodt, maar puur afgaand op statistiek heb ik al mijn twijfels bij 700 dode kinderen op 2200 dode mensen (let op; het gaat hier niet eens om 2200 burgers. Hamas strijders zijn in deze statistiek gewoon meegenomen). We kunnen hier vanachter ons beeldscherm natuurlijk niets verifiëren, maar alle berichtgeving van "lokale autoriteiten" uit Gaza is afkomstig van een terroristische organisatie die er baat bij heeft om de internationale steun voor Israël te ondermijnen.
Dit dus. Voor mij als buitenstaander is dit echt onbegrijpelijk.

Gisteren de persconferentie gezien van de 'doktoren' bij dat ziekenhuis. Omringt door lijkzakken met een man op de voorgrond met een kind in zijn armen. Toen dacht ik nog. Er is zoveel des- en misinformatie vanuit de Palestijnse kant die klakkeloos overgenomen wordt en als iemand het over onthoofden van babies heeft aan de Israelische kant wordt er dagen gespeculeerd of het er nou 1, 20 of 40 zijn.

Als Tweaker die goed is in logisch nadenken snap ik daar echt helemaal niets van.

[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 18-10-2023 11:47 ]

Sys Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:08
Vanuit het Oekraïne conflict voor ik best een aantal mensen. Ook veel mensen uit de osint community. Nu staat er in deze tweet en hele duidelijke thread met uit ziek werk. Trek daar je conclusies ook uit wat er gebeurd is. Let wel er zijn altijd aannames en gee daadwerkelijk hard gewijd.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Biden verwacht - niet geheel verrassend - ook dat het ''the other team'' was.
[Twitter: https://twitter.com/i24NEWS_EN/status/1714566283096691034]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
jaapstobbe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:41:
Het is nog altijd van de gekken dat de grote nieuwszenders gisteren zonder aanhalingstekens klakkeloos overnamen wat de Palestijnen naar buiten brachten.

Meeste plaatsen kopte met 500 doden, waarin in bericht daarna stond “volgens …”. En volgens sommige hier is dat voldoende om mensen te informeren dat het niet geverifieerde data bevat. Daar ging de hele dus issue gister ook over O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Ook een beetje spreekwoordelijk bedolven onder het ziekenhuis nieuws, het lijkt er op dat bewoners in Gaza massaal weer terug naar huis gaan in Noord Gaza.
Herman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Jij denkt dat Hamas de strijders apart legt van de 'overige' slachtoffers zodat ze apart geteld kunnen worden?
Het gaat altijd een grijs gebied zijn. Naast Hamas strijders zijn er natuurlijk ook leden die de overheidstaken vervullen en functioneel niet te maken hebben met de gewapende kant in de normale dagelijkse taken. (Ik acht het natuurlijk niet onmogelijk dat ze in tijden als deze vrijwillig of gedwongen mee doen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
London schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:04:
Biden verwacht - niet geheel verrassend - ook dat het ''the other team'' was.
[Twitter]
Waarom vind jij het 'niet geheel verrassend' dat Biden tot deze conclusie komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Herman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

En jij denkt dat er uberhaupt eerlijk wordt gerapporteerd door elke partij? De discussie over "specificaties' is al eens eerder gevoerd.
ErikT738 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

Ik praat puur de gegeven bron na.

[...]

Verder schets jij nu een dramatisch beeld en probeer je op gevoelens in te spelen, terwijl ik puur naar de cijfers probeer te kijken. Uitgaand van de getallen in het artikel zou één op de drie doden door bombardementen een kind zijn. Ik weet niet helemaal hoe de demografie van Gaza in elkaar steekt, maar dit lijkt me gewoon onwaarschijnlijk, tenzij het IDF actief scholen en dergelijke bombardeert.

Elke dode, en vooral elk dode kind, is natuurlijk een tragedie. Helaas beseft Hamas zich dit ook maar al te goed.
Je praat gegevens na en vult die aan met je eigen aanname. Of die waar is of niet dat weet niemand van ons hier want we staan daar niet met een vergrootglas.

En je noemt het een dramatisch beeld en spelen op gevoelens, maar dat is de realiteit. En het IDF en met name Israelische vertegenwoordigens hebben op westerse media duidelijk uitgesproken dat het plan is om alles met de grond gelijk te maken. Daarvoor zou je ook niet heel veel hoeven te Googlen. Het internet staat nu vol met dit soort uitspraken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapstobbe
graceful schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:05:
[...]

Meeste plaatsen kopte met 500 doden, waarin in bericht daarna stond “volgens …”. En volgens sommige hier is dat voldoende om mensen te informeren dat het niet geverifieerde data bevat. Daar ging de hele dus issue gister ook over O-)
Sorry maar dat is niet waar. Screenshots hierboven/eerdere posts hebben dat bevestigd. Dat "volgens" kwam pas na een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Herman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:10:
[...]

Waarom vind jij het 'niet geheel verrassend' dat Biden tot deze conclusie komt?
Omdat Amerika de belangrijkste bondgenoot is van Israël.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:31

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Phntm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:11:
[...]
En het IDF en met name Israelische vertegenwoordigens hebben op westerse media duidelijk uitgesproken dat het plan is om alles met de grond gelijk te maken. Daarvoor zou je ook niet heel veel hoeven te Googlen. Het internet staat nu vol met dit soort uitspraken.
Dit soort uitspraken vragen om bewijs.

Sys Specs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
London schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

Omdat Amerika de belangrijkste bondgenoot is van Israël.
Is dat niet een beetje cynisch? Wellicht dat Biden tot deze conclusie komt na het uitvoerend onderzoeken van de feiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Herman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

Wellicht dat Biden tot deze conclusie komt na het uitvoerend onderzoeken van de feiten?
Dat lijkt mij evident ja. Het zal een combinatie van factoren zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door London op 18-10-2023 11:17 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jaapstobbe
Ik heb lopen aandringen bij NU.nl op rectificatie en kijk nu eens:

"Na de massale ontploffing werd meteen met de beschuldigende vinger naar Israël gewezen. " :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
jaapstobbe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

Sorry maar dat is niet waar. Screenshots hierboven/eerdere posts hebben dat bevestigd. Dat "volgens" kwam pas na een uur.
Nah goed ik hoef deze discussie nu niet van de kant te verliezen die ik gister verdedigde. Maar je informatie klopt niet.

Het heeft er altijd netjes gestaan, alleen wie in de piep naam leest dat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WELp_M5AJI9KPiACxFGUPL2GGhA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7lcOkWBY03YoJGBgXJ3v3xhY.png?f=user_large
Voor duidelijkheid deze screenshot was van vannacht.
jaapstobbe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:19:
Ik heb lopen aandringen bij NU.nl op rectificatie en kijk nu eens:

"Na de massale ontploffing werd meteen met de beschuldigende vinger naar Israël gewezen. " :')
Daar heeft de politie na vannacht weinig meer aan. Maar goed. Ben nog steeds benieuwd hoe dit ooit nog recht gezet gaat worden in de hoofden van de mensen die gister op straat stonden.

[ Voor 29% gewijzigd door graceful op 18-10-2023 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Danfoss schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

Dit soort uitspraken vragen om bewijs.
Alsjeblieft, een voorbeeld. Je hoeft niet de mening te horen van de youtuber zelf, hij toont het gehele fragment wat ik aanhaalde als voorbeeld.

YouTube: He Said Too Much- They Tried To Delete This

Dit is een voorbeeld van zo een gesprek. En zo zijn er meer van dit soorten videos. Je kan ze ook niet meer los vinden omdat ze constant verdwijnen van het internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
ijdod schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

Meetings kunnen ook simpelweg afgezegd worden omdat men de veiligheidssituatie rond de meeting als problematisch ziet.
Welke partij zou op grond van veiligheidsoverwegingen deze meeting willen afzeggen? Het lijkt erop dat o.a. Abdullah II de ziekenhuisaanval noemt als reden voor afzegging, e.g.:
Abdullah has blamed Israel for a blast at a Gaza hospital that killed about 500 Palestinians on Tuesday, saying it was a "shame on humanity" and called on Israel to immediately end its military campaign against Gaza. Israeli and Palestinian officials blamed each other for the deaths.
https://www.reuters.com/w...-leader-amman-2023-10-17/

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar mijn take-away is dat de berichtgeving omtrent de aanval wel degelijk de oorzaak is van het afzeggen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Pagina: 1 ... 16 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Doel topic[/font]
Dit topic is voor dagelijkse ontwikkelingen. Voor achtergronden is er:
[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict : achtergronden
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Hoofdregels:
• Hou de discussie professioneel en nieuwswaardig qua brongebruik en bij de hoofdzaken.
• Geen propaganda
• Geen blindelings partijdige posts
• Geen suggesties hoe geweld moet worden gebruikt op manieren buiten de Geneefse conventie.
• Geen meta-discussie of commentaar op elkaars postgedrag

Overige topic regels:
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen schokkende beelden.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
• Geen sealioning
• Geen linkdrops of videodrops.
• Geen rants
• Geen godwins
• Niet reageren op overduidelijk slechte reacties

[html]<script> // Dit script voegt een extra verstuur-knop toe op de plaats-reactie-pagina, om direct naar het achtergrondentopic te posten! // Auteur: .oisyn, getweaked door NMH achtergrondenTopicId = 2211418; // Pas deze aan als het achtergronden discussietopic wijzigt! window.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var form = document.getElementById("message_form"); if (!form) return; var el = document.querySelector("#message_form input~[type=submit]~[value=Verstuur]"); if (!el) return; var formAction = form.action.substr(0, form.action.lastIndexOf("/") + 1) + achtergrondenTopicId ; el.insertAdjacentHTML("afterEnd", '<input type="submit" class="ctaButton" value="Plaats in achtergrondentopic" formaction="' + formAction + '">'); }); </script>[/html]